Ik merk dat er globaal 4 groepen zijn van dingen die je zelf kan doen om het milieu minder te belasten:
1] Acties met ruimte voor gewenning
Sinds een geruime tijd zijn wij hier bezig met het verminderen van energieverbruik. Hierdoor hebben we in twee jaar tijd het stroomverbruik met 1000kWh kunnen verminderen naar 1700kWh op jaarbasis en gasverbruik met 150m3 naar iets boven de 700m3 per jaar. Dit lukt met relatief kleine dingen die je vaak ook nog eens in je egen tempo kan doen:
- We laten apparaten en lichten niet onnodig aanstaan
- We zetten de verwarming een stukje lager en maken vaker gebruik van een dekentje op de bank
- We douchen wat korter en sinds kort ben ik begonnen met het kouder douchen, wat schijnbaar ook gezonder moet zijn
Al deze dingen zijn relatief eenvoudig te doen, maar belangrijker nog, ook in je eigen tempo. Ik ga niet van de ene op de andere dag ijskoud douchen, maar verlaag de temperatuur nu telkens in kleine stapjes en dat bevalt meer dan prima. Je hebt rustig de tijd om aan dit soort acties te wennen en ze in je dagelijkse patroon in te passen. Daarnaast gebruiken we tegenwoordig veel minder de auto, maar helemaal wegdoen gaat gewoon niet omdat ik moeilijk met al mijn spullen op de fiets aan het werk kan gaan bijvoorbeeld. We rijden tegenwoordig wel hybride.
2] Acties die een omschakeling vragen
Dan zijn er nog acties die een directe omschakeling vragen en die daardoor toch wat lastiger zijn, omdat wij mensen toch gewoontedieren zijn. Ik erger me bijvoorbeeld al tijden aan de hoeveelheid afval die onze Dolce Gusto machine produceert. Het is mijn enige kopje koffie op een dag, dus ik wil de dag graag goed beginnen met een kopje cappuccino en die van Dolce Gusto vind ik best oke. Ja, ik zou een gewone bak koffie kunnen zetten en melk kunnen opschuimen en etc., maar dat vraagt dus om doorzettingsvermogen en een directe omschakeling. Ik merk dat ik dat soort dingen heel lastig vind.
3] Acties die je moeilijk alleen kunt doen
Een beetje in het verlengde van het vorige, maar dan voor allerlei producten en boodschappen. Je produceert bergen afval door de boodschappen die je haalt. Deels probeer ik dat al zo minimaal mogelijk te houden, door bijvoorbeeld niet alle groente in de winkel in plastic zakjes te stoppen en geen producten te kopen die meerdubbel verpakt zitten (sommige producten zijn per stuk verpakt en dan ook nog eens in een het geheel verpakt). Toch zou ik graag meer producten kopen waarbij zowel bij de productie als bij de verpakking meer gelet wordt op het milieu. Ja, er zijn mogelijkheden, bijvoorbeeld door te bestellen bij Pieter Pot, maar die omschakeling lukt ons niet echt. Het zou makkelijker kunnen zijn wanneer dit soort alternatieven in de gewone supermarkt beschikbaar zouden zijn. Daarbij zou er een soort van keurmerk moeten zijn voor producten waardoor je kan zien hoe slecht/goed iets is voor het milieu. Ik probeer nu met boodschappen te kiezen voor het 'betere' product, maar ik heb soms wel twijfels bij de claims die dergelijke producten doen.
4] Acties die hoge kosten met zich meebrengen
Dat zijn acties zoals het aanschaffen van een elektrische auto of aanpassingen aan het huis, zoals isolatiemaatregelen of bijvoorbeeld het plaatsen van een warmtepomp. Ik merk dat we dit soort maatregelen vaak meer doen of overwegen vanwege de kostenbesparing. Ook hier zou wat meer hulp van buitenaf mensen sneller over de streep trekken. Ik heb bijvoorbeeld al een paar keer zitten te kijken naar elektrisch rijden, maar uiteindelijk zie ik dat totaal niet lukken. We hebben geen eigen oprit voor een laadpaal, kabel over de openbare ruimte mag niet, er zijn in het hele dorp twee laadpalen, één is al maanden stuk, voor de andere staat altijd een afgeragde Twingo uit het jaar kruik. Het overschakelen naar een EV zou een stap terug zijn voor mij.
Wat we verder doen?- We kopen geen onzinproducten, als we iets kopen, dan hebben we er over nagedacht en dan is het ook echt nodig
- Afval goed scheiden
- Geen afval in de natuur gooien
- - Zelf wat groente/fruit in eigen tuin verbouwen