Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
prettig schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:05:
[...]
Maar als je elders (anders dan thuis) kunt laden als je er toch staat (werk, supermarkt) en die is 80% na 30-45 minuten dan is dat een top oplossing.

De early adaptor EV rijders hebben vaak eigen laadvoorzieningen, maar is maar 25% die dat kan (oprit) en nu komt de de rest langzaam. Met de grotere accu's is de range-stress deels aan het voorbij gaan en nu krijgen we de laad-stress en we zijn gewoon te laat met de oplossingen.
Snelladen bij de supermarkt, horeca of winkelcentrum zie ik als een degelijk alternatief op thuis laden. Echter moet dit niet als een cashcow gezien worden, maar juist om klanten aan te trekken en ze langer binnen te houden.

Maar niets zo fijn als thuis laden en elke ochtend een volle accu (sorry I-Pace eigenaren). Mijn eigen laadpunt komt aan de schuur en via een kabelbrug over de stoep kan ik mijn auto op een openbare plaats laden. Natuurlijk snap je dat ik dit zeker niet elke dag ga doen en met 360 km per week aan woon-werk verkeer hoeft dit ook helemaal niet. Ik verwacht genoeg te hebben aan laden in het weekend en op mijn papadag. Zo laad ik direct van de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Bestemming is ook je werk, Hier op de zaak kan het personeel en bezoek gewoon zowat voor niks vol laden (personeel dat thuis niet kunnen laden en bv 1 paal voor de hele straat staan). Ideaal (zeker met de huidige range).

Als ik kijk op het industrieterrein hier dan is het ronduit bedroevend hoe weinig laadvoorzieningen er zijn bij bedrijven, moeten ze gewoon gaan verplichten. Bv. 10 man personeel: 2 laadpalen (noem maar wat, maar nu doen heel veel bedrijven niks).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
prettig schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:34:
Bestemming is ook je werk, Hier op de zaak kan het personeel en bezoek gewoon zowat voor niks vol laden (thuis niet kunnen laden en 1 paal voor de hele straat staan). Ideaal (zeker met de huidige range).

Als ik kijk op het industrieterrein hier dan is het ronduit bedroevend hoe weinig laadvoorzieningen er zijn bij bedrijven, moeten ze gewoon gaan verplichten. Bv. 10 man personeel: 2 laadpalen (noem maar wat, maar nu doen heel veel bedrijven niks).
Zelfs dat is beter dan laadpalen in woonwijken.
Je geeft die partijen de macht over die parkeerplek. Uiteindelijk is het hele goedkope grond voor die exploitant die veel te veel vraagt voor zijn kWh.

Zonde van mijn geld en dat resulteert uiteindelijk in lege, ongebruikte parkeerplekken.

Waarom zou he openbaar gaan laden voor 30-40 cent, als je bij de Lidl gratis kunt snelladen, bij Tesla voor 20 cent en op werk voor 10-25 cent of zelfs gratis?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Omdat de lidl volstaat met goedkope mensen zoals ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Ja absoluut. Zelf een bloedhekel aan verplichtingen richting bedrijven. Maar dit is best belangrijk.
Erger me mateloos aan directeuren die zelf niks zien in EV's (en wel een dikke s-klasse rijden) en dus niks doen en zo eigenlijk de groei van ev's remmen bij het personeel.

En qua investering valt het reuze mee voor bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:37
Op mijn werk hebben we twee laadpunten en iets van 600 man personeel :')

Gelukkig ook maar weinig ev's, het gebeurt zelden dat ze beide bezet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:58
Heb je een laadpas nodig bij de snelladers van Lidl?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:01

Glewellyn

is er ook weer.

PASware schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:11:
Heb je een laadpas nodig bij de snelladers van Lidl?
Nee. Je kan de sessie starten met het display.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dfrenner schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:40:
[...]

Zelfs dat is beter dan laadpalen in woonwijken.
Je geeft die partijen de macht over die parkeerplek. Uiteindelijk is het hele goedkope grond voor die exploitant die veel te veel vraagt voor zijn kWh.

Zonde van mijn geld en dat resulteert uiteindelijk in lege, ongebruikte parkeerplekken.

Waarom zou he openbaar gaan laden voor 30-40 cent, als je bij de Lidl gratis kunt snelladen, bij Tesla voor 20 cent en op werk voor 10-25 cent of zelfs gratis?
hoe lang denk je dat dat gratis blijft? Net als laatpassen die onder het tarief van de laadpaal operator (CPO) blijven, dat is natuurlijk geen duurzaam verdienmodel. Z'n Telekom pas gaat straks net als Maingau dat gedaan heeft (Tjoh, niet alsof ik dat niet voorspelt had), hogere tarieven vragen.

Het CPO tarief is over het algemeen tussen de 20 en de 30 cent ex btw voor een publieke (getenderde) AC laadpaal en ja in de toekomst komt daar ook andere druk qua prijzen op maar op de kortere termijn zal elke laadpas aanbieder die prijzen + een mark-up gemiddeld over gaan nemen.

Profiteer dus van verschillende laadpassen met (tijdelijke) lage tarieven (die ze hebben om klanten te winnen) of speciale gevallen waar de laadpas relatief goedkoop is (Sommige laadpassen bij Fastned bijvoorbeeld) doordat ze gemiddelden rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-10 21:45
Mar.tin schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:14:
Persoonlijk denk ik dat voor de grote, enorme, overgrote meerderheid een monofase 3,7kW lader ZAT is.
En dan ook nog voor >99% van de tijd méér dan zat is.

De uitzonderingen zijn:
Mensen die voor hun werk veel km's maken.
Vakanties
Mensen die van veel km's maken houden.

Ik heb deze discussie al zo vaak gevoerd met een collega die een Kona gaat kopen. De "van-leeg-naar-vol" tijd is nauwelijks relevant. Hij woont 10km van zijn werk. Zélfs als hij léég aan komt thuis, en er 3,7kW in gaat prikken om 23:00 s'avonds en om 6:00 weer weg moet heb je 7 uur de tijd om te laden = 25,9 kWh = ruim 100km bereik.
In 9 van de 10 gevallen hoeft hij de dag daarna alleen naar zijn werk. (10km) om daar vervolgens verder te kunnen laden. = 33,3kWh bij 9 uur aanwezig op werk. En je bent dus weer vol.

Op de vraag: Hoe vaak rijd je dan 400 km op een dag? Krijg ik als antwoord: nja, wel, uhm, eens in de 3 maanden, dan gaat ie naar Groningen naar een klant.
Op de vraag: Stop je dan wel eens onderweg: Ja meestal wel. Maar dan ga ik heus niet snelladen hoor, want dan moet ik een uur wachten tot ie vol is.

Mensen zitten met een tank-kronkel in hun hoofd. Alsof je auto elke dag leeg voor de deur staat, alsof je elke dag heul ver weg moet.

Ik zou zelf alleen al voor het rijgemak wel een snelstopje over hebben. Los van de duizenden euro's die het me scheelt per jaar aan brandstof.

[...]

Tja, in mijn geval is 10kWh bijna een halve (bruikbare) accu. Mijn Leaf 30kWh heeft 24-en-een-beetje beschikbaar. Dan is 10kWh wel zéker de moeite. :+.

Binnenkort-ish met 40+ kWh erin, dan ga ik ook niet meer overal stekkeren, maar zoveel mogelijk goedkoop op werk :+
Ik zit eigenlijk in de exacte situatie die je schetst. 50 a 55k km per jaar en heb het oog op een etron. (ja de fiscaliteit heeft er mee te maken, prive zou ik nooit dat geld aan een wagen uitgeven, laat staan de helft.)

De etron laad momenteel enkel tot 11kW 3 fase (22kW is nog niet beschikbaar). Wat betekent dat op een enkele fase maximaal 3.7kW geladen kan worden. Thuis ligt er slechts 1 fase (1x 63A). Gaat 3.7kW genoeg zijn is de vraag? Gemiddeld gezien moet 10 uur laden op een avond+nacht wel mogelijk zijn, dus dat is dan 37kWh minus wat verliezen. Neem dan een vrij grote EV en je hebt net iets meer als 100km geladen op een nacht. Dagelijks pendelen is 2x70km. Op het werk schat ik de kans op laden in op 95%, daar is de volle 11kW wel mogelijk.

Daarnaast nog een 15 a 20 keer per jaar een business trip van 2x450km per keer. Onderweg is dat niet problematisch, want daar zijn er 150kW+ laders, echter is je EV meestal wel vrij ver leeg als je thuiskomt. Als je dan
~35kWh kan bijladen en de volgende dag 2x70km moet doen in mindere omstandigheden (koud, etc.) en niet kan laden op het werk, dan is het echt krap.

Volgens mij wel doenbaar, maar toch wel nipt.

Of toch naar 3 fasen gaan, maar dat is nieuwe elektra aansluiting, nieuwe 3 fase kabel naar de oprit (2.5 carré enkelfasig ligt er al), en een vorm van load balancing. Dat laatste is totaal overbodig bij 3.7kW op 63A enkelfase, maar wel echt noodzakelijk voor 11kW 3 fase of 3x25A of 3x32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
GoldenSample schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:17:
[...]

hoe lang denk je dat dat gratis blijft? Net als laatpassen die onder het tarief van de laadpaal operator (CPO) blijven, dat is natuurlijk geen duurzaam verdienmodel. Z'n Telekom pas gaat straks net als Maingau dat gedaan heeft (Tjoh, niet alsof ik dat niet voorspelt had), hogere tarieven vragen.

Het CPO tarief is over het algemeen tussen de 20 en de 30 cent ex btw voor een publieke (getenderde) AC laadpaal en ja in de toekomst komt daar ook andere druk qua prijzen op maar op de kortere termijn zal elke laadpas aanbieder die prijzen + een mark-up gemiddeld over gaan nemen.

Profiteer dus van verschillende laadpassen met (tijdelijke) lage tarieven (die ze hebben om klanten te winnen) of speciale gevallen waar de laadpas relatief goedkoop is (Sommige laadpassen bij Fastned bijvoorbeeld) doordat ze gemiddelden rekenen.
Dat is alleen door de lage volumes.
Infrastructuur, pand, personeel is veel hoger bij Benzine en Diesel dan bij stroom.

Toch is de marge op benzine en diesel 20% van die marge bij 35 cent per kWh op stroom...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:16
Quotes staan niet op de goede volgorde, achja.
Z___Z schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:38:
Volgens mij zijn langzaamladers bij supermarkten echt nutteloos. De meeste mensen zijn maar een uur bij de supermarkt. Dan kan je met een 11 kW lader op 1 fase maar 3,6 kW bijladen. Gezien ~60 kWh accu's op dit moment de norm lijkt te worden voor betaalbare EVs en bijna iedereen of van huis en/of naar huis gaat vanaf de supermarkt, is dat nauwelijks de moeite waard. Als supermarkten laders willen plaatsen zullen dat toch echt snelladers moeten zijn om enigzins nut te hebben.

Ik denk wel dat langzaamladers in woonwijken en bij bedrijven nodig zijn en blijven. Destination charging zal het gros van het laden moeten oplossen. Snelladers zullen nodig blijven om langere afstanden te kunnen rijden. Het tarief van snelladen mag dan ook best duurder zijn dan van destination charging, want deze stations worden in principe alleen incidenteel gebruikt. Dit is een beetje vergelijkbaar met snelweg tanken.
Als je op een 11kW lader maar met 1 fase kan laden is niet echt de schuld van de lader ;).

Als we bij supermarkten snel laders moeten plaatsen vraag ik me af wat voor kabels we moeten gaan leggen naar de supermarkt. Een lader van 150kW heeft een kabel nodig van 4x koper 150mm2 + 75/150mm2 aarde. (216Ampere over 3 fase bij 400v).

Als je dus uitgaat van 10 elektrische auto's die je wilt gaan laden mag je gaan kijken hoeveel koper je wel niet nodig heb. dit vergeleken 10x 22kW (55A bij 230v) waar je 100 auto's aan hangt. (Elke paal 4x 16mm2 + 1x8mm2)
Z___Z schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:12:
[...]

Mijn punt is, dat het de moeite waard moet zijn om je kabel te pakken en in te pluggen. IMHO is dat niet de moeite waard voor minder dan 10 kWh lading. Ik denk dat je sowieso niet aan de EV zou moeten beginnen als je thuis niet kan laden. Als je thuis al kan laden, dan is de supermarkt te dichtbij om daar ook te laden. Grote winkelcentra is een ander verhaal. Die hebben een groter verzorgingsgebied en een langere tijd dat je er bent.
Het punt is dat het uiteindelijk overal mogelijk moet zijn om een elektrische auto aan te schaffen ookal heb je geen eigen oprit. Hierbij moeten de minder bedeelde mensen een goedkopere (+-20-30kWh) auto kunnen kopen en zover mogelijk kunnen komen zonder continu naast de snelweg te staan terwijl er bij de supermarkt gewoon geladen kon worden voor een goedkoop tarief.

De meer vermogende persoon die in de toekomst gewoon een 60-200kWh auto kan kopen kan altijd thuis of in de buurt laden en hoeft niet perse op locatie langzaam te laden en zullen dus niet perse gaan stekkeren. Hierdoor blijft er wel meer vermogen over voor de rest van de auto's.
prettig schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:05:
[...]

Nu wel over paar jaar laad je ev's naar 80% in 5-10 minuten en met grotere en lichtere accu's dan nu. Idem als tanken nu.
Nogmaals het vermogens probleem. Laten we doen alsof elke auto in de toekomst 100kWh heeft waarbij je van 10 naar 80% laat laden. Dat is 70kwh. Als we dat in 5 minuten willen doen hebben we 840kW nodig per auto. 840kW op 400v 3 fase is 1212 ampere. daarvoor heb je 6x5 aders van 300mm2 nodig. Voor zulke vermogens moet je alles gaan waterkoelen of op middenspanning een auto gaan laden (bij 10kV nog steeds 48 Ampere)
Als je een 200kWh accu heb zoals de roadster 2020 heb je het dubbele nodig. Praktisch totaal onhaalbaar dus.

Waarom zou je in 5-10 minuten willen laden langs een snelweg terwijl de auto gemiddeld 20 uur per dag stil staat.
Z___Z schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:43:
[...]

Er komt vanzelf laadpaalbelasting om de woonwijkpalen te bekostigen. Zal hetzelfde zijn als een parkeervergunning. Auto verplaatsen als hij vol is ‘s avonds gaan “normale” mensen echt niet doen. Als ik niet thuis kan laden zou ik niet eens nadenken over een EV. Regelmatig snelladen (1x/week) is echt zonde van mijn tijd.
Net zoals dat er nu wegenbelasting bestaat en belastingen op brandstoffen.
Als er uiteindelijk 2 a 3 bronnen zijn van 22kW en daaraan 30-50 laadpunten hoeft niemand zijn auto te verplaatsen en zijn ze zo goed als allemaal 100% de volgende ochtend.
dfrenner schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:28:
[...]

Ik parkeer er zelf nu ook zo veel mogelijk, doe mij maar liever snelladers tijdelijk, dan ruzie mot dat vrije plekje.

Wat ga je doen als 50% EV rijdt? 50% van de parkeerplaatsen uitrusten met laders?!

Dat is echt veel te duur.

4 laders per paal is nu al hopeloos verouderd, laat staan over 4 jaar.

Als ik eens tel, kom ik nu tot 7/8 voertuigen die hier in de straat met enige regelmaat laden.

Ik hen liever snelladers, dat ik weet dat ik zo weer weg ben. Die snelladers heb je sowieso nodig voor vakantieperiodes in de toekomst.

Denk niet alleen aan die paar % die nu elektrisch rijdt, maar vooral aan 20%, 50% of zelfs 70% EV’s.

Ik laadt liever snel tijdens een boodschapje, dan heel de avond/nacht aan een lader, waar je alsnog in de toekomst niet zeker bent van een plekje, wegens de groei van EV’s...

Snelladers staan nog in de kinderschoenen en nu heeft men het al over 500kw snelladers. Als dat straks doorzet is het gewoon hetzelfde als tanken.
Laders zijn alleen veredelde connecties aan het net. Daarom kunnen ze bij massaproductie een heel stuk goedkoper gemaakt worden. Hiernaast heb je enorme kabeldiameters nodig voor vermogens boven de 350-500kW. het klinkt leuk in de theorie met vermogens van 500kW+ Maar je hebt daarvoor al een eigen transformator nodig aka uitbreiding van de bestaande infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
rodebest schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:47:

Laders zijn alleen veredelde connecties aan het net. Daarom kunnen ze bij massaproductie een heel stuk goedkoper gemaakt worden. Hiernaast heb je enorme kabeldiameters nodig voor vermogens boven de 350-500kW. het klinkt leuk in de theorie met vermogens van 500kW+ Maar je hebt daarvoor al een eigen transformator nodig aka uitbreiding van de bestaande infrastructuur.
Geen idee wat dit allemaal kost.
Ik weet wel dat een heel pand (benzine station, met alles intallaties onder en boven de grond ook niet echt goedkoop zijn.

Toch liggen de marges daar veel lager... Mocht het volume hoog genoeg worden met 500kw laders en mocht dit echt haalbaar zijn, dan mag het best wat kosten en over langere tijd terugverdienen.

350kw is volgens mij nu al realiteit, dus is het niet gewoon een kwestie van tijd?

Ik kan mij niet voorstellen dat we er nu al zijn met de ontwikkelingen, we staan aan het begin...

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 17-01-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
AndRo555 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:35:
[...]

Ik zit eigenlijk in de exacte situatie die je schetst. 50 a 55k km per jaar en heb het oog op een etron. (ja de fiscaliteit heeft er mee te maken, prive zou ik nooit dat geld aan een wagen uitgeven, laat staan de helft.)

De etron laad momenteel enkel tot 11kW 3 fase (22kW is nog niet beschikbaar). Wat betekent dat op een enkele fase maximaal 3.7kW geladen kan worden. Thuis ligt er slechts 1 fase (1x 63A). Gaat 3.7kW genoeg zijn is de vraag? Gemiddeld gezien moet 10 uur laden op een avond+nacht wel mogelijk zijn, dus dat is dan 37kWh minus wat verliezen. Neem dan een vrij grote EV en je hebt net iets meer als 100km geladen op een nacht. Dagelijks pendelen is 2x70km. Op het werk schat ik de kans op laden in op 95%, daar is de volle 11kW wel mogelijk.

Daarnaast nog een 15 a 20 keer per jaar een business trip van 2x450km per keer. Onderweg is dat niet problematisch, want daar zijn er 150kW+ laders, echter is je EV meestal wel vrij ver leeg als je thuiskomt. Als je dan
~35kWh kan bijladen en de volgende dag 2x70km moet doen in mindere omstandigheden (koud, etc.) en niet kan laden op het werk, dan is het echt krap.

Of toch naar 3 fasen gaan, maar dat is nieuwe elektra aansluiting, nieuwe 3 fase kabel naar de oprit (2.5 carré enkelfasig ligt er al), en een vorm van load balancing. Dat laatste is totaal overbodig bij 3.7kW op 63A enkelfase, maar wel echt noodzakelijk voor 11kW 3 fase of 3x25A of 3x32A.
Ik wist het wel: gelijk naar 3 x32A gaan met loadbalancing lader (je gaat er neem ik aan de nodige jaren in rijden). Dus die paar K euro's heb je hoop lol van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:25
[...]

Moet er echt 3 fase in die audi (en andere 3 fase ladende auto's) of mag het ook 3 maal dezelfe fase zijn.
b.v. de Golf: 2 fase laden. Lijkt op een kookgroep. En die zit ook vaak op 1 fase

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
BarryH schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:28:
[...]

Moet er echt 3 fase in die audi (en andere 3 fase ladende auto's) of mag het ook 3 maal dezelfe fase zijn.
b.v. de Golf: 2 fase laden. Lijkt op een kookgroep. En die zit ook vaak op 1 fase
Goed punt. Weet ik eigenlijk niet of dat mag/kan. Een 3 phase rectifier voeden met 3 keer dezelfde fase geeft natuurlijk wel een pak meer ripple op de DC bus en dan is de vraag of de DC-DC stage er achter er mee om kan (en de batterij als de ripple er door gaat).
Een ander idee was om een 3 phase variable speed drive te gebruiken om 3 phase AC te maken via DC van single phase AC, maar dan is het bijna even duur als gewoon alles omzetten naar 3 phase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
rodebest schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:47:

Nogmaals het vermogens probleem. Laten we doen alsof elke auto in de toekomst 100kWh heeft waarbij je van 10 naar 80% laat laden. Dat is 70kwh. Als we dat in 5 minuten willen doen hebben we 840kW nodig per auto. 840kW op 400v 3 fase is 1212 ampere. daarvoor heb je 6x5 aders van 300mm2 nodig. Voor zulke vermogens moet je alles gaan waterkoelen of op middenspanning een auto gaan laden (bij 10kV nog steeds 48 Ampere)
Als je een 200kWh accu heb zoals de roadster 2020 heb je het dubbele nodig. Praktisch totaal onhaalbaar dus.
hmmmmm 450kw is er al.
https://autoweek.com/arti...-three-minute-ev-charging
Dat gaan ze gewoon oplossen en nog sneller.

Maar ben het ook met je eens: laders moeten volume producten worden, gewoon din-rail module in je meterkast. Zodat ze overal in kunnen.
Standaard met load-balancing, netwerk, kwh, PV, slimme meter connectie, V2G, etc ....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dfrenner schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:47:
[...]

Dat is alleen door de lage volumes.
Infrastructuur, pand, personeel is veel hoger bij Benzine en Diesel dan bij stroom.

Toch is de marge op benzine en diesel 20% van die marge bij 35 cent per kWh op stroom...
Natuurlijk, prijzen gaan dalen, 100%
Punt is echter dat een AC laadpaal echt geen drol kost & het grote potentie heeft als buffer op het net dankzij de auto accu (en niet enkel met terugleveren maar ook door het selectief afknijpen van het laadvermogen). Op de APX maar zeker op de Reserve/Onbalansmarkt gaat dit zeker met een toename van het aandeel duurzame energie geld op leveren. Ook locale congestie op het net (dat het transformatorhuisje op de hoek het niet meer trekt als iedereen om 6 uur een pizza in de oven schuift en z'n warmtepomp 2 graden omhoog plust) kun je met een AC laadpaal + auto veel beter vermijden. Deze mogelijkheden heb je in veel mindere mate met snelladers & de impact voor de gebruiker zal groter zijn.

Terugkomend op de kosten van z'n laadpaal & de net aansluiting (ook die kosten structuur moet/gaat natuurlijk volledig op de schop en veel meer vraag & aanbod gestuurd worden net als het nu al met echte grootverbruikers gebeurd) blijft zo een laadpaal in de basis niet veel meer dan een paar degelijke stopcontacten in een doos, een energiemeter, wat zekeringen + een opgevoerde Rasberry PI er in. Op de langere termijn in echt grote volumes gaat de prijs zakken tot nog geen 300 euro voor je simpele laadpaaltje thuis. Economy of scale gaat zijn ding zeker wel doen.

Ook een snellader gaat natuurlijk flink zakken in prijs, echter blijft de vermogenselectronica natuurlijk gewoon duurder (deze is op dit moment stiekem best wel vergelijkbaar met bijvoorbeeld AC-DC electronica voor de telecom industrie) en er zit in verband met de vermogens gewoon veel meer materiaal in. Een kabel, connector etc. van 200+ Ampère continue is gewoon een stevige bak koper, laat staan met de vloeistof gekoelde super snel laders.

Combineer dat met het feit dat op veel plaatsten het bedraden van een AC lader letterlijk maar over een paar meters kabel in de grond leggen gaat (je gebruikt heel goed al bestaande infra) en je ziet dat het kostenplaatje significant blijft verschillen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-10 19:27
Misschien een hele domme vraag.... Ik wil zo’n Zappi laadpaal aanschaffen via het werk om thuis mijn auto op te laden. Wij hebben zonnepanelen liggen en ik wil mijn auto zoveel mogelijk uit deze opbrengsten gaan laden. Een Zappi is daar ideaal voor. Maar hoe ga ik mijn laadbeurten declareren op de zaak? Is dat met een laadpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
prettig schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:18:
[...]

hmmmmm 450kw is er al.

Maar ben het ook met je eens: laders moeten volume producten worden, gewoon din-rail module in je meterkast. Zodat ze overal in kunnen.
Standaard met load-balancing, netwerk, kwh, PV, slimme meter connectie, V2G, etc ....
Hiervoor bedoel ik ook praktisch onhaalbaar, theoretisch is het prima mogelijk.
Er komen ook genoeg 1MW laders voor vrachtwagen op depot's (jumbo, lidl etc) puur omdat dat economisch rendabel is voor grote vrachtwagens waar een uur stilstand verlies betekend.

Een 50KW DC lader kost +-25k alleen voor aanschaf terwijl een 22KW AC charger business line inclusief 2 aansluitpunten, montage met paal 3k incl. btw. Voor de prijs van 1x 50KW kan je dus 176KW aan "langzaamladers" neerzetten. waar je 16 auto's aan kan knopen.

In Drechsteden zijn er 7-10 300KW laders van ABB geplaatst en er wordt een busremise gebouwd waar 37 elektrische bussen 's nachts worden geladen via een 50KW lader tegelijk. Voor deze laders kost de bekabeling al gauw 2 ton puur door de vermogens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodebest
Sunri5e schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:04:
Misschien een hele domme vraag.... Ik wil zo’n Zappi laadpaal aanschaffen via het werk om thuis mijn auto op te laden. Wij hebben zonnepanelen liggen en ik wil mijn auto zoveel mogelijk uit deze opbrengsten gaan laden. Een Zappi is daar ideaal voor. Maar hoe ga ik mijn laadbeurten declareren op de zaak? Is dat met een laadpas?
Zover ik weet ligt dat aan het je werkgever.
Sommige werkgevers werken met een laad pas waar je gebruikte kWh's automatisch vergoed worden.
Voor andere werkgevers heb je voor thuis een kWh meter in je meterkast waar alleen de laadpaal aan hangt. Dan kan elke X periode de hoeveelheid verbruikte kWh's doorgeven aan je werkgever.

[ Voor 3% gewijzigd door rodebest op 17-01-2019 23:17 . Reden: url ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
prettig schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:18:
[...]

hmmmmm 450kw is er al.

Vergeet niet dat Elon Musk zijn eigen uitspraak dat 350KW “childsplay” is heeft tegengesproken met dat 200-250KW toch wel het maximaal haalbare is zonder dat het teveel belasting geeft op de batterij. En nu wil ik niet zeggen dat hij altijd gelijk heeft, maar Tesla heeft momenteel een van de beste BMS.

En laten we eerlijk zijn; 3-4 uur rijden en een kwartier laden is toch acceptabel voor 99% van de gebruikers in 99% van de gevallen? Natuurlijk geld dit voor personenwagens. Een vrachtwagen, pick-up of busje kunnen grotere batterij kwijt en meer KW’s verweken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 00:22

_V_

Glewellyn schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:10:
Uiteindelijk heb ik dode koeien om de stoelen van m'n auto laten zetten, ik houd wel van de geur en het vlees eet ik toch ook met smaak op. Zonde om het leer niet te gebruiken!
Impact van leer-productie houdt niet op bij de slacht van Bessie42.
Wikipedia: Leather
Wikipedia: Leather production processes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Deveon schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:32:
[...]

Vergeet niet dat Elon Musk zijn eigen uitspraak dat 350KW “childsplay” is heeft tegengesproken met dat 200-250KW toch wel het maximaal haalbare is zonder dat het teveel belasting geeft op de batterij. En nu wil ik niet zeggen dat hij altijd gelijk heeft, maar Tesla heeft momenteel een van de beste BMS.

En laten we eerlijk zijn; 3-4 uur rijden en een kwartier laden is toch acceptabel voor 99% van de gebruikers in 99% van de gevallen? Natuurlijk geld dit voor personenwagens. Een vrachtwagen, pick-up of busje kunnen grotere batterij kwijt en meer KW’s verweken.
Vergeet niet dat juist het professionele vervoer erg gebonden is aan rij en rusttijden, daardoor heeft ook daar nog sneller laden op gegevenmoment weinig toegevoegde waarde.

Overigens zie je in China soms gewoon bussen met 2x GB/T (hoewel china geloof ik gaat mergen met CHAdeMO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
GoldenSample schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:42:
[...]

Vergeet niet dat juist het professionele vervoer erg gebonden is aan rij en rusttijden, daardoor heeft ook daar nog sneller laden op gegevenmoment weinig toegevoegde waarde.
Klopt, maar dan moeten die rusttijden wel afgestemd worden op laadplaatsen en tegenwoordig hebben ze al moeite met parkeerplaatsen, laat staan dat er ook nog geladen moet worden.

Overigens begint de laadcurve van de Model 3 ook tussen de 50 en 60% al weer te dalen, dus als het kan houd je eigenlijk op roadtrips maar de helft van je batterij aan tussen de laadstops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Deveon schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:58:
[...]

Klopt, maar dan moeten die rusttijden wel afgestemd worden op laadplaatsen en tegenwoordig hebben ze al moeite met parkeerplaatsen, laat staan dat er ook nog geladen moet worden.

Overigens begint de laadcurve van de Model 3 ook tussen de 50 en 60% al weer te dalen, dus als het kan houd je eigenlijk op roadtrips maar de helft van je batterij aan tussen de laadstops.
überhaupt krijgt zo een Tesla Supercharger ook geen 330A continue door z'n kabel (wat je nodig hebt om boven de 100kW uit te komen bij een 400V voertuig). 200A als continue stroom, dan houd het wel een beetje op zonder Liquid cooling. Dat is ook prima natuurlijk maar het is dus ook aan de lader kant een beperking bij de huidige superchargers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:27
Voor de zakelijke rijders hierbij mijn eerste ervaring met de MIA voor een EV. November vorig jaar besteld en dan moet je dus binnen 3 maanden melden bij RVO. Komt nog wat extra gedoe bij om E-herkenning te regelen. Vorige week gemeld, investeringsbedrag plus geschat bedrag voor laadpaal en installatie daarvan.
Vandaag bericht ontvangen dat het in de belastingaangifte kan worden verwerkt en zij geen aanleiding zien voor controle.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
japie06 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:19:
Interessante stelling die ik op twitter tegen kwam:

Stelling: We moeten de laadinfrastructuur vooral gaan uitbreiden met snelladers op strategische plekken en niet langer investeren in langzame laadpalen in de openbare ruimte. Te duur, te veel overlast.

Wat zijn jullie meningen?
Voor mij is de tijd bij een snellader al snel verloren tijd dus zoveel mogelijk vermijden en ook vrijwel nooit nodig als je auto voldoende range heeft. Meer dan ca. 4u per dag zit ik zelden achter het stuur. Die andere 20u graag wel een stekker er in en dat mag dan best een langzame zijn als het maar binnen enkele passen van mijn bestemming is. En uiteraard zal het grootste deel van die 20u op de oprit worden doorgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[b]

Dat zijn allemaal argumenten die totaal geen rekening houden met de gebruikers. Die natuurlijk ook veel liever voor de deur oplaad dan te moeten wachten bij een snellader.
Ja meer rekening houden met gebruikers. Iedereen met EV zou eigen oprit met laadpaal moeten hebben. Dus dat pleit voor subsidie; niet alleen voor de auto, maar ook voor laadpaal met oprit (of andersom) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Ik zou voor thuis een 10 KW DC lader overwegen, dat kan prima met jouw 63A aansluiting en evt loadbalancing. En ook best betaalbaar (vanaf ca. 3k) als je er 1500eur extra voor over hebt om 5 jaar lekker te slapen in de wetenschap dat je accu de volgende dag weer helemaal vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-10 19:27
rodebest schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:15:
[...]

Zover ik weet ligt dat aan het je werkgever.
Sommige werkgevers werken met een laad pas waar je gebruikte kWh's automatisch vergoed worden.
Voor andere werkgevers heb je voor thuis een kWh meter in je meterkast waar alleen de laadpaal aan hangt. Dan kan elke X periode de hoeveelheid verbruikte kWh's doorgeven aan je werkgever.
En hoe werkt dat bij zo’n Zappi? Kan dat met een laadpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:05
Vlaamse overheid gaat een groepsaankoop doen voor 4 elektrische wagens (https://www.samenelektrisch.be/)

Peugeot iON
Vanaf € 16.652

Renault ZOE R90 (huur)
Vanaf € 16.450

Nissan Leaf
Vanaf € 32.133

Hyundai KONA Electric EV 39
vanaf € 34.149

Grote korting op Ion maar ja wie wil dat nog? Wagen is in jaren niet meer geupdate en de prijs is praktisch hetzelfde gebleven.
Op de LEAF en KONA een korting van respectievelijk € 907 en €350. Bij de KONA snap ik het wel, de auto is splinternieuw (volgens mij is de 39 batterij zelfs niet eens beschikbaar op dit moment)
Dus niet echt de grote korting, maar het is een poging veronderstel ik.

Als je niet te kieskeurig bent, ben je volgens mij nog beter af met stockwagens. Ik kijk al uit naar Autosalon om alle autoconstructeurs wat uit te vragen over de ontwikkelingen op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-10 22:13

3_s

@gerre1 Las ik ook net, maar had niet gezien dat het over de 39kWh versie ging.
Is die zelfs al aangekondigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
eltron schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 01:38:
[...]

Ik zou voor thuis een 10 KW DC lader overwegen, dat kan prima met jouw 63A aansluiting en evt loadbalancing. En ook best betaalbaar (vanaf ca. 3k) als je er 1500eur extra voor over hebt om 5 jaar lekker te slapen in de wetenschap dat je accu de volgende dag weer helemaal vol is.
11kw ac laden of 10kw DC !
Die Setec DC lader haalt geen 10kw... is max 20A... meestal rond de 8kw, afhankelijk van spanning accu-pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:05
@3_s Ik heb het alvast nagevraagd. Ze hebben blijkbaar gekeken of ze de wagens effectief voldoende kunnen leveren. Daarom veronderstel ik dat weldra beschikbaar moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:04

databeestje

Von PrutsHausen

BarryH schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:28:
[...]

Nee, want dan moet er 3x 16A door een 2,5mm2 draadje, die brand dus door (omdat alles in-fase is). Bij 3 fase heffen de stromen elkaar in de nul-leider op door de 120 graden fase verschuiving.

Ook niet proberen dus.

Zoals hieronder aangegeven wordt, een kookgroep heeft 2 fase draden en 2 nul leiders zodat dit geen probleem is, en een automaat die afschakelt als 1 van de 2 draden meer dan 16A trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
Sunri5e schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 07:12:
[...]

En hoe werkt dat bij zo’n Zappi? Kan dat met een laadpas?
Eerlijk gezegd snap ik meer van de de elektrotechnische kenmerken van laders etc. minder van de laadpassen en software aangezien ik zelf nog geen laadpaal/elektrische auto heb.
Zappi heeft wel een FAQ Waarin zakelijk declareren kort wordt besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Gisteren wat verder van huis gereden met de I-Pace, maar het werd knijpen. Een reis van 250km en kwam thuis met nog 19km bereik. Was vertrokken met een volle batterij en heb niet harder dan 130 gereden.
Vanmorgen de auto van de lader gehaald met zo'n 200km bereik. Het is nog even wachten op de DC lader...

Toch jammer van het bereik van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:23
Brains schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:50:
Gisteren wat verder van huis gereden met de I-Pace, maar het werd knijpen. Een reis van 250km en kwam thuis met nog 19km bereik. Was vertrokken met een volle batterij en heb niet harder dan 130 gereden.
Vanmorgen de auto van de lader gehaald met zo'n 200km bereik. Het is nog even wachten op de DC lader...

Wat je gemiddelde verbruik per km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Gisteren heen 3.38km/kWh en terug 3.72km/kWh. De ritten daarvoor, met meer provinciale wegen, boven de 4km/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:20
Brains schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:50:

Voor mij was het met de Leaf wel een eye opener, hoeveel het wel scheelt als je 100 rijd. Dan denk je, jaja, dat zal wel wat schelen, maar het scheelt echt meer dan je denkt. Probeer het eens als je een keer een langere rit voor de boeg hebt in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Hiervoor had ik een plug-in Ampera, daar kon ik 60-70km op de accu rijden. Die werd boven de 100 ook onzuiniger. Het is even wennen en uitproberen. Op de terugweg toch zitten rekenen en had voordat ik terugreed twee snelladers uitzocht voor als de nood aan de man kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haaibaa2 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:59:
[...]

Voor mij was het met de Leaf wel een eye opener, hoeveel het wel scheelt als je 100 rijd. Dan denk je, jaja, dat zal wel wat schelen, maar het scheelt echt meer dan je denkt. Probeer het eens als je een keer een langere rit voor de boeg hebt in de winter.
Ik rij nu sinds twee weken ook 106 op de teller (=100 op de GPS) en het scheelt enorm met mijn Ampera-e. Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat je met een I-Pace ook gewoon continue 130 kan rijden, en dat klopt natuurlijk ook wel, maar dan lijkt het mij niet zo gek dat je maar 250 km bereik hebt. Overigens wel een erg mooie auto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
haaibaa2 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:59:
[...]

Scheelt ook veel met een ICE, misschien net iets minder dan een EV vanwege de efficientiecurve/BSFC van een ICE. Je wordt er alleen niet met de neus op gedrukt bij een ICE omdat je toch makkelijk 500+ km op een tank haalt en op enkele minuten terug 500+km hebt.

Echter denk ik niet dat de doorsnee mensen 100 ipv van 130 gaan rijden als iedereen straks aan de EV zit, dus 250km met een i pace is wel reëel zo te zien.
Een diesel Golf haalt ook zo wat de helft van het verbruik bij 90 ipv 130. (2.7l/100km ipv 5.5l100km, oftewel 1op 37 ipv 1 op 18)
databeestje schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:45:
[...]

Nee, want dan moet er 3x 16A door een 2,5mm2 draadje, die brand dus door (omdat alles in-fase is). Bij 3 fase heffen de stromen elkaar in de nul-leider op door de 120 graden fase verschuiving.

Ook niet proberen dus.

Zoals hieronder aangegeven wordt, een kookgroep heeft 2 fase draden en 2 nul leiders zodat dit geen probleem is, en een automaat die afschakelt als 1 van de 2 draden meer dan 16A trekt.
De kabel is niet het probleem, daar kan er een dikkere gelegd worden. De vraag is of de interne 3 fase power converter in de etron (of andere EV) over weg zou kunnen met 3x16A allemaal dezelfde fase.

[ Voor 28% gewijzigd door AndRo555 op 18-01-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-10 22:13

3_s

Ik merk ook dat ik meer en meer 110 km/h rij, ipv 130 km/h vroeger.
(op snelweg, eh, binnendoor nog iets trager :+ )

Niet zozeer omdat ik er anders niet geraak, maar eerder als hobby om m'n gemiddeld verbruik zo laag mogelijk te krijgen.
Ik zit nu op 16,4 kWh, maar heb geen vergelijk hoe 'goed' dat dat is. Het is wel 1,3 kWh meer dan toen het buiten nog 20°C was.

Daarbij valt me op dat het voorverwarmen een groot verschil is. Gisteren moest ik naar een klant op een 50tal kilometer. 's Morgens, voorverwarmd in warme garage: gemiddeld verbruik van 14,5 kWh. 's Avonds, hele dag auto buiten gestaan: gemiddeld verbruik van 18 kWh.

Als ik 's morgens vertrek in een warme auto, heb ik geen behoefte aan verwarming, lage stand zetelverwarming is voldoende om warm te blijven.
's Avonds zet ik ze meestal wel op, 21°C.
Dus ik weet niet dat het grote verschil in verwarming of voorverwarmde batterijen zit …
Dat zou ik nog eens moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:04

databeestje

Von PrutsHausen

AndRo555 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:10:
[...]

De kabel is niet het probleem, daar kan er een dikkere gelegd worden. De vraag is of de interne 3 fase power converter in de etron (of andere EV) over weg zou kunnen met 3x16A allemaal dezelfde fase.
Dat zeg je nu wel, maar hoe ga je dat stukje achter de laadconnector vervangen dan, en de printbanen in de lader van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:44

ktf

Misschien dat het al een keer gemeld is, maar de prijs van de Peugeot ion en de Citroen C0 in de topicstart klopt niet meer. Een tijd geleden is er een flink bedrag vanaf gegaan, de prijs is nu meer in lijn met die van de iMiev.

Wat ik wel jammer vind is dat de prijs van de occasions niet mee omlaag is gegaan. Occasions worden gewoon gewaardeerd naar de originele aanschafprijs, niet naar de nieuwe aanschafprijs. Nu worden die drie auto's sowieso weinig tweedehands aangeboden, wat ik erg jammer vind. Het lijkt me een ideale auto om als tweede te hebben (kort woon-werkverkeer, boodschappen, etc.) De Twizy is toch net te klein, te open en te langzaam m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
databeestje schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:27:
[...]

Dat zeg je nu wel, maar hoe ga je dat stukje achter de laadconnector vervangen dan, en de printbanen in de lader van de auto?
Ja dat hoort ook nog bij de converter, maar de kans is (heel) groot dat dat stuk gewoon hetzelfde is als de optionele 22kW lader, zeker gezien de modulariteit in de auto industrie.Dan is alles tot 7.4kW vanaf een enkele fase wel mogelijk voor het deel tussen de laadpoort van de auto en de converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

ktf schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:10:
Misschien dat het al een keer gemeld is, maar de prijs van de Peugeot ion en de Citroen C0 in de topicstart klopt niet meer. Een tijd geleden is er een flink bedrag vanaf gegaan, de prijs is nu meer in lijn met die van de iMiev.

Wat ik wel jammer vind is dat de prijs van de occasions niet mee omlaag is gegaan. Occasions worden gewoon gewaardeerd naar de originele aanschafprijs, niet naar de nieuwe aanschafprijs. Nu worden die drie auto's sowieso weinig tweedehands aangeboden, wat ik erg jammer vind. Het lijkt me een ideale auto om als tweede te hebben (kort woon-werkverkeer, boodschappen, etc.) De Twizy is toch net te klein, te open en te langzaam m.i.
Ik ben er ook nog niet helemaal achter waarom dit zo is gegroeid. 2 1/2 jaar geleden heb ik in m'n auto-vergelijkspreadsheet nog een iOn genoteerd voor €5500, nu is het... 8-12k? Waarom zou je ooit zo'n auto kopen ipv een tweedehands Leaf? Maarja, blijkbaar willen mensen hem nog steeds, anders zouden ze niet zo duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-10 01:25

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Tja waarom? Ik heb mijn i-miev waarschijnlijk permanent uitgeleend aan mijn zus.
Ik heb aardige auto's genoeg, maar de i-miev mis ik iedere dag.

Voor 5000 euro kocht ik er zo weer één, maar ik heb geen zin om er zo'n 11.000 euro voor uit te geven, dat kostte mijn 2012 i-miev twee en een half jaar geleden ook.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Kijk wat ik nou toch bij ons op het parkeerterrein zie

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4890/46063023444_7bfdd087f5_b.jpg

Best al aardig wat stations om te tanken in Europa:
https://www.netinform.net/h2/h2stations/h2stations.aspx

[ Voor 28% gewijzigd door BlakHawk op 18-01-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

In Nederland? Hoe is die hier gekomen uit Zwitserland? Grappig dat er nog promo ix35 FC's zijn, ik dacht dat die inmiddels allemaal alweer waren vervangen door Nexo's.

(er staan veel vlaggetjes op de waterstofstationkaart, maar er zijn er maar weinig waar je openbaar kunt tanken, en de ix35 kan (of iig: kon origineel) maar tot 350 bar, dus misschien 250km op de snelweg)

[ Voor 38% gewijzigd door mux op 18-01-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mux schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:29:
In Nederland? Hoe is die hier gekomen uit Zwitserland? Grappig dat er nog promo ix35 FC's zijn, ik dacht dat die inmiddels allemaal alweer waren vervangen door Nexo's.

(er staan veel vlaggetjes op de waterstofstationkaart, maar er zijn er maar weinig waar je openbaar kunt tanken, en de ix35 kan (of iig: kon origineel) maar tot 350 bar, dus misschien 250km op de snelweg)
Hij kwam aanrijden toen ik weg reed, dacht al iets op de zijkant gezien te hebben. Dus toen ik terug kwam even gekeken. Toen zag ik idd fuel cell staan en merkte ik het kenteken op.

Vond het wel grappig, toeval.

Ik zit bij de universiteit leiden, dus komen wel vaker buitelandse auto’s. Maar de eerste keer zo’n “speciale”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-10 06:56
Hehe, eindelijk :P :

De Ford F150 wordt elektrisch

https://www.nu.nl/auto/56...trische-pick-uptruck.html

Wel jammer, kunnen we deze niet meer altijd noemen als: zuipende-ICE-cashcow-waarvoor-ze-compliance-voertuigen-uitbrengen-zodat-ze-hem-kunnen-blijven-verkopen. O-)

[/vrijdagmiddagpost]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
EQC krijgt 1 fase AC laden en 110KW snelladen. Dat wordt net z’n teleurstelling als de I-Pace. Is Audi dan de enige traditionele autobouwer die snapt dat je de accu ook moet opladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deveon schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:29:
EQC krijgt 1 fase AC laden en 110KW snelladen. Dat wordt net z’n teleurstelling als de I-Pace. Is Audi dan de enige traditionele autobouwer die snapt dat je de accu ook moet opladen?
Nee, maar de andere drukken de kosten omdat de meeste mensen toch alleen maar op 1 enkele fase kunnen laden thuis. Enkele west europese landen vormen daar echt een uitzondering op met de grote aanwezigheid van 3 fase in vele woningen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zit je dan in je Mercedes of Jaguar waarin ze kosten moeten drukken. Is dat nog premium? _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Het zou in ieder geval handig zijn als een 3-fase interne lader een optie zou zijn. Dus gewoon voor een meerprijs. Dan hoef je het niet standaard in te bouwen, maar biedt je wel keus voor landen met een moderne 3-fase-infrastructuur. Helaas heb ik dat nog nooit gezien. Zeker bij auto's met een grote accu is dat echt een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe mensen de EQC thuis opladen mogen ze lekker zelf weten. Frustrerende van die 1-fase lader is dat je die auto’s dan het hele weekend een laadpaal in de buurt ziet innemen, en op ‘t werk de hele werkdag een plek benutten, en je het ze niet eens echt kwalijk kunt nemen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-10 11:39
Vandaag op de A1 tegengekomen, een Nissan Leaf met Range extender....
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RIk4BQY.jpg

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 18:06
Zo vol heb ik het nog niet eerder gezien bij een Fastned. Je zal maar MOETEN laden, dan kan je wel een uurtje uittrekken voordat je aan de beurt bent. 8)7

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:52

CyBeRSPiN

sinds 2001

VidaR-9 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:23:
Zo vol heb ik het nog niet eerder gezien bij een Fastned. Je zal maar MOETEN laden, dan kan je wel een uurtje uittrekken voordat je aan de beurt bent. 8)7

[YouTube: Fastned druk]
Ach nog 2 weken, dan is de Maingau gekte weer over en gaat iedereen weer lekker thuis aan de paal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Da's A4 Den Ruygen Hoek noordwaarts zeker? Die staat praktisch altijd vol. Zo vol.... da's wel extreem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
mux schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:33:
Da's A4 Den Ruygen Hoek noordwaarts zeker? Die staat praktisch altijd vol. Zo vol.... da's wel extreem :)
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
prettig schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:30:
[...]

11kw ac laden of 10kw DC !
Die Setec DC lader haalt geen 10kw... is max 20A... meestal rond de 8kw, afhankelijk van spanning accu-pakket.
Hangt i.d.d. niet alleen af van de maximale stroom, maar ook van de spanning waarmee de auto kan laden. dus als de Etron 500V aan kan, dan kun je met 10Kw laden.
Ik begreep uit de vraagstelling dat 3 fase 11kw bij de etron niet zou kunnen (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
eltron schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:59:
[...]

Hangt i.d.d. niet alleen af van de maximale stroom, maar ook van de spanning waarmee de auto kan laden. dus als de Etron 500V aan kan, dan kun je met 10Kw laden.
Ik begreep uit de vraagstelling dat 3 fase 11kw bij de etron niet zou kunnen (?)
Ik dacht dat die gewoon 11kw AC kan zelfs 22KW (optioneel) .....dan ben je gek als je dc lader neemt.

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 18-01-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-10 20:48
prettig schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:10:
[...]

Ik dacht dat die gewoon 11kw AC kan zelfs 22KW (optioneel) .....
De e-tron kan inderdaad 11 kW AC laden. De 22 kW is (nog) geen optie. Een tweede laadpoort is wel een optie, maar ze kunnen niet gelijktijdig worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Yero schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:52:
Het zou in ieder geval handig zijn als een 3-fase interne lader een optie zou zijn. Dus gewoon voor een meerprijs. Dan hoef je het niet standaard in te bouwen, maar biedt je wel keus voor landen met een moderne 3-fase-infrastructuur. Helaas heb ik dat nog nooit gezien. Zeker bij auto's met een grote accu is dat echt een must.
Ook leuk als na-inbouw accesoire (zonder bijtelling) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
@VidaR-9 Ik kom dagelijks langs de FastNed de A1 net ten oosten van Apeldoorn (ochtendspits en avondspits) en kijk dan altijd even opzij. 's Ochtends zie ik nooit een auto. 's Avonds een doodenkele keer één.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
prettig schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:10:
[...]

Ik dacht dat die gewoon 11kw AC kan zelfs 22KW (optioneel) .....dan ben je gek als je dc lader neemt.
Klopt, als je drie fase aansluiting hebt kan dat en ben je gek als je voor de DC lader kiest als je met drie fase meer kunt laden. Ik dacht dat bij AndRo555 3-fase niet kon vanwege de mogelijkheden van de auto, maar het betrof de huisaansluiting (een relatief zware 1-fase aansluiting). Daar zitten waarschijnlijk flink extra kosten aan om het om te zetten van 1 x 63A naar 3x35A bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
eltron schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:44:
[...]

Klopt, als je drie fase aansluiting hebt kan dat en ben je gek als je voor de DC lader kiest als je met drie fase meer kunt laden. Ik dacht dat bij AndRo555 3-fase niet kon vanwege de mogelijkheden van de auto, maar het betrof de huisaansluiting (een relatief zware 1-fase aansluiting). Daar zitten waarschijnlijk flink extra kosten aan om het om te zetten van 1 x 63A naar 3x35A bijvoorbeeld.
Ik ging het toch fijn gelijk omzetten. hoop lol van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
mux schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:33:
Er is toch maar een Den Ruygen Hoek en heet Den Ruygen Hoek west. :/

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 22:02

Malarky

Wils voor wat ieder

henri055 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:42:
@VidaR-9 Ik kom dagelijks langs de FastNed de A1 net ten oosten van Apeldoorn (ochtendspits en avondspits) en kijk dan altijd even opzij. 's Ochtends zie ik nooit een auto. 's Avonds een doodenkele keer één.
Weinig grote organisaties in het oosten met veel elektrische auto’s in het wagenpark. Houden zelf niet ver kantoor van Ruygen Hoek met al snel zo een duizend EVs in de lease. Dat helpt wel om na kantoortijd snel zo een Fastned vol te krijgen. Want meer dan bezette 100 laadpalen op een kantoorlocatie wordt stroomtechnisch altijd lastig. Regio Amsterdam heeft nog wel meer bedrijven met een groot elektrisch wagenpark. Onder andere een van de grootbanken heeft een stevig EV wagenpark en die moeten het ook met ongeveer 100 laadpalen in totaal doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Malarky op 18-01-2019 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Malarky schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 23:03:
[...]

Weinig grote organisaties in het oosten met veel elektrische auto’s in het wagenpark. Houden zelf niet ver kantoor van Ruygen Hoek met al snel zo een duizend EVs in de lease. Dat helpt wel om na kantoortijd snel zo een Fastned vol te krijgen. Want meer dan bezette 100 laadpalen op een kantoorlocatie wordt stroomtechnisch altijd lastig. Regio Amsterdam heeft nog wel meer bedrijven met een groot elektrisch wagenpark. Onder andere een van de grootbanken heeft een stevig EV wagenpark en die moeten het ook met ongeveer 100 laadpalen in totaal doen.
En veel Schiphol taxi’s. Dit waren ook nagenoeg allemaal taxi’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 22:49
Als je Etron, EQC of IPace geld kan betalen is een 3-fase naar DC mid power lader thuis (10-25 kW) natuurlijk geen enkel probleem. Ik stel voor dat na dit bericht verder te laten rusten. We weten het nu wel.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
VidaR-9 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 23:45:
[...]

En veel Schiphol taxi’s. Dit waren ook nagenoeg allemaal taxi’s.
Kun je bij fastned op afstand zien of de laadstations bezet zijn? En hoe zit dat bij andere aanbieders? Van zijn wachtrij wordt je idd niet blij 😦

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:25
Bij Smoov wel denk ik

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Toch blijft elektrisch rijden levensgevaarlijk. Hoe mooi het allemaal klinkt, had ik bijna iemand overreden. Door mijn eigen alertheid en inschatting is het niet gebeurd maar iemand liep over de stoep en je komt bij een t-splitsing welke iets verhoogd ligt. De vrouw stak over en liep gewoon door om over te steken terwijl je dat dertig km per uur mag rijden. Ze had mij totaal niet gehoord en gezien. Ik ben vaak al voorbereid erop maar dit het gevaar en ik hou er rekening mee. Maar ik kan niets met alles rekening houden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Dat ligt toch eerder aan betreffend persoon dan aan de electrische auto. Er zijn genoeg benzinemotoren die ook nagenoeg geluidsloos draaien als je 30 rijdt,

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nero85
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
itsalex schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:17:
Toch blijft elektrisch rijden levensgevaarlijk. Hoe mooi het allemaal klinkt, had ik bijna iemand overreden. Door mijn eigen alertheid en inschatting is het niet gebeurd maar iemand liep over de stoep en je komt bij een t-splitsing welke iets verhoogd ligt. De vrouw stak over en liep gewoon door om over te steken terwijl je dat dertig km per uur mag rijden. Ze had mij totaal niet gehoord en gezien. Ik ben vaak al voorbereid erop maar dit het gevaar en ik hou er rekening mee. Maar ik kan niets met alles rekening houden.
Daarom wordt vanuit de EU vanaf juli 2019 een Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS) ook verplicht op alle nieuwe EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Dat heeft niet zo zeer met een elektrische auto te maken, soms zie je gewoon dingen over het hoofd.
Ik heb een aantal jaren geleden een fietser geschept op een kruising. Ze stond recht tegenover mij, ik keek link, rechts, links en sloeg linksaf terwijl de fietser rechtdoor kwam.
Ik heb goed gekeken en alle tijd genomen en toch zag ik de fietser pas toen ze op de motorkap lag, gelukkig was ik vanuit stilstand net de kruising op.

Ik weet nog steeds niet waarom ik haar niet heb gezien

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Nero85 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:57:
[...]

Daarom wordt vanuit de EU vanaf juli 2019 een Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS) ook verplicht op alle nieuwe EVs
Die stopt met 20km/h dus in een 30 wijk heb je daar niet zo heel veel aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nero85
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Als je 30 km/u rijdt maken de banden meer dan genoeg geluid om een auto aan te horen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Philos31 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:57:
[...]

Dat heeft niet zo zeer met een elektrische auto te maken, soms zie je gewoon dingen over het hoofd.
Ik heb een aantal jaren geleden een fietser geschept op een kruising. Ze stond recht tegenover mij, ik keek link, rechts, links en sloeg linksaf terwijl de fietser rechtdoor kwam.
Ik heb goed gekeken en alle tijd genomen en toch zag ik de fietser pas toen ze op de motorkap lag, gelukkig was ik vanuit stilstand net de kruising op.

Voor mij reden 2 andere auto's die ze hoorde en zag en daarop wachtte zij totdat deze weg waren en daarna stak ze over. Ze had mij helemaal niet gezien en zeker niet gehoord.

Vergeet niet dat ik in druk stedelijk gebied woon en dit zoveel meemaak. Dat ligt niet aan het feit dat mensen de auto sowieso niet horen.

Ik heb ooit een verschrikkelijk iets voor mijn werk moeten uitwerken met een familie en een fluisterbus. Ook dat was te wijten aan het feit dat je de bus niet hoorde.

Dan kunnen ze het wel verplichten maar voor de auto's nu is er geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:06
Philos31 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:57:
[...]

A-stijl. Die dingen worden steeds breder en er verdwijnen complete motorfietsers in.

Onlangs toevallig een filmpje van gezien. Motorrijder staat op t splitsing stil, om linksaf de hoofdweg in te slaan. Beetje ver links in het vak, maar toch. Komt een auto van rechts, op de hoofdweg. Slaat linksaf de weg in van de motorrijder. Neemt de bocht een beetje kort en rijdt zo met zijn spiegel de motorrijder van z'n sokken ( motorrijder stond nog steeds stil)

Nadere analyse van de beelden van de helmcam van de motorrijder deed vermoeden dat de automobilist door de ruime bocht en de dikke A stijl de motorrijder nooit heeft gezien.

Ook omdat de automobilist voor zich keer of de weg vrij was, en er vanuit ging dat de weg waar hij in moest vrij was, maar dus óók doordat de motorrijder op precies dat plekje volledig achter de A stijl verdween gedurende het nemen van de bocht.

Over geluid gesproken; met m'n winterbanden is m'n EV echt niet geruisloos meer boven de 15km/h.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Toch blijft elektrisch rijden levensgevaarlijk.
Nee hoor, oversteken zonder te kijken is “levensgevaarlijk”. Er had net zo goed een fietser, skater of een te hard rijdende ICE aan kunnen komen. Nog even los van hoe “levensgevaarlijk” een ongeluk met 15-20 km/u is (uitgaande dat de bestuurder of hulpsysteem wel remt en niet vol op de voetganger in rijdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:12:
[...]

Nee hoor, oversteken zonder te kijken is “levensgevaarlijk”. Er had net zo goed een fietser, skater of een te hard rijdende ICE aan kunnen komen. Nog even los van hoe “levensgevaarlijk” een ongeluk met 15-20 km/u is (uitgaande dat de bestuurder of hulpsysteem wel remt en niet vol op de voetganger in rijdt).
dat kan je wel zeggen omdat je het weet maar zo zijn mensen.
Je rekent er misschien niet op, bent afgeleid, nadenkend, kinderen/mensen die tussen auto's oversteken, etc auto's zien niet alles. Hier in druk stedelijk gebied moet je op alles voorbereid zijn.
Ik heb al heel veel voor mijn kiezen gehad in de afgelopen 17 jaar van mijn rijbewijs. Maakt mij niet de beste bestuurder maar wel alert en nadenkend over hoe mensen zijn en reageren. Dat heet inzicht en met elektrisch rijden is dat drie keer zo hoog. Je rijdt niet zo relaxed als met fossiele brandstoffen.
Het gedrag verander je niet zo maar van mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:58
henri055 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:42:
Kom er ook elke dag langs. In de ochtend altijd leeg maar in de middag/avond (16.15 of 17.45) zie ik bijna altijd wel 1 auto staan. Laatste tijd steeds vaker een i-Pace

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
itsalex schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:18:
[...]

dat kan je wel zeggen omdat je het weet maar zo zijn mensen.
Je rekent er misschien niet op, bent afgeleid, nadenkend, kinderen/mensen die tussen auto's oversteken, etc auto's zien niet alles. Hier in druk stedelijk gebied moet je op alles voorbereid zijn.
Het lijkt mij dat iedereen wel weet dat je moeten kijken voordat je oversteekt toch? Dat heeft niets met elektrisch rijden te maken.

Zelf woon ik tegenover een basisschool en leer mijn kinderen toch echt om eerst te kijken of de auto wel stopt. Soms lijkt het alsof de papa’s en mama’s van tegenwoordig niet meer opletten zodra hun eigen kinderen in de staalcontructie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JayPe schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:09:
[...]

A-stijl. Die dingen worden steeds breder en er verdwijnen complete motorfietsers in.

Onlangs toevallig een filmpje van gezien. Motorrijder staat op t splitsing stil, om linksaf de hoofdweg in te slaan. Beetje ver links in het vak, maar toch. Komt een auto van rechts, op de hoofdweg. Slaat linksaf de weg in van de motorrijder. Neemt de bocht een beetje kort en rijdt zo met zijn spiegel de motorrijder van z'n sokken ( motorrijder stond nog steeds stil)

Nadere analyse van de beelden van de helmcam van de motorrijder deed vermoeden dat de automobilist door de ruime bocht en de dikke A stijl de motorrijder nooit heeft gezien.

Ook omdat de automobilist voor zich keer of de weg vrij was, en er vanuit ging dat de weg waar hij in moest vrij was, maar dus óók doordat de motorrijder op precies dat plekje volledig achter de A stijl verdween gedurende het nemen van de bocht.

Over geluid gesproken; met m'n winterbanden is m'n EV echt niet geruisloos meer boven de 15km/h.
Licht beetje aan de auto, kona prima. Maar mijn bmw i3 ..... gewoon brede a-stijl, dus daar moet ik altijd goed op letten.

Maar geluid is absoluut een dingetje. Maak het regelmatig mee als ik kom aanrijden op de zaak, loopt er weer een chauffeur van de overkant over de weg en die hoort me gewoon niet. Heb ik met een ICE zowat nooit meegemaakt.
Zelfde met fietsers (die letten al niet echt goed op), kids die in groepen naar school rijden horen de ev niet aankomen.

Dus dat geluidje mag ook wel bij hogere snelheden (instelbaar zou mooi zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Het lijkt mij dat iedereen wel weet dat je moeten kijken voordat je oversteekt toch? Dat heeft niets met elektrisch rijden te maken.

Zelf woon ik tegenover een basisschool en leer mijn kinderen toch echt om eerst te kijken of de auto wel stopt. Soms lijkt het alsof de papa’s en mama’s van tegenwoordig niet meer opletten zodra hun eigen kinderen in de staalcontructie zitten.
Dat is dus wat ik nou bedoel ... Mensen letten totaal nergens meer op. Tussen weten en doen zit nogal een heel groot verschil en vooral met meerdere mensen. Als je soms ziet hoe idioot met elektrische auto wordt gereden dan weet je dat het gruwelijk mis kan gaan.
De zwakke partij in ons verkeer ziet zichzelf als god en er kan niets gebeuren en als je ziet hoe toeristen/expats etc maar oversteken want die hebben geen idee hoe of wat maar ook kinderen en zeker ouders niet goed op hun kroost letten en dan rij jij met je (elektrische) auto. Dat heb ik al denk ik ruim 10/20 keer in mijn leven mee te kampen gehad en dan spreek ik de ouders aan want een kind kan er niets aan doen maar de ouders hebben druk druk druk (dat hoor je in het gesprek) en in de tussentijd kan er vanalles gebeuren en dan krijsen de kanariepieten hoog in de boom omdat jij een kind hebt doodgereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat dat betreft ben ik erg blij met het voetgangers toetertje in de Volt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
En ik met het "geluid" van de Outlander. Zeer goed hoorbaar buiten de auto en je kan het zelf aan/uit zetten.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nero85 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 09:57:
[...]

Al vind ik het idioot dat ze het dit jaar nog niet verplichten op Hybrides die vaak net op de snelheden waarop dit systeem actief is ook puur elektrisch rijden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verplichting tot geluid maken is feitelijk weer een stap verder op weg naar totale debilisering. Nog minder zelf nadenken, nog minder eigen verantwoordelijkheid.

Ik vraag mij weleens af hoe lang nog voordat we het niveau van IMDB: Idiocracy (2006) bereikt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:07
Zo'n geluid zal weinig helpen, hoe vaak ik het de afgelopen jaren met ICE of fiets al niet heb gehad dat een moeder met kind op de fiets zonder te kijken de weg op komt rijden. Levensgevaarlijk gedrag waar een geluidje echt niet zal helpen, men kijkt gewoon niet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
itsalex schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:40:
[...]

Dat is dus wat ik nou bedoel ... Mensen letten totaal nergens meer op. Tussen weten en doen zit nogal een heel groot verschil en vooral met meerdere mensen. Als je soms ziet hoe idioot met elektrische auto wordt gereden dan weet je dat het gruwelijk mis kan gaan.
De zwakke partij in ons verkeer ziet zichzelf als god en er kan niets gebeuren en als je ziet hoe toeristen/expats etc maar oversteken want die hebben geen idee hoe of wat maar ook kinderen en zeker ouders niet goed op hun kroost letten en dan rij jij met je (elektrische) auto. Dat heb ik al denk ik ruim 10/20 keer in mijn leven mee te kampen gehad en dan spreek ik de ouders aan want een kind kan er niets aan doen maar de ouders hebben druk druk druk (dat hoor je in het gesprek) en in de tussentijd kan er vanalles gebeuren en dan krijsen de kanariepieten hoog in de boom omdat jij een kind hebt doodgereden.
Op plekken waar je weet dat veel kinderen komen, zoals rond scholen, bibliotheken, speeltuinen, woonwijken en sportverenigingen moet je gewoon als automobilist goed oppassen. Heeft IMHO niks met ouders te maken. Kinderen zijn onvoorspelbaar, daar hoor je als volwassenen rekening mee houden. Dat leer je als het goed is tijdens je rijlessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:52

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:11:
Verplichting tot geluid maken is feitelijk weer een stap verder op weg naar totale debilisering. Nog minder zelf nadenken, nog minder eigen verantwoordelijkheid.

Ik vraag mij weleens af hoe lang nog voordat we het niveau van IMDB: Idiocracy (2006) bereikt hebben.
Heeft toch niks met nadenken te maken, als je een auto niet aan hoort komen dan helpt zo’n geluidje toch?
Mag een tram van jou ook niet meer bellen om voetgangers te waarschuwen? Ook eigen verantwoordelijkheid en dikke pech in geval van aanrijdingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Bij de Zoe zet ik het geluid meestal uit aan begin van de rit.

Kom ik in de stad of rijden we op een dijkweggetje oid dan gaag de “Zoemer” weer aan (tot 30km/h)

Je kan nog kiezen tussen 3 geluiden ook :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Toch blijft elektrisch rijden levensgevaarlijk.
Zit op jouw auto dan geen signaal? In de Zoe die ik rijd, zit een luidspreker met een zoem geluid die aan wordt gezet onder de dertig km/u.
Dat zeg jij op basis van jouw persoonlijke ervaringen en onderbuikgevoelens. Maar liever zou ik onderzoek afwachten.

[ Voor 30% gewijzigd door TucanoItaly op 19-01-2019 14:26 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Pagina: 1 ... 45 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.