• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:39
HSG schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Is dat zo? Maar als je kijkt bij Google en wat er onder water draait...dat zet je niet even in 1..2..3 op.
Wat is je punt precies? Dat als je aan iets heel complex werkt, je beter betaald krijgt? Dat is mijn punt, je hoeft niet bij NASA te werken om aan iets complex te werken.

[Voor 23% gewijzigd door Hahn op 15-08-2021 10:48]

The devil is in the details.

• DesiredPeanut
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19:10
Tino844 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 00:09:
[...]

Heel mooi & gefeliciteerd. Uit ervaring weet ik dat nu mensen erop zullen reageren dat je salaris nep is of andere reacties :)
Dank!
Er is wel een ESPP, maar de details weet ik nog niet. Moet ook nog uitzoeken hoe zoiets fiscaal werkt in Nederland.
Mr. Awesome schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 06:18:
[...]

Heeft die Amerikaanse softwarepartij een entiteit in Nederland of sta je bij een tussenpartij op de payroll? Ik heb ook wel eens overwogen om op remote vacatures te reageren maar durfde het niet aan door de mogelijke administratieve rompslomp.
Geen van beide, het is een ZZP-constructie. Ik werkte hiervoor ook al een tijdje als freelancer dus qua administratie is het niet heel spannend (maandelijkse factuur).
Tux3.14 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:32:
[...]

Mooi salaris hoor, zeker voor iemand van jou leeftijd. Klinkt als een ZZP’er constructie?
Waar ikzelf dan nog wel benieuwd naar ben: hoeveel zet jij apart voor zaken als pensioen en dergelijke? Dat geeft een goed beeld in vergelijking met medewerkers in ‘normaal’ loondienst waarbij de werkgever zoiets normaal regelt.
ZZP-constructie inderdaad. Netto zal het ongeveer 5800 euro per maand worden, en daarvan zal ik minstens de helft maandelijks in indexfondsen investeren. Ik moet nog even uitzoeken of het voordeliger is om bij bijvoorbeeld BrightPensioen of Brand New Day in te leggen, ik ga vrijwel zeker ver voor m'n pensioen emigreren naar de VS dus dan hebben al die pensioenconstructies niet heel veel voordeel voor mij.
thlst schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:01:
[...]

Vond ik ook. Als er daarnaast weinig ontslagbescherming is lijkt het op een zzp constructie en is de beloning eerder aan de lage dan aan de hoge kant
Tsja, wat is laag? Ik ben er zelf in ieder geval enorm blij mee. Ik freelance nu ook al dus qua risico ga ik er eigenlijk alleen maar op vooruit, en de werkzaamheden liggen me heel goed. Het is nu ook een mooie kans om een flinke buffer op te bouwen, dan valt het ontslagrisico ook wel te overzien.

• DesiredPeanut
HSG schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:02:
[...]

Ik denk niet dat zijn salaris nep is. Het is een Amerikaans bedrijf en betalen sowieso beter.

Bovendien is hij software ontwikkelaar op wo niveau. Kan zijn dat ik het fout heb maar die bouwen geen software zoals een app voor je Iphone of een koppeling tussen twee applicaties. Ontwikkelaars met zo'n salaris bouwen software voor b.v. voor NASA of de raketten te bedienen.
Ik kan niet precies vertellen wat ik doe maar het gaat meer richting web dev dan raketbesturing :+

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:51
offtopic:
Voor iemand die full-time als zzp'er aan de slag gaat is 115K op jaarbasis (voor Nederlandse begrippen) niet zo heel bijzonder, maar als je 26 bent is dat natuurlijk wel lekker! Overigens klinkt het wel een beetje alsof deze Amerikaanse partij niet helemaal bekend is met de juridische kaders in Nederland wat betreft het inhuren van zzp'ers. Secundaire voorwaarden in de vorm van een opleidingsbudget, betaalde zakenreizen en vergoeding voor inrichting kantoor is lijkt mij vragen om problemen als de belastingdienst ooit een controle gaat uitvoeren. Je kan beter een iets hoger uurtarief onderhandelen en dan gewoon al die kosten zelf betalen. Zelfde geldt voor dingen zoals deelname aan een ESOP.

De fiscale waarschuwing is belangrijk genoeg om te laten staan. Maar wel in "ot" want het gaat off-topic binnen "wat verdient...".

[Voor 10% gewijzigd door t_captain op 24-08-2021 12:33]

• DesiredPeanut
...]
zit ook nog te kijken naar bijvoorbeeld een DUBV van Uniforce, even kijken of dat de moeite waard is.

Welkom op het freelance topic, in "wat verdient..." is deze vraag off-topic.

[Voor 84% gewijzigd door t_captain op 24-08-2021 12:32]

• Config
  • Laatst online: 16:30
Nu we er toch uit zijn dat dit geen normaal dienstverband is..ik heb recentelijk een voorstel gedaan tot aanpassing van de vragenlijst van dit topic, met daarin ook het dienstverband.

Het blijft een beetje awkward elke keer als hier een zzp of midlance constructie wordt gepost zonder vermelding.

• Config
HSG schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:02:

Bovendien is hij software ontwikkelaar op wo niveau. Kan zijn dat ik het fout heb maar die bouwen geen software zoals een app voor je Iphone of een koppeling tussen twee applicaties. Ontwikkelaars met zo'n salaris bouwen software voor b.v. voor NASA of de raketten te bedienen.
Dat heb je fout.

Software bouwen voor nasa doe je niet voor het geld. Bij Netflix het recommendation algo tweaken levert meer op.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:33
Hielko schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:02:
Voor iemand die full-time als zzp'er aan de slag gaat is 115K op jaarbasis (voor Nederlandse begrippen) niet zo heel bijzonder, maar als je 26 bent is dat natuurlijk wel lekker! Overigens klinkt het wel een beetje alsof deze Amerikaanse partij niet helemaal bekend is met de juridische kaders in Nederland wat betreft het inhuren van zzp'ers. Secundaire voorwaarden in de vorm van een opleidingsbudget, betaalde zakenreizen en vergoeding voor inrichting kantoor is lijkt mij vragen om problemen als de belastingdienst ooit een controle gaat uitvoeren. Je kan beter een iets hoger uurtarief onderhandelen en dan gewoon al die kosten zelf betalen. Zelfde geldt voor dingen zoals deelname aan een ESOP.
Dat zou neerkomen op een ZZP uurtarief van 65euro (115.000 / 1760 uur), en dat is écht laag voor de huidige markt, en zéker bij de FANG bedrijven.

@DesiredPeanut Missen we nog info, of is dit echt wat je getekend hebt?

edit: overigens kan de discussie over ZZP'ers en uurtarieven misschien beter bij de buren: Het freelance ICT-ers discussie topic

[Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 15-08-2021 11:57]

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• DesiredPeanut
Hmmbob schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

Dat zou neerkomen op een ZZP uurtarief van 65euro (115.000 / 1760 uur), en dat is écht laag voor de huidige markt, en zéker bij de FANG bedrijven.

edit: overigens kan de discussie over ZZP'ers en uurtarieven misschien beter bij de buren: Het freelance ICT-ers discussie topic
Het is maar hoe je het bekijkt. Fulltime declarabel zijn is in de meeste gevallen niet realistisch, en ik heb in dit scenario een stuk meer zekerheid dan zelf van opdracht naar opdracht te gaan. In loondienst zou ik misschien de helft bruto kunnen verdienen, dus ook na AOV en andere verzekeringen hou ik nog een stuk meer over. Ik zie de nadelen niet echt eerlijk gezegd. Het is geen FAANG overigens.

• sNielz123
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:31
Voor je leeftijd is het gewoon netjes, ook al is het zzp.
Als je nu 15 jaar ouder en meer ervaring had gehad dan was het eerder gemiddeld.

Gefeliciteerd in ieder geval!

Ik ben het wel eens met @Config dat het type dienstverband in de lijst mag worden opgenomen.

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:44

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Gaan de zzp’ers hier nu hun gescoorde nieuwe opdrachten neerzetten? Lijkt mij niet de bedoeling toch?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Tux3.14
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:07
Tylen schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:33:
Gaan de zzp’ers hier nu hun gescoorde nieuwe opdrachten neerzetten? Lijkt mij niet de bedoeling toch?
Je hebt een punt, het moet niet de bedoeling zijn om alle losse opdrachten hier neer te pleuren. Echter zit er nog wel een verschil in ‘ZZP’er achtige constructie waarbij je fulltime bij bedrijf x’ werkt en losse opdrachten. Ik vind de ‘ZZP constructie fulltime bij bedrijf x’ hier prima passen namelijk. Je ziet in steeds meer beroepsgroepen langzaamaan populairder worden om via ZZP constructies fulltime bij een bedrijf te werken.

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12:53

3DDude

I void warranty's

Tux3.14 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

Je hebt een punt, het moet niet de bedoeling zijn om alle losse opdrachten hier neer te pleuren. Echter zit er nog wel een verschil in ‘ZZP’er achtige constructie waarbij je fulltime bij bedrijf x’ werkt en losse opdrachten. Ik vind de ‘ZZP constructie fulltime bij bedrijf x’ hier prima passen namelijk. Je ziet in steeds meer beroepsgroepen langzaamaan populairder worden om via ZZP constructies fulltime bij een bedrijf te werken.
Vind je ?
Ik vind namelijk van niet. Er is toch een heel ZZP topic voor die dingen :)

Een ZZP-er is gewoon een ZZP'-er en als ze van m af willen is het waarschijnlijk snel klaar.
Overigens vind ik wel dat degene hierboven als ZZP-er heel laag zit. (ongeveer 55 euro p uur)

Midlance constructies vind ik dan een grijs gebied. ;)

[Voor 6% gewijzigd door 3DDude op 15-08-2021 13:13]

Interessante documentaire uit 2015 van het programma Zembla (35 minuten) YouTube: Zembla De Farma Methode

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Noot: Voor het van je af zijn maakt voor een Amerikaans bedrijf het totaal niet uit of je ZZP-er bent, je kan altijd per direct ontslagen worden, ook als werknemer.

Amiga CD32 collectie op V&A NES collectie op V&A

• overhyped
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 17-09 18:03
XFlame schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:26:
Doel van zo'n regeling is dat je voorkomt dat iedereen zich met een kleine hoofdpijn/krampjes een dag thuis gaat zitten. Of dat in de praktijk ook zo werkt, is een tweede.
Het resultaat van zo’n regeling is dat mensen die ziek zijn naar het werk gaan, en zo anderen besmetten.

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
Config schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Dat heb je fout.

Software bouwen voor nasa doe je niet voor het geld. Bij Netflix het recommendation algo tweaken levert meer op.
En NASA doet meer dan dingen de ruimte inschieten (en een hoop dingen die de ruimte ingaan worden niet eens bij NASA gemaakt). Ze hebben ook nog gewoon een hele waslijst aan doodnormale apps.

• overhyped
DesiredPeanut schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

Het is maar hoe je het bekijkt. Fulltime declarabel zijn is in de meeste gevallen niet realistisch, en ik heb in dit scenario een stuk meer zekerheid dan zelf van opdracht naar opdracht te gaan. In loondienst zou ik misschien de helft bruto kunnen verdienen, dus ook na AOV en andere verzekeringen hou ik nog een stuk meer over. Ik zie de nadelen niet echt eerlijk gezegd. Het is geen FAANG overigens.
Bij ongeveer alles uit Silicon Valley kan je dit in loondienst, dus met (vaak riante) benefits krijgen. Zie het als een leuke opstap, maar blijf goed om je heen kijken. Het eerste SV bedrijf is ‘t lastigst :)

• overhyped
pagani schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:31:
Noot: Voor het van je af zijn maakt voor een Amerikaans bedrijf het totaal niet uit of je ZZP-er bent, je kan altijd per direct ontslagen worden, ook als werknemer.
Tenzij je voor een Amerikaans bedrijf, met een EU vestiging werkt, of een clausule opneemt dat je onder NL wetgeving werkt.

Je recht halen kan af en toe nog wel een dingetje zijn :)

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17:11

FreakNL

Well do ya punk?

Hmmbob schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:55:
[...]

Oh, daar komt de aap uit de mouw. ZZP. Totaal niet vergelijkbaar dus en sowieso is 115k dan inderdaad niet heel bijzonder. Misschien op zijn leeftijd, maar ik ga voor grofweg 65 euro/uur iig niet ZZPen..

• Fedde
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16:35
Ik werk met veel plezier voor een Amerikaans bedrijf, met een arbeidsovereenkomst onder Nederlands recht. Dan valt dat allemaal wel wat mee.

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Meestal krijg je gewoon een arbeidsovereenkomst naar Nederlands recht, en sowieso, als je in Nederland je werkzaamheden verricht, zijn de belangrijkste bepalingen uit het Nederlandse arbeidsrecht van toepassing, ook als je werkgever je een arbeidsovereenkomst naar buitenlands recht probeert aan te smeren. Rechtskeuze kan bij een arbeidsovereenkomst namelijk niet afdoen aan dwingendrechtelijke bepalingen waar de werknemer zónder rechtskeuze bescherming van zou genieten (art. 8 lid 1 Rome I).

[Voor 5% gewijzigd door Cocytus op 15-08-2021 17:37]

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 20:46
Fedde schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:49:
[...]

Ik werk met veel plezier voor een Amerikaans bedrijf, met een arbeidsovereenkomst onder Nederlands recht. Dan valt dat allemaal wel wat mee.
Precies. En het kan nog veel extremer. Een bedrijf kan nog zo Amerikaans zijn maar wens ze veel succes met Duitse of Franse work councils als ze iets op zijn Amerikaans willen doorvoeren. Arbeidsrecht valt hier zeker ook onder.

Polestar 2 ‘20 | AWD | Performance | Pilot | Plus | Void - BMW R1200GS Rallye '17 - VW e-Golf ‘20

• overhyped
sham27 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:42:
[...]

Precies. En het kan nog veel extremer. Een bedrijf kan nog zo Amerikaans zijn maar wens ze veel succes met Duitse of Franse work councils als ze iets op zijn Amerikaans willen doorvoeren. Arbeidsrecht valt hier zeker ook onder.
En dan valt Nederlands nog mee, naast Frans en Duits..

• ex87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17-09 19:23
Ik vind het ook niet zo hoog (als het een FAANG is) en vreemd dat ze een ZZP constructie gebruiken. Ik werk zelf voor een A al 7 jaar uit verschillende landen (IE, NL & US) maar wordt altijd gewoon op de lokale pay-roll gemikt met een 'omvorming' naar de lokale markt.

Daar over gesproken, wij gaan terug naar NL (door COVID en familie gemis, immigratie gezeur en ik ben er wel klaar mee om elke dag dakloze / mensen in hun auto te zien slapen).

Mijn manager is nu bezig met mijn aanbod terug naar NL dus ik ben eigenlijk wel benieuwd. Ik heb ook de keuze gemaakt om 100% remote te gaan dus volgens mij gaat dat ook nog wel wat met het aanbod doen (weet het niet zeker).

Zal hem hier posten als die binnen is.

Dit was het laatste aanbod (US): ex87 in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"
Dit was mijn laatste salaris in NL: ex87 in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Zelf hoop ik er een beetje tussen in uit te komen maar wie weet.

[Voor 17% gewijzigd door ex87 op 15-08-2021 19:50]

🇺🇸 | California | Tesla M3 SR+

• overhyped
ex87 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:48:
Ik vind het ook niet zo hoog (als het een FAANG is) en vreemd dat ze een ZZP constructie gebruiken. Ik werk zelf voor een A al 7 jaar uit verschillende landen (IE, NL & US) maar wordt altijd gewoon op de lokale pay-roll gemikt met een 'omvorming' naar de lokale markt.

Daar over gesproken, wij gaan terug naar NL (door COVID en familie gemis, immigratie gezeur en ik ben er wel klaar mee om elke dag dakloze / mensen in hun auto te zien slapen).

Mijn manager is nu bezig met mijn aanbod terug naar NL dus ik ben eigenlijk wel benieuwd. Ik heb ook de keuze gemaakt om 100% remote te gaan dus volgens mij gaat dat ook nog wel wat met het aanbod doen (weet het niet zeker).

Dit was het laatste aanbod (US): ex87 in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"
Dit was mijn laatste salaris in NL: ex87 in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Ergens eerder in dit topic staat mijn staatje, niet FAANG, wel Silicon Valley, geeft misschien wat inspiratie als ondergrens. (Bepaalde boekhandels betalen iets beter geloof ik ;))

• ex87
overhyped schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:20:
[...]

Ergens eerder in dit topic staat mijn staatje, niet FAANG, wel Silicon Valley, geeft misschien wat inspiratie als ondergrens. (Bepaalde boekhandels betalen iets beter geloof ik ;))
Ah ja gevonden, thanks. Op zich is het bij ons ingewikkeld omdat 30/40% van je salaris in RSU's is en ze rekening houden met een bepaalde groei. Dus ze kunnen je 150k geven, maar 190k verwachten als het daadwerkelijk begint uit te betalen.

Ik ga het wel weer merken :P

• overhyped
ex87 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:28:
[...]

Ah ja gevonden, thanks. Op zich is het bij ons ingewikkeld omdat 30/40% van je salaris in RSU's is en ze rekening houden met een bepaalde groei. Dus ze kunnen je 150k geven, maar 190k verwachten als het daadwerkelijk begint uit te betalen.

Ik ga het wel weer merken :P
Voordeel is dat deze bedrijven iets minder de neiging hebben om te denken dat het onderbetalen van een medewerker ‘winst’ is voor de werkgever, zoals veel NL bedrijven denken.

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
sham27 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:42:
[...]

Wow, lijkt net alsof je het over mijn bedrijf hebt... Overstap op Microsoft 365 en Duitsland is pas nu (1,5 jaar later) over vanwege de Works councils. Lotus Notus hebben ze daar al die tijd nog gebruikt...

• Config
Ja, maar als je hier geen ZZP toestaat, dan heb je nog midlance. Wellicht beter om het maar gewoon toe te staan, met vermelding.

• Config
wttj schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:52:
[...]

En NASA doet meer dan dingen de ruimte inschieten (en een hoop dingen die de ruimte ingaan worden niet eens bij NASA gemaakt). Ze hebben ook nog gewoon een hele waslijst aan doodnormale apps.
Ik heb denk ik 0 ervaring met nasa apps, al heb ik enorme interesse in de ruimte en wat ze doen als organisatie.

Om even te herhalen waar het om ging: De centjes. En bij commerciele partijen met global reach (FAANG), ben je het beste in staat om de code die je schrijft vaker te laten draaien. En dat is een grote factor. Die schaalbaarheid van je werk is de reden dat een senior developer die een heel klein radertje in een FAANG bedrijf maakt, meer verdient dan een 747 gezagvoerder.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 20:08
FreakNL schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 06:56:
We moeten nou niet net doen alsof hij vreselijk veel verdient hè… Er zit geen pensioen bij, bijvoorbeeld. Geen auto…

Prima salaris hoor, maar een goeie developer/engineer kan in loondienst bij een NL bedrijf ook gewoon 70/80k (kaal) incasseren… Als je een wat secundaire arbeidsvoorwaarden bij elkaar optelt is het verschil niet supergroot meer.
Zullen we ruilen? Hij mijn pensioenopbouw en reiskostenvergoeding, ik het verschil in salaris. Mag je zelfs nog de differentiatie in HBO/WO maken. Hij verdient, naar Nederlandse maatstaven, wel vreselijk veel. Het modale salaris in Nederland ligt onder de 2900. Daar voor je 30e heel erg ruim boven zitten is gewoon veel, zelfs met een WO en 8 jaar werkervaring. Zelfs met het gegeven dat de salarissen in Nederland te laag zijn.
Hij zal het ongetwijfeld waard zijn, zal wellicht nog veel meer waard zijn, maar roep alsjeblieft niet dat ie niet vreselijk veel verdient. Dan ben je gewoon de binding met de werkelijkheid aan het verliezen. En ook al ben je het ruimschoots waard, dat neemt niet weg dat het vreselijke veel is. Er zijn genoeg mensen die hier 4-5 maanden mee moeten doen. Ook mensen die dingen kunnen die jij en ik niet kunnen.

• Config
Pizza_Boom schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:35:
[...]
Zullen we ruilen? Hij mijn pensioenopbouw en reiskostenvergoeding, ik het verschil in salaris.
Heb je gezien dat het geen loondienst is? Hij heeft geen salaris, hij heeft omzet. Het is vrij hoog voor zijn leeftijd, maar niet bijzonder hoog.

• Hbeez
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:51
Uit de OP:
Wat is de bedoeling van dit topic?
In dit topic kun je jouw salaris vergelijken met dat van andere Tweakers. Dit topic is primair bedoeld voor werknemers in loondienst in Nederland of België. ZZP'ers mogen ook posten, maar vergelijken met iemand in loondienst is erg lastig.
En
:? Maar ik ben freelancer, ik kan het standaardlijstje niet echt invullen..
- Indien je freelancet dan is er iets meer informatie nodig dan bovenstaande lijst. In plaats van maandsalaris is het beter te spreken over de gemiddelde maandelijkse inkomsten. Geef daarnaast aan over wat voor een periode het gemiddelde is bepaald. Andere mensen hebben er namelijk vrij weinig aan als het je verwachte inkomsten betreffen, toevallig een goede maand is, etc. Buiten de inkomsten is het ook nuttig om inzichten te geven in enkele kosten, bijvoorbeeld verzekeringskosten, pensioenkosten, studiekosten, mobiliteitskosten, etc.
De vergelijking vertroebeld in dit geval helemaal als omdat de ZZP'er een 'vast maandsalaris' vermeld, het heeft over 'onbeperkte vakantiedagen' en over een 'package op jaarbasis' terwijl de werkdruk nog te bezien is, oftewel de klus nog moet beginnen. Voor niemand is duidelijk obv hoeveel gewerkte uren dat jaarsalaris is berekend.

Is het een idee om een ZZP-versie van het standaard template te maken met daarin bv uurtarieven ipv maandsalarissen en standaard enkele kosten ipv vergoedingen (pensioen, mobiliteit, etc) ? Lijkt me voor ZZP'ers zelf ook interessanter om te kunnen vergelijken.

• Pizza_Boom
Hbeez schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:38:
[...]

Uit de OP:

[...]

En

[...]

De vergelijking vertroebeld in dit geval helemaal als omdat de ZZP'er een 'vast maandsalaris' vermeld, het heeft over 'onbeperkte vakantiedagen' en over een 'package op jaarbasis' terwijl de werkdruk nog te bezien is, oftewel de klus nog moet beginnen. Voor niemand is duidelijk obv hoeveel gewerkte uren dat jaarsalaris is berekend.

