There are no secrets, only information you do not yet have
ik vraag nietszeroday schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:15:
[...]
ah 1x een sabnzbd met ssl en eentje zonder.. dan zal dat het geweest zijn(vraag met niet waarom ik er 2 heb.. )
(ssl voor pron?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
LOL je zou het haast denken .. nee heeft met de load op een machine te maken die door par/unrar dan voor andere taken ineens iets teveel voor z'n kiezen krijg en dan wat uurtjes bezig is en ik dan even snel op een andere instance door kan blijven gaan.
Ja dat denk ik ook. AC krijgt wel netjes een IP adres. Ga het morgen eens omruilen, kijken of ik kan uitsluiten.
ERL3 met vpn/l2tp ingesteld.
Op mijn iPhone en iPad heb ik via https://autoconnectvpn.com/ een VPN profiel gemaakt welke is geinstalleerd op mijn iPhone en iPad. Dit VPN profiel zorgt ervoor dat zodra ik NIET op mijn eigen wifi zit, de vpn verbinding wordt opgezet naar mijn eigen ERL3. Het is een soort van always on VPN met als bijkomend voordeel dat ik gebruik kan maken van de pi-hole binnen mijn eigen netwerk.
Echter sinds iOS13 is het zo dat wanneer mijn iphone/ipad een tijdje "uit" staat (scherm uit) en dan aan wordt gezet na bv 5 of 10 minuten, de vpn verbinding niet meer werkt. De vpn vebinding is nog wel actief is, dwz het VPN icoontje staat boven in op mijn iphone/ipad echter zie je ook het het zgn pagina laden icoontje. Na 30 tot 40 seconden verdwijnt het VPN icoontje en zie je dat de vpn verbinding dus opnieuw wordt opgezet wanneer internet verkeer wel weer mogelijk is en het vpn icoontje weer verschijnt.
Die 30-40 seconden duren mijn te lang. Is er een mogelijkheid op de ERL om bv connectie timeouts in te stellen op bv 24uur of oneindig ? Zodat mijn iphone gewoon direct weer internet verbinding heeft.
XBL: MRE Inc
Nu kan ik achterdochtig zijn maar je vult je credentials voor je vpn in op een vreemde site?MRE-Inc schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:53:
Ik heb het volgende probleem:
ERL3 met vpn/l2tp ingesteld.
Op mijn iPhone en iPad heb ik via https://autoconnectvpn.com/ een VPN profiel gemaakt welke is geinstalleerd op mijn iPhone en iPad. Dit VPN profiel zorgt ervoor dat zodra ik NIET op mijn eigen wifi zit, de vpn verbinding wordt opgezet naar mijn eigen ERL3. Het is een soort van always on VPN met als bijkomend voordeel dat ik gebruik kan maken van de pi-hole binnen mijn eigen netwerk.
Nee, er staat dat je het ook lokaal kunt draaien en dat heb ik ook gedaan. Gewoon de code in een txt geplakt en opgeslagen als html en daarna uitvoeren. Krijg je ook een vpn profiel die je naar je iDevices kunt kopieren.m3gA schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:35:
[...]
Nu kan ik achterdochtig zijn maar je vult je credentials voor je vpn in op een vreemde site?
XBL: MRE Inc
Ik probeer de connectie naar de USG3P te doen vanaf mijn Huawei P10 telefoon middels de ingebouwde VPN client.
Ik heb de volgende acties gedaan:
- Radius Server aan gezet (en een secret toegevoegd, rest is default)
- Radius user aangemaakt (met Tunnel type 3 - L2TP en Tunnel Medium Type 1 - IPv4)
- Remote User VPN Network aangemaakt (met pre-shared key, eigen IP range en name server is auto)
Ik kan niet ontdekken waarom de L2TP connectie niet wil werken.
1
2
3
| Controller Log: [2019-11-29T12:54:34,152] <webapi-893> WARN vpn - Could not assign VPN ifname, unknown VPN type [2019-11-29T12:54:34,153] <webapi-893> WARN api - ifname not assigned for VPN Eenbrauw-VPN |
Ik zie in mijn Firewall rules in the WAN LOCAL 4 nieuwe rules voor L2TP. Ik zou deze in the WAN IN verwachten.
Heeft iemand een idee wat er fout kan zijn?
[edit - Typos gefixed]
Het is inderdaad hetzelfde zoals ik het nu heb in gesteld! Tot nu toe werkt alles prima, bedankt voor de hulp en het meedenken!nero355 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 00:06:
[...]
Hier wat screenshots die hopelijk het een en ander duidelijker maken :
[Afbeelding: UniFi UAP IW AC - Settings 1][Afbeelding: UniFi UAP IW AC - Settings 2]
[Afbeelding: UniFi UAP IW AC - Settings 3 - Alle Switch Port Profiles][Afbeelding: UniFi UAP IW AC - Settings 4 - Alle VLANs Profile]
Laten grofweg hetzelfde zien als jij ondertussen hebt toegepast!
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Je L2TP server draait in de router. Dus de rules openen poorten naar de router zelf en is de direction dus local. De WAN IN direction is door de router naar “binnen”.eenbrauw schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:30:
ik probeer op mijn USG3P de VPN werkend te krijgen. Nu loop ik tegen een probleem aan. Eeen connectie met PPTP werkt wel maar L2TP werkt niet.
Ik probeer de connectie naar de USG3P te doen vanaf mijn Huawei P10 telefoon middels de ingebouwde VPN client.
Ik heb de volgende acties gedaan:
- Radius Server aan gezet (en een secret toegevoegd, rest is default)
- Radius user aangemaakt (met Tunnel type 3 - L2TP en Tunnel Medium Type 1 - IPv4)
- Remote User VPN Network aangemaakt (met pre-shared key, eigen IP range en name server is auto)
Ik kan niet ontdekken waarom de L2TP connectie niet wil werken.
code:
1 2 3 Controller Log: [2019-11-29T12:54:34,152] <webapi-893> WARN vpn - Could not assign VPN ifname, unknown VPN type [2019-11-29T12:54:34,153] <webapi-893> WARN api - ifname not assigned for VPN Eenbrauw-VPN
Ik zie in mijn Firewall rules in the WAN LOCAL 4 nieuwe rules voor L2TP. Ik zou deze in the WAN IN verwachten.
Heeft iemand een idee wat er fout kan zijn?
[edit - Typos gefixed]
Een vpn client is dan ook getermineerd op de router zelf. Verkeer naar binnen gebeurt dan op basis van de automatisch toegevoegde ipsec rules. Dat is de auto-nat enable feature binnen de cli.
Verder dan dat, geen idee hoe een USG werkt. Dan zou ik de cli moeten zien.
U+
Op de website van de Pro: https://store.ui.com/coll...g/products/usw-pro-24-poeCartman! schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:51:
- PRO heeft actieve cooling; gewone passieve (nadeel van de PRO dus!)
zie ik staan "Near-silent cooling".
Op de website van omg: https://www.omg.de/ubiqui...witch/usw-24-poe/a-21544/
zie ik bij de gewone 24 PoE Gen2 staan "lüfterloses Design" wat "fanless" betekent. Zou dit inhouden dat je 24 poorten met PoE+ kunt gebruiken zonder herrie...? Lijkt me geweldig!
Na nog eens https://store.ui.com/coll...ching/products/usw-24-poe gelezen te hebben, zie ik ook daar staan:
Nice!With a depth of 7.9", the compact fanless design
[ Voor 15% gewijzigd door Packetloss op 30-11-2019 13:47 . Reden: Laatste quote toegevoegd ]
fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM
Al meerdere keren hier geschreven: Je hebt geen 24 poorten met PoE, je hebt er 16. Als je perse 24 poorten met PoE wilt, dan moet je naar de PRO-versie.Packetloss schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 13:42:
Op de website van omg: https://www.omg.de/ubiqui...witch/usw-24-poe/a-21544/
zie ik bij de gewone 24 PoE Gen2 staan "lüfterloses Design" wat "fanless" betekent. Zou dit inhouden dat je 24 poorten met PoE+ kunt gebruiken zonder herrie...? Lijkt me geweldig!
Hier zojuist hetzelfde probleem. Kom net terug van vakantie, dacht even alles te updaten en de CloudKey reageerde ook totaal niet meer.rookie no. 1 schreef op zondag 24 november 2019 @ 20:46:
Lekker dan; update naar de nieuwste Cloud Key firmware en Controller versie en ding blijft hangen.
Is wel eens eerder gebeurd, maar dan een reset en (auto-)backup opnieuw inladen en met 5 tot 10 minuten weer online met de juiste instellingen.
Nu geen backups meer beschikbaar en moet ik terug vallen op een hele oude handmatige config of nieuwe config maken en alles adopten.
Uiteraard goed om niet op automatische backups te vertrouwen, maar dit is toch wel bijzonder en irritant.
/edit: backup terugzetten is wel gelukt en alles draait, maar toch...
Backups vanaf de SD kaart kan hij somehow niet vinden, maar gelukkig had ik er nog 1 lokaal van 2 maanden terug, vervolgens kon ik er wel weer 1 van de SD restoren vanuit het management zelf.

UDM-SE_LOGO

UDM-SE_Front_Callouts

UDM-SE_Back_Callouts

Mobile_Device_to_UDM-SE

UDM-SE_Connect_Ethernet_To_PoE_Out_Icon

UDM-SE_Fibric_Optic_Plug_into_SFP_Module
Ooo is daar die ingebouwde sd card voor?Louw Post schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:21:
[...]
Hier zojuist hetzelfde probleem. Kom net terug van vakantie, dacht even alles te updaten en de CloudKey reageerde ook totaal niet meer.
Backups vanaf de SD kaart kan hij somehow niet vinden, maar gelukkig had ik er nog 1 lokaal van 2 maanden terug, vervolgens kon ik er wel weer 1 van de SD restoren vanuit het management zelf.

- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 10:20
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Modems en routers
- Accesspoints
Als deze PoE heeft ben ik wel benieuwd of er ook een SE-Pro komt. Want volgens mij heeft de UDM Pro ook geen PoE? En een net aantal poorten + PoE zorgt er in 90% van de huishoudens meteen voor dat je geen router + switch meer bij elkaar hebt hangen. Maar je dus wel overal lekker PoE gevoede APs kunt plaatsen, zonder injectors.david105396 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:23:
Na wat zoeken heb ik meer informatie gevonden over de zwarte UDM met scherm die gezien is na het instellen van de UDM. I heb gevonden dat het hier gaat om de UDM-SE. Het betreft een model met 6 LAN RJ45 connectors, waarvan 4 poorten PoE hebben. Ook heeft de UDM-SE een RJ45 en een SFP WAN poort (ik weet niet of het hier om SFP+ gaat). Ook heeft de UDM-SE BlueTooth voor naar mijn idee het instellen van het apparaat. Hier zijn de images die ik gevonden heb met deze informatie.
[Afbeelding]
UDM-SE_LOGO
[Afbeelding]
UDM-SE_Front_Callouts
[Afbeelding]
UDM-SE_Back_Callouts
[Afbeelding]
Mobile_Device_to_UDM-SE
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een probleempje met het online krijgen van mijn USG.
Ik had al een cloud-key en een AP via een switch online. Maar als ik de USG er tussen zet word alles onbereikbaar wat achter de USG zit. Vanuit de USG heb ik geen internet. De webGUI geeft aan geen internet te hebben. Vanuit mijn modem zie ik wel een IP adres toegekend zijn, en kan hem ook pingen.
Als ik een static IP adres instel dan zie ik die ook als device in mijn modem verschijnen en ook die kan ik dan pingen. Dus volgens mij moet de verbinding tussen mijn modem en de WAN-port goed zijn.
Ik heb mijn ISP-modem lan aangesloten op de WAN en de LAN1 op de switch.
Omdat ik wel de webGUI kan bereiken vanuit het ubiquiti netwerk moet dat dus ook goed zijn. Maar ik kan dus niet mijn key online krijgen achter de USG. Het lijkt er dus op dat die de WAN-port dus niet up wil laten komen omdangs dat er wel IP-connectiviteit is.
Weet iemand nog iets wat ik kan proberen?
De USG blijft dus maar roepen dat die geen internet heeft. niet als DHCP client als met een static IP. Terwel ik hem wel kan pingen vanuit het fritzBox netwerk en op de client wel internet heb.

[ Voor 12% gewijzigd door ewoutw op 01-12-2019 15:21 . Reden: Plaatje toegevoegd ]
Huh wat???ewoutw schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 22:47:
Hoi,
Ik had al een cloud-key en een AP via een switch online. Maar als ik de USG er tussen zet word alles onbereikbaar wat achter de USG zit. Vanuit de USG heb ik geen internet. De webGUI geeft aan geen internet te hebben. Vanuit mijn modem zie ik wel een IP adres toegekend zijn, en kan hem ook pingen.
Als ik een static IP adres instel dan zie ik die ook als device in mijn modem verschijnen en ook die kan ik dan pingen. Dus volgens mij moet de verbinding tussen mijn modem en de WAN-port goed zijn.
Omdat ik wel de webGUI kan bereiken vanuit het ubiquiti netwerk moet dat dus ook goed zijn. Maar ik kan dus niet mijn key online krijgen achter de USG. Het lijkt er dus op dat die de WAN-port dus niet up wil laten komen omdangs dat er wel IP-connectiviteit is.
Modem: Fritz!box 7581 van XS4ALL (192.168.2.1 en DHCP-server)
Misschien is een tekeningetje met wat je precies bedoelt makkelijker. Inclusief subnetten.
Huidige setup:
Ziggo modem - USG - Switch - ap pro - ap lite 2x
En ook nog een cloud key.
Nu denk ik er over na om over te stappen van ziggo (250mb) naar kpn glasvezel (500mb). Mijn vraag is dan ook of ik, voordat ik ga wisselen, t.a.v. mijn ubiquiti setup e.e.a. moet backuppen/regelen etc? Of is het een kwestie van ene modem eruit andere erin en de rest gaat automatisch. Wil wel goed voorbereid zijn namelijk.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Heb de post aangepast. Met plaatjeTylen schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:06:
[...]
Huh wat???
Misschien is een tekeningetje met wat je precies bedoelt makkelijker. Inclusief subnetten.
Wat ik me hier nu even afvraag: Waarom heb je het zó gedaan? Beetje een érg creatieve netwerk lay-out als je 't mij vraagt
Die PC welke je nu aan je Fritzbox hebt hangen kán toch ook gewoon aan je switch komen te hangen? Die twee afzonderlijke L3 netwerken gaan elkaar zónder statische routes nooit vinden, ook niet al zet je ze qua subnet/mask gelijk.
[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 01-12-2019 16:29 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ziggo werkt met dhcp, KPN met pppoe via vlan6.Xtince schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:36:
Hi all, heb naar alle tevredenheid een netwerk met ubiquiti apparaten.
Huidige setup:
Nu denk ik er over na om over te stappen van ziggo (250mb) naar kpn glasvezel (500mb). Mijn vraag is dan ook of ik, voordat ik ga wisselen, t.a.v. mijn ubiquiti setup e.e.a. moet backuppen/regelen etc? Of is het een kwestie van ene modem eruit andere erin en de rest gaat automatisch. Wil wel goed voorbereid zijn namelijk.
Dus Ziggo modem naar de recycling, mediaconverter (nt heet hij bij KPN) aansluiten op de wan, vlan6 definiëren op de wan, pppoe activeren (uid/pw wel invullen, maar mogen alles zijn).
Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Ik denk dat dit gewoon je antwoord is :ewoutw schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 22:47:
De USG blijft dus maar roepen dat die geen internet heeft. niet als DHCP client als met een static IP. Terwel ik hem wel kan pingen vanuit het fritzBox netwerk en op de client wel internet heb.
[Afbeelding]
Je maakt het jezelf ontzettend onnodig moeilijk door die eene PC direkt aan de Fritz te hangen!wimmel_1 schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:10:
Wat ik me hier nu even afvraag: Waarom heb je het zó gedaan? Beetje een érg creatieve netwerk lay-out als je 't mij vraagt![]()
Die PC welke je nu aan je Fritzbox hebt hangen kán toch ook gewoon aan je switch komen te hangen? Die twee afzonderlijke L3 netwerken gaan elkaar zónder statische routes nooit vinden, ook niet al zet je ze qua subnet/mask gelijk.
Die moet gewoon aan de TP-Link switch hangen en dan zou alles OK moeten zijn
Of haal anders gewoon de USG helemaal weg! Dan ben je er ook!
Wat ik echter zou doen :
- Fritz! ding in Bridge Mode of vervangen door iets dat hetzelfde doet.
- USG erachter.
- Mooi Management VLAN opbouwen waarin je USG/TP-Link/CloudKey staan.
- Daarin alles een Statisch IP geven!
- Aparte nieuw VLAN aanmaken dat voor al je Clients bedoeld is!
En gaan met die banaan!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Bij glasvezel heb je geen modem maar een router.Xtince schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:36:
Hi all, heb naar alle tevredenheid een netwerk met ubiquiti apparaten.
Huidige setup:
Wil je dubbel natten is het idd ouwe modem weg en nieuwe router erin. Maar dat is een houtje touwtje oplossing. Beter is om je te verdiepen om de usg direct aan je media converter te hangen.
Ik draai verschillende vlans, indertijd was het zo dat ik persê een non-vlan subnet aan moest maken omdat anders de uap geen op adres toegekend kreeg, of niet mee overweg kon om direct uit een vlan trunk gemanaged te worden.
Is dat ondertussen al anders? Ik zou graag van mijn “management” subnet afwillen.
Dus mijn complete interne netwerk op vlan’s en dan een trunk naar de uap.
Gebruikte hardware: edgerouter poe, uap ac pro, uap ac lite, unifi 8 poort switch en unifi controller in een Unix vm.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dat zou tegenwoordig moeten kunnen begreep ik een tijdje geleden in dit Topic : ed1703 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"The Fatal schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:20:
Ik draai verschillende vlans, indertijd was het zo dat ik persê een non-vlan subnet aan moest maken omdat anders de uap geen op adres toegekend kreeg, of niet mee overweg kon om direct uit een vlan trunk gemanaged te worden.
Is dat ondertussen al anders? Ik zou graag van mijn “management” subnet afwillen.
Dus mijn complete interne netwerk op vlan’s en dan een trunk naar de uap.
Gebruikte hardware: edgerouter poe, uap ac pro, uap ac lite, unifi 8 poort switch en unifi controller in een Unix vm.
Begin dit jaar zie ik nu... nou ja... dat is ook een tijdje geleden!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Nou ja, idee is dat alles achter de USG komt. Maar zolang die blijft roepen dat die geen internet verbinding werkt alles achter de USG niet. Vanuit troubeshoot mogelijkheid is het wel handig...wimmel_1 schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:10:
[...]
Wat ik me hier nu even afvraag: Waarom heb je het zó gedaan? Beetje een érg creatieve netwerk lay-out als je 't mij vraagt![]()
Ik kan vanuit fritz!box-netwerk wel de wan-interface pingen. Maar de usg klaagt dat die geen internet heeft. En dat snap ik dus niet....
Maar om op de webGui van de usg te komen moet ik wel een cliënt hebben die in het ubiquiti netwerk zit.
Oh die USG besluit dat hij geen internet gaat geven omdat er nog clients in zijn WAN netwerk zitten? Dat zou wel raar zijn.nero355 schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:18:
Je maakt het jezelf ontzettend onnodig moeilijk door die eene PC direkt aan de Fritz te hangen!
Die moet gewoon aan de TP-Link switch hangen en dan zou alles OK moeten zijn
Ja joh, natuurlijk door de USG weg te halen werkt die ineens. Ik heb een router nog die de ook vlam management aan kan. Dat kan mijn Fritz!box niet. Dubbel nat enz. Dat boeit me niet.nero355 schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:18:
Of haal anders gewoon de USG helemaal weg! Dan ben je er ook!
Geen idee waarom ik bridgemode wil. Maar ik wil wel 4 vlans kunnen draaien.nero355 schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:18:
Wat ik echter zou doen :
- Fritz! ding in Bridge Mode of vervangen door iets dat hetzelfde doet.
- USG erachter.
- Mooi Management VLAN opbouwen waarin je USG/TP-Link/CloudKey staan.
- Daarin alles een Statisch IP geven!
- Aparte nieuw VLAN aanmaken dat voor al je Clients bedoeld is!
En gaan met die banaan!
Waarom kan er wel een win10 cliënt draaien op de dhcp van de fritz!box maar de USG niet? Ik heb een ongebruikt /29 subnet. Zou het helpen om die als expost host in te zetten? Maar vraag me wel af welke externe partij er wil verbinden op de USG...
[ Voor 24% gewijzigd door ewoutw op 02-12-2019 02:31 ]
Afgaande op je plaatje:ewoutw schreef op maandag 2 december 2019 @ 02:24:
[...]
Nou ja, idee is dat alles achter de USG komt. Maar zolang die blijft roepen dat die geen internet verbinding werkt alles achter de USG niet. Vanuit troubeshoot mogelijkheid is het wel handig...
Ik kan vanuit fritz!box-netwerk wel de wan-interface pingen. Maar de usg klaagt dat die geen internet heeft. En dat snap ik dus niet....
Maar om op de webGui van de usg te komen moet ik wel een cliënt hebben die in het ubiquiti netwerk zit.
[...]
Oh die USG besluit dat hij geen internet gaat geven omdat er nog clients in zijn WAN netwerk zitten? Dat zou wel raar zijn.
[...]
Ja joh, natuurlijk door de USG weg te halen werkt die ineens. Ik heb een router nog die de ook vlam management aan kan. Dat kan mijn Fritz!box niet. Dubbel nat enz. Dat boeit me niet.
[...]
Geen idee waarom ik bridgemode wil. Maar ik wil wel 4 vlans kunnen draaien.
Waarom kan er wel een win10 cliënt draaien op de dhcp van de fritz!box maar de USG niet? Ik heb een ongebruikt /29 subnet. Zou het helpen om die als expost host in te zetten? Maar vraag me wel af welke externe partij er wil verbinden op de USG...
- IP-adres switch is fout als je maar 1 vlan hebt op dit moment. Lan is 1.x switch is 0.x
- check via ssh of de default route naar je fritzbox wel goed staat: show ip route
Ping het fritzbox lanadres. Ping (hopelijk geen firewall die dit blocked) het wanadres van je fritzbox.
Verder ken ik een fritzbox niet goed genoeg om iets zinnigs te roepen.
[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 02-12-2019 13:38 ]
Er is een tijdje geleden een firmware geweest met specs erin. Weet alleen meer welke dus de exacte specs zijn en maand of 2 geleden op discord regelmatig voorbij gekomen.david105396 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:23:
Na wat zoeken heb ik meer informatie gevonden over de zwarte UDM met scherm die gezien is na het instellen van de UDM. I heb gevonden dat het hier gaat om de UDM-SE. Het betreft een model met 6 LAN RJ45 connectors, waarvan 4 poorten PoE hebben. Ook heeft de UDM-SE een RJ45 en een SFP WAN poort (ik weet niet of het hier om SFP+ gaat). Ook heeft de UDM-SE BlueTooth voor naar mijn idee het instellen van het apparaat. Hier zijn de images die ik gevonden heb met deze informatie.
[Afbeelding]
UDM-SE_LOGO
[Afbeelding]
UDM-SE_Front_Callouts
[Afbeelding]
UDM-SE_Back_Callouts
[Afbeelding]
Mobile_Device_to_UDM-SE
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier heb je de Quick Start Guide voor de UDM-SE met een goed aantal specs erin.m3gA schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:54:
[...]
Er is een tijdje geleden een firmware geweest met specs erin. Weet alleen meer welke dus de exacte specs zijn en maand of 2 geleden op discord regelmatig voorbij gekomen.
https://github.com/DavidS...Quick%20Start%20Guide.pdf

Daarnaast wil ik nog melden dat ik de volgende SFP module heb geplaatst in mijn 16p 150w poe (old version inmiddels)
Nortel SFP MINI GBIC MTRJ: 1000Base-SX mini Gbic AA1419014
Deze lijkt goed herkent te worden, ik zie m althans met 1000GB snelheid mogelijk in de controller. Ik heb m nog niet getest, moet boven nog de fiber converter met dezelfde SFP erin plaatsen. Heb glas in huis liggen omdat er tijdens de verbouwen 3/4 PVC is gelegd met 2xCAT7, maar we hadden een extra groep nodig voor de wasmachine en moest er electra doorheen, maar ik wilde ook data en de electricien vertikte om er cat7 langs te leggen, dus heb ik glas laten meetrekken en MTRJ was de kleinste connector die ik kon vinden.
[ Voor 70% gewijzigd door Gizzy op 02-12-2019 19:59 . Reden: foto aangepast en nortel plaatsing toegevoegd ]
flickr - WOT Profile - Game PC
Verbazingwekkend hoe slordig ze zijn. Vraag me af of dit bewust is als een soort marketing. Goed gevonden wel.david105396 schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:36:
[...]
Hier heb je de Quick Start Guide voor de UDM-SE met een goed aantal specs erin.
https://github.com/DavidS...Quick%20Start%20Guide.pdf
WTF SFP+ op een dergelijk apparaat. Gaaf zeg dat ze dat doen, toch maar eens voorzichtig gaan kijken naar een 10GB NIC voor mijn nas. Toch niet voor niets CAT7 gelegd. Wel weer een verrassing zeg die UDM SE, nog een smaakje tussen de UDM en de UDM Pro of is de SE de vervanger van de pro? (heb ik hier iets gemist?)m3gA schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:55:
[...]
Verbazingwekkend hoe slordig ze zijn. Vraag me af of dit bewust is als een soort marketing. Goed gevonden wel.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
De SE is nog niks over bekend behalve via dit lek. Dus of die uit komt, en als opvolger / hoger model van wat is niet bekend. Zelfs de Pro is nog niet officieel uitgebracht. Dus laten we nog maar eens even afwachten wat de toekomst nog gaat brengen.Gizzy schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:02:
[...]
WTF SFP+ op een dergelijk apparaat. Gaaf zeg dat ze dat doen, toch maar eens voorzichtig gaan kijken naar een 10GB NIC voor mijn nas. Toch niet voor niets CAT7 gelegd. Wel weer een verrassing zeg die UDM SE, nog een smaakje tussen de UDM en de UDM Pro of is de SE de vervanger van de pro? (heb ik hier iets gemist?)
Overigens is die SFP+ poort expliciet omschreven als WAN. Dus of je veel hebt aan een 10Gbit/s NIC in je NAS is maar de vraag.
Ah thnx voor de explanation. Die CAt7 is geduldig, die blijft nog wel ff liggen haha, dus geen haast met de 10GB nice. Bedankt iig voor de aanvullende info! Het gevoel bekruipt me wel een beetje dat Ubiquiti teveel tegelijk aan het doen is.RobertMe schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:22:
[...]
De SE is nog niks over bekend behalve via dit lek. Dus of die uit komt, en als opvolger / hoger model van wat is niet bekend. Zelfs de Pro is nog niet officieel uitgebracht. Dus laten we nog maar eens even afwachten wat de toekomst nog gaat brengen.
Overigens is die SFP+ poort expliciet omschreven als WAN. Dus of je veel hebt aan een 10Gbit/s NIC in je NAS is maar de vraag.
In een gemiddeld huis is Cat6A ook prima geschikt voor 10Gbit overigensGizzy schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:25:
[...]
Ah thnx voor de explanation. Die CAt7 is geduldig, die blijft nog wel ff liggen haha, dus geen haast met de 10GB nice. Bedankt iig voor de aanvullende info! Het gevoel bekruipt me wel een beetje dat Ubiquiti teveel tegelijk aan het doen is.
Ja das waar, maar was toch bezig en qua kosten maakte het niet zoveel uit. Volgens mij 10 of 20 euro op de rol die ik heb gekozen. Heb het in de nieuwebouw getrokken en daar waar er meer dan 1 kabel door de pc moet, beneden naar de tv hoek waarschijnlijk ga ik wel voor 6a.Cartman! schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:30:
[...]
In een gemiddeld huis is Cat6A ook prima geschikt voor 10Gbit overigens
Ziet er niet slecht uit. Ik ga binnenkort mijn eerste in-wall installeren bij familie. Hoe presteert hij bij jou?Gizzy schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:51:
Nav van de eerste Ac in wall fetish die hier werd geuit en de afwerking. Hier een afbeelding van de montage zoals bij ons in huis:
[Afbeelding]
Presteert wel goed, kan wat beter nog. moet zelf nog wifi optimization doen. Heb er drie hangen nu, niet allemaal even optimaal qua plaatsing, eentje hangt nog in de meterkast, maar moet echt woonkamer worden. Over het algemeen ben ik er heel tevreden over, verdiepingsvloeren lijken wel een dingetje voor ze te zijn in ons huis. Optimization moet ik verbeteren zodat de handover van ruimte naar ruimte beter wordt. Nu in de keuken te veel overlap of te veel beperkt bereik van 2 AC's en lijkt unifi nog moeilijk een besluit te kunnen nemen.alexwel schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:09:
[...]
Ziet er niet slecht uit. Ik ga binnenkort mijn eerste in-wall installeren bij familie. Hoe presteert hij bij jou?
Ben vooral blij dat het is gelukt om vlan per poort toe te kennen.
Het ziet er netjes uit, je hebt zeker alleen een UTP kabel door de muur lopen en geen coax + UTP? Ik zoek nog steeds naar een beetje fatsoenlijke oplossing om de in-wall in de woonkamer te plaatsen op de plek waar nu een COAX + UTP uitkomen. Ben zelf niet zo handig, vandaarGizzy schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:31:
[...]
Presteert wel goed, kan wat beter nog. moet zelf nog wifi optimization doen. Heb er drie hangen nu, niet allemaal even optimaal qua plaatsing, eentje hangt nog in de meterkast, maar moet echt woonkamer worden. Over het algemeen ben ik er heel tevreden over, verdiepingsvloeren lijken wel een dingetje voor ze te zijn in ons huis. Optimization moet ik verbeteren zodat de handover van ruimte naar ruimte beter wordt. Nu in de keuken te veel overlap of te veel beperkt bereik van 2 AC's en lijkt unifi nog moeilijk een besluit te kunnen nemen.
Ben vooral blij dat het is gelukt om vlan per poort toe te kennen.
Das precies mijn uitdaging nu. Heb in elke kamer netjes een Niko Combi. Daar kan ik deze niet zo makkelijk op kwijt.kwdtje schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:58:
[...]
Het ziet er netjes uit, je hebt zeker alleen een UTP kabel door de muur lopen en geen coax + UTP? Ik zoek nog steeds naar een beetje fatsoenlijke oplossing om de in-wall in de woonkamer te plaatsen op de plek waar nu een COAX + UTP uitkomen. Ben zelf niet zo handig, vandaar
Apparaat is overigens wel een stuk groter dan ik verwacht had zeg! En de kleur van het plastic is ook een beetje mwah...
Nu ben ik voor mijzelf ook van plan om het netwerk aan te pakken gezien de plannen voor domotica, waarbij ik vooral de focus leg op het plaatsen van ene AP-AC Lite. Nu probeer ik de voordelen van een Edgerouter X t.o.v. de functionaliteit van mijn reeds aanwezige modem/router (Technicolor TC7210 van Ziggo) in te zien, alleen word ik niet veel wijzer uit mijn zoektocht, vandaar hier mijn vraag.
Heeft het voordelen om voor een Edgerouter te kiezen wanneer er al een (naar mijns inziens prima functionerende) router aanwezig is (en blijft) in het netwerk? Of kan ik beter die € 50,- besparen.
Ik weet dat semi onder het kopje "aankoopadvies" valt, maar ik vind het eigenlijk een te kleine vraag voor een eigen topic.
Eerlijk gezegd zou ik in jouw situatie ook geen Lite aanschaffen. Wat mij betreft heeft de Unifi reeks alleen toegevoegde waarde als je meer dan 1 accesspoint van het merk neemt. Dan kan je nog beter voor een USG kiezen, zodat volledig management op een plek gedaan kan worden.Liquid-Man schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:07:
Heeft het voordelen om voor een Edgerouter te kiezen wanneer er al een (naar mijns inziens prima functionerende) router aanwezig is (en blijft) in het netwerk? Of kan ik beter die € 50,- besparen.
En uiteraard zijn er veel verschillen tussen routers, maar als je huidige dat doet wat hij moet doen, dan gewoon lekker zo laten.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Nee zeker geen COAX meer, zag geen added value en die verdieping is helemaal gestript, dus coax eruit en utp erin. er zijn ook ethernet via coax converters en ans de in wall niks is, misschien is de nieuwe FLEXHD oplossing een optie om die netjes te montren naast of boven je soptcontacten?MikeyMan schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:00:
[...]
Das precies mijn uitdaging nu. Heb in elke kamer netjes een Niko Combi. Daar kan ik deze niet zo makkelijk op kwijt.
Apparaat is overigens wel een stuk groter dan ik verwacht had zeg! En de kleur van het plastic is ook een beetje mwah...
Het probleem is dat ik mijn meterkast niet in mijn eigen woning heb (het betreft een studio met inpandige gangen). Het wifi-bereik in de woning is dramatisch te noemen, vandaar dat ik voor een AP-AC Lite wilde gaan om deze in de woning zelf te hangen, om een beter netwerk op te zetten maar ook om alle draadloze opties die ik wil gaan plaatsen m.b.t. domotica beter te kunnen regelenlier schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:16:
[...]
Eerlijk gezegd zou ik in jouw situatie ook geen Lite aanschaffen. Wat mij betreft heeft de Unifi reeks alleen toegevoegde waarde als je meer dan 1 accesspoint van het merk neemt. Dan kan je nog beter voor een USG kiezen, zodat volledig management op een plek gedaan kan worden.
En uiteraard zijn er veel verschillen tussen routers, maar als je huidige dat doet wat hij moet doen, dan gewoon lekker zo laten.
Dat display er geinig maar voegt eigenlijk 0,0 waarde toe. 2 minuten mee gespeeld en nu zit hij achter een deur verstopt
Enige probleem is dat SNMP niet werkt met deze switch. Ik kan alleen de Uptime, CPU en Ram uitlezen. Zijn er mensen die SNMP gebruiken en in combinatie met een Gen2 switch die hetzelfde probleem hebben? En zo ja, is er een oplossing?
Anders post ik het wel even op het forum van UI.com
http://www.deyterra.com
Een Lite is niet een "beter" accesspoint dan een willekeurig ander merk. Vooropgesteld dat ik echt wel fan ben van de Unifi accesspoints, zou ik hem persoonlijk alleen gebruiken als er meer dan een nodig is.
[ Voor 4% gewijzigd door lier op 03-12-2019 14:24 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dat Ziggo modem kun je precies niks meeLiquid-Man schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:07:
Nu heb ik enige ervaring met het opzetten van een Unifi netwerk, gezien ik het gehele netwerk bij mijn ouders had vervangen, Edgerouter X + 2 AP-AC Lite's, gezien zij nog een alleen-modem hadden en de oude router de geest had gegeven.
Nu ben ik voor mijzelf ook van plan om het netwerk aan te pakken gezien de plannen voor domotica, waarbij ik vooral de focus leg op het plaatsen van ene AP-AC Lite. Nu probeer ik de voordelen van een Edgerouter X t.o.v. de functionaliteit van mijn reeds aanwezige modem/router (Technicolor TC7210 van Ziggo) in te zien, alleen word ik niet veel wijzer uit mijn zoektocht, vandaar hier mijn vraag.
Ik weet dat semi onder het kopje "aankoopadvies" valt, maar ik vind het eigenlijk een te kleine vraag voor een eigen topic.
En wat je ook nog kunt doen: gezien je het over studio hebt en dus waarschijnlijk een relatief kleine ruimte, is het plaatsen van een enkele UDM. Ja, die is een stuk duurder. Maar dan heb je wel een alles in een apparaat met alle mogelijkheden die je je kunt wensen. VLANs, uitgebreidere firewall, ....
Maar wel een erg betaalbaar APlier schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:24:
@Liquid-Man :
Een Lite is niet een "beter" accesspoint dan een willekeurig ander merk. Vooropgesteld dat ik echt wel fan ben van de Unifi accesspoints, zou ik hem persoonlijk alleen gebruiken als er meer dan een nodig is.
Daarom ook juist mijn vraag i.c.m. de Edgerouter, om het zo bij 1 merk te houden en eventueel via een Unifi controller op een Rpi nog te monitoren.lier schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:24:
@Liquid-Man :
Daar heb je een punt, ik was wel van plan er een gescheiden netwerk van te maken, wellicht dus toch wel handig om voor de combinatie te kiezen... Wat betreft de UDM, ja een stuk duurder kan je wel zeggenRobertMe schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:25:
[...]
Dat Ziggo modem kun je precies niks meeEerste waar ik altijd aan denk als het gaat om "iets met netwerk en iets met domotica" is gescheiden netwerken hanteren om bv allemaal die Chinese rommel hardware de toegang tot het internet te ontzeggen. Dat gaat je met dat Ziggo modem in ieder geval niet lukken.
En wat je ook nog kunt doen: gezien je het over studio hebt en dus waarschijnlijk een relatief kleine ruimte, is het plaatsen van een enkele UDM. Ja, die is een stuk duurder. Maar dan heb je wel een alles in een apparaat met alle mogelijkheden die je je kunt wensen. VLANs, uitgebreidere firewall, ....

Gezien het ook nog eens zwaar reëel is dat ik met een jaar of 2 niet langer in deze woning zal zitten, liever mijn opties wat open houden wat betreft hardware.
Stabiliteit vind ik ook een goed argument.borft schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:28:
[...]
Maar wel een erg betaalbaar AP(en makkelijker uitbreidbaar, configureerbaar, etc....)
Wat vind je van de nieuwe switch? Is het een goede vervanger voor een US-24 en US-16-150W?rally schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:23:
Ik heb sinds gisteren een fonkelnieuwe USW 24 PoE Gen 2 hangen.
Dat display er geinig maar voegt eigenlijk 0,0 waarde toe. 2 minuten mee gespeeld en nu zit hij achter een deur verstopt![]()
Enige probleem is dat SNMP niet werkt met deze switch. Ik kan alleen de Uptime, CPU en Ram uitlezen. Zijn er mensen die SNMP gebruiken en in combinatie met een Gen2 switch die hetzelfde probleem hebben? En zo ja, is er een oplossing?
Anders post ik het wel even op het forum van UI.com
Voor mij is het de ideale switchGioStyle schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:41:
[...]
Wat vind je van de nieuwe switch? Is het een goede vervanger voor een US-24 en US-16-150W?
PoE budget van 95W is voor mij meer dan voldoende en hoeft wat mij betreft ook niet op alle poorten beschikbaar te zijn.
Ik heb zowiezo al 8 apparaten die geen PoE nodig hebben
- Router Uplink
- NAS
- PC
- PS4
- Receiver
- Printer
- Philips Hue
- Energy Logger
MIjn PoE apparaten gebruiken bij elkaar 20W, dus nog niet eens in de buurt van het maximale budget. 6W per poort is voor mij voldoende. De apparaten die ik er op heb hangen zijn
2 x Unifi NanoHD
1 x Unifi In-WallHD
1 x Raspberry Pi 4 met PoE to USB-C injector
1 x Siemens Gigaset 510 Pro IP
Switch is wel lekker stil en een stuk korter dan de "Originele" 24 Poorts PoE.
Zoals gezegd is de LCM "geinig" maar het voegt echt 0.0 waarde toe. Ik vraag me ook af hoe lang het duurt voordat hij inbrand
Net zoals de blauwe verlichting op switches en AP's vast wel uit te zetten? Het fanless verhaal spreekt me het nog het meeste aan in dat ding.rally schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:04:
Zoals gezegd is de LCM "geinig" maar het voegt echt 0.0 waarde toe. Ik vraag me ook af hoe lang het duurt voordat hij inbrand
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
De SFP interface zal ws net zoveel kosten als een 1000BaseT aansluiting, optics maken het duurGizzy schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:02:
[...]
WTF SFP+ op een dergelijk apparaat. Gaaf zeg dat ze dat doen, toch maar eens voorzichtig gaan kijken naar een 10GB NIC voor mijn nas. Toch niet voor niets CAT7 gelegd. Wel weer een verrassing zeg die UDM SE, nog een smaakje tussen de UDM en de UDM Pro of is de SE de vervanger van de pro? (heb ik hier iets gemist?)
Blauwe LED's zijn inderdaad uit te zetten, maar als het niet nodig is doe ik het liever niet.Gunner schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:44:
[...]
Net zoals de blauwe verlichting op switches en AP's vast wel uit te zetten? Het fanless verhaal spreekt me het nog het meeste aan in dat ding.
Ten eerste omdat je dan nooit weet of het apparaat werkt (zonder op de controller te moeten inloggen).
Ten tweede omdat ik het voor ons (en een aantal klanten) gebruik als nachtlampje. Het is hele "rustige" verlichting op de overloop.
De USW16-150W had weliswaar fans, maar die sloegen zelden aan. Echter toen het van de zomer zo enorm heet was gebeurde dat wel eens, en dan is het een irritant geluid.
De USW 24 Pro is overigens niet fanless, maar is wel aanzienlijk stiller dan de voorganger. Dus daar heeft UI wel van geleerd.
het gaat ook niet per se om hoeveel vermogen de apparaten daadwerkelijk gebruiken, maar meer om hoeveel budget ze vragen, de switch moet er dan zorg voor dragen dat het beschikbaar is.rally schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:04:
[...]
MIjn PoE apparaten gebruiken bij elkaar 20W, dus nog niet eens in de buurt van het maximale budget. 6W per poort is voor mij voldoende. De apparaten die ik er op heb hangen zijn
2 x Unifi NanoHD
1 x Unifi In-WallHD
1 x Raspberry Pi 4 met PoE to USB-C injector
1 x Siemens Gigaset 510 Pro IP
Switch is wel lekker stil en een stuk korter dan de "Originele" 24 Poorts PoE.
Dus als apparaten om 10W vragen en maar 1W gebruiken, is er alsnog 10W minder beschikbaar voor andere apparaten. correct me if I'm wrong though
Dat is een goede vraag, maar daar ben ik eigenlijk nog nooit tegenaan gelopen.borft schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:18:
[...]
het gaat ook niet per se om hoeveel vermogen de apparaten daadwerkelijk gebruiken, maar meer om hoeveel budget ze vragen, de switch moet er dan zorg voor dragen dat het beschikbaar is.
Dus als apparaten om 10W vragen en maar 1W gebruiken, is er alsnog 10W minder beschikbaar voor andere apparaten. correct me if I'm wrong though
Ik kan ook nergens zien wat het "gereserveerde" buget is voor PoE.
In een aantal Cisco Switches die ik onder beheer heb, waar een hele batterij aan PoE apparaten aan hangt (met name VoIP toestellen en enkele AP's) zie ik ook alleen maar het werkelijk in gebruik zijnde Watt's. En dus niet het "budget" of gereserveerde Wattage.
sh power inline --> budgetten
sh power inline police --> daadwerkelijk verbruik
Voor zover ik weet moet je inderdaad het budget gebruiken en niet het daadwerkelijk vermogen voor aangesloten PoE devices. Stel je hebt 370W PoE vermogen tot je beschikking, zou je maximaal 24 PoE+ devices kunnen aansluiten, ook al verbruiken ze minder dan de gebudgetteerde 15,4W.
Dat moet werkelijk via de poort aan de achterkant.MikeyMan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:01:
Waar ik nou niet echt wijs uit word; moet die in-wall daadwerkelijk van achteren worden gevoed? Of kan dat ook via één van de poorten aan de onderkant?
- Skype for Business gesprekken via m'n laptop vallen regelmatig kort weg tijdens het gesprek. Voor de volledigheid; Skype geeft aan dat het probleem bij ligt, andere deelnemers hebben er geen last van. In de events is niets te zien (device is niet disconnected of aan het roamen naar een ander AP).
- Sinds een tijdje disconnecten mobiele telefoons regelmatig. Het gaat dan om een paar seconden voordat ze weer verbinden. Ik zie dat probleem niet met andere apparaten, wel met meerdere telefoons. Het lijkt op te treden sinds de laatste controller update (5.12.35) & firmware upgrade (4.0.69.10871) van de AP's (die kwamen min of meer tegelijkertijd).
- AP's rebooten.
- Bandsteering van prefer 5G naar balanced, nu uit gezet.
- Allow wireless uplink ook uit gezet.
- Enable connectivity monitor and wireless uplink staat uit.
- AUTO-OPTIMIZE NETWORK staat ook uit.
Hebben jullie nog ideen?
[ Voor 5% gewijzigd door pieterrr op 04-12-2019 13:22 ]
Staat "auto optimize network" wel uit? Want dat is echt een drrrraaak van een instelling die je netwerk overhoop helpt.pieterrr schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:28:
Sinds een paar maanden ben ik een tevreden gebruiker van 3 UniFi AP-AC-Pro. Toch heb ik last van twee problemen waar ik maar niet uitkom. Ik hoop dat jullie me een zetje in de juiste richting kunnen geven:Wat ik al heb geprobeerd:
- Skype for Business gesprekken via m'n laptop vallen regelmatig kort weg tijdens het gesprek. Voor de volledigheid; Skype geeft aan dat het probleem bij ligt, andere deelnemers hebben er geen last van. In de events is niets te zien (device is niet disconnected of aan het roamen naar een ander AP).
- Sinds een tijdje disconnecten mobiele telefoons regelmatig. Het gaat dan om een paar seconden voordat ze weer verbinden. Ik zie dat probleem niet met andere apparaten, wel met meerdere telefoons. Het lijkt op te treden sinds de laatste controller update (5.12.35) & firmware upgrade (4.0.69.10871) van de AP's (die kwamen min of meer tegelijkertijd).
Hebben jullie nog ideen?
- AP's rebooten.
- Bandsteering van prefer 5G naar balanced, nu uit gezet.
- Allow wireless uplink ook uit gezet.
Ja, heb mn post nu ook aangepast met die info.rally schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:19:
[...]
Staat "auto optimize network" wel uit? Want dat is echt een drrrraaak van een instelling die je netwerk overhoop helpt.
lier schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:49:
@pieterrr Zou je je 'Show System Config' hier kunnen posten? Dan kunnen we beter met je meekijken. Heb je bijvoorbeeld je kanalen vast ingesteld? En hoe staat het zendvermogen ingesteld?

Tuinhuis-AP ligt offline in een kast en sluit ik later aan.

Gisteren ineens m'n controller (UDM) niet meer zichtbaar op https://unifi.ui.com/
Stond wel ineens weer de demo controller...
Geen firmware updates oid gedaan in de tussentijd en in de Unifi app zie ik hem nog wel en kan ik prima (extern) inloggen...

Op het Unifi forum komen hier tal van meldingen over...ligt dus waarschijnlijk niet aan jouw omgeving.
Bij problemen zet ik meestal Cloud Access een keer uit en dan weer aan.
Er zijn duidelijk nog wat zaken die beter kunnen:pieterrr schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:57:
[Afbeelding]
Tuinhuis-AP ligt offline in een kast en sluit ik later aan.
2G radio
- gebruik (alleen) kanaal 1, 6 of 11 en alleen HT20
- zet zendvermogen op Low of (hooguit) Med
- gebruik niet overlappende kanalen (eventueel DFS)
- zet zendvermogen hoger dan 2G radio
Veel vragen
Waarom? Omdat ik er het maximale wil uithalen.
Wat ik wil:
- Gastennetwerk
- In latere fase IoT netwerk
Nu heb ik mn ocntroller ingesteld en daar heb ik dus 1 WLAN in.
Goed, ik denk dan, 1 netwerk niet waar?
Mis
Wanneer ik zoek naar mijn wifi vind ik er dus 2 raar maar waar. Wifi X en Wifi X_IoT
Huh ? Ik heb dit niet aangemaakt?
Voor de verhuis van controller was dit niet.
Hoe komt dit?
Andere vraag is de frequentie..
2,4 ghz of 5 ghz?
OF beide samen want die vraag kreeg ik ook? Geen idee hoe het nu is. Moet ik ze apart opzetten? Of samen?
Moet ik verder nog dingen optimaliseren voor de wifi?
of omtrent steering?
Als ik via de app, de wifi throughput test naar mn controller doe, dan haal ik maar 160 Mbps download en 50 Mbps upload
Ap is een AC lite van unifi
Dit moet toch een pak hoger kunnen denk ik, en ik zit nochtans vlakbij de ap
Graag tips en hoe ik het nu optimaal opzet
Thx
Gr
Anton
lier schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:25:
Er zijn duidelijk nog wat zaken die beter kunnen:
2G radio5G radio
- gebruik (alleen) kanaal 1, 6 of 11 en alleen HT20
- zet zendvermogen op Low of (hooguit) Med
Op deze manier zal je WiFi netwerk al flink verbeteren!
- gebruik niet overlappende kanalen (eventueel DFS)
- zet zendvermogen hoger dan 2G radio

Ik heb het doorgevoerd, nog steeds dezelfde issues. Nu ook bij andere apparaten. Iemand nog suggesties?
Je kan dat via de separate pagina van de AP's alsnog instellen.
Vaste locatie, vast netwerk.
Yes gevonden thxComp User schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:10:
@skank de toevoeging _IoT komt at je de fans 2.4G & 5G uit elkaar getrokken hebt, als je het vinkje in de controller terugplaatst verdwijnt het weer.
Je kan dat via de separate pagina van de AP's alsnog instellen.
Ik zet die dus best samen?
Ik heb nu ook gastennetwerk gemaakt.
Super
Alleen dan nog de specifieke AP setup
Als je mn downloadsnelheid ziet, vraag ik me af of het niet beter kan?
Tips hiervoor?
Dammn.... Moet ik nou óók m'n UVC-G3 Camera's al gaan monitoren op 'attacks'

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik heb een USB DLINK DWA-192 3x3 USB ufo dongle die kan zonder meer 3x3 (1.3Gbps verbinden)
het viel me de afgelopen 2 dagen op dat mijn verbinding nog maar op 200 en nog wat stond
Opnieuw opstarten van notebook etc. nies hielp, totdat ik zag dat door de AI optie (beta) de AP op een DFS kanaal was gezet ..
Om de een of andere reden wil dus de DLINK niet op de hogere 5Ghz kanalen verbinden .. (bummer).
ik zet nu de channel op 'auto' en ik zie weer een 1.3Gbps verschijnen) ..
errug apart .. (helaas zijn er maar weinig 3x3 usb dongels beschikbaar op de markt).
Zoiets bedoel je?zeroday schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:32:
Uhm, de Wifi AI optie ga ik maar niet meer gebruiken ..
Ik heb een USB DLINK DWA-192 3x3 USB ufo dongle die kan zonder meer 3x3 (1.3Gbps verbinden)
het viel me de afgelopen 2 dagen op dat mijn verbinding nog maar op 200 en nog wat stond
Opnieuw opstarten van notebook etc. nies hielp, totdat ik zag dat door de AI optie (beta) de AP op een DFS kanaal was gezet ..
Om de een of andere reden wil dus de DLINK niet op de hogere 5Ghz kanalen verbinden .. (bummer).
errug apart .. (helaas zijn er maar weinig 3x3 usb dongels beschikbaar op de markt).
yup en daar wordt ik niet echt vrolijk van
Je kan toch channels excluden in WiFi-AI.zeroday schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:32:
Uhm, de Wifi AI optie ga ik maar niet meer gebruiken ..
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik wilde sowieso vragen om wat voor PC of laptop het ging, want dat moet toch inderdaad wel "USB-loos" op te lossen zijnComp User schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:51:
@zeroday Waarom gebruik je - evt na upgrade, mits geen whitelist - niet de interne adapter ipv usb?
@zeroday : Please tell us more!
Iemand? Hoe stel ik die AP's nu best in, mn downloadsnelheid is zoals je ziet niet echt snelskank schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:29:
[...]
Yes gevonden thx
Ik zet die dus best samen?
Ik heb nu ook gastennetwerk gemaakt.
Super
Alleen dan nog de specifieke AP setup
Als je mn downloadsnelheid ziet, vraag ik me af of het niet beter kan?
Tips hiervoor?
Op de locatie zijn er problemen met NAT achter NAT (tweede router is actief) en ik zou wel graag een usg gebruiken omdat er nogal wat mensen gebruik maken van het netwerk. TV is niet belangrijk, het gaat puur om internet!
Ik heb gelezen dat met pppoe de experiabox te vervangen is door de usg maar kan zo geen concrete stappen vinden zonder het IPTV gedeelte. Pppoe is ook nieuw voor mij.
[ Voor 6% gewijzigd door SgtCaffran op 05-12-2019 21:46 ]
DSL of glas? Tv is niet belangrijk of niet aanwezig?SgtCaffran schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:43:
Zou iemand mij kunnen helpen met het vervangen van een experiabox door een Unifi USG? Ik gebruik regelmatig op locaties een usg icm een Ziggo modem in bridge stand maar bij KPN kan dat dus niet.
Op de locatie zijn er problemen met NAT achter NAT (tweede router is actief) en ik zou wel graag een usg gebruiken omdat er nogal wat mensen gebruik maken van het netwerk. TV is niet belangrijk, het gaat puur om internet!
Ik heb gelezen dat met pppoe de experiabox te vervangen is door de usg maar kan zo geen concrete stappen vinden zonder het IPTV gedeelte. Pppoe is ook nieuw voor mij.
DSL. Het is een studentenhuis, TV gaat via digitenne of de vervanger daarvan. Functionaliteit zoals een Ziggo modem in bridge stand zou ideaal zijn.gastje01 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:49:
[...]
DSL of glas? Tv is niet belangrijk of niet aanwezig?
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Als ik het goed heb begrepen kan je tegenwoordig PPPoE gewoon in de UniFi Controller instellen en gaan met die banaan!SgtCaffran schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:43:
Het IPTV Topic gedoe is inderdaad ook echt alleen nodig als je IPTV erbij wil configureren.
Je zal voor xDSL uiteraard wel een DrayTek 130 of 160 erbij moeten kopen als de Experiabox niet in Bridge Mode gezet kan worden!
[ Voor 11% gewijzigd door nero355 op 05-12-2019 23:39 ]
Ah aan de hand van je post nog verder gezocht en voor DSL kan je dus niet zomaar de experiabox vervangen met de usg, daar moet nog een eigen modem voor in de plaats.nero355 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 23:38:
[...]
Je zal voor xDSL uiteraard wel een DrayTek 130 of 160 erbij moeten kopen als de Experiabox niet in Bridge Mode gezet kan worden!
Zoek/ruil met iemand you v9/v10 voor een V8 schakel daarop de WiFi uit en klik op deze link: http://192.168.2.254/atmint.stm/3/1 Klik de bridge modus aan die wenst en klaar je kpn staat in bridge modus.SgtCaffran schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:23:
[...]
DSL. Het is een studentenhuis, TV gaat via digitenne of de vervanger daarvan. Functionaliteit zoals een Ziggo modem in bridge stand zou ideaal zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door xbeam op 06-12-2019 03:38 ]
Lesdictische is mijn hash#
Mijn notebook heeft wel 'sneller' draadloos, maar geen 3x3Comp User schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:51:
@zeroday Waarom gebruik je - evt na upgrade, mits geen whitelist - niet de interne adapter ipv usb?
ik zit op een plek waar ik geen kabel kan hebben maar soms wel gigs aan data moet kopieren. Iets met 2MB/s is leuk als je veel koppen met koffie wil drinken
Maar ik lees dat ik kanalen in AI kan uitzonderen .. dus we gaan er nog een poging aan wagen;)
@nero355 het is een Notebook die niet bedraad kan werken omdat op dat punt geen aansluiting is. Dan heb ik twee opties: of 3x3 naar mjn Pro, of ik kan een Powerline adapter gaan gebruiken, na veel testen (wel inmiddels al +2 jaar geleden) blijkt dat juist die adapters weer problemen krijgen met hoge data bursts, dus als ik veel data pomp stort dat ding in. Helaas maakt het niet zoveel uit welke powerlines je koopt omdat ze veelal allemaal dezelfde chipset gebruiken. Als je interne wifi adapter geen 3x3 heeft dan helpt een upgraden niet@zeroday : Please tell us more!
[ Voor 36% gewijzigd door zeroday op 06-12-2019 07:44 ]
Yes, niet helemaal on-topic hier, maar vooruit.SgtCaffran schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 01:06:
[...]
Ah aan de hand van je post nog verder gezocht en voor DSL kan je dus niet zomaar de experiabox vervangen met de usg, daar moet nog een eigen modem voor in de plaats.
Koop een Draytek Vigor 130, let wel op deze doet voor zo ver ik weet geen pair bondig, geen idee of je dit nu gebruikt. Deze kan in bridge. Vervolgens hang je hier je USG achter met de juiste VLAN-tag op de WAN poort en klaar ben je.
Heb hier 3 UAP-AC-LR's hangen, welke nu 24V passive zijn en waarop PoE+ dus helaas niet werkt (moest de USW-24-250W specifiek op 24V passive zetten voordat ze t gingen doen).
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Nee maar je kunt er een adapter tussen hangen als je wil. pricewatch: Ubiquiti Instant 802.3af Indoor Gigabit PoE ConverterHellStorm666 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:32:
Begrijp ik het nu goed dat de USW-24-POE Gen2 en de Pro versie daarvan geen 24V passive ondersteunen?
Heb hier 3 UAP-AC-LR's hangen, welke nu 24V passive zijn en waarop PoE+ dus helaas niet werkt (moest de USW-24-250W specifiek op 24V passive zetten voordat ze t gingen doen).
Heb ik nog wel een paar van liggen voor je voor een zacht prijsje.m3gA schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:43:
[...]
Nee maar je kunt er een adapter tussen hangen als je wil. pricewatch: Ubiquiti Instant 802.3af Indoor Gigabit PoE Converter
De situatie: USG, Switch 8 POE-60W, AP-AC-Pro en AP-AC- In Wall Pro. Aan de Switch hangt daarnaast (i) een Synology DS918+ met 12 GB geheugen, (ii) een raspberry pi met Pihole en Unifi controller en (iii) een mediaspeler. Op de controller staat IPS aan, DPI staat uit.
Het met relatief hoge snelheid downloaden van bepaalde content via de nas zorgt er voor dat de access points soms niet bereikbaar zijn en zorgt er tevens voor dat de lokale content op de nas niet bereikbaar is voor de mediaspeler.
Ik heb gekeken naar de belasting van de netwerkswitch en de nas, maar beiden zitten niet op het maximale van hun kunnen in termen van geheugen en cpu.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Downloaden, van het internet dus? En IDS aan zeg je? Gegarandeerd dat je USG dan plat gaat door IDS. Je lokale LAN zou dan moeten blijven leven, tenzij je VLANs gebruikt en de NAS bv in ander VLAN zit. De USG moet dan alsnog de routering tussen de VLANs doen terwijl die al plat ligt.Opi schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:03:
Ik loop tegen de situatie aan dat het netwerk niet meer bereikbaar is wanneer met een (relatief) hoge downloadsnelheid (160Mbps) iets binnen wordt gehaald door de nas.
De situatie: USG, Switch 8 POE-60W, AP-AC-Pro en AP-AC- In Wall Pro. Aan de Switch hangt daarnaast (i) een Synology DS918+ met 12 GB geheugen, (ii) een raspberry pi met Pihole en Unifi controller en (iii) een mediaspeler. Op de controller staat IPS aan, DPI staat uit.
Het met relatief hoge snelheid downloaden van bepaalde content via de nas zorgt er voor dat de access points soms niet bereikbaar zijn en zorgt er tevens voor dat de lokale content op de nas niet bereikbaar is voor de mediaspeler.
Ik heb gekeken naar de belasting van de netwerkswitch en de nas, maar beiden zitten niet op het maximale van hun kunnen in termen van geheugen en cpu.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Klopt, het is al knap dat je 160Mbit zou halen als je IDS aan hebt. Met de USG-Pro gaat 500 Mbit net wel/net niet en staat hij echt op 100%. Officieel zou hij maar tot 250 Mbit kunnen halen.RobertMe schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:37:
[...]
Downloaden, van het internet dus? En IDS aan zeg je? Gegarandeerd dat je USG dan plat gaat door IDS. Je lokale LAN zou dan moeten blijven leven, tenzij je VLANs gebruikt en de NAS bv in ander VLAN zit. De USG moet dan alsnog de routering tussen de VLANs doen terwijl die al plat ligt.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik gebruik geen aparte VLANs en zodoende zou ik verwachten dat de Switch het uitdagend vindt.RobertMe schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:37:
Downloaden, van het internet dus? En IDS aan zeg je? Gegarandeerd dat je USG dan plat gaat door IDS. Je lokale LAN zou dan moeten blijven leven, tenzij je VLANs gebruikt en de NAS bv in ander VLAN zit. De USG moet dan alsnog de routering tussen de VLANs doen terwijl die al plat ligt.
[ Voor 5% gewijzigd door Opi op 06-12-2019 14:32 ]
Ik kwam met mijn USG echt geen streep verder dan 90Mbit met IDS aan op een 500Mbit lijn dus 160 Mbit????Opi schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:32:
[...]
Ik gebruik geen aparte VLANs en zodoende zou ik verwachten dat de Switch het uitdagend vindt.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Dit topic is gesloten.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.