[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.625 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
We value your feedback to better understand the needs of our users.

We're happy to introduce Ubiquiti Mission Critical to bring transparency and urgency into our communication with the Ubiquiti community. > https://critical.ui.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekvnz
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-01 08:27
Op verzoek van een tweakers lid heb ik de ac pro gekocht om een betere WiFi signaal te krijgen. Ik heb een Kpn glasvezel pakket. De WiFi van de experiabox v10a heb ik uitgezet. Het installeren geen eenvoudig en ik heb geen handmatige ip adressen of dhcp in moeten vullen. Nu vraag ik mijzelf af wat ik nog meer moet instellen of nakijken. Dingen die ik al gedaan heb zijn: firmware upgrade, 5ghz naar hoog uitzenden gezet, vht80 gekozen, bandsteering aangeklikt. Zijn er nog tips of tricks voor mij? Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rens-br schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:42:
Ga je nu in het Ubi topic iemand overhalen om de provider rommel te gebruiken? Schaam je! :+
Tja, ik heb nou eenmaal heel lang DrayTek xDSL modellen gebruikt en vind ze eigenlijk wel hele fijne apparaten gewoon! :)

Ik was echter effe vergeten dat :
wdebitewari schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 19:35:
Omdat de Draytek me minder firewalling opties geeft en ik geen admin daarop ben.
T-Mobile die dingen zwaar kreupel maakt met Custom T-Mobile Firmware... zoo zonde! :/
Cai schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 20:17:
Uiteraard kan ik de Draytek beheren. Ik doel dat de Draytek in de Ui alleen MAC spoofing op de Wan zijde ondersteund.
Op die fiets! :)
Als ik de switch in een andere kan poort van de Draytek stop, dan heeft dit toch geen ander MAC adres (van de Draytek) of wel?
Elke switchpoort heeft een eigen MAC adres!

Zie bijvoorbeeld : https://documentation.mer...ion/RSTP_on_the_MS_Switch ;)

Ik ben wel een beetje bang dat jij echt het adres van de Router Interface hebt geblokkeerd, maar laten we daar effe niet van uitgaan...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekvnz
Mijn ac pro staat op een kastje in de gang en in de woonkamer wat 8 meter verderop is heb ik al geen volledig bereik meer. Kan mij niet voorstellen dat dit de kwaliteit is van het apparaat. Ik heb al wat met de instellingen zitten kijken maar zonder resultaat. Weet iemand wat ik verkeerd doe? Anders ga ik het retourneren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 13:43
@thekvnz
Wat bedoel je met volledig bereik, hoeveel rssi heb je?
Daarnaast is het beter om het ap aan het plafond te hangen en een line-of-sight verbinding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekvnz
dennisdennis12 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:01:
@thekvnz
Wat bedoel je met volledig bereik, hoeveel rssi heb je?
Daarnaast is het beter om het ap aan het plafond te hangen en een line-of-sight verbinding te hebben.
Met mijn iPhone 11 Pro Max heb ik 2 streepjes bereik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_GX9rdYLhB6_AC8_q9dOeY5Cjc=/f/image/ArZPvZJ5UEBf2hCbOU0HYdBO.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Wat zijn de radio instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekvnz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9JY8Ou4QWZvTvWzdl5sZWuXmz0=/f/image/oeyoN2d18CHG0gcarXpsouq6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Dan ligt het echt aan de plaatsing van het ap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:10

Toppe

Oké ✅

Wellicht heeft iemand nog een idee, heb ondertussen m’n firewall regeltjes netjes ingesteld voor MQTT (alleen naar servers) en HTTP (80) naar mijn private LAN, waar ook de servers op zitten.

Ik heb één script draaien wat wat waardes via HTTP post naar de server doen die draait op 81. Ik heb dus netjes een nieuwe firewall regel gemaakt voor deze poort naar de server toe net zoals ik bij MQTT heb gedaan.

Echter komt er geen data binnen. Dus zelf even verbinding gemaakt met die VLAN en via de browser geprobeerd. Ik krijg daar netjes een error dat er geen verbinding kan worden gemaakt.

Iemand enig idee? Wat ik ook doe, er gebeurt helemaal niets.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:32
@thekvnz let ook eens op interferentie en channel utilization. Kun je zien in de controller:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfuyEzg9dx2RNDXp-PDWS6CEVIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLF5BbnwLBQ0qNJvSkKxiN2y.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is toevallig uit de ios app, maar kan ook in de controller zelf.

[ Voor 1% gewijzigd door rens-br op 20-03-2020 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thekvnz schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:55:
Mijn ac pro staat op een kastje in de gang en in de woonkamer wat 8 meter verderop is heb ik al geen volledig bereik meer. Kan mij niet voorstellen dat dit de kwaliteit is van het apparaat. Ik heb al wat met de instellingen zitten kijken maar zonder resultaat. Weet iemand wat ik verkeerd doe? Anders ga ik het retourneren...
Je zit waarschijnlijk tegen de achterkant aan te praten! ;)

Lees effe de link uit deze reactie in Deel 2 :
yzf1kr schreef op dinsdag 1 april 2014 @ 08:21:
Stralingsdiagramen voor Unifi AP's.
Erg handig, zodat je rekening kan houden met de plaatsing.

Aan de muur:
Bovenaanzicht:
[Afbeelding]

Zijaanzicht:
[Afbeelding]

Aan plafond:
Boven/Onder aanzicht
[Afbeelding]

Zijnaanzicht:
[Afbeelding]

Bron: http://www.wmd.ru/article...napravlennosti-unifi.html [In het russisch]
Is IMHO de beste uitleg van de straalpatronen van de UAP schotels :)
Toppe schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:36:
Wellicht heeft iemand nog een idee, heb ondertussen m’n firewall regeltjes netjes ingesteld voor MQTT (alleen naar servers) en HTTP (80) naar mijn private LAN, waar ook de servers op zitten.

Ik heb één script draaien wat wat waardes via HTTP post naar de server doen die draait op 81. Ik heb dus netjes een nieuwe firewall regel gemaakt voor deze poort naar de server toe net zoals ik bij MQTT heb gedaan.

Echter komt er geen data binnen. Dus zelf even verbinding gemaakt met die VLAN en via de browser geprobeerd. Ik krijg daar netjes een error dat er geen verbinding kan worden gemaakt.

Iemand enig idee? Wat ik ook doe, er gebeurt helemaal niets.
Zit er geen firewall of .htaccess achtige meuk op de server zelf die alleen verkeer toelaat van het direct verbonden subnet :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@nero355 nee, het is gewoon een Domoticz server. Ik heb echt geen flauw idee waar ik moet/kan zoeken. Veranderen naar poort 80 is geen optie omdat er een reverse DNS server op draait. Heb hem nu weer in mijn eigen netwerk gehangen en dat werkt direct zonder problemen. Om het zeker te weten heb ik ook mijn ‘block all’ regel uitgezet dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik begrijp er niet zoveel van omdat ik ook nog eens een nieuwe regel heb aangemaakt die alle states ondersteunt om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
Domino schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:54:
[...]

Is er iets gewijzigd aan het netwerk? Apparaten bijgekomen?
Nee, er is niks bijgekomen of gewijzigd. Ik heb nog eens in het log gekeken en zie deze melding: "Rogue access point was detected", dat was twee dagen geleden. Ik begrijp niet precies wat dit inhoudt, ik neem aan dat mijn drie AP's zichzelf niet zien als concurrerend netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:32
m_rick schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:34:
[...]

Nee, er is niks bijgekomen of gewijzigd. Ik heb nog eens in het log gekeken en zie deze melding: "Rogue access point was detected", dat was twee dagen geleden. Ik begrijp niet precies wat dit inhoudt, ik neem aan dat mijn drie AP's zichzelf niet zien als concurrerend netwerk?
Nee, rogue AP is een access point wat in hetzelfde spectrum zit maar geen deel uitmaakt van jouw unifi controller. Kan ook gewoon een ziggo modem of experiabox van de buren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:11
reinoudkil schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:39:
[...]

Je hoeft DFS niet aan te zetten, wat wel verstandig is, is om kanaal selectie zelf in te stellen, niet op auto laten staan. Daarnaast zou ik ook de signaal sterkte van auto af halen, en op high/med/low zetten om te veel overlap tussen je ap’s te voorkomen
Dankjewel, ik heb gisteren aan einde van de middag een RF scan gedraaid en op basis hiervan de kanalen ingesteld. Ik heb voor 2G de kanaalbreedte teruggezet op 20mhz en beide AP's op meest vrije kanaal gezet (1 en 11 geloof ik). Voor 5G op 80mhz breedte gezet op respectievelijk kanaal 36 en 52. Als het goed is zit hier geen overlap in. In de buurt zat nog een 5G zender op kanaal 100, dus daar zit ik nog mooi onder. AP van boven op medium power gezet om niet te veel te storen op beneden.
[...]

Voor 5ghz zou ik voor vht80 gaan, hierbij is interferentie wel iets dat op de loer ligt, dus ook hiervoor geldt stel zelf je kanaal en sterkte in!
Done!

Daarnaast nog de DTIM instelling op 3 gezet, ik haal nu zowel op laptop als iPhone de 350mbit up en down. Al geloof ik dat overdag het internet/speedtest servers het drukker hebben dan normaal door alle thuiswerken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xisuthros333
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:07
Ik draai al een tijdje de volgende config met mijn Edgerouter Lite op het T-Mobile thuis netwerk zonder issues: PL3X4N in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Nu ga ik verhuizen en wil ik mijn configuratie iets veranderen. Ik zou graag op eth4 een trunk willen zetten waarbij ik zowel IPTV (vlan 640 vanuit T-Mobile) als Internet (vlan 300 vanuit T-Mobile) doorgeef. Aan de andere kant zou ik dan deze met een TP-Link SG108E switch willen opsplitsen naar de verschillende poorten. De rest van de poorten op de Edgerouter wil ik graag als internet poorten behouden om oa een AP aan te hangen. Alles moet binnen hetzelfde netwerk vallen.

Ik kom er alleen maar niet achter hoe ik eth4 omzet naar een trunk in de Edgerouter met behoud van een enkele LAN. Momenteel wordt eth0.640 gebridged naar eth4. Ik kan daar wel eth0.300 aan toe voegen maar dat werkt helaas niet.

Is er hier iemand die me de juiste kant op kan sturen? Alvast bedankt

Mijn "show configuration":
firewall {
all-ping enable
broadcast-ping disable
ipv6-receive-redirects disable
ipv6-src-route disable
ip-src-route disable
log-martians enable
name WAN_IN {
default-action drop
description "WAN to internal"
rule 10 {
action accept
description "Allow established/related"
state {
established enable
related enable
}
}
rule 20 {
action drop
description "Drop invalid state"
state {
invalid enable
}
}
}
name WAN_LOCAL {
default-action drop
description "WAN to router"
rule 10 {
action accept
description "Allow established/related"
state {
established enable
related enable
}
}
rule 20 {
action drop
description "Drop invalid state"
state {
invalid enable
}
}
}
receive-redirects disable
send-redirects enable
source-validation disable
syn-cookies enable
}
interfaces {
bridge br0 {
aging 300
bridged-conntrack disable
hello-time 2
max-age 20
multicast enable
priority 32768
promiscuous disable
stp false
}
ethernet eth0 {
address dhcp
duplex auto
speed auto
vif 300 {
address dhcp
description Internet
firewall {
in {
name WAN_IN
}
local {
name WAN_LOCAL
}
}
}
vif 640 {
bridge-group {
bridge br0
}
description TV
}
}
ethernet eth1 {
description Local
duplex auto
speed auto
}
ethernet eth2 {
description Local
duplex auto
speed auto
}
ethernet eth3 {
description Local
duplex auto
speed auto
}
ethernet eth4 {
bridge-group {
bridge br0
}
description Local
duplex auto
mtu 1500
speed auto
vif 640 {
}
}
loopback lo {
}
switch switch0 {
address 192.168.1.1/24
description Local
mtu 1500
switch-port {
interface eth1 {
}
interface eth2 {
}
interface eth3 {
}
vlan-aware disable
}
}
}
service {
dhcp-server {
disabled false
hostfile-update disable
shared-network-name LAN {
authoritative enable
subnet 192.168.1.0/24 {
default-router 192.168.1.1
dns-server 192.168.1.1
lease 86400
start 192.168.1.38 {
stop 192.168.1.243
}
}
}
static-arp disable
use-dnsmasq disable
}
dns {
forwarding {
cache-size 150
listen-on switch0
}
}
gui {
http-port 80
https-port 443
older-ciphers enable
}
nat {
rule 5010 {
description "masquerade for WAN"
outbound-interface eth0.300
type masquerade
}
}
ssh {
port 22
protocol-version v2
}
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Op dit moment heb ik een Synology RT1900AC welke in onze huiskamer staat (3 kamer appartement / +/- 100m2). Helaas is het bereik (op zowel 5Ghz als 2.4Ghz) erg matig waardoor in de hal en aangrenzende slaapkamers nagenoeg geen WiFi bereik is.

Nu overweeg ik een UDM als vervanging voor de Synology router. Dit ook vanwege het segmenteren van het netwerk wat met de Synology niet mogelijk is. Kan iemand aangeven hoe het bereik van het UDM AP is? Zal dit beter zijn dan nu het geval is met de Synology?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
bluecupra schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:00:
Op dit moment heb ik een Synology RT1900AC welke in onze huiskamer staat (3 kamer appartement / +/- 100m2). Helaas is het bereik (op zowel 5Ghz als 2.4Ghz) erg matig waardoor in de hal en aangrenzende slaapkamers nagenoeg geen WiFi bereik is.

Nu overweeg ik een UDM als vervanging voor de Synology router. Dit ook vanwege het segmenteren van het netwerk wat met de Synology niet mogelijk is. Kan iemand aangeven hoe het bereik van het UDM AP is? Zal dit beter zijn dan nu het geval is met de Synology?
ik zou denken dat je beter geholpen bent met 2 AP's. meeste snelheid haal je op 5GHz, en die gaat niet zo goed door muren. Indien mogelijk zou ik een kabel trekken en een 2e AP installeren (bv de AC-lite). Beter 2 (of meer) AP's op laag zend vermogen, werkt roaming ook gelijk beter.

Overigens gaat een router (welke router dan ook), niets doen voor je wireless bereik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 22:27
borft schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:05:
[...]

ik zou denken dat je beter geholpen bent met 2 AP's. meeste snelheid haal je op 5GHz, en die gaat niet zo goed door muren. Indien mogelijk zou ik een kabel trekken en een 2e AP installeren (bv de AC-lite). Beter 2 (of meer) AP's op laag zend vermogen, werkt roaming ook gelijk beter.

Overigens gaat een router (welke router dan ook), niets doen voor je wireless bereik ;)
De UDM heeft een AP ingebouwd. Volgens mij doelt hij daar op. Verder overigens met je eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:28
Korte vraag. Ik heb nu een goeie week naar volle tevredenheid mijn Ubiquiti netwerk draaien. Het enige waar ik nog een beetje mee aan het Tweaken ben is de Wifi snelheid en de juiste kanalen.

Mijn channel utilization zegt op het moment het volgende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d11oxAIynjGVAgK19IEXmaymLzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a99p1CisOYGfGJzoMsUsKNbv.png?f=fotoalbum_large

Nu zie ik na een scan het volgende op de 2.4Ghz frequentie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gw035UsO1KTlHzOL3Gfshvc2DHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F1xCBeeBM0wckQ3XDiI2V2zx.png?f=fotoalbum_large

En dit op de 5Ghz frequentie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17gz9CTSyHuweXwzDolw6iSaYrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H22Dl6y3kMb4kyIkGZC2r8Px.png?f=fotoalbum_large

Nu is het niet zo dat we problemen hebben, snelheid is prima. Alleen het bereik achter in het huis kan mi. nog ietsje beter. Maar dat is vooral de Tweaker in mij die dat zegt O-)
Ik ben er naar geneigd om het 5Ghz kanaal zo te laten. Maar voor 2.4Ghz ben ik geneigd te wisselen naar kanaal 1 of 2, terwijl ik deze juist afgelopen weekend op 13 heb gezegd omdat deze mij het rustigste leek op dat moment. Ik zou bijna zeggen dat een van de buren (ik woon in een rijtjeshuis) de router op auto heeft staan qua kanaalselectie ofzo :P

Wat zouden jullie doen? Zo laten of toch aanpassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisdennis12
Ik zou naar 1 gaan, en de 5ghz zo laten staan. Het verschil zal echter minimaal zijn, en vooral zitten in througput i.p.v. bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:08
NoepZor schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:31:
[...]
Done!

