Hann1BaL schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:34:
[...]
Bij verhogingen heeft het altijd de meeste impact op mensen die het nu net kunnen veroorloven.
Misschien moeten we maar minder mobiel worden met z'n allen en hoeven we dus niet naar Barcelona. Natuurlijk heb je mensen met familie, maar dat is uiteraard maar een zeer klein percentage van de reizigers.
Dat percentage zal per bestemming nogal verschillen vermoed ik.
Zelfs met andere belastingcompensatie, blijft het zo dat mensen met lagere inkomens het eerste en hardste getroffen worden dus dat ga je niet oplossen met een hogere heffingskorting. Ook is het bijkomende probleem dat een CO2 belasting ingezet kan worden voor investeringen, maar als je het aan de andere kant weer gaat weggeven, los je niets op.
Ik geloof persoonlijk in een kleine overheid, dus niet in een overheid die zelf allerlei investeringen gaat doen.
En wat je zegt klopt, hoe dan ook worden lagere inkomens harder geraakt. Mijn punt is dat ze niet slechter af zijn dan na het invoeren van deze maatregelen.
Mijn inziens, hoe het er ook uit gaat zien, zou een CO2 belasting dan ook op zichzelf moeten staan.
Nee, want dan negeer je die armere mensen dus en beperk je ze relatief méér dan je andere groepen beperkt.
Daarbij ga je indirect de middeninkomens hard aanpakken met je suggesties, omdat "de rijken" veel inkomsten halen die niet vallen onder de inkomstenbelasting.
Dat is niet helemaal waar. Het uitgangspunt is dat door de lastenverlichtingen juist lage- tot middeninkomens er niet op achteruit gaan netto terwijl er wel zeer sterke financiële prikkels komen die bepaald gedrag stimuleren.
De hogere inkomens zullen daar minder gevoelig voor zijn maar het wordt tegelijkertijd wel echt een stuk interessanter om te investeren in een greentech-bedrijf dan in Shell als meerdere overheden dit soort beleid overnemen. Dat heeft ook gevolgen voor vermogens bij mensen.
Dit alles staat los van dat ik inderdaad ook van mening ben dat bezit zwaarder belast moet worden. Je zou zelfs kunnen denken aan CO2-kortingen op vastgoedbelastingen bij huizen als die huizen zonnepanelen hebben, zulk soort dingen. Die kortingen worden dan betaald door CO2-heffingen elders.
Vliegen is gewoon veel te goedkoop en we zullen moeten wennen dat het altijd te goedkoop is geweest en dat we dan maar minder vaak dat vliegtuig in stappen. Niemand heeft recht op een all inclusive in Turkijke voor 299 euro. Misschien moet dat gewoon 600 euro worden en ga je maar 1 keer in de 2 jaar.
Alleen rijke mensen hebben er recht op dus? Of hoe moet ik het anders formuleren?
Ik ben het niet eens met dingen zomaar duurder maken, het moet echt innovatie sterk aanwakkeren en dat gebeurt nu niet voldoende.
Ik weet zelf ook niet exact hoe het op te lossen, maar op dit moment hebben we een wereldwijd probleem waarbij een extreme vervuiler: de luchtvaart, het minst betaalt. Deels moeten we mensen laten wennen aan de mindset dat die hele goedkope vluchten gewoon niet kunnen.
Dit is echt een gevoelsdingetje waar mensen mee zitten, gezien dat het vaker terugkomt in dit topic.
Het probleem is dat er nu onbelast wordt uitgestoten. Als er veel gevlogen kan worden maar de uitstoot laag is door bijv. synthetische kerosine, dan is het prima als het dirt cheap is.
Het probleem is niet dat het goedkoop is, of all-in-vakanties, maar dat het niet voldoende belast wordt. Ik zie de innovatiekracht van dat geld als veel grotere kans dan een repressief prijsbeleid. Ook zie ik dat laatste niet realistisch gebeuren. Met BTW op vliegtickets zullen prijzen al 20% hoger worden, dan nog een vliegtaks en kerosine-accijns erbij en we zitten straks misschien op 30%. Meer dan dat moet je niet verwachten.
En zelfs met al die maatregelen groeit het in Azië keihard door. Dus die innovatie is harder nodig dan een stukje repressieve pricing.
Wat ik ook nog steeds niet begrijp is waarom KLM niet voor elke vlucht CO2 offset uit eigen portemonnee. Dat zou nog eens zoden aan de dijk zetten.
Het is niet heel anders dan vleeseten als je kijkt naar de mindset: Voor de meeste mensen was elke dag vleeseten helemaal geen optie in Nederland 40-50 jaar geleden. Nu is het normaal dat we allemaal elke dag vlees op tafel kunnen zetten. Dat moeten we dus ook weer omkeren. En dan kunnen "Henk en Ingrid nog steeds die gehaktbal eten" maar niet meer elke dag. Niet al te lang geleden was dat ook al zo. De vergelijking met vliegen is op veel vlakken daarmee wel te maken.
Minder vliegvakantie
Minder vlees eten
Minder de auto pakken
Zijn wel zaken die ik zelf voornemens ben. (Vliegvakanties heb ik de laatste tijd niet echt kunnen meten, want er schijnt iets wereldwijds aan de gang te zijn, maar heb het nieuws gemist) Minder vleeseten doe ik echt al heel erg.
Dat wereldwijde wat er aan de gang is heeft nauwelijks een deuk in onze CO2-uitstoot gemaakt, dat geeft gelijk aan hoeveel groter dit probleem is en waarom er een brede CO2-belasting nodig is. Focus op vliegen en (nogmaals) een beleid dat veel weerstand oplevert, is niet per se in het belang van het grote plaatje.
Minder vlees en zuivel en minder auto doe ik trouwens al. Iemand die dagelijks met de auto naar het werk forenst en 20.000 km per jaar rijdt stoot trouwens al snel ruimschoots meer uit dan iemand die heen en weer naar Barcelona vliegt maar wel met de fiets naar het werk gaat. Dus tja...
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.