Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greb
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-01-2021
Een redelijk actief forum hier dus denk ook een mooie plek om mijn verhaal te doen.

Momenteel ben ik werkzaam bij een Nederlandse bank als IT-Engineer. Werkzaamheden zijn het creëren van een continuous delivery/deployment pipeline, Atlassian Stack, monitoring en automatisering van dagelijkse opdrachten. Ik ben RHCE ( Red Hat 7 ) gecertificeerd, en ga begin december een Red Hat Openstack cursus volgen, en daarna natuurlijk mijn examen ga doen en papiertje behalen.

De voorwaarden zijn prima, onbepaalde tijd, salaris 2.5 keer jan modaal en verder zijn zaken zoals pension en verzekeringen prima in orde. Maar toch kriebelt het vaak bij mij om voor mijzelf te starten. Ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging, wil graag mijzelf nog beter leren leren kennen en weten wat mijn grenzen zijn. Ik heb nu dus de kans gekregen op per 1 januari een opdracht te starten als freelancer, €75 per uur, 40 uur per week en voor minimaal 1 jaar. Een opdracht wat binnen mijn kennisgebied ligt, en zeker me ook verder kan gaan ontwikkelen.

Nu twijfel ik nog enigszins om de stap te gaan maken. Het is natuurlijk allemaal heel spannend, allebei heeft het zijn voor en nadelen. Mocht het freelancen toch bijvoorbeeld niks zijn voor mij dan wordt het wel weer lastig om dezelfde arbeidsvoorwaarden te krijgen in loondienst dan die ik nu heb.

Mijn leeftijd is 26 jaar voor als dat nog belangrijk is. Discipline en motivatie zijn mijn sterke kanten, verder ben ik ook communicatief sterk.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:37
Aan de ene kant: niets te verliezen. Straks kom je vanuit de bevoorrechte positie van een goedverdiende ondernemer. Werkgevers die je een aanbod willen doen, zullen begrijpen dat ze hoog moeten inzetten om jouw aandacht te krijgen.

Aan de andere kant: je moet ondernemer worden vanuit je eigen lange-termijn visie. Niet omdat er toevallig een project op je pad komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Nee dat klopt, en daarom wil ik ook een beslissing maken op de lange termijn. In principe heb ik niets te verliezen, de kennis van bijvoorbeeld de Atlassian Suite is heel erg beperkt in Nederland. Daar ligt mijn kracht, en verder ook dat ik RHCE gecertificeerd ben en verder ga met het certificeren van de Red Hat producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik denk dat je vooral moet nadenken over de langere termijn. Als ZZP er wordt je vooral ingehuurd voor zaken die je al beheerst en waar je ervaring mee hebt.

De vraag is dan hoe je je verder ontwikkelt, hoe leer je nieuwe gebieden en hoe kom je aan projecten waar je zelf in wordt uitgedaagd en dus verdere mee komt. Ik denk dat je zelden in dat soort rollen komt als je niet oppast.

Mijn ervaring met zzp-ers is dat ze meestal niet zoveel verder komen en vooral horizontaal bewegen en uitmelken waar ze goed in zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 05-11-2018 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Ja, maar juist daarom wil ik mijn kennis verder uitbreiden. Will een allrounder worden, en niet afhankelijk zijn van bepaalde kennis. Dat is ook een van de redenen waarom ik dit project aan wil gaan als freelancer, het is niet nieuw voor mij, maar wel weer een bepaalde uitdaging waar ik heel veel ga leren en die kennis weer kan gebruiken voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hamvraag is of je een eigen huis hebt en korting krijgt op je hypotheek die dan ineens wegvalt. Dat zie je bij banken regelmatig als secundaire arbeidvoorwaarde en dat kan namelijk een slok op een borrel qua maandlasten schelen. Indien niet van toepassing prima maar je wilt er wel rekening mee houden, ook boor de toekomst.

Verdr ben je 26. Das redelijk jong als ZZP'er. Ik snap je kennis en ervaring nu, en dat die beperkt is, maar dan ga je een specifieke richting in waar je straks wat minder makkelijk uitkomt. Want je moet jezelf kunnen verkopen.

Als ik jou was zou ik verder kijken dan alleen dat ZZP. Banken betalen prima, maar echt kennis verbreden en verdiepen in ZZP kost je zelf heel veel geld aan cursussen en certificeringen (wantdie ga je nodig hebben om jezelf te verkopen). Als ik jou was ging ik een paar jaar de detachering in tot ik ca 10 jaar werkervaring had, en dan ZZP'en. Die optie loopt niet weg :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Hypotheek is niet bij de bank ondergebracht, maar bij een andere partij.

Ja, qua leeftijd nog redelijk jong maar wat betreft kennis toch al redelijk op weg al vind ik dat zelf. Er zijn natuurlijk ook senior IT engineers die al RHCA gecertificeerd zijn. Mijzelf verkopen is niet lastig, dat lukt me altijd wel goed in sollicitaties of andere gesprekken.

Het voordeel natuurlijk bij het blijven in loondienst is dat ik onbeperkt trainingen en cursussen kan volgen zonder de daarbij behorende kosten.

Daarnaast ben ik wel ook al consultant geweest voor mijn huidige werkgever. Hierbij aan opdrachten gewerkt bij grote jongens zoals de NS, Belastingdienst, Malmberg en Vodafone.

Het is een lastige keuze..

[ Voor 14% gewijzigd door greb op 05-11-2018 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle021
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-01 00:02
Als je het nu niet zou doen, wanneer zou je het dan wel doen? Ik denk dat dit een uitlegen kans is( ook gezien je leeftijd) om deze kans aan te grijpen, hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt. En als het uiteindelijk niet zou lukken kom je na een tijdje echt wel weer terecht bij vergelijkbare arbeidsvoorwaarden terecht onder een baas, ookal zou dat dan misschien een jaar of twee moeten duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Het grote voordeel is nu dat ik inderdaad direct begin met een opdracht. Qua netwerk ben ik ook wel redelijk bekend bij de grotere Linux detacheerders en heb ook een redelijk eigen netwerk waar ik terecht kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
greb schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:13:
Nu twijfel ik nog enigszins om de stap te gaan maken. Het is natuurlijk allemaal heel spannend, allebei heeft het zijn voor en nadelen. Mocht het freelancen toch bijvoorbeeld niks zijn voor mij dan wordt het wel weer lastig om dezelfde arbeidsvoorwaarden te krijgen in loondienst dan die ik nu heb.
Snap de laatste zin niet echt en het is niet echt spannend (ben nu net een maand voor mijzelf begonnen). Je kunt altijd terug in loondienst en misschien kun je later altijd nog terugkomen (soms zelfs met een promotie, omdat je meer en andere ervaring hebt opgedaan) en vaak ook nog tegen betere voorwaarden (je kunt opnieuw onderhandelen).

Voordelen freelancen:
- Je maakt minder uren en uren worden echt betaald (overwerk wordt gewoon betaald en als je een beetje goed kan onderhandelen voor 100% extra).
- Je zit in veel minder meetings, afspraken, overlegmomentjes, bila met je manager en je hebt het gevoel dat je meer werk doet.
- Je kunt veel meer je eigen pad trekken en je komt veel interessantere mensen tegen. Als je bij de bank een cursus wil doen of een hobby projectje, moet je dat met je manager overleggen of moet er een budget aanvraag doen. Als je straks 3 weken een cursus op Texel wil doen, dan kan dat.
- Je bepaalt zelf hoeveel je werkt en hoeveel je verdient (denk aan rendement). Een mooi jaar als zzp'er is als je mooie klussen hebt en lekker veel vrij.

Nadelen freelancen:
- Weet goed welke opdrachten en opdrachtgevers je wil. Waarin wil je verbreden en verdiepen, zorg eigenlijk dat je je volgende opdracht al weet en ga daar gericht cursussen en kennis bijspijkeren. Hiermee kun je makkelijker je uurtarief omhoog krijgen.
- Wees een ondernemer en ondernemend. Ik zie heel veel zzp'ers om mij heen die eigenlijk gewoon werknemer zijn. Klus van een jaar, 40 uur per week, niet de klant vragen of ze een ander (uitdagender) project kunnen oppakken. Klant zegt doei na een jaar en dan volgende projecten zoeken. Bouw een netwerk op.
- Neem (bewust) wat meer afstand, stel je zakelijk op, zeker in de beginfase, met tussenpartijen enzo is het makkelijk om ja te zeggen tegen een lager uurtarief.
- Besteed zaken die je niet leuk vindt of niet goed kan uit (denk aan boekhouder, financieel adviseur etc).
- Zelfde verzekering als werknemer zijn duur

Wees je wel bewust als je nu 2,5x modaal verdient (85k? is dat inclusief secundair of exclusief), dat daar best een hoog uurtarief tegen over moet staan (minstens 60 euro per uur), om een significant verschil te maken qua verdiensten (ik ga uit van 4200 netto per maand bij je huidige salaris en 1600 uur werk, dus dat zijn 40 vakantiedagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Met de laatste zin wil ik zeggen dat ik qua voorwaarden in loondienst niet beter ga treffen mocht mijn uitdaging als freelancer mislukken. Maar daar staat wel weer tegenover gaat het wel goed dan zit ik op 2000 extra netto per maand. Netto salaris nu is inderdaad +- 4200, schommelt nog eens met de standby vergoedingen die je krijgt. Salaris is all inclusief.

Uurtarief is 75 ex btw, 40 uur per week en zij gaan uit van 1800 uur per jaar wat je kan factureren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:06
Hoe staat je leven er privé voor? Alleen? Werkende partner? Kinderen in de planning?

Wil je nu ZZP'er worden als uitdaging, of gaat het je voornamelijk om de extra inkomsten? Je hebt je ook ingelezen in de nadelen en risico's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Samenwonend met een partner, zij heeft haar eigen inkomsten. Ik neem de kosten thuis voor rekening. Een kind staat wel op de planning, maar nog niks serieus.

Het gaat me om de uitdaging, wil mijzelf uitdagen, echt ervaringen opdoen, en natuurlijk ook de extra inkomsten zijn fijn. Ja de nadelen en risico's zijn mij vrij bekend. Maar dat is ook wel iets wat je zelf kunt managen denk ik. Natuurlijk zal niet alles altijd gaan zoals je wilt, maar daar heb je dan voor gekozen.

[ Voor 5% gewijzigd door greb op 05-11-2018 21:53 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Op je 26e een steady baan opgeven die 7k bruto per maand oplevert, om vervolgens enorm veel meer risico/werk/verantwoordelijkheden op je te nemen voor 10% meer salaris? Dat heb ik nog nooit gehoord. Heel apart.

[ Voor 88% gewijzigd door BFmango op 05-11-2018 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Ik zie niet waarin staat dat ik de opdracht al geaccepteerd hebt? En waarom is dit een vreemde topic? En ik heb ook nog niet opgezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ah, dan heb ik te snel gelezen. Heb m'n post aangepast.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

Als je nu 2.5 modaal hebt is een uurtarief van 75 dan niet wat weinig?

Vergeet niet dat je een hoop zelf moet regelen.

Daarbij, 1800 uur declarabel is fors.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 05-11-2018 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Ja is ongeveer 45 weken werkzaam, dus 7 weken voor vakanties en feestdagen e.d. Vakantie en veel vrij is voor mij momenteel niet heel belangrijk, ben liever aan het werk.

1800 is misschien wat aan de hoge kant, maar dat is wat ik begrepen heb en ook bevestigd is door de andere zzp'r bij dat bedrijf.

Of €75 te weinig is weet ik niet zeker. Wat is dan wel goed vraag ik me af? Er van uitgaande dat ik inderdaad 1800 uur per jaar kan declareren kom ik uit op 135k per jaar, dat is dan 50k meer dan in loondienst. En teruggerekend naar wat ik netto overhoud - alle kosten zoals pension, verzekeringen etc etc is dat bijna 2000 meer per maand.

[ Voor 36% gewijzigd door greb op 05-11-2018 22:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TS, er is een heel topic voor je: Het freelance ICT-ers discussie topic

Als vuistregel zou je uurtarief ongeveer het dubbele moeten zijn van je bruto verdiensten. Denk aan boekhouder/accountantskosten, lease-auto, opleidingen, leegloop (!), arbeidsongeschiktheid/aansprakelijkheidsverzekering, pensioen.

Met jouw huidige loon in vaste dienst kom je daar met 75 per uur maar net aan - en geef je alle zekerheden op. Daarbij is 1800 facturabele uren mogelijk, maar wel veel als je even doorrekent naar 5 a 10 jaar vooruit. Voor mijn gevoel zou je als vaste medewerker op jouw leeftijd met jouw achtergrond binnen de bank betere vooruitzichten moeten hebben (of is jouw loon zo hoog door onregelmatigheidstoeslagen?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

7 weken vakantie ja... maar je zal ook weleens zonder opdracht zitten.

Ik zou met jouw market value (die je blijkbaar hebt) voor minimaal 100/uur gaan.

Of je wordt nu overbetaald, dan zou ik blijven zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Ja die zag ik al, alleen wordt dat topic redelijk vervuild als ik mijn vraag daar ga stellen denk ik.

Als ik mijn huidige salaris verdubbel kom ik bijna bij het bedrag uit wat ik maandelijks kan facturen aan de opdrachtgever. Mijn huidige salaris is zonder onregelmatigheidstoeslagen.

Ik start zoals ik aangaf direct met een opdracht voor minimaal een jaar, wat daarna gebeurt is natuurlijk aan de opdrachtgever en aan mijzelf. Ook zit ik aan een constructie te denken om 3 dagen bij de nieuwe opdrachtgever te starten, en te kijken hoe mijn huidige werkgever er tegen over staat dat ik twee dagen daar verder ga als freelancer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:44

Barrycade

Through the...

Gekke vraag wellicht maar als je dus bij die nieuwe werkgever blijkbaar een uitdaging kan vinden die je huidige werkgever niet kan vinden waarom dan persé als zzp'er daar dan aan de gang?

Of gaat stiekem toch ook om het geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Omdat daar nog wel een project loopt wat minimaal nog 6 maanden duurt waarbij ik in principe de enige ben die alle kennis heeft van dit project. En daarnaast twee opdrachtgevers ipv een is ook niet verkeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door greb op 05-11-2018 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:36
Klopt die 4200 netto wel?

Klinkt wel als erg veel onder loondienst.

7k brutto p/m in loondienst? Dan zou ik inderdaad niet voor de centen gaan ZZP-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Ja, er blijft maandelijks 4100-4200 over. Het ZZP-en zal nog een stuk meer opleveren, maar daar kleven natuurlijk wel weer onzekerheden en risico's aan. Maar daar ben ik niet zo snel bang voor. Ik sta zeker open voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Heb je rekening gehouden dat je zelf voor je pensioen verantwoordelijk bent? Weet je wat de bedrijfskosten gaan zijn? Wat zijn de Kosten in de aanloopfase die je gaat maken? Welke kosten denk je allemaal te gaan maken? Heb je recht op startersaftrek?

Als je echt wil gaan ondernemen moet je die stap nemen, dan maakt het niet uit of je de eerste 2 jaar minder verdiend dan wat je nu doet. Bouw een netwerk op en je kunt over 5 jaar veel meer verdienen dan dat je nu doet.

Zorg dat je alles goed op een rij hebt, en maak dan beslissing, zelfstanding heeft zijn voordelen en nadelen. Ik heb er tot heden geen enkele spijt van. Waar ik vroeger met moeite rond kwam kan ik nu royaal leven en sparen voor de toekomst.

Succes met je beslissing.

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Je bent 26 dus als je dit wil doen, lekker doen en kijken waar het schip strand. Op je 48e oid wordt het een andere afweging.

Financieel ga je er hoogstwaarschijnlijk op achteruit dus daarvoor moet je het zeker niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je verdient nu 2.5 keer modaal, dat is dus grofweg €7000 bruto per maand. Dat komt neer op grofweg €90.000 inkomen (puur salaris + vakantiegeld) per jaar. Als je voor €75 per uur gaat zelfstandig-zijn zit je op ongeveer hetzelfde niveau. Als je bij je werkgever een bonus of 13e maand krijgt ga je er zelfs op achteruit.

Je kan het doen en de komende jaren gewoon stelselmatig je uurtarief verhogen en over drie of vier jaar op een uurtarief van €90 te zitten, maar tot die tijd kost het vooral veel werk, veel tijd, veel onzekerheden, en geld.

Ik zou persoonlijk een stappenplan maken voor jezelf. Neem de komende 4 jaar: Laat je huidige/toekomstige werkgever(s) betalen voor relevante opleidingen, hou een sociaal netwerk bij, doe de nodige ervaring op, en zodra je de triviale leeftijd van 30 hebt bereikt kan je alsnog de freelance-move maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:56
Kritische reacties hier allemaal zeg. Ik zou zeggen; probeer het een jaar! Als je dit een gave uitdaging lijkt moet je het vooral doen. Je bent jong en nu kan het nog zoveel makkelijker zonder alle verplichtingen die je straks gaat krijgen.

Als ik je huidige functie en ervaring ie dan moet het voor jou geen probleem zijn om weer ergens in te stappen mocht het zzp-en toch niet bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
AequitasII schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:29:
Kritische reacties hier allemaal zeg. Ik zou zeggen; probeer het een jaar! Als je dit een gave uitdaging lijkt moet je het vooral doen. Je bent jong en nu kan het nog zoveel makkelijker zonder alle verplichtingen die je straks gaat krijgen.

Als ik je huidige functie en ervaring ie dan moet het voor jou geen probleem zijn om weer ergens in te stappen mocht het zzp-en toch niet bevallen.
Helemaal mee eens. Maar volgens mij is het punt dat met het huidige salaris wat hij nu heeft hij dat niet zo snel weer kan krijgen als hij weer in loondienst gaat? 7K brutto per maand zijn voor Nederlandse begrippen vrij ongewoon voor een IT-Engineer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimpbizkitnl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-04 12:04
Gewoon doen!! Als het je niet bevalt kun je altijd weer in loondienst gaan!

Hou wel rekening met je eigen groei. Ook zodra je op een opdracht niet veel meer bij leert...zoek een nieuwe opdracht! Zeker in het begin van je carriere. Doe ook af en toe een opleiding, bezoek een vakbeurs etc. Vergeet ook niet je zachte kant, die kun je bijvoorbeeld aandacht geven door gebruik te maken van een coach.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 11:36
Voor mij matcht 7000 bruto niet met een uurtarief van 75 euro ex btw.

Of je wordt echt heel erg over betaald door je huidige werkgever of het geboden uurtarief is veel te laag, zou eerst eens proberen vast te stellen welke van de twee het geval is. Dit heeft namelijk nogal veel invloed op wat je kan verwachten na de eerste opdracht en bij een eventuele terugkeer in loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greb
Als eerste wil ik jullie bedanken voor de tijd en moeite die jullie erin steken en de adviezen die ik krijg.

Het helpt mij zeker op weg op een duidelijke beslissing te maken. Er is ook voor mij nu veel meer duidelijk gekomen wat betreft zaken waar je aan moet denken als je voor jezelf begint. Het huidige salaris is momenteel ook redelijk aan de hoge kant, ook als ik dat vergelijk met engineers om mij heen. Dus daar mag ik zeker niet over klagen.

De aankomende dagen ga ik alles nog eens op een rijtje zetten en nadenken wat verstandig is op de langere termijn.

Bedankt allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsvt
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-05 10:34
Vergeet ook niet onderdelen zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering. dit kost heel veel geld als je ZZP werkt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:21
Alleen bruto bedragen.

7000 bruto.> per jaar 90k bruto.

Komt pensioen bij, zo'n 8% (conservatief gezien, afhankelijk van leeftijd)
Ruim 97k.

Gemiddeld ziekteverzuim: 4,9%

ruim 101k. Dus dit zijn alleen je eigen kosten aan pensioen, loon en gecompenseerd voor gemiddeld verzuim,

Twee cursusjes: dat is snel 4000e.

Kilometer vergoeding?

Laat ik uitgaan van die 1800 uur. dat zijn 225 dagen. JE hebt een opdracht dicht bij: 20 kilometer enkele reis. 20*2*225*0,19.

1700 euro reiskosten.

ongeveer 107k.

Werkgeversdeel ziekenkosten verzekering: 3k.

zitten we al op 110k . Ik mis vast nog van alles: Laat ik er nog 5k per jaar bij doen aan diverse kosten.

dan zit je op 115k. Dat moet je dus minimaal binnen krijgen. Dan heb je nog 0 euro uitgegeven om 't risico af te dichten dat je ook wel eens zonder werk zit en ook nog 0 euro compensatie gerekend voor 't feit dat je überhaupt 't risico wil lopen.

Nu naar de inkomsten: je zegt 1800 uur a 75 euro. das 135.000 euro.

Das ongeveer 17% meer dan je nu al krijgt. en dan is 1800 uur veel (toen ik nog detachering deed was dat boven target, als medior consultant met een sales team dat in principe voor m'n opdrachten moest zorgen

Ik vindt 17% een erg schamele risico premie, zeker gezien je 't risico met de hoogste impact (langdurige ziekte) nog niet eens afgedekt hebt heeft.

neem eens 1600 uur. dan is 't nog maar 120k inkomsten. Dan neem je al het risico voor 5k.

Zelf zou ik minimaal 40% meer om willen zetten dan m'n totale kosten, en dat bij 1600 uur per jaar. In jou geval zal dat ongeveer op 100e per uur uitkomen.

die 40% is dus risico premie en vergoeding voor ondernemerschap. Kosten voor arbeidsongeschiktheids verzekeringen, broodfondsen, etc. komen daar uit. Dan moet er genoeg overblijven om als ondernemer 't risico te nemen.

Goed dus om voor jezelf eens zo'n lijstje te maken. Maar dat je tarief te laag is daar was iedereen 't wel over eens geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Bedankt voor het rekenen. Geeft een goed beeld met zaken waar ik geen rekening mee heb gehouden, want ik ga puur uit van mijn bruto salaris en niet waar daarbij nog komt. Dat is nu €6800 per maand, dus iets minder dan 2.5 x jan modaal, maar nog steeds een behoorlijk hoog salaris.

Tijd om nog eens terug te gaan naar de rekentafel en goed kijken of het risico het waard is of om nog de komende jaren in mijzelf te investeren met trainingen, certificaten en ervaringen binnen andere teams of afdelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@greb wat zijn de mogelijkheden bij je eigen werkgever mbt certificering en cursussen? Als je daar nog flink wat certificering kan behalen zonder dat het jou geld kost zou ik dat eerst eens doen.
ZZP wordt aantrekkelijker naarmate je meer kennis en ervaring hebt, laat je huidige werkgever daar maar mooi voor betalen ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
In principe onbeperkt zolang er een legitieme reden voor is natuurlijk. Maar ze zijn in elk geval niet de lastigste qua opleidingen en certificeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 21:21
Tsurany schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:55:
@greb wat zijn de mogelijkheden bij je eigen werkgever mbt certificering en cursussen? Als je daar nog flink wat certificering kan behalen zonder dat het jou geld kost zou ik dat eerst eens doen.
ZZP wordt aantrekkelijker naarmate je meer kennis en ervaring hebt, laat je huidige werkgever daar maar mooi voor betalen ;)
Zeker, maar denk er ook dan doet hoe meer senior je bent, hoe minder tijd je "uurtje factuurtje" kunt werken. Je bent meer tijd bezig aan ontwikkeling, blogs, artikelen, netwerken, congressen etc. Waar je nu onder werktijd rustig iets uit zoekt accepteert een opdrachtgever dat waarschijnlijk niet.

Veel mensen rekenen zich rijk, en voor "ik zit aan m'n top bij deze detacheerder als medior voor 3800 per maand" banen kan 't inderdaad een (financieel) goede stap zijn. Al zie je dan ook vaak dat ontwikkeling echt helemaal stil komt te staan.

Persoonlijk heb ik (voordat ik m'n huidige baan aan nam) de afweging gemaakt. Voor mij was 't uurtje factuurtje idee niet de moeite waard, en ik kon niet op een goed genoeg idee komen waardoor m'n inkomsten "schaalbaar" als in, niet 1 op 1 gekoppeld aan uren werk werden.

Als ik naar jouw inkomen kijk dan zou ik niet voor financiële redenen naar 't ZZP schap gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

greb schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:11:
Ja is ongeveer 45 weken werkzaam, dus 7 weken voor vakanties en feestdagen e.d. Vakantie en veel vrij is voor mij momenteel niet heel belangrijk, ben liever aan het werk.
Als er over kinderen gepraat wordt gaat dat wel een meerwaarde zijn, tenzij alleen je partner actief gaat opvoeden.

Wat nu is kan over een paar jaar heel anders spelen. Komt tijd, komt raad: met ouder worden en (levens)ervaring opdoen krijg je ook perspectief.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy
  • Laatst online: 18-04 16:06

murphsy

Product Monkey

Volgens mij vergeet je ook nog vakantiegeld, een dertiende maand, eventuele declaraties voor internet/telefonie. Laptop en smartphone ofcourse. Jaarlijkse CAO verhogingen, naast dventuele individuele promoties / opslag.

Op jouw leeftijd met jouw salaris? Volgens mij heb je de loterij al gewonnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-05 10:52
ZZP'er hier. Even niet naar het financiële plaatje kijkende

De reden dat ik zelfstandige ben, is omdat ik juist geen zin heb om 40 uur per week voor dezelfde baas te werken. Nu laat ik me op ma-di inhuren door bedrijf A. Wo door bedrijf B en do-vr-(en evt zaterdag als ik zin heb) ben ik aan de slag met losse opdrachten voor klanten.

Ik zit wel meer in de creatieve sector, dus bedragen die jij noemt, daar kan ik alleen maar van dromen. Maar ik ga elke dag met plezier naar m'n kantoortje midden in het centrum. Ontmoet veel mensen en ben er gelukkig mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09-2024
Als je denkt dat het iets voor je is dan moet je het gewoon doen. Bevalt het niet, dan ga je terug in loondienst en heb je het geprobeerd. Bevalt het wel, dan zit je goed.

Als je het niet doet zul je altijd blijven nadenken over What if...

En als je nu al een project voor je eerste jaar kunt krijgen heb je een comfortabel startpunt.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk dat je eerder spijt gaat krijgen als je het niet gaat doen dan andersom.

Financieel ga je erop achteruit, als je alles mee rekent (vervoer, pensioen, bonus, gegarandeerde loonstijging /inflatie, niet declarabele uren etc).

Vast contract is niets waard, bij een recessie ben je toch het bokje, dus dat is geen argument.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 07-11-2018 23:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:30

Marc H

- - Is wakker - -

greb schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:19:
<< -- Knip -->>

De aankomende dagen ga ik alles nog eens op een rijtje zetten en nadenken wat verstandig is op de langere termijn.

Bedankt allemaal! :)
Wat ik een beetje mis in het verhaal, hoe denkt je partner erover? Wil zij minder gaan werken als er een baby is?

Heb je voldoende reserve om een slechtere periode op te vangen?

Als je het echt wil gaan doen zou ik eerst zo veel mogelijk papiertjes halen op kosten van de baas. Ook omdat dat je onderhandelingspositie een stuk makkelijker maakt. Hou er ook rekening mee dat ZZP'ers meestal worden ingehuurd om dingen te doen waar ze goed in zijn.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Het enige wat ik niet snap is waarom ik er op achteruit zal gaan?

Ik heb het meerdere malen doorberekend, maar netto besteedbaar inkomen kom ik uit op ongeveer €6200. Dan heb ik een kostenpost in het eerste jaar ongeveer van €12.500 waar vervoer ed inbegrepen zit. In de FOR leg ik het maximale bedrag in.

Natuurlijk zitten hier geen cursussen en dat soort kosten nog bij, maar het is wel een verschil van €2000?

Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

greb schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:35:
Het enige wat ik niet snap is waarom ik er op achteruit zal gaan?

Ik heb het meerdere malen doorberekend, maar netto besteedbaar inkomen kom ik uit op ongeveer €6200. Dan heb ik een kostenpost in het eerste jaar ongeveer van €12.500 waar vervoer ed inbegrepen zit. In de FOR leg ik het maximale bedrag in.

Natuurlijk zitten hier geen cursussen en dat soort kosten nog bij, maar het is wel een verschil van €2000?

Mis ik iets?
Als jij je lijstje eens neerzet zullen wij er op schieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greb
Dit is het lijstje wat ik gemaakt heb op basis van het eerste jaar:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/14biwpj.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
greb schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:29:

[Afbeelding]
  • €10 per jaar? zakelijke rekening lijkt me wat weinig
  • €2000 afschrijving op een laptop lijkt me wat veel in een jaar
  • €7000 op de auto? wat is dat precies? brandstof, afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering, schade?
  • AOV is (meestal) prive niet zakelijk. Afsluiten (het advies) kost over het algemeen ook geld en is niet aftrekbaar
  • Ik vind je Omzet vrij ruim. Ik reken zelf liever met 1600 uur
  • ZWV is voor 2019 max €3886.65
  • Weet je zeker dat je FOR wilt?
  • Je bouwt geen buffer op zo...
TIp: ik mis wat risicomanagement

[ Voor 16% gewijzigd door miena21 op 08-11-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Excuses. Die €10 is inderdaad een foutje, dat moet eerder €100 zijn.

Het aanschaffen van de laptop kost wel €2000, dus die neem ik direct mee in de kosten. De kosten voor de auto zijn €7000 en daar zit alles bij inbegrepen qua afschrijving, benzine etc etc.

Het opzij zetten van een buffer heb ik niet in dit plaatje meegenomen. Maar daar zat ik te denken aan het opzij zetten van €1000 per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miena21
greb schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:53:
Het aanschaffen van de laptop kost wel €2000, dus die neem ik direct mee in de kosten.
tijd voor cursus boekhouden? :-)

https://www.gratis-cursus...ten-boekjaar/afschrijving

Edit: Er bestaat blijkbaar zoiets als willekeurige afschrijving. Hier zitten wel veel voorwaarden aan

[ Voor 15% gewijzigd door miena21 op 08-11-2018 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Sorry, stomme fout... In elk geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 22:04
@greb

Geen idee hoe je thuissituatie is maar iets van een ORV is wellicht ook geen overbodige luxe. Daarbij is 2400 voor een AOV wellicht aan de lage kant voor jouw inkomen (of je verzekerde bedrag is veel lager of geen betaling de eerste 6mnd etc etc).

Verder mis ik de boekhouder in je kostenoverzicht
En alleen de FOR als pensioenopbouw? Weet je het zeker?

edit:
Geen telefoon(kosten)?
Geen representatiekosten?
Geen inventaris nodig (een bureau+stoel om met die laptop aan te zitten)?
Geen bijtelling voor de auto (ga je hm prive niet rijden)?

[ Voor 20% gewijzigd door dvl-2 op 08-11-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja, maar hij moet dat ding wel kopen. Ik zie het eerder dat hij dan moet gaan reserveren voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gewoon doen, als het niet bevalt of niet werkt kun je altijd weer in loondienst komen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Roenie schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:16:
Gewoon doen, als het niet bevalt of niet werkt kun je altijd weer in loondienst komen :)
Wat jullie met die opmerking even vergeten is dat wat isnu heeft, hij nooit bij een andere werkgever gaat krijgen. Dus bevalt het niet moet ie in principe terug naar zijn oude werkgever. Kun je over praten natuurlijk, maar dat moet budgettechnisch ook kunnen. En als ie niet terugkan en elders gaat werken, zakt ie ineens wel enorm terug. Echt niemand die 6k per maand neer gaat tellen voor iemand met 6 jaar ervaring. Certificering of niet. Dat haal je in de consultancy of detachering niet eens, simpelweg omdat het niet uit kan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

greb schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:29:

[Afbeelding]
bankrekening: 120
Laptop: 800 (eens in de 3 jaar een nieuwe van 2400)
telefoon: 250
inventaris (printer, buro, kasten): 500
AOV: 4000
aansprakelijkheid: 600
accountant: 1500
hosting: 120
offsite backups/cloud diensten: 200
telecom: 250
overige kosten (papier, ordners, pennen): 1.000

Alleen FOR voor pensioen is te weinig, dit moet rond de 15k per jaar zijn

De omzet van 135k ga je niet halen. In welke tijd ga je de administratie doen, facturen sturen/betalen, opleidingen/cursussen doen? Wat als je een paar dagen ziek wordt, begrafenis/huwelijk hebt, acquisitie? Reken eerder met 1500-1600 uur.

Dan nog je risico's. Je opdracht kan van de een op de andere dag stoppen en dan heb je een tijdje niets te doen. Je AOV heeft waarschijnlijk een aantal maanden eigen risico waardoor je bij ziekte een aantal maanden zonder inkomen zit. Dat moet je allemaal verwerken in je vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Uitgaande van 1800 uur dan zijn er nog steeds 7 weken over in het jaar toch voor overige zaken? Administratie is niet heel spannend met vooralsnog een opdrachtgever lijkt me?

Ik zal nog eens een lijstje maken en jullie kosten meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 10:00
Je mag in het eerste jaar van je eenmanszaak willekeurig afschrijven. Je mag daarnaast ook nog gebruiker maken van de starters regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

greb schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:31:
Uitgaande van 1800 uur dan zijn er nog steeds 7 weken over in het jaar toch voor overige zaken? Administratie is niet heel spannend met vooralsnog een opdrachtgever lijkt me?

Ik zal nog eens een lijstje maken en jullie kosten meenemen.
Die 7 weken zijn voor je vakantiedagen en feestdagen en een griepje, daarin moet je dus niet werken.

Natuurlijk valt het allemaal wel mee, je administratie, urenregistratie, even onderhoud aan je website of e-mail. Een nieuwe laptop uitzoeken en installeren, een nieuwe toner halen voor je printer, met je auto naar de garage voor een beurt. Je verzekeringen regelen/uitzoeken. Je cursussen regelen, etc etc.

Elk los stukje kost je nauwelijks tijd maar al met al ben je snel 2 uur per week er aan kwijt. Je kan doen alsof het geen tijd kost en je kan ook zeggen dat je dat allemaal wel in je vrije tijd doet maar dan maak je imo geen eerlijke vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Dat snap ik wel, maar dat is ook toch weer het stukje van ondernemen dat het geen 9-5 baan is maar dat je in principe ook vaak genoeg aan het werk bent in de avonduren ed. Ik ben niet vies van werken, en ben ook niet de type dat 4 weken op vakantie gaat per jaar. Natuurlijk moet er een gezonde balans zijn tussen werken en vrije tijd, maar dat er ook tijd in gaat zitten naast de gebruikelijke kantooruren ben ik me wel bewust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03:50

Mickey77

Allround ICT-er

Ik denk dat je wat bedrijfskosten mist. Welke, dat is erg afhankelijk van wat je doet. Maar zaken als kleding, eten/.drinken onderweg, etc. Wellicht dat je met die dure laptop alle computerkosten bedoelt, maar zo niet dan zou je ook nog wel wat kosten kunnen toevoegen voor NAS/netwerk/software licenties/accessoires/etc. Ook ben ik jaarlijks best wat kopsten kwijt voor de hosting van mijn websites. Als je deels thuis werkt dan heb je ook nog kosten, etc. etc.

Ik zou die 12K direct verdubbelen en de rekensom opnieuw doen. Daarna goed beseffen dat het tweede of daaropvolgende jaar de omzet wel eens zou kunnen halveren of eventueel zelfs zou kunnen wegvallen.Als je elk jaar 135K omzet draait: mooi. Maar het leven van een zelfstandige is lang niet altijd constant.

Tot slot: vertrouw er niet blind op dat je Arbeidsongeschiktheidsverzekering jouw maandelijkse omzet of winst betaalt als je een burnout krijgt. Wat gebeurt er als ze in dat geval niets uitkeren? (ik ken voorbeelden, bedrijfsartsen die gewoon stellen dat iemand kan werken en dan keren ze niet uit).

Samengevat: ik vind je rekensom erg eenzijdig en je toekomstbeeld erg positief (mogelijk zelfs naief). Niet vervelend bedoeld, maar kijk uit voor tunnelvisie. Het risico dat je neemt is waarschijnlijk veel groter dan je denkt en voor weinig of geen financieel voordeel. Ik zou het alleen aanraden als je jouw werk zat bent, niet als je nog plezier hebt in je werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
T i M schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:36:
[...]

Je mag in het eerste jaar van je eenmanszaak willekeurig afschrijven
Interessant. Dat wist ik niet. Bron?
(of het voordelig is, is een tweede natuurlijk)

Edit:

Gevonden:
https://www.belastingdien...ving/startende_ondernemer

Zitten wel wat haken en ogen aan...

[ Voor 33% gewijzigd door miena21 op 08-11-2018 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 10:00
miena21 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:59:
[...]

Interessant. Dat wist ik niet. Bron?
(of het voordelig is, is een tweede natuurlijk)
https://www.eenmanszaakop...or-startende-ondernemers/

Voor iets als een laptop heeft het niet veel nut. Maar het volgende is wel interessant leesvoer:
https://www.dezzpspeciali...anciert-je-investeringen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03:50

Mickey77

Allround ICT-er

greb schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:37:
Ja, maar juist daarom wil ik mijn kennis verder uitbreiden. Will een allrounder worden, en niet afhankelijk zijn van bepaalde kennis. Dat is ook een van de redenen waarom ik dit project aan wil gaan als freelancer, het is niet nieuw voor mij, maar wel weer een bepaalde uitdaging waar ik heel veel ga leren en die kennis weer kan gebruiken voor later.
Hier had ik even overheen gelezen maar dit is toch ook wel heel erg belangrijk. Ik denk dat als je meer allround wilt worden dan je nu bent, dat dit geen goede stap is. Natuurlijk is het heel leerzaam om ondernemer te zijn, het is heel goed voor je algemene ontwikkeling. Maar de kans is groot dat je jezelf juist minder zult ontwikkelen op technisch vlak, zoals al is gezegd:
Sethro schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:34:
Ik denk dat je vooral moet nadenken over de langere termijn. Als ZZP er wordt je vooral ingehuurd voor zaken die je al beheerst en waar je ervaring mee hebt.
Als je echt allround wilt worden, dan denk ik dat het slimmer is om te profiteren van je huidige werkgever door de komende jaren nog veel meer trainingen te doen (niet alleen op kosten van de baas maar ook in de tijd van de baas!). Als zelfstandige is dat veel lastiger. heb je het druk, dan komt het er niet van. Heb je weinig opdrachten, dan moet je de broekriem aanhalen en blijken de prijzen van trainingen toch vooral op grote bedrijven gericht.

Als jouw werkgever je zo goed betaald (ik kom niet in de buurt) dan is hij ook vast wel te porren om jou trainingen te laten doen die net iets buiten je vakgebied liggen. Om jou te behouden en in de toekomst op andere plaatsen in het bedrijf inzetbaar te maken. Dus ik zou de komende jaren genieten van je salaris, elke maand 1-2K opzij leggen en zoveel mogelijk trainingen doen die je interessant vind. Dan op je 30e opnieuw kijken naar de mogelijkheden. Dan heb je een buffer van een grootte die je veel zekerheid geeft en daarmee tijd om te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-04 13:25
Ik vind het niet naief, je kan ik het leven niet alles doorrekenen en soms risico nemen. Dat je niet kan ontwikkelen als zzp in een opdracht is natuurlijk onzin, dit is enkel hoe jij zelf je opdracht invult en met een klant omgaat.

Een goede buffer is fijn, maar alles voor de zekerheid dan moet je helemaal niet gaan ondernemen. En de opmerking dat het 2e jaar de omzet kan halveren of wegvallen is natuurlijk ook een dooddoener want aan de andere kant werkt TS in een niche en kan de vraag niet aan.

Gewoon doen wat voor jou prettig voelt en niet te veel gaan rekenen. Als het voor iets meer is, gelijk of zelfs minder, maar je ervaart de vrijheid en het doen wat jij leuk vindt en wilt. Is mij meer waard dan maar zekerheid zoeken van een loondienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:26
Hankie0412 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:34:
Ik vind het niet naief, je kan ik het leven niet alles doorrekenen en soms risico nemen. Dat je niet kan ontwikkelen als zzp in een opdracht is natuurlijk onzin, dit is enkel hoe jij zelf je opdracht invult en met een klant omgaat.

Een goede buffer is fijn, maar alles voor de zekerheid dan moet je helemaal niet gaan ondernemen. En de opmerking dat het 2e jaar de omzet kan halveren of wegvallen is natuurlijk ook een dooddoener want aan de andere kant werkt TS in een niche en kan de vraag niet aan.

Gewoon doen wat voor jou prettig voelt en niet te veel gaan rekenen. Als het voor iets meer is, gelijk of zelfs minder, maar je ervaart de vrijheid en het doen wat jij leuk vindt en wilt. Is mij meer waard dan maar zekerheid zoeken van een loondienst.
Als de wens is om eigen baas te zijn zeg ik doen. Daar heb je gelijk in.

Als de wens is om meer geld te verdienen zou ik zeggen reken het nog eens goed na. Want financieel ga je er mogelijk niet op vooruit.

Als de wens is om te verbreden zou ik eerst een met de huidige baas gaan praten.

Ondernemen is iets dat je moet doen omdat je het leuk vind en niet puur voor het geld want ander hou je het niet vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-04 13:25
Philip Ross schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:38:
[...]

Als de wens is om eigen baas te zijn zeg ik doen. Daar heb je gelijk in.

Als de wens is om meer geld te verdienen zou ik zeggen reken het nog eens goed na. Want financieel ga je er mogelijk niet op vooruit.

Als de wens is om te verbreden zou ik eerst een met de huidige baas gaan praten.

Ondernemen is iets dat je moet doen omdat je het leuk vind en niet puur voor het geld want ander hou je het niet vol.
Klopt helemaal voor het geld niet direct, maar is altijd meegenomen :9 . Ik heb het gedaan voor de vrijheid en verlaging van extra druk door een werkgever. Over het verbreden ben ik het niet eens, dit kun je best of zelf doen of bij de juiste opdracht(gever).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:21:
[...]

Wat jullie met die opmerking even vergeten is dat wat isnu heeft, hij nooit bij een andere werkgever gaat krijgen. Dus bevalt het niet moet ie in principe terug naar zijn oude werkgever. Kun je over praten natuurlijk, maar dat moet budgettechnisch ook kunnen. En als ie niet terugkan en elders gaat werken, zakt ie ineens wel enorm terug. Echt niemand die 6k per maand neer gaat tellen voor iemand met 6 jaar ervaring. Certificering of niet. Dat haal je in de consultancy of detachering niet eens, simpelweg omdat het niet uit kan.
Niets in het leven staat vast. Als je alleen maar voor de zekerheid gaat dan kom je nergens. De TS is hartstikke jong, heeft een heel leven voor zich. Die komt echt wel weer aan de bak. En dan is het minder, ook niet het einde van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 09:57

Ryan1981

Je ne sais pas

A study by MIT found that the average age of startup founders is around 42, and the average age of entrepreneurs who founded high-growth companies is 45. The study also found that 20-something founders have the lowest likelihood of starting a company with a successful exit.
Mijn mening, leer zoveel je kunt bij verschillende bedrijven en als je dan genoeg ervaring hebt en de markt kent kun je echt goed overwogen keuzes maken.

Ja er zijn uitzonderingen die, naar mijn mening, het geluk hebben ergens in te rollen op hun 20e, maar dat is een heel groot risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Voor zover ik kan zien heeft niemand je nog gewezen op het feit dat 1 opdrachtgever niet is toegestaan (verkapte loondienst). Je zult dus meerdere opdrachtgevers moeten hebben, hou hier rekening mee.

Bron: https://www.zzp-nederland.nl/faq/hoeveel-opdrachtgevers-moet-ik-hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 14:29
Als je zo'n salaris krijgt wil je werkgever je vast niet graag kwijt. Dan kan je wellicht zaken bedingen die het werk voor jou nog leuker maken (verbreding, opleiding enz).
Voor het geld hoef je niet echt te gaan freelancen zou ik zeggen o.b.v. de begrotingen die ik hierboven zie. Alleen voor de vrijheid.En wellicht is die dus bij je huidige werkgever ook te bedingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:07
Freelancen moet je niet om het geld doen, idd om de vrijheid. En in de praktijk valt die best vaak tegen. Je zit toch met opdrachten, deadlines, werk zoeken etc. Tuurlijk je bent flexibeler, maar uiteindelijk worden de meesten weer slaaf van hun eigen agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-05 07:16
Als je aan de FOR wil doteren, is het imo verstandig om ook daadwerkelijk af te storten in een bancaire lijfrente of iets dergelijks. Anders bouw je een fiscale claim op terwijl je daar niets tegenover hebt staan. Daarnaast bouw je dan gelijk wat op voor je oude dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-05 07:16
Startende ondernemer mag willekeurig afschrijven, dus misschien samen op cursus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurges
  • Laatst online: 27-01 15:33
MeijsteR schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:51:
Voor zover ik kan zien heeft niemand je nog gewezen op het feit dat 1 opdrachtgever niet is toegestaan (verkapte loondienst). Je zult dus meerdere opdrachtgevers moeten hebben, hou hier rekening mee.

Ik las het nu ook en dacht, verhipt, die zou je al bijna vergeten. Nu zijn er wel bepaalde constructies om er langs af te komen, echter moet je wel opletten bij controles.

Als ik het salaris zie, en de mogelijkheden om op kosten van het bedrijf, je kennis te vergroten, wat je sowieso al wilde doen, waarom zou je dan niet 2 jaar wachten en je basis uitbouwen en een reserve pot maken, zodat je, in het ergste geval, even zonder werk zal zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
He maar @greb

Als ik je (tegen) reacties zo lees hier...

Wanneer ga je je inschrijven bij de KvK? Volgens mij ben je er al wel uit haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
MeijsteR schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:51:

Misschien omdat het niet zo zwart/wit is als jij zegt?

https://www.ikwordzzper.n...-ben-ik-zelfstandig-voor/

Beide sites zijn natuurlijk meningen, maar als er een harde 3 opdrachtgevers eis was dan stond deze wel gewoon op de website van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Niet online
Flatlinernl schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:42:
[...]

Misschien omdat het niet zo zwart/wit is als jij zegt?

https://www.ikwordzzper.n...-ben-ik-zelfstandig-voor/

Beide sites zijn natuurlijk meningen, maar als er een harde 3 opdrachtgevers eis was dan stond deze wel gewoon op de website van de belastingdienst.
Je hebt geen ongelijk, maar heb je gelezen welke eisen ze stellen als je maar 1 opdrachtgever hebt? Zo zwart/wit als ik het zei is het misschien niet maar er word wel degelijk van je verwacht dat je meer dan 1 opdrachtgever hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
MeijsteR schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:30:
[...]
Je hebt geen ongelijk, maar heb je gelezen welke eisen ze stellen als je maar 1 opdrachtgever hebt? Zo zwart/wit als ik het zei is het misschien niet maar er word wel degelijk van je verwacht dat je meer dan 1 opdrachtgever hebt.
Ze eisen dat je je als ondernemer gedraagt, er wordt zeker niet verwacht dat je meer dan 1 opdrachtgever hebt. Het is het totaalpakket dat bepalend is.

Er zijn zaken geweest waarbij mensen meerdere opdrachtgevers hadden en niet als ondernemer werden gezien en er zijn zaken geweest waar mensen met 1 opdrachtgever wel als ondernemer werden gezien.

Dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben is echt een hardnekkig gerucht dat iedereen steeds maar blijft herhalen.

Ben jij bij controle omdat je 1 opdrachtgever had teruggefloten en niet als ondernemer gekenmerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Niet online
Flatlinernl schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:37:
[...]
Ben jij bij controle omdat je 1 opdrachtgever had teruggefloten en niet als ondernemer gekenmerkt?
Niet door de Belastingdienst. Ben er wel door 2 verschillende boekhouders op gewezen dat het een risico is.
TS doet er verstandig aan om eens goed te gaan lezen op de site van de Belastingdienst of hij wel of niet aan het ondernemerschap voldoet met die ene opdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatlinernl
MeijsteR schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:46:
[...]
Niet door de Belastingdienst. Ben er wel door 2 verschillende boekhouders op gewezen dat het een risico is.
TS doet er verstandig aan om eens goed te gaan lezen op de site van de Belastingdienst of hij wel of niet aan het ondernemerschap voldoet met die ene opdracht.
De belastingdienst geeft geen harde eisen, dat maakt het een onderwerp waar vaak veel discussie en onderbuikgevoelens in meespelen.

Wat ik heb begrepen is dat het aantal opdrachtgevers nauw samenhangt met de werkzaamheden die worden uitgevoerd. Heb je 1 opdrachtgever en zijn er medewerkers die dezelfde werkzaamheden uitvoeren of is er een duidelijke gezagsverhouding dan kan je wel eens een probleem hebben.

Vind dit wel een interessant onderwerp, in mijn specialisme is het namelijk heel normaal lang en een hoogpercentage van je uren bij 1 opdrachtgever te zitten.

Hebben die boekhouders ook nog aangegeven waarom het een risico was volgens hen?

TS lijkt een heel specifiek specialisme te hebben, wat wel eens interessant kan zijn in een project vorm maar niet nodig als medewerker in een hoop organisaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 16:46

dlmh

Lo-Fi

De drie pijlers voor loondienst zijn:

- vergoeding (= loon)
- er is sprake van een machtsverhouding (opdrachtgever mag zeggen wat je moet doen of hoe)
- het werk mag niet door iemand anders uitgevoerd worden

Zodra je op alledrie ja moet antwoorden dan is er sprake van loondienst.

Echter zie je dat bij de modelovereenkomsten voor ICT projecten de tweede pijler eigenlijk niet van toepassing is. Het was voorheen inderdaad het geval dat je als ondernemer minstens -x- aantal opdrachtgevers moest hebben. Maar de Belastingdienst is er inmiddels zelf ook wel achter dat ICT projecten nou eenmaal van langere aard zijn. In het kader van continuïteit is het zelfs onwenselijk om hiermee een kunstmatig hoog verloop van ICT-ers te creëren. Als developer (of aanverwant specialist) komt het dus echt niet zo nauw en word je door de Belastingdienst gewoon als ondernemer gezien.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Nogmaals weer fijn om de verschillende meningen en reacties te lezen. In elk geval ga ik dit weekend de knoop doorhakken voor mijn toekomst. Het moet wel echt een keuze worden op de langere termijn. En ik wordt inmiddels ook een stuk bewuster van de voor en nadelen van het ondernemen.

Qua uren ga ik er wel van uit dat ik aan de 1800 uur kom. En daarnaast is het voornamelijk in mijn vrije tijd veel in mijn kennis en netwerk investeren. Kinderen zijn er nog niet, dus er is in principe voldoende tijd om daar mee bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:07
ga maar gewoon van 1640 uur uit. Als dan je rekenmodel nog steeds klopt dan gaat dat met 1800 uur ook wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:13
Ik ben nu zelf een kleine 5 jaar zzp'er, wel een andere sector.

Vanuit mijn ervaring zou ik zeker zeggen: probeer het en zie of meevalt. Op voorwaarde dat je jezelf niet in de schulden moet steken voor 1 of andere investering om te kunnen starten.
Niet dat er persé iets mis is met lenen om te investeren maar het vergroot wel de risico's.

Wat ik zelf het meest interessant vind aan zelfstandig zijn is dat het heel breed gaat; je komt met heel veel zaken in aanraking: sales, boekhouding, fiscaliteit, verzekeringen, administratie, klantenservice,... want je moet het allemaal zelf regelen.

Wat ik bij mezelf wel merk is dat het op je eentje wel moeilijk is om verder te evolueren. Ik heb zelf niet de ambitie om een echt bedrijf te worden en om werknemers aan te nemen en zo. Dus na een aantal jaar vlakt de evolutie wel af, ook op inhoudelijk vlak.

Ja je kan opleidingen volgen maar tussen de investering in opleiding en het effectieve terugverdienen van die investering kan best wel wat tijd zitten. En het is niet omdat jij die superinteressante opleiding volgt dat er dan altijd veel klanten zullen klaarstaan die je dik zullen betalen om je nieuwe kennis toe te passen.

Soms blijft het leuke werk inhouse en krijg jij het saaie/moeilijke werk waar je dan wel goed voor betaalt wordt, dat wel. Maar je moet het dan wel willen doen.

Voor mezelf is de kans groot dat ik tegen eind dit jaar terug werknemer ben. Vooral dan om inhoudelijk verder te kunnen evolueren. Het zijn vijf mooie jaren geweest en ik ben heel blij met wat ik geleerd en meegemaakt heb maar nu is het een beetje op.

Als laatste zou ik volgende tip willen meegeven (reeds eerder gezegd in dit topic): kijk eerst naar de risico's en dan pas naar de centen bij iedere nieuwe opdracht.
Zorg voor een goede paraplu op vlak van aansprakelijkheid. Een advocaat betalen om goede algemene voorwaarden op te stellen is geen verloren investering, zeker als er grote bedragen meespelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 09-05 11:02
Dit lijkt niet echt op freelance werk, dit lijkt meer op een verkapt loondienst. Nu ben je tegenwoordig veilig zowel als opdrachtgever als freelancer, maar hou het in de gaten.

Relevant: https://www.nrc.nl/nieuws...iedereen-vrijuit-a1595835

Uit persoonlijke ervaring: Ik heb >1 jaar meer dan 90% uit 1 opdrachtgever verdiend. Als klapper was mijn ex-werkgever ook nog eens aandeelhouder bij deze opdrachtgever. Ik heb hier nooit problemen mee gehad. Later kwam er meer diversiteit in mijn opdrachten, en inmiddels doe ik al het werk vanuit een BV (dus is het niet meer relevant want ik betaal vrolijk loonheffingen enzo).

[ Voor 112% gewijzigd door Gamebuster op 08-11-2018 20:08 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Op basis van deze website https://planetinterim.nl/tarievenindicatorsalaris.aspx kom ik uit op een uurtarief €70 ex btw om in elk geval quitte te spelen. En dan moet je inderdaad wel minimaal de 1800 uur halen. Ga je uit van 1640 uur dan speel je met het uurtarief van €75 quitte met het huidige jaarsalaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05 07:49
Even los van de financiele kant van het verhaal. Je hebt nu alleen ervaring met wat CI/CD oplossingen en Redhat. Dat is niet een hele sterke C.V. (ik ken je C.V. verder niet, maar doe even de aanname) en ik kom eigenlijk nog weinig Redhat/Openstack only opdrachten tegen in mijn directe netwerk. Ik zou nog even wat ervaring op doen in andere projecten zodat je ook goed om kan gaan met de hashicorp stack, kubernetes, docker, security en een beetje kan ontwikkelen (go/python/etc..) naast je bestaande script kennis. Niet alleen kan je dan zelf opdrachten binnenhalen met een veel beter uurtarief, maar sta je ook gewoon steker in de markt.

Probeer overigens je eerste opdracht binnen te halen zonder tussenpartijen, want dit kost je klant gewoon onnodig veel geld.

Ik probeer altijd per maand een omzet te halen waarbij ik mijn zakelijke lasten kan betalen, mijzelf een salaris kan geven en iets meer dan 1 salaris kan sparen. Zorg voor een serieuze buffer zodat je ook een 2 a 3 maanden paar weg kan of aan andere projecten kan werken voor jezelf. Freelancen doe je voor de vrijheid en variatie.

75 euro is erg laag. Die tussenpartij zet je vaak voor 95 a 100 EUR weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 23:40
Ik vind het vasthouden aan de 1800 uur geen goed idee. Stel dat naar beneden bij, je wordt juist ZZP'er zodat je niet meer uitgaan van een 40-urige werkweek voor de rest van je leven. Tussendoor jezelf opleiden, kiezen voor meer vrijheid, kiezen voor andere projecten met wat loze uurtjes hier en daar. Als je op deze manier verder gaat is het leuk voor je salaris (al zul je met deze tarieven niet zoveel opschieten als je het over 'quitte spelen' hebt), maar op de lange termijn zul je toch wel wat meer willen gaan doen dan voor dezelfde bank werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
DeveloperNL schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:46:
Voordelen freelancen:
- Je maakt minder uren en uren worden echt betaald (overwerk wordt gewoon betaald en als je een beetje goed kan onderhandelen voor 100% extra).
Dat ligt toch echt aan je opdrachtgever. Ik heb ook een paar collega's op de afdeling die zelfstandige zijn, maar ze moeten ook 36 uur per week werken net als de interne medewerkers. Alternatief heb je een resultaat verplichting, in dat geval wordt er minder op de uren gestuurd en meer op het resultaat. Maar je werkt dan fixed price. Als het tegenvalt dan kan je uurtarief hard dalen als je meer uren nodig hebt dan je begroot had.
- Je zit in veel minder meetings, afspraken, overlegmomentjes, bila met je manager en je hebt het gevoel dat je meer werk doet.
Ook niet noodzakelijkerwijs waar. Eerder genoemde collega's moeten ook aanwezig zijn bij teamoverleggen en dergelijken. Enige afspraken die zij niet hebben zijn dan die interne medewerkers hebben voor hun beoordelingscyclus. Zo groot is die tijdswinst niet.
- Je kunt veel meer je eigen pad trekken en je komt veel interessantere mensen tegen. Als je bij de bank een cursus wil doen of een hobby projectje, moet je dat met je manager overleggen of moet er een budget aanvraag doen. Als je straks 3 weken een cursus op Texel wil doen, dan kan dat.
Ligt aan waar je werkt natuurlijk. Maar die drie weken cursus op Texel moet je als zelfstandige ook betalen. Je hebt niet alleen de kosten voor cursus, maar het is drie weken waarin je geen rekeningen naar klanten kan versturen. Niet werken = niet betaald krijgen.
- Je bepaalt zelf hoeveel je werkt en hoeveel je verdient (denk aan rendement). Een mooi jaar als zzp'er is als je mooie klussen hebt en lekker veel vrij.
De zelfstandige IT-ers die ik ken werken net zoveel uren als iemand die in loondienst is. Elk uurtje vrij is namelijk een uurtje welke uit hun eigen zak betaald moet worden. Je moet wel voldoende werken om een buffer op te bouwen voor als het even tegenzit. Als je opdracht op een ongelukkige tijd eindigt (bijvoorbeeld einde van het jaar) kan je zomaar een maand of wat thuis zitten. Veel bedrijven nemen pas weer externen aan rond februari als projecten weer starten en budgetten weer beschikbaar zijn.
greb schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:13:
De voorwaarden zijn prima, onbepaalde tijd, salaris 2.5 keer jan modaal en verder zijn zaken zoals pension en verzekeringen prima in orde. Maar toch kriebelt het vaak bij mij om voor mijzelf te starten. Ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging, wil graag mijzelf nog beter leren leren kennen en weten wat mijn grenzen zijn. Ik heb nu dus de kans gekregen op per 1 januari een opdracht te starten als freelancer, €75 per uur, 40 uur per week en voor minimaal 1 jaar. !
Je CV is mij niet helemaal duidelijk, dus dit is wat algemeen, dat is best een laag uurtarief. Ik ken wat zelfstandige Linux/Opensource IT-ers die ook werken met Red Hat, Ansible/Tower, Puppet, Chef en nog wat meer, maar die reken toch al snel 100 euro per uur of meer. Als je werkt met Oracle Weblogic en er ook goed in bent is 125 euro per uur al makkelijk te halen.

Als ik zo snel een sommetje maak win je erg weinig ten opzichte van de nadelen die je erbij krijgt in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
CMD-Snake schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:32:
[...]
Dat ligt toch echt aan je opdrachtgever. Ik heb ook een paar collega's op de afdeling die zelfstandige zijn, maar ze moeten ook 36 uur per week werken net als de interne medewerkers. Ook niet noodzakelijkerwijs waar. Eerder genoemde collega's moeten ook aanwezig zijn bij teamoverleggen en dergelijken. Enige afspraken die zij niet hebben zijn dan die interne medewerkers hebben voor hun beoordelingscyclus. Zo groot is die tijdswinst niet.
Bij de klanten waar ik heb gezeten: medewerkers waren vaak meer dan 6 uur per week kwijt aan vergaderingen. Daarnaast hadden ze ook taken naast de projecten. Bij sommige klanten waren er savonds ook nog interne trainingen en teamavonden (semi verplicht en onbetaald uiteraard). Ze hebben daarnaast ook nog managers om Pop gesprekken en 360graden feedback op te halen. In het kader van MVO zijn er ook nog dagen dat ze buiten kantoor projecten opzetten om de omgeving te helpen. Als ik savonds een incident heb of voor de klant ergens heen ga is het betaald.
Ligt aan waar je werkt natuurlijk. Maar die drie weken cursus op Texel moet je als zelfstandige ook betalen. Je hebt niet alleen de kosten voor cursus, maar het is drie weken waarin je geen rekeningen naar klanten kan versturen. Niet werken = niet betaald krijgen.
Wat ik heb gezien bij klanten waar ik heb gezeten, dat het vaak heel lang duurt voordat een cursus wordt goedgekeurd of dat medewerkers een opleidingsplan moeten tekenen (gouden kooi constructie). Of dat budget max 1000 euro is (waar bijna geen zinnige cursus van te doen is en je het uit je flexible arbeidsvoorwaarden moet halen). Je kunt ook een cursus doen als je geen opdracht hebt of overdag cursus en savonds werken. Er zijn meerdere manieren om urenverlies op te vangen. Daarnaast is 1400 uur declarabel per jaar prima en de rest is leuk.
[...]
De zelfstandige IT-ers die ik ken werken net zoveel uren als iemand die in loondienst is. Elk uurtje vrij is namelijk een uurtje welke uit hun eigen zak betaald moet worden. Je moet wel voldoende werken om een buffer op te bouwen voor als het even tegenzit. Als je opdracht op een ongelukkige tijd eindigt (bijvoorbeeld einde van het jaar) kan je zomaar een maand of wat thuis zitten. Veel bedrijven nemen pas weer externen aan rond februari als projecten weer starten en budgetten weer beschikbaar zijn.
Prima toch, ik denk zelf dat meeste zelfstandigen meer werken dan mensen in loondienst. Het loont ook veel meer om harder te werken. Meeste zzp'ers die ik ken, hebben ook nog klusjes ernaast, dus maandje vrij is soms ook wel lekker. Ik ken ook niet heel veel zzp'ers die zo denken over uurtje vrij, zzp'ers zijn over het algemeen optimistische mensen, dus als je pessimistisch bent over je eigen toekomst, moet je sowieso niet gaan zzp'en.

Het zijn eerder opdrachtgevers die het liefst iemand full time hebben. Zzp'ers zelf willen vaker meer opdrachtgevers, maar je beperkt jezelf dan in mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Toch nog even rond gevraagd wat de mening was over de 1800 uur per jaar, maar velen geven inderdaad aan dat je toch ook van 1680 uur per jaar uit moet gaan. Nog even opnieuw zitten rekenen met en ben bij het volgende uitgekomen. Ongeveer hou ik dus €1100 a €1200 per maand extra over van uitgaande natuurlijk dat ik aankomende jaar het hele jaar aan de slag ben bij mijn nieuwe opdrachtgever.

Mijn berekening:
Netto winst:
----------
+ €126.000 Omzet
- €15.920 Bedrijfskosten

= €110.080 Winst uit ondernemen

- €7.280 Zelfstandigenaftrek
- €2.123 Startersaftrek
- €14.095 MKB Winstvrijstelling

- €2.500 AOV
- €12.000 Pension

= €72082 Winst

- €2.901 Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW
- €28.976 Inkomstenbelasting
- €568 Arbeidskorting

= €64.181 Netto winst
= €5348 Maandelijkse besteedbaar inkomsten

Graag hoor of ik dit inderdaad klopt en realistisch is. In de berekening heb ik €12.000 aan pensioen en €2.500 aan AOV meegerekend. En verder probeer ik maandelijks €1.000 opzij te zetten voor het aanvullen van de buffer.

[ Voor 35% gewijzigd door greb op 12-11-2018 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:48
De zelfstandigen- en startersaftrek en de MKB vrijstelling kun je aan het einde weer bij je netto inkomen tellen (immers, dat is wel winst die binnen komt, maar daar betaal je alleen geen belasting over). Daarmee komt je plaatje nog net even anders uit.

Edit: en er zit ergens een telfout, je kan niet van 110080 naar 72082 met die 3 aftrekposten.

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 12-11-2018 18:34 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Hmmbob schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:32:
De zelfstandigen- en startersaftrek en de MKB vrijstelling kun je aan het einde weer bij je netto inkomen tellen (immers, dat is wel winst die binnen komt, maar daar betaal je alleen geen belasting over). Daarmee komt je plaatje nog net even anders uit.

Edit: en er zit ergens een telfout, je kan niet van 110080 naar 72082 met die 3 aftrekposten.
Was inderdaad foutje in mijn berekening boven. Ik leg per jaar €12.000 aan pension op zij, en reken €2.500 voor de AOV. Dus dan kom ik uit op de €72082 belastbaar winst.

Wat bedoel je precies dat je die posten weer bij je netto winst er bij op mag trekken?

[ Voor 18% gewijzigd door greb op 12-11-2018 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Laatst online: 16-08-2024
Hoeveel leg je opzij voor pensioen? Het lijkt er op dat je net aan meer gaat verdienen als ZZP'er in een vrij rooskleurig scenario. Dit betekent dat je relatief hoge risico's accepteert terwijl er weinig tegenover staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Was inderdaad foutje in mijn berekening boven. Ik leg per jaar €12.000 aan pension op zij, en reken €2.500 voor de AOV. Dus dan kom ik uit op de €72082 belastbaar winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:48
greb schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:44:
[...]
Wat bedoel je precies dat je die posten weer bij je netto winst er bij op mag trekken?
Jouw inkomen gaat bestaand uit 2 gedeeltes winst, 1 waar je geen en 1 waar je wel belasting over betaalt:

Deel 1 bestaat uit 7280+2123+14905 = 24308 (optelsom van je 3 aftrekposten, dit is het deel van de winst waar je geen belasting over betaalt en "zo mag bijschrijven" op je rekening)
Deel 2 bestaat uit 64181 euro (jouw eigen berekening 'netto loon', dit is het deel van de winst waar je wél belasting over hebt betaald)

Dat maakt dan 24308 + 64181 = 88489.

edit: Oh wacht, ik zie dat je dat misschien al hebt gedaan in je berekening. Die is niet heeeeeeeel duidelijk :/ Dan gaat dat niet op natuurlijk....

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 12-11-2018 19:13 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
Ik heb mijn berekening even aangepast met plain text. Volgens mij klopt het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Kijk nog even naar je kosten van AOV:
De aftrekbaarheid van de premies en de belastbaarheid van de uitkering zijn afhankelijk van de gekozen AOV. In het algemeen is het zo: als de premie niet aftrekbaar is, is de uitkering niet belast. Is de premie aftrekbaar, dan is de uitkering wel belast.
Je gaat geen buffer opbouwen?
Pagina: 1 2 Laatste