Dat ik met mijn 42 jaar lid ben van de 'oude' garde is iets te optimistisch gedacht. De echte oude garde (vér voor mijn tijd) had inderdaad hele goede arbeidsvoorwaarden, de zogenaamde voor HOS'ers.
Ik ben juist van de nieuwe generatie docenten in het voortgezet onderwijs die hebben geprofiteerd van steeds betere arbeidsvoorwaarden. Zo maar een greep van veranderingen de afgelopen 20 jaar:
1. Het aantal loontreden is verkort van 20 naar 12, je zit nu dus acht jaar eerder aan je top
2. Invoering 13e maand van 7,4%. Toen ik begon kreeg ik met kerst 25 gulden van mijn directeur
3. Bindingstoelage van zo'n € 1400,- als je aan het einde van je loonschaal zit, dit bestaat nog niet zo heel lang.
3. De mogelijkheid om als VMBO docent met een 2e graads opleiding in schaal LC te komen. Dat scheelt zo'n € 600 bruto per maand aan het einde van jeloonschaal. Lang niet alle schoolbesturen zijn echter happig om je als 'gewone' MAVO docent een LC schaal te geven. Bij mijn bestuur krijgt iedereen LC die langer dan drie jaar in vaste dienst is. Hierbij moet ik aantekenen dat de overheid in het grote stedenbeleid extra geld heeft vrijgemaakt om juist in de grote steden meer LC docenten te kunnen betalen. Ik gok dat ik op de Veluwe in LB zou blijven steken.
4. vijftig LevensFaseBewust uren. We mogen als docenten sinds een paar jaar 50 uur inzetten voor werkdrukvermindering. Je mag deze uren echter ook inzetten voor bijv. het betalen van kinderopvang, ouderschapsverlof óf (zoals ik doe) ze uit laten betalen aan je pensioenfonds.
Wat de vakanties en werkdruk betreft: ikzelf voel over het algemeen geen enorme werkdruk, het is deels afhankelijk van je vak (de talen hebben bijv. veel nakijkwerk) en deels van de school waar je werkt. Op mijn school zijn veel dingen uitstekend geregeld waardoor ik meer tijd overhoud voor nuttige dingen.
Daarnaast kan ik in tussenuren veel voor- en nawerk doen waardoor ik in mijn vakantie normaal gesproken niet of nauwelijks iets voor school hoef te doen. Natuurlijk heb ik af en toe ouderavonden, mentoravonden, voorstellingen van leerlingen waar ik bij wil zijn, diploma uitreikingen, schoolfeesten, e.d. die tijd kosten buiten de reguliere werktijden, maar dat is bij veel andere beroepen niet anders.
NB: ik ben mij er volledig van bewust dat er meer dan genoeg docenten zijn met een (zeer) hoge werkdruk en zeker in het basisonderwijs mogen de salarissen echt nog wel een stuk hoger liggen.