Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:16

_Apache_

For life.

Werken vanuit huis waar mogelijk.
Reed voorheen 2500-3000 km per maand, nu rij ik 1500km per 2 jaar.
Partner rijdt nog wel met de auto (benzine, begin jaren 2000), maar die moet fysiek op werk zijn voor haar werk.

Vlieg niet, ga in NL op vakantie. (vliegen is niet duurzaam, vind het vaak ook stinken op vliegvelden).
Vakantiehuisje in de achterhoek is leuker dan

Eet nog wel vlees.

Wil wel van vlees afstappen, maar partner kan geen ingredienten verdragen die in vleesvervanger zitten. Partner is intolerant voor soja, vis (zal qua duurzaamheid niet veel beter zijn), zonnebloem olie (chips, frituur), vanille (alle snoep, chocola, koek).

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:53

Wailing_Banshee

You're Next

_Apache_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:26:
Vlieg niet, ga in NL op vakantie. (vliegen is niet duurzaam, vind het vaak ook stinken op vliegvelden).
Vakantiehuisje in de achterhoek is leuker dan
Ik ga op vakantie om andere dingen (cultuur, history, natuur) te zien. Dus een vakantiehuisje in de Achterhoek is zeker niet leuker, want wat ik daar kan zien, zie ik hier grotendeels ook. Het is wel makkelijker, goedkoper en minder milieu belastend.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:50:
[...]
Ik ga op vakantie om andere dingen (cultuur, history, natuur) te zien. Dus een vakantiehuisje in de Achterhoek is zeker niet leuker, want wat ik daar kan zien, zie ik hier grotendeels ook. Het is wel makkelijker, goedkoper en minder milieu belastend.
Heb een zoontje van 3, dus die vind musea nog niet zo interessant. Een zwembad, grote speeltuin oid en hij is onder de panne. Ieder zo zn behoeftes. Gelukkig maar, anders word het juist heel druk op de plekken die in trek zijn. Is nu af en toe al irritant. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:36
Frame164 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:26:

- Korter douchen met iets lager temperatuur (in 3 minuten ben je helemaal schoon)
Hoe kan je in 3 minuten douchen? Oprechte vraag. Haar wassen is minimaal 1 minuut (langer als je lang haar hebt), inzepen al gauw een paar minuten, en dan nog de lastige plekken (oren, voeten, edele delen).

Ik red de 5 minuten amper, en dat is als ik mezelf echt haast en niet grondig was. Dan sla ik liever een dag over en douche ik mezelf grondig, nog beter voor de huid ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
XFlame schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Hoe kan je in 3 minuten douchen? Oprechte vraag. Haar wassen is minimaal 1 minuut (langer als je lang haar hebt), inzepen al gauw een paar minuten, en dan nog de lastige plekken (oren, voeten, edele delen).

Ik red de 5 minuten amper, en dat is als ik mezelf echt haast en niet grondig was. Dan sla ik liever een dag over en douche ik mezelf grondig, nog beter voor de huid ook.
Paar minuten voor inzepen? Zeep op een washandje en je bent veel sneller klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 19:31

Len

Leeg

Zeep is eigenlijk helemaal niet goed voor je huid. ;)

Ik douche koud (al jaren) en 1 keer in het weekend lauw om mijn haar te wassen.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:29
- Alles in huis is smart en gaat automatisch aan/uit op basis van aanwezigheid.
- Boven de 18c wordt er sowieso niet gestookt en heb een efficiënte ketel.
- We douchen kort. (ik zit rond 3 min, mijn vriendin ongeveer 't dubbele)
- We kopen eigenlijk alleen "goed" vlees, en eten geregeld vleesvervangers al vind ik goede vervangers nog steeds bizar duur.
- Een deel van onze boodschappen kopen we verpakkingsloos. (ook geen goedkope hobby)
- Dingen als smartphones enzo gebruiken tot ze echt op zijn.
- Heb via mijn energieleverancier zonnepanelen geadopteerd die mijn verbruik ietwat compenseren.

Verder doe ik alles in de eerste instantie op de fiets en in tweede instantie met de trein, heb geen auto.

Uitjes gaat bij voorkeur met trein maar helaas heeft het niet hebben van een auto wel de consequentie dat ik dus ook niet de optie heb om met de auto naar bijvoorbeeld naar Europese bestemmingen te gaan.
Vaak komt daar dan in de praktijk toch wel bovengemiddeld vaak een vliegtuig bij kijken omdat de trein voor hetzelfde traject (veel) duurder is of gewoon bizar veel reistijd kent.

Er zijn nog wel dingen die ik op een wensenlijst heb maar o.a. beperkt wordt door mijn woonsituatie.
Ik wil bijvoorbeeld wel graag zonnepanelen maar dat is gewoon geen optie want appartement.

Ergens de komende tien jaar ergens gas de deur uit werken is wel een concreet doel maar als ik bvb aan de warmtepomp wil moet ik mijn (C label) appartement op één of andere manier nog beter geïsoleerd krijgen en ik heb niet echt meer dingen die op dit vlak "zomaar" even gedaan kunnen worden.
Dus hoop dat de drang naar het uitfaseren van gas toch nog wat oplossingen gaat brengen die wel werken in een oud appartement zonder dingen als spouwmuur isolatie.
Want ik zit er ook niet op te wachten om mijn appartement te gaan krimpen met voorzetmuren ofzo om dat label omhoog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
Polderviking schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:41:
Ergens de komende tien jaar ergens gas de deur uit werken is wel een concreet doel maar als ik bvb aan de warmtepomp wil moet ik mijn (C label) appartement op één of andere manier nog beter geïsoleerd krijgen en ik heb niet echt meer dingen die op dit vlak "zomaar" even gedaan kunnen worden.
Alhoewel offtopic hier wil ik het toch genoemd hebben. Een WP gaat meer over afgifte dan isolatie.
Zie verder: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb zojuist een pak gekleurd A4-papier in de papiercontainer gemikt, telt dat ook voor het milieu? Het is leuk dat ze papier recyclen, maar het stinkt nu naar zo'n hele smerige bejaarde vrouwen parfum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Zo ik moest de odometer aflezen vor de verzekering.
Wij gebruikten de auto (oude 2007 Citroen Grand Picasso diesel) eigenlijk alleen voor boodschappen, heerlijk want met de achter banken plat kan er enorm veel in, met de achterbanken omhoog kan je met 7 mensen prima zitten)
Omdat ik alle boodschappen nu met de fiets doe, is het aantal kilometers enorm afgenomen en we zitten op een whopping 400 kilometer de afgelopen 12 maanden.
Als we in Nederland hadden gewoond dan hadden we hem weggedaan wegens de wegenbelasting, dat is hier in Fr niet dus we houden hem.
onderhoud doe ik zelf, verzekering ~28 p/mnd en met 1 op 20 a 25 niet meer dan 16 liter diesel gebruikt. zeg 32, kosten 368 voor een jaar. Omdat ie uit 2007 is als verkoopbaar ding niets meer waard dus geen noemenswaardige afschrijving, We hebben geen Hertz oid in de buurt, en in de winter laden we hem een paar keer vol met 400 a 460kg brandhout, duurzamer en goedkoper hem daarvoor te laten staan en gebruiken dan een ding te huren.
Ik wist niet hoe weinig die eigenlijk kostte, vandaag die verzekering vraag gekregen.

Moet je voorstellen dat we een EV in de brandende zon hadden staat (onlangs 42C in de schaduw), hoeveel stroom had die stilstaand nodig gehad om de cells op temp te houden? Nu start ik m 1 keer per week, muziekje aan, motorkap open, alles checken, even iets verplaatsen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Vandaag zat er een folder in de brievenbus, van de locale E.LeClerc
Allemaal fotos en informatie waar een aantal zuilvel en vlees producten vandaan komen
En wat blijkt, de karbonaatjes die ik best goedkoop per 3KG koop (en met 4 hebben mijn zoon en ik 4 avondmaaltijden en ik daarna nog drie dagen bouillion ipv eten dus feitelijk doe ik per 4 tussen de 6 en 10 maaltijden) zijn beter dan ik wist.
Bij dat stikstoftopic en boerenprotest topic komt regelmatig minder vlees en als je dan vlees eet doe het dan lokaal terug,
En wat blijkt, onze karbonaatjes komen van een boer hier dichtbij.
En die heb ik wel eens gesproken op een wandeling en die vertelde dat ons grote eiland wat voor de helft in eigendom is van een ander en waar een boer eens in de twee jaar mais verbouwd een belangrijke voedingsleverancier is.
Dus het voer van de varkens komt lettrlijk armlengte bij ons vandaan en de varkens groeien op in geen mega stal bij een boer die hart heeft voor zijn dieren.
Het begon echt te knagen over dat lokaal geproduceerde vlees, en ik zag wat links en daar bij Nederlandse boeren die zelf verkopen was het gewoon 3 a 4 keer zo duur per kilo, zat ik mee.
Nu blijkt dat ik gewoon zeer lokaal koop, zelfs het voer is extreem lokaal, was wel een opsteker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
oh de natuur zijn eigen balans laten zoeken kan ook nadelen hebben
drink ik eens uit een mok zonder zelf geknipt bamboo-rietje, voel ik iets in mn mond, en een steek tijdens uitspugen. Een wesp (ze heeft het overleefd gelukkig ;))
Ik lijk nu op een blanke Bubba uit de film Forrest Gump, maar een paar weegbreebladeren in de mond tegen de lip lijken de zwelling niet groter te laten worden en ik heb gelijk wat nieuwe rietjes geknipt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
Silent7 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:20:
Het begon echt te knagen over dat lokaal geproduceerde vlees, en ik zag wat links en daar bij Nederlandse boeren die zelf verkopen was het gewoon 3 a 4 keer zo duur per kilo, zat ik mee.
Het verbaasde mij juist dat het nauwelijks duurder, en soms goedkoper is lokaal. Over voeders staat er helaas niets bij, maar dat lijkt me geen verklaring voor zo'n factor. Misschien zijn er boerenwinkels die zich richten op de boutique categorie? Ik kom bij boerenwinkels op het platteland, niet eco-/-landtoko's in de stad.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Brent schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:47:
[...]

Het verbaasde mij juist dat het nauwelijks duurder, en soms goedkoper is lokaal. Over voeders staat er helaas niets bij, maar dat lijkt me geen verklaring voor zo'n factor. Misschien zijn er boerenwinkels die zich richten op de boutique categorie? Ik kom bij boerenwinkels op het platteland, niet eco-/-landtoko's in de stad.
nee het is logisch, en ik weet niet hoe het in Nl is maar hier is het voor bijvoorbeeld de lokale kaasmaker eenvoudig hun spullen bij de E.LeClerc af te geven, geen middle man, dus goede prijzen voor de kaasboer en voor de consument.
Ik vind het wel mooi hoe die op het oog door een grote landelijke organisatie gerunde hypermarche dus toch een rol heeft in afzetmakt is voor lokale producenten. En als het niet (of nauwelijks) duurder is dan geef je alle consumenten de kans het beste te doen.
(nou moet ik zeggen dat ik onlangs de keuze had tussen Franse kippendrumsticks en Nederlandse, en de Nederlandse ware goedkoper, de Franse komen hier half uur rijden vandaan, dan neem ik wel die, scheelde 50 cent per kilo, en ook bij pootjs gebruik ik de botjes voor soep dus max gebruik. Als het verschil echter te groot zou zijn dan moet ik kiezen tussen iets niet kunnen betalen of mn zoon iets geven wat hij heerlijk vindt, dan is dat roch een makkelijke keuze helaas.
Daarom was ik zo verheugd dat we dus gewoon extreem lokaal eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
Silent7 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:01:
[...]

(nou moet ik zeggen dat ik onlangs de keuze had tussen Franse kippendrumsticks en Nederlandse, en de Nederlandse ware goedkoper, de Franse komen hier half uur rijden vandaan, dan neem ik wel die, scheelde 50 cent per kilo, en ook bij pootjs gebruik ik de botjes voor soep dus max gebruik. Als het verschil echter te groot zou zijn dan moet ik kiezen tussen iets niet kunnen betalen of mn zoon iets geven wat hij heerlijk vindt, dan is dat roch een makkelijke keuze helaas.
Daarom was ik zo verheugd dat we dus gewoon extreem lokaal eten.
"Lokaal" is ook veel meer een wens van de consument in FR, dat viel me idd ook op toen ik er woonde.

Dat gezegd hebbende, de markt bij mijn in Lyon (die ik ontzettend mis, zowel wegens kwaliteit als prijs) had verre van enkel lokaal spul. De kippenpoten kwamen altijd uit Polen, dat weet ik nog goed. Maar de Marokkaanse groenten, och, dat kas-spul is toch geen partij vergeleken daarbij :9 Rijp oogsten lijkt in NL nauwelijks te gebeuren, altijd voortijdig 'want dat is vers'... Amehoela, dat is houdbaar! Makkelijk voor de super.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:34
TommyGun schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:34:
[...]

Niets aan comfort hoeft in te leveren :+

Klinkt verschrikkelijk imho, als ik zo zou moeten leven...
De meeste mensen willen niet inleveren. Op zich geen probleem als ze daarvoor flink meer willen betalen.
Milieu belastende dingen moeten gewoon flink duurder worden, zodat ze voor de meeste mensen niet meer te betalen zijn. Mensen zullen niet vrijwillig minderen.
Dus of uitwijken naar alternatieven (die geld kosten) of het leven wordt flink duurder. In allebei de situaties heb je geld nodig om niet aan comfort in te hoeven leveren.
Veel dingen zullen veek exclusiever moeten worden dus. Daar is niets mis mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:35
fisherman schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:28:
[...]

De meeste mensen willen niet inleveren. Op zich geen probleem als ze daarvoor flink meer willen betalen.
Milieu belastende dingen moeten gewoon flink duurder worden, zodat ze voor de meeste mensen niet meer te betalen zijn. Mensen zullen niet vrijwillig minderen.
Dus of uitwijken naar alternatieven (die geld kosten) of het leven wordt flink duurder. In allebei de situaties heb je geld nodig om niet aan comfort in te hoeven leveren.
eigenlijk zeg je: luxe vervuilende dingen, dat is alleen voor de rijken op aarde.
Het plebs moet maar genoegen nemen met wat de overheid ze toestaat c.q. opgedrongen wordt.

Dat betekent naar mijn gevoel vooral een weg terug naar de tijd van adel die alles mocht, terwijl het werkende volk mooi onder de duim gehouden werd.

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 07-07-2022 18:49 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Brent schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:21:
[...]

"Lokaal" is ook veel meer een wens van de consument in FR, dat viel me idd ook op toen ik er woonde.

Dat gezegd hebbende, de markt bij mijn in Lyon (die ik ontzettend mis, zowel wegens kwaliteit als prijs) had verre van enkel lokaal spul. De kippenpoten kwamen altijd uit Polen, dat weet ik nog goed. Maar de Marokkaanse groenten, och, dat kas-spul is toch geen partij vergeleken daarbij :9 Rijp oogsten lijkt in NL nauwelijks te gebeuren, altijd voortijdig 'want dat is vers'... Amehoela, dat is houdbaar! Makkelijk voor de super.
Ik heb een topic gemaakt over duurzamer koken
En ik kies nu juist de tomaten met wat groen, de groene paprika's met een klein stukje kleur. Ik rijp ze zelf wel af in de zon, ze blijven langer goed, ik gooi niets weg, en gebruik ze als ze op hun top zijn.
Lyon, hebben jullie nu ook veel tomten uit Spanje en Marocco?
SInds ik een Keuringsdienst van Waarde over hoe de Italiaanse maffie een dikke vinger heeft in uitbuiting pak ik geen Italiaans spul meer dus het was even moeilijk maar nu is het Spanje en Marocco en daar zit vast ook wat uitbuiting bij maar in ieder geval niet de georganiseerde misdaad die zowel producenten als werkers "beroofd": van een deel van hun geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:52

Nox

Noxiuz

XFlame schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Ik heb weinig haar maar was het eens per week. Voor lang haar kan dat ook.

Zeep alleen op gezicht en de zweetgevoelige plekken. De rest plain water. (Dat is pas goed voor de huid). Ik gebruik ook geen fles water met wat zeep erin maar gewoon een massief blok zeep (scheelt weer vracht). Kan in 3 minuten als ik opschiet maar doe er vaak wel 5 over. :+

Ben van plan er binnenkort 15 minuten van te maken en de thermostaat in de winter op 22 te houden. Gas is een groene energiebron immers, beetje genieten van mijn goede gedrag. Het is wel duur, maarja, duurzaamheid mag wat kosten.

[ Voor 15% gewijzigd door Nox op 07-07-2022 19:26 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

[...]

De meeste mensen willen niet inleveren.
Veel dingen zullen veel exclusiever moeten worden dus. Daar is niets mis mee.
Ik leeft al jaren als minimalist, met als resultaat dat ik evenveel vervuil als een doorsnee campinggast.

Ik geloof alleen niet in het "intrinsiek groene" van de huidige beleidsmakers en hun rijkere volgers.
Meer winst voor de grotere bedrijven, meer exclusieve voordelen voor de personen die de groene aflaten kunnen kopen.

In de praktijk is de voetafdruk van een arm gezin per definitie (ongewild) kleiner.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:14
Met een Rolex logo als avatar is dat heel makkelijk praten. En ja, ik kan me vliegreizen ook veroorloven als ze 3x zo duur worden. Maar Mahmoud en Fatima die het hele jaar sparen om in de zomer met de kinderen naar opa en oma te gaan in Marokko, die kunnen dat niet. Dat sparen lukt sowieso niet, omdat de huisbaas het huis niet isoleert en de energieprijzen de pan uit rijzen.

Maar jij en ik met goed salaris en geen issues met energietarieven (want zonnepanelen en warmtepomp) mogen wel vliegen, natuurlijk...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 17:07
We hebben een begin

-Wij proberen zelf wat groente en fruit te kweken. Gaat verbazingwekkend goed op de frambozen na.
-Douchen met de spaarstand op de mengkraan.
-Zonnepanelen
-Tuin is 85 vierkante meter, kwart voor groente en fruit en een kwart voor de bijen en vlinders. Had van die beijen / vlinder mix gevonden. Lekker makkelijk strooien en we krijgen nu allerlei kleuren bloemen dus ziet er ook leuk uit.
-We proberen 1x per week vegetarisch te eten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

GAIAjohan schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:45:
[...]

eigenlijk zeg je: luxe vervuilende dingen, dat is alleen voor de rijken op aarde.
Het plebs moet maar genoegen nemen met wat de overheid ze toestaat c.q. opgedrongen wordt.
Als je het milieuprobleem globaal bekijkt dan zitten we al met die situatie. Het westen (en sommige Aziatische landen) hebben een zodanige levensstandaard dat al die luxe, vervuilende dingen voor een groot deel van de inwoners binnen handbereik zijn. Onze problemen (afval, vervuilende industrieën) exporteren we dan weer naar de armere delen van de wereld. Als iedereen onze gemiddelde westerse voetafdruk zou hebben, dan zouden we nog minder marge hebben om iets aan het klimaat te doen.
Dat betekent naar mijn gevoel vooral een weg terug naar de tijd van adel die alles mocht, terwijl het werkende volk mooi onder de duim gehouden werd.
Historisch gezien is de west-Europese sociaal gecorrigeerde vrijemarkteconomie een anomalie (die we willen koesteren). Die is geboren uit twee wereldoorlogen. Vergelijk het een beetje met hoe na de pest of ander pandemieën met hoge sterftegraad arbeiders ook ineens een veel beter loon konden vragen. Dat waren uitzonderlijke omstandigheden, maar één keer de bevolking opnieuw voldoende op peil was viel die onderhandelingsruimte zo weer weg.

Voor alle duidelijkheid: het is een model dat je wil koesteren, niet alleen als je op de middelmaat of eronder zit. Er zijn genoeg argumenten om met een bovengemiddeld inkomen in een 'beschaafde' democratie te leven - de VS geeft bv. per capita het meest uit aan gezondheidszorg maar dat vertaalt zich niet in een langere levensduurte. Niettemin is dat een model dat al decennia onder druk staat door globalisering en liberalisering. Maar goed, daar gaat dit topic niet over O-) .

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Dus straffen ipv belonen....

Ik denk dat het moet omkeren: maak producten goedkoper naarmate ze minder het milieu belasten. Dus i.p.v. het vlees duurder maken, de groente alternatieven goedkoper maken (en dan heb ik het niet over die soja troep).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:11:
[...]

Nou ja. straffen. Laten we eerste beginnen met een eerlijke prijs. Dus bijv kerosine ook gewoon belasten met accijns en btw. Je kunt qua prijs geen eerlijke basis hebben als je een van de opties kunstmatig laag houdt.

Hoe lager je de prijs kunt houden, hoe meer je ook innovatie remt.

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 08-07-2022 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:15
GAIAjohan schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:45:
[...]

Dat vind ik altijd het probleem met extra heffingen of belasting op 'slechte' dingen zoals vlees, brandstof etc. De rijken kunnen dit gewoon lappen en verder gaan met hun leven. En dat terwijl ze al meer Co2 uitstoten dan iemand van ondermodaal.
Het zou eigenlijk voor iedereen minder aantrekkelijk moeten worden. Bijvoorbeeld veel minder ruimte voor auto's in de stad en max. 30km/u. Ook met elektrische auto's gebruiken we vaak een voortuig van 1500kg om 80kg (een persoon) te vervoeren. Dat is voor verkeer binnen een stad - over het algemeen - helemaal niet nodig. Dus ontmoedigen die handel :)

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

_Apache_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:38:
[...]

Nou ja. straffen. Laten we eerste beginnen met een eerlijke prijs. Dus bijv kerosine ook gewoon belasten met accijns. Je kunt qua prijs geen eerlijke basis hebben als je een van de opties kunstmatig laag houdt.
Ik denk dat dit op korte termijn ook wel gaat veranderen. Het zal niet blijven bij boeren, bouwstoppen en 100 rijden. Europa wil dat we meer gaan treinen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Marzman schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:51:
[...]

Ik denk dat dit op korte termijn ook wel gaat veranderen. Het zal niet blijven bij boeren, bouwstoppen en 100 rijden. Europa wil dat we meer gaan treinen.
Absoluut. Maar qua usability kan er ook wel wat verbeterd worden voor treinreizen.
Als ik een reis probeer te plannen (AMS naar Barcelona) zie ik het volgende

"Overstap in Frankrijk op Metro/RER, ticket(s) niet inbegrepen, te koop ter plaatse., prijs onbekend"
"Bel voor het maken van een afspraak", kan ik anno 2022 niet gewoon een ticket kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

_Apache_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Absoluut. Maar qua usability kan er ook wel wat verbeterd worden voor treinreizen.

"Overstap in Frankrijk op Metro/RER, ticket(s) niet inbegrepen, te koop ter plaatse., prijs onbekend"
"Bel voor het maken van een afspraak", kan ik anno 2022 niet gewoon een ticket kopen?
Dat ze met Izy zijn gestopt lijkt me ook niet bevorderlijk. Ik snap ook niet waarom treinen zo duur moeten zijn eigenlijk (ook in het binnenland), de bus kost geen drol en daar heb je meer loonkosten want er passen minder mensen in een bus dan in een trein en een trein lijkt me ook veel simpeler om te automatiseren (er zit wel een stuur in, maar dat is meer dat de machinist zich ergens aan vast kan houden :+ )

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 08-07-2022 09:42 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De infra voor de bus ligt er al. Daar rijden miljoenen Nederlanders elke dag over, en elke burger betaalt er al voor via de wegenbelasting etc.

Zoals eerder al aangehaald heeft een trein voor zijn hele traject infrastructuur nodig, en die dient onderhouden. Een vliegtuig heeft alleen infrastructuur bij opstijgen en landen nodig.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Borromini schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:43:
De infra voor de bus ligt er al. Daar rijden miljoenen Nederlanders elke dag over, en elke burger betaalt er al voor via de wegenbelasting etc.

Zoals eerder al aangehaald heeft een trein voor zijn hele traject infrastructuur nodig, en die dient onderhouden. Een vliegtuig heeft alleen infrastructuur bij opstijgen en landen nodig.
Deels is de infrastructuur voor treinen er ook al: https://upload.wikimedia....l_Operators_in_Europe.gif

Het wordt alleen niet goed gebruikt/is niet goed op elkaar afgestemd. Zeker op korte afstanden kan je vaak wel met de trein, naar bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk is dat erg makkelijk en veel sneller en comfortabeler dan het vliegtuig en de auto. Vaak is het alleen niet per se goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

_Apache_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Ja, daar kwam ik in 2019 ook achter. We zouden met de trein naar Rome gaan (in 2020), en ik heb daar best wel veel moeite moeten doen om dat voor elkaar te krijgen (en uiteindelijk is daar niets van terecht gekomen...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:45

The Zep Man

🏴‍☠️

Om puur de topictitel beantwoorden vanuit mijn persoonlijke perspectief zonder een oordeel over anderen te vellen:

Ik heb geen kinderen, en neem/krijg ze ook niet. Dat biedt ook andere voordelen dan het milieu. In de context van dit topic is het een belangrijke en de meest significante keuze die ik kan maken. De rest van wat ik doe of laat is statistisch niet significant.

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 08-07-2022 09:54 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:11:
[...]

Ik denk dat het moet omkeren: maak producten goedkoper naarmate ze minder het milieu belasten. Dus i.p.v. het vlees duurder maken, de groente alternatieven goedkoper maken (en dan heb ik het niet over die soja troep).
Dat komt toch gewoon op exact hetzelfde neer? Uiteindelijk moet je binnen de overheids begroting blijven, dus of je nou andere belastingen hoger maakt zodat je groente goedkoper maakt, of andere belasting gelijk houdt en vlees duurder, onder de streep is het zo goed als identiek.
dreamscape schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:23:
[...]

Met een Rolex logo als avatar is dat heel makkelijk praten. En ja, ik kan me vliegreizen ook veroorloven als ze 3x zo duur worden. Maar Mahmoud en Fatima die het hele jaar sparen om in de zomer met de kinderen naar opa en oma te gaan in Marokko, die kunnen dat niet. Dat sparen lukt sowieso niet, omdat de huisbaas het huis niet isoleert en de energieprijzen de pan uit rijzen.

Maar jij en ik met goed salaris en geen issues met energietarieven (want zonnepanelen en warmtepomp) mogen wel vliegen, natuurlijk...
En daar eindigt dus gewoon elke mogelijkheid om het milieu te verbeteren. Want je moet wel voor €40 op en neer naar Marokko moeten kunnen vliegen. Je wil toch niet dat een biefstuk elke dag alleen voor de rijke is? Iedereen moet toch een auto kunnen rijden? Henk en Ingrid moeten toch ook wel lekker in de herfst buiten kunnen zitten bij de terrasverwarmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:54:
Om puur de topictitel beantwoorden vanuit mijn persoonlijke perspectief zonder een oordeel over anderen te vellen:

Ik heb geen kinderen, en neem/krijg ze ook niet. Dat biedt ook andere voordelen dan het milieu. In de context van dit topic is het een belangrijke en de meest significante keuze die ik kan maken. De rest van wat ik doe of laat is statistisch niet significant.
En dat is zo'n dooddoener imo. Als toch niemand kinderen meer heeft, dan hoef je ook geen rekening te houden met het milieu nee. Wordt wel lastig als laatste generatie om oud te worden, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:48:
[...]

Ja, daar kwam ik in 2019 ook achter. We zouden met de trein naar Rome gaan (in 2020), en ik heb daar best wel veel moeite moeten doen om dat voor elkaar te krijgen (en uiteindelijk is daar niets van terecht gekomen...)
Met de trein naar China kan dan weer wel (al is dat nu lastiger waarschijnlijk, want dat zal via Oekraine en Rusland gaan.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:45

The Zep Man

🏴‍☠️

Sissors schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:21:
En dat is zo'n dooddoener imo. Als toch niemand kinderen meer heeft,
Dat is pas een dooddoener. Tevens gaf ik aan dat het enkel op mij betrekking heeft, zonder een oordeel te vellen over anderen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:56
Marzman schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:24:
[...]

Met de trein naar China kan dan weer wel (al is dat nu lastiger waarschijnlijk, want dat zal via Oekraine en Rusland gaan.
Je kan ook met de trein naar Rome. Via www.bahn.de is er prima een reis te plannen. Probleem van dit soort reizen is alleen dat je niet makkelijk aan kaartjes komt zoals je met het vliegtuig dat wel met een paar klikken voor elkaar hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59oyI5wSzY-ElOj04BHGUX3r03A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OaKeqx45AOk1l6P1ogOUALw7.png?f=user_large

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Laatst online: 14:24
Glas, PMD, GFT, restafval scheiden. Of dat zin heeft…? Je ziet steeds meer beelden op tv, dat het op de afvaldepots weer bij elkaar gegooid wordt.
Grof vuil en elektrische apparaten netjes naar het afval station brengen.
Zonnepanelen op het dak. Airco voor koeling en verwarming.
En me nog steeds verwonderen 👿over de jeugd en volwassenen die blikjes en flesjes van zich af gooien, terwijl er een afvalbak op nog geen meter afstand staat. En dan nog die aso’s die na bezoek aan MC Donalds 🤡de lege bekers en zakjes onder de auto flikkeren of ergens in de bosjes. Tja, opvoeden blijkt tegenwoordig moelijk te zijn. 👎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 16:32
_Apache_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:38:
[...]

Nou ja. straffen. Laten we eerste beginnen met een eerlijke prijs. Dus bijv kerosine ook gewoon belasten met accijns en btw. Je kunt qua prijs geen eerlijke basis hebben als je een van de opties kunstmatig laag houdt.

Hoe lager je de prijs kunt houden, hoe meer je ook innovatie remt.
Hoeveel particulieren zullen kerosine kopen denk je? btw op kerosine gaat weinig uitmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:36
fmrama schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:57:
Glas, PMD, GFT, restafval scheiden. Of dat zin heeft…? Je ziet steeds meer beelden op tv, dat het op de afvaldepots weer bij elkaar gegooid wordt.
Grof vuil en elektrische apparaten netjes naar het afval station brengen.
Zonnepanelen op het dak. Airco voor koeling en verwarming.
En me nog steeds verwonderen 👿over de jeugd en volwassenen die blikjes en flesjes van zich af gooien, terwijl er een afvalbak op nog geen meter afstand staat. En dan nog die aso’s die na bezoek aan MC Donalds 🤡de lege bekers en zakjes onder de auto flikkeren of ergens in de bosjes. Tja, opvoeden blijkt tegenwoordig moelijk te zijn. 👎
Flesjes kom ik amper meer tegen eigenlijk. Blikjes daarintegen? Jammergenoeg is het statiegeld daarop uitgesteld naar 1 april 2023..... Nou nog wat verzinnen op de paupers die fastfood afval dumpen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
padoempats schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:59:
[...]

Hoeveel particulieren zullen kerosine kopen denk je? btw op kerosine gaat weinig uitmaken
dan doe maar wat meer accijns

vliegtickets mogen best 2-3x zo duur worden van mij :X

[ Voor 18% gewijzigd door Mr. Detonator op 08-07-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Mr. Detonator schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:29:
[...]

noem het dan ''accijns'' ...probleem opgelost
Probleem is internationale verdragen die dat tegenhouden. Mocht je jezelf daaruit kunnen losweken, krijg je allerlei ongewenste neveneffecten. Het gros zal niet meer in je land gaan tanken, maar in het andere land en zodoende veel te veel brandstof meesjouwen, en dus veel onzuiniger worden -> averechts effect. Het zal een calculatie zijn of het onzuiniger vliegen opweegt tegen de accijnzen. Soms zal het uitkomen, soms niet. Zodra accijnzen alleen maar zorgen dat het duurder wordt, maar er geen km minder wordt gevlogen, helpt het je niks. Alleen quota zullen ervoor zorgen dat er echt minder gevlogen wordt. Net als de vliegtaks, het heeft 0,0 zin, want alle slots op schiphol worden benut, oftewel, er wordt nog steeds maximaal gevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

padoempats schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:59:
[...]

Als jouw keuze (het boeken van een ticket) dat tot gevolg heeft, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
_Apache_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:40:
[...]

Als jouw keuze (het boeken van een ticket) dat tot gevolg heeft, waarom niet?
Wat bedoel je, welk gevolg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

padoempats schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:42:
[...]

Wat bedoel je, welk gevolg?
Of het nu accijns heet, of btw, maakt niet zoveel uit. Het probleem dat ik probeer aan te stippen is dat de brandsstof kerosine een oneerlijk kosten-voordeel heeft ten opzichte van andere brandstoffen. En aangezien dat een groot gedeelte van de reiskosten met zich meebrengt, krijg je oneerlijke concurrentie.

Als jij een ticket koopt, moet er names jouw brandstof verbruikt worden. Dat is het gevolg dat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
_Apache_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Of het nu accijns heet, of btw, maakt niet zoveel uit. Het probleem dat ik probeer aan te stippen is dat de brandsstof kerosine een oneerlijk kosten-voordeel heeft ten opzichte van andere brandstoffen. En aangezien dat een groot gedeelte van de reiskosten met zich meebrengt, krijg je oneerlijke concurrentie.

