• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Vld1989 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:16:
[...]

Op zich wordt er wel veel besproken inderdaad, maar het is meer dat ik dan begin met dingen als "ik zou graag terug willen gaan naar 4 dagen, wat zijn de mogelijkheden daarin?" en dat het gesprek dan daarop voortborduurt. Wat ik een beetje mis is feedback op mijn functioneren en dan met name op wat ik kan ontwikkelen. Dat laatste wordt nooit zo besproken, al helpt het ook niet dat er veel organisatorische wijzigingen zijn geweest in mijn tijd hier en ik momenteel aan mijn 4e manager in 7 jaar bezig ben.
Ook hebben we het heel veel over bijvoorbeeld de richting die ik met mijn afdeling op zou willen gaan, maar dat komt vooral voort uit het feit dat mijn leidinggevende niet op de Nederlandse locatie werkt (en ook geen Nederlander is).

En wat ik dus jammer vind is dat er geen beoordelingsstructuur is waarin je bijvoorbeeld een trede kunt overslaan bij goed functioneren. We krijgen alleen een inflatiecorrectie, maar die krijg je dus ook als je net voldoende doet om niet compleet door de mand te vallen. Dat voelt wel eens jammer, al moet je natuurlijk ook niet al te veel gaan letten op de mensen uit die laatste categorie en je daar aan ergeren.
Feedback kan je natuurlijk ook aan andere stakeholders vragen. Een beetje leidinggevende doet dat ook gewoon, dus die stap kan je zelf doen. Misschien dat HR hier nog in kan ondersteunen waardoor het formeler is, maar welke mogelijkheden er zijn zul je even moeten navragen.
Heb je alleen functionele of ook hiërarchische verantwoordelijkheid over je afdeling? Als je hiërarchische verantwoordelijkheid hebt vind ik je beloning wel laag.
Dit soort "tussenrollen" worden heel verschillend beloond. In onze CAO heb je ook zo'n rol, maar zodra je hiërarchisch verantwoordelijk bent komt er ca 2k/maand bij...
4x9,5 is wel mooi dat ze dit toestaan, dat heb je lang niet overal. Bij ons is 5x9,5 wel toegestaan overigens ;)

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-03 21:41
Update in het nieuwe template.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 41
• Opleiding: master Enterprise Architecture
• Werkervaring: 18 jaar
• (Woon) Locatie: Randstad

2. Wat doe je:
• Functie: Enterprise Architect
• Werkgever/branche: Industrie
• (Werk) Locatie(s): Randstad
• Aantal vakantiedagen: 31
• Gewerkte uren/week: 37
• Reistijd: 2 uur per dag
• Thuiswerken: 2-3 dagen per week
• Werkdruk: Prima

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €9.200
• Vakantiegeld: €9.200
• Bonus, toeslagen, etc: €25.000
• Dertiende/veertiende maand: €9.200
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €153.800

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden en package:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €10.000
• Type pensioenregeling / pensioenfonds:
• Mobiliteit per jaar: €12.000
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €175.800

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:03
@DeZaag mooi pakket hoor :). Voor dat geld wil ik ook wel gaan togaffen!

Idempotent.

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-02 12:48

matroosoft

Lone Christian

DeZaag schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:30:
Update in het nieuwe template.

1. Wie ben je:
• Opleiding: master Enterprise Architecture
• Werkervaring: 18 jaar

2. Wat doe je:
• Functie: Enterprise Architect
• Werkgever/branche: Industrie
• Aantal vakantiedagen: 31
• Gewerkte uren/week: 37
• Reistijd: 2 uur per dag
• Thuiswerken: 2-3 dagen per week
• Werkdruk: Prima

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €9.200
• Vakantiegeld: €9.200
• Bonus, toeslagen, etc: €25.000
• Dertiende/veertiende maand: €9.200
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €153.800

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €10.000
• Mobiliteit per jaar: €12.000
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €175.800
Uit interesse, waar hou je je dagelijks mee bezig? Is dit echt heel hoog over, afstemmen met verschillende afdelingen om requirements voor het softwarelandschap te bepalen en hier het landschap op in te richten? En dan specifiek vaak met Solution Architects? Of ga je ook al iets dieper in op de systemen?

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Tehh schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:53:
[...]

Feedback kan je natuurlijk ook aan andere stakeholders vragen. Een beetje leidinggevende doet dat ook gewoon, dus die stap kan je zelf doen. Misschien dat HR hier nog in kan ondersteunen waardoor het formeler is, maar welke mogelijkheden er zijn zul je even moeten navragen.
Heb je alleen functionele of ook hiërarchische verantwoordelijkheid over je afdeling? Als je hiërarchische verantwoordelijkheid hebt vind ik je beloning wel laag.
Dit soort "tussenrollen" worden heel verschillend beloond. In onze CAO heb je ook zo'n rol, maar zodra je hiërarchisch verantwoordelijk bent komt er ca 2k/maand bij...
4x9,5 is wel mooi dat ze dit toestaan, dat heb je lang niet overal. Bij ons is 5x9,5 wel toegestaan overigens ;)
Ik ben er wel verantwoordelijk voor dat de mensen op de afdeling hun deadlines halen, om ze te controleren en dergelijke zaken, maar ik ben niet degene die gaat over contracten, vakanties goedkeuren en al dat soort zaken. Dus je kan niet zeggen dat ik hiërarchische verantwoordelijkheden heb, zo staat het ook niet in het organogram. Wel is het zo dat ik min of meer eindverantwoordelijke ben voor de Nederlandse cijfers en ook een aantal goedkeuringsbevoegdheden heb, want alle hogere Finance-personen zijn buitenlanders en niet in Nederland werkzaam.

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-03 21:41
matroosoft schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:36:
[...]

Uit interesse, waar hou je je dagelijks mee bezig? Is dit echt heel hoog over, afstemmen met verschillende afdelingen om requirements voor het softwarelandschap te bepalen en hier het landschap op in te richten? En dan specifiek vaak met Solution Architects? Of ga je ook al iets dieper in op de systemen?
Software? Wat is dat? Maar zonder dollen, daar sta ik momenteel vrij ver vanaf. Mijn werkzaamheden richten zich met name op het aligneren van de strategie van (ondersteunende) afdelingen met de strategie van het bedrijf. Afstemming met managementteam's van afdelingen omtrent hun doelstellingen, de wijze waarop ze georganiseerd zijn en welke verbeterprojecten de komende jaren uitgevoerd worden. Die verbeterprojecten hebben 9 van de 10x inderdaad een digitaal component, maar in principe is dat van ondergeschikt belang. Ik heb in mijn team wel architecten die aan functionele domeinen (meestal afdelingen) zijn toegewezen die ook vaak de rol van solution architect opnemen. Vaak in nauwe samenwerking met interne application architects of externe partijen.

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 23:56

djidee

Mr. Slungel

Maar eens een update
Members only: cijfertjes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Nog altijd lekker op mijn plek, tegelijkertijd ook al een tijd een fijne klant met structureel veel uitdaging en complexiteit.
Wel eens gekeken richting meer management achtige functies, maar daar wordt ik echt niet gelukkig van. Laat mij maar vooral een beetje in de luwte stap voor stap meters zetten met een leuke groep als het om software kwaliteit gaat en alle activiteiten die nodig zijn om dat inzichtelijk te maken.
Kun je elders meer verdienen (kleine clubjes, midlance constructies etc), absoluut. Tegelijkertijd is de fijne club mensen die altijd voor je klaar staan, ook als het prive even bijzonder uitdagend is (de laatste jaren genoeg voor de kiezen gehad) me ook wel wat marge waard....
Maar moet uiteraard wel een beetje in verhouding blijven.
Wat overigens goed te controleren en valideren is, maandelijks een overzicht met alle kosten en inkomsten, je weet en ziet letterlijk je marge. Dat soort ultieme transparantie hou ik wel van.

[ Voor 0% gewijzigd door djidee op 11-02-2026 22:45 . Reden: -k ]

"Mekker, blaat"

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-03 22:22
djidee schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:58:
Maar eens een update

***members only***

Nog altijd lekker op mijn plek, tegelijkertijd ook al een tijd een fijne klant met structureel veel uitdaging en complexiteit.
Wel eens gekeken richting meer management achtige functies, maar daar wordt ik echt niet gelukkig van. Laat mij maar vooral een beetje in de luwte stap voor stap meters zetten met een leuke groep als het om software kwaliteit gaat en alle activiteiten die nodig zijn om dat inzichtelijk te maken.
Kun je elders meer verdienen (kleine clubjes, midlance constructies etc), absoluut. Tegelijkertijd is de fijne club mensen die altijd voor je klaar staan, ook als het prive even bijzonder uitdagend is (de laatste jaren genoeg voor de kiezen gehad) me ook wel wat marge waard....
Wat overigens goed te controleren en valideren is, maandelijks een overzicht met alle kosten en inkomsten, je weet en ziet letterlijk je marge. Dat soort ultieme transparantie hou ik wel van.
Niks te klagen toch met 72 miljoen per jaar? :+

een k te veel bij je jaarbedrag

• CrBob
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-02 19:50
1. Wie ben je:

• Leeftijd: 28
• Opleiding: HBO Informatica
• Werkervaring: 5 Jaar
• (Woon) Locatie: Rotterdam

2. Wat doe je:

• Functie: Information Security Manager
• Werkgever/branche: Logistiek
• (Werk) Locatie(s)**: Den Haag
• Aantal vakantiedagen*: 29
• Gewerkte uren/week*: 36
• Reistijd**: 30 Minuten
• Thuiswerken***: 2 Dagen
• Werkdruk: Normaal

3. Wat verdien je:

• Vast maandsalaris (bruto): €5.600
• Vakantiegeld: 20% (IKB)
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €80.640

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 70%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds ABP

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
CrBob schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:54:
1. Wie ben je:

• Leeftijd: 28
• Opleiding: HBO Informatica
• Werkervaring: 5 Jaar

2. Wat doe je:

• (Werk) Locatie(s)**: Den Haag
• Aantal vakantiedagen*: 29
• Gewerkte uren/week*: 36
• Reistijd**: 30 Minuten
• Thuiswerken***: 2 Dagen
• Werkdruk: Normaal

3. Wat verdien je:

• Vast maandsalaris (bruto): €5.600
• Vakantiegeld: 20% (IKB)
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €80.640

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:

• Type pensioenregeling / pensioenfonds ABP
Je mist driekwart van de template. Zie ook de TS.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 23:56

djidee

Mr. Slungel

FitTiv schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:47:
[...]

Niks te klagen toch met 72 miljoen per jaar? :+

een k te veel bij je jaarbedrag
:o :+
Fixed :*)

"Mekker, blaat"

• MainframeX
djidee schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:58:
Maar eens een update

***members only***

Klinkt alsof je bij een hele fijne werkgever zit en qua rol en compensatie tevreden bent. Ook wel eens leuk om te lezen t.o.v. van de posts van onder en overbetaalden. Ik wens je nog veel fijne jaren toe!

Idempotent.

• AcLex
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-02 13:30
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn salaris pakket.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 36
• Opleiding: WO zorg
• Werkervaring: +-6,5 jaar relevante werk ervaring in de IT (+- 4 jaar ervaring in de zorg)

2. Wat doe je:
• Functie: Test engineer
• Werkgever/branche: Detachering
• Aantal vakantiedagen: 26
• Gewerkte uren/week: 40
• Reistijd: verschilt per opdracht momenteel +- uur incl file
• Thuiswerken: 60%
• Werkdruk: Gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 5550,-
• Vakantiegeld: standaard 8%
• Bonus, toeslagen, etc: € 250,- per maand vast
• Dertiende/veertiende maand: n.v.t.
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 79.056,-

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: 2/3 werkgever bij StiPP
• Mobiliteit: €300,- per maand eigen vervoer 0,23/km (Mogelijkheid voor leaseauto met een budget van €800,- maar dan gaat er €500 van bruto salaris af)
• Overige: Winstafhankelijke bonus 1 keer per jaar
Laptop naar keuze
Studiebudget van €3000,-
Wereldwijde conferentiebezoek mogelijkheden op kosten van werkgever

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@AcLex Dat hangt er een beetje vanaf hoe senior je bent en voor welk uurtarief je wordt weggezet. Als je voor 70 a 85euro wordt weggezet vind ik het wel redelijk. Maar als dit 85 a 100euro is dan mag er wel wat bij. Iig minimaal een leaseauto zonder salaris te hoeven inleveren.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:05

Garyu

WW

Garyu schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Nieuw jaar, nieuwe kansen. De CAO is met 7,8% gestegen, dus dat was sowieso zeker. Meer gaat er volgens mijn baas niet komen ook dit jaar. Ik ben het er niet mee eens, dus beetje discussie nog - aangezien ook mijn rol verandert van Project Manager naar Senior Project Manager

***members only***
Nieuw jaar (ok, twee jaar..), nieuwe kansen. Stapje omhoog op de corporate ladder naar een senior functie, met bijbehorende kleine bonus en salarisverhoging.
Members only:

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• MainframeX
jongetje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:33:
@AcLex Dat hangt er een beetje vanaf hoe senior je bent en voor welk uurtarief je wordt weggezet. Als je voor 70 a 85euro wordt weggezet vind ik het wel redelijk. Maar als dit 85 a 100euro is dan mag er wel wat bij. Iig minimaal een leaseauto zonder salaris te hoeven inleveren.
Met lullen als brugman bij de onderhandelingen en detacheerders tegen elkaar uitspelen is er wel meer uit te halen, maar dat geldt voor iedereen. Verder is 5550 + 250 bonus per maand en alle andere toeters en bellen zoals pensioen en winstuitkering al ruim senior geschaald voor dat werk. Het enige matige aan z’n package vind ik het ontbreken van een kostenvrije lease auto, of is die 500€ bijdrage bijtelling? Want bijtelling betaald iedereen die z’n lease wagen privé rijdt. Als die 500€ ook nog bovenop de bijtelling komt is in ieder geval de lease regeling onder de markt.

Voor @AcLex: blijven zitten levert je ongeveer 3-5% salaris verhoging op ieder jaar. Van baan wissel 15-20% als je je kaarten goed speelt. Dat of meer als je ook een andere rol kan uitonderhandelen, maar dan moet je iets bieden wat de organisatie nodig heeft in die nieuwe rol, dat vereist planning en voorbereiding.

Idempotent.

• MStache
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Members only:

• Salandur
  • Laatst online: 11:23

Salandur

Software Engineer

Salandur schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:36:
Net de overstap gemaakt naar midlance.

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 4.500
• Vakantiegeld: 8,33% € 4.500 van basis + bonus
• Bonus, toeslagen, etc: bonus op basis van omzet, € 4100/maand bij huidige opdracht € 2100

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: geen, eigen inleg 12%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: ASR Stipp
Nou, mijn bonus berekening klopte van geen kant, en was verkeerd geinformeerd over het pensioenfonds. Ik heb geen flauw idee hoe ik bij die bonus was gekomen, want in mijn voorbeeldbereking was die al lager...

Maar dit jaar is de pensioen bijdrage gewijzigd, en ik heb een beter betaalde opdracht

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 46
• Opleiding: Hogere Informatica
• Werkervaring: 21 jaar
• (Woon) Locatie: Midden Nederland

2. Wat doe je:
• Functie: Software Engineer / Consultant
• Werkgever/branche:
• Aantal vakantiedagen: 25
• Reistijd: 1:15 OV werkgever, 0:15 fiets opdrachtgever
• Thuiswerken: Ja

3. Wat verdien je:
• Vakantiegeld: 8,33% € 4.500 + bonus
• Bonus, toeslagen, etc: bonus op basis van omzet, gem € 2966/maand bij huidige opdracht
• Dertiende/veertiende maand: Nee
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 97.058

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: geen. totale premie is 23,4%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Stipp
• Mobiliteit per jaar: € 0,23/km

Al en al nog steeds een salaris waar ik tevreden over ben.

[ Voor 4% gewijzigd door Salandur op 13-02-2026 09:17 ]

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Salandur schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:14:
[...]

Nou, mijn bonus berekening klopte van geen kant, en was verkeerd geinformeerd over het pensioenfonds. Ik heb geen flauw idee hoe ik bij die bonus was gekomen, want in mijn voorbeeldbereking was die al lager...

Maar dit jaar is de pensioen bijdrage gewijzigd, en ik heb een beter betaalde opdracht

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 46
• Opleiding: Hogere Informatica
• Werkervaring: 21 jaar
• (Woon) Locatie: Midden Nederland

2. Wat doe je:
• Functie: Software Engineer / Consultant
• Werkgever/branche:
• Reistijd: 1:15 OV werkgever, 0:15 fiets opdrachtgever
• Thuiswerken: Ja

3. Wat verdien je:
• Vakantiegeld: 8,33% € 4.500 + bonus
• Bonus, toeslagen, etc: bonus op basis van omzet, gem € 2966/maand bij huidige opdracht
• Dertiende/veertiende maand: Nee
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 97.058

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: geen. totale premie is 23,4%
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Stipp
• Mobiliteit per jaar: € 0,23/km

Al en al nog steeds een salaris waar ik tevreden over ben.
Midlance is het altijd net niet. Ben je alleen tevreden over je salaris? Of ook over het hele pakket? Je moet nu je pensioen zelf betalen en die 23 center per km komt waarschijnlijk ook uit je eigen pot/omzet. Weet je je uurtarief? Moet je je opdrachten zelf regelen? Is het die 1K bruto meer in de maand waard? (En dan ook nog zelf pensioen regelen). Denk dat je beter de sprong kan maken naar echt zelf ondernemen of terug in loondienst. Persoonlijk vind ik het, tov je vorige baan, magertjes.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Klinkt goed, 100% remote? Mis je nooit om samen ergens te zitten met je collega's?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• MStache
  • Nu online
Niet echt, wellicht dat dit in de toekomst wel meer een probleem gaat worden. We hebben minimaal 1x per jaar een bedrijfsbijeenkomst met mensen uit verschillende landen en we kunnen co-werkkantoren gebruiken met collega's indien gewenst. Ook hebben we uiteraard dagelijks contact met elkaar en met m'n teamleden etc.

Ik vind zelf de flexibiliteit wel erg prettig met sporten, kinderen (geen BSO nodig), maar ik snap ook dat het niet voor iedereen weggelegd is. Je hebt ook wel een goede dosis zelfdiscipline nodig, en daar proberen we ook op aan te nemen.

• jongetje
  • Nu online
@Salandur Valt mij een beetje tegen voor een midlance constructie.
Ik ben ongeveer jouw leeftijd en in loondienst bij een kleine detacheerder en verdien (als ik mijn leaseauto meeneem in mijn berekening) meer als jij met je basissalaris + bonus. Alleen:
- Ik krijg dit elke maand, wel of geen opdracht
- Vakantiedagen zijn ook echt vakantiedagen, die betaal je met midlance uiteindelijk zelf omdat je geen omzet maakt.
- Mijn pensioen, WW, ziektewet(hopelijk nooit mee te maken) etc. zijn gebaseerd op het volledige salaris en niet het basissalaris.
- Als je iets met je hypotheek wilt dan geldt (voornamelijk) je basissalaris en niet je bonus,

• AcLex
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-02 13:30
jongetje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:33:
@AcLex Dat hangt er een beetje vanaf hoe senior je bent en voor welk uurtarief je wordt weggezet. Als je voor 70 a 85euro wordt weggezet vind ik het wel redelijk. Maar als dit 85 a 100euro is dan mag er wel wat bij.
Het is inderdaad rond de 85-90.
MainframeX schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:31:
[...]
Het enige matige aan z’n package vind ik het ontbreken van een kostenvrije lease auto, of is die 500€ bijdrage bijtelling? Want bijtelling betaald iedereen die z’n lease wagen privé rijdt. Als die 500€ ook nog bovenop de bijtelling komt is in ieder geval de lease regeling onder de markt.

Voor @AcLex: blijven zitten levert je ongeveer 3-5% salaris verhoging op ieder jaar. Van baan wissel 15-20% als je je kaarten goed speelt. Dat of meer als je ook een andere rol kan uitonderhandelen, maar dan moet je iets bieden wat de organisatie nodig heeft in die nieuwe rol, dat vereist planning en voorbereiding.
Even ter verduidelijking mijn mobiliteitsvergoeding is opgeknipt. Ik kon zoals bij de meeste detacheerders kiezen voor een leaseauto met een budget van 800. Ik heb gekozen om geen lease auto te nemen waardoor ik dus 800 vergoeding krijg. Van die 800 hebben ze 500 in mijn basis salaris gestopt. Voordeliger met het aanvragen van een hypotheek, omdat het nu onderdeel is geworden van een vast salaris t.o.v. een variabele vergoeding afhankelijk van aantal zakelijke kms.

Wat betreft blijven zitten vs wisselen/ hoppen ben ik inderdaad bekend mee. Ik zit momenteel net iets langer dan een jaar bij de huidige werkgever (3e detacheerder).

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Garyu schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:18:
[...]

Nieuw jaar (ok, twee jaar..), nieuwe kansen. Stapje omhoog op de corporate ladder naar een senior functie, met bijbehorende kleine bonus en salarisverhoging.

***members only***
Je stelt als werkdruk 42-45 uur per week, maar dat is iets anders dan werkdruk. Het gaat daar om de combinatie van uren en zaken als stressniveau en verantwoordelijkheid.

• jongetje
  • Nu online
AcLex schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:45:
[...]

Het is inderdaad rond de 85-90.

[...]
Van die 800 hebben ze 500 in mijn basis salaris gestopt.
Dan vind ik het wel matig als 500euro van je salaris al vanuit de mobiliteit komt.

• Garyu
  • Laatst online: 13:05

Garyu

WW

pagani schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:31:
[...]

Je stelt als werkdruk 42-45 uur per week, maar dat is iets anders dan werkdruk. Het gaat daar om de combinatie van uren en zaken als stressniveau en verantwoordelijkheid.
Goed punt.

Werkdruk: Als program manager ben je enerzijds voor zo'n beetje alles verantwoordelijk, en staat er dus altijd wel iemand tegen je te schreeuwen, aan de andere kant is er ook altijd veel werk te verzetten zodat het team zijn werk naar behoren kan doen, klanten die hun producten op tijd willen krijgen met de bijbehorende kwaliteit, certificeringsvragen hebben etc, managers die hun reports willen zien, en voordat het oude project echt afgerond is mag je het volgende project weer opzetten want stel je voor dat er even niets te doen zou zijn. Daarnaast zit ik er natuurlijk al een tijdje (ca 15 jaar), dus ook veel collegae komen toch naar mij met vragen over hoe-en-wat die ik eigenlijk zoveel mogelijk probeer te helpen in de tijd dat dat kan.
Kort samengevat past het woordje "hoog" er wel bij 8).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Salandur

Salandur

Software Engineer

Tylen schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:07:
[...]

Midlance is het altijd net niet. Ben je alleen tevreden over je salaris? Of ook over het hele pakket? Je moet nu je pensioen zelf betalen en die 23 center per km komt waarschijnlijk ook uit je eigen pot/omzet. Weet je je uurtarief? Moet je je opdrachten zelf regelen? Is het die 1K bruto meer in de maand waard? (En dan ook nog zelf pensioen regelen). Denk dat je beter de sprong kan maken naar echt zelf ondernemen of terug in loondienst. Persoonlijk vind ik het, tov je vorige baan, magertjes.
Ik ben tevreden over het hele pakket. Voorheen in loondienst verdiende ik € 6250, zou dit jaar waarschijnlijk € 6500 zijn geweest. Dat was met OV, geen lease auto.

Ik zit met de 70/30, en ja alles komt uit mijn omzet pot (zoals m.i. gebruikelijk is bij midlance). Daarnaast hebben wij een afdeling die zich bezig houdt met het vinden van opdrachten voor de consultants, en wij zijn actief betrokken bij onze uurtarieven. Daarnaast is er een beperkt opleidingsbudget, wat vrij uniek is voor een midlance partij.
Een volgende stap zou inderdaad ZZP kunnen zijn, of iets meer in de richting van ondernemen. Midlance is m.i. in ieder geval een goede opstap daarvoor.
jongetje schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:33:
@Salandur Valt mij een beetje tegen voor een midlance constructie.
Ik ben ongeveer jouw leeftijd en in loondienst bij een kleine detacheerder en verdien (als ik mijn leaseauto meeneem in mijn berekening) meer als jij met je basissalaris + bonus. Alleen:
- Ik krijg dit elke maand, wel of geen opdracht
- Vakantiedagen zijn ook echt vakantiedagen, die betaal je met midlance uiteindelijk zelf omdat je geen omzet maakt.
- Mijn pensioen, WW, ziektewet(hopelijk nooit mee te maken) etc. zijn gebaseerd op het volledige salaris en niet het basissalaris.
- Als je iets met je hypotheek wilt dan geldt (voornamelijk) je basissalaris en niet je bonus,
Wij krijgen onze bonus na 3 maanden uitbetaald, maar deze is wel wit. Dat betekend dat hij meetelt voor de sociale lasten en pensioenpremie. Dus ook qua hypotheek kan deze grotendeels meegenomen worden. Nu heb ik 1,5 geleden wat gekocht en ben niet van plan om de komende jaren te gaan verhuizen. Maar single, dus dat kan veranderen bij een relatie.

Bij de bonusberekening heb ik vakantiedagen meegenomen, het is dus een gemiddelde. En daar heb ik ook over nagedacht toen ik hier begon, want alleen basis is eigenlijk te weinig. Maar bij ons hebben we weinig bankzitters, en ik denk dat ik de juiste skills heb om makkelijk opdrachten te scoren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Salandur schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:38:

Wij krijgen onze bonus na 3 maanden uitbetaald, maar deze is wel wit. Dat betekend dat hij meetelt voor de sociale lasten en pensioenpremie. Dus ook qua hypotheek kan deze grotendeels meegenomen worden. Nu heb ik 1,5 geleden wat gekocht en ben niet van plan om de komende jaren te gaan verhuizen. Maar single, dus dat kan veranderen bij een relatie.
offtopic:
"Dus ook qua hypotheek kan deze grotendeels meegenomen worden. "
Dat is simpelweg niet waar. Dat is puur gebaseerd op de hypotheekverstrekker. In het algemeen geldt wel, krijg je die altijd (als je een opdracht hebt) en heb je meestal een opdracht dan wordt het bij 90% v.d. hypotheekverstrekkers zonder al te veel moeite wel meegenomen, maar het is geen feit.

• Salandur

Salandur

Software Engineer

True schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:26:
[...]

"Dus ook qua hypotheek kan deze grotendeels meegenomen worden. "
Dat is simpelweg niet waar. Dat is puur gebaseerd op de hypotheekverstrekker. In het algemeen geldt wel, krijg je die altijd (als je een opdracht hebt) en heb je meestal een opdracht dan wordt het bij 90% v.d. hypotheekverstrekkers zonder al te veel moeite wel meegenomen, maar het is geen feit.
Je hebt helemaal gelijk, ik had hem wat ongenuanceerd opgeschreven. Ik had daar *denk ik* aan toe moeten voegen.

• MainframeX
AcLex schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:45:
[...]

Even ter verduidelijking mijn mobiliteitsvergoeding is opgeknipt. Ik kon zoals bij de meeste detacheerders kiezen voor een leaseauto met een budget van 800. Ik heb gekozen om geen lease auto te nemen waardoor ik dus 800 vergoeding krijg. Van die 800 hebben ze 500 in mijn basis salaris gestopt. Voordeliger met het aanvragen van een hypotheek, omdat het nu onderdeel is geworden van een vast salaris t.o.v. een variabele vergoeding afhankelijk van aantal zakelijke kms.
De meeste werkgevers formuleren die salariscomponenten wel anders. Zoals ik het zie heb je dus 5050 + 250 (bonus) basis maandsalaris en recht op een lease auto die je dan laat uitkeren als een extra vergoeding. Als je het zo bekijkt is het ook makkelijker vergelijken met andere detacheerders.

Dus 5300 per maand. Ik vind dat echt geen slecht salaris voor iemand met een uurtarief van 85 euro. Op 45 fulltime werkweken zit je op zo'n 160k omzet. Je zit met 79k bruto op ongeveer de helft daar van.

Ik hou zelf altijd ongeveer de helft van de omzet aan om te kijken of mijn werkgever eerlijk is met verloning. Er zijn andere manieren om meer van je uurtarief over te houden, zoals mid of freelancen maar dan krijg je meer risico afgewenteld. Een andere manier om meer te verdienen is werk doen wat een hoger uurtarief oplevert.

Idempotent.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Members only:

• SmashCruiser
  • Nu online
Toevallig kwam ik een artikel tegen met als bron de dataset van het CBS met de gemiddelde persoonlijke inkomens in Nederland: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83931NED/table

Nu wist ik al dat Tweakers in dit topic niet te spiegelen zijn aan Nederlandse gemiddelden, maar wat hier gepost word valt (bijna) structureel binnen 20% hoogste inkomensgroepen.

Het hoort hier misschien niet direct thuis, maar ik vond het wel interessant om als nuance mee te geven.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12:41
SmashCruiser schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:03:
Toevallig kwam ik een artikel tegen met als bron de dataset van het CBS met de gemiddelde persoonlijke inkomens in Nederland: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83931NED/table

Nu wist ik al dat Tweakers in dit topic niet te spiegelen zijn aan Nederlandse gemiddelden, maar wat hier gepost word valt (bijna) structureel binnen 20% hoogste inkomensgroepen.

Het hoort hier misschien niet direct thuis, maar ik vond het wel interessant om als nuance mee te geven.
De nuance hierbij is dat jou tabel netto inkomen is (toeslagen incl ed) gerekend van 14 miljoen mensen.
Daar zitten dus ook je oma en neefje met een krantenwijk bij.

Hier op tweakers wordt 40-urige werkweek geplot. (Parttime vaak teruggerekend.. logisch dat je dan aan de hoge kant uitkomt.

• MainframeX
SmashCruiser schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:03:

Ik heb wel het vermoeden dat in een salaris topic men het tendens heeft om top salarissen of net niet markt conforme salarissen te posten (dus kijk eens wat ik binnenhaal vs is deze vergoeding marktconform posts). Mensen op de middellijn posten hier ook, maar naar mijn idee lang niet vaak genoeg. Op Reddit in het NLSalaris subreddit zie ik eigenlijk hetzelfde gebeuren. Daar post men ook enorme salarissen voor redelijk recht toe recht aan 9 tot 5 werk.

Idempotent.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
MainframeX schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:52:
[...]

Ik heb wel het vermoeden dat in een salaris topic men het tendens heeft om top salarissen of net niet markt conforme salarissen te posten (dus kijk eens wat ik binnenhaal vs is deze vergoeding marktconform posts). Mensen op de middellijn posten hier ook, maar naar mijn idee lang niet vaak genoeg. Op Reddit in het NLSalaris subreddit zie ik eigenlijk hetzelfde gebeuren. Daar post men ook enorme salarissen voor redelijk recht toe recht aan 9 tot 5 werk.
Een vorm van selectiebias speelt zeker mee. Mensen die hier posten zijn doorgaans bewuster met hun carrière bezig. Zij zullen sneller onderhandelen of wisselen van baan dan de gemiddelde werknemer. Met alleen loyaliteit en afwachten haal je die verhogingen vaak niet binnen.

Daarnaast werkt het grootste deel van de mensen binnen een CAO-structuur. Daar staan de salarissen vast, dus is er voor die groep ook minder noodzaak om hier advies te vragen of te vergelijken.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Daarbij moet ook nog worden opgemerkt dat het CBS, voor zover ik heb kunnen achterhalen, kijkt naar inkomen in de zin van bruto salaris, en niet de pensioenbijdrage of leaseauto/mobiliteitsvergoeding meeneemt. Dat scheelt bij mij al bijna 20k in de hele berekening.

Voor de vergelijking zou het dus zinvoller zijn als we hier ook de CBS-definitie van inkomen zouden opnemen in het template.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-02 07:37
Scheurbuik schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:59:
[...]

De nuance hierbij is dat jou tabel netto inkomen is (toeslagen incl ed) gerekend van 14 miljoen mensen.
Daar zitten dus ook je oma en neefje met een krantenwijk bij.

Hier op tweakers wordt 40-urige werkweek geplot. (Parttime vaak teruggerekend.. logisch dat je dan aan de hoge kant uitkomt.
Dus de tabel is in netto bedragen? Leek me al vrij sterk dat als je >€200k bruto verdient op jaarbasis je dan in de top 1% zit.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:38
Chief schreef op maandag 16 februari 2026 @ 05:19:
Dus de tabel is in netto bedragen? Leek me al vrij sterk dat als je >€200k bruto verdient op jaarbasis je dan in de top 1% zit.
De top 1% staat niet in die tabel, maar het mediaan bruto inkomen van de top 10% (in 2024) is 122k, dus je zit zeker wel in de top 5% ...

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-03 22:08
Er zit ook gewoon een vrij sterk en ambitieus publiek op deze site. Ik ken ook IT'ers die wat minder verdienen overigens, ondanks opleiding, en daar heel content mee zijn (en minder is ook maar relatief). En tja, als je een selectie van voornamelijk IT'ers hebt, dan kom je al sneller uit op een hoger gemiddelde. Ik zou het dus vooral in context blijven plaatsen en dan is het best nuttig om te weten wat anderen verdienen. Ik gun overigens iedereen het beste en vind het mooi om te lezen hoe goed sommigen het doen, maar ik vergeet ook altijd niet dat het uiteindelijk ook maar "geld" is en dat iedereen zijn/haar eigen prioriteiten en capaciteiten heeft.

• Chief
CVTTPD2DQ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:06:
[...]

De top 1% staat niet in die tabel, maar het mediaan bruto inkomen van de top 10% (in 2024) is 122k, dus je zit zeker wel in de top 5% ...
Sorry, top 10% idd, typo van mij. Het gemiddelde van de top 10% is 122k met mediaan van 100.8. Ik hoor sowieso niet bij de 14.5mm personen aangezien ik niet in NL woon/werk :)

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-03 21:08
Members only:

• MontyPython
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-02 10:56
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 33 jaar
• Opleiding: HBO, ongerelateerd
• Werkervaring: 12 jaar
• (Woon) Locatie: Zweden

2. Wat doe je:
• Werkgever/branche: Financiën
• (Werk) Locatie(s): 3 dagen Stockholm, 2 dagen thuis
• Gewerkte uren/week: 38.5
• Reistijd: Naar kantoor is 1.5 uur
• Thuiswerken: 2 dagen per week
• Werkdruk: Gemiddeld tot zeer hoog

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): Omgerekend €7 500
• Vakantiegeld: Bestaat niet hier in de huidige CAO, er wordt wat extra ingelegd in mijn pensioen
• Bonus, toeslagen, etc: RSU's, omgerekend ongeveer €92 000 verspreid over 4 jaar (eenmalig bij indiensttreding) + dividend uitkering ongeveer €23 000 per jaar (structureel)
• Dertiende/veertiende maand: Bestaat bijna niet in Zweden
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €136 000

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €1700 per maand, ik leg zelf niets in
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Alles is geïnvesteerd in ETF's, vanaf 55e mag ik dit uit laten betalen met hogere belasting, vanaf mijn 67e voor een lagere belasting
• Mobiliteit per jaar: Niets: reiskostenvergoeding bestaat niet in Zweden, alleen wat geld terug van de belastingdienst als je met het OV reist. Gaat om slechts 200 euro per 1500 euro zelf betaald te hebben
• Overige: Niets :)
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €156 000

Wat extra info:
Salarissen zijn, ondanks de vooroordelen, gemiddeld veel lager dan in Nederland. Modaal inkomen in Nederand is 48 000, in Zweden omgerekend 36 000. Met alleen al mijn salaris hoor ik bij de top 3% aan inkomens in Zweden. Als je salaris boven de 5K per maand zit, betaal je staatsbelasting en veel mensen kiezen ervoor om het deel boven deze waarde in hun pensioen te stoppen, waardoor de hogere inkomens minder salaris krijgen maar meer pensioen opbouwen.

Leefkwaliteit is prima hier. Ik heb jonge kinderen en ik geniet vaak van het ouderschapsverlof. Ook wanneer mijn kinderen ziek zijn, meld ik mij af bij werk en krijg ik betaald vanuit de overheid en is er 0 druk vanuit werk. Wel veel werkloosheid en veel mensen die moeilijk rond kunnen komen hier helaas, uitkeringen zijn zeer laag helaas. Ook hebben vakbonden veel macht, maar die zijn er vooral voor de lagere functies. Er zijn helemaal geen ambities door vakbonden om bijvoorbeeld part time werken mogelijk te maken (bijna niemand werkt part time), drugstesten onder willekeurig personeel te verbieden (tegen de GDPR), standaard educatiebudgetten mogelijk te maken of andere dingen. Het voelt wat dat betreft erg basic hier allemaal. Mensen werken en doen een beetje rustig aan op kantoor (stress op werk komt amper voor bij de standaard MKBer, bij enterprises zoals waar ik werk is dat wel het geval), krijgen hun salaris en zitten in het weekend vooral thuis of gaan erop uit met hun eigen gezin. Af en toe voelt het wat minder ambitieus, maar ik denk dat dat voor mij wennen is als snelle Nederlander :P

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-03 18:37
MontyPython schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:55:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 33 jaar
• Opleiding: HBO, ongerelateerd
• Werkervaring: 12 jaar
• (Woon) Locatie: Zweden

2. Wat doe je:
• Werkgever/branche: Financiën
• (Werk) Locatie(s): 3 dagen Stockholm, 2 dagen thuis
• Gewerkte uren/week: 38.5
• Reistijd: Naar kantoor is 1.5 uur
• Thuiswerken: 2 dagen per week
• Werkdruk: Gemiddeld tot zeer hoog

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): Omgerekend €7 500
• Vakantiegeld: Bestaat niet hier in de huidige CAO, er wordt wat extra ingelegd in mijn pensioen
• Bonus, toeslagen, etc: RSU's, omgerekend ongeveer €92 000 verspreid over 4 jaar (eenmalig bij indiensttreding) + dividend uitkering ongeveer €23 000 per jaar (structureel)
• Dertiende/veertiende maand: Bestaat bijna niet in Zweden
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €136 000

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: €1700 per maand, ik leg zelf niets in
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Alles is geïnvesteerd in ETF's, vanaf 55e mag ik dit uit laten betalen met hogere belasting, vanaf mijn 67e voor een lagere belasting
• Mobiliteit per jaar: Niets: reiskostenvergoeding bestaat niet in Zweden, alleen wat geld terug van de belastingdienst als je met het OV reist. Gaat om slechts 200 euro per 1500 euro zelf betaald te hebben
• Overige: Niets :)
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €156 000

Wat extra info:
Salarissen zijn, ondanks de vooroordelen, gemiddeld veel lager dan in Nederland. Modaal inkomen in Nederand is 48 000, in Zweden omgerekend 36 000. Met alleen al mijn salaris hoor ik bij de top 3% aan inkomens in Zweden. Als je salaris boven de 5K per maand zit, betaal je staatsbelasting en veel mensen kiezen ervoor om het deel boven deze waarde in hun pensioen te stoppen, waardoor de hogere inkomens minder salaris krijgen maar meer pensioen opbouwen.

Leefkwaliteit is prima hier. Ik heb jonge kinderen en ik geniet vaak van het ouderschapsverlof. Ook wanneer mijn kinderen ziek zijn, meld ik mij af bij werk en krijg ik betaald vanuit de overheid en is er 0 druk vanuit werk. Wel veel werkloosheid en veel mensen die moeilijk rond kunnen komen hier helaas, uitkeringen zijn zeer laag helaas. Ook hebben vakbonden veel macht, maar die zijn er vooral voor de lagere functies. Er zijn helemaal geen ambities door vakbonden om bijvoorbeeld part time werken mogelijk te maken (bijna niemand werkt part time), drugstesten onder willekeurig personeel te verbieden (tegen de GDPR), standaard educatiebudgetten mogelijk te maken of andere dingen. Het voelt wat dat betreft erg basic hier allemaal. Mensen werken en doen een beetje rustig aan op kantoor (stress op werk komt amper voor bij de standaard MKBer, bij enterprises zoals waar ik werk is dat wel het geval), krijgen hun salaris en zitten in het weekend vooral thuis of gaan erop uit met hun eigen gezin. Af en toe voelt het wat minder ambitieus, maar ik denk dat dat voor mij wennen is als snelle Nederlander :P
Dat is wel een hoop pensioen. Hier in Noorwegen krijg ik 5000 NOK (~450 eur) per maand pensioen ingelegd van de werkgever bij een brutoloon van rond de 1,1 MNOK (100k euro)

Verder herken ik wat je zegt wel vanaf "Mensen werken en doen een beetje rustig aan op kantoor..." Precies zo hier. Ook lastiger om gezellig contact te hebben, geen vrijmibo ofzo, geen contact buiten werk om met collegas.

[ Voor 3% gewijzigd door Menesis op 19-02-2026 12:02 ]

Mixed Reality dev

• EzraTweaked
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:56
• Leeftijd: 42
• Opleiding: MBO 4
• Werkervaring: 20 jaar

2. Wat doe je:
• Functie: System Engineer
• Werkgever/branche: Logistics
• (Werk) Locatie(s): Rotterdam
• Aantal vakantiedagen: 27 dagen
• Gewerkte uren/week: 40u
• Reistijd: 15 min per fiets
• Thuiswerken: 1 dag per week
• Werkdruk: Laag tot gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €4,300 (2965 euro netto)
• Vakantiegeld: 8%
• Bonus, toeslagen, etc: € -
• Dertiende/veertiende maand: sommige jaren 1500 euro soms niets.
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): 51,600 bruto per jaar.

• Type pensioenregeling / pensioenfonds: ABP
• Mobiliteit per jaar: €0
• Overige: €0

Ik zit nu ruim 5 jaar bij deze huidige werkgever, er zijn geen doorgroei mogelijkheden, collega van mij zit al ruim 15 jaar hier en nog nooit promotie gemaakt, echter in het buitenland maken veel collega`s wel promotie, en draaien hun veel interessante projecten, zijn de IT teams een stuk groter, we zijn een soort van buitenbeentje na een fusie wat ook niet echt helpt.

Het is tevens mijn 2e baan hier na terug migratie uit Azie (15 jaar gewoond)

Verder niet tevreden met mijn salaris, voor mijn werk ervaring/leeftijd, technische kennis daargelaten, verdien ik geloof ik net zoveel als iemand die net 2/3 jaar aan de slag is binnen de IT na zijn studie.

[ Voor 18% gewijzigd door EzraTweaked op 20-02-2026 13:57 ]

• 1br1c1d1br1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-02 10:23
EzraTweaked schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:01:
• Opleiding: MBO 4
• Werkervaring: 20 jaar

2. Wat doe je:
• Functie: System Engineer
• Werkgever/branche: Logistics
• (Werk) Locatie(s): Rotterdam
• Aantal vakantiedagen: 27 dagen
• Gewerkte uren/week: 40u
• Reistijd: 15 min per fiets
• Thuiswerken: 1 dag per week
• Werkdruk: Laag tot gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €4,300 (2965 euro netto)
• Vakantiegeld: 8%
• Bonus, toeslagen, etc: € -
• Dertiende/veertiende maand: sommige jaren 1500 euro soms niets.
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): 0

• Mobiliteit per jaar: €0
• Overige: €0

Ik zit nu ruim 5 jaar bij deze huidige werkgever, er zijn geen doorgroei mogelijkheden, collega van mij zit al ruim 15 jaar hier en nog nooit promotie gemaakt, echter in het buitenland maken veel collega`s wel promotie, en draaien hun veel interessante projecten, zijn de IT teams een stuk groter, we zijn een soort van buitenbeentje na een fusie wat ook niet echt helpt.

Het is tevens mijn 2e baan hier na terug migratie uit Azie (15 jaar gewoond)

Verder niet tevreden met mijn salaris, voor mijn werk ervaring/leeftijd, technische kennis daargelaten, verdien ik geloof ik net zoveel als iemand die net 2/3 jaar aan de slag is binnen de IT na zijn studie.
Wow, dit is wel echt marginaal tot slecht. Ik ben ook System Engineer (Microsoft365) en mijn totale package per maand zit al op circa 4700 bruto per maand met mobiliteitsvergoeding e.d. erop en eraan. Netto varieert het tussen de 3400 en 3900 ivm. declaraties en reiskostenvergoeding. Zie mijn totale package hier

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:41

FlyEragon

Alien Monkeys

EzraTweaked schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:01:
...
Ik ken starters die meer verdienen, dus hier klopt iets niet.

• CVTTPD2DQ
1br1c1d1br1 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:31:
Ik ben ook System Engineer (Microsoft365)
Ik ken Microsoft365 als office pakket in de Cloud ... wat moet ik me hierbij voorstellen?

• EzraTweaked
Dank heren, ik ga eens rondneuzen, het is mijn 2e baan in nederland, bij mijn vorige was ik naar 1 jaar vertrokken, omdat het een heel klein bedrijfje was en de eigenaar dingen zij die het daglicht niet kunnen verdragen.

Ik moet eerlijk zeggen met alimitatie etc kom ik lastig rond van 3k per maand (hypotheek etc)
Dus ik moet denk wel even doorgaan zetten want ik zie weinig toekomst hier.

• EzraTweaked
1br1c1d1br1 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:31:
[...]

Wow, dit is wel echt marginaal tot slecht. Ik ben ook System Engineer (Microsoft365) en mijn totale package per maand zit al op circa 4700 bruto per maand met mobiliteitsvergoeding e.d. erop en eraan. Netto varieert het tussen de 3400 en 3900 ivm. declaraties en reiskostenvergoeding. Zie mijn totale package hier
Dankje, ik verdien dus iets minder/het zelfde als iemand van 24.

Ik moet inderdaad even rond gaan neuzen dan naar beters.

• 1br1c1d1br1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-02 10:23
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:48:
[...]

Ik ken Microsoft365 als office pakket in de Cloud ... wat moet ik me hierbij voorstellen?
En de rest... als system engineer werk ik op diverse projecten. Ik ben nu bezig met een project , even platgeslagen, om 300+ legacy applicaties vanuit een VDI-omgeving naar de Microsoft365 omgeving te migreren. Kleine greep welke tools je kunt gebruiken voor een organisatie wat Microsoft365 gerelateerd is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvnIu4gPNRz5t4YwiQ0PiuNKwEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgGnrR2YYDxn2La3C6qQIRRU.jpg?f=fotoalbum_large

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:27

Jeroen V

yadda yadda yadda

EzraTweaked schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:59:
[...]

Dankje, ik verdien dus iets minder/het zelfde als iemand van 24.

Ik moet inderdaad even rond gaan neuzen dan naar beters.
Leeftijd is geen rechtvaardiging voor een hoger salaris. Kennis, werkervaring, verantwoordelijkheden en kunde wel.

4200,- per maand voor een System Engineer is niet per definitie een uitzonderlijk slecht salaris; het hangt maar helemaal af wat de werkzaamheden en verantwoordelijkheden voor die persoon zijn.

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
1. Wie ben je:
• Opleiding: HBO
• Werkervaring: 15 jaar
• (Woon) Locatie: Zuid-oosten

1) Ex-werkgever

2. Wat doe je:
• Functie: Project manager / business analyst
• (Werk) Locatie(s): 3 dagen kantoor, 2 dagen thuis
• Aantal vakantiedagen: 36
• Gewerkte uren/week: 38
• Reistijd: 15 min fiets
• Thuiswerken: 2 dagen
• Werkdruk: Laag

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 5000
• Vakantiegeld: € 5000
• Bonus, toeslagen, etc: € 10000
• Dertiende/veertiende maand: € 5000
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 75.000

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: € 4% volledig werkgever betaald.
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: Via verzekeraar.
• Mobiliteit per jaar: € -
• Overige: -
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € -

2) Potentiele nieuwe werkgever

2. Wat doe je:
• Functie: Project manager
• (Werk) Locatie(s): 4 dagen kantoor, 1 dag thuis
• Thuiswerken: 1 dag
• Werkdruk: Verwachting is hoog (specialistische branche met hoge belangen)

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 8000
• Vakantiegeld: Inbegrepen bij maandloon
• Bonus, toeslagen, etc: 8% met multiplier op basis van bedrijfsperformance (afgelopen jaar 12%)
• Dertiende/veertiende maand: € -
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): 103.680 (12 maand + 8% bonus)

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: Geen
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: -
• Mobiliteit per jaar: -
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): -

Bovenstaande optie is een baan die me aangeboden is, maar over het salaris moeten we nog onderhalen. Zelf wil ik een bod van 8K bruto uitbrengen.

Redenen:
  1. Ik ben voor een paar vergelijkbare functies nog in gesprek waarbij de loonindicatie 6.200 bruto is maar dan met werkgeverspensioen, meer vakantiedagen, los vakantiegeld. Ik tel 20% bruto pensioen en 500/maand ivm vakantiegeld.
  2. Ze claimen erg goede primaire voorwaarden te hebben.
  3. Ik ben verreweg de meest gewilde kandidaat (een andere kon zich technisch niet goed uitdrukken en de andere leek meer alles uit zijn hoofd te hebben geleerd).
  4. Functie is inhoudelijk best zwaar (grens van program ipv project management).
  5. Bedrijf gaat over kwaliteit over kwantiteit omdat het over dure onderdelen en bijbehorende dienstverlening gaat. Budget voor projecten is b.v. geen probleem want bij fouten / vertragingen kost het gelijk een veelvoud.

• jongetje
  • Nu online
marshallq schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 12:23:
Bovenstaande optie is een baan die me aangeboden is, maar over het salaris moeten we nog onderhalen. Zelf wil ik een bod van 8K bruto uitbrengen.

Redenen:
  1. Ik ben voor een paar vergelijkbare functies nog in gesprek waarbij de loonindicatie 6.200 bruto is maar dan met werkgeverspensioen, meer vakantiedagen, los vakantiegeld. Ik tel 20% bruto pensioen en 500/maand ivm vakantiegeld.
  2. Ze claimen erg goede primairy voorwaarden te hebben.
  3. Ik ben verreweg de meest gewilde kandidaat (een andere kon zich technisch niet goed uitdrukken en de andere leek meer alles uit zijn hoofd te hebben geleerd).
  4. Functie is inhoudelijk best zwaar (grens van program ipv project management).
  5. Bedrijf gaat over kwaliteit over kwantiteit omdat het over dure onderdelen en bijbehorende dienstverlening gaat. Budget voor projecten is b.v. geen probleem want bij fouten / vertragingen kost het gelijk een veelvoud.
Wat is het tegen bod? Vakantiegeld is gewoon verplicht in Nederland, blijkbaar een mooie manier om je salaris hoger te laten lijken? Is dus eigenlijk 7400euro per maand.
En dan zoals je al noemt nog zonder pensioen ed.

En ze claimen goede arbeidsvoorwaarden te hebben? Welke dan? Als ze al geen pensioen hebben wat is dat dan? Een pingpong tafel, fruit op kantoor, verplichte bijeenkomsten in eigen tijd?

En natuurlijk gaat kwaliteit boven kwantiteit, totdat er een enorme druk van bovenaf komt omdat het geld op is voor dat project of er opgeleverd moet worden omdat er anders een klant wegloopt/boete komt.

Misschien ben ik wat negatief maar zonder concrete voorbeelden van die arbeidsvoorwaarden klinkt het netzoals bedrijven die een "marktconform" salaris bieden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
jongetje schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:21:
[...]

Wat is het tegen bod? Vakantiegeld is gewoon verplicht in Nederland, blijkbaar een mooie manier om je salaris hoger te laten lijken? Is dus eigenlijk 7400euro per maand.

En ze claimen goede arbeidsvoorwaarden te hebben? Welke dan? Als ze al geen pensioen hebben wat is dat dan? Een pingpong tafel, fruit op kantoor, verplichte bijeenkomsten in eigen tijd?

En natuurlijk gaat kwaliteit boven kwantiteit, totdat er een enorme druk van bovenaf komt omdat het geld op is voor dat project of er opgeleverd moet worden omdat er anders een klant wegloopt/boete komt.

Misschien ben ik wat negatief maar zonder concrete voorbeelden van die arbeidsvoorwaarden klinkt het netzoals bedrijven die een "marktconform" salaris bieden.
Ik begrijp ook dat @marshallq het tweede scenario ook nog niet als aanbod ontvangen heeft. Maar verder precies wat je zegt:
  • 26 vakantiedagen is tegenwoordig vrij gemiddeld tot zelfs laag;
  • vakantiegeld in het salaris;
  • bonus lijkt ook over vakantiegeld te zijn, ik vraag mij dat als ik eerlijk ben af, dat heb ik nog nooit gezien;
  • bonus is geen garantie;
  • 1 dag thuiswerken per 5 dagen;
  • geen pensioen is echt belachelijk, maar geeft vrijwel direct ook aan dat er geen CAO is, dat heeft ook z'n risico's.
Met 41 mag @marshallq wel oppassen dat er geen pensioengat ontstaat bij de potentiële werkgever. En NFI een bedrijf dat stelt kwaliteit hoog in het vaandel te hebben, maar dan geen pensioen aanbiedt, dan gaat het duidelijk niet over kwaliteit naar de werknemer toe. Ik heb AI even laten ratelen en die stelt dat je met dit salaris moet denken aan een inleg van €1740 per maand als je een vergelijkbaar pensioen wilt hebben als je bijv. met ABP zou krijgen om die €7400 te evenaren als je met pensioen bent. Dan blijft er ineens maar €5660 over (en ja bruto/netto dus je krijgt een deel van je pensioeninleg wel weer terug het jaar daarna bij je aangifte inkomstenbelasting).

Edit: en die huidige €5000 o.b.v. 38u en 36 verlofdagen is eigenlijk ook €5500 o.b.v. 40u en 26 verlofdagen. Dan is €8000 incl. vakantiegeld excl. enige vorm van pensioen ineens maar €160/mnd meer zonder bonus. Want die 8% bonus is eigenlijk €7100 waar @marshallq nu €10000 (onder welke condities?) + €5000 krijgt.
Nieuwe aanbod (indien €8000 eis zou worden ingewilligd) is veel meer werkdruk, meer werkuren, minder verlof en naar verhouding maar heel iets meer betaald maar wel zelf verantwoordelijk voor je volledige pensioeninleg.

[ Voor 11% gewijzigd door True op 21-02-2026 15:11 ]

• marshallq
  • Niet online
Voor de duidelijk - ik heb op dit moment geen werk, ontslag en 6 maanden sabatical genomen, vandaar dat ik ook schreef ex-werkgever.
jongetje schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:21:
[...]

[...]

Ik schreef primaire arbeidsvoorwaarden, secundaire zijn er nagenoeg niet, dus vandaar dat ik ook hoog wil inzetten. Verder mag men vakantiegeld toch gewoon per maand uitkeren, sorry als het niet duidelijk was dat ik dit bedoelde.
True schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:47:
[...]
Ik begrijp ook dat @marshallq het tweede scenario ook nog niet als aanbod ontvangen heeft. Maar verder precies wat je zegt:
  • bonus lijkt ook over vakantiegeld te zijn, ik vraag mij dat als ik eerlijk ben af, dat heb ik nog nooit gezien;
  • geen pensioen is echt belachelijk, maar geeft vrijwel direct ook aan dat er geen CAO is, dat heeft ook z'n risico's.
Met 41 mag @marshallq wel oppassen dat er geen pensioengat ontstaat bij de potentiële werkgever. En NFI een bedrijf dat stelt kwaliteit hoog in het vaandel te hebben, maar dan geen pensioen aanbiedt, dan gaat het duidelijk niet over kwaliteit naar de werknemer toe. Ik heb AI even laten ratelen en die stelt dat je met dit salaris moet denken aan een inleg van €1740 per maand als je een vergelijkbaar pensioen wilt hebben als je bijv. met ABP zou krijgen om die €7400 te evenaren als je met pensioen bent. Dan blijft er ineens maar €5660 over (en ja bruto/netto dus je krijgt een deel van je pensioeninleg wel weer terug het jaar daarna bij je aangifte inkomstenbelasting).

Edit: en die huidige €5000 o.b.v. 38u en 36 verlofdagen is eigenlijk ook €5500 o.b.v. 40u en 26 verlofdagen. Dan is €8000 incl. vakantiegeld excl. enige vorm van pensioen ineens maar €160/mnd meer zonder bonus. Want die 8% bonus is eigenlijk €7100 waar @marshallq nu €10000 (onder welke condities?) + €5000 krijgt.
Nieuwe aanbod (indien €8000 eis zou worden ingewilligd) is veel meer werkdruk, meer werkuren, minder verlof en naar verhouding maar heel iets meer betaald maar wel zelf verantwoordelijk voor je volledige pensioeninleg.
Ik heb inderdaad nog geen 2de aanbod, maar komende week dus 2 gesprekken met partijen die rond 6200 bruto bieden maar met een stuk betere (bestaande) secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar dat wil niet zeggen dat daar een aanbod uit zal rollen.

Bonus is overigens niet over vakantiegeld, maar over het jaarloon.

Waarom is een pensioengat een probleem, buiten dat je aan het einde van de rit iets minder krijgt? Zelf heb ik overigens bij de vorige werkgever altijd mijn overgebleven jaarruimte maximaal benut.

Denk dat ik wellicht gewoon op 8500 moet gaan zitten en dan eens kijken wat men zegt, zeker (nog bedankt!) met het voorbeeld van de pensioenpremie hierboven.

• CVTTPD2DQ
Dat is een interessante opmerking in deze discussie, in de ICT is een CAO eerder de uitzondering dan de norm. Als dat een "risico" was waar mensen zich mee bezig hielden, zou deze thread denk ik niet bestaan.

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:17
Bij ABP krijgt men vanaf 1-1-2027 een premie van 27,2%, waarvan de werkgever 70% betaald, dus totaal wordt er 19% betaald door de werkgever. Maar let op, niet over de franchise.

Dus met een jaarsalaris van 100k zou je ongeveer €1300 per maand als werkgeversbijdrage willen ontvangen als ABP je benchmark is.

• Puddi Puddin
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:01:
[...]

Dat is een interessante opmerking in deze discussie, in de ICT is een CAO eerder de uitzondering dan de norm. Als dat een "risico" was waar mensen zich mee bezig hielden, zou deze thread denk ik niet bestaan.
Ik heb wel eens een gesprek gehad, waar de directeur aangaf dat ze een 'goed' pensioen hadden. Dat zou in mijn geval bijna 4x lager zijn namelijk 5,7%. Ik zou in dat scenario pas op mijn 40e even veel opbouwen als een 18 jarige in de sector Metaal & Techniek. Ik vind dat wel een serieus risico, zeker als je kijkt wat er hier gepost wordt, daar zit zelden een premie grondslag bij.

• CVTTPD2DQ
Puddi Puddin schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:10:
Ik heb wel eens een gesprek gehad, waar de directeur aangaf dat ze een 'goed' pensioen hadden. Dat zou in mijn geval bijna 4x lager zijn namelijk 5,7%. Ik zou in dat scenario pas op mijn 40e even veel opbouwen als een 18 jarige in de sector Metaal & Techniek. Ik vind dat wel een serieus risico, zeker als je kijkt wat er hier gepost wordt, daar zit zelden een premie grondslag bij.
Vergeef me, maar volgens mij ben je nog vrij jong? Volgens de oude defined contribution-systematiek bouwden jongeren inderdaad niet zoveel pensioen op, en ouderen steeds meer.

Dus die 5,7% zou best wel eens marktconform kunnen zijn geweest.

In het nieuwe stelsel is/wordt het gelijkgetrokken voor alle leeftijden. Met het nadeel dat mensen die hun halve leven weinig hebben ingelegd (zoals ikzelf) nu óók de hoge inleg moeten missen die ze in het eerdere DC-stelsel hadden kunnen doen op hogere leeftijd.

Tegen werkgevers ben je in Nederland redelijk goed beschermd. Tegen grillig overheidsbeleid niet ...

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CVTTPD2DQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:35:
[...]

Vergeef me, maar volgens mij ben je nog vrij jong? Volgens de oude defined contribution-systematiek bouwden jongeren inderdaad niet zoveel pensioen op, en ouderen steeds meer.

In het nieuwe stelsel is/wordt het gelijkgetrokken voor alle leeftijden. Met het nadeel dat mensen die hun halve leven weinig hebben ingelegd (zoals ikzelf) nu óók de hoge inleg moeten missen die ze in het eerdere DC-stelsel hadden kunnen doen op hogere leeftijd.

Tegen werkgevers ben je in Nederland redelijk goed beschermd. Tegen grillig overheidsbeleid niet ...
Waarvoor je bij een goede werkgever ook gecompenseerd wordt voor dat verschil.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Z___Z
  • Niet online
fsfikke schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:39:
[...]

Waarvoor je bij een goede werkgever ook gecompenseerd wordt voor dat verschil.
Niet als je inmiddels naar een andere werkgever bent gegaan.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Z___Z schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:51:
[...]

Niet als je inmiddels naar een andere werkgever bent gegaan.
Nee, die heeft ook niets te compenseren voor wat je bij je oude werkgever in de toekomst zou verdienen.
Maar nieuwe ronde, nieuwe (onderhandel)kansen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Z___Z
  • Niet online
fsfikke schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:53:
[...]

Nee, die heeft ook niets te compenseren voor wat je bij je oude werkgever in de toekomst zou verdienen.
Maar nieuwe ronde, nieuwe (onderhandel)kansen.
Nee die niet, maar je krijgt ook niks van je oude werkgever ter compensatie van de waardeoverdracht van jongeren naar ouderen. Dus als je van DB maar DC werkgever overgestapt bent, ben je gewoon dik de lul.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-02 20:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

En daarom is deze wijziging van het pensioensysteem een fantastische gouden ketting ook! Over een jaar, als iedereen in het nieuwe systeem zit, zullen er maar weinig 35+ ers overstappen tenzij ze een nieuwe werkgever vinden die bereid is een enorme tekenbonus te geven.

De keerzijde van die medaille is dan weer wel dat het nog moeilijker wordt ervaren personeel te vinden….

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
AllSeeyinEye schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:56:
En daarom is deze wijziging van het pensioensysteem een fantastische gouden ketting ook! Over een jaar, als iedereen in het nieuwe systeem zit, zullen er maar weinig 35+ ers overstappen tenzij ze een nieuwe werkgever vinden die bereid is een enorme tekenbonus te geven.

De keerzijde van die medaille is dan weer wel dat het nog moeilijker wordt ervaren personeel te vinden….
Jij doet de aanname dat men dat snapt en niet klakkeloos overstapt voor +500€ bruto? |:(

• Puddi Puddin
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:35:
[...]

Let op! Het onderstaande is een DC naar DC vergelijking!

Dat iets 'marktconform' is, betekent in de IT helaas nog niet dat het ook goed is. Er zijn verrassend veel werkgevers in onze sector met een ronduit belabberde pensioenregeling. Ja, er is "iets" geregeld voor later, maar wat dat precies inhoudt blijft voor velen een raadsel. Dat zie je ook terug in de salarissen die hier vaak gepost worden: mensen staren zich blind op het brutoloon (ik destijds ook), maar de pensioengrondslag of de premie wordt er zelden bij vermeld.

Ter illustratie, ik ben 24 jaar oud en kreeg destijds bij een aanbod de volgende staffel voorgelegd:
Leeftijd deelnemerBeschikbare premie
21 tot 25 jaar5,70%
25 tot 30 jaar6,20%
30 tot 35 jaar6,80%
35 tot 40 jaar7,80%
40 tot 45 jaar9,60%
45 tot 50 jaar11,70%
50 tot 55 jaar14,30%
55 tot 60 jaar17,60%
60 tot 65 jaar22,00%
65 tot 68 jaar26,30%
Met deze regeling val ik dus in de absolute bodem (5,70%). Pas voorbij mijn 60e zou ik op het niveau komen van de inleg die ik in mijn huidige regeling (22,30%) al heb.

Om inzichtelijk te maken hoe bizar groot dat verschil is, hierbij mijn exacte huidige cijfers:
SalarisgegevensBedrag
Pensioengevend salaris€ 53.784,00
AOW-Franchise€ 19.172,00
Pensioengrondslag€ 34.612,00
Als we die basis pakken en de aangeboden "marktconforme" regeling naast mijn huidige regeling leggen, ontstaat er een gigantisch gat:
Vergelijking inlegPremieInleg per jaar
Aangeboden staffel5,70%€ 1.972,88
Mijn huidige regeling22,30%€ 7.718,48
Het Pensioengat- 16,60%- € 5.745,60
Dit is precies de reden waarom blindstaren op een brutoloon zo gevaarlijk is. Stel dat een werkgever mij met deze slechte regeling wil binnenhalen en mij paait met een salarisverhoging van € 500,- bruto per maand:
Omschrijving situatieBedrag per jaar
Salarisverhoging (+ € 500,- per maand)+ € 6.000,00 bruto
Minder pensioeninleg van werkgever- € 5.745,60 bruto
Netto vooruitgangVrijwel nihil
Ik ben die volledige brutoverhoging dus direct weer kwijt als ik dat pensioengat zelf moet gaan dichten via een eigen lijfrente om op hetzelfde niveau uit te komen. Tegen werkgevers ben je wettelijk misschien goed beschermd, maar een goede pensioenregeling is absoluut geen gegeven. Reken je eigen package goed door als je voorwaarden vergelijkt!

Dit aanbod heb ik destijds laten schieten; de pensioenvraag hadden ze niet eerder gehoord, was ook iets voor later en daar moest ik op mijn leeftijd me nog helemaal niet druk om maken 8)7.

• Z___Z
  • Niet online
Puddi Puddin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:21:
[...]

Dat iets 'marktconform' is, betekent in de IT helaas nog niet dat het ook goed is. Er zijn verrassend veel werkgevers in onze sector met een ronduit belabberde pensioenregeling. Ja, er is "iets" geregeld voor later, maar wat dat precies inhoudt blijft voor velen een raadsel. Dat zie je ook terug in de salarissen die hier vaak gepost worden: mensen staren zich blind op het brutoloon (ik destijds ook), maar de pensioengrondslag of de premie wordt er zelden bij vermeld.

Ter illustratie, ik ben 24 jaar oud en kreeg destijds bij een aanbod de volgende staffel voorgelegd:
Leeftijd deelnemerBeschikbare premie
21 tot 25 jaar5,70%
25 tot 30 jaar6,20%
30 tot 35 jaar6,80%
35 tot 40 jaar7,80%
40 tot 45 jaar9,60%
45 tot 50 jaar11,70%
50 tot 55 jaar14,30%
55 tot 60 jaar17,60%
60 tot 65 jaar22,00%
65 tot 68 jaar26,30%
Met deze regeling val ik dus in de absolute bodem (5,70%). Pas voorbij mijn 60e zou ik op het niveau komen van de inleg die ik in mijn huidige regeling (22,30%) al heb.

Om inzichtelijk te maken hoe bizar groot dat verschil is, hierbij mijn exacte huidige cijfers:
SalarisgegevensBedrag
Pensioengevend salaris€ 53.784,00
AOW-Franchise€ 19.172,00
Pensioengrondslag€ 34.612,00
Als we die basis pakken en de aangeboden "marktconforme" regeling naast mijn huidige regeling leggen, ontstaat er een gigantisch gat:
Vergelijking inlegPremieInleg per jaar
Aangeboden staffel5,70%€ 1.972,88
Mijn huidige regeling22,30%€ 7.718,48
Het Pensioengat- 16,60%- € 5.745,60
Dit is precies de reden waarom blindstaren op een brutoloon zo gevaarlijk is. Stel dat een werkgever mij met deze slechte regeling wil binnenhalen en mij paait met een salarisverhoging van € 500,- bruto per maand:
Omschrijving situatieBedrag per jaar
Salarisverhoging (+ € 500,- per maand)+ € 6.000,00 bruto
Minder pensioeninleg van werkgever- € 5.745,60 bruto
Netto vooruitgangVrijwel nihil
Ik ben die volledige brutoverhoging dus direct weer kwijt als ik dat pensioengat zelf moet gaan dichten via een eigen lijfrente om op hetzelfde niveau uit te komen. Tegen werkgevers ben je wettelijk misschien goed beschermd, maar een goede pensioenregeling is absoluut geen gegeven. Reken je eigen package goed door als je voorwaarden vergelijkt!

Dit aanbod heb ik destijds laten schieten; de pensioenvraag hadden ze niet eerder gehoord, was ook iets voor later en daar moest ik op mijn leeftijd me nog helemaal niet druk om maken 8)7.
Zonder hier een pensioen topic van te maken, zo werkt pensioen niet. Je vergelijkt je DB pensioen met hoge inleg op lage leeftijd met een DC pensioen ladder. Die hoge inleg van jou gaat naar je collega’s van 50+, terwijl die DC ladder je eigen pot is.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:16
Sovieto schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:12:
Bij ABP krijgt men vanaf 1-1-2027 een premie van 27,2%, waarvan de werkgever 70% betaald, dus totaal wordt er 19% betaald door de werkgever. Maar let op, niet over de franchise.

Dus met een jaarsalaris van 100k zou je ongeveer €1300 per maand als werkgeversbijdrage willen ontvangen als ABP je benchmark is.
Zoals hierboven ook al aangegeven is dat geen steekhoudende vergelijking. Voor PPI pensioen zijn gekende staffels op basis van 3% of 4% rendement. Een staffel gebaseerd op 3% zou je dus een "goed" pensioen kunnen noemen.
Edit; afbeelding klopt niet

@marshallq geeft als referentie/alternatief een bruto salaris van €6.200/maand. Dat geeft een pensioengevend salaris van €80.352 wat na aftrek franchise op een pensioengrondslag van €61.180 komt.

Met de genoemde 41 jaar zou op basis van 3% rendement een inlegpercentage van 14% zijn; een jaarslijkse inleg van €8.565 dus wat neer komt op €714/maand. Uiteraard is het iets om rekening mee te houden dat dit percentage oploopt met leeftijd (wat weer gaat veranderen met WTP).

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 23-02-2026 16:39 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• CVTTPD2DQ
Puddi Puddin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:21:
Vergelijk je hier niet gewoon het nieuwe DC stelsel (één uniform inlegpercentage voor alle leeftijden) met het oude (oplopende staffel)? Ik zal niet betwisten dat 22.3% beter is dan 5,7%, maar voorheen was het volgens mij zelfs niet mogelijk om jonge werknemers veel meer pensioen te laten inleggen.

• GigaGeek
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-03 05:26
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 29
• Opleiding: MBO 4 Systeem/-Netwerkbeheerder, MD-101,MD-102,MS-500,AZ-900,MS-900
• Werkervaring: 5 jaar
• (Woon) Locatie: NH

2. Wat doe je:
• Functie: System-Engineer
• Werkgever/branche:MSP
• (Werk) Locatie(s): NH
• Aantal vakantiedagen:28
• Gewerkte uren/week:40
• Reistijd:10 minuten
• Thuiswerken:Ja
• Werkdruk:Hoog

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €4300
• Vakantiegeld: €4128
• Bonus, toeslagen, etc: €0
• Dertiende/veertiende maand: €0
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €55782

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: durf ik niet te zeggen, moet ik nakijken.
• Mobiliteit per jaar: Lease auto zonder eigenbijdrage en onbeperkt kilometers privé. Auto van 35k catalogus waarde
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande):

[ Voor 5% gewijzigd door GigaGeek op 23-02-2026 21:38 ]

• Poehzel
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-03 16:42
GigaGeek schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:42:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 29
• Opleiding: MBO 4 Systeem/-Netwerkbeheerder, MD-101,MD-102,MS-500,AZ-900,MS-900
• Werkervaring: 5 jaar
• (Woon) Locatie: NH

2. Wat doe je:
• Functie: System-Engineer
• Werkgever/branche:MSP
• (Werk) Locatie(s): NH
• Aantal vakantiedagen:28
• Gewerkte uren/week:40
• Reistijd:10 minuten
• Thuiswerken:Ja
• Werkdruk:Hoog

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €4300
• Vakantiegeld: €4128
• Bonus, toeslagen, etc: €0
• Dertiende/veertiende maand: €0
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €55782

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: durf ik niet te zeggen, moet ik nakijken.
• Mobiliteit per jaar: Lease auto zonder eigenbijdrage en onbeperkt kilometers privé. Auto van 35k catalogus waarde
• Overige:
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande):

Ik heb over 2 weken mijn beoordeling/salaris gesprek. Wat voor salaris verhoging kan ik vragen op basis van het bovenstaande?
Op basis van bovenstaande? 0 euro.... (een serieuzere percentage vind je ergens onderaan)
De vorige pagina is er ook een Systems Engineer voorbij gekomen, een vergelijking van 1:1 werkt natuurlijk nooit, maar als je daar naar kijkt is je pakket totaal niet slecht. Alleen zoals bovenaan deze pagina ook benoemd wordt spelen er meer factoren dan alleen je leeftijd (en je opleiding imo).

Zonder dollen, wat ik probeer te zeggen is dat het volledig af hangt van je ontwikkeling en je functioneren sinds je vorige loonsverhoging (of in dienst treding). In ieder geval zal ik het dus concreet maken wat je bijgedragen hebt en hoe je ontwikkeling is geweest over die periode en wat dus de redenen zijn waarom jij vindt dat je voor de aankomende periode daar meer compensatie voor hoort te krijgen. Aangezien je bewezen hebt op dat niveau te werken.

Als je een relatief grote stap in verhoging gaat vragen dan zullen daar waarschijnlijk ook grote (of veel kleine) stappen in groei tegenover moeten hebben gestaan in de afgelopen periode. Grote overtuiging is over het algemeen lastiger dan veel kleine overtuigingen, dus ik hoop dat dit niet de eerste keer is dat je begint over je compensatiegroei.

Doe alsof je de persoon bent die straks tegen over je zit en probeer het vanaf die perspectief te zien. Waarom verdien jij X Y en Z meer ten opzichte van de vorige keer dat jullie hier over hebben gesproken? Bedenk hierbij goed dat technisch grote dingen soms een relatief kleine bijdrage kunnen leveren voor dit perspectief. Omgekeerd werkt dat natuurlijk ook zo.

Persoonlijk ben ik van mening dat je koopkracht year over year er niet op achteruit hoort te gaan en zorg ik dat ik dat dit meegenomen wordt in mijn 'onderhandelingen' in de gesprekken met de persoon die over mijn compensatie gaat. Sommige bedrijven / personen zijn vatbaar om dit direct te noemen (dat is mooi, dan heb je vaak de eerste paar % al gewonnen als ze er in meegaan) maar het kan ook averechts werken. Maak de inschatting dus goed of je dit onderwerp van het gesprek maakt of het impliciet in je verhogingsvraag doet.

Het kan ook zijn dat je 20% (of meer) aan meer gaat vragen en dat je het zonder blikken of blozen krijgt. Dan ben je of ver doorontwikkeld of vinden/is je huidig pakket niet conform voor het bedrijf/sector/locatie/geleverd werk etc etc. geweest. Anyways in beide gevallen dan alvast gefeliciteerd ;).

Anyways, om op je vraag terug te komen. Zou ik bij normaal functioneren ergens in de range van 5-10% verhoging uit willen komen in een "normaal" jaar of jij een slecht, normaal, goed, buitengewoon goed of uitmuntend jaar hebt gedraaid weten alleen jij en hopelijk ook de persoon tegenover je over twee weken.

Oh en ik heb je vorige posts even bekeken. Ik zie dat je ook hier nog steeds niet naar je pensioen (inleg) hebt gekeken. Misschien zou ik daar als eerste werk van maken. Daar heb je nu direct niets aan, maar over een dertig (of veertig? :'( ) tal jaar kan het zo veel schelen dat het misschien wel je grootste loonsverhoging gaat zijn in je carriere als je pensioen op dit moment (nog) niet op orde is.

[ Voor 5% gewijzigd door Poehzel op 23-02-2026 20:22 ]

• Chief
Z___Z schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:46:
[...]

Zonder hier een pensioen topic van te maken, zo werkt pensioen niet. Je vergelijkt je DB pensioen met hoge inleg op lage leeftijd met een DC pensioen ladder. Die hoge inleg van jou gaat naar je collega’s van 50+, terwijl die DC ladder je eigen pot is.
Het makke is dat veel mensen het pensioen niet goed bekijken en vaak ook niet eens weten hoe ze er naar moeten kijken.....

• jongetje
  • Nu online
Chief schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 02:29:
[...]

Het makke is dat veel mensen het pensioen niet goed bekijken en vaak ook niet eens weten hoe ze er naar moeten kijken.....
Het is vooral het 2e. Denk dat nog geen 5 procent van de mensen enig idee heeft. Ik heb me er wel in verdiept maar dan vind ik het alsnog lastig en leg, voor mijn gevoel, een paar honderd euro extra per maand in bij brand new day. Maar wat ik nu echt krijg? Met meerdere werkgeverpensioenen, mijn extra potje en de overheid die de regels verandert voel ik me alsnog die 95 procent.

Maargoed, ik merk dat (ik ook) er nu langzaam een pensioen topic wordt ipv over salarissen gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 24-02-2026 09:13 ]

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-02 21:57
jongetje schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:23:
[...]
Ik heb me er wel in verdiept maar dan vind ik het alsnog lastig en leg, voor mijn gevoel, een paar honderd euro extra per maand in bij brand new day. Maar wat ik nu echt krijg?
Dat wordt in de reclame wel duidelijk gemaakt: een heel klein pensioenpotje. :+

• ifusnipe
  • Laatst online: 01-03 21:26
Toch alweer 2 jaar geleden sinds de vorige post. We gaan gestaag door met de groei met mooie kansen binnen het bedrijf.

Vorige post:
Het nieuwe jaar:
Members only:

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Weer jaartje verder : Tylen in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Aanpassingen tov van vorig jaar is dat ik opslag heb gekregen ;) . Het passieve inkomen is eind vorig jaar exceptioneel gestegen omdat de verhuur omgeving verdubbeld is inclusief een paar grote extra klanten erbij die het huren. Dit zal eind dit jaar goed merkbaar zijn met de totale omzet van de organisatie.
Members only:

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Slotherig
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:17
Na jaren lurken de template maar eens ingevuld :)

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 39
• Opleiding: WO Biologie, gepromoveerd
• Werkervaring: 12-13 jaar relevant
• (Woon) Locatie: Gelderland

2. Wat doe je:
• Functie: Bioloog (fytopatholoog)
• Werkgever/branche: Overheid
• (Werk) Locatie(s): Gelderland
• Aantal vakantiedagen: 48 (144 u vakantie, 204 u compensatieverlof, 36 IKB-uren)
• Gewerkte uren/week: 40 (effectief 40 ene week 32 andere week, zet 4 uur per week 75% betaald ouderschapsverlof in)
• Reistijd: 10 min fietsen
• Thuiswerken: Niets vast, gemiddeld 2 dagen per maand.
• Werkdruk: gemiddeld met soms pieken

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 6110,94 (Schaal 11 trede 10)
• Vakantiegeld: Onderdeel van IKB-budget
• Bonus, toeslagen, etc: IKB-budget van 16,5% jaarsalaris
• Dertiende/veertiende maand: Onderdeel van IKB-budget
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 85.781

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: Via ABP standaardregeling 27,1%, 18,97% werkgever 8,13% door mij (451 euro op loonstrookje)
• Mobiliteit per jaar: € 0,21 cent per kilometer (fiets, 1,05 per dag), OV-kaart voor woon-werk, gebruik ik zelden
• Overige: Thuiswerkvergoeding van 2,40 per dag. Eens per 5 jaar 500 euro bijdrage voor nieuwe fiets, kan worden aangevuld met IKB-budget (fiscaal aantrekkelijk). 2000 euro per jaar van het IKB-budget mag ook gebruikt worden voor aflossen studieschuld. Verder laptop en werktelefoon.

Op zich zeer tevreden, het werk is leuk en uitdagend en vrij uniek. Er is veel flexibiliteit, werk heel zelfstandig en kan mijn dag redelijk grotendeels zelf indelen, dat is heel fijn. Tevens is de grote hoeveelheid vakantie een pré (krijg de dagen niet op en gaan over in IKB-spaarverlof, nu 300 uur, max 3600) Jammer dat ik aan de top van mijn schaal zit, als ik naar het functiegebouw Rijk kijk (https://www.functiegebouw...ijk-medewerker/leerlijnen) voldoe ik m.i. ook aan de voorwaarden voor schaal 12, hiervoor moet je een functieherwaardingstraject in of er moet een functie vrijkomen bij ons instituut in een hogere schaal waarop je kan solliciteren. Mijn leidinggevende denkt dat het lastig wordt, schat dat de kans klein is (en nog wat excuses over formatieruimte van onze afdeling, maar dat is voor mij weinig relevant). Later in het jaar wat serieuzer werk van proberen te maken.

• SebasThiaan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-02 14:13
Stap gemaakt naar een ander bedrijf :)
Members only:

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Wij krijg hier ook gewoon bonus over het gehele salaris (inc vakantiegeld).

• Mr Potato
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 27-02 21:50
Ik lees stiekem dit topic al een geruime tijd mee, nu tijd dat ik zelf wat bijdraag :) .
Members only:

• JohanR91
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:07
Ik zal weer eens een update geven, ik zit voor de verandering na 1,5 jaar nog erg goed op mijn plek dus ben niet direct geneigd om te willen vertrekken, maar krijg wel mooie kansen aangeboden de laatste tijd welke mij erg laten twijfelen.
Members only:

• sunny3208
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:19
Members only:

• marshallq
  • Niet online
Vorige post - marshallq in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Uiteindelijk bij de salarisonderhandeling besloten nog wat extra te vragen (8.500 ipv 8.000) en dit is het resultaat -

1. Wie ben je:
• Opleiding: HBO (bachelor IT)
• Werkervaring: 15 jaar
• (Woon) Locatie: Zuid-oosten

1) Nieuwe werkgever

2. Wat doe je:
• Functie: Project manager
• (Werk) Locatie(s): 4 dagen kantoor, 1 dag thuis
• Thuiswerken: 1 dag
• Werkdruk: Verwachting is hoog (specialistische branche met hoge belangen)

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): € 8500
• Vakantiegeld: - (bij maandloon inbegrepen)
• Bonus, toeslagen, etc: 8% met multiplier op basis van bedrijfsperformance (afgelopen jaar 12%)
• Dertiende/veertiende maand: -
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 110.160 (12 maand + 8% bonus)

• Bijdrage werkgever in pensioeninleg: -
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: - (ga ik zelf afsluiten via BND)
• Mobiliteit per jaar: -
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 110.160

Ik heb zelf ook veel zin in de nieuwe baan. Ik zie genoeg groei, uitdaging en volgens mijn eerste indruk is het ook een leuke club om voor / groep mensen om mee te werken.

@jongetje @True @assje e.a. bedankt voor de eerdere reacties.

[ Voor 8% gewijzigd door marshallq op 01-03-2026 07:28 ]

Pagina: 1 ... 218 219 Laatste

Let op:
De TS is geüpdatet: voor het posten van lijstjes graag het nieuwe format gebruiken.

Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.

Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.

Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussiëren Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/wink.gif. Verplaatst dan de discussie naar Algemeen arbeidsmarkt topic
Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.

Uiteraard is hier ook het verbod op werving (in de breedste zin van het woord) van toepassing.

Laatste puntje:
Kloon-accounts zijn niet toegestaan. Meen je dat je een reden hebt waarom deze regel niet voor jou zou hoeven gelden, neem dan vooraf contact op met een moderator, dan kunnen we kijken wat we kunnen doen.