Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
emnich schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:29:
[...]

Aangezien Jan al decennia boven z'n stand leeft op milieugebied zal Jan moeten beseffen dat er nog veel meer 'offers' nodig zijn om binnen zijn budget te leven. De verworven rechten zijn niet normaal en het wordt tijd dat Jan dat gaat beseffen.
Het hele land leeft boven z'n stand! De huidige energiekortingen worden betaald uit de staatsschuld, die moet worden terugbetaald door mijn (klein)kinderen. I.p.v. een spaarpot te maken van de gasbel is het verbrast tot het punt dat we nu moeten lenen om de verwarming aan te doen.

De enige oplossing om als land zelf te kunnen voorzien in wat we nodig hebben, zou veel minder inwoners zijn. Met 5 miljoen mensen zouden we aanzienlijk minder milieuproblemen hebben. De eigen bevolking was/is goed op weg met minder dan 2 kinderen per vrouw, helaas maakt het immigratiebeleid dat effect volledig ongedaan.

[ Voor 19% gewijzigd door RemcoDelft op 15-06-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Het hele land leeft boven z'n stand! De huidige energiekortingen worden betaald uit de staatsschuld, die moet worden terugbetaald door mijn (klein)kinderen. I.p.v. een spaarpot te maken van de gasbel is het verbrast tot het punt dat we nu moeten lenen om de verwarming aan te doen.
Verbrast in de zin dat vorige regeringen slechte deals met andere landen hebben gemaakt. En dat mogen we terug naar de tijd van Van Uyl.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ah, een feelgood topic :9 zag het ineens opkomen in de AT.

Ik zie wel wat toffe dingen voorbij komen. Minder vliegen doe ik al, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat dit ook deels door Corona is gekomen. Mijn werkgebied is vervolgens ook groter geworden wat automatisch maakt dat ik nu veel via online calls doe omdat ik nu eenmaal niet voor een meeting van een uur naar Vietnam of Dubai ga reizen.

Even groter bekeken: Ik heb flink wat jaren in een soort mini-persoonlijke crisis gezeten over zaken als milieu, de gemeenschap en kapitalisme. Ik werkte voor een groot mega-winstgevend kapitalistisch bedrijf met aandeelhouders en had steeds meer moeite met de morele impact die het op me had. Het werd zo erg dat ik er zelfs hulp voor heb gezocht (en gehad). Ik ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen die sommigen hier ook al hebben genoemd, en dat is dat ik in mijn eentje de wereld niet ga redden (ik ben wel opgestapt bij dat bedrijf). De milieuvriendelijke en moreel schone keuzes die ik probeer te maken zijn dus eigenlijk, heel krom, om mezelf tevreden te houden. Ik koop geen vlees meer voor mijzelf bijvoorbeeld. Niet omdat ik nog de illusie koester dat ik daarmee de planeet ga redden, maar omdat ik dan in ieder geval heel veel dieren kan sparen, die ik ondertussen soms hoger heb zitten dan mensen. Ik ben zeer spaarzaam met water, gooi overal het licht uit (en alles is led sowieso) en heb veel meer productie op mijn zonnepanelen dan ik opmaak zodat ik me 'goed kan voelen' dat ik een beetje grondwater oppomp om mijn tuin te sproeien en dat Greenchoice 'mijn' stroom weer aan anderen kan verkopen.

Met andere woorden, ik wil het gevoel kunnen hebben dat het 'in ieder geval niet aan mij heeft gelegen'. Heel egocentrisch eigenlijk, maar na zoveel jaar kapot te zijn gelopen op de frustratie dat 'mensen' en bedrijven zulke hypocriete keuzes maken is dit het beste geweest voor mijn sanity.

Ik ben er nog lang niet, zo rij ik nog niet elektrisch (ik twijfel ook een beetje of de productie van 'mijn' elektrische auto qua milieubelasting nog wel opweegt tegen de Euro-6 benzinekilometers die ik maak, zeker omdat ik niet elke 4 jaar van auto wissel) en ik ben (nog) niet van het gas af (zit wel in de planning). Ook heb de ik 10-15k voor een regenwater hergebruik installatie nog niet willen ophoesten. Ook geef ik niet veel aan goede doelen (ik haat geld storten), ik geef liever direct (eten aan de voedselbank, spullen aan de kringloop, inzamelacties voor Oekraïne enzo). Ja, ik zit bovenmodaal, maar er komen tegenwoordig zoveel bedrijven om geld bedelen en ik word zo bestookt met reclame (ook al kijk ik al tien jaar geen TV meer, is mijn PC dichtgetimmerd tegen ads en doe ik niet mee aan 'loyaliteitsprogramma's en mijd ik black friday) en collectes aan de deur/in de stad/etc dat ik daar echt wars van ben geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het viel me laatst wel op dat mijn 1600 Watt stofzuiger (uit de oude tijd :p ) maar 1150 Watt verbruikt. Dat maakt het verschil al een stuk kleiner met een nieuwe stofzuiger, zeker als die ook zo'n 'afronding' hebben de andere kant op.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:53

Wailing_Banshee

You're Next

RodeStabilo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Maar goed, als hij z'n granny charger (230v) meeneemt mag ie vast bij jou wel even bijladen toch ;)
Dat vind ik een zeer kwalijke aanname. Je vraagt toch ook niet aan je familie of ze even je benzine willen betalen?
Ik denk niet dat het aanhalen van dit soort voorbeelden toonaangevend is om aan te geven hoe slecht het gesteld is met de laadinfrastrictuur in Nederland. en dan druk ik me zacht uit ;)
Het is in het westen en zuiden van Nederland best goed, maar hoe verder je naar de randen gaat, hoe slechter het wordt. De dichtsbijzijnde laadpaal op openbaar terrein is in Delfzijl. En dan heb ik het over een heel groot deel van het noord oosten van de provincie.

Nu weet ik dat de gemeente Eemsdelta in elk dorp minimaal 1 laadpaal wil gaan installeren, niet omdat de inwoners die nodig hebben (hier heeft iedereen een eigen oprit), maar voor bezoekers. De vraag alleen is hoe lang dat allemaal niet gaat gebeuren (want zodra de overheid zou moeten meebetalen duurt het allemaal minimaal 5 jaar, en ja, daar hebben we hier genoeg voorbeelden van)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:05:
[...]

Dat vind ik een zeer kwalijke aanname. Je vraagt toch ook niet aan je familie of ze even je benzine willen betalen?
Nou nou... je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor. See the smiley.
Heb nergens gesuggereerd dat dat kosteloos zou moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
RodeStabilo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Nou nou... je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor. See the smiley.
Heb nergens gesuggereerd dat dat kosteloos zou moeten.
Tegelijkertijd, hoevaak laden we een telefoon bij een vriend op? Kosteloos.

Lijkt een auto wat laden dan meer daarop of meer op benzine betalen? Waarbij ik eigenlijk zonder nadenken een paar liter uit een jerrycan in een auto zou gooien als ie droog stond en de pomp op 10 km zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

42erik schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:59:
[...]

Tegelijkertijd, hoevaak laden we een telefoon bij een vriend op? Kosteloos.

Lijkt een auto wat laden dan meer daarop of meer op benzine betalen? Waarbij ik eigenlijk zonder nadenken een paar liter uit een jerrycan in een auto zou gooien als ie droog stond en de pomp op 10 km zit.
Verschil tussen 0.0x kwh, wat overeenkomt met enkele centen.. of tientallen kwh, wat in de euros gaat. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 08:58
Als het incidenteel is lijkt het me geen probleem, als hij daardoor makkelijker thuis kan komen.

Opladen terwijl hij om de hoek woont en nog half vol zit is ook wat te veel van het goede. Een paar liter uit de jerrycan uit de schuur zou ik ook niet moeilijk over doen

[ Voor 17% gewijzigd door GrooV op 15-06-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:05:
[...]

Verschil tussen 0.0x kwh, wat overeenkomt met enkele centen.. of tientallen kwh, wat in de euros gaat. :9
Een accu vullen om thuis te komen is nog geen tientje. Ik zou me er geen druk om maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
GrooV schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:51:
Als het incidenteel is lijkt het me geen probleem, als hij daardoor makkelijker thuis kan komen.

Opladen terwijl hij om de hoek woont en nog half vol zit is ook wat te veel van het goede. Een paar liter uit de jerrycan uit de schuur zou ik ook niet moeilijk over doen
Precies! Dat dus!

Al heb ik geen jerrycan staan, maar dat is een detail :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor een broer zou ik daar ook niet moeilijk over doen (of een zus, ik heb geen broer :p ), een paar liter benzine ook niet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:00:
Voor een broer zou ik daar ook niet moeilijk over doen (of een zus, ik heb geen broer :p ), een paar liter benzine ook niet.
Als de verhoudingen goed liggen, dan zou dat ook geen issue moeten zijn (en zo iemand moet echt echt krap bij kas zitten dan wel)

maar de vergelijking met brandstof snap ik ten delen, maar zo iemand kan er natuurlijk ook weinig aan doen dat de laadinfra zo ranzig slecht is in zo'n gehucht en tankstations beter beschikbaar zijn en ook sneller.

Nou goed, dan gaan we wel een beetje offtopic.

[ Voor 33% gewijzigd door RodeStabilo op 16-06-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:05:

Het is in het westen en zuiden van Nederland best goed, maar hoe verder je naar de randen gaat, hoe slechter het wordt. De dichtsbijzijnde laadpaal op openbaar terrein is in Delfzijl. En dan heb ik het over een heel groot deel van het noord oosten van de provincie.
Dat komt vanzelf. De grote aanbieders zullen laadstations plaatsen daar waar de vraag is. In die gebieden zal je ook minder tankstations vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
RodeStabilo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:56:

Klopt, daarom vind ik het ook niet prettig dat onze nieuwe minister van Woningen , Hugo de Jonge, alleen met plannen kan komen om maar dingen te verbieden zoals de CV-ketel per 2026.
.
Het is wel vaak de enige optie om iets gedaan te krijgen. Heel veel apparatuur is nu stukken energiezuiniger dan in het verleden domweg omdat er wettelijke normen zijn gesteld. Maar even andersom: wij als techneuten moeten toch blij zijn met dat soort regels? Iedere ingenieur zou toch opgeleid moeten zijn met het idee dat je met zo min mogelijk resources het best mogelijke product moet ontwikkelen. Maar de product managers van marketing boeit dit niet zo en doen het pas als blijkt dat een zuinigere concurrent marktaandeel afsnoept, of wanneer het moet. Dus eigenlijk helpt Hugo de Jonge ons om ons werk te kunnen doen zoals we willen. Betere en zuinigere producten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

GrooV schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:51:

De jerrycans in mijn garage bevatten ethanolvrije benzine, dat is kostbaarder dan printerinkt man :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Frame164 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:09:
[...]

Het is wel vaak de enige optie om iets gedaan te krijgen. Heel veel apparatuur is nu stukken energiezuiniger dan in het verleden domweg omdat er wettelijke normen zijn gesteld. Maar even andersom: wij als techneuten moeten toch blij zijn met dat soort regels? Iedere ingenieur zou toch opgeleid moeten zijn met het idee dat je met zo min mogelijk resources het best mogelijke product moet ontwikkelen. Maar de product managers van marketing boeit dit niet zo en doen het pas als blijkt dat een zuinigere concurrent marktaandeel afsnoept, of wanneer het moet. Dus eigenlijk helpt Hugo de Jonge ons om ons werk te kunnen doen zoals we willen. Betere en zuinigere producten maken.
Wij als techneuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:25:
[...]

De jerrycans in mijn garage bevatten ethanolvrije benzine, dat is kostbaarder dan printerinkt man :P.
Ehm, is dat anders dan gewone? Ik heb geen idee joh :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
42erik schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:17:
[...]

Benzine bevat tegenwoordig tot tien procent bioethanol (E10). Dat is duurzamer en goedkoper. Nadeel is dat niet alle motoren daar tegen kunnen. En het 'bederft' snel. Met name bij buitenboordmotoren is dat een probleem, aangezien die de hele winter niets doen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

42erik schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:17:
[...]

Ik heb o.a. een antieke grasmaaier die er helemaal aan gaat als ik daar ethanol in gooi. Iets wat de vorige eigenaar blijkbaar wel deed want het rubber van de leidinging begon op te lossen, die heb ik dus vervangen. Mijn motor kan prima ethanol hebben, maar die staat weer veel stil. Dus ja, ik hou meestal enkele tientallen liters ethanolvrij op voorraad, tripje over de grens scheelt bovendien best geld, dus hoe meer je mee kan nemen hoe beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 15:14
Maar eigenlijk is discussie over het bewaren van milieuvervuilende zooi een klein beetje offtopic, toch? ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

KabouterSuper schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:03:
[...]

Benzine bevat tegenwoordig tot tien procent bioethanol (E10). Dat is duurzamer en goedkoper. Nadeel is dat niet alle motoren daar tegen kunnen. En het 'bederft' snel. Met name bij buitenboordmotoren is dat een probleem, aangezien die de hele winter niets doen.
Goedkoper? Vooral goed voor de staatskas. Ethanol bevat minder calorische waarde dan normale benzine. Dus hoger verbruik en meer accijnsinkomsten (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:40
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Sjamo op 17-06-2022 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Frame164 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:05:
[...]

Dat komt vanzelf. De grote aanbieders zullen laadstations plaatsen daar waar de vraag is. In die gebieden zal je ook minder tankstations vinden.
Bijna elk dorp hier heeft wel een tankstation met 2 of 3 pompen. Vergis je niet hoe dicht het netwerk tankstations is...

Het grote probleem is die eerste zin: als er vraag is, komen er wel laadstations. Alleen zal die vraag er zeer traag komen zijn omdat er er geen laadstations zijn. Weer een voorbeeld dat het alleen van ons moet komen, wij moeten eerst maar veel geld uitgeven en dan zullen de grote bedrijven dat misschien ook schoorvoetend wel doen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niet zeggen dat bwdrijven geen grof geld uitgeven.. maarja wij als aandeelhouders (pensioenfondsen bv) willen wel rendement. En dus moet er een businesscase zijn.

Ik zie trouwens momenteel in de industrie wel een vlucht naar verduurzaming. Des te schadelijker is het te kort aan een goed energienetwerk. Als dat niet snel opgelost, dan zouden voor veel bedrijven de transitie wel eens kunnen eindigen in uitfaseren (en verplaatsen naar elders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:13
Frame164 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:09:
[...]

Het is gewoon zo dat een minister eigenlijk niets op zichzelf beslist. Die wil altijd rugdekking hebben voor als er tegenkanting komt

Iedere wet wordt voorafgegaan door commissies, werkgroepen, vergaderingen,.... met de stakeholders.

In het voorbeeld van de gasketel: wees er maar zeker van dat de fabrikanten, vakbewegingen van groothandels en loodgieters hier van te voren hun zegen over hebben gegeven. Dat wil daarom niet zeggen dat ze geen serieuze inspanningen zullen moeten doen(eventueel in ruil voor subsidieregeling) maar ze weten ook wel dat ze met die inspanningen geld zullen verdienen.

Voor de media voeren ze misschien een showtje op: 'zie eens naar ons, de helden van de verduurzaming' maar dat is enkel maar om hun verkoopprijzen wat te verantwoorden.

En de consument zal het moeten betalen maar dat is altijd en bij alles zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rugdekking of lobby :). De stofzuiger soap als voorbeeld hoe lobby werk. Een leverancier krijgt het voor elkaar om de goedkopere hoge wattagestofzuigers van de concurrent eruit te drukken. Milieuwinst nihil, reductie van een paar kwh per jaar. En negatieve publieke opinie over waar de eu zich druk over maakt.

Als ze echt winst wilde halen hadden ze het sluipverbruik van bepaalde apparaten al aan banden gelegd. Hadden de Ziggo's van de wereld die weigeren energiezuinige kastjes te gebruiken (die er wel zijn) op het matje geroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
@Verwijderd je vergeet beeldvorming. Alleen al het in de aandacht houden van de problematiek kan winst zijn. Zie ook de plastic rietjes. Er wordt over vrijwel in elke discussie wel over gesproken en het drukt laagdrempelig vrijwel iedere EU burger regelmatig met de neus op de feiten van het plastic soep probleem.

Als ik het beleidsmaker was geweest had ik ook het plastic rietjes verbod ook als een van de eerste besluiten uitgewerkt. Makkelijk besloten, weinig externe afhankelijkheden en voldoende symbolische waarde.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LordSinclair schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:34:
[...]

Klopt, ik heb er het geld er niet voor om tienduizenden euro's uit te geven aan een auto die ik niet in de buurt kan opladen van mijn huis.

[Afbeelding]
Bedoel je deze kaart? Waar geen enkel laadpunt in de noordelijke provincies op te vinden is?
Op dat stukje kaart zijn honderden oplaadpunten. Alleen in Meppel al 20 ofzo.. dus ja.. net wat je wilt zien denk ik? Het stikt werkelijk van de oplaadpunten. Zelfs in ruinerwold zijn er 2. :D Zoek maar in google maps op oplaadpunt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:56
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:11:
[...]

Op dat stukje kaart zijn honderden oplaadpunten. Alleen in Meppel al 20 ofzo.. dus ja.. net wat je wilt zien denk ik? Het stikt werkelijk van de oplaadpunten. Zelfs in ruinerwold zijn er 2. :D Zoek maar in google maps op oplaadpunt..
De oplaadpunten in de buurt liggen vooral op privé erven en lijken privé laadpalen te zijn die open gezet zijn en daardoor op de kaarten verschijnen. Toch wordt parkeren om te laden op iemand anders oprit niet altijd gewaardeerd, zeker niet elke avond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tm09a0uKUG2RTdtNDBA5IcZhqGU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RWucp38Knb6yxwx31oMOXuzE.png?f=user_large

En publieke palen hebben ook nog eens als nadeel dat je aan de goden bent overlevert (net als met brandstof) wat de kosten zijn. Die zijn van de palen in de buurt al 41 ct per kWh. Een elektrische Corsa heeft een bereik van 200km daar gaat 50kWh in, dus dat kost €20 om te laden, 10ct per kilometer.
En die 200km bereik is niet zoveel dus als je ergens heen staat sta je bij FastNed te laden voor 59 ct per kWh wat dan neer komt op 15 ct per kilometer.

Een benzine Corsa rijdt 1:16 met een benzineprijs van €2,40 is dat 15ct per kilometer.

Dus het verschil in energiekosten is redelijk klein als je niet op eigen erf kan laden. De aanschafprijs is wel enorm verschillend.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

CurlyMo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:03:
@Verwijderd je vergeet beeldvorming. Alleen al het in de aandacht houden van de problematiek kan winst zijn. Zie ook de plastic rietjes. Er wordt over vrijwel in elke discussie wel over gesproken en het drukt laagdrempelig vrijwel iedere EU burger regelmatig met de neus op de feiten van het plastic soep probleem.

Als ik het beleidsmaker was geweest had ik ook het plastic rietjes verbod ook als een van de eerste besluiten uitgewerkt. Makkelijk besloten, weinig externe afhankelijkheden en voldoende symbolische waarde.
@Verwijderd wijst juist op beeldvorming. Alleen dan niet in positieve zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50
Yucon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:31:
[...]

@Verwijderd wijst juist op beeldvorming. Alleen dan niet in positieve zin.
Check, dan deel ik die mening niet :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juist de beeldvorming rond de stofzuigersoap is killing geweest voor het draagvlak (en de europese commissie). Dat dit de uitkomst is van onze prive-jet forenzende europese politici.
En ja.. dan is het voor een journalist lekker makkelijk roeren in de stront als dan blijkt dat al die politici lekker gepamperd werden door die specifieke fabrikant om dat er door te krijgen.. Lobbying noemt men dat. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
42erik schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:01:
[...]

Een accu vullen om thuis te komen is nog geen tientje. Ik zou me er geen druk om maken
als je vrienden op bezoek hebt kosten de hapjes en drankjes wel meer dan een tientje dus dat kan er ook wel bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Silent7 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:50:
[...]

als je vrienden op bezoek hebt kosten de hapjes en drankjes wel meer dan een tientje dus dat kan er ook wel bij :)
Dus als ik met mijn benzine auto naar vrienden ga, mag ik dan ook verwachten dat ze mijn benzine betalen? Waarom zou het anders zijn met een elektrische auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Laatst online: 17:10
42erik schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:01:
[...]

Nou, ik zag dat het bij sommige maatschappijen al 48 cent per kWh kost. Mijn accu van de Tesla zou 77-82kWh moeten zijn. Gooi er nog wat AC verliezen bovenop en je zit zo op €40 voor een volle accu.

Overigens staat mijn laadpaal voor iedereen open. Iedereen mag er laden, tegen €0,37 per kWh. Iedere laadpas zou moeten werken. Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 10:13
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:56:
[...]

Dus als ik met mijn benzine auto naar vrienden ga, mag ik dan ook verwachten dat ze mijn benzine betalen? Waarom zou het anders zijn met een elektrische auto?
Wanneer er benzine van m'n dak af loopt welke ik op dat moment niet nodig heb mag je bij mij benzine in je auto stoppen.

Zonder gekheid, laten we on-topic blijven. Ik betwijfel of het een zinvolle discussie of je wel of niet je "vrienden" moet vragen of ze je benzine betalen als je langs komt.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:56:
[...]

zucht, nee dat verwacht je niet, maar als je vrienden op bezoek komen die tot hun grote schrik merkten dat ze te weinig benzine hebben om bij tankstation te komen dan zou ik wel even wat benzine uit de jerrycan geven. Nou hebben niet veel mensen dat liggen, en kan je zelfs als je auto aangeeft leeg te zijn nog ver rijden, elecrisch is iets lastiger nog 100km rijden als ie zegt leeg te zijn EN veel makkelijker om even bij te laden.
OKOK als ik EV zou rijden en zou zien dat ie leeg aan het gaan is dan zou ik de dichtsbijzijnde openbare laadpaal gebruiken, de rest lopen en niet bij virneden laden, wel even bellen dat ik iets later ben want ik moet x km lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kid1988 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:59:
[...]

Zonder gekheid, laten we on-topic blijven. Ik betwijfel of het een zinvolle discussie of je wel of niet je "vrienden" moet vragen of ze je benzine betalen als je langs komt.
Het is wel degelijk on-topic. Zonder goede infrastructuur gaan mensen niet elektrisch rijden. En het feit dat er hier in het noorden geen goede infrastructuur ligt, houdt wel degelijk de vooruitgang tegen. En zelfs op de openbare plekken moet je moeilijk doen (laat vooral je auto niet te lang op die oplaadplek staan als hij vol is!). Nee dank je, ik blijf voorlopig wel op benzine rijden. Kan ik makkelijk even een stukje anders rijden, zonder dat ik bang moet zijn dat ik leeg kom te staan en heb ik tenminste, voor een fatsoenlijke prijs, een fatsoenlijke range.
Silent7 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:02:
[...]

zucht, nee dat verwacht je niet, maar als je vrienden op bezoek komen die tot hun grote schrik merkten dat ze te weinig benzine hebben om bij tankstation te komen dan zou ik wel even wat benzine uit de jerrycan geven.
Ik niet, de dichtstbijzijnde tank is 2km verderop. Ik kan slecht tegen mensen die slecht plannen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Het is wel degelijk on-topic. Zonder goede infrastructuur gaan mensen niet elektrisch rijden. En het feit dat er hier in het noorden geen goede infrastructuur ligt, houdt wel degelijk de vooruitgang tegen. En zelfs op de openbare plekken moet je moeilijk doen (laat vooral je auto niet te lang op die oplaadplek staan als hij vol is!). Nee dank je, ik blijf voorlopig wel op benzine rijden. Kan ik makkelijk even een stukje anders rijden, zonder dat ik bang moet zijn dat ik leeg kom te staan en heb ik tenminste, voor een fatsoenlijke prijs, een fatsoenlijke range.

[...]

Ik niet, de dichtstbijzijnde tank is 2km verderop. Ik kan slecht tegen mensen die slecht plannen...
Er is al een goede infrastructuur die dagelijks fors uitgebreid wordt met nieuwe palen overal. Dat jij in het puntje van Groningen te weinig palen ziet kan best maar ligt echt aan die regio (en ja en zijn vast nog enkele regio's).

Je broet (en ander bezoek) kan prima langs de snelweg even 15-20m snelladen.

Dus misschien is het voor jou en de 180 mensen in je dorp nog niet zo'n geschikt vervoersmiddel. Net als dat het niet voor de man/vrouw is die dagelijks 600k moet rijden maar voor het overgrote deel van de mensen is het wél een prima alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Laatst online: 23-09 13:33

PinusRigida

I put the p in pool.

emnich schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:32:
[...]

Er is al een goede infrastructuur die dagelijks fors uitgebreid wordt met nieuwe palen overal. Dat jij in het puntje van Groningen te weinig palen ziet kan best maar ligt echt aan die regio (en ja en zijn vast nog enkele regio's).

Je broet (en ander bezoek) kan prima langs de snelweg even 15-20m snelladen.

Dus misschien is het voor jou en de 180 mensen in je dorp nog niet zo'n geschikt vervoersmiddel. Net als dat het niet voor de man/vrouw is die dagelijks 600k moet rijden maar voor het overgrote deel van de mensen is het wél een prima alternatief.
Het is vooral een mentaliteitswissel en laat dat nu net het moeilijkste zijn voor het dier 'de mens' vaak bewust, soms onbewust.

Als ik met m'n pa hierover praat staat de conversatie meteen bol van overdrijvingen en al lang achterhaalde vooroordelen/dooddoeners/negatieve aspecten die al een decennium opgelost zijn.

M'n pa is dan ook iemand die nu 73 jaar oud is, en elektrische wagens nog steeds ziet als hoe ze waren toen hij jong was... érgens ziet hij wel in dat de technologie ongelooflijk vooruitgeschoten is de laatste jaren, maar hij wil het om de ene of de andere reden niet luidop toegeven.... 'waarom' vraag ik me dan af, per slot van rekening gaat het meestal om conversaties in familiale sfeer... je hebt toch geen eer, trots, of grote gelijk te verdedigen?!

- Snelladen is per definitie gelijk aan een kapotte batterij binnen het jaar

- Winter is per definitie gelijk aan een kapotte batterij binnen 2 jaar

- (accu-sparende) software is per definitie gelijk aan 'gaat storingen geven, zal nooit goed werken'

...en mensen die ik persoonlijk ken -een goeie maat van me- die nu al zo'n 8 jaar met een Tesla Model S met de originele batterij rijdt, de auto die elke winter buiten blijft staan omdat zijn garage zijn persoonlijke koersfiets-stalling is, en die zegt -en het ook met gemak kan bewijzen- dat zijn accu nog steeds meer dan 70% van de startcapaciteit heeft (na 8 winters!), zijn voor m'n pa per definitie aan het liegen en hebben -ondanks dat ze goeie vrienden zijn- blijkbaar toch iets te winnen van Tesla als ze tegen vrienden liegen... nochtans zie ik z'n Tesla nog steeds staan en lijkt het er sterk op dat die 'm nog dagelijks gebruikt...

Enfin, m'n eigen pa is niet representatief... of toch?! want ik hoor zo ont-zettend vaak dezelfde verzuchtingen van mensen van die en zelfs jongere generaties.... verzuchtingen die ""ooit"" klopten wellicht...

Ach, ik wil hier ook geen punt maken "pro-Tesla" dat boeit me niet en het merk zelf ook niet... auto's an-sich boeien me niet... maar we hebben geen keuze en we moéten overstappen op een andere manier van verplaatsing, alle verzuchtingen ten spijt... en er zijn wellicht nog genoeg 'negatieve aspecten' die kloppen, maar laat ons ajb de ruis weghouden uit het debat.... ruis zijnde: vooroordelen, dooddoeners en overdrijvingen, komende vanuit een emotionele verbondenheid met 'hoe het vroeger was', en laten we gewoon rationeel blijven. R&D staat niet stil, maar we weten allemaal dat het menselijk brein rigide wordt met leeftijd. Dàt is het grote probleem en dat is niks anders dan mentaliteit in correlatie met leeftijd, en dat sijpelt door in politiek, globaal beleid en bestuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

emnich schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:32:
[...]

Dat is wat ik bedoel. Er zijn regio's die genegeerd worden, omdat dat niet genoeg opbrengt.
PinusRigida schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:50:
[...]
Het is vooral een mentaliteitswissel en laat dat nu net het moeilijkste zijn voor het dier 'de mens' vaak bewust, soms onbewust.
Dit, maar ook: gemak dient de mens. Wat voor mij de reden is om geen elektrische auto te nemen. En ook waarom ik niet met het OV/fiets naar m'n werk/winkel ga, of niet koud ga douchen, of tijdens het douchen niet de douchekraan dicht doe, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:53:
[...]

Dat is wat ik bedoel. Er zijn regio's die genegeerd worden, omdat dat niet genoeg opbrengt.
Het is ook gewoon een kip-ei probleem. Ga je in de beginfase een (snel)laadstation ergens plaatsen waar weinig gebruik van gemaakt en creeer je daarmee potentie tot vraag of ga je wachten tot er genoeg vraag is eer je er een (snel)laadstation plaatst.

Daarnaast, hoe anders is dat met brandstoftankstations op dit moment? De dichtheid van brandstoftankstations is ook in het noorden minder dan in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Laatst online: 23-09 13:33

PinusRigida

I put the p in pool.

[...]

[...]

Dit, maar ook: gemak dient de mens. Wat voor mij de reden is om geen elektrische auto te nemen. En ook waarom ik niet met het OV/fiets naar m'n werk/winkel ga, of niet koud ga douchen, of tijdens het douchen niet de douchekraan dicht doe, etc.
Tuurlijk, er is zéker en vast het persoonlijke aspect, dat telt voor mij even goed... ik heb van 2013 tot 2020 geprobeerd om m'n eigen woon-werk verplaatsing te doen met een combi van fiets en OV... ik ben van pure miserie terug op eigen -gemotoriseerd- vervoer gestapt en heb me een motor gekocht... heb zelfs een afkeer gekregen van OV omdat het zo ontzettend slecht geregeld is voor mijn traject... Soms wil je wel, ik wil met plezier nadenken over m'n verplaatsingen, maar het alternatief moet m'n persoonlijke noden grosso-modo dekken... ik ben met plezier bereid om een stukje comfort in te boeten in functie van OV, maar dan moet het wel min-of-of-meer betrouwbaar zijn, en dat was het allesbehalve...

Point-in-case:

Onlangs stond ik met onze wagen halverwege m'n traject in ""panne"" tussen aanhalingstekens want het was gewoon een platte band, maar onze wagen heeft geen reservewiel, ook geen thuiskomertje, alleen zo'n pasta-spuitkitje en een compressor maar vermits we sowieso depannage betalen (wagen van de zaak) dan maar gewoon gebeld en gewacht...ik heb m'n rijbewijs sinds 2003... dat was voor mij persoonlijk de 2'de keer dat ik me kan herinneren dat ik met een panne ergens noodgedwongen moest stil staan...

Weet je hoe vaak, in de periode dat ik de trein nam van 2013 tot 2020, ik -en duizenden andere reizigers- stil stonden (en aan ons lot overgelaten om zelf iets te regelen om vele uren later thuis te geraken) halverwege of aan het begin van ons traject omwille van een zoveelste vertraging die al-dan-niet evolueerde naar een afschaffing, omwille van dingen als 'spoorlopers', storingen met overwegen, blaadjes op de rails, personeelstekort, defecten aan de remmen, defecten aan de bovenleidingen, etc etc etc?! = meermaals per week zonder fout... jaar in, jaar uit, elke week terug hetzelfde liedje...

[ Voor 45% gewijzigd door PinusRigida op 17-06-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
[...]

