Toon posts:

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste
Acties:
  • 712.361 views

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:11

zAo

GPLv2 Fanboy

RobertMe schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:15:
[...]

* RobertMe stelt de aloude vraag nog maar eens. Wat zijn je beweegredenen voor de AC Pro? Voor twee tientjes meer heb je niet één maar twee AC Lites waarna je je gegarandeerd geen zorgen hoeft te maken over bereik (vs één AC Pro). En als het je om snelheid gaat pak dan voor diezelfde twee tientjes meer de AC NanoHD, die ook nog eens een (nipt) beter bereik zou hebben dan de Pro.
Of steek de helft van het geld in je zak, koop één AC Lite en in de loop van dit of volgend jaar heb je al de helft van het geld voor een AX / Wifi 6 model.
Opzich goede vragen natuurlijk. Dank daarvoor. Ik heb het lussen nodig, dus dan blijft er niet veel over.

Verder heb ik een bon van 150euro. Hij gaat trouwens een Fritzbox 7490 vervangen. :)

[Voor 6% gewijzigd door zAo op 24-03-2020 13:04]

zAo schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:56:
[...]

Opzich goede vragen natuurlijk. Dank daarvoor. Ik heb het lussen nodig, dus dan blijft er niet veel over.

Verder heb ik een bon van 150euro. Hij gaat trouwens een Fritzbox 7490 vervangen. :)
Eventueel een AC In-Wall dan? Dan heb je meteen twee poorten extra, en ben je nog steeds goedkoper uit dan de Pro. En de AC IW heeft dan ook nog een PoE out port waar je weer een AP aan kunt hangen.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:12
Om het geheel even af te ronden ga ik het voor nu zo doen; ik laat de Lite hangen waar ie hangt voorlopig (in de hal op de bgg dus).

Voor de 1e etage schaf ik een In Wall aan en deze plaats ik op de plek van de groene pijl op ca 2 meter hoogte aan de muur (heb ik al een kabel liggen daar). Vanaf de In Wall kan er dan een kabel naar de tv (die daar hangt vandaar dat daar ook een kabel ligt). Dan hangt het wifi punt voor de eerste etage evengoed redelijk centraal.

Zo heb ik er ook het minste werk aan verwacht ik met een prima resultaat voor nu :)

Bedankt voor de adviezen, het meedenken en dat ik mijn gedachtes even kon ventileren d:)b

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

©2004

Acties:
  • +2Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:13
zAo schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:56:
[...]

Voor 150 en een beetje heb je ook 2 keer een Lite..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb ongeveer een gelijkwaardig indeling hier en daar werkt die opstelling van AP's perfect over 3 woonlagen (met 3 Nano HD AP's).

M'n vierde Nano HD hangt in de vrijstaande garage zodat ik ook daar binnen volop bereik heb. Tussen het huis en de garage heb ik met die opstelling ook genoeg bereik om 4K beelden in de tuin te kunnen bekijken (als 't weer wat warmer wordt en de TV naar buiten mag....).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-03 15:33
Ik heb onlangs op een veiling o.a. 12x Unifi AP's nieuw in doos gekocht (het oude model dus, eerste uit de startpost).
Hoe goed zijn deze nog? Zou ik deze gebruiken of kan ik ze beter alle 12 verkopen en 2 of 3 ap ac lite's terug kopen en deze gebruiken?
Hoeveel ap's zijn normaal gesproken nodig? Mijn huis is niet vreselijk groot maar wel 3 verdiepingen. Ik heb utp op 1 plek op de begane grond en op 1 plek op de eerste verdieping. Ik heb eens geprobeerd om een extra (TP-Link) ap te plaatsen op de eerste verdieping maar de router van de begane grond gaf nog een betere verbinding op zolder dan de ap op de 1e verdieping.
Zou ik een kabel naar zolder moeten klussen of kan een ap op de eerste verdieping normaal gesproken ook de zolder voorzien van wifi?

no animals were harmed during the production of this message

Caeruleus schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:23:
Ik heb onlangs op een veiling o.a. 12x Unifi AP's nieuw in doos gekocht (het oude model dus, eerste uit de startpost).
Hoe goed zijn deze nog? Zou ik deze gebruiken of kan ik ze beter alle 12 verkopen en 2 of 3 ap ac lite's terug kopen en deze gebruiken?
Tsja. Als je in een hutje op de heide woont zonder storingsbronnen op de 2,4GHz band kunnen die oudjes misschien nog van toepassing komen. Maar APs op 5GHz is tegenwoordig toch wel heel erg wenselijk, zowel qua snelheid als stabiliteit van de verbinding (door minder storing).

Om het nog maar niet te hebben over het feit dat deze ik gok al ruim een jaar niet meer ondersteund worden door de stable controller software.
Dus je hebt nu oude (lees: antieke) APs die nog alleen werken met antieke software (waarbij ik niet durf ye zeggen of die antieke software wel nig security updates krijgt).
Mooi voor in een museum dus, maar ik zou ze niet meer gebruiken.

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-03 05:54
HELP. Nano HD aan Ziggo connectbox gehangen. Standaard instellingen aangehouden. Wifi Ziggo uitgezet. Helaas komt snelheid niet boven 80mb op 5Ghz. Wat is hier nou aan te doen? Tips? Meer info kan ik zo verstrekken natuurlijk afhankelijk wat jullie helpt mij te helpen.

Gasloos 13-3-20. 2x Daikin MXM52N, Stylish35, Perfera 20/20/20/25, Daikin WPB200L PV 5100wp. Herenhuis, vrijstaand, 2007, 2 persoonshuishouden

Idefix70 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:16:
HELP. Nano HD aan Ziggo connectbox gehangen. Standaard instellingen aangehouden. Wifi Ziggo uitgezet. Helaas komt snelheid niet boven 80mb op 5Ghz. Wat is hier nou aan te doen? Tips? Meer info kan ik zo verstrekken natuurlijk afhankelijk wat jullie helpt mij te helpen.
Site info is een mooi begin. Krijg je een tabelletje met de APs en op welk kanaal, zendsterkte, bandbreedte etc ze staan. Is ergens terug te vinden onder de instellingen, vermoed onder Site of Controller of zo.

En uiteraard de standaard dingen: heb je VHT80 al ingesteld? Is het kanaal (relatief) vrij? Etc

• Idefix70
VHT80 op een relatief vrij kanaal ingesteld. Firmware up to date. Boel meerdere malen opnieuw opgestart. Moet ik op de connectbox nog wat doen?

RobertMe schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:15:
[...]

Site info is een mooi begin. Krijg je een tabelletje met de APs en op welk kanaal, zendsterkte, bandbreedte etc ze staan. Is ergens terug te vinden onder de instellingen, vermoed onder Site of Controller of zo.

En uiteraard de standaard dingen: heb je VHT80 al ingesteld? Is het kanaal (relatief) vrij? Etc

Gasloos 13-3-20. 2x Daikin MXM52N, Stylish35, Perfera 20/20/20/25, Daikin WPB200L PV 5100wp. Herenhuis, vrijstaand, 2007, 2 persoonshuishouden

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Idefix70 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:12:
VHT80 op een relatief vrij kanaal ingesteld. Firmware up to date. Boel meerdere malen opnieuw opgestart. Moet ik op de connectbox nog wat doen?

[Afbeelding]

[...]
Sowieso een kleine tip, je kan 2.4 & 5 GHz prima op dezelfde SSID zetten hoor. Je client kiest wel wat ie nodig heeft (of gebruik band-steering)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:58

lier

MikroTik nerd

Kan je je 'Show System Config' hier posten? Die vind je in de controller op de onder settings, maintenance (uit mijn hoofd). Overigens mag je bij standaard instellingen niet te veel verwachten, ook Unifi heeft optimalisaties nodig om goed te werken. In ieder geval kanalen handmatig kiezen en vergeet niet dat je WPA2 AES wil hebben.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Idefix70
Ik gebruik de Nano standalone. Heb bewust aparte ssid voor 5ghz omdat boven 2.4 niet vooruit te branden is maar een sterker signaal heeft als 5.0. Zou een controller het op kunnen lossen? Zie niet in hoe.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:26
RobertMe schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:54:
[...]

Tsja. Als je in een hutje op de heide woont zonder storingsbronnen op de 2,4GHz band kunnen die oudjes misschien nog van toepassing komen. Maar APs op 5GHz is tegenwoordig toch wel heel erg wenselijk, zowel qua snelheid als stabiliteit van de verbinding (door minder storing).

Om het nog maar niet te hebben over het feit dat deze ik gok al ruim een jaar niet meer ondersteund worden door de stable controller software.
Dus je hebt nu oude (lees: antieke) APs die nog alleen werken met antieke software (waarbij ik niet durf ye zeggen of die antieke software wel nig security updates krijgt).
Mooi voor in een museum dus, maar ik zou ze niet meer gebruiken.
Ik heb hier nog 3x Unifi AP's in gebruik (ja ik woon op een hutje op de hei) en die draaien toch echt op 4.0.80 en controller 5.12.35

Acties:
  • +1Henk 'm!
mcied schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:37:
[...]

Ik heb hier nog 3x Unifi AP's in gebruik (ja ik woon op een hutje op de hei) en die draaien toch echt op 4.0.80 en controller 5.12.35
Hmm, dan is het alleen de AP AC (de vierkante) die al ages niet meer ondersteund wordt in stable controller.

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-03 19:45
Domino schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:08:
[...]

Nee, rogue AP is een access point wat in hetzelfde spectrum zit maar geen deel uitmaakt van jouw unifi controller. Kan ook gewoon een ziggo modem of experiabox van de buren zijn.
Issue gevonden! Ik was me er niet van bewust dat mijn tweede POE switch een eigen IP adres had. Namelijk hetzelfde IP adres als mijn router...

• AartvZ
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:15
Vraagje. Ik wil een UDM Pro aanschaffen. Nu twijfel ik alleen of deze in de meterkast past. De meterkast zelf is 36 cm diep (binnenkant deur t/m achterwand meterkast). In de meterkast heb ik een in diepte verstelbare patch rack gemonteerd. Nu is de UDM PRo een kleine 29 cm diep. Nu is de vraag of de UDM Pro rekening houdend met de kabels aan de voorkant en de stekker aan de achterkant in de meterkast past. Wat denken jullie?

Als het niet past kan ik nog altijd de UDM Pro 'staand' tegen de muur van de meterkast monteren of de normale UDM aanschaffen. Echter is dit niet mijn voorkeur.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Misschien dat je eventueel met haakse upt kabels / stekker een eind kan komen? 't Wordt idd passen en meten...

[Voor 4% gewijzigd door Chris.nl op 24-03-2020 20:18]

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-03 22:38
Dag! Kleine disclaimer: ik begeef me op relatief nieuw terrein, mogelijk vraag ik naar - voor jullie - vrij simpele dingen (ik hoop het eigenlijk).

Waar het nu om draait is dat ik een EdgeRouterX heb met een Unifi AP (AC LR). Nu wil ik graag 2 VLAN's opzetten (zoals zovelen) voor mn IOT devices en de ander voor Gasten. Tot zover niks spannends en dit is ook wel gelukt.

Deze VLAN's heb ik toevoegt op switch0 (switch0.20 en switch0.30)

Voordat ik aan de Firewall rules begon meen ik mij te herinneren dat ik vanuit de VLAN's geen restricties had in het netwerk. Wat ik bedoel: ik kon de router bereiken van de VLAN zelf ("local" verkeer als ik het goed heb), maar ook de router van mn hoofd LAN ("in" verkeer).

Toen ben ik begonnen aan de firewall rules om dit verkeer te blokkeren en dat werkte. Maar nu heb ik alle rules weer verwijderd, maar dit verkeer is nog steeds geblokkeerd.

Ik was vrij zeker, maar begin nu toch te twijfelen of dit verkeer (eigen router en de main router benaderen) in eerste instantie wel mogelijk was. Is dit verkeer by default geblokkeerd? Of doe ik zelf ergens anders wat fout?

PVOutput live - 3060wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
BoschR schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:37:
Dag! Kleine disclaimer: ik begeef me op relatief nieuw terrein, mogelijk vraag ik naar - voor jullie - vrij simpele dingen (ik hoop het eigenlijk).

Waar het nu om draait is dat ik een EdgeRouterX heb met een Unifi AP (AC LR). Nu wil ik graag 2 VLAN's opzetten (zoals zovelen) voor mn IOT devices en de ander voor Gasten. Tot zover niks spannends en dit is ook wel gelukt.

Deze VLAN's heb ik toevoegt op switch0 (switch0.20 en switch0.30)

Voordat ik aan de Firewall rules begon meen ik mij te herinneren dat ik vanuit de VLAN's geen restricties had in het netwerk. Wat ik bedoel: ik kon de router bereiken van de VLAN zelf ("local" verkeer als ik het goed heb), maar ook de router van mn hoofd LAN ("in" verkeer).

Toen ben ik begonnen aan de firewall rules om dit verkeer te blokkeren en dat werkte. Maar nu heb ik alle rules weer verwijderd, maar dit verkeer is nog steeds geblokkeerd.

Ik was vrij zeker, maar begin nu toch te twijfelen of dit verkeer (eigen router en de main router benaderen) in eerste instantie wel mogelijk was. Is dit verkeer by default geblokkeerd? Of doe ik zelf ergens anders wat fout?
Misschien dat je er zelf beter uitgaat komen als je weet dat 'switches' L2 devices zijn en dat Routers op L3 opereren?

Kort door de bocht: Als jouw simpele L3 apparaat de VLAN's ként dan zal 't ding ook als 'Gateway' gaan functioneren én het verkeer daar tussen gaan routeren tenzij er Firewall Regels in een Firewall staan welke dát verkeer expliciet gaat verbieden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 13:26

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nou moe ..
Ik upgrade zojuist mijn docker naar Unifi controller versie 5.12.66 en krijg nu een "Webscoket connection error" wanneer ik via mijn reverse proxy de controller pagina wil benaderen.

dit is de config in nginx die ik gebruik voor de websocket:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
        location /wss {
                proxy_pass https://192.168.2.20:8443;
                proxy_http_version 1.1;
                proxy_buffering off;
                proxy_set_header Upgrade $http_upgrade;
                proxy_set_header Connection "Upgrade";

proxy_read_timeout 86400;
        }

Iemand enig idee wat hier (ineens) mis mee zou zijn?

=[update]=
Zojuist deze regel toegevoegd en die lijkt het op te lossen:
code:
1
proxy_set_header Host             $host;

[Voor 9% gewijzigd door Koffie op 25-03-2020 11:13]

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20

Ethirty

Who...me?

Eindelijk goed nieuws voor KPN glas gebruikers!
nieuws: KPN biedt vrije modemkeuze

Weet iemand of er met KPN GPON ook nog opties zijn met Ubiquiti apparatuur?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Toppe
  • Laatst online: 21:09

Toppe

Oké ✅

Ethirty schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:11:

Heb deze constructie al een jaar of 2 draaien, bevalt echt perfect zonder z’n experiabox. Geen idee hoe de iTV werkt aangezien wij alleen nog maar gebruik maken van NLZiet.

Let er wel op dat IPV6 (nog) niet lekker werkt...

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-03 14:05
Ethirty schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:11:

Ubiquiti heeft wel een aantal GPON apparaatjes (UFiber), maar geen idee of dat wel of niet compatibel is met de GPON die kpn uitrolt.

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zojuist een dream machine besteld, maar zie toevallig ergens dat deze niet te adopten is in een bestaande controller?! Kan iemand dat bevestigen? Liever blijf ik de bestaande controller gebruiken.

Can`t live without the mods

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01

rally

Deyterra Consultancy

siepeltjuh schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:09:
Zojuist een dream machine besteld, maar zie toevallig ergens dat deze niet te adopten is in een bestaande controller?! Kan iemand dat bevestigen? Liever blijf ik de bestaande controller gebruiken.
Dat klopt. Alleen de ingebouwde controller is te gebruiken.

http://www.deyterra.com

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:12
Weet iemand of er een 8-ports versie komt van de USW Flex Mini?

Qua prijs en design is het wel erg nice! Kan hem zo ergens achterplaatsen zonder voeding (krijgt PoE vanuit US-8-150w).

EDIT:

Kan ik de US-8-EU ook aansluiten op een PoE switch zodat hij zelf ook PoE doorgeeft?
https://eu.store.ui.com/c...g/products/unifi-switch-8

Dus:
US-8-150w > PoE > US-8-EU > PoE > USW Flex Mini ?

[Voor 38% gewijzigd door makooy op 25-03-2020 14:19]

Toon Thermostaat Expert | ToonWiki.nl

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Toppe schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:39:
[...]

Heb deze constructie al een jaar of 2 draaien, bevalt echt perfect zonder z’n experiabox. Geen idee hoe de iTV werkt aangezien wij alleen nog maar gebruik maken van NLZiet.

Let er wel op dat IPV6 (nog) niet lekker werkt...
Met het bericht van KPN is er nu dus ook support voor TV en VOIP, dus dat waren de grootste struikelblokken tot nu toe.
TerrorSource schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:17:
Weet iemand of er een 8-ports versie komt van de USW Flex Mini?

Qua prijs en design is het wel erg nice! Kan hem zo ergens achterplaatsen zonder voeding (krijgt PoE vanuit US-8-150w).

EDIT:

Kan ik de US-8-EU ook aansluiten op een PoE switch zodat hij zelf ook PoE doorgeeft?
https://eu.store.ui.com/c...g/products/unifi-switch-8

Dus:
US-8-150w > PoE > US-8-EU > PoE > USW Flex Mini ?
Je hebt nog niet genoeg keuze met de Flex, Flex Mini, US-8 en US-8-60? :P

[Voor 39% gewijzigd door Ethirty op 25-03-2020 15:02]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-03 20:14
[quote]mindwarper schreef op zondag 15 maart 2020 @ 01:08:
Ik ben nu vandaag (zaterdag 14 maart) voor het eerst in de weer gegaan met een UCK-Gen2 en een eerste nanoHD AP...
Erg leuk speelgoed, veel in te stellen. Guest Limit instelen - jeej :)

Voor de achtergrond:
[list]
• ik heb zelf een Cisco netwerk achter mijn Ziggo modem - Bridged mode - zitten = Cisco Router, Cisco L3-switch, cisco L2
• Daarna op L2 en L3 switch een config bijgemaakt voor VLANs 210
• DHCP wordt gedaan door L3 switch voor de WiFi clients in VLANs 200, 210-211
• DHCP wordt gedaan door L3 switch voor de UBNT devices ook in VLAN 240 voor management dan.
• Regels aangepast dat mijn PC in VLAN 20 in VLAN 240 bij de UCK-Gen2 kan
• Op de L2 switch een Trunk port config gezet (die VLANs 200,210-211 en 240 doorlaat naar de UCK-Gen2)

Vraagje aan mindwarper:

Sinds gisteren is er een controller update(5.12.66) die ook enkele switchen van unifi je L3 routing kan doen waaronder
Volgens mij gen 2
Zoals jij de Cisco hebt ingesteld dhcp L3 swich zou je ook kunnen vertellen hoe dat nu zou kunnen in de unfi
Controller/gen2 switch(instellen)

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-03 21:16
Ik heb een, volgens mij, simpele vraag, waar jullie vast antwoord op kunnen geven.
In deze tijden van thuis werken begin je je toch wat meer te ergeren aan kleine "WiFi" onhebbelijkheidjes... :-)

Ik heb op zolder een TP-Link uit het jaar Kruik staan, die als AP dienst doet. Deze is met een kabel aangesloten op mijn router (in de meterkast).

De router is een Netgear R7800 met OpenWRT er op, welke de WiFi (o.a.) verzorgt.
Ik draai OpenWRT ivm Glasvezel van KPN met IPTV, met een eigen server er achter. Wil graag wat meer mogelijkheden hebben dan alleen de standaard port-forwarding van de ExperiaBox (die er bij tijd en wijlen ook nog uit verdwenen).

De TP-Link wil ik vervangen door een nieuwe AP, en mijn keuze is op de AC Lite gevallen, want ik hoor heel veel goede verhalen over de Ubiquity hardware.
De belangrijkste vraag (waar ik niet helemaal uitkom), is:
- Kan ik de AC Lite op een zelfde manier aan de router koppelen als de TP Link nu? Ergo: Via het draadje de verbinding met de router voor de DHCP e.d., en de AC Lite verzorgt dan "slechts" de WiFi verbinding?

Aanvullende vragen:
- Eventueel wil ik direct een tweede AC Lite aanschaffen, om deze als "repeater" te gebruiken, zodat er ook (fatsoenlijk) signaal de tuin in komt. Eventueel doe ik dit ook nog met een kabeltje, maar nog niet helemaal zeker. Ik neem aan dat dat ook gewoon kan?
- Wat zijn de voor/nadelen van deze setup?

Blog

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-02 13:38
Hi All,

Vandaag het bericht van KPN dat ze wat mooie documentatie hebben vrijgegeven voor eigen router keuze. Nu ben ik al een tijd gecharmeerd van Ubiquity spul en lijkt dit me een mooi moment om m'n huidige setup (experiabox + eigen router in dmz van experiabox + switch) te vervangen.

Nu heb ik eigenlijk 2 mogelijkheden bedacht. Namelijk of gaan voor de Edge series of voor de Unify series

Een kleine situatieschets:

Ik heb een 500/500 glas lijn liggen.

Appartement van ±40m2, glas komt in de meterkast binnen, daar hangt m'n experia box en heb cat5e naar m'n computerhoek. Daar ligt nu m'n 2e router die naar 3 apparaten gaat over UTP. Op wifi zit alleen m'n robotstofzuiger en eigen smartphone. In de meterkast hangt aan de experiabox nu ook een raspberry pi 4 die m'n slimme meter via de P1 poort uitleest en m'n homeassistant spul regelt, deze zou evt op wifi kunnen draaien.

Optie 1:
- Edgerouter X of 10X, de X heeft in principe voldoende poorten maar voor de toekomst misschien toch eentje nemen met extra poorten
- Een Aircube (2,4ghz is zat voor die 2 apparaten)

Hierbij zal ik dus de RJ45 die naar m'n computerhoek gaat direct in de 'glaskast' van kpn stoppen en komt de router bij mijn computerhoek te liggen, want dat is handig met poorten.

Totale kosten zo'n 80 of 140 euro. Ligt aan de edgerouter die ik pak. Management zal dan dus per apparaat gaan en heb geen IDS/IPS features. Zou eventueel een span poort op de edgerouter in kunnen stellen en een extra ethernetkaart in m'n server prikken voor Suricata.

Optie 2:
- USG (in meterkast)
- PoE adapter (in meterkast, zat dit maar in de usg ingebouwd....)
- Switch flex mini bij de pc hoek als 'breakout' (of een andere switch met PoE passthrough).
- een AP-AC-Lite AP
- (Geen cloud key nodig, ik zal de unify software in docker draaien op m'n server)

Totale kosten, al snel richting de 300 euro. Maar hierbij geniet ik wel van extra ingebouwde features zoals IDS/IPS en centrale management (met dashboardjes). Ook is de kans groot dat ik binnen enkele jaren groter ga (samen)wonen en dan is zo'n ecosysteem misschien wel makkelijk met uitbreiden.

Ook heb ik gedacht aan de Dream Machine, want dit is een alles in 1 oplossing, maar ik vind dat apparaat ontiegelijk lelijk, doe mij maar 'platte' hardware.

De grote vraag waarmee ik zelf zit is, is het Unify ecosysteem 150 of 220 euro waard (ook met oog op de toekomst) of heb ik aan een edgerouter eigenlijk voldoende. Ik hoop dat iemand hier in ongeveer dezelfde situatie heeft gezeten en mij kan overtuigen om voor 1 van de 2 keuzes te gaan

Thanks in advance :)
boomer21 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:11:

Sinds gisteren is er een controller update(5.12.66) die ook enkele switchen van unifi je L3 routing kan doen waaronder
Volgens mij gen 2
Dit is alleen mogelijk met de gen2-pro-versies en de optie krijg je bij het aanmaken van netwerken alleen als je ook zo'n pro hebt.

Zie ook https://community.ui.com/...08-4a91-91fc-98a9fbd3a2b4
Ben.Hahlen schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:59:

- Kan ik de AC Lite op een zelfde manier aan de router koppelen als de TP Link nu? Ergo: Via het draadje de verbinding met de router voor de DHCP e.d., en de AC Lite verzorgt dan "slechts" de WiFi verbinding?
Ja, met een PoE-injector kan dit prima. Deze krijg je bij elke losse AC-light-AP voor zover ik weet.
Aanvullende vragen:
- Eventueel wil ik direct een tweede AC Lite aanschaffen, om deze als "repeater" te gebruiken, zodat er ook (fatsoenlijk) signaal de tuin in komt. Eventueel doe ik dit ook nog met een kabeltje, maar nog niet helemaal zeker. Ik neem aan dat dat ook gewoon kan?
- Wat zijn de voor/nadelen van deze setup?
Als je hebt over Wifi buiten met een kabel, dan kun je ivm weersinvloeden beter de AC-Mesh aanschaffen.

• Rourke
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-03 14:49
Geweldig dat KPN officieel vrije modemkeuze heeft! Ik heb zelf VDSL (VPLUS) en zou graag gebruik willen maken van een Ubiquiti router. Echter moet er bij DSL natuurlijk ook iets van een modem functie aanwezig zijn. Deze zijn er volgens mij niet?

Ik heb nu de Experia Box in DMZ staan naar mijn eigen router, maar ik zou die Experia Box er graag tussenuit willen halen. Wat voor opties heb ik?

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-03 21:16
[...]
Ja, met een PoE-injector kan dit prima. Deze krijg je bij elke losse AC-light-AP voor zover ik weet.
Prima top!
[...]
Als je hebt over Wifi buiten met een kabel, dan kun je ivm weersinvloeden beter de AC-Mesh aanschaffen.
Nee, de AP komt binnen, maar tegen de schuifpui aan, ongeveer :-)

Dank voor de antwoorden.

Blog

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rourke schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:53:
Geweldig dat KPN officieel vrije modemkeuze heeft! Ik heb zelf VDSL (VPLUS) en zou graag gebruik willen maken van een Ubiquiti router. Echter moet er bij DSL natuurlijk ook iets van een modem functie aanwezig zijn. Deze zijn er volgens mij niet?

Ik heb nu de Experia Box in DMZ staan naar mijn eigen router, maar ik zou die Experia Box er graag tussenuit willen halen. Wat voor opties heb ik?
Ik heb deze in bridge

pricewatch: DrayTek Vigor 130

USG krijgt direct via DHCP het WAN IP.

Alleen die 130 doet geen VPLUS, moet je de 165 voor nemen minimaal:
pricewatch: DrayTek Vigor 165 annex A

Check ook het xDSL topic voor meer tips: Het grote xDSL-topic

• Rourke
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-03 14:49
Frank-NL schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:37:
[...]

Ik heb deze in bridge

pricewatch: DrayTek Vigor 130

USG krijgt direct via DHCP het WAN IP.

Alleen die 130 doet geen VPLUS, moet je de 165 voor nemen minimaal:
pricewatch: DrayTek Vigor 165 annex A

Check ook het xDSL topic voor meer tips: Het grote xDSL-topic
Bedankt voor de tip. :)

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-03 20:14
ed1703 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:35:
[...]

Dit is alleen mogelijk met de gen2-pro-versies en de optie krijg je bij het aanmaken van netwerken alleen als je ook zo'n pro hebt.

Jammer dat hij die niet heeft kan is er iemand met de pro versie die er ook verstand van heeft heb zelf de US-XG-6 POE daar kan het ook bij vandaar.

Zie ook https://community.ui.com/...08-4a91-91fc-98a9fbd3a2b4

[...]

[...]

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:03
LigeTRy schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:28:Optie 2:
- USG (in meterkast)
- PoE adapter (in meterkast, zat dit maar in de usg ingebouwd....)
- Switch flex mini bij de pc hoek als 'breakout' (of een andere switch met PoE passthrough).
- een AP-AC-Lite AP

Totale kosten, al snel richting de 300 euro. Maar hierbij geniet ik wel van extra ingebouwde features zoals IDS/IPS en centrale management (met dashboardjes). Ook is de kans groot dat ik binnen enkele jaren groter ga (samen)wonen en dan is zo'n ecosysteem misschien wel makkelijk met uitbreiden
Laat ik beginnen met het feit dat ik zelf full in Unifi ben gestapt en er weg van ben. Echter IDS/IPS icm 500mbit met een USG kun je vergeten.

De USG zal je daarmee niet (ver) voorbij de 100 mbit gaan krijgen en de USG Pro (die ik zelf gebruik) mag je al blij zijn als het 400 mbit redt.

In dat opzicht is een UDM inderdaad dan een betere keuze, maar ik deel je mening dat het ding wel erg groot is en niet alles in één willen, was voor mij juist de reden om voor Unifi te gaan. Bovendien kun je iptv voor nu vergeten met de UDM.

Kortom mijn advies vergeet ips ids en bepaal voor jezelf wat je toekomst verwachting qua uitbreiding is en hoe prettig het zou zijn om alles dan in een omgeving te beheren. Ik vrees dat dat echt kwestie is van persoonlijke voorkeur.

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-03 19:05
Ben benieuwd wat is volgens jullie beter? Gecombineerd netwerk 2,4 + 5

Of alleen de netwerken los?

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:03
Ik stem voor gecombineerd, simplicity en it just works (mits je zorgt voor goede instellingen qua kanaal en vermogen).

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-02 13:38
reinoudkil schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:09:
[...]

Laat ik beginnen met het feit dat ik zelf full in Unifi ben gestapt en er weg van ben. Echter IDS/IPS icm 500mbit met een USG kun je vergeten.

De USG zal je daarmee niet (ver) voorbij de 100 mbit gaan krijgen en de USG Pro (die ik zelf gebruik) mag je al blij zijn als het 400 mbit redt.
Daar was ik al bang voor, hoeveel configuratiemogelijkheden heeft de IDS/IPS? kan ik er een bepaalde poort uit filteren bijvoorbeeld? IDS is geen dealbreaker, als ik het echt graag wil zal ik wel suricata op m'n server draaien oid, al mijn verkeer zal toch langs de switch gaan die daar komt te liggen
reinoudkil schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:09:
[...]

In dat opzicht is een UDM inderdaad dan een betere keuze, maar ik deel je mening dat het ding wel erg groot is en niet alles in één willen, was voor mij juist de reden om voor Unifi te gaan. Bovendien kun je iptv voor nu vergeten met de UDM.

Kortom mijn advies vergeet ips ids en bepaal voor jezelf wat je toekomst verwachting qua uitbreiding is en hoe prettig het zou zijn om alles dan in een omgeving te beheren. Ik vrees dat dat echt kwestie is van persoonlijke voorkeur.
Thanks!

• makooy
Ik heb 2 UVC-G3 camera's overgenomen van iemand, werkte beide eerst niet. Na veel zoeken er achter gekomen dat de poort van de PoE-switch op 24V-Passive moet staan. Na dat ingesteld te hebben krijg ik er 1 werkend, de ander niet. Daarvan branden wel de IR-leds maar ik zie hem niet op het netwerk.
Hij wordt nu gevoed via een US-8-150w met "PoE" op "24V-Passive".
Als ik de Port een power cycle geef vanuit de Controller gaat de UVC-G3 herstarten en hoor ik hem een paar keer "knipperen".

Iemand enig idee?

EDIT:
Na wederom een herstart zie ik hem wel in de Controller bij Clients alleen bij IP-adres staat "-"

[Voor 9% gewijzigd door makooy op 25-03-2020 22:40]

TerrorSource schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:37:
Ik heb 2 UVC-G3 camera's overgenomen van iemand, werkte beide eerst niet. Na veel zoeken er achter gekomen dat de poort van de PoE-switch op 24V-Passive moet staan. Na dat ingesteld te hebben krijg ik er 1 werkend, de ander niet. Daarvan branden wel de IR-leds maar ik zie hem niet op het netwerk.
Hij wordt nu gevoed via een US-8-150w met "PoE" op "24V-Passive".
Als ik de Port een power cycle geef vanuit de Controller gaat de UVC-G3 herstarten en hoor ik hem een paar keer "knipperen".

Iemand enig idee?

EDIT:
Na wederom een herstart zie ik hem wel in de Controller bij Clients alleen bij IP-adres staat "-"
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar kan je wel een waarschuwing geven: denk eraan dat passive 24V altijd stroom levert. Dus meteen als je de camera uit trekt (en niet er terug aansluit), pas dan weer meteen de switch aan naar PoE(+) i.p.v. passive 24V. Want als je per ongeluk een PC of wat dan ook aansluit terwijl passive PoE aan staat blaas je gegarandeerd dat aangesloten apparaat op.

• makooy
RobertMe schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:44:
[...]

Ik kan je niet helpen met je vraag, maar kan je wel een waarschuwing geven: denk eraan dat passive 24V altijd stroom levert. Dus meteen als je de camera uit trekt (en niet er terug aansluit), pas dan weer meteen de switch aan naar PoE(+) i.p.v. passive 24V. Want als je per ongeluk een PC of wat dan ook aansluit terwijl passive PoE aan staat blaas je gegarandeerd dat aangesloten apparaat op.
Thanks voor de waarschuwing!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-03 13:49
jzoin2 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:49:

Ik heb beide. :) Ik heb een Elsinga netwerk wat 2.4+5 doet en een apart Elsinga-5G netwerk wat alleen 5 doet. Ik kan dus kiezen voor maximale dekking of maximale snelheid.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, AC2E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Gisteravond ging mijn local Lan down en was de UDM-pro alleen 4G bereikbaar. Na wat testen blijkt dat SFP lan-poort op de UDM het spontaan begeven heeft.

Is er emand die daar ervaring mee heeft, of dit online vaker is tegen gekomen?
elsinga schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:06:
[...]

Ik heb beide. :) Ik heb een Elsinga netwerk wat 2.4+5 doet en een apart Elsinga-5G netwerk wat alleen 5 doet. Ik kan dus kiezen voor maximale dekking of maximale snelheid.
Xbeam 2.4+5G combi WiFi ;-) Met een oude iPhoneX, roaming Werkt overal prima. Ik heb alleen 1 inwall-AC in een slaap kamer waar broadcast verkeer niet werkt. Daar kan ik de radio en Apple home kit apparaten niet vinden. Maar die inwall doet wel meer vreemde dingen zo wil hij ook alleen maar op fdx100 verbinden omdat de tv een fdx100 eth heeft die aan de inwall hangt.
Alleen daarvoor ga ik hem niet vervangen.

[Voor 97% gewijzigd door xbeam op 29-03-2020 16:26]

Lesdictische is mijn hash#

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:32

zeroday

Dream within a dream

jzoin2 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:49:

Configuratie-technisch doe ik het zelf op 1 netwerk en voor mijn gasten een open netwerk als gast
zo heb ik nooit meer problemen dat roaming door het huis fout gaat. Er is hier maar 1 machine snel die 3x3 doet en die hangt beneden aan een AC Pro . iedereen blij .. Enige wat je niet moet doen is je controller upgraden tijdens een thuiswerk sessie ;) dan verlies je even je verbinding(en). ;-)

There are no secrets, only information you do not yet have

zeroday schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:49:
[...]

Configuratie-technisch doe ik het zelf op 1 netwerk en voor mijn gasten een open netwerk als gast
zo heb ik nooit meer problemen dat roaming door het huis fout gaat. Er is hier maar 1 machine snel die 3x3 doet en die hangt beneden aan een AC Pro . iedereen blij .. Enige wat je niet moet doen is je controller upgraden tijdens een thuiswerk sessie ;) dan verlies je even je verbinding(en). ;-)
Is dat niet te ondervangen door network connectivity monitoring uit te zetten. Of als je mesh of wireless uploads gebruikt je ssid Broadcasting default aan te zetten in de config properties ?

https://help.ubnt.com/hc/...he-config-properties-File

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-03 21:18
Weet niet of ik hier helemaal juist zit, maar misschien weten jullie wel de oplossing. Ik ben maandagavond overgestapt van een Amplifi router naar een UDM(non-pro) installatie ging soepel en zoals verwacht, op wat kleine dingen na. Ik kan sindsdien niet meer bij mijn Raspberry Pi's komen. De UDM heeft wel een ander subnet dan de UDM heeft. Nu heb ik een 2e netwerk gemaakt met hetzelfde subnet als de Amplifi had, maar nog steeds kan ik er niet bij. Weet iemand hier de oplossing voor?
Ik wil het liefst alles doen zonder de Pi's opnieuw te hoeven installeren.
Ik zie de Pi's wel in de UDM en daar hebben ze nog steeds dezelfde IP adressen als op de Amplifi.
Als jullie meer info nodig zijn hoor ik het graag.

PV Output

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-03 15:47
MadMax12 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:11:
Weet niet of ik hier helemaal juist zit, maar misschien weten jullie wel de oplossing. Ik ben maandagavond overgestapt van een Amplifi router naar een UDM(non-pro) installatie ging soepel en zoals verwacht, op wat kleine dingen na. Ik kan sindsdien niet meer bij mijn Raspberry Pi's komen. De UDM heeft wel een ander subnet dan de UDM heeft. Nu heb ik een 2e netwerk gemaakt met hetzelfde subnet als de Amplifi had, maar nog steeds kan ik er niet bij. Weet iemand hier de oplossing voor?
Ik zie de Pi's wel in de UDM en daar hebben ze nog steeds dezelfde IP adressen als op de Amplifi.
Gebruikt je pi dhcp? If so, dan moet ie vanzelf een IP in de goeie range krijgen.

Wat bedoel je met een 2e netwerk? op een ander VLAN?

• MadMax12
De pi zou zover ik weet gewoon gebruikt moeten maken van de DHCP van de router. Zijn geen DHCP servers.

Ik heb idd een VLAN gemaakt met hetzelfde subnet als de oude router.

PV Output

• SpamPimp
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:55
MadMax12 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:11:
Heb je de Pi's al eens opnieuw gestart?

• MadMax12
@SpamPimp Opnieuw opgestart door even kort van het stroom te halen, maar ook al langer van het stroom af gehad in de hoop dat dit iets uit zou halen.

PV Output

• SpamPimp
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:55
Oké, gezien dat het enkel je Pi's lijken te zijn, denk dat het in het OS van deze apparaten zit. Probeer, indien mogelijk, een monitor te koppelen en kijk dan eens naar de DHCP (en renew . Mogelijk weigeren ze het nieuwe IP-adres aan te nemen. Dat zou normaliter bij een herstart wel moeten gebeuren.

code:
1
sudo dhclient -v
of
code:
1
sudo dhclient -v -r

Mocht dit het geval zijn, dan zijn we volgens mij wel offtopic bezig en is het misschien handiger om een nieuw topic aan te maken.

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 23:18
LigeTRy schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:29:
[...]

Daar was ik al bang voor, hoeveel configuratiemogelijkheden heeft de IDS/IPS? kan ik er een bepaalde poort uit filteren bijvoorbeeld? IDS is geen dealbreaker, als ik het echt graag wil zal ik wel suricata op m'n server draaien oid, al mijn verkeer zal toch langs de switch gaan die daar komt te liggen

IPS heeft beperkte instelmogelijkheden. Het is, naar mijn idee, vooral 'wel leuk'. Echter merk ik bij mijn 100/100 en de standaard USG dat die bij zware belasting wel eens flink wil inkakken. Ik heb het dus weer uitgezet.

• MadMax12
SpamPimp schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:02:
Oké, gezien dat het enkel je Pi's lijken te zijn, denk dat het in het OS van deze apparaten zit. Probeer, indien mogelijk, een monitor te koppelen en kijk dan eens naar de DHCP (en renew . Mogelijk weigeren ze het nieuwe IP-adres aan te nemen. Dat zou normaliter bij een herstart wel moeten gebeuren.

code:
1
sudo dhclient -v
of
code:
1
sudo dhclient -v -r

Mocht dit het geval zijn, dan zijn we volgens mij wel offtopic bezig en is het misschien handiger om een nieuw topic aan te maken.
Ga ik proberen. Even een HDMI kabel opzoeken.
Ik had gehoopt door een netwerk te maken met hetzelfde subnet de pi’s te kunnen benaderen. Vandaar ook dat ik het hier geplaatst had. We gaan puzzelen vandaag.

PV Output

• Till Wura
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-04 11:13
Na wekenlang prullen met de wifi heb ik gisteren eens deze Amplifi geinstalleerd: https://www.coolblue.be/n...fi-hd-multiroom-wifi.html

Met het basis station alleen haal ik op bepaalde plaatsen nu 2x en op de bovenverdieping zelfs 3x de snelheid. Super dus!

