CyBeRSPiN schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 20:55:
[...]
Dat een stille verkeersdeelnemer m.i. verplicht een mogelijkheid moet hebben om zn aanwezigheid kenbaar te maken. Een claxon maakt teveel geluid, dus vind er niks mis mee om een licht zoemend geluid aan te hebben bij lage snelheden (waar het bandengeluid nihil is). Heeft niks met idiocracy of “we worden steeds dommer” te maken, maar gewoon gezond verstand om ongelukken te voorkomen waar voetgangers / fietsers van achter benaderd worden.
Ah. Een mogelijkheid.
Is niet een verplichting om 'm te gebruiken als ie niet nodig Is.
Idiocracy of regelzucht. Of angst voor het onbekende.
Dove mensen mogen gelukkig nog de straat op, maar als ik op m'n wielrenner zit, heb ik zeker géén dopjes in m'n oren. De rest van snel-elektrofietsend Nederland wel heb ik soms het idee.
Wat is het nut van een verplicht geluidje als je niet verplicht ben je oren open te houden om het ook daadwerkelijk te horen?
Ik ben niet tegen een geluidje maar het probleem van niet opletten ligt volgens mij bij de overstekende personen.
Let wel: ik heb óók kleine kinderen die het liefst als ongeleide projectielen rond rennen. Maar met je ogen dicht loop je tegen een boom, met je oren dicht onder een auto.
Ik kan mijn geluidje aan en uit zetten. Het was een optie van een paar honderd euro om überhaupt een sound generator te hebben. Bij uitzetten ( via een menu dat alleen werkt als de auto stil staat) brand er een irritant lampje, verschijnt er een melding in het display en piept de boel om je te waarschuwen voor het uitgeschakelde geluid.
Als 't geluid aan staat hoor je een soort brommen dat op een soort toerental afhankelijke motor simulatie lijkt. Ík irriteerde mij aan het geluid èn aan de waarschuwingen als het uit staat.
Met een kleine tweak staat ie nu áán, maar met volume op nul (stil) 🔊
Dàt er een geluidje bestaat, het uit en aan kan prima. Maar moet dit gereguleerd? Moet het verplicht, en keert de verzekering straks niet meer uit als je 'm uitzet? Komt de auto niet door de APK als het geluid het niet doet?
Een bel op een fiets is nog wel verplicht maar een wit stuk achterop het spatbord, met daarop een rode lamp met een e keur op die verlichting niet meer. Ook waren knipperende lampjes op de fiets verboden en mocht je lampjes ook niet aan jezelf vast maken maar moest het op het achterspatbord.
Ik roep op m'n racefiets altijd heel hard " FIETS " en desondanks moet ik alsnog slalommen tussen de voetgangers die op het fietspad lopen ipv op het voetpad er net naast. En toch krijg ik een grote bek als ik alleen maar wijs naar het voetpad. Maar gelukkig is die bel verplicht. #Sarcasm (zit erop hoor, belletje. Die paar gram maken voor mij niet het verschil ;-) )
#Rant (moet ik ongesteld worden ofzo? Ohnee. 't is volle maan ;-) )
Lang verhaal kort: liever een kleine claxon dan regelzucht met verplichte continue geluidsvervuiling.
Aan de ene kant moeten autobanden voorzien worden van energie, grip en geluidbelastingslabels, moet het zuiniger, veiliger en stiller, aan de andere kant moeten we met z'n allen weer geluid gaan maken. Raaaaarrrr.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker