Hi All,
Vandaag het bericht van KPN dat ze wat mooie documentatie hebben vrijgegeven voor eigen router keuze. Nu ben ik al een tijd gecharmeerd van Ubiquity spul en lijkt dit me een mooi moment om m'n huidige setup (experiabox + eigen router in dmz van experiabox + switch) te vervangen.
Nu heb ik eigenlijk 2 mogelijkheden bedacht. Namelijk of gaan voor de Edge series of voor de Unify series
Een kleine situatieschets:
Ik heb een 500/500 glas lijn liggen.
Appartement van ±40m2, glas komt in de meterkast binnen, daar hangt m'n experia box en heb cat5e naar m'n computerhoek. Daar ligt nu m'n 2e router die naar 3 apparaten gaat over UTP. Op wifi zit alleen m'n robotstofzuiger en eigen smartphone. In de meterkast hangt aan de experiabox nu ook een raspberry pi 4 die m'n slimme meter via de P1 poort uitleest en m'n homeassistant spul regelt, deze zou evt op wifi kunnen draaien.
Optie 1:
- Edgerouter X of 10X, de X heeft in principe voldoende poorten maar voor de toekomst misschien toch eentje nemen met extra poorten
- Een Aircube (2,4ghz is zat voor die 2 apparaten)
Hierbij zal ik dus de RJ45 die naar m'n computerhoek gaat direct in de 'glaskast' van kpn stoppen en komt de router bij mijn computerhoek te liggen, want dat is handig met poorten.
Totale kosten zo'n 80 of 140 euro. Ligt aan de edgerouter die ik pak. Management zal dan dus per apparaat gaan en heb geen IDS/IPS features. Zou eventueel een span poort op de edgerouter in kunnen stellen en een extra ethernetkaart in m'n server prikken voor Suricata.
Optie 2:
- USG (in meterkast)
- PoE adapter (in meterkast, zat dit maar in de usg ingebouwd....)
- Switch flex mini bij de pc hoek als 'breakout' (of een andere switch met PoE passthrough).
- een AP-AC-Lite AP
- (Geen cloud key nodig, ik zal de unify software in docker draaien op m'n server)
Totale kosten, al snel richting de 300 euro. Maar hierbij geniet ik wel van extra ingebouwde features zoals IDS/IPS en centrale management (met dashboardjes). Ook is de kans groot dat ik binnen enkele jaren groter ga (samen)wonen en dan is zo'n ecosysteem misschien wel makkelijk met uitbreiden.
Ook heb ik gedacht aan de Dream Machine, want dit is een alles in 1 oplossing, maar ik vind dat apparaat ontiegelijk lelijk, doe mij maar 'platte' hardware.
De grote vraag waarmee ik zelf zit is, is het Unify ecosysteem 150 of 220 euro waard (ook met oog op de toekomst) of heb ik aan een edgerouter eigenlijk voldoende. Ik hoop dat iemand hier in ongeveer dezelfde situatie heeft gezeten en mij kan overtuigen om voor 1 van de 2 keuzes te gaan
Thanks in advance