Vraag

• rover87
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-03 23:23

rover87

Symfony Developer

Topicstarter
Hoi allemaal ik heb een vraag waar ik niet uit kom.

Even voor de duidelijk
  • 35 jaar en 10 jaar ervaring met PHP (laravel en vue is onze stack)
  • Enige programmeur van het bedrijf (hard op zoek maar onmogelijk)
  • 40 uur per week (vaak wat meer maar ik krijg geen overuren uitbetaald)
  • Salaris van 4100,- per maand (54.000) per jaar
  • Geen pensioenopbouw werkgever
  • Lease auto
Tijdens mijn functioneringsgesprek had ik aangegeven dat het verschil in mijn salaris en het salaris bij andere bedrijven steeds groter wordt naar mijn gevoel. De salarissen die ik tegen ben gekomen ligegn tussen de 4500 - 5000,- en vooral het gemis van pensioeninleg werkgever merk ik goed. Ik regel het nu zelf, maar het is toch een flink bedrag per maand (500,-). Ook de sterke inflatie is iets waar ik rekening mee wil houden.

Het verschil in salaris + pensioen is samen toch een verschil van 1000,- bruto per maand

500,- lijkt veel maar mijn vrouw is chronisch ziek en kan niet werken. Mijn vrouw is in de ogen van de overheid niet ziek dus we hebben ook nooit iets van enige steun gekregen financieel, gelukkig heb ik een goede baan maar breed hebben we het niet. De 500,- pensioen inleg is dus voor ons samen later.

Tijdens mijn laatste gesprek hebben ze de maandlasten die ze betalen voor de leaseauto (700,-) bij mijn salaris opgeteld. In het overzicht van hun zie ik dan ook de loonopbouw 4800,- staan. Dit is de eerste keer dat ik sowieso iets over die 700,- van de auto hoor. Op de salarisstrook staat natuurlijk alleen de bijtelling en eigen inleg.

- Tijdens het gesprek hebben ze voorgesteld om 2/3e van een gemiddelde pensioeninleg te betalen.
- 7% is volgens hun de gemiddelde inleg voor pensioen
- Ze houden de 4800,- aan als lat voor het pensioen en niet mijn 4100,-

- Onder de streep zou ik er dus 4800*0.07/3*2 = 244,- extra per maand op vooruit gaan (bruto). De meeste bedragen die ik zie zijn 15% van de pensioensgrondslag = ((4100*13)-13000)/12*0.15 = 500,-. 2/3 van 500 = 333,-
- 6% inflatie zou alleen al een verhoging moeten betekenen van 250,- per maand (obv 4100,-).

Nu hoop ik dat iemand antwoord kan geven op onderstaande vragen.

- Klopt het dat hun maandlasten voor de auto bij mijn salaris wordt gerekend? Hierdoor valt het verschil ten opzichte van andere vacatures grotendeels weg. Dan hou ik alleen de pensioeninleg over als argument.
- Mij lijkt de 7% voor de inleg pensioen weinig en denk ik dat 15% van pensioensgrondslag realistischer is, weet iemand hoe dit precies zit?
- Moet ik rekening houden met 6% inflatie of vraag ik te veel?

Het klinkt hierboven redelijk negatief maar het werk vind ik echt geweldig. Ik heb alle vrijheid, een goede relatie met mijn baas en ik wil de baan graag houden. Ook weet ik dat mijn werkgever het zwaar heeft gehad met corona aangezien een groot deel van onze inkomsten weg viel. Dit jaar verwachten we toch aardig te groeien met alles wat ik heb gerealiseerd afgelopen jaar.

Sorry voor het lange bericht, het blijft altijd maar lastig die onderhandelingen.

Hopelijk hebben jullie de tijd om te reageren :)

Thanks!

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als je privé mag rijden met de auto van de zaak, is het een "arbeidsvoorwaarde" die een bepaalde waarde heeft. Als je arbeidsvoorwaarden gaat vergelijken moet je hem dus meenemen. Máár.... dat geldt ook voor de hoogte van de pensioeninleg van de werkgever, en die is bij jou momenteel 0.

Ik zou eens wat vergelijkbare vacatures gaan opzoeken, en kijken wat daar aan arbeidsvoorwaarden geboden wordt. Dan kun je die eens gezamenlijk met je werkgever doornemen. Het klinkt nl. alsof je een prima relatie met je werkgever hebt, en het is een mooie onderbouwde manier om tot een marktconform salaris te komen.

Mocht je daar niet uitkomen, dan kun je altijd nog bij een andere werkgever op gesprek gaan. De markt voor developers is schaars momenteel... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

rover87 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:09:
- Klopt het dat hun maandlasten voor de auto bij mijn salaris wordt gerekend? Hierdoor valt het verschil ten opzichte van andere vacatures grotendeels weg. Dan hou ik alleen de pensioeninleg over als argument.
Ja. En allerhande andere werkgeverslasten. Vanuit hun optiek gaat het er om wat ze all-in aan je kwijt zijn (en wat ze all-in aan je verdienen). Net zoals jou die niets kunnen schelen, voor jou is relevant wat er in je portemonnee komt. Inclusief gebruik van de auto.

Als je overigens niet naar klanten rijdt kan je ook overwegen die 700 bruto te nemen en een goedkope auto te kopen. Ik kan me amper voorstellen dat je een zo dure auto nodig hebt als je het geld elders kunt gebruiken. (Aanname: je rijdt geen Mercedes Sprinter busje).

En inderdaad is het uiteindelijk vraag & aanbod. Ga serieus spreken met een andere werkgever als je vindt dat je te weinig krijgt. (En ga ook daar jezelf niet lekker maken met een te dikke auto).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Een lease auto is volgens mij een secundaire arbeidsvoorwaarde en dat ze die bij je salaris optellen kan natuurlijk, maar is niet gebruikelijk. De belastingdienst ziet de auto wel als beloning (als je er privé in rijdt) dus die tellen een bepaald percentage van de cataloguswaarde op bij je jaarsalaris, daar wordt je belasting over berekend. Je pensioenopbouw hoort dus ook gelijk te lopen met wat de belastingdienst ziet als beloning (je bruto jaarsalaris plus een percentage van de waarde van je auto).

Anyway; je kunt als developer beter krijgen maar je kunt uiteraard zelf het beste inschatten of je deze werkgever wilt verlaten.

This too shall pass

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
rover87 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:09:
Moet ik rekening houden met 6% inflatie of vraag ik te veel?
6% is veel te veel, zo hoog is de inflatie nou ook weer niet. De getalen die je de laatste tijd hoort zijn per maand of kwartaal gerekend naar jaar (dus als het een jaar lang zo hard zou stijgen als het die maand gedaan heeft). Uiteindelijk is de verwachting nog steeds dat de inflatie voor geheel 2021 tussen de 2% en 3% uitkomt.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Morty schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:04:
[...]
6% is veel te veel, zo hoog is de inflatie nou ook weer niet.
Idd. En dan nog is ook alleen dit jaar bekijken niet zo relevant.

Recente jaren: https://opendata.cbs.nl/statline/?dl=87E6

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• rover87
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-03 23:23

rover87

Symfony Developer

Topicstarter
Bedankt allemaal! Ja de lease auto was nog voor de tijd dat ik niet meer echt naar kantoor ging en kwam onder de streep voor mij financieel beter uit (elektrisch dus lage bijtelling) dan 2x per week naar adam rijden vanuit nijmegen. Maar dat was nog voordat ik wist dat het om 700,- per maand ging. Ze hebben ook een contract met de leasemaatschappij dus ze kunnen het ook niet 123 opzeggen gok ik.

Ik ga sowieso het "wat verdient de ICTer" even doorspitten.

Weet iemand hoe het ook zit met het pensioen? Als in wat voor een percentage van jullie salaris?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Leermoment: altijd eerst het totaalplaatje kennen. Niet verlekkerd kijken naar de mooie folder.

Terzijde, zoek even uit wat je hebt afgesproken over die auto. Goede kans dat je hebt getekend voor meenemen van het contract (en de 700/maand plus btw) als je weg zou gaan.

Pensioen: https://www.rabobank.nl/p...ioen/vuistregels-pensioen suggereert 20% van je (netto?) inkomen.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:55
Pensioen hangt maar net af van de regeling. Dat kan 100% betaald worden door de werkgever (zelden), 80/20, 50/50. Het is maar net wat er in de pensioenregeling van het betreffende bedrijf staat. Daarnaast is het totaalbedrag ook weer afhankelijk van de regeling. Is het een minimaal pensioen, een ruim pensioen (goede regeling). Hoe groot is de franchise.

Ik moet zeggen dat ik een beetje schrik van het feit dat je bv niet weet hoe het met de auto zit (bedrag per maand). Dat zijn wel erg relevante dingen om te weten. Stel je gaat weg: betaal je een inleverboete ? Als er 1 is, dan is dat (voorbeeld) 1 maand boete per halfjaar resterende looptijd. Met andere woorden: het niet kunnen opzeggen, wordt dat indirect jouw probleem of niet ?

Nog even afgezien van waar je op uit komt wil ik je aanraden je arbeidsvoorwaarden er eens op na te slaan en alles gedetailleerd voor jezelf op een rijtje te zetten (denk ook aan vakantiedagen).

UNOX: The worst operating system

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Het hangt een beetje van de pensioenregeling af, maar bij veel pensioenfondsen is de premie ongeveer 25% van het brutoloon (na aftrek franchise) en dus niet 15%. De verdeling is meestal 70-30 (werkgever het meeste bijdragen) of 50-50.

Wat betreft inflatie, de Rabobank schat het volgende in:
Voor 2021 verwachten we dat de inflatie uitkomt op 2,7 procent en voor 2022 op 3,8 procent.

Bron: https://economie.rabobank...conomische-groei-in-2022/
Net 2 weken uit dus redelijk recente schatting.

Je zou verder ook nog in andere hoeken kunnen kijken om je arbeidsvoorwaarden te verbeteren. Misschien is het fijn als je een paar vakantiedagen extra kan krijgen? Daar gaan ze misschien eerder in mee omdat het geen extra geld kost (terwijl jij ondertussen wel weer wat extra betaald vrij bent :)).

Of een onkostenvergoeding misschien? Bedrijven hebben daar wel wat ruimte en vrijheid in. Het levert jou belastingvrij wat centen op en de werkgever hoeft er ook geen heffingen over te betalen. Je zou bijv. kunnen inzetten op dat je internet thuis en je mobiele abonnement wordt betaald.

[Voor 33% gewijzigd door Uniciteit op 22-12-2021 20:03]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:13

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Weet niet in welke branche je zit, maar blijkbaar geen met een CAO. Dus weet je zeker dat werken bij anderen uit de branche je wel een bijdrage van de werkgever kan verwachten?

Maar geschetste premie voorstel voor pensioen lijkt wat laag. Maar zeker wel een mooie stap, zeker omdat ze dat ook over je auto kosten rekenen. Denk dat je, zeker omdat je vrouw uiteindelijk alleen AOW zal ontvangen, met je huidige 500 per maand moet doorgaan om prettig uit te komen.

Dus wellicht kan het nog wat salarisverhoging uitpersen?

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-03 22:26
Je kan naar de premiestaffels voor beschikbare premieregelingen kijken voor een goede indicatie wat gebruikelijk is qua pensioen. Niet naar premies van middelloonregelingen kijken om te vergelijken, want die hebben een doorsneepremie en dit gaat om jouw individuele pensioen. Bijvoorbeeld hier (1e hit Google)

Voor een 35-jarige loopt de maximale premie uiteen van 6,7 tot 13,9% afhankelijk van soort partnerpensioen. De 15% die je zelf voorrekent kan dus niet en is te hoog.

Dit percentage is wel tov de pensioengrondslag zoals je zelf al aangeeft, dus inkomen na aftrek franchise en zeker niet over die 700,- voor je auto. Als je werkgever daar geen rekening mee houdt en met 7% op 244-, p/m uitkomt, is dat best oké dus. Dat dekt meer dan je volledige ouderdomspensioen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee