Jij mag dat van mij vinden, minder is al snel een sleutelwoord waar je het lastig mee oneens kunt zijn, maar ik vind dat zelf geen werkbare strategie. Ik zie liever dat de echte pijnpunten hard worden aangepakt en dat zijn volgens mijn inzichten vooral de grote netto instromen van CO2 die bovenop een cyclus komen.superdraak345 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:09:
Naast spullen kopen en vliegen is vlees eten juist een aanzienlijk aandeel van iemands persoonlijke carbon footprint. Zie voor wereldwijde data:
[Afbeelding]
https://ourworldindata.org/less-meat-or-sustainable-meat
We moeten alle vormen van uitstoot tegelijk terugdringen, en met zijn allen veel minder dierlijke eiwitten eten is een van de gereedschappen.
Het hele vlees verhaal is genuanceerd. In je bron zetten ze alle broeikasgassen om naar een CO2 equivalent, maar dat slaat nergens op. Dan mis je in je figuur volledig het probleem van de kapotte cyclus en de echte bijdrage aan de netto toename van CO2. De figuur mist daarnaast vermoedelijk de onttrekking door het fokken van nieuwe koeien.
Saai verhaal over Methaan:
Methaan heeft nog een best aardige cyclus. Ongebruikt methaan valt het na een jaar of 8 uit elkaar in CO2 en water. Methaan wordt echter ook gebruikt als voedsel voor microben. In tegenstelling tot olie gaat een deel dus weer de grond in. Daarnaast is landbouw slechts een beperkt deel van de methaan cyclus. Er wordt geschat dat 40% van het methaan in de lucht uit natuurlijke bronnen komt. Daarvan komt 80% uit moerassen. De overige 60% is door de mens veroorzaakt. De grootste menselijke bron is niet de vee teelt maar de fossiele brandstoffen met 33% (en de productie/distributie daarvan). Daarna pas vee teelt (27%) afval(bergen) 16%, biomassa verbranding 11%, rijst 9% en biobrandstof 4%. Als we dit bij het vlees verhaal betrekken dan krijg je de volgende cyclus. Gras neemt Co2 uit de lucht op om te groeien. De uitstoot van de koe gaat dus weer het gras in. Bijproduct methaan wordt ofwel gebruikt als meststof, voedsel voor microben, dan wel valt het na een jaar of 8 uit elkaar in CO2 en water. Beide zijn 'toevallig' weer de primaire inputs van gras. Zo gaat het cirkeltje rond. In Nederland staan de koeien overigens het grootste deel van de tijd binnen. Zelfs een weidemelk koe hoeft maar 120 dagen per jaar 6 uur naar buiten. Een mest vergister schijnt dan ook vanaf 150 koeien rendabel te zijn. Maar voor we daar blij van worden, denk niet dat dit ooit ook maar een grote stad van stroom zou kunnen voorzien. Ook dat is gerommel in de marge. Het kan hooguit helpen om fossiele brandstoffen te besparen gedurende het productieproces. Mensen produceren overigens ook methaan via uitwerpselen. De UN heeft ooit de HWB, de human waste bioreactor, aangedragen. Maar die is niet echt bruikbaar voor ons energie verbruik.
Dan komen we op het volgende pijnpunt; plantaardige eiwitten zijn helaas niet probleemvrij. Ze zijn geweldig als je je blind staart naar die CO2 uitstoot per gram eiwit. Maar dan houd je iedereen voor de gek want het gaat om de cyclus! Voor soja teelt worden grote stukken bos opgebrand. Deze oudere bomen waren een natuurlijke CO2 opslag. Die CO2 breng je vervolgens permanent in de lucht via verbanding. Daarna plaats je tijdelijke soja velden terug. De soja planten slaan minder CO2 op en worden onderdeel van de voedselcyclus. Daardoor is het geen permanente opslag meer. Het wordt tijdelijke opslag zoals de koeien. Atmosferisch creëer je daardoor weer een extra CO2 bron in de vorm van de verloren bomen. Waar je wel koeien bovenop graslanden kunt zetten kun je helaas geen soja velden bovenop honderd jaar oude bomen plaatsen. Soja wordt verder massaal ingezet om de veestapel te voeden. In Nederland wordt dat geïmporteerd vanuit Zuid Amerika. Dus een toename van consumptie zorgt altijd voor probleem; dierlijk en plantaardig. Je oproep om minder te consumeren is dan ook niet zo heel gek.
Als jij minder vlees wil eten is overigens prima, doe dat gerust. Maar ik denk niet dat je daarmee een merkbare impact op de netto instroom van CO2 gaat bereiken. Wil je echt iets bereiken ga dan nooit meer met het vliegtuig en ga in Nederland op (fiets)vakantie. Doe alles om zo zo min mogelijk CO2 uit de grond in de lucht te krijgen. Nog beter; zorg voor wat bomen zodat je CO2 aan het opslaan bent. Volgens Shell kun je met 18 bomen 40.000 km rijden
Het tegengaan van 'verwoestijning' is overigens wereldwijd uberhaupt één van de grootste uitdagingen, naast afbouw van fossiele brandstoffen. Woestijn slaat immer geen CO2 op, een grasvlakte wel en een bos nog veel meer. Zie rapport van The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) van de UN. Wat dat betreft is meer bossen aanplanten een prima initiatief, ook al steek ik de draak met Shell.
Dus TLDR:
Meeste impact via
-vermijden fossiele brandstoffen
-bebossen in plaats van ontbossen
-voorkomen mensgemaakte broeikasgassen die tientallen tot honderden jaren niet afbreken (CFK's, SF6 en overige F-gassen).
Als iedereen zich voor die zaken inzet weet ik zeker dat we een heel eind kunnen komen. Als we 'alles' tegelijk willen oplossen denk ik niet dat het daadkrachtig genoeg wordt.
[ Voor 25% gewijzigd door sdk1985 op 06-10-2021 02:08 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.