Is het een idee om een ZZP-versie van het standaard template te maken met daarin bv uurtarieven ipv maandsalarissen en standaard enkele kosten ipv vergoedingen (pensioen, mobiliteit, etc) ? Lijkt me voor ZZP'ers zelf ook interessanter om te kunnen vergelijken.
Wellicht een deling maken tussen omzet en wat men aan zichzelf uitkeert als salaris en wat er als buffer dient? Dat zal niet iedere maand gelijk zijn, maar in grote lijnen wel een aardig gemiddelde uit te halen zijn lijkt mij?

• Pizza_Boom
Config schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 00:55:
[...]

Heb je gezien dat het geen loondienst is? Hij heeft geen salaris, hij heeft omzet. Het is vrij hoog voor zijn leeftijd, maar niet bijzonder hoog.
Nee, dat had ik er niet uit gehaald. Ik heb via een detavast uitzendconstructie gezeten in het begin. Zat ook geen pensioen bij. En dat zie je hier vaker, verbaasde mij dus niet. Net als dat reiskostenvergoeding ook niet overal standaard is. Aangezien je dat soort zaken bij zo'n salaris ook prima zelf kan regelen, had ik weinig reden tot argwaan. Zelfs vakantiedagen, er zijn bedrijven die zo werken omdat de ervaring leert dat mensen zich bezwaard voelen veel vakantie op te nemen en in praktijk minder opnemen dan mensen die 25-30 dagen hebben staan.

• Ferra
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:55
Hbeez schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 08:36:
[...]

Als je doelt op je eigen ervaring van een week geleden; verschil is dat hij het een hele mooie stap noemt waar hij erg blij mee lijkt te zijn en niet 'een redelijk salaris' en z'n primaire focus niet is hoe hij nu meer kan verdienen. Andere instelling die ook tot andere reacties zal lijden gok ik ;)
Een schreeuw om aandacht noemen we dat ;-).

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18:03
Pizza_Boom schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:42:
[...]
Wellicht een deling maken tussen omzet en wat men aan zichzelf uitkeert als salaris en wat er als buffer dient? Dat zal niet iedere maand gelijk zijn, maar in grote lijnen wel een aardig gemiddelde uit te halen zijn lijkt mij?
In het ZZP topic staat toevallig een rekenvoorbeeld aan de hand van vrijwel dezelfde omzet:
t_captain schreef op zaterdag 1 mei 2010 @ 11:17::
[...]
Hieronder een voorbeeld:

Omzet ~ 115000 euro
Kosten ~ 15 a 20000 euro
Uitkering prive ~ 30000 euro
Buffer ~ 15000 euro
IB pot ~ 50000 euro

Te betalen IB 100000: ~ 31000 euro
Over uit IB pot: ~ 19000 euro

Totaal uitgekeerd:

Prive ~ 30000 euro
Buffer ~ 34000 euro (buffer pot + restant IB)
Netto houd je dus €5333 per maand over als je jaarlijks (een vrij ruime) €15.000 reserveert voor een AOV/pensioen. De bufferpost is gewoon wat overblijft in dit voorbeeld, je 'hoeft' helemaal niks te bufferen. Natuurlijk is het slimmer dat wel te doen, maar het is sowieso nooit slim je volledige inkomsten uit te geven, freelance of niet.

Bij dergelijke posts kun je er hier de klok op gelijk zetten dat er direct reacties komen dat het niet veel is en er makkelijk meer kan. Nu volg ik al een tijdje dit topic, maar alle 26-jarigen die hier €5333 netto of meer toucheren zijn volgens mij op één hand te tellen. Had hij ergens in loondienst €4200 bruto en een lease Golf gekregen dan kreeg hij niets dan complimenten, maar nu hij meer dan het dubbele verdient is het ineens een slechte deal 'want hij moet zelf z'n pensioen regelen'.

Dit is gewoon een erg mooie prestatie. Hij is binnen bij een Amerikaans bedrijf en verdient op z'n 26e meer dan een groot deel van Nederland ooit gaat verdienen. Ik deed het op die leeftijd in ieder geval een stuk minder, en de meesten in dit topic waarschijnlijk ook.

• Pizza_Boom
Bulder schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:37:
In het ZZP topic staat toevallig een rekenvoorbeeld aan de hand vrijwel dezelfde omzet:
Daar kom ik dus eigenlijk nooit.
Netto houd je dus €5333 per maand over als je jaarlijks (een vrij ruime) €15.000 reserveert voor een AOV/pensioen. De bufferpost is gewoon wat overblijft in dit voorbeeld, je 'hoeft' helemaal niks te bufferen. Natuurlijk is het slimmer dat wel te doen, maar het is sowieso nooit slim je volledige inkomsten uit te geven, freelance of niet.

Bij dergelijke posts kun je er hier de klok op gelijk zetten dat er direct reacties komen dat het niet veel is en er makkelijk meer kan. Nu volg ik al een tijdje dit topic, maar alle 26-jarigen die hier €5333 netto of meer toucheren zijn volgens mij op één hand te tellen. Had hij ergens in loondienst €4200 bruto en een lease Golf gekregen dan kreeg hij niets dan complimenten, maar nu hij meer dan het dubbele verdient is het ineens een slechte deal 'want hij moet zelf z'n pensioen regelen'.

Dit is gewoon een erg mooie prestatie. Hij is binnen bij een Amerikaans bedrijf en verdient op z'n 26e meer dan een groot deel van Nederland ooit gaat verdienen. Ik deed het op die leeftijd in ieder geval een stuk minder, en de meesten in dit topic waarschijnlijk ook.
En met dat laatste raak je precies de essentie van mijn opmerking:
Zullen we ruilen? Hij mijn pensioenopbouw en reiskostenvergoeding, ik het verschil in salaris. Mag je zelfs nog de differentiatie in HBO/WO maken. Hij verdient, naar Nederlandse maatstaven, wel vreselijk veel. Het modale salaris in Nederland ligt onder de 2900. Daar voor je 30e heel erg ruim boven zitten is gewoon veel, zelfs met een WO en 8 jaar werkervaring. Zelfs met het gegeven dat de salarissen in Nederland te laag zijn.
Hij zal het ongetwijfeld waard zijn, zal wellicht nog veel meer waard zijn, maar roep alsjeblieft niet dat ie niet vreselijk veel verdient. Dan ben je gewoon de binding met de werkelijkheid aan het verliezen. En ook al ben je het ruimschoots waard, dat neemt niet weg dat het vreselijke veel is. Er zijn genoeg mensen die hier 4-5 maanden mee moeten doen. Ook mensen die dingen kunnen die jij en ik niet kunnen.

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17:11

FreakNL

Well do ya punk?

[...]
Hij heeft zeker een hoog salaris maar om het nou extreem te noemen, zeker niet onze sector…

Alles bij elkaar kost ik ook wel een ton voor mijn WG. Al die werkgeverslasten zijn bij hem niet van toepassing want ZZP…

Ik zou niet met hem willen ruilen iig.

• Pizza_Boom
FreakNL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:23:
[...]

Hij heeft zeker een hoog salaris maar om het nou extreem te noemen, zeker niet onze sector…

Alles bij elkaar kost ik ook wel een ton voor mijn WG. Al die werkgeverslasten zijn bij hem niet van toepassing want ZZP…

Dat was echter toen ik reageerde nog niet (bij mij) bekend. Ik ging uit van dit bedrag als salaris en daarbovenop dus nog voor de werkgever de werkgeverslasten. En het mag in een bepaalde branche of sector niet abnormaal zijn, maar dat maakt nog steeds dat hij naar normale normen wel een vreselijk hoog salaris heeft. In de sector van bankdirecteuren is 5 miljoen per jaar ook normaal, maar dat zijn in Nederland nog steeds absurde bedragen.

[Voor 20% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-08-2021 10:27]

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18:03
FreakNL schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:23:
[...]

Tuurlijk kost jij je werkgever ook een ton, maar jij brengt ook 15 jaar extra ervaring mee. Voor een starter is het een heel ander verhaal.

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19:41
Bulder schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

Tuurlijk kost jij je werkgever ook een ton, maar jij brengt ook 15 jaar extra ervaring mee. Voor een starter is het een heel ander verhaal.
Ik kost mijn WG anders ook 100k en ben 30. Wat is realistisch tegenwoordig? Iemand die de capaciteiten heeft om heel vlug stappen te maken kan best snel naar >5k bruto in de maand gaan. De nuance moet in dit geval gezien worden in de constructie die is opgezet. Waar hij nog geen rekening mee houdt is vakantiedagen (die kan hij namelijk niet factureren) en alle andere kosten die hij heeft, die iemand in loondienst niet eens ziet (bv. arbeidsongeschiktheidsverzekering, eventueel verzuim, overige "lasten"). Dat wordt voor het gemak vergeten in het lijstje ;) Het is totaal niet te vergelijken met loondienst als je het mij vraagt. 5600 netto overhouden is ook niet volgens een vergelijkbare berekening.

@DesiredPeanut Mooie stap! Heel veel succes! Mocht je het nog niet in orde hebben, regel je eigen secundaire voorwaarden ook goed, mocht het een keer iets minder gaan ;)

[Voor 3% gewijzigd door _Piwi_ op 16-08-2021 11:15]

• tomtom901
  • Laatst online: 17:22

Ben wel benieuwd waar jouw A mee aankomt, ik zit ook in tech, geen FAANG maar jouw A is er wel eentje waar ik mijn oog op hou als mogelijke volgende werkgever :). Zeker ook interessant dat je terug kan / mag naar NL, dacht dat de UK voor hen de voorkeur had.

• Vipeax
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 02:13
tomtom901 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Ben wel benieuwd waar jouw A mee aankomt, ik zit ook in tech, geen FAANG maar jouw A is er wel eentje waar ik mijn oog op hou als mogelijke volgende werkgever :). Zeker ook interessant dat je terug kan / mag naar NL, dacht dat de UK voor hen de voorkeur had.
Jouw onderhandeling gaat sowieso anders zijn. Zie even de historie. Als je salarissen binnen Nederland wil zien kun je ook gewoon op glassdoor kijken.

Verder wat een big dick energie in dit topic deze ochtend. Ik zou zeggen @Chief smack even met de jouwe. Dan is het weer stil.

• tomtom901
Vipeax schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:49:
[...]

Jouw onderhandeling gaat sowieso anders zijn. Zie even de historie. Als je salarissen binnen Nederland wil zien kun je ook gewoon op glassdoor kijken.
Tuurlijk, om te verwachten dat het 1:1 zo werkt is niet realistisch. Desalniettemin geeft het een goed beeld en misschien onterecht (?) lijkt het me betrouwbaarder dan Glassdoor.

• Vipeax
tomtom901 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:02:
[...]

Tuurlijk, om te verwachten dat het 1:1 zo werkt is niet realistisch. Desalniettemin geeft het een goed beeld en misschien onterecht (?) lijkt het me betrouwbaarder dan Glassdoor.
Wat zou er mis moeten zijn met Glassdoor? Ongeacht welke variant je kiest (FAANG, FAAMG, of iets als FAUMNG :+), je zult bij ze allemaal genoeg voorbeelden tegenkomen en die zijn juist meer zeggend in dit geval dan een multi-migratie onderhandeling. Pak even ex87 z'n laatste Nederlandse salaris en je zult zien dat glassdoor helemaal niet zo gek is.

In die zin is @overhyped van een grote partij, met een volledig Nederlands pakket (en leuk salaris), geswitched naar een bedrijf waarbij er weinig secundaire arbeidsvoorwaarden waren met volledige compensatie in bruto salaris en dat bedrijf is daarna overgenomen door z'n vorige werkgever en toen werden die Nederlandse secundaire arbeidsvoorwaarden weer toegevoegd aan z'n contract, waarbij je eigenlijk dus dubbel profiteert. _/-\o_

Iedereen die mij heeft gevolgd weet dat ik zelf ook voor een Bay area bedrijf werk, dus ik kan mij voor de rest heel goed vinden in deze "discussie", maar 200k+ euro (in dollars lukt dat vast nog wel) is in Nederland niet de makkelijkste opgave, ook niet bij deze jongens. Als je op 100k+ mikt kun je dus prima op glassdoor kijken. Dat kan bij Netflix, Booking.com, Microsoft, Uber, Adobe, Workday, SFDC, Amazon, Google, Cisco, SAP, Oracle, VMware, Survey Monkey, Optimizely, ServiceNow etc allemaal op een Nederlands contract met Nederlandse arbeidsvoorwaarden.

Ik gun het je zeker, maar ik denk dat dit linkje van Hydra een tijdje terug wel zou helpen: https://blog.pragmaticeng...e-netherlands-and-europe/

De jongens waar echt nog >200k in zit in euro's per jaar, zijn veelal dus ook aan het teren op vestings uit 't verleden die sterk in waarde gestegen zijn, terwijl alles met tech nu al ontzettend hoog staat op de beurs. Misschien hebben we allemaal geluk en gaan ze nog een factor 10, maar als je 5 jaar geleden 50k aan vesting RSUs kreeg was nu 300k verdienen voor de belastingdienst zeker realistisch :+.

[Voor 4% gewijzigd door Vipeax op 16-08-2021 12:31]

• DesiredPeanut
_Piwi_ schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:13:
[...]

Ik kost mijn WG anders ook 100k en ben 30. Wat is realistisch tegenwoordig? Iemand die de capaciteiten heeft om heel vlug stappen te maken kan best snel naar >5k bruto in de maand gaan. De nuance moet in dit geval gezien worden in de constructie die is opgezet. Waar hij nog geen rekening mee houdt is vakantiedagen (die kan hij namelijk niet factureren) en alle andere kosten die hij heeft, die iemand in loondienst niet eens ziet (bv. arbeidsongeschiktheidsverzekering, eventueel verzuim, overige "lasten"). Dat wordt voor het gemak vergeten in het lijstje ;) Het is totaal niet te vergelijken met loondienst als je het mij vraagt. 5600 netto overhouden is ook niet volgens een vergelijkbare berekening.

@DesiredPeanut Mooie stap! Heel veel succes! Mocht je het nog niet in orde hebben, regel je eigen secundaire voorwaarden ook goed, mocht het een keer iets minder gaan ;)
Thanks! Ik zie dat ik een hoop discussie heb losgemaakt. Achteraf ook een beetje onhandig om niet meteen te vermelden dat het om een ZZP-constructie gaat.

Wat betreft secundaire arbeidsvoorwaarden: ik werk momenteel als freelancer, dus verzekeringen, administratie etc heb ik al op orde. Ik word "on retainer" betaald met een vast bedrag per maand, dus vakantiedagen worden ook doorbetaald. Plan is nu vooral om een flinke buffer op te bouwen, dan kan ik ook even vooruit als het wat minder gaat.

• Cue_
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17-09 10:11
Voor ZZPérs is er toch een eigen topic? Juist omdat het lastig te vergelijken is met loondienst?

• Mr. Awesome
  • Registratie: januari 2006

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Zullen we anders stoppen met deze discussie? Er komt namelijk elke 5 posts iemand langs die alleen de laatste 3 berichten heeft gelezen en weer een vraag stelt die 7 posts geleden ook al gesteld werd en waardoor de discussie weer opnieuw gestart werd.

• Tylen

Tylen

Config schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:08:
[...]

Ja, maar als je hier geen ZZP toestaat, dan heb je nog midlance. Wellicht beter om het maar gewoon toe te staan, met vermelding.
Zzpers zijn sowieso toegestaan. Maar dan wel je correcte lijstje posten en niet 1 opdracht.

• curvemod
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:21
Vipeax schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:25:
[...]
Ik gun het je zeker, maar ik denk dat dit linkje van Hydra een tijdje terug wel zou helpen: https://blog.pragmaticeng...e-netherlands-and-europe/
Er is inmiddels ook een website van dezelfde auteur die de concrete data openbaar gemaakt heeft. Erg interessant om te zien: https://techpays.eu/countries/netherlands

[Voor 4% gewijzigd door curvemod op 16-08-2021 15:10]

• Vipeax
curvemod schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

Er is inmiddels ook een website van dezelfde auteur die de concrete data openbaar gemaakt heeft. Er interessant om te zien: https://techpays.eu/countries/netherlands
Oh dat is wel nice! "Travel company with Dutch HQ". Dat is net zo mooi als "Large Dutch oil company". :+ Helaas geen year of hire insights. Dat zou nog een erg interessante variabele zijn voor de verhouding equity/salaris. Verder wel redelijk in lijn met mijn reactie zo te zien. De selectieve aantallen 200K+ in euro zitten allemaal hoog in de equity, tot >50% aan toe.

• Xepos
  • Laatst online: 00:43
Xepos schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:23:
Onlangs van werkgever geswitched dus hierbij mijn bijdrage:

***members only***
We zijn weer even verder en ik moet eerlijk zeggen dat ik erg tevreden ben met de groei die ik maak:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• ex87
tomtom901 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Zeker ook interessant dat je terug kan / mag naar NL, dacht dat de UK voor hen de voorkeur had.
Dat ligt een beetje aan het team waar je voor werkt/in zit. Er zijn tegenwoordig wel echt meer teams in NL bij ons.. Als ik even goed na denk kan ik zo 5 software teams bedenken verspreid over een aantal kantoren.

Aangezien ik voorheen al voor dit zelfde team uit NL (remote) voor Ierland hebt gewerkt gelooft mijn manager het wel, zeker nu met COVID dus het is ook wel gewoon goede timing. Ik maak gebruik van een nieuwe full remote optie die er pas een paar weken is.

• GuitarHero87
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 19:07
Xepos schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:40:
[...]

We zijn weer even verder en ik moet eerlijk zeggen dat ik erg tevreden ben met de groei die ik maak:

***members only***
Members only:

• Xepos
Jep, dat stipp is weggegooid geld. Afzien van het pensioen kleven teveel nadelen aan.

Wat mijn klant betaald dat weet ik, daar zit ik nog lang niet aan. Het geeft wel een mooie indicatie dat er nog genoeg ruimte zit om door te groeien. Maar zelf heb ik niet de ambitie om ZZP’er te worden.

• Chief
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-09 07:55
Vipeax schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:49:
[...]

Verder wat een big dick energie in dit topic deze ochtend. Ik zou zeggen @Chief smack even met de jouwe. Dan is het weer stil.
Hela, laat mij buiten de discussie :)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Mud
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16-09 12:56
Inmiddels een nieuwe baan gevonden, al met al een leuke stap vooruit!

Members only:

• ex87

Zojuist aanbod gehad:

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 34
• Opleiding: MBO (IT beheer & Media N4)
• Werkervaring: Zo'n 14 jaar
• (Woon) Locatie: Weet ik nog niet, denk randstad

2. Wat doe je:
• Functie: Senior Systems Development Engineer
• Werkgever/branche: Een grote boekenhandel ;)
• (Werk) Locatie(s): thuis
• Uren/week: 40
• Reistijd: geen
• Werkdruk: Gemiddeld denk ik, soms late meetings maar ook laat beginnen.. Erg flexibel.

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 7666
• Vakantiegeld: € 7360
• Bonus, toeslagen, etc: 50 aandelen voor de komende 2 jaar ~€137k waarde (per jaar)
• Dertiende/veertiende maand:
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €99k + €137k = ~€236k voor 2022 / 2023.

2024 is onbekend maar zal wat lager zijn door EU aandelen aanbod.

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg €2000 p/j geloof ik
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: weet ik nog niet
• Mobiliteit per jaar: € 0.19 als ik reis naar kantoor
• Overige: Thuis werk vergoeding voor telefonie/internet etc.

Daarnaast verhuizen ze me ook terug naar NL, wat fijn is.

• tomtom901
@ex87 - Verder niet zo veel over te zeggen behalve gefeliciteerd en welkom terug in NL. :)

[Voor 14% gewijzigd door tomtom901 op 19-08-2021 18:41]

• StM
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 10:15
Wow wat een geld. Dit is L6 neem ik aan?

Maar gefeliciteerd 🙂 Volgens mij haal je als L7 dit nog niet eens als je vanuit Europa een aanbod krijgt.

• ex87
tomtom901 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:41:
@ex87 - Verder niet zo veel over te zeggen behalve gefeliciteerd en welkom terug in NL. :)
thnx!
StM schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:41:
Wow wat een geld. Dit is L6 neem ik aan?

Maar gefeliciteerd 🙂 Volgens mij haal je als L7 dit nog niet eens als je vanuit Europa een aanbod krijgt.
L6 ja, ze kunnen je aandelen van hier niet afnemen maar ik was positief verast over het basis salaris. Zal in 2024 dus wel een stap terug worden qua aandelen maar dat is prima.. Ik had dat eigenlijk nu al verwacht.

• assje
  • Registratie: maart 2007
Xepos schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:29:
Jep, dat stipp is weggegooid geld. Afzien van het pensioen kleven teveel nadelen aan.
Dit is volgens mij vooral een vooroordeel. Ja in de basisregeling is de opbouw bedroevend maar dat wil nog niet zeggen dat het weggegooid geld is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Vipeax
Lekker bezig @ex87 en mooi dat je tevreden bent met hun voorstel!

[Voor 61% gewijzigd door Vipeax op 19-08-2021 20:40]

• ex87
Vipeax schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:33:
Lekker bezig @ex87 en mooi dat je tevreden bent met hun voorstel. Mijn aandelen zijn echt een lachertje in vergelijking. :P
Het zal in 2024 voor mij ook wel even slikken worden haha, realistisch denk ik dat ik terug zak naar tussen de ~150k/200k maar goed. Dat is voor NL een meer dan prima salaris natuurlijk.

Eerst het nog maar is 2 jaar volhouden.

• Xepos
assje schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:05:
[...]

Dit is volgens mij vooral een vooroordeel. Ja in de basisregeling is de opbouw bedroevend maar dat wil nog niet zeggen dat het weggegooid geld is.
Ik heb eens uitgerekend wat er maandelijks ingelegd word en wat er maandelijks bijkomt aan opgebouwd pensioen. Die zijn helaas niet gelijk aan elkaar en dan valt het ongunstig voor mij. Komt ook door de leeftijd, dat de inleg factor een stuk lager is. Het is gelukkig wel meer dan mijn eigen bijdrage maar ook nipt. Ik zit overigens vanaf het begin al in de plus regeling.

• Eledhrim
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 11-09 22:21
Members only:

Ik twijfel over mijn salaris en het total package. Mijn beoordelingen zijn goed maar de laatste salarisronde ging ik slechts een periodiek omhoog. De rek lijkt er nu uit te zijn.

Ontbreekt er relevante info dan wil ik dat toevoegen als het gevraagd wordt.

[Voor 2% gewijzigd door Eledhrim op 22-08-2021 00:30. Reden: Salaris data 2020 naar huidig maandsalaris aangepast + schatting pensioen bijdrage + schatting jaarinkomen 2021]

• thlst
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
Eledhrim schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:17:
***members only***

Ik twijfel over mijn salaris en het total package. Mijn beoordelingen zijn goed maar de laatste salarisronde ging ik slechts een periodiek omhoog. De rek lijkt er nu uit te zijn.
Ga solliciteren
Deel niet je huidige salaris
Accepteer geen tegenbod

Inhoudelijk geen slecht advies voor iemand die (te snel) vastloopt qua salaris.

Maar sollicitatietechnieken zijn buiten scope voor dit topic.

[Voor 34% gewijzigd door t_captain op 24-08-2021 11:29]

• Daivdav11
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19:39
***members only***

Wow, dit is echt een mager package voor jouw ervaring en leeftijd in comibnatie met je studie.

Er zijn afgestudereeden die op een vergelijkbaar niveau beginnen. Zeker met een informatica opleiding.

• HSG
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 16:57
***members only***

Iemand met jouw ervaring en opleiding zou elders makkelijk €6000,- moeten krijgen. In de VS bij bedrijven als Google zou je zelfs rond de €10.000,- per maand moeten verdienen.

Dit is gewoon triest. Zelfs ik zit bijna op jouw niveau (€3545,-) en heb mbo.

[Voor 4% gewijzigd door HSG op 21-08-2021 22:40]

• AndyJNL
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18:36
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 38
• Opleiding: MBO3 Logistiek
• Werkervaring: 21 jaar
• (Woon) Locatie: Friesland

2. Wat doe je:
• Functie: Sergeant Majoor, Manager Logistiek/Opzichter
• Werkgever/branche: Defensie
• (Werk) Locatie(s): Den Helder
• Aantal vakantiedagen: 192 uur
• Gewerkte uren/week: 36 uur
• Reistijd: 4 uur per week
• Werkdruk: Laag tot hoog

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 3250
• Vakantiegeld: € 8%
• Bonus, toeslagen, etc:
• Dertiende/veertiende maand: € 8%
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € ongeveer 46.000 bruto?

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: € Veel?
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: ABP
• Mobiliteit per jaar: € 2400 netto.
• Overige: Zorgverzekering goedkoop. 90,- maaltijdvergoeding 150,- pm. opleidings budget vrij te besteden. 500,- pj
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € Meer dan 50k

• Thenotorious
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11-09 18:40
deleted

[Voor 102% gewijzigd door Thenotorious op 23-08-2021 18:16]

Im notorious

• Eledhrim
Dank voor jullie feedback. Ik was vergeten te vermelden dat ik de cijfers van 2020 had ingevuld. De laatste salarisronde kreeg ik er €100,- bruto bij. Het huidige maandsalaris heb ik in mijn vorige post gezet met een schatting van de pensioenbijdrage en het jaarsalaris eind 2021.

Gezien de reacties verwacht ik niet dat jullie mening daar van zal veranderen.
thlst schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:21:
Ga solliciteren
Deel niet je huidige salaris
Accepteer geen tegenbod
Wat vind je van de secundaire arbeidsvoorwaarden? Blijven die ook achter?
Daivdav11 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:33:
Wow, dit is echt een mager package voor jouw ervaring en leeftijd in comibnatie met je studie.

Er zijn afgestudereeden die op een vergelijkbaar niveau beginnen. Zeker met een informatica opleiding.
Speelt voor de werkgever leeftijd een rol bij salaris inschaling? Op papier heb ik maar 6 jaar ervaring als Java ontwikkelaar.
HSG schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:38:
Iemand met jouw ervaring en opleiding zou elders makkelijk €6000,- moeten krijgen. In de VS bij bedrijven als Google zou je zelfs rond de €10.000,- per maand moeten verdienen.

Dit is gewoon triest. Zelfs ik zit bijna op jouw niveau (€3545,-) en heb mbo.
Doel je op mijn Java ervaring bij de huidige werkgever of levenservaring? Emigreren naar de VS zal de vrouw niet leuk vinden. We hebben dit jaar een kleine gekregen. Verhuizen binnen Nederland valt te overwegen.

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

***members only***

Members only:

[Voor 12% gewijzigd door 3DDude op 22-08-2021 01:10]

Interessante documentaire uit 2015 van het programma Zembla (35 minuten) YouTube: Zembla De Farma Methode

• Pizza_Boom
Eledhrim schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 00:32:
Dank voor jullie feedback. Ik was vergeten te vermelden dat ik de cijfers van 2020 had ingevuld. De laatste salarisronde kreeg ik er €100,- bruto bij. Het huidige maandsalaris heb ik in mijn vorige post gezet met een schatting van de pensioenbijdrage en het jaarsalaris eind 2021.

Gezien de reacties verwacht ik niet dat jullie mening daar van zal veranderen.
Nee.
Speelt voor de werkgever leeftijd een rol bij salaris inschaling? Op papier heb ik maar 6 jaar ervaring als Java ontwikkelaar.
Wat breng jij nog meer aan ervaring mee? Wat heb je voor je 32e gedaan? Zeg even in die periode van 6 tot 10 jaar voorafgaand?
Doel je op mijn Java ervaring bij de huidige werkgever of levenservaring? Emigreren naar de VS zal de vrouw niet leuk vinden. We hebben dit jaar een kleine gekregen. Verhuizen binnen Nederland valt te overwegen.
De VS worden graag gebruikt als vergelijkingsmateriaal. :9

• Mr. Awesome
  • Registratie: januari 2006

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Daivdav11 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:33:
[...]
Laten we niet gaan overdrijven.

• HSG
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 16:57
Eledhrim schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 00:32:

Meer de combinatie daarvan. Dat je niet kan emigreren snap ik maar je kan elders letterlijk het dubbele verdienen. Bovendien doe je ook nog taken als scrummaster. Bij de overheid is een scrummaster een schaal 12 functie. Die gaan tot €6000,- en je doet ook nog aan Java-ontwikkeling. Dus een en een is twee.

Nu word je gewoon uitgebuit man en trap er vooral niet in dat je baas zegt "dat kunnen wij jou nooit geven" want dat kunnen zij wel en anders kan iemand anders dat.

[Voor 24% gewijzigd door HSG op 22-08-2021 09:33]

• gr8-jen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17:05
***members only***

Members only:

• Mugwump
  • Registratie: mei 2017
  • Nu online
***members only***

Met een vergelijkbare achtergrond / rol heb ik een package die pakweg 60% hoger ligt. Wel met meer relevante werkervaring en regio Utrecht ipv Oost-Nederland, maar dan nog is het gat wel erg groot.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim"

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

***members only***

Members only:

• Ardana
  • Laatst online: 17:59

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:En de discussie ontspoort weer. Algemene sollicitatie- en onderhandelingstactieken horen niet in dit topic thuis. Graag terug on-topic dus.

En ja, ik heb rigoureus gesnoeid.

[Voor 11% gewijzigd door Ardana op 22-08-2021 15:11]

Note to self: being good is often more important than being right.

• Eledhrim
3DDude schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 01:05:
[...]
Welke secundaire voorwaarden ? een onbekende pensioenregeling ? geen auto ? geen 13e maand ? je krijgt een laptop om je werk op te doen .. mooi man :+
Hoe bedoel je ontbrekende pensioenregeling? De werkgeversbijdrage in de pensioenregeling is wel goed toch of blijft dat ook achter?

• Eledhrim
Pizza_Boom schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 03:47:
Wat breng jij nog meer aan ervaring mee? Wat heb je voor je 32e gedaan? Zeg even in die periode van 6 tot 10 jaar voorafgaand?
Dat is een goede vraag. Deze info heb ik eerder niet genoemd omdat ik het ongemakkelijk vind dat er collega's meelezen.

Members only:

• Eledhrim
HSG schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:26:
[...]
Bovendien doe je ook nog taken als scrummaster. Bij de overheid is een scrummaster een schaal 12 functie. Die gaan tot €6000,- en je doet ook nog aan Java-ontwikkeling. Dus een en een is twee.
Ik heb nooit gezegd dat ik scrummaster taken doe. Wij delen een scrum-master met een ander team. De software lead rol die ik in het team bekleed betekend dat ik behalve Java programmeer ook de andere ontwikkelaars in mijn team ondersteun. Ik mag me ook met architectuur bemoeien en praat namens mijn team met onze twee architecten.

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:54

FunkyTrip

Funky vidi vici!

HSG schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:26:
[...]

Meer de combinatie daarvan. Dat je niet kan emigreren snap ik maar je kan elders letterlijk het dubbele verdienen. Bovendien doe je ook nog taken als scrummaster. Bij de overheid is een scrummaster een schaal 12 functie. Die gaan tot €6000,- en je doet ook nog aan Java-ontwikkeling. Dus een en een is twee.
WTF? Scrummaster schaal 12? Bij ons doen een teamlid dat er gewoon bij (en in mijn vorige team verdeelden we elke taak over het hele team). Onlangs heeft ons bedrijf een fulltime scrummaster aangenomen die dan 3 teams zou gaan leiden, maar onze teams zijn maar 5 man groot. Scrummastertje spelen kost je misschien 8u per week ofzo.

Misschien heb ik een verkeerd beeld van een fulltime scrummaster, maar wij hebben niet het idee dat de toegevoegde waarde dusdanig is dat we er uberhaupt eentje nodig hebben.

Dit dus.

• PLAE
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:34
‘Wij hebben niet het idee’

Klinkt als een topteam om mee te werken :+

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:05
PLAE schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:12:
‘Wij hebben niet het idee’

Klinkt als een topteam om mee te werken :+
Wat een rare opmerking. Als een scrumteam goed functioneert dat is een scrummaster bijna niet nodig los van wat planningsachtige zaken. En die kunnen prima door een teamlid gedaan worden. In mijn ogen (en ik wil echt geen discussie losbarsten) is scrummaster echt geen baan die zo hoog ingeschaald zou moeten worden. Is in mijn ogen niets anders dan wat een pmo in een project doet (het projectteam faciliteren).

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Eledhrim schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:43:
[...]

Ik heb nooit gezegd dat ik scrummaster taken doe. Wij delen een scrum-master met een ander team. De software lead rol die ik in het team bekleed betekend dat ik behalve Java programmeer ook de andere ontwikkelaars in mijn team ondersteun. Ik mag me ook met architectuur bemoeien en praat namens mijn team met onze twee architecten.
Zitten er ook HR taken of budgetverantwoordelijkheden bij? Of is het zuiver operationeel?
("Lead" is een term die nogal breed gebruikt word, maar de exacte invulling heeft wél invloed op je salarisverwachtingen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Eledhrim schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:31:
[...]

Hoe bedoel je ontbrekende pensioenregeling? De werkgeversbijdrage in de pensioenregeling is wel goed toch of blijft dat ook achter?
Nee er stond onbekende ;). Ah ik zie dat het kleine 4K is aan pensioeninleg. dat is best netjes/normaal :P

[Voor 26% gewijzigd door 3DDude op 22-08-2021 20:27]

• Eledhrim
unezra schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:44:
Zitten er ook HR taken of budgetverantwoordelijkheden bij? Of is het zuiver operationeel?
("Lead" is een term die nogal breed gebruikt word, maar de exacte invulling heeft wél invloed op je salarisverwachtingen.)
Veel functie omschrijvingen worden breed gebruikt en zijn nietszeggend zonder omschrijving van de taken.

Mijn rol is zuiver operationeel. Ik heb geen budgetverantwoordelijkheid of HR taken. Zelfs onze architecten hebben die verantwoordelijkheden niet. De projectmanager gaat over uren en resources binnen het project.
Ik schuif wel aan bij sollicitatie gesprekken van nieuwe medewerkers.

[Voor 9% gewijzigd door Eledhrim op 22-08-2021 22:02]

• Eledhrim
3DDude schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:25:
Nee er stond onbekende ;). Ah ik zie dat het kleine 4K is aan pensioeninleg. dat is best netjes/normaal :P
Foutje. Laten we het er op houden dat ik nog aan de nieuwe bril moet wennen.

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:25

Zenix

BOE!

FunkyTrip schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:00:
[...]

WTF? Scrummaster schaal 12? Bij ons doen een teamlid dat er gewoon bij (en in mijn vorige team verdeelden we elke taak over het hele team). Onlangs heeft ons bedrijf een fulltime scrummaster aangenomen die dan 3 teams zou gaan leiden, maar onze teams zijn maar 5 man groot. Scrummastertje spelen kost je misschien 8u per week ofzo.

Misschien heb ik een verkeerd beeld van een fulltime scrummaster, maar wij hebben niet het idee dat de toegevoegde waarde dusdanig is dat we er uberhaupt eentje nodig hebben.
De vacatures die ik bij overheid zie voor scrum master gaan niet verder dan 11.

https://www.werkenvoorned..._apply&utm_medium=organic

Hier gaat het dus ook om meerdere teams. En waarschijnlijk wel iets groter dan 5 man. En bij de overheid is alles wat complexer met alle stakeholders waar je rekening mee moet houden en de processen.

[Voor 18% gewijzigd door Zenix op 22-08-2021 21:57]

• Bakkerinho
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17-09 16:11
Zenix schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:54:
[...]

Hier gaat het dus ook om meerdere teams. En waarschijnlijk wel iets groter dan 5 man. En bij de overheid is alles wat complexer met alle stakeholders waar je rekening mee moet houden en de processen.
Als het goed is heeft een scrummaster niet veel te duchten van stakeholders. Die kan die doorverwijzen naar de Product Owner.

Ik heb in mijn korte carriere van 6 jaar momenteel in de IT, misschien 1 goede scrummaster gehad. Die deed meerdere teams, maar was vooral goed doordat hij de sfeer in het team enorm goed hield.

Voor de rest had ik een scrummaster die niet eens kamers boekte voor onze refinements en retro's etc. Je hebt 1 taak!?

Ik vind persoonlijk ook dat de tarieven voor een scrummaster enorm hoog liggen voor het werk wat ze doen. Beetje kamers boeken en mensen buiten het team te woord staan komt het kort op neer. Maar developers uit verschillende teams praten onderling toch wel met elkaar, waar niks mis mee is, en goede developers kunnen onderling prima hun zaakjes regelelen, zonder daarbij een scrummaster nodig te hebben.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Eledhrim schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:43:
[...]

Dat is wat ik van elke senior developer zou verwachten. Ik zou me echt zorgen maken als een senior developer niet met architectuur bezig is, niet andere ontwikkelaars ondersteund en niet met de architecten praat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DirkDW2
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 16-09 15:06
Ik zal van functie veranderen in het bedrijf, op eigen aanvraag. Opslag is mooi meegenomen.

Members only:

[Voor 9% gewijzigd door DirkDW2 op 24-08-2021 11:22]

• macmellow
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online
DirkDW2 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:57:
Ik zal van functie veranderen in het bedrijf, op eigen aanvraag. Opslag is mooi meegenomen.

***members only***
Mag ik vragen wat je daar netto van overhoudt? Ik zit op ongeveer hetzelfde namelijk, maar dan in Nederland.

• DirkDW2
macmellow schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:15:
[...]

Mag ik vragen wat je daar netto van overhoudt? Ik zit op ongeveer hetzelfde namelijk, maar dan in Nederland.
Members only:

[Voor 4% gewijzigd door DirkDW2 op 23-08-2021 14:22]

• macmellow
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online
DirkDW2 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:16:
[...]

https://www.jobat.be/nl/a...mijn-brutoloon-netto-over

2300 netto (enkel loon dus, zonder al de andere voordelen). Hoeveel is het bij jou ?
Members only:

• DirkDW2
Members only:

• Tylen

Tylen

Een q3 is vanaf 48K dus lijkt mij stug ;).

Pagina: 1 ... 98 99 100 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee