Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:44
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Papier dat vervuild en nat is,.. Is al weinig bruikbaar meer dan voor de verbrandingsovens.
Dat lijkt mij dus ook. Maar diegene waar ik op reageerde scheidt dus bewust geen papier “zodat er wordt overgestapt op nascheiding”. Dan ben je volgens mij niet erg goed bezig. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dido schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:42:
[...]

Nee, dat is het zeker niet. Maar ik ben, denk ik, vast niet de enige in Nederland die niet de hele dag thuis zit om dan op zeker moment te beslissen het huis te verlaten met geen enkele ander doel dan boodschappen halen.

Dus zou ik overal en nergens een boodschappentas mee moeten slepen omdat ik wellicht onderweg naar huis het verzoek / een ingeving krijg om even langs de supermarkt te gaan.

Als ik gewoon, zoals de meesten, overal met de auto heen zou gaan zou dat natuurlijk al een stuk makkelijker zijn :X
Noem me maar een fietsnerd, maar ik ga overal heen op de fiets met m'n rugzak mee.

Dankzij zakception heeft deze zak daardoor altijd een zak op z'n rug, met daarin weer twee plastic tasjes voor bijvoorbeeld zakken chips of sla, zodat ik die niet in m'n rugzak hoef te proppen.

In before "ik vond je altijd al een beetje een rugzakje": nee, het is misschien niet het meest stylish, maar who cares.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:13:
[...]

Biologisch is vooral een marketinginstrument om mensen een goed gevoel te laten geven en meer geld te kunnen vragen. Je kan zelf je twijfels zetten of het beter voor het milieu en aarde is. (ik heb meer iets met het betre leven biologisch.. Maar dan puur voor het dierenwelzijn)
Eeeh, nee. Biologische groenten en fruit zijn toch echt zonder kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen gemaakt. Dat is geen marketing. Of heb je het specifiek over biologisch vlees?

Beter leven sterren zijn bedacht door de vleesindustrie, en zijn wat mij betreft een goed voorbeeld van valse marketing. Dierenwelzijn bestaat niet....je blijft miljarden dieren in veel te kleine hokjes opsluiten en afslachten, die sterren veranderen daar erg weinig aan. In dat opzicht is biologisch vlees ook nauwelijks beter. Dat is alsof je iemand onterecht ter dood veroordeelt, maar hem wel elke dag een biertje geeft totdat hij geëxecuteerd wordt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
[...]
En dan wordt je blikje cola bij de snackbar 1 euro duurder? Of moet iedereen zijn eigen rietje oozak hebben 8)7
Het doel is dat je de rietjes hergebruikt. Je kan ze namelijk prima wassen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KabouterSuper schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:29:
[...]

Eeeh, nee. Biologische groenten en fruit zijn toch echt zonder kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen gemaakt. Dat is geen marketing. Of heb je het specifiek over biologisch vlees?

Beter leven sterren zijn bedacht door de vleesindustrie, en zijn wat mij betreft een goed voorbeeld van valse marketing. Dierenwelzijn bestaat niet....je blijft miljarden dieren in veel te kleine hokjes opsluiten en afslachten, die sterren veranderen daar erg weinig aan. In dat opzicht is biologisch vlees ook nauwelijks beter. Dat is alsof je iemand onterecht ter dood veroordeeld, maar hem wel elke dag een biertje geeft totdat hij geëxecuteerd wordt.
Tja.. Kunstmest is beter te controleren mbt emissies dan de biologische mest.. Dus of dat zoveel uitmaakt. En bestrijdingsmiddelen hebben 2 kanten. Het zorgt voor een hogere opbrengst per hectare. Als we de wereldbevolking biologisch fruit willen geven hebben we fors meer land nodig.
Mbt dierenwelzijn ben ik juist wel voor biologisch. Je kan volharden in "geen vlees etc", maar ik vind dat we in een land als nl wel meer aandacht mogen hebben voor hoe wel met onze dieren omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:21:
[...]

Het doel is dat je de rietjes hergebruikt. Je kan ze namelijk prima wassen.
En dan moet je dus altijd een rietje bij je hebben? Of gaat de snackbareigenaar er statiegeld voor rekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:23:
[...]

En dan moet je dus altijd een rietje bij je hebben? Of gaat de snackbareigenaar er statiegeld voor rekenen?
Het glas dat je in de snackbar / restaurant krijgt gooi je toch ook niet weg na gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:24:
[...]

Het glas dat je in de snackbar / restaurant krijgt gooi je toch ook niet weg na gebruik?
In een snackbar wel, nog nooit een glas gehad daar.. Het gaat dan toch om meeneem spullen. Restaurants is sowieso al een ander verhaal.. Hoevaak krijg je daar een rietje? Bij cocktails etc. In bars is het al langer van metaal/herbruikbaar, dat oogt ook wat beter dan een plastic meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:27:
[...]

In een snackbar wel, nog nooit een glas gehad daar.. Het gaat dan toch om meeneem spullen.
Als je meeneemt, waar heb je dan een rietje voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Als je meeneemt, waar heb je dan een rietje voor nodig?
Ehm.. Op straat/onderweg. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een frietje in een snackbar opgegeten, dat gaat meestal toch op een bankje op straat. (en als ik het meeneem voor thuis bestel ik geen drinken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik ben van ruim 900 km per week met de auto naar 100 km per week op de fiets gegaan. Niet zozeer vanwege het milieu, maar uit praktische overwegingen. Het is goedkoper, en met 100 km stadsverkeer en drukte vanwege werkzaamheden elders heb ik geen zin om wekelijks uren in een stilstaande auto te zitten.

Het scheelt wel 6 ton CO2 per jaar, dus ik heb mijn bijdrage geleverd. Ik lijk wel een van de laatste Nederlanders te zijn die z'n fiets nog op uitsluitend spierkracht kan bewegen. :+

[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 12-06-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:32:
[...]

Ehm.. Op straat/onderweg. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een frietje in een snackbar opgegeten, dat gaat meestal toch op een bankje op straat. (en als ik het meeneem voor thuis bestel ik geen drinken).
Dat is dan mindset inderdaad. Als jij zo graag je cola o.i.d. met een rietje drinkt dan neem je hem of zelf mee of je drinkt je frisdrank zonder rietje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:40

Dennis1812

Amateur prutser

Waarom gebruik je een rietje bij een blikje?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:53
[...]
En dan wordt je blikje cola bij de snackbar 1 euro duurder? Of moet iedereen zijn eigen rietje oozak hebben 8)7
Jij drinkt cola uit blik... met een rietje? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dennis1812 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:54:
Waarom gebruik je een rietje bij een blikje?
Om niet met je lippen aan de muizenpis te zitten.

In plaats van cola, denk dan aan een milkshake of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:42

Dido

heforshe

psychodude schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:37:
Een plastic boodschappentas is echt super compact op te vouwen. Zo'n AH plastic boodschappentas is te reduceren tot een driehoek van circa 5 x 5 x 0.5 cm.
Klopt, die truuk gebruik ik al 30 jaar. Werkt prima, als je een jas bij je hebt, of een tas. En als je een "wegwerp"-tasje opvouwt. Met de wat zwaarder uitgevoerde tassen zoals in het plaatje waar ik op reageerde gaat dat toch een stuk lastiger. En de standaard AH-tasjes vallen na een paar keer vouwen + gebruiken van ellende uit elkaar.
CodeCaster schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:21:
Noem me maar een fietsnerd, maar ik ga overal heen op de fiets met m'n rugzak mee.

Dankzij zakception heeft deze zak daardoor altijd een zak op z'n rug, met daarin weer twee plastic tasjes voor bijvoorbeeld zakken chips of sla, zodat ik die niet in m'n rugzak hoef te proppen.
En iedereen neemt toch wel een tas/koffer mee naar zijn werk?

Nee, ik niet, volledig overbodig en op het moment dat ik een hele dag met een rugzak/koffertje/tas rond moet gaan lopen om mijn boodschasppentas bij me te hebben schiet ik mijn doel ook wel een beetje voorbij, nietwaar?

En ja, er zijn dagen dat ik naar kantoor ga en een laptop meeneem (want "het nieuwe werken" betekent dat er geen normale werkplekken meer beschikbaar worden gesteld, dus mag je met een computer gaan zeulen) maar dat weet ik voorlopig tot een minimum te beperken.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dido schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:44:
[...]

Klopt, die truuk gebruik ik al 30 jaar. Werkt prima, als je een jas bij je hebt, of een tas. En als je een "wegwerp"-tasje opvouwt. Met de wat zwaarder uitgevoerde tassen zoals in het plaatje waar ik op reageerde gaat dat toch een stuk lastiger. En de standaard AH-tasjes vallen na een paar keer vouwen + gebruiken van ellende uit elkaar.
Ik koop eens in de paar jaar een plastic tas bij de supermarkt (Hoogvliet of AH), en die gaan echt wel vaker mee dan "een paar keer vouwen".
En iedereen neemt toch wel een tas/koffer mee naar zijn werk?

Nee, ik niet, volledig overbodig en op het moment dat ik een hele dag met een rugzak/koffertje/tas rond moet gaan lopen om mijn boodschasppentas bij me te hebben schiet ik mijn doel ook wel een beetje voorbij, nietwaar?

En ja, er zijn dagen dat ik naar kantoor ga en een laptop meeneem (want "het nieuwe werken" betekent dat er geen normale werkplekken meer beschikbaar worden gesteld, dus mag je met een computer gaan zeulen) maar dat weet ik voorlopig tot een minimum te beperken.
Je neemt ook geen lunch, drinkfles, kladblok, weet ik wat mee waarvoor je wat voor vorm dan tas dan ook best zou kunnen gebruiken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

CodeCaster schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:06:
Je neemt ook geen lunch, drinkfles, kladblok, weet ik wat mee waarvoor je wat voor vorm dan tas dan ook best zou kunnen gebruiken?
Nee, ik werk niet op de hei. Ik hoef dus geen proviand mee te nemen. En hoewel er geen pc-werkplekken meer zijn, zijn er wel whiteboards en flipovers (inclusief stiften!).
Een keer dat je gewend bent aan de luxe om niet met een tas te hoeven slepen ga je echt geen excuus zoeken om dat toch maar weer te gaan doen. Ik heb mijn handen vrije en geen bezwete rug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:44
Corona heeft trouwens ook veranderd op het werk dat er geen gebruik meer wordt gemaakt van kopjes en mokken. Maar papieren bekers (die wel plastic bevatten). Erg jammer m.i. Niet alleen vanwege milieu, maar ook smaak.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dido schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:37:
[...]

Nee, ik werk niet op de hei. Ik hoef dus geen proviand mee te nemen.
Beledig even in één zin grofweg tachtig procent van Nederland die niet de luxe heeft van een betaalbare (lees: door de staat gesponsorde) kantine op het werk. :')
En hoewel er geen pc-werkplekken meer zijn, zijn er wel whiteboards en flipovers (inclusief stiften!).
Een keer dat je gewend bent aan de luxe om niet met een tas te hoeven slepen ga je echt geen excuus zoeken om dat toch maar weer te gaan doen. Ik heb mijn handen vrije en geen bezwete rug :)
Dat snap ik zeker. Ik was alleen op zoek naar een oplossing voor het probleem dat je bij iedere keer boodschappen doen een tasje moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:20
ehtweak schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:29:
[...]

