Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:49

mvdam

EV-Gekkie

daemonix schreef op zondag 12 mei 2019 @ 22:00:
@mvdam Ah, achter vrachtwagens hangen. 89 km/h en dan aerodynamisch wat beter dan het front van de Leaf. Dat verklaart een hoop.

Nee, geen zware rechtervoet, maar 100 km/h op de GPS en niet achter een vrachtwaten. Wel altijd op cruise control (en dan maakt een lichte op zware voet niet uit ;))
Dat kun je wel stellen ja haha.

Het is bij mij geboren uit luiheid, ik heb met een cruisesnelheid van 100 geen zin om continu vrachtwagens in te halen. Als er geen vrachtwagen in zicht is bij het oprijden ga ik wel 100 rijden, maar bij de eerste vrachtwaggel blijf ik dan plakken.

Op de linkerbaan wordt altijd zo gejakkerd relatief tot 100km/u dat ik, tenzij ik zelf ook lekker doorkachel daar allemaal niet zoveel zin aan heb. Laat mij dan maar lekker "plakken".
Voor het verschil in tijd hoef ik het niet of nauwelijks te laten namelijk, zeker niet doordeweeks naar en van werk midden in de spits :+.

De laatste keer dat ik op weg naar werk wat meer op de linkerbaan doorgebracht heb (+- 2 weken gelee) had dat het volgende resultaat: Gefrustreerd, saggo, moeiiig. In een poging, waar mogelijk, de snelheidslimiet te behalen.
Een verbruik van letterlijk! het dubbele als gebruikelijk. En, nu komt ie, een snelheidswinst van: 1-2 minuten op mijn gemiddelde reistijd van 1-uur-en-een-beetje. Doe mij dan maar lekker rustig an. B)

Nu moet ik eerlijk toegeven dat zulke getallen zelfs voor mij bovengemiddeld zuinig zijn. Het moet wel echt wind mee / windstil, zonnig maar niet te zonnig en een beetje schappelijk verkeer zijn, genoeg trucks om te volgen enzovoort.

mvdam wijzigde deze reactie 13-05-2019 09:09 (24%)

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn - Op de zaak => Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13-10 00:56
Je beseft toch wel dat je met dit gedrag een deel van de CO2 uitstoot van de vrachtwagen tot die van jezelf moet rekenen? ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13-10 11:35
Eerder de CO2 uitstoot van de vrachtwagen die achter mvdam rijdt en daardoor niet optimaal gebruik kan maken van de slipstream van de vrachtwagen voor mvdam ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Hahaha, leuke discussie, maar als ik een andere vrachtwagen in de weg rijd ga ik gerust op zoek naar de volgende vrachtwagen. We moeten het wel sociaal houden. :).

Daarentegen als er een vrachtwagen aan komt die veel harder gaat dan mijn huidige maatje volg ik meestal die als die gaat inhalen. Dan rijd ik daarna in mijn ervaring zelden nog wat in de weg. Behalve zo nu en dan een haastjakker op de linker baan die door mij en die vrachtwagen heen wil :+ B)

@RichieB We zullen het dan maar niet hebben over het feit dat ik in theorie zou kunnen carpoolen met een collega en de km's "eigenlijk" niet zou hoeven maken. B)
Ware het niet dat onze werkschema's niet helemaal op elkaar aansluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 21:49
mvdam schreef op zondag 12 mei 2019 @ 22:06:
[...]

Dat kun je wel stellen ja haha.

Het is bij mij geboren uit luiheid, .....
:)
Ik weet niet hoe het komt maar een EV zet mij daar ook toe aan.
Met een ICE zenuwachtig van rijstoork wisselen, wijzigende snelheden enz.
Bij de EV zoveel mogelijk op SCC en uiterst rechts met de stoom vraachtauto's meegeen (de meeste rijden toch 100 ipv 90). En de SCC snelheid en afstand laten uitrekenen naargelang de voorligger (zoals je al stelt langzamer als er een voorligger is en terug naar de ingestelde limiet als er geen voorliggers meer zijn.
Lekker relax.
Met wat experimenteren in de beginfase ondervonden dat het omslagpunt (inzake verbruik) zowat ligt bij 90 km/uur (met extreme temperaturen he bik nog geen ervariing). En eveneens wat betreft tijd hetzelfde ondervonden. Wat factor tijd betreft over dezelfde afstand is het verwaarloosbaar (iets van enkele minuten).
Net zoals je in de fille netjes op je vak blijft aanschuiven regelmatig de rijlbaanhoppers terug tegen komt of cruisend en gelijkmatig rijdend de sprintjestrekkers aan het volgende verkeerslicht terug voor je aantreft. :)
Na 2.000 Km nu op een gemiddeld verbruik (volgens de BC) van 13.0 kWh/100Km (of 7.69 Km/kW).

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-05-2019 09:12 (3%)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
RichieB schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:27:
Je beseft toch wel dat je met dit gedrag een deel van de CO2 uitstoot van de vrachtwagen tot die van jezelf moet rekenen? ;)
Gewoon de afstandhouder van de SCC op max. zetten. Is ook veiliger en je krijgt niet van dat hectisch automatisch remgedrag van de auto regen.

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

IvoB2 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:09:
[...]

:)
Ik weet niet hoe het komt maar een EV zet mij daar ook toe aan.
Met een ICE zenuwachtig van rijstoork wisselen, wijzigende snelheden enz.
Bij de EV zoveel mogelijk op SCC en uiterst rechts met de stoom vraachtauto's meegeen (de meeste rijden toch 100 ipv 90). En de SCC snelheid en afstand laten uitrekenen naargelang de voorligger (zoals je al stelt langzamer als er een voorligger is en terug naar de ingestelde limiet als er geen voorliggers meer zijn.
Lekker relax.
Met wat experimenteren in de beginfase ondervonden dat het omslagpunt (inzake verbruik) zowat ligt bij 90 km/uur (met extreme temperaturen he bik nog geen ervariing). En eveneens wat betreft tijd hetzelfde ondervonden. Wat factor tijd betreft over dezelfde afstand is het verwaarloosbaar (iets van enkele minuten).
Net zoals je in de fille netjes op je vak blijft aanschuiven regelmatig de rijlbaanhoppers terug tegen komt of cruisend en gelijkmatig rijdend de sprintjestrekkers aan het volgende verkeerslicht terug voor je aantreft. :)
Bij kou en / of wind vliegt het verbruik door het dak :9. Waar ik gewoonlijk met de 30kWh +- 2km per % deed, ging ik ruim naar de 1-of-meer-% per km bij bepaalde winderige / koude / combo weersomstandigheden. Da's wel even slikken als je qua bereik rekent op 2km/% :+

Ik heb de meeste dagen vlak vóór een file wel een medeweggebruiker die mij opvalt omdat hij.. nogal haast heeft.
Die kom ik dan soms 10 minuten ná de file dan wéér tegen als deze medeweggebruiker mij weer inhaalt O+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
SCC, is dat Adaptive CC? Overigens herken ik mijzelf ook in dat wanneer dat aanstaat ik mij niet zo druk maak om welke rijbaan sneller is of hoe snel ik thuis ben. In de Model 3 blijft het namelijk erg verslavend om even zelf te accelereren en heb je echt bizar weinig ruimte nodig om van rijstrook te wisselen.

Model 3 DM /wo Aero / 3.9 KW ZO/ZW

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:40

mux

99% efficient!

RichieB schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:27:
I'll be that guy: nee, je verlaagt de CO2-uitstoot van de vrachtwagen ook! Het peloton-effect heeft een positief effect op het verbruik van zowel voor- als achterliggers. Achterliggers profiteren meer, maar voorliggers profiteren ook een beetje.

Het is dus dubbel scoren :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

@Deveon Het schijnt te staan voor (Hyundai) Smart Cruise Control. :). (ik moest het ook even opzoeken wat het exact betekende.)

Het accelereren is (ook in een Leaf) erg vermakelijk, maar er rijden al zoveel idioten minder-oplettende-medeweggebruikers op de weg, dat ik liever wat ruimer en rustiger rijd. Hoevaak ik in het verleden al niet heb gehad dat iemand op een 3+ baans weg zonder richting aan te geven een ander wegvak op vloog waar ik onderweg naar toe was, richtingwijzerend-en-al.

@mux Nu snap ik al die bumperklevers, die willen mij aan een zuinige rit helpen O+

Ik heb trouwens bij het ophalen van mijn auto een Zoe EVSE meegekregen, die kun je met een magneetje op 14A zetten. Nu nog een clippie erbij printen dat ik dat on-demand kan doen zonder tape-je :)

mvdam wijzigde deze reactie 13-05-2019 11:58 (23%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad => smart cruise control. Het ene merk (idd ook Hyundai) gebruikt de term ACC en het andere SCC.

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-05-2019 10:33 (4%)

Acties:
  • +13Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nou, trekhaak is geïnstalleerd (elektra moet nog, tweede nummerplaat ook). Ik kan met extreem hoge zekerheid zeggen dat de Brink 'fietsendrager'-trekhaak voor de '11-12 Leaf 100% geschikt is om een paar ton mee te trekken. De trekhaak is gewoon een Brink RMC-systeem, zonder breekpennen of andere maatregelen om trekken tegen te werken. Het enige dat mist is een losbreekinrichting, en er zitten kleine bobbeltjes op de kogel die je eraf moet slijpen. Oh, en een sticker natuurlijk.

Ik wacht met smart de uitkomst van @Yoade75 en @JayPe's trekhaakavonturen bij de RDW af, maar intussen rijd ik maar lekker hiermee rond. Uiteraard alleen op privéterrein! Ik zou nooit iets illegaals doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 03-10 19:14
mux schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:29:
Nou, trekhaak is geïnstalleerd (elektra moet nog, tweede nummerplaat ook). Ik kan met extreem hoge zekerheid zeggen dat de Brink 'fietsendrager'-trekhaak voor de '11-12 Leaf 100% geschikt is om een paar ton mee te trekken. De trekhaak is gewoon een Brink RMC-systeem, zonder breekpennen of andere maatregelen om trekken tegen te werken. Het enige dat mist is een losbreekinrichting, en er zitten kleine bobbeltjes op de kogel die je eraf moet slijpen. Oh, en een sticker natuurlijk.

[Afbeelding]

Ik wacht met smart de uitkomst van @Yoade75 en @JayPe's trekhaakavonturen bij de RDW af, maar intussen rijd ik maar lekker hiermee rond. Uiteraard alleen op privéterrein! Ik zou nooit iets illegaals doen.
Ha.. ja.. ik heb andere bezigheden gehad, en baal een beetje van het verloop. Enige trekhaak mèt E-keur die ik kan vinden is een vaste, en dan gaat m'n achteruitrijdetectie gek worden.

Maar vooral (priori)-tijd is een factor voor mij in deze.

Dat een EV prima kan trekken ben ik inmiddels achter :-) Heb inmiddels meerdere keren m'n camper versleept... en das dan toch zomaar even 2000 kilo schoon aan de haak.

Als 't vakantie geld binnen is, bestel ik denk ik alsnog maar die vaste haak (met e-keur)

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

Acties:
  • 0Henk 'm!
Iemand enig advies over wat de beste manier is om een EV enkele maanden aan de kant te laten staan? Hoewel ik mijn wagen nog moet ontvangen heb ik van mijn werkgever de kans gekregen om de volgende jaren veel tijd in het buitenland door te brengen. En als ik daar op in ga zal mijn Ioniq de komende jaren heel wat werkloos staan toe te kijken. Maar van de koop kan ik niet meer afzien en onmiddelijk opnieuw verkopen brengt een te groot waardeverlies met zich mee.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 17:11
Blokker_1999 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:44:
Iemand enig advies over wat de beste manier is om een EV enkele maanden aan de kant te laten staan? Hoewel ik mijn wagen nog moet ontvangen heb ik van mijn werkgever de kans gekregen om de volgende jaren veel tijd in het buitenland door te brengen. En als ik daar op in ga zal mijn Ioniq de komende jaren heel wat werkloos staan toe te kijken. Maar van de koop kan ik niet meer afzien en onmiddelijk opnieuw verkopen brengt een te groot waardeverlies met zich mee.
een vriend ermee blij maken / achterlaten aan de granny met 80% charge limit

Coasterfreak wijzigde deze reactie 13-05-2019 14:51 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13-10 09:38
Met de accu op een procent of 60 a 70, in ieder geval niet vol of bijna leeg.
Laadt de Ioniq de 12v-accu ook op vanuit de high voltage accu, net zoals de Kona?

Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe
Gewoon, met half volle accu weg zetten. En je niet te veel zorgen maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 11-10 13:29
Heb je Snappcar overwogen?

24 kWh Nissan Leaf Tekna 2015 40 kWh Nissan Leaf N-Connecta 2018

Acties:
  • 0Henk 'm!
mjdvandenberg schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:11:
[...]

Met de accu op een procent of 60 a 70, in ieder geval niet vol of bijna leeg.
Laadt de Ioniq de 12v-accu ook op vanuit de high voltage accu, net zoals de Kona?
Zou in theorie moeten, zolang je geen sluimerverbruikers eraan laat hangen en batterysaver opstaat.
Veneficus schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:16:
[...]

Heb je Snappcar overwogen?
:)B En ja, heb er even over nagedacht. Maar ... mocht er iets gebeuren is het natuurlijk handig dat je niet een paar 1000km verderop zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 11-10 12:27

pposthoorn

Constructeur / Projectleider

Na een jaar met super veel plezier in mijn e-Golf gereden te hebben ben ik nu (al) van plan om over te stappen naar de Model 3. De e-Golf is echt een geweldige auto, maar de aantrekkingskracht van een Tesla is toch te groot voor mij :)

Hij staat al op MP, maar voordat ik de mods op mijn dak krijg hierbij even de vraag of ik hem in dit topic ook aan mag bieden? (op V&A is geen plek voor auto's en denk dat er in dit topic wellicht geïnteresseerden zouden zijn).

Edit: @Standeman thnx for the tip. Gelijk gedaan :) Als iemand kan bevestigen dat ik een wat uitgebreidere beschrijving hier kan plaatsen hoor ik het graag.

pposthoorn wijzigde deze reactie 13-05-2019 16:09 (14%)

Tesla Model 3 LR RWD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11-10 15:11

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

offtopic:
@pposthoorn Je mag hem sowieso in je signature zetten. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Niet in ontvangst nemen? >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Das dan 15% verbrekingsvergoeding of zowat 5000 euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:22
Zou er niet genoeg vraag zijn om hem gewoon direct door te verkopen? Met een beetje verlies of zelfs winst. Want ik hoorde laatst van wat Kona's die met winst doorverkocht werden (okee die hebben ook wel langere levertijd). Die partij had iets te veel besteld.

Ik weet niet hoeveel je weg bent straks, maar stilstand en afschrijving (en nog wat kosten) zijn echt zonde. Als je echt maar een paar maanden per jaar thuis bent of nog minder, zou ik hem niet willen hebben.
Inderdaad wel zo af en toe laten opladen, en zeker niet op 100% wegzetten.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BramvanHulst
  • Laatst online: 27-05 15:50
inderdaad, kon zeker wel op een overzichtelijke manier gefilmd worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!
!null schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:49:
Zou er niet genoeg vraag zijn om hem gewoon direct door te verkopen? Met een beetje verlies of zelfs winst. Want ik hoorde laatst van wat Kona's die met winst doorverkocht werden (okee die hebben ook wel langere levertijd). Die partij had iets te veel besteld.

Ik weet niet hoeveel je weg bent straks, maar stilstand en afschrijving (en nog wat kosten) zijn echt zonde. Als je echt maar een paar maanden per jaar thuis bent of nog minder, zou ik hem niet willen hebben.
Inderdaad wel zo af en toe laten opladen, en zeker niet op 100% wegzetten.
Beetje verlies? Waarschijnlijk wel. Winst? Dat betwijfel ik. De EV markt in België is enorm klein terwijl de prijzen van die wagens wel stilaan beginnen dalen. Ik zal dan toch al snel een verlies van pak em beet 3000 euro moeten incalculeren. Tel daarbij op het verlies van 3500 euro aan subsidie en het totale verlies is 6500 euro. Daar staat een kost op 2 jaar (de periode die me is voorgeschoteld en waarmee ik dus tel) tegenover van ongeveer 8000 euro en zit je dus met een winst van 1500 euro.

MAAR, wanneer ik dan toch in het land ben heb ik een wagen nodig en moet ik gaan huren. En dan blijft er van die 1500 euro ook niet veel meer over. Onder de streep durf ik dus stellen dat de kostprijs gelijkaardig gaat zijn. En dan denk ik dat het handiger en beter is om de wagen gewoon bij te houden.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• JayPe
JayPe schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:12:
[...]

Als 't vakantie geld binnen is, bestel ik denk ik alsnog maar die vaste haak (met e-keur)
Fuck it. Trekhaak met E-keur besteld.

Poging 2..

Ik laat 'm wel keuren met vaste haak, en bouw daarna de kogel wel weer eronderuit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13-10 11:39
Moet je zon fietsendrager trekhaak ook laten keuren? Daarmee heb je niets te maken met trekgewicht dus dat lijkt me niet? Ik wil ook nog wel een keer een poging wagen met de Ioniq.

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:22
Blokker_1999 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:36:
[...]

Beetje verlies? Waarschijnlijk wel. Winst? Dat betwijfel ik. De EV markt in België is enorm klein terwijl de prijzen van die wagens wel stilaan beginnen dalen. Ik zal dan toch al snel een verlies van pak em beet 3000 euro moeten incalculeren. Tel daarbij op het verlies van 3500 euro aan subsidie en het totale verlies is 6500 euro. Daar staat een kost op 2 jaar (de periode die me is voorgeschoteld en waarmee ik dus tel) tegenover van ongeveer 8000 euro en zit je dus met een winst van 1500 euro.
Ik zie niet in hoe je werkgever een kostenpost heeft voor een auto aanhouden? En als die er al is, dan zal die er zijn, ongeacht wat voor auto dan ook, lijkt mij. Dus die 8000 euro is er sowieso lijkt me.

Ik weet ook niet hoe de subsidie werkt. Als je die krijgt bij aankoop maakt dat juist je verlies mooi goed.
Ik snap niet dat je hem er al van af trekt, want nu is het net alsof je de auto verkoopt en je dan 3500 euro aan de overheid betaald in plaats van andersom :+
Lijkt mij dat je die krijgt en het mooi meegenomen is, of dat je hem niet krijgt en hem dus ook niet al in je verlies moet opnemen.

Ik zou toch even contact opnemen met de dealer of importeur, wellicht kunnen ze hem nieuw wel ergens anders kwijt aan iemand die in de wachtrij staat. Als je dat 1000 of 2000 euro kost om een deal te maken zou ik het doen.

Want hoeveel ga je afschrijven op de Ioniq in 2 jaar? Dat zie ik niet terug in je berekening. Of ik begrijp hem niet.
MAAR, wanneer ik dan toch in het land ben heb ik een wagen nodig en moet ik gaan huren. En dan blijft er van die 1500 euro ook niet veel meer over. Onder de streep durf ik dus stellen dat de kostprijs gelijkaardig gaat zijn. En dan denk ik dat het handiger en beter is om de wagen gewoon bij te houden.
Ik redeneerde meer vanuit het feit dat je wellicht al een (brandstof) auto had die je dan aanhield. Dat zal ook niet gratis zijn, maar dan kun je die weer gaan gebruiken als je er weer bent.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11-10 21:10
JayPe schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:38:
[...]

Fuck it. Trekhaak met E-keur besteld.
Die gedrevenheid _/-\o_
Respect!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JayPe
gerre1 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 08:57:
[...]

Die gedrevenheid _/-\o_
Respect!
Je moest eens weten :-)

Nee, waar ik vooral van baal is dat m'n huidige trekhaak (afneembaar) dus zo goed als onzichtbaar is. Een miniscule uitsnede uit de bumper. Ben er een paar uurtjes mee zoet geweest: 3 uur om de haak te bevestigen, 3 uur om die uitsnede perfect te krijgen.

Het paneel waarin ik heb lopen zagen kost bij kans méér dan de trekhaak, maar ik denk wel dat ik dat paneeltje maar nieuw koop, en opnieuw verzaag.. Mocht het dan alsnog niet lukken met de keuring, gaat de oude haak er weer onder, en heb ik een afneembare fietsendragerkogel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe
Stefanovic45 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:44:
Moet je zon fietsendrager trekhaak ook laten keuren? Daarmee heb je niets te maken met trekgewicht dus dat lijkt me niet? Ik wil ook nog wel een keer een poging wagen met de Ioniq.
Nope. Een kogel die je enkel voor de fietsendrager gebruikt hoef je niet te laten keuren. Moet wèl aan de APK eisen voldoen (als de haak herkenbaar is als een trekhaak),. maar de APK eisen zijn enkel dat de kogel de juiste diameter heeft en niet te veel versleten is.

Een trekhaak is pas een trekhaak als je er ook echt iets mee trekt.

JayPe wijzigde deze reactie 14-05-2019 09:45 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Haha, de andere kant van het spectrum. Ik heb gewoon een beetje lopen kloten met een stanleymesje in m'n auto. Het is toch maar een zichtdeel, heeft geen enkele functie anders dan doen alsof je auto groter is dan-ie is.

mux wijzigde deze reactie 14-05-2019 10:01 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
!null schreef op maandag 13 mei 2019 @ 22:13:
[...]

Ik zie niet in hoe je werkgever een kostenpost heeft voor een auto aanhouden? En als die er al is, dan zal die er zijn, ongeacht wat voor auto dan ook, lijkt mij. Dus die 8000 euro is er sowieso lijkt me.

Ik weet ook niet hoe de subsidie werkt. Als je die krijgt bij aankoop maakt dat juist je verlies mooi goed.
Ik snap niet dat je hem er al van af trekt, want nu is het net alsof je de auto verkoopt en je dan 3500 euro aan de overheid betaald in plaats van andersom :+
Lijkt mij dat je die krijgt en het mooi meegenomen is, of dat je hem niet krijgt en hem dus ook niet al in je verlies moet opnemen.

Ik zou toch even contact opnemen met de dealer of importeur, wellicht kunnen ze hem nieuw wel ergens anders kwijt aan iemand die in de wachtrij staat. Als je dat 1000 of 2000 euro kost om een deal te maken zou ik het doen.

Want hoeveel ga je afschrijven op de Ioniq in 2 jaar? Dat zie ik niet terug in je berekening. Of ik begrijp hem niet.

[...]

Ik redeneerde meer vanuit het feit dat je wellicht al een (brandstof) auto had die je dan aanhield. Dat zal ook niet gratis zijn, maar dan kun je die weer gaan gebruiken als je er weer bent.
Om te beginnen heeft mijn werkgever nies met mijn auto te maken. Wij doen niet aan bedrijfswagens (Amerikaanse firma)

Hoe de subsidie werkt in Vlaanderen is enorm eenvoudig: Je krijgt een premie als je een nieuwe elektrische wagen koopt (eerste inschrijving) maar een bijkomende voorwaarde is dat je deze wagen gedurende 3 jaar op je eigen naam laat staan. Verkoop je hem binnen de 3 jaar moet je de premie terug betalen.

Dus als ik de wagen afneem en op mijn naam inschrijf om hem dan weer te verkopen is dat inderdaad 3500 euro aan subsidie die verdwijnt en die ik wel als verlies zie omdat ik ze niet aan de volgende eigenaar in rekening kan brengen. Dus ja, dat is een gat in mijn begroting.

En zoals eerder gemeld. De verbrekingsvergoeding bedraagt 15% of net geen 5000 euro. De dealer zou wel gek zijn als hij een deal sluit, daar heeft die niets bij te winnen. En hoewel ik er zeker van ben dat het via gerechtelijke weg wel moet lukken heb ik de tijd niet meer om via de rechter te gaan, iets wat jaren zal aanslepen en ook niet goedkoop zal zijn.

En ja, ik heb een jonge ICE diesel die ik ook nog enkele jaren moet afbetalen en waarvan de kosten hoger liggen om die te houden (hogere maandlast op de lening, belastingen, ...) dan van de Ioniq.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:09

Yero

Reviewer
Zijn hier EV-rijders die one-pedal-driving op een lichtere stand hebben gezet?

Ik heb een discussie met iemand die als kritiek had dat one-pedal-driving tot misselijke passagiers kan leiden. Daar kan ik me iets bij voorstellen als je dit systeem niet gewend bent, waarbij de auto remt als je het pedaal wat abrupt loslaat. Mijn inziens is dat een kwestie van wennen en anticiperen, wat in de praktijk na enkele weken wel moet lukken. Bij een testrit misschien niet. Zijn hier mensen die OPD standaard minder krachtig hebben ingesteld?
(het is mooi dat de mate van regeneratie is in te stellen, maar ik vraag me af hoe vaak dit ook daadwerkelijk in de praktijk gebeurt - dit vermindert immers zowel het terugwinnen van energie als het volledig rijden met één pedaal)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het is inderdaad fijn dat het in te stellen is, maar als regulier bestuurder is het gewoon beter om eraan te wennen. Je kan toch je acceleratiepedaal toch ook rustig op laten komen net als je gewend bent geraakt om de rem niet abrupt in te drukken?

Sterker nog in mijn vervangende vervoer (330e) mis ik de regeneratie enorm, zeker wanneer die in "Eco Pro" de motor loskoppelt bij het uitrollen. Ik snap echt niet waarom ze niet hebben gekozen om in plaats van te "coasten" er niet voor hebben gekozen om de elektromotor een vergelijkbare vertraging te laten simuleren als remmen op de motor. Sterker nog, met de automaat die erin zit krijg ik de schrok van tot stilstand komen er nog niet uit. Het grootste probleem met ICE is dan ook niet de motor, maar de versnellingsbak. Helemaal als de elektromotor ook achter de versnellingsbak zit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 16:48
@JayPe Als de andere trekhaak er straks onder zit wat is dan je verdere plan?
Het resultaat van nogmaals een individuele keuring weet je inmiddels door mijn ervaring.

Ik overweeg sterk om een advocaat in te huren die gespecialiseerd is met RDW zaken.
Heb daar inmiddels contact mee gehad.
Alleen de kosten zijn te hoog. € 195 per uur excl. btw en kantoorkosten.

Ik heb inmiddels ook contact gehad met VER en hoop dat zij zich achter dit "proefproces" willen scharen.

Het liefst heb ik meerdere anderen die ook een trekhaak met trekgewicht zouden willen op hun EV die een kleine bijdrage willen leveren in deze kosten.
Uiteindelijk heeft de hele EV gemeenschap er wat aan want wordt het voor eens en altijd duidelijk welke weg je al dan niet kunt bewandelen om trekgewicht op je kenteken te kunnen krijgen.

Yoade75 wijzigde deze reactie 14-05-2019 10:45 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:43
@Yero. Ik heb regeneratie "laag" staan. (in I-pace alleen keuze tussen hoog en laag). Het rempedaal indrukken regenereert ook in eerste instantie, pas bij extreem remmen helpen de remschijven. Daarbij denk ik dat het nog altijd beter is om uit te rollen en te anticiperen dan te proberen energie weer op te slaan met de nodige verliezen. Ook minder nerveus met remlicht en meer comfort voor passagiers.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 5xPV, eenmans BV.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:01
@Yero in mijn ioniq zet ik regen altijd uit, zodat de auto maximaal uitrolt.
En ik rem op tijd en gestaag.
Als in "power" mode rij dan staat regen op max en dan heb ik wel een keer klachten gehad, dus doe ik niet meer

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22:06
@Yero met de Golf heb je 4 standen, heb deze altijd in stand 3 staan nooit klachten van passagiers, zelf prefereer ik de B-stand (4e) maar dan gaan je remlichten te vaak/snel aan...

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 20:48
Leaf is alles of niet veel
Tesla is alles of ook niet heel veel.... Dus tja het is wat het is.
Ik denk er niet overna het hoort er gewoon bij

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 20:12
Yero schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:21:
Ik heb in mijn e-Niro regen ingesteld op 1: licht regen. Dit werkt voor mij het prettigst. Regen is zo goed voorspelbaar en niet al te sterk. Ik heb gemerkt, dat bij hogere standen het soms wat schokkerig rijdt, omdat het afremmen vrij sterk gebeurt. Dat rijdt voor mij minder prettig. Auto regen heb ik ook een tijdje geprobeerd, maar dat rijdt ook niet echt fijn in de Niro. Auto remt vaak te vroeg sterk af en ik had vaak de neiging om weer een beetje "gas" bij te geven, omdat je al best vroeg een groot gat laat vallen tot je voorganger. Het is ook minder veilig, omdat je dan vaak met je voet boven het gaspedaal zit.

Op stand 1 rijdt het voor mij het prettigst. Het is ook ongeveer alsof je licht aan het afremmen bent op de motor, wat ik gewend was om te doen. Soms moet je nog een beetje bij remmen, omdat het verkeer toch bijna stil staat. Je bent in elk geval dan meestal toch al met je voet boven het rempedaal en dat is dan ook het veiligst voor het geval je toch hard moet remmen.

Een veelgehoorde misvatting is dat hogere stand van regen leidt tot zuiniger rijden. Dat is zeker niet het geval. Regenereren is natuurlijk beter dan ouderwets remmen met wrijving (remblokken op remschijven), maar nog zuiniger is het om helemaal niet te remmen/regenereren. Bij regenereren gaat namelijk energie verloren. Er bestaat technisch geen enkel proces, dat 100% rendement heeft. Het zuinigst rijd je met goed anticiperen: niet meer versnellen dan nodig en tijdig uitrollen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:33
Ik heb mijn Leaf gewoon in D staan, gewoon eerder je voet van het pedaal halen en moet je toch sneller afremmen, dan gewoon lichtjes remmen en zie je de regenindicator oplopen. Je kunt beter uitrollen dan met verlies regenereren, uiteraard zonder ander verkeer te hinderen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf Reservering Skoda Ctiigo e iV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Ik herken de geschetste (rij)ervaring: door het loslaten van het acceleratiepedaal komt door het regeneratief remmen het gevoel naar voren dat er al licht geremd wordt. Zeker bij aanrijden naar kruisingen/rotondes van provinciale wegen.

Dit is overigens de diverse auto's waar ik in heb gereden ook allen anders, en ook de verschillende standen maken veel uit:
  • i3 in sportstand is hels, je hebt directe response van het pedal en ook nog eens een 'kick' omdat er sprake is van achterwielaandrijving, terwijl je bij het loslaten ook regen't/remt op de achteras. In de Comfort of Eco is vooral de acceleratie gelimiteerd, en derhalve minder schrokkerig, maar blijft regen hetzelfde. In Eco+ gaat er wel nog een tandje regen bij voor mijn gevoel, maar daar rij ik te weinig in de i3 voor om dat echt te weten.
  • Kona/Niro/Ioniq EV: in stand 3 (max) schokkerig, terwijl stand 1 echt net te licht voelt. Meestal in 2, behalve op de snelweg.
  • ZOE: regen-stand niet te wijzigen. Directe regen, 18-19 kW, tot een max van 42 kW afhankelijk van remkracht, bij sterker remmen grijpt daarna de remklauw aan. Gevoel van stand 2 van de Hyundai's.
  • e-Golf: in standje 3 geeft regen ongeveer het gevoel van stand 1 van de Hyundai's.
  • I-PACE: zo'n zware bak dat hij gewoon belachelijk veel profijt heeft van regeneratief bijremmen. In hoge regen stand (verschrikkelijk ver verstopt in het menu trouwens) is het merkbaar, maar niet storend.
En nog de diverse hybride bakken:
  • Toyota: altijd aan, en aardig irritant bij 50-kmwegen
  • Lexus: altijd aan, maar met de kleinere auto's zoals de CT of IS is het al nauwelijks voelbaar, terwijl met de ES en GS door het gewicht het pure winst is. Heel prettig geïmplementeerd voor die laatste bakken.
  • BMW 530e: zit het nieuwe systeem op, die komt na de zomer ook naar de nieuwe versie van de 330e; max eDrive doet een hoop, maar het gewicht van de auto maakt dat dit prettig werkt, als een soort remondersteuning, waar je ook nog direct profijt van hebt.
Mijn voorzichtige conclusie: hoe lichter de auto, hoe schokkerig het voelt.

nannoe wijzigde deze reactie 14-05-2019 12:38 (35%)

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 13-10 10:55
Ik vind de regen stand van de e-up (de B gebruik ik uitsluitend) geweldig. Alleen op gladde wegen is het vreselijk. De ABS grijpt dan niet in en glee in het verleden geregeld weg.

Ook is het altijd nog ff wennen dat als de accu vol is de regen natuurlijk niet werkt haha

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
JayPe schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:45:
[...]
Een trekhaak is pas een trekhaak als je er ook echt iets mee trekt.
In NL dan toch :)
Voor de occasionele Belgische lezers: neem dit vooral niet 1:1 over voor jullie situatie. :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:09
Ik rijd in de Ioniq eigenlijk alleen nog maar zonder re-gen. Met re-gen aan ga je toch rekenen op die vertraging en dus minder optimaal rijden.

Nu kan ik een km voor een rotonde m'n gas al loslaten en verder coasten, aan het einde dan gewoon zo laat mogelijk stevig remmen.

Je kan echt wel achterlijk hard remmen op re-gen (even hard als je op kunt trekken wellicht afhankelijk van niveau batterij)

Op deze manier ben je andere weggebruikers ook minder tot last, als je eerder van het gas gaat met re-gen aan vertraag je te snel.

Een EV zonder optie voor re-gen 0 zou ok eigenlijk wel een serieus nadeel vinden.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • +1Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12-10 21:20
Ik heb de regen bij m'n Ioniq ook altijd op 0 staan. Mijn passagiers (familie) zijn bijzonder gevoelig voor wagenziekte en elke vorm van regen helpt daar niet bij. Zonder regen is een Ioniq overigens een stuk vriendelijker voor mensen met wagenziekte zolang je rustig rijdt. Geen schakelmomenten dus een vloeiende beweging.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19:14

Ik heb een discussie met iemand die als kritiek had dat one-pedal-driving tot misselijke passagiers kan leiden. Daar kan ik me iets bij voorstellen als je dit systeem niet gewend bent, waarbij de auto remt als je het pedaal wat abrupt loslaat. Mijn inziens is dat een kwestie van wennen en anticiperen, wat in de praktijk na enkele weken wel moet lukken. Bij een testrit misschien niet. Zijn hier mensen die OPD standaard minder krachtig hebben ingesteld?
(het is mooi dat de mate van regeneratie is in te stellen, maar ik vraag me af hoe vaak dit ook daadwerkelijk in de praktijk gebeurt - dit vermindert immers zowel het terugwinnen van energie als het volledig rijden met één pedaal)
Ik zet de regen altijd op 1. Zodat de auto eigenlijk ongeveer net zo hard vertraagd als een fossiele brandstof auto. Ik vind het 't fijnst rijden en mijn passagiers merken er niks van. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
Als je geen extremist bent is dat ook gewoon de meest voor de hand liggende optie.

One-pedal driving zie ik dus juist echt helemaal niets in. Continue het juiste niveau gas houden bij vertragen lijkt me veel meer moeite dan gas los laten en alleen wanneer nodig remmen.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19:14
Daarbij moet ik aangeven dat ik wel enorm ver voor mij uit kijk, dus als ik ze ver vooruit zie remmen ik gas loslaat. Dit is ook de stand dat de remlichten nog niet aangaan als ik mijn gas los laat. Anders zou ik het zelf ook vreselijk irritant vinden voor de personen die achter mij rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:57

Erasmo

Laadpaaljager

Het ligt ook aan de situatie, hier staat ie buiten de bebouwde kom op rustige wegen uit, binnen de bebouwde kom aan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online

In de Zoe niet te wijzigen, en dat vind ik erg jammer. Het liefst zou ik het eruit slopen, er zit niet voor niets een rempedaal in de wagen |:(
Dat er mensen actief de auto in N zetten om hem makkelijk te kunnen laten uitrollen zegt al genoeg.

Elke vorm van remmen op het gaspedaal is slecht ontwerp dat puur aanwezig is 'omdat we het nu eenmaal zo gewend zijn' (wat de meest voorkomende en meest belabberde redeneervorm ter wereld is). Nog steeds twee pedalen nodig en de functie van de pedalen overlappen ook nog eens grotendeels, maar net niet helemaal...
Nee, doe mij maar gewoon een gas- en rempedaal, zoals de naam aangeeft.

Edit: Dit is dus bij two-pedal driving. Een gecombineerd gas/rempedaal kan wel, maar dan moet het ook echt volledig kunnen remmen zodat het rempedaal echt niet nodig is. Dus de 'extreme' vorm van de Leaf lijkt mij juist het enige logische alternatief voor helemaal geen regeneratie op het gaspedaal :+

Nivve wijzigde deze reactie 14-05-2019 15:50 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:58
assje schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:41:
Als je geen extremist bent is dat ook gewoon de meest voor de hand liggende optie.

One-pedal driving zie ik dus juist echt helemaal niets in. Continue het juiste niveau gas houden bij vertragen lijkt me veel meer moeite dan gas los laten en alleen wanneer nodig remmen.
Geen idee of dat inmiddels geoptimaliseerd is bij nieuwe modellen, maar bij de Outlander mis ik een dooie zone waarbij hij niet regenereert en geen stroom geeft. Hij gaat bijna direct over van stroom geven naar regenereren, waardoor uitrollen een ware balans oefening wordt. Als je hem makkelijker op de uitrol stand zou kunnen houden liefst nog met wat haptic feedback dan zou single pedal erg fijn zijn.

Nu heb ik regeneratie idd uit zoals velen.
Nivve schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:48:
[...]

In de Zoe niet te wijzigen, en dat vind ik erg jammer. Het liefst zou ik het eruit slopen, er zit niet voor niets een rempedaal in de wagen |:(
Dat er mensen actief de auto in N zetten om hem makkelijk te kunnen laten uitrollen zegt al genoeg.

Elke vorm van remmen op het gaspedaal is slecht ontwerp dat puur aanwezig is 'omdat we het nu eenmaal zo gewend zijn' (wat de meest voorkomende en meest belabberde redeneervorm ter wereld is). Nog steeds twee pedalen nodig en de functie van de pedalen overlappen ook nog eens grotendeels, maar net niet helemaal...

Edit: Dit is dus bij two-pedal driving. Een gecombineerd gas/rempedaal kan wel, maar dan moet het ook echt volledig kunnen remmen zodat het rempedaal echt niet nodig is. Dus de 'extreme' vorm van de Leaf lijkt mij juist het enige logische alternatief voor helemaal geen regeneratie op het gaspedaal :+
Ik heb het met de Sion testrit ervaren en dit rijdt idd erg fijn. Er was wel een rempedaal dat de blokken bediende maar die diende enkel als noodstop. Gaspedaal remde alleen op regeneratie, maar wel tot stilstand (laatste stukje op de remblokken neem ik aan). Zo kan je mooi regeneratief en frictie remmen scheiden, gaat voor een gemiddelde gebruiker enorm schelen in de fijnstof productie van de remblokken.

Pierz wijzigde deze reactie 14-05-2019 15:56 (46%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
Waarom? Ook als je nergens over nadenkt valt het nog niet mee de frictieremmen aan te spreken volgens mij.

Nu was er wel een verhaal dat bij de Leaf bij gebruik van het rempedaal altijd kort de frictieremmen aangesproken zouden worden om hem "klaar te zetten". Geen idee of dat klopt, hoe groot het effect is en hoe dat bij andere auto's zit.

Als dat effect er niet is kan je gewoon remmen wat je wilt. Toen ik de schijven van mijn Ioniq zag bij aankoop zou je bij een ICE gedacht hebben dat hij lang stil had gestaan. Echter had de Ioniq gewoon 50kkm gereden in een kleine 2 jaar en net een rit van 1000km achter de rug.

Die remmen doen gewoon nauwelijks iets.

assje wijzigde deze reactie 14-05-2019 16:08 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
Dat lijkt mij dan weer helemaal niks. Ik wil namelijk best het regenereren doseren, maar niet mijn gaspedaal in moeten drukken om te voorkomen dat de remschijven gebruikt worden. Voor nood heb ik een rempedaal en als ik wil uit rollen houd ik mij gaspedaal gewoon een beetje ingedrukt. Feitelijk komt het erop neer dat ik mijn rem enkel gebruik om volledig tot stilstand te komen aangezien "nood" bijna altijd te anticiperen is.

Het verbaast mij nog hoeveel Tweakers niet met one-pedal-driving rijden, of is Tesla de enige die dit juist heeft aangepakt? In de Leaf vond ik het ook heerlijk rijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
Op de snelweg hoef ik simpelweg niet zo vaak te remmen/regenereren, heerlijk om zonder "zorgen" over efficiëntie je gaspedaal los te kunnen laten en uit kunnen rollen.

Als ik regeneratie (of one-pedal) heb ben ik toch continue bezig zo te balanceren dat er niet geregenereerd wordt, dat vind ik dus vervelend, ook in een Tesla.

Ofwel, zonder regeneratie heb ik de optie zero-pedal te gebruiken, dat vind ik prettiger dan one-pedal. Zo vaak heb ik dat 2e pedaal niet nodig, ook niet zonder regeneratie (op de snelweg).

Als je minder bezig bent met efficiëntie/optimalisatie kan ik me voorstellen dat het wel als fijn ervaren wordt, echter kan ik me daar moeilijk toe zetten.

assje wijzigde deze reactie 14-05-2019 16:20 (35%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
One-pedal-driving is volgens mij bedacht door fabrikanten die niet goed de overgang van regeneratief remmen naar frictieremmen onder de knie krijgen. Zoals velen hier, uitrollen is het zuinigst. Dit kan het makkelijkst als het pedaal loslaten uitrollen betekent.

Daarnaast moet je ook regelmatig de frictieremmen gebruiken, anders roesten de schrijven onder je auto vandaan. Kijk maar onder een willekeurige auto die 3 weken stil heeft gestaan. Remmen roesten enorm snel. Bij nieuwe voorraadauto’s worden de remmen ook elke 3 maanden op een testbaan gebruik, om de roest weg te halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:42
assje schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:41:

Misschien ligt het aan de implementatie, maar in de Tesla werkt het bijzonder fijn. Het is idd even wennen, maar ik (en mijn vrouw ook) kan veel fijner doseren met snelheid. Geleidelijk afremmen van 80 naar 50, dat kan je uitsmeren over een kilometer. In standsverkeer geleidelijk afremmen voor een stoplicht, geen probleem. In principe haal je je voet eigenlijk nooit van het ga-pedaal af, behalve als je echt moet remmen, bij een noodstop of een onvoorziene omstandigheid. En om de auto helemaal stil te zetten, hij blijft anders met 5 km/u doorrollen.

Andere elektrische auto's heb ik niet gereden, dus geen idee van andere implementaties.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13-10 00:56
Tsjonge, 2 pagina's over regenereren. }:O Ik besef me zelden dat dit gebeurt.. het rempedaal gebruik ik alleen bij een stoplicht en voor nood. Op de snelweg is het in de Model S helemaal eenvoudig: snelweg op = autopilot aan, eerste stoplicht na de afrit = autopilot uit. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
Tja ook de adaptieve cruisecontrol gebruik ik uiteindelijk alleen in specifieke situaties. ACS/CSS/AP is ook continue onnodig aan het regeneren.

Ik erger me er veel te veel aan dat de auto nog op het gas blijft terwijl ik in de verte als iets zie gebeuren. Ga ik dus weer continu zitten ingrijpen en dan heeft het geen zin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DaCoTa schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 17:11:
[...]
hij blijft anders met 5 km/u doorrollen.
Heb je creep aan staan? Zonder rolt die inderdaad ook nog steeds lang door, maar met creep simuleer je een automaat en zonder stopt die uiteindelijk wel en hoef je ook de rem niet te gebruiken bij het stoplicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• connos
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:25
Interessant. Ik gebruik juist het meest standje 3 regeneratie in de stad met een e-Niro. Na wat oefenen met goed ge-timed en gedoseerd loslaten van het stroompedaal en kun je heel soepel remmen. Als je de linker flipper vast houdt is de regeneratie nog sterker dan standje 3 voor als je abrupt moet remmen. Buiten de bebouwde kom en op de snelweg gebruik ik standje 2, maar meestal laat ik het over aan de SCC (Smart/Adaptive Cruise Control) In mijn ICE schakelde ik ook heel vaak terug om te remmen op moter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:01
@assje
Leuke Leaf heb je te koop staan! 😉

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Business Edition 30kWh

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23:14
Kona is 29 April ingeleverd en de Model 3 LR RWD komt 22 Mei (was totaal een maand levertijd).

Tesla levert momenteel erg snel, maar internationale productie is telkens begin kwartaal en maand daarna komen er meerdere boten deze kant op. SR+ (trekhaak kan ook) zal dus denk ik Q4 worden (november). En ze bouwen (net als in de USA) inmiddels ook voorraad op in de EU.

Model 3 LR RWD+AWD+Perf, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 22:15
prettig schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:44:
Kona is 29 April ingeleverd en de Model 3 LR RWD komt 22 Mei (was totaal een maand levertijd).

Tesla levert momenteel erg snel, maar internationale productie is telkens begin kwartaal en maand daarna komen er meerdere boten deze kant op. SR+ (trekhaak kan ook) zal dus denk ik Q4 worden (november). En ze bouwen (net als in de USA) inmiddels ook voorraad op in de EU.
Tesla geeft aan SR+ levering in juni. Dus zal wel wat eerder dan november zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
connos schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:11:
Interessant. Ik gebruik juist het meest standje 3 regeneratie in de stad met een e-Niro. Na wat oefenen met goed ge-timed en gedoseerd loslaten van het stroompedaal en kun je heel soepel remmen. Als je de linker flipper vast houdt is de regeneratie nog sterker dan standje 3 voor als je abrupt moet remmen. Buiten de bebouwde kom en op de snelweg gebruik ik standje 2, maar meestal laat ik het over aan de SCC (Smart/Adaptive Cruise Control) In mijn ICE schakelde ik ook heel vaak terug om te remmen op moter.
Idem, tot en met de laatste zin. :)
Alleen gebruik ik altijd en overal stand 3/autoregen en zoveel mogelijk SCC.

IvoB2 wijzigde deze reactie 14-05-2019 20:51 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
tomas123 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:48:
[...]

Tesla geeft aan SR+ levering in juni. Dus zal wel wat eerder dan november zijn.
Zo ver ik weet zijn er nog geen SR+ onderweg, maar je weet het nooit (communicatie is daar soms nogal verwarrend).... er moet nog een boot aankomen eind mei, als ze daar al op staan dan is het al juni. ......zou dus best kunnen .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13-10 11:47
Yoade75 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:40:
@JayPe Als de andere trekhaak er straks onder zit wat is dan je verdere plan?
Het resultaat van nogmaals een individuele keuring weet je inmiddels door mijn ervaring.

Ik overweeg sterk om een advocaat in te huren die gespecialiseerd is met RDW zaken.
Heb daar inmiddels contact mee gehad.
Alleen de kosten zijn te hoog. € 195 per uur excl. btw en kantoorkosten.

Ik heb inmiddels ook contact gehad met VER en hoop dat zij zich achter dit "proefproces" willen scharen.

Het liefst heb ik meerdere anderen die ook een trekhaak met trekgewicht zouden willen op hun EV die een kleine bijdrage willen leveren in deze kosten.
Uiteindelijk heeft de hele EV gemeenschap er wat aan want wordt het voor eens en altijd duidelijk welke weg je al dan niet kunt bewandelen om trekgewicht op je kenteken te kunnen krijgen.
Ik weet uit mijn ervaring uit het verleden met mijn Jeep Wrangler dat bij alle geïmporteerde Jeeps er verschillende trekgewichten op het kenteken stonden, van 2000 Kg tot 500Kg? Dat ging dus helemaal nergens over, allemaal dezelfde auto's die van de band rollen.

De makkelijkste manier is om via de Duitse tuv keuring de trekhaak te laten keuren, de RDW neemt dit met alle plezier over. Zo ging het ook met de Jeeps die zelf geïmporteerd werden, het werd zelfs voorgesteld door de RDW. Het blijft een overbodige instelling die totaal geen enkele verantwoordelijkheid nemen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe
looyenss schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:31:
Ik vind de regen stand van de e-up (de B gebruik ik uitsluitend) geweldig. Alleen op gladde wegen is het vreselijk. De ABS grijpt dan niet in en glee in het verleden geregeld weg.

Ook is het altijd nog ff wennen dat als de accu vol is de regen natuurlijk niet werkt haha
Herkenbaar dat de regen niet werkt bij volle accu.. Eerst T-splitsing vanaf m'n werk is inmiddels al wel weer gewoonte dat ik dáár wel even rem ( of beter: nog veeeeel eerder begin met uitrollen).

Ik gebruik de B eigenlijk altijd, behalve op de snelweg,. daar anticipeer/kijk ik ver vooruit zodat ik géén remlichten hoef te laat branden. Hekel aan: remmen op de snelweg.

Voor het rijden bij gladheid in B stand: Ik heb (nog) niet de ervaring die jij hebt. Ik rij in de winter op winterbanden, misschien dat dat scheelt? Ik heb wel eens op een ijzige weg de ESP/ABS zien aangrijpen met de pook in B, afremmend terwijl ik heuvel-af reed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• looyenss
Heb zelf ook winterbanden, geen idee hoe het dan komt @JayPe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:42
Deveon schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:40:
[...]

Heb je creep aan staan? Zonder rolt die inderdaad ook nog steeds lang door, maar met creep simuleer je een automaat en zonder stopt die uiteindelijk wel en hoef je ook de rem niet te gebruiken bij het stoplicht.
Nee, creep staat uit. Maar op dat moment gaat hij echt uitrollen, alsof je de koppeling indrukt. Hij zal dus uiteindelijk wel stoppen, maar als ik niet rem is dat tegen de bumper van de auto voor me. :-)

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 16:48
spattex schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:10:
[...]
De makkelijkste manier is om via de Duitse tuv keuring de trekhaak te laten keuren, de RDW neemt dit met alle plezier over. Zo ging het ook met de Jeeps die zelf geïmporteerd werden, het werd zelfs voorgesteld door de RDW. Het blijft een overbodige instelling die totaal geen enkele verantwoordelijkheid nemen...
Moet dat met een duits kenteken?
Hoe gaat dat precies?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 11-10 17:13
[...]

Persoonlijk vind ik de Zoe voor de massa juist perfect omdat je niet hoeft na te denken en werkt lekker net zo als vroeger. Voor de massa adoptie is dit juist een groot voordeel. Elektrisch rijden is al zo anders en werkt nu al veel weerstand, laat staan als mensen zich nog meer moeten aanpassen!!! 8)7

Renault Zoe Q210 Black 22kWh; Nimoto Trendy R White double battery

• Pierz
Ik ben juist van mening dat vooruitgang de default zou moeten zijn en dat de dealer evt de dinosaurus mode kan activeren. Bovendien komen de mensen die problemen hebben met verandering waarschijnlijk niet van een automaat, maar van een schakelbak. Dus die moeten zowieso al wennen. Waarom dan niet wennen aan iets wat beter werkt?
Omdat beter subjectief is in dat geval.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 00:49
Voor de geïnteresseerden: Ik heb een blogje geschreven over waarom je in Gelderland en Overijssel in dezelfde straat bij een Allego paal soms het dubbele aan kosten kwijt bent. Gaat om het verschil tussen oudere Allego's en nieuwere Allego-Ecotaps vanuit de provinciale aanbesteding.

Waarom jij €1100 per jaar meer betaalt dan je buurman

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• prettig
Z___Z schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:56:
One-pedal-driving is volgens mij bedacht door fabrikanten die niet goed de overgang van regeneratief remmen naar frictieremmen onder de knie krijgen. Zoals velen hier, uitrollen is het zuinigst. Dit kan het makkelijkst als het pedaal loslaten uitrollen betekent.
Met one-pedal kun je gewoon uitrollen (bmw i3), heeft die zelfs speciale meter voor op het dashboard.
One-pedal is ideaal alleen iets meer leercurve.
Mijn vriendin reed altijd in de Kona (soms Niro). Kona is nu weg, dus rijd ze nu meer in de i3: week vloeken en nu vindt ze het beter dan de kona/niro (niks flippers, niks remmen).

Transitie is meer: de bestuurders moeten er aan wennen.
- gas los is flink remmen
- gas geven kan ook minder remmen betekenen.... :/
- gas ergens in het midden is uitrollen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13-10 11:35
@Hachy Leuk geschreven stuk!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Goede blog inderdaad van een vreemde situatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• looyenss
Hachy schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:48:
Voor de geïnteresseerden: Ik heb een blogje geschreven over waarom je in Gelderland en Overijssel in dezelfde straat bij een Allego paal soms het dubbele aan kosten kwijt bent. Gaat om het verschil tussen oudere Allego's en nieuwere Allego-Ecotaps vanuit de provinciale aanbesteding.

Had m op linkedin ook al geliked :9 goed bezig!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Leuk stukje.

Heb je als laadpasexpert dan ook een idee met welke pas dit op 18 ct staat? :+ bij Newmotion geven ze op mijn nieuwe Allego paal namelijk gewoon €0,34 op. En op andere kaarten kan ik hem nog niet vinden..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

Bizar. Maar meneer de Vries die zelf zn stroom moet betalen is vooralsnog de uitzondering. Doordat mw Jansen, die in dezelfde straat woont, een laadpas van de zaak heeft boeit het haar niet dat de kosten 2x zo hoog zijn. De paal wordt zo alsnog regelmatig gebruikt waardoor Allego geen aanleiding ziet om de paal lichtgrijs te verven en de helft goedkoper te maken, die paal is zich nog lekker terug aan het verdienen.

• Hulkkonen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 11-10 15:47

Hulkkonen

I wear them at night

Je schrijft zelf al in het stuk dat deze palen van een eerdere aanbesteding zijn. Destijds zijn er prijsafspraken gemaakt tussen Allegro en gemeente over plaatsing en levering van stroom. Allegro rekende waarschijnlijk lagere kosten voor plaatsing, erop rekenend dat ze dit met hogere tarieven zouden terugverdienen. De nieuwe palen zijn hoogstwaarschijnlijk duurder om te plaatsen (voor de gemeente).

Allegro gaat z'n hogere tarieven echt niet aanpassen, deze zijn onderdeel van het contract en zijn tevens het verdienmodel van dit bedrijf.

• Pierz
Blokker_1999 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:26:
Omdat beter subjectief is in dat geval.
Deels, maar minder remmenslijpsel is natuurlijk niet subjectief. Het lijkt me zelfs wenselijk om uit het oogpunt van luchtkwaliteit onderzoek te doen met welke configuratie de frictieremmen het minst worden aangesproken en dit mee te nemen in de uitstoot norm.

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 00:49
mvdam schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:10:
[...]

Leuk stukje.

Heb je als laadpasexpert dan ook een idee met welke pas dit op 18 ct staat? :+ bij Newmotion geven ze op mijn nieuwe Allego paal namelijk gewoon €0,34 op. En op andere kaarten kan ik hem nog niet vinden..
Dat komt omdat TNM alle EVSE ID's waar het woordje 'allego' in zit als €0,35 weergeeft.
joerivds schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:44:
Je schrijft zelf al in het stuk dat deze palen van een eerdere aanbesteding zijn. Destijds zijn er prijsafspraken gemaakt tussen Allegro en gemeente over plaatsing en levering van stroom. Allegro rekende waarschijnlijk lagere kosten voor plaatsing, erop rekenend dat ze dit met hogere tarieven zouden terugverdienen. De nieuwe palen zijn hoogstwaarschijnlijk duurder om te plaatsen (voor de gemeente).

Allegro gaat z'n hogere tarieven echt niet aanpassen, deze zijn onderdeel van het contract en zijn tevens het verdienmodel van dit bedrijf.
Dat zou zeker mooi zijn, maar dat denk ik ook niet. Maar het is wel een vreemde situatie waar geen enkele partij vanuit hun tunnelvisie rekening mee houdt. Interessanter is het wat er gebeurt na 5 jaar, als de palen technisch zijn afgeschreven. Wie bepaalt dán het tarief?

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Ligt ook aan de aanbesteding. Ik denk dat er een nieuwe wordt uitgeschreven voor de exploitatie of dat ze sowieso eerst van binnen een upgrade krijgen om slimmer te worden.

• looyenss
Het is weer efficient rij-weer :D

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Kun je zeggen.. Bergaf zeker B).

Ik had net ook een ritje van bijna 30km met daarvan 25 snelweg, 94Wh/km.

Terug was wat minder zuinig met 128Wh/km :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 01:10
Hachy schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:19:
[...]

Ik kreeg klachten van Fastned over stickers op hun snelladers.... Via deze dus hierbij het vriendelijke verzoek van Fastned om ze niet op hun laders te plakken.
Ai, dat lees ik nu pas..

Iemand in de buurt van Hoge Kwel of Lemsterhop die mijn vandalisme ongedaan te maken? Dan ga ik zelf wel even langs Eemakker. Anders moet ik dit weekend weer een rondje afsluitdijk doen voor mijn range-anxiety therapie.

• looyenss
mvdam schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:39:
[...]

Kun je zeggen.. Bergaf zeker B).

Ik had net ook een ritje van bijna 30km met daarvan 25 snelweg, 94Wh/km.

Terug was wat minder zuinig met 128Wh/km :)
Bergaf in nederland? :-P nee ritje Veenendaal - Woerden

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Is dat een Zoë trouwens? En wat is dat voor device van Garmin? #durftevragen @looyenss

mvdam wijzigde deze reactie 15-05-2019 13:41 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• looyenss
@mvdam e-up, en een garmin die er al ingebouwd zat, geen idee welk type

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Aah, kon het interieur al niet plaatsen. :+ En het hele verhaal E-Up had ik best-wel-even mogen onthouden van vorige week B)

Grappig display van Garmin. Nog niet eerder voorbij zien komen.

mvdam wijzigde deze reactie 15-05-2019 13:43 (26%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

TwOkkie schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:39:
[...]

Ai, dat lees ik nu pas..

Iemand in de buurt van Hoge Kwel of Lemsterhop die mijn vandalisme ongedaan te maken? Dan ga ik zelf wel even langs Eemakker. Anders moet ik dit weekend weer een rondje afsluitdijk doen voor mijn range-anxiety therapie.
Ik pak Hoge Kwel wel.

Hopelijk het laatste stukje over Leaf thuiskomertjes voorlopig, ik heb deze gevonden bij een sloop in de buurt:

http://www.hans-autoonder...-2005-2006-2007-2008-2009 Ziet er opzich goed uit, alleen de ET waarde is 10 hoger. Zou dat passen op een Leaf?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

@Erasmo Lijkt me voor een thuiskomer niet zo'n punt. Staat ie 10mm verder naar binnen.

Met zo'n smal bandje moet dat in geen geval een problem opleveren in de zin van: bij sturen zou die aanlopen.
Zéker niet als je er toch niet ver mee gaat rijden.

Edit: Net de 1000e km in mijn (voor-mij-nieuwe) 40kWh Leaf gemaakt.

Op basis van de cijfers die niet helemaal vergelijkbaar zijn, want, vorige in september gekocht, iets zuiniger dan de vorige.

140Wh/km gemiddeld incluus laadverliezen. Maakt 119Wh/km gemiddeld als we uitgaan van een 85% laadefficiëntie.

Tot zover vrij duur per km omdat ik de verzekering vooruitbetaald heb voor een jaar :+ . En een set nieuwe wissers gekocht heb à 34,50 (rondom inclusief verzenden).

Maar god wat een fijne auto. De ProPilot heb ik inmiddels redelijk onder de knie, maar hij is volgens mij wel op basis van GPS beperkt tot gebruik op snelwegen / 100km/u wegen, of ik heb ergens een vinkje niet goed staan.

Het extra vermogen is ook welkom, maakt het een stuk vlottere auto.

mvdam wijzigde deze reactie 15-05-2019 13:54 (73%)

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

mvdam schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:45:
@Erasmo Lijkt me voor een thuiskomer niet zo'n punt. Staat ie 10mm verder naar binnen.

Met zo'n smal bandje moet dat in geen geval een problem opleveren in de zin van: bij sturen zou die aanlopen.
Zéker niet als je er toch niet ver mee gaat rijden.
Zit alleen nog met de rem dan wellicht? Het is puur bedoelt om thuis te komen ja, en dat zal nooit meer dan 40km zijn.

Aan de andere kant er is maar een manier om er achter te komen, kopen en passen. Voor €35 durf ik de gok wel te wagen.

Erasmo wijzigde deze reactie 15-05-2019 13:50 (11%)

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

@Erasmo Het lijkt me (even gevoelsmatig) niet dat dat echt een verschil moet maken, volgens mij is het maar zelden dat de remklauw voorbij de as steekt? (bepaalde performancewagens daargelaten).

Plus die Mazda 3 heeft toch ook remklauwen (voor)

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 12-10 18:37
Ach nee, de provincie mist zn opcenten. Elektrische auto's zijn dus slecht voor de provincie.
https://www.omroepflevola...-voor-provincie?id=170928

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Tja, het voordelig EV rijden zal wel niet het eeuwige leven hebben.

Vooralsnog denk ik als EV rijder dat ze het maar moeten compenseren met de ICE's :+ B)

De belastingdruk mag best omhoog, als hij voor mij maar omlaag gaat.. toch? :D

Pagina: 1 ... 90 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True