[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.695 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!
JustSys schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:04:
Ik ga 2 LR’s gebruiken: gelijksvloer en op 2de, dit zou voldoende moeten zijn voor voor het 1ste en 3de verdiep.

Ik was eerst van plan om een Wall model aan te schaffen maar achteraf gezien is de LR toch beter.
Het LR model is een rare vogel in de UniFi reeks wat mij betreft :
- 3x3 2.4 GHz
- 2x2 5 GHz

En over het algemeen heb je helemaal niks aan het LR gedeelte in de naam! :)

Waarom heb je het In-Wall idee afgeschoten :?
Je schrijft dat er in elke kamer een UTP aansluiting aanwezig is en dan zijn de In-Wall modellen juist het interessantst!

Persoonlijk vind ik dit de beste oplossing van alles wat men tot nu toe heeft gepost :
zeroday schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:10:
Ik heb 3 Ap's .. 1x een Pro in de woonkamer omdat ik daar 3x3 wil hebben
en 2x een Lite op zolder, en op de studeerkamer op de 1e verdieping.. nooit meer ge...k over geen verbinding of slechte verbinding, ook handig met updates want ik gooi eerst de woonkamer plat, dan springen ze over na de 2e verdieping (en die lites hebben daarmee nog genoeg bereik) en daarna de studeerkamer zodat ze weer terug springen naar de woonkamer ..

het hoeft niet, maar als je het budget hebt .. oh zo makkelijk (en voor in de tuin heb ik nog een Mesh ding hangen, die via een Powerline netwerk aan de schuur hangt ..
En of je dan 3x3 in de woonkamer zet of niet maakt effe niks uit, zolang daar gewoon minimaal een AC Lite of de In-Wall tegenhanger daarvan hangt! d:)b

Al die verhalen over forceren om 5 GHz te gebruiken op allerlei manieren en accesspoints in de meterkast ophangen zou ik verder lekker negeren en het volgende doen :
- UAP op elke verdieping.
- Één SSID voor alle apparaten.
- 2.4 GHz op Low
- 5 GHz op High
- Kanalen per band, per verdieping goed instellen!
- Eventueel de Mesh AC in de Tuin.

En gaan met die banaan! 8) :Y) :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 16:41
RobertMe schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:36:
[...]

Wifi 6, dat was ax toch? Is dan het eerste daarmee. Hopelijk dat er dan ook snel mooie UniFi schotels met wifi 6 volgen.
Dat was ook mijn gedachten misschien volgend jaar.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:39

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
tcviper schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:31:
[...]

Ik mag het zoooo hopen.... pfff :P
Ja wordt tijd. Met alle pakketjes van UPS de laatst tijd. Kan ik ze naar de buren sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:39
m3gA schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:37:
[...]

Ja wordt tijd. Met alle pakketjes van UPS de laatst tijd. Kan ik ze naar de buren sturen.
Dat word nog spannend, was aan het wachten op de deurbel van Netatmo (ziet er ook strak uit zeg), naja of deze... beide prima :)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:15

Falcon10

Hit it i would !

En na elke firmwareupdate staat je deur vierkant open omdat er weer een foutje in zat ! :D

Meen te herrineren dat tijdje geleden hier in het topic al eens iets van melding gemaakt is dat er zon deurbel iets in de pijplijn zat bij Ubiquiti.
Zou in elk geval goed zijn als dat ding ook aansluiting heeft om een contact open/toe te laten gaan van de deur.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:15
Ok, twee domme vragen. Ik heb wat gegoogled maar echt een goeie manual voor de UDM is er niet volgens mij?

1) Ik heb nu een CK Gen 1 in gebruik, ik heb via de backup & restore modus deze gemigreerd naar m'n UDM. Ik liep toen echter vast op het punt 'geef je UDM het IP adres dat je vorige controller had'. Ik kon NERGENS een methode vinden om het IP van die UDM aan te passen. Voorheen kon je browsen naar de config van CK zelf (dus niet de controller webpage) en het daar aanpassen. De UDM heeft ook wel zo'n pagina, maar daar is niks aan te passen qua IP-adres. Ook nog even in de controller rondgeneusd maar ook daar niet iets te vinden. Ongetwijfeld gewoon gevalletje 'oogkleppen op', maar ik kon het niet vinden en wilde niet al m'n apparaten (2 switches, 3 AP's) weer opnieuw met deze controller koppelen (want dat zou niet nodig zijn met backup&restore en oude IP hergebruiken) dus ben maar weer teruggegaan naar de CK.

2) Ik wil een beetje stapsgewijs de overstap maken naar de UDM. Ik wil hem live brengen als controller (en het AP), en in eerste instantie DHCP laten draaien op m'n Experiabox. Toen ik DHCP uitschakelde in de UDM klapte het hele netwerk in elkaar (terwijl ik gewoon verbonden was met het WiFi netwerk zoals opgezet in de 'oude' CK controller en daar niks gewijzigd had, kreeg ook netjes een IP in de scope van de experiabox). Hoe doe ik slim? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Allen,

Ik heb net een nieuwe ubuntu server geinstalleerd en de unifi-controller van linuxserver in een docker container draaiende. Nu wil ik mijn apparaten adopteren, echter mislukt dit steeds.

Gebruikersnaam en wachtwoord van mijn apparaten heb ik. Ik twijfel alleen of de inform url nu anders moet zijn doordat ik docker gebruik. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zonder eigen ervaring met die docker container, gok ik dat je ergens nog een poortje vergeten bent open te zetten. Either op de contaianer of op je lokale firewall.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:17:
Zonder eigen ervaring met die docker container, gok ik dat je ergens nog een poortje vergeten bent open te zetten. Either op de contaianer of op je lokale firewall.
Kan me niet voorstellen dat ik een poort mis:

0.0.0.0:10001 10001/udp
0.0.0.0:3478 3478/udp
0.0.0.0:6789 6789/tcp
0.0.0.0:8080 8080/tcp
0.0.0.0:8081 8081/tcp
0.0.0.0:8443 8443/tcp
0.0.0.0:8843 8843/tcp
0.0.0.0:8880 8880/tcp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 17:09
Sbakker1982 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:29:
[...]

Kan me niet voorstellen dat ik een poort mis:

0.0.0.0:10001 10001/udp
0.0.0.0:3478 3478/udp
0.0.0.0:6789 6789/tcp
0.0.0.0:8080 8080/tcp
0.0.0.0:8081 8081/tcp
0.0.0.0:8443 8443/tcp
0.0.0.0:8843 8843/tcp
0.0.0.0:8880 8880/tcp
Volgens mij heb je niet eens al die poorten nodig. De vraag is echter, wat is de netwerk config van je docker setup? Heb je bridged networking? in dat geval is het IP hetzelfde als van je server, maar als je routed hebt, of zelfs een gescheiden netwerk, gaat dat natuurlijk niet werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
borft schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:05:
[...]

Volgens mij heb je niet eens al die poorten nodig. De vraag is echter, wat is de netwerk config van je docker setup? Heb je bridged networking? in dat geval is het IP hetzelfde als van je server, maar als je routed hebt, of zelfs een gescheiden netwerk, gaat dat natuurlijk niet werken ;)
Poorten staan benoemd op de unifi site als in gebruik door de controller. Container draait in bridge modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Sbakker1982 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:11:
[...]

Poorten staan benoemd op de unifi site als in gebruik door de controller. Container draait in bridge modus.
Hmm, dan zou het moeten werken (ik heb nagenoeg dezelfde setup). Heb je de poorten ook opengezet in de firewall van je server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
borft schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:01:
[...]

Hmm, dan zou het moeten werken (ik heb nagenoeg dezelfde setup). Heb je de poorten ook opengezet in de firewall van je server?
Kan ook niet ssh' en in de USG. Failed host key verification. Ik krijg het maar niet voor elkaar met docker. Heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Sbakker1982 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:04:
[...]

Kan ook niet ssh' en in de USG. Failed host key verification. Ik krijg het maar niet voor elkaar met docker. Heel apart.
failed host key klinkt alsof er een andere host key gegenereerd is, wat opzich vrij logisch is, als je een nieuwe install (van de controller) gedaan hebt. Kwestie van de oude key even weggooien en de nieuwe accepteren.

Voor de duidelijkheid, je probeert nu vanaf je USG te ssh-en naar je Ubuntu machine?

[ Voor 8% gewijzigd door borft op 22-11-2019 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Sbakker1982 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:04:
[...]

Failed host key is heel simpel op te lossen. Welk OS gebruik je om te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
borft schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:31:
[...]

failed host key klinkt alsof er een andere host key gegenereerd is, wat opzich vrij logisch is, als je een nieuwe install (van de controller) gedaan hebt. Kwestie van de oude key even weggooien en de nieuwe accepteren.

Voor de duidelijkheid, je probeert nu vanaf je USG te ssh-en naar je Ubuntu machine?
ik heb een ubuntu server draaien, daar draait de controller op. Vanaf m'n macbook probeer ik te ssh'en naar de USG. Vervolgens krijg ik dan de melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 12:41
[

Heb je back up gemaakt

Zo ja deze terugzetten op de nieuwe server en dan even gedult en klaar is klara

quote]Sbakker1982 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:15:
Allen,

Ik heb net een nieuwe ubuntu server geinstalleerd en de unifi-controller van linuxserver in een docker container draaiende. Nu wil ik mijn apparaten adopteren, echter mislukt dit steeds.

Gebruikersnaam en wachtwoord van mijn apparaten heb ik. Ik twijfel alleen of de inform url nu anders moet zijn doordat ik docker gebruik. Iemand ervaring hiermee?
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Sbakker1982 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:43:
[...]

ik heb een ubuntu server draaien, daar draait de controller op. Vanaf m'n macbook probeer ik te ssh'en naar de USG. Vervolgens krijg ik dan de melding.
Hmm, wat heeft de USG met de controller te maken? Dat zijn 2 verschillende dingen ;)

Lijkt me dat je USG ofwel een nieuwe key heeft, of dat je de key nooit geaccepteerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
The_Admin schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:06:
Ok, twee domme vragen. Ik heb wat gegoogled maar echt een goeie manual voor de UDM is er niet volgens mij?

1) Ik heb nu een CK Gen 1 in gebruik, ik heb via de backup & restore modus deze gemigreerd naar m'n UDM. Ik liep toen echter vast op het punt 'geef je UDM het IP adres dat je vorige controller had'. Ik kon NERGENS een methode vinden om het IP van die UDM aan te passen. Voorheen kon je browsen naar de config van CK zelf (dus niet de controller webpage) en het daar aanpassen. De UDM heeft ook wel zo'n pagina, maar daar is niks aan te passen qua IP-adres. Ook nog even in de controller rondgeneusd maar ook daar niet iets te vinden. Ongetwijfeld gewoon gevalletje 'oogkleppen op', maar ik kon het niet vinden en wilde niet al m'n apparaten (2 switches, 3 AP's) weer opnieuw met deze controller koppelen (want dat zou niet nodig zijn met backup&restore en oude IP hergebruiken) dus ben maar weer teruggegaan naar de CK.

2) Ik wil een beetje stapsgewijs de overstap maken naar de UDM. Ik wil hem live brengen als controller (en het AP), en in eerste instantie DHCP laten draaien op m'n Experiabox. Toen ik DHCP uitschakelde in de UDM klapte het hele netwerk in elkaar (terwijl ik gewoon verbonden was met het WiFi netwerk zoals opgezet in de 'oude' CK controller en daar niks gewijzigd had, kreeg ook netjes een IP in de scope van de experiabox). Hoe doe ik slim? :')
Niemand? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:23

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
borft schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:44:
[...]

Hmm, wat heeft de USG met de controller te maken? Dat zijn 2 verschillende dingen ;)

Lijkt me dat je USG ofwel een nieuwe key heeft, of dat je de key nooit geaccepteerd hebt.
Hebben jullie niet ergens een goede instructie? Wat me namelijk ook opvalt, is dat als ik de container start, ik niet meer terug kan naar mijn "type root gedeelte", in tegenstelling tot bijv. portainer. Ben even benieuwd hoe ik dat kan oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zie :
- hermanh in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
- sanderdw in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Zoals
Falcon10 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:49:
Meen te herrineren dat tijdje geleden hier in het topic al eens iets van melding gemaakt is dat er zon deurbel iets in de pijplijn zat bij Ubiquiti.
al zei! :)
Sbakker1982 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:15:

Je kan toch via de UniFi GUI gewoon de boel adopteren als de apparaten verschijnen in het overzicht om geadopteerd te worden i.c.m. de username en password die je nog steeds weet :?

Of zie je ze daar ook niet ?!
Rustig aan! Er komt vast wel iemand langs die de UDM ook heeft! ;)

Voor nu zou ik zeggen : Bouw eens gewoon een NAT achter NAT netwerk op i.p.v. de DHCP Servers van beiden ruzie met elkaar te laten maken! :P

Verder heb je dit al gezien neem ik aan : ghstly in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3" :?

[ Voor 13% gewijzigd door nero355 op 22-11-2019 18:56 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kyoko
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:43
Ik denk dat je deze bedoelt. Ik heb ook even moeten zoeken naar de plek om het ip-adres aan te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SIZvN5FxzPeHbfNX43NPT9bH/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Ken deze al. Niet hetzelfde ;) Zie @tcviper zijn reactie. De deurbel is iets nieuws.

[ Voor 6% gewijzigd door m3gA op 22-11-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 16:04
Geachte lezers,

Ik wil een netwerk opzetten zoals weergegeven in de afbeelding hieronder. Ik had het liefst de lijst hieronder in de meterkast weg gewerkt. Helaas gaat dat niet 123 ivm. beschikbare kabels en buizen.
In de meterkast:
  Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
  Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
  Ubiquiti UniFi Cloud Key

Daarom ben ik gaan denken en tot de volgende oplossing gekomen.
In de meterkast:
  Ubiquiti UniFi Cloud Key
Op zolder:
  Ubiquiti UniFi AP AC PRO-E
Woonkamer:

Mijn vraag is de volgende:
Kan ik de twee LAN port op de Gateway instellen als een bridge zodat het netwerk één LAN is.

netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Neptunus schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 09:14:
Kan ik de twee LAN port op de Gateway instellen als een bridge zodat het netwerk één LAN is.
Kort antwoord: nee.
Langer antwoord: ja, dat kan, maar wil je niet. Je kunt het bij mijn weten doen via de config.gateway.json, maar je maakt dan een bridge in de software. Nadeel daarvan is dat alles via de CPU verloopt en dus traag is en daarnaast mogelijk invloed heeft op bv het internetverkeer.

Maar als je zo'n beetje all-in wilt gaan en het niet in de meterkast kwijt kunt is de Unifi Dream Machine wellicht een oplossing? All-in-one router/switch/AP met een design dat je iets makkelijker midden in huis plaatst. Nadeel is dan weer wel dat die helemaal nieuw is en nog voldoende features ontbreken of niet af zijn. En de switch/LAN poorten doen geen PoE dus het AP op zolder voeden zal dan via een PoE injector of PoE switch moeten. Daarnaast heeft die ook maar 4 LAN poorten ten opzichte van de 7 die je er effectief bij krijgt met een US-8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Klopt het dat de UniFi software nog steeds geen bandwidth limitaties toestaat voor wired clients? https://help.ubnt.com/hc/...-Traffic-Bandwidth-Limits

Ik zit met een beperkte internetlijn en zou graag bijvoorbeeld de Xbox die wired verbonden is willen limiteren, zodat hij tijdens een download niet de hele verbinding opsnoept. Maar dat lijkt dus niet mogelijk met de UniFi software?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JPtjeeNL schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 09:40:
Klopt het dat de UniFi software nog steeds geen bandwidth limitaties toestaat voor wired clients? https://help.ubnt.com/hc/...-Traffic-Bandwidth-Limits

Ik zit met een beperkte internetlijn en zou graag bijvoorbeeld de Xbox die wired verbonden is willen limiteren, zodat hij tijdens een download niet de hele verbinding opsnoept. Maar dat lijkt dus niet mogelijk met de UniFi software?
De unifi software heeft hier geen vinkjes voor maar met een custom json file kun je dit wel doen. Dat wordt dan de Edgemax commando’s verwerken in een json file. Onderstaand een klein voorbeeldje
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
{
   "traffic-policy":{
      "shaper":{
         "WANShaping":{
            "bandwidth":"48000kbit",
            "default":{
               "bandwidth":"95%",
               "burst":"15k",
               "ceiling":"100%",
               "queue-type":"fair-queue"
            },
            "description":"Traffic Shaping WAN"
         }
      }
   },
   "interfaces":{
      "ethernet":{
         "eth2":{
               "out":"WANShaping"
            }
         }
      }
   }
}

[ Voor 55% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 23-11-2019 10:42 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:37:
[...]

De unifi software heeft hier geen vinkjes voor maar met een custom json file kun je dit wel doen. Dat wordt dan de Edgemax commando’s verwerken in een json file. Onderstaand een klein voorbeeldje
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
{
      "shaper":{
         "WANShaping":{
            "bandwidth":"48000kbit",
            "default":{
               "bandwidth":"95%",
               "burst":"15k",
               "ceiling":"100%",
               "queue-type":"fair-queue"
            },
            "description":"Traffic Shaping WAN"
         }
      }
   },
   "interfaces":{
      "ethernet":{
         "eth2":{
               "out":"WANShaping"
            }
         }
      }
   }
}
Thanks, dat ziet er wel goed uit! Hoop dat ze JSON support gaan toevoegen voor de Dream Machine, want dat lijkt nu niet het geval te zijn volgens Willie Howe: YouTube: UniFi Dream Machine (UDM) Viewer Questions Answered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
RobertMe schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 09:33:
[...]

Langer antwoord: ja, dat kan, maar wil je niet. Je kunt het bij mijn weten doen via de config.gateway.json, maar je maakt dan een bridge in de software. Nadeel daarvan is dat alles via de CPU verloopt en dus traag is en daarnaast mogelijk invloed heeft op bv het internetverkeer.

Maar als je zo'n beetje all-in wilt gaan en het niet in de meterkast kwijt kunt is de Unifi Dream Machine wellicht een oplossing? All-in-one router/switch/AP met een design dat je iets makkelijker midden in huis plaatst. Nadeel is dan weer wel dat die helemaal nieuw is en nog voldoende features ontbreken of niet af zijn. En de switch/LAN poorten doen geen PoE dus het AP op zolder voeden zal dan via een PoE injector of PoE switch moeten. Daarnaast heeft die ook maar 4 LAN poorten ten opzichte van de 7 die je er effectief bij krijgt met een US-8.
Thanks voor je bericht. Heeft iemand misschien nog een andere oplossingsrichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xehexehex
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-08 20:34
BTEC vraagt of hij hier wat tips vragen over Ubiquiti? :D Zojuist eerste AP gekocht, maar heb nog wat meer tips nodig i.v.m. brak huis met brakke WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 09:33:
Er was toch een optie om het een en ander zo te bridgen dat je NAT Offload gewoon bleef werken aan de WAN kant :?

Ook dat vereist wel weer config.gateway.json gedoe, maar het is volgens mij wel mogelijk! :)
Neptunus schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:14:
Thanks voor je bericht. Heeft iemand misschien nog een andere oplossingsrichting?
Prop een kleine Managed Switch van Netgear of TP-Link in de meterkast :?

Maar wat ik raar vond aan je oorspronkelijk post :
Ik wil een netwerk opzetten zoals weergegeven in de afbeelding hieronder. Ik had het liefst de lijst hieronder in de meterkast weg gewerkt. Helaas gaat dat niet 123 ivm. beschikbare kabels en buizen.
In de meterkast:
  Ubiquiti UniFi Cloud Key

In de meterkast:
  Ubiquiti UniFi Cloud Key
Op zolder:
Woonkamer:
Waarom zoveel PoE switches :?

Je weet dat er ook een model is dat evenveel kost en door PoE 802.3af en 802.3at gevoed kan worden ?!
Taine0 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:32:
BTEC vraagt of hij hier wat tips vragen over Ubiquiti? :D Zojuist eerste AP gekocht, maar heb nog wat meer tips nodig i.v.m. brak huis met brakke WiFi.
Brakke WiFi fix je met minimaal twee accesspoints door het huis heen dus leg eens uit wat je precies aan het doen bent :?
JPtjeeNL schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 09:40:

Volgens mij moet dat wel kunnen ?!

Je kan tenslotte alle Clients in een bepaalde groep gooien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat is je beweegreden voor de PRO versie in plaats van de Lite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJDW
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:01
Ik overweeg ook 2 à 3 accesspoints van Ubiquiti Unifi om mijn draadloos bereik op te trekken.
Ik heb meerdere UTP aansluitingen voorzien waarvan er één achter een TV meubel zit, de andere is voorzien in een “kook”eiland met zitplaatsen.

Mijn idee is om op beide plaatsen een AP (lite) te voorzien, in het meubel dus.
Lijkt jullie dit een goed idee? Waar plaatsen jullie voornamelijk jullie APs? Ik vind persoonlijk om esthetische redenen dat dit niet past op het plafond in een keuken of woonkamer...

(De inrichting is in een “L” vorm waar de keuken bovenaan zit, de living onderaan rechts, vandaar de keuze voor 2 APs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:25

wontcachme

You catch me? No you wont

Great. Ergens zit er één of meerdere dingen verkeerd in mijn netwerk zowel bedraad als draadloos....

Begonnen met het draadloze eerst op te lossen, maar dat heeft niet goed uitgepakt. Had de laatste firmwares toegepast op de LR en Lite's in mijn huis en nu is de verbindingssnelheid onderhand gehalveerd.... Op mijn S7 van 300/250 naar 144/144 gegaan :| . Google Home van 200/200 naar 58/78 :|. En een oude firmware terugflashen heeft geen nut......

En het verhielp de problemen op het wifi die ik heb ook niet..

- Snel verbinden, lage echte snelheid 300/250 --> 12/2MB/s werkelijk op S7.
- Wifi Experience die klappert alle kanten op op alle AP's. De S7 en Google Home vallen telkens terug naar 0%
- Anomalies als: High TCP Latency, Access Point experienced high retry rates, High WiFi retries, Client is having trouble resolving a domain name to an IP address (DNS timeout), Low signal strength for Client op alle wifi apparatuur.

Iemand een idee hoe ik de AP's weer goed krijg qua snelheid en de problemen die ik heb? En nog als kleine vraag: WiFi Transmit Attempts is dat goed of slecht als het hoog is? Ik heb getest een bestand van 8GB naar mijn telefoon te downloaden en in 10 minuten had ik 2.5miljoen attempts in die tijd

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 14:12
wontcachme schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:20:
Great. Ergens zit er één of meerdere dingen verkeerd in mijn netwerk zowel bedraad als draadloos....

Begonnen met het draadloze eerst op te lossen, maar dat heeft niet goed uitgepakt. Had de laatste firmwares toegepast op de LR en Lite's in mijn huis en nu is de verbindingssnelheid onderhand gehalveerd.... Op mijn S7 van 300/250 naar 144/144 gegaan :| . Google Home van 200/200 naar 58/78 :|. En een oude firmware terugflashen heeft geen nut......

En het verhielp de problemen op het wifi die ik heb ook niet..

- Snel verbinden, lage echte snelheid 300/250 --> 12/2MB/s werkelijk op S7.
- Wifi Experience die klappert alle kanten op op alle AP's. De S7 en Google Home vallen telkens terug naar 0%
- Anomalies als: High TCP Latency, Access Point experienced high retry rates, High WiFi retries, Client is having trouble resolving a domain name to an IP address (DNS timeout), Low signal strength for Client op alle wifi apparatuur.

Iemand een idee hoe ik de AP's weer goed krijg qua snelheid en de problemen die ik heb? En nog als kleine vraag: WiFi Transmit Attempts is dat goed of slecht als het hoog is? Ik heb getest een bestand van 8GB naar mijn telefoon te downloaden en in 10 minuten had ik 2.5miljoen attempts in die tijd
Doe die speedtest eens met een laptop en ook enkel die laptop verbonden met het AP (geen andere clients dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PJDW schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 18:03:
Waar plaatsen jullie voornamelijk jullie APs? Ik vind persoonlijk om esthetische redenen dat dit niet past op het plafond in een keuken of woonkamer...
In-Wall... In-Wall accesspoints EVERYWHERE!!! :Y)

But... OUT OF SIGHT!!! 8) ;)

Maar je kan ook gewoon een reguliere AC Lite op de muur monteren ergens halverwege de layout die je omschrijft :
(De inrichting is in een “L” vorm waar de keuken bovenaan zit, de living onderaan rechts, vandaar de keuze voor 2 APs)
;)

Je straalpatroon ziet er een beetje zo uit nu ik erover nadenk : d:)b

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

BlackShadow schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:07:
[...]

Doe die speedtest eens met een laptop en ook enkel die laptop verbonden met het AP (geen andere clients dus).
Internetsnelheid: 200/200 glasvezel

Wifi (verbonden met 173/165 Mbps, -52dB):
Afbeeldingslocatie: https://www.dslreports.com/speedtest/56745800.png

Bedraad:
Afbeeldingslocatie: https://www.dslreports.com/speedtest/56745892.png

Telefoon 173/144:
Afbeeldingslocatie: https://www.dslreports.com/speedtest/56746410.png

[ Voor 8% gewijzigd door wontcachme op 23-11-2019 19:38 ]

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 14:12
wontcachme schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:33:
[...]

[Afbeelding]

Bedraad:
[Afbeelding]

Telefoon 173/144:
[Afbeelding]
Dat is inderdaad aan de lage kant, ik haal met mijn laptop makkelijk 240Mbps (30MBps) bij een lokale filetransfer.

Hoe stabiel was die speedtest? soms drops naar lageren snelheden? (aan de achterliggende grafiek te zien stabiel)
Ik zou een RF scan doen vanop het AP en uit deze resultaten de juiste kanalen kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door BlackShadow op 23-11-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

BlackShadow schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:41:
[...]

Dat is inderdaad aan de lage kant, ik haal met mijn laptop makkelijk 240Mbps (30MBps) bij een lokale filetransfer.

Hoe stabiel was die speedtest? soms drops naar lageren snelheden? (aan de achterliggende grafiek te zien stabiel)
Ik zou een RF scan doen vanop het AP en uit deze resultaten de juiste kanalen kiezen.
Stabiel. Liep eventjes op en daarna binnen een paar Mbps heen en weer.

En een RF scan heb ik al gedaan. Ik woon buitenaf dus geen last van andere Wifi. De AP's zitten op kanaal 1,6,11 en 36, 44 en 52. Geen enkele interferentie van andere dingen.

Als ik de wifi van de Fritz aanzet heb ik bijna dubbele snelheid..... Zeker vergeleken met de AP's die geupdate waren met de meest recente firmware. Daar zijn bijna alle verbindingen gehalveerd vergeleken met de .54 firmware

[ Voor 14% gewijzigd door wontcachme op 23-11-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

[...]

[Afbeelding]

Bedraad:
[Afbeelding]

Telefoon 173/144:
[Afbeelding]
Hoe hoog is je link speed? Als je buitenaf woont kun je (omdat er toch geen andere AP's zijn) onder Apparaten je accesspoint selecteren --> Configureren (rechtsbovenin) en vervolgens onder Zenders je kanaal op HT40 zetten bij 2G en VHT80 bij 5GHz. Hoe is dan de snelheid?

Doe ook eens een speedtest met de speedtest.net app op je telefoon.

[ Voor 6% gewijzigd door NeHoX op 23-11-2019 19:58 ]

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

NeHoX schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:55:
[...]

Hoe hoog is je link speed? Als je buitenaf woont kun je (omdat er toch geen andere AP's zijn) onder Apparaten je accesspoint selecteren --> Configureren (rechtsbovenin) en vervolgens onder Zenders je kanaal op HT40 zetten bij 2G en VHT80 bij 5GHz. Hoe is dan de snelheid?

Doe ook eens een speedtest met de speedtest.net app op je telefoon.
Bij alle drie:
Uplink (Wired)
Uplink N/A
Speed 1000
Duplex Full duplex

Speedtest.net app bij VHT20: 70.4/148:
VHT80: 63/12

Laptop VHT80:
Afbeeldingslocatie: https://www.dslreports.com/speedtest/56747690.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:34
Update UniFi Controller 5.12.35 is er met een ingebouwde opt-out voor het phone home debacle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
nero355 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:35:
[...]

Er was toch een optie om het een en ander zo te bridgen dat je NAT Offload gewoon bleef werken aan de WAN kant :?

Ook dat vereist wel weer config.gateway.json gedoe, maar het is volgens mij wel mogelijk! :)

[...]
Kan iemand mij ergens naar toe verwezen waar hier iets over geschreven wordt?
Dat kan inderdaad ook nog. Maar als dat niet nodig is dan liever niet.

[...]

Terecht gezien. Was een foutje in mijn post en is inmiddels aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
sypie schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:47:
[...]

Wat is je beweegreden voor de PRO versie in plaats van de Lite?
Nee niet speciaal een reden voor. Het gaat mij er eerst om dat het totaal plaatje klopt. Daarna zal ik een keuze maken voor de AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:57

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

[Afbeelding]

Bedraad:
[Afbeelding]

Telefoon 173/144:
[Afbeelding]
Hang je laptop eens aan de kabel van je ap. Misschien heb je een rotte kabel.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:57

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

roT- schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:18:
Update UniFi Controller 5.12.35 is er met een ingebouwde opt-out voor het phone home debacle.
Flinke make-over gehad die controller.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Neptunus schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:26:
[...]

Nee niet speciaal een reden voor. Het gaat mij er eerst om dat het totaal plaatje klopt. Daarna zal ik een keuze maken voor de AP.
Nouja, uiteindelijk is het een vrij standaard iets. Router op punt waar ik neem aan ook het modem staat, en dan nog hier en daar waar nodig wat switches en een AP op de benedenverdieping (liefst dan meteen in woonkamer of zo i.p.v. weggestopt in de meterkast waar je niet gaat zitten), en daarnaast nog een extra AP "wat hoger geleden" voor dekking op bovenverdieping/slaapkamers. Alternatief is dan een leuk all-in-one device wat je midden in de woonkamer zet en dat zou dan een UDM zijn.

En dan meer in detail kijkende:
Zoals terecht opgemerkt is de Pro waarschijnlijk overkill. Deze bied alleen voordeel als je ook 3x3 (MIMO) clients hebt, dan haal je de hogere snelheid ook. Heb je max 2x2 clients zal de Pro niet beter/sneller zijn. En ja, heeeel misschien dat de Pro een minimaal beetje beter bereik geeft. Maar bedenk je dan wel dat je voor de prijs van 1 Pro ook 2 Lites kunt kopen, en dan heb je gegarandeerd, een veel beter bereik. Oftewel: ga voor de Lite en laat de Pro lekker achterwege. En voor het geld dat je bespaard op de Pro kun je zelfs de In-Wall modellen overwegen die maar ietsjes duurder zijn dan de Lite. Qua bereik zal het niet veel uit maken, maar ze zijn wel beter weg te werken en je krijgt er 2 netwerkaansluitingen voor terug.
En als je al voor een duurder/uitgebreider AP wilt gaan zou ik voor de NanoHD gaan. Niet zo heel veel duurder dan de Pro, maar de NanoHD heeft tenminste nog MU-MIMO als extra feature behalve "alleen maar meer antennes".
De CloudKey (Gen 1) zou ik niet meer in gebruik nemen. Deze draait bv op een microSD kaartje wat nog wel eens stuk wil gaan, de performance ervan is vrij laag, etc. Als je voor de prijs voor een CloudKey wilt gaan en de nadelen (slechte performance, risico op corrupt SD kaartje, ...) voor lief neemt krijg je voor hetzelfde geld (of nog minder) ook een Raspberry Pi die net zo goed (of slecht, hoe je het bekijkt) werkt. Alleen kun je een RPi ook nog voor vele andere doeleinden inzetten. Of als je een NAS/thuisserver of zo hebt installeer je de UniFi Controller daarop en heb je geen extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Tylen schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:43:
[...]

Hang je laptop eens aan de kabel van je ap. Misschien heb je een rotte kabel.
Bij alle drie de AP's tegelijk? Want de meldingen komen van alle AP's. Niet specifiek eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

Je weet dat er ook een model is dat evenveel kost en door PoE 802.3af en 802.3at gevoed kan worden ?!

[...]

Brakke WiFi fix je met minimaal twee accesspoints door het huis heen dus leg eens uit wat je precies aan het doen bent :?

[...]

Volgens mij moet dat wel kunnen ?!

Je kan tenslotte alle Clients in een bepaalde groep gooien! :)
Dat werkt voor clients over WLAN inderdaad, helaas niet voor LAN als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJDW
  • Laatst online: 18:01
nero355 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:11:
[...]

Maar je kan ook gewoon een reguliere AC Lite op de muur monteren ergens halverwege de layout die je omschrijft :

[...]

;)

De reden waarom ik twijfel is, stel dat ik op termijn een Ring aan de voordeur hang, of een wifi camera buiten, zal het bereik van een AP AC Lite niet verder geraken dan een indoor wall? (Okal zitten deze op dezelfde plaats, in/aan een tv meubel bv)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Kyoko schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:17:
[...]

Ik denk dat je deze bedoelt. Ik heb ook even moeten zoeken naar de plek om het ip-adres aan te passen.

[Afbeelding]
Dit was 'm inderdaad, thanks!
nero355 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:51:
Rustig aan! Er komt vast wel iemand langs die de UDM ook heeft! ;)

Voor nu zou ik zeggen : Bouw eens gewoon een NAT achter NAT netwerk op i.p.v. de DHCP Servers van beiden ruzie met elkaar te laten maken! :P

Verder heb je dit al gezien neem ik aan : ghstly in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3" :?
Ja sorry,ongeduldig, dan ben je met iets aan het rommelen en wil je ook gewoon verder. :P

Jup, ik had die handleiding gevolgd (de post op Tweakers verwijst naar: https://help.ubnt.com/hc/...-Gen-1-to-Cloud-Key-Gen-2), maar het ging dus vrij rap mis na het herstellen van de backups en het IP van de UDM willen wijzigen naar het IP van de (niet meer aangesloten) CK Gen1.

Dat klinkt allemaal vrij simpel, maar ik had even niet gerekend op het feit dat ik een conflict zou krijgen, m'n Unifi netwerk zat altid op 192.168.2.0/24, en m'n Experiabox ook uiteraard ,want dat was inmiddels altijd nog DHCP server, en had daar al m'n port forwards. Dus dat ging onherstelbaar mis, ik was gewoon heel m'n WAN kant kwijt op de UDM óf kreeg na gerommel die wel aan de gang maar had vervolgens niet werkende DHCP. Genoeg uurtjes mee gerommeld (in alle mogelijk setups, DHCP uit op de Experiabox, of juist niet, etc. etc., DHCP relay aan, afwijkend LAN segment) en toen maar besloten gewoon helemaal overnieuw te beginnen.

Experiabox op 192.168.1.0/24 gezet, alles uit wat nog niet uit stond (DHCP), UDM als DMZ host toegevoegd en vervolgens op de UDM Wifi netwerk weer opzetten, de 3 AP's en 2 switches weer adopten en alles weer instellen. Alle port forwards en fixed IP's overnemen was nog het meeste werk, maar uiteindelijk draaide alles (of nou, zo goed als alles, daarover meer in de volgende post, verwacht niet dat iedereen dit TL;DR verhaal gaat lezen).

Ergens achteraf ook dom te denken dat dit zomaar even gaat werken, al ben ik het nog steeds niet eens met hoe je gewoon die backup zonder errors kan herstellen en dan je hele WAN network kwijt lijkt te zijn en ook niet handmatig toe kan voegen, maar soit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Ok, dan nu het probleempje wat ik nog heb, het is een beetje een klassieker :P

KPN iTV met een UDM, geen idee of de setup vergelijkbaar is als met een USG. Ik dacht (iets met assumptions enzo) omdat het tegenwoordig allemaal routed iTV is het wel goed kwam, maar hij doet 't niet meer. Lees her en der tegenstrijdige verhalen over of het uitmaakt dat ik de IP range van de Experiabox (die dus nog wel draait en bv. ook nog voor telefonie z'n ding doet) heb gewijzigd van 192.168.2.0/24 naar 192.168.1.0/24. De 192.168.2.0/24 is nu dus in gebruik voor m'n UDM.

Heb al even zitten spelen met wat settings waar van ik dacht dat ze er toe deden (IGMP snooping), maar aan of uit lijkt geen verschil te maken.

Staat verder nog weinig spanneds in de UDM qua firewall rules of IPS (IDS staat wel aan).

Iemand hier al ervaring mee met een UDM? Naar wat ik begreep kan je met een UDM geen config.json edits doen, dus ik hoop dat het via de GUI te fixen is :X

Topografie is Experiabox > WAN UDM > USW 8p 150W > USW 8p > KPN iTV.
Zie het apparaat wel netjes op m'n netwerk en krijgt braaf een DHCP-adres in de 192.168.1.0/24 scope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 23:16
Wellicht dat er mensen zijn die me kunnen helpen naar aanleiding van een eerder bericht in dit topic. Disclaimer: ik ben amper bekend met de apparatuur noch VLAN e.d., heb me inmiddels wel wat ingelezen maar alles wat ik vind is niet hetzelfde als ik verwacht of ik begrijp niet waarom het me in dit geval helpt. Mogelijk heb ik mensen hier verkeerd begrepen waardoor ik het verkeerd heb aangesloten. Ik gaf nl. aan dat ik twee kabels vanaf de meterkast naar de UDM zou hebben lopen: één van de switch naar de UDM WAN port en één van de UDM naar de switch, vervolgens kreeg ik de tip dat ik dit met VLAN ook voor elkaar zou krijgen met slechts één kabel.

Allereerst mijn setup zoals het nu is aangesloten (even via PowerPoint gedaan):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3cWpHrY/20191124-Netwerk.png

De UDM (UniFi Dream Machine) is rechtstreeks verbonden met de switch via de WAN aansluiting van de UDM (onderaan). Volgens mij is dat de reden dat de UDM de switch (en In-Wall AP) niet ziet, omdat deze niet via een reguliere LAN aansluiting is verbonden met de switch. Kan ik dit inderdaad oplossen met VLAN of moet ik er gewoon even een extra kabel doorheen trekken van de UDM richting de switch? De UDM verplaatsen is geen oplossing, omdat deze in de woonkamer staat. Daar wil ik de switch niet ook hebben staan.

Hoe alles is aangesloten is wat mij betreft nog niet helemaal logisch. De "Hue hub" en "Synology DS213j" zullen uiteindelijk rechtstreeks op de switch aangesloten worden, voor nu gaat het er even om dat ze functioneel zijn en dat ik niet gelijk de meterkast hoeft te verbouwen :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arjan90 schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:14:
Wellicht dat er mensen zijn die me kunnen helpen naar aanleiding van een eerder bericht in dit topic. Disclaimer: ik ben amper bekend met de apparatuur noch VLAN e.d., heb me inmiddels wel wat ingelezen maar alles wat ik vind is niet hetzelfde als ik verwacht of ik begrijp niet waarom het me in dit geval helpt. Mogelijk heb ik mensen hier verkeerd begrepen waardoor ik het verkeerd heb aangesloten. Ik gaf nl. aan dat ik twee kabels vanaf de meterkast naar de UDM zou hebben lopen: één van de switch naar de UDM WAN port en één van de UDM naar de switch, vervolgens kreeg ik de tip dat ik dit met VLAN ook voor elkaar zou krijgen met slechts één kabel.

[Afbeelding]

De UDM (UniFi Dream Machine) is rechtstreeks verbonden met de switch via de WAN aansluiting van de UDM (onderaan). Volgens mij is dat de reden dat de UDM de switch (en In-Wall AP) niet ziet, omdat deze niet via een reguliere LAN aansluiting is verbonden met de switch. Kan ik dit inderdaad oplossen met VLAN of moet ik er gewoon even een extra kabel doorheen trekken van de UDM richting de switch? De UDM verplaatsen is geen oplossing, omdat deze in de woonkamer staat. Daar wil ik de switch niet ook hebben staan.

Hoe alles is aangesloten is wat mij betreft nog niet helemaal logisch. De "Hue hub" en "Synology DS213j" zullen uiteindelijk rechtstreeks op de switch aangesloten worden, voor nu gaat het er even om dat ze functioneel zijn en dat ik niet gelijk de meterkast hoeft te verbouwen :+
Waarschijnlijk gaat het je op een UDM niet lukken om dit voor elkaar te krijgen. Dit omdat het uberhaupt bij de USG niet (eenvoudig) mogelijk is om het WAN verkeer over een van de andere (LAN) poorten te laten lopen. Als het al gaat zal daarvoor de config.gateway.json nodig zijn, en dat wordt op de UDM (nog?) niet ondersteund, als het er al gaat komen. Het makkelijkste zal dus zijn om twee kabels te trekken. Een van modem naar UDM-WAN en dan weer UDM-LAN naar de switch.
En zie hier ook precies de reden waarom een all-in-one device een onding is :+ Modem staat meestal op een plek waar je niet het AP wilt hebben, en als je router + switch op plek van AP hebt krijg je meteen een hele kabelzooi door het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 09:13
nero355 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 19:11:
[...]

[...]

;)

Passen deze InWall AP's ook op dozen met daarnaast een stopcontact?

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brickman schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:54:
[...]

Nee, daarvoor zijn ze (veel) te groot. Volgens mij zijn er wel een aantal personen geweest die het AP ernaast hebben geplaatst, dus rij stopcontacten eentje smaller maken en het AP dan wat verplaatst op de muur zetten maar de CAT kabel dan wel nog via de doos laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 08:22

B4tman_DH

To the Bat.....

Geachte lezers,

In de meterkast:
  Ubiquiti UniFi Cloud Key

In de meterkast:
  Ubiquiti UniFi Cloud Key
Op zolder:
Woonkamer:

[Afbeelding: netwerk]
Houdt er rekening mee dat de Pro achter de swtich maar 100 mbit zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 12:41
B4tman_DH schreef op zondag 24 november 2019 @ 16:02:
[...]

Houdt er rekening mee dat de Pro achter de swtich maar 100 mbit zal zijn
en waarom dat ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:31
Lekker dan; update naar de nieuwste Cloud Key firmware en Controller versie en ding blijft hangen.

Is wel eens eerder gebeurd, maar dan een reset en (auto-)backup opnieuw inladen en met 5 tot 10 minuten weer online met de juiste instellingen.

Nu geen backups meer beschikbaar en moet ik terug vallen op een hele oude handmatige config of nieuwe config maken en alles adopten.

Uiteraard goed om niet op automatische backups te vertrouwen, maar dit is toch wel bijzonder en irritant.

/edit: backup terugzetten is wel gelukt en alles draait, maar toch...

[ Voor 6% gewijzigd door rookie no. 1 op 24-11-2019 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op zondag 24 november 2019 @ 20:46:
Lekker dan; update naar de nieuwste Cloud Key firmware en Controller versie en ding blijft hangen.
Men weet hier ook dat upgraden naar de laatste CK Firmware 10-15 minuten kan duren?

*Note that the UC-CK will need to be upgrading from this release for it to work. This requires sufficient storage space and may take 10-15+ minutes .
Over dat eerste kan ik niet oordelen.. maar aangezien ik v/d week ook al iemand zag hier met een "hangende" CK.. ik zet het hier maar even neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
@ed1703
Of men het weet geen idee, maar ik wel :) Heb dat ding al jaren en op meerdere plekken en heb zelfs een dikke anderhalf uur gewacht (ging iets anders doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is wel eens eerder gebeurd, maar dan een reset en (auto-)backup opnieuw inladen en met 5 tot 10 minuten weer online met de juiste instellingen.

Nu geen backups meer beschikbaar en moet ik terug vallen op een hele oude handmatige config of nieuwe config maken en alles adopten.

Uiteraard goed om niet op automatische backups te vertrouwen, maar dit is toch wel bijzonder en irritant.

Vertrouwen op de automatische backup lijkt mij sowieso nogal raar eigenlijk? Als het SD kaartje overleidt heb je ook geen backup meer bv?

Ik heb de Controller op mijn NAS/thuisserver draaien, en doe in ieder geval voor elke major/minor upgrade eerst handmatig een backup maken die ik dan meteen op mijn PC/laptop opsla. Dan heb ik tenminste nog altijd iets om op terug te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
@RobertMe
Raar wil ik niet zeggen, misschien wat gemakkelijk...

Cloud key hangt op een UPS en de auto-backup functie heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Ook nu niet overigens, maar nu kon hij pas een restore doen nadat de controller opnieuw ingesteld was via de configuratie wizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:10:
[...]

Vertrouwen op de automatische backup lijkt mij sowieso nogal raar eigenlijk? Als het SD kaartje overleidt heb je ook geen backup meer bv?

Ik heb de Controller op mijn NAS/thuisserver draaien, en doe in ieder geval voor elke major/minor upgrade eerst handmatig een backup maken die ik dan meteen op mijn PC/laptop opsla. Dan heb ik tenminste nog altijd iets om op terug te vallen.
Controller heb ik hier gewoon op een CK draaien en de NAS haalt elke 1ste van de maand om 2 uur 's nachts de autobackups met een SCP-scriptje op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Neptunus schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 20:25:
Kan iemand mij ergens naar toe verwezen waar hier iets over geschreven wordt?
Misschien moet je het effe in het IPTV Topic opzoeken : [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Het ging erom dat als men subinterfaces ging bridgen de Offload gewoon bleef werken! :)
JPtjeeNL schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:54:
Dat werkt voor clients over WLAN inderdaad, helaas niet voor LAN als ik het goed begrijp.
Dat zal ik een keer moeten testen, want dat is dan best wel raar! :/
PJDW schreef op zondag 24 november 2019 @ 01:20:
De reden waarom ik twijfel is, stel dat ik op termijn een Ring aan de voordeur hang, of een wifi camera buiten, zal het bereik van een AP AC Lite niet verder geraken dan een indoor wall? (Okal zitten deze op dezelfde plaats, in/aan een tv meubel bv)?
Dat denk ik niet, want het straalpatroon komt redelijk overeen bij die twee, maar uiteindelijk hangt alles van je omgeving af en zal je het gewoon moeten afwachten om vervolgens wel of niet nog een UAP in de buurt van je voordeur op te hangen! :)

Ik zou de keuze tussen de twee in ieder geval niet daarvan laten afhangen...
Arjan90 schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:14:
Wellicht dat er mensen zijn die me kunnen helpen naar aanleiding van een eerder bericht in dit topic.

Mogelijk heb ik mensen hier verkeerd begrepen waardoor ik het verkeerd heb aangesloten. Ik gaf nl. aan dat ik twee kabels vanaf de meterkast naar de UDM zou hebben lopen: één van de switch naar de UDM WAN port en één van de UDM naar de switch, vervolgens kreeg ik de tip dat ik dit met VLAN ook voor elkaar zou krijgen met slechts één kabel.

[Afbeelding]

Wat @RobertMe zegt klopt denk ik niet :
RobertMe schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:24:
Waarschijnlijk gaat het je op een UDM niet lukken om dit voor elkaar te krijgen. Dit omdat het uberhaupt bij de USG niet (eenvoudig) mogelijk is om het WAN verkeer over een van de andere (LAN) poorten te laten lopen. Als het al gaat zal daarvoor de config.gateway.json nodig zijn, en dat wordt op de UDM (nog?) niet ondersteund, als het er al gaat komen. Het makkelijkste zal dus zijn om twee kabels te trekken. Een van modem naar UDM-WAN en dan weer UDM-LAN naar de switch.
En zie hier ook precies de reden waarom een all-in-one device een onding is :+ Modem staat meestal op een plek waar je niet het AP wilt hebben, en als je router + switch op plek van AP hebt krijg je meteen een hele kabelzooi door het huis.
De switch die bij je Ziggo Modem staat krijgt zoiets :
- Poort 1 met daarop Native VLAN 1 voor Management verkeer en Tagged VLAN's voor WAN en LAN verkeer.
Laten we die effe VLAN 10 en 20 noemen :)

- Poort 2 met daarop Native VLAN 10 en niks Tagged waarop de Ziggo Modem is aangesloten.

De ingebouwde Switch van de UDM krijgt zoiets :
- Poort 1 met daarop Native VLAN 1 voor Management verkeer en Tagged VLAN's voor WAN en LAN verkeer.
- Poort 2 met daarop Native VLAN 10 en niks Tagged.

En dan sluit je dus Poort 2 met een hele korte kabel direkt weer aan op de WAN poort van je UDM :Y)

Zo heb je 1 kabel en toch gewoon verkeer tussen al je apparaten door heel het huis heen! ;)
Brickman schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:54:
Helaas niet, maar het hoeft niet altijd een ramp te zijn : Quad in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3" :)

Hier kan je mooi zien hoe het geheel in elkaar zit : renedis in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Er was ook nog ergens een mooie foto van iemand die het gekke ding had verschoven naar links, maar die kan ik effe niet vinden... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:06:
[...]

Wat @RobertMe zegt klopt denk ik niet :

[...]

De switch die bij je Ziggo Modem staat krijgt zoiets :
Laten we die effe VLAN 10 en 20 noemen :)

- Poort 2 met daarop Native VLAN 10 en niks Tagged waarop de Ziggo Modem is aangesloten.

De ingebouwde Switch van de UDM krijgt zoiets :
- Poort 2 met daarop Native VLAN 10 en niks Tagged.

En dan sluit je dus Poort 2 met een hele korte kabel direkt weer aan op de WAN poort van je UDM :Y)

Zo heb je 1 kabel en toch gewoon verkeer tussen al je apparaten door heel het huis heen! ;)
Hmm, dat is wel een vieze hack, maar kan inderdaad werken. Kost je dan wel twee LAN poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 08:11
Misschien een gekke vraag.
Weet iemand nog een leuke black-Friday dealtje voor ubiquiti. Ik zoek voor mijn sportclub een extra AP. Aangezien er een ubiquiti AP, USG en Cloudkey draait lijkt mij het mooist om er een ubiquiti AP bij te hangen. Maar geld hè, alles zo goedkoop mogelijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
ewoutw schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:44:
Weet iemand nog een leuke black-Friday dealtje voor ubiquiti. Ik zoek voor mijn sportclub een extra AP. Aangezien er een ubiquiti AP, USG en Cloudkey draait lijkt mij het mooist om er een ubiquiti AP bij te hangen. Maar geld hè, alles zo goedkoop mogelijk. :+
Verwacht op dit vlak niet al te veel. De prijzen blijven in de Pricewatch aardig stabiel over de jaren (de prijzen lijken zelfs iets te stijgen over de langere termijn). Misschien dat er een winkel een algehele 10% korting geeft op hun assortiment, maar dat is het ook wel.

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
RobertMe schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:24:
[...]
Als het al gaat zal daarvoor de config.gateway.json nodig zijn, en dat wordt op de UDM (nog?) niet ondersteund, als het er al gaat komen.
Nope. Alles gaat de GUI in. Al zal het wel even duren.
Is wel wat de gemiddelde consument wil. Al vinden die meer dan 5 tientjes uitgeven aan een router meestal al te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:31

lier

MikroTik nerd

m3gA schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:46:
Is wel wat de gemiddelde consument wil. Al vinden die meer dan 5 tientjes uitgeven aan een router meestal al te veel.
De nuance zit in dat ze niets anders weten dan de one-trick-ponies. Een met betrekking tot het geld uitgeven aan apparatuur...gelukkig is goedkoop duurkoop >:)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Laatst online: 20:13
Ik ben bezig met het omzetten van een KPN bridged situatie naar routed.

Ik gebruik daarvoor het eerder genoemde script een heel end eerder genoemd in dit topic.

Ik loop vast op het inloggen met SSH op de cloudkey.

Begrijp ik het wel goed, is het de bedoeling om in te loggen op de cloudkey met ssh,
om dan vervolgens het script te runnen? De login geeft "acces denied".

Alles geprobeerd. Ook in de settings bij "enable ssh auth" en dan de opgegeven login en wachtwoord werkt niet. usg/usg ook niet. Ik loop enigzins vast.

[edit] @xbeam ik tag jou even, is tenslotte jouw script meen ik waar ik mee aan de gang ga.

[ Voor 8% gewijzigd door ppeterr op 25-11-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Alsof de duivel er mee speelt.
Mijn cloudkey Gen2 gekocht in mei dit jaar en vandaag harddisk error.
Harde schijf eruit gehaald en in mijn Icy box gedaan en zo door als een pier. |:( (De harde schijf dus) dat wordt terugsturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:06:
[...]
Dat zal ik een keer moeten testen, want dat is dan best wel raar! :/
Ik ben erg benieuwd of je het aan de praat kunt krijgen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Vraagje, ik heb boven een 8 poorts switch staan, beneden in de meterkast een 8 poort POE switch, op de slaapkamer een In-Wall. De 8 poorts boven is aangesloten op mijn In-wall data poort en de In-Wall is aangesloten op de POE van de switch beneden.

Nu heb ik boven een Synology nas deze is aangesloten op de 8 poorts switch boven (voor nu even). de camera van de voordeur is aangesloten op de POE switch beneden.

Ik heb een VLAN aangemaakt om de camera en de NAS te scheiden van mijn privenetwerk. Echter het probleem is wanneer ik mijn NAS aan een andere VLAN hang krijg ik geen ip van de DHCP server van die desbetreffende VLAN.
De netwerk camera werkt overigens prima in diezelfde vlan, ik denk zelf dat het probleem ligt aan mijn In-Wall, is er iemand die dit kan bevestigen?

[ Voor 4% gewijzigd door rikadoo op 25-11-2019 19:38 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11

Ethirty

Who...me?

Dit weekend ruzie gemaakt met een nieuw geïnstalleerde Experiabox en bijbehorende wifi punten. Monteur had geen wachtwoord achter gelaten dus aanpassen van instellingen was onmogelijk. Uiteindelijk de boel gereset maar wifi bleef ruk.

Toen de oude AC LR die was meeverhuisd aangesloten en binnen een paar minuten dekkend WiFi in het hele huis *O*

Ik mopper wel eens op hun beleid, maar op dit soort momenten vind ik ze toch goud waard. :*)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07 19:01
Ethirty schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:29:
Dit weekend ruzie gemaakt met een nieuw geïnstalleerde Experiabox en bijbehorende wifi punten. Monteur had geen wachtwoord achter gelaten dus aanpassen van instellingen was onmogelijk. Uiteindelijk de boel gereset maar wifi bleef ruk.

Toen de oude AC LR die was meeverhuisd aangesloten en binnen een paar minuten dekkend WiFi in het hele huis *O*

Ik mopper wel eens op hun beleid, maar op dit soort momenten vind ik ze toch goud waard. :*)
Haha, ik probeer dat spul van providers zoveel mogelijk te vermijden, ik zie meer problemen ermee dan dat het werkt. Dus gewoon WiFi uitzetten op de modem van de provider en een of meerdere UniFi APs gebruiken.

Recent nog een geval gezien van een XS4ALL verbinding waar ook een repeater geplaatsts was door de monteur. Ding zorgde er alleen maar voor dat de gehele internetverbinding (zowel draadloos als bekabeld) zeer instabiel werd. Netwerkkabel eruit getrokken en de gehele verbinding was gelijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
'k Heb afgelopen week ook in m'n nieuwbouw huisje de Zyxel van T-Mobile (in meterkast) vervangen door de ER-X en AC-AP Lite uit een verhuisdoos te halen. Met één goed geplaatste AP in het trappengat het hele huis WiFi dekking, van m'n max 50/50 op bg. en 1e verdieping tot 35/35 op zolder.

Naast feit dat WiFi vanuit de meterkast is gewoon beginnen met achterstand is, de Zyxel er ook uitgegooid omdat via de T-Mobile.nl site routerinstellingen (SSID/WW) kunnen aanpassen imo betekent dat er backdoor / security risk in zit. Hoe goed en klantvriendelijk ook bedoeld, dat soort ongein hou ik liever zelf in de hand.

- edit - @Jeroen_ae92 even aanhaken bij een oude converstatie van je;
mchl8 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:55:
Ik zag in deel 2 van het topic een aantal mensen die bogon filtering toepassen op WAN IN en WAN LOCAL. Ik heb de regels zelf ook eens toegepast en logging geactiveerd. Ze werden maar zelden geraakt. Nu vraag ik me af wat een goede reden zou zijn dit toch te doen, met name omdat de default actie al ‘drop’ is voor beide groepen.
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 18:25:
[...]

Dit doe je omdat je nooit vanuit je WAN interface private ip’s verwacht. Meer niet.
Ik gebruik momenteel geen enkele vorm van remote acces of VPN naar m'n thuisverbinding, anders zou ik het nut van bogon filtering ergens nog kunnen zien. Maar gezien de default actie inderdaad al 'drop' is, hoef ik in mijn situatie geen bogon regels aan m'n config toe te voegen toch?

[ Voor 47% gewijzigd door Chris.nl op 25-11-2019 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chris.nl schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:54:
'k Heb afgelopen week ook in m'n nieuwbouw huisje de Zyxel van T-Mobile (in meterkast) vervangen door de ER-X en AC-AP Lite uit een verhuisdoos te halen. Met één goed geplaatste AP in het trappengat het hele huis WiFi dekking, van m'n max 50/50 op bg. en 1e verdieping tot 35/35 op zolder.

Naast feit dat WiFi vanuit de meterkast is gewoon beginnen met achterstand is, de Zyxel er ook uitgegooid omdat via de T-Mobile.nl site routerinstellingen (SSID/WW) kunnen aanpassen imo betekent dat er backdoor / security risk in zit. Hoe goed en klantvriendelijk ook bedoeld, dat soort ongein hou ik liever zelf in de hand.

- edit - @Jeroen_ae92 even aanhaken bij een oude converstatie van je;

[...]

[...]

Ik gebruik momenteel geen enkele vorm van remote acces of VPN naar m'n thuisverbinding, anders zou ik het nut van bogon filtering ergens nog kunnen zien. Maar gezien de default actie inderdaad al 'drop' is, hoef ik in mijn situatie geen bogon regels aan m'n config toe te voegen toch?
Wikipedia: Bogon filtering
Het is meer een zekerheid extra inbouwen. Omdat de router wel enkele “vertrouwde” subnetten kent, zou het eventueel mogelijk kunnen zijn in uitzonderlijke gevallen dat door, al dan niet bewust, verkeerd geconfigureerde apparatuur wat te sniffen, aan te vallen of te misbruiken is. Dus nodig, in een ideale wereld niet natuurlijk maar het is geen extra moeite om te configureren. Dus gewoon als extra veiligheid.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:19:
[...]

Wikipedia: Bogon filtering
Het is meer een zekerheid extra inbouwen. Omdat de router wel enkele “vertrouwde” subnetten kent, zou het eventueel mogelijk kunnen zijn in uitzonderlijke gevallen dat door, al dan niet bewust, verkeerd geconfigureerde apparatuur wat te sniffen, aan te vallen of te misbruiken is. Dus nodig, in een ideale wereld niet natuurlijk maar het is geen extra moeite om te configureren. Dus gewoon als extra veiligheid.
Dank voor de snelle reactie. Betekent dit in theorie dat ik alleen de subnetten die m'n router kent/vertrouwd hoef af te schermen met een bogon? Dus 192.168.0.0/16 als bogon omdat ik subnet 192.168.1.0/24 ingesteld heb, e.d.

Ik zal het volledig bekende lijstje instellen hoor, 'k wil 't alleen daarnaast ook graag begrijpen.

- edit - Inmiddels 3 meldingen van gestopte bogons gehad, ook van een subnet wat ik zelf niet gebruik. 'k Blijf me afvragen of de default 'drop' / of alleen subnets die ik zelf gebruik als bogons niet afdoende is. Mocht dit niet het geval zijn dan is men zelfs met de korte bogon lijst niet 100% veilig, https://www.team-cymru.com/bogon-reference.html Maar goed, 't zal wel... M'n edgeroutertje draait iig als een zonnetje en 'k heb hem zo veilig mogelijk ingesteld.

[ Voor 21% gewijzigd door Chris.nl op 26-11-2019 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik zie in deze YT video (bij 6:30) toch nog iets van een json file voorbij komen in de UDM. zou het dan toch mogelijk worden om wat custom config toe te voegen?
zou wel awesome zijn eigenlijk...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ewoutw schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:44:
Reken er maar niet op, want vorig jaar was er echt HELEMAAL NIKS afgeprijsd en geloof me als ik zeg dat ik flink heb zitten zoeken! :'(
ApC_IcE schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:32:
Alsof de duivel er mee speelt.
Mijn cloudkey Gen2 gekocht in mei dit jaar en vandaag harddisk error.
Harde schijf eruit gehaald en in mijn Icy box gedaan en zo door als een pier. |:( (De harde schijf dus) dat wordt terugsturen
Balen man! :-(

Ik snap ook niet waarom er in dat gekke ding geen plek is voor 2x 2,5 inch HDD's en dan in RAID1 gewoon, zoals bij de meeste NASjes die ongeveer dezelfde prijs hebben... |:(
JPtjeeNL schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:16:
Ik ben erg benieuwd of je het aan de praat kunt krijgen! :)
Zodra ik eraan toe kom laat ik het je weten!
rikadoo schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:33:
Vraagje, ik heb boven een 8 poorts switch staan, beneden in de meterkast een 8 poort POE switch, op de slaapkamer een In-Wall. De 8 poorts boven is aangesloten op mijn In-wall data poort en de In-Wall is aangesloten op de POE van de switch beneden.

Nu heb ik boven een Synology nas deze is aangesloten op de 8 poorts switch boven (voor nu even). de camera van de voordeur is aangesloten op de POE switch beneden.

Ik heb een VLAN aangemaakt om de camera en de NAS te scheiden van mijn privenetwerk. Echter het probleem is wanneer ik mijn NAS aan een andere VLAN hang krijg ik geen ip van de DHCP server van die desbetreffende VLAN.
Maak effe een tekening voor de grap, hoewel ik de opstelling wel redelijk voor me zie blijft dat toch wel het handigst als je een vraag hebt! :)
De netwerk camera werkt overigens prima in diezelfde vlan, ik denk zelf dat het probleem ligt aan mijn In-Wall, is er iemand die dit kan bevestigen?
De In-Wall modellen hebben in aparte instellingen voor beide poorten die dus als een Managed Switch werken in feite en daar kan je inderdaad ook het een en ander wel of niet doorlaten qua VLAN's :)
Chris.nl schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:54:
Dat is gewoon via het TR-069 management protocol geregeld en is verder eigenlijk niet zo spannend! :)

Ik mag ook hopen dat de ISP's die dergelijke dingen gebruiken dat ook fatsoenlijk afgeschermd hebben...

[ Voor 11% gewijzigd door nero355 op 26-11-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Iemand die hier voor mij de Json config heeft om iptv KPN werkend te krijgen op het USG ?

En dan specifiek voor de 4P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
RobertMe schreef op zondag 24 november 2019 @ 15:56:
[...]

Nee, daarvoor zijn ze (veel) te groot. Volgens mij zijn er wel een aantal personen geweest die het AP ernaast hebben geplaatst, dus rij stopcontacten eentje smaller maken en het AP dan wat verplaatst op de muur zetten maar de CAT kabel dan wel nog via de doos laten lopen.
Met mijn GIRA contactdozen ging het net. Heb dus bijvoorbeeld twee keer 220v met daarom heen het normal gira raam en daarnaast uit het hart van het gat van het derde gat een AP IN WALL AC zitten. dit heb ik 1 keer gedaan, de andere zit achter een tv op de tv beugel, maar ga dat denk ik terugdraaien, want het ziet er zo gewoon niet uit en de stopcontacten zie je toch niet, de tv hangt ervoor.
(Gira E2 Serie heb ik als raampjes)

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
nero355 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:14:
[...]

Daar is een ander Topic voor dat heel mooi in dat roze kader is vermeld! ;)
Yes, mijn excuses....zag het weer eens net te laat de topic warning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

nero355 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:33:

Balen man! :-(

Ik snap ook niet waarom er in dat gekke ding geen plek is voor 2x 2,5 inch HDD's en dan in RAID1 gewoon, zoals bij de meeste NASjes die ongeveer dezelfde prijs hebben... |:(

[...]
En hij doet het weer!
Even in de cradle voor harddisks (usb naar SATA bak) aansluiten op windows machine, opnieuw via computer beheren en formatteren.
Vervolgens terug gedaan in de Cloudkey en hij werkt weer.
Dit kam na de laatste update dus hopen dat het daar aan lag.
Gelukkig geen inbraak tussendoor gehad want dat was dubbel balen.

Maar inderdaad 2 harddisks had wel beter geweest. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:33:

[...]

Maak effe een tekening voor de grap, hoewel ik de opstelling wel redelijk voor me zie blijft dat toch wel het handigst als je een vraag hebt! :)

[...]

De In-Wall modellen hebben in aparte instellingen voor beide poorten die dus als een Managed Switch werken in feite en daar kan je inderdaad ook het een en ander wel of niet doorlaten qua VLAN's :)
Heb even mijn skills laten gaan, wellicht is het zo wat duidelijker.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/d0zYd0n/netwerk.jpg

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 18:25
Zelf alles van Ubiquiti hier, rack switch en firewall, voor wifi had ik helaas al een Amplifi boxje, werkt opzich prima, maar zat te denken deze te vervangen met een nano-HD. Mooi voor de intergratie, echter komen ze nu met dit:

https://amplifi.com/alien

Poh... wat een specs...

De intergratie is ‘opzich’ redelijk ok, kan alle clients goed zien, echter zijn er een paar dingen die ontbreken. Nu is de vraag wat wijsheid is. Maargoed we zullen zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-09 10:00
Ik heb een probleem dat ik op mijn wireless devices geen ipv6 address krijg. (edgerouter 3 lite, unifi swithc en unifi AP) Op wired werkt het wel.

Nu zie ik staan dat dit kan liggen aan de "blocked lan to wlan" setting en als ik die uitschakel werkt het inderdaad. Maar het liefst heb ik die wel aan (misschien psychologisch, maar wordt vanuit unifi geadviseerd). Ik zag mensen die dan het macaddress van de router toevoegden in de white list maar dit biedt geen soelaas. Iemand een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xehexehex
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-08 20:34
[...]
Euh ja, dat klopt ja.

Maar allereerst een kleine schets: nieuw huis (+-2011). Slecht signaal op zowel de beneden verdieping, eerste verdieping als de 2de verdieping. Weinig UTP-aansluitingen, slechts eentje in de woonkamer. Daarnaast een 600MB verbinding van Ziggo met de normale Ziggo Router, Nextbox en WiFi Extender (via stopcontact).

Word een beetje ge van de bagger verbinding en nadat tig collegae Ubiquiti hebben aangeraden dacht ik zo slim te zijn om eerst maar eens een AC PRO aan te sluiten op de modem van Ziggo. Dit werkt m.i. toch niet helemaal soepel, althans ik heb het idee dat de verbinding zelfs slechter is dan de Ziggo modem.

Alle settings staan goed (zelfs de manual gelezen), dit draadje en andere diverse zaken bij Ziggo. Als ik de Analyzer pak dan lijkt de verbinding op zowel 2- als 5 GHz zwakker te zijn. Volgens de UniFi software is alles goed.

Afijn, voordat ik de Gateway, Key, 2 extra AC PRO en switch ga bestellen wil ik eerst weten of ik er wel goed aan doe voor mijn situatie? Mijn situatie boven is dat ik geen aansluitingen heb, de 2x extra AC PRO zullen dus als extender moeten fungeren.

Als het beneden alleen al zo slecht is, hoe zal de extender dan haar werk doen? Ik voel er weinig voor om de AC PRO namelijk op een homeplug te laten leiden, dat is volgens mij ook niet de bedoeling.

Zover mijn probleem/vraag/roep om advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11

Ethirty

Who...me?

En dan is ineens je controller offline en kom je erachter dat je SSD waar deze op stond naar de jachtvelden is.

Nou was ik toch al van plan de controller naar mijn NAS te verhuizen, maar geen tijd en zo.
Gelukkig had ik nog een backup van een paar weken terug en is alles nu weer provisorisch in de lucht..

Dus tip aan iedereen die het wel weet maar niet doet: bewaar altijd ergens een enigszins actuele backup file. :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taine0 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:13:
Als het beneden alleen al zo slecht is, hoe zal de extender dan haar werk doen?
Precies zoals je zegt: niet. Als je gewoon geen goede verbinding van benedenverdieping naar de eerste verdieping hebt dan gaat een repeater/extender ook niet werken. Immers pakt die het bestaande signaal op en stuurt dat door. Maar als er geen signaal is om op te pikken, of dat signaal is heel zwak, gaat een extra AP als repeater daar niet bij helpen.

Overigens is het ook niet zo dat Ubiquiti bekend staat om een goed bereik. Het gaat voornamelijk om stabiliteit en gemak in gebruik. En vooral dat laatste schittert Ubiquiti in. Alles lekker instellen in de controller, nieuw AP kopen, insteken, en met één druk op de knop ben je klaar. Maar uiteraard werkt dat gemak alleen als je ook meerdere APs kwijt kunt, en in jouw geval is dat dus blijkbaar niet zo. Enige wat je dan nog kunt proberen is alsnog een kabel trekken en/of het AP voor de eerste verdieping bv in het trapgat hangen. Dat scheelt al aardig in de hoeveelheid beton waar het signaal doorheen moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
Nieuwe hardware revisie voor de usw-mini met een PoE-in poort https://store.ui.com/coll...ss/products/usw-mini-beta

[ Voor 45% gewijzigd door m3gA op 27-11-2019 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSDano
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-06 12:43
slijkie schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:10:
Zelf alles van Ubiquiti hier, rack switch en firewall, voor wifi had ik helaas al een Amplifi boxje, werkt opzich prima, maar zat te denken deze te vervangen met een nano-HD. Mooi voor de intergratie, echter komen ze nu met dit:

https://amplifi.com/alien

Poh... wat een specs...

De intergratie is ‘opzich’ redelijk ok, kan alle clients goed zien, echter zijn er een paar dingen die ontbreken. Nu is de vraag wat wijsheid is. Maargoed we zullen zien :P
Inderdaad wat een specs! Heb ook zitten twijfelen maar desondanks een UDM en wat POE switches besteld gisteren. WIFI 6 zal heus ook snel naar UniFi komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:03

rally

Deyterra Consultancy

TSDano schreef op woensdag 27 november 2019 @ 07:34:
[...]

Inderdaad wat een specs! Heb ook zitten twijfelen maar desondanks een UDM en wat POE switches besteld gisteren. WIFI 6 zal heus ook snel naar UniFi komen!
Nou, aangezien er nog helemaal niets in Beta is verschenen zal dat nog wel even duren.

Persoonlijk schat ik in minimaal 6-8 maanden voor er een WiFI 6 AP op de markt is van Ubiquiti.

(En WIFI 6 spreekt toch een stuk prettiger uit dan 802.11AX :9 )

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooi dat ze soms toch nog naar de klanten luisteren :p

Ook mooi dat de early-access prijs nog steeds $29 is. Lijkt dus er op dat PoE in hem niet veel duurder hoeft te maken. Dat was natuurlijk wel een dingetje. Als deze dadelijk omdat die PoE in heeft alsnog bij wijze van €75 zou gaan kosten dan was de US-8 met PoE in + passthrough natuurlijk een stuk aantrekkelijker / deze US Flex Mini helemaal niet meer aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Link werkt niet. zou je de inhoud willen posten?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Pagina: 1 ... 72 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.