Daar heb je toch de nee/nee sticker voor?
Dat bedoel ik niet. Lees eens beter voordat je reageert.
[...]
Bij ons heeft de glascontainer drie gaten; wit/helder-, bruin- en groen glas. Kwestie van het goeie gat kiezen. ;)
Dat bedoel ik niet. Lees eens beter voordat je reageert.
[...]

Dus omdat de buurman het niet doet, hoeft gij het ook niet te doen? :+
Dat zeg ik niet. Lees eens beter voordat je reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:20
KabouterSuper schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:58:
[...]
Er zijn in Nederland al een aantal gemeenten die zijn overgegaan van opt-out (nee/ja en nee/nee sticker) naar opt-in (nee/ja en ja/ja). Dat scheelt al een boel ongewenste reclame
Opt-in zou al een goede zijn, maar als ik naar het grotere plaatje kijk waarin veel meer / groters gebeurt vraag ik me af of het gewoon in zijn algemeen niet afgeschaft zou moeten worden. Quick win lijkt mij?
KabouterSuper schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:58:
[...]
Het probleem is dat sommig glas niet recyclebaar is (ander smeltpunt dacht ik), dus je verpest een hele container recyclebaar glas door er een bierglas bij te gooien. Maar het is voor veel mensen te ingewikkeld geworden....Hoe kan je nou zien welk glas recyclebaar is?
Is dat ook zo? Ik bedoel, wordt er bij het recycle bedrijf dan elke container door geplozen of er verkeerd glas inzit :? Maar je laatste zin is wat ik bedoel, afval scheiden is echt wel te doen, maar te gedetailleerd is gewoon te veel gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Maar over glas, blijkbaar mag je niet elk glas in de glascontainer gooien: Vuurvast glas, zoals ovenschalen, theekopjes, drinkglazen, kruiken, vazen moet in de grijze container.
Ik kan me de posters nog herinneren: Alle glas hoort in de glasbak!

https://geheugen.delpher....3A3005100197490314465add1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenNietDoen schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:51:
[...]

Opt-in zou al een goede zijn, maar als ik naar het grotere plaatje kijk waarin veel meer / groters gebeurt vraag ik me af of het gewoon in zijn algemeen niet afgeschaft zou moeten worden. Quick win lijkt mij?

[...]

Is dat ook zo? Ik bedoel, wordt er bij het recycle bedrijf dan elke container door geplozen of er verkeerd glas inzit :? Maar je laatste zin is wat ik bedoel, afval scheiden is echt wel te doen, maar te gedetailleerd is gewoon te veel gevraagd.
Uiteraard gewoon randomly samples. Boven een x-percentage verkeerd glas betekent afkeur (en waarschijnlijk lagere marktwaarde). Niks bijzonders aan dst gebeurd overal. Tot op zekere hoogte kan je opmengen, maar het houdt een keer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

RemcoDelft schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:59:
Ik kan me de posters nog herinneren: Alle glas hoort in de glasbak!
Ja, maar in 1987 was dat kennelijk ook zo, want alle glas bestond toen zo te zien uit groene drankflessen!

Niet dat ik glas recyclen ooit echt heb begrepen... glas maken is steen smelten, dat kost kapitalen aan energie.
Ok, je bespaart afgegraven zand als je glas recyclet, maar ik betwijfel hoeveel zoden dat aan de dijk zet in de hele milieuimpact. Gevoelsmatig lijkt het net zo'n symbolisch iets als gloeilampen voor consumenten verbieden. Je geeft iedereen de kans "iets" voor het milieu te doen, maar de winst is minder dan een druppel op een gloeiende plaat.
CodeCaster schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:29:
Beledig even in één zin grofweg tachtig procent van Nederland die niet de luxe heeft van een betaalbare (lees: door de staat gesponsorde) kantine op het werk. :')
offtopic:
Lange tenen? Hoe is in hemelsnaam het feit dat ik wel die luxe heb (hint: mijn hele salaris wordt door de staat betaald) een belediging voor mensen die die luxe niet hebben? Als ik ergens post dat ik mijn hypotheek oversluit dan beledig ik iedereen die geen koophuis kan kopen? Ik zie mezelf als redelijk "woke", en ageer regelmatig tegen die arme witte mannen die het allemaal zo moeilijk hebben omdat ze zich in een hoek gedrukt voelen, maar beledigd zijn omdat iemand iets heeft dat je niet hebt gaat zelfs mij een stap te ver.
Dat snap ik zeker. Ik was alleen op zoek naar een oplossing voor het probleem dat je bij iedere keer boodschappen doen een tasje moet kopen.
Oh, maar de ironie is dat ik een veel eenvoudigere (en inefficientere) oplossing heb daarvoor. Als ik langs de supermarkt ga en ik heb geen tas bij me, dan koop ik een nieuwe herbruikbare versie (zo eentje die wel heel lang meegaat maar die je niet eenvoudig opvouwt tot zakformaat). Want dat is beter voor het milieu - rationeel klopt er geen hout van, maar toch :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 20:47
Dido schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:03:
[...]

Ja, maar in 1987 was dat kennelijk ook zo, want alle glas bestond toen zo te zien uit groene drankflessen!

Niet dat ik glas recyclen ooit echt heb begrepen... glas maken is steen smelten, dat kost kapitalen aan energie.
Ok, je bespaart afgegraven zand als je glas recyclet, maar ik betwijfel hoeveel zoden dat aan de dijk zet in de hele milieuimpact. Gevoelsmatig lijkt het net zo'n symbolisch iets als gloeilampen voor consumenten verbieden. Je geeft iedereen de kans "iets" voor het milieu te doen, maar de winst is minder dan een druppel op een gloeiende plaat.
Je kan dat gewoon opzoeken, geen gevoelsmatig voor nodig.
Glasbak spaart energie en nieuwe grondstoffen

Glasscherven smelten bij een lagere temperatuur dan de grondstoffen voor nieuw glas (kwartszand, soda en kalk). Glas kan eindeloos gerecycled worden, wat dus veel nieuwe grondstoffen en energie bespaart. Het gebruik van glasscherven bij de productie van glas bespaart daardoor energie. Bij glas dat uit 100 procent gerecycled glas bestaat, komt dat neer op 25 procent energiebesparing. In de praktijk bestaat ruim 60 procent van het glas dat uit de glasfabriek komt uit gerecycled glas. De energiebesparing is dan 15 procent.
https://www.milieucentraa...en-flessen-en-ander-glas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

RemcoDelft schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:35:
Ik ben van ruim 900 km per week met de auto naar 100 km per week op de fiets gegaan. Ik lijk wel een van de laatste Nederlanders te zijn die z'n fiets nog op uitsluitend spierkracht kan bewegen. :+
Ik fiets 1500km per maand en ik ben blij met het motortje. Voor de kortere afstanden zoals die van jou is spierkracht alleen wel zo praktisch, (niet laden, minder dure fiets, geen dure accu) maar een e-bike is altijd nog beter dan een auto van 2000kg, al dan niet elektrisch.

10km enkele reis had ik persoonlijk ook op een sportieve fiets gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 12-06-2022 20:14 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

offtopic:
Lange tenen? Hoe is in hemelsnaam het feit dat ik wel die luxe heb (hint: mijn hele salaris wordt door de staat betaald) een belediging voor mensen die die luxe niet hebben?
offtopic:
Omdat je zegt dat je geen proviand en dus geen tas hoeft mee te nemen naar je werk, omdat je "niet op de hei werkt". Dat vond ik nogal denigrerend klinken naar mensen zonder mogelijkheid om eten te kopen op het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:37

Yucon

*broem*

GAIAjohan schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:58:
Corona heeft trouwens ook veranderd op het werk dat er geen gebruik meer wordt gemaakt van kopjes en mokken. Maar papieren bekers (die wel plastic bevatten). Erg jammer m.i. Niet alleen vanwege milieu, maar ook smaak.
Ik vraag me wel eens af of die papieren bekertjes nu echt beter zijn. Bij plastic bekertjes was de situatie tenminste duidelijk; het is plastic. Bij die papieren is dat niet het geval. Of ze worden ten onrechte voor 100% papier aangezien, wat waarschijnlijk nog erger is.

Plus dat al die gemengde grondstoffen een drama zijn voor wat betreft hergebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:31
Staat soms gedrukt op de beker: deze kartonnen beker bevat plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Wozmro schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:41:
Staat soms gedrukt op de beker: deze kartonnen beker bevat plastic.
Klopt, sinds relatief kort. Ik denk dat het er niet voor niets op gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
oh ik moest een vloer egaliseren. oude resten van betonnen randen van voerbakken, andere plekken 20 to 40 cm lager met enkel zand
Ik heb alle flessen en potten verzameld
daarna met een fractie van cement wat anders odig zou zijn, zand en steentjes uit de rivier, dus extreem lokaal, de boel netjes gemaakt
2 zakken cement en dat hele deel is nu allemaal gelijk (8x2m oppervlakte, 35cm hoogste en 10cm laageste wat ik op moest vullen.)
normaal zou je met 2 zakken cement miscchien 1m2 a 1,5 netjes kunnen maken, dus dit zie ik wel als een enorme milieu win eigenlijk.

Moet nog een ruimte van 8x3.5m ruim 0.45M ophogen, ga weer de randen met natuursteen doen en opvuling met flessen met een beton toplaagje.

Eigenlijk bizar dat duurzaam meestal ook het goedkoopste is, very nice :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:22:
[...]

En bestrijdingsmiddelen hebben 2 kanten. Het zorgt voor een hogere opbrengst per hectare. Als we de wereldbevolking biologisch fruit willen geven hebben we fors meer land nodig.
Chemische bestrijdingsmiddelen vergiftigen de landbouwgrond (en groente en daarmee de mens zelf). Het feestje houdt een keer op.

En wat betreft je tweede opmerking, ben je echt serieus? Een kilo vlees 'maken' kost 25x zoveel landbouwgrond als groente/soja. Overgaan op plantaardig biologisch eten is perfect te doen en is ook op de lange termijn duurzaam.

Ps. voordat je begint dat soja eten zorgt voor de ontbossing in Brazilie: 90% van die soja is veevoer. Soja voor menselijke consumptie is bijna altijd duurzaam geteeld en komt uit Europa of Canada.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KabouterSuper schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:16:
[...]

Chemische bestrijdingsmiddelen vergiftigen de landbouwgrond (en groente en daarmee de mens zelf). Het feestje houdt een keer op.

En wat betreft je tweede opmerking, ben je echt serieus? Een kilo vlees 'maken' kost 25x zoveel landbouwgrond als groente/soja. Overgaan op plantaardig biologisch eten is perfect te doen en is ook op de lange termijn duurzaam.

Ps. voordat je begint dat soja eten zorgt voor de ontbossing in Brazilie: 90% van die soja is veevoer. Soja voor menselijke consumptie is bijna altijd duurzaam geteeld en komt uit Europa of Canada.
Dan doe je de aanname dat we van vlees afgaan naar plantaardig. Ik vergelijk biologische groente met intensieve landbouw. Voor dat laatste heb je toch wel wat keer opbrengst per hectare. (En lagere kosten). En biologisch wil niet zeggen minder stikstof-uitstoot.
Dat we minder vlees zouden moeten eten ben ik het mee eens.. maar de tijd is echt nog niet rijp om dot een puur luxeproduct te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:30:
[...]

Dan doe je de aanname dat we van vlees afgaan naar plantaardig. Ik vergelijk biologische groente met intensieve landbouw. Voor dat laatste heb je toch wel wat keer opbrengst per hectare. (En lagere kosten). En biologisch wil niet zeggen minder stikstof-uitstoot.
Dat we minder vlees zouden moeten eten ben ik het mee eens.. maar de tijd is echt nog niet rijp om dot een puur luxeproduct te maken.
Je hebt ook nog 'kweekvlees'. Dan heb je geen koe meer nodig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:30

Wailing_Banshee

You're Next

JeroenNietDoen schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:08:
Ik ken serieus gezinnen die op papier en glas na niks scheiden.
Wij scheiden glas, papier, en groen. De rest niet.
FastFred schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:15:
[...]
Die 100gr ijsbergsla zakjes zijn echt ideaal als ik zelf gyros wraps of shoarma broodjes maak, meteen op, hoef niks weg te gooien, behalve het plastic zakje.
Zelfs met z'n tweeën is een krop sla teveel...
Onbekend schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:47:
[...]
Een krop sla is gewoon een week houdbaar in de koelkast. Als je alleen bent (net zoals ik) eet je vast wel eens twee keer het zelfde in een week. Met sla kan dat ook. :)
Nope, wij eten nooit twee keer hetzelfde in 1 week. Daar hebben wij een vriezer voor. Dus verse groeten die niet ingevroren kunnen worden, moeten binnen een paar dagen op. Dus kopen wij altijd sla in een zakje en alleen heel soms een kropje ijsbergsla. Maar dan gaat die krop ook gelijk op en maken we er een maaltijd salade van.
FastFred schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:09:
Tja, ga ik zelf kaas schaven (wat ik inderdaad echt ontzettend kut vind) en/of zelf groentes ga snijden, dan houd ik vrijwel altijd over en moet ik dat uiteindelijk weg gooien omdat ik zeker deels gesneden groente niet lang meer goed kan houden. Nu gebruik ik alles wat er in dat pakje/zakje zit zonder te verspillen.
Qua groente heb je gelijk, kaas kun je invriezen. De laatste restjes rasp ik altijd en gooi ik in de vriezer. Scheelt ook weer zakjes geraspte kaas.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[...]
Dat komt wel als de stikstofplannen echt 100% uitgevoerd (zouden) gaan worden. Net zoals klimaatplannen en autorijden (bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joopv schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:24:
[...]
Dat komt wel als de stikstofplannen echt 100% uitgevoerd (zouden) gaan worden. Net zoals klimaatplannen en autorijden (bijvoorbeeld).
Ach.. we zullen zien hoe heet uiteindelijk de soep wordt opgedient. De boeren zijn een relatief klein deel van de economie dat je voor je idealen kan slopen. Maar uiteindelijk zitten ze daar voor de zetels en dan verdwijnen de idealen als sneeuw voor de zon :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Als ik naar mezelf kijk, is het voornaamste dat ik zelf doe "consuminderen". Dat is begonnen vanuit financiële insteek, maar ik vind het inmiddels ook zonde van ons milieu. Ik probeer dus niet teveel shit te kopen die ik eigenlijk niet nodig heb :P En langer te doen met wat ik heb.

Eerlijk is eerlijk, andere maatregelen vind ik lastig. Ik blijf gewoon autorijden (wel in een tweedehands auto waar ik al jaren mee doe) en ik blijf vlees eten.

Soms probeer ik de temperatuur in huis wat lager te zetten, maar dat wordt mij niet in dank afgenomen :+

En er draait hier geen heel serverpark meer in huis. Op een NAS-je en wat netwerkappatuur na, staat standaard niks meer aan als ik het niet gebruik.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
RemcoDelft schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:35:
Ik ben van ruim 900 km per week met de auto naar 100 km per week op de fiets gegaan. Niet zozeer vanwege het milieu, maar uit praktische overwegingen. Het is goedkoper, en met 100 km stadsverkeer en drukte vanwege werkzaamheden elders heb ik geen zin om wekelijks uren in een stilstaande auto te zitten.

Het scheelt wel 6 ton CO2 per jaar, dus ik heb mijn bijdrage geleverd. Ik lijk wel een van de laatste Nederlanders te zijn die z'n fiets nog op uitsluitend spierkracht kan bewegen. :+
Ik heb zelf zowel een e-bike als reguliere fiets ter beschikking. De afstand is niet zozeer een issue. Een voordeel aan de e-bike voor wat betreft het werk vind ik wel dat ongeacht het weer, ongeacht de hoeveelheid tegenwind, je gewoon altijd met minimale inspanning en met vrij stabiele reistijd op je werk kan komen. En dat is naar het werk toe, mijn inziens wel zo fijn. Het betekend namelijk dat je niet na hoeft te denken over eventueel douchen op je werk, als dit überhaupt al kan. Niet na hoeft te denken over een handdoek en extra kleding mee. Et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:05
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:13:
[...]

Biologisch is vooral een marketinginstrument om mensen een goed gevoel te laten geven en meer geld te kunnen vragen. Je kan zelf je twijfels zetten of het beter voor het milieu en aarde is. (ik heb meer iets met het betre leven biologisch.. Maar dan puur voor het dierenwelzijn)
Dat 'Beter Leven'-keurmerk ben ik anders niet echt fan van. Bijvoorbeeld voor kippen geld het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WAF6zqb83JN8bfvrfcDZCx9aPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aBNb4Swvd8hi9Ek0ZCF24TU4.png?f=fotoalbum_large

Terwijl een biologische kip max 6/m2 in groepen van max 3000 kippen mag zijn. Dus alleen het 3-sterren keurmerk komt daar bij in de buurt.

[ Voor 9% gewijzigd door Ozzie op 13-06-2022 20:05 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Eigen tas mee, metalen waterfles
scheiden van afval (papier,karton, glas enz)
Composteren en meerdere regentonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ozzie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:04:
[...]

Dat 'Beter Leven'-keurmerk ben ik anders niet echt fan van. Bijvoorbeeld voor kippen geld het volgende:
Ehhh... volgens mij loopt er geen één hen meer buiten...

https://www.rijksoverheid...tregelen-tegen-vogelgriep

Sinds 26 oktober 2021 gelden landelijke maatregelen tegen vogelgriep. Alle commerciële houders moeten hun vogels ophokken...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Wat is er eigenlijk mis mee om vlees een luxeproduct te maken? Dan kan de schaal van de veeteelt een stuk kleiner worden gemaakt en kunnen dieren een stuk normaler leven. Ik zou zeggen dat 1 of 2 keer in de week echt goed vlees te eten leuker is dan iedere dag plofkip en met water ingespoten lappen vlees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
ay ik blijf maar dingen zien over glas en glasbakken.Wij hadden een gek schuurdeel, oude resten van betonnen voerbakken, 30 to 45 cm hoger dan de rest van de zanderige vloer
heb flessen opgespaard, en met een fractie beton een egale vloer gemaakt. Nu moet ik een ander schuurdeel nog hoger maken door overstromingen, spaar dus weer alle flessen, lucht weegt weinig en met stenen uit de rivier met tactisch hameren heb ik ogenschijnlijke muurtjes, zien er hetzelfde uit als de eeuwenoude muren maar stiekem zijn ze intern lucht(flessen) een laagje beton en daar dan de mooie vlakke stenen tegen geplakt.
Buurman was zo onder de indruk die doet nu hetzelfde, kost veeeeeel minder, voor ons en drukt het mileu ook echt veel minder. Voor hem was het vooral kosten en gemak maar dat boeit niet, als het maar gebeurd.
Probeer van afval iets waardevols te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Frame164 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:47:
[...]

Wat is er eigenlijk mis mee om vlees een luxeproduct te maken? Dan kan de schaal van de veeteelt een stuk kleiner worden gemaakt en kunnen dieren een stuk normaler leven. Ik zou zeggen dat 1 of 2 keer in de week echt goed vlees te eten leuker is dan iedere dag plofkip en met water ingespoten lappen vlees.
Het lastige is dat je dan al snel teruggaat naar de situatie van zeg zestig jaar geleden: De rijken eten dagelijks vlees, de middenklasse twee keer in de week en de lagere klassen vrijwel nooit. Daarbij komt dat goed (goed voedzaam, voorzien van alle benodigde stoffen) vegetarisch of veganistisch eten (momenteel) zeker niet goedkoper is dan vlees. Je creëert dan weer een voedselapartheid, waar de armen slecht eten en de rijkeren goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
ehtweak schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:44:
[...]

Ehhh... volgens mij loopt er geen één hen meer buiten...

https://www.rijksoverheid...tregelen-tegen-vogelgriep

Sinds 26 oktober 2021 gelden landelijke maatregelen tegen vogelgriep. Alle commerciële houders moeten hun vogels ophokken...
Klopt, (onder andere) daarom heb ik eigen kippen. Zijn altijd blij en geven me verse eieren die ik met een goed geweten kan eten.

Maar zoals je ziet staat er in het overzicht meer dan alleen 'de kippen mogen naar buiten'.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Yucon schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:40:
[...]

Ik vraag me wel eens af of die papieren bekertjes nu echt beter zijn. Bij plastic bekertjes was de situatie tenminste duidelijk; het is plastic. Bij die papieren is dat niet het geval. Of ze worden ten onrechte voor 100% papier aangezien, wat waarschijnlijk nog erger is.

Plus dat al die gemengde grondstoffen een drama zijn voor wat betreft hergebruik.
Hier willen ze daar volgens mij op termijn vanaf stappen. Eigen mok of thermo mee is dan natuurlijk gewoon een goede oplossing, mits je die ook ergens kwijt kan. Ik heb een kleine verzameling mokken met mooie logo's van programma's/projecten waar wij aan werken in mijn kluisje op werk staan :'). Weet alleen niet of overal een logo op drukken en uitdelen uiteindelijk beter is voor het milieu. Zo heb ik inmiddels ook maarliefst 5 ( ja echt :') ) doppers met logo's thuis staan... Leuk voor de afwisseling hoor, maar echt praktisch is het niet. Sowieso is zo'n dopper veel sneller aan z'n einde dan een degelijke bidon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ozzie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:04:
[...]

[Afbeelding]

Terwijl een biologische kip max 6/m2 in groepen van max 3000 kippen mag zijn. Dus alleen het 3-sterren keurmerk komt daar bij in de buurt.
Biologisch vlees is ook voor de meesten prima te betalen als men er eens vanaf stapt dat vlees de regel is op brood en bij het avondeten. Ik eet hier zelf tamelijk weinig vlees omdat mijn vriendin vegetariër is, maar, zeker sinds ik een goede baan heb, is het vlees dat hier in huis komt vrijwel altijd biologisch. Verder ben ik prima tevreden met vegetarische schnitzels, burgers (Beyond smashburgers :9~ ) en 'kipstuckjes'. Ik vind dat vaak even lekker als het echte werk :X.

Ergens is het gewoon idioot dat vlees zo weinig kan kosten en er nog steeds zo veel mensen zijn die vlees "moeten" eten. Iedere dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Thomas schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:37:
[...]

Biologisch vlees is ook voor de meesten prima te betalen als men er eens vanaf stapt dat vlees de regel is op brood en bij het avondeten.
Als je geen vlees koopt is het prima te betalen 8)7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
[...]

Biologisch vlees is ook voor de meesten prima te betalen als men er eens vanaf stapt dat vlees de regel is op brood en bij het avondeten. Ik eet hier zelf tamelijk weinig vlees omdat mijn vriendin vegetariër is, maar, zeker sinds ik een goede baan heb, is het vlees dat hier in huis komt vrijwel altijd biologisch. Verder ben ik prima tevreden met vegetarische schnitzels, burgers (Beyond smashburgers :9~ ) en 'kipstuckjes'. Ik vind dat vaak even lekker als het echte werk :X.

Ergens is het gewoon idioot dat vlees zo weinig kan kosten en er nog steeds zo veel mensen zijn die vlees "moeten" eten. Iedere dag.
Ik vind die vleesvervangers echt drie keer niks. Maar ik kan gelukkig prima vegetarisch koken zonder vleesvervangers en dat doe ik dan ook vaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
FastFred schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:09:
Tja, ga ik zelf kaas schaven (wat ik inderdaad echt ontzettend kut vind) en/of zelf groentes ga snijden, dan houd ik vrijwel altijd over en moet ik dat uiteindelijk weg gooien omdat ik zeker deels gesneden groente niet lang meer goed kan houden. Nu gebruik ik alles wat er in dat pakje/zakje zit zonder te verspillen.
Heb 2 kaasschaven, 1 zou eigenlijk weg moeten gooien want die schaaft vervelend, de andere doet het perfect, moest hem wel een beetje platter buigen voor ee goede plakdikte. Dus dat je schaven vervelend vindt zou aan je schaaf kunnen liggen. Desnoods leg je zo'n slagershandschoen met metalen mesh erin klaar
Kaas resten gewoon in een zak in de vriezer, als je iets als pizza oid wil maken, raspen. Desnoods met een keukenmachine, dan kan je in die keukenmachine eerst oud brood verkruimelen (uit een andere zak in de vriezer ;)), dan rasp hulpstuk en kaas raspen, dan olijfolie/zout/peper/oregano erbij tot al de broodkruimels zich vol hebben gezogen met olie en als je dat over een pizza legt krijg je een gigantisch lekkere crunchy kazige topping, stiekem gemaakt van "afval" en ik garandeer je dat je gezin/gasten direct vragen yhoe je zoiets heerlijks hebt gemaakt en het vaker zullen willen :)

Groenten, stevige groenten met wortels (ui en prei, snij het worteldeel eraf en duw in wat aarde, gewoon bij een kamerplant, daar komt dan vers groen uit, dus na een tijdje gratis lente uitjes uit afval

Schillen, wortel, ui (incl het bruine dikke spul), knoflook (incl alle papierige), tomaten, (ook de nattte delen met de zaadjes) knollen, spaar in vriezer tot de zak vol is, in pan met zout en water, koken , door vergiet en heerlijke soup (had je rode uien schillen erbij, dan krijgt het ook een mooie kleur.) Wederom uit afval

Veel kolen, zoals rode kool, als je er een plak afsnijdt en verwerkt in je maaltijd dan kan je verrassend lang nog de rest gebruiken, even een dun plakje wat bloot stond aan de verdrogende lucht eraf en je snijdt er weer een nieuwe plak af om mee te koken.

Maar ja het moet wel passen in je levensstijl, en je kan inderdaad beter een zakje voorgesneden kopen dan veel weg moeten gooien, als je de hogere kiloprijs ervoor over hebt wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]
Tja, vlees is momenteel gewoon goedkoper dan alle tofu, qorn en andere vleesvervangers. Als die nu eens wat betaalbaarder werden, worden ze voor veel ook aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ozzie schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:51:
[...]

Ik vind die vleesvervangers echt drie keer niks. Maar ik kan gelukkig prima vegetarisch koken zonder vleesvervangers en dat doe ik dan ook vaak.
Dit vind ik een lastige. Hoewel ik ze op zich vaak prima vind smaken ben ik toch niet zo'n fan ervan omdat ze volgens mij niet geweldig gezond zijn. Lekker koken kan ik ook wel zonder. Maar waar ik wel mee zit is die B12 en eventueel ijzer; nu kun je daar ook wel een supplement voor nemen maar als ik het goed begrijp zit daar flink wat bagger tussen die in de praktijk niet goed opgenomen wordt. Dus ik zie door de bomen het bos niet meer. Is er een soort one size fits all oplossing voor die zeker werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Yucon schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:15:
[...]

Dit vind ik een lastige. Hoewel ik ze op zich vaak prima vind smaken ben ik toch niet zo'n fan ervan omdat ze volgens mij niet geweldig gezond zijn. Lekker koken kan ik ook wel zonder. Maar waar ik wel mee zit is die B12 en eventueel ijzer; nu kun je daar ook wel een supplement voor nemen maar als ik het goed begrijp zit daar flink wat bagger tussen die in de praktijk niet goed opgenomen wordt. Dus ik zie door de bomen het bos niet meer. Is er een soort one size fits all oplossing voor die zeker werkt?
Gewoon minder vlees eten? Ik ben niet vegetarisch in ieder geval, maar eet 2 a 3x in de week vlees en de rest niet. Ook eet ik gewoon eieren en drink ik melk, yoghurt, kwark. Allemaal producten waar vitamine b12 in zit. Ijzer zit ook in genoeg niet-dierlijke producten zoals bonen en spinazie. Maar ook in eieren of vis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ozzie schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:21:
[...]

Gewoon minder vlees eten? Ik ben niet vegetarisch in ieder geval, maar eet 2 a 3x in de week vlees en de rest niet. Ook eet ik gewoon eieren en drink ik melk, yoghurt, kwark. Allemaal producten waar vitamine b12 in zit. Ijzer zit ook in genoeg niet-dierlijke producten zoals bonen en spinazie. Maar ook in eieren of vis.
Ik eet zo goed als geen vlees. Dat is het punt juist, en die vleesvervangers dan maar door eieren en zuivel te vervangen vind ik persoonlijk ook niet echt de weg waar ik heen wil.

Dus tja. Er zijn ongetwijfeld oplossingen maar ik heb ze nog niet kunnen vinden eerlijk is eerlijk: recent heb ik ook niet meer heel hard gezocht. Een tijdje geleden wel en toen viel de oogst tegen herinner ik me nog. Ervaringen mbt de werking van supplementen lijken voornamelijk op emoties gebaseerd te zijn. Daar kan mijn analytische tweakershart niet goed tegen. Dus gooi ik maar weer een vega-schnitzeltje in de pan.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 14-06-2022 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
42erik schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:50:
Tja, vlees is momenteel gewoon goedkoper dan alle tofu, qorn en andere vleesvervangers. Als die nu eens wat betaalbaarder werden, worden ze voor veel ook aantrekkelijker.
Dit is simpelweg niet waar; simpele tofu is goedkoper dan vlees, geavanceerde vleesvervangers zijn wél veel duurder. Alternatief is natuurlijk om af te stappen van het idee dat iedere maaltijd vlees (of de illusie daarvan) moet bevatten. Dit is wereldwijd niet de standaard en is historisch nooit de standaard geweest, ook niet in Nederland.

Maar goed, de conclusie is natuurlijk heel eenvoudig dat vlees gewoon factoren duurder zou moeten zijn. Naar mijn mening wordt het dan vanzelf al als alle (indirecte) subsidies stopgezet worden en externaliteiten ingeprijsd worden.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 14-06-2022 12:31 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Yucon schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:25:
[...]

Ik eet zo goed als geen vlees. Dat is het punt juist, en die vleesvervangers dan maar door eieren en zuivel te vervangen vind ik persoonlijk ook niet echt de weg waar ik heen wil.

Dus tja. Er zijn ongetwijfeld oplossingen maar ik heb ze nog niet kunnen vinden eerlijk is eerlijk: recent heb ik ook niet meer heel hard gezocht. Een tijdje geleden wel en toen viel de oogst tegen herinner ik me nog. Ervaringen mbt de werking van supplementen lijken voornamelijk op emoties gebaseerd te zijn. Daar kan mijn analytische tweakershart niet goed tegen. Dus gooi ik maar weer een vega-schnitzeltje in de pan.
Vlees kan je goed vervangen door bonen/linzen/peulvruchten algemeen, en vooral wanneer je daarbij wat eieren, zuivel, rijst en havermout eet, voldoende (verschillende) groenten, en noten en zaden, dan krijg je niet snel tekorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

assje schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:27:
Dit is simpelweg niet waar; simpele tofu is veel goedkoper dan welk vlees dan ook. Geavanceerde vleesvervangers zijn wél relatief duur. Alternatief is natuurlijk om af te stappen van het idee dat iedere maaltijd vlees (of de illusie daarvan) moet bevatten. Dit is wereldwijd niet de standaard en is historisch nooit de standaard geweest, ook niet in Nederland.
Wereldwijd niet, maar onder een opvallend hoog percentage van de wereldbevolking was en is dat wel degelijk de standaard. Ik heb in India vegetarisch "leren" eten. En de vraag "wat krijg ik in plaats van vlees" heb ik me daar nooit gesteld. En gezien de bevolkingsgroei overleven ze er aardig op in die regio.

Zolang we vast blijven houden aan "vlees, aardappelen, groenten" - en dan het vlees willen vervangen, wordt het inderdaad nooit wat.
Maar je, hoe lang is het geleden dat rijst absurde exotische nonsense was die een normaal mens niet wilde eten? Toen deden we alsof we altijd aardappels gevreten hadden (dank je, Vincent) terwijl ook de introudctie van de aardappel in Europa niet zonder slag of stoot ging.

Ontzettend veel Europese "culinaire traditie" is minder oud dan we ons vaak realiseren. Italianen en hun pasta en tomaten? Heel Europa en hun aardappels? Mais? Paprika's? Rijst? Historisch gesproken redelijk nieuwe en invloedrijke aanvullingen op en wijzigingen in ons dieet. Elke dag vlees? Een overdaad aan vet en suiker? Overblijfselen uit de tijd dat vlees, suiker en vet voor de rijken waren en we zitten nog steeds vast in de mindset dat we die shit moeten blijven eten (en veel, en vaak) om maar te blijven voldoen aan het beeld dat we geen horigen meer zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Dido op 14-06-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
oei als ik heel eerlijk ben bar weinig, of in iedergeval bar weinig dat ik bewust doe voor het milieu
is zien:

- 8 zonnepanelen op dak van schuur, 14 op hoofddak
- warmtepomp ( gebruik geen gas meer )
- alle lampen in huis zijn voor zien van led
- alle stopcontacten in huis waar veel MM apparaten met standby achter hangen met smartware aangesloten. op die contacten staan tijdschema's voor als ik niet in huis ben of snachts zodat standby niet blijft branden.

Voor de rest houd ik van mijn stukje vlees, rijd ik in een auto van de zaak die mijn werkgever mij heeft verstrekt. Ben ik een Noord amerika fan en ga ik eens in de 3 of 4 jaar op vakantie daar naar toe. ( fly drive reis )

Ik ben echt wel een voorstander van het inperken van bepaalde zaken. maar als je op wereld niveau de uitstoot van bepaalde zaken bekijkt zie je al gauw dat
A: het lucht vaartverkeer maar zo'n 4.5% van de totale uitstoot is.
B: Een gemiddeld vrachtschip er op een reisje 100 keer een vliegreis van new york naar amsterdam er door heen jaagt.
C: de productie/onginnen van raw earth metals met onze drang naar 0 emissie in china ( waar de meeste van onze producten voor het behalen van onze klimaat doelen worden geproduceerd ) in de afgelopen jaren gexplodeerd is! 140MT vorig jaar naar 168MT voor van het jaar. en die productie loopt alleen maar op! 300 400% over de afgelopen 5 jaar makkelijk!! En je wilt niet zien hoe het geproduceerd en verwerkt word, geloof me!!
D:De drang naar een alternatief voor vlees, er toe leid dat ze de bomen in de amazone tegenwoordig al niet meer eens kappen, maar in de fik zetten. Dit allemaal om ruimte te maken voor Soya. O ja en dat fikkie liegt er ook niet om als we het over uitstoot hebben.

kijk ik snap en een betere wereld begint bij jezelf. Maar er zijn een paar dingen waar gewoon is beter over nagedacht moeten worden. voor mij zijn die vrij simpel:

A: We moeten is beseffen dat alles wat we doen tot uitstoot leidt of we dat nu leuk vinden of niet.
B: We uit eindelijk tot een maximale minimale voetafdruk komen.
C: We na denken over iets voor we wat gaan doen. Is een alternatief ook echt een alternatief ... of doen we het omdat het trendy is??!!
D: Uitstoot verplaatsen is dus zeker niet hetzelfde als oplossen, het schoonvegen van je eigen straatje lost de problemen niet op! je leeft op 1 wereld. china dus verzoeken 1 miljoen windmolens te produceren en voor 40 of 50 jaar uitstoot en 1 keer de atmosfeer in te drukken levert per saldo niets op! Nog het weren van vlees en verkleinen van de veestapel, als je aan de andere kant van de wereld het bos in de fik steekt om je vegie burger te produceren!
E: Wij als individu dus bar weinig invloed hebben. Maar als we de juiste paden bewandelen misschien wel de juiste trend kunnen zetten. Als een kip zonder kop overal achter aan rennen heeft in ieder geval geen zin.

Wat ik probeer te zeggen... ik probeer zeker niet mijn kop in t zand te steken, maar ik weiger mee te werken aan iets dat per saldo niets uithaald.

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Ozzie schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:21:
IJzer zit ook in genoeg niet-dierlijke producten zoals bonen en spinazie. Maar ook in eieren of vis.
Hoe is een vis geen dier? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:47

de Peer

under peer review

vandaar de punt aan het einde van de zin, gevolgd door het woord 'maar' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:00
BJBoes schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:21:
...
D: Uitstoot verplaatsen is dus zeker niet hetzelfde als oplossen, het schoonvegen van je eigen straatje lost de problemen niet op! je leeft op 1 wereld. china dus verzoeken 1 miljoen windmolens te produceren en voor 40 of 50 jaar uitstoot en 1 keer de atmosfeer in te drukken levert per saldo niets op! Nog het weren van vlees en verkleinen van de veestapel, als je aan de andere kant van de wereld het bos in de fik steekt om je vegie burger te produceren!
Uitstoot/productie verplaatsen kan wel degelijk voor een beter lokaal milieu zorgen en ook netto kan het voor minder (maar ook meer) uitstoot zorgen. Helemaal als je naar stikstof kijkt is verplaatsen wel degelijk beter soms

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

BJBoes schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:21:
oei als ik heel eerlijk ben bar weinig, of in iedergeval bar weinig dat ik bewust doe voor het milieu
is zien:

- 8 zonnepanelen op dak van schuur, 14 op hoofddak
- warmtepomp ( gebruik geen gas meer )
- alle lampen in huis zijn voor zien van led
- alle stopcontacten in huis waar veel MM apparaten met standby achter hangen met smartware aangesloten. op die contacten staan tijdschema's voor als ik niet in huis ben of snachts zodat standby niet blijft branden.

Voor de rest houd ik van mijn stukje vlees, rijd ik in een auto van de zaak die mijn werkgever mij heeft verstrekt. Ben ik een Noord amerika fan en ga ik eens in de 3 of 4 jaar op vakantie daar naar toe. ( fly drive reis )

Ik ben echt wel een voorstander van het inperken van bepaalde zaken. maar als je op wereld niveau de uitstoot van bepaalde zaken bekijkt zie je al gauw dat
A: het lucht vaartverkeer maar zo'n 4.5% van de totale uitstoot is.
B: Een gemiddeld vrachtschip er op een reisje 100 keer een vliegreis van new york naar amsterdam er door heen jaagt.
C: de productie/onginnen van raw earth metals met onze drang naar 0 emissie in china ( waar de meeste van onze producten voor het behalen van onze klimaat doelen worden geproduceerd ) in de afgelopen jaren gexplodeerd is! 140MT vorig jaar naar 168MT voor van het jaar. en die productie loopt alleen maar op! 300 400% over de afgelopen 5 jaar makkelijk!! En je wilt niet zien hoe het geproduceerd en verwerkt word, geloof me!!
D:De drang naar een alternatief voor vlees, er toe leid dat ze de bomen in de amazone tegenwoordig al niet meer eens kappen, maar in de fik zetten. Dit allemaal om ruimte te maken voor Soya. O ja en dat fikkie liegt er ook niet om als we het over uitstoot hebben.

kijk ik snap en een betere wereld begint bij jezelf. Maar er zijn een paar dingen waar gewoon is beter over nagedacht moeten worden. voor mij zijn die vrij simpel:

A: We moeten is beseffen dat alles wat we doen tot uitstoot leidt of we dat nu leuk vinden of niet.
B: We uit eindelijk tot een maximale minimale voetafdruk komen.
C: We na denken over iets voor we wat gaan doen. Is een alternatief ook echt een alternatief ... of doen we het omdat het trendy is??!!
E: Wij als individu dus bar weinig invloed hebben. Maar als we de juiste paden bewandelen misschien wel de juiste trend kunnen zetten. Als een kip zonder kop overal achter aan rennen heeft in ieder geval geen zin.

Wat ik probeer te zeggen... ik probeer zeker niet mijn kop in t zand te steken, maar ik weiger mee te werken aan iets dat per saldo niets uithaald.
Hoewel ik het wel eens ben met je verhaal dat dingen nut moeten hebben, denk ik dat je hier op een paar punten de mist in gaat.

Dat kaalbranden van het regenwoud is niet vanwege sojaburgers. Hint: koetjes eten ook soja. En niet zo'n beetje ook. Daarnaast zijn windmolens wat betreft vervuiling in een paar maanden terugverdiend dus je claim over '40 tot 50 jaar' is ook een beetje twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
Yucon schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Hoewel ik het wel eens ben met je verhaal dat dingen nut moeten hebben, denk ik dat je hier op een paar punten de mist in gaat.

Dat kaalbranden van het regenwoud is niet vanwege sojaburgers. Hint: koetjes eten ook soja. En niet zo'n beetje ook. Daarnaast zijn windmolens wat betreft vervuiling in een paar maanden terugverdiend dus je claim over '40 tot 50 jaar' is ook een beetje twijfelachtig.
verdiep je in raw earh metals AUB en kom dan nog eens terug op dit verhaal

@GrooV mooi dus de uitstoot hier is niet hetzelfde als ergens anders op de wereld. Das goed om te weten. dan hoeven we dus alleen maar op te zoeken op welke plaats in de wereld uitstoot het minste effect heeft en dan pompen we daar alles heen! Vriend ik snap je punt maar de bedoeling is de aarde te redden, niet alleen NL. Of dacht je dat NL gespaard blijft als de rest van de wereld eraan gaat? uitstoot is uitstoot het komt in dezelfde atmosfeer terecht die we allemaal delen

[ Voor 29% gewijzigd door BJBoes op 14-06-2022 13:46 ]

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

BJBoes schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Naar mijn idee heb ik dat redelijk gedaan. Maar als jij een dergelijke claim maakt is het toch echt aan jou om het te onderbouwen.

Je gaat trouwens niet in op die soja. Betekent dat dat je het er bij nader inzien mee eens bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
BJBoes schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Probleem is dat het gewoon niet klopt. Ja het zorgt voor tijdelijk wat extra vervuiling, maar bij goed gebruik kost het nog geen paar jaar om dat terug te verdienen. Enige punt wat je dan nog hebt is dat die dingen wel goed gerecycled moeten worden, en daar zijn nu nog wel eens wat problemen mee.
Maar net doen of het slecht is voor het milieu is wel het andere uiterste. Je moet echter wel goed nadenken welke mix je wilt gebruiken, want alles op 1 ding gooien kan wel problemen geven (oftewel als je alle energie met windmolens op wil gaan wekken krijg je problemen, net als dat je dat met alleen zonnepanelen wil doen). Pak je echter een mix is het heel rap stukken beter dan gas/olie/biomassa verstoken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
vraag naar soya is vraag naar soya. of het nu zogenaamd op papier voor het 1 of het ander geproduceerd wordt. het feit is dat de vraag naar soya de laatste 5 jaar een vogelvlucht genomen heeft, das toevallig ook de periode dat vega onder de mens populair begon te worden.

toeval bestaat niet in mijn mening, behalve als je herman finkers heet maar das een heel andere discussie!

En nee ik denk niet dat je genoeg onderzoek gedaan hebt naar raw earth metals. bijna 3 kwart van de productie daarvan is in handen van China! En China kan het aan het gat oxideren hoe ze het ontginnen. het is dermate destructief dat je in een beetje chinese fabriek beter lithium batterijen kan bouwen, dan ze vragen die handel te ontginnen en verwerken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
BJBoes schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:53:
vraag naar soya is vraag naar soya. of het nu zogenaamd op papier voor het 1 of het ander geproduceerd wordt. het feit is dat de vraag naar soya de laatste 5 jaar een vogelvlucht genomen heeft, das toevallig ook de periode dat vega onder de mens populair begon te worden.

toeval bestaat niet in mijn mening, behalve als je herman finkers heet maar das een heel andere discussie!
Dit ontstijgt het niveau niet dat het verdwijnen van piraten voor global warming heeft gezorgd.

Maar goed, om je op weg te helpen:
Meer dan driekwart (77 procent) van de wereldproductie aan soja is bestemd voor het diervoeder van vee voor vlees- en zuivelproductie. De rest is bestemd voor biobrandstoffen, de industrie of plantaardige oliën. Slechts zeven procent wordt direct gebruikt in humane voedingsmiddelen, zoals tofoe en sojamelk
De meeste van de in Nederland geïmporteerde sojaproducten worden zonder verdere bewerking of verwerking doorgevoerd naar andere Europese landen. Ook de sojaproducten die de Nederlandse raffinadeurs maken, worden voor het grootste gedeelte geëxporteerd
In Nederland wordt de meeste soja verbruikt in de diervoederindustrie, waarbij het dan voornamelijk gaat om sojaschroot. In de jaren 2017-2019 werd bij de productie van diervoeders in Nederland gemiddeld 1,9 miljoen ton sojaproducten (inclusief sojahullen) per jaar verbruikt (IDH, 2019-21).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Napo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:03:
[...]

Dit ontstijgt het niveau niet dat het verdwijnen van piraten voor global warming heeft gezorgd.

Maar goed, om je op weg te helpen:

[...]

[...]

[...]
Het CBS is niet helemaal nauwkeurig want zo'n 13% wordt gebruikt voor het maken van olie voor de menselijke consumptie waardoor 20% van de soja direct voor consumptie is.

Feit blijft overeind dat de explosieve groei vooral komt door de vraag naar soja voor diervoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
redwing schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:50:
Enige punt wat je dan nog hebt is dat die dingen wel goed gerecycled moeten worden, en daar zijn nu nog wel eens wat problemen mee.
Zelfs dat is niet eens noodzakelijkerwijs een vereiste; om circulair en/of volledig duurzaam te zijn misschien wel maar om beter te zijn dan de alternatieven niet.

Ook in een geval waar na 30 jaar de wieken begraven worden kan windenergie nog steeds een prima idee zijn. We doen wel gekkere dingen die niet gerecycled worden. Een vliegtuig is ook waardeloos te recyclen en die stoot tijdens zijn leven nog eens een veelvoud van die impact uit in plaats van nuttig bij te dragen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Gevoelsmatig lijkt het net zo'n symbolisch iets als gloeilampen voor consumenten verbieden. Je geeft iedereen de kans "iets" voor het milieu te doen, maar de winst is minder dan een druppel op een gloeiende plaat.
Wat is daar precies symbolisch aan? Net zo symbolisch als proberen gas te besparen en huiseigenaren dwingen er vanaf te gaan terwijl de grootverbruikers er miljoenen kuubs tegenaan gooien?

(sommigen voor pure export zoals glastuinbouw)

Ik ben al tien jaar geleden grotendeels overgestapt op LED-verlichting toen daar nog heel veel scepsicme over was maar ik moet niet meer denken aan zo'n ouderwets ding die een factor tien meer verbruikt. als het niet meer is. Ik snap niet zo goed wat daar dus symbolisch aan is dus wellicht zou je dat nog even kunnen verduidelijken :)

Heb je trouwens een suggestie om wat dan wel met glasafval te doen? gewoon bij het restafval en vernietigen?

[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 14-06-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

RodeStabilo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:52:
Wat is daar precies symbolisch aan? Net zo symbolisch als proberen gas te besparen en iedereen dwingen er vanaf te gaan terwijl de grootverbruikers er miljoenen kuubs tegenaan gooien?
Ja, zoiets.
Ik ben al tien jaar geleden grotendeels overgestapt op LED-verlichting toen daar nog heel veel scepsicme over was maar ik moet niet meer denken aan zo'n ouderwets ding die een factor tien meer verbruikt. als het niet meer is. Ik snap niet zo goed wat daar dus symbolisch aan is dus wellicht zou je dat nog even kunnen verduidelijken :)
90% besparen op je verlichting is hartstikke mooi, natuurlijk. Hoeveel % van je totale energieverbruik is dat?

Zolang de industrie 3 keer zoveel energie gebruikt als de Nederlandse huishoudens, telt elke procent energiebesparing daar 3 keer zo zwaar als bij de huishoudens. En die zijn echt geen 90% minder energie gaan gebruiken, en al helemaal niet door ledverlichting.

Volgens dit artikel is het stroomverbruik van Nederlandse huishoudens van 2010-2019 met een whopping 15% gedaald. Dat betekent dat ze gezorgd hebben voor een kleine 2% reductie in Nederland. Beter dan niets, absoluut, maar het zet geen zoden aan de dijk (en die zoden hebben we straks wel heel hard nodig, figuurlijk maar ook letterlijk!)

Het resultaat van dergelijke wetgeving wordt maar wat graag "wat aangedikt" (dat is de nette bewoording voor "zwaar ooverdreven") zodat het lijkt of er echt wat nuttigs bereikt wordt. Als het echte resultaat echter veel kleiner is (bijvoorbeeld omdat het echte laaghangende grote fruit buiten schot blijft) dan noem ik het symboolpolitiek. Als alle Nederlandse huishoudens vanaf morgen geen energie meer gebruiken (oftewel een reductie van 100%), dan daalt het energieverbruik in Nederland met 12,8%. Dat is een respectabele reductie, maar dan zitten wij hier ook geen discussie meer te voeren :P
Heb je trouwens een suggestie om wat dan wel met glasafval te doen? gewoon bij het restafval en vernietigen?
Iets met problemen bij de bron aanpakken? Flessen als flessen recyclen zie ik wel voordelen in (hoef je ze niet opnieuw te smelten, etc. ) Glazen flessen voor eenmalig gebruik kun je, net als veel andere verpakkingen, belastingtechnisch ontmoedigen of zelfs verbieden. Er zijn al vrij strenge richtlijnen op het gebied van verpakkingsmaterialen, maar naleving / handhaving kan, zacht gezegd, nog wel iets beter.

Maar ondertussen zie je bedrijven waar de "slechte" platic bekertjes vervangen worden door "karton" want dat is beter (ondanks het feit dat karton met een laag plastic erin lastiger te recyclen is dan een volledig plastic bekertje. Krijgen we onbruikbare kartonnen rietjes zodat we een onmeetbaar deel van het plasticafval voorkomen. Rijden we 100 omdat dat een nauwelkijks meetbaar positief effect heeft op de stikstofuitstoot.

Dat soort maatregelen zie ik als symboolpolitiek, omdat ze het leuk doen voor de buhne, maar uiteindelijk geen of nauwelijks positief effect hebben (soms zelfs aantoonbaar negatief, zoals de wildgroei aan kliko's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Dido schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:24:
90% besparen op je verlichting is hartstikke mooi, natuurlijk. Hoeveel % van je totale energieverbruik is dat?
Goede vraag. Of het echt zode aan de dijk zet is natuurlijk de vraag maar elk begin is er eentje.
Zolang de industrie 3 keer zoveel energie gebruikt als de Nederlandse huishoudens, telt elke procent energiebesparing daar 3 keer zo zwaar als bij de huishoudens. En die zijn echt geen 90% minder energie gaan gebruiken, en al helemaal niet door ledverlichting.

Volgens dit artikel is het stroomverbruik van Nederlandse huishoudens van 2010-2019 met een whopping 15% gedaald. Dat betekent dat ze gezorgd hebben voor een kleine 2% reductie in Nederland. Beter dan niets, absoluut, maar het zet geen zoden aan de dijk (en die zoden hebben we straks wel heel hard nodig, figuurlijk maar ook letterlijk!)
Precies. de grote winst zit in het bedrijfsleven. Waar ik werk zetten ze ook gewoon de ramen open terwijl de radiatoren eronder staan te loeien want ja goede ventilatie vanwege corona. Blijkbaar is het gebouwbeheerssysteem niet zodanig goed dat hier handig wat aan te doen is of duurt het daarna te lang om en kost het alsnog veel energie om het daarna weer op te warmen. Zolang dit soort dingen bestaan kunnen jij en ik isoleren of verduurzamen wat we willen maar gaat niet veel opleveren zoals je zelf ook aangeeft.

Dat zegt ook niet dat we *niets* moeten doen.
Iets met problemen bij de bron aanpakken? Flessen als flessen recyclen zie ik wel voordelen in (hoef je ze niet opnieuw te smelten, etc. ) Glazen flessen voor eenmalig gebruik kun je, net als veel andere verpakkingen, belastingtechnisch ontmoedigen of zelfs verbieden. Er zijn al vrij strenge richtlijnen op het gebied van verpakkingsmaterialen, maar naleving / handhaving kan, zacht gezegd, nog wel iets beter.

Maar ondertussen zie je bedrijven waar de "slechte" platic bekertjes vervangen worden door "karton" want dat is beter (ondanks het feit dat karton met een laag plastic erin lastiger te recyclen is dan een volledig plastic bekertje. Krijgen we onbruikbare kartonnen rietjes zodat we een onmeetbaar deel van het plasticafval voorkomen. Rijden we 100 omdat dat een nauwelkijks meetbaar positief effect heeft op de stikstofuitstoot.

Dat soort maatregelen zie ik als symboolpolitiek, omdat ze het leuk doen voor de buhne, maar uiteindelijk geen of nauwelijks positief effect hebben (soms zelfs aantoonbaar negatief, zoals de wildgroei aan kliko's).
Daar ben ik het, en met de rest van je post, natuurlijk mee eens. Bedankt voor je verheldering!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:42

PromWarMachine

Forsaken Archer

Volgens mij doen alle hoogopgeleiden (die zijn hier oververtegenwoordigd) wel iets aan het milieu?
Wat ik zelf doe?
  • Geen kinderen maken, dat schijnt op de lange termijn de meeste CO2 reductie op te leveren :+
  • Minder vlees eten
  • Afval consequent scheiden, al is het maar de vraag hoe effectief dat is
  • Kachel een graadje lager
Verder denk ik na over zonnepanelen en het verbeteren van de isolatie in de aanbouw staat ook nog op de wensenlijst.

Toch blijft het voorlopig bij deze relatief kleine dingen. Het moet me niet te veel pijn doen. Er blijven 2 auto's voor de deur staan en er blijven 1-3 vliegreisjes per jaar in de agenda staan.
De enige guilty pleasure die ik nog zou kunnen/willen aanpassen is het douchen. Ik douche soms 15-20m. :X

Het voelt bij mij ook wel een beetje als dweilen met de kraan open als je kijkt naar grote vervuilers als India, Thailand, Brazilie en China. :/
Dat vind ik geen reden om niets te doen, want we hebben ook een eigen verantwoordlijkheid, maar laten we het wel in perspectief blijven zien.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

RodeStabilo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:37:
Dat zegt ook niet dat we *niets* moeten doen.
Dat is op zich een inkoppertje van het niveau "elke cent is er eentje onderweg naar mijn eerste miljoen". Maar ik denk dat er wel een terechte vraag gesteld mag worden bij de investering die verwacht wordt van mensen ten opzichte van de totale opbrengst.

En dan bedoel ik niet eens (alleen) de financiele investering (Jan Modaal heeft echt geen geld om te isoleren, LT-verwarming aan te leggen, een warmtepomp te installeren en zonnepanelen neer te leggen - hell, Jan heeft niet eens een koophuis!)

Maar hoeveel aanpasing van zijn huidige leefstijl mogen we van Jan vragen, met in het achterhoofd dat Jan zelf iedere aanpassing als een achteruitgang zal zien (kloterietjes, langzaam rijden, dure LED-lampen, in het hoofd van een consument is (gedwongen!) verandering per definitie achteruitgang!) afgezet tegen een, naar verwachting, zeer lage opbrengst?

Heel sympathiek dat Mark Rutte ons vraagt de verwarming een graadje lager te zetten (dat zal Putin leren!), maar dat is een klap in het gezicht van degenen die dat ding niet meer aan durven te doen vanwege de energieprijzenpaniek en bij 12 graden met drie truien op de bank zitten te bibberen.
Tegelijkertijd hebben we helemaal geen Russisch gas nodig, daar hebben "we" het zelf naar gemaakt door de Groningse gasbaten op te stoken alsof we in 2000 toch allemaal naar de haaien zouden gaan.
Daar ben ik het, en met de rest van je post, natuurlijk mee eens. Bedankt voor je verheldering!
Geen dank, ik licht liever toe dan dat ik verkeerd begrepen word 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Dido schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:51:
[...]

Maar hoeveel aanpasing van zijn huidige leefstijl mogen we van Jan vragen, met in het achterhoofd dat Jan zelf iedere aanpassing als een achteruitgang zal zien (kloterietjes, langzaam rijden, dure LED-lampen, in het hoofd van een consument is (gedwongen!) verandering per definitie achteruitgang!) afgezet tegen een, naar verwachting, zeer lage opbrengst?
Dat, en als je het hele jaar toch al goed je best doet mag je best in de zomer een paar weken naar Thailand. De boog kan niet altijd strak gespannen staan, toch? En je hebt het verdiend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
[...]

Dat is op zich een inkoppertje van het niveau "elke cent is er eentje onderweg naar mijn eerste miljoen". Maar ik denk dat er wel een terechte vraag gesteld mag worden bij de investering die verwacht wordt van mensen ten opzichte van de totale opbrengst.
Klopt, daarom vind ik het ook niet prettig dat onze nieuwe minister van Woningen , Hugo de Jonge, alleen met plannen kan komen om maar dingen te verbieden zoals de CV-ketel per 2026.
En dan bedoel ik niet eens (alleen) de financiele investering (Jan Modaal heeft echt geen geld om te isoleren, LT-verwarming aan te leggen, een warmtepomp te installeren en zonnepanelen neer te leggen - hell, Jan heeft niet eens een koophuis!)
Dat weet ik nog niet zo zeker. Ik zie steeds meer zonnepanelen verschijnen en een Elektrische auto is ook niet meer alleen voor leaserijders . Vooral solar is de beste investering die je momenteel kan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 14-06-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

RodeStabilo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:56:
Klopt, daarom vind ik het ook niet prettig dat onze nieuwe minister van Woningen , Hugo de Jonge, alleen met plannen kan komen om maar dingen te verbieden zoals de CV-ketel per 2026.
Breek me de bek niet open over Hugo de Jonge :X Dat was tot voor kort de verantwoordelijke minister voor onder meer mijn werkzaamheden, en daarnaast heeft ie mijn mojo verkloot omdat "men" nu denkt dat ik originele schoenen draag omdat hij dat doet :(
Dat weet ik nog niet zo zeker. Ik zie steeds meer zonnepanelen verschijnen en een Elektrische auto is ook niet meer alleen voor leaserijders. Vooral solar is de beste investering die je momenteel kan doen.
Sure, maar op huurwoningen komt die investering van de verhuurder - die daar overigens van regeringswege wel steeds meer toe bewogen wordt (niet alles is helemaal slecht :P )

Wat electrische auto's betreft weet ik het zo net nog niet. Of er moet nog een )r)evolutie in de batterijen plaatsvinden zodat je "gewoon" kunt "tanken", of er moeten echt "overal" laadpalen beschikbaar zijn. Mensen die hun auto niet op eigen grond kwijt kunnen zijn aangewezen op gemeentelijke voorzieningen, en dat is echt nog wel een struikelblok. Ik geloof niet dat er geinvesteerd gaat worden in een volledig extra netwerk om alle publieke parkeerplaatsen van laadstroom te voorzien, dus wacht ik nog wel af wat de toekomst wel gaat brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 20:18
PromWarMachine schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:44:
Volgens mij doen alle hoogopgeleiden (die zijn hier oververtegenwoordigd) wel iets aan het milieu?
Wat ik zelf doe?
  • Geen kinderen maken, dat schijnt op de lange termijn de meeste CO2 reductie op te leveren :+
  • Minder vlees eten
  • Afval consequent scheiden, al is het maar de vraag hoe effectief dat is
  • Kachel een graadje lager
Verder denk ik na over zonnepanelen en het verbeteren van de isolatie in de aanbouw staat ook nog op de wensenlijst.

Toch blijft het voorlopig bij deze relatief kleine dingen. Het moet me niet te veel pijn doen. Er blijven 2 auto's voor de deur staan en er blijven 1-3 vliegreisjes per jaar in de agenda staan.
De enige guilty pleasure die ik nog zou kunnen/willen aanpassen is het douchen. Ik douche soms 15-20m. :X

Het voelt bij mij ook wel een beetje als dweilen met de kraan open als je kijkt naar grote vervuilers als India, Thailand, Brazilie en China. :/
Dat vind ik geen reden om niets te doen, want we hebben ook een eigen verantwoordlijkheid, maar laten we het wel in perspectief blijven zien.
Het ontgaat me totaal waarom je over hogeropgeleiden moet beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
kipneck schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:34:
[...]

Het ontgaat me totaal waarom je over hogeropgeleiden moet beginnen.
Buiten dat om, waar @PromWarMachine ook volledig aan voorbij gaat in zijn/haar verwijzing naar landen als China, India, Thailand en Brazilië is dat de per capita emissie in zeker India, Thailand en Brazilië echt significant lager ligt dan dat in Nederland. En hoewel China in de buurt komt, moeten we hierin niet vergeten dat China nog een aandeel afgeeft aan trade. De daadwerkelijke per capita verbruiken verplaatsen dan in het voordeel van de gemiddelde Chinees.

Heeft China een zorgelijke trend voor wat betreft eigen consumptie? Ja zeker, maar de stijging is al circa 10 jaar fors afgevlakt, ligt nog altijd lager dan dat van de gemiddelde Nederlander. En om heel eerlijk te zijn, zijn we hier ook nog niet zo ontzettend lang echt naar beneden aan het gaan. Rond 1960 is ongeveer voor het laatst dat wij hebben gezeten op het niveau waar de gemiddelde Chinees nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dido schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:04:
[...]

Wat electrische auto's betreft weet ik het zo net nog niet. Of er moet nog een )r)evolutie in de batterijen plaatsvinden zodat je "gewoon" kunt "tanken", of er moeten echt "overal" laadpalen beschikbaar zijn. Mensen die hun auto niet op eigen grond kwijt kunnen zijn aangewezen op gemeentelijke voorzieningen, en dat is echt nog wel een struikelblok. Ik geloof niet dat er geinvesteerd gaat worden in een volledig extra netwerk om alle publieke parkeerplaatsen van laadstroom te voorzien, dus wacht ik nog wel af wat de toekomst wel gaat brengen.
Ik hoorde deze week dat het soms wel een jaar! kan duren voordat er een laadpaal (op gemeentegrond) geplaatst wordt. Puur omdat ze daar bij gemeentes nog steeds niet over nadenken tenzij iemand een vraag heeft.
Dido schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:24:
[...]

Hangt natuurlijk af hoe je met je verlichting om gaat :P Ik heb altijd geleerd: licht uit als je de ruimte verlaat. Maar ik ken genoeg mensen die de hele dag, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat overal in huis het licht laten branden...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:15:
[...]

Hangt natuurlijk af hoe je met je verlichting om gaat :P Ik heb altijd geleerd: licht uit als je de ruimte verlaat. Maar ik ken genoeg mensen die de hele dag, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat overal in huis het licht laten branden...
Vroeger had je van die vloerlampen van 300 Watt met een dimmer die als sfeerverlichting ingezet werden. Eigenlijk raar dat we daar toen helemaal niet over nadachten.

Heel soms zie je nog wel eens bij iemand zo'n vloerlamp staan.
[...]

Sure, maar op huurwoningen komt die investering van de verhuurder - die daar overigens van regeringswege wel steeds meer toe bewogen wordt (niet alles is helemaal slecht :P )

Ik vraag me ook af hoe ze dat hier (Belgie) willen gaan doen. Op een zomerse dag staat er een lange file richting kust. Als al die auto's moeten gaan laden, moeten ze dan van elke lantaarnpaal een laadpaal maken? En in de winter rijdt daar niemand.

[ Voor 47% gewijzigd door Marzman op 15-06-2022 07:25 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Marzman schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:19:
[...]

Vroeger had je van die vloerlampen van 300 Watt met een dimmer die als sfeerverlichting ingezet werden. Eigenlijk raar dat we daar toen helemaal niet over nadachten.

Heel soms zie je nog wel eens bij iemand zo'n vloerlamp staan.
Zo'n vloerlamp hebben wij ook. Maar gelijk toen we die kochten hebben we ook 3 dimbare LED lampen gekocht (die in 2010 vreselijk duur waren!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
[...]

Er was toen ook een spaarlamp-versie van diezelfde staande vloerlamp, kostte 60 en later 50 euro waar nog 50 euro energiepremie vanaf ging. Ik heb er jaren gebruik van gemaakt. Tot-ie kapot ging, daarna was er geen vervangende lamp meer te vinden en kon het hele ding worden weggegooid.

En terwijl gloeilampen verboden zijn, worden zeer inefficiente mobiele airco's nog steeds massaal verkocht.

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 15-06-2022 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik vraag me ook af hoe ze dat hier (Belgie) willen gaan doen. Op een zomerse dag staat er een lange file richting kust. Als al die auto's moeten gaan laden, moeten ze dan van elke lantaarnpaal een laadpaal maken? En in de winter rijdt daar niemand.
Een elektrische auto hangt niet constant aan het infuus hoor ;) iedereen zal in de toekomst proberen zijn auto voornamelijk thuis op te laden. Voor de dagjesmensen zie ik weinig problemen.

De bekende zwarte zaterdagen richting het zuiden zijn in die zin een veel groter probleem. Iedereen zal de auto onderweg bij moeten vullen op een netwerk datgemaakt is voor "alleen als het echt moet"-laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
RemcoDelft schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:31:
[...]

Er was toen ook een spaarlamp-versie van diezelfde staande vloerlamp, kostte 60 en later 50 euro waar nog 50 euro energiepremie vanaf ging. Ik heb er jaren gebruik van gemaakt. Tot-ie kapot ging, daarna was er geen vervangende lamp meer te vinden en kon het hele ding worden weggegooid.

En terwijl gloeilampen verboden zijn, worden zeer inefficiente mobiele airco's nog steeds massaal verkocht.
Wat betreft mobiele airco:s, ik denk dat er misschien een grote verscheidenheid is in efficientie?

Wij hebben er 2 gebruikt, een seizoen, en die waren behoorlijk efficient. Ook verhouding stroom/opbrengst. Maar dat zal denk ik niet voor elke soort gelden.

Maar zeer inefficient voor de hele groep is wat breed.

Ik zal nooit beweren dat het de beste optie is om te koelen of te verwarmen, maar wanneer de andere opties niet mogelijk zijn vind ik het een redelijk alternatief, en ik ben erg blij dat ze verkocht worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Sjamo op 15-06-2022 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sjamo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:53:
[...]

Wat betreft mobiele airco:s, ik denk dat er misschien een grote verscheidenheid is in efficientie?

Wij hebben er 2 gebruikt, een seizoen, en die waren behoorlijk efficient. Ook verhouding stroom/opbrengst. Maar dat zal denk ik niet voor elke soort gelden.

Maar zeer inefficient voor de hele groep is wat breed.
Hij bedoelt meer hoe ze werken denk ik, ze blazen warme lucht naar buiten maar daardoor ontstaat een onderdruk waardoor langs alle kieren weer terug warme lucht naar binnen komt.

Een splitmobiele airco zou dat niet hebben, maar die zijn er amper (ik heb alleen wat caravanmodelletjes gezien).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Marzman schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:59:
[...]

Hij bedoelt meer hoe ze werken denk ik, ze blazen warme lucht naar buiten maar daardoor ontstaat een onderdruk waardoor langs alle kieren weer terug warme lucht naar binnen komt.

Een splitmobiele airco zou dat niet hebben, maar die zijn er amper (ik heb alleen wat caravanmodelletjes gezien).
Dat begrijp ik wel, en bij diverse modellen/soorten zal dat ook een probleem zijn, maar er zjjn blijkbaar merken/soorten die het goed doen, en dat kan een grote verlichting geven waar nodig.

Nogmaals, ik beweer nergens dat het de beste keuze is, maar dat ze niet meer verkocht zouden moeten worden wegens inefficientie vind ik een slecht idee.

Ik denk dat er veel zaken hoger op de lijst zouden moeten staan voor afschaffen, dan koelte die soms heel hard nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Mensen die hun auto niet op eigen grond kwijt kunnen zijn aangewezen op gemeentelijke voorzieningen, en dat is echt nog wel een struikelblok. Ik geloof niet dat er geinvesteerd gaat worden in een volledig extra netwerk om alle publieke parkeerplaatsen van laadstroom te voorzien, dus wacht ik nog wel af wat de toekomst wel gaat brengen.
Klopt, weet ik alles van. Ben sinds vorig jaar eigenaar van een EV en ben ook afhankelijk van publieke voorzieningen, maar tot nu toe gaat het prima hoor. We zijn in Nederlandse steden prima voorzien van deze zaken.
Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:15:
[...]

Ik hoorde deze week dat het soms wel een jaar! kan duren voordat er een laadpaal (op gemeentegrond) geplaatst wordt. Puur omdat ze daar bij gemeentes nog steeds niet over nadenken tenzij iemand een vraag heeft.
Er zit wel een kern van waarheid in. Het duurt inderdaad even, als je gemeente er mogelijkheden voor heeft om het aan te vragen. MRA-E doet veel zaken met gemeentes. Ja het duurt lang maar zijn wel termijnen voor al heb ik wel het idee dat mijn aanvraag stagneert. Ik moet er nog eens achteraan bij mijn contact van de gemeente.

[ Voor 36% gewijzigd door RodeStabilo op 15-06-2022 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
RodeStabilo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:14:
[...]

Klopt, weet ik alles van. Ben sinds vorig jaar eigenaar van een EV en ben ook afhankelijk van publieke voorzieningen, maar tot nu toe gaat het prima hoor. We zijn in Nederlandse steden prima voorzien van deze zaken.
Hier niet, dan zou je hem volgende oplaadpalen kaart bij iemand in de woonwijk op de oprit moeten zetten.
Er zit wel een kern van waarheid in. Het duurt inderdaad even, als je gemeente er mogelijkheden voor heeft om het aan te vragen. MRA-E doet veel zaken met gemeentes. Ja het duurt lang maar zijn wel termijnen voor al heb ik wel het idee dat mijn aanvraag stagneert. Ik moet er nog eens achteraan bij mijn contact van de gemeente.
En niemand koopt een auto die je het eerste jaar (of meer) niet fatsoenlijk kan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:21:
En niemand koopt een auto die je het eerste jaar (of meer) niet fatsoenlijk kan opladen.
Ik spreek even voor de situatie in het algemeen. Dat het in jouw dorp blijkbaar nog niet goed is geregeld is niet toonaangevend voor de rest van Nederland. Maar ook daar zal iemand die transitie moeten aanzwengelen. Mijn gemeente heeft een heel goed mobiel beleid.

(m'n eerste te emotionele reactie was wat overdreven)
[...]

Hier niet, dan zou je hem volgende oplaadpalen kaart bij iemand in de woonwijk op de oprit moeten zetten.
Daar zullen alleen gemeentes wellicht staan die aangesloten zijn bij die organisatie.

[ Voor 120% gewijzigd door RodeStabilo op 15-06-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Links of rechtsom gaat er bij nieuwe toepassingen vrijwel altijd een periode van relatieve ongemak plaatsvinden. De fijnmazigheid van tankstations van vandaag op morgen aanpassen naar elektrische laadpalen en dito infrastructuur is vrijwel onmogelijk en indien die keuze wel gemaakt wordt zal de kostprijs in het begin alsnog een afschrikwerkende factor zijn.

Buiten dat de infrastructuur anders ingericht dient te worden aslmede de manier van gebruiken is het even suboptimaal en wellicht heel lang suboptimaal als je niet je eigen laadpaal hebt maar niet fatsoenlijk is een stelling die wat dat betreft te zwart/wit is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]
Als we rietjes, LED lampen en wat langzamer rijden al zien als een onoverkoombare achteruitgang dan zie ik het somber in voor de wereld....

Aangezien Jan al decennia boven z'n stand leeft op milieugebied zal Jan moeten beseffen dat er nog veel meer 'offers' nodig zijn om binnen zijn budget te leven. De verworven rechten zijn niet normaal en het wordt tijd dat Jan dat gaat beseffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
RodeStabilo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:23:
Met alle respect; dat zijn echt uitspraken van iemand die er geen ervaring mee heeft maar blijkbaar wel een mening over wil hebben. Bekijk de laadkaart eens op de link die ik gaf en je zal zien dat het prima meevalt.
Klopt, ik heb er het geld er niet voor om tienduizenden euro's uit te geven aan een auto die ik niet in de buurt kan opladen van mijn huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSOSg6T0gZVSeb2rFVy5SpPnQ2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yKgNkEnWybgZJgJGyGnfv8vZ.png?f=fotoalbum_large
Bedoel je deze kaart? Waar geen enkel laadpunt in de noordelijke provincies op te vinden is?

Op de ANWB kaart vind ik het dichtstbijzijnde punt op ruim 10 minuten lopen (en door de wijklayout zo'n 5 minuten rijden), zelfs de bushalte is dichterbij. Dan maar hopen dat die vrij is op het moment dat je aan komt rijden. Het is dan geen 1 minuut werk meer om de auto even in te pluggen. Zeker niet als je een paar keer moet gaan kijken of de paal ondertussen vrij is...

En doordoor dat je in het noorden sneller verder moet rijden voor iets zal je de paal ook vaker nodig hebben dan iemand in de randstad.

Maargoed, ik zie waarschijnlijk beren op de weg want zo'n elektrische wagen is volgens vele hier een ideaal ding (of vooral goedkoop van de zaak? ;) ). Maar daar ben ik vast niet de enige in en daarom zal niet iedereen snel de overstap maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

En dan heb je ook nog de periode gehad waarin er hele rijen inbouwspotjes werden gebruikt. Zo'n 15 tot 20 in de woonkamer/keuken á 20/30watt als het niet meer was.

Die goede oude tijd dat de woning warm werd zonder dat je CV er al te veel moeite voor moest doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
@LordSinclair Ik had m'n oorspronkelijke reactie wat aangepast omdat ik je ietwat verkeerd had geinterpreteerd. Die laadkaart van MRA-E laat alleen palen zien van gemeentes die bij hun zijn aangesloten.

Op een Chargemap krijg je al een veel beter beeld.
Maargoed, ik zie waarschijnlijk beren op de weg want zo'n elektrische wagen is volgens vele hier een ideaal ding (of vooral goedkoop van de zaak? ;) )
ik rij hem niet van de zaak dus voordat ik zo'n grote investering doe heb ik natuurlijk wel het een en ander goed uitgezocht ;)
Op de ANWB kaart vind ik het dichtstbijzijnde punt op ruim 10 minuten lopen (en door de wijklayout zo'n 5 minuten rijden), zelfs de bushalte is dichterbij.
Ik weet niet waar je woont, maar kan me voorstellen dat het in kleinere dorpen dunner bezaaid is ja.

[ Voor 18% gewijzigd door RodeStabilo op 15-06-2022 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
RodeStabilo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:38:
Op een Chargemap krijg je al een veel beter beeld.
Ik woon in een klein stadje. Maar ik zie vooral EVBoxen op die kaart in de buurt. Echter nergens bij een publieke parkeerplek, dus dan gok ik dat dat bij EV bezitters op de oprit is die hem op openbaar hebben staan. Ik kan mij een topic herinneren dat iemand dat toch niet op prijs stelde als iemand anders daar zijn EV ging opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

RodeStabilo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:38:

Ik weet niet waar je woont, maar kan me voorstellen dat het in kleinere dorpen dunner bezaaid is ja.
Dun bezaaid impliceert dat er plekken zijn.

Als mijn broer langskomt (woont aan de andere kant van het land), en hij wil tijdens zijn bezoek aan mij z'n auto wil opladen, mag hij hem minimaal 10km verderop zetten. En dan heb je het over een 5-16kW lader (dat is de enige op een openbare parkeerplaats).
emnich schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:29:
[...]

Als we rietjes, LED lampen en wat langzamer rijden al zien als een onoverkoombare achteruitgang dan zie ik het somber in voor de wereld....

Aangezien Jan al decennia boven z'n stand leeft op milieugebied zal Jan moeten beseffen dat er nog veel meer 'offers' nodig zijn om binnen zijn budget te leven. De verworven rechten zijn niet normaal en het wordt tijd dat Jan dat gaat beseffen.
Het gaat mij niet eens om dat geneuzel in de marge. Het gaat mij erom dat ik word gevraagd om offers te brengen (hoe klein ze ook mogen zijn), maar dat grote bedrijven nauwelijks een tik op de vingers krijgen en als ze dan alsnog niets doen, er geen consequenties zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:13:
[...]

Dun bezaaid impliceert dat er plekken zijn.

Als mijn broer langskomt (woont aan de andere kant van het land), en hij wil tijdens zijn bezoek aan mij z'n auto wil opladen, mag hij hem minimaal 10km verderop zetten. En dan heb je het over een 5-16kW lader (dat is de enige op een openbare parkeerplaats).
Volgens je profiel woon je in Krewerd. Ik moest even opzoeken waar dat lag en volgens wikipedia heeft het 75 inwoners. Kan me voorstellen dat daar weinig mensen wonen die de behoefte hebben om zo'n paal aan te vragen bij gemeente Eemsdelta als dat al kan.

Maar goed, als hij z'n granny charger (230v) meeneemt mag ie vast bij jou wel even bijladen toch ;)

Ik denk niet dat het aanhalen van dit soort voorbeelden toonaangevend is om aan te geven hoe slecht het gesteld is met de laadinfrastrictuur in Nederland. en dan druk ik me zacht uit ;)

In de stad waar ik werk zijn er 500+ met nog 100+ in voorbereiding bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 15-06-2022 09:23 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 25 Laatste

Let op:
Voor het bevolkingsvraagstuk hebben we dit topic: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem