Ik zal je even uitleggen wat ik zou doen..
Ik zou twee jaar tijd zoveel mogelijk sparen als ik maar kan. Niet op dure vakanties gaan, (bijna) elk dubbeltje op zijn kant leggen en echt iedere euro die ik kan overhouden op een spaarrekening zetten. Dan zou je in twee jaar tijd als je echt je best doet (met jouw salaris) zeker 50 duizend euro kunnen sparen.
Ik zou kneiterhard aan mijn carrière gaan werken. Dat betekent certificeringen halen, soft skills trainen en zorgen dat ik met kop en schouders boven het maaiveld uitsteek. Dus bijvoorbeeld door zelf pizza sessies te organiseren, en ervoor te zorgen dat de mensen om mij heen groeien. Je zegt dat je collega's hetzelfde doen als jij. Ik zou zorgen dat ik boven mijn collega's uitsteek.
Ik zou om tafel gaan met mijn manager en met een duidelijk verhaal komen wie ik ben, wat ik wil, en waar ik naartoe wil. Daar zou ik ook afspraken over maken, bijvoorbeeld over wat ze van mij willen zien om naar een hogere functie te groeien, en welke salarisverhoging daarbij komt kijken.
Als je dan twee jaar verder bent, weet ik bijna zeker dat je meer dan genoeg verdient om een fatsoenlijk appartement te kopen (misschien al wel over een jaar). En heb je ook meer dan genoeg geld op de bank om dat zeer bovengemiddeld mooi in te richten.
Dat appartement gaat met zoals de woningmarkt er nu bij staat (denk ik) alleen maar stijgen in waarde (ik kan niet in de toekomst kijken).
Ik zeg altijd dat er tegenover bijzondere prestaties bijzondere beloningen mogen staan. Maar dat begint bij jezelf, en ik zou zeggen dat je het voor 95% zelf in de hand hebt.
Dit bovenste is hoe ik het heb aangepakt. Ik ben op mijn 25e met een salaris van 3000 euro uit huis gegaan en heb een prima appartementje gekocht van 65 vierkante meter voor 200.000. Ook ik heb behoorlijk aan mijn carrière gewerkt door ervoor te zorgen dat ik de beste ben in wat ik doe (CISSP certificering gehaald, HBO afgerond met een 10 voor m'n scriptie). Inmiddels verdien ik ruim 7000 euro en is mijn appartement ongeveer 300.000 waard.
Mocht ik willen verhuizen hou ik dus 100.000 over en kan ik de hypotheek van 200.000 meenemen naar het volgende huis met dezelfde rente (hier ben ik verder geen expert in, maar volgens mij werkt dat zo).
Vroeger was ik ook erg gefocust op snel carrière maken, maar hoe minder je je daarover druk maakt en hoe meer je gewoon je best doet om het beste uit jezelf te halen, hoe meer je carrière vanzelf groeit.
TL;DR: werk aan lange termijn, niet aan korte termijn.