Ik zie als onderdeel vaak de pensioenbijdrage van de werkgever voorbijkomen.
Let op, dit is zeer misleidend. Daar kwam ik op de pijnlijke manier achter.
Bij de meeste bedrijven bouw je pensioen op volgens de (m.i. risico geheel bij werknemer leggende)
beschikbare premie regeling.
Hierbij mag, vanuit wetgeving, een maximaal deel van het salaris bruto ingelegd worden. Dit deel/percentage is o.b.v. leeftijdsafhankelijke staffel. Het percentage neemt toe met leeftijd (omdat je minder lang de tijd hebt de inleg te laten renderen).
Dat een baas namens jou een bedrag inlegt, zegt de helft te betalen of zelfs de hele premie zegt eigenlijk niks. Hij is namelijk niet verplicht de staffel maximaal te benutten! Sterker, als ik de pensioenadviseur mag geloven is alles boven de 70% van de staffel "geweldig". Die mate van staffelbenutting wordt eigenlijk nooit gecommuniceerd door de werkgever.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Aangezien het al middelloon is tegenwoordig, heb je de volledige inleg doorgaans hard nodig om een beetje acceptabel pensioen te krijgen.
Een pensioenbijdrage, zeker uitgedrukt als percentage, zegt dus eigenlijk alleen wat als je ook de mate van staffelbenutting weet.
Een indicatie dat je inleg sterk achterblijft kan zijn dat je heel veel jaarruimte hebt, o.a. uit rekenen op website belastingdienst o.b.v. je salaris en je factor A (krijg je van je pensioenboer).
[
Voor 0% gewijzigd door
Titusvh op 08-07-2019 16:50
. Reden: mo deel ]