• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 12:03
joopv schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:04:
Ik doel vooral op een cultuuromslag, net zoals de afgelopen decennia voor roken gebeurt is.

Dus dat autorijden / autobezit gezien gaat worden als iets ongezonds, iets wat je moet proberen te vermijden. Van dat status symbool, die heilige-koe status af proberen te komen dus.
Lijkt mij ook een prima ontwikkeling. Doorpakken met vlees en auto's.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:37
Eiríkr schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:32:
[...]

Lijkt mij ook een prima ontwikkeling. Doorpakken met vlees en auto's.
En graag ook een 1 kind beleid, dan hebben we meteen alle groepen te pakken die Co2 onnodig uitstoten, anders is het dwijlen met de kraan open als we de planeet alsnog overbevolken met alle eisen qua energie en voedsel van zich. Maar hier zal ik vast negatieve reacties op krijgen.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:32
_Drake_ schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:53:
[...]

En graag ook een 1 kind beleid, dan hebben we meteen alle groepen te pakken die Co2 onnodig uitstoten, anders is het dwijlen met de kraan open als we de planeet alsnog overbevolken met alle eisen qua energie en voedsel van zich. Maar hier zal ik vast negatieve reacties op krijgen.
Het is geen populair standpunt al zou het vermoedelijk erg effectief zijn.
  • Het is in NL politiek gezien geheel onbespreekbaar omdat het vastgesteld is in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens: "Mannen en vrouwen van huwbare leeftijd hebben het recht te huwen en een gezin te stichten [..]" Vermoedelijk worden niet heel veel mensen blij als we daarvan maken dat dat gezin maar uit 1 kind mag bestaan.
  • Het 'huisje-boompje-beestje' plaatje dat veel mensen voor zich hebben van jongs af aan wordt met de grond gelijkt gemaakt als je dit zou beperken.
  • Ons economisch systeem draait alleen op de premisse dat alles verder groeit, waaronder de hoeveelheid mens, dus alles is erop ingericht om dat mogelijk te maken en in te voorzien.
  • Het taboe hierop is zó groot dat het eigenlijk niet eens meer onderzocht wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THXG-Hg9pF9NVBQ-nVq_jcSAVJ0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zh1jCtaswcPq2eiozpfbA31r.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGAEeuH0QigSduzxGHQxreUV6k4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/P28bYZTFDe7kPvUb6jhhwmJX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3-H3JCi5EM4J37k5AaPEDekS64=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7oNBzEvMLHqP7GmoUDf2gpAR.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGWXRQ0Sa55Q3lJo8oyt3cS6nh8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QNaE0hMzUDZDAN0a0KKEFFdK.png?f=fotoalbum_tile

Screencaps uit YouTube: Too clever by half, but not nearly smart enough - Bill Rees to the C... (ik heb hier al eerder naar gerefereerd dus excuus als deze dubbel is voor wat lezers.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:19
Intercity schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 06:59:
[...]

Het is geen populair standpunt al zou het vermoedelijk erg effectief zijn.
  • Het is in NL politiek gezien geheel onbespreekbaar omdat het vastgesteld is in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens: "Mannen en vrouwen van huwbare leeftijd hebben het recht te huwen en een gezin te stichten [..]" Vermoedelijk worden niet heel veel mensen blij als we daarvan maken dat dat gezin maar uit 1 kind mag bestaan.
  • Het 'huisje-boompje-beestje' plaatje dat veel mensen voor zich hebben van jongs af aan wordt met de grond gelijkt gemaakt als je dit zou beperken.
  • Ons economisch systeem draait alleen op de premisse dat alles verder groeit, waaronder de hoeveelheid mens, dus alles is erop ingericht om dat mogelijk te maken en in te voorzien.
  • Het taboe hierop is zó groot dat het eigenlijk niet eens meer onderzocht wordt.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Screencaps uit YouTube: Too clever by half, but not nearly smart enough - Bill Rees to the C... (ik heb hier al eerder naar gerefereerd dus excuus als deze dubbel is voor wat lezers.)
Leuk, maar ons geboortecijfer is al sinds begin jaren '70 ver onder de 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpVHg-gPhEK8379ud5MLs-cJgGs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eIuIh6X40SFnr25blTXETZX8.png?f=user_large

Met andere woorden; elke 2 Nederlanders produceren al een halve eeuw minder nazaten. De Nederlandse bevolking krimpt.

Dit wordt echter 'opgelost' middels immigratie. Eenieder die pleit voor minder mensen alhier zou dus moeten pleiten voor minder immigratie. Een op welke manier dan ook kunstmatige ingreep om tot nog minder geboorten te komen zal anders alleen maar gecompenseerd worden door nog meer immigratie.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:30

Wailing_Banshee

You're Next

Wozmro schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:34:
Gisteren heeft oa de vlaamse regering beslist om de 40 meest vervuilende veebedrijven vervroegd te sluiten (af te kopen) omwille van het stikstofprobleem.
In Nederland worden theater spectakels verboden vanwege het stikstof probleem...
alexbl69 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:16:
[...]
Dit wordt echter 'opgelost' middels immigratie. Eenieder die pleit voor minder mensen alhier zou dus moeten pleiten voor minder immigratie. Een op welke manier dan ook kunstmatige ingreep om tot nog minder geboorten te komen zal anders alleen maar gecompenseerd worden door nog meer immigratie.
Geeft alleen maar aan dat wat wij doen in Nederland en Belgie een druppel op een gloeiende plaat is en dat de hele westerse wereld, inclusief China en India, hard aan moet gaan werken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[...]

Nu niet stoppen, maar even verder redeneren.

Waardoor wordt die immigratie veroorzaakt? Door groter wordende verschillen in levensstandaard en veiligheid.

En waardoor worden die verschillen veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

joopv schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:01:
[...]

Waardoor wordt die immigratie veroorzaakt? Door groter wordende verschillen in levensstandaard en veiligheid.

Oorlog.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Leuk, maar ons geboortecijfer is al sinds begin jaren '70 ver onder de 2.
[Afbeelding]
Met andere woorden; elke 2 Nederlanders produceren al een halve eeuw minder nazaten. De Nederlandse bevolking krimpt.

Maar voor de totale milieubelasting maakt immigratie/emigratie natuurlijk geen verschil.
Bij immigratie is er voor elke +1 een -1 ergens anders.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
joopv schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:01:
[...]

En wat heeft dat te maken met geboortebeperking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
YakuzA schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:20:
[...]

Maar voor de totale milieubelasting maakt immigratie/emigratie natuurlijk geen verschil.
Schat zo in dat voor de meeste immigranten geldt dat hun milieubelasting toeneemt als ze zich in Nederland vestigen. Onze milieubelasting per hoofd van de bevolking is immers veel hoger dan die in de landen van herkomst.

Ergo: als je de totale uitstoot van Nederland in toom wil houden middels demografie moet je pleiten voor minder immigratie. Niet voor minder geboortes want dat is reeds een halve eeuw een gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:20:
[...]

Die tandartsen uit Syrie hadden daar een kleinere voetafdruk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:29:
[...]

En wat heeft dat te maken met geboortebeperking?
Ik wil graag de grondoorzaak van een probleem weten / oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:32:
[...]

Schat zo in dat voor de meeste immigranten geldt dat hun milieubelasting toeneemt als ze zich in Nederland vestigen. Onze milieubelasting per hoofd van de bevolking is immers veel hoger dan die in de landen van herkomst.
Uiteraard - energieverbruik, milieubelasting en levensstandaard zijn synoniem.
Ergo: als je de totale uitstoot van Nederland in toom wil houden middels demografie moet je pleiten voor minder immigratie. Niet voor minder geboortes want dat is reeds een halve eeuw een gegeven.
Oh gaat dit topic specifiek over de milieubelasting van Nederlanders / de Nederlandse maatschappij?

Ik dacht dat we hier niet zo narrow-minded zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
joopv schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:30:
[...]
Uiteraard - energieverbruik, milieubelasting en levensstandaard zijn synoniem.

[...]
Oh gaat dit topic specifiek over de milieubelasting van Nederlanders / de Nederlandse maatschappij?

Ik dacht dat we hier niet zo narrow-minded zijn.
Ik reageerde op posters die beweerden dat geboortebeperking in Nederland een (deel-) oplossing voor de milieuproblematiek is.

Heb dus uitgelegd dat dat geen zoden aan de dijk zet omdat a) we al krimp hebben en b) die krimp meer dan teniet gedaan wordt door immigratie.

De logische conclusie is dan dat als je met demografie iets wil doen aan het aantal inwoners van Nederland om op die manier de totale footprint van ons land te verminderen je eerder naar immigratiebeperking dan naar geboortebeperking moet kijken.

