Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Dit is een leuk maar erg breed topic.
En ik zag dat anderen en ikzelf regelmatig dingen posten die met bereiden eten te maken hadden.
Lijkt me leuk en makkelijk dat wat te bundelen zodat het sneller vindbaar is (zonder door posts over EVs, zonnepanelen etc etc te hoeven gaan.
Heb dus een topic gemaakt: Welke recepten en werkwijzen heb jij om duurzamer te koken?
Hoop dat het een beetje aanslaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blokker_1999 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:53:
[...]
Wat vooral belangrijk is, is dat je voldoende kunt laden voor de volgende dag door te komen, en ja, voor een gemiddelde persoon op een gemiddelde dag is traag laden op 1 fase meer dan voldoende voor dagdagelijks gebruik.

De toekomst zal ook meer en meer traag laden worden. Ik weet niet wat de plannen in Nederland zijn, maar in Belgie is men van plan om het capaciteitstarrief in te voeren waarbij een deel van de lasten voor je elektriciteit bepaald zal worden door het piekvermogen dat je opneemt. Als je dan aan 22kW gaat laden terwijl je dat helemaal niet nodig hebt ga je volgens mij snel schakelen naar iets lagers simpelweg omdat het je honderden Euro per jaar gaat kosten.
Capaciteitstarief is in Nederland altijd geweest. Al moeten veel mensen toch aan de verzwaring als de warmtepomp de norm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

FreakNL

Well do ya punk?

Blokker_1999 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:53:
[...]

En nee, ik verwacht niet dat de toekomst gaat zitten in laden op de zaak. Of toch zeker niet gratis laden. Stel je even voor dat er 200 wagens staan en die willen allemaal laden. Wat voor infrastructuur moet je dan als bedrijf gaan aanleggen? Denk je dat het personeel gelukkig gaat zijn als je gaat zeggen: dit jaar krijgt niemand opslag, maar je gaat wel gratis je wagen mogen laden.
Ik vraag me überhaupt af hoe bedrijven dat gaan doen, niet alleen qua infra maar ook procedureel.

Bij ons:

Lokatie A:
Veel palen maar alleen voor de leaserijder. Dus de privé rijder kan NIET laden, ook niet tegen betaling.

Lokatie B:
Een paar palen, allemaal zonder pas. Dus iedereen kan laden, tot aan de externe consultants toe.

De oplossing lijkt mij “simpel”. De leaserijder kan gewoon laden en de privé-rijder/externe tegen betaling. Maar dat lijkt niet te regelen Ofzo…

Ik gun het iedereen hoor, maar dat gratis laden voor de privérijder wordt nu ook gedoogd omdat het een enkeling is maar als er straks meer en meer mensen EV gaan rijden zal de BD er ook iets van gaan vinden….

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 19-06-2022 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:10

Blokker_1999

Full steam ahead

Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:01:
[...]

Capaciteitstarief is in Nederland altijd geweest. Al moeten veel mensen toch aan de verzwaring als de warmtepomp de norm wordt.
Er zit nog een zeer groot verschil tussen het vastrecht gebasseerd op de aansluitingswaarde, dat heb je in Belgie namelijk ook reeds. En dat komt omdat het net in de straat voldoende zwaar moet zijn uitgerust om alle aansluitingen op die kabel maximaal te kunnen laten belasten. Om ervoor te zorgen dat niet iedereen zinloos hoge aansluitwaardes vraagt, gaat het vastrecht omhoog met hoe zwaarder de aansluiting moet zijn.

Met het capaciteitstarrief gaat het ook nog eens bepaald worden door je effectieve piekverbruik. Hoe hoger dat licht, hoe hoger het vastrecht nog eens zal komen te liggen. Dit net omdat men wenst dat bepaalde verbruikers, zoals een EV, langer op een lager vermogen gaan verbruiken (stabiliteit) in plaats van zo snel mogelijk een zo hoog mogelijke belastingen te laten vormen (piekbelasting). Dat mensen gaan nadenken over hun verbruik: eerst koken, dan pas de wagen gaan laden. Of misschen zelfs een thuisbatterij gaan zetten. Overdag de batterij heel traag opladen zodat deze 's nachts op vol vermogen de wagen kan laden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:10

Blokker_1999

Full steam ahead

FreakNL schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Ik vraag me überhaupt af hoe bedrijven dat gaan doen.

Bij ons:

Lokatie A:
Veel palen maar alleen voor de leaserijder. Dus de privé rijder kan NIET laden, ook niet tegen betaling.

Lokatie B:
Een paar palen, allemaal zonder pas. Dus iedereen kan laden, tot aan de externe consultants toe.

De oplossing lijkt mij “simpel”. De leaserijder kan gewoon laden en de privé-rijder/externe tegen betaling. Maar dat lijkt niet te regelen Ofzo….
Waar ik daar vooral op doel is het volgende: Ik werk vandaag voor een bedrijf dat in een kantoorpand zit. Stel je even voor dat wij onze, ongeveer 200, parkeerplaatsen zouden voorzien van laadpalen aan "slechts" 3,6kW. Dan spreken we ineens over een potentieel aansluitingsvermogen van 0.8MW dat we moeten voorzien. Dat is een veelvoud van wat het gebouw vandaag verbruikt. Dat zal geen kleine investering zijn in het verzwaren van de elektriciteitsaansluiting en daarna nog eens om al die laadpalen bekabeld te krijgen.

Pas op, als een bedrijf die investergin wenst te doen dan zal ik dat zeker verwelkomen. En ik zou er ook niets op tegen hebben dat de regering gaat verplichten dat de nodige voorzieningen getroffen gaan worden bij nieuwbouwprojecten of grote renovaties. Maar ik denk ook dat vele bedrijven dit soort investeringen niet uit zichzelf gaan doen net omdat het toch net een wat grotere investering is dan simpelweg een stopcontact bijplaatsen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:10
Blokker_1999 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Toch niet. De rietjes gaat om meer dan symboolpolitiek. Al dat plastic rondom je voedsel blijft over het algemeen in huis en wordt ook zeer goed gesorteerd. Maar rietjes? Die vind je overal buitenshuis. Vele drankjes voor kinderen komen ermee en op vele toeristische plaatsen worden ze ook volop gebruikt. En veelal ook buiten. En al te vaak geraken die ondingen niet in een vuilbak.

Ik heb zelf ook nog altijd geen enkel goed alternatief gevonden voor plastic rietjes, voor een deel is dat ook gewoon wat je gewend bent. Maar het is niet omdat er nog andere problemen zijn die we moeten aanpakken, en ook stilaan aan het aanpakken zijn, dat we daarom andere stappen niet zouden nemen. Want als we met alles op al de rest moeten wachten, dan gebeurd er nooit iets.
Gisteren toevallig weer bij de Mac geweest En die papieren rietjes zijn een drama. Het wordt zacht, viezig, soppig.

Thuis hebben we tegenwoordig re-usable plastic rietjes. Mogen in de vaatwasser. Ideaal voor de kinderen.

Ik snap je punt wel, maar dan heb ik liever dat we het laaghangend fruit aanpakken.

Waarom zit al het snoep, alle past, alle groente, al het brood nog in plastic verpakt en niet in papier?

Dit zijn grote slagen, snel thuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYjBb9ZzOEV7SEVFTQqGrrfLf1s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bHV6lYkClEhlMdnNX5A9NJLf.png?f=user_large

In verhouding tot rietjes.

Het lijkt er nu een beetje op: “We hebben rietjes en wegwerpplastic bestek uitgefaseerd, mooi, klaar”.

Er is geen enkel vervolg te bespeuren.

Het zal je verbazen hoeveel mensen geen plastic inzamelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zolang men de drinkpakjes en plasticjes waar de rietjes in zitten nog overal in de natuur flikkert ga je mij niet overtuigen dat de rietjes zelf echt het probleem waren. :/

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:44:
Omdat het vervelend drinkt met papier. In de tussentijd verpakken we zelfs paprika’s afzonderlijk in plastic. Waar zijn we dan mee bezig?
Voor het plastic gebruik misschien niet goed, maar qua duurzaamheid weer wel. Mits het plastic netjes gerecycled wordt.
Door groente te verpakken blijft het veel langer 'mooi'. Aangezien veel consumenten groente wat niet meer perfect lijkt als 'niet goed meer' beschouwen en het dan niet willen kopen scheelt het verpakken heel veel onnodig weggooien.
Daarom wordt ook al zoveel 'lelijke groente' naar de fabriek voor salade en voorgesneden groenten gestuurd. Via die weg kopen veel consumenten groente en fruit waar ze in de winkel hun neus voor op zouden halen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:37

Dido

heforshe

Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:33:
En ik probeer duidelijk te maken dat openbare laadpalen niet zo relevant hoeven te zijn.

Laten we aub op privé palen inzetten en niet allemaal dure palen plaatsen, waar vervolgens een soort stoelendans moet plaatsvinden.

Privé palen met zonnepanelen aub, verzin mogelijkheden voor mensen die privé kunnen laden op openbare parkeerplekken. Daarmee stimuleer je groene energie en als salderen eraf gast, stimuleer je thuis accu’s en slim laden.
Dat zien veel mensen wel zitten, een prive-parkeerplek op de openbare weg! Daar moet je nu nog aantoonbaar gehandicapt voor zijn...

Of wil je die palen op eigen grond zetten? Dan mag je alles plat gooien waar geen ruimte/m,ogelijkheid is om op eigen grond te parkeren. De bouwsector ziet het vast als natte droom, maar ik vermoed dat daar toch wel wat haken en ogen aan zitten.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Dido schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Dat zien veel mensen wel zitten, een prive-parkeerplek op de openbare weg! Daar moet je nu nog aantoonbaar gehandicapt voor zijn...

Of wil je die palen op eigen grond zetten? Dan mag je alles plat gooien waar geen ruimte/m,ogelijkheid is om op eigen grond te parkeren. De bouwsector ziet het vast als natte droom, maar ik vermoed dat daar toch wel wat haken en ogen aan zitten.
Nee hoor, ik heb geen privé plek, wel
Een laadpaal op eigen grond.

Ik werk nu met kabelmat, maar daar zijn veeeeeel mooiere oplossingen voor. Gemeente wil daar niet aan helaas.

Als ik toevallig niet voor de deur kan parkeren, kan ik idd niet laden. Maar zónder laadpaal op eigen grond kon dat sowieso niet.

Als ik 80% van de tijd voor de deur kan parkeren, kan ik in ieder geval die tijd laden. Publiek laden is veel drukker bezet, vooral met de grote toename van PHEV’s die iedere dag moeten laden.

Publiek laden in woonwijken, is één grote flop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:36
Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Nee hoor, ik heb geen privé plek, wel
Een laadpaal op eigen grond.

Ik werk nu met kabelmat, maar daar zijn veeeeeel mooiere oplossingen voor. Gemeente wil daar niet aan helaas.

Als ik toevallig niet voor de deur kan parkeren, kan ik idd niet laden. Maar zónder laadpaal op eigen grond kon dat sowieso niet.

Als ik 80% van de tijd voor de deur kan parkeren, kan ik in ieder geval die tijd laden. Publiek laden is veel drukker bezet, vooral met de grote toename van PHEV’s die iedere dag moeten laden.

Publiek laden in woonwijken, is één grote flop.
Kwestie van genoeg palen. Bij mij in de wijk werkt het prima.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
stylezzz schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Kwestie van genoeg palen. Bij mij in de wijk werkt het prima.... :)
Als er nog niet zoveel mensen elektrisch rijden werkt dat inderdaad prima.

Vooral het aantal PHEV’s neemt hier hard toe. Onze en omliggende straten: 8 PHEV’s die iedere mogelijkheid (terecht) aangrijpen om te laden.
Dan nog een stuk of 15 EV’s.

Gelukkig doet het merendeel (net als ik) thuis met een eigen laadpaal laden en kabelmat over de stoep. Want anders moeten er minimaal 10 palen bij. Terwijl de parkeerdruk daar veel te hoog voor is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:03
Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:52:
[...]

Vooral het aantal PHEV’s neemt hier hard toe. Onze en omliggende straten: 8 PHEV’s die iedere mogelijkheid (terecht) aangrijpen om te laden.

Gelukkig doet het merendeel (net als ik) thuis met een eigen laadpaal laden en kabelmat over de stoep. Want anders moeten er minimaal 10 palen bij. Terwijl de parkeerdruk daar veel te hoog voor is.
Die laadmatten moeten verboden worden. Je moet je rotzooi niet over de stoep trekken. Prima dat je electrisch wilt rijden, maar daar hoef je geen rotzooi voor te maken op straat. In veel gemeenten is het gelukkig ook verboden!

En als mensen erover struikelen ben jij natuurlijk verantwoordelijk voor de schade-afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:52:
[...]

Dat bedoel ik. Bij mij in de wijk staan er zeker een stuk of 12.... phev's zie je nu wel wat meer, maar dat komt vooral door die achterlijke brandstofprijzen uiteraard, normaal gesproken koopt iemand alleen nog een phev om wat bpm voordeel te krijgen. En en ander is ook wel afhankelijk van het collectief fatsoen. Auto opgeladen? Graag verplaatsen. Maar goed, vam echt parkeerdruk kan ik mij in de straat niet echt spreken. Ik kan me voorstellen dat het in buurten met hoge parkeerdruk gewoon lastiger is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Adlermann schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Die laadmatten moeten verboden worden. Je moet je rotzooi niet over de stoep trekken. Prima dat je electrisch wilt rijden, maar daar hoef je geen rotzooi voor te maken op straat. In veel gemeenten is het gelukkig ook verboden!

En als mensen erover struikelen ben jij natuurlijk verantwoordelijk voor de schade-afhandeling.
Psssst... die laadmatten zijn juist tegen struikelgevaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dan nog ligt er iets op de stoep wat er niet hoort.

Gaat het bij jou in de wijk dan wel goed qua klevers? Veel mensen lijken over het algemeen geen verschil te zien tussen een laadplek en een parkeerplek. Dat zal uiteindelijk ook wel weer met boetes geregeld moeten worden ben ik bang.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Adlermann schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Helemaal mee eens, daarom probeer ik de gemeente al heel lang te bewegen hiernaar te kijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPfeAMtMYWwl7Sh1yWJ3N2aVzXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNIksIpPC5OMiOz7wf3PBGkD.jpg?f=fotoalbum_large

Tot die tijd is het matje het enige middel om mijn doel te bereiken.

Ontheffing ervoor aangevraagd en toegekend tot en met 2027.
stylezzz schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:59:
[...]

Dat bedoel ik. Bij mij in de wijk staan er zeker een stuk of 12.... phev's zie je nu wel wat meer, maar dat komt vooral door die achterlijke brandstofprijzen uiteraard, normaal gesproken koopt iemand alleen nog een phev om wat bpm voordeel te krijgen. En en ander is ook wel afhankelijk van het collectief fatsoen. Auto opgeladen? Graag verplaatsen. Maar goed, vam echt parkeerdruk kan ik mij in de straat niet echt spreken. Ik kan me voorstellen dat het in buurten met hoge parkeerdruk gewoon lastiger is.
Met de nieuwe euro 7 norm, wordt iedere brandstof auto een PHEV. Fabrikanten kunnen gewoon de nieuwe emissie normen niet meer behalen zonder het gebruik van plug-in hybrides.

Dus als je het nu al vervelend vond, over een paar jaar is alles PHEV of EV.

Wat je nu al ziet is dat fabrikanten de Euro 6 norm al niet halen zonder het gebruik van mild-hybride techniek.

Dat wordt strenger en stenger, maar er zit een grens wat men met downsize en optimalisaties kan behalen. Die grens zijn we nu dus overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Gonadan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:05:

Gaat het bij jou in de wijk dan wel goed qua klevers? Veel mensen lijken over het algemeen geen verschil te zien tussen een laadplek en een parkeerplek. Dat zal uiteindelijk ook wel weer met boetes geregeld moeten worden ben ik bang.
Best goed. Zeker na die zaak laatst waarin duidelijkheid werd gegeven dat je na het laden moest opzouten merkte ik wel verschil. Sommigen dachten inderdaad dat het een parkeerplek was, maar dat is het niet meer natuurlijk. Zoiets is gewoon een kwestie van tijd... alleen zal het op sommige plekken wat krap worden als het evenwicht tussen ev's en laadpalen teveel uit balans raakt. En inderdaad, als collectief fatsoen ontbreekt zal de handhaving wel weer op mogen draven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Helemaal mee eens, daarom probeer ik de gemeente al heel lang te bewegen hiernaar te kijken:
[Afbeelding]

Tot die tijd is het matje het enige middel om mijn doel te bereiken.

Ontheffing ervoor aangevraagd en toegekend tot en met 2027.

[...]

Met de nieuwe euro 7 norm, wordt iedere brandstof auto een PHEV. Fabrikanten kunnen gewoon de nieuwe emissie normen niet meer behalen zonder het gebruik van plug-in hybrides.

Dus als je het nu al vervelend vond, over een paar jaar is alles PHEV of EV.

Wat je nu al ziet is dat fabrikanten de Euro 6 norm al niet halen zonder het gebruik van mild-hybride techniek.

Dat wordt strenger en stenger, maar er zit een grens wat men met downsize en optimalisaties kan behalen. Die grens zijn we nu dus overheen.
Ik heb niks tegen phevs hoor. Heb er zelf 5 jaar 1 gereden :) alleen zullen de meesten niet of nauwelijks opgeladen worden, tenzij het een fors prijsvoordeel qua 'brandstof' is. Inderdaad is het vooral een dingetje voor de uitstoot en daaraan gekoppelde belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Gonadan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:05:

De officiële laadplekken zijn zó druk, daar kom ik met een EV al niet tussen, laat staan een ICE 🤣

We hebben ook een explosie van “zelf-laders”, mensen die net als ik met een kabel over te stoep laden. Ik denk dat er de afgelopen maanden zo 10 zelf-laders bij zijn gekomen. We hebben hier maar 5 publieke laadpalen, met ieder 2 aansluitingen staan. Dat is gewoon veel te weinig voor het aantal gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:18:
[...]

De officiële laadplekken zijn zó druk, daar kom ik met een EV al niet tussen, laat staan een ICE 🤣

We hebben ook een explosie van “zelf-laders”, mensen die net als ik met een kabel over te stoep laden. Ik denk dat er de afgelopen maanden zo 10 zelf-laders bij zijn gekomen. We hebben hier maar 5 publieke laadpalen, met ieder 2 aansluitingen staan. Dat is gewoon veel te weinig voor het aantal gebruikers.
Wat ik bij mij in de buurt zie is dat die 'zelf-laders' meestal een 2e hands phev uit de leasegolf van omstreeks 2015 hebben. Lees... de outlanders en golf/passat gte etc. Zie jij dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
stylezzz schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Best goed. Zeker na die zaak laatst waarin duidelijkheid werd gegeven dat je na het laden moest opzouten merkte ik wel verschil. Sommigen dachten inderdaad dat het een parkeerplek was, maar dat is het niet meer natuurlijk. Zoiets is gewoon een kwestie van tijd... alleen zal het op sommige plekken wat krap worden als het evenwicht tussen ev's en laadpalen teveel uit balans raakt. En inderdaad, als collectief fatsoen ontbreekt zal de handhaving wel weer op mogen draven.
Wat bij ons in de wijk meespeelt is ook een explosie aan zonnepanelen.

Waarom zou je tegen 40 cent per kWh laden, als het gratis op je panelen kan?

Of is dat alleen weggelegd voor de rijkeren die in de randstad een 2 onder 1 kap kunnen betalen?
Wordt nogal scheef op die manier.

Daar moet gewoon iets op verzonnen worden.

Ik ben met een bedrijf in gesprek die met hele mooie oplossingen bezig is voor dit vraagstuk. Ik mag er nog niets over vertellen, maar daar kan de gemeente niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
stylezzz schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:23:
[...]

Wat ik bij mij in de buurt zie is dat die 'zelf-laders' meestal een 2e hands phev uit de leasegolf van omstreeks 2015 hebben. Lees... de outlanders en golf/passat gte etc. Zie jij dat ook?
Ja en nee, ook.
Maar laatst iemand met een nieuwe Zoë. Iemand met een nieuwe Ioniq plugin. Overbuurmannen met Mini EV en Model 3. Ik gebruik hem voor mijn Tesla. Dus ook heel veel EV’s hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blokker_1999 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Er zit nog een zeer groot verschil tussen het vastrecht gebasseerd op de aansluitingswaarde, dat heb je in Belgie namelijk ook reeds. En dat komt omdat het net in de straat voldoende zwaar moet zijn uitgerust om alle aansluitingen op die kabel maximaal te kunnen laten belasten. Om ervoor te zorgen dat niet iedereen zinloos hoge aansluitwaardes vraagt, gaat het vastrecht omhoog met hoe zwaarder de aansluiting moet zijn.

Met het capaciteitstarrief gaat het ook nog eens bepaald worden door je effectieve piekverbruik. Hoe hoger dat licht, hoe hoger het vastrecht nog eens zal komen te liggen. Dit net omdat men wenst dat bepaalde verbruikers, zoals een EV, langer op een lager vermogen gaan verbruiken (stabiliteit) in plaats van zo snel mogelijk een zo hoog mogelijke belastingen te laten vormen (piekbelasting). Dat mensen gaan nadenken over hun verbruik: eerst koken, dan pas de wagen gaan laden. Of misschen zelfs een thuisbatterij gaan zetten. Overdag de batterij heel traag opladen zodat deze 's nachts op vol vermogen de wagen kan laden.
Kan je dat niet eenvoudiger oplossen met volledig variabel tarief? (dat gaat er hoe dan ook aankomen, je hebt al leveranciers in nl). Piekbelasting is geen probleem als je dat als enige om 3 uur' snachts doet.
De enige manier om mensen echt te sturen is financieel. Dat weet de overheid heel goed. De googles van deze wereld kunnen laden van je apparatuur volledig voor je regelen (in ruil voor je privacy ;)

Overigens zal rekeningrijden ingevoerd moeten gaan worden. De elektrische rijder betaalt te weinig voor het gebruik van de weg (of lees het anders.. Levert veel minder op dan de fossielrijder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:25:
Of is dat alleen weggelegd voor de rijkeren die in de randstad een 2 onder 1 kap kunnen betalen?
Dat is het al vanaf het begin. Heb je geen baan met een ruim lease budget kon je elektrisch rijden sowieso wel vergeten. Dit soort dingen worden pas echt 'eerlijk' als het een gemeengoed is geworden helaas.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:00
Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:19:
[...]

Gisteren toevallig weer bij de Mac geweest En die papieren rietjes zijn een drama. Het wordt zacht, viezig, soppig.

Thuis hebben we tegenwoordig re-usable plastic rietjes. Mogen in de vaatwasser. Ideaal voor de kinderen.

Ik snap je punt wel, maar dan heb ik liever dat we het laaghangend fruit aanpakken.

Waarom zit al het snoep, alle past, alle groente, al het brood nog in plastic verpakt en niet in papier?

Dit zijn grote slagen, snel thuis:
[Afbeelding]

In verhouding tot rietjes.

Het lijkt er nu een beetje op: “We hebben rietjes en wegwerpplastic bestek uitgefaseerd, mooi, klaar”.

Er is geen enkel vervolg te bespeuren.

Het zal je verbazen hoeveel mensen geen plastic inzamelen.
Plastic inzamelen door huishoudens heeft ook geen zin, er zijn zelfs gemeentes die er weer mee gestopt zijn. Mijn ouders bijvoorbeeld hebben jaren lang een grijze en groene bak gehad. Toen kwam de oranje (plastic) en blauw (papier) er bij. Sinds vorig jaar hebben ze ondergrondse container en is de grijze, en plastic bak verdwenen en gaat dat allemaal in dezelfde ondergrondse bak. Alleen Groen en papier zit nu nog in een losse bak.

De afvalverwerking installaties kunnen dit tegenwoordig prima zelf namelijk.
https://www.medemblikactu...de-bron-nu-medemblik-nog/

https://www.amsterdam.nl/...ic-scheidingsinstallatie/

https://www.ad.nl/binnenl...de-grote-steden~a3488b2d/

[ Voor 12% gewijzigd door HKLM_ op 19-06-2022 12:04 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

*knip* een rant voegt niets inhoudelijks toe aan de discussie, laat dit s.v.p. achterwege.

[ Voor 89% gewijzigd door defiant op 19-06-2022 20:58 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Salvatron schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:19:
[...]

Echt, serieus.

Veel van het plastic afval wat in het westen wordt geproduceerd wordt aan arme landen verkocht:
Des te meer reden om niet aan symboolpolitiek te doen! De paar gram rietjes per jaar die we gebruiken gaan niet uitmaken. Als afval export een probleem is, doe daar dan wat aan! Heel simpel: verbieden!
Maar dat raakt vast andere belangen, en dat kan natuurlijk niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

HKLM_ schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:02:
[...]

Plastic inzamelen door huishoudens heeft ook geen zin, er zijn zelfs gemeentes die er weer mee gestopt zijn. Mijn ouders bijvoorbeeld hebben jaren lang een grijze en groene bak gehad. Toen kwam de oranje (plastic) en blauw (papier) er bij. Sinds vorig jaar hebben ze ondergrondse container en is de grijze, en plastic bak verdwenen en gaat dat allemaal in dezelfde ondergrondse bak. Alleen Groen en papier zit nu nog in een losse bak.

De afvalverwerking installaties kunnen dit tegenwoordig prima zelf namelijk.
https://www.medemblikactu...de-bron-nu-medemblik-nog/

https://www.amsterdam.nl/...ic-scheidingsinstallatie/

https://www.ad.nl/binnenl...de-grote-steden~a3488b2d/
Daar is in het afval inzameling topic al veel over gezegd, maar zo zwart wit is het helaas niet. Het hangt ook erg af van de mentaliteit van de bevolking en hoe de gemeente is ingericht. In grote steden heb je vaak ook veel hoogbouw alwaar men geen eigen bakken heeft. Dan wordt het al snel en heel stuk lastiger om de drempel te halen waarop het lonend wordt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik denk dat je eerst moet begrijpen hoe stom die redenatie is voordat je een poging kan doen om grotere problemen zoals klimaatverandering te begrijpen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 19-06-2022 20:59 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Best goed. Zeker na die zaak laatst waarin duidelijkheid werd gegeven dat je na het laden moest opzouten merkte ik wel verschil. Sommigen dachten inderdaad dat het een parkeerplek was, maar dat is het niet meer natuurlijk.
Maar hoe zou dat dan moeten werken? Na mijn werk kom ik thuis, hang hem aan de laadpaal. En zou dan om 2100 ofzo hem moeten gaan verplaatsen? Zodat buurman om 2105 zijn auto naar de paal kan verplaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
42erik schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:19:
[...]

Maar hoe zou dat dan moeten werken? Na mijn werk kom ik thuis, hang hem aan de laadpaal. En zou dan om 2100 ofzo hem moeten gaan verplaatsen? Zodat buurman om 2105 zijn auto naar de paal kan verplaatsen?
Ja, er is weinig plek dus de kans dat jij die buurman bent die om 21.05 aan de beurt is, is wel groot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het probleem van het aantal laadpalen wel op te lossen is. We hebben ook om de 100 meter een lantaarnpaal staan. Het probleem zit hem in de netcapaciteit.. Je kan toch de palen zo ontwikkelen dat ze alleen trekken wat het net aankan? Als er 10 man in de straat aan het infuus hangen gaat het met standje oma-lader. Voor 90% van de laders geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Ik denk ook in die richting: iedere parkeerplaats zal een laadpaal hebben en de laadsnelheid zal variabel zijn in functie van de lokale netbelasting en het aanbod groene energie.

Ik zag onlangs een laadpaal die een duwtje had gekregen waardoor het deurtje open stond. Daar zit ook een slimme meter in.

Ik heb nog geen EV en aan mijn kant van de straat mag je nooit parkeren. Er zijn wel enkele ruime parkings op een kleine 500m van onze woning. Ik heb al jaren de gewoonte om mijn auto daar te parkeren en een stukje te wandelen ipv een plek te zoeken in onze straat.

Tegen dat ik zelf een EV heb zullen er daar ook wel wat laadpalen staan.
Maar liever nog zou ik een job zoeken waarbij ik geen eigen auto meer nodig heb. Enkel eventueel een autodelen-abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:51
Zelfrijdende auto's, dan heb je geen laadpalen meer nodig. Ergens een industrie terrein waar die dingen zelf heb rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Yep. Het is een laadplek, geen parkeerplek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Ja zodat ik na mijn late dienst ook kan laden. Of na m'n nachtdienst.

Of gewoon zodat je niet gaat laadpaalplakken. Dat is niet aardig.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:21
[...]

Ik denk dat se meeste mensen hun auto vooral doordeweeks gebruiken om op een week bestemming te komen. Die uren zijn redelijk vast, veel mensen zijn van 8u tot 16u bijvoorbeeld aan het werk waardoor de auto/oplader dus rustig kan opladen zodat de auto niet in één uur vol is maar in 8 uur.

Neem daarbij dat als er veel opladers zijn mensen ook niet dagelijks een lege accu hebben om op te laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Dennis1812 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:23:
[...]

Of je laadt hem gewoon tijdens je late dienst of tijdens je nachtdienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
President schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:24:
[...]

Ik denk dat se meeste mensen hun auto vooral doordeweeks gebruiken om op een week bestemming te komen. Die uren zijn redelijk vast, veel mensen zijn van 8u tot 16u bijvoorbeeld aan het werk waardoor de auto/oplader dus rustig kan opladen zodat de auto niet in één uur vol is maar in 8 uur.

Neem daarbij dat als er veel opladers zijn mensen ook niet dagelijks een lege accu hebben om op te laden...
Precies. Meeste mensen staan ook niet dagelijks bij de benzinepomp. (Gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:10
Dennis1812 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:23:
[...]

Precies dat, mensen met een ICE parkeren ook niet hun auto bij het tankstation... Hoezo is dat anders bij een laadplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

President schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:27:
[...]

Of je laadt hem gewoon tijdens je late dienst of tijdens je nachtdienst...
Als jij laadpalen neerzet bij mijn werk is dat prima.

Voorlopig zijn parkeerplaatsen überhaupt een probleem

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
tormentor1985 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:43:
[...]

Precies dat, mensen met een ICE parkeren ook niet hun auto bij het tankstation... Hoezo is dat anders bij een laadplek.
Dus, als die laadpaal om 23u vrij is voor jou dan hang jij hem eraan en zet je je wakker om 02.00u om je auto te verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
President schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:02:
[...]

Dus, als die laadpaal om 23u vrij is voor jou dan hang jij hem eraan en zet je je wakker om 02.00u om je auto te verplaatsen?
Als de laadpaal elke avond tot 23 uur bezet is word het tijd dat er 1 bijgeplaatst word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Ik snap dat laadpaalplakken niet aardig is, maar praktisch klinkt dit wat uitdagend... Er in de avond (of als je er pas om 2200 aan kan, in de nacht) je auto gaan verplaatsen is natuurlijk wel wat gebruiksonvriendelijk.

Dat houdt mij persoonlijk wel tegen tot het aanschaffen van een elektrische auto, mede omdat er in de wijk 1 paal is, waar niet vaak ruimte is. Om nou echt die paal in de gaten te moeten gaan houden (die vanuit huis niet zichtbaar is, 3 minuten lopen) en dan snel de auto er neer te zetten, voordat een ander er is... Maar het alternatief is, met een lege accu komen te staan... Lastig

En een eigen paal betekent een kabel over 5 meter aan stoep, wat ook weer niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
42erik schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:35:

En een eigen paal betekent een kabel over 5 meter aan stoep, wat ook weer niet mag.
Klopt, dat is naar mijn mening het grootste probleem. Snap dat je geen vaste oplossing mag aanleggen naar een openbare parkeerplaats, want die parkeerplaats blijft openbaar in plaats van privé..

Allemaal kabels over stoepen leggen is ook onwenselijk. Om dit vanuit de bouw aan te pakken is ook niet met terugwerkende kracht mogelijk (onder een huis twee parkeerplaatsen, in een kelder of als eerste verdieping). Maar goed, het idee van nieuwe wijken is bij aanleg natuurlijk ook dat men in de toekomst gaat minderen met auto bezig...

Maar goed, de auto is maar een klein onderdeel. Ik betaal ook liever 2 euro voor een product uit China dan voor 2,50 in de plaatselijke winkel, alhoewel dat laatste veevoer op grotere schaal betekent en waarschijnlijk beter voor het milieu is. Ik ga mij pas aanpassen als 'het moet', als 'het meetbaar invloed heeft op het milieu' of als het invloed heeft op de toekomst van mijn gezin/kinderen. Heerlijk egoïstisch dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
42erik schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:35:
Ik snap dat laadpaalplakken niet aardig is, maar praktisch klinkt dit wat uitdagend... Er in de avond (of als je er pas om 2200 aan kan, in de nacht) je auto gaan verplaatsen is natuurlijk wel wat gebruiksonvriendelijk.

Dat houdt mij persoonlijk wel tegen tot het aanschaffen van een elektrische auto, mede omdat er in de wijk 1 paal is, waar niet vaak ruimte is. Om nou echt die paal in de gaten te moeten gaan houden (die vanuit huis niet zichtbaar is, 3 minuten lopen) en dan snel de auto er neer te zetten, voordat een ander er is... Maar het alternatief is, met een lege accu komen te staan... Lastig

Het is een beetje een kip-ei verhaal inderdaad. Zonder voldoende laadinfrastructuur zullen mensen niet snel geneigt zijn om een ev aan te schaffen. Bij veel gemeentes is het ook zo dat je geen paal kan aanvragen zonder ev, terwijl er wel veel tijd overheen kan gaan en je dat ding liever vanaf dag 1 als ev rijder wil kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Uiteindelijk zal iedere parkeerplaats een laadpaal hebben.

Aan de andere kant denk ik wel dat globaal het aantal openbare parkeerplaatsen zal dalen omdat er steeds minder mensen een eigen auto zullen bezitten. Vanwege te duur en/of andere alternatieven (speedfiets, meer online, hopelijk beter OV, autodelen, zelfrijdende taxi’s,...)

Ook niet vergeten dat voor de jeugd een rijbewijs niet meer zo’n must is als pakweg 20 jaar geleden.

[ Voor 16% gewijzigd door Wozmro op 19-06-2022 19:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:De laadpaal discussie is hele een discussie op zichzelf die niet zoveel te maken heeft met onderwerp, s.v.p. weer on-topic verder.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:25:
[...]

Wat bij ons in de wijk meespeelt is ook een explosie aan zonnepanelen.

Waarom zou je tegen 40 cent per kWh laden, als het gratis op je panelen kan?

Daar moet gewoon iets op verzonnen worden.

Ik ben met een bedrijf in gesprek die met hele mooie oplossingen bezig is voor dit vraagstuk. Ik mag er nog niets over vertellen, maar daar kan de gemeente niets aan doen.
Ik heb ook geen oprit. Ik heb ooit weleens iets gehoord over laden tegen eigen tarief, dat is denk ik waar je op doelt?

Als het technisch (of beter: administratief ) mogelijk wordt om tegen eigen tarief te laden EN de saldering blijft in ere gehouden koop ik dit jaar nog een EV.

Voor nu is de investering mij te riskant, ik wil niet aan de goden overgeleverd zijn qua tarief. Dat ben je aan de pomp ook natuurlijk maar een ICE is qua aanschaf veel goedkoper, daar kan ik (zelfs met 3 euro/liter) aardig wat van tanken.

/edit
Sorry, zie nu pas de modbreak hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:20
Heb geen auto en verplaats me vooral lopend of met de fiets, incidenteel buiten de stad met OV.
Eet minder vlees.
Scheid mijn afval.
Ben terughoudend met het kopen van spullen en met gebruik van energie en water.

En bovenal: ik heb geen kinderen. Vooral dat laatste helpt enorm bij het verminderen van mijn voetafdruk.

Bovendien: als het allemaal niet genoeg blijkt te zijn (en ik ben niet bepaald optimistisch over de bereidheid van de mens om zichzelf te redden van klimaatrampen) dan heb ik in ieder geval geen mensen veroordeeld tot het leven in een snel verslechterende wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29
Ik heb ook nooit kinderen gehad, maar dat was niet om het milieu te redden. Wel mooi meegenomen, achteraf gezien.
Net zoals ik nog maar heel weinig vlees eet en al helemaal geen rundvlees. Ik hoopte dat met minder dieren in NL dat ik dan weer 130 op de snelweg zou mogen rijden.
Mijn laatste vliegreis was in 2005 voor het werk. Privé was dat in 1988. Lange vakantiereizen met de auto doe ik ook niet meer, geen behoefte aan, want sinds mijn pensioen is mijn leven 1 grote vakantie.

Het zijn dus allemaal een beetje toevallige bijdragen aan een beter milieu, maar ik ben er wel meer mee bezig, mede door diverse topics op Tweakers.
Sinds een maand of 2 ben ik overgestapt op nep yoghurt van soja. Dat is best te doen, vooral omdat ik er altijd muesli en honing door doe. Als je maar niet denkt dat het yoghurt is, meer een soort dunne griesmeelpap.
Komende week komt mijn nieuwe vriezer met energielabel C (2021). Dat scheelt flink in stroomverbruik want mijn bijna 40 jaar oude vriezer verbruikt ca. 900 kWu/jaar. Ben ik achter gekomen toen ik mijn slimme meter ben gaan uitlezen via de P1 poort en Home Assistent. Zonder Tweakers zou ik ook niet op dat idee zijn gekomen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
defiant schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:01:
[modbreak]De laadpaal discussie is hele een discussie op zichzelf die niet zoveel te maken heeft met onderwerp, s.v.p. weer on-topic verder.[/modbreak]
discussie over een modbreak per DM voeren met de desbetreffende moderator en niet in het topic zelf

[ Voor 52% gewijzigd door polthemol op 20-06-2022 08:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
"geen kinderen hebben" komt wel vaker langs in dit topic. Ik vind die altijd nogal controversiëel, want waarom zou je uberhaupt "zuinig" zijn op de aarde, als het niet is om die door te geven aan ons nageslacht? Ik vind dat er een in de categorie "gaan lopen, omdat je zuinig bent op je fiets" Sure, dan gaat je fiets langer mee, maar heb je er ook geen gemak van. Sterker nog je gaat het complete doel van die fiets voorbij.

Ondanks dat het onweerlegbaar beter voor de planeet is als er minder mensen bijkomen, vind ik dat dus een rare om aan te halen in een klimaatdiscussie. Wat mij betreft moet iedereen dus lekker voor zichzelf besluiten of en hoeveel kinderen je wilt.

Het enige waar je over kunt discussiëren is dat het misschien verstandig is om sociaal-economische omstandigheden te creëren die het niet/minder aantrekkelijk (of zelfs noodzakelijk) maken om (veel) kinderen te maken. Zoals goede sociale voorzieningen (zodat je niet afhankelijk bent van je familie) en een economisch model dat niet gebaseerd is op eindeloze groei (wat natuurlijk sowieso conflicteert met een duurzame samenleving).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik merk dat er globaal 4 groepen zijn van dingen die je zelf kan doen om het milieu minder te belasten:

1] Acties met ruimte voor gewenning
Sinds een geruime tijd zijn wij hier bezig met het verminderen van energieverbruik. Hierdoor hebben we in twee jaar tijd het stroomverbruik met 1000kWh kunnen verminderen naar 1700kWh op jaarbasis en gasverbruik met 150m3 naar iets boven de 700m3 per jaar. Dit lukt met relatief kleine dingen die je vaak ook nog eens in je egen tempo kan doen:
  • We laten apparaten en lichten niet onnodig aanstaan
  • We zetten de verwarming een stukje lager en maken vaker gebruik van een dekentje op de bank
  • We douchen wat korter en sinds kort ben ik begonnen met het kouder douchen, wat schijnbaar ook gezonder moet zijn
Al deze dingen zijn relatief eenvoudig te doen, maar belangrijker nog, ook in je eigen tempo. Ik ga niet van de ene op de andere dag ijskoud douchen, maar verlaag de temperatuur nu telkens in kleine stapjes en dat bevalt meer dan prima. Je hebt rustig de tijd om aan dit soort acties te wennen en ze in je dagelijkse patroon in te passen. Daarnaast gebruiken we tegenwoordig veel minder de auto, maar helemaal wegdoen gaat gewoon niet omdat ik moeilijk met al mijn spullen op de fiets aan het werk kan gaan bijvoorbeeld. We rijden tegenwoordig wel hybride.

2] Acties die een omschakeling vragen
Dan zijn er nog acties die een directe omschakeling vragen en die daardoor toch wat lastiger zijn, omdat wij mensen toch gewoontedieren zijn. Ik erger me bijvoorbeeld al tijden aan de hoeveelheid afval die onze Dolce Gusto machine produceert. Het is mijn enige kopje koffie op een dag, dus ik wil de dag graag goed beginnen met een kopje cappuccino en die van Dolce Gusto vind ik best oke. Ja, ik zou een gewone bak koffie kunnen zetten en melk kunnen opschuimen en etc., maar dat vraagt dus om doorzettingsvermogen en een directe omschakeling. Ik merk dat ik dat soort dingen heel lastig vind.

3] Acties die je moeilijk alleen kunt doen
Een beetje in het verlengde van het vorige, maar dan voor allerlei producten en boodschappen. Je produceert bergen afval door de boodschappen die je haalt. Deels probeer ik dat al zo minimaal mogelijk te houden, door bijvoorbeeld niet alle groente in de winkel in plastic zakjes te stoppen en geen producten te kopen die meerdubbel verpakt zitten (sommige producten zijn per stuk verpakt en dan ook nog eens in een het geheel verpakt). Toch zou ik graag meer producten kopen waarbij zowel bij de productie als bij de verpakking meer gelet wordt op het milieu. Ja, er zijn mogelijkheden, bijvoorbeeld door te bestellen bij Pieter Pot, maar die omschakeling lukt ons niet echt. Het zou makkelijker kunnen zijn wanneer dit soort alternatieven in de gewone supermarkt beschikbaar zouden zijn. Daarbij zou er een soort van keurmerk moeten zijn voor producten waardoor je kan zien hoe slecht/goed iets is voor het milieu. Ik probeer nu met boodschappen te kiezen voor het 'betere' product, maar ik heb soms wel twijfels bij de claims die dergelijke producten doen.

4] Acties die hoge kosten met zich meebrengen
Dat zijn acties zoals het aanschaffen van een elektrische auto of aanpassingen aan het huis, zoals isolatiemaatregelen of bijvoorbeeld het plaatsen van een warmtepomp. Ik merk dat we dit soort maatregelen vaak meer doen of overwegen vanwege de kostenbesparing. Ook hier zou wat meer hulp van buitenaf mensen sneller over de streep trekken. Ik heb bijvoorbeeld al een paar keer zitten te kijken naar elektrisch rijden, maar uiteindelijk zie ik dat totaal niet lukken. We hebben geen eigen oprit voor een laadpaal, kabel over de openbare ruimte mag niet, er zijn in het hele dorp twee laadpalen, één is al maanden stuk, voor de andere staat altijd een afgeragde Twingo uit het jaar kruik. Het overschakelen naar een EV zou een stap terug zijn voor mij.

Wat we verder doen?
  • We kopen geen onzinproducten, als we iets kopen, dan hebben we er over nagedacht en dan is het ook echt nodig
  • Afval goed scheiden
  • Geen afval in de natuur gooien
  • - Zelf wat groente/fruit in eigen tuin verbouwen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18
mcDavid schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:50:
"geen kinderen hebben" komt wel vaker langs in dit topic. Ik vind die altijd nogal controversiëel, want waarom zou je uberhaupt "zuinig" zijn op de aarde, als het niet is om die door te geven aan ons nageslacht? Ik vind dat er een in de categorie "gaan lopen, omdat je zuinig bent op je fiets" Sure, dan gaat je fiets langer mee, maar heb je er ook geen gemak van. Sterker nog je gaat het complete doel van die fiets voorbij.

Ondanks dat het onweerlegbaar beter voor de planeet is als er minder mensen bijkomen, vind ik dat dus een rare om aan te halen in een klimaatdiscussie. Wat mij betreft moet iedereen dus lekker voor zichzelf besluiten of en hoeveel kinderen je wilt.

Het enige waar je over kunt discussiëren is dat het misschien verstandig is om sociaal-economische omstandigheden te creëren die het niet/minder aantrekkelijk (of zelfs noodzakelijk) maken om (veel) kinderen te maken. Zoals goede sociale voorzieningen (zodat je niet afhankelijk bent van je familie) en een economisch model dat niet gebaseerd is op eindeloze groei (wat natuurlijk sowieso conflicteert met een duurzame samenleving).
Dit dus. Vind het 'geen kinderen' argument altijd zo lekker goedkoop scoren. Maar goed, ben daar al vaker op in gegaan in dit topic.

Volgens het nibud kosten kinderen circa 25% van het gezinsinkomen. De enige manier om het 'geen kinderen' argument kracht te laten hebben is als je dus een goede 20 jaar lang 25% van je inkomen letterlijk verbrandt (of het papiergeld opeet, dat is milieuvriendelijker). Want dat is de enige manier waarop jouw geld niet wordt aangewend om milieuvervuilende activiteiten mee te verrichten.

Voor alle bewust kinderloze mensen die ik ken gaat dat in ieder geval niet op. Daar worden de uitgespaarde bedragen driftig aangewend voor consumptieve bestedingen, waarbij men dus naar eigen zeggen nooit rekening hoeft te houden met de volgende generatie. Want die is er voor hun niet.

Wat dat betreft kun je beter WEL kinderen nemen. Heb je tenminste een directe reden om zuinig te zijn op de planeet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is ook onzin natuurlijk. Als je die 25% inzet voor schone (vaak duurdere) alternativen ben je veel beter uit. In general verstook je meet CO2 naar mate je meer verdient.. maar dat is een keuze. Dit zou alleen het geval zijn als je er een volledige relatie is tussen Co2 uitstoot en prijs.. en dat is zeker niet zo. biologische groente, fair trade producten, treintickets vs vliegtuig... allemaal duurdere dingen tov het vervuilende alternatief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:53

Wailing_Banshee

You're Next

alexbl69 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:14:
[...]
Wat dat betreft kun je beter WEL kinderen nemen. Heb je tenminste een directe reden om zuinig te zijn op de planeet.
Vind dit nogal kort door de bocht. Ik mag dan wel geen kinderen hebben (gepland kinderloos), mijn broers hebben wel kinderen. Volgens jou zou ik daar dus helemaal niet om geven omdat ik zelf geen kinderen heb...

Aan de andere kant, omdat wij geen kinderen hebben, hebben we ook een kleinere auto.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 21:40
alexbl69 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:14:
[...]

Dit dus. Vind het 'geen kinderen' argument altijd zo lekker goedkoop scoren. Maar goed, ben daar al vaker op in gegaan in dit topic.

Volgens het nibud kosten kinderen circa 25% van het gezinsinkomen. De enige manier om het 'geen kinderen' argument kracht te laten hebben is als je dus een goede 20 jaar lang 25% van je inkomen letterlijk verbrandt (of het papiergeld opeet, dat is milieuvriendelijker). Want dat is de enige manier waarop jouw geld niet wordt aangewend om milieuvervuilende activiteiten mee te verrichten.

Voor alle bewust kinderloze mensen die ik ken gaat dat in ieder geval niet op. Daar worden de uitgespaarde bedragen driftig aangewend voor consumptieve bestedingen, waarbij men dus naar eigen zeggen nooit rekening hoeft te houden met de volgende generatie. Want die is er voor hun niet.

Heel voorzichtig gezegd lijkt het me wat voorbarig een algemene conclusie te trekken op basis van bevindingen in je eigen (smalle) omgeving.

Ik ben bewust kinderloos, en erg tevreden daarmee.
Ik ben behoorlijk begaan met het milieu, de aardbol en ook het voortbestaan daarvan. Dat ik geen kinderen heb die wel of niet baat hebben bij mijn gedrag is daarin geen factor.

De afgelopen anderhalf jaar hebben we hier zo'n 25.000 euro (grotendeels bij elkaar geschraapt spaargeld door weinig spullen te kopen) uitgegeven om onze nauwelijks geisoleerde woning uit 1957 om te turnen naar een redelijk geisoleerde woning zonder gasverbruik, met een stroomverbruik van ongeveer 3000kW/jaar, gecompenseerd door ongeveer 3400kW/jaar opgewekte zonne-energie.

We scheiden ons afval grondig, wonen bewust vlak bij het werk, gaan niet op vakanties, laat staan vliegvakanties en zo kan ik nog een hele lijst opnoemen.

Niet iedereen die geen kinderen heeft leeft alsof er geen morgen bestaat, zonder enige zorg voor mensen en de wereld om zich heen en alles wat zich daar in afspeelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sjamo schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:33:
[...]

Niet iedereen die geen kinderen heeft leeft alsof er geen morgen bestaat, zonder enige zorg voor mensen en de wereld om zich heen en alles wat zich daar in afspeelt.
En het omgekeerde geldt ook. Er zijn genoeg mensen die zich helemaal geen zorgen maken om deze planeet, ondanks dat ze wel kinderen hebben.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Is het nuttig om de wel of geen kinderen discussie hier nog eens te voeren? Dat ging in de specifieke topics hierover ook al zo geweldig. /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@wolly_a Ik denk dat je actie 0 vergeet: stoppen met bepaalde milieuvervuilende activiteiten dan wel consuminderen. Dat geeft de grootste winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:13:
@wolly_a Ik denk dat je actie 0 vergeet: stoppen met bepaalde milieuvervuilende activiteiten dan wel consuminderen. Dat geeft de grootste winst.
Noem deze activiteiten eens op… Er zijn op dit moment niet zo heel veel dingen die ik me kan bedenken zonder dat het echt doorslaat. Tuurlijk zou ik in een hol in een bos kunnen gaan wonen, maar dat gaat wel heel ver (en het mag ook niet officieel)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
wolly_a schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Noem deze activiteiten eens op… Er zijn op dit moment niet zo heel veel dingen die ik me kan bedenken zonder dat het echt doorslaat. Tuurlijk zou ik in een hol in een bos kunnen gaan wonen, maar dat gaat wel heel ver (en het mag ook niet officieel)…
Ik ging er van uit dat je die hoofdpunten in algemene zin bedoelde en daar vervolgens je eigen invulling aan gaf.
En in mijn optiek ontbrak hoofdpunt 1: domweg stoppen met iets, bijvoorbeeld weekendjes weg met het vliegtuig naar e.o.a. hoofdstad in Europa. Maar als je dat (zoals ik) nooit of zelden hebt gedaan, dan kan je daar geen persoonlijke invulling aan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@JukeboxBill Ah, op die manier. Dat zijn zeker grote dingen die je kan doen, maar die vallen anderzijds ook wel weer onder 'Acties die een omschakeling vragen'. Voor veel mensen is hun vakantie heilig en dat laten ze zich niet zomaar afpakken.

Nu zouden ze inderdaad wel eens flink wat mogen doen aan vliegen naar voornamelijk Europese bestemmingen en vliegreizen die je voor een appel en een ei kunt doen. Dat is nergens voor nodig.

Het hele vlieggebeuren valt ook een beetje onder 'Acties die je moeilijk alleen kunt doen'. Er is nog veel te weinig mogelijk om duurzaam op vakantie te kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
wolly_a schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Tuurlijk niet, iedereen is tegen CO2, totdat er woningsnood is. Dan moet er fors gebouwd worden. Wetende dat ook de bouw een grote stempel drukt op de uitstoot. Vooral mondiaal gezien.

Vakanties is ook zo iets. Mensen hebben vakanties hard nodig.

En nee, voor de prijzen die ik ik Nederland huisjes zie staan, is dat geen alternatief.

Als je genoeg mensen hun vakanties werkelijk wil ontnemen, houdt er dan rekening mee dat ze ook niet meer bereid zijn tot het werk wat ze doen.

Mijn vrouw zit in het onderwijs en wil er in de zomer écht tussenuit. Italie, of verder met het vliegtuig.

Stel er zouden regels komen dat dit niet meer mag, stel… Dan kun je een nieuwe leerkracht gaan zoeken. Die zijn er gelukkig genoeg 🙄

Na een heel jaar hard werken, redelijk op zijn, heb je een goede vakantie nodig waar je écht gelukkig van wordt. Dat hebben wij in Nederland absoluut niet. Leuk voor een weekendje, maar niet voor de drie weken zomervakantie.

Vakanties dragen bij aan het geluksgevoel, je kijkt er jaren later nog op terug. Het is speciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
wolly_a schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:23:
@JukeboxBill Ah, op die manier. Dat zijn zeker grote dingen die je kan doen, maar die vallen anderzijds ook wel weer onder 'Acties die een omschakeling vragen'. Voor veel mensen is hun vakantie heilig en dat laten ze zich niet zomaar afpakken.

Nu zouden ze inderdaad wel eens flink wat mogen doen aan vliegen naar voornamelijk Europese bestemmingen en vliegreizen die je voor een appel en een ei kunt doen. Dat is nergens voor nodig.

Het hele vlieggebeuren valt ook een beetje onder 'Acties die je moeilijk alleen kunt doen'. Er is nog veel te weinig mogelijk om duurzaam op vakantie te kunnen gaan.
Maar als al die mensen in de auto stappen, zitten de wegen potdicht. Dat kan het echt niet aan.

Overigens rijden wij gewoon naar Italie. Binnen Europa nog nooit gevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
JukeboxBill schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:16:
Sinds een maand of 2 ben ik overgestapt op nep yoghurt van soja. Dat is best te doen, vooral omdat ik er altijd muesli en honing door doe. Als je maar niet denkt dat het yoghurt is, meer een soort dunne griesmeelpap.
Wij maken onze eigen kefir (water en melk (wat aardig yoghurt achtig is)
Ik heb wat experimenten lopen om de melk component te vervangen met plantaardige dingen, maar voorlopig heeft het precies het resultaat wat je beschrijft
Zodra ik een recept en werkwijze heb post ik het hier:
Welke recepten en werkwijzen heb jij om duurzamer te koken?
Want een lekkere plantaardige yoghurt zou wel te maken moeten zijn, ik werk nu aan de juist voedingsstoffen mix voor de kefir culturen, appelsap van eigen appels houd het in leven maar de zuurgraad en smaakt heeft het echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Vakantie is wel een ding denk ik.

De behoefte er aan zal van persoon tot persoon verschillen, en van situatie tot situatie.

Maar toch...

Wij besteden al jaren (een stukje van) ons vakantiegeld aan iets fijns in huis. Iets "groots", iets dat voor ons waardevol en bijzonder is.

Zo hebben we inmiddels van alles verzameld waarmee we dan niet die unieke 3-weken vakantie-beleving hebben, maar stiekem beginnen we op veel momenten wel steeds meer vakantie-gevoel in ons eigen huis te krijgen.
Ook een manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
mcDavid schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:50:

Dat ik zelf geen kinderen nalaat om de (hopelijk goed leefbare) aarde te erven maakt nog niet dat er helemaal geen kinderen meer zijn natuurlijk :) ik gun ook andermans kinderen een fijn leven. In jouw voorbeeld: ik ga lopen zodat jij mijn fiets kunt lenen.

Overigens, want laat ik me nou ook niet heiliger voordoen dan ik ben, heb ik sowieso nooit een kinderwens gehad, en mijn vrouw gelukkig ook niet. Dus ik heb geenzins mijn kinderwens opgeofferd, het is meer dat het toevallig ook goed uitkomt voor het milieu.

Over die socio-economische omstandigheden ben ik helemaal met je eens: het zou goed zijn als iedereen op aarde genoeg welvaart heeft om met zijn allen een geboortecijfer van iets onder de twee te hebben. Zitten we dan, wereldwijd, over een aantal decennia/eeuwen op een inwonertal dat de aarde comfortabel kan ondersteunen dan zouden we tzt. weer eens kunnen denken hoe we het geboortecijfer weer iets omhoog, eh, krikken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
migchiell schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:42:
[...]

Dat ik zelf geen kinderen nalaat om de (hopelijk goed leefbare) aarde te erven maakt nog niet dat er helemaal geen kinderen meer zijn natuurlijk :) ik gun ook andermans kinderen een fijn leven. In jouw voorbeeld: ik ga lopen zodat jij mijn fiets kunt lenen.
Heheh, nou hartelijk dank namens mijn zoontje! :+ Maar ik bedoel dus meer, dat zoiets geen "schaalbare" oplossing is. Als we allemaal minder zouden autorijden, dan zou dat beter zijn voor de aarde. Als we allemaal geen kinderen zouden nemen dan... hadden we net zo goed de hele aardkloot op kunnen fikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
mcDavid schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:48:
[...]

Heheh, nou hartelijk dank namens mijn zoontje! :+ Maar ik bedoel dus meer, dat zoiets geen "schaalbare" oplossing is. Als we allemaal minder zouden autorijden, dan zou dat beter zijn voor de aarde. Als we allemaal geen kinderen zouden nemen dan... hadden we net zo goed de hele aardkloot op kunnen fikken.
Ja, dat klopt, maar zo ver zal het niet snel komen, denk ik. Onderbevolking is op dit moment zeker niet het grootste probleem van de mensheid :)

Overigens vind ik dat de aarde ook bestaansrecht heeft zonder mensen, tenslotte heeft de aarde ook miljarden prima kunnen bestaan zonder ons, dus zelfs al sterft de mens uit vind ik dat geen reden om de aarde dan maar op te fikken. Laat de mieren het maar eens een paar miljoen jaar proberen als dominante soort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:56
Zoals een serie over de aarde een keer mooi eindigde. De aarde overleefd het wel, alleen de mensheid..

Zelfs al rijdt je alleen naar werk heen en weer dan nog leven we op een te grote ecologische voerprint in onze westerse landen. We blijven, hoe we ook afschalen, toch de bronnen uitputten die ons in ons bestaan helpen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@Tweak_ers Vakantie vieren is erg belangrijk, dat ben ik 1000% met je eens, maar als ik die vleespet van een Gillis bijvoorbeeld zie, die zit om de paar weken ergens in Spanje. Daarnaast kan ik in eigen omgeving ook mensen die twee keer per winterseizoen op wintersport gaan, waarvan één keer met het vliegtuig. In de zomer gaan ze tweemaal met het vliegtuig op vakantie en in de voorjaarsvakanties en herfstvakantie ook nog even snel naar Spanje en, omdat ze het zo hebben verdiend, pakken ze ook nog een paar voetbalwedstrijden mee, uiteraard met het vliegtuig. Dat mag best wel wat minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

Sorcerer8472

Mens sana?

Dit artikel wilde ik jullie niet onthouden: https://mashable.com/feat...ootprint-pr-campaign-sham
BP, first promoted and soon successfully popularized the term “carbon footprint" in the early aughts. The company unveiled its “carbon footprint calculator” in 2004 so one could assess how their normal daily life — going to work, buying food, and (gasp) traveling — is largely responsible for heating the globe.

[ Voor 62% gewijzigd door Sorcerer8472 op 20-06-2022 23:29 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Sjamo schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:41:

De behoefte er aan zal van persoon tot persoon verschillen, en van situatie tot situatie.

Maar toch...

Wij besteden al jaren (een stukje van) ons vakantiegeld aan iets fijns in huis. Iets "groots", iets dat voor ons waardevol en bijzonder is.

Zo hebben we inmiddels van alles verzameld waarmee we dan niet die unieke 3-weken vakantie-beleving hebben, maar stiekem beginnen we op veel momenten wel steeds meer vakantie-gevoel in ons eigen huis te krijgen.
Ook een manier?
uit interesse... wat voor "groots" hebben we het dan over? Voorbeeldje? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
42erik schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 00:29:
[...]

uit interesse... wat voor "groots" hebben we het dan over? Voorbeeldje? :)
We hebben een overkapping achter ons huis laten maken, volledig glas en aluminium, met glazen schuifdeuren, waardoor we vaak buiten kunnen zitten, ook bij regen.zelfs met (bijna) dichte deuren voelt het als buiten.

Maar ook een kleine gas-bbq die maakt dat we vaak makkelijk buiten kunnen eten. Is iets wat mij een vakantie-gevoel geeft.

Een mooie camera waarmee we nog meer focussen op hoe mooi onze eigen omgeving is, en waarmee we dat ook vast kunnen leggen om later weer van te genieten.

In grote lijnen kijken we dus naar, wat zouden we graag doen wanneer we nu op vakantie zouden zijn, en proberen dat te vertalen naar iets in onze eigen omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tweak_ers schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:17:
[...]
Overigens rijden wij gewoon naar Italie. Binnen Europa nog nooit gevlogen.
1 keer, nooit weer :p (Bremen-Malaga, op familie bezoek) We werden gelijk afgestraft door die vulkaan met de onmogelijke naam in IJsland :D
Sjamo schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:41:

Maar toch...

Ook een manier?
Voor sommige mensen zal dit wel iets zijn, voor anderen niet. Als ik mezelf zou pakken, in ons huidige huis heb ik niet zo'n vakantie drang. In ons vorige huis, in een jaren '80 nieuwbouwwijk, wel. Ik voelde me daar opgesloten en "moest" dus weg. Nu we buiten de stad wonen, heb ik het gevoel dat ik kan ademhalen zonder dat ik perse weg moet.
mcDavid schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:48:
[...]
Als we allemaal geen kinderen zouden nemen dan... hadden we net zo goed de hele aardkloot op kunnen fikken.
Dus de rest van de levende wezens op onze aardbol zijn niet belangrijk genoeg.
Sjamo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 00:56:
[...]
We hebben een overkapping achter ons huis laten maken, volledig glas en aluminium, met glazen schuifdeuren, waardoor we vaak buiten kunnen zitten, ook bij regen.zelfs met (bijna) dichte deuren voelt het als buiten.
Dus je hebt een fatsoenlijk grote tuin. Dat maakt het wel makkelijker om een vakantie in Tuinesie te vieren. In ons huis in Assen hadden we een tuintje van nauwelijks 20m2 op het oosten...
Maar ook een kleine gas-bbq die maakt dat we vaak makkelijk buiten kunnen eten. Is iets wat mij een vakantie-gevoel geeft.
Ik zag laatst de prijs van een gasfles, daar mag je wel je hele vakantiegeld aan besteden ja :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
Sjamo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 00:56:
In grote lijnen kijken we dus naar, wat zouden we graag doen wanneer we nu op vakantie zouden zijn, en proberen dat te vertalen naar iets in onze eigen omgeving.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SeOPMV8CyeiBGKvAx-URj-h7S4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PyMDtsVRzUCxwgDCPsBMfS5M.png?f=fotoalbum_large

Interessant, hoe zou je zo'n vakantiegevoel vertalen naar een achtertuintje midden in een woonwijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

LordSinclair schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:26:
[...]

[Afbeelding]

Interessant, hoe zou je zo'n vakantiegevoel vertalen naar een achtertuintje midden in een woonwijk?
Ja, dat is voor ons ook de reden om weg te gaan: iets anders zien, qua natuur, dan wat je in je eigen omgeving ziet. Voor ons is dat bergen. En waar je ook heen gaat in Nederland, bergen zul je nooit vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:41
Zelf ben ik van mening dat iedereen moet wennen aan nieuwe manieren. Alles wat we nu doen levert eigenlijk een schuld op omdat de systemen die we ontworpen hebben dat zo in zich hebben.

Als consument hebben we dan maar twee opties om onze co2 uitstoot te verlagen:
Niet consumeren
Een alternatief pakken

Maar vaak is het alternatief er niet en zien we dat de optie om dan niet te consumeren geen reële is (in ieder geval voor een hele grote groep mensen inclusief mezelf (geen vliegvakantie, geen auto, geen nieuwe tv).

Dan moeten we naar mijn mening dus de systemen die we nu hebben veranderen en daar moet meer geld, aandacht en vooral veel meer druk naar toe gaan.

Dat betekend binnen je bedrijf/werk er voor zorgen dat iedere verandering in de goede richting is, politiek zo stemmen dat het de juiste richting op gaat en eigenlijk ook actie voeren. Het belangrijkste wat je kunt doen is je mond open trekken.

We zijn met zoveel belachelijk slimme mensen in Nederland. Als we het probleem echt als urgent issue zien (zoals de delta werken, COVID) zijn we in no time deze systemen aan het herontwerpen. Maar nu word het allemaal tegen gehouden door populisme, desinformatie en angst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

[Afbeelding]

Zoals ik aangaf in mijn eerdere post zal dit niet voor iedereen zijn. Maar dat is niets in het leven wel? Ieders lat zal anders liggen, in veel verschillende dingen. Ieders mogelijkheden zullen anders liggen. En dan heb ik het nog niet over prioriteiten.

En nee, wij hebben geen grotten gebouwd in onze tuin, nee, wij hebben geen olympisch zwembad in de tuin. Dat was ook niet de strekking van mijn punt.

De vraag hier is dacht ik wat doe jij er aan om het milieu minder te belasten, en wij kiezen er dus oa voor niet op vakantie te gaan, maar geld dat we anders daarvoor zouden gebruiken te gebruiken om ons huis fijner te maken, meer vakantie-gevoel te creeren in ons eigen huis het hele jaar door.

Aanvulling
Het is niet zo dat we niet op vakantie gaan :)
We sparen al 8 jaar voor een lange vakantie naar Ijsland. Grote droom van mijn man, al z'n leven lang. Nu is een groot stuk van dat geld verdwenen in het verduurzamen van ons huis. Maar we sparen weer verder en ik hoop dat we op een goede dag in het vliegtuig of de boot naar Ijsland zullen zitten.
Wij zijn geen puristen. Wij proberen waar mogelijk wat te doen. We zouden meer kunnen doen maar optimaal is het zeker nog niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Sjamo op 21-06-2022 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:09

HollovVpo1nt

I like gadgets

Leerzame topic dit. Ik merk dat veel dingen om ons milieu minder te belasten al hele kleine dingen kunnen zijn. Buiten afval opraren en weggooien als je toch in de buurt van een prullenbak bent, wel afval scheiden, proberen om binnen je budget toch milieuvriendelijkere boodschappen te doen etc.

Wat ik de laatste tijd doe omdat het mij oprecht pissig maakt is om andere mensen te belasten aan te spreken. Laatste een meneer die afval uit zijn auto gooide aangesproken en weer terug in z'n auto gegooid. Dat soort mensen haat ik zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

walletje-w schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:50:
ZMaar vaak is het alternatief er niet en zien we dat de optie om dan niet te consumeren geen reële is (in ieder geval voor een hele grote groep mensen inclusief mezelf (geen vliegvakantie, geen auto, geen nieuwe tv).
Dat laatste doen we niet. Wij kopen alleen iets als we iets nog niet hebben maar wat ons leven zuiniger maakt, of als het stuk is. Zo hebben we een paar jaar een nog perfect werkende koel/vriescombinatie vervangen door een vrieskastje. Scheelde 50kWh per maand. En de TV is vervangen omdat de oude kapot was (geen beeld is geen TV :p)

Qua vakantie, vliegen doen we alleen als er geen alternatief is (in september gaan we naar Canada en de USA, da's wat lastig met de auto). Maar we gaan wel met de auto op vakantie, vooral omdat dat vaak ook familie bezoek is (zowel mijn moeder als zijn moeder wonen in het buitenland). En dan nemen we ons tentje mee en gaan we lekker op de bonnefooi weg, met alleen ongeveer een route en een eindbestemming die vast ligt :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:14:

Wat ik de laatste tijd doe omdat het mij oprecht pissig maakt is om andere mensen te belasten aan te spreken. Laatste een meneer die afval uit zijn auto gooide aangesproken en weer terug in z'n auto gegooid. Dat soort mensen haat ik zo erg.
Dat valt voor mij niet zozeer onder milieu, maar meer onder fatsoen. Net als graffitie spuiten of hondenpoep (niet) opruimen van de stoep.

Kreeg laatst een compliment van een (oudere) vrouw dat wij al het afval van onze bqq meenamen naar huis. Leek mij niet meer dan normaal om het niet achter te laten in de natuur.. maar dat schijnt niet voor iedereen zo te zijn.

Btw.. CO2/klimaarlt zijn absoluut niet hetzelfde als milieu. Ook in dit topic worden ze door elkaar gebruikt, terwijl maatregelen in sommige gevallen elkaar zelfs bijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sjamo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:54:
[...]
Aanvulling
Het is niet zo dat we niet op vakantie gaan :)
We sparen al 8 jaar voor een lange vakantie naar Ijsland. Grote droom van mijn man, al z'n leven lang. Nu is een groot stuk van dat geld verdwenen in het verduurzamen van ons huis. Maar we sparen weer verder en ik hoop dat we op een goede dag in het vliegtuig of de boot naar Ijsland zullen zitten.
Wij zijn geen puristen. Wij proberen waar mogelijk wat te doen. We zouden meer kunnen doen maar optimaal is het zeker nog niet.
Dromen moet je waarmaken. Ijsland is echt een prachtig land. En ja, relatief duur.. maar dat is maar net hoe luxe je wilt gaan. Ik ben er 3 weekjes geweest en fors minder uitgegeven dan ik doe in een grote metropool of een weekje wintersport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Btw.. CO2/klimaarlt zijn absoluut niet hetzelfde als milieu. Ook in dit topic worden ze door elkaar gebruikt, terwijl maatregelen in sommige gevallen elkaar zelfs bijten.
Dank je voor de reminder.

Ik ben duidelijk zo iemand die de klok heeft horen luiden maar niet 100 weet waar de klepel hangt.
Daarnaast vind ik beide zaken belangrijk, en in zorgelijke staat, dus ik denk dat ik ze bijna gelijk gebruik.

Ik ga proberen er beter op te letten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
walletje-w schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:50:
Zelf ben ik van mening dat iedereen moet wennen aan nieuwe manieren. Alles wat we nu doen levert eigenlijk een schuld op omdat de systemen die we ontworpen hebben dat zo in zich hebben.

Als consument hebben we dan maar twee opties om onze co2 uitstoot te verlagen:
Niet consumeren
Een alternatief pakken

Maar vaak is het alternatief er niet en zien we dat de optie om dan niet te consumeren geen reële is (in ieder geval voor een hele grote groep mensen inclusief mezelf (geen vliegvakantie, geen auto, geen nieuwe tv).

Dan moeten we naar mijn mening dus de systemen die we nu hebben veranderen en daar moet meer geld, aandacht en vooral veel meer druk naar toe gaan.
Belangrijkste is denk ik om de discussies te blijven voeren en hiervoor open te staan. Punt wat je aanhaalt is valide, kapitalisme (niks per se op tegen maar het mag een stuk minder), heeft ons nu eenmaal decennia lang aangeleerd om te consumeren. Er lijkt nu abrubt een handrem op gezet te worden door de overheden terwijl de mens nou eenmaal moeite heeft met verandering. Daarom is het naar mijn mening het belangrijkst om naar elkaar te blijven luisteren, de een doet wellicht momenteel meer dan de ander, maar iedereen heeft zo zijn eigen pad. En ik snap ook wel dat we niet nog 100j zo door kunnen blijven gaan, denk alleen niet dat de urgentie zo extreem hoog is als men nu doet vermoeden. Zolang iedereen in de goede richting beweegt dan zitten we op het juiste pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Silent7
Nu het zomer is, loopt het bloemen aanbod voor de honingbij terug.
Dus ik maai het centrale gras deel van ons fruiteiland veel veel minder.
Dat is nu een gele bloemenzee (biggenkruid) en door de hoeveelheid wel interessant voor honingbijen.
Als ik zie dat ze echt over hun top zijn en nog geen zaden maken, dan maai ik het en drie dagen later begint het weer van vooraf aan. Scheelt benzine van maaien en helpt de natuur, en ziet er leuk uit, triple win.
Voor de solitaire bij en hommel-achtigen zijn onze aardbeien, frambozen, lavendel fijn.
Zag net de eerste kolibrihommel (NL Wolzwever) op ontluikende lavendel en dus zullen we snel de kolibrievlinder zien, zo leuk.

Sinds we hier mee bezig zijn zien we de hoeveelheid soorten toennemen. Bidsprinkhanen die ik voorheen alleen van de televisie kende, wandelende takken/bladeren die ik enkel kende van een vriendje die er een terrarium mee had zien we nu vaak in de eigen tuin. Echt prachtig.

Als de rivier droog valt is er een deel waar gezuiverd gemeente water altijd voor stromend water zorgt.
De lokale vissers komen dan de vissen "redden" met stroom/puls apparaten.
Die scheppen hele bakken verdoofde vissen uit het water, maar de grootsten gaan in een andere bak, want die mogen ze officieel vangen/eten.
Wij hebben het eens goed onderzocht en kennen de rivier die grenst aan onze eilanden.
Ik heb met stenen en graven van aarde plekken gemaakt waar vissen zich verstoppen.
Dus als het te droog is en de rivier een rij poelen is, dan gaan we met bakken en netten die plekken langs, met de hand pakken we alle vissen, ook de grote, juist de grote, keren wat stenen om voor grote garnalen en kruipers en die redden we door ze in het altijd water hebbende deel te doen. Ik heb er zelfs trappen in de oevers voor gemaakt om dit makkelijker te maken.
Sinds we dit doen zien we zoveel meer vissen en is de populatie vissen sterker en flink gegroeid. En als het water terugkomt dan veert de populatie sneller en sterker terug, de vissers snappen het niet, zijn blij. Voorheen kochten ze een paar ton forel en andere vissen die dan stroomopwaarts in de rivier gingen om gevngen te worden, de afgelopen drie jaar hebben ze dat nietmeer hoeven doen.
Omdat wij hier wonen zijn we de vissers altijd mooi twee dagen voor en als ze met hun stroomdingen komen pakken zij die lading kleine snelle voor ons zeer moeilijk te vangen visjes.
De populatie raak dus aan de bovenzijde en onderzijde weinig kwijt, middenmaat lijdt wel onder reigers en andere rovers.
Ik las dat de mens een evolutionaire druk op veel vissensoorten geeft door de grootste te vangen zijn vele vissoorten aanmerkelijk kleiner geworden.
Het was me al opgevallen dat die joekels van forellen in een andere bak werden gedaan.
Dus ja das 1 + 1 + 1 = 3 en na bestudering waarom we soms zelfs als de vissers weer wegwaren en de poelen echt droog vielen nog dode echt grote vissen vonden werd duidelijk hoe de vissen zich gedragen en de vissers ontwijken. Voelt goed om dit zo te doen, en war een droge rivier vroeger eens in de 10 jaar gebeurde is het nu veel vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
oh aangaande rietjes, we hebben rvs maar gebruiken zelf geknipte rietjes.
Als ik bamboo snoei/in toom probeer te houden dan zijn er vele toppen waar de stelen hol van zijn.
Omtrek is wel meer dan een gewoon rietje maar binnenkant is zo'n beetje gelijk.
Na eerste gebruik even met een rietjesborstel erdoor, dan komt het vliesje dat in bamboo zit mee en kan het nog een paar keer gebruikt worden voor het de compost op gaat.
Het hangt er vooral vanaf wat ermee gedronken is hoe lang het meegaat
Met thee en koffie kan het lang mee, maar regelmatig doe ik een raar drankje ipv ontbijt en lunch (bijv halve citroen met schil en al, 1/8tl cayenne, stuk gember, vers uit de grond getrokken paardenbloemwortel , scheut appelazijn, door de blender, dat wil je niet normaal zonder rietje drinken, veel te scherp en zuur, maar die intense smaak, geur en kleur maakt het gebruikte rietje niet apetijtelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Het is op zich niet zo heel moeilijk om het milieu minder te belasten:
- Pak de (niet-elektrische) fiets om de stad in te gaan
- Eet minder vlees
- Eet groenten en fruit uit het seizoen die hier wordt geteld
- Korter douchen met iets lager temperatuur (in 3 minuten ben je helemaal schoon)
- Gebruik een laptop i.p.v. een desktop PC
- Ga bij het koken wat slimmer om met de warmtebron. Zeker bij dingen die je in water kookt hoeft de warmtebron niet de hele tijd aan te blijven; als het kookt kan je bij veel producten "het gas" uitdraaien

Vrij simpele zaken waarbij je niets aan comfort hoeft in te leveren en die toch een zinvolle bijdrage leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
[...]

[Afbeelding]

Op zich kan het wel. Ik ben een keer een zomer niet op vakantie gegaan wegens corona, en dat is me op zich prima bevallen. Ik heb een normale tuin en kan dus prima lekker buiten zitten in het groen, ook lekker onder de overkapping. Niet zoals op jouw foto, maar ook weer niet in de concrete jungle opgesloten of zo. Daar heb ik m'n woning ook op uitgezocht, maar enfin.

Verder kan ik hier in de omgeving gewoon prima mountainbiken, wandelen, inline skaten, etc. En nu alles weer open is kan je prima terrasjes pikken en andere leuke dingen doen.

Ik ga ook graag weg, maar je kúnt prima thuis vakantie vieren als het even moet. Moet je alleen niet 6 hoog wonen en dan verwachten dat in je eigen huis te kunnen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
BFmango schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:52:
[...]

Op zich kan het wel. Ik ben een keer een zomer niet op vakantie gegaan wegens corona, en dat is me op zich prima bevallen. Ik heb een normale tuin en kan dus prima lekker buiten zitten in het groen, ook lekker onder de overkapping. Niet zoals op jouw foto, maar ook weer niet in de concrete jungle opgesloten of zo. Daar heb ik m'n woning ook op uitgezocht, maar enfin.

Verder kan ik hier in de omgeving gewoon prima mountainbiken, wandelen, inline skaten, etc. En nu alles weer open is kan je prima terrasjes pikken en andere leuke dingen doen.

Ik ga ook graag weg, maar je kúnt prima thuis vakantie vieren als het even moet. Moet je alleen niet 6 hoog wonen en dan verwachten dat in je eigen huis te kunnen doen...
De uitzicht en de rust die je in de bergen vind, ga je in Nederland nooit vinden. In de bergen heb je gewoon momenten dat er helemaal niks te horen is. Die plek in Nederland moet ik nog vinden en is zeker niet in mijn achtertuin. Daarnaast mis je in Nederland (en zeker in de achtertuin) serieuze hoogtemeters.

Het eerste jaar van corona ben ik ook in eigen land op vakantie geweest, maar het is simpelweg geen verandering in omgeving waardoor ik geen vakantiegevoel kreeg. Gewoon een lange dag uit in eigen land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
LordSinclair schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:56:
[...]

De uitzicht en de rust die je in de bergen vind, ga je in Nederland nooit vinden. In de bergen heb je gewoon momenten dat er helemaal niks te horen is. Die plek in Nederland moet ik nog vinden en is zeker niet in mijn achtertuin. Daarnaast mis je in Nederland (en zeker in de achtertuin) serieuze hoogtemeters.

Het eerste jaar van corona ben ik ook in eigen land op vakantie geweest, maar het is simpelweg geen verandering in omgeving waardoor ik geen vakantiegevoel kreeg. Gewoon een lange dag uit in eigen land.
Snap ik, snap ik.

Ik wil alleen maar zeggen dat je best een jaartje vakantie ver weg kan inruilen voor vakantie thuis en in Nederland. Het is inderdaad niet hetzelfde, maar het kan wel eens een keertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Frame164 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:26:
- Eet minder vlees
- Korter douchen met iets lager temperatuur (in 3 minuten ben je helemaal schoon)
- Ga bij het koken wat slimmer om met de warmtebron. Zeker bij dingen die je in water kookt hoeft de warmtebron niet de hele tijd aan te blijven; als het kookt kan je bij veel producten "het gas" uitdraaien

Vrij simpele zaken waarbij je niets aan comfort hoeft in te leveren en die toch een zinvolle bijdrage leveren.
Weer zo'n dooddoener: niet iedereen kan op dezelfde manieren besparen:

Met de fiets naar de stad is niet voor elke Nederlander een optie. Er zijn mensen die meer dan 40km van de stad af wonen (en iedereen maar in de stad laten wonen is helemaal al geen optie, daar is nu al een enorm gebrek aan woonruimtes).

Een laptop ipv een pc is niet altijd beter. Ik kan wat ik met mijn pc doe, niet met m'n laptop doen. Dat is een beetje zeggen dat je ook best een 30km/u autootje kunt gebruiken om met je 3 kinderen naar het strand te gaan (300km verderop)

Nu weet ik niet hoe het zit met elektrisch kopen (alle varianten), maar het gas wat wij verstoken met koken is zeer minimaal. Gisteren heeft (oeps) het gas nog even aangestaan terwijl we al klaar waren met koken en is er zelfs maar 0,06m3 gebruikt (en mijn moeder heeft uitgebreid gekookt). Even douchen (ongeveer 7 minuten, kost 0,3m3. En een gemiddelde winterdag verwarming zitten we tussen de 6 en 10m3.

Weet je wat wel heel veel zou schelen? Als we geen producten in de kas kweken, die daarna naar het buitenland worden verscheept...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Er is nog veel vrije ruimte in de steden. Denk aan leegstaande winkelpanden. In de stad waar ik woon heb je redelijk wat winkelstraten met winkels die vroeger (grote) woonhuizen waren. Dus alle ruimte op de eerste, tweede, zolderverdieping staat gewoon leeg.

En is nu ook in slechte staat en moet volledig gerenoveerd worden. Maar het kan wel.

Daarnaast is er ook nog veel teveel verharding in de steden. Ik zie zoveel hoekjes en kantjes waar niets mee gebeurd maar wel tegels en asfalt op ligt. Doe die verharding weg en zie wat de natuur er mee gaat doen, maai 1 á 2 keer per jaar en voer het maaisel af. Dan wordt het quasi vanzelf een bloemperk met inheemse bloemen. Daar heb je geen potgrond, zaadgoed,... voor nodig. Gewoon een beetje geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:13

TommyGun

Stik er maar in!

Frame164 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:26:
- Eet minder vlees

Niets aan comfort hoeft in te leveren :+

Klinkt verschrikkelijk imho, als ik zo zou moeten leven...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Wozmro schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:49:
Daarnaast is er ook nog veel teveel verharding in de steden. Ik zie zoveel hoekjes en kantjes waar niets mee gebeurd maar wel tegels en asfalt op ligt. Doe die verharding weg en zie wat de natuur er mee gaat doen, maai 1 á 2 keer per jaar en voer het maaisel af. Dan wordt het quasi vanzelf een bloemperk met inheemse bloemen. Daar heb je geen potgrond, zaadgoed,... voor nodig. Gewoon een beetje geduld.
En wat doet de gemeente dan? Gaat er gewoon met de maaier overheen...

https://www.rtvnoord.nl/n...los-tijdens-maai-mei-niet
https://dvhn.nl/groningen...zo-trots-op-27759954.html

Waar je wel heel veel mee kunt winnen, zonder ook maar iets aan comfort in te leveren is door tegels uit de tuinen te halen, platte daken vol te leggen met groen, en beter groenbeleid van de gemeentes.

Ik vind deze wel heel leuk, moet eens kijken of ik dat ook op ons platte dak kan leggen...
https://dvhn.nl/groningen...lookbloemen-26880991.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Wel ja, 1 á 2 keer per jaar maaien. Gemeenten zullen zeker niet meer maaien dan nodig, kost geld.
Maaien en afvoeren dan krijg je vanzelf bloemen, ook op slechte grond.
Kleine stukjes zou je zelfs kunnen doen met de zeis en verplaatsing met de cargofiets. Voor maaisel heb je van die stevige zakken om in te doen.

Helemaal niet maaien kan ook maar dan krijg je op den duur echt wel ruigte en bosjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Wozmro schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:49:

Ja eens, en als men daar nu iets nuttigs en onderhoudsvrij zou planten wint iedereen
Rozemarijn en salie bijvoorbeeld, geen water nodig, leuke bloemmetjes en eetbaar
Ziet er mooi uit, geeft insecten mogelijkheden, en de buurtbewoners die foerageren zullen dat verantwoordelijk doen (dat is mensen die spullen in de natuur/omgeving zoeken eigen) dus ook geen snoei nodig.

Oh ik dump alle bloemen en bladeren van de blauwe regen naast de plek waar de plant uit de grond komt, het is schaduwrijk en ik geef tijdens extreme droogte daar water. Een wat vochjtige koelere habitat waar slakken ook wel zitten.
Nu na 8 jaar zien we opeens lichtjes als het donker is, glimwormen, waarvan de larven zich voeden met slakken en die een wat minder droge plek nodig hebben om te overleven, heel erg leuk, die kende ik ook alleen maar uit (teken)films
Pagina: 1 ... 18 ... 25 Laatste

Let op:
Voor het bevolkingsvraagstuk hebben we dit topic: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem