[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.690 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Opi schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:32:
[...]

Ik gebruik geen aparte VLANs en zodoende zou ik verwachten dat de Switch het uitdagend vindt.
Niet echt, met switching haal je altijd hogere snelheden dan met routing (Of een router vs switch op zich). NAT kan dan weliswaar geoffload worden tegenwoordig, maar ook dat heeft impact op je snelheid. Verder is IPS/IDS op een pro wel te doen, op het goedkopere model volstrekt ongeschikt. Zie op de community ook klachten over vastlopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:39:
Mijn notebook heeft wel 'sneller' draadloos, maar geen 3x3
ik zit op een plek waar ik geen kabel kan hebben maar soms wel gigs aan data moet kopieren. Iets met 2MB/s is leuk als je veel koppen met koffie wil drinken ;)
Dat klinkt alsof er iets stuk is :?

Zelfs met 1x1 antenne(s) op 2.4 GHz 802.11n haal ik al 6 a 7 MB/s ;)
@nero355 het is een Notebook die niet bedraad kan werken omdat op dat punt geen aansluiting is. Dan heb ik twee opties: of 3x3 naar mjn Pro, of ik kan een Powerline adapter gaan gebruiken, na veel testen (wel inmiddels al +2 jaar geleden) blijkt dat juist die adapters weer problemen krijgen met hoge data bursts, dus als ik veel data pomp stort dat ding in. Helaas maakt het niet zoveel uit welke powerlines je koopt omdat ze veelal allemaal dezelfde chipset gebruiken. Als je interne wifi adapter geen 3x3 heeft dan helpt een upgraden niet ;)
Toch zou ik eens naar een net 2x2 802.11ac 5 GHz kaartje kijken, want daarmee kan je ook hele leuke WiFi snelheden halen! :)
SgtCaffran schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 01:06:
Ah aan de hand van je post nog verder gezocht en voor DSL kan je dus niet zomaar de experiabox vervangen met de usg, daar moet nog een eigen modem voor in de plaats.
Wat ik dus al zei : Koop een DrayTek 130 of 160 erbij en je bent in één klap van al die Experiabox ellende af! :)

Kijk anders ook eens hier rond als je het een en ander wil weten wat betreft xDSL : Het grote xDSL-topic

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-09 15:17
ed1703 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:49:
[...]

Niet echt, met switching haal je altijd hogere snelheden dan met routing (Of een router vs switch op zich). NAT kan dan weliswaar geoffload worden tegenwoordig, maar ook dat heeft impact op je snelheid. Verder is IPS/IDS op een pro wel te doen, op het goedkopere model volstrekt ongeschikt. Zie op de community ook klachten over vastlopers.
Het was inderdaad ook beter geweest als ze het gewoon niet beschikbaar maken. Er staat wel een duidelijke waarschuwing bij. Dit is wel met default settings. Vinkje nog wat categorieen aan en dan gaat ie echt onderuit.
Warning: Enabling IDS/IPS will affect the device maximum throughput. USG: 85 Mbps, USG-Pro: 250 Mbps, USG-XG-8: 1 Gbps.

[ Voor 6% gewijzigd door m3gA op 06-12-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:31

zeroday

There is no alternative!

nero355 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:58:
[...]

Dat klinkt alsof er iets stuk is :?

Zelfs met 1x1 antenne(s) op 2.4 GHz 802.11n haal ik al 6 a 7 MB/s ;)
[...]

Toch zou ik eens naar een net 2x2 802.11ac 5 GHz kaartje kijken, want daarmee kan je ook hele leuke WiFi snelheden halen! :)
Notebook heeft AC met 2x2 .. maar dat is niet snel genoeg ;)

Probleem zit hem in het van NAS naar NAS kopieren van data wat niet rechtstreeks vanaf NAS kan, maar dus via de draadloze bak gaat, dan ga je van 60MB/s of sneller naar max 20MB/s dus die 6 a 7 is nog steeds veel te traag. En als je dan een DLINK 3x3 hebt die door de AC Pro op een DFS kanaal gezet wordt (wat blijkbaar niet goed door D-Link verwerkt kan worden dan ga je van 1.3Gbps naar 250Mbps

De meest simpele oplossing is een Remote desktop sessie die bedraad zit, dan kan je wel full speed kopieren
Maar goed, dat zijn andere discussies ;_)

[...]

Wat ik dus al zei : Koop een DrayTek 130 of 160 erbij en je bent in één klap van al die Experiabox ellende af! :)

Kijk anders ook eens hier rond als je het een en ander wil weten wat betreft xDSL : Het grote xDSL-topic
[/quote]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
zeroday schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:20:
[...]

De meest simpele oplossing is een Remote desktop sessie die bedraad zit, dan kan je wel full speed kopieren
Maar goed, dat zijn andere discussies ;_)
Beetje tweaker heeft een 19" rackje met minimaal 2 servers, en een remote desktop in huis toch? Of wijk ik hier af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
m3gA schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:04:
[...]

Het was inderdaad ook beter geweest als ze het gewoon niet beschikbaar maken. Er staat wel een duidelijke waarschuwing bij. Dit is wel met default settings. Vinkje nog wat categorieen aan en dan gaat ie echt onderuit.

[...]
Ik vindt het opzich wel meevallen met IDS, ze zeggen op de USG-3P dat 85Mbps is maar in praktijk valt het hoger uit. Op de Pro weet ik niet, met de USG-XG ga ik met dikke week testen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

m3gA schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:23:
[...]

Beetje tweaker heeft een 19" rackje met minimaal 2 servers, en een remote desktop in huis toch? Of wijk ik hier af?
4 HP microservers Gen8, waarvan 1 VM, met daarop een Win10 home bak met RDP (ja dat kan). maar die heeft wat te weinig resources en wordt gebruikt voor het maken van backups, dus niet echt geschikt om daar continue data mee te pompen ;)

helaas niets in een rack, geen ruimte voor .. alles netjes in een 'kast'
Inmiddels hangt daar een AC Lite boven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7gxIDDPxoAsCyA0lkdcJpdFK/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:20:
Notebook heeft AC met 2x2 .. maar dat is niet snel genoeg ;)
Ahh... zeg dat dan meteen! :P
Probleem zit hem in het van NAS naar NAS kopieren van data wat niet rechtstreeks vanaf NAS kan
Ehh... welk OS en filesystem draait erop :?

Indien Linux/BSD :
- https://linux.die.net/man/1/rsync
- http://www.open-zfs.org/wiki/Documentation/ZfsSend als je ZFS gebruikt.
- Of gewoon scp :)

Kan je de NASjes het allemaal lekker zelf laten doen! ;)
maar dus via de draadloze bak gaat, dan ga je van 60MB/s of sneller naar max 20MB/s dus die 6 a 7 is nog steeds veel te traag. En als je dan een DLINK 3x3 hebt die door de AC Pro op een DFS kanaal gezet wordt (wat blijkbaar niet goed door D-Link verwerkt kan worden dan ga je van 1.3Gbps naar 250Mbps

Maar goed, dat zijn andere discussies ;)
Is IMHO allemaal nergens voor nodig! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:37:
[...]

Downloaden, van het internet dus? En IDS aan zeg je? Gegarandeerd dat je USG dan plat gaat door IDS. Je lokale LAN zou dan moeten blijven leven, tenzij je VLANs gebruikt en de NAS bv in ander VLAN zit. De USG moet dan alsnog de routering tussen de VLANs doen terwijl die al plat ligt.
Waarom gegarandeerd? Hier staat ips ook en download ook met 300mbit/s over verschillende vlan’s en alles blijft gewoon prima draaien.

Volgens mij kijkt IDS/ips niet naar intervlan verkeer. En haal je gewoon gewoon 1gb/s.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +3 Henk 'm!
zeroday schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:50:
[...]

4 HP microservers Gen8, waarvan 1 VM, met daarop een Win10 home bak met RDP (ja dat kan). maar die heeft wat te weinig resources en wordt gebruikt voor het maken van backups, dus niet echt geschikt om daar continue data mee te pompen ;)

helaas niets in een rack, geen ruimte voor .. alles netjes in een 'kast'
Inmiddels hangt daar een AC Lite boven

[Afbeelding]
Heb jij een windmolen park in achtertuin staan ;-)
Krijg hier al ruzie thuis als ik de laptop onnodig aan laat staan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nouja, aanname, zeker gezien er over USG werd gesproken zonder 3P toevoeging.
Hier staat ips ook en download ook met 300mbit/s over verschillende vlan’s en alles blijft gewoon prima draaien.

Volgens mij kijkt IDS/ips niet naar intervlan verkeer. En haal je gewoon gewoon 1gb/s.
In ieder geval in het begin werd IDS/IPS overal op toegepast. Ding is sowieso dat het hardware acceleration uitschakeld, dus dat zal al een performance impact hebben. Daarnaast zal vermoedelijk dan ook alle verkeer door de IDS/IPS software gaan. Misschien dat daar intussen een optimalisatie in zit die inter VLAN verkeer meteen toestaat zonder elk pakketje inhoudelijk te inspecteren. Dat zou wua performance dan wel nog iets schelen. Maar initieel was dat er in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

xbeam schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:12:
[...]

Heb jij een windmolen park in achtertuin staan ;-)
Krijg hier al ruzie thuis als de laptop onnodig aan laat staan ;-)
met de juiste vrouw getrouwd? ;) Ik wil wel wat wegdoen en er iets anders voor in de plaats, maar ja dat kost ook weer geld, dus och .. het is maar stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:22:
[...]

Nouja, aanname, zeker gezien er over USG werd gesproken zonder 3P toevoeging.

[...]

In ieder geval in het begin werd IDS/IPS overal op toegepast. Ding is sowieso dat het hardware acceleration uitschakeld, dus dat zal al een performance impact hebben.
Nou ik kan dat wel beamen hoor.. voeg daar ook een dnsmasq aan toe met een behoorlijke *ik-wil-sommige-advertentie-sites-niet* (regeltje of 30.000) en de USG gaat door z'n hoeven heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
ViperXL schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:36:
[...]

Ik vindt het opzich wel meevallen met IDS, ze zeggen op de USG-3P dat 85Mbps is maar in praktijk valt het hoger uit. Op de Pro weet ik niet, met de USG-XG ga ik met dikke week testen.
Die van mij heb ik na enkele complete crashes nooit meer aangehad. Maar er draait nu een UDM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:58:
[...]

Nou ik kan dat wel beamen hoor.. voeg daar ook een dnsmasq aan toe met een behoorlijke *ik-wil-sommige-advertentie-sites-niet* (regeltje of 30.000) en de USG gaat door z'n hoeven heen.
Ik ontken het ook niet een maar ik bedoel het meer van ips en ids hebben op de 3p altijd rond de 80 gezeten en 4p heeft altijd rond de 250 gezeten. Dus als zijn USG bij 160mb/s plat gaat zit er meer niet goed dan alleen ips/ids

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09 18:54

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ben even met de bezem door het topic gegaan en heb een aantal reacties verplaatst naar onze eigen NT Kroeg v0.1, proost allen :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door MisteRMeesteR op 07-12-2019 15:24 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Ik wou net mail instellen voor mn unifi controller (met gmail)
Daarom deze guide gevolgd
https://help.ubnt.com/hc/...ice-as-SMTP-Server-Gmail-

Bij het testen krijg ik een fail..
Gevolgd door een mail in mn maibox van google zelf met login attempt

Ik kon echter niet ergens zeggen toestaan..
Wanneer ik het nu test, krijg ik zelfs die mail van google niet meer

Iemand dit werkend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Laatst online: 21-09 17:50

FREAKJAM

"MAXIMUM"

skank schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:20:
Ik wou net mail instellen voor mn unifi controller (met gmail)
Daarom deze guide gevolgd
https://help.ubnt.com/hc/...ice-as-SMTP-Server-Gmail-

Bij het testen krijg ik een fail..
Gevolgd door een mail in mn maibox van google zelf met login attempt

Ik kon echter niet ergens zeggen toestaan..
Wanneer ik het nu test, krijg ik zelfs die mail van google niet meer

Iemand dit werkend?
Heb je de gele balk al gelezen in je eigen link en de troubleshooting guide gevolgd? Met andere woorden: wat heb je zelf al geprobeerd?

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:21
Nog niets daarvan omdat ik niet zeker weet wat ik nu best doe

Sign in using app asword en 2 staps verificatie?
Met een aparte gmail account?

Ik heb nl schrik voor hacking

edit: na 2 factor auth. aan te zetten , en dan die app password toe te passen, werkt het :p

[ Voor 21% gewijzigd door skank op 07-12-2019 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:00
Graag jullie advies.

Beneden in de keuken hangt een Unifi AC-Lite aan het plafond en beneden prima Wifi.

Het bereik op de 1e verdieping en zolder is dramatisch. Ik zie 2 opties:
- Extra Unifi AC Lite op de overloop. Echter is dat weer alleen "gericht" op de 1e verdieping.

- Unifi AC Mesh (heeft richtantennes) in het trapgat naar de zolder hangen. Zo richten dat beide verdiepingen goed wifi hebben.

Iemand tips of advies hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Flappie schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:23:
Graag jullie advies.

Beneden in de keuken hangt een Unifi AC-Lite aan het plafond en beneden prima Wifi.

- Extra Unifi AC Lite op de overloop. Echter is dat weer alleen "gericht" op de 1e verdieping.

- Unifi AC Mesh (heeft richtantennes) in het trapgat naar de zolder hangen. Zo richten dat beide verdiepingen goed wifi hebben.

Gezien ik de grote van je huis en situatie niet ken kan ik geen echt advies geven. Maar ter inspiratie; de Lite is ook geschikt voor muurmontage. Ik heb hem precies tussen de bg en 1e verdieping in 't trappengat hangen, beide verdiepingen de volle 50/50 van m'n abonnementje bij speedtests. En op zolder, waar ik eigenlijk geen enkel WiFi apparaat heb staan, 35/35.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4QgEksOErEumQuhHwbjTNU3B/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris.nl schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:47:
Gezien ik de grote van je huis en situatie niet ken kan ik geen echt advies geven. Maar ter inspiratie; de Lite is ook geschikt voor muurmontage. Ik heb hem precies tussen de bg en 1e verdieping in 't trappengat hangen, beide verdiepingen de volle 50/50 van m'n abonnementje bij speedtests. En op zolder, waar ik eigenlijk geen enkel WiFi apparaat heb staan, 35/35.

[Afbeelding]
En ook zo gericht dat er één "vleugel" naar beneden wijst en de andere naar boven of is dat toeval :?
Flappie schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:23:
Graag jullie advies.

Als je die gewoon zo plaatst dat die deels beide verdiepingen "ziet" dan zou je dekking prima moeten zijn! :)

De Mesh AC is geweldig voor buiten, maar binnen zou ik gewoon de AC Lite of de ongeveer even dure In-Wall gebruiken! :)

Persoonlijk zou ik gewoon per verdieping een UAP plaatsen en of dat nou een AC Lite of In-Wall is maakt effe niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 8 december 2019 @ 00:31:
[...]

En ook zo gericht dat er één "vleugel" naar beneden wijst en de andere naar boven of is dat toeval :?
Toeval

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:24
Ik zou ook voor een 2e lite of Inwall gaan, afhankelijk van waar je m kwijt kunt. Ik heb er op de benedenverdieping 2, waarvan er 1 de tuin mee pikt, op de overloop een 3e die de boven verdieping voor rekening neemt. T feit dat alles gewoon overal werkt is heerlijk (en goed voor de WAF).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Ik heb er 1 boven de deur van de meterkast naast de voordeur. De tweede in het trappen gat naar de zolder toe. Zowel op de eerste verdieping en zolder een goede verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:00
Is deze dan aan het plafond of op de muur gemonteerd. Oo het Ubiquiti forum zegt iedereen dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor wandmontage en dat ze het beste aan het plafond kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36

rally

Deyterra Consultancy

Flappie schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:30:
Is deze dan aan het plafond of op de muur gemonteerd. Oo het Ubiquiti forum zegt iedereen dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor wandmontage en dat ze het beste aan het plafond kunnen.
Uiteraard kunnen ze wel tegen de wand gemonteerd worden, maar het stralingspatroon is dan niet optimaal en daarmee het bereik.

Maar in een relatief kleine omgeving maakt dat niet uit. Het kost je in het ergste geval een beetje snelheid. Soms is de impact niet eens merkbaar.

Ik adviseer altijd een (bekabeld) AP per etage, ZEKER in betonbouw, voor maximale performance.

Maarrrrrr. Als maximale snelheid niet nodig is, of eenvoudigweg niet mogelijke is, dan is muurmontage een prima alternatief.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er wordt geen budget genoemd, dus dan gewoon een AC Pro per etage :Y)
There's no such thing as overkill :P
En idd, die overkill heb ik hangen. Geen zin in uitzoeken of geneuzel, gewoon ineens goed gedaan.

[ Voor 51% gewijzigd door The Eagle op 08-12-2019 10:01 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

The Eagle schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:59:
In dat geval een NanoHD per etage ivm met de WAF :P

Mij “standaard” advies is 3 x AC Lite met Unifi Switch 8-60w.

Maar in bestaande bouw is bekabeling vaak een drama. Soms moet ik dan teruggrijpen op Hirschman INCA’s al dan niet met een In-Wall

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
The Eagle schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:59:
There's no such thing as overkill :P
En idd, die overkill heb ik hangen. Geen zin in uitzoeken of geneuzel, gewoon ineens goed gedaan.
Same here! 3x Uap-ac-pro. Weliswaar gewapend betonnen vloer op iedere verdieping...dus eerder noodzaak dan overkill...plus al die 2,4 Ghz-ridders met alle routers/wifimodems op ‘auto’ in de omgeving 🙄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Niet iedereen heeft de snelste verbinding of snelheid (ook) draadloos nodig. 't Verschil in max/gem verbruik tussen Lite 6,5W en Nano 10,5W en de (eventuele) hoeveelheid accespoints kan ook een overweging zijn.
-edit-
Ook hier een nieuwbouw huis okt '19 opgeleverd.

[ Voor 11% gewijzigd door Chris.nl op 08-12-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Omdat het kan is hier op GoT nog altijd een prima geldige reden ;)
Hier ook nieuwbouw met gewapend betonnen vloeren trouwens, dus ergens ook wel noodzaak.
En als je op een paar watt verbruik al prioriteit wilt leggen, trek dan gewoon een kabel.

En qua WAF: gewoon achter het gordijn aan de muur hangen. Het is niet dat die dingen in het zich moeten ofzo.

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 08-12-2019 15:56 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
Yes ‘gewoon omdat het kan’ is ook waarom ik een 19” 9U patchkast heb hangen en hele huis van CAT6 heb voorzien. Dat plus beetje toekomstbestendigheid O-)

Veel vrienden van ons reageren met ‘WTF?!?’ omdat ze geen idee hebben van netwerken en ‘als je het doet doe het dan goed’ op wifi en netwerken niet van toepassing is bij ze. Dat zijn dezelfden die verwachten dat een ziggo modem afdoende moet zijn voor het hele huis qua wifi dekking |:(

Nu is dat niet erg en ik verwacht niet dat zij zich in dezelfde intensiteit voor dit soort zaken interesseren, maar het is wel leuk om te zien dat de wifi alhier dusdanig goed werkt met roaming dat ze vragen hoeveel ziggo wifi boosters ik heb geplaatst.

Wat dat aangaat werkt Ubiquiti prima als je je er een beetje in verdiept en niet al te zuinig bent qua aantallen accesspoints, verdeeld over je huis.

Ontopic:
Austin_77 is ah sparen voor een 24-poorts ubiquiti switch zonder POE, blij als ik verlost ben van twee netgear GS-108 switchjes :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rally schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:03:
Maar in bestaande bouw is bekabeling vaak een drama. Soms moet ik dan teruggrijpen op Hirschman INCA’s al dan niet met een In-Wall
Damn... € 89,95 per stuk kosten die krengen ?! :X

Ik heb het al eerder gepost, maar ik zal het nog een keer doen : Sloop gewoon je telefoonaansluitingen in het huis en met een beetje geluk zit daar fatsoenlijke CAT5E/CAT6 achter die je zo kan hergebruiken voor een aantal In-Wall modellen! :*)
The Eagle schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:55:
Omdat het kan is hier op GoT nog altijd een prima geldige reden ;)
Gezien het feit dat 90% van de apparaten 2x2 zijn en zelfs een heleboel 1x1 zijn zou ik niet zomaar iedereen een 3x3 accesspoint aanraden die ook nog eens genoeg is om veel teveel mensen tegelijk van WiFi te voorzien!

Dat aantal mensen ga je niet halen, tenzij je zoiets per ongeluk overkomt : IMDB: Project X (2012) >:) :+
En qua WAF: gewoon achter het gordijn aan de muur hangen. Het is niet dat die dingen in het zich moeten ofzo.
In-Walls... In-Walls EVERYWHERE!!!

En nergens te zien! 8)
austin_77 schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:31:
Veel vrienden van ons reageren met ‘WTF?!?’ omdat ze geen idee hebben van netwerken en ‘als je het doet doe het dan goed’ op wifi en netwerken niet van toepassing is bij ze.

Dat zijn dezelfden die verwachten dat een ziggo modem afdoende moet zijn voor het hele huis qua wifi dekking |:(

Nu is dat niet erg en ik verwacht niet dat zij zich in dezelfde intensiteit voor dit soort zaken interesseren, maar het is wel leuk om te zien dat de wifi alhier dusdanig goed werkt met roaming dat ze vragen hoeveel ziggo wifi boosters ik heb geplaatst.
Mwahahaha! :D Ik heb hartelijk gelachen om die drie zinnen! NICE! _O_ d:)b

Heb ook af en toe dat soort mensen over de vloer en het beste wat je kan doen is vooral niet in discussie gaan over zulke dingen : Begrijpen ze toch niet! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:34

Falcon10

Hit it i would !

austin_77 schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:31:

Veel vrienden van ons reageren met ‘WTF?!?’ omdat ze geen idee hebben van netwerken en ‘als je het doet doe het dan goed’ op wifi en netwerken niet van toepassing is bij ze. Dat zijn dezelfden die verwachten dat een ziggo modem afdoende moet zijn voor het hele huis qua wifi dekking |:(
Zijn diezelfde vrienden die raar kijken als je op hun vraag " wat is dit witte schotel aan je huis en op je tuinhuis ?"
Antwoord met : "oh, das gewoon om draadloos internet achterin de tuin te krijgen, en die dingen kunnen tot 10 km ver" O-)

Beste investering ooit die Nanobeam AC Gen2. Poepsimpel in te stellen en kosten eigenlijk niets.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falcon10 schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:20:
[...]

Zijn diezelfde vrienden die raar kijken als je op hun vraag " wat is dit witte schotel aan je huis en op je tuinhuis ?"
Antwoord met : "oh, das gewoon om draadloos internet achterin de tuin te krijgen, en die dingen kunnen tot 10 km ver" O-)

Beste investering ooit die Nanobeam AC Gen2. Poepsimpel in te stellen en kosten eigenlijk niets.
De 60Ghz Unifi variant :P
https://store.ui.com/coll...ilding-to-building-bridge

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 19:52
Als het goed is krijg ik morgen mijn USW-24-POE Gen2 binnen... oOo

Mijn US-24 is al weg. Als de Gen2 goed bevalt, dan gaat mijn US-16-150W ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

GioStyle schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:35:
Als het goed is krijg ik morgen mijn USW-24-POE Gen2 binnen... oOo

Mijn US-24 is al weg. Als de Gen2 goed bevalt, dan gaat mijn US-16-150W ook weg.
Omdat het kan, of loop je echt tegen beperkingen aan? Ik heb niet het idee dat ik ooit al tegen een limiet ben gelopen met de 1st gen switches en een USG 3P, ondanks dat ik >5 VLAN's heb en er best wat te routen valt... Moet wel zeggen dat ik de 2de WAN poort dedicated gebruik voor (enkel) het verkeer van mijn camera's, maar de USG en switches vinden het tot nu toe allemaal best...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zit hier toevallig nét even te kijken op m'n controller, komt er een melding aangaande een aantal devices waar een software-update voor klaar staat. Ga ik vervolgens bij 'Devices' kijken blijkt er bij beide 8POE-150W switches een 'Downgrade' knopje aanwezig te zijn.....

Wát is er mis met 4.0.69.10871 :o

Are you sure you want to downgrade ABCDEFGH from 4.0.69.10871 to 4.0.66.10832?

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 08-12-2019 22:55 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wimmel_1 schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:46:
Ik zit hier toevallig nét even te kijken op m'n controller, komt er een melding aangaande een aantal devices waar een software-update voor klaar staat. Ga ik vervolgens bij 'Devices' kijken blijkt er bij beide 8POE-150W switches een 'Downgrade' knopje aanwezig te zijn.....

Dat zag ik gisteren ook. Blijkbaar is 4.0.69 gepulled voor de switches. APs is die wel nog voor beschikbaar/recentste stable, voor de switches zijn ze terug gegaan naar 4.0.66. Reden weet ik ook niet, zag alleen gisteren toevallig thread erover op het community forum (waar ik nog maar zelden kijk) en daar stonden aantal reacties van gebruikers die via de chat hadden geinformeerd maar de eerste lijns helpdesk wist het ook niet en moest het navragen.

Slonzo schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:44:
[...]

Omdat het kan, of loop je echt tegen beperkingen aan? Ik heb niet het idee dat ik ooit al tegen een limiet ben gelopen met de 1st gen switches en een USG 3P, ondanks dat ik >5 VLAN's heb en er best wat te routen valt... Moet wel zeggen dat ik de 2de WAN poort dedicated gebruik voor (enkel) het verkeer van mijn camera's, maar de USG en switches vinden het tot nu toe allemaal best...
De gen 1 24p PoE switches zijn actief gekoeld en (zeer) luidruchtig. En de 16p heeft wel ventilatoren, maar die draaien een stuk minder vaak (lees: nooit, tenzij de omgevingstemperatuur boven de 40 graden of zo komt en switch dus ook echt warm wordt). Dat de gen 2 volledig passief gekoeld is is dus wel een voordeel voor thuisgebruik. Alhoewel ikzelf niet om die reden zou upgraden en ben ik ook niet van plan. Volgens mij is/was er ook wat discussie of het daadwerkelijke switching gedeelte niet gelijk was aan de gen 1. In ieder geval zijn de specs qua (switching) capaciteit identiek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02

B2

wa' seggie?

wimmel_1 schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:46:

Dit lijkt de reactie vanuit UI te zijn :
There was a regression in 4.0.67 until 4.0.73 which would block DHCP traffic over the 6th LAG interface. That was fixed in 4.0.73, but there are stability problems related to DHCP snooping in 4.0.73 which might spontaneously reboot switches. While that's being identified and resolved, the last safe stable version for all use cases is 4.0.66.

If you're on a newer version than that and not having any problems, then there's no need to downgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Slonzo schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:44:
[...]

Ik had tot deze week in de meterkast een US-24 en een US-16-150W hangen, omdat een US-24-250W niet past qua diepte. Nu is de Gen2 een stuk korter dan de Gen1 en 24 poorten is wel genoeg voor mij. Scheelt mij 1 switch en dus stroomverbruik. Ik gok dat het qua stroomverbruik zo'n €25/30 per jaar scheelt. Makkelijk verdiend, lijkt me.

Daarnaast heeft de Gen2 heeft geen ventilatoren, is passief gekoeld en daardoor niet hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
GioStyle schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:06:
[...]

Ik had tot deze week in de meterkast een US-24 en een US-16-150W hangen, omdat een US-24-250W niet past qua diepte. Nu is de Gen2 een stuk korter dan de Gen1 en 24 poorten is wel genoeg voor mij. Scheelt mij 1 switch en dus stroomverbruik. Ik gok dat het qua stroomverbruik zo'n €25/30 per jaar scheelt. Makkelijk verdiend, lijkt me.

Daarnaast heeft de Gen2 heeft geen ventilatoren, is passief gekoeld en daardoor niet hoorbaar.
Dan wordt het wel makkelijker met de gen2.
Ik moest een rek monteren wat diep genoeg was en een gat in de achterwand plaat van de meterkast maken zodat er een haakse power connector in pastte. Dan ging het net aan met een US-24-250W

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

GioStyle schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:06:
[...]

Dat was voor mij ook over te stappen op de 24-poorts Gen 2

Geen fans
Minder diep dan de USW 24-250W (die paste bij mij gewoon niet)
Ik heb geen 24 PoE poorten nodig en al helemaal geen 250W.

Bovendien heb ik een aantal klanten met exact hetzelfde probleem, waarbij de USW24-Gen2 gewoon een beter passende oplossing is dan de USW 24-250

Oh... en het LCM gaat vanzelf uit, dus dat inbranden waar ik bang voor was is geen probleem.
En ik heb er nu wat mee zitten spelen en het kan best handig zijn. (Leuk om naar de upload/download te kijken tijdens een speedtest :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 23-09 09:09

iMars

Full time prutser

B2 schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:55:
[...]

Dit lijkt de reactie vanuit UI te zijn :

[...]
@B2 & @wimmel_1 ik had exact hetzelfde :) draai ook 4.0.69.10871 en dacht “leuk een upgrade” ... en zag een downgrade. Heb nergens last van, dus laat het voor nu op deze versie draaien.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
rally schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:26:
Leuk om naar de upload/download te kijken tijdens een speedtest :P
Loopt alleen wel wat achter zag ik, seconde of 10 zeg ik uit m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Cartman! schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:05:
[...]

Loopt alleen wel wat achter zag ik, seconde of 10 zeg ik uit m'n hoofd.
Zit inderdaad een kleine vertraging in, maar dat mag de pret niet drukken.

Ik vind ook wel dat ze de interface slim hebben gedaan door de LCM aanraakgevoelig te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GioStyle
Alle switches adopted met 1 utp kabel aangesloten, gemeten met Energy Logger 4000:

US-8-60W = 7,5W
US-16-150W = 16,8W
US-24 = 13,4W
USW-24-POE Gen2 = 9,4W

De nieuwe generatie switch is behalve krachtiger en stiller ook nog eens een stuk zuiniger. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetRipper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07 20:29
Beetje zitten zoeken op dit forum en elders. Ik vind veel informatie over gelimiteerde bandwidth i.v.m. het onbreken van hardware-offloading bij IDS/IPS (/DPI), maar kan eigenlijk nergens vinden of het ook latency introduceert.

Heb bij iemand anders met een Ubiquiti setup (zelf nog geen Ubiquiti, maar twijfel de Dream Machine aan te schaffen) getest met de "tcping.exe" tool naar wat servers op het internet. ICMP ping leek me niet echt betrouwbaar genoeg voor zoiets, omdat ICMP anders afgehandeld kan worden. tcping.exe opent/sluit een tcp verbinding en omvat dus een paar roundtrips. Daarnaast kan tcping.exe ook een simpele HTTP GET timen. We hebben drie metingen gedaan:

IDS/IPS/DPI uit
code:
1
2
3
tcping server #1:   Minimum = 5.488ms, Maximum = 8.645ms, Average = 6.129ms
http get server #1: Minimum = 24.006ms, Maximum = 155.319ms, Average = 39.755ms
tcping server #2:   Minimum = 4.355ms, Maximum = 11.375ms, Average = 5.964ms
IDS/IPS/DPI aan
code:
1
2
3
tcping server #1:   Minimum = 5.753ms, Maximum = 22.169ms, Average = 7.387ms
http get server #1: Minimum = 23.623ms, Maximum = 128.295ms, Average = 44.227ms
tcping server #2:   Minimum = 4.869ms, Maximum = 32.739ms, Average = 7.908ms
Alleen IDS aan
code:
1
2
3
tcping server #1:   Minimum = 5.857ms, Maximum = 42.736ms, Average = 8.463ms
http get server #1: Minimum = 33.848ms, Maximum = 98.084ms, Average = 47.107ms
tcping server #2:   Minimum = 4.535ms, Maximum = 12.794ms, Average = 6.181ms

Heel erg gelimiteerde test uiteraard, maar IDS aan lijkt toch zo'n 10-15% latency toe te voegen (en dat zonder dat ik de uitschieters (155ms was een uitschieter) heb weggelaten.

Zelf game ik erg graag en in competitieve first person shooters (counter-strike, en dergelijk) en alles dat latency toevoegt wil ik uiteraard zo veel mogelijk elimineren. Daarnaast is gameverkeer over het algemeen UDP, terwijl ik hierboven TCP getest heb.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat doen de andere gamers onder jullie met IDS/IPS/DPI? Of kun je bepaald verkeer uitzonderen van IDS/IPS/DPI?

Github - Tikkie! - NED-Clan - Volvo EX30 SMSR Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roT- schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:18:
Update UniFi Controller 5.12.35 is er met een ingebouwde opt-out voor het phone home debacle.
Bomen bos met al die firmware updates en downgrades. Mijn belangrijkste vraag: weet iemand hoe het nu zit met die phone home toestanden?

Er was in november naar ik begrijp dus firmware met phone home feature, die is geloof ik vervangen door 4.0.69.10871 met een opt-out via de Controller, Maar die was in de eerste release note in afwachting van Controller update. Ondertussen heeft Controller 5.12.35 blijkbaar een opt-out. Waar staat die optie?

Switches met 4.0.69 hebben blijkbaar een issue met DHCP, en moeten dus naar max. 4,0.66. Heeft 4.0.66 voor switches ook een phone home issue, of ging het alleen om de access points? Indien switch ook phone-home, doet Controller 5.12.35 dan wel wat aan switch 4.0.66?

En dan is er nog nieuwe CK firmware 1.1.6, is die stabiel? Geen phone home?

Mijn plan is:
- Backup
- CKg2 update 1.1.6
- Controller naar 5.12.35
- 1 dag stabiel draaien
- Upgrade switches 4.0.66
- Upgrade access point naar 4.0.69

Ziet iemand nog bezwaren of een reden om updates uit te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:33:
[...]

Er was in november naar ik begrijp dus firmware met phone home feature, die is naar ik begrijp vervangen door 4.0.69.10871 met een opt-out via de Controller, Maar die was in de eerste release note in afwachting van Controller update. Ondertussen heeft Controller 5.12.35 blijkbaar een opt-out. Waar staat die optie?
New settings==> Controller Settings ==> Advanced Configuration ==> Optie Enable Analytics & Improvements.

Bij 5.12.35 krijg je de vraag bij het aanmelden op de unifi webinterface al. Krijg het tot nog toe ook bij alle controller upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

GioStyle schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:59:
Alle switches adopted met 1 utp kabel aangesloten, gemeten met Energy Logger 4000:

US-8-60W = 7,5W
US-16-150W = 16,8W
US-24 = 13,4W
USW-24-POE Gen2 = 9,4W

De nieuwe generatie switch is behalve krachtiger en stiller ook nog eens een stuk zuiniger. _/-\o_
Dat is met recht vooruitgang!

Hiermee bespaar ik dus ruim 64kW per jaar oftewel € 14. Dan verdiend die switch zichzelf terug in minder dan 24 jaar! :+
Maar alle gekheid op een stokje: Ben wel blij dat de switch minder verbruikt. Alle beetjes helpen. @GioStyle Bedankt voor het meten en doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:33:
[...]

Bomen bos met al die firmware updates en downgrades. Mijn belangrijkste vraag: weet iemand hoe het nu zit met die phone home toestanden?

Er was in november naar ik begrijp dus firmware met phone home feature, die is geloof ik vervangen door 4.0.69.10871 met een opt-out via de Controller, Maar die was in de eerste release note in afwachting van Controller update. Ondertussen heeft Controller 5.12.35 blijkbaar een opt-out. Waar staat die optie?

Switches met 4.0.69 hebben blijkbaar een issue met DHCP, en moeten dus naar max. 4,0.66. Heeft 4.0.66 voor switches ook een phone home issue, of ging het alleen om de access points? Indien switch ook phone-home, doet Controller 5.12.35 dan wel wat aan switch 4.0.66?

En dan is er nog nieuwe CK firmware 1.1.6, is die stabiel? Geen phone home?

Mijn plan is:
- Backup
- CKg2 update 1.1.6
- Controller naar 5.12.35
- 1 dag stabiel draaien
- Upgrade switches 4.0.66
- Upgrade access point naar 4.0.69

Ziet iemand nog bezwaren of een reden om updates uit te stellen?
ik heb op zich alles zoals wat jij wil / kan, echter heb ik de switches ook op .69 draaien. En dat draait stabiel, heb het nu 2 weken of zo.

Ik heb een periode gehad dat ik direct in de beta mee ging, maar sinds de CKgen2 probeer ik redelijk op de release versie te blijven. Soms is het even doorbijten omdat je graag wat nieuws wilt want die upgrade van 5.11.xx naar 5.12.35 duurde wel lang. Maar nu draait ie en ook goed.

Ik voor de Protect omgeving zit ik wel op het beta channel kanaal.
weet nog niet waar in de cloudkey controller dat kan regelen ;) update Gevonden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

iMars schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:28:
[...]

@B2 & @wimmel_1 ik had exact hetzelfde :) draai ook 4.0.69.10871 en dacht “leuk een upgrade” ... en zag een downgrade. Heb nergens last van, dus laat het voor nu op deze versie draaien.
In een 'Corporate Environment' (bij klanten) kan ik 't mezelf niet veroorloven om er géén directe actie op te ondernemen maar aangezien 't énige Ubiquiti materiaal wat ik beheer bij me thuis draait.... Kans is zéér klein tot niet aanwezig dat iemand een 'rough' DHCP server m'n netwerk op gaat werken 8)

@Verwijderd Er is geen issue met DHCP maar met DHCP Snooping 8)

Een knopje / linkje met releasenotes in de controller vanuit UI had wel fijn geweest.... Ik kijk eigenlijk nooit op dat forum.

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 09-12-2019 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wimmel_1 schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:30:
Een knopje / linkje met releasenotes in de controller vanuit UI zou had wel fijn geweest.... Ik kijk eigenlijk nooit op dat forum.
Die is er ook, maar daar staat niet alles in of hij doet het gewoon helemaal niet... _O- :+

En je kan natuurlijk ook niet makkelijk door alle voorgaande releases heen bladeren... Stel je voor zeg! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nero355 schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:51:
[...]

Die is er ook, maar daar staat niet alles in of hij doet het gewoon helemaal niet... _O- :+

En je kan natuurlijk ook niet makkelijk door alle voorgaande releases heen bladeren... Stel je voor zeg! :X
Feit dat er een downgrade gepushed wordt vanuit UI, zegt (IMHO) eigenlijk alléén dat ze nog niet bezig zijn met een herstelactie aangaande het geconstateerde issue.... Lekker makkelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wimmel_1 schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:55:
[...]

Feit dat er een downgrade gepushed wordt vanuit UI zegt (IMHO) eigenlijk alléén dat ze nog niet bezig zijn met een herstelactie aangaande het geconstateerde issue.... Lekker makkelijk :+
Zoals B2 al quote van op het UI community forum: ze hebben dit issue gefixt in 4.0.73, maar die heeft weer een ander issue waardoor die niet naar stable kan. Makkelijkste tegen/in het weekend is dan uiteraard een rollback en niet op vrijdagmiddag/avond / zaterdag nog met een nieuwe firmware komen die hopelijk dat andere issue fixt. Want de kans dat je op zo'n moment door een rush job alsnog fouten maakt is natuurlijk ook groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RobertMe schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:04:
[...]

Zoals B2 al quote van op het UI community forum: ze hebben dit issue gefixt in 4.0.73, maar die heeft weer een ander issue waardoor die niet naar stable kan. Makkelijkste tegen/in het weekend is dan uiteraard een rollback en niet op vrijdagmiddag/avond / zaterdag nog met een nieuwe firmware komen die hopelijk dat andere issue fixt. Want de kans dat je op zo'n moment door een rush job alsnog fouten maakt is natuurlijk ook groot.
Je hebt helemaal gelijk maar: Biedt dan als fabrikant op z'n minst ook een een 'linkje' met duidelijke releasenotes aan in dat schermpje waarin de 'waarschuwing' staat dat je device ABCDEFGH gaat downgraden naar een éérdere release (mét hele andere privacy issues).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimmel_1 schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:08:
naar een éérdere release (mét hele andere privacy issues).
Ja, dat is dus mijn vraag. Is de “phone-home” situatie ook van toepassing op de switches met 4.0.66, al dan niet i.c.m. controller 5.12.35? Of was het alleen een functie van de access points?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:18:
[...]

Ja, dat is dus mijn vraag. Is de “phone-home” situatie ook van toepassing op de switches met 4.0.66, al dan niet i.c.m. controller 5.12.35? Of was het alleen een functie van de access points?
- Ubiquiti heeft het in haar statement over “devices”, niet specifiek ap’s.
- De firmware doet een zelfstandige upload naar ui.com, daar heeft de controller niets mee van doen.
- edgerouters doen dit overigens ook al een tijdje, hoor je niemand over en doet dit elke keer bij een check of er nieuwe firmware is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ed1703 schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:54:
[...]
- Ubiquiti heeft het in haar statement over “devices”, niet specifiek ap’s.
Juist, ik ging vooralsnog ook uit van switches. Ik wacht nog even op de nieuwe release.
- De firmware doet een zelfstandige upload naar ui.com, daar heeft de controller niets mee van doen.
Juist wel, want 5.12.35 biedt een keuze wel/niet verzenden. Die regelt dat dus bij devices 4.0.69, maar hoe is mij niet duidelijk. Misschien dat 4.0,69 devices bij opt-in niet meer zelfstandig versturen maar via de controller? Of de controller stuurt een config naar de devices om niet meer te versturen bij opt-out? Pas als je weet hoe dit werkt kun je eventueel wat zeggen over het effect van 5.12.35 op 4.0.66.

Linksom of rechtsom heb ik zelf geen zin om te testen of er een effect is van 5.12.35 met opt-out op verkeer van 4.0.66 naar de bekende server. Ik ga er nu dus vanuit dat 5.12.35 waarschijnlijk niks doet op 4.0.66 devices wat betreft dit gedrag.
- edgerouters doen dit overigens ook al een tijdje, hoor je niemand over en doet dit elke keer bij een check of er nieuwe firmware is.
Het gaat mij persoonlijk om het uploaden van data zonder opt-in. Check op nieuwe firmware is download zou ik zeggen, daar hoeft toch niks voor te worden geupload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:18:
[...]

Pin me er niet op vast, maar volgens mij was de .66 de eerste firmware met phone-home en was dat zonder toggle (op wat voor manier dan ook). Daarna is er een nieuwe firmware gekomen waarbij het opt out was met een custom config die je in de controller moest plaatsen (en dus door controller gepusht wordt). Ik weet alleen niet 100% zeker of de firmware nu (.69 dan) uit zichzelf opt-in is, of dat de controller de opt-in bied maar zolang je dat niet doet de "doe geen phone home sturen" stuurt.

In ieder geval, IIRC: .66 doet altijd naar huis bellen. Hoe dat bij de 0.69 firmware zit weet ik niet in de zin dat die wel opt-in is met de 5.12.35 controller. Maar of de firmware uit zichzelf ook opt-in is (met oudere controllers) weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:24:
[...]

Juist, ik ging vooralsnog ook uit van switches. Ik wacht nog even op de nieuwe release.

[...]

Juist wel, want 5.12.35 biedt een keuze wel/niet verzenden. Die regelt dat dus bij devices 4.0.69, maar hoe is mij niet duidelijk. Misschien dat 4.0,69 devices bij opt-in niet meer zelfstandig versturen maar via de controller? Of de controller stuurt een config naar de devices om niet meer te versturen bij opt-out? Pas als je weet hoe dit werkt kun je eventueel wat zeggen over het effect van 5.12.35 op 4.0.66.
het laatste, daarvoor kon je het uitzetten met config.properties dacht ik, dat regeltje wegschrijven is ook het enige wat die controlller doet. Dat is met de rest van je settings ook zo.
Het gaat mij persoonlijk om het uploaden van data zonder opt-in. Check op nieuwe firmware is download zou ik zeggen, daar hoeft toch niks voor te worden geupload?
Toch doet het updatecheck script binnen edgeos dat wel. Het staat er zelfs expliciet in. Helaas geen link, zal er wel eens naar zoeken als ik niet op mobiel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 16:21
Schaamteloze kopie van Reddit:

De UVC-G4-Doorbell.
Mijn vriendin had het laatst al over een "bel met zo'n camera".
Misschien dat deze over een half jaar wel te bestellen is.

[ Voor 35% gewijzigd door nielsn op 11-12-2019 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ed1703 schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:52:
Toch doet het updatecheck script binnen edgeos dat wel. Het staat er zelfs expliciet in. Helaas geen link, zal er wel eens naar zoeken als ik niet op mobiel zit.
Ik zie waarschijnlijk iets ernstig over het hoofd. Ik heb hier een Edgerouter met 2.0.6, maar nergens zie ik een keuze voor een update script in de standaard firmware.

Voor zover ik weet checked EdgeOS zelf niet op updates. Er staat zelfs expliciet dat je zelf de website moet checken (klik op url) om te kijken of er updates zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:30
nielsn schreef op woensdag 11 december 2019 @ 02:38:

De UVC-G4-Doorbell.
Nice, voorlopig maar even een plastic drukkertje van een paar euro installeren. We wachten af 8)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:50
Ik heb sinds 2 weken een google nest mini, maar sinds ik deze heb gaat de hele tijd mijn netwerk down.
Als ik in de app kijk dan staat bij veel devices high latency (met pingen heb ik binnen het netwerk tijden van 100+ tot time-outs).
Bij de status van de in-wall hd staat de balk van 5G op 100% met TX frames.
Het probleem ontstaat als ik de nest mini een halve dag niet gebruikt heb.
Het lijkt dus op een broadcast storm, welke in januari 2019 opgelost zou moeten zijn volgens google.

Ik heb de nest mini ook beneden neergezet zodat deze met mijn nanoHD connecteerd maar dan blijft het probleem zich toch voordoen in de in wall hd en niet in de nanoHD wat ik wel zou verwachten.
Enige manier om het op te lossen is door de in-wall hd te herstarten. Firmware versie die ik gebruik is 4.0.54.
Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Ik had sinds een week ontzettend veel last van wegvallend wifi vooral op mijn Iphone 7. Terwijl het eerst allemaal super heeft gewerkt. Gisteravond toch maar eens tijdje besteed aan het tunen, wat ook altijd wordt aangeraden. Nu is het probleem compleet weg, kreeg wegvallers, melding dat het paswoord voor het wifi niet klopte ed. Laptops ed. hadden echter geen problemen, msi, lenovo of mac.

Nu kanelen aangepast op basis van de built in RF scan en dtim aangepast naar 3 zoals aangeraden wordt voor IOS. Alles werkt als een zonnetje. Enige vreemde is wel dat bepaalde devices niet het dichtsbijzijnde AP lijken te pakken, heb alle output voor 2,4Ghz op low gezet en 5GHZ op medium. Wellicht zijn de drie IW-AC AP's toch wat overkill voor ons huis.

Eentje maar naar de zolder verplaatsen, daar leven we op dit moment nog niet zoveel, staat nog vol verhuisdozen O-) .

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ben benieuwd naar de timeline. Wil eigenlijk liever iets van unifi dan een Nest aanschaffen. Dus nog even wachten.
nielsn schreef op woensdag 11 december 2019 @ 02:38:

De UVC-G4-Doorbell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rct124
  • Laatst online: 16-04 10:02
Gizzy schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:51:
Nav van de eerste Ac in wall fetish die hier werd geuit en de afwerking. Hier een afbeelding van de montage zoals bij ons in huis:
[Afbeelding]

Daarnaast wil ik nog melden dat ik de volgende SFP module heb geplaatst in mijn 16p 150w poe (old version inmiddels)
Nortel SFP MINI GBIC MTRJ: 1000Base-SX mini Gbic AA1419014
Deze lijkt goed herkent te worden, ik zie m althans met 1000GB snelheid mogelijk in de controller. Ik heb m nog niet getest, moet boven nog de fiber converter met dezelfde SFP erin plaatsen. Heb glas in huis liggen omdat er tijdens de verbouwen 3/4 PVC is gelegd met 2xCAT7, maar we hadden een extra groep nodig voor de wasmachine en moest er electra doorheen, maar ik wilde ook data en de electricien vertikte om er cat7 langs te leggen, dus heb ik glas laten meetrekken en MTRJ was de kleinste connector die ik kon vinden.
Dit ziet er wel heel erg gaaf en afgewerkt uit!

Ik ben zelf een huis aan het verbouwen en ben me aan het inlezen op Ubiquiti (en nog nieuw in deze). Nu kan ik leidingen frezen zoveel ik wil, dus wil op logische plaatsen ook bekabeld naar AP's maar de AC-lite is qua afwerking niet heel mooi. Dit zou dan een hele mooie oplossing zijn voor de benedenverdieping! Hoe is jouw ervaring met de snelheid/dekking? Ik neem aan dat het minder is dan de AP-AC-Lite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rct124 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:39:
[...]

Ik ben zelf een huis aan het verbouwen en ben me aan het inlezen op Ubiquiti (en nog nieuw in deze). Nu kan ik leidingen frezen zoveel ik wil, dus wil op logische plaatsen ook bekabeld naar AP's maar de AC-lite is qua afwerking niet heel mooi. Dit zou dan een hele mooie oplossing zijn voor de benedenverdieping! Hoe is jouw ervaring met de snelheid/dekking? Ik neem aan dat het minder is dan de AP-AC-Lite?
De snelheid is theoretisch hetzelfde, want de hardware is ook hetzelfde. Alleen de antennesetup is afwijkend tussen de Lite en AC IW. Waar de antennes van de Lite erop zijn gericht (no pin intended :p) om zo goed mogelijk te werken bij plafond montage zijn ze bij de IW erop gericht voor bij montage aan de muur. Verschil zal verder niet heel groot zijn en ik verwacht niet dat je het in een thuissituatie zult merken. Ik zou dus gewoon lekker voor de IW gaan als je er de mogelijkheid toe hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rct124
  • Laatst online: 16-04 10:02
RobertMe schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:42:
[...]

De snelheid is theoretisch hetzelfde, want de hardware is ook hetzelfde. Alleen de antennesetup is afwijkend tussen de Lite en AC IW. Waar de antennes van de Lite erop zijn gericht (no pin intended :p) om zo goed mogelijk te werken bij plafond montage zijn ze bij de IW erop gericht voor bij montage aan de muur. Verschil zal verder niet heel groot zijn en ik verwacht niet dat je het in een thuissituatie zult merken. Ik zou dus gewoon lekker voor de IW gaan als je er de mogelijkheid toe hebt.
Klinkt inderdaad plausibel. Alle mogelijkheden staan momenteel nog open voor mij. Ik moet alle kabels voor UTP aansluitingen nog leggen en infrezen.
Mijn woonkamer is 3,5m breed, maar wel 14 meter lang. Hoe gaan de IW's daar mee om? Één in het midden, of beter vooraan één en achteraan nog één?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
^^ ik heb in ons nieuw gekochte huis op elke etage een ac lite aan het plafond hangen.

Perfecte wifi dekking in huis. 1 schoteltje per 50m2 is genoeg. Ons huis is 5.25 breed en 10 lang.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizzy
Rct124 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:47:
[...]

Klinkt inderdaad plausibel. Alle mogelijkheden staan momenteel nog open voor mij. Ik moet alle kabels voor UTP aansluitingen nog leggen en infrezen.
Mijn woonkamer is 3,5m breed, maar wel 14 meter lang. Hoe gaan de IW's daar mee om? Één in het midden, of beter vooraan één en achteraan nog één?
Ons Huis heeft maximale maten van 8m br bij 11m diep. En heb met 3 accesspoints in wall voldoende dekking. Denk iets te veel gezien het ap in de linker zijde van het huis boven zelfs connectie houdt met clients rechts voor in het huis beneden.

Ben er dus zeer over te spreken.

Tips als je gaat frezen voor je stroom en ethernet punten. Neem iets meer ruimte voor je ap gat tov je normale stroom contact gat, ik heb een beetje moeten “freubelen” voor de schroefgaten in het bracket van de inwall. Dit hangt ook weer af van je afwerking ik heb gira e2 serie.

En nog een tip neem haakse toolles ethernetplugs als je cat7 trekt als de kabel een bocht moet maken in je muur. Cat7 is te stug voor de bocht eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizzy schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:04:
Ik had sinds een week ontzettend veel last van wegvallend wifi vooral op mijn Iphone 7. Terwijl het eerst allemaal super heeft gewerkt. Gisteravond toch maar eens tijdje besteed aan het tunen, wat ook altijd wordt aangeraden. Nu is het probleem compleet weg, kreeg wegvallers, melding dat het paswoord voor het wifi niet klopte ed. Laptops ed. hadden echter geen problemen, msi, lenovo of mac.

Nu kanelen aangepast op basis van de built in RF scan en dtim aangepast naar 3 zoals aangeraden wordt voor IOS. Alles werkt als een zonnetje. Enige vreemde is wel dat bepaalde devices niet het dichtsbijzijnde AP lijken te pakken, heb alle output voor 2,4Ghz op low gezet en 5GHZ op medium. Wellicht zijn de drie IW-AC AP's toch wat overkill voor ons huis.

Eentje maar naar de zolder verplaatsen, daar leven we op dit moment nog niet zoveel, staat nog vol verhuisdozen O-)
NICE! d:)b

Maar je kan dus ook naast Low/Medium/High ook gewoon een waarde in dBi invullen bij elke accesspoint en op die manier de boel wat beter finetunen ;)
Rct124 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:47:
Één In-Wall per verdieping ergens in het midden moet meer dan genoeg zijn! :)

Bij mij staat er één in het midden van de woonkamer en dan één aan de achterkant van het huis op de eerste verdieping en dan nog één aan de voorkant van het huis op de tweede verdieping, waardoor ik 100% 5 GHz dekking heb overal :*)

Als "toetje" nog een Mesh AC in de tuin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizzy schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:04:
Enige vreemde is wel dat bepaalde devices niet het dichtsbijzijnde AP lijken te pakken, heb alle output voor 2,4Ghz op low gezet en 5GHZ op medium. Wellicht zijn de drie IW-AC AP's toch wat overkill voor ons huis.
Meten is weten. Je bent nu allerlei aanpassingen aan het doen, maar lees niets over RSSI.

Download de Airport app, zet de WiFi scanner aan (via algemene instellingen van iOS, kan niet in de app) en meet de RSSI van de SSIDs. RSSI in dBm is negatief en beter richting 0.

De software in iOS gaat zoeken -70 dBm. Hieronder staan de details. Apple is een van de weinige bedrijven die voor roaming online documentatie heeft staan. De Airport app staat hierin ook uitgelegd:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068 (iOS)
https://support.apple.com/nl-nl/HT206207 (macOS)

Je kunt daarmee beter vaststellen welke RSSI je waar haalt, en waarop devices de voorkeur hebben voor een bepaald AP.

Maak een dedicated 5GHz SSID, en verbindt daarop devices die 5GHz ondersteunen, dat werkt waarschijnlijk beter dan band steering.

edit: ondergrens aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:16:
[...]

Meten is weten. Je bent nu allerlei aanpassingen aan het doen, maar lees niets over RSSI.

Download de Airport app, zet de WiFi scanner aan (via algemene instellingen van iOS, kan niet in de app) en meet de RSSI van de SSIDs. RSSI in dBm is negatief en beter richting 0.

De software in iOS gaat zoeken -70 dBm. Hieronder staan de details. Apple is een van de weinige bedrijven die voor roaming online documentatie heeft staan. De Airport app staat hierin ook uitgelegd:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068 (iOS)
https://support.apple.com/nl-nl/HT206207 (macOS)

Je kunt daarmee beter vaststellen welke RSSI je waar haalt, en waarop devices de voorkeur hebben voor een bepaald AP.

Maak een dedicated 5GHz SSID, en verbindt daarop devices die 5GHz ondersteunen, dat werkt waarschijnlijk beter dan band steering.

edit: ondergrens aangepast
Thnx voor de tip. Zal nog eens naar die airport app kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:58

Eraser127

Nijkerk

Rct124 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:39:
[...]

Hier hetzelfde, begin 2021 nieuwbouwhuis gereed en vorige week de afbouwlijst besproken. Bij ons is alles 19mm pvc en laat op elke verdieping naast het gewone lichtpunt een extra "lichtpunt" frezen voor de AP's. Uiteraard ook naar elke kamer een extra loze leiding naar de meterkast, voor vast UTP.

My Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:16:
[...]
Ik ga hier niet meer op reageren.. maar geen goed advies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:18:
[...]

Ik zie waarschijnlijk iets ernstig over het hoofd. Ik heb hier een Edgerouter met 2.0.6, maar nergens zie ik een keuze voor een update script in de standaard firmware.

Voor zover ik weet checked EdgeOS zelf niet op updates. Er staat zelfs expliciet dat je zelf de website moet checken (klik op url) om te kijken of er updates zijn.
Ik geef je gelijk.. echter, als ik een perl-script zie staan /usr/sbin/ubnt-fw-update.pl en ik zie daarin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    # Post anonymous analytics
    my ($rc, $out) = curl_post_analytics($arg_url, $arg_id, $stat_values_ref);
    if($rc == 0) {
        llog("Post analytics ok");
    } else {
        llog("Post analytics fail, rc=[$rc]");
    }

Dan krijg ik daar uitslag van of dat nu ter voorbereiding op iets nieuws is of niet en het werkt allemaal nog niet, maar ik krijg er iig geen fijn gevoel van. Gelukkig communiceert UI alles naar z'n gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Shaggie_NB schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:26:
Ik ga hier niet meer op reageren.. maar geen goed advies..
Ten eerste klopt het niet, ten tweede heeft werkelijk niemand hier iets aan.

Waarom is een dedicated 5 GHz volgens jou geen goed advies? Waarom wil je niet inhoudelijk reageren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:26:

Waarom is een dedicated 5 GHz volgens jou geen goed advies? Waarom wil je niet inhoudelijk reageren?
Omdat het een noodgreep is in feite en eigenlijk nooit echt nodig zou moeten zijn als je verder alles goed afstelt! :)

Maar ehh... iets anders =>

Kennen we deze feature al :
UniFi - Clients - Device Fingerprint - Screenshot
Leuke plaatjes kiezen voor al je Clients! :*)

Sinds wanneer zit dat er al in :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:26:
[...]

Omdat het hier al een tientallen keren is uitgelegd... iets met verschil in roaming tussen bssid's en ssid's en het is gewoon een kwestie van goed afstellen zoals hierboven ook al wordt verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:16:
[...]

Kennen we deze feature al :
[Afbeelding: UniFi - Clients - Device Fingerprint - Screenshot]
Leuke plaatjes kiezen voor al je Clients! :*)

Sinds wanneer zit dat er al in :?
Zeker al sinds 5.12.x. Je kunt ook icoontjes toekennen aan onbekende devices.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cGCyVbR4myBNp3wMST5idTVH/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Shaggie_NB schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:22:
Omdat het hier al een tientallen keren is uitgelegd
Omdat iets regelmatig wordt uitgelegd is het nog niet waar. Iets met anchoring bias...
verschil in roaming tussen bssid's en ssid's en het is gewoon een kwestie van goed afstellen zoals hierboven ook al wordt verteld.
Waarom zou je willen dat iOS nog steeds naar 2.4 GHz kan gaan, en dat misschien ook doet zonder dat je het door hebt? Wat is het nut daarvan in de context van de wegvallende WiFi van @Gizzy? Het maakt de troubleshooting toch alleen maar complexer?

Er wordt verder weinig “verteld”. Jij en je referent komen niet veel verder dan adviseren dat het “gewoon een kwestie van goed afstellen” is. Dat is weinig behulpzaam in de context van de oorspronkelijke vraag. Maar het is in mijn ogen ook tamelijk onzinnig om bij herhaling zonder inhoudelijk argument of alternatief tegen een dedicated 5GHz te pleiten, zeker in dit geval.

Anno 2019 zou ik streven naar een 5GHz RSSI van tenminste -70 dBm door het hele huis en tuin. Ik zie niet in waarom je dan nog met 5GHz devices gebruik zou willen maken van 2.4GHz. Die laatste laat je zo nodig lekker aan voor IoT en oude apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 16:43
ed1703 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:26:
[...]
Zeker al sinds 5.12.x. Je kunt ook icoontjes toekennen aan onbekende devices.
[Afbeelding]
Leuke feature.
Ik heb al een paar onbekende apparaten "ge-submit" (o.a Nefit Easy); dus hoop dat ze die erin zullen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Laatst online: 15-09 14:14
Mijn Cloud Key gen1 zonet is overleden :(

Ik zou bv terug eenzelfde versie kunnen nemen, maar vroeg me af of de Cloud Key 2 of Cloud Key Plus nu echt zoveel beter is?

Ook merk ik dat de 12V-adapter van mijn UniFi Security Gateway 3P ook zijn beste tijd wel heeft gehad.
Is hier een alternatief adaptertje voor met een wat hoger vermogen, zodat deze weer niet zo snel uitdooft?

• Moris
Let op, een topic om hoog kicken mag pas na 24 uur. Zoals ook beschreven in Het algemeen beleid #verbodenanders

[ Voor 91% gewijzigd door Equator op 14-12-2019 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nee niet binnen 12uur en 41minuten denk ik.
Maar wat ik lees en zie en kijk, denk ik dat de nieuwe generatie beter is dan de oude.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Yihaaa schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:31:
[...]

Leuke feature.
Ik heb al een paar onbekende apparaten "ge-submit" (o.a Nefit Easy); dus hoop dat ze die erin zullen zetten.
Heb dat ook een paar keer gedaan. Erg snel zijn ze niet want ik zie ze nog steeds niet.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Omdat je het zo lief vraagt door binnen 24 uur te kicken ;)

Er is in deze thread voldoende te vinden over zowel de CK als CK Gen 2 (en verschil tussen Gen 2 en Gen 2+ moet je ook makkelijk zelf kunnen vinden).
spoiler:
De Gen 2 is in ieder geval een stuk sneller; Er zit geen SD kaart in die corrupt kan raken; Er zit een kleine accu in om veilig af te sluiten bij power loss;
En dan vergeet ik vast nog wel een aantal dingen. En daarnaast durf ik ook alvast te voorspellen dat de support voor de CK eerder beëindigd zal worden dan voor de CK Gen 2.

• silver323
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 08:49
Beste,

Even een vraagje.

Heb thuis een USG en Ziggo. Nou is het zo dat mijn modem vervangen zal worden.
Moet ik nog ergens rekening mee houden betreft de vervanging? Iets wat op de gateway in gesteld moet worden naar aanpassing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
silver323 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:07:
Beste,

Even een vraagje.

Heb thuis een USG en Ziggo. Nou is het zo dat mijn modem vervangen zal worden.
Moet ik nog ergens rekening mee houden betreft de vervanging? Iets wat op de gateway in gesteld moet worden naar aanpassing?
Bij mijn weten niet. Maar dat nieuwe modem zal wel een modem/router combinatie zijn dus ik zou die meteen in bridge mode laten zetten zodat je geen NAT achter NAT krijgt.

• silver323
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 08:49
RobertMe schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:14:
[...]

Bij mijn weten niet. Maar dat nieuwe modem zal wel een modem/router combinatie zijn dus ik zou die meteen in bridge mode laten zetten zodat je geen NAT achter NAT krijgt.
Bedankt voor je reactie. Het in bridge mode zetten is inderdaad iets wat ik in de gaten moet houden. Weet niet of ze dit automatisch doen als ze zien dat je oude modem/router in bridge staat. Is inderdaad iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:19:
[...]

Wikipedia: Bogon filtering
Het is meer een zekerheid extra inbouwen. Omdat de router wel enkele “vertrouwde” subnetten kent, zou het eventueel mogelijk kunnen zijn in uitzonderlijke gevallen dat door, al dan niet bewust, verkeerd geconfigureerde apparatuur wat te sniffen, aan te vallen of te misbruiken is. Dus nodig, in een ideale wereld niet natuurlijk maar het is geen extra moeite om te configureren. Dus gewoon als extra veiligheid.
Je had gelijk. Zelfs als ik die bogon regel na de default drop actie in de firewall zet vangt ie nog 1 a 2 bogons per dag af. Idd zo goed om voor de zekerheid in te stellen dus.

• Moris
Kan ik bij de installatie van een nieuwe Cloud Key 2 Plus alle settings die in de USG en ACP staan opgeslagen behouden?

Mijn Cloud Key 1 zonet is overleden.
Helaas kan ik nergens nog een recente back-up te vinden, tenzij een met een andere login die ik helaas niet meer vanbuiten weet |:(

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Moris schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:41:
Kan ik bij de installatie van een nieuwe Cloud Key 2 Plus alle settings die in de USG en ACP staan opgeslagen behouden?

Mijn Cloud Key 1 zonet is overleden.
Helaas kan ik nergens nog een recente back-up te vinden, tenzij een met een andere login die ik helaas niet meer vanbuiten weet |:(
Nee, daar heb je de echt een backup voor nodig.
Daarom kopieer ik de automatische backups altijd naar een externe locatie.

Beetje mosterd na de maaltijd maar wellicht een tip voor de toekomst.

• Moris
Nu dat ik alles dan verloren ben wil ik in de toekomst hier rekening mee te houden.
Is die Cloud Backup hier ook niet voor bedoeld?

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Moris schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:01:
Nu dat ik alles dan verloren ben wil ik in de toekomst hier rekening mee te houden.
Is die Cloud Backup hier ook niet voor bedoeld?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik maak een kopie van de backups naar een cloud locatie. Geeft me een prettiger gevoel dan de Cloud Backup.

• willemoldemans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 08:24
rally schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:54:
[...]

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik maak een kopie van de backups naar een cloud locatie. Geeft me een prettiger gevoel dan de Cloud Backup.
Kan ik die backups geautomatiseerd downloaden van de CK2? heb je een pointer voor waar te beginnen met lezen?
Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.