Voor de 2 uitbreidingen, volgens de app zitten ze nog net binnen bereik van het basisstation maar zou ik die dichter moeten plaatsen. Ze zitten namelijk al op 6m (+1 muur) en 8m (+1 muur en 1 verdiep).
Moeten deze echt zo dicht zitten bij het station, het nut ontgaat me dan een beetje aangezien de dekking van het station zelf eigenlijk al veel verder gaat.
Trolololo schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:59:
Na wekenlang prullen met de wifi heb ik gisteren eens deze Amplifi geinstalleerd: https://www.coolblue.be/n...fi-hd-multiroom-wifi.html

Met het basis station alleen haal ik op bepaalde plaatsen nu 2x en op de bovenverdieping zelfs 3x de snelheid. Super dus!

Voor de 2 uitbreidingen, volgens de app zitten ze nog net binnen bereik van het basisstation maar zou ik die dichter moeten plaatsen. Ze zitten namelijk al op 6m (+1 muur) en 8m (+1 muur en 1 verdiep).
Moeten deze echt zo dicht zitten bij het station, het nut ontgaat me dan een beetje aangezien de dekking van het station zelf eigenlijk al veel verder gaat.
Welkom in de wondere wereld van mesh. Wat je nu hebt is precies waarom mesh "niet werkt". De extra punten moeten immers op een plek staan met nog steeds een goed (/uitstekend) bereik naar het vorige mesh punt. Want anders heb je al een langzame verbinding tussen dr mesh punten en zul je uiteraard nooit een snellere verbinding krijgen vanaf het "al langzame punt".

Mesh werkt misschien dan weer wel leuk in Amerika. Gipswandjes en klaar. Daar gaat wifi wel doorheen. Maar muren zijn hier over het algemeen iets dikker met als gevolg dat je bereik inderdaad meteen flink afneemt en je achter elke muur een punt mag bijplaatsen. Daarom ook nog steeds het advies: plaats gewoon access points met een kabel.

• Till Wura
RobertMe schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:12:
[...]

Welkom in de wondere wereld van mesh. Wat je nu hebt is precies waarom mesh "niet werkt". De extra punten moeten immers op een plek staan met nog steeds een goed (/uitstekend) bereik naar het vorige mesh punt. Want anders heb je al een langzame verbinding tussen dr mesh punten en zul je uiteraard nooit een snellere verbinding krijgen vanaf het "al langzame punt".

Mesh werkt misschien dan weer wel leuk in Amerika. Gipswandjes en klaar. Daar gaat wifi wel doorheen. Maar muren zijn hier over het algemeen iets dikker met als gevolg dat je bereik inderdaad meteen flink afneemt en je achter elke muur een punt mag bijplaatsen. Daarom ook nog steeds het advies: plaats gewoon access points met een kabel.
Tja, AP’s met kabel zijn geen optie om te trekken.
Powerlines ook niet want ik haal er max. 56mbps uit.

Nu connecteren de ‘dongles’ met het basis station, misschien als ik ze beter plaats dat het dongle -> dongle -> station kan worden en zo het iets sterker kan maken. Ik kan het maar proberen :)

En anders retour zeker? Best tevreden over het station eigenlijk.

• MadMax12
@Trolololo Volgens mij is het wel mogelijk dat de losse elementen een multihop maken. Dit is volgens mij een optie in de Amplifi app. Dit had ik in een oude situatie ook. Alleen ik heb deze toen ingeruild voor 3 Amplifi HD routers omdat ik wel UTP door het heb liggen. Dit ging al stukken beter.

PV Output

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

xbeam schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:02:
[...]

Is dat niet te ondervangen door network connectivity monitoring uit te zetten. Of als je mesh of wireless uploads gebruikt je ssid Broadcasting default aan te zetten in de config properties ?

https://help.ubnt.com/hc/...he-config-properties-File
geen idee. In principe verliest de AP even de verbinding met de controller bij een controller update. Datzelfde heb je met het updaten van een switch, dan verlies je ook even je netwerk verbindingen.

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

RobertMe schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:12:
[...]

Welkom in de wondere wereld van mesh. Wat je nu hebt is precies waarom mesh "niet werkt".
Moet dat wel kunnen. Een buurman van mij hetzelfde probleem. Wil op zolder internet, maar heeft geen kabel bij de bouw ernaar toe laten aanleggen. (ik wel) .. hij doet het nu met een Powerline verbinding. Dat werkt. alleen toen kreeg hij een probleem dat de Chromecast elke keer de verbinding verliest, wat weer werd veroorzaakt door de verschillende AP's die hij heeft (geen unifi) waardoor alleen het gebruik van verschillende SSID's het probleem kon oplossen om het hoppen tegen te gaan ;)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:25
WouterG schreef op zondag 26 mei 2019 @ 22:36:
[...]

Staat "Automatically Optimize Network and Wi-Fi performance" uit? Dat inschakelen leverde bij mij een hoop problemen op (devices die niet meer connecten o.a. de apple watch) en staat nu weer uit.
Ik denk dat deze quote bericht het antwoord is op mijn probleem (hoop ik thans).
Ik had afgelopen vrijdag heel veel moeite om mijn Apple Watch te upgraden. Uiteindelijk heb ik mijn iPhone op hotspot gezet en via mijn 4G de 440MB binnen gehaald. Mijn Apple Watch bleef maar aangeven dat ie niet kon connecten met mijn Wifi en Dat het wachtwoord incorrect was (zelfs als ik het via mijn iPhone deelde).

Nu even gekeken en ik heb inderdaad Automatically bla bla performance aan staan. Is dit nog steeds met de meest recente controller firmware zo'n drama feature? Alle andere wifi devices zijn gewoon verbonden (Sonos, ESP32/8086, iPhones iPads MacBooks etc) Alleen mijn Apple Watch wil maar niet verbinden.

Edit: ik kom net thuis, wijziging doorgevoerd en ja! Mijn Apple Watch is weer verbonden. Dat vinkje blijft dus uit bij mij.

[Voor 6% gewijzigd door iMars op 26-03-2020 17:01]

Koop hier mijn P1 reader :)

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:52
instellingen ips kan je best goed tweaken alleen even in classic modus zetten

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:57
Dit is een beetje een longshot (en het topic is er niet echt voor bedoelt sorry, maar mijn kans is hier het grootst denk ik)

Ik heb interesse in een nanoHD skin (zwart), maar die dingen kosten +/- €60 voor 3 stuks. Ik heb er maar 1 nodig uiteraard. Zit hier toevallig iemand opgescheept met skins omdat hij er wel 3 gekocht heeft? Óf, zijn er nog meer mensen geïnteresseerd in slechts 1 exemplaar?
pricewatch unsorted: Ubiquiti Networks nanoHD cover - Black (3-pack) (nHD-cov...

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Zal wel niet maar mDNS werkt niet lekker met mijn Ikea hub, verliest gaan verbinding en resetten heeft dan geen nut. Na een ochtendt rommelen kwam ik er achter dat dit het probleem was. Maar weet iemand of het mogelijk is om in mDNS en IP uit te sluiten?

Kan dit via een UniFi switch? Heb ik meteen een mooie reden er één aan te schaffen :D

[Voor 15% gewijzigd door Toppe op 27-03-2020 08:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Till Wura
MadMax12 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:37:
@Trolololo Volgens mij is het wel mogelijk dat de losse elementen een multihop maken. Dit is volgens mij een optie in de Amplifi app. Dit had ik in een oude situatie ook. Alleen ik heb deze toen ingeruild voor 3 Amplifi HD routers omdat ik wel UTP door het heb liggen. Dit ging al stukken beter.
Heeft weinig veranderd, inmiddels is het al terug retour gestuurd.
Misschien moet ik het toch echt overwegen om 20cm door het beton te boren en een UTP te trekken direct van de modem, dan kan ik er een AP-AC-Pro op plaatsen die ik nog heb liggen.

Helaas kom ik dan net uit naast mijn bed en naar straling toe ben ik mentaal niet overtuigd dat dit 0 effect heeft :9 Aan de andere kant slaap ik nu ook wel boven de modem in de garage.
Het zal wel tussen mij oren zitten :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47

B2

wa' seggie?

Vandaag mijn Switch Flex Mini binnen gekregen. Klopt het dat deze (nog) geen port aggregation ondersteund?
Normaal gebruik ik altijd 2xGbit tussen switches, maar bij de Mini is dit niet aanklikbaar...

Acties:
  • +1Henk 'm!
B2 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:14:
Vandaag mijn Switch Flex Mini binnen gekregen. Klopt het dat deze (nog) geen port aggregation ondersteund?
Normaal gebruik ik altijd 2xGbit tussen switches, maar bij de Mini is dit niet aanklikbaar...
Klopt..

Verder ook geen STP, weet ook niet of UI dat gaat maken/mogelijk is. Ze gaven in een forumpost aan dat dit toch alleen maar als switch voor end-devices zou moeten worden gebruikt. (beetje vage reactie)
Tevens zijn de custom-profiles, 802.1x en LLDP-MED niet beschikbaar.

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 23:18
Toppe schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 08:50:
Zal wel niet maar mDNS werkt niet lekker met mijn Ikea hub, verliest gaan verbinding en resetten heeft dan geen nut. Na een ochtendt rommelen kwam ik er achter dat dit het probleem was. Maar weet iemand of het mogelijk is om in mDNS en IP uit te sluiten?

Kan dit via een UniFi switch? Heb ik meteen een mooie reden er één aan te schaffen :D
Wat is je set-up verder? Ik heb geen Tradfri, maar wel Hue en Google CC/Home op een los IoNet. Dit via Switch, AP en USG, en dat werkt prima.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Cyleo schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:11:
[...]

Wat is je set-up verder? Ik heb geen Tradfri, maar wel Hue en Google CC/Home op een los IoNet. Dit via Switch, AP en USG, en dat werkt prima.
USG en een tp link switch....

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

ed1703 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:46:
[...]

Klopt..

Verder ook geen STP, weet ook niet of UI dat gaat maken/mogelijk is. Ze gaven in een forumpost aan dat dit toch alleen maar als switch voor end-devices zou moeten worden gebruikt. (beetje vage reactie)
Tevens zijn de custom-profiles, 802.1x en LLDP-MED niet beschikbaar.
je zou eens moeten kijken wat voor netwerk chipset erin zet, dat geeft ook vaak aan wat voor functies er beschikbaar zijn via de SDK

zeroday schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:10:
[...]

je zou eens moeten kijken wat voor netwerk chipset erin zet, dat geeft ook vaak aan wat voor functies er beschikbaar zijn via de SDK
Mja, eens.. ik vind alleen de keuze voor geen STP wel een ding. De rest zal mij als tv-meubel-switch of een enkele desktop waarop je netwerk wilt hebben, aardig jeuken. Dat kun je ook niet verwachten voor die prijs.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ed1703 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:20:
[...]

Mja, eens.. ik vind alleen de keuze voor geen STP wel een ding. De rest zal mij als tv-meubel-switch of een enkele desktop waarop je netwerk wilt hebben, aardig jeuken. Dat kun je ook niet verwachten voor die prijs.
Zet je STP toch aan op je core switch. Het is een wegmoffel switch van een paar tientjes.

#team_UTC+1

Ethirty schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:32:
[...]

Zet je STP toch aan op je core switch. Het is een wegmoffel switch van een paar tientjes.
Yep, maar ik heb zo m'n persoonlijke voorkeuren qua opbouw van een netwerk ;)

De API is het trouwens niet eens met de bewering dat hij geen STP doet.
"stp_priority": "32768",
"stp_version": "rstp",

Maar ik begreep al dat er het eea niet helemaal klopt met de gepresenteerde informatie over deze switch in de Unifi Controller.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik lees her en der verhalen dat de AC-AP alleen horizontaal signaal verzenden? In mijn nieuwbouwhuis 200m2, had ik op de onderstaande gepland, nu twijfel ik over het bereik van de access points aangezien ik ze niet aan het plafond kan ophangen.

-bgg een IW-HD bij de TV en AC-AP LR in meterkast
-1e etage AC-AP LR aan de wand van een slaapkamer
-zolder AC-AP aan het plafond

Het liefst zou ik overal met In-Wall werken, maar ik vermoed dat de dekking dat niet voldoende zal zijn, voornamelijk op de eerste etage. Wat is jullie idee?

Zie tekeningen hieronder
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 35% gewijzigd door shoombak op 29-03-2020 14:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-03 21:27
Kunnen bij de Unifi Gen 2 switches wel een PoE poort uitgeschakeld worden op een bepaald tijdstip? (ik heb nu Gen 1)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:20
Ik ben ook aan het kijken naar een uitbreiding van het netwerk achterin huis, hoe bevalt de AC Mesh? Wij hebben boven in onze slaapkamer matig internet en buiten in de tuin überhaupt géén internet. De situatie is als volgt:
- We hebben een uitbouw van 3,6 meter op de benedenverdieping, daarboven (zonder de 3,6 meter uitbouw) zit onze slaapkamer. Achter de slaapkamer zit dus 3,6 meter plat dak.
- Tuin is plm. 9 meter diep, wij willen het liefst t/m het einde internet hebben, maar moeten in ieder geval gelijk buiten internet hebben omdat we daar vaak lekker in het ochtendzonnetje zitten 8)
- Er staat een UDM voor in huis, die moet 14 meter afstand overbruggen om in de tuin te komen. Dat redt hij dus niet, waarschijnlijk doordat de buitenmuur het signaal blokkeert. Zowel op 2,4GHz als op 5,0GHz hebben we geen bereik.
- Er hangt een IW boven op zolder, zijn we erg tevreden mee.
- Er hangt een Unifi 8-poorts PoE switch in de meterkast en er loopt een kabel naar de slaapkamer toe die ik ook naar buiten toe kan leiden (moet ik alleen een klein gaatje boren in de muur voor de kabel).

Volgens mij hebben we twee opties:
1. Een AC Mesh buiten monteren, boven de keuken, bij de slaapkamer. Tot aan achter in de tuin zou het dan plm. 13 meter zijn, maar omdat het buiten is verwacht ik veel minder storing. Hij moet dan gebruikt worden als extra AP binnen het netwerk (het derde AP, in totaal).
2. Een AC IW binnen (tegen de buitenmuur of vlak daarbij) ophangen, in de slaapkamer dus. Dit geeft volgens mij meer risico op slecht bereik als we buiten zijn, binnen verwacht ik eigenlijk niet een veel beter resultaat dan wanneer we een AC Mesh buiten ophangen.

Zie ik iets over het hoofd? De ethernet aansluitingen van de IW vind ik niet belangrijk in de slaapkamer. Ik neig daardoor naar de AC Mesh omdat ik dan volgens mij het beste van twee werelden heb t.o.v. de huidige situatie: best mogelijke bereik buiten, beter bereik in de slaapkamer en mogelijk ook nog wat versterkt signaal in de keuken zelf (hoewel het daar qua bereik goed lijkt te zijn). De AC Mesh hangt wel tegen de muur aan, niet verdekt onder een afdak dus zal wel goed tegen weersinvloeden moeten kunnen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-03 09:47
shoombak schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:35:
Ik lees her en der verhalen dat de AC-AP alleen horizontaal signaal verzenden? In mijn nieuwbouwhuis 200m2, had ik op de onderstaande gepland, nu twijfel ik over het bereik van de access points aangezien ik ze niet aan het plafond kan ophangen.

Het liefst zou ik overal met In-Wall werken, maar ik vermoed dat de dekking dat niet voldoende zal zijn, voornamelijk op de eerste etage. Wat is jullie idee?

Zie tekeningen hieronder

***members only***
Ik heb zelf geen ervaring met de InWalls, maar de plaatsing van de access points lijkt mij wel OK. Enkel het access point in de meterkast heeft niet veel zin, tenzij je echt goede wifi in het toilet wilt ;-) Kan je dit access point niet verplaatsen naar de keuken, waar wifi waarschijnlijk belangrijker is?

Dat de AP's enkel horizontaal uitstralen is onzin, de radiation patterns kan je hier terugvinden: https://help.ubnt.com/hc/...ntenna-Radiation-Patterns

Acties:
  • +1Henk 'm!
Arjan90 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:35:
Ik ben ook aan het kijken naar een uitbreiding van het netwerk achterin huis, hoe bevalt de AC Mesh? Wij hebben boven in onze slaapkamer matig internet en buiten in de tuin überhaupt géén internet.
Hou het simpel en hang gewoon een AC Mesh aan de buitenkant van je huis = KLAAR!!! d:)b

Ik heb hier zoveel glas en dikke muur meuk dat die AC Mesh niet naar binnen kan stralen en de basic 2x2 In-Wall niet naar buiten toe kan stralen! :D :P
De situatie is als volgt:
- We hebben een uitbouw van 3,6 meter op de benedenverdieping, daarboven (zonder de 3,6 meter uitbouw) zit onze slaapkamer. Achter de slaapkamer zit dus 3,6 meter plat dak.
- Tuin is plm. 9 meter diep, wij willen het liefst t/m het einde internet hebben, maar moeten in ieder geval gelijk buiten internet hebben omdat we daar vaak lekker in het ochtendzonnetje zitten 8)
- Er staat een UDM voor in huis, die moet 14 meter afstand overbruggen om in de tuin te komen. Dat redt hij dus niet, waarschijnlijk doordat de buitenmuur het signaal blokkeert. Zowel op 2,4GHz als op 5,0GHz hebben we geen bereik.
- Er hangt een IW boven op zolder, zijn we erg tevreden mee.
- Er hangt een Unifi 8-poorts PoE switch in de meterkast en er loopt een kabel naar de slaapkamer toe die ik ook naar buiten toe kan leiden (moet ik alleen een klein gaatje boren in de muur voor de kabel).
Maak effe een plattegrond voor dit soort dingen, maar eerlijk gezegd ben je er al als je gewoon ervoor zorgt dat UAP's voor binnen lekker binnen blijven en UAP's voor buiten gewoon buiten hangen :)
Volgens mij hebben we twee opties:
1. Een AC Mesh buiten monteren, boven de keuken, bij de slaapkamer. Tot aan achter in de tuin zou het dan plm. 13 meter zijn, maar omdat het buiten is verwacht ik veel minder storing. Hij moet dan gebruikt worden als extra AP binnen het netwerk (het derde AP, in totaal).
2. Een AC IW binnen (tegen de buitenmuur of vlak daarbij) ophangen, in de slaapkamer dus. Dit geeft volgens mij meer risico op slecht bereik als we buiten zijn, binnen verwacht ik eigenlijk niet een veel beter resultaat dan wanneer we een AC Mesh buiten ophangen.

Zie ik iets over het hoofd? De ethernet aansluitingen van de IW vind ik niet belangrijk in de slaapkamer. Ik neig daardoor naar de AC Mesh omdat ik dan volgens mij het beste van twee werelden heb t.o.v. de huidige situatie: best mogelijke bereik buiten, beter bereik in de slaapkamer en mogelijk ook nog wat versterkt signaal in de keuken zelf (hoewel het daar qua bereik goed lijkt te zijn). De AC Mesh hangt wel tegen de muur aan, niet verdekt onder een afdak dus zal wel goed tegen weersinvloeden moeten kunnen.
Geloof me dat kan die! d:)b

8) :*) O+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

nero355 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:50:
[...]

Hou het simpel en hang gewoon een AC Mesh aan de buitenkant van je huis = KLAAR!!! d:)b

Ik heb hier zoveel glas en dikke muur meuk dat die AC Mesh niet naar binnen kan stralen en de basic 2x2 In-Wall niet naar buiten toe kan stralen! :D :P

[...]

Maak effe een plattegrond voor dit soort dingen, maar eerlijk gezegd ben je er al als je gewoon ervoor zorgt dat UAP's voor binnen lekker binnen blijven en UAP's voor buiten gewoon buiten hangen :)

[...]

Geloof me dat kan die! d:)b

[Afbeelding: Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!]
8) :*) O+
Ben benieuwd. Die van mij kan elk moment geleverd worden :+

Acties:
  • +2Henk 'm!
lolgast schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 08:06:
Dit is een beetje een longshot (en het topic is er niet echt voor bedoelt sorry, maar mijn kans is hier het grootst denk ik)

Ik heb interesse in een nanoHD skin (zwart), maar die dingen kosten +/- €60 voor 3 stuks. Ik heb er maar 1 nodig uiteraard. Zit hier toevallig iemand opgescheept met skins omdat hij er wel 3 gekocht heeft? Óf, zijn er nog meer mensen geïnteresseerd in slechts 1 exemplaar?
pricewatch unsorted: Ubiquiti Networks nanoHD cover - Black (3-pack) (nHD-cov...
Ik heb er 1tje over

Acties:
  • +3Henk 'm!
/Late reactie, maar mogelijk leerzaam voor iemand die in de toekomst ermee aan de slag gaat :
harm12nl schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:37:
Hi medeTweakers. Ik zou graag gebruik maken van jullie uitgebreide kennis m.b.t. Unifi AP's. Ik heb nu 1 AP hangen, zelf ingesteld met gastnetwerk, kanalen handmatig e.d. redelijk basic dus maar ik kom daar prima mee uit de voeten. Zeer tevreden over dit merk maar voor het mooie is 1 niet voldoende is ons nieuwbouwhuis van 2019 :)

Situatie
Ik heb nu 1 Ubiquiti UniFi AP-AC LITE hangen aan de muur op ca 2 meter hoogte in de hal onderaan de trap op de begane grond (zie afbeelding). Achteraf had ik hem beter aan het plafond en wellicht zelfs in de kamer kunnen hangen maar dat kan ik nu helaas niet meer veranderen :)

Wifi doet het prima maar het is erg druk hier op de 2,4ghz dus ik wil meer overschakelen naar de 5ghz. Op de 5ghz haal ik op de hele beneden verdieping mijn volle internetsnelheid. Voor zover geen problemen :)

Op de slaapkamers heb ik meer moeite en daalt de snelheid flink (naar ca 10% van de snelheid die ik beneden haal) op zowel de 2,4ghz als de 5ghz. Vandaar dat ik hier een extra AP wil installeren op de eerste verdieping. Deze komt op de overloop, aan het plafond (zie afbeelding). Ze hangen dus ongeveer 4 meter schuin boven elkaar in deze situatie.

***members only***

Mijn vragen
1. Is het 'erg' dat ze zo dicht bij elkaar hangen? Of maakt dat met de juiste afstelling niet uit.

2. Koop ik nog een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE voor aan het plafond op de eerste verdieping, of is het beter om een Ubiquiti UniFi AC In-Wall te kopen voor beneden aan de muur en de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE dan naar de 1e verdieping te plaatsen? Of maakt dit (te) weinig uit en is 2x een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE prima?

Alvast bedankt voor jullie reacties en het meedenken d:)b
Je zou beter een In-Wall of normale UAP op de muur aan de Woonkamer kant kunnen zetten of gewoon aan de lange rechte muur rechts, maar dat zal uiteraard van het aantal aansluitingen afhangen of dat ook echt zo kan! :)

Verder kan je beter op de eerste verdieping aan elke kant ervan één accesspoint ophangen of één daarvan op zolder ophangen, zodat elke verdieping voor de helft beide verdiepingen dekt ;)

Als je dan 2.4 GHz op Low zet en 5 GHz op High dan zit je vaak standaard al helemaal goed qua overlapping van de accesspoints en heb je prima roaming!
harm12nl schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:26:
Ik zou eventueel wel een In Wall kunnen plaatsen op de plek van de groene pijl en de Lite uit de hal verwijderen en op de 1e verdieping plaatsen. De In Wall komt dan echter wel op 30cm hoogte gezien de huidige loze leiding die daar nu zit naast een stopcontact. Maakt dat nog iets uit? Voor mijn gevoel spreid ik dan wel meer de wifi verbinding en heb ik er in de tuin wellicht ook meer profijt van (zit ik niet zo heel veel maar in de zomer wellicht wel lekker)..

Dit is echter wel mijn 'gevoel' en wellicht maakt het feitelijk geen snars uit..
***members only***
Frank-NL schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:53:
Dat is precies de plek waar je zo'n ding wil hebben, dus zou ik doen. Heb hem ook op een dergelijke plek zitten en overal goede 5G in die ruimte (en daarbuiten).
Dat is niet de juiste plek op basis van de "vlindervleugels" straalpatronen van zowel de schotel UAP's als de In-Wall modellen ;)

En de dekking in de tuin is afhankelijk van de muur en/of eventueel glas die je tussen de woonkamer en de tuin hebt!
DennusB schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:17:
Sowieso een kleine tip, je kan 2.4 & 5 GHz prima op dezelfde SSID zetten hoor. Je client kiest wel wat ie nodig heeft (of gebruik band-steering)
Doe maar niet, want vaak erg buggy gebleken op sommige Clients :-(
Caeruleus schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:23:
Ik heb die van mij (Had zo'n 3-pack van vroeger) voor € 30 per stuk verkocht een jaar geleden of zo en dat is toch weer € 360 in jouw geval waarmee je een leuk netwerkje kan bouwen! :*)

Hopelijk heb je ze alleen niet tegen een hogere prijs ingekocht ?! :+
xbeam schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 07:34:
Gisteravond ging mijn local Lan down en was de UDM-pro alleen 4G berijdbaar.
Kinky UDM man! :+
Xbeam 2.4+5G combi WiFi ;-) Met een oude iPhoneX, roaming Werkt overal prima. Ik heb alleen 1 inwall-AC in een slaap kamer waar broadcast verkeer niet werkt. Daar kan ik de radio en Apple home kit apparaten niet vinden. Maar die inwall doet wel meer vreemde dingen zo wil hij ook alleen maar op fdx100 verbinden omdat de tv een fdx100 eth heeft die aan de inwall hangt.
Alleen daarvoor ga ik hem niet vervangen.
[Afbeelding]
RMA met dat ding!

Ik kan hier overal multicasten zonder enig gezeik over 3 In-Wall units heen waar nog een switch via PoE achter hangt, terwijl ze zelf via PoE+ worden gevoed over CAT5e kabels heen die nog in het huis lagen!
SpamPimp schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:24:
Heb je de Pi's al eens opnieuw gestart?
MadMax12 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:33:
@SpamPimp Opnieuw opgestart door even kort van het stroom te halen, maar ook al langer van het stroom af gehad in de hoop dat dit iets uit zou halen.
Dat is een prachtige manier om corruptie te veroorzaken! :X :+
Toppe schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 08:50:

Spelen met IGMP Snooping en je komt er wel denk ik... :?

Weinig ervaring mee helaas :$
ed1703 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:46:
Yep, maar ik heb zo m'n persoonlijke voorkeuren qua opbouw van een netwerk ;)
Tell me more please :)
shoombak schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:35:

Zie tekeningen hieronder

***members only***
Zie het verhaal waarmee ik deze reactie begon ;)

Opzich denk ik dat het wel goed komt met jouw opstelling op de manier die je in gedachten had, maar het zou dus ook ietsje anders kunnen afhankelijk van de mogelijkheden/wensen die je hebt :)

/EDIT :
Frank-NL schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:39:
Loze leidingen zitten over het algemeen in een hoek van de kamer, zelden ergens in het midden. Dat het theoretisch niet de juiste plek is doet weinig af aan mijn ervaring uit de praktijk, namelijk een volledige goede dekking vanuit de hoek van de kamer. Je kan ook iemand een beetje teveel goed advies geven, straks laat hij een extra loze leiding slijpen omdat iemand op GoT vond dat het beter kon.
Doe niet zo raar! Dat zeg ik dus helemaal niet! :F

[Voor 3% gewijzigd door nero355 op 31-03-2020 23:44. Reden: Hoog W-T-F gehalte van een reactie op mijn reactie erbij toegevoegd!]

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• eenbrauw
  • Laatst online: 29-03 20:14
ik heb mijn issues al eerder gemeld in dit topic maar ik ben iets verder gekomen.
Ik ben bezig mijn gateway 3p te vervangen met de pro. Hiervoor heb ik de config van de Pro van de website van Xbeam gepakt. Deze config vervolgens gecleaned van alle <br> enties en bij "send vendor-class-identifier" alle "amp" verwijderd.
De nieuwe json opgeslagen en klaar gezet om op de controller server neer te zetten.

Allereerst de router gereset en daarna adopt in mijn controller. Pas daarna de custom config geladen. In de controller lijkt alles goed en is alles groen maar ik heb geen internet op mijn pc of op al mijn andere devices.
Als ik connect naar de router met Putty kan ik wel een ping of nslookup uitvoeren op de router zelf. De verbinding is er wel, maar internet wordt niet doorgegeven aan de rest van het netwerk.

Het vreemde is dat ik wel IPTV heb, ik kan wel TV kijken maar internet werkt niet. Zit er iets niet goed in de config die ik van de website heb geplukt?

Heeft iemand een suggestie hoe ik dit euvel kan oplossen?
eenbrauw schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:58:
Het vreemde is dat ik wel IPTV heb, ik kan wel TV kijken maar internet werkt niet. Zit er iets niet goed in de config die ik van de website heb geplukt?

Heeft iemand een suggestie hoe ik dit euvel kan oplossen?
Ik zou zeggen NAT staat uit :?

Wat zegt een traceroute/tracert of ping en nslookup vanaf je Client ?!

• mathias82
nero355 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:40:

Dat is niet de juiste plek op basis van de "vlindervleugels" straalpatronen van zowel de schotel UAP's als de In-Wall modellen ;)
Wat bedoel je daar juist mee? De "schotels" hebben toch helemaal geen vlindervleugel patroon, eerder een bol met een deuk in de "achterkant". De inwalls eigenlijk ook, met een kleine deuk in de zijkant afhankelijk van de frequentie / oriëntatie. Maar vlinderpatroon zie ik daar toch ook niet in. Zie https://help.ubnt.com/hc/...ntenna-Radiation-Patterns

• eenbrauw
  • Laatst online: 29-03 20:14
nero355 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:04:
[...]

Ik zou zeggen NAT staat uit :?

Wat zegt een traceroute/tracert of ping en nslookup vanaf je Client ?!
Ping geeft geen responds en nslookup ook niet. Tracert heb ik niet gedaan omdat DNS ook niks terug geeft.
Als ik in de controler in the WAN de settings update van DHCP naar PPOE met username/password "kpn" en de vlan van 6 dan krijg ik wel een dns reply maar geen ping responds. Dit is snel weer over want ik denk dat de config weer geforceerd wordt als ik dat doe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ergens wel zonde dat hij straks niet meer te zien is :+

mathias82 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:06:
Wat bedoel je daar juist mee? De "schotels" hebben toch helemaal geen vlindervleugel patroon, eerder een bol met een deuk in de "achterkant". De inwalls eigenlijk ook, met een kleine deuk in de zijkant afhankelijk van de frequentie / oriëntatie. Maar vlinderpatroon zie ik daar toch ook niet in. Zie https://help.ubnt.com/hc/...ntenna-Radiation-Patterns
Heel eerlijk gezegd is dat artikel gewoon bagger! :/

Deze pagina is ooit genoemd : https://www.wmd.ru/articl...napravlennosti-unifi.html
In deze reactie : yzf1kr in "[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"
En na heel veel vergelijken en prutsen met die Ubiquiti pagina ben ik erachter gekomen dat die twee gewoon hetzelfde vertellen, maar de Russische uitleg veel logischer is naar mijn mening! :)

Wat betreft het verschil UAP schotel vs. In-Wall : Het patroon van de In-Wall is wat vierkanter/rechthoekiger, maar uiteindelijk komt het op bijna hetzelfde neer! :Y)
eenbrauw schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:09:
Ping geeft geen responds en nslookup ook niet. Tracert heb ik niet gedaan omdat DNS ook niks terug geeft.
Dan schakel je die uit en tracert je naar een IP toe :?
Als ik in de controler in the WAN de settings update van DHCP naar PPOE met username/password "kpn" en de vlan van 6 dan krijg ik wel een dns reply maar geen ping responds. Dit is snel weer over want ik denk dat de config weer geforceerd wordt als ik dat doe.
Check de NAT settings van het VLAN waarin je zit! ;)

Voor de rest zou je eens in [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie kunnen rondkijken, want daar worstelt men wat meer met dat soort problemen :)
Toppe schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:15:
[Afbeelding]
Ergens wel zonde dat hij straks niet meer te zien is :+
Lekker hoor! d:)b

Wel effe 90 graden t.o.v. elkaar richten hé! :P O-) :+

[Voor 8% gewijzigd door nero355 op 29-03-2020 17:22]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@nero355 sowieso hier weer weg gehaald, morgen even kijken waar ik hem wil hebben. Nu eens kijken of we iets van roaming kunnen aanzetten

Toppe schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:28:
@nero355 sowieso hier weer weg gehaald, morgen even kijken waar ik hem wil hebben. Nu eens kijken of we iets van roaming kunnen aanzetten
Gewoon buiten late hangen! d:)b

Roaming zet je niet aan : Dat doet je Client :P

Je kan wel via Wireless Uplink werken, maar het gekke ding zal toch ergens vandaan zijn PoE stroom moeten halen dus dan kan je net zo goed een kabel trekken indien mogelijk...

We horen het wel! :+

• Toppe

Toppe

Oké ✅

nero355 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:30:
[...]

Gewoon buiten late hangen! d:)b

Roaming zet je niet aan : Dat doet je Client :P

Je kan wel via Wireless Uplink werken, maar het gekke ding zal toch ergens vandaan zijn PoE stroom moeten halen dus dan kan je net zo goed een kabel trekken indien mogelijk...

We horen het wel! :+
En dit dan? https://help.ubnt.com/hc/...662107-UniFi-Fast-Roaming

• mathias82
nero355 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:20:
[...]

Heel eerlijk gezegd is dat artikel gewoon bagger! :/

Deze pagina is ooit genoemd : https://www.wmd.ru/articl...napravlennosti-unifi.html
In deze reactie : yzf1kr in "[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"
En na heel veel vergelijken en prutsen met die Ubiquiti pagina ben ik erachter gekomen dat die twee gewoon hetzelfde vertellen, maar de Russische uitleg veel logischer is naar mijn mening! :)
Die patronen op de Russische pagina zijn voor de eerste generatie access points. Je kan die niet zomaar toepassen op de access points van de tweede en derde generatie. Op de Russische pagina verwijzen ze zelf naar de site van Ubiquiti voor de patronen van de tweede en derde generatie.

Ik weet niet waarom je het artikel op de Ubiquiti site "bagger" vindt, maar je kan er toch duidelijk de patronen zien? De meeste schotel access points zijn ze vrij omni, zowel horizontaal als verticaal, met bijna altijd een deuk in de achterkant van het access point (de kant die tegen het plafond komt). Als je het patroon in 3D zou visualiseren, zou het als een bol zijn met een deuk in de bol daar waar het access point tegen het plafond / de muur gemonteerd is.
Het enige nadeel is dat voor de meeste access points enkel de 5Ghz-patronen beschikbaar zijn. Voor 2.4Ghz weten we dus niet hoe de patronen zijn...

Acties:
  • +1Henk 'm!
Buggy meuk net als de meeste van dat soort features dus lekker uit laten staan! ;)
mathias82 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:33:
Die patronen op de Russische pagina zijn voor de eerste generatie access points. Je kan die niet zomaar toepassen op de access points van de tweede en derde generatie. Op de Russische pagina verwijzen ze zelf naar de site van Ubiquiti voor de patronen van de tweede en derde generatie.

Ik weet niet waarom je het artikel op de Ubiquiti site "bagger" vindt, maar je kan er toch duidelijk de patronen zien? De meeste schotel access points zijn ze vrij omni, zowel horizontaal als verticaal, met bijna altijd een deuk in de achterkant van het access point (de kant die tegen het plafond komt). Als je het patroon in 3D zou visualiseren, zou het als een bol zijn met een deuk in de bol daar waar het access point tegen het plafond / de muur gemonteerd is.
Het enige nadeel is dat voor de meeste access points enkel de 5Ghz-patronen beschikbaar zijn. Voor 2.4Ghz weten we dus niet hoe de patronen zijn...
Neem een groep van 10 mensen die tegenwoordig hier op GoT naar UniFi apparatuur op zoek zijn en laat ze die webpagina zien : Ik durf te wedden dat de meerderheid er geen bal van snapt! :P

Daarnaast heb ik dus de patronen van de In-Wall/AC Lite modellen vergeleken en komt het allemaal heel aardig met elkaar overeen en lijkt het patroon dus ook op die van de oude 2.4 GHz 2x2 UAP's ;)

Het enige wat echt ineens heel anders was : De AC Mesh, want twee richtantennes die je dus moet "knikken" t.o.v. elkaar!

• mathias82
nero355 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:38:

Neem een groep van 10 mensen die tegenwoordig hier op GoT naar UniFi apparatuur op zoek zijn en laat ze die webpagina zien : Ik durf te wedden dat de meerderheid er geen bal van snapt! :P
Dus? Die pagina is ook niet gemaakt voor de gemiddelde computerliefhebber, maar voor mensen die serieus met WiFi bezig zijn. Die zouden toch geen probleem mogen hebben met het lezen van die patronen...
nero355 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:38:
Daarnaast heb ik dus de patronen van de In-Wall/AC Lite modellen vergeleken en komt het allemaal heel aardig met elkaar overeen en lijkt het patroon dus ook op die van de oude 2.4 GHz 2x2 UAP's ;)
Hoe heb je die dan vergeleken? Heb je zelf metingen gedaan? Want de patronen zijn echt totaal anders. Hier zijn 2 screenshots uit Ekahua Pro (die meten zelf de patronen van alle access points).

Dit is van de oude AP-Pro:

Daar zie je inderdaad de "vlindervleugels" waar jij van spreekt

Dit is van de nieuwe UAP-AC-Pro:

Geen spoor meer van vlindervleugels

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Nu de AC-Mesh in de tuin hanen vanwege streaming media. Gister had ik geen enkele mogelijkheid om de Symfonisk speaker gekoppeld te krijgen via AirPlay op iPhone of HomePod. Nu met de mesh heb ik bijna sneller verbinding dan dat je kan knipperen. Wel gek want de WiFi ‘experience’ is constant ronde 80%. Nu 95% maar die 15% zou toch niet het verschil op leven of dood kunnen betekenen? Misschien tussen de 45% en 30% wellicht....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mathias82
Toppe schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:53:
Nu de AC-Mesh in de tuin hanen vanwege streaming media. Gister had ik geen enkele mogelijkheid om de Symfonisk speaker gekoppeld te krijgen via AirPlay op iPhone of HomePod. Nu met de mesh heb ik bijna sneller verbinding dan dat je kan knipperen. Wel gek want de WiFi ‘experience’ is constant ronde 80%. Nu 95% maar die 15% zou toch niet het verschil op leven of dood kunnen betekenen? Misschien tussen de 45% en 30% wellicht....
Niet teveel letten op die WiFi experience. Heb je het trouwens over de totale experience of die van een specifiek toestel?

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-03 19:18
@Toppe

Die WiFi experience werkt helaas nog steeds niet optimaal. Ik zou eerder kijken naar de rssi waarden in de controller. Op het moment dat een apparaat niet kan associaten (ivm te slecht ontvangst), kan het volgens mij de WiFi experience score ook niet verlagen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@mathias82 @dennisdennis12 de WiFi experience van het apparaat specifiek ;)

Maar goed, het werkt nu dus geen nutteloze uitgave :)

mathias82 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:46:
Dus? Die pagina is ook niet gemaakt voor de gemiddelde computerliefhebber, maar voor mensen die serieus met WiFi bezig zijn. Die zouden toch geen probleem mogen hebben met het lezen van die patronen...

[...]

Hoe heb je die dan vergeleken? Heb je zelf metingen gedaan? Want de patronen zijn echt totaal anders. Hier zijn 2 screenshots uit Ekahua Pro (die meten zelf de patronen van alle access points).

Dit is van de oude AP-Pro:
[Afbeelding]
Daar zie je inderdaad de "vlindervleugels" waar jij van spreekt

Dit is van de nieuwe UAP-AC-Pro:
[Afbeelding]
Geen spoor meer van vlindervleugels
Ik wil niet lullig doen, maar lees nou eens wat ik zeg :?

En leg eens deze afbeeldingen ernaast :
- https://help.ubnt.com/hc/...-_Summary_Plotupdated.png = AC Lite
- https://help.ubnt.com/hc/...ummary_Plot_-_5GHzrev.png = In-Wall

Dan zal je zien dat het helemaal niet zoveel met de oude 2.4 GHz UAP verschilt...

Is het patroon hetzelfde : Nee, natuurlijk niet!
Lijken ze op elkaar : Ja, absoluut!

That's it... :)

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee