Kid Jansen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:17:
Kan echt nog veel harder gaan.
- 01-01-2016 €2200
- 01-03-2017 €2500 verhoging bij overgang naar vast contract
- 01-11-2017 €3858 overstap andere werkgever
- 01-05-2018 €4158 verhoging bij overgang naar vast contract
- 01-06-2018 €4558 belangrijke architectcertificaten behaald, extra verhoging erbij onderhandeld
- 01-11-2019 €6450 overstap andere werkgever
In 3 jaar 10 maanden dus 193,2% erbij komt neer op 32,4% erbij per jaar. Sta nu overigens wel al 2 jaar stil, want op einde van grade ingestroomd, dus moet eerst promotie maken.
Onverwacht erg mooie afsluiting van het jaar, want manager had dispensatie op gradelimiet geregeld en daardoor alsnog verhoging van 15,5% gekregen (16,5% op jaarbasis als ik ook verhoging in bonuscomponent meeneem), waardoor ik onderstaande regel aan bovenstaande rijtje kan toevoegen.
- 01-12-2021 €7450 verhoging vanwege zeer goede prestaties
Ik wist van niks dus dit was een hele mooie verrassing. Als ik vergelijk met salaris van €2200 voor het laatst in februari 2017 heb ik er dus in 4 jaar 10 maanden 238,6% bij gekregen wat uitkomt op gemiddeld 28,7% per jaar. Sinds start in 2016 komt het met 5 jaar 11 maanden nog steeds neer op 22,9% per jaar.
Erg blij mee, zeker nu met die torenhoge inflatie.
In november was inflatie al 5,2% en daarmee hoogste sinds september 1982. Voor december wordt nog hoger verwacht en mogelijk januari ook weer door de aanhoudende spanningen rondom Oekraïne en gevolgen daarvan voor gaslevering en daarmee ook gasprijs, wat ook weer doorwerkt in energieprijs en daardoor in de prijs van veel producten.
Pak even jouw reactie er uit, o.a. vanwege artikel, maar had er wel stuk of 10 kunnen quoten uit laatste paar pagina's. Die passiviteit is één deel, maar dat is meer dan alleen blijven zitten waar je zit. Dat zie je overal in terug. Bijvoorbeeld ook in
stukje passie, drive, assertiviteit. Voor veel Nederlanders is werk de inkomstenbron, that's it. Besteden er het liefst zo min mogelijk tijd aan. Zie tegenwoordig zoveel mensen van mid 30 die het allemaal wel prima vinden. Ze willen natuurlijk wel meer verdienen, maar moet vooral niet te veel extra tijd en moeite kosten. Zeker als trouwen, huis kopen, kinderen, etc. om de hoek komen kijken gaan ze terug naar 4x8 of 4x9 en dan lekker doorkabbelen tot aan pensioen.
Natuurlijk helemaal prima, eigen keuze, die mogelijkheid heb je hier in Nederland. Maar dan is het ook niet zo'n verrassing dat de verschillen behoorlijk oplopen.
Ander component waar je dat heel sterk terug ziet is scholing. Zie regelmatig vergelijkbare artikelen zoals dat uit Trouw dat je linkte terugkomen in het FD en NRC. Daar zit vaak ook een component scholing in waar je opnieuw veel passiviteit ziet, bijvoorbeeld
FD: Nog te veel mensen zien hun eigen ontwikkeling niet als hun eigen probleem door de CEO van Randstad.
"Bijna 70% van de werknemers ziet hun eigen ontwikkeling als de verantwoordelijkheid van overheid en werkgever"
Dat is natuurlijk belachelijk. Ik heb zonder een opleiding te volgen over de afgelopen 6 jaar denk ik alksnog wel een uur of 500 van m'n eigen tijd en ook paar duizend euro eigen geld in scholing gestoken (geld alleen bij vorige werkgevers). Ging dan vooral om certificaten en bijbehorende trainingen. Niet omdat m'n werkgevers geen tijd en budget beschikbaar stelden, maar gewoon omdat ik het daarmee bij lange na niet snel genoeg vond gaan. Ik merkte dat ik veel meer kon, dus deed ik dat ook gewoon. Dat eerste hebben veel mensen denk ik ook nog wel, alleen doet grootste deel van hen er vervolgens niks mee...
Dat heeft me bepaald geen windeieren gelegd zoals je kunt zien en die 500 uur lijkt misschien veel, maar als je het afzet tegen die 6 jaar is het maar iets meer dan anderhalf uur per week gemiddeld.
Nederlands zijn honkvast en houden van zekerheid, dat zit ook wel een beetje in de aard van het land. Ga maar studeren, vind een goede baan en blijf lekker zitten. Die mentaliteit eruit krijgen is zeer lastig.
Er zullen in dit topic voldoende mensen zijn, die het salaris te laag vinden of toch elders willen kijken maar toch blijven hangen omdat ...
Als je niet in beweging komt, voelen werkgevers niet voldoende het probleem terwijl je elders zo kan starten voor meer geld.
Die vertrekangst zou niet eens zo'n probleem zijn als het niet hand in hand ging met een vergelijkbare angst voor hard onderhandelen met je werkgever, of nog erger, weer die passiviteit en het daarom überhaupt niet overwegen.