superjona schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:00:
Ben nu een kleine twee weken aan de slag bij mijn eerste 'echte' job, maar zit nog met wat twijfels of dit wel écht is wat ik wil doen voor de rest van mijn leven. Ik merk dat ik soms te weinig geduld heb als ik voor lastige klassen moet staan lesgeven en na een lesdag gewoon 'op' ben. Een leidinggevende functie in het onderwijs zou ik wel zien zitten, maar daarvoor heb je minstens 5 jaar anciennitëit nodig.
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 25
• Opleiding: Master Communicatiewetenschappen + Educatieve Master (lerarenopleiding)
• Werkervaring: 1j
• (Woon) Locatie: Oostende, België
2. Wat doe je:
• Functie: Leerkracht secundair
• Werkgever/branche: Overheid
• (Werk) Locatie(s)**: Oostende
• Aantal vakantiedagen*: Alle schoolvakanties behalve de laatste twee weken van augustus
• Gewerkte uren/week*: 16 lesuren (50 min), komt neer op een 4/5-den opdracht + alle administratie, verbeterwerk, permanenties, oudercontacten...
• Reistijd**: 15 min/30 min te voet
• Werkdruk: Gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €2767 (3662 als het een full-time was)
• Vast maandsalaris (netto): €1950 incl. internetvergoeding
• Vakantiegeld: €2545 bruto
• Bonus, toeslagen, etc: €20 internetvergoeding per maand
• Dertiende/veertiende maand: €500 netto ongeveer
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €36229 + eindejaarspremie
4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg €0
• Type pensioenregeling / pensioenfonds *** ambtenarenpensioen na vastbenoemdheid
• Mobiliteit per jaar: openbaar vervoer terugbetaald (niet van toepassing bij mij)
• Overige: fietsvergoeding, onmiddellijke loonsverhoging na indexaanpassing
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €0
Op zich mag ik met mijn loon niet klagen als starter - ik verdien ongeveer hetzelfde als een fulltime bachelor leerkracht. Toch ga ik nog proberen om extra uren te sprokkelen simpelweg omdat ik het geld wel zou kunnen gebruiken in deze dure tijden, met het oog een huis te kopen samen met mijn vriendin die nog een jaar moet studeren. Vier extra lesuren - in een andere school dan - zou neerkomen op een goede 300 netto per maand extra.
Behalve mijn 'echte' job heb ik ook nog een zelfstandige activiteit (miniem aantal uren) van een €750 netto per maand, maar het is mijn bedoeling om van dat bedrag te blijven en integraal te investeren in een indexfonds voor mijn pensioen. Als ik in het onderwijs/overheidsveld blijf werken, zal ik echter (normaal gezien toch, je weet nooit in dit land) ook kunnen genieten van een royaal ambtenarenpensioen.
Ik vrees dat ik met mijn diploma Communicatiewetenschappen in de privésector zeker niet aan €3662 bruto zou geraken met mijn ancienniteit, maar het kriebelt toch een beetje om andere jobs te entertainen.