Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ppl
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
gday schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:28:
Het is algemeen bekend dat dat, uitzonderingen daargelaten, een negatief effect heeft op de accuduur. Wellicht was dat je al bekend, maar sla je dat gewoon in de wind. ;)
Laten die uitzonderingen nou juist de meest gebruikte apps zijn die tevens ook het vaakst door een gebruiker wordt gebruikt. Je ziet het bij veel mensen die problemen met de accuduur hebben dat juist zo'n app (of zelfs apps) de oorzaak daarvan zijn.

Het enige echte nadelige effect is dat je met het afsluiten van een app deze ook uit de achtergrond weghaalt. Er zal dan niet automatisch in de achtergrond een refresh van de content plaatsvinden maar pas wanneer je de app start. Als de verbinding met de andere kant niet helemaal lekker is zul je dat dan ook snel merken in de zin van een traag ladende app.

In sommige gevallen is het niet meer in de achtergrond staan ook een voordeel. Niet alle apps hebben de optie om bijv. alleen de GPS te gebruiken wanneer de app in de voorgrond staat. Wanneer de app dan niet meer draait wordt de GPS niet gebruikt. Dat is en beter voor de accuduur en beter voor je privacy.
Ik zou het ook erg irritant vinden dat elke app weer opnieuw opstart.
Waarom? Een goed ontworpen app gaat gewoon verder daar waar je gebleven was. Je merkt dus helemaal niet of de app nou nieuw opgestart wordt of gewoon wakker geschopt wordt. Dat is nou juist het hele idee achter de iOS multitasking. Zoals gezegd is de enige uitzondering hierop de refresh van nieuwe data.

En tot slot: bij problemen is het sowieso handig om alle apps af te sluiten.

• azt33
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 05:44
Ik sluit normaal gesproken niks af, en laat het gewoon in de achtergrond staan. Alleen dat het mijn accu helemaal had leeg getrokken, naar 0%, dat is mij ook nooit overgekomen...

Een andere vraag, ik merk dat mijn 11” beetje stottert als het van scherm wijzigt (bijvoorbeeld, wanneer ik naar de notifications of control center swipe). Dat had ik totaal niet met mijn 10.5”, iemand anders die hier last van heeft?

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

• gday
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15-01 22:40

gday

TENACIOUS D TIME!!!

ppl schreef op zondag 25 november 2018 @ 23:13:
[...]

Laten die uitzonderingen nou juist de meest gebruikte apps zijn die tevens ook het vaakst door een gebruiker wordt gebruikt. Je ziet het bij veel mensen die problemen met de accuduur hebben dat juist zo'n app (of zelfs apps) de oorzaak daarvan zijn.

Het enige echte nadelige effect is dat je met het afsluiten van een app deze ook uit de achtergrond weghaalt. Er zal dan niet automatisch in de achtergrond een refresh van de content plaatsvinden maar pas wanneer je de app start. Als de verbinding met de andere kant niet helemaal lekker is zul je dat dan ook snel merken in de zin van een traag ladende app.

In sommige gevallen is het niet meer in de achtergrond staan ook een voordeel. Niet alle apps hebben de optie om bijv. alleen de GPS te gebruiken wanneer de app in de voorgrond staat. Wanneer de app dan niet meer draait wordt de GPS niet gebruikt. Dat is en beter voor de accuduur en beter voor je privacy.
Dat wat je beschijft is ook een van de redenen waarom Apple in iOS 8 twee verschillende location authorizations heeft geïntroduceerd: 'when in use', en 'always'. Als je zorgt dat de apps, waarvan je bang bent dat ze op de achtergrond je GPS gebruiken, altijd op 'when in use' staan, zou je probleem opgelost moeten zijn.
[...]

Waarom? Een goed ontworpen app gaat gewoon verder daar waar je gebleven was. Je merkt dus helemaal niet of de app nou nieuw opgestart wordt of gewoon wakker geschopt wordt. Dat is nou juist het hele idee achter de iOS multitasking. Zoals gezegd is de enige uitzondering hierop de refresh van nieuwe data.

En tot slot: bij problemen is het sowieso handig om alle apps af te sluiten.
Nou ja, ook een 'goed ontworpen' app kan niet altijd verder gaan waar je gebleven was. Ik ben zelf iOS-developer en ben de ontwikkelaar van de app Buienalarm (wellicht ken je 'm). Ik doe m'n best om in Buienalarm te recoveren van situaties waarin de app uit de background gewist wordt, al dan niet door toedoen van de user zelf, maar je kunt niet álles terughalen.

ingen vill veta var du köpt din tröja

• Jeroentjah
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 15-01 22:42
Ik heb mijn mijn 12,9" ipad pro erg veel last van app crashes. Eigenlijk al sinds het begin (dag van release).
Het gebeurt op random momenten bij willekeurige apps (ook de apple apps zoals safari), en als er op dat moment geluid aan staat hoor je een soort van tik.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Of iemand die hier een oplossing voor heeft?

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11:54
Jeroentjah schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:06:
Ik heb mijn mijn 12,9" ipad pro erg veel last van app crashes. Eigenlijk al sinds het begin (dag van release).
Het gebeurt op random momenten bij willekeurige apps (ook de apple apps zoals safari), en als er op dat moment geluid aan staat hoor je een soort van tik.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Of iemand die hier een oplossing voor heeft?
ipad al helemaal eens opnieuw opgestart?

Mijn pro 2018 12,9 heeft geen last van de problemen die je omschrijft.

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Vandaag voor het eerst echt gebruik gemaakt van de pro voor schrijven van aantekeningen. Dat ging prima (gebruik Notability). Observatie is wel dat de ipad mijn handschrift niet veel beter leest dan ik zelf :D. Moet daar eens goed voor gaan zitten om te kijken waar de pijnpunten precies zitten. Het lijken vooral specifieke letters te zijn.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• ppl
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
gday schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:16:
Dat wat je beschijft is ook een van de redenen waarom Apple in iOS 8 twee verschillende location authorizations heeft geïntroduceerd: 'when in use', en 'always'. Als je zorgt dat de apps, waarvan je bang bent dat ze op de achtergrond je GPS gebruiken, altijd op 'when in use' staan, zou je probleem opgelost moeten zijn.
Die opties haalde ik ook al aan maar doordat deze niet verplicht zijn verschilt dit van app tot app. Dat wat ik beschrijf is dan ook exact zoals het op dit moment werkt in de praktijk. Wat je hier aangeeft werkt dus lang niet altijd en juist dat was nou mijn punt ;) Als ik alleen al naar de apps kijk die ik op de iPhone/iPad heb staan dan is helaas maar een enkeling voorzien van de "when in use" optie. En dan hebben we het over apps die vrij recent (als in: in dit jaar) een update hebben gehad. De praktijk is dus niet overeenkomstig met de theorie.
Nou ja, ook een 'goed ontworpen' app kan niet altijd verder gaan waar je gebleven was. Ik ben zelf iOS-developer en ben de ontwikkelaar van de app Buienalarm (wellicht ken je 'm). Ik doe m'n best om in Buienalarm te recoveren van situaties waarin de app uit de background gewist wordt, al dan niet door toedoen van de user zelf, maar je kunt niet álles terughalen.
Een goed ontworpen app zorgt ervoor dat de gebruiker altijd daar terugkomt waar ie gebleven was. Dat de content niet up to date is of zelfs niet op dat moment ingeladen is maakt dan niet uit, dat refreshen kun je ter plekke wel. Het gaat er vooral om dat men de weg niet kwijtraakt door ineens bij het beginscherm uit te komen. Als je dan nog 5 dingen door moet om weer daar te komen waar je was dan is dat uiterst irritant.
Overigens is dit iets wat al jaar en dag met iOS kan en bij de goed ontworpen apps ook gewoon zonder problemen werkt.
ijdod schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:37:
Observatie is wel dat de ipad mijn handschrift niet veel beter leest dan ik zelf :D. Moet daar eens goed voor gaan zitten om te kijken waar de pijnpunten precies zitten. Het lijken vooral specifieke letters te zijn.
Kwestie van letter voor letter oefenen en vooral ook groot schrijven. Als je klein schrijft dan is iets als een iPad vrijwel niet te doen met schrijven, ze herkennen het gewoon niet.

ppl wijzigde deze reactie 27-11-2018 23:20 (11%)

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

ppl schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:17:
[...]

Die opties haalde ik ook al aan maar doordat deze niet verplicht zijn verschilt dit van app tot app. Dat wat ik beschrijf is dan ook exact zoals het op dit moment werkt in de praktijk. Wat je hier aangeeft werkt dus lang niet altijd en juist dat was nou mijn punt ;) Als ik alleen al naar de apps kijk die ik op de iPhone/iPad heb staan dan is helaas maar een enkeling voorzien van de "when in use" optie. En dan hebben we het over apps die vrij recent (als in: in dit jaar) een update hebben gehad. De praktijk is dus niet overeenkomstig met de theorie.
Ik heb daar zelf geen last van. Bij mijn weten is het sinds iOS 11 namelijk niet meer mogelijk om ‘always’ aan te vragen zonder dat de gebruiker ook de optie heeft om dit zelf op ‘when in use’ te zetten, ook niet als een app een oudere deployment target heeft. Dit is nog redelijk uitgebreid besproken tijdens een WWDC-sessie vorig jaar, en staat ook hier beschreven: https://developer.apple.c...ting_always_authorization. Apple dwingt af dat je ook de benodigde keys in de Info.plist van een app toevoegt, wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat de gebruiker in de settings voor ‘when in use’ kan kiezen. Doe je dat niet, dan falen de authorization requests gewoon. Welke app heb je dan op je iPad of iPhone (met iOS11 of later) die ‘always’ vraagt zonder dat je dit op ‘when in use’ kunt zetten? Daar ben ik wel benieuwd naar want dit zou dus gewoon niet moeten kunnen.

Ik ben net door al m’n apps gelopen op m’n iPhone en iPad en heb dan ook 0 apps gezien waarbij dit het geval is.
[...]

Een goed ontworpen app zorgt ervoor dat de gebruiker altijd daar terugkomt waar ie gebleven was. Dat de content niet up to date is of zelfs niet op dat moment ingeladen is maakt dan niet uit, dat refreshen kun je ter plekke wel. Het gaat er vooral om dat men de weg niet kwijtraakt door ineens bij het beginscherm uit te komen. Als je dan nog 5 dingen door moet om weer daar te komen waar je was dan is dat uiterst irritant.
Overigens is dit iets wat al jaar en dag met iOS kan en bij de goed ontworpen apps ook gewoon zonder problemen werkt.
Laadschermen, View Controllers die herladen worden en content die niet up-to-date is, zijn voor mij genoeg redenen om het irritant te vinden. Zeker aangezien het hard afsluiten gewoon niet nodig is. En daarnaast is het nou eenmaal zo dat niet alle apps ‘goed ontworpen’ zijn, zoals je het noemt.

gday wijzigde deze reactie 28-11-2018 09:04 (9%)

• 911GT2
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15-01 13:28

911GT2

en bouwen maar!

Ik heb de pencil 2 besteld bij Conrad. Hij is weer leverbaar daar en goedkoper dan bij Apple. De pro is toch handiger met pen vermoed ik.

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 11:48
911GT2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 08:17:
Ik heb de pencil 2 besteld bij Conrad. Hij is weer leverbaar daar en goedkoper dan bij Apple. De pro is toch handiger met pen vermoed ik.
Dat hangt er vanaf wat je met je iPad doet. Je gaat er niet beter van surfen of YouTuben:p

• 911GT2
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15-01 13:28

911GT2

en bouwen maar!

WouterL schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:34:
[...]

Dat hangt er vanaf wat je met je iPad doet. Je gaat er niet beter van surfen of YouTuben:p
Ik gebruik hem om functionele ontwerpen uit te tekenen met mijn klanten. Dus ik mis(te) de pen wel...
al moet ik bekennen dat hij ook voor surfen en YouTuben gebruikt wordt :o

• martijnmartijn
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11:31
WouterL schreef op zondag 25 november 2018 @ 13:02:
Ik heb besloten om voor 750 euro minder toch de iPad pro 10.5 als mijn daily driver te gaan gebruiken. De iPad pro 2018 gaat retour.
Dus je bent van de 11 inch naar de 12,9 inch 2018 gegaan, om vervolgens terug te stappen op de kleinere 10,5 inch 8)7.
WouterL schreef op zondag 25 november 2018 @ 13:28:
[...]

Als je het topic had gevolgd dan waren die dilemma's wel duidelijk. Recap: Alleen YouTube, safari en af en toe casual spelletje. Zeer groot prijsverschil, geen pro dingen doen, 750 euro in de broekzak steken ;)
Dit had je toch ook van te voren wel kunnen inschatten?

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 11:57
Mwa, hangt af waarvoor je de iPad gebruikt. Ik gebruik 'm puur om te consumeren dus voor mij biedt de pencil geen meerwaarde.

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL :: LG OLED55B6v :: PS4 Pro :: Xbox One X

• WouterL
martijnmartijn schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:25:
[...]

Dus je bent van de 11 inch naar de 12,9 inch 2018 gegaan, om vervolgens terug te stappen op de kleinere 10,5 inch 8)7.

[...]

Dit had je toch ook van te voren wel kunnen inschatten?
Meegaan met de hype:p maar inmiddels ook dik tevreden met de 10.5:)

• iAmRenzo
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:38
Ik heb een iPad Pro 10" maar ik hield laatst de Pro 12" vast, dat is toch niet zo'n lomp ding als dat het was (hoewel die uitstekende camera toch echt wel k*t is). Maar het is wel erg veel geld. Zeker om je te bedenken dat iOS toch echt niet meer kan op een Pro tablet.
Maar ik ga nog naar Japan. Dat scheelt nog iets. Dubio dubio.

Voor de 12,9" bezitters, hoe is de ervaring met apps? Zijn die geoptimaliseerd voor die resolutie?

iAmRenzo wijzigde deze reactie 28-11-2018 16:26 (6%)

• WouterL
iAmRenzo schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:44:
Ik heb een iPad Pro 10" maar ik hield laatst de Pro 12" vast, dat is toch niet zo'n lomp ding als dat het was (hoewel die uitstekende camera toch echt wel k*t is). Maar het is wel erg veel geld. Zeker om je te bedenken dat iOS toch echt niet meer kan op een Pro tablet.

Voor de 12,9" bezitters, hoe is de ervaring met apps? Zijn die geoptimaliseerd voor die resolutie?
Beter dan de 11, maar nog steeds matig. Komen steeds meer apps maar blijft matig.

WouterL wijzigde deze reactie 28-11-2018 16:52 (3%)

• freaky35

Dat ligt sterk aan de apps die je wilt gebruiken,
Lang nog niet alle apps zijn er al voor geoptimaliseerd.

freaky35 wijzigde deze reactie 28-11-2018 16:54 (3%)

• michaelw1998
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 10:08
freaky35 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 16:53:
[...]

Dat ligt sterk aan de apps die je wilt gebruiken,
Lang nog niet alle apps zijn er al voor geoptimaliseerd.
Het verbaast me nogal dat enkele grotere apps zoals Facebook en Maps zo lang achterblijven.
Maarja, geduld is een schone zaak :)

• HoppyF
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 11:51
michaelw1998 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:13:
[...]

Het verbaast me nogal dat enkele grotere apps zoals Facebook en Maps zo lang achterblijven.
De vraag is natuurlijk WIE is voor de vertraging verantwoordelijk?
Zijn het de ontwikkelaars die niet snel genoeg zijn met het aanpassen van de apps of is het Apple die niet tijdig de specs (resoluties) van de nieuw te introduceren IPads aangeleverd heeft?

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:07

Donstil

Grab them by the 🐈.

Ik vond de pen wat tegenvallen. Hij leek mij wel fijn bij foto bewerking maar vond het onhandig dat de “Home knop” bar er niet mee werkte.

Daardoor kan je hem dus niet continu gebruiken en heb je voor het switchen van apps alsnog je vingers nodig.
Dat vind ik nog best tegenvallen, ik zie bij veel apps nog bezels.

Donstil wijzigde deze reactie 28-11-2018 19:42 (21%)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Knakker
  • Laatst online: 11:13
Net een 11" ipad pro gekocht, samen met de nieuwe pencil. Gisteravond met 81% en pencil verbonden 'gelockt' en weggelegd, venochtend 40% batterij over!

Iets loopt dus vrolijk door op de achtergrond. Iemand een idee?

Geef mij maar een Warsteiner.

• WouterL
Knakker schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:17:
Net een 11" ipad pro gekocht, samen met de nieuwe pencil. Gisteravond met 81% en pencil verbonden 'gelockt' en weggelegd, venochtend 40% batterij over!

Heb je een reserve kopie teruggezet/gebruik je cloud?

• Knakker
  • Laatst online: 11:13
Ik heb de settings van mijn telefoon over laten nemen, maar verder geen apps geinstalleerd. iCloud staat aan, net als op mijn telefoon trouwens.

Geef mij maar een Warsteiner.

• Jeroen O
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 06:24
Knakker schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:17:

Ja, de pencil. Heb het zelf ook al een paar keer gehad, hoewel niet zo extreem als jij. Volgens de batterijweergave is er niks actief geweest, maar de pencil voelt dan wel een beetje warm aan.

Leg hem maar eens weg zonder pencil, dan gaat het waarschijnlijk wel goed.

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15-01 21:42
michaelw1998 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:13:
[...]

Sommige ontwikkelaars mikken bij grotere schermen op gebruik van hun website ipv een device-specifieke app.

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 11:49
HoppyF schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:06:
[...]

De vraag is natuurlijk WIE is voor de vertraging verantwoordelijk?
Zijn het de ontwikkelaars die niet snel genoeg zijn met het aanpassen van de apps of is het Apple die niet tijdig de specs (resoluties) van de nieuw te introduceren IPads aangeleverd heeft?
Meestal combinatie van beide.

Vooral qua de 11" iPad, die was pas heeeeel laat beschikbaar voor de ontwikkelaars (ongeveer gelijk aan het Apple Event, opzich ook logisch voordat het zou uitlekken ;) ).
Maar ja, ik geef ook mijzelf en mijn collega ontwikkelaars de schuld. Ikzelf hou altijd rekening als er een Apple Event is, dat ik daarna 2 dagen minstens vrij heb in mijn rooster om de wijzigingen van Apple door te voeren. Alleen niet iedereen is zo!

• HoppyF
Ryur schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:31:
[...]

Meestal combinatie van beide.

Vooral qua de 11" iPad, die was pas heeeeel laat beschikbaar voor de ontwikkelaars (ongeveer gelijk aan het Apple Event, opzich ook logisch voordat het zou uitlekken ;) ).
Maar ja, ik geef ook mijzelf en mijn collega ontwikkelaars de schuld. Ikzelf hou altijd rekening als er een Apple Event is, dat ik daarna 2 dagen minstens vrij heb in mijn rooster om de wijzigingen van Apple door te voeren. Alleen niet iedereen is zo!
Ok, dus Apple geeft pas heel laat de resolutie van de nieuwe iPad vrij?
Dat zouden ze dus best veel eerder kunnen doen zodat ontwikkelaars hierop in kunnen spelen.
Dit heeft weinig te maken met uitlekken want het enige wat bekend hoeft te worden is de resolutie.
Dit wijkt maar weinig af van de voorganger 10,5.

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 11:15
HoppyF schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:53:
[...]

Dat zouden ze dus best veel eerder kunnen doen zodat ontwikkelaars hierop in kunnen spelen.
Dit heeft weinig te maken met uitlekken want het enige wat bekend hoeft te worden is de resolutie.
De Facebook-app is nog niet eens geoptimaliseerd voor de iPad Pro 12.9" uit 2015. Daar wordt gewoon niet aan gewerkt en heeft geen prioriteit.

MBP 13" 2018 TB i7 2.7GHz // 16GB RAM // 1TB - iPhone Xs Max Gold 256GB - Apple Watch Series 4 Hermès

• HoppyF
MelvinW schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:03:
[...]

De Facebook-app is nog niet eens geoptimaliseerd voor de iPad Pro 12.9" uit 2015. Daar wordt gewoon niet aan gewerkt en heeft geen prioriteit.
Diep treurig wel.... :'(
Ik ben geen ontwikkelaar maar kost het echt zoveel tijd/geld om de resolutie van een app aan te passen?

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

HoppyF schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:06:
[...]

Diep treurig wel.... :'(
Ik ben geen ontwikkelaar maar kost het echt zoveel tijd/geld om de resolutie van een app aan te passen?
Kort antwoord: Nee
Lang antwoord: Nee , is vrij eenvoudig te doen.

39

• Rivanov
HoppyF schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:53:
[...]

Maar met het vrijgeven van de resolutie, geven ze prijs dat er een nieuw model iPad uitkomt en dat willen ze dus niet. ;)

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL :: LG OLED55B6v :: PS4 Pro :: Xbox One X

• HoppyF
Rivanov schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 06:29:
[...]

Maar met het vrijgeven van de resolutie, geven ze prijs dat er een nieuw model iPad uitkomt en dat willen ze dus niet. ;)
Dat er een nieuw model iPad aankomt is nooit een verrassing.
Dat gebeurt ieder jaar wel we weten nu ook dat er volgend jaar weer nieuwe iPhones uit zullen gaan komen.
Door alleen de relevante gegevens vooraf met ontwikkelaars te delen bereik je wel dat apps sneller up-to-date zijn.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

HoppyF schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:51:
[...]

Dat er een nieuw model iPad aankomt is nooit een verrassing.
Dat gebeurt ieder jaar wel we weten nu ook dat er volgend jaar weer nieuwe iPhones uit zullen gaan komen.
Door alleen de relevante gegevens vooraf met ontwikkelaars te delen bereik je wel dat apps sneller up-to-date zijn.
Apple maakt daar hele duidelijke overwegingen in. Toekomstige modellen worden zo veel mogelijk geheim gehouden, en dat developers daardoor later apps kunnen updaten is jammer maar helaas. Dat heeft een lagere prioriteit.

Overigens, het updaten van apps voor due resoluties behoort normaal gesproken niet zo veel werk te zijn.

• HoppyF
gday schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:37:
[...]

Apple maakt daar hele duidelijke overwegingen in. Toekomstige modellen worden zo veel mogelijk geheim gehouden, en dat developers daardoor later apps kunnen updaten is jammer maar helaas. Dat heeft een lagere prioriteit.

Overigens, het updaten van apps voor due resoluties behoort normaal gesproken niet zo veel werk te zijn.
Geheim houden begrijp ik wel maar het gaat maar om een kleine hoeveelheid specs die vrijgegeven moet worden tbv de apps. De rest kan geheim blijven.
Als het zo eenvoudig is om de apps te updaten begrijp ik niet waarom het zo lang duurt.
Apple zou dit best kunnen afdwingen zeker bij de meest gebruikte apps.
Als klant loop je nu dus achter de feiten aan en dat vind ik slordig.

Edit:
Misschien lost het probleem zichzelf op omdat Apple zo slecht nieuwe iPads uitlevert, tegen die tijd dat ik mijn iPad ontvang zijn de apps waarschijnlijk al geüpdatet! :9

HoppyF wijzigde deze reactie 30-11-2018 13:44 (9%)

• Rivanov
gday schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:37:
[...]

Het is niet enkel resolutie, het is ook de form-factor die nu anders is, door de volledig afgeronde hoeken.
Ik raadt je aan om eens de podcast Under the Radar te luisteren. Dit is een podcast van Marco Arment (o.a. Overcast) en David Smits (o.a. Pedometer++) waarin ze iedere week een half uur praten over met name iOS Development en wat daar allemaal bij komt kijken. En waar ze vaak tegenaanlopen bij iOS vernieuwingen.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Rivanov schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:45:
[...]

Het is niet enkel resolutie, het is ook de form-factor die nu anders is, door de volledig afgeronde hoeken.
Ik raadt je aan om eens de podcast Under the Radar te luisteren. Dit is een podcast van Marco Arment (o.a. Overcast) en David Smits (o.a. Pedometer++) waarin ze iedere week een half uur praten over met name iOS Development en wat daar allemaal bij komt kijken. En waar ze vaak tegenaanlopen bij iOS vernieuwingen.
Ik ben iOS developer dus ik weet wat er bij komt kijken. Doorgaans maakt ook de form factor geen fluit uit, tenzij je rare fratsen uithaalt.

Als je geen rare fratsen uithaalt is het idealiter zelfs simpelweg builden tegen een nieuwe deployment target in de laatste versie van Xcode, en klaar is Kees. Hoef je dan geen regel code of auto layout constraint voor te wijzigen.

gday wijzigde deze reactie 30-11-2018 15:04 (14%)

• tipex
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15-01 19:04
gday schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:59:
[...]

Ik ben iOS developer dus ik weet wat er bij komt kijken. Doorgaans maakt ook de form factor geen fluit uit, tenzij je rare fratsen uithaalt.

Als je geen rare fratsen uithaalt is het idealiter zelfs simpelweg builden tegen een nieuwe deployment target in de laatste versie van Xcode, en klaar is Kees. Hoef je dan geen regel code of auto layout constraint voor te wijzigen.
Helemaal mee eens, het is redelijk peanuts om de aanpassing te doen. Ik verwacht echter dat de meeste apps die de laatste de maanden ook al niet zijn aangepast voor de nieuwste iPhones ook geen update meer gaan krijgen. Tenzij je een hele populaire app hebt is het voor de meeste developers gewoon niet rendabel, die zijn allang al verder met nieuwe apps. Ben bang dat we op de iPads voorlopig nog wel tegen zwarte balken aankijken, alleen nieuwe apps zullen het out of de box wel ondersteunen.

• The Chosen One
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 15-01 20:22

The Chosen One

Zie signature!

Blijven zeuren bij dev's. Heb enkele reacties gekregen dat ze gewijzigd worden of zijn. Nog paar tientallen te gaan. :P

The Chosen One wijzigde deze reactie 02-12-2018 17:14 (15%)

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• Lekets
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 20-12-2018
Iemand die ervaring heeft met de OtterBox Symmetry Series 360-hoes die in de Apple store te koop is?

https://www.apple.com/nl/..._9_3%26fh%3D4583%252B4a97

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Lekets schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:56:
Iemand die ervaring heeft met de OtterBox Symmetry Series 360-hoes die in de Apple store te koop is?

https://www.apple.com/nl/..._9_3%26fh%3D4583%252B4a97
Veel positieve geluiden, maar al iemand waar een flap waar de pencil onder zit, los is gekomen, maar het is MacRumours, daar kunnen ze goed overdrijven, dat geld voor positief en negatief :)

https://forums.macrumors....d-pro-is-amazing.2156519/

• HoppyF
Vandaag mijn IPad pro 11 ontvangen!
Helemaal goed en toch nog voor Sinterklaas ook.
Een flinke verbetering tov mijn hele oude iPad 2. (ja een gewone 2 geen Air 2 :'( )

Netflix app geïnstalleerd gaat goed echter...
De ondertiteling doet het wel maar het font is iets anders dan normaal èn er zit een rechthoekig kader om de ondertiteling met een zwarte iets transparante achtergrond.
Dat ziet er dus niet uit.
Daarbij komt dat het op mijn oude iPad 2 wèl goed werkt. Daar ziet alles er normaal uit. Zo ook op mijn iPhone 5s die ook iOS 12 draait.

Dan nog iets.
Ik zou jullie dit willen laten zien door een schermkopie te maken.
Schermkopie lukt wel maar zoals je kunt ziet is het beeld dan geheel zwart op de ondertiteling na.
Je kunt dus niet zien wat het probleem is...
Een schermkopie van het startscherm van Netflix lukt wèl.

Vreemd genoeg, werkt een schermkopie op mijn oude iPad 2 ook goed zodat je beeld en ondertiteling ziet.

Is dit een bug in de Netflix app of in de iPad pro?
Hebben jullie normale ondertiteling zonder gekleurd achtergrond kader?
Werkt een schermkopie als je de film op pauze zet?

HoppyF wijzigde deze reactie 04-12-2018 13:48 (6%)

• MelvinW
HoppyF schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:41:
Vandaag mijn IPad pro 11 ontvangen!
Helemaal goed en toch nog voor Sinterklaas ook.
Een flinke verbetering tov mijn hele oude iPad 2. (ja een gewone 2 geen Air 2 :'( )

Netflix app geïnstalleerd gaat goed echter...
De ondertiteling doet het wel maar het font is iets anders dan normaal èn er zit een rechthoekig kader om de ondertiteling met een zwarte iets transparante achtergrond.
Dat ziet er dus niet uit.
Daarbij komt dat het op mijn oude iPad 2 wèl goed werkt. Daar ziet alles er normaal uit. Zo ook op mijn iPhone 5s die ook iOS 12 draait.

Dan nog iets.
Ik zou jullie dit willen laten zien door een schermkopie te maken.
Schermkopie lukt wel maar zoals je kunt ziet is het beeld dan geheel zwart op de ondertiteling na.
Je kunt dus niet zien wat het probleem is...
Een schermkopie van het startscherm van Netflix lukt wèl.

Vreemd genoeg, werkt een schermkopie op mijn oude iPad 2 ook goed zodat je beeld en ondertiteling ziet.

Is dit een bug in de Netflix app of in de iPad pro?
Hebben jullie normale ondertiteling zonder gekleurd achtergrond kader?
Werkt een schermkopie als je de film op pauze zet?

[Afbeelding: Netflix iPad pro]
Netflix neemt gewoon de ondertitelingstijl van iOS over. Als je de standaard stijl niet prettig vindt, dan kun je in de Instellingen-app onder Algemeen > Toegankelijkheid -> Ondertiteling en bijschriften een andere stijl kiezen of aanmaken. Zorg ervoor dat "Video-voorrang" is uitgeschakeld als je zelf een stijl aanmaakt.

Dat je geen screenshot kan maken heeft met DRM te maken. In latere versies van Netflix wordt dit geblokkeerd. Jouw iPad 2 draait nog een oudere versie van de app, aangezien je de meest recente versie daarop niet kan installeren.

MBP 13" 2018 TB i7 2.7GHz // 16GB RAM // 1TB - iPhone Xs Max Gold 256GB - Apple Watch Series 4 Hermès

• HoppyF
MelvinW schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:54:
[...]

Netflix neemt gewoon de ondertitelingstijl van iOS over. Als je de standaard stijl niet prettig vindt, dan kun je in de Instellingen-app onder Algemeen > Toegankelijkheid -> Ondertiteling en bijschriften een andere stijl kiezen of aanmaken. Zorg ervoor dat "Video-voorrang" is uitgeschakeld als je zelf een stijl aanmaakt.

Dat je geen screenshot kan maken heeft met DRM te maken. In latere versies van Netflix wordt dit geblokkeerd. Jouw iPad 2 draait nog een oudere versie van de app, aangezien je de meest recente versie daarop niet kan installeren.
Bedankt! :)
Je hebt gelijk dat staat bij de instellingen op de iPad.
Gecontroleerd met mijn oude iPad.
Ik had daar een style “Netflix” aangemaakt met witte letters, geen achtergrond plus schaduw.
De ondertitels zien er nu normaal uit zonder het zwarte kader.
Vreemd dat een screenshot niet meer mogelijk is, er zit inderdaad een verschil in de apps.
Verder is een screenshot ook niet zo belangrijk alleen als voorbeeld hoe het er bij mij uitzag.

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09:30

Let op. Alle producten in Japan met een camera produceren een geluid bij het maken van een foto. Dit kan je niet uitzetten. Kwam ik te laat achter toen ik een iPhone had gekocht jaren geleden. Nu kan niet meer onopgemerkt natuurfoto's maken (met die oude iPhone). ;w

• iAmRenzo
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:38
kevinl schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:35:
Let op. Alle producten in Japan met een camera produceren een geluid bij het maken van een foto. Dit kan je niet uitzetten. Kwam ik te laat achter toen ik een iPhone had gekocht jaren geleden. Nu kan niet meer onopgemerkt natuurfoto's maken (met die oude iPhone). ;w
I know, ik heb m'n vooronderzoek gedaan, vorige keer naar Japan. Maar ik ga niet met een 12" iPad foto's maken. Wel irritant dat ie het ook doet met screenshots.

• MelvinW
De 18W USB-C oplader die bij de iPad wordt meegeleverd is nu ook los te koop: https://www.apple.com/nl/...-lichtnetadapter-van-18-w

• Merdera
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13-01 22:19
Ik schrok vandaag even, want ik zag in de bezel van het scherm van mijn ipad pro , naast de face id camera een rond gaatje, maar na wat snuffelen op internet blijkt dit zo te horen, heb alleen nog niet helemaal goed gelezen waarvoor dit gaatje is?

Iemand een idee? ik zou denken microfoon of licht sensor?

Windows 10 PC GTX1070,32GB,i7 | Samsung S9+ 256GB | iPad Pro 12.9 256GB | Nvidia Shield TV 16GB (2017) | PS4 Pro | PSN ID : DReaMeRD71

• freaky35
Merdera schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:58:
Ik schrok vandaag even, want ik zag in de bezel van het scherm van mijn ipad pro , naast de face id camera een rond gaatje, maar na wat snuffelen op internet blijkt dit zo te horen, heb alleen nog niet helemaal goed gelezen waarvoor dit gaatje is?

Iemand een idee? ik zou denken microfoon of licht sensor?
https://www.apple.com/nl/ipad-pro/specs/

iets naar beneden scrollen,had je zo kunnen vinden,1x search op google :)

freaky35 wijzigde deze reactie 06-12-2018 14:14 (7%)

• Merdera
  • Laatst online: 13-01 22:19
freaky35 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:13:
[...]

https://www.apple.com/nl/ipad-pro/specs/

iets naar beneden scrollen,had je zo kunnen vinden,1x search op google :)
Die pagina had ik uiteraard ook gevonden, alleen niet de link naar dat gaatje op het scherm gelegd.
Nu ik voor de 2de keer kijk, is het duidelijk, 3 mics, 2 aan de zijkant, een in de bezel. Dankje.

Windows 10 PC GTX1070,32GB,i7 | Samsung S9+ 256GB | iPad Pro 12.9 256GB | Nvidia Shield TV 16GB (2017) | PS4 Pro | PSN ID : DReaMeRD71

• Doll
  • Laatst online: 03-01 13:07
Merdera schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:20:
[...]

Die pagina had ik uiteraard ook gevonden, alleen niet de link naar dat gaatje op het scherm gelegd.
Nu ik voor de 2de keer kijk, is het duidelijk, 3 mics, 2 aan de zijkant, een in de bezel. Dankje.
5 microfoons; 1 links, 2 boven, 1 bij de camera en 1 boven het scherm in de bezel

• Pendora
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Zelf helaas mijn 12.9 terug moeten sturen. Teveel crashes. Maandagavond gebeld. Dinsdag box in huis om te verzenden. Woensdagavond afspraak voor ophalen gemaakt voor donderdag. Donderdag opgehaald. Vrijdag bij Apple en een nieuwe is binnen een paar uur al verstuurd naar me. Helaas wel pas maandag bezorging maar al met al prima geregeld en gelukkig (nou ja vervelend maar goed) dat Apple ook iets hardwarematig heeft gevonden wat kapot was.

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15-01 22:56
Vandaag de pro 11 binnen gekregen vanuit Apple.is nog even wennen en instellen. Maar tot nu toe erg verast hoe soepel alles gaat. Zeker vergeleken met mijn 5s.

• Jeurizz
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13-01 22:06
Wie van jullie gebruikt Shortcuts actief

• Jeroen O
derhenno schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:13:
Misschien wel handig:

World’s First Dedicated USB-C Hub for 2018 iPad Pro (verkrijgbaar vanaf december met kortingsaktie voor ongeveer $50).

If you are concerned about connecting devices and displays to the new 2018 Apple iPad Pro tablet, now equipped with a USB-C port rather than the Apple Lightning connections included on previous tablets. You may be interested in the new HyperDrive USB-C Hub for iPad Pro which adds six new ports:

4K HDMI
3,5mm audio jack
SD
micro SD
USB-A 3.0
USB-C Power Delivery

https://www.hypershop.com/pages/hyperdrive-for-ipad-pro

Info in het NL's: https://www.iculture.nl/nieuws/hyper-usb-c-hub-ipad-pro/
Besteld :P

Vanaf vandaag om 17:00u kon er besteld worden via kickstarter.
De eerste 1000 bestellers konden 50% korting krijgen, hoewel die hoeveelheid steeds werd opgerekt en nu nog steeds, vermoedelijk om mensen over de streep te trekken om hem toch nog even snel te bestellen.

Zodoende heb ik hem voor $ 49 besteld. Daar komen nog wel $ 10 aan verzendkosten bovenop.
De levering staat gepland voor januari 2019.

Het benodigde bedrag van $ 100.000, welke uiterlijk op 15 januari binnen moet zijn, is al ruimschoots gehaald.

• HoppyF
Ik heb foto’s geplaatst van mijn net ontvangen Kavaj iPad pro 11 cover.
Zie het topic hierover.
HoppyF in "[iPad] Cases, covers, sleeves, protectors & bescherming"

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 09:58
Toch echt vervelend dat die smart keyboards nergens behalve in de voor sommige mensen ver weg Apple stores zijn. En bestellen duurt een week bij Apple. Terwijl ze wel op voorraad zijn in de stores (2 uur rijden enkel)

• pina
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 15-01 06:55
Aan het twijfelen geweest tussen macbook air en een iPad. Zal toch een iPad worden want heb thuis al een 15" macbook pro.

Maar kwam van een 12" macbook maar uiteindelijk betrapte ik er mij op dat het overkill is en ik hem vooral gebruikte om te typen en te surfen. Daarom dat ik nu kijk naar de iPad pro maar twijfel toch serieus tussen beide formaten.

In welk opzicht is de draagbaarheid van een 12.9 te vergelijken met een 14" air of pro? Ze spreken overal dat hij niet draagbaar meer is maar wanneer ik de afmetingen zie, is hij kleiner dan een macbook air en dat vind ik nog wel goed draagbaar...

En iemand een 12.9 al gebruikt in het vliegtuig? Past dat op dat kleine tafeltje?

• satoer
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15-01 10:57

Zojuist deze goedkope 6 in 1 Usb hub / cardreader / hdmi dongle ontvangen en getest. Hij werkt prima. Mooi afgewerkt. Het grijs is aluminium.

HDMI werkt (getest op een HD tv, er staat op dat hij 4K kan uitsturen, maar ik weet niet of de iPad dit doet). Cardreader werkt en de USB poorten werken. 1 USB 2 en 1 USB 3 poort zit er op. Er zit ook een USB-C poort op. Helaas is deze waarschijnlijk alleen om de ipad te laden tijdens gebruik (wat ook werkt) want hij functioneert verder niet als data poort. Een USB-C-audio jack dongle werkt hier niet in. Ook een USB-C geluidskaart doet hier niets mee. Een USB geluidskaart / DJ controller werkt wel in de USB poorten. Tevens een Midi USB keyboard functioneert.

Totaal heb ik er inclusief verzending 13 euro er voor betaald op Ebay. Koopje.
https://www.ebay.nl/itm/D...fgAAOSw0i5bxxgq:rk:1:pf:0

• Rivanov
LOL. Zelfs de app van het Eindhovens Dagblad is sneller met de iPad Pro update dan bijvoorbeeld YouTube. 8)7

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 09:54
carpebios schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:30:
Toch echt vervelend dat die smart keyboards nergens behalve in de voor sommige mensen ver weg Apple stores zijn. En bestellen duurt een week bij Apple. Terwijl ze wel op voorraad zijn in de stores (2 uur rijden enkel)
Ik ben nu ook in de markt voor een 12.9 incl smart keyboard maar die is nergens meer te verkrijgen. Zowel offline als online niet.

• Yucko
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 10:05

Yucko

One clown to rule them all !

Khayma schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:38:
[...]

Ik ben nu ook in de markt voor een 12.9 incl smart keyboard maar die is nergens meer te verkrijgen. Zowel offline als online niet.
mwa, volgens mij heb je hem binnen 3 weken in huis als je hem bij Apple online besteld (althans, afgaande op de levertijden die ik steeds zie).

 MacMini early 2011 -  iPhone X Space Gray 64GB -  iPhone SE Space Gray 64GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  TV3 -  TV4 64GB -  TV4 32GB

• gunghir
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 15-01 21:08
Hey kort vraagje, onlangs een ipad pro 11 genomen,
Ik werk zelf graag met synths op de ipad, Nu raad je het al me jack is dus weg.
En ik wil dus graag wat betere speakers er op zetten EN laden EN een midi controller erop gooien.
In de apple store word ik niet veel wijzer.

Heeft iemand een idee ?
Alvast bedankt ;)

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 09:54
https://www.apple.com/nl/...-4-poorts-hub-usb-c-kabel

Zoiets moet je dus hebben. Kan trouwens stukken goedkoper.

• gunghir
Die prijs idd haha. Maar alsnog hoe krijg ik dan een jack poort ? want de apple is usb c male naar jack female .
En ik las eerder dat audio niet zo maar werkt. :-( via zo een hub.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ikzelf heb een audioquest Dragonfly voor de telefoon. Met de juiste kabel krijg ik deze aan de Lightning-port, wellicht dat een andere kabel het op een USB-C-poort krijgt.

En de kwaliteit is wel wat beter dan de interne DAC, dus heb ik hier al een tijd terug voor gekozen (met de SE had ik nog een jack).

Vast dat er andere opties in deze hoek zitten.

• Jeroen O
gunghir schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:02:
[...]

Die prijs idd haha. Maar alsnog hoe krijg ik dan een jack poort ? want de apple is usb c male naar jack female .
En ik las eerder dat audio niet zo maar werkt. :-( via zo een hub.
Is dit dan niet iets voor je: https://www.hypershop.com/pages/hyperdrive-for-ipad-pro

Als je snel bent kun je hem nog met korting kopen.

• gunghir
Jeroen O schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:39:
[...]

Is dit dan niet iets voor je: https://www.hypershop.com/pages/hyperdrive-for-ipad-pro

Als je snel bent kun je hem nog met korting kopen.
kijk dat is nou de oplossing! thanks man !
meteen ff email gedaan :9

• Geert1976
als je dacht dat de arrogantie van Apple richting haar klanten een hoogtepunt had bereikt, dan vergis je je :P

Er zijn meldingen van mensen die hun brand new 2018 iPad Pro uit de verpakking halen en een lichtgebogen iPad aantreffen.
Apple heeft zelf aan een journalist van The Verge het volgende er over te zeggen;
''some 2018 iPad Pro models are indeed shipping with a "very slight bend in the aluminum chassis," which is a "side effect of the manufacturing process" that is not expected to worsen over time or negatively effect the iPad's performance in any practical way.
Apple told that the bend is not considered to be a defect.''

link The Verge:

https://www.theverge.com/...g-manufacturing-confirmed

Als uit dit antwoord iets blijkt van Apple zelf is het wel dat QC control echt verre van belangrijk meer is en ook al ontvang je een ong €1000 kostende tabletje, licht gebogen, niet zeuren....gewoon gebruiken.
Maar goed, er zal vast wel weer een wending aan dit verhaal gegeven worden zodat het zoveelste QC gebrek wel meevalt.

bottom line: de 2018 iPad Pro is gewoon zeer vatbaar voor buigen, is het niet direct na unpacking, dan wel zeer grote kans na verloop van tijd, en blijkbaar onderdeel van het productieproces, aldus Apple zelf.
En 3x raden wie dan de reparatie gaat betalen....
Nu een 2018 iPad Pro kopen lijkt me meer dan zeer onverstandig.

Ik kocht laatst een splinternieuwe Mercedes bij mijn lokale dealer; er zat al een lichte deuk links voor in de deur. Ik maakte daar melding van.
De verkoper: ''ow, dat is niet zo erg, beinvloed verder niks aan het rijgedrag de auto en dus is ook geen defect''. ''Gelukkig'', zei ik en reed met een gerust hart weg met mijn splinternieuwe Mercedes, doch met een deukje

Geert1976 wijzigde deze reactie 20-12-2018 17:56 (12%)

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

“Einde van Apple is in zicht”.
“Quality control is niet belangrijk meer voor Apple”
“Steve jobs draait zich om in zijn graf”

Waait allemaal wel weer over, ongetwijfeld weer uit zijn verband getrokken, zie ook geen officiële bron verder.

Haters gonna hate.

Donstil wijzigde deze reactie 20-12-2018 19:11 (93%)

• Geert1976
Donstil schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:07:
“Einde van Apple is in zicht”.
“Quality control is niet belangrijk meer voor Apple”
“Steve jobs draait zich om in zijn graf”

Waait allemaal wel weer over, ongetwijfeld weer uit zijn verband getrokken, zie ook geen officiële bron verder.

Haters gonna hate.
"kop in het zand''
''alles doen om wat krom is recht te praten, als het maar in voordeel van Apple is''
''betaal €1000 voor een tablet, als die krom is bij unboxing, boeien.....waait wel weer over''
''ja maar kijk naar andere bedrijven''
''och jee, als iets bij Apple gebeurd, gelijk zo overtrokken''

Sheep gonna sheep

• HoppyF
Geert1976 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:23:
[...]

"kop in het zand''
''alles doen om wat krom is recht te praten, als het maar in voordeel van Apple is''
''betaal €1000 voor een tablet, als die krom is bij unboxing, boeien.....waait wel weer over''

Sheep gonna sheep
Ik heb een iPad pro 11 en die is niet krom!
Als dat wel zo zou zijn geweest had ik de iPad gewoon retour gestuurd.
Nu kan de iPad later alsnog krom trekken, dat blijft afwachten.

• Jeroen O
Het lijkt me sterk dat een iPad vanzelf krom trekt.

Dat deze gevoeliger is voor buigen ten opzichte van het vorige model dat kan best. Maar een belangrijke factor is ook hoe je met je spullen omgaat. Als je op Marktplaats kijkt hoe sommige exemplaren er uit zien na een aantal jaar!

Ik heb mijn iPad pro 11" nu ruim een maand en deze is nog steeds recht.
Mijn oude iPhone 6 plus heb ik hier ook nog liggen. Ook een product wat zou buigen als je er naar kijkt. En ook die is nog helemaal recht.

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Geert1976 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 17:41:

Ik kocht laatst een splinternieuwe Mercedes bij mijn lokale dealer; er zat al een lichte deuk links voor in de deur. Ik maakte daar melding van.
De verkoper: ''ow, dat is niet zo erg, beinvloed verder niks aan het rijgedrag de auto en dus is ook geen defect''. ''Gelukkig'', zei ik en reed met een gerust hart weg met mijn splinternieuwe Mercedes, doch met een deukje
Ik kocht een Ford van 15,000,-, en bij afleveren zaten er allemaal lak-schades aan de binnenzijde van de deur,
Dealer: is toch niet zo'n probleem ?, toch dringend gevraagd het te laten fixen
2 weken later laat de rubbers van de passagier deur geheel los, Dealer: kost 500+ om te laten repareren,
en onze garantie ?
Dealer: valt niet onder de garantie
Ik; Dus wel
Dealer: ehh ohw ja, ok, we fixen het wel even, nu 3 jaar later, weer in zij geheel losgelaten.

Wat zegt de vergelijking met een Auto merk ?

Hoe groter het bedrijf, hoe arroganter de reactie |:(

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

Geert1976 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:23:
[...]

"kop in het zand''

Sheep gonna sheep
Maakt niet uit wat wij ervan vinden want de sheep kaart wordt toch wel getrokken. Zeker bij een tegenovergestelde mening.

Hoge bomen vangen veel wind enz.
HoppyF schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:46:
Precies. Ik heb de 12,9 en die is ook niet krom.
Anders via WKOA gewoon retour.

Eerst een officiële bron zien dan geloven.

Ik vind het ding nog steeds top. Raad hem dan ook zeker nog steeds aan!

• Geert1976
HoppyF schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:46:
[...]

Het gaat mij er niet eens om of een iPad krom of niet is, bij unboxing.

Het gaat mij meer om de reactie van Apple zelf; als iemand die reactie nog kan recht / goed praten...tsja, wellicht vindt je 't dan als klant geen enkel probleem om wederom diep te buigen voor Apple.

Mijn alinea hierboven heeft geen betrekking op jouw persoon, maar dus de inhoudelijke reactie van Apple op de vraag van de journalist van The Verge.

Maar goed, zoals @Donstil aangeeft, eerst maar op een officiële reactie wachten van Apple (ook al was het de reactie van Apple zelf, maar dat terzijde)
Want als Apple ergens om bekend om staat, is het toegeven van hard- en software problemen om vervolgens met een officiële reactie te komen 8)7 8)7
Class law suit actions nav battery en prestaties icm iOS 11 die Apple zelf nooit bekend heeft gemaakt ...anyone?

Geert1976 wijzigde deze reactie 20-12-2018 20:59 (20%)

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

Geert1976 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 20:42:
Maar goed, zoals @Donstil aangeeft, eerst maar op een officiële reactie wachten van Apple (ook al was het de reactie van Apple zelf, maar dat terzijde)
Nou dat vooral niet terzijde. Een belangrijk gegeven in dit verhaal is juist dat deze reactie (nog) niet officieel is maar gezegd zou zijn tegen iemand van the verge. Zonder bron vermelding oid en we weten volgens mij ook niet wie of wat binnen Apple deze bewering gedaan heeft.

• Doll
Geert1976 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 20:42:
[...]

Het gaat mij er niet eens om of een iPad krom of niet is, bij unboxing.

Het gaat mij meer om de reactie van Apple zelf; als iemand die reactie nog kan recht / goed praten...tsja, wellicht vindt je 't dan als klant geen enkel probleem om wederom diep te buigen voor Apple.

Mijn alinea hierboven heeft geen betrekking op jouw persoon, maar dus de inhoudelijke reactie van Apple op de vraag van de journalist van The Verge.

Want als Apple ergens om bekend om staat, is het toegeven van hard- en software problemen om vervolgens met een officiële reactie te komen 8)7 8)7
Class law suit actions nav battery en prestaties icm iOS 11 die Apple zelf nooit bekend heeft gemaakt ...anyone?
Vertel je er dan ook even bij dat je de ipad pro gewoon kan omruilen bij de apple store.
Ik stond binnen 10 minuten weer buiten met een nieuwe ipad pro 12.9.
Dus ze lossen het gewoon op als er iets mee is.

• MelvinW
Donstil schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:02:
[...]

Nou dat vooral niet terzijde. Een belangrijk gegeven in dit verhaal is juist dat deze reactie (nog) niet officieel is maar gezegd zou zijn tegen iemand van the verge. Zonder bron vermelding oid en we weten volgens mij ook niet wie of wat binnen Apple deze bewering gedaan heeft.
Inderdaad, dit soort problemen worden altijd via een support document toegelicht. Als het echt normaal zou zijn, dan had het wel op support.apple.com gestaan en niet in een artikel van The Verge.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Mijn iPad Pro 12.9” LTE is langste de korte zijde inderdaad ook krom getrokken. Geen idee of het al zo was vanaf het begin. Merk er verder niks van, en ik had het waarschijnlijk ook nooit geweten als ik het artikel nooit gelezen zou hebben.

Inruilen kan ik niet meer, want die periode is al verlopen. WKOA gold sowieso niet om twee redenen, want het is a) een zakelijke aankoop geweest en b) een aankoop in een fysieke Apple Store.

gday wijzigde deze reactie 21-12-2018 01:14 (27%)

• Geert1976
MelvinW schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:22:
[...]

Inderdaad, dit soort problemen worden altijd via een support document toegelicht. Als het echt normaal zou zijn, dan had het wel op support.apple.com gestaan en niet in een artikel van The Verge.
Ja, dat is ook zo, Apple doet dit altijd via een support document.

Net zoals tijdens battery throttling in iOS 11. Daar kwam Apple zelf ook keurig netjes met een support document aanzetten ... 8)7 8)7 |:( |:(

Maar goed, verder met kop in het zand dus d:)b

• ex87
  • Laatst online: 15-01 13:33
Ik heb geen idee hoe je precies ziet of die echt krom is of niet. Als ik er zo langs kijk valt me niet echt perse wat op maar, het zou zomaar kunnen dat er een kleine afwijking in zit. Als ik echt moeite doe kan ik wel een mini kromming zien maar dat kan ook komen omdat ik met 1 oog dicht langs een rechte lijn probeer te kijken :P

Ik merk het wel, als die ooit stuk gaat ga ik langs Apple, hij doet het verder prima.

• Yucko
  • Laatst online: 10:05

Yucko

One clown to rule them all !

vanmorgen voor de gein mijn 12.9" eens op een plat vlak gelegd en ja .. met het scherm naar beneden kun je in het midden van de korte of lange zijde drukken en dan zie je hem inderdaad een kuthaar (lees: <1mm) flexen. Maar met het blote oog totaal niet zichtbaar en derhalve niet te achterhalen of het vanaf het begin al zo was of dat het naderhand "ontstaan" is.

Voor de rest zit ik erin zoals @gday ... het stoort me niet en zonder al die ophef (die er nu lijkt te ontstaan) had ik het ook nooit ontdekt.

Zou het een paar millimeter zijn of iets wat je zonder problemen met het blote oog kunt zien (zoals op de foto's hieronder) dan zou ik daar wel een probleem mee hebben.

Yucko wijzigde deze reactie 21-12-2018 11:30 (9%)

 MacMini early 2011 -  iPhone X Space Gray 64GB -  iPhone SE Space Gray 64GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  TV3 -  TV4 64GB -  TV4 32GB

• Erdinger
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15-01 09:23
Toevallig kwam ik langs een review van Linus Tech Tips (YouTube: Replace your Laptop! (with something worse!)) over de iPad. Stipt wat mij betreft veel algemene issues met de ipad/ios aan.

Wat maakt jullie het de prijs waard? Dit gezien er obviously betere value voor money te koop is..

• Geert1976
@Donstil en @MelvinW

denken jullie dat een statement over de gebogen iPad Pro, door Apple's Vice President of Hardware Engineering officieel genoeg is, of is een statement van iemand met zo'n functie binnen Apple eigenlijk niks zeggend?

antwoord van deze Vice President op meer inquiry over de mogelijk gebogen iPad Pro 2018 n.a.v. vragen van een bezorgde ipad gebruiker:

Relative to the issue you referenced regarding the new iPad Pro, its unibody design meets or exceeds all of Apple's high quality standards of design and precision manufacturing. We've carefully engineered it and every part of the manufacturing process is precisely measured and controlled.

''Our current specification for iPad Pro flatness is up to 400 microns which is even tighter than previous generations. This 400 micron variance is less than half a millimeter (or the width of fewer than four sheets of paper at most) and this level of flatness won't change during normal use over the lifetime of the product. Note, these slight variations do not affect the function of the device in any way.
Again, thanks for reaching out and I hope the above explanation addresses your concerns''

Eigenlijk is dit antwoord typisch Apple; dit bedrijf leeft totaal, maar dan ook echt totaal buiten de normale werkelijkheid en de arrogantie level naar een nieuw hoogtepunt brengt.

Voordat er weer een ''haters gonna hate'' de ether wordt ingeslingerd....hater ben ik niet, heb zat Apple spul hier. Maar voor mij is het meer dan overduidelijk dat Apple laatste paar jaar echt totale schijt heeft aan zijn klant.

Maar goed, je kan er vergif op innemen dat er ''bepaalde mensen'' ook dit antwoord van de Vice President of Hardware Engineering weer kan recht (pun intended) praten.
Of wacht; het is allemaal fake news :+

Feit blijft als je iPad Pro nu minimaal gebogen is dat het niet stoort en je denkt; ''ik ga gewoon verder deze iPad gebruiken'' en pak m beet over een half jaar je iPad verder buigt (kans is klein, maar hij is er), je mag aansluiten bij de Genius Bar voor een betaalde reparatie, want zoals de VP aangeeft, het valt binnen de waarden van Apple 8)7 8)7

weer reparatie = $$$$$ voor Apple (and that's all that matters ;) )

• MelvinW
Geert1976 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:11:
@Donstil en @MelvinW

denken jullie dat een statement over de gebogen iPad Pro, door Apple's Vice President of Hardware Engineering officieel genoeg is, of is een statement van iemand met zo'n functie binnen Apple eigenlijk niks zeggend?

antwoord van deze Vice President op meer inquiry over de mogelijk gebogen iPad Pro 2018 n.a.v. vragen van een bezorgde ipad gebruiker:

Relative to the issue you referenced regarding the new iPad Pro, its unibody design meets or exceeds all of Apple's high quality standards of design and precision manufacturing. We've carefully engineered it and every part of the manufacturing process is precisely measured and controlled.

''Our current specification for iPad Pro flatness is up to 400 microns which is even tighter than previous generations. This 400 micron variance is less than half a millimeter (or the width of fewer than four sheets of paper at most) and this level of flatness won't change during normal use over the lifetime of the product. Note, these slight variations do not affect the function of the device in any way.
Again, thanks for reaching out and I hope the above explanation addresses your concerns''

Eigenlijk is dit antwoord typisch Apple; dit bedrijf leeft totaal, maar dan ook echt totaal buiten de normale werkelijkheid en de arrogantie level naar een nieuw hoogtepunt brengt.

Voordat er weer een ''haters gonna hate'' de ether wordt ingeslingerd....hater ben ik niet, heb zat Apple spul hier. Maar voor mij is het meer dan overduidelijk dat Apple laatste paar jaar echt totale schijt heeft aan zijn klant.

Maar goed, je kan er vergif op innemen dat er ''bepaalde mensen'' ook dit antwoord van de Vice President of Hardware Engineering weer kan recht (pun intended) praten.

Feit blijft als je iPad Pro nu minimaal gebogen is dat het niet stoort en je denkt; ''ik ga gewoon verder deze iPad gebruiken'' en pak m beet over een half jaar je iPad verder buigt (kans is klein, maar hij is er), je mag aansluiten bij de Genius Bar voor een betaalde reparatie, want zoals de VP aangeeft, het valt binnen de waarden van Apple 8)7 8)7

Sorry hoor, maar je kan toch niet serieus verwachten dat ik een e-mail die een willekeurig iemand op het internet ontvangen heeft geloof 8)7 Ik heb ook nooit gezegd dat er geen probleem is, ik mis alleen een officiële toelichting. Als die e-mail wel klopt, dan zou er een officiële verklaring komen. Daar wacht ik dus op.

• HoppyF
@Donstil en @MelvinW

Wat wil je hiermee nu zeggen?
Bron van dit verhaal?

Nogmaals, als je net een iPad pro hebt gekocht en je merkt dat deze krom is dan retourneer je deze toch gewoon?
Als je er geen problemen mee hebt dan valt dit minieme verschil waarschijnlijk niet eens op.
Net zoiets als een defecte pixel op je TV.
Heb je een defecte pixel en hindert dit dan kun je hier iets aan laten doen.
Zie je het niet en ga je er ook niet naar zoeken, valt het waarschijnlijk helemaal niet op.

Je mag kritisch zijn als je een duur product koopt maar perfecte producten bestaan helaas niet.
Ook niet bij Apple!

• Geert1976
MelvinW schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:19:
[...]

Sorry hoor, maar je kan toch niet serieus verwachten dat ik een e-mail die een willekeurig iemand op het internet ontvangen heeft geloof 8)7
nee, daarom sloot ik ook mijn laatste zin met 'fake news'

Donald Trump heeft dit statement opgemaakt ;)

• MelvinW
Geert1976 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:22:
[...]

nee, daarom sloot ik ook mijn laatste zin met 'fake news'

Donald Trump heeft dit statement opgemaakt ;)
Joh, kijk eens naar de screenshot van die e-mail. Ik kan dit echt niet serieus nemen.

• Geert1976
MelvinW schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:25:
[...]

Joh, kijk eens naar de screenshot van die e-mail. Ik kan dit echt niet serieus nemen.

[Afbeelding]
daar waar het font verspringt naar een ander font lijkt mij erg veel op een copy paste vanuit een andere tekst; wellicht van een andere afdeling...de afdeling die wellicht zeer binnenkort met een press release komt.

Maar goed, we dwalen nu af naar het nivo van Donald Trump en fake news. Zo kunnen we natuurlijk wel alles wat ook maar enigzins negatief over Apple is, aanmerken als fake news.
En komt er een email o.i.d wat positief is, dan is het in 1 keer hosanna en klopt het allemaal.

Ik ga het hierbij laten, want ik realiseer me zeer goed dat dit topic over ervaringen van de iPad Pro 2018, gaat.

Wilde alleen even aangeven dat ik het momenteel zeer onverstandig zou vinden een 2018 iPad Pro aan te schaffen, het waarom heb ik al eerder kenbaar gemaakt.

Geert1976 wijzigde deze reactie 21-12-2018 19:34 (4%)

• MelvinW
Geert1976 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:30:
[...]

daar waar het font verspringt naar een ander font lijkt mij erg veel op een copy paste vanuit een andere tekst; wellicht van een andere afdeling...de afdeling die wellicht zeer binnenkort met een press release komt.

Maar goed, we dwalen nu af naar het nivo van Donald Trump en fake news. Zo kunnen we natuurlijk wel alles wat ook maar enigzins negatief over Apple is, aanmerken als fake news.
En komt er een email o.i.d wat positief is, dan is het in 1 keer hosanna en klopt het allemaal.

Ik ga het hierbij laten, want ik realiseer me zeer goed dat dit topic over ervaringen van de iPad Pro 2018, gaat. gaat.
Wilde alleen even aantippen dat ik het momenteel zeer onverstandig zou vinden een 2018 iPad Pro aan te schaffen, het waarom heb ik al eerder kenbaar gemaakt.
Ik ben gewoon sceptisch. MacRumors zegt ook dat die e-mail op 20 december verzonden is en er staat dat er later die dag een officiële statement zou komen. Is dat gebeurd? Nee. Vandaar dat ik zo mijn twijfels heb.

Ik praat het probleem ook niet goed. Het zou ook belachelijk zijn als krom normaal zou zijn. Apple weet hoeveel ophef dat creëert. Wacht gewoon op een officiële reactie. Als we die e-mail zouden moeten geloven heeft The Verge ook het hele verhaal niet verteld.

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

Graag een TR aanmaken en dan niet reageren.

Hoedje wijzigde deze reactie 26-12-2018 11:07 (67%)

• Doll
@Donstil en @MelvinW

Als de ipad bij het de doos halen niet gebogen is gebeurd dat daarna ook niet opeens meer uit het niks, dat is simpelweg onmogelijk zonder krachten van buitenaf.

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09:30
Doll schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 02:33:
[...]

Als de ipad bij het de doos halen niet gebogen is gebeurd dat daarna ook niet opeens meer uit het niks, dat is simpelweg onmogelijk zonder krachten van buitenaf.
Door de warmte van de batterijen kan de ipad krom trekken

• Jeroen O
Dat lijkt me sterk. Tenzij de batterijen meer dan 100 graden worden. Boven deze temperatuur begint aluminium zijn sterkte te verliezen.

https://www.mcbcampus.nl/aluminium-bij-hoge-temperaturen/

Bovendien levert een hoge processorbelasting een warmere iPad op dan het opladen van de batterij.

• michaelw1998
  • Laatst online: 10:08
Nieuwe jaar, maar nog steeds veel bekende apps die de resolutie van de 11 inch niet ondersteunen... om te huilen.

• Rivanov
michaelw1998 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:58:
Nieuwe jaar, maar nog steeds veel bekende apps die de resolutie van de 11 inch niet ondersteunen... om te huilen.
Jup, apps waarvan je het niet verwacht zijn geupdate. De grootste apps nog steeds niet.. (looking at you YouTube..)

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 09:58
Ja, echt super veel apps, LinkedIn, Delta app, Fox Sports app, etc, etc.

carpebios wijzigde deze reactie 05-01-2019 09:00 (12%)

• HoppyF
carpebios schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:00:
Ja, echt super veel apps, LinkedIn, Delta app, Fox Sports app, etc, etc.
Vreemd genoeg een spelletje als Mahjong wèl!
Staat er nota bene zelfs bij vermeld support voor de nieuwe iPads.
Het is natuurlijk de ontwikkelaars die wat alerter moeten reageren.
Apple zou je ook wel wat meer onder druk kunnen zetten.
Mahjong!!
https://itunes.apple.com/nl/app/mahjong/id347878114?mt=8

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

Oke er is een officieel statement en het ligt zoals gewoonlijk een heel stuk genuanceerder.

Apple details 2018 iPad Pro enclosure manufacturing process, reiterates 400 micron bend tolerances
Apple invites anyone who believes their iPad Pro is bending beyond the 400 micron tolerance level to contact Apple Support. It confirms that its warranty will cover damage ‘due to a defect in materials or workmanship’.
Rivanov schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 08:47:
[...]

Jup, apps waarvan je het niet verwacht zijn geupdate. De grootste apps nog steeds niet.. (looking at you YouTube..)
Had wel eens begrepen dat de native 12,9 resolutie van de eerdere 2 12,9” iPads ook maar beperkt ondersteund werd. Mijn hoop is daarom niet sterk :)

Donstil wijzigde deze reactie 05-01-2019 12:13 (83%)

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Volgens mij is de enige nuance in het verhaal dat meer dan 400 micron als een defect wordt beschouwd. Ik denk dat mijn kromme iPad die 400 micron niet haalt overigens.

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True