[...]
Omdat je zo stellig vasthoudt aan je claim
“vlees heeft geen impact op het klimaat omdat vee onderdeel van een cyclus is”, een reactie. Nergens kon ik betrouwbare bronnen vinden die jouw redenatie beamen, en dat komt omdat die niet klopt.
Er zit een aantal gaten in je redenatie. Je beweert dat vlees deel van een cyclus is (maar is het ook een gesloten cyclus?). Laat ik vooropstellen dat deze redenatie alleen op kan gaan bij 100% weide-vee. Als je krachtvoer—zoals Amazonesoja, die jij ook noemt—bijvoert, ben je al af, want er wordt extra uitstoot in de ‘cyclus’ gestopt. Omdat het meeste vlees dat je in Nederland kan kopen geen grasvlees is, stopt het hier al.
Maar ook voor het grasvee is er een probleem. Gras neemt CO2 op, maar vee stoot methaan—een veel sterker broeikasgas—uit. Dit een cyclus noemen is dus al gekunsteld. Maar
zelfs als het een cyclus zou zijn (wat het dus niet is). Dan zit een deel van deze cyclus op elk moment in de tijd
in de lucht, waar het bijdraagt aan het versterkte broeikaseffect.
Nu komt het cruciale punt: als je het vee en diens uitstoot weghaalt, blijft het broeikasgas-absorberende deel van de 'cyclus' gewoon werken! Het gras blijft CO2 opnemen. Sterker nog, er is veel aardoppervlak dat rijkere natuur kan krijgen als er geen vee op graast. Dan heb ik het niet over de droge hellingen van Ierland waar niet zoveel groeit, maar plekken waar bos kan groeien. Kortom: als je de veestapel verkleint, daalt de CH4-uitstoot, maar blijft de CO2-opname gelijk of wordt groter. Klimaatwinst dus.
Je zegt dat alleen CO2-uitstoot door verbranding van fossiele brandstoffen uitmaakt, maar dat is dus niet waar – je ziet daarmee andere klimaatfactoren over het hoofd! Zie
de grafiek die ik eerder stuurde. Ontbossing en methaan, daar ga je aan voorbij (behalve voor soja, daar vind je het wel relevant). Precies twee dingen die worden veroorzaakt door vleesconsumptie.
Dat de kortlevendheid van methaan extra reden is om snel te reduceren benoemde ik al in
deze reactie, waar je helaas niet op hebt gereageerd. En je focus op minder consumeren is goed, maar dat kan niet bij voedsel – mensen moeten eten. Daarom is de oplossing
anders eten.
Het zou je sieren als je de opmerking
“Als jij minder vlees wil eten is overigens prima, doe dat gerust. Maar ik denk niet dat je daarmee een merkbare impact op de netto instroom van CO2 gaat bereiken.” terugneemt. Want, prima dat je wel vlees eet (grapje niet prima, want je betaalt ook voor dierenleed), maar denk niet dat je daarmee geen impact op het klimaat hebt.