Het is geen complot denk ik wat betreft de noordelijke provincies. Ik denk dat het eerder te maken heeft met dat er te weinig mensen daar in een elektrische auto rijden waardoor er geen vraag is. Of diegene die dat wel hebben kunnen een oplaadmogelijkheid op eigen terrein realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

RodeStabilo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:00:
[...]
Het is geen complot denk ik wat betreft de noordelijke provincies. Ik denk dat het eerder te maken heeft met dat er te weinig mensen daar in een elektrische auto rijden waardoor er geen vraag is. Of diegene die dat wel hebben kunnen een oplaadmogelijkheid op eigen terrein realiseren.
Maar waarom kan de overheid wel eisen dat er vanaf een bepaalde datum geen standaard cv ketels meer mogen worden geplaatst, maar niet eisen dat er in elk dorp (dus minimaal een blauw bord) er minimaal 1 laadstation moet zijn? (het antwoord weet ik wel: dat kost de bedrijven geld)

Ga mij niet vertellen dat de overheid de beste intenties heeft voor de inwoners. Dat vertrouwen ben ik al een aantal jaren kwijt (dankzij die overheid gebruiken wij bijv. nu meer gas als dat we hadden gedaan als de overheid werkelijk had gedaan wat ze beloofden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:56
RodeStabilo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:00:
[...]
Dus als de overheid mensen wil overtuigen dat de overstap een overstap de goede kant uit is kan je beter het kip-ei verhaal omdraaien. Eerst zorgen dat er goede voorzieningen zijn, dan komen de elektrische wagens vanzelf wel. Maar blijkbaar hebben ze daar het vertrouwen niet in...

Daar heb je meer aan dan eerst zorgen dat er veel elektrische wagens zijn en daarna maar eens zien hoe ze opgeladen moeten worden. Dat geeft een negatiever beeld, een beeld wat snel blijft hangen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
LordSinclair schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Dus als de overheid mensen wil overtuigen dat de overstap een overstap de goede kant uit is kan je beter het kip-ei verhaal omdraaien. Eerst zorgen dat er goede voorzieningen zijn, dan komen de elektrische wagens vanzelf wel. Maar blijkbaar hebben ze daar het vertrouwen niet in...

Daar heb je meer aan dan eerst zorgen dat er veel elektrische wagens zijn en daarna maar eens zien hoe ze opgeladen moeten worden. Dat geeft een negatiever beeld, een beeld wat snel blijft hangen.
Ik vind dat er al goede voorzieningen zijn. In de tijd dat ik een EV rij heb ik nog nooit stil gestaan langs de weg ;) Nederland staat echt in de top van beschikbaarheid in de wereld, geloof me. Een Fastned is ook goed bezig langs de snelwegen bijvoorbeeld. Natuurlijk een stuk duurder dan gebruikelijk maar dat is brandstof tanken langs de snelweg ook.

Als je dit in Nederland al niet goed vind zou ik niet in Belgie of Frankrijk kijken. Ik weet dat jij en @Wailing_Banshee voorbeelden geven waar dat niet of minder goed beschikbaar is en ik ontken zeker niet dat er plekken zullen zijn die minder goed voorzien zijn maar in het algemeen is het gewoon goed.
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:05:
[...]

Maar waarom kan de overheid wel eisen dat er vanaf een bepaalde datum geen standaard cv ketels meer mogen worden geplaatst, maar niet eisen dat er in elk dorp (dus minimaal een blauw bord) er minimaal 1 laadstation moet zijn? (het antwoord weet ik wel: dat kost de bedrijven geld)

Ga mij niet vertellen dat de overheid de beste intenties heeft voor de inwoners. Dat vertrouwen ben ik al een aantal jaren kwijt (dankzij die overheid gebruiken wij bijv. nu meer gas als dat we hadden gedaan als de overheid werkelijk had gedaan wat ze beloofden).
Allemaal goede vragen en die zorgen deel ik ook.

[ Voor 22% gewijzigd door RodeStabilo op 17-06-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
hmm er zijn toch topics over EVs?
Ik dacht dat dit topic was voor dingen die we daadwerkelijk doen om anderen ideeen en inspiratie te geven of juist dingen te lezen die je zelf kan gaan doen, toch?

En om daarbij te blijven, ik heb aan het begin lente alle aardbeien planten uit elkaar gescheurt en ruim in veel meer bakken rond onze ontbijt plek gezet en de framboos niet teruggesnoeid maar juist meer ondersteuning gegeven. Deze gaf altijd zeer grote (zo groot dat het al een prachtig formaat aardbei zou zijn) maar niet zoveel frambozen en nu hebben we elke dag een volle hand van, en ook elke dag wat aardbeien. Al zeer lang geen fruit gekocht.

Tijdens de winter bergen as (van de oude rotte bomen die aan zijn komen spoelen en ons bergen paddenstoelen hebben gegeven, daarna verzaagd en verbrand voor warmte) aan de voeten van de druiven en frambozen gedumpt voor voeding.

Aardbeien, als de "strewns" (lopers strewn is een oud Engels woord waarschijnlijk de echte reden van de naam strawberrie van strewnberrie :) ) komen en ik mis ze (we zitten op een soort balkon dus de achterzijde van de bakken loop je niet langs, daar hangen ze wel eens iets meer te groeien en zijn dan al kleine plantjes) dan verknip ik die bladeren voor in de sla of eten, erg lekker. Pas later laat ik ze zichzelf vermeerderen, nu moeten ze fruit maken.

Dan staan de eetbare bomen vol in blad, gebruik lindenblad als spinazie en jonge druivenbladeren kan je ook vanalles mee en van de grote druivenbladeren zijn mooi dolma's te majen met wat rijst, kruiden en groentenstock (gemaakt van schillenafval, gesudderd op de zonnekoker :) )
Zo dat waren weer van praktische voorbeelden van duurzaam ipv naar de winkel lopen.
In Nederland groeide nu de daslook rijkelij, zelfs in het Vondelpark, heerlijk gezond

edit, wat typos

[ Voor 10% gewijzigd door Silent7 op 17-06-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:36
Fruit vind ik ook altijd zo'n dingetje. Als je alleen Hollands fruit wilt eten, dan zit je bijna het hele jaar alleen maar appels en peren te eten, afgezien van een periode rond de zomer. De rest van het jaar ligt de supermarkt vol met fruit uit andere continenten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft

Juist die "symbolische waarde" maakt het zinloos. Werkelijk iedereen klaagt over papieren rietjes, pakjes drinken voor de kinderen zijn niet meer te drinken, maar dat papier zit wel in een plastic verpakking.
Daarbij heeft de "plasticsoep" niets maar dan ook niets met ons te maken, ik rijd niet naar Scheveningen om een rietje in zee te gooien, en ik rijd ook niet naar een van de grote rivieren om het daar vanaf een brug in te mikken.
Mijn rietje wordt netjes bij het plasticafval ingeleverd om gerecycled te worden, en ik neem aan dat de gemeente ook niet naar zee rijdt om die vuilniswagen leeg te gooien. Ons goede gedrag wordt afgestraft.

Het zou fijn zijn als politici zich met iets zinnigs bezig gaan houden, i.p.v. met symboolpolitiek en het aanpraten van schuldgevoelens:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zmescience.com/wp-content/uploads/2015/02/Plastic-Debris-Entering-World-Oceans-Million-Metric-Tons-Per-Year_chartbuilder-1024x925.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10

De opvolger van het plastic rietje is dan weer gevaarlijker voor jonge kinderen... de doelgroep van die rietjes. En dat slappe kartonnen ding zit verpakt in... plastic.

@PinusRigida Punt is wel dat een brandstofauto na 8 jaar nog steeds 100% actieradius heeft en niet 70%. Ik kijk op whattherange.com voor werkelijke bereiken en de moeite die het kost om weer verder te kunnen. Ik heb maar weer voor dino's in de tank gekozen. Binnen 5 minuten weer 800km bereik en overal makkelijk te krijgen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:36
PinusRigida schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:50:
[...]

Als ik met m'n pa hierover praat staat de conversatie meteen bol van overdrijvingen en al lang achterhaalde vooroordelen/dooddoeners/negatieve aspecten die al een decennium opgelost zijn.

M'n pa is dan ook iemand die nu 73 jaar oud is, en elektrische wagens nog steeds ziet als hoe ze waren toen hij jong was... érgens ziet hij wel in dat de technologie ongelooflijk vooruitgeschoten is de laatste jaren, maar hij wil het om de ene of de andere reden niet luidop toegeven.... 'waarom' vraag ik me dan af, per slot van rekening gaat het meestal om conversaties in familiale sfeer... je hebt toch geen eer, trots, of grote gelijk te verdedigen?!

- Snelladen is per definitie gelijk aan een kapotte batterij binnen het jaar

- Winter is per definitie gelijk aan een kapotte batterij binnen 2 jaar

- (accu-sparende) software is per definitie gelijk aan 'gaat storingen geven, zal nooit goed werken'

...en mensen die ik persoonlijk ken -een goeie maat van me- die nu al zo'n 8 jaar met een Tesla Model S met de originele batterij rijdt, de auto die elke winter buiten blijft staan omdat zijn garage zijn persoonlijke koersfiets-stalling is, en die zegt -en het ook met gemak kan bewijzen- dat zijn accu nog steeds meer dan 70% van de startcapaciteit heeft (na 8 winters!), zijn voor m'n pa per definitie aan het liegen en hebben -ondanks dat ze goeie vrienden zijn- blijkbaar toch iets te winnen van Tesla als ze tegen vrienden liegen... nochtans zie ik z'n Tesla nog steeds staan en lijkt het er sterk op dat die 'm nog dagelijks gebruikt...

Enfin, m'n eigen pa is niet representatief... of toch?! want ik hoor zo ont-zettend vaak dezelfde verzuchtingen van mensen van die en zelfs jongere generaties.... verzuchtingen die ""ooit"" klopten wellicht...

Ach, ik wil hier ook geen punt maken "pro-Tesla" dat boeit me niet en het merk zelf ook niet... auto's an-sich boeien me niet... maar we hebben geen keuze en we moéten overstappen op een andere manier van verplaatsing, alle verzuchtingen ten spijt... en er zijn wellicht nog genoeg 'negatieve aspecten' die kloppen, maar laat ons ajb de ruis weghouden uit het debat.... ruis zijnde: vooroordelen, dooddoeners en overdrijvingen, komende vanuit een emotionele verbondenheid met 'hoe het vroeger was', en laten we gewoon rationeel blijven. R&D staat niet stil, maar we weten allemaal dat het menselijk brein rigide wordt met leeftijd. Dàt is het grote probleem en dat is niks anders dan mentaliteit in correlatie met leeftijd, en dat sijpelt door in politiek, globaal beleid en bestuur.
Wat ik merk bij de meeste mensen is dat het vooral een stukje 'koudwatervrees' is. Ze kennen het niet, en baseren daarom hun mening op wat ze op internet kunnen vinden en wat ze van vrienden/familie en kennissen horen. Kortom, een grote bron van desinformatie.... Kijk eens op ad.nl. Alles wat daar gepost word over EV's (laat staan tesla's) word sowieso negatief gebracht. Toch word het als een 'van de grote kranten van NL' gezien... Stukje jaloezie komt er ook bij kijken vrees ik. Een nieuwe EV is toch een forse (if not, onbetaalbaar) voor veel mensen. Het is daarom aantrekkelijk om EV's maar af te serveren met de makkelijke drogredenen om zo je keuze voor een fossiel aangedreven mobiel te verantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:37

Dido

heforshe

Señor Sjon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:56:
De opvolger van het plastic rietje is dan weer gevaarlijker voor jonge kinderen... de doelgroep van die rietjes. En dat slappe kartonnen ding zit verpakt in... plastic.
Ook dat is weer opgelost zoals we dat gewend zijn: de industrie mag zelf het probleem oplossen, en er wordt geen deadline gesteld. Yeay, welk probleem zullen we morgen eens oplossen?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
XFlame schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:29:
Fruit vind ik ook altijd zo'n dingetje. Als je alleen Hollands fruit wilt eten, dan zit je bijna het hele jaar alleen maar appels en peren te eten, afgezien van een periode rond de zomer. De rest van het jaar ligt de supermarkt vol met fruit uit andere continenten.
Je kan in sommige bossen in Nederland wilde frambozen vinden, Die doen het prima met wat minder zon, vele bessen ook trouwens.

De lekkerste kersen die ik ooit at was in nederland bij een kweker die in de kwekerij aan voorbijgangers verkocht, gaf wat geld, kreeg leeg mandje, en zelf plukken.

Het vergeten fruit, de krent, dus niet die kleine verschompelde donkere dingen wat vaak ook druiven zijn als rozijnen, nee de echte krent, zeer makkelijk te houden boompje, ideaal als haag of vrijstaand, een van de eerste bomen die bloeit, dus heel mooi om te zien en het fruit is als eerste boomfruit rijp en erg lekker

Kiwis doen het aardig in nederland, druiven ook, dat zijn klimmers

Appel en peer doet het natuurlijk goed.

Hondsroos en sommige dik bottelende rozen doen het geweldig in Nederland geeft fruit dat pas na vorst lekker is en de hele winter kan hangen (geen vorst plukken en de vriezer in) wel wat werk om vruichtvlees van zaad en prut te scheiden

Kaki, mogen de hele winter aan de boom hangen, zien er leuk uit, rode ballen in verder grijzige winter tuin.
Kaki daar is het hier te droog en warm voor in de winter, ik krijg ze niet aan de praat en vrienden hadden grote bomen gekocht die na twee jaar dood gingen. Maar in Nederland doen die het echt goed.

Dus bij een tuin hebben
Schuttingen met druif en kiwi
wat krentenboompjes
twee kersen
als ze groot genoeg zijn om onder te werken daar frambozen/bessen en aardbeien planten en j
twee kaki
twee appels
twee peren
deel schutting door hondsroos

Regelmatig de natuur in voor wilde pluk bramen en vlierbes bijv.

En je hebt letterlijk jaarrond vers fruit wat niet lokaler kan.

Balkon of raam, daar kan aarbei en in een grotere pot zelfs framboos prima.
En zowel aardbei als framboos vermeerdert extreem makkelijk, aardbei maakt zelf neiuwe planten en framboos schiet zijn wortel ver weg, sterker nog, de eerder genoemde framboos staat tussen twee oude druiven, ik had de plant die we kochten in een heel ander stukej tuin gezet. Die onder de semiverharde rijlaan naar andere tuindelen gelopen en op de oorspronkelijk plek was het veel te veel zon dus daar ging hij dood.

En dan heb ik het niet eens gehad over citrus planten die je juist in potten wil, en waar je fruit eigenlijk eindeloos aan kan laten hangen. Als ik eens in een tuincentrum moet zijn verbaas ik me er altijd voer dat er zoveel vraag lijkt te zijn naar "sier" planten voor in huis terwijl een pot bij een zonnig raam eetbaar spul kan genereren wat net zo mooi is (bijv een stukje gember in een pot, of geelwortel geeft supermooie planten met mooie bloemen waar je vervolgens regelmatig rysomen van kan oogsten en eten.
De Europese aardbei is van oorsprong een smakeloos vruchtje, maar werd al geplant vanwege de vele bloemen dus puur voor de sier, huidige aardbeiene hebben die kwaliteit behouden en geven mooi fruit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

RemcoDelft schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:49:

Het zou fijn zijn als politici zich met iets zinnigs bezig gaan houden, i.p.v. met symboolpolitiek en het aanpraten van schuldgevoelens:
Het zou fijn zijn als mensen zich om belangrijkere dingen druk gaan maken dan waar een rietje van gemaakt is. Ongelooflijk dat dat zo'n probleem schijnt te zijn 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
emnich schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:37:
[...]

Het zou fijn zijn als mensen zich om belangrijkere dingen druk gaan maken dan waar een rietje van gemaakt is. Ongelooflijk dat dat zo'n probleem schijnt te zijn 8)7
:D

en meer in lijn met mijn eerdere post

Gewoon :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Tweak_ers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:59:
[...]

Nou, ik zag dat het bij sommige maatschappijen al 48 cent per kWh kost. Mijn accu van de Tesla zou 77-82kWh moeten zijn. Gooi er nog wat AC verliezen bovenop en je zit zo op €40 voor een volle accu.

Overigens staat mijn laadpaal voor iedereen open. Iedereen mag er laden, tegen €0,37 per kWh. Iedere laadpas zou moeten werken. Veel plezier ermee.
Nuance...;) Accu om thuis te komen is niet per se vol. Een volle is misschien wat enthousiast ja.

Hoe lamg zou dat eigenlijk duren, met het verlemgsnoertje als er geen laadpaal staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:56:
[...]

Ik vind ze in elk geval vreselijk, die kartonnen rietjes. In de horeca kom ik wel eens rietjes van suikerriet tegen, dat is een beter alternatief.

Thuis hebben we glazen rietjes, dat drinkt al zoveel fijner en ze kunnen zo de vaatwasser in.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20
XWB schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:21:
[...]

Ik vind ze in elk geval vreselijk, die kartonnen rietjes. In de horeca kom ik wel eens rietjes van suikerriet tegen, dat is een beter alternatief.

Thuis hebben we glazen rietjes, dat drinkt al zoveel fijner en ze kunnen zo de vaatwasser in.
Voor kinderen lijkt glas mij nu niet bepaald een veiliger alternatief dan karton :9.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:35

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb de RVS variant. Ook vaatwasser bestendig en wel veilig

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:50
Ik heb de kunststof inschuifrietjes (kabelgoot-achtige constructie). Die worden goed schoon in de vastwasser.

Met mooi weer fiets ik gewoon die 20km naar mijn werk heen en weer. Het went. Alleen jammer dat mijn vrouw dan alsnog de kans ziet om de tank leeg te rijden… :p

We hebben één auto, en we wandelen veel. Ik lees steeds meer ipv gamen. Vakantie is thuis of bij de Oosterburen.

Wij drinken voornamelijk water, eten weinig vlees. Verwarming op 18 graden in de winter met alle tussendeuren dicht. 1400m3 met een vrijstaande woning en koken op gas (oude keuken in afwachting van grondige verbouwing). Valt me reuze mee.

Zoveel mogelijk groen in de tuin, en zo mogelijk ook nog eetbare planten / fruit / noten. We gaan het derde jaar in met ons nieuwe huis, en de tuin begint langzaam ergens op te lijken. Eerstvolgende project is afkoppelen regenwater afvoer, en dan liefst een tank in de grond voor tuin besproeiing.

Dakpannen moeten achter een tijdje vervangen, en dan komen net genoeg zonnepanelen om het eigen verbruik in de zomer te dekken. Warmtepomp zie ik persoonlijk niets in… we wachten even af wat de toekomst brengt.

[ Voor 83% gewijzigd door Flozem op 17-06-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
psychodude schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:49:
[...]

Voor kinderen lijkt glas mij nu niet bepaald een veiliger alternatief dan karton :9.
De glazen rietjes zijn best stevig, ze overleven in elk geval een val op de grond O-) Maar inderdaad, voor kinderen is een alternatief beter.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:09:
[...]
Je zou serieus vrienden 3 kwartier laten lopen? For real?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
42erik schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:59:
[...]

Je zou serieus vrienden 3 kwartier laten lopen? For real?
De vrienden met een elektrische auto mogen hem ook niet aanluiten, dus waarschijnlijk wel. Alleen moeten vrienden met een ICE dan wel een jerrycan kunnen lenen. Wellicht heeft @Wailing_Banshee er een staan, dan moet die eerst even geleegd worden in de eigen auto voordat de vrienden de lege jerrycan mogen lenen om naar het tankstation te lopen. ;)

Hadden ze maar beter moeten plannen. 8)7

Sorry, ik steek nu even de draak met de materie, maar dat begon natuurlijk met de weigering om het bezoek (dat waarschijnlijk ook een paar euro's aan drank en voedsel consumeert) gewoon een kabeltje te laten aansluiten en vervolgens te gaan drammen over laadinfrastructuur....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

RemcoDelft schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:49:
Daarbij heeft de "plasticsoep" niets maar dan ook niets met ons te maken, ik rijd niet naar Scheveningen om een rietje in zee te gooien, en ik rijd ook niet naar een van de grote rivieren om het daar vanaf een brug in te mikken.
Mijn rietje wordt netjes bij het plasticafval ingeleverd om gerecycled te worden, en ik neem aan dat de gemeente ook niet naar zee rijdt om die vuilniswagen leeg te gooien. Ons goede gedrag wordt afgestraft.

[Afbeelding]
Echt, serieus.

Veel van het plastic afval wat in het westen wordt geproduceerd wordt aan arme landen verkocht:

https://www.weforum.org/a...ndonesia-pollution-health

Plastic waste from Western countries is poisoning Indonesia

Indonesia has become a dumping ground for plastic from Australia, Europe and North America.

Every day, people in Western countries in Australia, Europe and North America diligently separate their household plastic waste to be collected and sent for recycling. But much of it isn’t recycled. Instead it is exported – sometimes illegally – to Indonesia and neighbouring countries, polluting the air and affecting the health of local people.

https://www.newsweek.com/...h-east-asia-trash-1436969

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IO4GLtmjUxBGk1aik2k0My07zwc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sYGbnJWS4rEZps2ENVORyC8q.jpg?f=user_large

https://money.cnn.com/201...n-us-recycling/index.html

For decades, shipping containers have been loaded with American scrap and waste and dispatched to China for recycling.

https://www.statista.com/...-plastic-waste-and-scrap/

The global battle about who will deal with the world’s trash is raging on. After China banned the import of plastic waste in 2019, other Asian countries have expanded into the sector that carries the inherent risk of air, land and maritime pollution.

https://edition.cnn.com/2...f-mind-varkkey/index.html

By exporting trash, rich countries put their waste out of sight and out of mind

(CNN)In most neighborhoods in the developed world, municipal services cart away trash on a regular basis. When consumers diligently separate their recyclables from organic waste at the source, trust in their local recycling systems absolves them of much of the mental guilt of consumption.

This is where the global dimension of the problem begins. It is often cheaper for developed countries to ship containers of plastic waste halfway around the world to be "recycled" in developing countries than to deal with the trash themselves.

While plastic importing and recycling can be a legitimate and lucrative "green" industry in the developing world, rogue firms find it even more profitable to either incinerate plastics or dump them in landfills. Burning plastic releases noxious fumes into the air. Plastics in landfills can leech out toxins, and these plastics and toxins can end up in local waterways.

[ Voor 33% gewijzigd door Salvatron op 17-06-2022 23:37 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
42erik schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:56:
[...]

Nuance...;) Accu om thuis te komen is niet per se vol. Een volle is misschien wat enthousiast ja.

Hoe lamg zou dat eigenlijk duren, met het verlemgsnoertje als er geen laadpaal staat?
Bij mijn 3 LR ongeveer 24 uur. 13A op 230V = 3000Watt.
3kWh per uur.
72kWh in 24 uur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
Salvatron schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:19:
[...]

Echt, serieus.

Veel van het plastic afval wat in het westen wordt geproduceerd wordt aan arme landen verkocht:
(...)
Ik snap @RemcoDelft wel hoor. Ik scheid het afval ook netjes en houd plastic mooi apart in een zak die volgens de afvalverwerker van mijn gemeente netjes gerecycled wordt. Dat is wat ik dan doe voor het milieu.

Als die afvalverwerker vervolgens het spul niet recyclet, maar verscheept naar de andere kant van de wereld, dan heb ik toch nog steeds niets verkeerd gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Tweak_ers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:38:
[...]

Bij mijn 3 LR ongeveer 24 uur. 13A op 230V = 3000Watt.
3kWh per uur.
72kWh in 24 uur.
Ah thanks. Dus een paal is wel echt noodzaak, want dit schiet niet zo op nee als je hem elke dag nodig hebt. Al zal je hem niet volledig leeg rijden, dus dat maakt natuurlijk ook weer uit.

Eerst maar eens de islolatie en zonnecellen denk ik maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:50
Salvatron schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:19:
[...]

Echt, serieus.

https://www.weforum.org/a...ndonesia-pollution-health

Plastic waste from Western countries is poisoning Indonesia

Indonesia has become a dumping ground for plastic from Australia, Europe and North America.

Every day, people in Western countries in Australia, Europe and North America diligently separate their household plastic waste to be collected and sent for recycling. But much of it isn’t recycled. Instead it is exported – sometimes illegally – to Indonesia and neighbouring countries, polluting the air and affecting the health of local people.

https://www.newsweek.com/...h-east-asia-trash-1436969

[Afbeelding]

https://money.cnn.com/201...n-us-recycling/index.html

For decades, shipping containers have been loaded with American scrap and waste and dispatched to China for recycling.

https://www.statista.com/...-plastic-waste-and-scrap/

The global battle about who will deal with the world’s trash is raging on. After China banned the import of plastic waste in 2019, other Asian countries have expanded into the sector that carries the inherent risk of air, land and maritime pollution.

https://edition.cnn.com/2...f-mind-varkkey/index.html

By exporting trash, rich countries put their waste out of sight and out of mind

(CNN)In most neighborhoods in the developed world, municipal services cart away trash on a regular basis. When consumers diligently separate their recyclables from organic waste at the source, trust in their local recycling systems absolves them of much of the mental guilt of consumption.

This is where the global dimension of the problem begins. It is often cheaper for developed countries to ship containers of plastic waste halfway around the world to be "recycled" in developing countries than to deal with the trash themselves.

While plastic importing and recycling can be a legitimate and lucrative "green" industry in the developing world, rogue firms find it even more profitable to either incinerate plastics or dump them in landfills. Burning plastic releases noxious fumes into the air. Plastics in landfills can leech out toxins, and these plastics and toxins can end up in local waterways.
Precies. En dit effect zie je niet alleen met plastic. Hier worden klimaatdoelen ‘gehaald’, en daar gaat alsnog alles het milieu in.

Wat mij betreft mag je dit effect ook zo uitleggen voor alle ‘duurzame’ energieopwekkers - en verbruikers, alsook voedingsmiddelen die we importeren om hier ‘groener’ te zijn. Het is eigenlijk niks anders dan de problemen geografisch en/of in de tijd verschuiven.

Consuminderen. Dat is de enige manier imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
42erik schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:45:
[...]

Ah thanks. Dus een paal is wel echt noodzaak, want dit schiet niet zo op nee als je hem elke dag nodig hebt. Al zal je hem niet volledig leeg rijden, dus dat maakt natuurlijk ook weer uit.

Eerst maar eens de islolatie en zonnecellen denk ik maar :)
Nou ja, mijn paal is 1x 16A. Dus doet 3,7kWh per uur. Dan is van leeg maar vol 20 uur.

Maar het ding is, je gaat nooit van leeg naar vol.
Je laadt eigenlijk altijd naar 90% om je accu te besparen. Daarnaast wacht je niet met laden tot hij leeg is. Persoonlijk hang ik hem met 40-50% aan de lader, dan is hij altijd in een nacht weer vol op 90%.

Stel ik kom om 18:00 uur thuis en vertrek rond 7:00 uur weer naar werk. Dan gaat hij van 18:00-7:00uur aan de lader. Met 3,7kW is dat goed voor zo’n 50 kWh per avond/nacht laden.

Met een verbruik van 160wh/km ligt de grens theoretisch op 312km per dag voor een 1 fase paal.

Met een verbruik in de winter van 200wh/km ligt de theoretische grens op 250km per dag.

Rijd je meer km per dag, heb je een 3 fase paal nodig, rijd je minder? 1 fase is meer dag genoeg.

En toch denk ik dat mensen hier meer bij stil moeten staan. Iedereen neemt nu maar 3 fase omdat het lekker snel is. Maar dat is een grote belasting op ons elektriciteitsnet. Voor 1 3-fase laadpaal, kun je ook 3 1-fase aansluitingen realiseren. Veel minder belastend voor ons stroomnet.

En hoeveel mensen rijden nu écht meer dan 250km woon-werk verkeer? Dat zijn er niet zo heel veel.

De toekomst zit denk ik ook meer in laden op de zaak. De eerste partij waar zonnepanelen verplicht gaan worden zijn denknik de zakelijke partijen. Ieder bedrijf zal in de toekomst verplicht worden om een deel van de energie groen, zelf op te wekken. Dan ben je niet alleen meer op thuis aangewezen voor het laden. Veel bedrijven hebben al laadpalen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Dennis1812 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:51:
Ik heb de RVS variant. Ook vaatwasser bestendig en wel veilig
Tot ze ermee in hun keel prikken, een stalen buis in je mond is helemaal niet veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:35

Dennis1812

Amateur prutser

RemcoDelft schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Tot ze ermee in hun keel prikken, een stalen buis in je mond is helemaal niet veilig.
Dan heb je als je hem laat zitten in elk geval luchtdoorlaat en dus een vrije ademweg.

Verder kan een plastic rietje of papieren rietje ook doorschieten.
In dat opzicht is geen enkel rietje veilig.

Ik gebruik wel liever RVS dan glas. Als ze dat glas kapot bijten zit de hele mond vol glas.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:41:
[...]

Nou ja, mijn paal is 1x 16A. Dus doet 3,7kWh per uur. Dan is van leeg maar vol 20 uur.

Je laadt eigenlijk altijd naar 90% om je accu te besparen. Daarnaast wacht je niet met laden tot hij leeg is. Persoonlijk hang ik hem met 40-50% aan de lader, dan is hij altijd in een nacht weer vol op 90%.

Stel ik kom om 18:00 uur thuis en vertrek rond 7:00 uur weer naar werk. Dan gaat hij van 18:00-7:00uur aan de lader. Met 3,7kW is dat goed voor zo’n 50 kWh per avond/nacht laden.

Met een verbruik van 160wh/km ligt de grens theoretisch op 312km per dag voor een 1 fase paal.

Met een verbruik in de winter van 200wh/km ligt de theoretische grens op 250km per dag.

Rijd je meer km per dag, heb je een 3 fase paal nodig, rijd je minder? 1 fase is meer dag genoeg.

En toch denk ik dat mensen hier meer bij stil moeten staan. Iedereen neemt nu maar 3 fase omdat het lekker snel is. Maar dat is een grote belasting op ons elektriciteitsnet. Voor 1 3-fase laadpaal, kun je ook 3 1-fase aansluitingen realiseren. Veel minder belastend voor ons stroomnet.

En hoeveel mensen rijden nu écht meer dan 250km woon-werk verkeer? Dat zijn er niet zo heel veel.

De toekomst zit denk ik ook meer in laden op de zaak. De eerste partij waar zonnepanelen verplicht gaan worden zijn denknik de zakelijke partijen. Ieder bedrijf zal in de toekomst verplicht worden om een deel van de energie groen, zelf op te wekken. Dan ben je niet alleen meer op thuis aangewezen voor het laden. Veel bedrijven hebben al laadpalen staan.
Je hebt minder Wh nodig dan ik dacht per km. Ja, zo kon je al snel prima uit met een 1 fase paal. Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik heb weer dingen geleerd! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Dennis1812 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:59:
[...]

Dan heb je als je hem laat zitten in elk geval luchtdoorlaat en dus een vrije ademweg.
A British woman was impaled by a metal straw after falling at her home, a coroner said in an inquest this week that highlighted the potential dangers of metal straws. Such straws have surged in popularity as cities, states and even countries have banned single-use plastic straws.

Als genoeg mensen het gebruiken gaat het gewoon levens kosten.
Afbeeldingslocatie: https://331mrnu3ylm2k3db3s1xd1hg-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2021/05/metal-straw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan niet anders dan dat er snel een wettelijk maximale sterkte van rietjes gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

RemcoDelft schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:38:
[...]

A British woman was impaled by a metal straw after falling at her home, a coroner said in an inquest this week that highlighted the potential dangers of metal straws. Such straws have surged in popularity as cities, states and even countries have banned single-use plastic straws.

Als genoeg mensen het gebruiken gaat het gewoon levens kosten.
[Afbeelding]
Helpt het ook direct mee aan het verminderen van de bevolking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dennis1812 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:59:
[...]

Ik gebruik wel liever RVS dan glas. Als ze dat glas kapot bijten zit de hele mond vol glas.
Snap ik, maar complimenten aan degene die een glazen rietje kapot kan bijten :D

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20
XWB schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Snap ik, maar complimenten aan degene die een glazen rietje kapot kan bijten :D
Net zo veel vertrouwen als de vrouw in dit filmpje hoor ik :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Terwijl het voor anderen het beeld oproept van: waarom gaan zij zich niet druk maken om iets dat echt zoden aan de dijk zet. Ik zie dergelijke bewindslieden daardoor juist als onbekwaam en betitel het als 'window dressing'.
Napo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:59:
[...]Het is ook gewoon een kip-ei probleem. Ga je in de beginfase een (snel)laadstation ergens plaatsen waar weinig gebruik van gemaakt en creeer je daarmee potentie tot vraag of ga je wachten tot er genoeg vraag is eer je er een (snel)laadstation plaatst.

Daarnaast, hoe anders is dat met brandstoftankstations op dit moment? De dichtheid van brandstoftankstations is ook in het noorden minder dan in de randstad.
Alleen een benzinestation heeft meer pompen en het 'laden' gaat veel sneller. Ook is de actieradius groter, dus in de praktijk wordt dat minder gevoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
emnich schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:24:
[...]

Helpt het ook direct mee aan het verminderen van de bevolking...
Ik blijf mij verwonderen over de verschillende invalshoeken mbt overbevolking.

Hebben we een keer een grote kans wat te verminderen (Corona), gaan we opeens maatregelen introduceren en ziekenhuizen uitbreiden.

Dat virus had echt veel meer bevolking kunnen verminderen dan nu is gebeurd.

Maar dat gaat blijkbaar te ver.

Bij doden door rietjes wat het denk ik pas veranderen als het vaker voorkomt en ook nog eens kinderen betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Roenie schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:09:
[...]

Alleen een benzinestation heeft meer pompen en het 'laden' gaat veel sneller. Ook is de actieradius groter, dus in de praktijk wordt dat minder gevoeld.
Maar een benzine station moet je met brandstof auto altijd opzoeken. Je moet er één opzoeken, iedere keer als het nodig is. Kost je het hele jaar door veel tijd.

Laden doe ik het hele jaar voor de deur terwijl ik slaap. Ideaal, nooit meer naar een benzine station hoeven rijden.
Snelladen is iets wat ik enkel tijdens vakantieritten doe. Ja dat kost dan ietsjes meer tijd. Nou als dat het enige is. Ik krijg er de rest van het jaar veel gemak voor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
42erik schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:44:
[...]

Je hebt minder Wh nodig dan ik dacht per km. Ja, zo kon je al snel prima uit met een 1 fase paal. Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik heb weer dingen geleerd! Thanks!
95% van de mensen heeft genoeg aan een 1-fase paal, maar iedereen wil sneller. Dat gaat in de toekomst met het elektriciteitsnet een probleem worden, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
stylezzz schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:05:
[...]

Wat ik merk bij de meeste mensen is dat het vooral een stukje 'koudwatervrees' is. Ze kennen het niet, en baseren daarom hun mening op wat ze op internet kunnen vinden en wat ze van vrienden/familie en kennissen horen. Kortom, een grote bron van desinformatie.... Kijk eens op ad.nl. Alles wat daar gepost word over EV's (laat staan tesla's) word sowieso negatief gebracht. Toch word het als een 'van de grote kranten van NL' gezien... Stukje jaloezie komt er ook bij kijken vrees ik. Een nieuwe EV is toch een forse (if not, onbetaalbaar) voor veel mensen. Het is daarom aantrekkelijk om EV's maar af te serveren met de makkelijke drogredenen om zo je keuze voor een fossiel aangedreven mobiel te verantwoorden.
Andersom heb je ook de EV evangelisten. Mensen die beweren dat hun Tesla Model 3 (nota bene) de beste auto ooit gemaakt is. Nou ik rijd zo’n “beste auto ooit”, maar dan denk ik dat je hiervoor enkel Lada en Dacia gereden hebt, want ik mis mijn Volvo, Audi en Mercedes regelmatig.

Ik ben blij dat het lease is en niet mijn eigen auto, want bepaalde kwaliteitsissues gebeurt gewoon niets mee. Tesla “Service” vindt blijkbaar ook dat je blij moet zijn dat je Tesla “mag” rijden.

Nee hoor, dit was mijn eerste, maar ook zeker mijn laatste Tesla.

Ik wil wel EV blijven rijden, dus maak de goedkope bijtelling nog even vol en hoop dat er over 2,5 jaar een leuk alternatief is. Anders wordt het denk ik toch een PHEV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
emnich schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:37:
[...]

Omdat het vervelend drinkt met papier. In de tussentijd verpakken we zelfs paprika’s afzonderlijk in plastic. Waar zijn we dan mee bezig?

De verpakking van smarties vind ik wat dat betreft ideaal. Een grote papieren verpakking waar alle smartiesoosjes inzitten. Waarom doen we dat niet al gisteren met alle droge producten? Bijna alles zit in de supermarkt in plastic. Alles.

En dan maken we ons druk om een stel luttele rietjes 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:38:
[...]

Andersom heb je ook de EV evangelisten. Mensen die beweren dat hun Tesla Model 3 (nota bene) de beste auto ooit gemaakt is. Nou ik rijd zo’n “beste auto ooit”, maar dan denk ik dat je hiervoor enkel Lada en Dacia gereden hebt, want ik mis mijn Volvo, Audi en Mercedes regelmatig.

Ik ben blij dat het lease is en niet mijn eigen auto, want bepaalde kwaliteitsissues gebeurt gewoon niets mee. Tesla “Service” vindt blijkbaar ook dat je blij moet zijn dat je Tesla “mag” rijden.

Nee hoor, dit was mijn eerste, maar ook zeker mijn laatste Tesla.

Ik wil wel EV blijven rijden, dus maak de goedkope bijtelling nog even vol en hoop dat er over 2,5 jaar een leuk alternatief is. Anders wordt het denk ik toch een PHEV.
Toevallig. Ik rijd er ook 1... nog nooit het servicecentrum gezien dus wat dat betreft kan ik je ervaring niet bevestigen. Maar dat lijkt me ook redelijk offtopic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:38:
En dan heb je nog de 'Elitisten" die enkel Zweedse en Duitse auto's kunnen respecteren en mensen met een Dacia gelijk tot de armelui rekenen.

;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:44:
[...]

Omdat het vervelend drinkt met papier. In de tussentijd verpakken we zelfs paprika’s afzonderlijk in plastic. Waar zijn we dan mee bezig?

De verpakking van smarties vind ik wat dat betreft ideaal. Een grote papieren verpakking waar alle smartiesoosjes inzitten. Waarom doen we dat niet al gisteren met alle droge producten? Bijna alles zit in de supermarkt in plastic. Alles.

En dan maken we ons druk om een stel luttele rietjes 🙄
Het geeft voor mij perfect aan dat we niet bereid zijn om ook maar iets te doen voor 'ons' milieu.

Natuurlijk zijn rietjes niet het grote probleem in de wereld en zijn er 1.001 dingen nog belangrijker dan plastic rietjes maar als we zelfs niet bereid zijn om plastic rietjes uit te bannen dan zie ik het somber in voor de wereld. Let wel, volwassen mensen die klagen dat hun rietje niet zo lekker drinkt |:(

Daarbij is de maatregel natuurlijk helemaal niet dat plastic rietjes verboden zijn geworden, het gaat om plastic wegwerpartikelen en plastic rietjes is daar één van.

Bij elke maatregel die we nemen kan je een ander probleem benoemen wat misschien wel een groter probleem is en er op wijzen dat dát eerst maar aangepakt moet worden. Op die manier komen we helemaal nergens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
Flozem schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:12:
[...]

Precies. En dit effect zie je niet alleen met plastic. Hier worden klimaatdoelen ‘gehaald’, en daar gaat alsnog alles het milieu in.

Wat mij betreft mag je dit effect ook zo uitleggen voor alle ‘duurzame’ energieopwekkers - en verbruikers, alsook voedingsmiddelen die we importeren om hier ‘groener’ te zijn. Het is eigenlijk niks anders dan de problemen geografisch en/of in de tijd verschuiven.

Consuminderen. Dat is de enige manier imho.
Meer verandering in consumptie, als jij je tuin helemaal anders inricht dan de norm dan is er veel mogelijk.
Er zijn zelfs eetbare, bijen/hommels ondersteunende planten die je ipv gras kan gebruiken, tijm soorten die laag blijven bijvoorbeeld, nooit meer maaien,
Ik zag je eerdere post en precies dat dus.
Wij eten niet minder groente, wij plukken het alleen op eigen terrein.
Wij eten niet minder fruit, wij plukken het meeste alleen op eigen terrein

Nou gebruiken we vanaf september wel energie voor een grote vriezer, dan begin we die te vullen met reine claude pruimen, bramen, druiven, vlierbessen en vorig jaar appels toen door gek voorjaar er bijna geen druiven en pruimen waren. Onze zoon houdt niet van fruit uit de vriezer halve bessen dus in winter kopen we vers fruit voor hem, maar mijn vrouw en ik doen het prima
Appels moet je wel iets mee doen, en laat de wintermaanden nou perfect zijn voor appel/kaneel/vlierbessentaart :) Klokhuizen en een lading lelijke appels gaan in een 10l pan op de kachel en dat is met wat filteren en roeren heerlijke appelstroop.

Omdat onze zoon dol is op bessen en die heel goed invriezen heb ik nu diverse bessen in potten om te vermeerderen en als laag onder alle fruitbomen te zetten volgende winter/lente
55 aardbeien, diverse soorten, laat van de lekkerste en productiefsten 1 runner gaan in een klein potje voor onderlaag onder de hogere besse
een gele framboos, die foppen vogels, dus 100% rijp fruit voor ons :)
meibes, een soort bosbes om te zien maar vroege vruchtdrager, daarom de naam
bosbes/blauwe bes
cassis 2x
Goji
Witte aalbes (op fruiteiland staat er 1 die heerlijk aangeslagen en volop in zon kan) foppen ook vogels
Rode aalbes,(idem)
Grandberrie/veenbes
Witte kruisbes uiteraard voor vogel foppen
Granaatappel (dit moet een boom worden, maar die groeien zo langzaam dat ik liever controle heb en dichtbij huis in de pot de bron van anderen in de tuin mag worden
Kiwi

Bij inplanten in de bakken en potten tussen de planten die kleine knoflooktenen die meer werk zijn te schillen en ontdoen van kern dan ze opleveren in de grond gedaan, die geven nu knoflookgroen, heerlijk in de keuken en goede kompaan voor vooral aardbeien.

Wij plukken elke dag wat we nodig hebben en als er echt geoogst moet worden, zoals de witte aalbessen laatst dan gaat het overschot de vriezer in. Behalve met de Reine Claude, die zijn allemaal gelijk rijp en moeten er dan ook echt af, anders vallen ze of gaan de hoornaars er op los.
Op dit moment gaat alles wat we plukken de ontbijttafel op, daarom moet ik flink gaan vermeerderen

Er stonden drie oude druiven, witte met pit
Midden op het fruiteiland heb ik een metalen priee gezet, partytent tapijt (zeg maar kortharig kunstgras enonder, tafel en stoelen daarop, zodat ze niet wegzakken.)
Bij elk van de 6 poten andere druiven soorten, rode en witte gekozen kleu en oogtperiode, om zo lang mogelijk te kunnen oogsten
Die zijn nu een paar jaar bezig en beginnen echt te gaan, en het is heerlijk zitten onder dat bladerdak in de schaduw.

Goed we eten dus niet minder, sterker nog we eten meer frambozen en aardbeien in een dag dan we in Nederland ooit aten in een week :)
ConsuAnderen ipv ConsuMinderen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
emnich schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Het geeft voor mij perfect aan dat we niet bereid zijn om ook maar iets te doen voor 'ons' milieu.

Natuurlijk zijn rietjes niet het grote probleem in de wereld en zijn er 1.001 dingen nog belangrijker dan plastic rietjes maar als we zelfs niet bereid zijn om plastic rietjes uit te bannen dan zie ik het somber in voor de wereld. Let wel, volwassen mensen die klagen dat hun rietje niet zo lekker drinkt |:(

Daarbij is de maatregel natuurlijk helemaal niet dat plastic rietjes verboden zijn geworden, het gaat om plastic wegwerpartikelen en plastic rietjes is daar één van.

Bij elke maatregel die we nemen kan je een ander probleem benoemen wat misschien wel een groter probleem is en er op wijzen dat dát eerst maar aangepakt moet worden. Op die manier komen we helemaal nergens.
Het is altijd het makkelijkst om iets aan te wijzen wat jezelf raakt. Tijdje geleden liep hier ook een heel topic over hoe belachelijk het wel niet was dat er ook statiegeld op kleine plastic flesjes kwam. Inmiddels zie ik geen plastic flesje meer liggen in de berm, alleen nog maar redbull blikjes. Kortom, dat statiegeld lijkt zijn effect niet te missen.... zsm invoeren op blikjes. Hoe onhandig ook, blijkbaar is het nodig.

Maar om weer terug te komen op rietjes. Waarom uberhaupt rietjes? Volgens mij hebben wij die als volwassenen niet echt nodig en zijn we prima in staat om uit een beker te drinken.

[ Voor 6% gewijzigd door stylezzz op 19-06-2022 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 19:54
HTT-Thalan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:43:
[...]

En dan heb je nog de 'Elitisten" die enkel Zweedse en Duitse auto's kunnen respecteren en mensen met een Dacia gelijk tot de armelui rekenen.

;).
Dat heeft denk ik niets te maken met elitist zijn maar meer met kwaliteit die je verwacht. Ja, ze brengen je allebei van a naar b maar kwalitatief is er toch een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:25:
[...]

Maar een benzine station moet je met brandstof auto altijd opzoeken. Je moet er één opzoeken, iedere keer als het nodig is. Kost je het hele jaar door veel tijd.

Laden doe ik het hele jaar voor de deur terwijl ik slaap. Ideaal, nooit meer naar een benzine station hoeven rijden.
Snelladen is iets wat ik enkel tijdens vakantieritten doe. Ja dat kost dan ietsjes meer tijd. Nou als dat het enige is. Ik krijg er de rest van het jaar veel gemak voor terug.
De discussie ging over de beperkte beschikbaarheid van openbare laadpalen versus benzinestations in bepaalde gebieden.
[...]

;).
Ieder merk heeft zijn supporters en afhankelijk ook van hun voorkeuren. Als liefhebber van goed weggedrag en vermogen zal ik nooit in een Dacia rijden. En mijn Daciarijdende collega weer niet in mijn auto, want die is te duur. Zo heeft ieder merk voor- en nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
emnich schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Nee, je mist mijn punt.
We gebruiken misschien 5 keer per maand een plastic rietje.

Terwijl ik iedere dag boodschappen uitpakken voor het avondeten waar je wel 100 rietjes van kan maken (bij wijze van).

We elimineren een zeer klein probleem van de rietjes, met veel ongemak. Iedereen klaagt erover namelijk.

Maar het grote probleem wordt niet aangepakt, dat werkelijk alles is verpakt in plastic.

Voor mij zijn dit verkeerde prioriteiten. Die rietjes had men mogen aanpakken als al die plastic verpakkingen die we dagelijks gebruiken zijn uitgebannen.

Na één maaltijd koken zit de halve plasticbak al vol. Het is bizar hoeveel plastic er in onze dagelijkse boodschappen verwerkt zit.

Dus de rietjes zijn echt symboolpolitiek. We schieten er netto helemaal niets mee op, maar we denken wel dat het helpt. Gevaarlijk sentiment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

;).
Zeker niet!
Prima wagens, veel bang for a buck. Maar je zal als Dacia rijder nooit beweren dat je auto premium aanvoelt, perfect is afgewerkt en er geen betere bestaat. Toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Roenie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:13:
[...]
De discussie ging over de beperkte beschikbaarheid van openbare laadpalen versus benzinestations in bepaalde gebieden.

[...]
En ik probeer duidelijk te maken dat openbare laadpalen niet zo relevant hoeven te zijn.

Laten we aub op privé palen inzetten en niet allemaal dure palen plaatsen, waar vervolgens een soort stoelendans moet plaatsvinden.

Privé palen met zonnepanelen aub, verzin mogelijkheden voor mensen die privé kunnen laden op openbare parkeerplekken. Daarmee stimuleer je groene energie en als salderen eraf gast, stimuleer je thuis accu’s en slim laden.

Dat ontlast het net! Straks 20% van de parkeerplekken reserveren voor EV’s met dure belastende 22kW aansluitingen lijkt mij niet heel toekomstbestendig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:26:
[...]

Nee, je mist mijn punt.

Terwijl ik iedere dag boodschappen uitpakken voor het avondeten waar je wel 100 rietjes van kan maken (bij wijze van).

We elimineren een zeer klein probleem van de rietjes, met veel ongemak. Iedereen klaagt erover namelijk.

Maar het grote probleem wordt niet aangepakt, dat werkelijk alles is verpakt in plastic.

Voor mij zijn dit verkeerde prioriteiten. Die rietjes had men mogen aanpakken als al die plastic verpakkingen die we dagelijks gebruiken zijn uitgebannen.

Na één maaltijd koken zit de halve plasticbak al vol. Het is bizar hoeveel plastic er in onze dagelijkse boodschappen verwerkt zit.

Dus de rietjes zijn echt symboolpolitiek. We schieten er netto helemaal niets mee op, maar we denken wel dat het helpt. Gevaarlijk sentiment!
Ik denk dat jij het punt mist. De maatregel is niet genomen voor rietjes maar voor AL het wegwerpplastic. Rietjes zijn toevallig daar een onderdeel van.

Als de rietjes wel verbannen hadden mogen worden als al het andere gedaan was, waarom dan niet nu al. Laten we de zaken aanpakken die we makkelijk kunnen doen, ongeacht hoeveel het bijdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

FreakNL

Well do ya punk?

Het blijft allemaal klein bier. Vooral omdat we (zowel de consument als de bedrijven) niet echt willen en ook geen incentive hebben. Amersfoort aan Zee lijkt (te) ver weg.

Ondertussen raken we steeds verder op achterstand.
https://nos.nl/l/2433051

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:10

Blokker_1999

Full steam ahead

Tweak_ers schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:26:
[...]

Nee, je mist mijn punt.

Toch niet. De rietjes gaat om meer dan symboolpolitiek. Al dat plastic rondom je voedsel blijft over het algemeen in huis en wordt ook zeer goed gesorteerd. Maar rietjes? Die vind je overal buitenshuis. Vele drankjes voor kinderen komen ermee en op vele toeristische plaatsen worden ze ook volop gebruikt. En veelal ook buiten. En al te vaak geraken die ondingen niet in een vuilbak.

Ik heb zelf ook nog altijd geen enkel goed alternatief gevonden voor plastic rietjes, voor een deel is dat ook gewoon wat je gewend bent. Maar het is niet omdat er nog andere problemen zijn die we moeten aanpakken, en ook stilaan aan het aanpakken zijn, dat we daarom andere stappen niet zouden nemen. Want als we met alles op al de rest moeten wachten, dan gebeurd er nooit iets.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Toch niet. De rietjes gaat om meer dan symboolpolitiek. Al dat plastic rondom je voedsel blijft over het algemeen in huis en wordt ook zeer goed gesorteerd. Maar rietjes? Die vind je overal buitenshuis. Vele drankjes voor kinderen komen ermee en op vele toeristische plaatsen worden ze ook volop gebruikt. En veelal ook buiten. En al te vaak geraken die ondingen niet in een vuilbak.

Ik heb zelf ook nog altijd geen enkel goed alternatief gevonden voor plastic rietjes, voor een deel is dat ook gewoon wat je gewend bent. Maar het is niet omdat er nog andere problemen zijn die we moeten aanpakken, en ook stilaan aan het aanpakken zijn, dat we daarom andere stappen niet zouden nemen. Want als we met alles op al de rest moeten wachten, dan gebeurd er nooit iets.
Dat is ook zo, vroeger struikelde je altijd over de rondslingerende rietjes. Wel fijn dat met het verbod op de plastic rietjes het zwerfafval probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:10

Blokker_1999

Full steam ahead

Tweak_ers schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:41:
[...]

Ik laad zelf al 3 jaar op de granny, niet eens een paal aan mijn woning.

En tuurlijk ga je wel eens van bijna leeg naar vol. Sowieso heeft niet elke EV de optie om vroeger te stoppen met laden en het kan ook echt geen kwaad als je tot 100% gaat laden. Want 100% laden is geen 100% van de capaciteit die je gebruikt. Zowat elke EV heeft een top buffer van al snel 5%. Daarnaast laat je je wagen meestal geen weken staan op 100%, je laad net omdat je er weer mee wenst te gaan rijden. Het enige moment waarop ik zou aanraden om de wagen niet tot 100% te laden is net wanneer je de wagen voor enkele weken gaat laten stilstaan.

Maar uiteindelijk zal iedereen voor zich moeten uitmaken hoe men wenst te laden. Jij noemt veel cijfers op, maar die zijn allemaal specifiek voor jouw. Mijn cijfers zien er totaal anders uit met een verbruik dat bijna de helft is van dat van jouw bijvoorbeeld, maar ook een batterij die veel kleiner is.

Wat vooral belangrijk is, is dat je voldoende kunt laden voor de volgende dag door te komen, en ja, voor een gemiddelde persoon op een gemiddelde dag is traag laden op 1 fase meer dan voldoende voor dagdagelijks gebruik.

De toekomst zal ook meer en meer traag laden worden. Ik weet niet wat de plannen in Nederland zijn, maar in Belgie is men van plan om het capaciteitstarrief in te voeren waarbij een deel van de lasten voor je elektriciteit bepaald zal worden door het piekvermogen dat je opneemt. Als je dan aan 22kW gaat laden terwijl je dat helemaal niet nodig hebt ga je volgens mij snel schakelen naar iets lagers simpelweg omdat het je honderden Euro per jaar gaat kosten.

En nee, ik verwacht niet dat de toekomst gaat zitten in laden op de zaak. Of toch zeker niet gratis laden. Stel je even voor dat er 200 wagens staan en die willen allemaal laden. Wat voor infrastructuur moet je dan als bedrijf gaan aanleggen? Denk je dat het personeel gelukkig gaat zijn als je gaat zeggen: dit jaar krijgt niemand opslag, maar je gaat wel gratis je wagen mogen laden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste

Let op:
Voor het bevolkingsvraagstuk hebben we dit topic: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem