[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.693 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gunner schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:18:
[...]

Link werkt niet. zou je de inhoud willen posten?
Link werkt wel, alleen moet je een Ubiquiti account hebben en early access inschakelen (domweg vinkje zetten).

Gaat in ieder geval om een update van de USW Flex Mini. Deze verscheen een tijdje terug in de EA Store als USW Mini en heeft 5 gigabit poorten en wordt van stroom voorzien via USB-C. Dat deze switch een nieuwe naam kreeg was al bekend, maar nu is er dus ook een nieuwe hardware revisie waarbij port 1 als PoE input gebruikt kan worden, uiteraard volgens de 802.3af standaard. En dat dus voor een early access prijs van $29 (retail prijs kan uiteraard alsnog hoger zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:02
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1srmZ3bhUoP0YISCKfZl7Soy/medium.png
RobertMe schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:25:
[...]

Link werkt wel, alleen moet je een Ubiquiti account hebben en early access inschakelen (domweg vinkje zetten).

Gaat in ieder geval om een update van de USW Flex Mini. Deze verscheen een tijdje terug in de EA Store als USW Mini en heeft 5 gigabit poorten en wordt van stroom voorzien via USB-C. Dat deze switch een nieuwe naam kreeg was al bekend, maar nu is er dus ook een nieuwe hardware revisie waarbij port 1 als PoE input gebruikt kan worden, uiteraard volgens de 802.3af standaard. En dat dus voor een early access prijs van $29 (retail prijs kan uiteraard alsnog hoger zijn).
De prijs is echt indrukwekkend scherp. En maakt het een heel fijn ding om achter een tv te hangen.

[ Voor 55% gewijzigd door m3gA op 27-11-2019 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xCPYjhf.jpg

[edit]
Owh, nu dubbel

[ Voor 5% gewijzigd door grote_oever op 27-11-2019 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
m3gA schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:27:
[...]

De prijs is echt indrukwekkend scherp. En maakt het een heel fijn ding om achter een tv te hangen.
Exact. Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, voor in TV meubel. Zeker nu met PoE support interessant omdat het dan weer een stroomkabel scheelt in een kleine ruimte die al vol kabels ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

Dank je wel, ook @m3gA voor het posten. Ik dacht dat je een speciale status moest hebben als je die info wilde zien. Maar die PoE input maakt het wel erg interessant. Ik hoop dat deze snel naar Europa komt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:42:
[...]

Dank je wel, ook @m3gA voor het posten. Ik dacht dat je een speciale status moest hebben als je die info wilde zien. Maar die PoE input maakt het wel erg interessant. Ik hoop dat deze snel naar Europa komt.
Zal wel weer een tijd duren... die Gen2 switches ook nog nergens gezien :{

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:45
m3gA schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:27:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Absoluut! Dit is een no-brainer als je ergens een paar netwerkaansluitingen te weinig hebt. Mini Flex ertussen, voeden via POE en gaan met die banaan.

Met die POE update is het een US-8 light geworden.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 27-11-2019 09:02 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

All,
Sinds deze week loopt mijn internet via een USG.*

Omdat ik nu een soort van 'echt' netwerkapparaat heb lijkt het me wel aardig om de USG dan ook maar gelijk de DHCP te laten afhandelen. (Tot nu toe handelde ik mijn DHCP af via 2 Windows servers, in een redundant setup.)

Configureren van de USG via de Unifi controller lijkt op zich niet het probleem, maar hoe voorkom ik tijdens de migratie-fase IP-conflicten?
Op een Windows DHCP server maak ik bij het migreren van DHCP gebruik van 'conflict detection'; waarbij de DHCP server eerst controleert of een adres wel vrij is, voordat deze uitgegeven wordt.
Op de USG lijk ik een dergelijke setting niet tegen te komen, wat bij het aanzetten van de nieuwe en het uitzetten van de 2 oude tot spannende taferelen kan leiden.

Iemand een idee?

*Helaas nog via een dubbele NAT; de Fritz! 7581 in bridge zetten en de USG een internet-verbinding te laten maken lukte me niet, en ik wilde toch naar bed. Hierover later wellicht meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 08:45
Iemand enig idee wanneer unifi eindelijk begint met Multi-gigabit?

Die wifi-6 is leuk en die Alien is indrukwekkend.. Maar er zitten nog steeds 4x 1GB verbindingen achter..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Taine0 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:13:
Als het beneden alleen al zo slecht is, hoe zal de extender dan haar werk doen? Ik voel er weinig voor om de AC PRO namelijk op een homeplug te laten leiden, dat is volgens mij ook niet de bedoeling.
De beste manier is natuurlijk om via ethernet naar boven te gaan. Omdat alle AP's via PoE stroom krijgen kun je ze ophangen waar je dan ook maar een ethernet kabel kunt krijgen.

In mijn vorige woning had ik een vergelijkbaar probleem, in dat huis was echter wel een soort leidingkoker in een hoekje van het trappenhuis. Ik heb toen een AP bovenin het trappenhuis gehangen tegen die koker aan. Gaatje in de koker, ethernetkabel er doorheen naar beneden laten zakken. Werkte perfect.
Is er in jouw woning toevallig zoiets wat je zou kunnen gebruiken?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb early access, (gecontroleerd via deze pagina) maar ik denk dat onderstaand de reden is dat ik hem niet zie:
"Please remember that the Ubiquiti Networks Early Access store is currently available only for US and Canadian-based customers."

Edit: profiel op US gezet, en dan inderdaad wel zichtbaar.
Wat een lekker ding was dat voor $29,- zeg. Jammer dat ze voor deze run al op zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2019 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:04

zeroday

There is no alternative!

Cartman! schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:00:
[...]

Zal wel weer een tijd duren... die Gen2 switches ook nog nergens gezien :{
Zeker .. de eerste early access is een trial run voor de productielijn, ze kunnen op dat moment dan nog aanpassingen doen. Nu komt er een 2e trial run en wordt het dus wachten totdat de eerste productie van de band komt, nou .. dat kan nog dus tot eind Q1 2020 duren voordat het hier in NL beschikbaar komt.
jammer dat het zo lang moet duren allemaal .. je wordt door de early access een beetje 'lekker' gemaakt, normaliter had je niet geweten dat het in de pijplijn zat.. #killing

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:10

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Vanmorgen mijn probleem AP-AC-Lite (die maar aan bleef geven op 100Mbit FDX te zijn aangesloten) geüpdatet naar 4.0.69.10871. Nu ruim 2,5 uur later nog steeds 1Gbps. Dus dat issue lijkt verholpen te zijn. Staat overigens niets van in de release notes.

Straks nummer 2 ook maar updaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Centralpoint en Wifishop doen enkele uitspraken over verwachtingen van nieuwe apparatuur:

[USW-Pro-24-POE] (EUR 877 ex btw) Verwachte voorraad datum: vrijdag 27 december 2019
https://www.centralpoint....-pro-24-poe-num-11784675/

[USW-Pro-48-POE] (EUR 1.373 ex btw) Verwachte voorraad datum: vrijdag 27 december 2019
https://www.centralpoint....-pro-48-poe-num-11784677/

[UDM Pro] Dit product is naar verwachting leverbaar in het eerste kwartaal van 2020.
https://www.wifishop.nl/u...-gigabit-switch/pid=65009

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:47:
[...]

Ik heb early access, (gecontroleerd via deze pagina) maar ik denk dat onderstaand de reden is dat ik hem niet zie:
"Please remember that the Ubiquiti Networks Early Access store is currently available only for US and Canadian-based customers."

Edit: profiel op US gezet, en dan inderdaad wel zichtbaar.
Wat een lekker ding was dat voor $29,- zeg. Jammer dat ze voor deze run al op zijn.
Ik had ook graag zo'n dingetje gescoord voor in het tv meubel. Zit nu serieus over ene 8p non poe na te denken.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38

Stefan©

Toet toet

roT- schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:18:
Update UniFi Controller 5.12.35 is er met een ingebouwde opt-out voor het phone home debacle.
Afgelopen weekend heb ik ook mijn controller bijgewerkt van 5.10.26 naar 5.12.35. Naast de make-over is het me opgevallen dat IPv6 op KPN FttH nu out-of-the-box werkt. Kwestie van DHCPv6 inschakelen op de WAN interface, en op LAN prefix delegation vanuit WAN aanzetten.

WAN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QaHBlhfetBa2qK7uvHw6i5iP/thumb.png

LAN (DHCPv6/RDNSS DNS Control staat op 'manual' ivm Pi-Hole):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1zxlb1mbA7EKJvYqQjDodA8G/thumb.png

Kleine opmerking: ik neem geen telefonie of IPTV af. Het is dus nog geen volledig dekkende oplossing als je ook van die diensten gebruik maakt.

Zijn er hier IPv6 experts die me kunnen vertellen of ik nog aandacht moet schenken aan andere zaken? Alle IPv6 capable devices op mijn netwerk hebben nu keurig een IPv6-adres. In het IPv4 tijdperk was het nog redelijk tastbaar voor mezelf als het op security aankomt. Simply said; 1 publiek IP + remote VPN op de USG geconfigureerd. Maar hoe kwetsbaar zijn nu al die IPv6 devices in mijn netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

het schijnt dat de USG met Hairpin kan werken zoals bij de edgerouter, maar zit dit in de controller gebakken?

ik probeer met mijn externe DNS een lokale machine te benaderen maar dat gaat momenteel niet. (op zich niet erg want ik kan het wel met mijn interne dns naam, maar tsja.. gemak dient de mens ;)

Maar ik zoek me een ongeluk in de controller of ik ergens een vinkje of setting mis .. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:21
Inmiddels alles hier up-and-running met Ubiquiti, de extra kabel trekken was even wat geklooi maar het werkt allemaal :*) Het lijkt allemaal super stabiel en snel, de TV heeft alleen moeite met de WiFi verbinding opzetten (lukt regelmatig niet), ik vermoed dat dit te maken heeft met dezelfde SSID naam voor het 2.4Ghz en 5Ghz netwerk (gisteren even gesplitst tijdelijk, toen lukte het wel maar viel de verbinding andere apparatuur uiteraard om :z ). De In-Wall boven is ook echt een top investering, uiteraard een langzamer netwerk dan de UDM maar ik trek zonder problemen de Ziggo verbinding van 250 mbit/s vol wat we in ons vorige huis met het reguliere router al amper voor elkaar krijgen. Het werkt allemaal soepel en snel en het toevoegen van de switch en In-Wall was zo gepiept.

Wel echt onder de indruk van het pakket qua beheer, wat je allemaal kan instellen en hoe toegankelijk het in basis is (als je nog niet in alle geavanceerde instellingen gaat rommelen). Komende maanden maar langzaam steeds meer in duiken en prutsen. Zolang het maar weer werkt als vrouwlief en de kinderen 's ochtends uit bed komen :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:32:
het schijnt dat de USG met Hairpin kan werken zoals bij de edgerouter, maar zit dit in de controller gebakken?

ik probeer met mijn externe DNS een lokale machine te benaderen maar dat gaat momenteel niet. (op zich niet erg want ik kan het wel met mijn interne dns naam, maar tsja.. gemak dient de mens ;)

Maar ik zoek me een ongeluk in de controller of ik ergens een vinkje of setting mis .. ;)
Wat bedoel je precies?
Ik heb een NAS/thuisserver met reverse proxy voor verschillende dingen (waaronder de controller 7(8)7 *) en gebruik daarvoor een extern / bij TransIP geregistreerd domein, en kan overal gewoon bij. Dus bv dat ik bij TransIP unifi.robert.me heb geregistreerd, dat kan ik dan zowel binnenshuis als buitenshuis gewoon gebruiken zonder probleem. Enige dat niet werkt is als ik via VPN thuis inlog. Alleen in dat geval wordt de port forward niet opgepakt en komt alles op poort 80 / 443 van de USG uit.

Als internet dus eruit ligt of foute configuratie in de controller heb ik dus ook geen toegang meer tot de controller

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 27-11-2019 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:24

rally

Deyterra Consultancy

DUX schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:59:
Centralpoint en Wifishop doen enkele uitspraken over verwachtingen van nieuwe apparatuur:

[USW-Pro-24-POE] (EUR 877 ex btw) Verwachte voorraad datum: vrijdag 27 december 2019
https://www.centralpoint....-pro-24-poe-num-11784675/

[USW-Pro-48-POE] (EUR 1.373 ex btw) Verwachte voorraad datum: vrijdag 27 december 2019
https://www.centralpoint....-pro-48-poe-num-11784677/

[UDM Pro] Dit product is naar verwachting leverbaar in het eerste kwartaal van 2020.
https://www.wifishop.nl/u...-gigabit-switch/pid=65009
En de 24-poort Gen 2 switches staan geplanned voor 20 december op voorraad:
https://www.centralpoint....-usw-24-poe-num-11784673/

Wel een stuk duurder dan bij de buren van OMG:
https://www.omg.de/ubiqui...witch/usw-24-poe/a-21544/

€ 484 excl. BTW vs. € 345 Excl. BTW.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Equator schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:57:
Vanmorgen mijn probleem AP-AC-Lite (die maar aan bleef geven op 100Mbit FDX te zijn aangesloten) geüpdatet naar 4.0.69.10871. Nu ruim 2,5 uur later nog steeds 1Gbps. Dus dat issue lijkt verholpen te zijn. Staat overigens niets van in de release notes.
Fixes die in tussenliggende beta's worden opgelost zie je helaas vaak niet terug in de releasenotes van de eerstvolgende stable.
rally schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:46:
[...]

Overigens heb je met de 24-poorts geen 24 poorten POE, maar 16. Passieve koeling zal hier deels de issue wel zijn. Dus je gaat wel iets meer betalen bij centralpoint tov van de oude versie, maar je krijgt dan wel een heel hip LCD-display ervoor terug hoor ;)
De 16 heeft 8 poorten POE.
https://dl.ubnt.com/ds/usw_poe_ds

[ Voor 44% gewijzigd door ed1703 op 27-11-2019 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:53
Kun je via de Unifi network iOS app bepaalde SSID's handmatig uit- en weer aanzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
JL-IP(!) schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:59:
Kun je via de Unifi network iOS app bepaalde SSID's handmatig uit- en weer aanzetten?
Settings--Wifi--Wifi-Networks--->Tik op de i.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

RobertMe schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:44:
[...]

Wat bedoel je precies?
Ik heb een NAS/thuisserver met reverse proxy voor verschillende dingen (waaronder de controller 7(8)7 *) en gebruik daarvoor een extern / bij TransIP geregistreerd domein, en kan overal gewoon bij. Dus bv dat ik bij TransIP unifi.robert.me heb geregistreerd, dat kan ik dan zowel binnenshuis als buitenshuis gewoon gebruiken zonder probleem. Enige dat niet werkt is als ik via VPN thuis inlog. Alleen in dat geval wordt de port forward niet opgepakt en komt alles op poort 80 / 443 van de USG uit.

Als internet dus eruit ligt of foute configuratie in de controller heb ik dus ook geen toegang meer tot de controller
Ik zit thuis op ditismijdomein.nl waarbij er een machine aanwezig is die heet muziek.ditismijndomein.nl op poort 3210 zit deze

via het werk kan ik via thuis.ditismijndomein.nl:3210 zonder problemen de muziek spelen
maar nu wil ik dit ook vanuit het eigen domein doen dus ook intikken: thuis.ditismijndomein.nl:3000 zodat ik uitkom op de juiste machine

Dit is Reversed NAT en/of Hairpin .. (een vinkje in de Edgerouter, maar USG?)

NB: de lokale cnames staan niet in de DNS van de provider, alleen thuis staat daarin zodat ie naar mijn publieke IP gaat. De rest wordt via DHCP/DNS lokaal opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ed1703 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:06:
[...]

Settings--Wifi--Wifi-Networks--->Tik op de i.. :)
vertel je er even bij dat je de nieuwe Gui gebruikt? ;) (sinds vandaag op de Cloudkey gen2 gereleased)

want anders is het Settings - Wireless Networks - Selecteer je Wifi naam - Edit, vinkje uit bij enabled ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
zeroday schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:11:
[...]

vertel je er even bij dat je de nieuwe Gui gebruikt? ;) (sinds vandaag op de Cloudkey gen2 gereleased)

want anders is het Settings - Wireless Networks - Selecteer je Wifi naam - Edit, vinkje uit bij enabled ;)
De App heeft toch niets van doen met de nieuwe Gui?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ghstly
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-12-2023
ed1703 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:12:
[...]
Om het extra verwarrend te maken. De nieuwe settings in je controller (via je webinterface) lijkt op de app op je mobiel. Maar tl;dr ja dat kan dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ghstly schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:17:
[...]

Om het extra verwarrend te maken. De nieuwe settings in je controller (via je webinterface) lijkt op de app op je mobiel. Maar tl;dr ja dat kan dus.
Ik kan het nog erger maken: in 5.12.x is die interface al weer overboord, die is wederom anders dan de app en de beta-look die ooit of nog steeds in 5.11 zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
ghstly schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:17:
[...]

De app spreekt rechtstreeks tegen de backend en de developer probeert de GUI wel redelijk consistent te houden met de webinterface maar het staat volledig los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ed1703 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:12:
[...]
dan heb ik dat gemist
Ik kan het nog erger maken: in 5.12.x is die interface al weer overboord, die is wederom anders dan de app en de beta-look die ooit of nog steeds in 5.11 zit.
Ik vind het allemaal te ver uit elkaar staan .. maar er zit wel een paar features in (Wifi AI .. ) die ik in de classic view niet zie.

[ Voor 44% gewijzigd door zeroday op 27-11-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:53
Allen, dank voor de reacties. Weet ik genoeg d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:43
Ben vandaag bezig geweest met een Json config op een CloudKey. Dit kon helaas alleen maar remote.
Dus inloggen op de switch, en dan via de debug terminal een shh sessie naar de key.

Ging allemaal redelijk, tot hij de laatste keer wel heel lang deed over de provisioning, en vervolgens dus offline dook. Mijn vermoeden is dus dat alles daar op zijn gat ligt.

Wat zou nou de simpelste manier zijn om het daar weer werkend te krijgen, als een power cycle van de USG niet werkt. Ik zelf dacht om de boel te starten zonden de key, zodat de Json niet geladen wordt ?
Of staat die nu al fout in de boot config van de usg.

[ Voor 4% gewijzigd door ppeterr op 27-11-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
zeroday schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:26:
[...]

dan heb ik dat gemist

[...]

Ik vind het allemaal te ver uit elkaar staan .. maar er zit wel een paar features in (Wifi AI .. ) die ik in de classic view niet zie.
Zover ik het begrijp wordt de nieuwe settings straks de default look. De teletubbie look van 5.11 is eruit gehaald na alle kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 21:23
[...]

De link werkt prima...

USW-Flex-Mini

UniFi Compact 5-Port Gigabit Switch.

Build and expand your network with the UniFi® Switch, part of the Ubiquiti Networks® UniFi Enterprise System. The UniFi Switch, model USW-Flex-Mini, is a smart managed Gigabit switch. It offers 5 RJ45 Ethernet ports, providing 1 Gigabit links to your devices. Power up the USW-Flex-Mini with the included USB Type-C power adapter or with 802.3af PoE Ethernet in port 1.

This is an early access test product. By purchasing this item, you are agreeing to the Early Access Store Online Sales Terms & Conditions.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonlamers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11-2024
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:53:
[...]

Eth0 en eth0.20 zijn hele andere interfaces dan switch0 en switch0.20. Eth0.20 bestaat niet in jouw configuratie en eth0 is je wan interface. De mdns repeater dient dus enkel en alleen switch0 en switch0.20 te bevatten.
vraagje, in principe werkt het oke nu, behalve de yeelight. Deze werkt niet vanaf mijn normale wifi en ook niet via 4G. Het werkt alleen via google home als ik ingelogt ben via mijn normale wifi.
eth0 de wan interface, hoort deze nu wel of niet in de mdns repeater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rikadoo schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:12:
Heb even mijn skills laten gaan, wellicht is het zo wat duidelijker.

[Afbeelding]
Zo te zien had ik je uitleg dus toch goed begrepen en daarom zou ik wederom zeggen : Kijk effe naar de "Switch settings" van de In-Wall en de Switch die erna zit! :)
tomdh76 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:40:
Ik heb een probleem dat ik op mijn wireless devices geen ipv6 address krijg. (edgerouter 3 lite, unifi swithc en unifi AP) Op wired werkt het wel.

Nu zie ik staan dat dit kan liggen aan de "blocked lan to wlan" setting en als ik die uitschakel werkt het inderdaad. Maar het liefst heb ik die wel aan (misschien psychologisch, maar wordt vanuit unifi geadviseerd). Ik zag mensen die dan het macaddress van de router toevoegden in de white list maar dit biedt geen soelaas. Iemand een ander idee?
Wikipedia: Multicast address

Ik zou die setting gewoon lekker uitzetten en daarmee genoegen nemen! :)
Taine0 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:13:
Maar allereerst een kleine schets: nieuw huis (+-2011). Slecht signaal op zowel de beneden verdieping, eerste verdieping als de 2de verdieping. Weinig UTP-aansluitingen, slechts eentje in de woonkamer. Daarnaast een 600MB verbinding van Ziggo met de normale Ziggo Router, Nextbox en WiFi Extender (via stopcontact).
Heb je toevallig telefoon WCD's op elke verdieping waar gewoon CAT5E achter zit :?

Zo heb ik mijn In-Wall modellen aangesloten die PoE krijgen vanuit de meterkast! :*)
rally schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:15:
(En WIFI 6 spreekt toch een stuk prettiger uit dan 802.11AX :9 )
Ik zei altijd G/N/AC alleen i.c.m. 2.4 GHz of 5 GHz dus ik vind die WiFi 4/5/6 toestand helemaal nergens voor nodig! :P
RobertMe schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:16:
Mooi dat ze soms toch nog naar de klanten luisteren :p
Soms... heel soms... doen ze inderdaad iets ook goed! :+
Ook mooi dat de early-access prijs nog steeds $29 is. Lijkt dus er op dat PoE in hem niet veel duurder hoeft te maken. Dat was natuurlijk wel een dingetje. Als deze dadelijk omdat die PoE in heeft alsnog bij wijze van €75 zou gaan kosten dan was de US-8 met PoE in + passthrough natuurlijk een stuk aantrekkelijker / deze US Flex Mini helemaal niet meer aantrekkelijk.
Als ze nou ook effe de huidige US 8 die je via PoE kan voeden naar € 69 of zo verlagen dan zijn we er helemaal!

Dat de US 8 60 Watt en de US 8 evenveel kosten slaat gewoon nergens op... :/
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:18:
All,
Sinds deze week loopt mijn internet via een USG.*

Omdat ik nu een soort van 'echt' netwerkapparaat heb lijkt het me wel aardig om de USG dan ook maar gelijk de DHCP te laten afhandelen. (Tot nu toe handelde ik mijn DHCP af via 2 Windows servers, in een redundant setup.)

Configureren van de USG via de Unifi controller lijkt op zich niet het probleem, maar hoe voorkom ik tijdens de migratie-fase IP-conflicten?
Op een Windows DHCP server maak ik bij het migreren van DHCP gebruik van 'conflict detection'; waarbij de DHCP server eerst controleert of een adres wel vrij is, voordat deze uitgegeven wordt.
Op de USG lijk ik een dergelijke setting niet tegen te komen, wat bij het aanzetten van de nieuwe en het uitzetten van de 2 oude tot spannende taferelen kan leiden.

Iemand een idee?
Kan je gewoon aansluiten en de dhcpd of dnsmasq.d DHCP Server die op de USG draait (Welke is tegenwoordig eigenlijk standaard ?!) zal daar automatisch rekening mee houden voor zover ik weet! :)
furian88 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:37:
Iemand enig idee wanneer unifi eindelijk begint met Multi-gigabit?

Die wifi-6 is leuk en die Alien is indrukwekkend.. Maar er zitten nog steeds 4x 1GB verbindingen achter..
Al die snelheden moet je sowieso door de helft delen en als je dan ook nog met de nadelen van WiFi in het algemeen rekening houdt zou ik zeggen : 1 Gbps is meer dan genoeg voor de meesten! :)
mddd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:40:
[...]

De beste manier is natuurlijk om via ethernet naar boven te gaan. Omdat alle AP's via PoE stroom krijgen kun je ze ophangen waar je dan ook maar een ethernet kabel kunt krijgen.

In mijn vorige woning had ik een vergelijkbaar probleem, in dat huis was echter wel een soort leidingkoker in een hoekje van het trappenhuis. Ik heb toen een AP bovenin het trappenhuis gehangen tegen die koker aan. Gaatje in de koker, ethernetkabel er doorheen naar beneden laten zakken. Werkte perfect.
Dat klinkt als zoiets : Xander in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" :?

Zo'n onding zit hier ook in huis namelijk! :+
Gizzy schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:01:
Ik had ook graag zo'n dingetje gescoord voor in het tv meubel. Zit nu serieus over ene 8p non poe na te denken.
Voor wat het waard is : Ik ben helemaal happy met die dingen, behalve de prijs zoals ik al eerder zei! :)

US 16 150 Watt -> In-Wall -> US 8 = HEERLIJK!!! 8) d:)b
Stefan© schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:06:
Zijn er hier IPv6 experts die me kunnen vertellen of ik nog aandacht moet schenken aan andere zaken? Alle IPv6 capable devices op mijn netwerk hebben nu keurig een IPv6-adres. In het IPv4 tijdperk was het nog redelijk tastbaar voor mezelf als het op security aankomt. Simply said; 1 publiek IP + remote VPN op de USG geconfigureerd. Maar hoe kwetsbaar zijn nu al die IPv6 devices in mijn netwerk?
Misschien effe een kijkje nemen in het IPv6 Topic : Het grote IPv6 topic :?

Over het algemeen zou ik zeggen : Alle inkomende verkeer blokkeren, tenzij het geinitiëerd is vanuit een van je Clients! :)
Arjan90 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:35:
de TV heeft alleen moeite met de WiFi verbinding opzetten (lukt regelmatig niet), ik vermoed dat dit te maken heeft met dezelfde SSID naam voor het 2.4Ghz en 5Ghz netwerk (gisteren even gesplitst tijdelijk, toen lukte het wel maar viel de verbinding andere apparatuur uiteraard om :z ).
Crappy TV SoC strikes again! -O- :/
De In-Wall boven is ook echt een top investering, uiteraard een langzamer netwerk dan de UDM maar ik trek zonder problemen de Ziggo verbinding van 250 mbit/s vol wat we in ons vorige huis met het reguliere router al amper voor elkaar krijgen. Het werkt allemaal soepel en snel en het toevoegen van de switch en In-Wall was zo gepiept.
Ik ben echt ondertussen gewoon fanboy van die In-Wall dingen geworden! :+

Je ziet ze niet, maar ze doen wel gewoon hun werk! 8)
JL-IP(!) schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:59:
Gebruik toch gewoon je browser man! :P

Silly app people... :+
zeroday schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:07:
Ik zit thuis op ditismijdomein.nl waarbij er een machine aanwezig is die heet muziek.ditismijndomein.nl op poort 3210 zit deze

via het werk kan ik via thuis.ditismijndomein.nl:3210 zonder problemen de muziek spelen
maar nu wil ik dit ook vanuit het eigen domein doen dus ook intikken: thuis.ditismijndomein.nl:3000 zodat ik uitkom op de juiste machine

Dit is Reversed NAT en/of Hairpin .. (een vinkje in de Edgerouter, maar USG?)

NB: de lokale cnames staan niet in de DNS van de provider, alleen thuis staat daarin zodat ie naar mijn publieke IP gaat. De rest wordt via DHCP/DNS lokaal opgelost.
Wat @RobertMe al zei : Dat is een mooi klusje voor een Proxy! d:)b
ppeterr schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:31:
Ben vandaag bezig geweest met een Json config op een CloudKey. Dit kon helaas alleen maar remote.
Dus inloggen op de switch, en dan via de debug terminal een shh sessie naar de key.

Ging allemaal redelijk, tot hij de laatste keer wel heel lang deed over de provisioning, en vervolgens dus offline dook. Mijn vermoeden is dus dat alles daar op zijn gat ligt.

Wat zou nou de simpelste manier zijn om het daar weer werkend te krijgen, als een power cycle van de USG niet werkt. Ik zelf dacht om de boel te starten zonden de key, zodat de Json niet geladen wordt ?
Of staat die nu al fout in de boot config van de usg.
De paar keer dat ik mijn USG heb laten flippen voldeed gewoon een SSH verbinding naar het gekke ding toe en daarna effe de inform-url rechtzetten om alles weer werkend te krijgen :)

Heb je dat al geprobeerd ?!

Langste reactie ooit... :X Ooops! :$ :+

/EDIT :
antonlamers schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:09:
vraagje, in principe werkt het oke nu, behalve de yeelight. Deze werkt niet vanaf mijn normale wifi en ook niet via 4G. Het werkt alleen via google home als ik ingelogt ben via mijn normale wifi.
eth0 de wan interface, hoort deze nu wel of niet in de mdns repeater?
NEE!!! :P

Hadden we het nog over een aantal reacties geleden!

En het antwoord dat je zoekt heet een VPN verbinding denk ik... ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:43
@nero355 Het probleem momenteel is dat ik er 300km vandaan zit, en degene die nu offline zit al niet eens een hotspotje kan opzetten waarna ik eventueel het LAN op kan daar :)

Dus, voor nu is het afkikken van tv en internet voor haar daar d:)b

Het staat even in de de wacht tot het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:31:
[...]

Zo te zien had ik je uitleg dus toch goed begrepen en daarom zou ik wederom zeggen : Kijk effe naar de "Switch settings" van de In-Wall en de Switch die erna zit! :)
Het gekke is, in de In-wall kan ik mijn vlan profiel niet op all zetten, waardoor ik verplicht ben om 1 van de vlan`s te kiezen. Maar zodra ik dit doe met bijv vlan CCTV dan veranderen al mijn apparaten op de switch naar CCTV ipv 'normale vlan lan'.

Wat ik dus wil is eigenlijk op de switch boven 2 vlan`s, dat zijn nu lan (waar de hoofd pc en nas opzit) En de vlan CCTV waar de DS118 opzit.

Het lijkt niet te kunnen om de vlan door te sturen door de In-Wall naar de switch boven, want daar kan ik gewoon de poort van de DS118 koppelen aan de vlan CCTV. Wat beneden met de camera dus wel werkt.

Hier een screen van de instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VtQdHXM/voorbeeld.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door rikadoo op 27-11-2019 17:59 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Precies ja. Ik vond het wel een mooie manier om een AP netjes op te hangen.
Mijn huidige huis heeft meer loze leidingen en dozen, dus is het wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 23-09 09:09

iMars

Full time prutser

Vraagje: ik heb sinds kort een 8poorts 150W switch en wil de SFP met een Cisco glc-t gebruiken als trunk poort naar mijn andere switch (nu nog een Zyxel, maar wordt ook een Ubi). Echter werkt dat niet. Als ik de trunk in een van de 8 RJ45 poorten prik, werkt het wel.

Als ik daarna mijn laptop in de SFP prik, werkt deze wel (SFP werkt dus). Is dit een bekend fenomeen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f5Ft4UAdz7iy4hHOGl7HwkRb/full.png

[ Voor 9% gewijzigd door iMars op 27-11-2019 18:37 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

iMars schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:36:
Vraagje: ik heb sinds kort een 8poorts 150W switch en wil de SFP met een Cisco glc-t gebruiken als trunk poort naar mijn andere switch (nu nog een Zyxel, maar wordt ook een Ubi). Echter werkt dat niet. Als ik de trunk in een van de 8 RJ45 poorten prik, werkt het wel.

Als ik daarna mijn laptop in de SFP prik, werkt deze wel (SFP werkt dus). Is dit een bekend fenomeen?
[Afbeelding]
Ik zou bijna denken dat je Zyxel apparaat niet overweg kan met een 'TRUNK' via de gebruikte SFP interface(s) / module(s)?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

ed1703 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:47:
[...]

Overigens heb je met de 24-poorts geen 24 poorten POE, maar 16. Passieve koeling zal hier deels de issue wel zijn. Dus je gaat wel iets meer betalen bij centralpoint tov van de oude versie, maar je krijgt dan wel een heel hip LCD-display ervoor terug hoor ;)
De 16 heeft 8 poorten POE.
https://dl.ubnt.com/ds/usw_poe_ds
Klopt en dat is voor mij perfect. Ik heb een aantal PoE devices maar geen 24.
Bovendien Passief en klein. Voor mij de perfecte switch (heb nu de 16-PoE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
iMars schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:36:

[Afbeelding]
Ook helemaal geen link? Zie je wel een mac-address van je zyxel als je binnen het UI-device op clients klikt?
Ik herken dit overigens niet, met netgear ook een wel iets andere opzet gehad, maar zelfs een domme switch van TP-Link werkt gewoon op een GLC-T van cisco. Inmiddels ben ik wel over op UF-RJ45-1G van Ubiquiti. Die echte orginele Cisco's zijn toch wel een beetje duur.

[ Voor 16% gewijzigd door ed1703 op 27-11-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ed1703 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:35:
[...]

Ook helemaal geen link? Zie je wel een mac-address van je zyxel als je binnen het UI-device op clients klikt?
Ik heb er ook wel eens wat ellende mee gehad bij klanten. Kun je aanpassen wat je wilt (Duplex / Speed) maar 't gaat gewoon niet werken.

Was destijds overigens met (zakelijke) Lynksys switches welke de Cisco SFP modules niet wilde herkennen... Goedkope 'Brol' er uit en er een aantal, toen nog dúre, C2960-48 L2 apparaten voor terug laten zetten en 't 'marcheerde'....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
wimmel_1 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:40:
[...]

Ik heb er ook wel eens wat ellende mee gehad bij klanten. Kun je aanpassen wat je wilt (Duplex / Speed) maar 't gaat gewoon niet werken.

Was destijds overigens met (zakelijke) Lynksys switches welke de Cisco SFP modules niet wilde herkennen... Goedkope 'Brol' er uit.... En een paar, toen nog dúre, 2960 L2 apparaten er voor terug laten zetten en 't 'marcheerde'....
Ik weet uit ervaring dat Zyxel en Draytek ook niet echt lekker samenwerkt, dus een enorme verrassing is dit ook weer niet als ik de naam Zyxel voorbij zie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

wimmel_1 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:53:
[...]

Ik zou bijna denken dat je Zyxel apparaat niet overweg kan met een 'TRUNK' via de gebruikte SFP interface(s) / module(s)?
Zou kunnen, ik weet dat het op de 8 normale poorten het wel werkt, dus waarom niet op een SFP? (Zyxel's worden toch binnenkort vervangen door Ubiquiti's ;) ).
ed1703 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:35:
[...]

Ik herken dit overigens niet, met netgear ook een wel iets andere opzet gehad, maar zelfs een domme switch van TP-Link werkt gewoon op een GLC-T van cisco. Inmiddels ben ik wel over op UF-RJ45-1G van Ubiquiti. Die echte orginele Cisco's zijn toch wel een beetje duur.
Ik zie de interface aan gaan voor een paar seconde (4~5) en vervolgens weer uit voor een aantal seconde (~10). En dat continu... Als ik mijn MacBook eraan hang, werkt het gewoon. (Assumption: maar ik mag toch aannemen dat de Zyxel gewoon werkt, als een MacBook met dongle wel werkt).
ed1703 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:42:
[...]

Ik weet uit ervaring dat Zyxel en Draytek ook niet echt lekker samenwerkt, dus een enorme verrassing is dit ook weer niet als ik de naam Zyxel voorbij zie komen.
Werkt het onderling tussen Ubiquiti switches wel? (8P-150W & 16P-150W)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
iMars schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:57:
[...]

Zou kunnen, ik weet dat het op de 8 normale poorten het wel werkt, dus waarom niet op een SFP? (Zyxel's worden toch binnenkort vervangen door Ubiquiti's ;) ).
[...]

Ik zie de interface aan gaan voor een paar seconde (4~5) en vervolgens weer uit voor een aantal seconde (~10). En dat continu... Als ik mijn MacBook eraan hang, werkt het gewoon. (Assumption: maar ik mag toch aannemen dat de Zyxel gewoon werkt, als een MacBook met dongle wel werkt).
[...]

Werkt het onderling tussen Ubiquiti switches wel? (8P-150W & 16P-150W)
Onderling heb ik het met Cisco GLC-T ook werkend gehad, wel met 2x 8P. Verder ben ik geen voorstander van hardware mixen in het apparaat zelf, maar dat moet een ieder voor zich weten. Ubiquiti geeft er ook overduidelijk geen ondersteuning op, maar dat doet Cisco natuurlijk ook niet met Ubiquiti modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
[...]

Bij de buren staat ook "(Lieferdatum ab: 31.03.2020)" :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

[...]

Holy guacamole,... da's best prijzig die Gen2. Als ik kijk wat de 16P PoE kost:
https://www.centralpoint....-usw-16-poe-num-11784671/ (€385 excl)
Of de Gen1
https://www.centralpoint....t-us-16-150w-num-6039477/ (€250 Excl)

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Cartman! schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:09:
[...]

Bij de buren staat ook "(Lieferdatum ab: 31.03.2020)" :{
Dat was to (in ieder geval) eergisteren "Ab 31.01.2020". Dus het is maar de vraag welke er klopt.

Ik vind de prijzen meevallen, zeker t.o.v. de Gen 2, 24-port Pro switch met 24 PoE poorten.

Vooral de passieve koeling is een belangrijk punt voor mij en de enige reden dat ik nu een 16-poorts PoE switch heb hangen. Die 16 poorts is weliswaar met een fan, maar die slaat eigenlijk nooit aan.

De 24-poorts is echt de perfecte switch voor mijn gebruik. Die LCM hoeft van mij dan weer niet. Hij hangt toch in de meterkast en kijk ik nooit naar.

Dan alleen nog een betaalbare 10Gigabit switch en ik kan helemaal "los" :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Zojuist de 24 POE Gen2 gekocht via https://eu.store.ui.com/ :9 Had een scriptje lopen die elke ochtend controleerde of het product erin staat en kreeg mailtje dat t zover was :D

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Cartman! schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:05:
Zojuist de 24 POE Gen2 gekocht via https://eu.store.ui.com/ :9 Had een scriptje lopen die elke ochtend controleerde of het product erin staat en kreeg mailtje dat t zover was :D
Nice! tijdje geleden linkte iemand al naar een Tsjechische (?) website waar ook eind november stond; dat lijkt dus aardig te kloppen :)

Jammer dat de prijzen in eerste instantie ex btw zijn, zo staan ze in het overzicht in ieder geval.

Het fanless gedeelte spreekt me zeker aan. Laat even je algemene ervaringen weten!

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 28-11-2019 09:15 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:00
[quote]nero355 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:31:
[...]

[...]

Wikipedia: Multicast address

Ik zou die setting gewoon lekker uitzetten en daarmee genoegen nemen! :)

[...]
[quote]

Het is me uiteindelijk gelukt. Ik heb in the exception list het mac adres van mijn edgerouter toegevoegd maar ook het mac adres van de eth1 lan.
Vraag me wel af of het zinvol is die block lan to wlan en of je er echt zoals unifi beweerd meer bandbreedte door krijgt (zeker in thuis situatie)

[ Voor 13% gewijzigd door tomdh76 op 28-11-2019 10:52 ]

Verwijderd

Gisteren nog een poging gedaan om de USG direct aan het internet te hangen door de Fritz full te laten bridgen, en dat werkt.
Het leuke is dat je nu ook ziet wie er aan de voordeur probeert te rammelen met kwade bedoelingen.

Sinds gisteravond zijn er 2 onverlaten die een poging hebben gedaan; 1 uit Marokko en 1 uit China.
Ik zie hen netjes in de logs, maar de op de kaart zie ik deze niet terugkomen.

Wat is het nut van die kaart? Wanneer zie ik daar iets? Alleen als de aanval live aan het gebeuren is?
(Hij ziet er overigens wel prachtig uit. ;) )

• rally

rally

Deyterra Consultancy

@Cartman! Bedankt voor de tip! Ook zojuist besteld. Zelfs iets goedkoper dan OMG, veel goedkoper dan CentralPoint en aanzienlijk eerder dan beide! :)

Nu wachten tot hij er is.... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
rally schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:42:
[...]

@Cartman! Bedankt voor de tip! Ook zojuist besteld. Zelfs iets goedkoper dan OMG, veel goedkoper dan CentralPoint en aanzienlijk eerder dan beide! :)

Hele fijne switch :) ben er blij mee. En best nette prijzen in die EU store.
rikadoo schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:28:
Het gekke is, in de In-wall kan ik mijn vlan profiel niet op all zetten, waardoor ik verplicht ben om 1 van de vlan`s te kiezen. Maar zodra ik dit doe met bijv vlan CCTV dan veranderen al mijn apparaten op de switch naar CCTV ipv 'normale vlan lan'.

Wat ik dus wil is eigenlijk op de switch boven 2 vlan`s, dat zijn nu lan (waar de hoofd pc en nas opzit) En de vlan CCTV waar de DS118 opzit.

Het lijkt niet te kunnen om de vlan door te sturen door de In-Wall naar de switch boven, want daar kan ik gewoon de poort van de DS118 koppelen aan de vlan CCTV. Wat beneden met de camera dus wel werkt.

Hier een screen van de instellingen:

[Afbeelding]
Ik kan me inderdaad herinneren dat ik zelf het een en ander aan Custom Profiles moest aanmaken om alle VLAN's door te zetten zoals ik dat wilde hebben, want de standaard instellingen laten dat niet toe!

Heb ook het een en ander aan de kant van de switch moeten veranderen dacht ik...

Onder "Services" staat ook "Enable Port VLAN" op "On" bij mij, maar die heb je al aangezet denk ik :?

/Lang geleden en zo... :$ O-) :+
iMars schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:19:
Holy guacamole,... da's best prijzig die Gen2. Als ik kijk wat de 16P PoE kost:
https://www.centralpoint....-usw-16-poe-num-11784671/ (€385 excl)
Of de Gen1
https://www.centralpoint....t-us-16-150w-num-6039477/ (€250 Excl)
CentralPoint is dan ook de meest overpriced winkel van Nederland! :/

Die proberen je over 5 jaar nog steeds een RTX 2080 Ti voor € 1599 aan te smeren en zo... |:(
tomdh76 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:48:
Het is me uiteindelijk gelukt. Ik heb in the exception list het mac adres van mijn edgerouter toegevoegd maar ook het mac adres van de eth1 lan.
Vraag me wel af of het zinvol is die block lan to wlan en of je er echt zoals unifi beweerd meer bandbreedte door krijgt (zeker in thuis situatie)
In principe wel, maar ik doe daar niks mee dus kan er weinig over zeggen :)

In principe geldt deze uitleg ook daarvoor : Ophidian in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"

Maar daar moet je zelf maar effe een beetje mee experimenten! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• rikadoo
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:09:
[...]

Ik kan me inderdaad herinneren dat ik zelf het een en ander aan Custom Profiles moest aanmaken om alle VLAN's door te zetten zoals ik dat wilde hebben, want de standaard instellingen laten dat niet toe!

Heb ook het een en ander aan de kant van de switch moeten veranderen dacht ik...

Onder "Services" staat ook "Enable Port VLAN" op "On" bij mij, maar die heb je al aangezet denk ik :?

/Lang geleden en zo... :$ O-) :+
Hmm, ik begrijp wel wat van netwerken, maar zit eens te kijken naar die regels maar worder niet duidelijker op voor mij. Ga me er eens in verdiepen.

Of mij wellicht een zetje in de goede richting geven?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

rikadoo schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:29:
Hmm, ik begrijp wel wat van netwerken, maar zit eens te kijken naar die regels maar worder niet duidelijker op voor mij. Ga me er eens in verdiepen.

Of mij wellicht een zetje in de goede richting geven?
Ehh... OK... ik kan wat screenshots maken :?

Heb je daar genoeg aan ?!

• rikadoo
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:46:
[...]

Ehh... OK... ik kan wat screenshots maken :?

Heb je daar genoeg aan ?!
Ik ga het gewoon proberen ;) Stuur maar wat door mag prive om dit topic niet helemaal te vervuilen. Maar even vraagje tussendoor jij hebt hetzelfde dan? Een In wall en dan vanuit daar door naar een switch?

rikadoo schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:48:
Ik ga het gewoon proberen ;) Stuur maar wat door mag prive om dit topic niet helemaal te vervuilen. Maar even vraagje tussendoor jij hebt hetzelfde dan? Een In wall en dan vanuit daar door naar een switch?
Ik heb het volgende :

- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
die 802.3at stuurt naar de
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
die weer 802.3af stuurt naar de
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts

En bij 2 van de 3 In-Wall's hangt er een Client op de non-PoE poort! :)

• rikadoo
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:52:
[...]

Ik heb het volgende :

- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
die 802.3at stuurt naar de
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
die weer 802.3af stuurt naar de
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts

En bij 2 van de 3 In-Wall's hangt er een Client op de non-PoE poort! :)
Lijkt dan idd op dezelfde situatie, hopelijk kan ik met jou inzage mijn vlan wel door de In-Wall door krijgen.

EDIT:

ik heb even wat geprobeerd, en heb een profiel aangemaakt met de naam All-2. Deze heb ik alle VLAN`s toegekend en nu kan ik deze 'aangepaste ALL' kiezen in de In-Wall instellingen. Vervolgens heb ik de poort op de switch boven aangepast naar CCTV en nu krijg ik wel het goede subnet IP door en zit deze in zijn eigen VLAN. Ik weet alleen niet waarom de In-Wall niet gewoon de All doorgeeft zoals bij de switch wel kan en te zien is.

[ Voor 21% gewijzigd door rikadoo op 28-11-2019 20:09 ]

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Ligt het aan mij of is het PoE budget aan de "understatement" lage kant bij de nieuwe versie van de 16 poort switch?

Vaste locatie, vast netwerk.

Comp User schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:49:
Ligt het aan mij of is het PoE budget aan de "understatement" lage kant bij de nieuwe versie van de 16 poort switch?
Volgens de datasheet gaat het om 42W in totaal en max 32W per poort. Dat klinkt inderdaad als best wel weinig. Nu is de 150W van het oude model voor de meeste misschien wat veel, maar puur naar de specs kijkende zou deze niet eens 3 802.3af devices kunnen poweren (want 15W maximaal per device). Nu zullen de meeste devices niet de 15W gebruiken, maar dan nog.

• FREAKJAM
  • Laatst online: 21-09 17:50

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Bij de 24-poorts switch is het niet zo heel veel meer toch?
USW-16-PoE heeft 8 PoE poorten, 42 watt PoE beschikbaar.
USW-24-PoE heeft 16 PoE poorten, 95 watt PoE beschikbaar.

Ziet er naar uit dat je moet uitwijken naar de Pro-variant, wil je een hoger PoE-budget hebben. We mogen dan eigenlijk concluderen dat je bijv max 3 NanoHD wifipunten kan voeden met een USW-16PoE?

[ Voor 42% gewijzigd door FREAKJAM op 28-11-2019 21:03 ]

is everything cool?

• xehexehex
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-08 20:34
mddd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:40:
[...]

Heb vandaag eens grondig gekeken, de enige plek waar nu een UTP kabel ligt is in de woonkamer, achter de TV. Wel heb ik een boel buizen in de meterkast waar een draad in hangt, waarmee ik waarschijnlijk een UTP kan aanleggen. Nu nog uit zien te vissen waar deze uit komen. Tips hiervoor? Woningbaas bellen?

Daarna ga ik denk dan maar de kabels leggen, hopelijk komt deze ook ergens op de 2de verdieping uit. Vervolgens de rest van de spullen halen, doe er denk ik maar beter aan de full stack meteen aan te leggen gok ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Taine0 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:59:
Wel heb ik een boel buizen in de meterkast waar een draad in hangt, waarmee ik waarschijnlijk een UTP kan aanleggen. Nu nog uit zien te vissen waar deze uit komen.
Dat is in elk geval hoopgevend. Een buis met daarin een enkele draad hoort ergens naar toe te gaan. En daar kun je dus een kabel in trekken.

Zijn er afdekplaatjes her en der in huis? Daar moet je dan natuurlijk als eerste kijken. En dan samen met iemand anders checken, als je aan de ene kant rammelt welke draad beweegt er dan.

Als de uiteinden niet te zien zijn zouden ze onhandig weggewerkt (overheen gestuct ofzo) kunnen zijn. Dat is natuurlijk niet handig maar je weet nooit wat mensen in het verleden hebben gedaan :)

Als iemand in de meterkast aan de draad rammelt (beetje heen en weer schuiven) dan kun je vaak wel een beetje horen in welke kamer die draad uitkomt.

• Cartman!
  • Niet online
FREAKJAM schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:57:
Bij de 24-poorts switch is het niet zo heel veel meer toch?
USW-16-PoE heeft 8 PoE poorten, 42 watt PoE beschikbaar.
USW-24-PoE heeft 16 PoE poorten, 95 watt PoE beschikbaar.

Ziet er naar uit dat je moet uitwijken naar de Pro-variant, wil je een hoger PoE-budget hebben. We mogen dan eigenlijk concluderen dat je bijv max 3 NanoHD wifipunten kan voeden met een USW-16PoE?
- 4 x NanoHD in theorie (4 * 10,5w = 42w) voor de 16port PoE
- 9 x NanoHD in theorie (9 * 10,5w = 94,5) voor de 24port PoE

Lijkt me best wel zat. Die dingen staan ook nog eens verkeerd afgesteld als alle antennes op vol vermogen moeten brullen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Cartman! op 28-11-2019 22:50 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zat ff te loeren daar, zie dat je nu voor de Inwall HD en de Nano HD ook aparte covers kunt bestellen. Boor mij niet relevant, maar wellicht leuk voor anderen :)

Wel jammer dat de mini switch er nog steeds niet is :(
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:48:
Gisteren nog een poging gedaan om de USG direct aan het internet te hangen door de Fritz full te laten bridgen, en dat werkt.
Het leuke is dat je nu ook ziet wie er aan de voordeur probeert te rammelen met kwade bedoelingen.

Sinds gisteravond zijn er 2 onverlaten die een poging hebben gedaan; 1 uit Marokko en 1 uit China.
Ik zie hen netjes in de logs, maar de op de kaart zie ik deze niet terugkomen.

Wat is het nut van die kaart? Wanneer zie ik daar iets? Alleen als de aanval live aan het gebeuren is?
(Hij ziet er overigens wel prachtig uit. ;) )
Hoe en waar zie je dat? Ik heb ook een USG en een ziggo in bridge staan, ben wel eens benieuwd :)

[ Voor 42% gewijzigd door The Eagle op 28-11-2019 22:37 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Eagle

The Eagle

Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door The Eagle op 28-11-2019 22:37 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rikadoo schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:00:
Lijkt dan idd op dezelfde situatie, hopelijk kan ik met jou inzage mijn vlan wel door de In-Wall door krijgen.

EDIT:

ik heb even wat geprobeerd, en heb een profiel aangemaakt met de naam All-2. Deze heb ik alle VLAN`s toegekend en nu kan ik deze 'aangepaste ALL' kiezen in de In-Wall instellingen. Vervolgens heb ik de poort op de switch boven aangepast naar CCTV en nu krijg ik wel het goede subnet IP door en zit deze in zijn eigen VLAN. Ik weet alleen niet waarom de In-Wall niet gewoon de All doorgeeft zoals bij de switch wel kan en te zien is.
Hier wat screenshots die hopelijk het een en ander duidelijker maken :

UniFi UAP IW AC - Settings 1UniFi UAP IW AC - Settings 2

UniFi UAP IW AC - Settings 3 - Alle Switch Port ProfilesUniFi UAP IW AC - Settings 4 - Alle VLANs Profile

Laten grofweg hetzelfde zien als jij ondertussen hebt toegepast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:52

Falcon10

Hit it i would !

Heel die Ubiquiti update zooi ben je toch zo kotsbeu aan het worden he.

Update je de firmware van de cloudkey Gen2 naar firmware 1.1.6, ding reboot.
Vervolgens installeer je de update van de Unifi controller : komt dat ding niet meer op.
Nu, mooi, Unifi netwerk dan maar stoppen in controller, vanuit de cloudkey een restore doen, zelfde probleem, k*tding wil niet meer opstarten.
Heel het Unifi network blijft in de cloudkey maar op status "starting" staan.

Iemand enig idee ?

*edit* na 5 minuten wachtne komt het Unifi Network eindelijk in Started staan, als je dan echter daar naartoe wil gaan, kan je enkel setup kiezen, druk je daar op, krijg je melding dat de site cant be reached : refused connection, check connection/proxy en zooi.

[ Voor 21% gewijzigd door Falcon10 op 29-11-2019 08:04 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
rally schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:42:
[...]

Beetje offtopic, maar waar zie je levertermijn? Heb zelf de USW-24-POE Gen2 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:35:
[...]

Hoe en waar zie je dat? Ik heb ook een USG en een ziggo in bridge staan, ben wel eens benieuwd :)
In de controller, bij 'threat management', en dan 'overview'.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0PQLsEG.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Falcon10 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 07:58:
Heel die Ubiquiti update zooi ben je toch zo kotsbeu aan het worden he.

Update je de firmware van de cloudkey Gen2 naar firmware 1.1.6, ding reboot.
Vervolgens installeer je de update van de Unifi controller : komt dat ding niet meer op.
Nu, mooi, Unifi netwerk dan maar stoppen in controller, vanuit de cloudkey een restore doen, zelfde probleem, k*tding wil niet meer opstarten.
Heel het Unifi network blijft in de cloudkey maar op status "starting" staan.

Iemand enig idee ?

*edit* na 5 minuten wachtne komt het Unifi Network eindelijk in Started staan, als je dan echter daar naartoe wil gaan, kan je enkel setup kiezen, druk je daar op, krijg je melding dat de site cant be reached : refused connection, check connection/proxy en zooi.
Probeer eens in te loggen via SSH op de CloudKey en de volgende commands uit te voeren
code:
1
2
unifi_version=$(grep -io "We do not support upgrading from 5.*" /usr/lib/unifi/logs/server.log | grep -io "5.*" | cut -d'.' -f1-3 | sort -V | tail -n 1)
if [[ -n "${unifi_version}" ]]; then rm unifi_sysvinit_all.deb 2> /dev/null; wget https://dl.ui.com/unifi/${unifi_version}/unifi_sysvinit_all.deb && dpkg -i unifi_sysvinit_all.deb && rm unifi_sysvinit_all.deb; fi

Is een bekend probleempje en de opslossing staat in de release notes ;)

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Cartman! schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:20:
[...]

- 4 x NanoHD in theorie (4 * 10,5w = 42w) voor de 16port PoE
- 9 x NanoHD in theorie (9 * 10,5w = 94,5) voor de 24port PoE

Lijkt me best wel zat. Die dingen staan ook nog eens verkeerd afgesteld als alle antennes op vol vermogen moeten brullen ;)
Ik heb hier 4 Nano HD's in huis en die dingen pakken allemaal 4W óf minder bij me :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
wimmel_1 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:22:
[...]

Ik heb hier 4 Nano HD's in huis en die dingen pakken allemaal 4W óf minder bij me :9
Precies, ik bedoel maar :) Het beschikbare PoE wattage vind ik wel storm in n glas water en het houdt de Gen2 relatief goedkoop. Heb je echt meer nodig dan is er altijd nog de Pro-serie.

Volgens UPS tracking code wordt switch maandag al bezorgd, dat is vrij rap!

edit: polling script nu aangepast op "UDM-PRO" hoewel ik gezien het gebrek aan json-ondersteuning deze nog niet direct zal aanschaffen.

[ Voor 21% gewijzigd door Cartman! op 29-11-2019 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
Cartman! schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:28:
[...]

Precies, ik bedoel maar :) Het beschikbare PoE wattage vind ik wel storm in n glas water en het houdt de Gen2 relatief goedkoop. Heb je echt meer nodig dan is er altijd nog de Pro-serie.

Volgens UPS tracking code wordt switch maandag al bezorgd, dat is vrij rap!

edit: polling script nu aangepast op "UDM-PRO" hoewel ik gezien het gebrek aan json-ondersteuning deze nog niet direct zal aanschaffen.
Zoals al eerder gemeld komt de json ook niet meer.

En shipping is inderdaad snel. Krijg maandag ook nog spullen. Lijken tegenwoordig uit Praag te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:52

Falcon10

Hit it i would !

chickpoint schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:53:
[...]

Probeer eens in te loggen via SSH op de CloudKey en de volgende commands uit te voeren
code:
1
2
unifi_version=$(grep -io "We do not support upgrading from 5.*" /usr/lib/unifi/logs/server.log | grep -io "5.*" | cut -d'.' -f1-3 | sort -V | tail -n 1)
if [[ -n "${unifi_version}" ]]; then rm unifi_sysvinit_all.deb 2> /dev/null; wget https://dl.ui.com/unifi/${unifi_version}/unifi_sysvinit_all.deb && dpkg -i unifi_sysvinit_all.deb && rm unifi_sysvinit_all.deb; fi

Is een bekend probleempje en de opslossing staat in de release notes ;)
Dat lost hem inderdaad op. _/-\o_

Maar wat is nu eigenlijk de oorzaak weer van dit euvel ?
Uit die code maak ik op dat het te maken heeft met dat de unifi versie niet correct is om de network module te upgraden ?
Maar ik update elke keer als er updates uitkomen ( al wacht ik wel eens een paar weken de laatste tijd voor ik hem doe ( iets met onbetrouwbar eupdates :X )).
Dus snap het probleem eerlijk gezegd niet echt.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

grote_oever schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:39:
[...]

Beetje offtopic, maar waar zie je levertermijn? Heb zelf de USW-24-POE Gen2 gekocht.
Goed punt... was een aaname van mij :X
Bij eerdere bestellingen bij de Unifi Shop was de hardware redelijk snel binnen (ongeveer een weekje). Dus die aanname had ik nu ook gedaan....

Ik heb overigens ook de 24-PoE Gen 2 gekocht.

Mijn USW 16-160W gebruikt nu totaal 14,78 Watt (zeg maar even rond de 15).
Dat is met voeding van :
2 x Unifi NanoHD
1 x Unifi In-Wall HD
1 x Gigaset 510 IP Pro
1 x MicroUSB PoE Injector voor een RPI

Dus die 92 wat is rrrruim voldoende voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-09 22:09

3DDude

I void warranty's

Ik heb een uitdaging ik heb een ER-12 met een config voor de KPN.
Werkt prima overigens.

Ik mis alleen twee dingen ik kan de vlan's niet twee keer aanmaken (ik heb dus vlan's op Switch0 geconfigureerd (20,30,40 en 50). maar kan die niet ook op een losse ethernet zetten wat met een SFP de uplink is naar mijn NanoHD accesspoint. Overigens kan ik die nu niet beheren want het is lastig om een trunk/native vlan in te stellen op de NanoHD om een of andere reden vraagt die dan vrolijk zo'n security gateway ding, maar ik heb een edgerouter 12.. :X

En het tweede is, dat ik nog even puzzelen ben (want ik heb een TV gekocht dus als iemand een fatsoenlijk stukje code heeft dan maak ik eventueel een nieuw vlan op de switch voor de TV met een dhcp scope en een igmp proxy. :)

ohja met die mdns repeater heb ik lopen kloten om te kijken of ik dan toch mijn access point kon beheren :S

Note: ja ik weet dat alleen LAN 20 en 120 genat worden. die andere zijn soort van intern voor mijn vmware geknutsel >:)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
toor@ubnt:~$ show configuration
firewall {
    all-ping enable
    broadcast-ping disable
    ipv6-receive-redirects disable
    ipv6-src-route disable
    ip-src-route disable
    log-martians enable
    name WAN_IN {
        default-action drop
        description "WAN to Internal"
        enable-default-log
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            log enable
            protocol all
            state {
                established enable
                invalid disable
                new disable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            log enable
            protocol all
            state {
                established disable
                invalid enable
                new disable
                related disable
            }
        }
    }
    name WAN_LOCAL {
        default-action drop
        description "WAN to router"
        enable-default-log
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            log disable
            protocol all
            state {
                established enable
                invalid disable
                new disable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            log disable
            protocol all
            state {
                established disable
                invalid enable
                new disable
                related disable
            }
        }
    }
    receive-redirects disable
    send-redirects enable
    source-validation disable
    syn-cookies enable
}
interfaces {
    ethernet eth0 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth1 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth2 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth3 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth4 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth5 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth6 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth7 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth8 {
        address 192.168.1.8/24
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth9 {
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
:
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth6 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth7 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth8 {
        address 192.168.1.8/24
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth9 {
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth10 {
        description "eth10 - FTTH"
        duplex full
        mtu 1512
        speed 1000
        vif 6 {
            description "eth10.6 - Internet"
            mtu 1508
            pppoe 0 {
                default-route auto
                firewall {
                    in {
                        name WAN_IN
                    }
                    local {
                        name WAN_LOCAL
                    }
                }
                idle-timeout 180
                mtu 1500
                name-server auto
                password ****************
                user-id -----@internet
            }
        }
    }
    ethernet eth11 {
        address dhcp
        duplex full
        ip {
        }
        speed 1000
        vif 120 {
            address 192.168.120.1/24
            description "WiFi - LAN"
            mtu 1500
        }
        vif 130 {
            address 192.168.130.1/24
            description "WiFi - IOT"
            mtu 1500
        }
        vif 140 {
            address 192.168.140.1/24
            description "WiFi - Test"
            mtu 1500
        }
        vif 150 {
            address 192.168.150.1/24
            description "WiFI - Guest"
            mtu 1500
        }
    }
    loopback lo {
    }
    switch switch0 {
        ip {
        }
        mtu 1500
        switch-port {
            interface eth0 {
                vlan {
                    pvid 20
                    vid 30
                    vid 40
                    vid 50
                }
            }
            interface eth1 {
                vlan {
                    pvid 20
                    vid 30
                    vid 40
                    vid 50
                }
            }
            interface eth2 {
                vlan {
                    pvid 20
                    vid 30
                    vid 40
                    vid 50
                }
            }
            interface eth3 {
                vlan {
                    pvid 20
                    vid 30
                    vid 40
                    vid 50
                }
            }
            interface eth4 {
                vlan {
                    pvid 20
                    vid 30
                    vid 40
                    vid 50
                }
            }
            interface eth5 {
                vlan {
                    pvid 20
                    vid 30
                    vid 40
                    vid 50
                }
            }
            interface eth6 {
                vlan {
                    pvid 20
                    vid 30
                    vid 40
                    vid 50
                }
            }
            interface eth7 {
                vlan {
                    pvid 30
                    vid 20
                    vid 40
                    vid 50
                }
            }
            vlan-aware enable
        }
        vif 20 {
            address 192.168.20.1/24
            description LAN
            mtu 1500
        }
        vif 30 {
            address 192.168.30.1/24
            description "LAN - IOT"
            mtu 1500
        }
        vif 40 {
            address 192.168.40.1/24
            description "LAN - Test"
        }
        vif 50 {
            address 192.168.50.1/24
            description "LAN - Guest"
            mtu 1500
        }
    }
}
service {
    dhcp-server {
        disabled false
        hostfile-update disable
        shared-network-name LAN20 {
            authoritative disable
            subnet 192.168.20.0/24 {
                default-router 192.168.20.1
                dns-server 8.8.8.8
                dns-server 8.8.4.4
                lease 86400
                start 192.168.20.100 {
                    stop 192.168.20.254
                }
            }
        }
        shared-network-name LAN30 {
            authoritative disable
            subnet 192.168.30.0/24 {
                default-router 192.168.30.1
                dns-server 8.8.8.8
                dns-server 8.8.4.4
                lease 86400
                start 192.168.30.100 {
                    stop 192.168.30.254
                }
            }
        }
        shared-network-name LAN40 {
            authoritative disable
            subnet 192.168.40.0/24 {
                default-router 192.168.40.1
                dns-server 8.8.8.8
                dns-server 8.8.4.4
                lease 86400
                start 192.168.40.100 {
                    stop 192.168.40.254
                }
            }
        }
        shared-network-name LAN50 {
            authoritative disable
            subnet 192.168.50.0/24 {
                default-router 192.168.50.1
                dns-server 8.8.8.8
                dns-server 8.8.4.4
                lease 86400
                start 192.168.50.100 {
                    stop 192.168.50.254
                }
            }
        }
        shared-network-name LAN120 {
            authoritative disable
            subnet 192.168.120.0/24 {
                default-router 192.168.120.1
                dns-server 8.8.8.8
                dns-server 8.8.4.4
                lease 86400
                start 192.168.120.100 {
                    stop 192.168.120.254
                }
            }
        }
        shared-network-name LAN130 {
            authoritative disable
            subnet 192.168.130.0/24 {
                default-router 192.168.130.1
                dns-server 8.8.8.8
                dns-server 8.8.4.4
                lease 86400
                start 192.168.130.100 {
                    stop 192.168.130.254
                }
            }
        }
        shared-network-name LAN140 {
            authoritative disable
            subnet 192.168.140.0/24 {
                default-router 192.168.140.1
                dns-server 8.8.8.8
                dns-server 8.8.4.4
                lease 86400
                start 192.168.140.100 {
                    stop 192.168.140.254
                }
            }
        }
        shared-network-name LAN150 {
            authoritative disable
            subnet 192.168.150.0/24 {
                default-router 192.168.150.1
                dns-server 8.8.8.8
                dns-server 8.8.4.4
                lease 86400
                start 192.168.150.100 {
                    stop 192.168.150.254
                }
            }
        }
        static-arp disable
        use-dnsmasq disable
    }
    gui {
        http-port 80
        https-port 443
        older-ciphers enable
    }
    mdns {
        repeater {
            interface switch0.vif20
            interface eth11.vif120
            interface switch0.20
            interface eth11.120
        }
    }
    nat {
        rule 5010 {
            description "KPN Internet"
            log enable
            outbound-interface pppoe0
            protocol all
            source {
                address 192.168.20.0/24
            }
            type masquerade
        }
        rule 5011 {
            description "KPN internet WiFi"
            log disable
            outbound-interface pppoe0
            protocol all
            source {
                address 192.168.120.0/24
            }
            type masquerade
        }
    }
    ssh {
        port 22
        protocol-version v2
    }
    unms {
        disable
    }
}
system {
    config-management {
        commit-revisions 20
    }
    host-name ubnt
    login {
        user toor {
            authentication {
                encrypted-password ****************
                plaintext-password ****************
            }
            full-name Toorelius
            level admin
        }
    }
    name-server 8.8.8.8
    name-server 8.8.4.4
    ntp {
        server 0.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 1.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 2.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 3.ubnt.pool.ntp.org {
        }
    }
    offload {
        hwnat disable
        ipsec enable
        ipv4 {
            forwarding enable
            pppoe enable
            vlan enable
        }
        ipv6 {
            forwarding disable
        }
    }
    syslog {
        global {
            facility all {
                level notice
            }
            facility protocols {
                level debug
            }
        }
    }
    time-zone UTC
}

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:49:
[...]

In de controller, bij 'threat management', en dan 'overview'.
[Afbeelding]
Thanks, vanavond eens spieken of er bij mij aan de poort gerammeld wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:50:
[...]

Thanks, vanavond eens spieken of er bij mij aan de poort gerammeld wordt :)
Moet je wel een directe lijn / verbinding hebben en niet achter een NAT zitten. Ik kan het hier thuis nú niet gebruiken omdat ik maar één PPPoE sessie mag hebben van m'n provider en die sessie wordt nu al opgezet door m'n AVM Fritz! 7590 (op KPN vDSL2).

Ik kan nog wel eens gaan kijken wat er gebeurd als ik het VLAN6 van m'n Fritz! af pak én m'n USG-3P de PPPoE sessie over VLAN6 laat opbouwen (AVM Fritz! wordt dan alléén een duur modem met PPPoE PassThrough).

Feitelijk ruim ik m'n DMZ dan gewoon op >:) :9

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 29-11-2019 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Update:
Gisteravond de USW 24-PoE Gen2 besteld, *net* een bericht gekregen dat hij is verzonden en ETA volgende week woensdag is.

Ze zijn in de UI store dus blijkbaar keurig op voorraad en ik heb ze ook nergens goedkoper kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimmel_1 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:02:
[...]

Moet je wel een directe lijn / verbinding hebben en niet achter een NAT zitten. Ik kan het hier thuis nú niet gebruiken omdat ik maar één PPPoE sessie mag hebben van m'n provider en die sessie wordt nu al opgezet door m'n AVM Fritz! 7590 (op KPN vDSL2).

Ik kan nog wel eens gaan kijken wat er gebeurd als ik het VLAN6 van m'n Fritz! af pak én m'n USG-3P de PPPoE sessie over VLAN6 laat opbouwen (AVM Fritz! wordt dan alléén een duur modem met PPPoE PassThrough).

Feitelijk ruim ik m'n DMZ dan gewoon op >:) :9
Dat is dan ook precies wat ik gedaan heb; met een 7581 dan weliswaar.
Op basis van deze procedure: https://kknaack.home.xs4all.nl/
Die checksum tool is wel ontzettend cool trouwens; maakt het mogelijk om alles handmatig aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 13:02

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb al een paar weken rare igmp snooping issues. IPTV werkt niet zodra IGMP snooping aan staat en mijn HUE Bridge icm Apple HomeKit deed het ook niet meer.

Gisteren mijzelf kwaad gemaakt en alles anders aangesloten. Eerst dacht ik dat mijn US-8 POE de boosdoener was. Want nadat ik deze uit had gezet en alles op de US-8 had gezet werkt het wel allemaal goed.

Maar ik heb de POE switch nodig voor het voeden van de CK Gen2+, AP en andere switch.

Toen het minimale aangesloten via POE en het lijkt allemaal nog te werken,

POE Stroom:

US-8 POE -> US-8 -> UAP-AC PRO (middels POE passtrough)
|-> CK Gen2+

Kan het zijn dat POE roet in het eten kan gooien qua IGMP Snooping? Vind het heel raar allemaal.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:13:
[...]

Dat is dan ook precies wat ik gedaan heb; met een 7581 dan weliswaar.
Op basis van deze procedure: https://kknaack.home.xs4all.nl/
Die checksum tool is wel ontzettend cool trouwens; maakt het mogelijk om alles handmatig aan te passen.
De 7590 heeft gelukkig een 'vinkje' voor PPPoE PassThrough dus ik zou 't zonder die spullen moeten kunnen instellen :P

@Tylen Dat met HUE en Homekit had ik hier thuis ook nadat ik wat VLAN segmentering aan het aanbrengen was gegaan voor m'n HUE spullen. mDNS is noodzakelijk voor Apple Homekit (kun je helaas alleen globaal aanzetten in de GUI van de USG-3P, als het alléén tussen gedefinieerde VLAN's mag dan moet dat middels een .JSON file).

[ Voor 25% gewijzigd door Will_M op 29-11-2019 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

wimmel_1 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:19:
[...]

@Tylen Dat met HUE en Homekit had ik hier thuis ook nadat ik wat VLAN segmentering aan het toepassen was gegaan voor m'n HUE spullen. mDNS is noodzakelijk voor Apple Homekit (kun je helaas alleen globaal aanzetten in de GUI van de USG-3P, als het alléén tussen gedefinieerde VLAN's mag dan moet dat middels een .JSON file).
Nadat ik alles op een andere switch prikte werkte het weer zoals het hoort. mDNS staat uit. Ik heb een AD DNS server draaien welke goed is ingericht en wil dus zelf controlle hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tylen schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:26:
[...]

Nadat ik alles op een andere switch prikte werkte het weer zoals het hoort. mDNS staat uit. Ik heb een AD DNS server draaien welke goed is ingericht en wil dus zelf controlle hebben.
Ik zal overigens nooit zeggen dat 't NIET aan PoE kan liggen. Had bij een klant laatst een Brother Labelprinter welke 't vertikte om te communiceren met 't netwerk. Op de (Cisco) switch aan het kijken (show power inline) hing er een IEEE apparaat aan die poort.... HOE-DAN!!!

In de config van die poort een 'Power Inline Never' én PRINTEN MAAR!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DPI is natuurlijk een mooie functionaliteit van de USG.

Als ik Usenet verkeer heb, dan is dat gelijk best veel. NNTP verkeer gaat bij mij gewoon over de standaard poort 119.

Toch weten de Unifi controller en de USG niet wat ze met dit verkeer aanmoeten, en classificeren het als 'unknown'.
Is er een manier om zelf categoriën toe te voegen?

(Heb deze vraag een paar dagen geleden ook op het Ubiquiti forum gepost, zonder reactie tot nu toe.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:49
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:41:

Als ik Usenet verkeer heb, dan is dat gelijk best veel. NNTP verkeer gaat bij mij gewoon over de standaard poort 119.

Toch weten de Unifi controller en de USG niet wat ze met dit verkeer aanmoeten, en classificeren het als 'unknown'.

(Heb deze vraag een paar dagen geleden ook op het Ubiquiti forum gepost, zonder reactie tot nu toe.)
Waarschijnlijk zal dit toegevoegd worden nadat er naar gevraagd is. Er is geen mogelijkheid om dit zelf te te voegen. Ik heb zelf zoiets al eens gevraagd bij de Media streams, betreffende Disney+ een paar maanden geleden. Men dacht dat ik aan het trollen was ;-) Heb met screenshots moeten uitleggen dat dit niet zo was...

Disney+ wordt nog steeds niet getoont, de streams daarvan zijn nog steeds "Unknown".

https://community.ui.com/...61-4518-b93b-861f45b1dc8d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En waar zou ik er naar moeten vragen dan?
Heb de post wel gemarkeerd als 'feature request', maar of dat iets uithaalt vraag ik me af.
Sowieso; het is nou niet bepaald iets nieuws ofzo, dat NNTP.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:41:

Waar kijk je dan?
Ik zie het volgens mij wel, of bedoel je dit niet? (snews)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K6t7I79nBiRzl9FoxL0Oy72a/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig. Het lijkt er op dat ie bij jou de news-provider herkent (en dus niet het verkeer)
Bij mij staat al het nntp op 'unknown'; ik kan dat makkelijk zien omdat ik maar één client heb die alleen dat soort zaken doet.
Als ik bij 'unknown' kijk zie ik dat die ene client dat verkeer vooral veroorzaakt, en dat dat getal evenredig stijgt bij het binnenhalen van een test-binary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:40:
Grappig. Het lijkt er op dat ie bij jou de news-provider herkent (en dus niet het verkeer)
Bij mij staat al het nntp op 'unknown'; ik kan dat makkelijk zien omdat ik maar één client heb die alleen dat soort zaken doet.
Als ik bij 'unknown' kijk zie ik dat die ene client dat verkeer vooral veroorzaakt, en dat dat getal evenredig stijgt bij het binnenhalen van een test-binary.
Nou .. dat is het um juist, als snews supernews is dan was dat mijn provider en dan zou ik dat zelf ooit erin hebben gezet .. want supernews gebruik ik inmiddels +1 jaar niet meer ..

;_)
ik heb 2 machines die usenet doen en die pakt ie beide goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Sinds gisteren doet mijn AC Pro het ineens bijna niet meer. Net de AC gereset, alles opnieuw ingesteld en bereik is heel dramatisch, max een meter en zelfs dan, 1 a 2 strepen.

Het rare is, er is niks aangepast. Boven hangt een 2e AC en die doet het top. Bereik en snelheid is top.

Iemand wel eens mee gemaakt dat een AC ineens er mee op houdt?

Wat ook raar is, via de app kon ik de AC van beneden niet naar connecten en die van boven wel. Wachtwoorden zijn niet verandert. Beide hebben de nieuwste firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

zeroday schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:44:
[...]

Nou .. dat is het um juist, als snews supernews is dan was dat mijn provider en dan zou ik dat zelf ooit erin hebben gezet .. want supernews gebruik ik inmiddels +1 jaar niet meer ..

;_)
ik heb 2 machines die usenet doen en die pakt ie beide goed.
en @Verwijderd

SNEWS is secure nntp. Dus zorg ervoor dat je via TLS naar je news provider verbind dan zie je snews in de dpi staan (heb hetzelf ook ;))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tDogPMOsEduzHiAGWKaTAn9i/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door Tylen op 29-11-2019 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Wackmack schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:29:
Sinds gisteren doet mijn AC Pro het ineens bijna niet meer. Net de AC gereset, alles opnieuw ingesteld en bereik is heel dramatisch, max een meter en zelfs dan, 1 a 2 strepen.

Het rare is, er is niks aangepast. Boven hangt een 2e AC en die doet het top. Bereik en snelheid is top.

Iemand wel eens mee gemaakt dat een AC ineens er mee op houdt?

Wat ook raar is, via de app kon ik de AC van beneden niet naar connecten en die van boven wel. Wachtwoorden zijn niet verandert. Beide hebben de nieuwste firmware.
Klinkt als hardware ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tylen schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:32:
[...]

en @Verwijderd

SNEWS is secure nntp. Dus zorg ervoor dat je via TLS naar je news provider verbind dan zie je snews in de dpi staan (heb hetzelf ook ;))
Dat zou wel eens een goede reden kunnen zijn. Helaas spreekt Filezilla vanuit mijn client geen TLS, (getest met zowel 443 als 563) ondanks berichten hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:50:
[...]

Dat zou wel eens een goede reden kunnen zijn. Helaas spreekt Filezilla vanuit mijn client geen TLS, (getest met zowel 443 als 563) ondanks berichten hier.
Dan moet je toch maar even switchen naar andere reader. Want het is wel verstandig op tls te praten in plaats van plain text.

Pagina: 1 ... 73 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.