Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Let op dat ze je niet in een te lage schaal plaatsen; junior, medior en senior constructeur bestaan samen in de regel uit meer dan 3 loonschalen; als medior 2 schalen beslaat dan is het de kunst om te onderbouwen waarom je in de bovenste schaal zou moeten thuishoren. Hoe hoger de schaal/functie waarin ze denken dat je thuis hoort, hoe meer ruimte er is om te onderhandelen (open deur, ik weet het). Onderwerpen die je erin kunt betrekken;
- Eerdere technische ervaringen; denk aan complexe details, geavanceerde modellen, bijzondere punten uit uitvoeringsbegeleiding, ervaringen met contracten (UAV / UAC-GC), etc.
- Ervaringen met parametrisch ontwerpen (ik denk er de mijne van, maar management is er in de regel lyrisch over).
- Ervaringen met rekensoftware, maar ook met 3d tekensoftware (bv. controlerend).
- Ervaringen met aansturing van tekenaars, directe interactie met klanten/aannemers, etc. Hoe duidelijker is dat naast reken/ontwerpervaring je óók ervaring hebt met het technisch aansturen van een team, hoe hoger men bereid is om je in te schalen. Communicatievaardigheden, proactieve interactie en eigenaarschap van verantwoordelijkheden zijn zaken die je hier in kunt verwerken.
- Genoten opleidingen, maar óók de wens (?) om aanvullende cursussen te doen. Blijven leren wordt gewaardeerd!
- Wel/geen register constructeur, en de ambitie om wel/niet naar registerconstructeur of registerontwerper te groeien.
- Vraag in het gesprek ook of je met de meest ervaren constructeur kan spreken in een van de gesprekken, en vraag hierbij aan wat voor werk men denkt dat je gaat werken en hoe een typische werkweek er in zijn functie uit ziet. Vraag hoe de kwaliteitsborging in elkaar steekt binnen het bedrijf, en hoe de constructeurs elkaar producten controleren. Overtuig hem/haar en HR zal intern met een erg goed verhaal moeten komen als ze het hebben laten afketsen op een paar centen.
Ter referentie; als senior constructeur (10+jaar werkzaam) zit ik rond de 5k bruto in loondienst, en afhankelijk hoe ver ik door wil groeien gaat dat naar een max tussen 6 ~7k. Aannemers betalen over het algemeen net wat beter dan ingenieursbureaus (voor jezelf beginnen is vervolgens weer de overtreffende trap). Er is in de markt zeker schaarste naar goede constructeurs, en de beroepsgroep vergrijst enorm hard. De verwachting is dat deze beroepsgroep qua salaris t.o.v. andere beroepsgroepen een stijging zal ondergaan in de komende 10 jaar. De aanwas is te beperkt en bedrijven die nu zuinig lopen te doen verliezen snel capaciteit om complexe vraagstukken op te pakken; niets is zo desastreus als een integraal project draaien met uitgeholde technische capaciteit.
Hopelijk heb je hier iets aan
[
Voor 0% gewijzigd door
Drumatiko op 01-10-2022 16:12
. Reden: mo tags ]
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”