En nee, ik kan niet in elke post alle aspecten aangaande milieuproblematiek meenemen. Het is onvermijdelijk dat er verschillende discussies over deelonderwerpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 23-09 12:03
_Drake_ schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:53:
[...]

Nee hoor, ben ik het mee eens. Wij kiezen zelfs voor geen kinderen.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 20:05

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat ik doe? Ik denk dat de twee dingen die ik doe die het meeste impact hebben zijn dat ik vegan ben en elektrisch rij. Vliegen doe ik nauwelijks, in mijn leven ben ik 4x met het vliegtuig op vakantie geweest, 1x naar de VS, 1x naar Afrika, 1x naar Vietnam en 1x naar Ibiza, dus dat is gemiddeld 1x per 11 jaar. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:28
Ook in Afrika is er al een afvlakking van de bevolkingstoename.

Hoe dit komt? Minder mensen die leven in extreme armoede. Leef je in extreme armoede dan ben je biologisch geneigd om meer kinderen te maken.

Dus: wil je graag dat de wereldbevolking minder snel groeit omwille van het milieu én heb je geen zin in immigratie richting Nederland.

Dan is daar een zeer eenvoudige oplossing voor: geef cash geld aan mensen in extreme armoede en ze zullen zelf zorgen voor betere voeding, beter onderwijs, beter onderdak voor hun kinderen.

Dat zou je zelf toch ook doen in hun plaats?

(Zoek eens op effectief altruïsme, ik stort zelf maandelijks een (klein) bedrag aan een ngo die net dat doet: cash geld uitdelen aan mensen in extreme armoede)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 22:28

Muggie

8 pm

Eiríkr schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:40:
[...]

Nee hoor, ben ik het mee eens. Wij kiezen zelfs voor geen kinderen.
Amen, hier idem, geen kinderen.

PSN: mug_8pm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:20

TommyGun

Stik er maar in!

Het leven is te kort om leuke (lekkere) dingen te laten.

Al heb ik geen kinderwens dus wat dat betreft doe ik veel ;)

[ Voor 45% gewijzigd door TommyGun op 27-02-2022 00:12 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
Spijtig, misschien had je net die ene mens gemaakt die kernfusie op punt zou zetten met een geniale ingeving :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:39
FastFred schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:01:
Ik scheid mijn afval, dat is het wel zo'n beetje.
Nu de energieprijzen zo stijgen, ben ik toch bewuster bezig met mijn energieverbruik/klimaat. Voorop gesteld dat ik een appartement heb zonder algemene technische ruimte dus een (hybride) warmtepomp wordt hier lastig. Daarbij doet de VVE moeilijk over alles waaronder isoleren van muren en pannendak, beter isolerend glas, zonnepanelen etc.
  1. Alles binnen mijn woonplaats doe ik met de fiets indien mogelijk. Ook bestemmingen buiten woonplaats die binnen 20 minuten te fietsen zijn doe ik met de fiets. In het weekend doe ik het liefst alles met de fiets. Ik fiets nu ook 1 á 2x per week naar kantoor als de weersomstandigheden dat toelaten.
  2. Ik douche nu minder warm en ook korter. Ik douche ook alleen nog op de spaarstand van de douchekraan (minder water, en dus minder gas)
  3. Alle verlichting in huis was al LED
  4. Als ik water aan de kook moet brengen voor rijst of pasta dan doe ik dat in de waterkoker (ja ik heb (nog) een fornuis op gas)
  5. Ik koop bewust geen witgoed met touchscreens en wifi en connectivity die ik niet nodig heb. Vorig jaar een nieuwe fiets gekocht, elektrische fiets overwogen, bewust niet gedaan. Kost minder, belast het milieu minder tijdens productie en als je een beetje een lichtgewicht fiets koopt fiets je harder dan al die elektrische fietsen (25km/)
  6. De thermostaat van de CV staat al sinds maart op 10 graden
  7. Afval scheiden doe ik nog steeds, behalve rest, dat gaat gewoon bij PMD in
Qua voedsel ben ik zelf gezonder gaan eten, ik eet nog steeds iedere dag vlees, maar ik balanceer het nu wat beter met groente en fruit. In plaats van 300gr rundergehakt door de macaroni is het nu 150gr mager rundergehakt bijvoorbeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 09-06-2022 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
boodschappen op de fiets.
Het is niet erg ver, maar wel een flinke klim erheen en dus lekker naar beneden met de volle tassen, beter dan andersom :)
Leuke is dat iedereen hier in Frankrijk de auto vor alles gebruikt.
Ik heb een basis stadsfiets met mandje voorop en bagagedrager.
Achter hang ik twee van die grote big shopper achtige tassen, handvat 1 over dat metalen klem ding en dan lus ik de buitenste handvatten door een overtollig kastdeurhandgreep die ik dan in het bagagerek klem, dan hangen die tassen mooi recht zoals fietstassen normaal zitten.
En met twee tassen aan het stuur is mijn max belading een kilo of 40, dat gaat net.
Voor wat kleine boodschappen (dus als er geen uien verkocht worden voor €1.30 voor 10kilo of het tijd is voor 10 zakken kattenvoer van 2kg het stuk) pak ik de mountainbike van mn zoon, grote rugzak, en twee tassen aan het stuur gaan prima, en die remt veel beter dus dan kan ik veel harder fietsen :)

Zet fiets bij de karretjes.
Krijg wel eens reacties en toen ik ermee begon vreemde blikken.
Maar met de brandstofprijzen zijn het nu goedkeurende blikken geworden en zie ik steeds meer mensen ook op een fiets kleine boodschappen doen. De post heeft een prachtige transport fiets (geen bakfiets maar wel heel veel slimme tassen) in gebruik genomen. Dus ik zie wel verschil met een paar jaar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
alexbl69 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:32:
[...]

te simpel idee op die wijze, vooral als we nalaten onze uitstoot te beperken. Onze consumptie is dermate hoog dat er in onze plaats heel veel meer mensen zouden kunnen leven. Je maakt daarbij de aanname dat iedereen meteen compleet onze levensstandaard gaat overnemen, wat ook lang niet zomaar hoeft te zijn. Het probleem is dieper dan louter poppetjes tellen.

(oftewel: de gemiddelde persoon die in Zuid-Amerika wordt geboren, zal minder uitstoot veroorzaken dan iemand die in Nederland wordt geboren MITS! beide niets doen aan hun leefstijl en er geen enkele innovatie plaats zal vinden. Reduceren van aantal mensen is dus gebaseerd op het idee dat de wereld hetzelfde blijft voor eeuwig en altijd).

Voor huishouden hier:

- gaan effectiever met ons eten om, veel meer in de vriezer zodat we op een andere dag 'verrassingsbakstenen' hebben ipv overschotten weg te gooien
- veel geld/werk gestoken in isoleren van de woning en energieverbruik zo omlaag te krijgen
- voor kluswerk ben ik heel veel materiaal aan het hergebruiken
- proberen veel te ontspullen waar het kan
- veel tweedehands halen waar het gaat/zinnig is.
- tuin zoveel mogelijk tuin gemaakt en bergen tegels eruit gemikt
- heel veel te voet / per fiets / voor werk alles met OV

to do nog:
- hemelwater op de tuin mikken ipv riool in
- langzaam menu om aan het vormen richting veganistisch. We gaan stap voor stap zodat we de nieuwe kooktechnieken wel onder de knie hebben en er geen martelgang van maken so to say

[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 09-06-2022 13:05 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:44
Onlangs op aanraden van een tweaker hier een douchekop gekocht die ipv 11 liter per minuut nu 5,7 liter per minuut verbruikt. Prijzig dingetje, eurootje of 80, maar ik merk het verschil nauwelijks.

Nu al aan drie anderen cadeau gedaan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:14
6 x 9 meter gecoate staalkabel gespannen als waslijn. (de oude was te dun >> gebroken)
Geen wasdroger meer nodig in voorjaar-zomer-herfst.. wat zeg ik: als het een beetje waait is het sneller droog dan in de wasdroger ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:52
Emgeebee schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:02:
Onlangs op aanraden van een tweaker hier een douchekop gekocht die ipv 11 liter per minuut nu 5,7 liter per minuut verbruikt. Prijzig dingetje, eurootje of 80, maar ik merk het verschil nauwelijks.

Nu al aan drie anderen cadeau gedaan. :)
Dan wil je ons vast vertellen welk merk/model het betreft.

Mijn douchekop is inmiddels echt versleten, dus als je een voorstel hebt voor een waterbesparend model waar je toch prettig mee kunt douchen, houd ik me aanbevolen. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FastFred schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:18:

Afval scheiden doe ik nog steeds, behalve rest, dat gaat gewoon bij PMD in
Em dat is de reden dat een substantieel gedeelte van het pmd afval uiteindelijk toch gewoon als restafval verwerkt moet worden. :) Wat overigens prima brandbaar materiaal is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
breew schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:04:
6 x 9 meter gecoate staalkabel gespannen als waslijn. (de oude was te dun >> gebroken)
Geen wasdroger meer nodig in voorjaar-zomer-herfst.. wat zeg ik: als het een beetje waait is het sneller droog dan in de wasdroger ;-)
Heb ik nog een tip erbij voor je, hang de kleren aan hangers en dan aan de lijnen, makkelijker ophangen, geen gemiep met knijpers en als het droog is kan het zo de kast in en scheelt strijken, goed passende (juiste breedte) hangers die wat dikker zijn, dus echt een schoudervorm hebben, en overhemden etc hangen perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:14
Silent7 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:18:
[...]

Heb ik nog een tip erbij voor je, hang de kleren aan hangers en dan aan de lijnen, makkelijker ophangen, geen gemiep met knijpers en als het droog is kan het zo de kast in en scheelt strijken, goed passende (juiste breedte) hangers die wat dikker zijn, dus echt een schoudervorm hebben, en overhemden etc hangen perfect.
bekend ;-)

wellicht een tip terug: sokkenclips/-knijpers
https://www.amazon.nl/Sok...chtstreeks/dp/B09TPXRYPY/

Als je jezelf (en kinderen) opvoedt om deze te gebruiken voordat ze hun meuk in de wasmand gooien, dan raak je nooit meer een sok kwijt, hoef je niet meer te sorteren, heb je altijd complete paren sokken, en...
je kunt ze aan de clip zo aan de waslijn hangen.. :o

Alternatief gebruik: Ik maak er de dekbedovertrekken mee dicht, zodat die niet stiekem de kussenslopen/handdoeken 'opeten' in de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:55

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik doe eigenlijk niet zo veel. Scheidt niet al het glas (flikker mijn glazen sauspot in de vuilnisbak), scheidt geen plastic, heb geen zonnepanelen of iets.
Wel vlieg ik zelden, heb kleine auto waar ik relatief weinig mee rij, gebruik de helft tot 3/4e aan gas/electriciteit van gemiddeld 1p huishouden, douche redelijk kort met weinig waterverbruik (piemelstraaltje) en heb geen kids, dus mijn voetafdruk is relatief laag voor iemand die in Nederland woont. Voel dan ook de druk niet om meer moeite te doen.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

FunkyTrip schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:24:
Ik doe eigenlijk niet zo veel. Scheidt niet al het glas (flikker mijn glazen sauspot in de vuilnisbak), scheidt geen plastic, heb geen zonnepanelen of iets.
Wel vlieg ik zelden, heb kleine auto waar ik relatief weinig mee rij, gebruik de helft tot 3/4e aan gas/electriciteit van gemiddeld 1p huishouden, douche redelijk kort met weinig waterverbruik (piemelstraaltje) en heb geen kids, dus mijn voetafdruk is relatief laag voor iemand die in Nederland woont. Voel dan ook de druk niet om meer moeite te doen.
Hier betaal je per KG, dan ga je glas echt wel scheiden (is zwaar en gratis als je het goed doet). Plastic scheid ik ook, maar dat is veel lichter dus minder economisch voordeel, ook moet ik speciale zakken ervoor kopen (dus toch kosten ondanks scheiden). Maar ik doe het wel.

Eigenlijk is er maar heel weinig restafval, ik heb een grote container maar bijna alles is plastic of groenafval, soms is het glas, soms is het papier. Dan blijft er weinig over.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Waarom zou je iets als glas niet willen scheiden?

Dat komt een beetje op me over alsof het teveel moeite is. Net zoals die wereldvreemde lui die frituurvet gewoon door de afvoer spoelen. dat kan echt niet alleen onwetendheid zijn. Elk jaar met oud en nieuw komt de rioleringsboer wel met een informatief nieuwsberichtje daaromtrent.

[ Voor 50% gewijzigd door RodeStabilo op 09-06-2022 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Hier haalde ze altijd het glas op bij het oud papier aan de weg, laagdrempelig en praktisch. Maar sinds het oud papier ook in een container gaat, wat een goede zaak is, halen ze het glas niet meer op. Voor glas moet je nu naar het winkelcentrum, misschien handig als je een auto hebt, maar aangezien ik alleen een fiets heb is dat niet erg praktisch.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 19:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
defiant schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:50:
... maar aangezien ik alleen een fiets heb is dat niet erg praktisch.
En hoe is dat glas dan bij jou thuis terechtgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:52
Hier haalde ze altijd het glas op bij het oud papier aan de weg, laagdrempelig en praktisch. Maar sinds het oud papier ook in een container gaat, wat een goede zaak is, halen ze het glas niet meer op. Voor glas moet je nu naar het winkelcentrum, misschien handig als je een auto hebt, maar aangezien ik alleen een fiets heb is dat niet erg praktisch.
En je laat de producten in glaswerk bezorgen? Anders zie ik niet in hoe je ze wel thuis kan krijgen maar daarna niet meer richting de supermarkt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
breew schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:23:
[...]

bekend ;-)

wellicht een tip terug: sokkenclips/-knijpers
https://www.amazon.nl/Sok...chtstreeks/dp/B09TPXRYPY/

Als je jezelf (en kinderen) opvoedt om deze te gebruiken voordat ze hun meuk in de wasmand gooien, dan raak je nooit meer een sok kwijt, hoef je niet meer te sorteren, heb je altijd complete paren sokken, en...
je kunt ze aan de clip zo aan de waslijn hangen.. :o

Alternatief gebruik: Ik maak er de dekbedovertrekken mee dicht, zodat die niet stiekem de kussenslopen/handdoeken 'opeten' in de wasmachine.
ooh dat is wel handig ja, kende ik niet, ik doe altijd alleen beddengoed (en gebruik dan van die broekhangers, een 2x2m dekbedovertrek neemt aan 4 van die hangers net zoveel ruimte in beslag als 4 t shirts
Bij ons hangt het in de houtschuur onder een dak dus, maar wel twee wanden die open zijn, dus ik heb wasknijpers op plm elke 10cm zodat de hangers niet tegen elkaar aan waaien als er een flinke tocht door trekt.
de lijnen boven het loop deel daar hangen de hangertjes aan, geen was, dat loopt fijner.

sokken, ik heb enkel zwart en knal ze over een rek, dan als droog, schep ik ze in 1 keer in een mand voor in de kast, hoef niet uit te zoeken. maar de sokken van de rest hangen aan rekjes met veel kleine knijpertjes, daar hang ik ze wel in paren aan. die clips zijn wel erg nice. Als ze een keer bij de acion liggen neem ik ze mee, bedankt voor de tip.

En weer een tip terug, wasnoten
Alleen voor de bonte was, drie schilletjes in klein jute zakje erbij, en die 3 keer gebruiken. (niet zoveel als instructies zeggen) en niet voor witte was (wat citroenschillen in dikke oude sok, scheut azijn in wasmiddelbakje, lepel soda tussen de was bij gewoon te wassen of een lepel zuurstofpoeder https://www.action.com/nl...jderaar-white-brilliance/ als het wat extra nodig heeft)
wasnoten zijn leuk, komen uit moeilijke gebieden dus je helpt er economisch aldaar mee, en 1 zak doe je zo lang mee, het is ook veel goedkoper dan welk wasmiddel dan ook en na gebruik kunnen ze gewoon bij compost of mulch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:52:
Heenweg: Glas in fietstas.
Terugweg: Boodschappen in fietstas.
It's that simple. :)
Ik heb ook nergens gezegd dat ik het niet deed, ik vind het alleen veel minder praktisch, aangezien het ook nog eens vuil kan zijn. Het is een step-down qua dienstverlening door de gemeente. Wat mij betreft introduceren ze hier ook gewoon een extra container voor.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:51
Dingen die ik goed doe:
60% gasverbruik van vergelijkbaar huishouden (1 persoonsappartement)
55% waterverbruik van vergelijkbaar huishouden
Regelmatig zo weinig afval dat ik mijn bakken niet langs de weg zet. Ik produceer misschien 1 bak grijs per half jaar.
Electrisch koken
Zo goed als alles op de fiets, alleen woon/werkverkeer met auto(enkele rit 31KM, is te ver voor de fiets (paar keer gedaan, viel tegen))
Nog nooit gevlogen, zal mogelijk ook nooit gebeuren.

Dingen die ik niet goed doe:
Teveel vlees. Ik probeer dit te minderen, maar de vleesvervangers zijn vaak niet lekker/andere structuur.
Laatst een nieuwe auto gekocht. Toch weer benzine. Electrisch was de keuze erg beperkt in prijsklasse (20K).
Airco. Daardoor is mijn stroomverbruik hoger dan gemiddeld. Zit wel een inverter op, dus komende winter toch maar eens verwarmen.
Ik gooi regelmatig groente weg, doordat ik het alleen voor mijn parkieten koop, en zij niet alles opeten. Zelf eet ik de groente niet die zij lekker vinden, dus dan gooi ik het weg. Zou ik dit aan de buitenvogels kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 11:44
dreamscape schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:15:
[...]

Dan wil je ons vast vertellen welk merk/model het betreft.

Mijn douchekop is inmiddels echt versleten, dus als je een voorstel hebt voor een waterbesparend model waar je toch prettig mee kunt douchen, houd ik me aanbevolen. :)
Methven KIRI even googlen en dan vind je 'm wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:28

Dennis1812

Amateur prutser

defiant schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:15:
[...]

Ik heb ook nergens gezegd dat ik het niet deed, ik vind het alleen veel minder praktisch, aangezien het ook nog eens vuil kan zijn. Het is een step-down qua dienstverlening door de gemeente. Wat mij betreft introduceren ze hier ook gewoon een extra container voor.
Als t aan de buitenkant vuil is haal je er een doekje overheen? Of je wast het af tijdens de rest van je afwas?

En is t een pot die dicht kan boeit t toch niet hoe het van binnen eruit ziet?
Gewoon ff naar de glasbak brengen. Zo gedaan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

XFlame schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:24:
Laatst een nieuwe auto gekocht. Toch weer benzine. Electrisch was de keuze erg beperkt in prijsklasse (20K).
Dan toch wel een hybride hoop ik... Tenzij die 31 km alleen over de snelweg is, is een hybride veel beter in verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Silent7 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:01:
[...]

sokken, ik heb enkel zwart en knal ze over een rek, dan als droog, schep ik ze in 1 keer in een mand voor in de kast, hoef niet uit te zoeken. maar de sokken van de rest hangen aan rekjes met veel kleine knijpertjes, daar hang ik ze wel in paren aan. die clips zijn wel erg nice. Als ze een keer bij de acion liggen neem ik ze mee, bedankt voor de tip.
Dit doe ik ook. Gewoon een soort en je hebt altijd de juiste, geen "geinige" sokken.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:43:
[...]

Dan toch wel een hybride hoop ik... Tenzij die 31 km alleen over de snelweg is, is een hybride veel beter in verbruik.
Het werd genoemd als minpunt in dit topic, dus dat zal wel niet. ;)

Een pluspunt was geweest 'diesel ingeruild voor hybride'. Of 'elektrische brommer gekocht voor 31 km woon-werkverkeer'.

Maar goed, iedereen maakt keuzes. Ik heb 80 km woon-werkverkeer, dat is ongeacht het type auto (momenteel nog benzine, volledig elektrisch staat in bestelling) slechter voor het milieu dan 10 km fietsen. Dat laatste zou ik dan ook veel liever doen, maar ik vind mijn werk te leuk om te gaan switchen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:51
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:43:
[...]

Ongeveer de helft van de rit is binnendoor (Gooi --> Amsterdam). Ik raakte verliefd op een rode Mazda 3, die zijn er helaas niet in hybride. Dus daarom staat ie bij de slechte opties. Wel is hij een stuk zuiniger dan mijn vorige auto.

Speed pedelec ook weleens overwogen, maar mijn schuur/berghok is zo klein dat ik geen ruimte heb voor een extra fiets. En een auto is toch wel makkelijk om te hebben, gezien het OV hier pauperslecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

Marzman schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:36:
[...]

Hier betaal je per KG, dan ga je glas echt wel scheiden (is zwaar en gratis als je het goed doet). Plastic scheid ik ook, maar dat is veel lichter dus minder economisch voordeel, ook moet ik speciale zakken ervoor kopen (dus toch kosten ondanks scheiden). Maar ik doe het wel.

Eigenlijk is er maar heel weinig restafval, ik heb een grote container maar bijna alles is plastic of groenafval, soms is het glas, soms is het papier. Dan blijft er weinig over.
Ik verbaas me er altijd over dat er zo'n enorme verschillen bestaan tussen gemeentes op het gebied van afvalverwerking. Elke gemeente wil het wiel opnieuw uitvinden en de ene gemeente heeft een compleet afwijkende methode van afvalwerking ten opzichte van de andere.

Plastic (PMD) wordt bijvoorbeeld bij ons wekelijks opgehaald en zakken daarvoor zijn gratis in elke supermarkt in de gemeente af te halen. Gewoon even vragen bij de kassa en je krijgt twee rollen mee. Ook lees ik hier dat mensen lange afstanden moeten afleggen voor een glasbak, ik heb er in mijn wijk al twee, beiden op loopafstand. En verder betaal je een vaste afvalstoffenheffing per jaar voor al je afval, ongeacht de hoeveelheid. Restafval en GFT komen ze dan om de twee weken ophalen. Maar ik weet bijvoorbeeld van een gemeente verderop dat ze GFT elke week, maar restafval slechts 1x per 4 weken komen ophalen en je per leging betaalt.

Zou het misschien niet veel efficiënter zijn als we afvalverwerking eens op grotere schaal zouden regelen in plaats van dit lokale geneuzel overal? (inclusief aanbestedingen en complete administratieve overhead elke x jaar)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Metalfreak schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Zou het misschien niet veel efficiënter zijn als we afvalverwerking eens op grotere schaal zouden regelen in plaats van dit lokale geneuzel overal? (inclusief aanbestedingen en complete administratieve overhead elke x jaar)
Het kan nog leuker wanneer twee gemeentes verschillende regels hebben en voordat de contracten afgelopen zijn gaan fuseren :p

Maar over glas, blijkbaar mag je niet elk glas in de glascontainer gooien: Vuurvast glas, zoals ovenschalen, theekopjes, drinkglazen, kruiken, vazen moet in de grijze container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:44:
Maar over glas, blijkbaar mag je niet elk glas in de glascontainer gooien: Vuurvast glas, zoals ovenschalen, theekopjes, drinkglazen, kruiken, vazen moet in de grijze container.
Of separaat naar de milieustraat. Bij ons in de stad is daar een bak voor andersoortig glaswerk dat niet in de glasbak thuishoort.

Al moet ik zeggen dat het mij niet heel vaak gebeurt dat zulk glas afgevoerd moet worden. Ik ben doorgaans voorzichtig met glazen, ovenschalen, vazen en dergelijke.

En toen er recent toch een bierglas sneuvelde, heb ik de scherven in een andere pot gedaan die in de glasbak terecht ging komen. Ik was me er niet van bewust dat zelfs gewone drinkglazen daar niet in mogen.

Er staat op de website van de gemeentelijke afvaldienst 'Glas bestaat uit glazen verpakkingen waar geen statiegeld op zit'. Impliciet betekent dat inderdaad dat ik mijn bierglazen er niet bij mag gooien, maar dat hadden ze best expliciet mogen melden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Iemand die ooit een meer ironisch(cynisch) nieuwsartikel gelezen heeft dan dit?

https://www.hln.be/buiten...et-is-vreselijk~aafb0bf1/

Vanzelfsprekend is dit heel erg voor het slachtoffer, familie, collega's,.... Maar ver uitgezoomd is het toch heel erg raar wat we als samenleving eigenlijk aan het doen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 18:17

Sorcerer8472

Mens sana?

TommyGun schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:10:
Het leven is te kort om leuke (lekkere) dingen te laten.

Al heb ik geen kinderwens dus wat dat betreft doe ik veel ;)
Hier nog even (maanden later) op terugkomend: als je geen kinderwens hebt dan doe je niets.

Je was namelijk altijd al de statistiek die geen kinderen wilde. Dus je verandert niets omdat je sowieso al "in" die statistiek zat.

Pas als je er niet in zit en wél een kinderwens hebt en dan tóch geen kinderen neemt, dan pas doe je iets goeds voor het milieu, zogenaamd.

Ik zeg zogenaamd, want het is aannemelijk dat de carbon footprint van ons nageslacht een stuk lager wordt naarmate energie steeds duurzamer opgewekt wordt, vervoer steeds duurzamer wordt, enzovoorts.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Wozmro schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:01:
Iemand die ooit een meer ironisch(cynisch) nieuwsartikel gelezen heeft dan dit?

https://www.hln.be/buiten...et-is-vreselijk~aafb0bf1/

Vanzelfsprekend is dit heel erg voor het slachtoffer, familie, collega's,.... Maar ver uitgezoomd is het toch heel erg raar wat we als samenleving eigenlijk aan het doen zijn?
Ik als veganist heb hier vast en zeker een afwijkende mening over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Of separaat naar de milieustraat. Bij ons in de stad is daar een bak voor andersoortig glaswerk dat niet in de glasbak thuishoort.

Al moet ik zeggen dat het mij niet heel vaak gebeurt dat zulk glas afgevoerd moet worden. Ik ben doorgaans voorzichtig met glazen, ovenschalen, vazen en dergelijke.

En toen er recent toch een bierglas sneuvelde, heb ik de scherven in een andere pot gedaan die in de glasbak terecht ging komen. Ik was me er niet van bewust dat zelfs gewone drinkglazen daar niet in mogen.

Er staat op de website van de gemeentelijke afvaldienst 'Glas bestaat uit glazen verpakkingen waar geen statiegeld op zit'. Impliciet betekent dat inderdaad dat ik mijn bierglazen er niet bij mag gooien, maar dat hadden ze best expliciet mogen melden.
Gewone drinkglazen doorgaans wel.. gaat eigenlijk om specifiek borosilicaat glas. Dat heeft een lagere thermische expansie en geeft zo geen breuken als je het snel.opwarmt/afkoelt. Probleem is het hogere smeltpunt en zorgt daarom voor afkeur voor recycling wanneer het percentage te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Volgens mij geldt hetzelfde voor de plastic/pmd bak.

Enerzijds omdat het, in jou voorbeeld, om glas gaat wat van andere samenstelling is dan gewenst, maar anderzijds speelt ook mee dat de verpakkingsindustrie een heffing betaald wat ten goede komt aan de afvalverwerking/recycling.
En die heffing wordt niet betaald door de maker van je ovenschaal/bierglas. Dus mag het niet zo verwerkt worden

Dit laatste werd als hoofdreden gegeven toen ik navraag deed wat ik moest doen toen ik mijn PMD bak zag verdwijnen in de ophaalwagen en de opmerking maakte dat de bak zelf ook van kunststof was, dus prima op z'n plek was. Maar dat was dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
oh hmm ik heb misschien wel anti millieu iets gedaan.
We hebben de helft van een eiland (ons deel 3.5 hectare)
Eerste jaren heb ik met de zitmaaier wegen gemaakt zodat vissers en jagers niet meer lukraak rondreden
Toen afspraken gemaakt met de visserij club die voorheen grote delen van de oever ruimden en ze 1 strandje met toegang gegeven dus die lieten alles daarna staan.
Het is semi landbouwgrond (er mag eens in de 2 jaar landbouw plaatsvinden, een boer zet tijdens die jaren mais op een deel.)
Daarna ben ik zorgvuldig om kleine boompjes gaan maaien want vooral eiken groeien zo langzaam, die worden zo verstikt.
Dat zorgde voor een flinke uitbreiding van de bomenranden en vorig jaar geteld en het waren toen 4644 bomen
Het idee was een mooie carbon sink te laten ontstaan en fijne plek voor natuur.

Maar nu met de oorlog in Oekraine heb ik tegen de boer gezegd dat hij als hij ruim 40 meter van de kleine bomen wegblijft het middendeel mag gebruiken voor het bedrijven van landbouw voor dit jaar, hij mag er tarwe, zonnebloemen of mais planten zonder gebruik te maken van pesticiden (de mais is planten en dan doet hij er niets aan tot oogsten)
Gaat dan om plm 2 hectare waar alle kleine boompjes dan wat jaren achterstand gaan oplopen (als ie het doet dat weet ik niet, ze lijken best strak in de planning te zitten) maar goed met de huidige stand van de wereld leek me 16 ton tarwe, of 2666 liter zonnebloemolie of 50 ton veevoer me belangrijker dan die boompjes, en de bosrand breidt zich langzaam uit naar het midden, de boompjes helemaal alleen in het veld groeien sowieso langzamer dan bij de oprukkende rand waar vallende bladeren en schaduw het ze makkelijker maakt tijdens de hele warme perioden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
WhySoSerious schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Ik als veganist heb hier vast en zeker een afwijkende mening over :+
Ik deel waarschijnlijk je mening. Er worden per dag 1.8 miljoen dieren gedood in Nederland, dat is pas echt verschrikkelijk.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het in je systeem zit dan maakt het eigenlijk niet uit, je rijdt met lege fietstassen naar de supermarkt en dat glas heb je daar ook gekocht dus dat is ook gelukt. Dus je kan op zich gewoon een tas vullen met glas en die legen als je naar de supermarkt gaat. Dat is niet zo veel verschil als met de auto, met de auto kun je meer glas meenemen, maar ook meer boodschappen.

Al ben ik het wel met je eens dat met het problemen oplossen (papier in containers) ze nieuwe problemen creëren. Ook heb ik nu drie containers en een grote zak voor plastic in mijn tuintje staan wat best wat plek in beslag neemt. Betalen per KG leidt tot meer sluikstorten of mensen die afval in openbare prullenbakken gooien, we halen de openbare prullenbakken weg, nog meer sluikstorten en troep op de grond (en als ik het makkelijk in een openbare prullenbak kan gooien wil ik iemand anders zijn afval nog wel eens oprapen, maar als ik er ook nog zelf voor moet betalen laat ik het liggen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Er zou gewoon statiegeld moeten zijn op alle vormen van verpakking.

Voor 10€cent/verpakking brengt 99,999% van de mensen zijn verpakking met veel plezier terug naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:02
Wat ik eigenlijk eens wilde vragen, huis aan huis reclame. Je weet wel, de kruidvat folder enzo. Is het papier waarop dat gedrukt wordt nou wel of niet gerecycled? Dan nog vraag ik me wel eens af of dat nou niet een quick win is om af te schaffen. Tegenwoordig staat alles online en voor het drukken moeten er toch machines draaien en voor de distributie vrachtwagens rijden. Waarna vrijwel al die folders bij heel veel mensen snel weer in de papierbak eindigen.
[...]
Dit soort scheiden van afval gaat mij persoonlijk te ver. Ik scheid gft, papier, glas en zoveel mogelijk plastic/blik. Maar het pietje precies welke stukje glas of groen afval wel of niet erbij mag, hey het is goed hé ;) Als iedereen eerst eens bij de basis begint zijn wel al een heel eind verder. Ik ken serieus gezinnen die op papier en glas na niks scheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Wozmro schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:46:
Prima idee. Misschien eten mensen dan ook wat vaker vers. Groente, fruit en brood heeft geen verpakking nodig. (Vlees eigenlijk ook niet: gebruikte ik vroeger een haak voor op de fiets. Alleen in de auto zou ik er dan een lekbak onder moeten zetten ofzo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Voor 10€cent/verpakking brengt 99,999% van de mensen zijn verpakking met veel plezier terug naar de winkel.
Leuk idee, maar dan maken we van winkels milieustraten, dat gaat het doel wel redelijk voorbij. Dus ipv een kliko voor je huis zet je je kliko bij de supermarkt nee om het daar af te leveren. Dat levert tegelijk een hoop extra vervoersbewegingen op (is dat dan nog steeds milieuwinst?).

Statiegeld is vooral tegen zwerfvuil. Ik dus met redelijk zekerheid te zeggen dat de groter meerderheid de verpakkingen die men thuis weg gooit dit in de vuilnisbak doet en niet het raam uit kieper op straat. Mocht dat niet goed gaan dan moet daar wellicht meer op gehandhaafd worden een ruime meerderheid van de mensen op te zadelen met het heen en weer slepen van afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dennis1812 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:11:
[...]

Als t aan de buitenkant vuil is haal je er een doekje overheen? Of je wast het af tijdens de rest van je afwas?

En is t een pot die dicht kan boeit t toch niet hoe het van binnen eruit ziet?
Gewoon ff naar de glasbak brengen. Zo gedaan.
Echter, het idee om een glas kliko te introduceren vind ik nog niet zo gek klinken.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik wel.
Als je een grote achtertuin hebt voor al die klikos prima.
Maar in mijn vrij kleine tuintje vind ik 3 klikos wel voldoende eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@Dennis1812 Het gebruik van die kliko zal dan optioneel zijn, net zoals dat voor sommige andere containers het geval is (zoals papier en karton).

[ Voor 16% gewijzigd door XWB op 11-06-2022 12:38 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

XWB schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:36:
@Dennis1812 Het gebruik van die kliko zal dan optioneel zijn, net zoals dat voor sommige andere containers het geval is (zoals papier en karton).
Optioneel als in, gebruik hem of kom niet meer van je zooi af.

Meeste gemeenten nemen niks mee als t naast de container staat. En de container wordt gewoon geleverd en zal je moeten houden.

Nog nergens meegemaakt dat je mag kiezen of je een container wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
LordSinclair schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:25:
[...]

Leuk idee, maar dan maken we van winkels milieustraten, dat gaat het doel wel redelijk voorbij. Dus ipv een kliko voor je huis zet je je kliko bij de supermarkt nee om het daar af te leveren. Dat levert tegelijk een hoop extra vervoersbewegingen op (is dat dan nog steeds milieuwinst?).

Statiegeld is vooral tegen zwerfvuil. Ik dus met redelijk zekerheid te zeggen dat de groter meerderheid de verpakkingen die men thuis weg gooit dit in de vuilnisbak doet en niet het raam uit kieper op straat. Mocht dat niet goed gaan dan moet daar wellicht meer op gehandhaafd worden een ruime meerderheid van de mensen op te zadelen met het heen en weer slepen van afval.
In België kennen we nu enkel op sommige glazen flessen een vorm van statiegeld. Dat is een goed uitgewerkt systeem: je plaatst die lege flessen in een rek of automaat en je krijgt een ticket met de retourwaarde die dan verrekend word op je kassaticket.

Iets gelijkaardigs zal moeten bedacht worden voor alle andere vormen van verpakking. Verpakking bij de supermarkt gewoon in de kliko gooien zal dan niet meer efficiënt zijn, veel te duur.
Dus er zullen creatieve oplossingen moeten bedacht worden:
1. verpakking vermijden.
2. verpakking hergebruiken
3. verpakking waarmee na het eerste gebruik iets anders kan gedaan worden zonder al teveel energieinput.

De overheid moet hierin een kader scheppen waarbinnen bedrijven op een creatieve manier aan de slag kunnen op een gelijk speelveld en daarmee geld kunnen verdienen.

En dat moet doorgerekend worden in de prijs die de consument betaald voor wat hij koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:03
Kleine stukjes op de fiets ipv auto.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JeroenNietDoen schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 12:08:
Wat ik eigenlijk eens wilde vragen, huis aan huis reclame.
Daar heb je toch de nee/nee sticker voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14qpxsAnKwLyov1TIBlH_FWr3VA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x0BOgqYYQxMqhcrOUc76Y5kx.png?f=user_large
Maar het pietje precies welke stukje glas of groen afval wel of niet erbij mag, hey het is goed hé
Bij ons heeft de glascontainer drie gaten; wit/helder-, bruin- en groen glas. Kwestie van het goeie gat kiezen. ;)
Ik ken serieus gezinnen die op papier en glas na niks scheiden.
Dus omdat de buurman het niet doet, hoeft gij het ook niet te doen? :+

Wat al een stuk zou schelen; verpakking vermijden! D'r is zoveel onnodige verpakking, dat kan echt een stuk minder... :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Hier sorteren we: papier, glas, pmd(plastic, metaalverpakkingen), restafval, tuinafval komt niet buiten de tuin.

Papier: om de 2 weken wordt hier +/-3kg buitengezet voor ophaling, voornamelijk geadresseerde reclame waar we niet vanaf geraken. (wel al moeite voor gedaan).
Glas: glascontainer op wandelafstand of binnenbrengen in de winkel voor statiegeld. 5á10 flessen/bokalen per week schat ik.
pmd: zak van 60l, ophaling om de 2 weken maar wij zitten ongeveer iedere 2 maanden eentje buiten voor ophaling.
Restafval: zak van 40l/max 7kg, om de 3 maanden zetten we 1 zak buiten.

Heel af en toe ook eens naar het recyclagepark. Maar sedert mijn opruim-aanvallen in de corona-periode ben ik er niet meer geweest :)

Het ultieme doel is geen afval meer, dan hoef je er ook geen tijd en moeite meer in te steken, dus nog wel even te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

D'r zou gewoon veel minder verpakt moeten worden... :/
Het woord 'plezier' is denk ik niet het juiste woord. ;)

Enne, 10 cent per verpakking? Veels te weinig; dat zien velen gewoon als dubbeltje extra op de prijs en de verpakking/zakkie/plastic tasje flikkeren ze alsnog weg.
Ik verbaas me er iedere week weer over hoe achteloos menigeen nog steeds die betaalde plastic zakken bij een willekeurige supermarkt, bij de kassa, op de lopende band gooit en afrekent.
Is het nou zo moeilijk om te bedenken, dat als je boodschappen gaat doen, dat je een boodschappentas nodig hebt? :F

Noem mij maar ouderwets, maar ik kreeg vroeger al een tas mee, als ik een brood moest halen bij de echte bakker, of een pondje gehakt bij de slager.
Gewoon zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5B_XTEcN-k6Dvkj07f-NzTWxBpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iSugSwxXJXU1Q64ZGEQXMQWn.png?f=fotoalbum_large

Die gaan jaaaaaren mee. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:04

SuBBaSS

-has Ryzen

Sorry maar die 99.9 % is grote ongefundeerde onzin.

Heb je het statiegeldtopic hier toevallig gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Wat ik eigenlijk eens wilde vragen, huis aan huis reclame. Je weet wel, de kruidvat folder enzo. Is het papier waarop dat gedrukt wordt nou wel of niet gerecycled? Dan nog vraag ik me wel eens af of dat nou niet een quick win is om af te schaffen.
[...]
Er zijn in Nederland al een aantal gemeenten die zijn overgegaan van opt-out (nee/ja en nee/nee sticker) naar opt-in (nee/ja en ja/ja). Dat scheelt al een boel ongewenste reclame
Dit soort scheiden van afval gaat mij persoonlijk te ver. Ik scheid gft, papier, glas en zoveel mogelijk plastic/blik. Maar het pietje precies welke stukje glas of groen afval wel of niet erbij mag, hey het is goed hé ;)
Het probleem is dat sommig glas niet recyclebaar is (ander smeltpunt dacht ik), dus je verpest een hele container recyclebaar glas door er een bierglas bij te gooien. Maar het is voor veel mensen te ingewikkeld geworden....Hoe kan je nou zien welk glas recyclebaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dennis1812 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:00:
[...]

Nog nergens meegemaakt dat je mag kiezen of je een container wil.
Papier en karton is mijn gemeente optioneel, veel mensen hebben de blauwe container dan ook niet.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Marzman schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:36:
[...]

Ik betaal een vast bedrag per jaar voor het legen van de groen, papier en PMD container. Het restafval is betalen per leging in zo'n ondergrondse bak met een pasje, en daarom doet amper iemand dat.
defiant schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:15:
[...]

Ja top plan, nog meer plastic containers die geproduceerd moeten worden, nog meer ritjes met de (vaak nog diesel) vuilniswagen en nog erger: ik kan met 3 containers per huishouden al amper bij mijn schuurtje komen omdat het voetpad dat er langs loopt knetter vol staat met containers omdat niemand er plek voor heeft om ze in hun berging te zetten.

Glas spoel ik om, laat ik een paar dagen staan met water erin bijvoorbeeld, deksel bij het plastic en als de glazen potten schoon en droog zijn drop ik ze in de glasbak die in mijn geval naast de supermarkt staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:08

Dido

heforshe

ehtweak schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:44:
Ik verbaas me er iedere week weer over hoe achteloos menigeen nog steeds die betaalde plastic zakken bij een willekeurige supermarkt, bij de kassa, op de lopende band gooit en afrekent.
Is het nou zo moeilijk om te bedenken, dat als je boodschappen gaat doen, dat je een boodschappentas nodig hebt? :F
Nee, dat is het zeker niet. Maar ik ben, denk ik, vast niet de enige in Nederland die niet de hele dag thuis zit om dan op zeker moment te beslissen het huis te verlaten met geen enkele ander doel dan boodschappen halen.

Dus zou ik overal en nergens een boodschappentas mee moeten slepen omdat ik wellicht onderweg naar huis het verzoek / een ingeving krijg om even langs de supermarkt te gaan.

Als ik gewoon, zoals de meesten, overal met de auto heen zou gaan zou dat natuurlijk al een stuk makkelijker zijn :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:57

Ik neem altijd een plastic tas van de AH mee, lekker handig want daar kan meteen thuis al het plastic in van uitgepakte verpakkingen.

Het is toch gewoon bizar, statiegeld bevordert recycling en verminderd zwerfafval maar het is toch gewoon symptoombestrijding?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
Bossie schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:13:
Het is toch gewoon bizar, statiegeld bevordert recycling en verminderd zwerfafval maar het is toch gewoon symptoombestrijding?
Zeker het is veel praktischer om je handen even op te houden in de supermarkt voor een hand vol cola, of bier, of yogurt.

Of het is nog praktischer uit een groot vat je eigen bierpul vol te gieten, yogurt in een eigen bak te scheppen of een willekeurige fles met cola te vullen zodat de prik er zeker af is tegen die tijd dat je het wilt consumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
LordSinclair schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:13:
[...]

Zeker het is veel praktischer om je handen even op te houden in de supermarkt voor een hand vol cola, of bier, of yogurt.

Of het is nog praktischer uit een groot vat je eigen bierpul vol te gieten, yogurt in een eigen bak te scheppen of een willekeurige fles met cola te vullen zodat de prik er zeker af is tegen die tijd dat je het wilt consumeren.
Ow idd, coca cola en heineken komen hier elke week even bijvullen.
Maar heel veel plastic is simpelweg door overdadige of dubbele verpakkingen en daar kan naar mijn inziens zwaar op geminderd worden.

Misschien heb ik makkelijk praten omdat ik sowieso geen frisdranken koop.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De schrinkflatie die je in de supermarkt ziet helpt ook niet bij het afvalprobleem. Mbt plastic verpakking heeft het ook een andere zijde. Eten blijft langer goed en zo minder verspilling. Valt me op dat juist vaak het biologische (duurdere) groente /fruit extra verpakt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:05
Dido schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:42:
[...]

Nee, dat is het zeker niet. Maar ik ben, denk ik, vast niet de enige in Nederland die niet de hele dag thuis zit om dan op zeker moment te beslissen het huis te verlaten met geen enkele ander doel dan boodschappen halen.

Dus zou ik overal en nergens een boodschappentas mee moeten slepen omdat ik wellicht onderweg naar huis het verzoek / een ingeving krijg om even langs de supermarkt te gaan.

Als ik gewoon, zoals de meesten, overal met de auto heen zou gaan zou dat natuurlijk al een stuk makkelijker zijn :X
Een plastic boodschappentas is echt super compact op te vouwen. Zo'n AH plastic boodschappentas is te reduceren tot een driehoek van circa 5 x 5 x 0.5 cm. Ik heb in mijn jas een kleine zak met ritssluiting zitten op borsthoogte. Groot genoeg voor bijvoorbeeld een Secrid wallet, maar ook groot genoeg dus voor een AH boodschappentas.

Zo dus om een idee te geven : YouTube: Plastic boodschappentas vouwen ;)

Heel erg veel slepen is het nu ook weer niet indien je een half minuutje de tijd neemt om een boodschappentas compact te vouwen :+.

Statiegeld is eigenlijk alleen interessant voor verpakkingen die vervolgens ook weer voor dezelfde bestemming gerecycled kunnen worden. En het is natuurlijk best te overwegen om dit voor meer producten af te dwingen, bijvoorbeeld glazen potten van groenten zijn natuurlijk net als bierflesjes prima recyclebaar voor vulling door dezelfde fabrikant. Maar fragiele plastic bakjes, plastic netjes, e.d. zijn dit uiteraard niet.

De toegevoegde waarde van terug met dit soort verpakkingen naar de supermarkt vervalt dan ook gewoon al snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wat we wel doen:
- Zoveel mogelijk thuis werken en ontspannen om onnodig reizen te voorkomen.
- Investeren in bedrijven die innoveren in genetische modificatie als ultieme verduurzaming.
- Elektrisch rijden
- Chemisch afval apart inleveren, want is echt troep
- Geen verre vakanties en zeker geen vliegvakanties.

Wat we niet doen:
- PMD- en papierbakken correct gebruiken. Daar mixen we met dingen die er niet in mogen als burgelijk verzet. Als iedereen het consequent verkeerd gebruikt gaan we hopelijk z.s.m. over op een nascheidingsysteem.
- Als mensenpaar meer dan 1 kind produceren zodat de bevolking krimpt ipv groeit.
- Zelf in zonnepanelen investeren als andere beleggingen beter renderen.
- Stemmen op partijen die grenzeloos meer mensen van buiten Nederland binnenlaten zodat er nog meer lokale consumptie- en bouwdruk is.
- Natuurconservatisme, we moeten de natuur naar onze hand zetten met genetische aanpassingen aan planten, dieren en mensen om tot een duurzaam gebruik van grondstoffen te komen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Bossie schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 17:19:
[...]

Ow idd, coca cola en heineken komen hier elke week even bijvullen.
Maar heel veel plastic is simpelweg door overdadige of dubbele verpakkingen en daar kan naar mijn inziens zwaar op geminderd worden.
Zeker, de grote fabrikanten zijn hier ook schuldig aan. Bestel ik 10 muizen van HP, die muis is beplakt met stukjes plastic 'ter bescherming', het kabeltje van de muis zit met een kabelbindertje - die uiteraard van plastic is - gebundeld, het geheel zit in een kartonnen verpakking, met soms zo'n plastic hangertje voor in de winkel. En het geheel zit, ja wel, in een open plastic zakje.

Of een pc die je koopt, die in een doos zit, gefixeerd in piepschuim delen, de hele pc zit in een plastic zak, en haal je die uit de plastic zak, dan zit er op het (HP) logo weer een plakkertje van uiteraard plastic want stel je toch eens voor dat dat logo beschadigd raakt in de doos.

Nu werk ik in de IT, maar wel bij een bedrijf dat verpakkingen maakt van o.a. karton. Bedenk je even dat voor ieder kartonnen doosje een mal (die geproduceerd moet worden) moet worden gemaakt, die in een machine gaat (die geproduceerd moet worden) de vouwlijnen in het karton aanbrengt, evt. openingen in ket karton etc. Hetzelfde geldt voor ieder stukje plastic dat ergens op geplakt zit. Het argument van Apple dat het 'voor het milieu is' om de oplader van hun iPhones tegenwoordig apart te verkopen, in zijn eigen doosje, met allerlei plasticjes en noem het maar op, is echt zware onzin.

Dat kleine beetje plastic waar mijn voorgesneden plakjes kaas of mijn voorgesneden Italiaanse groentemix in zitten is maar klein bier vergeleken met de grote fabrikanten die de meeste debiele verpakkingen bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
FastFred schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:45:
Dat kleine beetje plastic waar mijn voorgesneden plakjes kaas of mijn voorgesneden Italiaanse groentemix in zitten is maar klein bier vergeleken met de grote fabrikanten die de meeste debiele verpakkingen bedenken.
Klopt. Maar bij die grote fabrikanten heb je weinig keuze, terwijl jij wel gewoon een groot stuk kaas kunt kopen (en een kaasschaaf), net zoals de losse groenten en een mes.

Voorgesneden groente en kant-en-klaar verpakte voorgesneden plakken kaas zijn wel echt van die overbodige zooi. Allemaal prima, maar geef dan gewoon toe dat je het milieu schade berokkent omdat je dat gemak belangrijker vindt ;)

Het 'jamaar de grote bedrijven...' is een kul-argument. Dat is het 'jamaar hun kletsen ook', waar je in mavo3 al niet meer mee weg kwam.

Gloeiende platen koelen echt hard af van voldoende druppels.

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 11-06-2022 21:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
Tja, ga ik zelf kaas schaven (wat ik inderdaad echt ontzettend kut vind) en/of zelf groentes ga snijden, dan houd ik vrijwel altijd over en moet ik dat uiteindelijk weg gooien omdat ik zeker deels gesneden groente niet lang meer goed kan houden. Nu gebruik ik alles wat er in dat pakje/zakje zit zonder te verspillen.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 11-06-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:07
Statiegeld ben ik helemaal niet zo voor. Vaak juist ontzettend irritant, en ook soms gewoon gezeur met het inleveren van flessen, omdat de ene winkel een fles niet accepteert omdat ze toevallig dat merk of zelfs een specifieke wikkel niet herkennen terwijl het gewoon een Duvel of dat andere model (Affligem) Belgisch flesje is. Glasbak flesjes of blik is veel makkelijker.
Blik gaat mooi bij de pmd, en de glasbak is een paar straten verderop.

Nu moet ik wel zeggen dat ik niet blij ben met de pmd inzameling sinds dit jaar. 1x per 2 weken plastic zakken die opgehaald worden. Die zakken liggen op straat en zijn mooi voor ongedierte. Voorheen moesten we ze zelf inleveren ondergronds op dezelfde plek als de glasbak. Vond ik zelf fijner.

Ben zelf eigenlijk vooral van mening dat er veel te veel voedsel in plastic zit. 3 paprika’s, waarom moeten die in plastic? Een komkommer.
Groente per twee verpakken, why? Bv avocado. Hoezo is per twee verpakken goedkoper dan 2 los? Die verpakking kost ook geld en zo.
Maar idd ook veel gadget verpakkingen enzo..

Of laatst redelijk wat pakken luiers bij Kruidvat gekocht, werd geleverd in een grote doos (logisch), beschermd door weet ik hoeveel airbags..
Luiers beschermd verpakken…

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
FastFred schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:09:
Tja, ga ik zelf kaas schaven (wat ik inderdaad echt ontzettend kut vind) en/of zelf groentes ga snijden, dan houd ik vrijwel altijd over en moet ik dat uiteindelijk weg gooien omdat ik zeker deels gesneden groente niet lang meer goed kan houden. Nu gebruik ik alles wat er in dat pakje/zakje zit zonder te verspillen.
Het toppunt is nog de 100 gram gesneden ijsbergsla zakjes bij de AH (en elke andere supermarkt, het is vrijwel allemaal dezelfde leverancier) terwijl een krop vaak nog goedkoper is.

Er word zoveel winst gepakt op dit soort producten of juist erg kleine verpakkingen juist om in te spelen om “verspilling te voorkomen”.

Daarnaast is in dit voorbeeld de krop vele malen langer houdbaar dan het voorgesneden spul en gooi je geen plastic weg.

[ Voor 17% gewijzigd door Bossie op 11-06-2022 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
Gemak dient de mens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Bossie schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:13:
[...]

Het toppunt is nog de 100 gram gesneden ijsbergsla zakjes bij de AH (en elke andere supermarkt, het is vrijwel allemaal dezelfde leverancier) terwijl een krop vaak nog goedkoper is.
Ik woon alleen, wat moet ik in godsnaam met een hele krop sla? Ik ben geen konijn... Die is verrot voor ik 'm op heb

Die 100gr ijsbergsla zakjes zijn echt ideaal als ik zelf gyros wraps of shoarma broodjes maak, meteen op, hoef niks weg te gooien, behalve het plastic zakje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

dreamscape schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:55:
[...]

Klopt. Maar bij die grote fabrikanten heb je weinig keuze, terwijl jij wel gewoon een groot stuk kaas kunt kopen (en een kaasschaaf), net zoals de losse groenten en een mes.

Voorgesneden groente en kant-en-klaar verpakte voorgesneden plakken kaas zijn wel echt van die overbodige zooi. Allemaal prima, maar geef dan gewoon toe dat je het milieu schade berokkent omdat je dat gemak belangrijker vindt ;)

Het 'jamaar de grote bedrijven...' is een kul-argument. Dat is het 'jamaar hun kletsen ook', waar je in mavo3 al niet meer mee weg kwam.

Gloeiende platen koelen echt hard af van voldoende druppels.
Waarom die beschuldigende toon joh? Daar bereik je toch niets mee? Alles kan altijd beter, misschien kan jij bijvoorbeeld een moestuin op je dak aanleggen die je bemest met je eigen gefermenteerde stront. Of koop je toch liever je groente in de winkel? Gemak dient de mens hè. Prima om aan te geven dat een stuk kaas kopen minder belastend is dan voorgesneden plakken, maar waarom dan toch zo denigrerend :') . Het gaat om kaas, niet om iemand met een Hummer voor de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

FastFred schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:15:
[...]

Ik woon alleen, wat moet ik in godsnaam met een hele krop sla? Ik ben geen konijn... Die is verrot voor ik 'm op heb

Die 100gr ijsbergsla zakjes zijn echt ideaal als ik zelf gyros wraps of shoarma broodjes maak, meteen op, hoef niks weg te gooien, behalve het plastic zakje.
Een krop sla is gewoon een week houdbaar in de koelkast. Als je alleen bent (net zoals ik) eet je vast wel eens twee keer het zelfde in een week. Met sla kan dat ook. :)

Maar het qua verpakking maakt het niets uit, want een krop sla zit tegenwoordig ook al in plastic zakje. -O-

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
FastFred schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:15:
[...]

Ik had een gyros broodje vandaag met een zakje ijsbergsla ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Wat op zich wel bijzonder is, in mijn jeugd was het gebruik van papier heel slecht. Daar moesten we zuinig mee zijn.
Tegenwoordig gaat er van alles in papier, tot die ranzige rietjes aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ja dat, vandaag voor het eerst een milkshake gehad met een papieren rietje. Gek genoeg heeft mijn eigen cafetaria nog altijd plastic rietjes, papieren rietjes zijn echt ontzettend ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
FastFred schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:49:
Ja dat, vandaag voor het eerst een milkshake gehad met een papieren rietje. Gek genoeg heeft mijn eigen cafetaria nog altijd plastic rietjes, papieren rietjes zijn echt ontzettend ruk.
Ze zijn gewoon gevaarlijk bij kinderen. Hoop dat ze daar snel wat anders voor gaan verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik had laatst in de bios een rietje van pasta denk ik. Dat is echt een prima alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:56
Thomas schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:52:
Ik had laatst in de bios een rietje van pasta denk ik. Dat is echt een prima alternatief.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0126/0417/8496/products/50096Bamboo_rietjes_1_1W5A8010_790x790_crop_center.jpg?v=1629704534
https://www.pieter-pot.nl...es?variant=40016233889978

Kan je zelfs nog een inbreker mee dood slaan zo sterk zijn die dingen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb een set RVS rietjes. Zijn ook top dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:14:
Valt me op dat juist vaak het biologische (duurdere) groente /fruit extra verpakt zit.
Yep, dat klopt. Heel frustrerend, maar dat komt door de regelgeving (in Nederland). Winkels zijn verplicht zichtbaar onderscheid te maken tussen gewone en biologische groente/fruit. Omdat de biologische producten in de minderheid zijn, doen ze die in plastic en de gewone producten niet.

Kortom, niet de schuld van de biologische boer. Dus nog even doorbijten en hopen dat niet-biologische producten in de minderheid komen.

[ Voor 12% gewijzigd door KabouterSuper op 12-06-2022 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 16:44
ari3 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:03:
Wat we wel doen:
- Zoveel mogelijk thuis werken en ontspannen om onnodig reizen te voorkomen.
- Investeren in bedrijven die innoveren in genetische modificatie als ultieme verduurzaming.
- Elektrisch rijden
- Chemisch afval apart inleveren, want is echt troep
- Geen verre vakanties en zeker geen vliegvakanties.

Wat we niet doen:
- PMD- en papierbakken correct gebruiken. Daar mixen we met dingen die er niet in mogen als burgelijk verzet. Als iedereen het consequent verkeerd gebruikt gaan we hopelijk z.s.m. over op een nascheidingsysteem.
- Als mensenpaar meer dan 1 kind produceren zodat de bevolking krimpt ipv groeit.
- Zelf in zonnepanelen investeren als andere beleggingen beter renderen.
- Stemmen op partijen die grenzeloos meer mensen van buiten Nederland binnenlaten zodat er nog meer lokale consumptie- en bouwdruk is.
- Natuurconservatisme, we moeten de natuur naar onze hand zetten met genetische aanpassingen aan planten, dieren en mensen om tot een duurzaam gebruik van grondstoffen te komen.
Hopen op nascheiding van pmd begrijp ik, dat is hier inmiddels ook ingevoerd, ideaal. Maar oud papier/karton wordt toch nog altijd overal via aparte bakken verzameld? Of kan dat ook via nascheiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valorian schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:50:
[...]

Hopen op nascheiding van pmd begrijp ik, dat is hier inmiddels ook ingevoerd, ideaal. Maar oud papier/karton wordt toch nog altijd overal via aparte bakken verzameld? Of kan dat ook via nascheiding?
Papier dat vervuild en nat is,.. Is al weinig bruikbaar meer dan voor de verbrandingsovens.
CurlyMo schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:24:
[...]

[Afbeelding]
https://www.pieter-pot.nl...es?variant=40016233889978

Kan je zelfs nog een inbreker mee dood slaan zo sterk zijn die dingen.
En dan wordt je blikje cola bij de snackbar 1 euro duurder? Of moet iedereen zijn eigen rietje oozak hebben 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

KabouterSuper schreef op zondag 12 juni 2022 @ 07:41:
[...]

Yep, dat klopt. Heel frustrerend, maar dat komt door de regelgeving (in Nederland). Winkels zijn verplicht zichtbaar onderscheid te maken tussen gewone en biologische groente/fruit. Omdat de biologische producten in de minderheid zijn, doen ze die in plastic en de gewone producten niet.

Kortom, niet de schuld van de biologische boer. Dus nog even doorbijten en hopen dat niet-biologische producten in de minderheid komen.
Biologisch is vooral een marketinginstrument om mensen een goed gevoel te laten geven en meer geld te kunnen vragen. Je kan zelf je twijfels zetten of het beter voor het milieu en aarde is. (ik heb meer iets met het betre leven biologisch.. Maar dan puur voor het dierenwelzijn)
Pagina: 1 ... 15 ... 25 Laatste

Let op:
Voor het bevolkingsvraagstuk hebben we dit topic: Wereldwijde bevolkingsaantal/prognose: wel of geen probleem