Daarnaast nog de DTIM instelling op 3 gezet, ik haal nu zowel op laptop als iPhone de 350mbit up en down. Al geloof ik dat overdag het internet/speedtest servers het drukker hebben dan normaal door alle thuiswerken.
350mbit is nagenoeg het max haalbare als je bedenkt dat wifi snelheden worden geadverteerd als half duplex, dus up en down opgeteld. met een 867mbit connectie zul je dus theoretisch max 433 mbit kunnen halen, kortom 350 is prima te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinoudkil
dennisdennis12 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:27:
Ik zou naar 1 gaan, en de 5ghz zo laten staan. Het verschil zal echter minimaal zijn, en vooral zitten in througput i.p.v. bereik.
Helemaal mee eens. Voor het uitbreiden van bereik zou ik zeggen lap 8 tientjes en knal er een extra ac lite bij. (maar ja ik zal wel een uitzondering zijn met mijn neurotische insteek dat ik overal goede 5ghz dekking wel hebben en dus 5 ap's heb staan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:28
dennisdennis12 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:27:
Exact mijn gedachte, is aangepast :Y) Thnx!
reinoudkil schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:02:
[...]

Helemaal mee eens. Voor het uitbreiden van bereik zou ik zeggen lap 8 tientjes en knal er een extra ac lite bij. (maar ja ik zal wel een uitzondering zijn met mijn neurotische insteek dat ik overal goede 5ghz dekking wel hebben en dus 5 ap's heb staan ;) )
Het liefste doe ik dat ook ja :-) Misschien gebeurt dat nog wel in de toekomst. Al wordt 5 AP's mij een beetje te gek ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinoudkil
Rohem schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:28:
[...]Het liefste doe ik dat ook ja :-) Misschien gebeurt dat nog wel in de toekomst. Al wordt 5 AP's mij een beetje te gek ;)
Het is bij mij ook klein begonnen, maar ben blij dat ik het gedaan heb.... (en scheelt een hoop potentieel gezeur van vrouw en kids: dekking is hier namelijk altijd top...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02

Ethirty

Who...me?

Rohem schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:24:
Korte vraag. Ik heb nu een goeie week naar volle tevredenheid mijn Ubiquiti netwerk draaien. Het enige waar ik nog een beetje mee aan het Tweaken ben is de Wifi snelheid en de juiste kanalen.

Mijn channel utilization zegt op het moment het volgende.
[Afbeelding]

Nu zie ik na een scan het volgende op de 2.4Ghz frequentie;
[Afbeelding]

En dit op de 5Ghz frequentie;
[Afbeelding]

Nu is het niet zo dat we problemen hebben, snelheid is prima. Alleen het bereik achter in het huis kan mi. nog ietsje beter. Maar dat is vooral de Tweaker in mij die dat zegt O-)
Ik ben er naar geneigd om het 5Ghz kanaal zo te laten. Maar voor 2.4Ghz ben ik geneigd te wisselen naar kanaal 1 of 2, terwijl ik deze juist afgelopen weekend op 13 heb gezegd omdat deze mij het rustigste leek op dat moment. Ik zou bijna zeggen dat een van de buren (ik woon in een rijtjeshuis) de router op auto heeft staan qua kanaalselectie ofzo :P

Wat zouden jullie doen? Zo laten of toch aanpassen?
Alle 2.4 kanalen behalve 1, 6 en 11 vergeten en dat ook aan je buren communiceren. Mag met licht geweld :+

De rest heeft alleen maar overlap en zorgt meer voor storing dan wat anders. En dan degene kiezen met de minste belasting.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:49

rally

Deyterra Consultancy

Rohem schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:28:
[...]

Exact mijn gedachte, is aangepast :Y) Thnx!

[...]

Het liefste doe ik dat ook ja :-) Misschien gebeurt dat nog wel in de toekomst. Al wordt 5 AP's mij een beetje te gek ;)
HAHAHAHAHA!!!!. Het begon bij mij ook met 1. Maar dat waren er al heeeel snel twee en zit nu op 4.
5 is echt niet nodig, tenzij we op onze vlonder ook nog bereik willen. Dat gaat denk ik nog niet gebeuren (niet dit jaar i.i.g. :+ )

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
borft schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:05:
[...]

Ik doelde uiteraard op het AP wat standaard zit in de UDM (non pro). Naast een beter WiFI bereik zou ik ook VLAN's willen gaan gebruiken wat niet mogelijk is met het huidige Synology apparaat. Zit zelf niet zo te wachten om netwerkkabels te trekken/weg te werken in het huis om één of twee losse AP's op te hangen (zal naar verwachting wel nodig zijn om het WiFi bereik/snelheid te verbeteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben deze week ook overgestapt naar een 100% Ubiquiti setup voor thuis:
-1x USG
-1x Switch 8 POE-60W
-2x Switch Flex Mini (dank nog voor de tip hier voor rechtstreeks bestellen in de EU store, zondag besteld, vandaag in huis)
-2x AP-AC-Lite

De switches kreeg ik vandaag pas, de rest al eerder.

Moet zeggen dat het me eerst echt tegenviel. Ik wilde de USG introduceren in mn bestaande thuisnetwerk om het gefaseerd over te zetten. Dus eerst de USG als vervanging van de router-AP en vervolgens stapje voor stapje de rest vervangen. Ik moest dus perse in het 192.168.178.x subnet blijven zoals dat bij Ziggo standaard is (sommige devices hebben een static IP of een vast toegewezen DHCP IP nodig in mn domotica-setup)
Het duurde echt een tijd voordat ik doorhad hoe eea werkt.
En dat de USG gerust 2 minuten bezig is met opstarten (WTF.. dat had ik dus niet verwacht.. ) dus snapte er niks van steeds en de frustratie nam toe..

Maar eenmaal de USG in de lucht en DHCP overgenomen werd het steeds mooier en alles werkt zo mooi plug and play :)
Nu met het vervangen van mn unmanaged switches door die van Ubiquiti ging het echt soepel. Omprikken, adopteren, even wachten op de upgrades, en bam, alles werkt en staat mooi in het overzicht.
Mooi spul!

Denk tzt nog een AP voor in de tuin aangezien onze glazen schuifpui met HR++ glas bijna alle straling blocked.

Binnenkort maar eens verdiepen in de mogelijkheden waar het me ook om ging: scheiden van IoT devices van de rest. Zoals 2 robotstofzuigers, Hue bridge, Chromecast etc etc.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-03-2020 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
@reinoudkil
Waarvoor zou half-duplex iets te maken hebben met de maximale througput? half-duplex betekent namelijk dat je niet tegelijk informatie in beide richtingen kunt sturen, je kunt dus niet tegelijk met de maximale througput downloaden en uploaden.

Wifi haalt echter nooit de opgegeven maximum snelheden, maar dat ligt o.a. aan niete perfecte omstandigheden, overheads, MAC/PHY efficientie. Daarnaast is zo'n unifi ook niet geoptimaliseerd voor maximale single-client througput, maar meer voor multi-client betrouwbaarheid en latency/jitter.

Met mijn iphone (2x2 wifi ac) heb ik echter wel snelheden boven de 500mbps gehaald over wifi (zonder line-of-sight). (maar dat was met een access point uit een heel andere prijsklasse (ruckus r750).) Het maximale wat ik met een ac-lite/lr/pro in de praktijk kan halen is +/- 450mbps (2x2 wifi ac).

[ Voor 6% gewijzigd door dennisdennis12 op 20-03-2020 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
dennisdennis12 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:25:
@reinoudkil
Waarvoor zou half-duplex iets te maken hebben met de maximale througput? half-duplex betekent namelijk dat je niet tegelijk informatie in beide richtingen kunt sturen, je kunt dus niet tegelijk met de maximale througput downloaden en uploaden.

Wifi haalt echter nooit de opgegeven maximum snelheden, maar dat ligt o.a. aan niete perfecte omstandigheden, overheads, MAC/PHY efficientie. Daarnaast is zo'n unifi ook niet geoptimaliseerd voor maximale single-client througput, maar meer voor multi-client betrouwbaarheid en latency/jitter.

Met mijn iphone (2x2 wifi ac) heb ik echter wel snelheden boven de 500mbps gehaald over wifi (zonder line-of-sight). (maar dat was met een access point uit een heel andere prijsklasse (ruckus r750).) Het maximale wat ik met een ac-lite/lr/pro in de praktijk kan halen is +/- 450mbps (2x2 wifi ac).
Heel simpel, als je bv 1Gbps fdx hebt, is je maximale bandbreedte 2Gbps, als het hdx is, is je bandbreedte (of ook wel maximale doorvoer) de helft, namelijk 1Gbps, omdat je niet tegelijk kunt sturen en ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
@borft
In deze situatie gaat het echter over de maximale haalbare downloadsnelheid, en niet de maximale simultane download-+uploadsnelheid. Daarop heeft het dus geen enkele invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09
En weer het probleem dat de controller (installatie op mijn Windows server overigens) blijft adopten en er dus niets gekoppeld is. Alles werkt wel gewoon verder, maar in de controller kun je niets doen.

Daarnaast bij settings per ongeluk gedrukt op een stukje tekst over nieuwe features gebruiken. Zo nieuw blijkbaar dat de settings verdwenen zijn en je dus een leeg scherm krijgt.

Herstart van controller en herstart van server werken beide niet.
Gelukkig is het ook niet zo'n heel uitgebreid netwerk op dit moment.
Maar wellicht is het ergens in een config file aanpassingen doen. Geen idee. Iemand dit al gehad?

[ Voor 23% gewijzigd door Arunia op 20-03-2020 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:31
dennisdennis12 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:25:
@reinoudkil

Ik haal met mijn iphone toch 650mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
@TheMystery
Op welk access point test jij, de wave-2 generatie van unifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
TheMystery schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:25:
[...]

Ik haal met mijn iphone toch 650mbps
Link speed of speedtest?

[ Voor 4% gewijzigd door reinoudkil op 20-03-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:31
Ik test op een nanoHD en een inwallHD, link speed binnen unifi is 866.
Draai een html5 speedtest welke ik op mijn nas geinstalleerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Dat zijn wave-2 access points, waarmee inderdaad een hogere througput mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Arunia schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:50:
En weer het probleem dat de controller (installatie op mijn Windows server overigens) blijft adopten en er dus niets gekoppeld is. Alles werkt wel gewoon verder, maar in de controller kun je niets doen.

Daarnaast bij settings per ongeluk gedrukt op een stukje tekst over nieuwe features gebruiken. Zo nieuw blijkbaar dat de settings verdwenen zijn en je dus een leeg scherm krijgt.

Herstart van controller en herstart van server werken beide niet.
Gelukkig is het ook niet zo'n heel uitgebreid netwerk op dit moment.
Maar wellicht is het ergens in een config file aanpassingen doen. Geen idee. Iemand dit al gehad?
Niet gehad, maar alles wat je noemt ruikt voor mij naar brak geheugen of opslag op de een of andere manier...

Het enige wat zo gauw bij mij opkomt als mogelijke oplossing : Al eens een "schone browser" geprobeerd :?
Dus met lege Cache en dergelijke ?!

Daarnaast zou je eens wat checks qua opslag en geheugen kunnen proberen te doen ?
Toppe schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:32:
@nero355 nee, het is gewoon een Domoticz server. Ik heb echt geen flauw idee waar ik moet/kan zoeken. Veranderen naar poort 80 is geen optie omdat er een reverse DNS server op draait. Heb hem nu weer in mijn eigen netwerk gehangen en dat werkt direct zonder problemen. Om het zeker te weten heb ik ook mijn ‘block all’ regel uitgezet dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik begrijp er niet zoveel van omdat ik ook nog eens een nieuwe regel heb aangemaakt die alle states ondersteunt om te proberen.
Hoe staat dit bij jou ingesteld : https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=28811 :?

Of eventuele andere settings die daarop lijken ?!
m_rick schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:34:
Domino schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:08:
Nee, rogue AP is een access point wat in hetzelfde spectrum zit maar geen deel uitmaakt van jouw unifi controller. Kan ook gewoon een ziggo modem of experiabox van de buren zijn.
Dat betekent dat er een accesspoint in de buurt zit die jouw SSID uitzendt, maar niet deel uitmaakt van je UniFi netwerk! :P
reinoudkil schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:59:
350mbit is nagenoeg het max haalbare als je bedenkt dat wifi snelheden worden geadverteerd als half duplex, dus up en down opgeteld. met een 867mbit connectie zul je dus theoretisch max 433 mbit kunnen halen, kortom 350 is prima te noemen.
Mwa, dat kan wel harder hoor : https://nl.hardware.info/...heugen-en-wifi-prestaties ;)
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:06:
Moet zeggen dat het me eerst echt tegenviel. Ik wilde de USG introduceren in mn bestaande thuisnetwerk om het gefaseerd over te zetten. Dus eerst de USG als vervanging van de router-AP en vervolgens stapje voor stapje de rest vervangen. Ik moest dus perse in het 192.168.178.x subnet blijven zoals dat bij Ziggo standaard is (sommige devices hebben een static IP of een vast toegewezen DHCP IP nodig in mn domotica-setup)
Snap niet echt waarom mensen dat altijd willen :
- Hang de USG als NAT achter NAT aan je netwerk.
- Gebruik het standaard 192.168.1.x/24 subnet in VLAN 1 als Management VLAN.
- Als alles eenmaal werkt en is ingesteld zoals jij dat wilt maak je gewoon een nieuwe VLAN aan die in hetzelfde subnet als je oude netwerkt opereert : 192.168.178.x/24 en als VLAN 178 of zo...
- Daarin pleur je al je apparaten en koppel je aan een WiFi SSID die aan VLAN 178 is gekoppeld.
- KLAAAAAR!!! :P
Denk tzt nog een AP voor in de tuin aangezien onze glazen schuifpui met HR++ glas bijna alle straling blocked.
UAP AC Mesh FTW!!! d:)b

[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 20-03-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@nero355 Geheugen of opslag is het niet. Dat heb ik pas om andere redenen nog getest.
Net met Chrome geprobeerd en daar zijn de settings wel weer zichtbaar. Zal binnenkort eens Edge resetten qua opgeslagen gegevens. Kijken of dat het verhelpt.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arunia schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:45:
@nero355 Geheugen of opslag is het niet. Dat heb ik pas om andere redenen nog getest.
Net met Chrome geprobeerd en daar zijn de settings wel weer zichtbaar. Zal binnenkort eens Edge resetten qua opgeslagen gegevens. Kijken of dat het verhelpt.
Thanks!
Oww dat is dan het probleem : UniFi meuk werkt het beste met Google Chrome of Firefox :)

Ik gebruik Pale Moon, maar heb door de tijd heen toch echt effe Firefox erbij gepakt, want sommige dingen werkten gewoon niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@nero355 Oh, dat zou het inderdaad kunnen zijn. Alhoewel ik normaal niet echt problemen heb met Edge.
Wellicht de upgrade naar Chromium Edge nog eens doen op de server. Dat zou dan ook minder problemen moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

nero355 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:40:

[...]

Snap niet echt waarom mensen dat altijd willen :
- Hang de USG als NAT achter NAT aan je netwerk.
- Gebruik het standaard 192.168.1.x/24 subnet in VLAN 1 als Management VLAN.
- Als alles eenmaal werkt en is ingesteld zoals jij dat wilt maak je gewoon een nieuwe VLAN aan die in hetzelfde subnet als je oude netwerkt opereert : 192.168.178.x/24 en als VLAN 178 of zo...
- Daarin pleur je al je apparaten en koppel je aan een WiFi SSID die aan VLAN 178 is gekoppeld.
- KLAAAAAR!!! :P
Ik moet nog beginnen met hands-on ervaring met VLANs dus ja, je moet ergens beginnen :)
Dat het simpel werkt als je weet hoe dat is me nu wel duidelijk, dit had inderdaad een mooie optie geweest :P
Maar vooral de bizar lange boot-tijd van de USG maakte me gek.. Inmiddels duidelijk dat het geen instant-on is maar dat er een compleet OS rustig aan het opstarten is.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-03-2020 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:09:
Ik moet nog beginnen met hands-on ervaring met VLANs dus ja, je moet ergens beginnen :)
Mja, je bent dus echt niet de enige en dat verbaast mij gewoon altijd :)
Dat het simpel werkt als je weet hoe dat is me nu wel duidelijk, dit had inderdaad een mooie optie geweest :P
Ik doe eigenlijk niet anders als ik een nieuwe Router aansluit : NAT achter NAT en daarachter lekker verder prutsen! :Y)

Daarom is het ook best wel handig om altijd een tweede NIC in je PC te hebben d:)b
Maar vooral de bizar lange boot-tijd van de USG maakte me gek.. Inmiddels duidelijk dat het geen instant-on is maar dat er een compleet OS rustig aan het opstarten is.
Die is inderdaad best wel lang aan het booten! Bij grote veranderingen aan de firmware doet die er nog langer over geloof ik... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

nero355 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:20:
[...]

Ik doe eigenlijk niet anders als ik een nieuwe Router aansluit : NAT achter NAT en daarachter lekker verder prutsen! :Y)
Dubbel NAT is imo een "vieze" oplossing voor als het echt niet anders kan.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ethirty schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:56:
[...]

Dubbel NAT is imo een "vieze" oplossing voor als het echt niet anders kan.
Om het tijdelijk te configureren bedoelt ie. En dan als je klaar bent dan prik je de USG-WAN rechtstreeks in de modem die in bridge staat en gooi je de oude router eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ah zo. Ja, dat is wel slim ja :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@nero355 zelfs met een wildcard op:
code:
1
192.168.1.2;192.168.1.1;192.168.192.200.51;182.168.200.*
Gebeurt er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Toppe schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 17:38:
@nero355 zelfs met een wildcard op:
code:
1
192.168.1.2;192.168.1.1;192.168.192.200.51;182.168.200.*
Gebeurt er niets.
Er is hier sowieso sprake van een typfout: of enkel op tweakers, of in je echte config, maar de 182-ip reeks is niet de juiste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

roeleboel schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:06:
[...]

Er is hier sowieso sprake van een typfout: of enkel op tweakers, of in je echte config, maar de 182-ip reeks is niet de juiste...
Tik fout hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 22:27
Voor degene die de Unifi Flex Switch Mini hebben, blijft bij jullie de experience ook op N/A staan onder devices?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:26:
Vanmorgen geen internet . Op de usg branden alle ledjes wel. Ervaring is meestal ff de usg herstarten en alles werkt weer, helaas vanmorgen niet.
Ledje rechts boven de console port knippert, ledje op adapter knippert en je hoort een condensator leeg lopen denk ik. Ik vermoed dat de usg overleden is.

[YouTube: USG 3 defect]

Jullie nog tips??
Mocht iemand het ooit ook eens hebben, de adapter was defect. Default ding er aangehangen met zelfde voltage en ampère en weer werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 08:05
nero355 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:20:
[...]

Mja, je bent dus echt niet de enige en dat verbaast mij gewoon altijd :)

[...]

Daarom is het ook best wel handig om altijd een tweede NIC in je PC te hebben d:)b

[...]

Die is inderdaad best wel lang aan het booten! Bij grote veranderingen aan de firmware doet die er nog langer over geloof ik... :X
volgens mij moet nat achter nat ook wel kunnen zonder problemen heb er geen ervaring mee. heb je geen
Gedonder met provider maar heeft Nero ook een advies hoe zo’n netwerk globaal insteld om geen conflict te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:40
Sinds een tijdje draai ik een PiHole in mijn netwerk. Op mijn Edgerouter heb ik bij Services -> DHCP dan het IPv4 adres van mijn PiHole gezet.

Nu zie ik dat mijn toestellen nog steeds naast het IPv4 adres van de PiHole het IPv6 adres van mijn ISP gebruiken.

Enig idee hoe ik het IPv6 DNS adres kan specificeren in mijn Edgerouter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
DenBeke schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:44:
Sinds een tijdje draai ik een PiHole in mijn netwerk. Op mijn Edgerouter heb ik bij Services -> DHCP dan het IPv4 adres van mijn PiHole gezet.

Nu zie ik dat mijn toestellen nog steeds naast het IPv4 adres van de PiHole het IPv6 adres van mijn ISP gebruiken.

Enig idee hoe ik het IPv6 DNS adres kan specificeren in mijn Edgerouter?
set interfaces ethernet eth2 vif 3 address '2001:xxxxxxxxxxxxxxxxx/64'
set interfaces ethernet eth2 vif 3 ipv6 router-advert name-server '2001:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx'
set interfaces ethernet eth2 vif 3 ipv6 router-advert prefix '::/64' autonomous-flag true
set interfaces ethernet eth2 vif 3 ipv6 router-advert prefix '::/64' on-link-flag true
set interfaces ethernet eth2 vif 3 ipv6 router-advert send-advert true

Dit in de CLI te zetten, wel op de PiHole dan een static IP zetten.

Het gedeelte "vif 3" niet gebruiken als je geen VLAN3 op eth poort 2 hebt ;-)

Kan ook zijn dat je alleen..

set interfaces ethernet eth2 vif 3 ipv6 router-advert name-server '2001:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx'

Hoeft te doen omdat je via je ISP IPv6 krijgt..

Ik heb nog een oude ziggo abonnement, en ik moet/mag via een tunnel IPv6 aanbieden vandaar de extra regels...

[ Voor 12% gewijzigd door Dutch2007 op 22-03-2020 00:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
rally schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:30:
[...]

HAHAHAHAHA!!!!. Het begon bij mij ook met 1. Maar dat waren er al heeeel snel twee en zit nu op 4.
5 is echt niet nodig, tenzij we op onze vlonder ook nog bereik willen. Dat gaat denk ik nog niet gebeuren (niet dit jaar i.i.g. :+ )
8)7 8)7

Klinkt herkenbaar ;)
Gestart met 2 AP's, nadien een koopje kunnen maken 3 er bij en cloud key, en later nog enkele switches... _/-\o_

Ja ik weet het, een AP enkel voor je tuinhuis is misschien wat overdreven, maar geeft wel perfect bereik in de tuin 8)7 en ook in de rest van de woning...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:44
Ik heb een Edgerouter x gekocht en deze aangesloten op mijn Tele2 MediaAccess TG789bvn modem. De router krijgt echter geen ip adres toegewezen op het modem. Andere apparaten krijgen die wel toegewezen. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Ik snap hem al, hij heeft hetzelfde vaste ip adres als het modem.

[ Voor 13% gewijzigd door DonChaot op 23-03-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:35
Zijn hier meer mensen met een UDM en de MINI FLEX? Je kan de flex mini alleen adopteren als je de beta firmware draait!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-09 16:52
Heb zojuist mijn 3e AP geïnstalleerd. Nu zie ik dat hij (auto) channel 6 heeft gekregen. Mijn andere AP's zaten op channel 6 en 11. Wat is wijsheid, hem zelf op channel 1 zetten, of hoeft dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik zou op alle drie een scan doen om te zien of er verschil is tussen de AP's en lokaties. Dat is natuurlijk wel een momentopname. Je kan ook de Radio AI aanzetten in de controller, dan vogelen de AP's het elke nacht opnieuw uit. Als je weet dat er een radar in de buurt zit op een bepaald kanaal kan je dat blacklisten.

Verder zou ik de 2,4 GHz zoveel mogelijk mijden en proberen altijd op 5 GHz te connecten.

[ Voor 39% gewijzigd door LanTao op 23-03-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik zit te denken om 1 of 2 AC LR accespoints te gaan kopen. Ik woon in een nieuwbouwhuis van 173m2. Op dit moment hebben we alleen een experiabox V10. Op zolder hebben we slechte dekking en in de achter tuin hebben we geen dekking. In de tuin hangt een fijnstof meter (esp8266) (luftdaten.info) die ik goede dekking wil geven. Het lijkt er op dat hij slecht om gaat met roaming.

Wat is wijsheid:

Optie 1: Wifi op experiabox uit, 1 AC LR op eerste etage en 1 AC LR op zolder.
Optie 2: Experiabox zorgt voor wifi op begaande grond, en 1 AC LR voor op de eerste etage. Ik vraag me alleen af wat de fijnstof meter dan gaat doen.

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Jasper1975 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:11:
Zijn hier meer mensen met een UDM en de MINI FLEX? Je kan de flex mini alleen adopteren als je de beta firmware draait!
De UDM komt met controller upgrades. Waarschijnlijk heeft de stable UDM (die al ruim 2 maanden oud is) nog geen ondersteuning voor de Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
jhead22 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:42:
Ik zit te denken om 1 of 2 AC LR accespoints te gaan kopen. Ik woon in een nieuwbouwhuis van 173m2. Op dit moment hebben we alleen een experiabox V10. Op zolder hebben we slechte dekking en in de achter tuin hebben we geen dekking. In de tuin hangt een fijnstof meter (esp8266) (luftdaten.info) die ik goede dekking wil geven. Het lijkt er op dat hij slecht om gaat met roaming.

Wat is wijsheid:

Optie 2: Experiabox zorgt voor wifi op begaande grond, en 1 AC LR voor op de eerste etage. Ik vraag me alleen af wat de fijnstof meter dan gaat doen.

Wat raden jullie aan?
Optie 1. Heb je ook nog werkende roaming. Andere oplossing wordt houtje touwtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik ben van plan om een AP AC Pro te bestellen, maar vraag me af of het bereik nu in een 'bol' is, of dat dit een halve bol is. Ik wil het AP namelijk plat neerleggen (op ~1m van de grond).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nitpicker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 14:28

nitpicker

uNF

zAo schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:55:
Ik ben van plan om een AP AC Pro te bestellen, maar vraag me af of het bereik nu in een 'bol' is, of dat dit een halve bol is. Ik wil het AP namelijk plat neerleggen (op ~1m van de grond).
Is al 2x gepost: zie hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!
zAo schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:55:
* RobertMe stelt de aloude vraag nog maar eens. Wat zijn je beweegredenen voor de AC Pro? Voor twee tientjes meer heb je niet één maar twee AC Lites waarna je je gegarandeerd geen zorgen hoeft te maken over bereik (vs één AC Pro). En als het je om snelheid gaat pak dan voor diezelfde twee tientjes meer de AC NanoHD, die ook nog eens een (nipt) beter bereik zou hebben dan de Pro.
Of steek de helft van het geld in je zak, koop één AC Lite en in de loop van dit of volgend jaar heb je al de helft van het geld voor een AX / Wifi 6 model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:51
Ik moet toch zeggen dat ik deze handiger/mooier vindt. Staan alle huidige AP's tussen. Dus bij twijfel kan je nog kiezen welke je wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

RobertMe schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:15:
[...]

* RobertMe stelt de aloude vraag nog maar eens. Wat zijn je beweegredenen voor de AC Pro? Voor twee tientjes meer heb je niet één maar twee AC Lites waarna je je gegarandeerd geen zorgen hoeft te maken over bereik (vs één AC Pro). En als het je om snelheid gaat pak dan voor diezelfde twee tientjes meer de AC NanoHD, die ook nog eens een (nipt) beter bereik zou hebben dan de Pro.
Of steek de helft van het geld in je zak, koop één AC Lite en in de loop van dit of volgend jaar heb je al de helft van het geld voor een AX / Wifi 6 model.
Als bereik en snelheid je ding is eb je idd gelijk, al is het bereik van een AC Pro binnenshuis ook dikke prima. Voordeel van de AC Pro is dat ie 2 ethernet poorten heeft en je dus door kunt lussen, scheelt je een extra kabel trekken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisdennis12
@The Eagle
Of één ac-pro voldoende is, is toch echt per huis verschillend.

Ik heb al minimaal 3 ac-pro's nodig om alleen binnen een dekkend wifi netwerk te hebben (dus op weinig gebruikte locaties (zoals een gedeelte van een zolder en 1 gang), ook geen 5ghz).

Ik zou dus ook liever kiezen voor 2 ac lite's, dan 1 ac pro.

[ Voor 14% gewijzigd door dennisdennis12 op 23-03-2020 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
dennisdennis12 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:45:
@The Eagle
Of één ac-pro voldoende is, is toch echt per huis verschillend.

Ik heb al minimaal 3 ac-pro's nodig om alleen binnen een dekkend wifi netwerk te hebben (dus op weinig gebruikte locaties (zoals een gedeelte van een zolder en 1 gang), ook geen 5ghz).

Ik zou dus ook liever kiezen voor 2 ac lite's, dan 1 ac pro.
Vraag mij af of dat niet beter op te lossen is met meer access-points. Dekking vanuit je access-point's is 1 ding, maar meestal kunnen de end-devices dan weer niet hard genoeg terugzenden.
Met mikrotik ook al levendige voorbeelden van gezien, waarbij de hogere vermogens werden aangeschaft om betere dekking te hebben. Het werkt alleen vaak niet. Probleem zit meestal niet in je AP, maar in je end-device, gebruikte kanaal en vermogen.

edit: ik quote hier alleen de verkeerde persoon ;)

[ Voor 18% gewijzigd door ed1703 op 23-03-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

In hoeverre kloppen de indoor/outdoor labels voor de access points?

Situatie: tuinhuis waar het wel beschut is tegen regen & grotendeels tegen wind, maar uitzonderlijk vriest het er wel (een beetje - nooit extreem) in. Ook heb ik in dat tuinhuis al enkele jaren een raspberry pi 2 draaien die zichzelf warm genoeg houdt om de vrieskou te overleven, maar hoe zou dat bijvoorbeeld met een ac-lite uitdraaien? Iemand hands-on ervaring toevallig?

[ Voor 3% gewijzigd door roeleboel op 23-03-2020 18:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinoudkil
roeleboel schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:09:

Situatie: tuinhuis waar het wel beschut is tegen regen & grotendeels tegen wind, maar uitzonderlijk vriest het er wel (een beetje - nooit extreem) in. Ook heb ik in dat tuinhuis al enkele jaren een raspberry pi 2 draaien die zichzelf warm genoeg houdt om de vrieskou te overleven, maar hoe zou dat bijvoorbeeld met een ac-lite uitdraaien? Iemand hands-on ervaring toevallig?
Geen handson ervaring hiermee, maar waarom zou je een ac-lite willen gebruiken hiervoor? Als je al hebt en denkt hem hiervoor te gebruiken kan ik de redenering volgen. Zou je hem hiervoor aanschaffen zou ik zeggen kies voor een AC-Mesh die is bedoelt voor buitengebruik. Voor het prijs verschil hoef je het niet te laten....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
roeleboel schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:09:

Ik zou evengoed gaan voor een ac-mesh. Die hangt hier al 2 jaar aan de schutting en heeft al aardig wat mmjes aan regen voor z'n kiezen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Owwwwwkee, over dat product heb ik helemaal heen gekeken om een of andere reden.
Inderdaad een no-brainer om dan daarvoor te gaan.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De AC LR beschikt over een beter antenne dan de lite. Maar ik lees ook dat hij met 250mW zend ipv 100mW wat in NL niet toegestaan is.

Is het bereik van de LR ook beter dan de lite wanneer je hem op 100mW zet? Of is het dan zonde van de meerprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Ja, vanwege de betere antennes. Tevens is daardoor het ontvangst ook beter, waardoor je ook een hogere througput haalt op low-power clients.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jhead22 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:41:
De AC LR beschikt over een beter antenne dan de lite. Maar ik lees ook dat hij met 250mW zend ipv 100mW wat in NL niet toegestaan is.

Is het bereik van de LR ook beter dan de lite wanneer je hem op 100mW zet? Of is het dan zonde van de meerprijs?
Dat die harder kan zenden zegt niks. De clients gaan niet ineens harder terug zenden, dus bereik zal alsnog om en nabij gelijk zijn. Het is niet alsof de LR magisch meer bereik geven en de gebruikerservaringen zijn dan ook wisselend. De een zegt dat de LR marginaal beter is en de ander zegt dat van de Lite.
dennisdennis12 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:56:
Ja, vanwege de betere antenne. Tevens is daardoor het ontvangst ook beter, waardoor je ook een hogere througput haalt op low-power clients.
Nee, de theoretische throughput is hoger omdat de LR op de 2,4GHz band een extra antenne heeft, en niet betere antennes. Maar die extra antenne geeft je geen hogere throughput als de client niet ook 3x3 is (of als de client 3x3 is op 5GHz, want daarop heeft de LR nog steeds maar 2x2).

Die extra antenne zorgt of voor een iets hogere throughput, als de client ook 3x3 is, of zorgt voor "ruisonderdrukking", waarbij de extra antenne wordt gebruikt om ruis te filteren. Hetzelfde als extra microfoons op de telefoon die naar "omgeving luisteren" en dat uit de "echte" microfoon wegfilteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
@RobertMe
Uiteraard zorgt MIMO voor een hogere througput (d.m.v. o.a. lagere ruis), ceteris paribus.
Net zoals 3x3, i.p.v. 2x2, ceteris paribus, een hogere througput geeft.

De hogere gain van de antenne's zorgt echter ook voor een hogere througput.
Zie:
https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/
https://community.ui.com/...2b-4935-bf05-402f3eb20e32

en de radiation patterns
https://help.ubnt.com/hc/...ntenna-Radiation-Patterns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:19

Leejow(saait)

Blater

Wellicht een vraag die vaker gesteld wordt, maar ik kwam met mijn eigen zoek query's niet achter de oplossing:

Ik heb twee oudere laptops met 802.11n wifi adapters die niet goed roamen; maw, als ik hem van beneden (AP beneden) mee naar zolder neem (bij AP boven) dan blijft de laptop proberen met beneden te connecten. Ik kon hier bij de settings in Windows 10 niets in veranderen, en bij Unifi ook geen andere roaming opties. Andere devices (iphones, ipads en laptop met 802.11ac adapters) werkt het roamen vlekkeloos.
Iemand ervaring hier mee of tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
dennisdennis12 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:56:
Ja, vanwege de betere antennes. Tevens is daardoor het ontvangst ook beter, waardoor je ook een hogere througput haalt op low-power clients.
Dan nog blijft de opmerking van @RobertMe staan dat je clients niet opeens in staat zijn om harder te gaan zenden. Als dat echter geen beperkende factor is klopt het natuurlijk wel. Maar misschien dat gebruikers zich ook eens beter kunnen gaan inlezen op MIMO/Gain/Channels en met name de beperkingen van clients.

"Leuk zo'n megaomroepinstallatie bovenop een berg, ze kunnen mij 10 km verderop horen(!), maar in het dal moet je nog steeds toe met een toeter uit 1930 en is terugschreeuwen geen optie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
@ed1703

Dat is nu juist het voordeel van betere antennes, daardoor kun je ook de ervaring voor low-powered clients verbeteren.

Ruckus gebruikt bijvoorbeeld bij beamflex(+) heel veel directionele antennes, om juist het signaal naar clients te sturen, zodat de througput ook beter wordt voor low-powered clients. Dat is echter een heel andere prijsklasse, maar toont wel aan dat betere antennes voor alle clients een voordeel hebben.

Betere antennes kun je dus eerder zien als iemand die harder kan roepen, maar tegelijk ook beter kan horen. Alleen maar vermogen toevoegen heeft inderdaad geen zin, als het signaal vanuit de clients niet aan komt. Dat neemt echter ook niet weg, dat het (soms) wel zin heeft om met 100mw te zenden, ookal kunnen clients maar met 40mw zenden. Door te zenden met een hoger vermogen, kun je namelijk meer pakketten naar een client verzenden binnen een bepaalde airtime, waardoor je daarmee ook de througput kunt verbeteren. Het is echter niet zinvol om het bereik te vergroten, met het toevoegen van vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dennisdennis12 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:26:
@ed1703

Dat is nu juist het voordeel van betere antennes, daardoor kun je ook de ervaring voor low-powered clients verbeteren.

Ruckus gebruikt bijvoorbeeld bij beamflex(+) heel veel directionele antennes, om juist het signaal naar clients te sturen, zodat de througput ook beter wordt voor low-powered clients. Dat is echter een heel andere prijsklasse, maar toont wel aan dat betere antennes voor alle clients een voordeel hebben.

Betere antennes kun je dus eerder zien als iemand die harder kan roepen, maar tegelijk ook beter kan horen. Alleen maar vermogen toevoegen heeft inderdaad geen zin, als het signaal vanuit de clients niet aan komt. Dat neemt echter ook niet weg, dat het (soms) wel zin heeft om met 100mw te zenden, ookal kunnen clients maar met 40mw zenden. Door te zenden met een hoger vermogen, kun je namelijk meer pakketten naar een client verzenden binnen een bepaalde airtime, waardoor je daarmee ook de througput kunt verbeteren. Het is echter niet zinvol om het bereik te vergroten, met het toevoegen van vermogen.
Maar verwacht jij dan dat je voor ~E15 niet alleen een extra antenne krijgt, maar ook nog een directionele antenne? Bij UI kom je dan namelijk bij mijn weten uit bij dit apparaant: de UniFi Wireless Basestation XG een AP van een kleine 1600 euro.

Het enige wat die LR dus doet is een antenne toevoegen en zo kan die, als het geen 3x3 client op 2,4GHz is, aan extra ruisonderdrukking doen met die extra antenne. Precies zoals ik al aangaf, gelijk aan je telefoon met extra microfoon(s) voor ruisonderdrukking. Het is dus ook een of, of situatie. Of je krijgt een iets hogere snelheid op 2,4GHz; Of je hebt een minimale kans op een iets beter bereik door de extra ruisonderdrukking. Waarbij gebruikerservaringen ook nog eens stellen dat de LR niet perse beter is dan een Lite. En in die zin zal de LR ook niet beter zijn dan een Pro (of NanoHD) die afhankelijk van de client ook "nutteloze" antennes heeft die wel gebruikt kunnen worden voor ruisonderdrukking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
boomer21 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:47:
volgens mij moet nat achter nat ook wel kunnen zonder problemen heb er geen ervaring mee.
Zolang de subnets geen conflict met elkaar hebben is er niks aan de hand! :)
heb je geen Gedonder met provider
Natuurlijk niet! :P
maar heeft Nero ook een advies hoe zo’n netwerk globaal insteld om geen conflict te krijgen?
Wat wil je precies weten dan :?

In principe is het allemaal niet zo moeilijk, zolang je logisch en stap voor stap alles instelt! d:)b
jhead22 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:42:

Wat is wijsheid:

Wat raden jullie aan?
Dit :
Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!
:*)
Leejow(saait) schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:03:
Wellicht een vraag die vaker gesteld wordt, maar ik kwam met mijn eigen zoek query's niet achter de oplossing:

Ik heb twee oudere laptops met 802.11n wifi adapters die niet goed roamen; maw, als ik hem van beneden (AP beneden) mee naar zolder neem (bij AP boven) dan blijft de laptop proberen met beneden te connecten. Ik kon hier bij de settings in Windows 10 niets in veranderen, en bij Unifi ook geen andere roaming opties. Andere devices (iphones, ipads en laptop met 802.11ac adapters) werkt het roamen vlekkeloos.
Iemand ervaring hier mee of tips?
Ik denk dat je gewoon beter je 2.4 GHz signaal moet afstellen of anders eens moet kijken of je een andere WiFi NIC in die laptops kan zetten : Iets met 802.11ac support! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:37
Heb me al vaker afgevraagd hoe de antennes positioneren. Is vast al eerder iets over gezegd, maar dat kan ik zo snel niet vinden. Ik heb ze in een Y profiel staan. Wat zijn concreet de voor/nadelen per opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gastje01 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:18:
Heb me al vaker afgevraagd hoe de antennes positioneren. Is vast al eerder iets over gezegd, maar dat kan ik zo snel niet vinden. Ik heb ze in een Y profiel staan. Wat zijn concreet de voor/nadelen per opstelling?
In principe zijn het richtantennes die 90 graden van elkaar verwijderd moeten staan en in mijn geval kwam dit mij beter uit dan de standaard Y vorm die eigenlijk ook prima is! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 08:05
nero355 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:06:
[...]

Zolang de subnets geen conflict met elkaar hebben is er niks aan de hand! :)

[...]

Natuurlijk niet! :P

[...]

Wat wil je precies weten dan :?

In principe is het allemaal niet zo moeilijk, zolang je logisch en stap voor stap alles instelt! d:)b

Dank je kan hier eerst weer heel veel mee veder.

[...]

Dit :
[Afbeelding: Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!]
:*)

[...]

Ik denk dat je gewoon beter je 2.4 GHz signaal moet afstellen of anders eens moet kijken of je een andere WiFi NIC in die laptops kan zetten : Iets met 802.11ac support! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:11
Wellicht een hele domme vraag maar naar lang zoeken kan ik het niet vinden (of kijk ik er overheen); klopt het dat je in de Unifi controller aan kan geven of je hem aan de muur of aan het plafond hebt hangen? |:(

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
harm12nl schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:23:
Wellicht een hele domme vraag maar naar lang zoeken kan ik het niet vinden (of kijk ik er overheen); klopt het dat je in de Unifi controller aan kan geven of je hem aan de muur of aan het plafond hebt hangen? |:(
En wat zou dit voor effect moeten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
gastje01 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:25:
[...]

En wat zou dit voor effect moeten geven?
Als ik jouw reactie zo lees dan denk ik dat het geen effect oplevert :) Dan vervalt mijn vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door hk12nl op 23-03-2020 22:27 ]

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
harm12nl schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:27:
[...]

Als ik jouw reactie zo lees dan denk ik dat het geen effect oplevert :) Dan vervalt mijn vraag.
Los van de Mesh waar ik net zelf een vraag over stelde, zitten bij de meeste, zo niet bij alle andere accespoints ubiquiti de antennes “vast” in de behuizing. Een software instelling gaat hier niets aan veranderen. Als je iets naar boven scrolt zie je een link naar de beam-pattern van verschillende accespoints, daar heb je meer aan als je iets wil weten over de beste plaatsing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
harm12nl schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:23:
Nee, maar wel of die binnen of buiten hangt! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Hi medeTweakers. Ik zou graag gebruik maken van jullie uitgebreide kennis m.b.t. Unifi AP's. Ik heb nu 1 AP hangen, zelf ingesteld met gastnetwerk, kanalen handmatig e.d. redelijk basic dus maar ik kom daar prima mee uit de voeten. Zeer tevreden over dit merk maar voor het mooie is 1 niet voldoende is ons nieuwbouwhuis van 2019 :)

Situatie
Ik heb nu 1 Ubiquiti UniFi AP-AC LITE hangen aan de muur op ca 2 meter hoogte in de hal onderaan de trap op de begane grond (zie afbeelding). Achteraf had ik hem beter aan het plafond en wellicht zelfs in de kamer kunnen hangen maar dat kan ik nu helaas niet meer veranderen :)

Wifi doet het prima maar het is erg druk hier op de 2,4ghz dus ik wil meer overschakelen naar de 5ghz. Op de 5ghz haal ik op de hele beneden verdieping mijn volle internetsnelheid. Voor zover geen problemen :)

Op de slaapkamers heb ik meer moeite en daalt de snelheid flink (naar ca 10% van de snelheid die ik beneden haal) op zowel de 2,4ghz als de 5ghz. Vandaar dat ik hier een extra AP wil installeren op de eerste verdieping. Deze komt op de overloop, aan het plafond (zie afbeelding). Ze hangen dus ongeveer 4 meter schuin boven elkaar in deze situatie.

Members only: situatie
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn vragen
1. Is het 'erg' dat ze zo dicht bij elkaar hangen? Of maakt dat met de juiste afstelling niet uit.

2. Koop ik nog een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE voor aan het plafond op de eerste verdieping, of is het beter om een Ubiquiti UniFi AC In-Wall te kopen voor beneden aan de muur en de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE dan naar de 1e verdieping te plaatsen? Of maakt dit (te) weinig uit en is 2x een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE prima?

Alvast bedankt voor jullie reacties en het meedenken d:)b

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

harm12nl schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:37:
Mijn vragen
1. Is het 'erg' dat ze zo dicht bij elkaar hangen? Of maakt dat met de juiste afstelling niet uit.

2. Koop ik nog een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE voor aan het plafond op de eerste verdieping, of is het beter om een Ubiquiti UniFi AC In-Wall te kopen voor beneden aan de muur en de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE dan naar de 1e verdieping te plaatsen? Of maakt dit (te) weinig uit en is 2x een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE prima?
1. Nee, zo lang ze maar niet overlappende kanalen gebruiken.

2. "aan de muur" moet in de muur zijn, maakt echter weinig uit t.o.v. de Lite. De UAP-AC-IW wordt niet standaard met PoE injector geleverd, misschien dat dat de keuze (nog) makkelijker maakt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
lier schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:47:
[...]

1. Nee, zo lang ze maar niet overlappende kanalen gebruiken.

2. "aan de muur" moet in de muur zijn, maakt echter weinig uit t.o.v. de Lite. De UAP-AC-IW wordt niet standaard met PoE injector geleverd, misschien dat dat de keuze (nog) makkelijker maakt.
Thx voor je snelle reactie. ik ga nog een Lite bestellen. d:)b

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
@harm12nl

ik zou die ac-lite naar boven verplaatsen, en beneden een ander ap plaatsen, met een Radiation pattern wat beter geschikt is voor die locatie.

Nu stuur je het signaal namelijk richting de hal, i.p.v. richting de huiskamer. Ik zou dus kiezen om een ap in de huiskamer te plaatsen, zoals een inwall hd.

zie: https://help.ubnt.com/hc/...iation-Patterns#uap-iw-hd

[ Voor 51% gewijzigd door dennisdennis12 op 24-03-2020 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

dennisdennis12 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:01:
Nu stuur je het signaal namelijk richting de hal, i.p.v. richting de huiskamer. Ik zou dus kiezen om een ap in de huiskamer te plaatsen, zoals een inwall hd.
Wifi doet het prima maar het is erg druk hier op de 2,4ghz dus ik wil meer overschakelen naar de 5ghz. Op de 5ghz haal ik op de hele beneden verdieping mijn volle internetsnelheid. Voor zover geen problemen :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
Ik zou eventueel wel een In Wall kunnen plaatsen op de plek van de groene pijl en de Lite uit de hal verwijderen en op de 1e verdieping plaatsen. De In Wall komt dan echter wel op 30cm hoogte gezien de huidige loze leiding die daar nu zit naast een stopcontact. Maakt dat nog iets uit? Voor mijn gevoel spreid ik dan wel meer de wifi verbinding en heb ik er in de tuin wellicht ook meer profijt van (zit ik niet zo heel veel maar in de zomer wellicht wel lekker)..

Dit is echter wel mijn 'gevoel' en wellicht maakt het feitelijk geen snars uit..

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat is precies de plek waar je zo'n ding wil hebben, dus zou ik doen. Heb hem ook op een dergelijke plek zitten en overal goede 5G in die ruimte (en daarbuiten).
Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.