Duurzamer koken: recepten, werkwijzen en technieken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Welke recepten en werkwijzen heb jij om duurzamer te koken?

Naar aanleiding topic Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten
Heerlijk topic, praktische dingen leren en delen.
Maar dat is erg breed dus ik hoop dat mensen hun recepten en keukentruuks willen delen die het koken duurzamer maken, ook lekker praktisch.
De focus op het eten, dus voor “gebruik een zonnekoker ipv BBQ” is dat topic.
Ik zal wat voorbeelden geven:

Bak 1 a 2 keer per week brood, probeer de oven maximaal te gebruiken om verlies door opwarmen en afkoeling tegen te gaan.
In een gietijzeren pan brood 1, staat tijdens opwarmen al in de oven met deksel erop, als oven op temperatuur is deksel eraf, puft mooi op en na plm 20 minuten voor brood dat de pan dan 75% vult 25 voor brood dat de hele pan heeft opgevuld gaat dit eruit.
Dan de avondmaaltijd (zoals bijv pizza)
Dan brood 2 in broodvorm, en na 10 minuten bakken laat ik oven dicht maar zet hem uit, dan is het brood gaar als de oven afgekoeld is.
Dus feitelijke broodbaktijd is 30 a 35 minuten voor 2 broden wat nornaal de baktijd is van 1 brood.
Gooi er ook regelmatig wat kleine roggebroodjes, kleine krentenbroodjes, hamburgerbrioche, bolletjeoid tussendoor. Brood 1 -> avondmaaltijd -> brood twee zit er altijd bij.

Als ik tomaten koop, dan zoek ik de minst rode uit, rijp ze zelf wel af in de zon, ze vervoeren makkelijk en blijven langer goed.

Zie ik dat we teveel tomaten hebben, dan snijd ik ze doormidden.
Verwijder het vochtige prut en zaadjes en maak daar een fris sandwichspread achtig spul van voor op brood. De halve tomaten op een bord, onder insectenscherm in de zon. Na drie dagen zijn het fantastische zongedroogde tomaten geworden, in een pot met olijfolie blijft eindeloos houdbaar (heheh alsof ze lang genoeg liggen om dit te testen :) )

Groenten bouillon maken van schil afval ipv het direct bij de compost te gooien, spaar ik schillen van uien, wortels, knollen, knoflook etc op en als de zak in de vriezer vol is gaat het op laag vuur tot alle smaak in de vocht zit, en na zeven vaste delen bij compost. Met wat verse groenten en kruiden en zout heb je lekkere groentesoep oid, ook als fond te gebruiken.

Dan vlees, mijn zoon en ik zijn dol op vlees.
Maar ik probeer het wel zo duurzaam mogelijk te doen.
Voorbeeld karbonade. Die bak ik met een heel klein druppeltje olie zout peper en nootmuskaat gaar.
Dan snijd ik de medaille eruit (zeg dat ronde deel) en die dien ik op (maaltijd 1 dag 1)
Alle andere vlees aan de botten schraap ik eraf, met wat creme fraiche, verse kruiden, kruiden, zout peper en bijv kappertjes of fijngesneden paprika een salade (maaltijd 2 dag 2)
De botten worden bouillon (winter op kachel, zomer zonnekoker) en dan doe ik 1 tot 3 daagse bonebroth fasting (vertaal je dat naar bouillonvasten?) dus enkel water, thee, koffie en bouillon (maaltijd 3 tot 8 dag 3 tot 6)

Zelfde met kip/kalkoen
Na bakken snijd ik eerste dag mooie stukjes vlees eraf voor opdienen, 2e dag met kerrie kruiden salade maken, botten is voor bouillon voor kippensoep

De overgebleven botten gaan op de grond en daar mogen de katten zich een dag op uitleven.
Het meeste verdwijnt dan wel.
De laatste restanten begraaf ik bij de fruitbomen (schep voorzichtig recht de grond in tot ik wortels voel, stukje bot in de gleuf en dichtduwen.)

Zoon wil ansjovis op pizza, kopen kleine glazen potjes met filetjes op olijfolie per twee.
Week 1:
Open de eerste, gebruik deel olie om pizzasaus mee te maken ipv gewone olijfolie, veel meer smaak.
Wat filetjes als topping,
Potje aanvullen met olijfolie
Week 2
Open de tweede, gebruik deel olie om pizzasaus mee te maken ipv gewone olijfolie, veel meer smaak.
Wat filetjes als topping,
Potje aanvullen met olijfolie
deze week druppels olie van het eerste potje gebruiken voor dessings of saus
Week 3, idem maar dan weer vanuit het eerste potje
En dat afwisselen tot alle filetjes op zijn.
Zal 4 tot 5 pizzas kunnen doen met 1 potje dus die twee potjes gaan 8 tot 10 weken mee en geven heel veel smaak aan heel veel maaltijden.

Nou dit lijkt me wel een leuke kick off :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microgranules
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:11

Microgranules

Hier staat niets zinnigs

Ik gebruik de kookzones van het gasfornuis op de laagste stand. Het duurt wat langer voordat de pannen heet zijn, maar ze worden wel efficiënter heet en ik vind het niet erg om een paar minuten langer te wachten. Verder doe ik de deksel op de pan zodat er minder warmte verloren gaat. De deksels zijn van glas waardoor je kan zien wat er in de pan gebeurd. Het maandelijkse gasverbruik voor alleen het koken is zo'n 3m³ (bij gebruik van twee middelgrote gaspitten voor vier a vijf dagen in de week).

Ik gebruik de restwarmte uit de pan om deze schoon te maken. Een beetje koud water, afwasborstel en eventueel afwasmiddel zorgt ervoor dat de pan schoon is. De CV ketel hoeft daardoor niet aan te slaan.

Voor gerechten die in de heteluchtoven gaan kijk ik of het lukt om deze op een lagere temperatuur te bereiden, korter te bereiden, zonder voorverwarmen te bereiden of een combinatie daarvan. Ook zet ik de thermostaat eerder op nul zodat het gerecht kan nagaren met de restwarmte in de oven.

Op de verpakking staat vaak aangegeven om een gerecht kort op een hoge temperatuur te bereiden. Ik denk dat het efficiënter is om het gerecht wat langer op een lagere temperatuur te bereiden. Eco programma's van (af)wasmachines gebruiken dezelfde truuk om minder energie te verbruiken.

Energieverbruik verminderen is belangrijk, ventilatie echter ook. Ik zet de afzuiging altijd op de hoogste stand tijdens het koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Oh dat is een goede.

Overmaatse pannen werkt ook, dan moet de warmte verder opzij voor het langs de pan kan ontsnappen.

Leuk vind ik bij aardappels koken, grote 5L pan gebruiken, dunne laag aardappelstukjes met minimaal water
in de pan een RVS vergiet hangen met de groenten en afsluiten met deksel.
Dan ben je met 1 laag pitje gebruiken klaar.

Meeste pasta, water aan kkok brengen in waterkoker, bij pasta op vuur, zodra het weer kookt, roeren en vuur uit, dan duurt het iets langer maar garing gaat prima.
En lekker is het sowieso om pasta niet 100% te garen in water maar samen te voegen met de saus en daar de laatste garing te doen, dan trekt de saus er wat in, en zorgt de pasta voor de verdikking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is moeilijk om het over recepten en werkwijzen te hebben zonder nadruk op de techniek te leggen :)
Bij gas is er iets voor te zeggen om op een kleinere vlam te koken met een te grote pan, om zo de warmte-uitwisseling te maximaliseren, maar op inductie gaat dat niet op.
Dan is het beter een kleine pan te gebruiken om het warmteverliezend oppervlak te verkleinen. Als bonus heb je dan ook minder water nodig om de eieren onder water te zetten.
Het deksel gebruiken is (bij koken) de maatregel die het meeste scheelt, denk ik.
Gebruik bij inductie ook het juiste vermogen om de baktijd niet langer te laten zijn als nodig: een kilowattuur heeft een kilowatt- en een uur-component :)

De meeste dingen die moeten koken (aardappelen, eieren), zijn ook prima in een hooikist / katoenen handdoek te garen als het eenmaal aan de kook is gebracht. Tip voor bij het kamperen, maar kijk wel uit met synthetische slaapzakken.

Verse pasta hoeft maar een paar minuten te koken en kan dus gewoon aan het einde in de saus, dat scheelt ook afwas.

Voor dingen bakken is een contactgrill in mijn ervaring wat zuiniger en sneller dan in een pan, want het deksel zorgt zowel voor tweezijdige garing (=minder tijd) en minder warmteverlies. Ook fijn om groenten te grillen: prei, aubergine met wat olijfolie en kruiden.

Als laatste moet nog opgemerkt worden dat minderen met vlees wel de meeste impact maakt qua duurzaamheid.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-07 22:52
Minimaal water gebruik, aardappels en wortels in kleine stukken. Een (stapel?) stoompan voor bijv. groenten boven de aardappelen. (Je kunt ook de rookworst of een stukje vis in een stoompan leggen boven de aardappelen of groentes)
Eieren bij de aardappelen in koken. Zo kun je het soms met één gaspit af.

Rijst een extra portie die een dag later in de magnetron kan worden opgewarmd.

Soms iets eerder het gas uit en even door laten garen. Werkt goed met broccoli bijvoorbeeld.

Koffiezetapparaat met thermos en automatische uitschakeling na 15 mins. Maar ik zet hem eigenlijk altijd gelijk uit na het pruttelen.

Hamburgers in de contact grill . Soms ook een paar extra (hoeven alleen maar in de magnetron opgewarmd worden daarna).

[ Voor 17% gewijzigd door Cobb op 20-06-2022 13:23 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Cobb schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:19:

Rijst een extra portie die een dag later in de magnetron kan worden opgewarmd.
Zoon is rijstfanaat. Dit doe ik ook altijd, maar dan de tweede keer dan gooi ik wat olie in wok, fijngesnippert uitje half garen, dan fijn gesneden knoflook erbij, een scheut Shiracha (soms ei) (soms het donker groene deel prei in dunne reepjes geknipt haaks op de vezels) dan de rijst in de wok, scheut traditionele soja saus, beetje cayenne, paar keer opgooien, fijn gesneden fijn groen (uitjes/knoflook/peterselie, allemaal net vers afgeknipt van de planten) er door, laatste keer opgooien en serveren maar.

Ze hebben hier in Frankrijk alleen gehoord van pindakaas op de "buitenland" afdeling hypermarchés (potje €4 a 6 vol rare olieen en ingredienten als suiker en smaakmakers)
Dus ik haal basic pindas, gooi 250gr gezouten en 250gr ongezouten pindas in keukenmachine, laat draaien tot het heerlijke pindakaas is geworden.
Dat gaat in een pindakaaspot (een of ander hipster pindakaas potje met op de deksel "Real crunchy honest Peanutbutter" oid wat ik voor deze reden kocht :) )
En dan heb je dus een "vieze keuken machine met pindakaas resten erin.
Daar gooi ik 1 rauwe ui, 1 hele tomaat, 3 a 5 rauwe tenen knoflook, cayenne, traditionele soja saus, scheutje honing, gerookte paprika poeder bij en meng dat tot een geheel.
Is het te dik, beetje sojasaus erbij, is het te dun beetje pindakaas erbij.
Mooie pindasaus.
Maak wat eten aan een stokje (voor vrouw, paprika/courgette/augergine, voor mijn zoon en mij hetzelfde maar wat dunne plakjes vlees erbij)
Bergje gebakken nasi achtige rijst, stokjes eten met sateh saus erover, frisse salade erbij, mooie maaltijd :) heb er speciaal een carbon steel wok voor, en sindsdien krijgt de middelste enorme gaspit met wokhouder op het fornuis eindelijk af en toe de kans een nut te hebben :)

Vries wel de rijst meestal even in, want de dag na rijst weer rijst liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Proton_ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:56:

Verse pasta hoeft maar een paar minuten te koken en kan dus gewoon aan het einde in de saus, dat scheelt ook afwas.
Verse pasta, wauw, ik doe het zelden, maar dan wel met een vulling die alles heeft wbt saus en groenten dus dan is er eigenlijk weinig meer nodig dan een lichte sprinkeling van grana pardano.
Maar goed idee wel, nooit aan gedacht, gewoon dunne reepjes maken en de laatste drie minuten bij de saus doen, ipv droge paste garen die hun laatste drie min in de saus te laten doorbrengen. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Proton_ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:56:
Voor dingen bakken is een contactgrill in mijn ervaring wat zuiniger en sneller dan in een pan, want het deksel zorgt zowel voor tweezijdige garing (=minder tijd) en minder warmteverlies. Ook fijn om groenten te grillen: prei, aubergine met wat olijfolie en kruiden.
We hebben geen contact grill.
En ik ga er ook niet 1 kopen.
We hebben wel een tosti ding met 3 verschillende soorten platen, tosti (beetje broodvorm), wafel (blokkering ding) en grill. Zou zoiets werken?
Ik heb inderdaad als we gasten hadden die niet vegetarisch waren en ik dus een "reguliere" maaltijd maakte het tosti ding vaak gebruikt om mijn vrouw mooi bruin gestreepte aubergine te serveren.
Ooh lol ik heb mijn eigen vraag beantwoord, leuk, ga vanavond gelijk gebruiken, had het niet gezien als slim duurzamer alternatief, maar je het is het natuurlijk wel, hitte aan beidde zijden, afgesloten dus weinig hitte gaat verloren, snel. Bedankt!

[ Voor 22% gewijzigd door Silent7 op 20-06-2022 17:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zal ik dan maar inkoppen? Geen vlees eten scheelt enorm. Vegan eten nog meer. Het is altijd mooi om procenten te pakken door je kookwijze te verduurzamen, maar de grote winst zit toch echt in het vermijden van de veeteelt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 16:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Sowieso is koken klein bier op een huishouden en is het rendement van een gaskookplaat <50%.
Een makkelijke stap is dan naar inductie (ook voor de binnenluchtkwaliteit), maar de opmerking over vlees is terecht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
KabouterSuper schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:33:
Zal ik dan maar inkoppen? Geen vlees eten scheelt enorm. Vegan eten nog meer. Het is altijd mooi om procenten te pakken door je kookwijze te verduurzamen, maar de grote winst zit toch echt in het vermijden van de veeteelt.
Proton_ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:50:
Sowieso is koken klein bier op een huishouden en is het rendement van een gaskookplaat <50%.
Een makkelijke stap is dan naar inductie (ook voor de binnenluchtkwaliteit), maar de opmerking over vlees is terecht.
Eens
Echter is er relatief makkelijk winst te boeken. Gas/electra voor koken is minder dan voor verwarmen(koelen) maar alle beetje helpen, daar is dit topic voor.

Lees post 1, bouillon en vers groen uit afval, gemaakt letterlijk met de zon, duurzamer dan je afval bij gft gooien en bouillon blokje gebruiken.
Waar wij vroeger 2 karbonaadjes 1 voor mn zoon en 1 voor mij voor 1 maaltijd gebruikten zie je dat ik er nu meerdere dagen mee doe, 2 volledige avondmaaltijden voor mijn zoon en mij en 1 tot 3 dagen alleen dat voor mij (dus 5 dagen voor mij). Dat is toch een omschakeling die ik heb gemaakt en anderen wellicht nuttig vinden om te lezen :)

En als ik 3 volle dagen voldoende heb aan de voedinstoffen uit botjes afval zonder honger te hebben of ook maar 1 moment et idee te hebben dat ik afzie, dan is dat nog minder druk op millieu dan als ik die dagen puur vega had gegeten en fijner dan als ik drie dagen hongerig zou zijn.

Maar ik hoop eigenlijk dat het zonder oordelen kan en vooral met praktische tips kan dit topic, dan heeft iedereen er wat aan, het gelinkte topic in de startpost is veel beter geschikt voor bredere discussie over wel of geen vlees (ging er pagina's over wel of geen EV rijden bijv)
Wij kunnen nu echt niet overschakelen op inductie, hebben een enorme tank vol propaan liggen waar we al 7 jaar mee doen en waar we nog 9 jaar mee voort kunnen en het fornuis dat daarop werkt, dat is wat het is voor nu en dus probeer ik het wel zo goed mogelijk te doen, en tips te delen, en te leren van anderen :)

Dat is het soort tips waarvan ik zeker weet dat slimme tweakers er velen hebben.
Contactgril, verse pasta, ik heb er al dingen uit gepakt, top!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:10
Laat ik hier dan even verder gaan over een yoghurtvervanger, wat aan de orde was in "
Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten".

Op zoek naar vervangers voor dierlijke producten zoek ik ook niet perse naar iets dat er sterk op lijkt. Gerechten waar ik voorheen rundvlees, m.n. draadjesvlees, of gehaktbal bij at, doe ik nu met falafel. Dat lijkt totaal niet op vlees, maar als je het goede merk hebt (Maza) dan is dat best lekker. Ik mis alleen de jus van het vlees, maar nu neem ik mosterd en/of mayonaise om de falafel/piepers in te dippen.
Ik geloof dat ik het in een ander topic ook al eens heb vermeld, falafel is ook lekker als snack.
Zo ook met soja-yohurt i.p.v. koeie-yoghurt. Ik heb die van Jumbo, niet zo duur en zonder al dan niet kunstmatige vruchtensmaak toevoegingen. Ik doe er zelf meusli en honing bij.

Wat betreft duurzamer koken: ik maak vooral in de winter veel eenpansgerechten en dan meerdere porties tegelijk om in te vriezen. Een vriezer verbruikt natuurlijk wel energie, maar die staat er toch en morgen komt mijn nieuwe C-label vriezer :)
Rijst koken idem: de zilvervliesrijst die ik het lekkerst vind, heeft een lange kooktijd.
Aardappels vooraf klein snijden is al genoemd, maar dat deed ik altijd al uit oogpunt van efficiëntie.
Verder besteed ik niet zo veel tijd aan koken. Ik ben ook tevreden met een potje bruine bonen en wat appelmoes en blokjes Spam. De appelmoes maak ik dan wel zelf en dan 2 a 3 kilo appels tegelijk.

Heeft iemand nog een tip voor een kaasvervanger? Ik ben er laatst achter gekomen dat voor 1 kg kaas 10 liter melk nodig is.
Ook dat hoeft, wat mij betreft, helemaal niet op kaas te lijken. Gewoon iets hartigs op brood dat net zo makkelijk en hartig is als kaas en nooit gaat tegenstaan.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:16
Proton_ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:50:
Inderdaad, hoewel ondanks dat met inductie veel warmte verloren gaat t.o.v. koken met gas, vermoed ik dat het niet meevalt om de productie-energiekosten van een nieuwe inductieplaat terug te winnen met het verschil tussen koken met gas of inductie. Om over de energie voor een nieuwe pannenset nog te zwijgen :P
Desalniettemin zou ik niet meer terug naar gas willen voor koken. Ik begrijp dat het in sommige profkeukens ook wordt gewaardeerd, een minder hete keuken.

Nog een kleine besparing: eieren koken hoeft niet de hele tijdsduur, eiwit stolt bij > 60ºC dus ~3 minuten koken, gas/stroom uit en ~3 minuten wachten.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:12

Killjoy

Klingon lawn products

Goh hier zijn we dan heel bescheiden bezig.

Gehakt deels vervangen door linzen. Kip vaak geheel vervangen door kikkererwten. Pasta en rijstgerechten in grotere hoeveelheden voor de diepvries. Van de broccoli de dikke stelen invriezen en na stomen met pesto pureren tot een pastasaus.

De 'elephant in the room' blijft hier toch wel de enorme hoeveelheid plastic afval van de verpakkingen.

Oh, en van het kookwater van bieten (klein snijden) kun je een prima wijn maken.

Bedek bij het maken van een stoofpot de pan met handdoeken (inductie). Kan je op een lage stand verwarmen

Wil je trouwens de kooktijd van rijst verkorten: zet de pan dan zodra deze kookt in bed met een dekbed eromheen. Tip van mijn schoonmoeder. Die deed dat vroeger. Of zoals haar moeder: in de hooikist. Zelfde idee.

Deze heeft ze nog steeds. Maar niet meer in gebruik.
https://allardpierson.nl/blog/crisiskoken-de-hooikist/

[ Voor 13% gewijzigd door Killjoy op 20-06-2022 21:39 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:50
@JukeboxBill hartige, ik ben fan van https://devierslag.nl/sho...ikswortel-de-nieuwe-band/
Er zijn meerdere varianten, de mango chutney is ook lekker.

@Silent7 ik word helemaal enthousiast van je tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:16

polthemol

Moderator General Chat
en het bouwen van verrassingsbakstenen (aka. invriezen wat over blijft :) )

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:38

PeaceNlove

Deugleuter

JukeboxBill schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:54:
Heeft iemand nog een tip voor een kaasvervanger? Ik ben er laatst achter gekomen dat voor 1 kg kaas 10 liter melk nodig is.
Ook dat hoeft, wat mij betreft, helemaal niet op kaas te lijken. Gewoon iets hartigs op brood dat net zo makkelijk en hartig is als kaas en nooit gaat tegenstaan.
Albert Heijn heeft plantaardige plakken als kaasvervanger. Naturel versie is wat saai, dus die geef ik vaak een lik mosterd of pesto. Ze hebben tegenwoordig ook een komijn variant, vind ik ook wel redelijk geslaagd als kaas vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Vega of vegetarisch koken doe ik meestal zo dat niemand het vlees mist.
Koop nooit vegan vlees vervangers, laatste keer was quorn toen we nog in Amsterdam woonden want dat vonden we lekker als quorn en zagen het niet als nepvlees.

Maar goed mijn zoon is echt dol op vlees en ik ook wel hoewel we de nadelen weten dus we eten het wel.
Regelmatig probeer ik zelf een vleesvervanger te maken. Worstjes, discs, met dingen als (gedroogde) champignons, diverse bonen, aubergine, noten en het resultaat is lekker, maar voor mijn zoon en mij mist er toch altijd wel iets.
1 uitzondering, best wel veel werk
1 kilo meel, minimaal t55 met 20gr zout en 600 gram water kneden tot een deeg en dag in koelkast
Dan in een grote pan water en kneden, dan was je alles van de gluten af.
Eerste was in pan, want na bezinken van het water ontstaat een laag zetmeel wat je kan gebruiken als maizena (kan je ook doen met aardappelen trouwens als je 1 a 2 keer per week aardappelen eet hoef je nooit maizena of ander zetmeel te kopen en bespaar je ook een verpakking, fabricage, transport van en naar fabricage en supermarkt)
Tweede wassing in andere pan, met elke wasbeurt komt er minder af.

Doorgaan tot het water relatief helder blijft en je hebt een bal gluten.
Dit is sowieso een aanrader voor mensen die brood en of pizza bakken want met een bal gluten spelen geeft goed inzicht hoe die zich gedragen en je normale deel stevigheid geven.

Daar maak ik dan dunne strengen van, is lastig glibberig aan zichzelf plakkend spul, maar uiteindelijk wil ik strengen van omtrek dikke viltstift. En dan trek je het uiteinde zo dun mogelijk dat het net niet scheurt, een dubbele knoop erin, afnippen en de hele grote bal veranderen is witte strakke dubbele knopen

Die gaan in de koelkast voor tenminste 24uur in een krachtige marinade, zout, gerookte paprika, peper, kerrie, cayenne etc
als je dit hard hakt dat er mooie bruining is overal ontstaat er iets dat heel dicht bij kip komt.
Niet de malsheid van goed gemaakte kip, maar voor zover ik weet het enige dat een echte bite heeft, je moet er echt op kauwen.
Je kan het na bakken en bruinen verder verwerken, dan heeft het zijn permanente vorm dus dan kunnen de stukje in kleinere stukjes gesneden worden.

Je moet wel tegen gluten kunnen, en ik heb geen gluten intoleratie maar voel me erna toch niet helemaal fijn de volgende dag en heb mijn broodbakken aangepast, met langere vergisting want ik merkte dat de pure gluten mn buikje iets minder fijn laten voelen. Dus nu maak ik dit voor mn vrouw en zoon.

Online noemen ze het seitan, maar dat ken ik alleen van imho hele vieze dikke stukken vreemd spul met rare textuur van weinig met vlees structuur te maken heeft, het harde leleijke broerje van een pak tofu zeg maar. Maar zoekend op "make seitan chicken from flour" dan vindt je een hoop

De mijne zien er net zo uit als op bovenstaande thumbnail maar zijn veel kleiner, dat bevalt beter qua structuur imho maar het idee is hetzelfde en je kan er dus diverse dingen mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
JukeboxBill schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:54:

Heb experimenten lopen om plantaardige yoghurt te maken met kefir culturen, ben er nog niet, maar als het lukt post ik het gelijk.

Kaas
het is hartig, umami, ouderdom/rijping/MSG geven dat, maar gistvlokken ook https://nl.pit-pit.com/products/gistvlokken-met-b12
Het is vol eiwitten en vetten, dus vult fijn, dan kom je snel bij witte cashewnoten uit, of bijv zonnebloempitten

Kaas is er van knetterharde Oude tot superzachte smeerkaas, dus een mooie bandbreedte

In de veganwereld is dit een kaas vervangings uitgangspunt:
Witte cashewnoten weken voor minimaal 24u
afgieten/drogen
wat gistvlokken
zout
kruiden
blenden/keukenmachine
persen (in zo'n hamburgerpers ding)
kruiden/smaakmakers aan de buitenzijde (bijv gemalen peper)
minimaal 24U in koelkast
Dan krijg je een redelijk stevig kaasachtig product wat je zelf een mooie smaak kan geven (bijv dadel/vijgen geeft het zoetheid, cayenne, hitte, je bepaalt het zelf)
Je hebt niet veel gistvolkken nodig, en een theelepel Marmite werkt ook goed, dat is ook gist.

Voor broodbeleg kan het ook makkelijker
Cashewnoten of zonnebloempitten vermalen in blender of keukenmachine tot een pasta
Dat is je vettige basis
Per plm 100r noten basis 1 eetlepel gistvlokken en een snufje zout.
Daar kan je veel van maken want nu gaan we zijwegen op en de mogelijkheden zijn eindeloos
Deze basis is in zichzelf al lekker, maak het met een lading vers gemalen zwarte peper erbij, gewoon lekker, of iemand nu vegan is of niet.
Maar als je voor fris gaat:
komkommeri incl zaden en die vochtige kern, groene kruiden, fijn gesneden, mischien wat uien groen, knoflook groen, petrselie, dat soort dingen.

Als je voor pittig gaat
Pepertje (met of zonder zaadjes hoe scherp wil je) rode kruiden, gerookte paprika, cayenne
Het vochtige zaadspul tomaten

Dan krijg je iets wat verrekt lijkt op de Heinz Sandwich spread, maar dan met top ingredienten en vers. MOsterd is een mooi ding, pit, binding, geel is mild, dijon is scherp.
Kappertjes, olijfjes, augurk, verzin het, test het, POST het :)

Ik maak meestal een frisse en een pittige variant en als de potjes leeg zijn, was ik ze af en maak een nieuwe lading. Nu is mijn uitgangpunt vaak oude yoghurt (in Frankrijk is meeste yoghurt in kleine bakjes, maar wel 16 in een pak, ik koop een pak en gebruik het pas als het minimaal een maand in de koelkast staat, hoe verder over de THT datum hoe beter voor mijn doel :) , de wei is dan een laagje, en wat eronder zit is dik en romig, voor saus basis bijna hetzelfde als mayo maar veel gezonder en "eerlijker" imho.)
As ik snel een paar boterhammen moet voorzien van lekker beleg voor gezin of gasten dan snij ik wat augurken heel fijn, beetje uitengroen, wat oude yoghurt zonder wei, gistvlokken, kruiden en boem, 2 minuten en heerlijk spul.
Vega zonder yoghurt dan zal je die basis moeten maken en cashewnoten en zonnebloempitten hebben weinig tot geen tannines en een neutrale smaak, precies wat je zoekt. Het is wel even bereiden, maar met plannen kost het in totaal niet veel tijd en je kan spelen en overleggen, zo veel leuker dan een Heinz potje openmaken :) (IMHO IMHO ik heb de wil tijd en noodzaak het zelf te maken, als anderen dat niet hebben ook prima, geen oordeel)
Omdat je eindeloos kan spelen met wat je erin stopt kan dit niet vervelen :)
Hoop dat je er wat mee kan en ons gaat verrassen met mooie combinaties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:10
@Silent7 Je recepten klinken allemaal zeer smakelijk en gevarieerd, maar zoals ik al in een onderling contact via P.M. aangaf: ik gun mij niet de tijd om wekelijks zelf "kaas" te maken. Maar ik houd het in gedachten.

Voor nu zal ik de spreads van @alwinuzz eens gaan onderzoeken. Tot nog toe kende ik alleen Heinz sandwich spread en die bakken smurrie van Johma. Maar dat is ook mijn eigen schuld, omdat ik op eetgebied nogal een gewoontedier ben.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Je kan ook hoemoes eens proberen, das vooral kikkererwten en olie, makkelijk zelf te maken maar ook in allerlei smaken overal te koop :)
En waar het een oorsprong heeft in het MiddenOosten maar de smaken zijn nu echt "verNederlandst" als je het in de bakjes van de supermarkt koopt.
Ah juist:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik moet bij dit topic denken aan mijn ex-schoonmoeder. Woont in een oud boerderijtje aan de rand van een stad in Romania.

Ondertussen is haar huis van alle moderne (=niet noodzakelijk duurzame...) gemakken voorzien, maar zoals het was toen ik daar voor het eerst kwam in 2002 geeft heel veel aanknopingspunten hier.

Alles werd daar namelijk met hout (uit eigen erf) gedaan. An sich niet zo duurzaam/efficient. Maar hoe het gebeurde wel. De hout werd in een enorme stoof verbrand. Dat leverde verwarming voor de verblijsruimtes, maar er zat ook een oven in en een kookplaat op. En het leverde (via een emmer in een gat erin) ook warm water. Er ging vrijwel geen warmte verloren via schoorsteen, de rest kwam sowieso in de kamer terecht.

Ze had ook een klein gasstel voor koken in de zomer als er niet verwarmd hoefde te worden, of voor het bakken op hoge temperatuur. Maar grootste deel van het koken gebeurde langzaam op de stoof.

Nu is het koken op hout dat niet van eigen erf komt waarschijnlijk minst duurzame (en meest uitstotende) manier mogelijk, en ik zie sowieso niemand zo'n enorme stoof in een modern huis plaatsen, maar het principe van hergebruiken van warmte is solide. Zeker voor langere bereidingen kan het interessant zijn om te kijken welke warmtebronnen er in huis beschikbaar zijn. Een Tweaker zou naar z'n PC kunnen kijken - de temperaturen van CPU of GPU zijn hoog genoeg om op te koken, en bij waterkoeling denk ik "sous vide" :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
heheh sous vide met pc warmte, mooie mod :D

Oh over hummus maken
Ik bak dus regelmatig brood in een grote pan en grote broodvorm. Bij het deeg erin leggen weet ik niet hoe hoog het gaat komen.
Dus ik doe wat olijfolie en verspreid het met een papiertje over de hele binnenkant, daar dan sesamzaad over gestrooid, gewone heel wit rauw sesamzaad. Tot waar het deeg komt is het zaad onderdeel van de korst, erg lekker.
Maar de rest is na broodbakken geroosterd en dat spaar ik op om tahini mee te maken (wat weer een belangrijk onderdeel van hummus is. )

[ Voor 4% gewijzigd door Silent7 op 22-06-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Voorgaande jaren, afgelopen helaas niet voor voorjaarsvorst nauwelijks pruimen en ook dit jaar lijkt het niet veel te zijn, maar goed blijft leuk om te delen.

Als de Reine Claude pruimen beginnen te vallen gaat het grootste deel de vriezer in voor de maanden tot de frambozen en aardbeien weer te plukken zijn, een deel eten we direct.
Maar er is altijd een berg vertrapte en hangende door wespen, hoornaars, mieren en vogels deels opgegeten over.
Dit direct composteren is geen goed idee ivm ongedierte.

Ik gooi het in een 100l bak, spoel er wat water over en schep de takjes, insecten en al drijvend spul eraf, water gooi ik weg, bij fruitbomen, want suikers zijn goede voeding voor bacterien dus helpt het bodemleven (waarom men ook molasse gebruikt in de landbouw)
Dn vul ik tot plm 75% met water en twee zakjes broodgist, dag staan
dan even viezig werk, met de handen erin, alle vruchtvlees van de pitten afknijpen, en de pitten kunnen dan de composter op of her en der een stapeltje waar een extra boompje goed uit zou komen.
Dan twee maal daags flink roeren voor een periode van 2 weken of tot de bubbels flink minder worden.
Een dag alles laten bezinken en dan destilleer ik het vocht. (vruchtvlees is suikers kwijt en kan bij compost)
We hebben dan dus 60L met een alcohol percentage van ergens tussen de 5 en 8 (hier kan je niets mee en als ik het niet verwerk zal het veranderen in een vieze azijn of gaan schimmelen.)

60L is dan 20 bij eerste destillatie plm 15%
20 is 10 bij tweede (dan neem ik hem wat ruimer) plm 30%
van die 10 maak ik uiteindelijk 3L spul wat we officieel maken en gebruiken voor schoonmaken, het ruikt iets pruimig en helder. Heb geen fancy apparaat dus er gaat veel verloren aan dampen, het is zeker niet 80 tot 100% maar de 50% haal ik wel, het brandt ook mooi blauw.
Maar dat gaat in een paar stappen waarbij ik stiekem wat afvang op de veilige temperaturen.
Uiteindelijk is het 1.5L schoonmaak spul en de rest bewaren we voor verdere verwerking volgende seizoen.
Dan staat de roos in bloei en knippen we de net over de top rozen eruit.
Dat zullen er in het seizoen een stuk of 5000 worden.

Elke dag gaan de rozenblaadjes het destillaat in, eruit zeven, nieuwe lading volgende dag.
Overrijpe frambozen en aardbeien gaan er ook in.
Dat is aan het einde zomer een dieprode drank
Omdat ik reken met minimaal 50% alcohol, gaat dan uiteindelijk met 50% water karaffen in.
Bij 1 gooi ik dan weer droge kruiden als kaneel, steranijs, rauwe caaoboon, etc voor een mooi borreltje rond de echt koude dagen.
Altijd erg leuk om te doen en om van zoveel afval iets te maken waar de buren graag even voor langswippen :D
Omdat we nu niets hadden aan destillaat heb ik wat vodka gekocht en daar gaan de rozenblaadjes en overrijp fruit nu door, lijkt ook erg goed te gaan, ziet er hetzelfde uit maar voorlopig proeftests wijzen wel op een iets minder complexe smaak, vodka heeft natuurlijk nauwelijks tot geen smaak dus voegt niets toen aan het kleur/smaakonttrekkende effect van de alcohol waar mijn maaksel wel tonen en smaak heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
3 posts voor de prijs van 1 (broodbak, pizzabak en duurzaam topic :) )

OK ik bak zo goed als al ons brood zelfs sinds 8 jaar.
Als ik via V&A tech koop (en dat is ook zo'n beetje de enige bron van onze tech) vraag ik altijd om wat hagelslag in de doos. Dat is hier in FR niet te krijgen.
Daar hoort natuurlijk goed brood bij en dat type is hier niet te krijgen en na jaren testen etc goede recepten.

Om zo efficient mogelijk met energie om te gaan doe ik altijd meerdere broden in een baksessie en gelijk avondeten.
.
En nu heb ik de perfecte methode om zelfs van de warmte tijdens opwarmen en afkoelen oven gebruik te maken.
1 brood rijst in een zware gietijzeren pan met deksel, met papiertje olijfolie erin en dan de hele binnenkant bedekken met sesamzaad. (na bakken is die sesamzaad die niet op het boord zit geroosterd en gaat een potje in voor tahini).
Die gaat direct bij voorverwarmen de oven in, door het rustige verwarmen en deksel die vocht niet laat ontsnappen prachtige oven rijs.
Ongeveer 5 minuten nadat de oven op temp is haal ik die eruit en gaat de rest erin.

Laatste is altijd een brood, dat ik na 15 minuten bakken uit het blik haal.
Dan zet ik de oven uit, gaan alle broden (dus ook die uit de pan) in de oven met deur dicht en na een kwartier de deur open. Broden gaar en met het minimale van 2 broden na opwarmen maar 20 minuten energie gebruik.

Maar wat betreft timing zijn er twee dingen die goed moeten gaan, het brood moet er op piek rijs in en avondeten doe je niet om 16u of om 21u .
Met pizza heb je veel vrijheid dus op zich lukte het wel.

Maar ik heb wat ziten spelen met een US uitvinding, de Stromboli.
Dat is in feite een vierkante pizza, opgerold.
OP 1 bakblik kan ik 1 pizza bakken genoeg voor ons avond eten.
Maar door kleine Strombolis te maken krijg ik er drie op hetzelfde bakblik, ze bakken gaar in plm 20 minuten..
Spelen met ingrediënten en voor ieder wat wils.

Wel bevat elke Stromboli evenveel groenten kaas etc als 1 pizza en iets minder deeg.
Dus we eten nooit meer dan een halve pp.

En daar komt het geweldige voordeel van een Stromboli boven pizza, de groene/kaas die erin zitten worden lekkerder als het koel is. Waar een pizza gewoon minder is als die koud geworden is.
Dus die Strombolis geven twee maaltijden

En het is heerlijk makkelijk goed te timen want nu hoeft het niet rond avondeten klaar te zijn maar rgens ervoor.

Dus de minimale bak sessie heeft 2 broden en drie Strombolis
een week brood en twee keer basis voor avondeten met 1 keer opwarmen en 40 minuten oven op hoge temperatuur. Energie zuinig, makkelijk en lekker, na het een paar keer gedaan te hebben met diverse soorten deeg (volkoren, speld, met zaden etc.) kan ik rapporteren dat het goed werkt en veel vrijheid geeft.
Reden genoeg om het te posten in deze topics :D
Pic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWJ48FN4B1RQMMPapigajAHABnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1R94OnjHpaJfK7elb9NIUOw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Een manier van duurzaam koken kan ook meal-preppen zijn. Maar daar houdt mijn verstand een beetje op.

Ik heb zojuist weer bolognesesaus gemaakt en verdeeld over 12 porties. In principe hoef ik nu alleen pasta op te warmen en zo'n zakje erbij te knallen en heb binnen 10 min een goede maaltijd op tafel staan voor ongeveer 5 euro (voor 4 man). Dat er weinig tot geen vlees in de saus zit is niet zo'n bezwaar. En ik vind het ideaal om met een diepgevroren zak een pasta-maaltijd in 1 keer goed op gang te helpen.

Heeft er iemand hier tips voor sausen die goed portiegewijs ingevroren kunnen worden en pasta of rijst heel snel tot complete maaltijd om te toveren? Ik ken namelijk alleen de bolognesesaus. (Vega-versies zijn geen probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Heeft er iemand hier tips voor sausen die goed portiegewijs ingevroren kunnen worden en pasta of rijst heel snel tot complete maaltijd om te toveren? Ik ken namelijk alleen de bolognesesaus. (Vega-versies zijn geen probleem).
(rode) currypasta. Uit de vriezer, even paar minuutjes in de pan aanbakken, naar gelang kip en/of groente erbij, gaar bakken, en afblussen met wat kokosmelk. Rijst bijkoken en je hebt binnen 10 minuten een lekkere curry.

Hachee is ook prima in te vriezen trouwens. Da's niet echt een saus maar kun je wel binnen tien minuten weer op tafel hebben staan :P

[ Voor 104% gewijzigd door naitsoezn op 23-10-2022 18:09 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Delerium schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:03:
Een manier van duurzaam koken kan ook meal-preppen zijn. Maar daar houdt mijn verstand een beetje op.

Ik heb zojuist weer bolognesesaus gemaakt en verdeeld over 12 porties. In principe hoef ik nu alleen pasta op te warmen en zo'n zakje erbij te knallen en heb binnen 10 min een goede maaltijd op tafel staan voor ongeveer 5 euro (voor 4 man). Dat er weinig tot geen vlees in de saus zit is niet zo'n bezwaar. En ik vind het ideaal om met een diepgevroren zak een pasta-maaltijd in 1 keer goed op gang te helpen.

leuk! Ja de meeste sauzen vriezen goed in en geven een nette basis.
Rijst vriest ook erg goed in, en na ontdooien met een eitje en wat kruiden gebakken erg lekker! gewoon 2kg perfect koken, 1e maaltijd met vers gekookt, de rest na afkoelen in zakjes met genoeg voor een gezinsmaaltijd.
wel goed markeren, schilderstape is ideaal, schrijf met stift wat het is, en plak op zakje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Je kan beter vragen welke saus niet goed invriest.

Elke saus kan je ongeveer wel groot maken en invriezen.

Chili con Carne ook heerlijk, rendang, babi ketjap, ajam paniki, kip kerrie etc.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:19

Dido

heforshe

Dennis1812 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:22:
Je kan beter vragen welke saus niet goed invriest.
Hollandaise, Béarnaise, Beurre-blanc, en zo kan ik er nog wel een rijtje noemen.
Ok, de ingekookte wijzazijn voor de Béarnaise is wel de moeite waard om in grotere hoeveelheid van et voren te maken en kun je lang bewaren, maar de saus zelf blijft toch een last-minute dingetje.
naitsoezn schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:06:
(rode) currypasta. Uit de vriezer, even paar minuutjes in de pan aanbakken, naar gelang kip en/of groente erbij, gaar bakken, en afblussen met wat kokosmelk. Rijst bijkoken en je hebt binnen 10 minuten een lekkere curry.
Maar een curry heb je sowieso in no-time klaar als je de juiste kruiden hebt staan :?
Knoflook, chili, gember en een uitje fruiten, rest van de ingredienten erbij en je bent zo klaar. (En gember en knoflook kun je prima in batch pureren en bewaren, of je bent lui en pakt een potje van de toko O-) )
Die rijst in 10 minuten "bijkoken" is wel een dingetje, dat lukt me niet zonder kokend-waterkraan en snelkookneprijst.

[ Voor 9% gewijzigd door Dido op 25-10-2022 09:48 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dido schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:46:
Maar een curry heb je sowieso in no-time klaar als je de juiste kruiden hebt staan :?
Knoflook, chili, gember en een uitje fruiten, rest van de ingredienten erbij en je bent zo klaar. (En gember en knoflook kun je prima in batch pureren en bewaren, of je bent lui en pakt een potje van de toko O-) )
Die rijst in 10 minuten "bijkoken" is wel een dingetje, dat lukt me niet zonder kokend-waterkraan en snelkookneprijst.
Potje kan natuurlijk ook, niets mis mee, maar daar werd niet naar gevraagd :P . Maar de rode-curry-pasta die ik maak vind ik veel makkelijker 'in bulk' maken dan per portie. Het pureert allemaal net wat makkelijker als je wat meer kunt maken en de juiste 'pittigheid' is makkelijker te controleren. Maar heel veel werk is het natuurlijk sowieso niet. :)

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 25-10-2022 10:19 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:19

Dido

heforshe

naitsoezn schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:17:
Potje kan natuurlijk ook, niets mis mee, maar daar werd niet naar gevraagd :P .
Niet potje curry-pasta, maar potje gepureerde knoflook en/of gember ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:31
Interessant topic. Als ik dit zo lees, kan ik er zeker nog wel wat (lekkere) tips uit halen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-07 22:36

D4NG3R

kiwi

:)

Tellen kleine dingetjes hier ook in mee? Ik probeer tegenwoordig met zo min mogelijk keukengerei te koken, 9/10x kan je een pan prima gebruiken voor een ander ingrediënt zonder dat je er een 2e pan bij moet pakken of de vorige pan eerst schoon moet maken.

Denk aan kleine dingetjes als het bakken van een uitje tussen het vlees i.p.v. deze los te bakken, is meestal nog lekkerder ook nog omdat je veel meer van het fond meepakt wat normaliter in de pan achterblijft. :)

Scheelt toch een aardige bak water (en/of ruimte in de vaatwasser) om schoon te maken en een flinke teug gas omdat je niet 2+ dingen 'naast elkaar' staat te bakken.

Gezien mijn voorliefde voor gestoofde gerechten maak ik tegenwoordig ook grotere hoeveelheden in 1x klaar, gaat prima in bakjes de koelkast/vriezer in om later nog wat verder van te genieten. Kost je 1 avond een half uur meer tijd/gas, maar bespaard vervolgens datzelfde half uur stoken voor meerdere avonden. :Y)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Laatst online: 14:34
Ik denk dat we alles kunnen eten, als we het maar niet eerst de halve (hele) wereld over slepen en niet proberen om het hele jaar door alles beschikbaar te hebben. Groenten uit het seizoen dus (waardoor ze veel lekkerder zijn - feitelijk, maar ook juist omdat ze niet altijd beschikbaar zijn, denk maar hoe we kunnen genieten van asperges).
Mij zul je niet kunnen overtuigen om vegetariër of veganist te worden, maar ik eet ook niet alleen maar biefstuk. Het hele beest kan worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Ja goede tip, zoveel mogelijk 1 pan gebruiken @D4NG3R !
Heb hier ook pannen waar perfect rvs vergieten inpassen, tijdens aardappels koken, groenten in vergiet erboven, deksel erop, stoom je dat gelijk mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
coinman63 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Ik denk dat we alles kunnen eten, als we het maar niet eerst de halve (hele) wereld over slepen en niet proberen om het hele jaar door alles beschikbaar te hebben. Groenten uit het seizoen dus (waardoor ze veel lekkerder zijn - feitelijk, maar ook juist omdat ze niet altijd beschikbaar zijn, denk maar hoe we kunnen genieten van asperges).
Mij zul je niet kunnen overtuigen om vegetariër of veganist te worden, maar ik eet ook niet alleen maar biefstuk. Het hele beest kan worden gebruikt.
Het is wat mij betreft zeker nodig om over te gaan naar lokale seizoensgroente en fruit. Immers, groente halen uit Spanje doe je met vervuilende vrachtwagens (of vliegtuigen). Maar lokale groente uit een kas die verwarmd wordt met gas is ook niet duurzaam. De duurzaamste manier is dus inderdaad lokale groenen van het seizoen te eten.

Dat je denkt dat hiermee de aarde gered is en jij vlees kan blijven eten, is echt niet waar.
Waar krijgt jouw lokale koe zijn eten vandaan, denk je? Oeps, dat wordt (gedeeltelijk) geimporteerd vanuit Brazilië waar ze oerbossen kappen om soja voor veeteelt te verbouwen. En een kilo rundvlees kost zo'n 25 kilo aan veevoer en 15000 liter water. Extreem verspillend en niet houdbaar in een duurzame wereld. En laat ik maar niet beginnen over het dierenleed wat veroorzaakt wordt door het eten van dierlijke producten (in Nederland worden per dag 2 miljoen dieren gedood).

Maar we dwalen af...laten we het over duurzame recepten hebben.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Precies, als je vlees/zuivel wilt eten doe het dan zo goed mogelijk, geen oordeel in dit topic maar delen van recepten en werkwijzen die wat er ook gemaakt gaat worden zo efficient mogelijk en zo weinig mogelijk milieu druk op tafel komen :)

Ik zat nog even te passen en krijg precies 2 gietijzeren pannen in de oven. Dus tijdens opwarmen oven doe ik nu 2 broden, scheelt weer energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Om de stap naar vegan te kunnen maken zocht ik broodbeleg.
Mn vrouw vroeg om hummus voor bij het avondeten, ping viel het kwartje

basis vers sap citroen, een boon, een noot of pit
in de blender en met kruiden en soort boon/zaad/pit kan je eindeloos varieren of dingen toevoegen als tomaat of knoflook.
Mn zoon die vlees wil blijven eten heeft het liever dan kaas en soms zelfs ipv botrham met boter en hagelslag.

Vandaag
citroensap
witte bonen
walnoten
rauwe knofloof
zout
cayenne peper
koriandergroen

Tip, maak de basis, en experimenteer met een beetje welke kruiden etc lekker zijn, dan pas toevoegen aan de blender om het af te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Silent7 op 20-11-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:01

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Ik zou graag een lekkere groenteburger willen ontdekken omdat ik dit vanuit milieuoogpunt van belang acht.

De hele veganistische trend kan wat mij ,als omnivoor, betreft de prullenbak in. Daar klopt niets van.

De meest recente aanvaring die ik had was met Beyond Meat of zoals ik ze noem: Stinkburgers. :F

Het spul stinkt al meteen de verpakking uit met een weeë meur waarvan iedere trek je meteen vergaat.

Na eerdere ervaringen met allerlei extreem hoog geprijsde groenteburgers viel deze bij het openmaken vd verpakking al tegen en dat is echt uniek.

Het geheel is bij aanraking heel erg vochtig en kwetsbaar. Het ziet er ook slecht uit, "bleek roze".

Eenmaal in de pan wil het geheel ook niet echt bakken door het overschot aan vocht.
Later bleek er ook een zeer grote hoeveelheid vet uit te lopen.

Op de verpakking staat dat je de burger door en door moet garen voor de veiligheid.
Dat is dus vreemd want ik dacht altijd dat alleen vlees zo gevaarlijk was. :N

Deze burgers zijn extreem dik, ruim 2 centimeter dik. Geen enkele ander super burger is zo dik
Dat maakt helemaal doorbakken extra lastig en tijdrovend. Een half uur bakken minimaal.

Ben je eenmaal al dat vocht en vet kwijt dan blijft er dus een veel kleiner burgertje over.

De smaak is zoveel mogelijk de copy paste Flamegrilled smaak / geur van Burger king.
Dat is opmerkelijk want ik bakte zonder vlammen gewoon in de koekenpan,
Blijkbaar is die smaak / geur dus toch gewoon van te voren toe te voegen.

Verder zit er bijna geen smaak aan, geen knoflook / ui of wat dan ook dat het lekker maakt.

Kim K. deed mee aan een waarschijnlijk dik betaalde reclame voor beyond meat en vond het geweldig.

Mij viel het op alle fronten tegen.
Stinkt
Weinig smaak
Veel te vet en te vochtig
Veel te dik
Erg lange baktijd, dus meer milieu impact.

Alleen de "flame grilled" geur is een plus.

Mijn vraag: wat is wel een betaalbare milieuvriendelijke groenteburger met smaak?

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Een half uur in de pan? :') Die burger moet 4 minuten per kant man, niet gek dat je dan een smakeloze taaie lap overhoudt.

Maar dat van die geur en nasmaak heb ik met de Beyond Burger ook. Ik vind 'm niet zo lekker. De Ereburger van de Vegetarische Slager heeft dat een hoop minder. Die vind ik zelf een stuk lekkerder qua smaak en structuur.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

SmurfLink schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:52:
Een half uur in de pan? :') Die burger moet 4 minuten per kant man, niet gek dat je dan een smakeloze taaie lap overhoudt.

Maar dat van die geur en nasmaak heb ik met de Beyond Burger ook. Ik vind 'm niet zo lekker. De Ereburger van de Vegetarische Slager heeft dat een hoop minder. Die vind ik zelf een stuk lekkerder qua smaak en structuur.
Dat van die 4 minuten per kant staat dus haaks op helemaal doorbakken.
Want die 2 centimeter dikte krijg je nooit gaar in zo weinig tijd.
Zeker niet wanneer die burger drijfnat is.

De burger was na het bakken alles behalve droog of taai maar juist mals en knapperig aan de buitenkant.
Ik zoek zo even de foto's erbij. :*)

Edit: Ik zie net dat die ereburger een 24 euro per kilo Sojaburger is dan valt die sowieso af.

[ Voor 5% gewijzigd door keuringsdienst op 19-08-2023 15:21 ]

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Maar 30 minuten voor een lapje groente is echt veel te veel.
Daarin krijg ik een steak van 1.2kg naar een mooie garing.

Gewoon middelhoog vuur of op je bbq. Hete pan en dan is t echt in max 4min per kant wel klaar. Waarschijnlijk eerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Dennis1812 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:11:
Maar 30 minuten voor een lapje groente is echt veel te veel.
Daarin krijg ik een steak van 1.2kg naar een mooie garing.

Gewoon middelhoog vuur of op je bbq. Hete pan en dan is t echt in max 4min per kant wel klaar. Waarschijnlijk eerder
Die 1,2 kg zegt natuurlijk helemaal niets, het gaat, kuch, uiteindelijk om de dikte. :P
Helemaal doorbakken wil zeggen nergens meer rauw of rood bij vlees.
Bij 2 cm. dik dat lukt nooit in 8 min. koekenpan.

Bij een tweezijdige horeca elektrische hoog vermogen contactgrill misschien wel.

Kijkt even naar mappen met foto's over koken en bakken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Rauw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSH7d3806tB01jZlO-2OWK7xVBw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BxkBNCHvj4iubai8zBl0NDWS.png?f=user_large

Rauw dikte (bijna 2,5 cm. dik):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXThJQhO7lkv-F86M_e3F-jjdSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cdx4bQSz3SWhlCloqEPXh4Wc.png?f=user_large

Label:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOoKlC6pSucSz9J8UmBQ03zAX4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n7wL4NIxwGPVYWy7cPDHd7ur.png?f=user_large

Bakken begin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cpp8TW9yyxk5-9iLQv5j0IZtSE4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2AkQ9AJMagfj625Amnilh7CW.png?f=user_large

Bakken midden, let op het vocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q2i5DpBjFTaT9yAqHu81f4c1k4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oetlpQ3RwdL4LjyAusjS3M4V.png?f=user_large

Eindresultaat (bijna geen smaak maar ziet er goed uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/en-kzCnn3ZirKbwyI9bxPaTnlnI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wqNHBx3iBmIKgDWgGRXctjBg.png?f=user_large

Kim K;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qNYIi_dPppeJypKwDaIiNDWDT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V8FE2KPt4JnJiD8QEEZrere6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Even kort dekseltje overheen voor snellere garing werkt natuurlijk ook.
Al blijft 30 min echt overdreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Dennis1812 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:42:
Even kort dekseltje overheen voor snellere garing werkt natuurlijk ook.
Al blijft 30 min echt overdreven
Deze eerste heeft uiteindelijk bijna 40 minuten in de pan moeten bakken op medium vuur.
De tweede keer gebakken na eerst doormidden te zijn gesneden (platter), toen was een kwartier net genoeg.
Die plattere doormidden gesneden burgers geven ook een mooier resultaat. Hier zijn helaas geen foto's van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tijdje geleden dat ik Beyond Meat heb geprobeerd. Ik herken zeker wat je zegt over de geur, en de hoeveelheid vocht. Maar ik heb hem echt niet significant langer dan 10 minuten moeten bakken. Mogelijk 15, ik denk het niet, maar het is tijd geleden. Maar 100% zeker niet 30+ minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Sissors schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:36:
Tijdje geleden dat ik Beyond Meat heb geprobeerd. Ik herken zeker wat je zegt over de geur, en de hoeveelheid vocht. Maar ik heb hem echt niet significant langer dan 10 minuten moeten bakken. Mogelijk 15, ik denk het niet, maar het is tijd geleden. Maar 100% zeker niet 30+ minuten.
Maar wat vond je van de smaak?

Want wanneer ik een willekeurig kipburgertje van 25 cent uit de vriezer haal is die veel lekkerder.
Daar zitten wel goede kruiden in. Dat kip burgertje is ook nog tien keer zo voordelig en veel sneller klaar.

Maar ik wil wel voor het milieu en voor mijn gezondheid betere keuzes maken, zonder soja en betaalbaar.

Gelukkig heeft kip voorlopig van vlees wel het minste impact op het klimaat en milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tijdje geleden dus, maar van wat ik me herinner had het nogal een vreemde nasmaak, ook gerelateerd aan de hele geur die ervanaf kwam. Ik was iig alles behalve overtuigd ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Sissors schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:12:
Tijdje geleden dus, maar van wat ik me herinner had het nogal een vreemde nasmaak, ook gerelateerd aan de hele geur die ervanaf kwam. Ik was iig alles behalve overtuigd ervan.
Ik vermoed dat ze er een "100% rundvlees burger" van wilden namaken met flame-grilled geur.
Dat wil zeggen verder helemaal zonder kruiden. Er zit alleen een heel klein beetje zout en dieetzout in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftLzdowVWDWmsYkU1Bn9pGflDRk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/94F9TOuGvhdyNHyA09pHMB78.png?f=user_large

Mogelijk gaat Beyond Meat V 2.0 nog verbetering brengen.

Pagina: 1