Quotes staan niet op de goede volgorde, achja.
Z___Z schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:38:
Volgens mij zijn langzaamladers bij supermarkten echt nutteloos. De meeste mensen zijn maar een uur bij de supermarkt. Dan kan je met een 11 kW lader op 1 fase maar 3,6 kW bijladen. Gezien ~60 kWh accu's op dit moment de norm lijkt te worden voor betaalbare EVs en bijna iedereen of van huis en/of naar huis gaat vanaf de supermarkt, is dat nauwelijks de moeite waard. Als supermarkten laders willen plaatsen zullen dat toch echt snelladers moeten zijn om enigzins nut te hebben.
Ik denk wel dat langzaamladers in woonwijken en bij bedrijven nodig zijn en blijven. Destination charging zal het gros van het laden moeten oplossen. Snelladers zullen nodig blijven om langere afstanden te kunnen rijden. Het tarief van snelladen mag dan ook best duurder zijn dan van destination charging, want deze stations worden in principe alleen incidenteel gebruikt. Dit is een beetje vergelijkbaar met snelweg tanken.
Als je op een 11kW lader maar met 1 fase kan laden is niet echt de schuld van de lader

.
Als we bij supermarkten snel laders moeten plaatsen vraag ik me af wat voor kabels we moeten gaan leggen naar de supermarkt. Een lader van 150kW heeft een kabel nodig van 4x koper 150mm2 + 75/150mm2 aarde. (216Ampere over 3 fase bij 400v).
Als je dus uitgaat van 10 elektrische auto's die je wilt gaan laden mag je gaan kijken hoeveel koper je wel niet nodig heb. dit vergeleken 10x 22kW (55A bij 230v) waar je 100 auto's aan hangt. (Elke paal 4x 16mm2 + 1x8mm2)
Z___Z schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:12:
[...]
Mijn punt is, dat het de moeite waard moet zijn om je kabel te pakken en in te pluggen. IMHO is dat niet de moeite waard voor minder dan 10 kWh lading. Ik denk dat je sowieso niet aan de EV zou moeten beginnen als je thuis niet kan laden. Als je thuis al kan laden, dan is de supermarkt te dichtbij om daar ook te laden. Grote winkelcentra is een ander verhaal. Die hebben een groter verzorgingsgebied en een langere tijd dat je er bent.
Het punt is dat het uiteindelijk overal mogelijk moet zijn om een elektrische auto aan te schaffen ookal heb je geen eigen oprit. Hierbij moeten de minder bedeelde mensen een goedkopere (+-20-30kWh) auto kunnen kopen en zover mogelijk kunnen komen zonder continu naast de snelweg te staan terwijl er bij de supermarkt gewoon geladen kon worden voor een goedkoop tarief.
De meer vermogende persoon die in de toekomst gewoon een 60-200kWh auto kan kopen kan altijd thuis of in de buurt laden en hoeft niet perse op locatie langzaam te laden en zullen dus niet perse gaan stekkeren. Hierdoor blijft er wel meer vermogen over voor de rest van de auto's.
Nogmaals het vermogens probleem. Laten we doen alsof elke auto in de toekomst 100kWh heeft waarbij je van 10 naar 80% laat laden. Dat is 70kwh. Als we dat in 5 minuten willen doen hebben we 840kW nodig per auto. 840kW op 400v 3 fase is 1212 ampere. daarvoor heb je 6x5 aders van 300mm2 nodig. Voor zulke vermogens moet je alles gaan waterkoelen of op middenspanning een auto gaan laden (bij 10kV nog steeds 48 Ampere)
Als je een 200kWh accu heb zoals de roadster 2020 heb je het dubbele nodig. Praktisch totaal onhaalbaar dus.
Waarom zou je in 5-10 minuten willen laden langs een snelweg terwijl de auto gemiddeld 20 uur per dag stil staat.
Z___Z schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:43:
[...]
Er komt vanzelf laadpaalbelasting om de woonwijkpalen te bekostigen. Zal hetzelfde zijn als een parkeervergunning. Auto verplaatsen als hij vol is ‘s avonds gaan “normale” mensen echt niet doen. Als ik niet thuis kan laden zou ik niet eens nadenken over een EV. Regelmatig snelladen (1x/week) is echt zonde van mijn tijd.
Net zoals dat er nu wegenbelasting bestaat en belastingen op brandstoffen.
Als er uiteindelijk 2 a 3 bronnen zijn van 22kW en daaraan 30-50 laadpunten hoeft niemand zijn auto te verplaatsen en zijn ze zo goed als allemaal 100% de volgende ochtend.
dfrenner schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:28:
[...]
Ik parkeer er zelf nu ook zo veel mogelijk, doe mij maar liever snelladers tijdelijk, dan ruzie mot dat vrije plekje.
Wat ga je doen als 50% EV rijdt? 50% van de parkeerplaatsen uitrusten met laders?!
Dat is echt veel te duur.
4 laders per paal is nu al hopeloos verouderd, laat staan over 4 jaar.
Als ik eens tel, kom ik nu tot 7/8 voertuigen die hier in de straat met enige regelmaat laden.
Ik hen liever snelladers, dat ik weet dat ik zo weer weg ben. Die snelladers heb je sowieso nodig voor vakantieperiodes in de toekomst.
Denk niet alleen aan die paar % die nu elektrisch rijdt, maar vooral aan 20%, 50% of zelfs 70% EV’s.
Ik laadt liever snel tijdens een boodschapje, dan heel de avond/nacht aan een lader, waar je alsnog in de toekomst niet zeker bent van een plekje, wegens de groei van EV’s...
Snelladers staan nog in de kinderschoenen en nu heeft men het al over 500kw snelladers. Als dat straks doorzet is het gewoon hetzelfde als tanken.
Laders zijn alleen veredelde connecties aan het net. Daarom kunnen ze bij massaproductie een heel stuk goedkoper gemaakt worden. Hiernaast heb je enorme kabeldiameters nodig voor vermogens boven de 350-500kW. het klinkt leuk in de theorie met vermogens van 500kW+ Maar je hebt daarvoor al een eigen transformator nodig aka uitbreiding van de bestaande infrastructuur.