Als jij een ticket koopt, moet er names jouw brandstof verbruikt worden. Dat is het gevolg dat ik bedoel.
Maar dat is reizen met een bus net zo goed. Geen vervoerder die zijn bus in Nederland volgooit, maar allemaal over de grens waar praktisch geen accijnzen op zitten. Dat is het gevolg wat je zal hebben en wat ik probeer aan te geven. Vanwege internationale verdragen is er geen accijns op kerosine om juist het speelveld eerlijk te houden. Accijnzen in NL maakt het in feite oneerlijke concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Mr. Detonator schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:29:
[...]

dan doe maar wat meer accijns

vliegtickets mogen best 2-3x zo duur worden van mij :X
Gelukkig heb je het niet voor het zeggen :) vraag was toch wat jij eraan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

padoempats schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:50:
[...]

Maar dat is reizen met een bus net zo goed. Geen vervoerder die zijn bus in Nederland volgooit, maar allemaal over de grens waar praktisch geen accijnzen op zitten. Dat is het gevolg wat je zal hebben en wat ik probeer aan te geven. Vanwege internationale verdragen is er geen accijns op kerosine om juist het speelveld eerlijk te houden. Accijnzen in NL maakt het in feite oneerlijke concurrentie.
Als ik de dieselprijs van Duitsland, Frankrijk en Belgie erbij pak zit er 'maar' 15c (6,5%) verschil tussen. Dus ik dat 'maar allemaal over de grens tanken' wel mee valt.
Zelfs Luxemburg (toch wel een imago van goedkope brandstof), zit ook al op 1,98eu/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:27
OMG Ik moet aan het eind van het jaar waarschijnlijk naar het hoofdkantoor Södertalje nabij Stockholm. Voor corona moest dit ongeveer 4x per jaar en altijd met het vliegtuig. Ik denk ga eens kijken wat de mogelijkheden met de trein zijn. Dit is echt teleurstellend:

Met het vliegtuig was dit al een dingetje want je verlies eigenlijk een hele dag. Nou met de trein is helemaal een drama:

- 4 tot 5 keer overstappen dat gaat nog.
- 18 tot 20 uur reizen en ze raden aan een overnachting in Kopenhagen ivm vertraging zodat je de Transfer niet mist naar Malmö. (En dan ben je gewoon meer dan anderhalve dag kwijt).

Laat maar we gaan weer gewoon met het vliegtuig. Sjeez.

[ Voor 4% gewijzigd door Skywalker27 op 08-07-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Montaner schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Gelukkig heb je het niet voor het zeggen :) vraag was toch wat jij eraan doet?
ik doe er niet echt bewust iets aan, maar ik heb geen kinderen, en nog nooit in mijn leven in een vliegtuig gezeten, pas op latere leeftijd mijn rijbewijs en auto gehaald maar die staat meestal stil want ik doe vrijwel alles met een elektrische scooter en ik werk maar 900 meter van huis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:04
Mr. Detonator schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:19:
[...]

ik doe er niet echt bewust iets aan, maar ik heb geen kinderen, en nog nooit in mijn leven in een vliegtuig gezeten, pas op latere leeftijd mijn rijbewijs en auto gehaald maar die staat meestal stil want ik doe vrijwel alles met een electrische scooter en ik werk maar 900 meter van huis :)
Dan is het makkelijk gezegd he, “tickets mogen van mij wel 2-3 keer zo duur”.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nu is 2x-3x zo duur wel een hele hoop. Maar het verbaasd mij hoeveel hier toch tegenstander nog lijken te zijn van gewoon de handel normaal belasten. En nee dan hoeft het niet direct 2x-3x zo duur te zijn, maar EU breed eens wat belasting op kerosine doen, is dat echt teveel gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
@Sissors en met de EU bedoel je toch die partij die nog geen eens eens kan worden of ze nou in Brussel of in Straatsburg kunnen vergaderen? Dus voor het gemak maar heen een weer blijven reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Sissors schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:27:
Nu is 2x-3x zo duur wel een hele hoop. Maar het verbaasd mij hoeveel hier toch tegenstander nog lijken te zijn van gewoon de handel normaal belasten. En nee dan hoeft het niet direct 2x-3x zo duur te zijn, maar EU breed eens wat belasting op kerosine doen, is dat echt teveel gevraagd?
Ik ben niet per se een tegenstander maar waar ik niet dol op ben zijn allerlei belastingen die er enkel toe leiden dat wie geld heeft gewoon vrolijk het milieu mag vervuilen en wie minder te besteden heeft van alles onmogelijk wordt gemaakt.

Geen dan iedereen een keer per bijvoorbeeld twee jaar een “vliegbon” waarmee je voor normaal tarief mag boeken, en wil je vaker: prima, maar dan is het 10x zo duur.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
LordSinclair schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:30:
@Sissors en met de EU bedoel je toch die partij die nog geen eens eens kan worden of ze nou in Brussel of in Straatsburg kunnen vergaderen? Dus voor het gemak maar heen een weer blijven reizen.
Hoewel dat zeker bij dit onderwerp natuurlijk een pijnlijk voorbeeld is van de incompetentie van de EU, zijn er natuurlijk zat dingen die ze wel erdoor hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Glenfiddich schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:32:
[...]

Ik ben niet per se een tegenstander maar waar ik niet dol op ben zijn allerlei belastingen die er enkel toe leiden dat wie geld heeft gewoon vrolijk het milieu mag vervuilen en wie minder te besteden heeft van alles onmogelijk wordt gemaakt.

Geen dan iedereen een keer per bijvoorbeeld twee jaar een “vliegbon” waarmee je voor normaal tarief mag boeken, en wil je vaker: prima, maar dan is het 10x zo duur.
Ah, dus de echte rijken mogen gewoon nog zoveel vliegen als ze willen, alleen de bovenkant middenstand moet, alweer, het slachtoffer worden?

Zie je, die kan ik ook doen... En ja, als je op die manier zaken ontmoedigt, dan betekend het dat als eerst degene met minder geld het zullen laten. Maar ook belastingen van benzine afhalen? Anders kunnen alleen de rijken nog een auto die 1 op 8 rijdt veroorloven.

Ik zal niet gaan beginnen over alle haken en ogen die er aan zulk soort voorstellen zitten (ze zijn al eerder hier langs gekomen), maar ik vind het daarnaast ook wel erg dicht richting het C woord gaan (communisme). Waarbij je voor een hoop zaken bonnen krijgt van de overheid die bepalen hoeveel je ervan mag doen/kopen. En algemeen is dit natuurlijk ook gewoon het probleem voor het milieu: We willen allemaal een beter milieu, maar de eerste eis is dat Henk en Ingrid nog wel gewoon op volle snelheid moeten kunnen blijven vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Skywalker27 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:03:
OMG Ik moet aan het eind van het jaar waarschijnlijk naar het hoofdkantoor Södertalje nabij Stockholm. Voor corona moest dit ongeveer 4x per jaar en altijd met het vliegtuig. Ik denk ga eens kijken wat de mogelijkheden met de trein zijn. Dit is echt teleurstellend:

Met het vliegtuig was dit al een dingetje want je verlies eigenlijk een hele dag. Nou met de trein is helemaal een drama:

- 18 tot 20 uur reizen en ze raden aan een overnachting in Kopenhagen ivm vertraging zodat je de Transfer niet mist naar Malmö. (En dan ben je gewoon meer dan anderhalve dag kwijt).

Bij die afstand is het vliegtuig denk ik ook een stuk duurzamer dan de trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sissors schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:27:
wel veel ja, maar lijkt me wel een eerlijk bedrag, gezien de schade die er mee aangericht wordt. Geen draagvlak voor natuurlijk, maar ik zou het graag zien gebeuren.

Ik ben voorstander van de vervuiler betaalt. En ja dan kan de conclusie zijn dat armere mensen niet genoeg geld hebben om te mogen vervuilen en dus niet kunnen vliegen. So be it.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 08-07-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Sissors schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:38:
[...]

Ah, dus de echte rijken mogen gewoon nog zoveel vliegen als ze willen, alleen de bovenkant middenstand moet, alweer, het slachtoffer worden?

Zie je, die kan ik ook doen... En ja, als je op die manier zaken ontmoedigt, dan betekend het dat als eerst degene met minder geld het zullen laten. Maar ook belastingen van benzine afhalen? Anders kunnen alleen de rijken nog een auto die 1 op 8 rijdt veroorloven.

Ik zal niet gaan beginnen over alle haken en ogen die er aan zulk soort voorstellen zitten (ze zijn al eerder hier langs gekomen), maar ik vind het daarnaast ook wel erg dicht richting het C woord gaan (communisme). Waarbij je voor een hoop zaken bonnen krijgt van de overheid die bepalen hoeveel je ervan mag doen/kopen. En algemeen is dit natuurlijk ook gewoon het probleem voor het milieu: We willen allemaal een beter milieu, maar de eerste eis is dat Henk en Ingrid nog wel gewoon op volle snelheid moeten kunnen blijven vervuilen.
Je kunt ook zeggen: maximaal 1x per 2 jaar voor iedereen, en that’s it.

Dat is misschien communistisch gedacht, maar hoe anders wil je “ongewenst gedrag” beperken op zodanige manier dat het niet de facto een soort “ver-elitisering” wordt?

Mijns inziens hebben Henk en Ingrid net zo veel recht op een zonvakantie als Roderick en Marie-Louise.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Glenfiddich schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:48:
[...]

Dat is misschien communistisch gedacht, maar hoe anders wil je “ongewenst gedrag” beperken op zodanige manier dat het niet de facto een soort “ver-elitisering” wordt?

Mijns inziens hebben Henk en Ingrid net zo veel recht op een zonvakantie als Roderick en Marie-Louise.
de hoge prijs kan de schade van het vliegen neutraliseren.

Als armen dat niet kunnen betalen, kunnen ze niet vliegen.
Waarom zou iedereen overal recht op moeten hebben? Er zijn nu toch ook genoeg zaken alleen bereikbaar voor de rijkeren?

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 08-07-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

de Peer schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:39:
[...]

wel veel ja, maar lijkt me wel een eerlijk bedrag, gezien de schade die er mee aangericht wordt. Geen draagvlak voor natuurlijk, maar ik zou het graag zien gebeuren.

Ik ben voorstander van de vervuiler betaalt. En ja dan kan de conclusie zijn dat armere mensen niet genoeg geld hebben om te mogen vervuilen en dus niet kunnen vliegen. So be it.
Prijs mag inderdaad omhoog. Natuurlijk wordt het dan veel moeilijker te betalen, maar als ik om me heen kijk dan begin ik me steeds meer te verbazen over hoe belachelijk veel mensen vliegen. Nu wil ik ook geen heilig boontje uithangen, want uiteindelijk ga ik ook voor comfort en een lage prijs. Toch begin je na te denken; het is toch eigenlijk absurd dat we jolig met z'n allen jaarlijks afreizen naar de Middellandse Zee om daar een weekje tegen een all inclusive resort aan te kijken, en weer lekker naar Nederland terugvliegen om te laten zien hoe bruin we zijn geworden? Of mensen die zelfs veel vaker vliegen; weekje NYC, 2 weekjes Curacao, ook nog een keertje naar Mexico... Het is allemaal niet zo heel duur, dus de gemiddelde yup kan dat gewoon betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Vind het wel beetje dubbel.

Tuurlijk ik ben het eens met "de vervuiler betaalt". Maar dat is maar de helft van het probleem misschien zelfs maar een derde.
Immers, de vervuiling is nog steed daar (A), en is niet ongedaan gemaakt ( B ).

Waarom vinden we het ethisch OK om te vervuilen en dan weer te herstellen. Je moet het in eerste instantie niet vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

_Apache_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:51:
Vind het wel beetje dubbel.

Tuurlijk ik ben het eens met "de vervuiler betaalt". Maar dat is maar de helft van het probleem misschien zelfs maar een derde.
Immers, de vervuiling is nog steed daar (A), en is niet ongedaan gemaakt ( B ).

Waarom vinden we het etisch OK om te vervuilen en dan weer te herstellen. Je moet het in eerste instantie niet vervuilen.
Uiteraard, maar dan zou vliegen helemaal nooit meer mogen. Het kan best een goede stap zijn om de hoge toeslag te spenderen aan duurzame doelen en ontwikkeling van duurzamere technologie, die vliegen vervolgens ook voor de armeren bereikbaar maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Daarom zei ik, accijnzen helpen nauwelijks tot niet. Maakt het alleen duurder. Zet een quotum op max aantal vluchten of vliegkm's. Daar binnen mag de markt het uitvechten. Zo heb je de uitstoot onder controle. Accijns of vliegtaks is gewoon voor de buhne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

de Peer schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:53:
[...]

Uiteraard, maar dan zou vliegen helemaal nooit meer mogen. Het kan best een goede stap zijn om de hoge toeslag te spenderen aan duurzame doelen en ontwikkeling van duurzamere technologie, die vliegen vervolgens ook voor de armeren bereikbaar maakt.
Vliegen zelf is niet vervuilend, het verbruik van kerosine en veroorzaken van geluidsoverlast is dat wel.
Als vliegtuigen op waterstof (of andere energiebron) zouden kunenn werken zonder zulke absurde emissies uit te braken ben ik helemaal voor.
Immers, er is gunstige infra rondom vliegvelden (treinen, bus, etc)

@padoempats dan hoor ik de typische Nederlander al denken "laat ik nog even naar Spanje vliegen, want mijn vliegtaks is nog laag".. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Volgens mij leeft er nog niet zo veel incentive bij vliegtuigbouwers en luchtvaartmaatschappijen om serieus tijd en moeite te steken in alternatieven voor kerosine. Als je straks geen passagiers meer hebt dan piepen ze wel anders. De huidige status quo waarin we hoogstens een ontmoedigingbeleid zien aangaande vliegen, schieten we helaas niet veel mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
padoempats schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:55:
Daarom zei ik, accijnzen helpen nauwelijks tot niet. Maakt het alleen duurder. Zet een quotum op max aantal vluchten of vliegkm's. Daar binnen mag de markt het uitvechten. Zo heb je de uitstoot onder controle. Accijns of vliegtaks is gewoon voor de buhne.
En als het duurder wordt, dan gaan minder mensen het dus gebruiken, en worden (duurzamere) alternatieven zoals de trein interessanter.
Glenfiddich schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:48:
[...]

En hebben die dan ook evenveel recht op een sportauto? Op een terrasverwarmer? Op een biefstuk elke dag?

Sowieso dus geen baan nemen waarvoor je weleens moet vliegen. ASML gaat ook een hoop meer support engineers aan moeten nemen, want maar om het jaar mag er eentje naar een klant.

Maar goed, als we beginnen qua milieuverbeteren met als eerste eis dat iedereen nog wel goedkoop alles moet kunnen doen wat schadelijk voor het milieu is, tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Sissors schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:04:
[...]

En als het duurder wordt, dan gaan minder mensen het dus gebruiken, en worden (duurzamere) alternatieven zoals de trein interessanter.

[...]
Dat is dan het gevolg, want minder aanbod = hogere vraagprijs. Met een quotum is het een gegeven dat je het beperkt. Met alleen accijnzen toevoegen is het maar hopen dat het gewenste effect eruit rolt. Stukje naïviteit en wishful thinking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Thomas schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:00:
Volgens mij leeft er nog niet zo veel incentive bij vliegtuigbouwers en luchtvaartmaatschappijen om serieus tijd en moeite te steken in alternatieven voor kerosine. Als je straks geen passagiers meer hebt dan piepen ze wel anders. De huidige status quo waarin we hoogstens een ontmoedigingbeleid zien aangaande vliegen, schieten we helaas niet veel mee op.
Er wordt al veel synthetische c.q. biokerosine toegevoegd (net hoe je het ziet) gemaakt door algen of plantjes ofzo geloof ik.

Helpt het tegen stikstof, fijnstof etc.? nope. Co2 bespaar je er wel mee, immers is de co2 recentelijk opgenomen voor het verwerkt wordt tot dinosap.

Daarbij zijn er al veel incentives om zuiniger te vliegen. Nul gaat nog wel even duren, maar het scheelt al een hoop met hi bypass ratio motoren en wat aanlengen met biospul.

Als we dan ook minder gaan vliegen, dus meer met de trein, schiet het wel redelijk op in de goede richting om echt stappen te maken.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
padoempats schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:08:
[...]

Dat is dan het gevolg, want minder aanbod = hogere vraagprijs. Met een quotum is het een gegeven dat je het beperkt. Met alleen accijnzen toevoegen is het maar hopen dat het gewenste effect eruit rolt. Stukje naïviteit en wishful thinking
Accijnzen zijn realistisch te implementeren. Dat quotum is volkomen onrealistisch. Maar ik vind het wel heel vreemd om te stellen dat een hogere prijs voor een luxe product (vliegen), niet zou zorgen in minder gebruik ervan. Dat heeft niks met wishful thinking te maken, maar meer common sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Sissors schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:19:
[...]

Accijnzen zijn realistisch te implementeren. Dat quotum is volkomen onrealistisch. Maar ik vind het wel heel vreemd om te stellen dat een hogere prijs voor een luxe product (vliegen), niet zou zorgen in minder gebruik ervan. Dat heeft niks met wishful thinking te maken, maar meer common sense.
Omdat Schiphol altijd uitverkocht zal zijn.
Er is nu immers ook al een quotum, gaat nu verlaagd worden van 5XX.000 naar 4XX.000 vluchten per jaar. Is niet onrealistisch, het is er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Thomas schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:00:
Je zou een gekoppelde accijns / btw regeling kunnen instellen die gekoppeld is aan prestaties van de luchtvaarmaatschappij.

Als jij x passagiers weet te vervoeren zonder emissie, hoef je minder btw op een verplichte toeslag bij een ticket.

Voor luchtvaartmaatschappijen die zich heir niet aan houden gaat de accijns (en toeslag op ticket) elk jaar stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Skywalker27 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:03:

Ik moet nog wel eens naar Barcelona. Net zo'n feest. Heen vliegen, terug trein pakken is voor mij best een optie. Wil ik wel op een zaterdag terug reizen als ik op donderdag heen kan.

Anyway, het is een dag reizen maar soit. Op bahn.de een uur overstaptijd in Parijs (is een dingetje, moet met de metro ofzo). 9 uur vertrekken, 10 uur 's avonds aankomen. Prima. Je kan het alleen niet boeken, paar jaar terug gekeken was een enkele reis 400 euro. Een vliegticket rechtstreeks is voor 10% v.d. prijs soms te boeken, vaak voor 20% van de prijs haalbaar. Wtf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Herkenbaar, mijn vriendin heeft een tijdje in Barcelona gewoond.. Ben er vorig jaar om het weekend heen gevlogen, duurste van de dag was de ticket naar het vliegveld met de trein :). (daarom mijn auto de laatste keren in veldhoven gezet en de bus gepakt :+.

Ja een duurdere tickets hadden er zeker voor gezorgd dat ik minder gevlogen had. En het is ook bespottelijk dat het zo goedkoop kan, maar je maakt er toch gebruik van. Meg de trein onmogelijk te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Sissors schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:04:
[...]

[...]

En hebben die dan ook evenveel recht op een sportauto? Op een terrasverwarmer? Op een biefstuk elke dag?

Sowieso dus geen baan nemen waarvoor je weleens moet vliegen. ASML gaat ook een hoop meer support engineers aan moeten nemen, want maar om het jaar mag er eentje naar een klant.

Maar goed, als we beginnen qua milieuverbeteren met als eerste eis dat iedereen nog wel goedkoop alles moet kunnen doen wat schadelijk voor het milieu is, tja.
Nee, maar wel op een auto, verwarming in huis, (gezond) eten elke dag.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:25
Glenfiddich schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:54:
Voor mij zijn de enige basisrechten die we ons kunnen ontlenen diegene die houdbaar zijn voor de gehele wereldbevolking. Een auto hoort daar sowieso niet bij, een (verwarmde) woning van meer dan 30m2 voor één persoon waarschijnlijk ook niet.

Voorlopig lukt het ons niet eens om te zorgen dat iedereen ETEN heeft (laat staan gezond) en voor ons zou een auto of vliegen een basisrecht zijn....

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:25
_Apache_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:56:
Vliegen zelf is niet vervuilend, het verbruik van kerosine en veroorzaken van geluidsoverlast is dat wel.
Als vliegtuigen op waterstof (of andere energiebron) zouden kunenn werken zonder zulke absurde emissies uit te braken ben ik helemaal voor.
Dat is nogal utopisch, een hogere snelheid kost per definitie meer energie. Totdat we in een scenario komen waar er onbeperkte emissievrije energie is zal vliegen per definitie factoren meer impact hebben dan bijvoorbeeld een trein.

Als externaliteiten correct beprijsd zouden zijn zou vliegen ook factoren duurder zijn dan de trein.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Glenfiddich schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:54:
[...]

De auto vind ik al wel heel ver gaan, moet dat standaard onderdeel worden van de bijstand berekening? Zorgen dat iedereen (ook als je in hartje randstad woont) een auto kan hebben?

De rest, prima. Maar hoe passen vliegvakanties hierin? Dat iedereen recht heeft om weleens op vakantie te gaan, kan ik me prima in vinden. Maar dat iedereen wel met enige regelmaat op vliegvakantie moet kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Ik ben dan meer voor een minimale duur van de reis bij een vliegreis zodat al die vliegreizen voor vergaderingen van een uurtje aan banden worden gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Sissors schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:32:
[...]

De auto vind ik al wel heel ver gaan, moet dat standaard onderdeel worden van de bijstand berekening? Zorgen dat iedereen (ook als je in hartje randstad woont) een auto kan hebben?

De rest, prima. Maar hoe passen vliegvakanties hierin? Dat iedereen recht heeft om weleens op vakantie te gaan, kan ik me prima in vinden. Maar dat iedereen wel met enige regelmaat op vliegvakantie moet kunnen gaan?
Niet van een bijstandsuitkering, maar iedere modaalverdiener zou dat mijns inziens moeten kunnen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Waarom? Wat is er mis met het niet voor iedereen bereikbaar zijn van bepaalde manieren van reizen? Alsof je met auto, trein of touringcar geen zonvakantie kunt hebben. Voorheen was dat ook heel normaal, maar ergens zijn we door die gesubsidieerde vliegreizen verwend geraakt en nu ineens moet iedereen maar standaard overal heen kunnen vliegen. Volstrekte waanzin wat mij betreft, laat het maar gewoon kosten wat het echt kost.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja dat is een beetje het probleem, dat we terug moeten schakelen ipv dat het beter wordt.

Tot nu toe was het een stijgende lijn van welvaart.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Laatst online: 20:36
Marzman schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:57:
Ja dat is een beetje het probleem, dat we terug moeten schakelen ipv dat het beter wordt.

Tot nu toe was het een stijgende lijn van welvaart.
Yep, maar helaas lijkt het een kwestie van tijd voordat we worden gedwongen i.p.v. dat we zelf gaan. Wanneer het klimaat steeds extremer wordt, moeten we vanzelf wel inkrimpen, alleen al door gebrek aan grondstoffen, voedsel, veilige woonomgevingen, etc.

Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar ik zet liever nu vrijwillig een stapje terug, dan dat ik straks terug moet rennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:53:
Waarom? Wat is er mis met het niet voor iedereen bereikbaar zijn van bepaalde manieren van reizen? Alsof je met auto, trein of touringcar geen zonvakantie kunt hebben. Voorheen was dat ook heel normaal, maar ergens zijn we door die gesubsidieerde vliegreizen verwend geraakt en nu ineens moet iedereen maar standaard overal heen kunnen vliegen. Volstrekte waanzin wat mij betreft, laat het maar gewoon kosten wat het echt kost.
Het kost wat het kost denk ik dan. Dat wij de mobiliteit per auto helemaal doodbelasten is een andere keuze geweest. Maar moet dat dan de reden zijn om ook de belastingen op vliegreizen te verveelvuldigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Het kost wat het kost denk ik dan. Dat wij de mobiliteit per auto helemaal doodbelasten is een andere keuze geweest. Maar moet dat dan de reden zijn om ook de belastingen op vliegreizen te verveelvuldigen?
Hoevaak moet je nul verveelvuldigen voor het veel wordt? Natuurlijk zitten er wel indirecte belastingen op vliegen, maar direct is het allemaal nul. Er zit meer belasting op een appel in de supermarkt kopen als op je vliegticket.

We kunnen ook wel de belasting op benzine weghalen. Maar hoewel sommige hier niet direct de link willen leggen tussen kosten en hoeveel het gebruikt word, vermoed ik dat mensen dan een stuk meer de auto gaan gebruiken, en minder behoefte hebben om een zuinige auto te hebben (danwel een elektrische). (En daar nog bovenop dat ik het niet vreemd vind om de vervuiler te laten betalen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
stylezzz schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:19:
Laten we gewoon maar eens beginnen met belasting die enigszins in lijn ligt met wat wij normaal vinden binnen het belastingstelsel. De uitzonderingspositie eraf is al een hele stap.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Glenfiddich schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:25:
[...]

Dan is het makkelijk gezegd he, “tickets mogen van mij wel 2-3 keer zo duur”.
vanachter een toetsenbord is alles makkelijk te zeggen :)

ik vind het gewoon onzin om de halve wereld rond te vliegen onder het mom van vakantie...net of dat niet dichterbij kan !

dat je een paar keer in je leven een verre reis maakt heb ik helemaal geen problemen mee, maar het is echt geen enkele noodzaak om jaarlijks 1000en kilometers te vliegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mr. Detonator schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:25:
[...]

ik vind het gewoon onzin om de halve wereld rond te vliegen onder het mom van vakantie...net of dat niet dichterbij kan !

dat je een paar keer in je leven een verre reis maakt heb ik helemaal geen problemen mee, maar het is echt geen enkele noodzaak om jaarlijks 1000en kilometers te vliegen
inderdaad. What's next? Iedereen moet toch minimaal 1 x in zijn leven op de maan geweest zijn, want dat hoort bij horizonverbreding, jezelf ontplooien. Dat zou voor iedereen bereikbaar moeten zijn, een recht.

Het is maar net waar je de grens legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:46
Mr. Detonator schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:25:
[...]

Tja, met wat ik in de tussentijd jaarlijks bespaar kan ik makkelijk een paar keer duizenden kilometers vliegen en nog meer voor het milieu gedaan hebben dan jij. Dus wat is dan zin/onzin?

Uiteindelijk kun je alleen wat je zelf doet aanpassen. Feit is echter wel dat vliegen momenteel een uitzonderingspositie heeft die nergens voor nodig is. Zoals @Gonadan al zegt, maak die belasting in lijn met wat we voor soortgelijke zaken rekenen en we maken al een heel stap de goede kant op.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Gonadan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:53:
Dus de belastingen maar flink verhogen en dan zeggen "maar dat is wat het écht kost hoor"?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:24:
[...]

Laten we gewoon maar eens beginnen met belasting die enigszins in lijn ligt met wat wij normaal vinden binnen het belastingstelsel. De uitzonderingspositie eraf is al een hele stap.
Ok.. maar wie bepaald wat 'normaal' is? Daarbij, je kan wel allerlei belastingen introduceren maar dusseldorf en brussel zijn ook vlakbij. Ik kan me nog iets herinneren als de vliegtax wat jaren geleden.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
stylezzz schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:12:
[...]

Ok.. maar wie bepaald wat 'normaal' is? Daarbij, je kan wel allerlei belastingen introduceren maar dusseldorf en brussel zijn ook vlakbij. Ik kan me nog iets herinneren als de vliegtax wat jaren geleden.....
zoiets moet natuurlijk door de EU worden geregeld, of nog beter wereldwijd
het heeft geen zin om alleen in NL de tickets duurder te maken...dan krijg je beetje hetzelfde beeld dan wat je nou bij de tankstations ziet net over de grens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Mr. Detonator schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:19:
[...]

zoiets moet natuurlijk door de EU worden geregeld, of nog beter wereldwijd
het heeft geen zin om alleen in NL de tickets duurder te maken...dan krijg je beetje hetzelfde beeld dan wat je nou bij de tankstations ziet net over de grens
Alleen ga je dat er nooit doorheen krijgen natuurlijk.
Een Fransman die nu €0 betaalt aan belasting op de auto, of een Duitser die €300 per jaar betaalt gaat niet ineens zoals wij €114 per maand lappen voor een dieseltje.
Laat staan andere landen in Europa.
Ze zullen wel gek zijn

Exact mijn auto kost in het VK £0 per jaar aan mrb. Ik betaal dus €114 of 116 per maand.
En de Duitsers en Belgen kijken nu ook naar de huidige brandstofprijzen in Nederland tov hun land alsof we gek zijn natuurlijk.

Er is zoveel dat Europees geregeld veel handiger zou zijn:
Overal dezelfde regels hoe belijning op wegen eruit moet zien, hoe breed wegen moeten zijn, dezelfde snelheden etc zou ook vanuit autonoom rijden grote stappen vooruit geven.
Alleen krijgen we dan hier wel het deksel op de neus:
- onze wegen zijn absurd smal per rijstrook
- geen middenlijn op 60 wegen maakt het niet makkelijker
- we gaan dan zeker hoger dan 100kmh uitkomen op snelwegen

[ Voor 36% gewijzigd door GAIAjohan op 08-07-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-09 08:04
Glenfiddich schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:01:
[...]

Dus de belastingen maar flink verhogen en dan zeggen "maar dat is wat het écht kost hoor"?
Waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Omdat iedereen dan over de grens gaat kijken en dan zegt: blijkbaar niet, hier is het X Euro’s goedkoper . Of men kijkt even op internet en ziet heel andere prijzen.
Het is niet met de jaren 80 waar bv een Philips de prijzen van een tv kunstmatig hoog kon houden.

Als Nederland de prijzen absurd laat stijgen rij ik wel even naar Düsseldorf als ik per se weg wil met het vliegtuig. (eigenlijk is dat sowieso de dichtstbijzijnde voor mij)

Het idiote was een paar jaar geleden al zo, dat ik vanaf Düsseldorf een retourtje San Francisco heb gedaan voor €253. (Enkele reis was €250 (:’))
Vanaf Amsterdam zou het €450 zijn.

Nu het ‘mooie’: vanaf Düsseldorf had ik een stop op Schiphol…
Beide KLM/Delta.

[ Voor 36% gewijzigd door GAIAjohan op 08-07-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
GAIAjohan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Omdat iedereen dan over de grens gaat kijken en dan zegt: blijkbaar niet, hier is het X Euro’s goedkoper . Of men kijkt even op internet en ziet heel andere prijzen.
Het is niet met de jaren 80 waar bv een Philips de prijzen van een tv kunstmatig hoog kon houden.
Dat gebeurt nu toch ook al? Mensen tanken over de grens, prima. Maar bij een andere groep kan je gedragsverandering afdwingen. Ik zal wellicht minder in het vliegtuig stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GAIAjohan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:22:
[...]

En nogmaals, daarom EU breed. Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Tegelijk is het nou echt zo'n verschrikkelijk iets om BTW op vliegtickets te hebben? En als jij dan de veerboot naar UK wil nemen om vanaf Londen BTW vrij een ticket te kunnen kopen. Tja, be my guest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Sissors schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:26:
[...]

En nogmaals, daarom EU breed. Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Tegelijk is het nou echt zo'n verschrikkelijk iets om BTW op vliegtickets te hebben? En als jij dan de veerboot naar UK wil nemen om vanaf Londen BTW vrij een ticket te kunnen kopen. Tja, be my guest.
Ik zie dat EU breed dus absoluut niet lukken. Zie ook wat ik hierboven al zei over autobelasting en brandstof.
Met vliegen zal dat nog steeds zo zijn, Duitsland zal nog steeds Frankfurt als hub willen houden, Frankrijk Parijs. Oost Europese landen zullen er niks voor voelen. Met auto’s willen Frankrijk en Duitsland hun industrie niet in laten storten. Dus gebeurt dat gewoon niet.

En uiteindelijk doen dan alleen Nederland en Scandinavië mee of zo

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 08-07-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
GAIAjohan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:30:
[...]

Ik zie dat EU breed dus absoluut niet lukken. Zie ook wat ik hierboven al zei over autobelasting en brandstof.
Met vliegen zal dat nog steeds zo zijn, Duitsland zal nog steeds Frankfurt als hub willen houden, Frankrijk Parijs. Oost Europese landen zullen er niks voor voelen. Met auto’s willen Frankrijk en Duitsland hun industrie niet in laten storten. Dus gebeurt dat gewoon niet.

En uiteindelijk doen dan alleen Nederland en Scandinavië mee of zo
Prima, halen Nederland en Scandinavië hun klimaat doelen, stellen ze sancties in tegen alle landen die dat niet doen, al dan niet met de EU, soortgelijke dingen gebeuren nu ook al, stikstof anyone?
Pagina: 1 ... 19 ... 25 Laatste

Let op:
Voor het bevolkingsvraagstuk hebben we dit topic: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem