Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

mvdam schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:34:
[...]

O.a. Tesla, en in het artikel spreken ze over "Reservation Holders" dus niet specifiek klanten. En als ik het dan zo breed mag trekken kun je bij zowel Kia als Hyundai ook zonder problemen zeggen "doe toch maar niet".
De e-Niro en Kona heb je het nu specifiek over of meer algemeen elke bestelde auto? Want de vraag naar de e-Niro en Kona (waar in NL behalve kleur niks aan te kiezen valt) is nu zo groot dat ze die toch wel weer kwijt raken voor dezelfde prijs, de vraag is of dat ook voor de e-tron geldt waar allerhande opties op mogelijk zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:34

mvdam

Tweaker-Gekkie

Ik heb het inderdaad redelijk specifiek over elektrische auto's, en dan nog specifieker elektrische auto's die moeilijk leverbaar zijn. :) @CyBeRSPiN

Nissan Leaf 2013 24kWh Base > Nissan Leaf 2016 30kWh Tekna > Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 23:59

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

Acties:
  • +6Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
Het RVO heeft de cijfers bijgewerkt tot en met april. De stand is nu 55k volledig elektrischee auto's.

Het absolute aandeel volledig elektrisch is ietsjes gezakt naar 7,1% over 2019, maar nog steeds aanzienlijk.

Het totaal aantal waterstof auto's is gestegen naar 71 stuks. Het aantal stations is nog steeds 3.

Er zijn circa 450 plugin hybrides geexporteerd, op een totaal van ~65k auto's is dat ongeveer 0,7%. Er waren ook 103 elektrische auto's minder dan daarvoor door export, diefstal of total-loss.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01:31
Electro-exoot #4:

In 1899, Hippolyte Romanov developed the first electric car in Russia (St. Petersburg). The style for his vehicle was borrowed from the British cab, where the driver was located up behind the passengers. The vehicle was four-wheeled, the front wheels with a larger diameter than the rear. It used lead acid batteries and could go 60 miles before it needed to be charged again.

SCIENCE!!!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:50
databeestje schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:06:

Er zijn circa 450 plugin hybrides geexporteerd, op een totaal van ~65k auto's is dat ongeveer 0,7%. Er waren ook 103 elektrische auto's minder dan daarvoor door export, diefstal of total-loss.
Zit mijn geïmporteerde EV ook ergens in de telling? :-D

Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• databeestje
assje schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 23:04:
[...]

Zit mijn geïmporteerde EV ook ergens in de telling? :-D
Jazeker, maar die wordt gewoon bij de andere geregistreerde auto's van dat merk en type geplaatst. In de PDF worden sommige aantallen negatief vermeld, maar dat hoeft niet alleen export te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 19:14
Vanochtend even mijn Leaf 30kWh battery pack uitgelezen met LeafSpy.

Ik heb nu 47.000 op de teller staan vanaf Januari 2017, en de nu nog beschikbare batterij capaciteit is 93%. Valt me eigenlijk best mee, gezien de horror verhalen die er zijn.

Grootste deel van de tijd is thuisladen, bij langere trips (die spaarzaam zijn, zeg maar een keer of 2 per maand maximaal) aan de snellader.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam

mvdam

Tweaker-Gekkie

jinxedworld schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 08:28:

Ik heb nu 47.000 op de teller staan vanaf Januari 2017, en de nu nog beschikbare batterij capaciteit is 93%. Valt me eigenlijk best mee, gezien de horror verhalen die er zijn.

Grootste deel van de tijd is thuisladen, bij langere trips (die spaarzaam zijn, zeg maar een keer of 2 per maand maximaal) aan de snellader.
Hierin speelt tijd duidelijk ook een rol, en je capaciteit zal wat schommelen.

Dat zeg ik omdat mijne een procentje lager zit, maar ook een jaar ouder is :+

Mijn 30kWh (01-2016, 48075 Km op de teller) zit op 91,96% vanmorgen, eerder deze week op 91,47%,
Toen hij net de BMS update gehad had schoot hij van 83,35% naar 92,19%

Dat is inmiddels 9000km geleden ongeveer. Als ik dan extrapoleer is dat 0,23% verlies over 9000 km is dat 0,025% verlies per 1000 km.

Dat is vast wat optimistisch, maar zelfs als het het dubbele zou zijn dan ben ik over 200.000km (dus op 250.000km) pas bij de 83% restcapaciteit. = 23,2kWh netto bruikbaar, wat imho nog steeds een uitstekende hoeveelheid is.

Dat ga ik niet redden want één dezer dagen wordt hij ingeruild tegen een 2018 40kWh model :+

Het moet wel gezegd worden dat ik een redelijk zuinig rijder ben, incluus laadverliezen over de afgelopen 23718km heb ik gemiddeld 164Wh/km gereden. Exclusief laadverliezen schat ik dat op 139Wh/km

Met zowel uitschieters omhoog en omlaag. Van de week op een trip van 100+ km een gemiddeld verbruik volgens LeafSpy van 106,7Wh/km. Vanmorgen, doordat ik een hele volle accu had en het niet druk was, heb ik wat doorgereden, met een verbruik van 220Wh/km tot gevolg.

Ik snap dan ook wel dat ze garantie geven op de accu tot 160.000 km, 70% als je mijn curve bekijkt gaat ie daar ver boven zitten en is er dus echt iets goed mis met je accu wil je eronder komen.

Hij had wel ietsje strakker mogen zijn, 70% restcapaciteit is niet de hele wereld en maakt de bruikbaarheid beperkt. 80% op 160.000 lijkt me een klantvriendelijker getal eigenlijk.

mvdam wijzigde deze reactie 10-05-2019 09:47 (14%)

Nissan Leaf 2013 24kWh Base > Nissan Leaf 2016 30kWh Tekna > Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 23:25
jinxedworld schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 08:28:

Dat valt inderdaad best mee. Hier net de soul ev 27 kWh uitgelezen: 44000km en SOH 97,2%. Nu werkt dat bij Kia net even anders omdat de werkelijke capaciteit ruim 30 kWh is. Zit dus nog op volledige capaciteit. Ik laad wel standaard thuis tot 80% op als er geen lange trips gemaakt worden. Per maand ongeveer 12 keer snelladen. Geen horror scenario dus :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

mvdam schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:07:
[...]

Het moet wel gezegd worden dat ik een redelijk zuinig rijder ben, incluus laadverliezen over de afgelopen 23718km heb ik gemiddeld 164Wh/km gereden. Exclusief laadverliezen schat ik dat op 139Wh/km

Met zowel uitschieters omhoog en omlaag. Van de week op een trip van 100+ km een gemiddeld verbruik volgens LeafSpy van 106,7Wh/km. Vanmorgen, doordat ik een hele volle accu had en het niet druk was, heb ik wat doorgereden, met een verbruik van 220Wh/km tot gevolg.
Wow, 164 Wh/km (139 Wh/km ex) totaal is echt netjes voor zo'n grote auto. Daar zie je behalve de lagere snelheid zeker het verschil met de stroomlijning/vormgeving van de Leaf. Gokje: gemiddelde snelheid over al die kilometers onder de 60?

Met de ZOE kom ik rond de 145 Wh/km met rustige ritjes, maar met aardig wat snelwegkilometers schiet het al snel door naar 160 Wh. Boven de 110 km/uur vind ik het windgeluid zo sterk toenemen, dat ik simpelweg niet doortrap, zeker met drukte op de weg.

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 19:14
mvdam schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:07:
[...]
Toen hij net de BMS update gehad had schoot hij van 83,35% naar 92,19%
Ik heb een paar weken terug de vraag bij de Nissan dealer uitgezet of er een BMS update voor mijn wagen beschikbaar was. Aangezien de fabricage datum van de auto in 2016 was (uitgeleverd op 7 januari 2017) zou mijn auto eronder moeten vallen. Helaas, no dice. Geen BMS update.

Wat zijn de randvoorwaarden van deze update? De info welke ik online kan vinden is ook nogal spaarzaam.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
LionkingNL schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:25:
[...]

Dat valt inderdaad best mee. Hier net de soul ev 27 kWh uitgelezen: 44000km en SOH 97,2%. Nu werkt dat bij Kia net even anders omdat de werkelijke capaciteit ruim 30 kWh is. Zit dus nog op volledige capaciteit. Ik laad wel standaard thuis tot 80% op als er geen lange trips gemaakt worden. Per maand ongeveer 12 keer snelladen. Geen horror scenario dus :)
Maar, als ik het goed begrijp:

Bruto accucapaciteit: 30,5kWh
Netto accucapciteit: 27kWh
Resterende accucapaciteit: 26,24kWh (97,2%)

Dan is de werkelijke degradatie eigenlijk 13,95%?

Als dat is hoe het werkt lijkt me dat juist wel zorgelijk. Kan natuurlijk ook zo zijn dat de oorspronkelijke "reservering" daar nog steeds zit en je dit dus zo niet moet zien.

Ik vraag me dus echt af hoe dit werkt aangezien bij de Ioniq hetzelfde geldt.

assje wijzigde deze reactie 10-05-2019 11:20 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvdam

mvdam

Tweaker-Gekkie

jinxedworld schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:49:
[...]

Ik heb een paar weken terug de vraag bij de Nissan dealer uitgezet of er een BMS update voor mijn wagen beschikbaar was. Aangezien de fabricage datum van de auto in 2016 was (uitgeleverd op 7 januari 2017) zou mijn auto eronder moeten vallen. Helaas, no dice. Geen BMS update.

Wat zijn de randvoorwaarden van deze update? De info welke ik online kan vinden is ook nogal spaarzaam.
De randvoorwaarden weet ik niet. Ik weet dat toen ik mijn Nissan dealer belde met de vraag om een afspraak en het kenteken doorgaf dat er een terugroepactie op open stond.

Om het zéker te weten zou je even de firmware moeten checken met LeafSpy,

https://flipthefleet.org/...rrect-capacity-reporting/

Hier een goed verhaal met wat info over de software update.

Aangezien je accu nog 93% is na 47.000 km vermoed ik dat je al nieuwe software op je BMS hebt staan.
Die van mij kocht ik namelijk met +- 83% health, op 24.000 km.
assje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:16:
[...]

Maar, als ik het goed begrijp:

Bruto accucapaciteit: 30,5kWh
Netto accucapciteit: 27kWh
Resterende accucapaciteit: 26,24kWh (97,2%)

Dan is de werkelijke degradatie eigenlijk 13,95%?

Als dat is hoe het werkt lijkt me dat juist wel zorgelijk. Kan natuurlijk ook zo zijn dat de oorspronkelijke "reservering" daar nog steeds zit en je dit dus zo niet moet zien.

Ik vraag me dus echt af hoe dit werkt aangezien bij de Ioniq hetzelfde geldt.
Ik zou denken SOH = van bruto capaciteit = 97,2% * 30,5kWh = 29,6 kWh beschikbaar.

mvdam wijzigde deze reactie 10-05-2019 11:46 (31%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
mvdam schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:43:
[...]

Ik zou denken SOH = van bruto capaciteit = 97,2% * 30,5kWh = 29,6 kWh beschikbaar.
Dat zou natuurlijk ook kunnen en lijkt mij ook logischer komt dan dus neer op
bruto / netto / (reserve):
100%: 30,5kWh / 27kWh / (3,5kWh)
97,20%: 29,6kWh / 26,2kWh / (3,4kWh)

Kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat de reserve een constante is en dus netto eigenlijk 26,1kWh is, dan zou de effectieve bruikbare restcapaciteit op 96,8% komen bij 97,2% (zo werkt het bij de Leaf dacht ik @mux ?).

Maar, als dat het geval is vind ik het opvallend dat mijn Ioniq nu nog 100% weergeeft, dat laat het toch lijken alsof eerst de reserve "opgesoupeerd" wordt.

Of de degradatie valt gewoon echt ontzettend mee, dat lijkt aan de hand van onderstaande video het geval;
YouTube: Akku-Gesundheit nach 110.000 KM / Ioniq Electric state of health

assje wijzigde deze reactie 10-05-2019 12:42 (29%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvdam

mvdam

Tweaker-Gekkie

Ik zou denken dat de reserve tenminste deels opgemaakt wordt. Bij de Leaf wordt er 1,75kWh als reserve aangehouden ongeveer op een 30kWh pakket, dus dat zou betekenen dat je 1,5 kWh kunt opstoken aan capaciteit voordat je in bruikbare capaciteit vertrekt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 21-05 12:03
mvdam schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:51:
[...]

Niet? :+, toch wel een vrij actief topic haha.

In any case, #welcome!

Hoeveel km's doe je in je Up? En hoe houdt hij zich na 5 jaar? :).

Je zult vast wel goede vriendjes worden met @JayPe :>
ik heb zelf ook 5 jaar gereden met een e-up , max range perfecte conditie , en AC uit 140 km / indien AC aan 100 a 110Km, autostrade max 90 km en winter periode 80km . zaaaalig autotje , ook range van de batterij heeft naar mijn inziens geen sleet gehad en ook onderhoud was top , vanuit de fabrikant om de 2 jaar naar de garage , 1 onderhoud kost 150 euro _/-\o_ 40.000 km op de teller , heb hem juist 1 mei verkocht aan de prijs die ik heb gevraagd ,en enkel voor de aankoop van mijn nieuwe verwachte kia e-niro auto anders zou ik hem nooit hebben verkocht , op 3 dagen was hij verkocht |:( niet gedacht dat het zo snel zou gaan , nu rij ik met een afdankertje van 14 jaar oud ( seat leon ) tot in afwachting van onze nieuwe full ev wagen , wat een verschil :o nooit meer ice rijden .

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:30

mux

99% efficient!

@mvdam, @assje Het is allemaal nog veel complexer, ik heb er de afgelopen week veel mee lopen stoeien...

Als we de 24kWh Leaf als voorbeeld nemen: deze heeft 24.00kWh brutocapaciteit (96x500Wh precies) als hij nieuw is. Dit is de capaciteit als je iedere cel van 2.75V naar 4.2V oplaadt.

De Leaf doet dit echter niet, hij laadt maar op naar 4.08-4.11V, dus alle capaciteit tussen die spanning en 4.2V is de buffer aan de bovenkant. Hoeveel dat is is afhankelijk van de SoH van je pack.

Aan de onderkant gaat het anders: de Leaf reserveert ca. 0,4kWh aan de onderkant ongeacht de SoH van je pack. En de Leaf zal je auto stilzetten als één van de cellen onder de 2,75V komt of meerdere (? ik weet nog niet precies hoe dit werkt) onder de 3.00V. Die onderste 0,4kWh is dus wél bruikbaar als het echt moet.

SoC is een complexe zaak. Omdat niet iedere cel in je pack even sterk is, wordt een schatting gemaakt van de resterende capaciteit van alle cellen. Maar die schatting kan flink in de war worden geschopt als je een zwakke cel hebt die voortijdig leeg gaat tijdens het rijden. Zo kun je een Leaf hebben die zegt dat hij 160km kan rijden, maar plotseling al zijn kilometers al kwijtraakt na 40km omdat één of meerdere cellen rap leeggaan terwijl de rest nog goed is. Zie Dala's avontuur: http://www.japtoys.net/forum/viewtopic.php?f=10&t=3613

En om het nog leuker te maken: daadwerkelijk BRUIKBARE capaciteit is weer anders. Een verse Leaf zal opladen tot 100% van zijn theoretische SoC (bij een 24kWh Leaf zal dat ca. 21,3kWh zijn). Maar een oude, gesleten Leaf zal wellicht één of meerdere cellen hebben die voortijdig 'vol' zijn tijdens het laden, waardoor het pack niet verder laadt dan 85-90%. Je kunt dan dus een pack hebben met een SoH van 75%, maar een werkelijk bruikbare capaciteit van 0,9x75=67,5%. Let dus op hoe vol LeafSpy zegt dat je auto is als hij net volgeladen is; goede kans dat hij maar tot 95% of minder laadt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvdam

mvdam

Tweaker-Gekkie

mux schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:45:
@mvdam, @assje Het is allemaal nog veel complexer, ik heb er de afgelopen week veel mee lopen stoeien...

Als we de 24kWh Leaf als voorbeeld nemen: deze heeft 24.00kWh brutocapaciteit (96x500Wh precies) als hij nieuw is. Dit is de capaciteit als je iedere cel van 2.75V naar 4.2V oplaadt.

De Leaf doet dit echter niet, hij laadt maar op naar 4.08-4.11V, dus alle capaciteit tussen die spanning en 4.2V is de buffer aan de bovenkant. Hoeveel dat is is afhankelijk van de SoH van je pack.

Aan de onderkant gaat het anders: de Leaf reserveert ca. 0,4kWh aan de onderkant ongeacht de SoH van je pack. En de Leaf zal je auto stilzetten als één van de cellen onder de 2,75V komt of meerdere (? ik weet nog niet precies hoe dit werkt) onder de 3.00V. Die onderste 0,4kWh is dus wél bruikbaar als het echt moet.

SoC is een complexe zaak. Omdat niet iedere cel in je pack even sterk is, wordt een schatting gemaakt van de resterende capaciteit van alle cellen. Maar die schatting kan flink in de war worden geschopt als je een zwakke cel hebt die voortijdig leeg gaat tijdens het rijden. Zo kun je een Leaf hebben die zegt dat hij 160km kan rijden, maar plotseling al zijn kilometers al kwijtraakt na 40km omdat één of meerdere cellen rap leeggaan terwijl de rest nog goed is. Zie Dala's avontuur: http://www.japtoys.net/forum/viewtopic.php?f=10&t=3613

En om het nog leuker te maken: daadwerkelijk BRUIKBARE capaciteit is weer anders. Een verse Leaf zal opladen tot 100% van zijn theoretische SoC (bij een 24kWh Leaf zal dat ca. 21,3kWh zijn). Maar een oude, gesleten Leaf zal wellicht één of meerdere cellen hebben die voortijdig 'vol' zijn tijdens het laden, waardoor het pack niet verder laadt dan 85-90%. Je kunt dan dus een pack hebben met een SoH van 75%, maar een werkelijk bruikbare capaciteit van 0,9x75=67,5%. Let dus op hoe vol LeafSpy zegt dat je auto is als hij net volgeladen is; goede kans dat hij maar tot 95% of minder laadt.
Bij de 30kWh is dit volgens mij anders, die balanceert veel langer aan het einde van zijn laadcyclus.
Dit neemt hij namelijk ook mee in zijn laadtijdberekening. Mijn 24kWh gen1 had bij 98% (in-auto-weergave) nog maar een 15 min / half uur nodig, waar er bij mijn 30kWh rustig nog 1,5 uur op de schatting kan staan.

Ik heb het niet gemeten of bekeken dus kan mijn gevoel niet onderbouwen met echte cijfers.

Ik ben wel erg benieuwd hoe mijn 40kWh zich gaat gedragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Die denkt soms 14 uur nodig te hebben voor 50%, en dat blijkt dan 7 uur te zijn achteraf. Leaf is gewoon slecht in voorspellen.

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Khil
Electro-exoot #5: Baker

Baker Motor Vehicle Company was an American manufacturer of Brass Era electric automobiles in Cleveland, Ohio, from 1899 to 1914. The first Baker vehicle was a two seater with a selling price of US$850.

One was sold to Thomas Edison as his first car. Edison also designed the nickel-iron batteries used in some Baker electrics. These batteries have extremely long lives with some still in use today. The model range was expanded in 1904 to two vehicles, both two-seaters with armored wood-frames, centrally-located electric motors, and 12-cell batteries. The Runabout had 0.75 hp (0.6 kW) and weighed 650 lb (295 kg). The Stanhope cost US$1,600, weighed 950 lb (431 kg), had 1.75 hp (1.3 kW) and three-speed transmission. It was capable of 14 mph (23 km/h).

In 1906 Baker made 800 cars, making them the largest electric vehicle maker in the world at the time.
Jay Leno heeft er eentje:

SCIENCE!!!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 20-05 16:30
Een update op de trekhaak zaak.
Yoade75 in "Elektrische auto's - deel 4"

Helaas heeft niemand gereageerd op mijn oproep in de vorige post die mij echt kan helpen en mij meer juridische informatie kan geven.
Ik heb meerdere keren contact geprobeerd te krijgen met inspecteur P. en zijn leidinggevende maar die waren voor mij steeds onbereikbaar.
Wel kreeg ik uiteindelijk een e-mail terug als reactie op mijn uitgebreide e-mail vol met vragen.
Geachte heer XXXXXXXXXX,

U heeft het besluit reeds ontvangen per e-mail.

Met vriendelijke groet/ With kind regards,
P.
Verder heb ik te horen gekregen dat op 1 mei het besluit over de individuele keuring officieel was geregistreerd en dat daarmee de zaak voor hun is gesloten.
Ook krijg ik dit besluit niet formeel schriftelijk toegestuurd.
Ik krijg alleen nog een factuur. En daar blijft het bij.
Toen ik daar verder op inging en wederom veel tijd had besteed aan bellen met het RDW had P. mij via via toegezegd nog iets formeels schriftelijk toe te sturen.

Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met het Juridisch Loket (JL).
De persoon die ik sprak heeft geen specialisatie in de Wet Regelgeving Voertuigen of het RDW maar kon wel het volgende zeggen.
Aangezien het RDW zich ook aan de AWB dient te houden heb ik 6 weken de tijd om bezwaar te maken tegen hun besluit.
Ook wanneer dat besluit mij niet formeel schriftelijk is toegestuurd.
Het JL vertelde mij enkele punten die ik als argumenten zou kunnen gebruiken voor het bezwaar.
Als ik aangeef dat ik de reden van afwijzing onvoldoende gemotiveerd vind dan zou het RDW het verder moeten motiveren.
Dat betekent in dit geval dat ze moeten toelichten waar in hun beleid of de wet hetgeen staat waar zij zich op beroepen.
N.a.v. het gesprek heb ik een opzet gemaakt voor het bezwaar.
Deze moet ik sturen naar een aparte afdeling bij het RDW waar alleen de contactgegevens van bekend worden gemaakt middels een brief over het besluit.
https://www.rdw.nl/over-rdw/kwaliteits--en-servicenormen/bezwaar-of-beroep-aantekenen
En laat het daar nu net aan ontbreken.

Nu zou het fijn zijn als er iemand is die kan helpen deze brief te na te kijken, te herschrijven en juridisch zo sterk mogelijk te laten zijn.
Een advocaat is onbetaalbaar dus ik hoop op een Tweaker.
Graag een pm als je dit zou willen.

Verder kwam ik ergens tegen dat ook het TUV een alternatief kan zijn voor het RDW wat betreft het keuren van auto's.
Is dat een mogelijke weg om te bewandelen om trekgewicht op kenteken te krijgen? Weet iemand daar iets van?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hachy
Samenvatting EV voor groentjes training 8)

Vier nieuwe NUON/MCDONALD'S snelladers:

20 mei: Triple-charger McDonalds McDrive Enschede
21 mei: Triple-charger McDonalds McDrive Deventer
22 mei: Triple-charger McDonalds McDrive Groningen
23 mei: Triple-charger McDonalds McDrive Duiven

Hachy wijzigde deze reactie 10-05-2019 18:18 (42%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:16
Prima initiatief, jaar geleden ben ik me beginnen te verdiepen in EV's en laden en ondanks mijn nerd-status was het zelfs voor mij een warboel. Heel goed dat dit georganiseerd wordt om elektrisch rijden een beetje begrijpbaar te maken.

Goed bezig Hachy!

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@Yoade75: Als je specifiek juridische hulp wil is het toch wel het beste om een jurist hier naar te laten kijken. Is dat echt onbetaalbaar? Ik heb voorheen voor vrij redelijke bedragen (denk orde 500-1000 euro alles bij elkaar) dingen kunnen regelen door een erkend jurist; da's zeg 2-4 uur werk voor zo iemand.

Er zijn ook veel gratis mogelijkheden om een vraag te stellen online of per e-mail (google maar eens, hoopjes sites en instituten). Probeer die zeker, of vraag hoe je aan betaalbare juridische hulp kunt komen.

Ik ben hier voldoende in geïnteresseerd om ook wel wat bij te dragen; wellicht kunnen we gezamenlijk wat in de pot stoppen? Morgen gaat bij mij de trekhaak er namelijk onder, en naar verwachting gaat de RDW die nooit zien of testen zoals het er nu uitziet. Maar ik zou dat wel graag willen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:25
Of je rechtsbijstand

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:09
@Yoade75 je hebt toch geen postadres nodig? Op de site die je linked staat dat je digitaal bezwaar kan maken via dat eformulier, doe dat gewoon. Je kunt ook pro forma bezwaar maken en daarbij vragen om het complete dossier dat ten grondslag ligt aan het besluit (dat zal in dit geval mogelijk niet veel zijn, maar dan wordt er iig alvast door iemand naar gekeken). Tegelijkertijd vraag je om een aanvullende termijn voor het indienen van je gronden van bezwaar gerekend vanaf het moment dat je het dossier hebt ontvangen.

Inhoudelijk kan ik je niet verder helpen, maar noem iig strijd met het motiveringsbeginsel en het zorgvuldigheidsbeginsel. Je kunt ook vragen om mondeling gehoord te worden zodat je je bezwaren kunt toelichten.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deffab
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 10-05 19:45
Klein berichtje met mogelijk grote gevolgen:
Audi heeft hernieuwde aandacht voor waterstof na zorgen over de aanwezigheid van voldoende grondstoffen voor accu's voor elektrische voertuigen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:56
Dat zagen een heleboel mensen al aankomen - als je als autofabrikant geen batterij fabriek hebt, loopt het snel spaak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19:55
Deffab schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:42:
Audi heeft hernieuwde aandacht voor waterstof na zorgen over de aanwezigheid van voldoende grondstoffen voor accu's voor elektrische voertuigen
heeft ook te maken met het feit dat china nu op waterstof wilt richten, dus dan doet audi dat natuurlijk ook

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 19:33
Coasterfreak schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:50:
[...]

heeft ook te maken met het feit dat china nu op waterstof wilt richten, dus dan doet audi dat natuurlijk ook
En dat ze een pracht van technologische wagen hebben neergepoot die echter nog niet kan tippen aan hun concurrent (ze hebben gegokt en verloren)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20:43
mux schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:49:
Morgen gaat bij mij de trekhaak er namelijk onder, en naar verwachting gaat de RDW die nooit zien of testen zoals het er nu uitziet. Maar ik zou dat wel graag willen!
Bij welk bedrijf laat je die er onder zetten? Of doe je het zelf?

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• databeestje
Deffab schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:42:
Dat is vreemd, want platina, wat nodig is voor brandstof cellen is nog veel schaarser. De kobalt markt had een vlucht genomen, maar is inmiddels weer ter aarde gestort toen de "enorme" vraag toch veel minder was dan gedacht. Ook met grondstoffen wordt er vrij heftig gespeculeerd.

Ik ben persoonlijk van mening dat het groot spraak is van Bram, hij is nog niet helemaal overtuigd :)

Er wordt van allerlei kanten "ingezet" op waterstof, maar ik heb het economisch nog niet rond zien komen. Niet alleen bij auto's, maar ook andere platformen zoals vrachtwagens e.d.

Dat de Audi e-tron niet enorm verkoopt heeft diverse redenen, maar dat ligt niet aan het elektrisch zijn perse.

databeestje wijzigde deze reactie 10-05-2019 21:40 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Stefanovic45 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:55:
Bij welk bedrijf laat je die er onder zetten? Of doe je het zelf?
Zelf, ik heb een Brink zelfinstallatieset gekocht voor veel teveel geld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
LionkingNL schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:25:
[...]

Zou die hoeveelheid snelladen echt zoveel uitmaken? Op het werk bij mij zijn er mensen die hun auto dagelijks aan de 50kW CCS paal hangen. (er zijn enkel combo CCS/Chademo/43kW AC snelladers op de parking op het werk, verder geen AC laadpalen)
Tot zo ver heb ik nog niemand horen klagen over (merkbare) degradatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 21:29
Volgens de schiphol taxis valt het allemaal wel mee

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: juni 2014
AndRo555 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 22:48:
[...]

Zou die hoeveelheid snelladen echt zoveel uitmaken? Op het werk bij mij zijn er mensen die hun auto dagelijks aan de 50kW CCS paal hangen. (er zijn enkel combo CCS/Chademo/43kW AC snelladers op de parking op het werk, verder geen AC laadpalen)
Tot zo ver heb ik nog niemand horen klagen over (merkbare) degradatie.
Zolang je accu niet te warm wordt zou het niet uit moeten maken. De Kia soul kan de lucht van de airco door het accu pakket blazen indien nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AndRo555
LionkingNL schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 23:26:
[...]

Zolang je accu niet te warm wordt zou het niet uit moeten maken. De Kia soul kan de lucht van de airco door het accu pakket blazen indien nodig.
De auto moet zelf ook nog een beetje de warmte kwijt kunnen, wat niet echt ideaal is met een hoop 50kW CCS laders in een redelijk dichte parkeergarage in de zomer. Zo ver ik weet staan de meeste EV's/snelladers toch wel in (redelijk) open lucht.

• mux

mux

99% efficient!

De hoeveelheid warmte die van een snellaadsessie af komt valt echt in het niet bij de hoeveelheid warmte die vanaf een ICE auto komt. Overal waar auto's staan kun je het echt helemaal volplempen met snelladers. Je bent veel sneller door je distributiecapaciteit heen dan dat je teveel warmte produceert.

• daemonix
  • Niet online
Precies. Rond de 70% van de energie van een ICE komt vrij als warmte.

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

• AndRo555
daemonix schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:04:
Precies. Rond de 70% van de energie van een ICE komt vrij als warmte.
Als die draait.... Het gaat over een parkeergarage.
mux schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 07:59:
De hoeveelheid warmte die van een snellaadsessie af komt valt echt in het niet bij de hoeveelheid warmte die vanaf een ICE auto komt. Overal waar auto's staan kun je het echt helemaal volplempen met snelladers. Je bent veel sneller door je distributiecapaciteit heen dan dat je teveel warmte produceert.
Het gaat hem niet over de effectieve hoeveelheid warmte, een net geparkeerde ICE heeft best veel warmte in zich, maar over de warmtedissipatie capaciteit en het effect er van op temperaturen en dus mogelijks snellere degradatie.
In een parkeergarage kan je best lokale (of zelfs minder lokale) hotspots krijgen, voor een ICE niet relevant want die produceert geen warmte als die geparkeerd staat. Die heeft er zelfs baat bij zijn warmte zoveel mogelijk bij zich te houden.
Een 50kW CCS ladende EV produceert ruwweg 5kW aan warmte continu (n=90% voor distributienet tot effectief in de batterij). De lokale hotspot die die creëert kan best zorgen voor dat de temperatuur van de batterijen hoger liggen dan in een vrijstaande snellader. De vraag is of dat dan ook echt impact heeft op de lange termijn degradatie.

Distributiecapaciteit is niet echt een issue gezien de hoeveelheid 50KW laders die er staan.

• mux

mux

99% efficient!

Maar ook in een parkeergarage wordt vrij veel gereden. Als een parkeergarage groot genoeg is en voldoende gebruikt wordt om snelladers te verantwoorden (ipv een zootje 22kW AC laadpunten), zullen daar redelijk continu een paar auto's in aan het rijden zijn. Beetje auto produceert met gemak 10-20kW aan warmte.

Als een parkeergarage vol genoeg staat met 50kW laders ga je echt wel een probleem krijgen met de beschikbare distributiecapaciteit; parkeergarages staan meestal niet op een industrieel terrein ofzo, ik gok dat de meeste op P&R-achtige plekken staan waar je min ofm eer evenveel distributiecapaciteit verwacht als een tankstation oid. Je hebt 3x250 nodig voor één triple charger, en dat is meestal zo'n beetje wat er op een tankstation ook ligt.

• Hachy
De meeste triplechargers draaien op 3x80 heb ik me laten vertellen.

• DJSmiley
  • Laatst online: 01:35

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
3x80 is idd (vaak) het hoogst haalbare op een ‘normale’ aansluiting. Afhankelijk van de afstand tot de trafo en de kabels kan soms 160 of 250 nog. Maar voor meer heb je of een aparte voeding nodig (tot 250a) of een eigen trafo. Beide een stuk duurder in aanleg.

Op een 3x80 kan net 1 50kw lader. In een parkeergarage staan mensen vaak langere tijdd dus dan kom je met een 22kw lader ook wel redelijk weg. Dan blijft het ook haalbaar, ook met idd het oog op warmteontwikkeling

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 14-05 21:38

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

Ik heb een bericht van thenewmotion ter voorbereiding op het plaatsen van de laadpaal. (beetje vroeg gezien de e-niro nog 12 maanden onderweg is :X).

Wat is handiger? Een laadpunt met een vaste kabel of een laadpunt zonder kabel.

Ik neig naar een punt zonder kabel zodat ik kan wisselen in lengte. De laadaansluiting van de e-niro zit in de neus dus daar zou ik met 2 meter af kunnen, wanneer er straks een EV komt voor de vrouw dan is de kans echter aanwezig dat ik meer meters nodig heb doordat de laadaansluiting achter zit.

• looyenss
revolution-nl schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 20:50:
Ik heb een bericht van thenewmotion ter voorbereiding op het plaatsen van de laadpaal. (beetje vroeg gezien de e-niro nog 12 maanden onderweg is :X).

Ik neig naar een punt zonder kabel zodat ik kan wisselen in lengte. De laadaansluiting van de e-niro zit in de neus dus daar zou ik met 2 meter af kunnen, wanneer er straks een EV komt voor de vrouw dan is de kans echter aanwezig dat ik meer meters nodig heb doordat de laadaansluiting achter zit.
Ik heb zelf uiteindelijk met gedaan. Zit standaard best lange kabel aan bij mij, en ik weet zeker dat ik type 2 auto's wil blijven rijden. Ook heb ik gelijk een 3 fase paal gedaan ondanks dat mijn huidige auto dat niet kan.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@revolution-nl het is 5 of 8 meter volgens mij bij NewMotion.
Heel blij met vaste kabel, kost heel weinig tijd met in en uitpluggen en de losse laadkabel blijft mooi schoon en droog achterin liggen (ik laad zelden elders dan thuis).

• revolution-nl

revolution-nl

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:05:
@revolution-nl het is 5 of 8 meter volgens mij bij NewMotion.
Heel blij met vaste kabel, kost heel weinig tijd met in en uitpluggen en de losse laadkabel blijft mooi schoon en droog achterin liggen (ik laad zelden elders dan thuis).
Klopt, alleen vind ik een kabel van 8 meter aan de muur behoorlijk lelijk als het niet nodig is.

Mijn idee is om een aparte kabel van 2 meter te bestellen, wanneer ik dan ooit nog eens een langere kabel nodig heb kan ik altijd wisselen.

Ik verwacht overigens 95% van de tijd thuis te laden, de zonnestroom moet immers ook op :P

• looyenss
revolution-nl schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:11:
[...]

Klopt, alleen vind ik een kabel van 5 of 8 meter aan de muur behoorlijk lelijk als het niet nodig is.

Mijn idee is om een aparte kabel van 2 meter te bestellen, wanneer ik dan ooit nog eens een langere kabel nodig heb kan ik altijd wisselen.

Ik verwacht overigens 95% van de tijd thuis te laden, de zonnestroom moet immers ook op :P
Je kan die kabel gewoon om de laadpaal heen rollen.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20-05 20:44
revolution-nl schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 20:50:

Als het over handiger gaat is een kabel ongetwijfeld praktischer. Gewoon parkeren en inpluggen zonder telkens de stekkerkabel te moeten uithalen (of je zou een extra stekkerkabel met vergrendeling moeten bijkopen).
Een vaste kabel heeft standaard een lengte van 4-6 meter (persoonlijk ken ik er geen met maar een lengte van 2 meter). En je hebt er al met een lengte van 8 meter.
Moet je al echt een enorme EV hebben om daar niet mee toe te komen. :)
Als je louter om esthetische redenen een 2 meter kabel wenst maak je het jezelf wel heel moeilijk. De laadpaal moet dan bijna op dezelfde hoogte dan het laadpunt van de EV staan of je bent het overgrote deel van die 2 met al kwijt voor je bij de Ev bent.
Zoals eerder gemeld: zo'n kabel rol je gewoon omheen de laadpaal en de stekker haak je in desgewenst in een houder.

IvoB2 wijzigde deze reactie 11-05-2019 21:22 (19%)

• revolution-nl

revolution-nl

IvoB2 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:14:
[...]

Als het over handiger gaat is een kabel ongetwijfeld praktischer. Gewoon parkeren en inpluggen zonder telkens de stekkerkabel te moeten uithalen (of je zou een extra stekkerkabel met vergrendeling moeten bijkopen).
Een vaste kabel heeft standaard een lengte van 5-6 meter. En je hebt er al met een lengte van 8 meter.
Moet je al echt een enorme EV hebben om daar niet mee toe te komen. :)
Het punt is dat ik twee auto's naast elkaar kwijt kan op de oprit en de laadpaal helemaal aan de rechterzijde tegen het huis komt te hangen. Het is dan wel handig als je kan om stekkeren en niet de auto's hoeft te verplaatsen als je de andere auto wilt gaan laden.

Op korte termijn is de tweede EV niet aan de orde dus zou ik nu met een extra 2m-4m stekker kabel uit de voeten kunnen, als ik dan later behoefte heb om te wisselen naar 4, 6, 8 of 10 meter kan dat altijd nog.

Als iemand een foto heeft van 8 meter kabel opgerold om een laadpunt dan houd ik mij aanbevolen ;)

/edit: ik neem aan dat een kabel niet perse volledig afgerold hoeft te worden bij het laden?

revolution-nl wijzigde deze reactie 11-05-2019 21:28 (4%)

• IvoB2
Het zal wel aan mij liggen maar ik volg even niet.
Als je de auto's niet wenst te verplaatsen maakt het toch niet uit of je ze aansluit met een losse stekkerkabel van 4 meter of een vaste kabel van 4-5 meter?
Of bedoel je dat je een stekkerkabel van 2 meter gaat gebruiken voor de ene auto en eentje van 4 meter voor de tweede? Dat lijkt me pas moeilijk doen om niets. En als de tweede auto kan laden aan een stekkerkabel van 4 meter heb je die van 8 meter voor een vaste kabel toch ook niet nodig? Dan kom je daar ook toe met 4 meter.
Of het laadpunt nu voor- of achteraan zit maakt niet uit. Dan parkeer je de ene auto toch gewoon andersom tov de eerste?
Als je absoluut geen kabel langer dan 2 meter wil zien hangen heb je natuurlijk alleen maar de optie voor een stekkerkabel. Maar dan vervalt wel het deel van je vraag wat het handigst is want dan speelt alleen het esthetisch aspect. Aan een kabel van 2 meter is niets handigs aan.
Ik heb gekozen voor een vaste kabel van 5 meter (ipv 8m). Daar hang je probleemloos 2 auto's geparkeerd naast elkaar aan (of zoals in mijn situatie, achter elkaar).
Persoonlijk zou ik bij zulke laadstromen een kabel toch niet te strak rond de paal gedraaid houden.

• IvoB2
looyenss schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:28:
Lees net dat de 30.000 van VW alweer op zijn
Waar lees je dat? Op de B. site kan je tot op heden nog zonder probleem een pre order plaatsen.

• looyenss
IvoB2 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 22:31:
[...]

Waar lees je dat? Op de B. site kan je tot op heden nog zonder probleem een pre order plaatsen.
mail van mn dealer.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• mvdam

mvdam

Tweaker-Gekkie

Gisteravond mijn 40kWh 2018 Leaf opgehaald bij Gerrit Bleeker :). Topervaring.

Mijn 30kWh Tekna uit begin 2016 daar achtergelaten. Tijd voor wat getallen:

Gekocht op 29-09-2018, met 24435 km op de teller. Ingeruild op 10-05-2019 met 48265 km op de teller.

In 224 dagen bezit heb ik er dus 23830 km mee gereden, met een gemiddeld verbruik van 162Wh/km (inclusief laadverliezen), geschat 137Wh/km exclusief laadverliezen. Maakt op mijn bruikbare capaciteit (26kWh) een gemiddeld bereik van 186km (de laatste 0,5kWh capaciteit niet meegerekend)
Ik heb in totaal 264 laadsessies gehad, waarvan 181 L2 en 83 L3 (snelladen). Hierin is in totaal 3891kWh in mijn auto gepompt voor €171,83 totaal. Wat de gemiddelde prijs per kWh brengt op: €0,04.

Kosten per km aan stroom: €0,007
Kosten per km aan verzekering: €0,016
Kosten variabel (onderhoud) per km: €0,006
Exclusief afschrijving: €0,029 per km om deze auto te rijden.

Brandstofbesparing t.o.v. gemiddeld verbruik / kosten van mijn vorige auto (Aygo 2010): €1987

Accudegradatie over 23830km: moeilijk te zeggen. De eerste 15006km heb ik rondgereden met een oude BMS software, met bijbehorende bug, die de SOH niet juist weergaf. Tussen km 24435 en km 39441 schommelde de restcapaciteit tussen de 83,66% en de 84,18% (de SOH is dus omhoog gegaan...)

Op 22-2 heeft hij een beurt een een update gekregen. Hierna staat de SOH op 92,19%, ten tijde van inleveren staat de SOH op 92,03%

In 8981 km betekent dat een degradatie van 0,16%. = 48Wh aan degradatie of 0,048kWh

Netto bruikbare capaciteit volgens Leafspy: 26kWh bij een "volle" accu. (SOC +- 97%)

Met snelladen is altijd onder de 35 graden C gebleven, dus versnelde degradatie lijkt (mede?) hierdoor voorkomen te zijn.

Totaal is er met snelladen 765kWh in geladen met een gemiddelde laadsnelheid van 36,37kW
Met normaal laden is er 2425kWh in geladen met een gemiddelde laadsnelheid van 2,88kW
Beide gemiddelden gebaseerd op de lengte van de sessie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Khil
Hoe komt die kWhprijs zo laag @mvdam, maingau-pas?

SCIENCE!!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:34
revolution-nl schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:24:
[...]

Het punt is dat ik twee auto's naast elkaar kwijt kan op de oprit en de laadpaal helemaal aan de rechterzijde tegen het huis komt te hangen. Het is dan wel handig als je kan om stekkeren en niet de auto's hoeft te verplaatsen als je de andere auto wilt gaan laden.

Op korte termijn is de tweede EV niet aan de orde dus zou ik nu met een extra 2m-4m stekker kabel uit de voeten kunnen, als ik dan later behoefte heb om te wisselen naar 4, 6, 8 of 10 meter kan dat altijd nog.

Als iemand een foto heeft van 8 meter kabel opgerold om een laadpunt dan houd ik mij aanbevolen ;)

/edit: ik neem aan dat een kabel niet perse volledig afgerold hoeft te worden bij het laden?
Ik heb een smartevse gebouwd zonder vaste kabel. Ik heb er standaard nu een 8 meter kabel aanhangen. Dat is op dit moment handig om dat ik regelmatig een aanhanger voor mijn auto heb staan en dan kan ik nog gewoon laden.

Ik heb een actuator er bij gekocht voor 25 euro en deze bedien ik dan met de hand op het moment dat ik de kabel wil veranderen. Kabel is dus wel permanent gelocked. Als ik zeker weet dat ik een tijdje aanhanger niet gebruik, hang ik wel eens een kortere kabel er aan, die is lichter en werkt daardoor wat handiger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:19
@mvdam mooie getallen! Maar de hoogste kostenpost zal toch de afschrijving zijn. Kan je daar iets over vertellen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvdam

mvdam

Tweaker-Gekkie

Khil schreef op zondag 12 mei 2019 @ 07:54:
Hoe komt die kWhprijs zo laag @mvdam, maingau-pas?
Gratis laden op werk :)
RichieB schreef op zondag 12 mei 2019 @ 08:40:
@mvdam mooie getallen! Maar de hoogste kostenpost zal toch de afschrijving zijn. Kan je daar iets over vertellen?
Zeker, ongeveer €0,09/km

Maar voor mij persoonlijk minder relevant. Ik heb de keuze om te upgraden namelijk meer gemaakt om gemak dan om geld :).
Als ik er langer mee had gereden dan was de afschrijving per km ongetwijfeld lager geweest.
Het originele plan was om er 5 jaar (200.000km) mee door te rijden. En waarschijnlijk was hij dan nog steeds wel ongeveer €5000 waard geweest. Wat de afschrijving naar €0,075 had doen zakken.
Met de huidige degradatietrend zou de accu nog uitstekend geweest zijn dus wellicht dat dat bedrag nog hoger had gelegen.

mvdam wijzigde deze reactie 12-05-2019 09:17 (68%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
Dus als je nu op de pre-order website van VW een pre-order plaatst voor een ID.3 en tot betaling overgaat (wat nog perfect gaat) wordt je eigenlijk opgelicht? :( :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:06

Erasmo

Laadpaaljager

DJSmiley schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 19:46:
3x80 is idd (vaak) het hoogst haalbare op een ‘normale’ aansluiting. Afhankelijk van de afstand tot de trafo en de kabels kan soms 160 of 250 nog. Maar voor meer heb je of een aparte voeding nodig (tot 250a) of een eigen trafo. Beide een stuk duurder in aanleg.

Op een 3x80 kan net 1 50kw lader. In een parkeergarage staan mensen vaak langere tijdd dus dan kom je met een 22kw lader ook wel redelijk weg. Dan blijft het ook haalbaar, ook met idd het oog op warmteontwikkeling
Het ligt ook aan het doel van de parkeergarage. Op een locatie waar je langer blijft zoals werk kom je meer dan prima uit de voeten met een 11kW lader. Voor hetzelfde geld zie ik liever meer 11kW's op een locatie dan minder 22kW's.
Qua warmteproductie, een auto die met een warme motor binnenkomt rijden heeft flink wat thermische massa die komende uren wordt afgegeven.

Oh trouwens, aangezien er nogal wat Leaf rijders zitten hier, wellicht een apart Leaf topic aanmaken? Wat makkelijker doorzoekbaar voor Leaf specifieke zaken en dan wordt het topic hier wat minder vervuild.

Erasmo wijzigde deze reactie 12-05-2019 10:50 (9%)

Doet iets met stroom en motors

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

IvoB2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:44:
[...]

Dus als je nu op de pre-order website van VW een pre-order plaatst voor een ID.3 en tot betaling overgaat (wat nog perfect gaat) wordt je eigenlijk opgelicht? :( :)
Weer het klassieke NL != BE verhaal.. in NL zijn de reserveringen vergeven, in BE dan wellicht niet.
Ik neem aan dat elk land (en elke dealer) vooraf een aandeel van de 30k toebedeeld heeft gekregen.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 12-05-2019 10:51 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
mvdam schreef op zondag 12 mei 2019 @ 09:10:
[...]

Gratis laden op werk :)
Tja, zo is ie wel makkelijk. :)
Als ik zo moet rekenen tank ik ICE ook aan een kostprijs van 0 cent. ;)
En maak ik winst op het laden van elektriciteit ipv dat het een cent kost. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• looyenss
IvoB2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:44:
[...]

In principe als je reserveert en je gegevens invult, doorclickt kan je geen dealer vinden die nog wat heeft. Je hoeft dus niet eerst te betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:49:
[...]

Weer het klassieke NL != BE verhaal.. in NL zijn de reserveringen vergeven, in BE dan wellicht niet.
Ik neem aan dat elk land (en elke dealer) vooraf een aandeel van de 30k toebedeeld heeft gekregen.
Dan heb ik toch ergens iets gemist of verkeerd gelezen?
Ik las op de website van VW dat er 30.000 pre-orders zijn voor de ID.3 voor geheel de EU?
En hier werd gesteld (looyenss) dat de 30.000 ID.3 (de volledige first productie dus) reeds vergeven zijn.
Dat heeft dan toch niets te maken met NL/B verhaal? Vandaar mijn logische vraag.
Het kan dat de 30.000 pr-orders reeds volzet zijn. Maar dan kan je in B. ook niet meer inschrijven.
Het kan dat het NL toegewezen contingent reeds volzet is en je dus in B. nog kan boeken. Maar dat betekent dan niet dat de 30.000 al zijn toegewezen.

Er is natuurlijk nog altijd de mogelijkheid dat VW er op gokt dat er veel pre-orders nog worden afgezegd en daarom er nu meer toelaat dan 30.000. Maar dan begrijp ik niet waarom ze dat dan in B wel doen en in NL niet?

Ergens klopt er dus toch iets niet.

Indien de vraag in NL idd veel groter is dan in B en het NL contingent is reeds toegewezen (ik kreeg zelfs een reserveringsnummer toegewezen) bij levering dit hebbeding (met wat winst) dus gewoon uitveren naar NL? O-) :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
looyenss schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:00:
[...]

In principe als je reserveert en je gegevens invult, doorclickt kan je geen dealer vinden die nog wat heeft. Je hoeft dus niet eerst te betalen.
Maar zo werkt de boeking in B. niet. Alle boekingen verlopen rechtstreeks via d'Iederen (de invoerder voor België) en niet via een toegewezen dealer. Na reserveringsnummer kom je onmiddellijk op de betalingssite terecht (zonder ergens een veld voor toegewezen dealer voorbij te zien komen).

Ik zal er maar van uitgaan dat die 30.000 een lapsus was en bedoeld werd dat het NL contingent reeds werd afgesloten maar dat de 30.000 nog niet volzet zijn. :)

ps. ze vragen tijdens de boekingsprocedure ook naar je huidige voertuig. Bij VW kennen ze blijkbaar de Kia e-Niro niet en zelfs de Hyundai Kona als model in zijn geheel niet. :(

IvoB2 wijzigde deze reactie 12-05-2019 11:12 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:54:
[...]

Er zit natuurlijk verschil tussen TCO en de kosten van de berijder. Als eigenaar ga je nergens gratis brandstof vinden, maar er is wel gratis stroom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvdam

mvdam

Tweaker-Gekkie

IvoB2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:54:
[...]

Tja, voor mij dus gratis.

Als ik had moeten betalen daarvoor was dat €0,10 per kWh geweest.

Had mijn km kosten op €0,018 gebracht voor stroom en mijn totale kosten ex afschrijving op €0,04
Inclusief afschrijving op €0,13

Had ik een regulier tarief (€0,25/kWh) betaald dan:

Gemiddelde kosten per kwh = €0,21
€/km aan stroom = €0,034
€/km ex afschrijving: €0,11 incl €0,20

We kunnen dus wel stellen dat mijn casus sterk profiteert van goedkoop laden.

Als je minder km's per jaar doet is die invloed natuurlijk heel anders. :) een verzekering en afschrijving zal relatief hoger uitvallen per km.

Daarbij komt de relatief kleine accu en het gebrek aan een lader op mijn parking die pas afgelopen week gerealiseerd is (maar nog zonder bord waardoor ik er effectief nog steeds geen gebruik van kan maken in de praktijk).

Met de grotere 40kWh accu verwacht ik veel minder te hoeven laden elders, immers kan ik op een accu nog ruim 200km rijden nadat ik van werk naar huis gereden ben.

Mijn stroomkosten per km zullen dus verder gaan dalen. Mijn verzekering gaat omlaag omdat ik een goedkopere verzekering heb gekozen, en deze auto heeft net zijn beurt gekregen waardoor de onderhoudskosten de komende 12 maanden zeker ook onder het niveau van de vorige blijven.

Getallen zijn zo leuk O+

mvdam wijzigde deze reactie 12-05-2019 11:18 (27%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
Deveon schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:10:
[...]

Er zit natuurlijk verschil tussen TCO en de kosten van de berijder. Als eigenaar ga je nergens gratis brandstof vinden, maar er is wel gratis stroom.
Hij kan gratis laden via de werkgever.
Nou mijn vriendin kan ook gratis benzine of diesel tanken via de werkgever.

Wat is het verschil (in de context van kosten voor de rijder)?

Voor ons ligt het verschil dat alle brandstof (diesel/benzine/stroom) vergoed wordt door de werkgever van mijn vrouw (ook voor privégebruik en voor privévoertuigen). Maar onze eigen stroom kunnen we verkopen aan de werkgever. Fossiele brandstof niet. Daar heb je gelijk in. En bij derden (o.a. warenhuizen) kan je idd gratis laden. Gratis tanken aan een warenhuis ben ik ook nog niet tegengekomen. Ik begrijp dus wel je punt. :)

IvoB2 wijzigde deze reactie 12-05-2019 11:17 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam

mvdam

Tweaker-Gekkie

IvoB2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:16:
[...]

Voor ons ligt het verschil dat alle brandstof (diesel/benzine/stroom) vergoed wordt door de werkgever van mijn vrouw (ook voor privégebruik en voor privévoertuigen). Maar onze eigen stroom kunnen we verkopen aan de werkgever. Fossiele brandstof niet. Daar heb je gelijk in. En bij derden (o.a. warenhuizen) kan je idd gratis laden. Gratis tanken aan een warenhuis ben ik ook nog niet tegengekomen. Ik begrijp dus wel je punt. :)
Het verschil is er in dat geval imho ook niet. Als jij het zo geregeld hebt dat je werkgever netto je brandstof betaalt dan is er geen verschil, en moet met een elektrische auto het “terugverdienmodel” voortkomen uit een besparing op onderhoud en / of afschrijving. Tenzij je dus winst kan pakken op je stroom thuis en dergelijke :). Maar als je het puur op basis van besparing aan wegenbelasting e.d. moet hebben kan het financieel nog niet uit denk ik. Maargoed, los daarvan rijdt het natuurlijk als een droom.

In mijn geval zegt mijn werkgever: ik stimuleer elektrisch rijden met gratis stroom. Wat voor mij, met alleen al 35k aan woon-werkverkeer een goed model maakt.

Tel daarbij op dat ik dus voor relatief hetzelfde geld nu een Leaf kan rijden met alle luxe van dien t.o.v. een Aygo.
Toegegeven moet er iets meer liquiditeit in. :+ maar ach, spaargeld levert ook niets op op het moment.

mvdam wijzigde deze reactie 12-05-2019 11:26 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
mvdam schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:13:
[...]
Tja, voor mij dus gratis.
Zoveel te beter en geen punt. *O*
Wel een heel persoonlijke rekening (maar zijn er andere? ;) )
Voor ons lag het (economische, want er zijn er wel meer bij een EV) voordeel niet tussen (deels) gratis laden of betalend tanken (eveneens gratis) maar in het verschil dat ICE een nuloperatie was en EV eerder lucratief. :)
De werkgever wil EV rijden hier ook stimuleren (we hebben dus beiden nogal vooruitziende werkgevers _/-\o_ ). Bovenop gratis laden tijdens het werk (wat echter een heel gedoe dreigt te worden wegens te veel EV's in verhouding tot het beschikbare aantal laaduren) stelt hij dan nog een thuislaadpaal ter beschikking en vergoed hij de kWh prijs bij thuisladen (en als je PV hebt met een surplus is dat dus nog een mooi extra verdienmodel ;) ).

IvoB2 wijzigde deze reactie 12-05-2019 11:27 (32%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:16:
[...]

Als ik het goed begrijp is de auto van mvdam een privé auto en niet een (lease)auto van de zaak. Ik heb nog nooit gehoord dat werkgevers brandstofkosten voor privé auto’s vergoeden, hooguit zeer voordelig tanken bij een eigen tankstation (bijv in de transportsector).

Aangezien stroom overal is kan je ook overal laden. Een werkgever moet elke tankbeurt verantwoorden naar een auto, maar hoeft niet elke kWh te verantwoorden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23:03
IvoB2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:03:
[...]

Ik las op de website van VW dat er 30.000 pre-orders zijn voor de ID.3 voor geheel de EU?
En hier werd gesteld (looyenss) dat de 30.000 ID.3 (de volledige first productie dus) reeds vergeven zijn.
Dat heeft dan toch niets te maken met NL/B verhaal? Vandaar mijn logische vraag.
Het kan dat de 30.000 pr-orders reeds volzet zijn. Maar dan kan je in B. ook niet meer inschrijven.
Het kan dat het NL toegewezen contingent reeds volzet is en je dus in B. nog kan boeken. Maar dat betekent dan niet dat de 30.000 al zijn toegewezen.

Er is natuurlijk nog altijd de mogelijkheid dat VW er op gokt dat er veel pre-orders nog worden afgezegd en daarom er nu meer toelaat dan 30.000. Maar dan begrijp ik niet waarom ze dat dan in B wel doen en in NL niet?

Indien de vraag in NL idd veel groter is dan in B en het NL contingent is reeds toegewezen (ik kreeg zelfs een reserveringsnummer toegewezen) bij levering dit hebbeding (met wat winst) dus gewoon uitveren naar NL? O-) :)
Vw ID reservering in NL--> wij weten dat we er een toegewezen hebben gekregen (onderdeel bestelproces), dus speculeren hoeft niet. Weet je het niet dan heb je of niet besteld of je staat na de eerste 2.500 (NL quota). Was weg in paar uur tijd in NL.

Zijn de 30.000 op..... grote kans (landen hebben quota's, dus wellicht nog ergens een paar).

BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), Model 3 besteld, E-niro

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@mvdam Stel je van die ruim 200 km niet al te veel voor...Ik haal de 200 km niet eens met een 40 kWh leaf, rij niet harder dan 100 km/h. Veel snelweg.

Ga dinsdag een lange rit naar België maken, weet dan iets meer over het echte bereik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• looyenss
IvoB2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 11:03:
[...]

Ik bedoelde inderdaad dat NL op is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
Nou dan heb ik nieuws voor je (uit België :) ).
Je kan hier uit meerdere opties kiezen: leaseauto, leaseauto + tankkaart, privé-auto, privé-auto + tankkaart,
leaseauto + multitankkaart, privéauto + multitankkaart. En dan nog eens in de versie ICE of EV.
En dan nog eens een combinatie (lease)auto/fiets/openbaar vervoer.
Uiteraard allemaal met hun eigen voor- en nadelen, zowel voor werknemer als wergever (ook een werkgever krijgt meer fiscale voordelen voor EV en het plaatsen van laadpalen dan voor het gebruik van ICE en een tankkaart). Wat de werkgever allemaal moet verantwoorden weet ik niet. In ons systeem moet de werknemer wel niet het gebruik van de tankkaart noch laadkaart verantwoorden tov het gebruikte voertuig. Sinds vorig jaar worden er ook geen tankkaarten meer verdeeld maar alleen nog multitankkaarten waarvan de mogelijkheden opengesteld worden naargelang de gekozen optie (bij een ICE wordt normaal alleen benzine en/of diesel mogelijkheid open gesteld maar bij een EV de multioptie (stroom + benzine/diesel).
Het is wel zo dat er nog een zekere controle mogelijk is op het gebruik van een tankkaart in een ICE (er is nu eenmaal een bepaalde limiet aan verschillen in rijstijl bij een welbepaalde ICE) maar dat is al helemaal onmogelijk geworden bij gebruik van een laadkaart in een EV.

IvoB2 wijzigde deze reactie 12-05-2019 12:40 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
prettig schreef op zondag 12 mei 2019 @ 12:29:
Zijn de 30.000 op..... grote kans (landen hebben quota's, dus wellicht nog ergens een paar).
Gisterenavond nog niet. ;)
Maar Belgen zijn, om uiteenlopende redenen, ook niet zo gek op een EV.
Het zal hier dus waarschijnlijk even langer duren voor de quota bereikt zijn.

IvoB2 wijzigde deze reactie 12-05-2019 12:45 (25%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:23
IvoB2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 12:42:
[...]

Gisterenavond nog niet. ;)
Maar Belgen zijn, om uiteenlopende redenen, ook niet zo gek op een EV.
Het zal hier dus waarschijnlijk even langer duren voor de quota bereikt zijn.
Komt omdat bij ons het verschil tussen EV rijden als bedrijfswagen veel minder verschil oplevert als in NL. En Belgen zijn altijd minder snel vatbaar voor vernieuwing. Stel dit, stel dat, ... Nee ik blijf wel gewoon verder doen..

Bedrijfswagens in België zijn ongezien goedkoop.
€4.250 "extra loon" voor een €57.000 diesel/benzine.
€1.954.29 "extra loon" voor een €57.000 elektrische auto.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bruneelm
Je bedoelt dat de LM's in BE minder of niet openstaan voor vernieuwing. Mogelijks enkel gestuurd door de ROI die nog in t voordeel is van de ICE volgens BE regelgeving.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
bottom line schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:14:
[...]
Komt omdat bij ons het verschil tussen EV rijden als bedrijfswagen veel minder verschil oplevert als in NL. En Belgen zijn altijd minder snel vatbaar voor vernieuwing. Stel dit, stel dat, ... Nee ik blijf wel gewoon verder doen..
Wat het verschil in NL is weet ik uiteraard niet (al moeite genoeg met de Belgische fiscaliteit te ontwarren :) ).
Wat het verschil in B is wel. In 2018 was het nog nauwelijks de moeite waard om over te stappen van ICE op een EV. 2019 was duidelijk een kantelpunt. Veel meer auto tegen veel minder kosten bij een gelijkaardig budget in het voordeel van een EV. De lol van het EV rijden krijg je er gratis bij. O-)
Voor je aanvankelijk nettoloon maakt het niet uit gezien verschil in bruto en netto gewoon afhangt van het mobiliteitsbudget. En voor eenzelfde budget krijg je veel meer EV dan ICE. En met een EV hou je op het einde van de rit (na 4 of 5 jaar) netto ook gevoelig meer over bij een EV dan bij een ICE. Voor een gelijkaardige auto (binnen eenzelfde budget) ligt de VAA (voordelen van alle aard, hetgeen de werknemer maandelings zelf moet afdragen voor gebruik van een leasewagen betaald door de werkgever) veel lager dan voor een ICE. Bij een ICE is voor de berekening de cataloguswaarde een onderdeel maar is de CO2 uitstoot een voorname factor om dat extra omhoog te duwen. Bij een ICE geldt voor de VAA berekening alleen de catalougsprijs (4% van de catalagusprijs:12) en kom je voor een relatief dure wagen (wat een EV bijna altijd is) meestal uit bij de minimale VAA (toch als je normaal doet en niet voor een Tesla S, e-tron of consoorten gaat, maar die hun CO2 tegenhangers zijn al helemaal van de pot gerukt).
Toch wat betreft onze werkgever (inzake keuze auto). Fiscaliteit is voor iedere werkgever/werknemer idem.
Voor een doorsnee auto (en hoe zwaarder de motor van een ICe hoe groter het voordeel van een EV tov een ICE) levert je dat op 48 maanden tijd al vlug 7.000 € netto voordeel op voor een EV. En in de toekomst (schat ik) zal de balans alleen maar nadeliger worden voor een ICE (en de Belgische overheid heeft er een handje van weg om nieuwe maatregelen met terugwerkende kracht door te voeren).

Mijn persoonlijke mening:
In Wallonië is het gemiddeld WW-verkeer iets te ingewikkeld voor een EV en hebben ze wel wat anders aan hun hoofd dan een salariswagen (Vlaams woord voor leasewagen ter beschikking gesteld door werkgever maar overwegend gebruikt voor privé vervoer).
De gemiddelde Vlaming is:
- Nogal achterdochtig tegen alles wat door de overheid wordt gepromoot,
- ontzettend behoudsgezind,
- gemakzuchtig (laat liever een ander iets voorrekenen dan eigen situatie te optimaliseren)
- kan de hoofdzaken niet van de bijzaken onderscheiden (een auto MOET minstens 1000 Km in één ruk kunnen rijden ook al valt dat in werkelijkheid maar één keer per jaar voor)
- zit met zijn voeten vast in de klei van het heden en kan moeilijk vooruit denken of toekomstige evoluties inschatten,....
- ...

Ze kunnen wel goed feesten en relativeren. :)

ROI? Voor privérijders zou dat een reden kunnen zijn.
Maar 13,5% van de Belgische loontrekkenden heeft de beschikking over een bedrijfswagen (en dan meestal nog met laad en/of tankkaart) en mag die wagen ook privé gebruiken. ROI is dan geen punt (integendeel zie mijn VAA argumentatie, de fiscaliteit is dan overtuigend in het voordeel van een EV).
En ook daar kiest men nog altijd massaal voor een ICE (ik moet er in één ruk mee op vakantie! :)

Beste voorbeeld is mijn (toekomstige) schoonzoon: pas afgestudeerd, aangeworven bij een grote firma. Eén van de voordelen: salariswagen maar verplicht een EV (BMWi3). Eerste reactie: "maar dan kunnen wij daar niet mee op vakantie?" Tot zo ver de "bekommernis" van de klimaatjongeren in de dagelijkse realiteit. :(

IvoB2 wijzigde deze reactie 12-05-2019 20:46 (17%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
mvdam schreef op zondag 12 mei 2019 @ 09:10:
[...]
Zeker, ongeveer €0,09/km
Dan kom ik op zo'n €265 afschrijving per maand. Wow, dat is echt heel laag. Met mijn Model S mag ik blij zijn als ik onder het 3-voudige daarvan blijf. Goed gedaan!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bruneelm
ROI voor een salariswagen? Als privépersoon doet hij geen enkele investering trouwens enkel de LM.
En een LM die geen ROI doet is ten dode opgeschreven, vandaar dat de LM beslist welke modellen er aangeboden worden tegen welke prijs en in BE land wordt de ICE nog het goedkoopst aangeboden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
RichieB schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Dan kom ik op zo'n €265 afschrijving per maand. Wow, dat is echt heel laag. Met mijn Model S mag ik blij zijn als ik onder het 3-voudige daarvan blijf. Goed gedaan!
Dat is dan ook op geen enkele manier een vergelijkbare auto of situatie, hij had die Leaf niet nieuw gekocht hè. Maar, zijn afschrijving komt neer op ca. 15%/jaar, dat is niet heel slecht.

Ik hoop met mijn Leaf onder de €80 per maand (7%/jaar) te blijven afgelopen 2 jaar, voor de Ioniq ga ik uit van €200/maand (10%/jaar) bij 25kkm/jaar.

@mvdam even gemist, heb je de nieuwe Leaf nu nieuw of jong gebruikt? Wat was de schade daarvan en waar ga je nu vanuit qua afschrijving? Wat was voor jou de reden de Leaf te verkiezen boven de Ioniq?

assje wijzigde deze reactie 12-05-2019 17:12 (9%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mvdam

mvdam

Tweaker-Gekkie

daemonix schreef op zondag 12 mei 2019 @ 12:29:
@mvdam Stel je van die ruim 200 km niet al te veel voor...Ik haal de 200 km niet eens met een 40 kWh leaf, rij niet harder dan 100 km/h. Veel snelweg.

Ga dinsdag een lange rit naar België maken, weet dan iets meer over het echte bereik.
Op mijn eerste volle accu (ruim) 300-en-een-beetje km gereden B) was wel kiele kiele en erg zuinig gedaan, (115Wh/km gemiddeld) dus ik haal die 200km wel. Maar die haalde ik in mijn 30kWh ook.

Op dagen dat het weer een beetje tegen zit zal het lekker zijn dat er meer prik in de accu zit.
RichieB schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:46:
[...]

Haha ik heb m denk ik okay gekocht, en ben altijd zuinig op mijn spulletjes.

Daarbij is de Model S ook wel ietsje prijziger :+
assje schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:06:
[...]
@mvdam even gemist, heb je de nieuwe Leaf nu nieuw of jong gebruikt? Wat was de schade daarvan en waar ga je nu vanuit qua afschrijving? Wat was voor jou de reden de Leaf te verkiezen boven de Ioniq?
Nieuwe is jonggebruikt, heb nog geen plan qua afschrijving. Schade was +- 27k

De ioniq bracht mij gevoelsmatig te weinig nieuws zeker niet qua bereik, en ik heb niet het idee dat ik er met mijn rijgedrag merkbaar zuiniger mee kan rijden dan met een Leaf.

Voor mij waren de grote pluspunten dus 11kWh (netto) extra accu en de ProPilot / adaptive cruise control.

Daarnaast het extra vermogen en de e-pedal maakt het voor mij een heerlijke auto :)

Ik moet ook heel eerlijk bekennen dat ik een Ioniq niet eens overwogen heb. :P

De verwachting is dat ik hier dan toch zeker 2 jaar in ga rijden tot de Model 3's betaalbaar worden, en dan daar wellicht verder in.

Vergeleken met de 30kWh vind ik de 40kWh een veel volwassener auto geworden. Met een lekkere bak vermogen, prima veel functies.

De eerste 700 km zit er alweer bijna op B)

mvdam wijzigde deze reactie 12-05-2019 17:37 (77%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23:03
[...]

Dat is dan ook op geen enkele manier een vergelijkbare auto of situatie, hij had die Leaf niet nieuw gekocht hè. Maar, zijn afschrijving komt neer op ca. 15%/jaar, dat is niet heel slecht.

Ik hoop met mijn Leaf onder de €80 per maand (7%/jaar) te blijven afgelopen 2 jaar, voor de Ioniq ga ik uit van €200/maand (10%/jaar) bij 25kkm/jaar.

ja pointless..... appels en peren..... vergelijk nieuw met nieuw ev/ice en dezelfde klasse of gebruikt zelfde leeftijd en klasse.

Operationele kosten van een EV zijn bijzonder laag, afschrijving ...... ander verhaal (maar wordt al beter, omdat ze goedkoper worden....).

BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), Model 3 besteld, E-niro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rain supreme
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 13-05 00:07
IvoB2 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:43:
[...]

Mijn persoonlijke mening:
In Wallonië is het gemiddeld WW-verkeer iets te ingewikkeld voor een EV en hebben ze wel wat anders aan hun hoofd dan een salariswagen (Vlaams woord voor leasewagen ter beschikking gesteld door werkgever maar overwegend gebruikt voor privé vervoer).
De gemiddelde Vlaming is:
- Nogal achterdochtig tegen alles wat door de overheid wordt gepromoot,
- ontzettend behoudsgezind,
- gemakzuchtig (laat liever een ander iets voorrekenen dan eigen situatie te optimaliseren)
- kan de hoofdzaken niet van de bijzaken onderscheiden (een auto MOET minstens 1000 Km in één ruk kunnen rijden ook al valt dat in werkelijkheid maar één keer per jaar voor)
- zit met zijn voeten vast in de klei van het heden en kan moeilijk vooruit denken of toekomstige evoluties inschatten,....
- ...

Ze kunnen wel goed feesten en relativeren. :)

ROI? Vloor privérijders zou dat een reden kunnen zijn.
Maar 13,5% van de Belgische loontrekkenden heeft de beschikking over een bedrijfswagen (en dan meestal nog met laad en/of tankkaart) en mag die wagen ook privé gebruiken. ROI is dan geen punt (integendeel zie mijn VAA argumentatie, de fiscaliteit is dan overtuigend in het voordeel van een EV).
En ook daar kiest men nog altijd massaal voor een ICE (ik moet er in één ruk mee op vakantie! :)

Beste voorbeeld is mijn (toekomstige) schoonzoon: pas afgestudeerd, aangeworven bij een grote firma. Eén van de voordelen: salariswagen maar verplicht een EV (BMWi3). Eerste reactie: "maar dan kunnen wij daar niet mee op vakantie?" Tot zo ver de "bekommernis" van de klimaatjongeren in de dagelijkse realiteit. :(
@IvoB2, uw mening over de gemiddelde Vlaming is niet echt, … rooskleurig.

Betreffend de Vlaming (en uw aanstaande kleinzoon gok ik,) die een ICE verkiest boven een EV, wellicht is hem het economische voordeel en het voordeel voor het 'klimaat' niet duidelijk gemaakt en/of vindt hij deze voordelen niet genoeg t.o.v. de voordelen die een ICE geeft t.o.v. een EV. Misschien zijn er een aatal Vlamingen over de streep te trekken door een extra voordeel aan te halen zoals het gegeven dat EV's België minder afhankelijk maakt van olie (en daarmee olie-exporterende landen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:35
Ik zag vanmiddag een Leaf 2014 met een trekhaak, ik zag het pas bij het wegrijden en was dus te laat om er naar te vragen. Er zijn kennelijk meer Leaf rijders met een trekhaak.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvdam

mvdam

Tweaker-Gekkie

Een trekhaak of een fietsendragerhaak?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@mvdam 115 Wh/km? Hoe doe je dat? De mijne komt op 150-160 Wh/km...

Gister binnendoor gereden (A27 stond vol), en dan heb je beter verbruik inderdaad, maar snelweg is echt rampzalig bij mij. Omdat ik nu thuislader heb en maar 60 km enkele reis woon-werk verkeer heb ben ik niet zuinig met airco/verwarming, maar aan of uit maakt niet veel uit in het verbruik.

Wat verbruik betreft vind ik de Leaf erg tegenvallen, de Ioniq is met de kleinere accu zuiniger dan de Leaf....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
mvdam schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:51:
Een trekhaak of een fietsendragerhaak?
Geen idee, kun je dat zo zien dan. Volgens zit er geen verschil tussen, behalve dat de ene wel mag en de andere niet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 01:35

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Ik ben wel benieuwd naar de details van de ID (dus niet alleen de commerciele dingen die nu bekend zijn maar de echte specs als laadcurve, efficientie, koeling / rapidgate, laden, app enz)

Car Mania heeft een aantal (imho goede) vragen gesteld. Natuurlijk zo'n PR mannetje, maar toch
YouTube: VW ID.3 - ALLE Infos + Free Supercharging!

Levertijd: 'Tja, we zijn geen startup, we zijn VW, dus als we zeggen midden 2020 dan is dat ook zo'
'- Kia ook niet, maar die hadden toch de vraag onderschat'
VW - "Als je m besteld dan heb je 'm dan ook'

Wat is de CW waarde
- Dat wil ie nog niet zeggen

Accu watergekoeld, met voorverwarming

100kW laden, 125 optie

Trekhaak: Ook dat wordt in Frankfurt bekend gemaakt

Zou mooi zijn als er een trekhaak op zou kunnen. Vind het zelf wel handig om incidenteel eens een karretje of fietsendrager mee te kunnen nemen.

Medio 2020 dus hopelijk bij ons de eerste IDs op kantoor, eens vergelijken met de e-Golf die een collega net heeft opgehaald.

DJSmiley wijzigde deze reactie 12-05-2019 18:34 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
Rain supreme schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:28:
[...]

@IvoB2, uw mening over de gemiddelde Vlaming is niet echt, … rooskleurig.

Betreffend de Vlaming (en uw aanstaande kleinzoon gok ik,) die een ICE verkiest boven een EV, wellicht is hem het economische voordeel en het voordeel voor het 'klimaat' niet duidelijk gemaakt en/of vindt hij deze voordelen niet genoeg t.o.v. de voordelen die een ICE geeft t.o.v. een EV. Misschien zijn er een aatal Vlamingen over de streep te trekken door een extra voordeel aan te halen zoals het gegeven dat EV's België minder afhankelijk maakt van olie (en daarmee olie-exporterende landen).
De noodzaak van het klimaat wordt hier elke donderdag meer dan duidelijk gemaakt. :)
De commentaren daarop van de Vlaming in de sociale media bespaar ik je liever.
De gemiddelde Vlaming is ook redelijk egocentrisch en gaat er van uit dat een ander de problemen moet oplossen en hij nergens schuld aan heeft.
De gemiddelde Vlaming ziet (spijtig genoeg) ook dat er op iedere hoek van de straat een benzinestation staat maar dat het meestal "zoeken" is naar een openbare laadpaal (Brussel heeft er bv. vier (4!).
EV's maken België misschien minder afhankelijk van olie maar dan weer des te meer van andere energiebronnen (gas, bruinkoolcentrale's, kernenergie,....). De Belgische kerncentrale's staan half op instorten (iedere winter is het weer afwachgten of ze genoeg kunnen produceren om het licht in de huizen te laten branden, laat staan een vloot EV's over de weg te laten rijden). En ging NL binnenkort de gaskraan niet dichtdraaien? :)

Fan van de Vlaming en zijn overheid? In 2003 hebben ze beslist dat de kerncentrales ergens rond 2025 dicht moesten. Tot op de dag van heden werd er geen enkele actie ondernomen voor een waardig alternatief. En nu staan ze met de rug tegen de muur. Gas hebben ze niet, waterkracht evenmin. Voor iedere windmolen die men wil bouwen zijn er minstens drie actiecomités om hem tegen te houden. Voor iedere particulier die zonnepanelen op zijn dak legt zijn er minstens drie buren jaloers dat ze zijn energierekening moeten (of dat denken ze toch) betalen. Het aantal elektrische personenwagens in Belgie bedraagt 0.15% van het totaal (0.18% als je ook de bromfietsen, motorfietsen, bussen, bestelwagens, …) in aanmerking neemt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RichieB
[...]
Ik heb mijn Model S ook 2e hands gekocht toen hij 1,5 jaar oud was voor 80% van de catalogusprijs. Ik had gehoopt dat de afschrijving het eerste jaar het hoogst zou zijn, maar nu mijn auto 3 jaar oud is zie ik vergelijkbare modellen (type, leeftijd en kms) weg gaan voor 50% van de catalogusprijs. :| De ANWB koerslijst geeft 60% aan maar ik vraag me af of ik hem daar voor kwijt zou raken. Misschien moet ik het gewoon proberen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvdam

mvdam

Tweaker-Gekkie

daemonix schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:08:
@mvdam 115 Wh/km? Hoe doe je dat? De mijne komt op 150-160 Wh/km...

Gister binnendoor gereden (A27 stond vol), en dan heb je beter verbruik inderdaad, maar snelweg is echt rampzalig bij mij. Omdat ik nu thuislader heb en maar 60 km enkele reis woon-werk verkeer heb ben ik niet zuinig met airco/verwarming, maar aan of uit maakt niet veel uit in het verbruik.

Wat verbruik betreft vind ik de Leaf erg tegenvallen, de Ioniq is met de kleinere accu zuiniger dan de Leaf....
Als je rechtervoet wat zwaarder is gaat het makkelijk om wat hoger in het verbruik te komen.
Ik heb een rit van Purmerend naar Apeldoorn, Apeldoorn naar Nieuwegein en terug, en nog wat km's rondom apeldoorn om de accu leeg te krijgen B)

Alles plakken achter een vrachtwagen met ProPilot :) Behoudens dan de km’s binnen de bebouwde kom.

Het was dat ik behoorlijke trek had en dus geen zin had om hem tot de turtle leeg te rijden, maar volgens leafspy zat er nog bijna 3kWh in het pakket.
PeterZ(on) schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:16:
[...]

Geen idee, kun je dat zo zien dan. Volgens zit er geen verschil tussen, behalve dat de ene wel mag en de andere niet.
Het verschil is dat er op een fietshaak een verhoging zit op de kogel waardoor je er geen dissel op kunt maken.

mvdam wijzigde deze reactie 12-05-2019 22:03 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
mvdam schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:23:
[...]

Het verschil is dat er op een fietshaak een verhoging zit op de kogel waardoor je er geen dissel op kunt maken.

[Afbeelding]
Ok, maar daarvoor was hij al veel te ver weg om dat te kunnen zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
bruneelm schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:47:
ROI voor een salariswagen? Als privépersoon doet hij geen enkele investering trouwens enkel de LM.
En een LM die geen ROI doet is ten dode opgeschreven, vandaar dat de LM beslist welke modellen er aangeboden worden tegen welke prijs en in BE land wordt de ICE nog het goedkoopst aangeboden.
Puur catalogusprijs is de ICE uiteraard goedkoper dan een EV.
Maar in ons bedrijf (ong. 3.000 leasewagens) kies je een auto nie top basis van de catalgousprijs maar op basis van toegewezen budget incl. tankkaart. Omdat een fossiele tankkaart en de fiscaliteit in een ICE veel zwaarder doorweegt op het budget dan in een EV met een laadkaart (met een hogere catalogusprijs) kan je binnen hetzelfde budget bv. een veel betere uitgeruste EV aankopen en inzake eigen bijdrage is deze (wegens de 0 uitstoot) nog eens veel goedkoper.
Als voorbeeld:
Leasebudget: 800 euro: daar heb je in 2019 een dieselwagen catalogusprijs 25K/30K voor, een benzinewagen catalogusprijs 30K/35K (telkens incl. tankkaart) met een maandelijkse VAA van 250-300 € (afhankelijk van de uitstoot) of een EV met catalogusprijs 50K incl. multipas en thuislaadpaal en een VAA van rond de 150 €. Voor de rest is er geen verschil tusse de voertuigen (winterbanden, onderhoud, full omnium,....).
Omdat de gebruikelijke ICE LM niet genoeg keuze in EV's kon aanbieden heeft men speciaal voor het EV contingent een in EV's gespecialiseerde LM aangeduid. En om de termijn tussen bestelling (belangrijk bij lease omdat je dan gebonden bent aan aflopen contract) en levering van de EV naar keuze te overbruggen heeft de werkgever een vloot van enkele 100'den EV's (Kona EV, e-Niro, Tesla3 en Leaf-e) in eigen beheer aangekocht.
Ik weet dan wel wat kiezen. :)
(Hoe de LM haar ROI berekend maakt mij als gebruiker toch niet uit? Als privépersoon wel want dan moet ik deze zelf betalen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AndRo555
bruneelm schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:25:
Je bedoelt dat de LM's in BE minder of niet openstaan voor vernieuwing. Mogelijks enkel gestuurd door de ROI die nog in t voordeel is van de ICE volgens BE regelgeving.
Puur een kostenplaatje. Een EV is zelfs duurder dan een CNG wagen als het op "brandstof" aankomt. Wat wil je ook, elektriciteit is merkbaar duurder dan NL, al de brandstoffen zijn goedkoper, BPM kennen we niet en de verkeersbelasting (=MRB) is verwaarloosbaar voor doorsnee wagens (10 euro per maand voor een Golf op benzine).

En dan is er nog geen laadpaal voor de EV bijgezet en is ook het laden buiten thuis niet meegerekend.

Fiscaal is het ook al niet echt zo interessant tegenover een wagen met lage CO2 uitstoot zoals hierboven al aangehaald is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17:12
In BE veranderen ze de regels ook tijdens het spel. Nieuwe regels rond VAA wijzigen ook voor lopende contracten. Dus hoewel EV nu heel interessant is, is dat volgend jaar misschien niet meer, wegens te veel succes. Ook als je hel net hebt geleased en er dus nog vier jaar mee verder moet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AndRo555
Dat ook nog, zo zijn de plug-in hybrides nu nog net zo interessant als volledige EVs. Maar dat kan eind 2020 wel gaan veranderen mochten ze de WLTP CO2 cijfers gaan gebruiken, dan zijn ze even duur zo niet duurder als de diesel/benzine evenknieën.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@mvdam Ah, achter vrachtwagens hangen. 89 km/h en dan aerodynamisch wat beter dan het front van de Leaf. Dat verklaart een hoop.

Nee, geen zware rechtervoet, maar 100 km/h op de GPS en niet achter een vrachtwaten. Wel altijd op cruise control (en dan maakt een lichte op zware voet niet uit ;))

Pagina: 1 ... 89 ... 92 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True