Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:06:
[...]

Heeft toch niks met nadenken te maken, als je een auto niet aan hoort komen dan helpt zo’n geluidje toch?
Mag een tram van jou ook niet meer bellen om voetgangers te waarschuwen? Ook eigen verantwoordelijkheid en dikke pech in geval van aanrijdingen?
Volwassenen horen zelf na te denken. Zowel voetgangers als bestuurders. Dan is nog meer herrie volkomen overbodig temeer daar dit verdwijnt in de totale omgevingsrumoer.

Voor kinderen ligt dat anders. ie kun je niet verantwoordelijk stellen. Maar hier heeft geluid geen enkele zin want een kind is vrijwel continu bezig met z'n eigen wereld en weinig van buitenaf beïnvloedbaar. Ergo, volwassene is altijd schuldig.

Schuldig wil overigens niet zonder meer zeggen dat hij dus ook voor alle gevolgen aansprakelijk is. Aansprakelijkheid is weer iets heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Tja als je als automobilist een voetganger aanrijdt ben je altijd aansprakelijk, ongeacht of je schuldig bent of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Maar de Volt heeft dus een subtiele claxon om voetgangers te waarschuwen? Dat is wel een mooie feature.
Heb met mn hybride al wel eens dat iets of iemand me niet hoort aankomen, bijvoorbeeld een hond die midden op straat (woonerf) ligt. Een normale claxon is wat aso om te gebruiken dan. Ben toen maar uitgestapt om die hond weg te jagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Z___Z schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:08:
Tja als je als automobilist een voetganger aanrijdt ben je altijd aansprakelijk, ongeacht of je schuldig bent of niet.
En dat is denk ik dan weer 1 van de redenen waarom steeds meer en meer voetgangers oversteken zonder al te veel te kijken: het is toch de schuld van de auto als die mij aanrijdt. Aan de andere kant mer ik als voetganger ook op dat auto's zich ook schuldig maken aan het niet opletten. Op een zebrapad heb je hier in België als voetganger gewoon voorrang en moeten auto's stoppen als jij daar wenst over te steken. Ik kan je zeggen dat er heel veel wagens zijn die dat ook niet doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-10 19:07
TucanoItaly schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:25:
[...]

Maar liever zou ik onderzoek afwachten.
Nou dan wacht jij toch het onderzoek af, ik let liever zelf op of men mij ziet en ik kan altijd nog toeteren of bellen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-10 01:25

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Blokker_1999 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:07:
[...]

En dat is denk ik dan weer 1 van de redenen waarom steeds meer en meer voetgangers oversteken zonder al te veel te kijken: het is toch de schuld van de auto als die mij aanrijdt. Aan de andere kant mer ik als voetganger ook op dat auto's zich ook schuldig maken aan het niet opletten. Op een zebrapad heb je hier in België als voetganger gewoon voorrang en moeten auto's stoppen als jij daar wenst over te steken. Ik kan je zeggen dat er heel veel wagens zijn die dat ook niet doen.
Dat klopt, maar je wil niet weten hoeveel zebra's er inmiddels vrijwel onzichtbaar zijn geworden in mijn favoriete land België.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dat geluidje zal ook maar half helpen aangezien er zeer veel mensen volledig afgesloten van de omgeving rond lopen. Twee pluggen in de oren, en de ogen in het beeldscherm van de telefoon. Bewust met het verkeer bezig zijn helpt meer dan een geluidje.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Deveon schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:49:
Zit je dan in je Mercedes of Jaguar waarin ze kosten moeten drukken. Is dat nog premium? _O-
Het is dat ik geen Jag of MB EV kan betalen, maar ik zou het met snelladen zo doen...

Ik heb geen oprit, dus heb liever snellere snellader dan publiek laden.

Maar goed, blijft welles nietes...

Vandaag even wezen kijken bij de model 3. Leuke mooie wagen! Ruimte valt mee. Het zit dichter bij C segment qua ruimte, dan D segment naar mijn idee. Was wel smaller dan ik verwachtte. Afwerking is ook wel fors minder dan de Model S.

Maar ik denk dat ik hem zeker overweeg!
Misschien nog wel prefereer met oog op bijtelling en kosten. Ja nu ik erover nadenk, als het kan en mag van de baas, wil ik voor de Model 3 gaan.

Waar ik vooral afwerking een minpuntje vond, cuphouders achterin, zat gewoon los, schoof heen en weer. Verwacht je bij een Hyundai i10, maar niet in een 60k model 3.
Zo zaten er nog wat losse stukjes, hard plastic, mindere afwerkingspuntjes. Maar het zou mij er zeker niet van weerhouden. Geld maakt een hoop goed 😉

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Blokker_1999 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 15:07:
[...]

Schuld en aansprakelijkheid zijn echt twee verschillende dingen.

Schuldig ben je niet per definitie, aansprakelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
prettig schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:01:

Dus dat geluidje mag ook wel bij hogere snelheden (instelbaar zou mooi zijn).
Wat dacht je van de toeter (claxon)? 8)7

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
dfrenner schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:20:
[...]

Het is dat ik geen Jag of MB EV kan betalen, maar ik zou het met snelladen zo doen...

Ik heb geen oprit, dus heb liever snellere snellader dan publiek laden.

Maar goed, blijft welles nietes...

Vandaag even wezen kijken bij de model 3. Leuke mooie wagen! Ruimte valt mee. Het zit dichter bij C segment qua ruimte, dan D segment naar mijn idee. Was wel smaller dan ik verwachtte. Afwerking is ook wel fors minder dan de Model S.

Maar ik denk dat ik hem zeker overweeg!
Misschien nog wel prefereer met oog op bijtelling en kosten. Ja nu ik erover nadenk, als het kan en mag van de baas, wil ik voor de Model 3 gaan.

Waar ik vooral afwerking een minpuntje vond, cuphouders achterin, zat gewoon los, schoof heen en weer. Verwacht je bij een Hyundai i10, maar niet in een 60k model 3.
Zo zaten er nog wat losse stukjes, hard plastic, mindere afwerkingspuntjes. Maar het zou mij er zeker niet van weerhouden. Geld maakt een hoop goed 😉
En zeiltje meenemen om je bagage droog te houden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 16:28:
[...]

Nou dan wacht jij toch het onderzoek af, ik let liever zelf op of men mij ziet en ik kan altijd nog toeteren of bellen.
d:)b dat is nog beter natuurlijk. Het een sluit het ander niet uit.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-10 13:15
prettig schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:39:
[...]

[YouTube: Tesla Model 3 trunk design flaw]
Bedrijven die in dakgoten doen gaan gouden tijden tegemoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-10 15:24

doc

Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:53:
[...]

Volwassenen horen zelf na te denken. Zowel voetgangers als bestuurders. Dan is nog meer herrie volkomen overbodig temeer daar dit verdwijnt in de totale omgevingsrumoer.

Voor kinderen ligt dat anders. ie kun je niet verantwoordelijk stellen. Maar hier heeft geluid geen enkele zin want een kind is vrijwel continu bezig met z'n eigen wereld en weinig van buitenaf beïnvloedbaar. Ergo, volwassene is altijd schuldig.

Schuldig wil overigens niet zonder meer zeggen dat hij dus ook voor alle gevolgen aansprakelijk is. Aansprakelijkheid is weer iets heel anders.
Genoeg mensen ook met oordopjes in enzo, die moeten ook gewoon zelf goed opletten, dan maakt een geluidje in de auto niet en voegt weinig toe. Als alle voertuigen elektrisch zijn ga je ze vanzelf ook weer beter horen omdat het dan rustiger is op straat ;)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-10 10:06
Qua geluid wil ik ook nog wel een duit(je) in het zakje doen:

Een verplicht geluidje is in mijn optiek net zo'n rare regel als de man met de vlag die voor de eerste auto's vooruit moest lopen.

Als er méér EV's komen, raakt met eraan gewend dat er fluister stille auto's zijn. Omdat de auto's stil zijn schrikt men er nu nog wel eens van, maar de elektrische fiets is toch óók stil? En rijdt vaak veel harder dan je verwacht. Van een stille snelle elektrische fiets schrik je niet, want die waren altijd al stil.
Een elektrische stille scooter is al niet meer zo opvallend. Een elektrische auto went ook snel.

M'n buurvrouw schrok of naja, ze maakte die indruk; dat de auto zoo stil was. onveilig bijna. Goed opletten hoor! Ze was alleen even vergeten dat ze zelf een paar jaar geleden een Ampera hadden. Die net zó stil was. :+

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

JayPe schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:32:
Als er méér EV's komen, raakt met eraan gewend dat er fluister stille auto's zijn. Omdat de auto's stil zijn schrikt men er nu nog wel eens van, maar de elektrische fiets is toch óók stil?
Een fietsbel is nog altijd verplicht (sinds 1906, boete 30 euro), ze mogen die wielrenners wel eens bekeuren die een bel te zwaar vinden om hun record op strava te verbeteren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:37:
[...]

Een fietsbel is nog altijd verplicht (sinds 1906, boete 30 euro), ze mogen die wielrenners wel eens bekeuren die een bel te zwaar vinden om hun record op strava te verbeteren ;)
Claxon is óók verplicht. En die heeft elke EV dan ook.

Wat is je punt?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

JayPe schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:44:
[...]

Claxon is óók verplicht. En die heeft elke EV dan ook.

Wat is je punt?
Dat een stille verkeersdeelnemer m.i. verplicht een mogelijkheid moet hebben om zn aanwezigheid kenbaar te maken. Een claxon maakt teveel geluid, dus vind er niks mis mee om een licht zoemend geluid aan te hebben bij lage snelheden (waar het bandengeluid nihil is). Heeft niks met idiocracy of “we worden steeds dommer” te maken, maar gewoon gezond verstand om ongelukken te voorkomen waar voetgangers / fietsers van achter benaderd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-01-2019 20:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayPe
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:55:
[...]

Dat een stille verkeersdeelnemer m.i. verplicht een mogelijkheid moet hebben om zn aanwezigheid kenbaar te maken. Een claxon maakt teveel geluid, dus vind er niks mis mee om een licht zoemend geluid aan te hebben bij lage snelheden (waar het bandengeluid nihil is). Heeft niks met idiocracy of “we worden steeds dommer” te maken, maar gewoon gezond verstand om ongelukken te voorkomen waar voetgangers / fietsers van achter benaderd worden.
Ah. Een mogelijkheid.

Is niet een verplichting om 'm te gebruiken als ie niet nodig Is.

Idiocracy of regelzucht. Of angst voor het onbekende.

Dove mensen mogen gelukkig nog de straat op, maar als ik op m'n wielrenner zit, heb ik zeker géén dopjes in m'n oren. De rest van snel-elektrofietsend Nederland wel heb ik soms het idee.

Wat is het nut van een verplicht geluidje als je niet verplicht ben je oren open te houden om het ook daadwerkelijk te horen?

Ik ben niet tegen een geluidje maar het probleem van niet opletten ligt volgens mij bij de overstekende personen.
Let wel: ik heb óók kleine kinderen die het liefst als ongeleide projectielen rond rennen. Maar met je ogen dicht loop je tegen een boom, met je oren dicht onder een auto.

Ik kan mijn geluidje aan en uit zetten. Het was een optie van een paar honderd euro om überhaupt een sound generator te hebben. Bij uitzetten ( via een menu dat alleen werkt als de auto stil staat) brand er een irritant lampje, verschijnt er een melding in het display en piept de boel om je te waarschuwen voor het uitgeschakelde geluid.

Als 't geluid aan staat hoor je een soort brommen dat op een soort toerental afhankelijke motor simulatie lijkt. Ík irriteerde mij aan het geluid èn aan de waarschuwingen als het uit staat.

Met een kleine tweak staat ie nu áán, maar met volume op nul (stil) 🔊

Dàt er een geluidje bestaat, het uit en aan kan prima. Maar moet dit gereguleerd? Moet het verplicht, en keert de verzekering straks niet meer uit als je 'm uitzet? Komt de auto niet door de APK als het geluid het niet doet?

Een bel op een fiets is nog wel verplicht maar een wit stuk achterop het spatbord, met daarop een rode lamp met een e keur op die verlichting niet meer. Ook waren knipperende lampjes op de fiets verboden en mocht je lampjes ook niet aan jezelf vast maken maar moest het op het achterspatbord.

Ik roep op m'n racefiets altijd heel hard " FIETS " en desondanks moet ik alsnog slalommen tussen de voetgangers die op het fietspad lopen ipv op het voetpad er net naast. En toch krijg ik een grote bek als ik alleen maar wijs naar het voetpad. Maar gelukkig is die bel verplicht. #Sarcasm (zit erop hoor, belletje. Die paar gram maken voor mij niet het verschil ;-) )

#Rant (moet ik ongesteld worden ofzo? Ohnee. 't is volle maan ;-) )

Lang verhaal kort: liever een kleine claxon dan regelzucht met verplichte continue geluidsvervuiling.

Aan de ene kant moeten autobanden voorzien worden van energie, grip en geluidbelastingslabels, moet het zuiniger, veiliger en stiller, aan de andere kant moeten we met z'n allen weer geluid gaan maken. Raaaaarrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-10 13:15
Is er nog geen apparaat op de markt dat de woosh-woosh van KITT kan produceren? Of dat cruise geluid?

Daar heeft in de 80’s een heel team aan gewerkt om het beste kunstmatige geluid te maken. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? 8)

[ Voor 41% gewijzigd door Pierz op 20-01-2019 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

:Y

Is inderdaad een apparaat voor op de markt:
B-)

Oh, en er is een nieuwe aanwinst:
Afbeeldingslocatie: https://images.autowereld.com/800/211289141176_042013fiat.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 20-01-2019 00:19 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

snip: op de man

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 20-01-2019 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:55:
[...]

Dit, zo een originele ampera subtiele toeter werkt echt prima om mensen van je aanwezigheid attent te mamen. Een geluid dat tot een bepaalde snelheid altijd afspeelt heeft ook weer als nadeel dat de rust die een electrische auto geef enigszins teniet gedaan wordt, daar zit dus comfort en welzijn van de omgeving mogelijk in conflict met veiligheid. Wat daar de oplossing is, dat is een goede. Mogelijk iets met tonen die wel hoorbaar zijn maar niet ver dragen & door glas/woningen geïsoleerd worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
itsalex schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:06:
[...]

Voor mij reden 2 andere auto's die ze hoorde en zag en daarop wachtte zij totdat deze weg waren en daarna stak ze over. Ze had mij helemaal niet gezien en zeker niet gehoord.

Vergeet niet dat ik in druk stedelijk gebied woon en dit zoveel meemaak. Dat ligt niet aan het feit dat mensen de auto sowieso niet horen.

Ik heb ooit een verschrikkelijk iets voor mijn werk moeten uitwerken met een familie en een fluisterbus. Ook dat was te wijten aan het feit dat je de bus niet hoorde.

Dan kunnen ze het wel verplichten maar voor de auto's nu is er geen oplossing.
Ik vind het de grootste onzin!
Ik rijd nu bijna een jaar een phev, waarvan heel veel elektrisch only.

Mijn ervaringen zijn heel anders. Of je de auto hoort is van heel veel zaken afhankelijk, maar voornamelijk ondergrond en snelheid.

Alleen op asfalt is een EV echt stil, onder de pak hem beet 30km/h.

In woonwijken heb je veelal straatstenen en dan hoor je hem prima aankomen.

We overdrijven hoe stil een EV is, ik zit 2 keer per jaar op de fiets en bij 50km/h op asfalt hoor ik een model S overduidelijk aankomen van achteren.

Weet je wat het grootste probleem is met fietsers? 80% rijdt met muziek op, als het niet meer is...

Er zijn maar twee momenten geweest dat mensen mij niet hoorden. Parkeerterreinen met asfalt en vakantieparken met asfalt waar je stapvoets rijdt en mensen op het asfalt lopen.

Verder hoor je een EV overal.

Maar laten we Nederland vooral verder kapot betuttelen met regels, regels en nog meer regels!
GoldenSample schreef op zondag 20 januari 2019 @ 00:49:
[...]

Dit, zo een originele ampera subtiele toeter werkt echt prima om mensen van je aanwezigheid attent te mamen. Een geluid dat tot een bepaalde snelheid altijd afspeelt heeft ook weer als nadeel dat de rust die een electrische auto geef enigszins teniet gedaan wordt, daar zit dus comfort en welzijn van de omgeving mogelijk in conflict met veiligheid. Wat daar de oplossing is, dat is een goede. Mogelijk iets met tonen die wel hoorbaar zijn maar niet ver dragen & door glas/woningen geïsoleerd worden
Airco of blower even opendraaien, werkt prima als er iemand op een parkeerterrein voor je auto loopt en je wil er door...
Maar 9 van de 10 keer horen ze je ook wel aan je banden, ook stapvoets. Alleen je merkt dat ze het geluid nog niet kunnen plaatsen.

Geef het de tijd en mensen horen direct “oh er rijdt een EV achter mij”.
Hoe vaker het gebeurt, dan gaan je hersenen die link direct leggen.

[ Voor 23% gewijzigd door BlakHawk op 20-01-2019 13:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-10 12:25
*Asfalt.

Verder lijkt me het al dan niet hebben van een geluidje nu wel voldoende besproken.
Laten we hier niet een algemeen verkeerstopic van maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:13
Zijn er meer mensen waarvan sinds vanmorgen de NissanConnect EV app niet meer wil inloggen? Het was al weken prut met telkens verlopen sessies. Maar nu zegt ie ineens dat mn wachtwoord/mail niet klopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-10 19:07
Mar.tin schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:03:
Zijn er meer mensen waarvan sinds vanmorgen de NissanConnect EV app niet meer wil inloggen? Het was al weken prut met telkens verlopen sessies. Maar nu zegt ie ineens dat mn wachtwoord/mail niet klopt..
Bij mij doet die het en zegt bijgewerkt op 19 jan maar of dat echt zo is weet ik niet. De accustatus zou kunnen kloppen. Ik gebruikte altijd de Leafmanager op android maar die doet het niet meer sinds 22 dec.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Volgens mij kan dfrenner wel een lifestyle advies gebruiken. “Ik zit 2 keer per jaar op de fiets” ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Lol, hoe maak ik die fout zo vaak?! :F
JopieZoe schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:25:
Volgens mij kan dfrenner wel een lifestyle advies gebruiken. “Ik zit 2 keer per jaar op de fiets” ;-)
Hahaha idd, ik moet vaker sporten. Op de fiets naar werk doe ik alleen met heel lekker weer. 16km enkele reis. Geen douche op werk...

Afgelopen zomer denk ik 7-8 keer gedaan.

[ Voor 55% gewijzigd door BlakHawk op 20-01-2019 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

dfrenner schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:58:
[...]

Lol, hoe maak ik die fout zo vaak?! :F

[...]

Hahaha idd, ik moet vaker sporten. Op de fiets naar werk doe ik alleen met heel lekker weer. 16km enkele reis. Geen douche op werk...

Afgelopen zomer denk ik 7-8 keer gedaan.
Neem een elektrische fiets! Serieus! 27km/u en geen druppeltje zweet! Wou dat ik zo dichtbij werk woonde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-10 19:47
Een goede ligfiets of zelfs een velomobiel zou dan helemaal het einde zijn, als je daar van kunt (leren) houden. Zonder moeite, regen of kou te lijden op je bestemming aankomen. En met dergelijke omstandigheden heb je de fietspaden bijna voor jezelf alleen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
CyBeRSPiN schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:19:
[...]

Neem een elektrische fiets! Serieus! 27km/u en geen druppeltje zweet! Wou dat ik zo dichtbij werk woonde..
Het is een opdracht die iedere keer met 3 maanden verlengd wordt...
Kan opeens zomaar anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

dfrenner schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:29:
[...]

Het is een opdracht die iedere keer met 3 maanden verlengd wordt...
Kan opeens zomaar anders zijn.
Of niet. Maar tot die tijd scheelt het bakken aan brandstof, en in het ergste geval kun je de fiets weer verkopen.
Ik woon ook op fietsafstand van het werk en ik vind het heerlijk, je komt veel wakkerder je werk binnen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Grrrr, heb ik net een positieve berekening gemaakt met betrekking tot elektrisch rijden in een Tesla vs diesel, doen ze dit:

nieuws: Tesla maakt Superchargers 40 procent duurder in Nederland en België

Business case gaat wel redelijk op zijn gat nu...

Tuurlijk het is nog steeds voordeliger.
Maar 120 euro per maand voordeel, is aantrekkelijker dan een paar tientjes.

Om verandering te weeg te brengen binnen het bedrijf helpt boven de 100 euro per maand meer, dan een paar tientjes...

[ Voor 24% gewijzigd door BlakHawk op 20-01-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
Was je afhankelijk van superchargers dan?
Ik hoop daar zelf niet veel meer dan 5x per jaar te komen straks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ja dat kun je toch van te voren bedenken....... die dingen zijn duur. Ionity wil naar brandstof-niveau op termijn. Paaltjes idem..... moet betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
dfrenner schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:44:
Grrrr, heb ik net een positieve berekening gemaakt met betrekking tot elektrisch rijden in een Tesla vs diesel, doen ze dit:

nieuws: Tesla maakt Superchargers 40 procent duurder in Nederland en België

Business case gaat wel redelijk op zijn gat nu...

Tuurlijk het is nog steeds voordeliger.
Maar 120 euro per maand voordeel, is aantrekkelijker dan een paar tientjes.

Om verandering te weeg te brengen binnen het bedrijf helpt boven de 100 euro per maand meer, dan een paar tientjes...
90 euro per maand verlies na dit nieuws betekent dat jij minimaal 1100 kWh per maand uit de supercharger wilt gaan halen. Met de Model 3 is dat ruim 5000 km, per maand! Waarom niet gewoon thuis laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Deveon schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:06:
[...]

90 euro per maand verlies na dit nieuws betekent dat jij minimaal 1100 kWh per maand uit de supercharger wilt gaan halen. Met de Model 3 is dat ruim 5000 km, per maand! Waarom niet gewoon thuis laden?
Thuis is de laadpaal 30 cent per kWh.
Dit helpt niet echt mee om de besrijfspolicy van diesel-only om te krijgen naar diesel of EV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:10:
[...]

Thuis is de laadpaal 30 cent per kWh.
Waarom? Ik betaal maar 21ct aan mijn energieleverancier hoor. Dat verschil komt overeen met mijn vorige post en betekent dat je €90 p/m hebt voor een laadpaal en het moet wel heel gek lopen mocht je dat er niet binnen 3 jaar uit hebben (€3250 budget voor de laadpaal).

Edit: als ik al mijn elektriciteit uit een snellader moest halen was ik echt geen EV gaan rijden. Dan compenseer ik nog liever mijn werkgever met een eigen bijdrage zodat het bijtellingsvoordeel gedeeld wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door Deveon op 20-01-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Deveon schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:15:
[...]

Waarom? Ik betaal maar 21ct aan mijn energieleverancier hoor. Dat verschil komt overeen met mijn vorige post en betekent dat je €90 p/m hebt voor een laadpaal en het moet wel heel gek lopen mocht je dat er niet binnen 3 jaar uit hebben (€3250 budget voor de laadpaal).
Ik probeer een business case te maken dat mijn werkgever goedkoper uit is. Een werkgever is geen liefdadigheidsinstelling om break even te draaien. Hij wil graag goedkoper uit zijn.

De brandstof kosten betaalt hij, leasebedrag ik zelf en bijtelling ik zelf.

Dat is een reden dat diesel only de policy is... Goedkoper is een reden om te veranderen.

Als ik binnen de lease ruimte heb voor een laadpaal zou het wel kunnen denk ik.

Maar dan nog zit er een openbare stoep tussen ons huis en de parkeerplaatsen, waar ik vaker niet pal voor mijn deur kan staan dan wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:24:
[...]

Ik probeer een business case te maken dat mijn werkgever goedkoper uit is. Een werkgever is geen liefdadigheidsinstelling om break even te draaien. Hij wil graag goedkoper uit zijn.
Is tevreden personeel zonder dat het geld kost voor je werkgever niet voldoende? Op alleen brandstof ga je geen gigantische besparing maken omdat het geen grote kostenpost is. Het eerste plus 10% kostenbesparing zou toch voldoende motivatie moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
Jammer Dfrenner. Ik begrijp jouw frustratie. Komt er net wat op de markt dat aan jouw voorwaarden voldoet...
Heb je ook gekeken naar de TCO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
prettig schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:39:
[...]

[YouTube: Tesla Model 3 trunk design flaw]
Is dat een Tesla Björn " sjiiiet " die ik daar hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-10 16:26
https://www.reuters.com/a...2020-source-idUSKCN1PE05R
Toyota en Panasonic gaan samenwerken aan EV accu's. De omvang is in principe de volledige prismatische productiecapaciteit van Panasonic. Alles behalve wat ze voor tesla maken dus.

Lijkt erop dat Toyota eindelijk BEVs serieus gaat nemen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
[...]

Dat is een reden dat diesel only de policy is... Goedkoper is een reden om te veranderen.
Aardgas / CNG is al jaren goedkoper dan diesel. Al eens naar gekeken? Conventioneler dan EV en ook in aanschaf lang niet zo spannend.

Volvo Fiat Mercedes-Benz Volkswagen Audi Skoda. Allemaal modellen met affabriek CNG installaties aan boord.

Stukken schoner dan diesel. En goedkoper.

( maaar geen EV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Maar dan nog zit er een openbare stoep tussen ons huis en de parkeerplaatsen, waar ik vaker niet pal voor mijn deur kan staan dan wel...
een Verlengd Privaat Aansluitingpunt aanvragen, eventueel in combinatie met een MLOEA en dan gebruik maken van de energiebelastingkorting voor EV laders :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-10 16:26
[...]

De brandstof kosten betaalt hij, leasebedrag ik zelf en bijtelling ik zelf.

Als ik binnen de lease ruimte heb voor een laadpaal zou het wel kunnen denk ik.

Hoe zit het met de mogelijkheid om laadpalen op de zaak te plaatsen? Of ben je altijd onderweg?
Grootverbruikers betalen namelijk een stuk minder per kWh. En bij €0,06/kWh is je businesscase waarschijnlijk een stuk aantrekkelijker.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:01:
Ja dat kun je toch van te voren bedenken....... die dingen zijn duur. Ionity wil naar brandstof-niveau op termijn. Paaltjes idem..... moet betaald worden.
brandstof niveau :') Not gonna happen. 70% stijging gaat de EV rijder echt niet accepteren.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Hachy schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:01:
[...]

brandstof niveau :') Not gonna happen. 70% stijging gaat de EV rijder echt niet accepteren.
Zoek het maar op ..... (nu is dacht ik al euro 8,-/laadsessie bij ionity).

Snelladen (150kw of meer) langs snelwegen wordt straks gewoon stuk duurder.
Denk wel dat er zat bedrijven "vlakbij" de snelweg klanten gaan lokken met lagere tarieven (bv. de mcdonalds, of lokale snelladers.... met bv. 50kw snelladers).

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 20-01-2019 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:10:
[...]

Denk wel dat er zat bedrijven "vlakbij" de snelweg klanten gaan lokken met lagere tarieven (bv. de mcdonalds, of lokale snelladers.... met bv. 50kw snelladers).
Bij snelladen betaal je dus niet voor de stroom maar vooral voor de snelheid.

Ik vraag mij af of snelladen überhaupt nog interessant is als het gat tussen thuis langzaam en onderweg snel alleen maar groter wordt.

Heb 't al gezien onderweg vorig jaar: 50kW lader met een vast tarief ( 7,5 euro? ) voor één sessie. Nou. Lekker dan als je met je e-up! even een paar minuten staat om 10kWh te laden. Gelukkig werkte Maingau ook gewoon.

Bij een ionity ga je voor een vast bedrag per sessie dan waarschijnlijk ook achter je oren krabben: beter leeg aankomen en tot 100% vol druppelen dan een klein kort shotje om thuis te komen

Even voor de goede orde: er zijn in Duitsland nu al zoveel gratis 50kW laders, hoe kan je dan überhaupt concureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ben ook benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen.

Kleine accu is dan inderdaad duur bij z'n lader. Maar grote accu en je hebt haast.... neem je de supersnellader (als je EV dat aan kan). Maar er zullen inderdaad legio mensen die iets omrijden en normaal en goedkoper gaan snelladen (bv. op vakantie, en gelijk even lunchen).

Of dezelfde plek staat ook een 50kw lader die wat goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik heb een batterij van 41kWh. Ik betaal met plezier €7,50 of €8 want dat is slechts €0,20 per kWh. Bijna 2x zo goedkoop als gewoon het normale AC11 paaltje in de stad, dus Ionity is dus vooralsnog erg goedkoop. Als je beweringen klopen dan zouden de Ionity sessies straks dus €40 per sessie worden.

Gaat echt niet gebeuren.

En verder wat @JayPe zegt. Straks ligt er 200kWh in je auto en rijdt je er 1000km mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Hachy schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:27:
Ik heb een batterij van 41kWh. Ik betaal met plezier €7,50 of €8 want dat is slechts €0,20 per kWh. Bijna 2x zo goedkoop als gewoon het normale AC11 paaltje in de stad, dus Ionity is dus vooralsnog erg goedkoop. Als je beweringen klopen dan zouden de Ionity sessies straks dus €40 per sessie worden.

Gaat echt niet gebeuren.

En verder wat @JayPe zegt. Straks ligt er 200kWh in je auto en rijdt je er 1000km mee.
Gaan het zien, die gasten van ionity zijn niet achterlijk. Hebben veel meer inzicht in de laadmarkt dan wij en bedenk ook zijn eigendom van autofabrikanten. Zie ze het ook nog koppelen aan de merken van de eigenaren (dus tesla model, dan goedkoper laden). Zelfs tesla verhoogt de tarieven flink.

Wie volgt...... fastned, allego.......ik geloof niet dat het goedkoop blijft (laden bij derden).
Thuis/werk kan goedkoop en destination als de eigenaren er belang bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:38:
[...]

Gaan het zien, die gasten van ionity zijn niet achterlijk. Hebben veel meer inzicht in de laadmarkt dan wij en bedenk ook zijn eigendom van autofabrikanten. Zie ze het ook nog koppelen aan de merken van de eigenaren (dus tesla model, dan goedkoper laden). Zelfs tesla verhoogt de tarieven flink.

Wie volgt...... fastned, allego.......ik geloof niet dat het goedkoop blijft (laden bij derden).
Snelladers onderweg versus een dak voor pV panelen thuis. Als je maar genoeg dak hebt èn een eigen oprit, dan wordt je huis vanzelf veeel meeer waard?

Als je 500+ km kunt rijden hoef je enkel nog op vakantie aan de snellader. De rest van de tijd kijk je wel uit met tarieven die zover uit elkaar zouden gaan liggen.

Het zal allemaal wel loslopen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:38:
[...]

We dachten allemaal dat olie bedrijven geld verslindende partijen waren zonder oog voor de burger, maar we gaan er snel achterkomend dat de energiereuzen nog veel erger zijn! Echt veel erger!

Olie bedrijven steken het niet onder stoelen of banken, maar de Eneco’s van deze wereld zijn hypocriet en vertellen het één, maar doen het ander!

Ik blijf bij mijn standpunt dat het veel goedkoper moet kunnen.

Op 35 cent per kWh, zit volgens vd Bron en tnm 50% marge, dat proberen ze te verbloemen door allemaal zaken die normaal onder de marge vallen apart uit te splitsen. Ik kan zelfs het plaatje niet meer vinden van de prijsopbouw per kWh.

Bij benzine is het zo:Afbeeldingslocatie: https://www.olieprijs.net/sites/olieprijs/files/infographics/benzineprijs-infographic.png

Diesel zat zelfs maar op 9%

Je moet echter wel volumes kunnen leveren, willen de marges omlaag kunnen.

Iedereen heeft het over dure snelladers, maar wat kost het heen en weer rijden van tankwagens, bouwen van complete benzine stations met ondergrondse installaties en personeel dat in de winkels staat?! En dat allemaal voor 9-11% marge op de diesel en benzine prijzen.

Daar wordt echter heel veel geleverd. Dat zal met kWh ook moeten. Geen grote stations, geen personeel, geen tankwagens. Hoe lang zal een snellader meegaan?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/By1vn1g/2019-01-21-00-46-41-Window.png

[ Voor 32% gewijzigd door Hachy op 21-01-2019 00:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

JayPe schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:20:
Even voor de goede orde: er zijn in Duitsland nu al zoveel gratis 50kW laders, hoe kan je dan überhaupt concureren?
Zonder iets van die markt te weten, zou ik zeggen: locatie en apps.

Toen ik vorig jaar richting Toulouse reed, merkte ik het volgende. Het is mogelijk om vrijwel gratis op het eindpunt te komen. Echter, dat is vrijwel altijd vijf tot tien minuten van de snelwg af.

Als je bij een dure Corri-door gaat snelladen, betaal je een hoog bedrag maar ben je geen tijd kwijt. Dat scheelt toch behoorlijk op zo'n wat langere reis. Vijf keer laden en dan vijf keer een kwartier kwijt zijn om van de snelweg af te gaan voor een gratis laadpaal, dat is een slecht idee als je 1100 km per dag wilt rijden in een Renault Zoe.

Tot zover de locatie. De apps spelen ook een rol. Corri-door laadpalen ontsluiten hun status (beschikbaar, in gebruik, buiten gebruik) aan diverse apps o.a. Chargemap. Dat is echt super handig voor het plannen van zo'n lange reis.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

prettig schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:10:

Dat is met benzine natuurlijk niet anders. Langs de snelweg betaal je de hoofdprijs, ga je van de snelweg af het 1e dorpje in, betaal je 5-10 cent minder per liter. Snelladen wordt de splash'n'dash voor die keren dat je verder moet rijden dan je range, of dat je niet op locatie kunt laden. En door de prijs flink te verhogen, forceer je wellicht wat meer dat mensen meer aanvragen doen voor laadpalen, meer werkgevers palen gaan neerzetten, etc. Precies wat volgens mij iedereen wil, je wilt niet stoppen onderweg om te laden, je wilt laden als je aankomt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Ik zou trouwens zeggen dat op dit moment in Duitsland die regel niet opgaat. Er zijn zoveel Kaufland en Aldi/Lidl laders direct aan een afrit dat je praktisch geen extra tijd kwijt bent, met name op routes zoals A12->Ruhrgebiet->Bayern->Oostenrijk of Zwitserland. Met iedere >24kWh auto kun je daar gratis heen zonder significante hoeveelheden tijd kwijt te zijn met wegrijden van de snelweg.

En in sommige gevallen is letterlijk je enige optie een gratis lader, zoals wanneer je vanuit Nederland de Eifel in wilt rijden. Monschau is je enige snellader-optie, en die staat bij een Nissan-dealer.

Maar in de toekomst zal dat absoluut anders worden. Nu zit er soms nog >100km tussen snelladers, dus je moet echt je laadstops plannen. Op een gegeven moment zal er net als in NL elke 20km een lader zijn, en dan kun je gewoon stoppen wanneer je zin hebt om te stoppen. Dan heb je een veel beter businessmodel langs de snelweg, gezien de lader met bordjes aangegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Ik denk dat Ionity gewoon snel de investeringen wil terugverdienen ( dat Is normaal voor een commercieel bedrijf) en zolang ze voorlopen met super snelle laders kunnen ze ook méér vragen.

Als de 350+kW laders gemeengoed worden, is een hogere prijs niet meer vast te houden, tenzij je de monopolie positie kunt vast houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Die zocht ik ja!
Dus 18 van de 34 cent is wat bij benzine en diesel in de 9-11% marge vallen.

Dus of ze maken gruwelijke winst, of volumes moeten omhoog.

Het is toch vreemd dat ik als particulier met een stroomprijs van 21 cent en één enkele auto een laadpaal er makkelijk uit kan halen. Nog binnen de looptijd van 1 leasecontract. Maar een partij die 10 cent stroom betaalt en veel meer dan 1 auto als klant heeft, moet er 18 vent per kWh opgooien.
Of is de levensduur van een laadpaal zo kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
JayPe schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:06:
Ik denk dat Ionity gewoon snel de investeringen wil terugverdienen ( dat Is normaal voor een commercieel bedrijf) en zolang ze voorlopen met super snelle laders kunnen ze ook méér vragen.

Als de 350+kW laders gemeengoed worden, is een hogere prijs niet meer vast te houden, tenzij je de monopolie positie kunt vast houden.
Kijk naar fastned.....liepen voorop en zwaar in de min (en enorme schuldenlast voor z'n klein bedrijf.....).
Tankvol prijs voor een lading (40 tot 50,-) zou het bedrijf levensvatbaar maken.

Of Ionity het gaat lukken is de vraag (er komen zoveel alternatieve laadlocaties bij .....). Denk dat er absoluut vraag is naar de 350-500kw laders (maar wel een veel kleinere groep). En bedenk een land als Duitsland is een stuk groter, men maakt daar meer afstanden op ook nog eens wat hogere snelheden.
Een E-tron eigenaar die van Hamburg naar Munchen moet voor zaken......gaat echt niet vrachtwagen plakken en 3 keer lunchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 19:50
Ik las gisteren dat in september de nieuwe Ioniq uitkomt met 38 kWh. Dat betekent dat ik straks in praktijk de keus heb tussen de 40 kWh Leaf en de 38 kWh Ioniq als opvolger van mijn 24 kWh Leaf.

Voordeel van de Leaf is meer laadruimte en Pro-Pilot, maar de Ioniq heeft 100 kW CCS en voor mij betere ergonomie. Weet iemand of de Ioniq ook lane centering heeft/krijgt? En heeft de Ioniq ook gratis app bediening?

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:02
Veneficus schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:12:
Ik las gisteren dat in september de nieuwe Ioniq uitkomt met 38 kWh. Dat betekent dat ik straks in praktijk de keus heb tussen de 40 kWh Leaf en de 38 kWh Ioniq als opvolger van mijn 24 kWh Leaf.

Voordeel van de Leaf is meer laadruimte en Pro-Pilot, maar de Ioniq heeft 100 kW CCS en voor mij betere ergonomie. Weet iemand of de Ioniq ook lane centering heeft/krijgt? En heeft de Ioniq ook gratis app bediening?
Vanaf eind maart 2019 kun je zelfs de 60 kWh-Leaf krijgen. Ioniq heeft tevens lane keeping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Bummer

Vanmorgen de Zoe ingeplugd op de ICU eve mini.
Maar nu krijg ik om de 5 minuten een melding laden gestopt.

De paal geeft code 004 aan en na wat kabel erin eruit, automaat uit en aan blijft deze actief.
Nu wachten dat ik terug gebeld wordt door de leverancier van de paal.

Vreemd is wel dat ik om de ca. 5 minuten wel een melding krijg van Renault App dat hij weer een procentje verder is maar wel is gestopt met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-10 11:39

Er is nog niets zeker over de 38,2 Kwh Ioniq. Het blijven geruchten ook al is er toegezegd door een hoge manager dat er een grotere batterij in de Ioniq zou komen officieel zijn alleen de hybride facelift modellen gepresenteerd.
De Ioniq zoals hij nu is heeft Lane keeping assist en die werkt heel erg behoorlijk, evenas adaptieve cruise control en file assistent. Pro -pilot gaat toch nog wel een stapje verder.

Volgens geruchten zou de ioniq ook one-pedal driving krijgen en een eco+ stand (zoals op de e-niro), de huidige Ioninq stopt niet helemaal als je het pedaal los laat, laatste stukje moet je toch nog remmen.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Waarom komt die ioniq nou niet met 64kWh 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veneficus
Pimmeh schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:38:
[...]
Vanaf eind maart 2019 kun je zelfs de 60 kWh-Leaf krijgen. Ioniq heeft tevens lane keeping.
Ja, alleen ligt de private lease prijs daarvan waarschijnlijk ook ~200 euro per maand hoger. Als ik rond de 500 per maand wil blijven, dan zit ik waarschijnlijk vast aan een 40 kWh auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
dfrenner schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:53:
[...]
Philos31 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:51:
[...]
Er is nog niets zeker over de 38,2 Kwh Ioniq. Het blijven geruchten ook al is er toegezegd door een hoge manager dat er een grotere batterij in de Ioniq zou komen officieel zijn alleen de hybride facelift modellen gepresenteerd.
Gisteren, voor in de geruchtenmolen: CleanTechnica

Daarin wordt ook uitgelegd waarom 38 kWh waaschijnlijk de max is voor de huidige architectuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:51
[...]
Omdat dat ook gewoon extra kilo's zijn die je iedere kilometer meezeult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Laatst online: 12-10 01:25

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

[...]

Dat past er niet in. 8)7

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 13-10 22:01
Met 38kWh kun je met de Ioniq waarschijnlijk zo'n 275km rijden. Zou mooi zijn als ze het snel laden ook nog iets kunnen versnellen, dan is het echt een ideale auto. Bij dagelijks gebruik 's morgens 100% vol op eigen laadpaal nooit bijladen. Op lange ritten elke 2 uur 20 minuten snel laden is ook prima te doen. Zo'n gedwongen pauzemomentje is best relax.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-10 01:25
Snelladen is van ca. 15-20% tot 80-90%: dus max 70%
275x0,7 = 190 km, dus je moet iets vaker laden.
Overigens is de grotere accu iets wat het plannen makkelijker maakt en de vaste tijd per keer laden minder vaak nodig is. Kortom: beperkte invloed op lange ritten in landen met in de basis een goed snellaadnetwerk (b.v. NL / DE)
Belangrijker is: hoe snel kan die snelladen. de Kona 39kWh lijkt niet goed te scoren, dus als die accu in de ioniq komt ben je voor lange ritten beter af met de huidige setup.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
RaymondD schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:34:
Met 38kWh kun je met de Ioniq waarschijnlijk zo'n 275km rijden. Zou mooi zijn als ze het snel laden ook nog iets kunnen versnellen, dan is het echt een ideale auto. Bij dagelijks gebruik 's morgens 100% vol op eigen laadpaal nooit bijladen. Op lange ritten elke 2 uur 20 minuten snel laden is ook prima te doen. Zo'n gedwongen pauzemomentje is best relax.
Je verkijkt jezo hard op langere ritten.
Pak ik even een andere 40kWh auo:

https://abetterrouteplann...eb-475c-afa7-cd27dafa9573

Doordat je met lange ritten nooit boven de 80% accu uitkomt en bij 10% weer wil laden, heb je effectief maar 70% van de accu beschikbaar.

Ga ik uit van 400kg bepakking en gezin, tevens 35 graden en airco, dar rijd je vaker minder dan 100km dan meer.

Maak van die 2 uur en 20 minuten maar 45 tot 60 minuten.

Het is maar wat je relax noemt...

In dit topic worden, met enige regelmaat, de getallen veel te rooskleurig voorgespiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ioniq 28kWh - winter volbepakt: 80-100km
Overigens er staan zat snellaadpalen, dus prima manier om te reizen, maar inderdaad soms zijn mensen wel te optimistisch.

Voor lange ritten: het gaat om km/uur op basis van laadsnelheid, # stops nodig en rijsnelheid. Daarom wel leuk om b.v. naar e-cannonball te kijken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
DonChaot schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:23:
[...]

Omdat dat ook gewoon extra kilo's zijn die je iedere kilometer meezeult.
En er een paar duizend euro's extra voor moet aftikken. Niet iedereen heeft een 64 kWh batterij nodig :)
BarryH schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:02:
Belangrijker is: hoe snel kan die snelladen. de Kona 39kWh lijkt niet goed te scoren, dus als die accu in de ioniq komt ben je voor lange ritten beter af met de huidige setup.
Dit is idd de hamvraag bij de nieuwe Ioniq. Als de laadsnelheid omlaag gaat is de nieuwe accu idd niet echt een vooruitgang. Het zou mij niet verbazen als de laadsnelheid achteruit gaat. Van het huidige accupakket in de Ioniq is bekend dat die is geoptimaliseerd voor hoge (ont)laadsnelheden. Als het nieuwe pakket geoptimaliseerd is voor energiedichtheid dan kan dat ten koste gaan van de laadsnelheid. Geen enkele auto ( op Tesla na ) laadt tot 80% zo snel als de Ioniq. Zelfs een Kona / E-niro topt bij 55% al behoorlijk af:

Kona:
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360012741733/Charge_curve_Hyundai_Kona.png

Ioniq:
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360001353968/Charge_curve_Ioniq_NL.png

[ Voor 63% gewijzigd door Stefanovic45 op 21-01-2019 12:19 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 16:32

Standeman

Prutser 1e klasse

dfrenner schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:49:
[...]
....

In dit topic worden, met enige regelmaat, de getallen veel te rooskleurig voorgespiegeld.
Dat komt voornamelijk omdat je een hele andere 'business case' hebt dan sommige hier.

Ik ga in April op vakantie met alleen mijn vriendin naar Oostenrijk. Dan haal ik de 200km makkelijk :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Standeman dan zal je wel aan 100km/uur kruissnelheid houden denk ik. En dan is het de vraag of wat harder rijden en vaker laden niet tot een kortere reistijd leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:58

fewips

Huurautospecialist

TucanoItaly schreef op maandag 21 januari 2019 @ 07:35:
[...]

Als je bij een dure Corri-door gaat snelladen, betaal je een hoog bedrag maar ben je geen tijd kwijt. Dat scheelt toch behoorlijk op zo'n wat langere reis. Vijf keer laden en dan vijf keer een kwartier kwijt zijn om van de snelweg af te gaan voor een gratis laadpaal, dat is een slecht idee als je 1100 km per dag wilt rijden in een Renault Zoe.
Wat was jouw rekening aan Sodetrel ongeveer en voor hoeveel energie? Welke pas heb je gebruikt en zou je die weer gebruiken als je dit jaar weer gaat?

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:16

3_s

Philos31 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:51:
[...]Volgens geruchten zou de ioniq ook one-pedal driving krijgen en een eco+ stand (zoals op de e-niro), de huidige Ioninq stopt niet helemaal als je het pedaal los laat, laatste stukje moet je toch nog remmen.
Is bij de Kona ook zo.
Tenzij je stopt met de peddels, dan blijft hij wel stil staan …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Standeman schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:16:
[...]

Dat komt voornamelijk omdat je een hele andere 'business case' hebt dan sommige hier.

Ik ga in April op vakantie met alleen mijn vriendin naar Oostenrijk. Dan haal ik de 200km makkelijk :)
Als jij dat makkelijk haalt, denk ik eerleijk gezegd, dat jij de uitzondering bent. No offense ;)

Dus van 80% naar 5-10%, red je 200km? Op de snelweg?

Ik vind dat echt knap!

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 21-01-2019 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
[...]

Doordat je met lange ritten nooit boven de 80% accu uitkomt en bij 10% weer wil laden, heb je effectief maar 70% van de accu beschikbaar.

Ga ik uit van 400kg bepakking en gezin, tevens 35 graden en airco, dar rijd je vaker minder dan 100km dan meer.

Haha. En jij bent dan weer net wat te voorzichtig. IN onze roadtrip naar Nederland-Midden Frankrijk, Zwitserland was dat met de ZOE R90 echt 180-200 km hoogzomer. We hebben overigens een gedeelte niet op de peage gereden (toen dwars door de Vogezen) alles op binnenwegen en toen was het bereik meer dan 250 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JopieZoe schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:12:
[...]

Haha. En jij bent dan weer net wat te voorzichtig. IN onze roadtrip naar Nederland-Midden Frankrijk, Zwitserland was dat met de ZOE R90 echt 180-200 km hoogzomer. We hebben overigens een gedeelte niet op de peage gereden (toen dwars door de Vogezen) alles op binnenwegen en toen was het bereik meer dan 250 km.
Maar op effectief 75% van je accu?
Als je tot 100% gaat laden ben je erg veel tijd kwijt aan tussenstops.

De meeste mensen willen tot 80% laden omdat dit het snelst gaat. Vooral bij vakantieritten.

Bij Tesla vertelden ze mij dat de eerste 80% evenveel tijd kost als de laatste 20%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx
  • Laatst online: 15-10 16:53

uFx

dfrenner schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:14:
[...]

Maar op effectief 75% van je accu?
Als je tot 100% gaat laden ben je erg veel tijd kwijt aan tussenstops.

De meeste mensen willen tot 80% laden omdat dit het snelst gaat. Vooral bij vakantieritten.

Bij Tesla vertelden ze mij dat de eerste 80% evenveel tijd kost als de laatste 20%.
Vergeet niet dat je tijdens een stop niet in of naast de auto staat te wachten. Ik tenminste niet. Vooral met kinderen ga je even wat drinken, eten, spelen en dan vliegt een uur zo voorbij. Tijdens mijn vakantietrip vertrok ik altijd met 100% vanaf een snellader-stop. En dan haal je in de zomer makkelijk 190/200 km.

Maar ik denk dat je de vakantierijder in kunt delen in twee groepen: de ene groep doet rustig aan (100 km/u, veel stops die lang duren, doet 2 dagen over 1000 km). De andere groep wil zo snel mogelijk op bestemming zijn (1000 km op 1 dag, vakantie begint op bestemming). EV-rijden past veel beter bij de eerste groep.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 13-10 22:01
[...]

Een leaf verbruikt meer en laden gaat trager. Huidige Ioniq is op lange ritten nu al sneller dan de 40kWh Leaf. Snel laden tot 94% gaat ook prima, de laatste 14% gaat dan met 22kW. Dus als de nieuwe en een grotere accu krijgt en sneller gaat laden (in ieder geval niet trager) komt het aardig in de buurt van 2 uur rijden, 20min laden. 400kg bepakking is ook wel wat veel denk ik.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
uFx schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:25:
[...]

Vergeet niet dat je tijdens een stop niet in of naast de auto staat te wachten. Ik tenminste niet. Vooral met kinderen ga je even wat drinken, eten, spelen en dan vliegt een uur zo voorbij. Tijdens mijn vakantietrip vertrok ik altijd met 100% vanaf een snellader-stop. En dan haal je in de zomer makkelijk 190/200 km.

Maar ik denk dat je de vakantierijder in kunt delen in twee groepen: de ene groep doet rustig aan (100 km/u, veel stops die lang duren, doet 2 dagen over 1000 km). De andere groep wil zo snel mogelijk op bestemming zijn (1000 km op 1 dag, vakantie begint op bestemming). EV-rijden past veel beter bij de eerste groep.
2 dagen over 1000km!?

_/-\o_ Echt respect, dat je dit kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Tja, hoopjes mensen die dat doen. Ik weet niet op wat voor tijdstippen je rijdt, maar mijn familie ging ruim 25 jaar naar Oostenrijk als zomervakantie en dat ging weliswaar in 1 dag, maar niet van harte. Laadstops en maximumsnelheid een probleem? Wat dacht je van stilstaan op de Brennerpas of in de file staan bij Frankfurt of Stuttgart? Je bent in Duitsland echt zo 2-3 uur verder als je in één van de vakantiefiles staat.

Hoopjes mensen die het in twee stukken hakken om dit te vermijden. Of 's nachts rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
mux schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:39:
Tja, hoopjes mensen die dat doen. Ik weet niet op wat voor tijdstippen je rijdt, maar mijn familie ging ruim 25 jaar naar Oostenrijk als zomervakantie en dat ging weliswaar in 1 dag, maar niet van harte. Laadstops en maximumsnelheid een probleem? Wat dacht je van stilstaan op de Brennerpas of in de file staan bij Frankfurt of Stuttgart? Je bent in Duitsland echt zo 2-3 uur verder als je in één van de vakantiefiles staat.

Hoopjes mensen die het in twee stukken hakken om dit te vermijden. Of 's nachts rijden.
Wij leggen de grens per dag ongeveer op 1400-1500km. Prima te doen.
Afgelopen zomer iets verder omdat het beter uitkwam.

2200km naar Roemenie.
Eerste dag 1600km naar Arad in Roemenie, tweede dag naar bestelling, laatste 600km (slechte wegen, weinig snelwegen).

Bij bestemmingen in Italie, rond de 1500km, merk ik dat de helft het in één keer doet en de helft er een stop bij doet.

Maar bij 1000km bestemmingen ben ik nog maar één keer emand tegen gekomen om dat in 2 dagen te doen. Ik denk dat het er niet zo veel zijn die dat doen.

Overigens:

Nimac91 in 'nieuws: Tesla maakt Superchargers 40 procent duurder in Nederland...

350km op een 100kWh Model S gemiddeld!? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 16:32

Standeman

Prutser 1e klasse

BarryH schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:26:
@Standeman dan zal je wel aan 100km/uur kruissnelheid houden denk ik. En dan is het de vraag of wat harder rijden en vaker laden niet tot een kortere reistijd leidt.
Klopt.. En de totale reistijd boeit me niet zo gek veel. Of ik nu om 14:00 aankom of om 16:00, dat maakt mij niet zo gek veel uit. Sommige mensen willen zo snel mogelijk op de plaats van bestemming aankomen en dan is een BEV niet echt optimaal te noemen.
dfrenner schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:10:
[...]

Als jij dat makkelijk haalt, denk ik eerleijk gezegd, dat jij de uitzondering bent. No offense ;)

Dus van 80% naar 5-10%, red je 200km? Op de snelweg?

Ik vind dat echt knap!
Meestal van ~5% naar 90%. Ik trek altijd een half uurtje uit om te laden. Gemiddeld rijd ik dan 100Km/u zonder verwarming of airco.
dfrenner schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:47:
[...]

Maar bij 1000km bestemmingen ben ik nog maar één keer emand tegen gekomen om dat in 2 dagen te doen. Ik denk dat het er niet zo veel zijn die dat doen.
Ik heb het eigenlijk nooit gedaan, meer dan 1000km in één stuk gereden. In mijn jeugd bezochten we onderweg altijd wel een kasteeltje, wijnboer, museum, etc. Dus 4 uur rijden, 2 uur lunchen en bezoek aan iets en dan weer een uur of 3 rijden. Vaak ook binnenwegen door dorpjes en bergen heen.
Ik ken juist weer vrij veel mensen die het op deze manier aanpakken.

Het is maar net wat je gewend ben, denk ik. :)

[ Voor 64% gewijzigd door Standeman op 21-01-2019 14:07 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Mag ik even opmerken dat het referentiebereik per kWh van de Ioniq bij 110 km/h zo'n 1,5 km/kWh hoger is dan bij de Nissan? Dan kan je dus 0,7 x 38 x 1,5 = 40 km meer rijden op een etappe/lading. Daarbij zal bij sneller rijden de Ioniq nog meer in het voordeel zijn vanwege de lagere luchtweerstand.

By the way, 400 kg bagage? Wat neem jij allemaal mee op vakantie? :?

[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 21-01-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
pmiddeld schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:01:
[...]

Mag ik even opmerken dat het referentiebereik per kWh van de Ioniq bij 110 km/h zo'n 1,5 km/kWh hoger is dan bij de Nissan? Dan kan je dus 0,7 x 38 x 1,5 = 40 km meer rijden op een etappe/lading. Daarbij zal bij sneller rijden de Ioniq nog meer in het voordeel zijn vanwege de lagere luchtweerstand.

By the way, 400 kg bagage? Wat neem jij allemaal mee op vakantie? :?
Gezin, totaal gewicht van de personen: 220kg
Tot nu toe meegenomen, 5 grote sporttassen: 15kg gemiddeld
Zit ik op 300..

Dan nog een koelbox met allemaal drinken, spullen en speelgoed voor de kinderen, schoenen, toiletspullen, extra trolley met spullen voor een overnachting. etc.

Nou laat het 350kg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

2200km naar Roemenie.
Eerste dag 1600km naar Arad in Roemenie, tweede dag naar bestelling, laatste 600km (slechte wegen, weinig snelwegen).

Bij bestemmingen in Italie, rond de 1500km, merk ik dat de helft het in één keer doet en de helft er een stop bij doet.

1000 km is met een ICE nu voor mij de grens van 1 dag reizen. Vroeger max. 1200 km. Kom dan gesloopt aan, vooral als het filetechnisch niet meezit. Nu met de Ioniq ligt voor mij de grens op 850 km. Ben dan minstens 11 uur bezig maar kom veel minder moe aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zou er niet aan moeten denken om 16 uur in de auto te zitten op 1 dag. Dus lekker opsplitsen in 2 dagen en 1 dag halverwege besteden. Hoef je maar 8 uur te reizen, wat ik eigenlijk ook al te veel vind voor met het gezin in de auto. Hoef je maar 1x te stoppen om te laden, en je moet ook een keer eten, dus dat komt goed uit. Genoeg mooie plekjes in Duitsland/Frankrijk die ik nog niet gezien heb :)

@dfrenner Als je 1200 KM op een dag rijdt, snap ik ook wel dat je vakantie pas begint op het moment dat je bij je bestemming bent aangekomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Z___Z op 21-01-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Laatst online: 15-10 16:53

uFx

[...]

2200km naar Roemenie.

Heel knap, ik zou dat niet kunnen en wat mij betreft is > 1000 km/dag ook niet echt veilig. Ik begrijp juist niet waarom iemand meer dan 8 uur op 1 dag in een auto wil zitten. Dat is toch geen vakantie |:( Dan doe ik liever 2 uurtjes in de auto, tussenstop (en dat kan ook dierentuin, klein pretpark of andere bezienswaardigheid zijn), 2 uurtjes in de auto, nog even laden en dan totaal 500 km gereden op 1 dag. Volgende dag weer hetzelfde en dan voelt het ook veel meer als vakantie ;)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JayPe
Afgelopen zomer. 980 km heen in één keer. En dezelfde 980 km terug óók in één keer.

Met 18,7kWh accu waarvan 16 bruikbaar. Wel laden tot 100% en af en toe leeg rijden tot onder de 10%.

Op de terugweg óók nog volledig gratis en voor niets.

Maximale etappe afstand was circa 135km

Waar een wil is, is een weg :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
uFx schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:18:
Heel knap, ik zou dat niet kunnen en wat mij betreft is > 1000 km/dag ook niet echt veilig. Ik begrijp juist niet waarom iemand meer dan 8 uur op 1 dag in een auto wil zitten. Dat is toch geen vakantie |:( Dan doe ik liever 2 uurtjes in de auto, tussenstop (en dat kan ook dierentuin, klein pretpark of andere bezienswaardigheid zijn), 2 uurtjes in de auto, nog even laden en dan totaal 500 km gereden op 1 dag. Volgende dag weer hetzelfde en dan voelt het ook veel meer als vakantie ;)
We rijden overigens met zijn tweeen.

Tuurlijk, is voor iedereen anders. Reisdagen vind ik zonde van de tijd en gaan uiteindleijk van de vakantie af. Ik kan maximaal 3 weken vrij nemen doorgaans en het liefst ben ik ook echt 3 weken op vakantie.
Als ik in het geval van Roemenie 4 dagen reizen, ben ik 8 dagen heen en terug kwijt. Ik vind de 4 dagen nu al veel te veel :)

Toch heb ik liever mijn eigen auto bij mij, daarnaast is vlegen nog veel slechter voor de CO2 en dan zou ik voor mijn gevoel als mijn goede voornemens in de EV teniet doen. En dan heb ik mijn eigen auto niet ter beschikking op vakantie.
JayPe schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:32:
Afgelopen zomer. 980 km heen in één keer. En dezelfde 980 km terug óók in één keer.

Met 18,7kWh accu waarvan 16 bruikbaar. Wel laden tot 100% en af en toe leeg rijden tot onder de 10%.

Op de terugweg óók nog volledig gratis en voor niets.

Maximale etappe afstand was circa 135km

Waar een wil is, is een weg :+
Ik vind het geweldig jouw verhalen te lezen d:)b
Bij jou heb ik altijd het idee dat er veeeeeeel meer wil is dan weg. Desnoods maakt jij eigenhandig de weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
Absoluut.
Ik wacht nog met spanning op een update van @JayPe wat betreft zijn trekhaak project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JopieZoe
@dfrenner 200 km op de snelweg in de zomer inderdaad tussen de 10 en 80%. Buitenaf en stadsritten 250 km. De ZOE haalt hoogzomer meer dan 300 km op 80 wegen en stadsritten.
Op dit moment (stevig vriesweer) is de totale actieradius van de ZOE rond de 200 km. Zo kan het dus verkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Ieder zijn ding, wintersport ga ik het zelfs met de Kona/niro niet doen (1000km reis), maar heel eerlijk, de ice neem ik ook niet meer op wintersport.

Zomer zal ik het een wel keer doen (dan is het lekker in het zonnetje buiten zitten en even wachten) en dan lekker stukjes binnendoor. Voor ons is het een ideale NL ev, kom overal en zelden snelladen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Tesla Model 3 RWD met Aero Wheels efficiënter dan een Ioniq! Sjiiiet!!!

Zonder gekheid, goed werk van Tesla. De model 3 is een stuk zwaarder dan een Ioniq. Zo'n snelweg run is natuurlijk wel in het voordeel van de Model 3, maar er zat ook behoorlijk wat hoogte verschil in het parcours.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Pagina: 1 ... 46 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.