Dit is het grote BMW-topic, niet het BMW adoratie-topic. Ik vind dat kritiek best mag. Het lijkt wel alsof ik in één van de CPU of GPU topics zit.
Daarnaast geef ik ook duidelijk aan dat dit niet alleen bij BMW het geval is. Dit is iets dat al heel lang speelt in de gehele auto industrie en waar ik me als tweaker (we zitten immers op tweakers.net) aan erger. En nee, BMW is verre van het slechtste op dit vlak. Ford en Opel bijvoorbeeld zijn waarschijnlijk het ergst hierin.
Bluetooth is niets nieuws. Muziek streamen via BT ook niet. En toch zijn er tal van merken die het nog steeds niet op orde hebben - zowel auto fabrikanten als fabrikanten van ICE. Sterker nog, er zijn ook genoeg gevallen waar zelfs USB te moeilijk blijft. Neem bijvoorbeeld Alpine (niet het automerk

); vroeger toch echt wel een goed merk en nog steeds vragen ze premium prijzen. Ondanks dat zijn zelfs hun top modellen niet altijd in staat USB sticks te lezen, je hebt 50/50 kans dat het werkt. En stop je diezelfde stick in eender welke PC, laptop of bijvoorbeeld een Pioneer headunit dan werkt het allemaal vlekkeloos. Heeft niets te maken met bestandssystemen of grootte, het werkt dan simpelweg niet. Of (en dit is eigen ervaring) het werkt een maand probleemloos, waarna geen enkele stick het meer doet. Ding opsturen, krijg je bericht terug dat er "niets mis is" na een system-reset (die je zelf niet uit kunt voeren). En dan werkt het inderdaad weer een paar weken.
Ik vind dat hoogst irritant, dat je honderden of zelfs duizenden euro's uitgeeft aan een systeem dat maar half werkt. Dat zouden mijn klanten nooit accepteren, waarom zou ik dat dan wel moeten accepteren, enkel omdat BMW of Alpine grotere bedrijven zijn?
Neemt niet weg dat het bij auto's voor mij bijzaak is. Rijplezier gaat voor, daarom rijd ik ook hierin. Dat betekent echter niet dat de auto dan meteen perfect is.
Achterlichten zie je het nog makkelijker aan
Zou verder best kunnen, in elk geval qua "systeem" software (dus de BT stack). Qua navigatie weet ik dat er geen verschil tussen zit, althans qua kaarten. Wel qua POI's en dergelijke ongein.
Verder vind ik de punten die @Werelds noemt wel relevant hoor, met name op gebied van multimedia vind ik BMW soms minder bij de les dan wat je bij andere, op papier 'mindere' merken ziet en vind ik het daarnaast niet echt een pré dat je voor allerlei abonnementen apart moet betalen. Dit wil niet zeggen dat gelijk heel BMW &($&% is, maar het zijn van dat soort dingen waar je je over kunt verbazen....althans, ik wel.
Precies. In het geval van een high executive pakket ben je enkele duizenden euro's kwijt, dus dan vind ik dat je mag verwachten dat het ook allemaal lekker werkt. En in het geval van navigatie mag je voor €80 per jaar (ik negeer nu bewust even de rest van de pakketten, zoals RTTI etc) ook wel verwachten dat je kaarten behoorlijk up-to-date zijn.
Even los van gratis oplossingen (GMaps, Waze, HERE), kost TomTom's app €20 per jaar, krijgt meerdere updates per jaar en in mijn ervaring zijn ze voorts heel goed up-to-date. Dingen als rijbaanassistentie zijn ook veel frequenter, maar wellicht is dat met deze update anders. Ik zal het wel zien

De 'klacht' over de automaat snap ik echter niet, want dat lijkt me wel iets dat je echt goed overweegt voor je de auto aanschaft

Mwah, geen klacht, eerder een opmerking
Zeker goed overwogen en ik heb in tal van automaten gereden om er gevoel voor te krijgen. De 8-traps ZF bak vind ik veruit het fijnst en in nieuwere auto's (140/240) is hij nóg beter; hij lijkt dan iets beter te anticiperen, maar dat kan ook in m'n hoofd zitten. Het is meer dat ik er nog niet over uit ben of ik liever permanent automaat of handbak rijd
Op lange stukken maakt het geen reet uit en in stadsverkeer geniet een automaat echt wel de voorkeur. Het is juist alles daar tussenin waar ik soms denk "god dit gaat lekker" en soms "het zou zo lekker zijn om hier een handbak te hebben". En ik kan niet eens zeggen waar het aan ligt; het is niet een bepaald soort weg waar ik liever de ene of de andere heb. Het zal wel aan m'n stemming tijdens de rit liggen?

_Arthur schreef op zondag 2 december 2018 @ 16:58:
Ach, kennelijk is dat entertainment en die Google-meuk allemaal niet superbelangrijk; anders had je/men wel een ander merk gekozen waarbij dat er wel allemaal in zat.
Verder vind ik het dikke prima dat er geen google-meuk in zit; ik zou hem er juist voor laten staan.
Maar volgens mij is die discussie in #13 al gevoerd

Rijplezier gaat boven dit soort dingen ja.
Het gaat mij niet zozeer specifiek om "google-meuk". Het gaat er om dat de BMW meuk niet lekker werkt met Android. Vervolgens is dan wel CarPlay beschikbaar (ook voor mijn auto), maar Android Auto niet - puur omdat de hoge pief die daarover gaat zelf geen Android heeft.
Het gaat om de keuze: ik kán er nu niets aan doen, omdat je in de meeste nieuwe auto's niet veel kunt doen qua headunits, zo ook bij BMW's tegenwoordig. Dat is allemaal best, maar geef je klanten dan wel de keuze om gewoon "hun" systeem met het jouwe te laten gebruiken, in plaats van zelf de keuze voor één van de twee grootste te maken en de ander amper te ondersteunen. Qua functionaliteit en integratie zijn AA en CP vrijwel identiek, dus daar ligt het niet aan. Jij zou de auto ook niet hoeven laten staan omdat AA er in zit, want als je het niet gebruikt, merk je er niets van. AA is niets meer dan CP.
En tja, dan zou ik de "keuze" kunnen maken voor iOS, echter heb ik die keuze heel bewust níet gemaakt omdat ik iOS niet prettig in het gebruik vind. Daar hebben jij en ik juist de vrije keuze in