Flozem schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:12:
[...]
Precies. En dit effect zie je niet alleen met plastic. Hier worden klimaatdoelen ‘gehaald’, en daar gaat alsnog alles het milieu in.
Wat mij betreft mag je dit effect ook zo uitleggen voor alle ‘duurzame’ energieopwekkers - en verbruikers, alsook voedingsmiddelen die we importeren om hier ‘groener’ te zijn. Het is eigenlijk niks anders dan de problemen geografisch en/of in de tijd verschuiven.
Consuminderen. Dat is de enige manier imho.
Meer verandering in consumptie, als jij je tuin helemaal anders inricht dan de norm dan is er veel mogelijk.
Er zijn zelfs eetbare, bijen/hommels ondersteunende planten die je ipv gras kan gebruiken, tijm soorten die laag blijven bijvoorbeeld, nooit meer maaien,
Ik zag je eerdere post en precies dat dus.
Wij eten niet minder groente, wij plukken het alleen op eigen terrein.
Wij eten niet minder fruit, wij plukken het meeste alleen op eigen terrein
Nou gebruiken we vanaf september wel energie voor een grote vriezer, dan begin we die te vullen met reine claude pruimen, bramen, druiven, vlierbessen en vorig jaar appels toen door gek voorjaar er bijna geen druiven en pruimen waren. Onze zoon houdt niet van fruit uit de vriezer halve bessen dus in winter kopen we vers fruit voor hem, maar mijn vrouw en ik doen het prima
Appels moet je wel iets mee doen, en laat de wintermaanden nou perfect zijn voor appel/kaneel/vlierbessentaart

Klokhuizen en een lading lelijke appels gaan in een 10l pan op de kachel en dat is met wat filteren en roeren heerlijke appelstroop.
Omdat onze zoon dol is op bessen en die heel goed invriezen heb ik nu diverse bessen in potten om te vermeerderen en als laag onder alle fruitbomen te zetten volgende winter/lente
55 aardbeien, diverse soorten, laat van de lekkerste en productiefsten 1 runner gaan in een klein potje voor onderlaag onder de hogere besse
een gele framboos, die foppen vogels, dus 100% rijp fruit voor ons
meibes, een soort bosbes om te zien maar vroege vruchtdrager, daarom de naam
bosbes/blauwe bes
cassis 2x
Goji
Witte aalbes (op fruiteiland staat er 1 die heerlijk aangeslagen en volop in zon kan) foppen ook vogels
Rode aalbes,(idem)
Grandberrie/veenbes
Witte kruisbes uiteraard voor vogel foppen
Granaatappel (dit moet een boom worden, maar die groeien zo langzaam dat ik liever controle heb en dichtbij huis in de pot de bron van anderen in de tuin mag worden
Kiwi
Bij inplanten in de bakken en potten tussen de planten die kleine knoflooktenen die meer werk zijn te schillen en ontdoen van kern dan ze opleveren in de grond gedaan, die geven nu knoflookgroen, heerlijk in de keuken en goede kompaan voor vooral aardbeien.
Wij plukken elke dag wat we nodig hebben en als er echt geoogst moet worden, zoals de witte aalbessen laatst dan gaat het overschot de vriezer in. Behalve met de Reine Claude, die zijn allemaal gelijk rijp en moeten er dan ook echt af, anders vallen ze of gaan de hoornaars er op los.
Op dit moment gaat alles wat we plukken de ontbijttafel op, daarom moet ik flink gaan vermeerderen
Er stonden drie oude druiven, witte met pit
Midden op het fruiteiland heb ik een metalen priee gezet, partytent tapijt (zeg maar kortharig kunstgras enonder, tafel en stoelen daarop, zodat ze niet wegzakken.)
Bij elk van de 6 poten andere druiven soorten, rode en witte gekozen kleu en oogtperiode, om zo lang mogelijk te kunnen oogsten
Die zijn nu een paar jaar bezig en beginnen echt te gaan, en het is heerlijk zitten onder dat bladerdak in de schaduw.
Goed we eten dus niet minder, sterker nog we eten meer frambozen en aardbeien in een dag dan we in Nederland ooit aten in een week

ConsuAnderen ipv ConsuMinderen