Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Gaat niets gebeuren. Hoogstens een vrijwillige opkoop regeling voor dieselsSpeakerfreak95 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 01:24:
Ik hoorde vandaag iets op de radio, wat mij wel deed schrikken;
https://nos.nl/artikel/23...fuitstoot-in-verkeer.html
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor de 'youngtimer BMW' rijders, waaronder ik (1998 523i)
Lijkt me een mooie manier om tot een lagere catalogusprijs (en dus bijtelling) te komenSnake schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:49:
[...]
Dus binnenkort een M135i xDrive auto met 90pk? En dan kan je de upgrade kopen?
Lijkt me gek niet? Hoe zit dat met verzekering en dergelijke?
Android of iOS? En heb je de telefoon opnieuw met de kabel verbonden gehad?Miss_80 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 07:30:
Het viel me vanochtend op dat ik geen connectie meer kan maken met de auto vanuit de connected app. Die geeft aan dat hij afgelopen vrijdag voor het laatst heeft geupdate (de connected app). KM stand, status van de auto etc klopt hiermee dus niet, maar kan hem ook niet meer op afstand laten starten met ventileren bijvoorbeeld. Luxe problemen, I know, maar toch.
Hebben hier meer mensen last van?
Ik zie geen mogelijkheid in de app om te refreshen.
Voor nu heb ik de auto uit de app gegooid en ga ik hem straks opnieuw toevoegen. Kijken of dat helpt maar irritant is het wel. Gisteren knalde ook al de spotify app eruit terwijl die aan het spelen was en moest ik opnieuw aanmelden terwijl dat alleen kan tijdens stilstand. Dat hele BMW connected lijkt nog niet heel erg stabiel
Zat nog wat lucht in het koelsysteem waardoor ik de laatste tijd soms een melding kreeg over een lage koelvloeistofstand, en er schijnt een terugroepactie te zijn voor de koelwaterpomp + pully dus die willen ze ook gaan vervangen. Had ik nog niet eerder van gehoord. Andere B58 eigenaren die hetzelfde hebben?
[ Voor 63% gewijzigd door fsfikke op 12-11-2019 12:08 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Hey, dat herken ik inderdaad. Krijg regelmatig de melding dat ik koelvloeistof bij moet vullen, maar er kan telkens amper wat bij in.fsfikke schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:54:
Werkt hier gewoon nog. Kon mooi bijhouden hoe ze bij de garage bezig waren met de eerste beurt van de M240i
Zat nog wat lucht in het koelsysteem waardoor ik de laatste tijd soms een melding kreeg over een lage koelvloeistofstand, en er schijnt een terugroepactie te zijn voor de koelwaterpomp + pully dus die willen ze ook gaan vervangen. Had ik nog niet eerder van gehoord. Andere B58 eigenaren die hetzelfde hebben?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Reden dat ik het vraag is omdat de app in elk geval in mijn situatie (F20 uit 2014, iDrive 4 en Android) eerst een keer moet synchroniseren via de kabel voordat het werkt. Wellicht dat het dus genoeg is om gewoon even een keer met de kabel te verbinden en de app te openenMiss_80 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:12:
IOS en nee ik verbind de telefoon nooit met de kabel. Zou ook een beetje vreemd zijn als ik de telefoon eerst met de kabel moet verbinden om de auto op afstand alvast te laten starten met ventileren of om te bekjiken wat de status is van de ramen en deuren.
Voor nu heb ik de auto uit de app gegooid en ga ik hem straks opnieuw toevoegen. Kijken of dat helpt maar irritant is het wel. Gisteren knalde ook al de spotify app eruit terwijl die aan het spelen was en moest ik opnieuw aanmelden terwijl dat alleen kan tijdens stilstand. Dat hele BMW connected lijkt nog niet heel erg stabiel

Sinds gisteravond is de cabrio voor 3 jaar geschorst, verzekering is stop gezet en ben ik begonnen met de eerste demontage van het dashboard.
Nu alleen nog de onderste platen en trim rond het raam eruit omdat ik mijn dashcam eruit wou hebben. Komende tijd zal alles langzaam maar zeker uit het interieur gaan verdwijnen en zodra het weer warmer wordt, gaan ook de deurpanelen eraf. Die laat ik nu nog zitten, want mijn ervaring is dat met de huidige temperatuur het risico op gebroken plastic te groot is. Alles wat er nu los gehaald wordt, zit geschroefd of metalen clips vast.
De komende jaren zal de cabrio niet meer op eigen kracht op de weg komen.
Maar de eerst volgende klus wordt nu ruimte in huis maken om alle delen veilig op te kunnen slaan, want in de auto lijkt het niet zoveel ruimte te kosten, maar buiten de auto lijken de onderdelen ineens minimaal 2 keer zo groot

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Nieuwprijs van de 40i auto’s, zeker bij de kleinere auto’s (3 serie) is veel te hoog geworden. Een M340i is zo’n €20.000 duurder dan een 330i in Nederland. Het is qua basis toch een daily driver en de 258pk/400Nm van de 330i voldoen wat dat betreft wel natuurlijk.Beam87 schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:00:
[...]
Voor de 3,4 of 5 Serie misschien wel, maar voor de 1 Serie (118i, F20) is de driepitter meer dan voldoende hoor...voor in het dagelijkse Nederlandse verkeer.
T.a.v. die zes-in-lijn....uiteraard het beste, maar als je realistisch bent is het ook wel tikje overdaad...zeker hier in Nederland. Je ziet trouwens ook nog amper 40i’s rijden hier, want denk dat ze veelal niet meer te leasen zijn
Natuurlijk had ik graag een (G21) M340i gehad, en de aanschaf opzich had ik nog best willen doen… alleen bijtelling betalen over een auto met een nieuwwaarde van ~€100k is niet grappig meer.
Had in het connectedrive systeem van mijn G21 al gezien dat ik upgrades kan doen (grootlichtassistent o.a.) met achteraf betaling. Ben vooral benieuwd wat onze belastingdienst hiervan gaat vinden, want de (r)overheid vang geen bijtelling over dit stukje!Snake schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:49:
[...]
Dus binnenkort een M135i xDrive auto met 90pk? En dan kan je de upgrade kopen?
Lijkt me gek niet? Hoe zit dat met verzekering en dergelijke?
Als ze de “pro” driving functie op deze manier aanbieden zou ik het overwegen….
[ Voor 29% gewijzigd door Tortelli op 12-11-2019 15:32 ]
Is bij de Tesla niet anders en volgens mij de reden dat veel eigenaren hem kalig kopen en met software zelf upgraden.Tortelli schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:24:
Had in het connectedrive systeem van mijn G21 al gezien dat ik upgrades kan doen (grootlichtassistent o.a.) met achteraf betaling. Ben vooral benieuwd wat onze belastingdienst hiervan gaat vinden, want de (r)overheid vang geen bijtelling over dit stukje!
Als ze de “pro” driving functie op deze manier aanbieden zou ik het overwegen….
Als je met "pro driving" de assistent bedoelt, daarvoor moet je ook bepaalde hardware aan boord hebben die niet standaard is AFAIK.
[ Voor 10% gewijzigd door Eagle Creek op 12-11-2019 16:35 ]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Ha, dus de truk wordt:Eagle Creek schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:34:
[...]
Is bij de Tesla niet anders en volgens mij de reden dat veel eigenaren hem kalig kopen en met software zelf upgraden.
Als je met "pro driving" de assistent bedoelt, daarvoor moet je ook bepaalde hardware aan boord hebben die niet standaard is AFAIK.
Zo kaal mogelijk kopen, maar toch alles aanvinken zodat je de juiste hardware hebt.
En de rest later aankopen!
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Heeft iemand een link naar een snelle uitleg van de stikstofproblematiek in NL?Speakerfreak95 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 01:24:
Ik hoorde vandaag iets op de radio, wat mij wel deed schrikken;
https://nos.nl/artikel/23...fuitstoot-in-verkeer.html
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor de 'youngtimer BMW' rijders, waaronder ik (1998 523i)
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Fair punt. Het verwijderen van de auto in de app heeft in ieder geval niet geholpen. Moet alleen dan een koppelstukje kopen voor de ingang in de armsteun.Werelds schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:21:
[...]
Reden dat ik het vraag is omdat de app in elk geval in mijn situatie (F20 uit 2014, iDrive 4 en Android) eerst een keer moet synchroniseren via de kabel voordat het werkt. Wellicht dat het dus genoeg is om gewoon even een keer met de kabel te verbinden en de app te openen
Het wordt inderdaad groter gebracht dan het in werkelijkheid is. Ik erger mij er alleen wel aan dat de hele stikstofproblematiek bij auto's voor 99% bij diesels ligt, een benzine-auto stoot nauwelijks NOx uit.418O2 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 07:54:
[...]
Gaat niets gebeuren. Hoogstens een vrijwillige opkoop regeling voor diesels
Maar het zal wel in gaan houden dat voor dagelijks gebruik de auto's van 15 jaar of ouder meer ontmoedigd zal gaan worden.
https://www.nu.nl/dvn2/59...het-stikstofprobleem.htmlSnake schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:56:
[...]
Heeft iemand een link naar een snelle uitleg van de stikstofproblematiek in NL?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Omdat ik toch benieuwd ben naar het doodgegooide item "welke motorolie?" vroeg ik me af, of hier nog N54/N55/B58 bezitters zijn, en zo ja, welk motorolie jullie gebruiken? Ik lees qua viscositeit dat een 5W40 sowieso aan te raden is, vanwege de dikkere viscositeit op temperatuur (waarbij de olie in de N55 een bedrijfstemperatuur heeft van 120℃).
Zijn er daarnaast members actief die met de ZF GA8HP45 een oliespoeling (dus niet enkel een vervanging) hebben laten doen bij ZF in Delfgauw? Zo ja, wat is jullie algemene ervaring?

Zelf goede ervaring met de olie van Kroon, en Castrol.Sqorpius schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:52:
Na een hele lange tijd met verschillende F20's en een F32 420D te hebben gereden, toch "nu het nog kan" de overstap gemaakt naar een F36 435i RWD van 09/2014. Relatief schaars, vanwege het ontbreken van xDrive.
Omdat ik toch benieuwd ben naar het doodgegooide item "welke motorolie?" vroeg ik me af, of hier nog N54/N55/B58 bezitters zijn, en zo ja, welk motorolie jullie gebruiken? Ik lees qua viscositeit dat een 5W40 sowieso aan te raden is, vanwege de dikkere viscositeit op temperatuur (waarbij de olie in de N55 een bedrijfstemperatuur heeft van 120℃).
Zijn er daarnaast members actief die met de ZF GA8HP45 een oliespoeling (dus niet enkel een vervanging) hebben laten doen bij ZF in Delfgauw? Zo ja, wat is jullie algemene ervaring?
[Afbeelding]
435i met MPPK/MPE/Wagner Evo 2 intercooler
Let wel op; Op Autodoc wordt een andere Castrol verkocht dan we hier in de automaterialen zaak hebben.
Verder wat betreft ZF in Delfgauw, die hebben ooit een boterzachte 5HP24 (E39 540i) van een kennis compleet verpest, hoe? Geen idee, maar na de spoeling was hij defect, wel netjes met korting een revisiebak gekregen.
Voor jouw auto is de kans aanzienlijk kleiner want het betreft een veel modernere automaatbaak.
Gooi er in wat in het boekje staat. Als je alleen korte stukjes rijdt wat dunner misschien, dat is het wel.Sqorpius schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:52:
Na een hele lange tijd met verschillende F20's en een F32 420D te hebben gereden, toch "nu het nog kan" de overstap gemaakt naar een F36 435i RWD van 09/2014. Relatief schaars, vanwege het ontbreken van xDrive.
<Zinloze tekst hier>
Van de wk kwam ik er achter dat het issue niet alleen op de app was maar ook in de webportal. Heb daarom net contact opgenomen met de klantenservice van BMW. Ontzettend goed geholpen en het issue is meteen verholpenWerelds schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:21:
[...]
Reden dat ik het vraag is omdat de app in elk geval in mijn situatie (F20 uit 2014, iDrive 4 en Android) eerst een keer moet synchroniseren via de kabel voordat het werkt. Wellicht dat het dus genoeg is om gewoon even een keer met de kabel te verbinden en de app te openen

- Ik moest in de webportal mijn veiligheidsvraag bepalen en voorzien van het antwoord. Dit had ik nooit gedaan volgens mij en die hebben een aantal van de connected services nodig.
- In de auto -> apps laten updaten
- In de auto -> reset laten uitvoeren door de volumeknop 30 sec in te drukken (totdat het scherm zwart wordt).
Ik moest het tot morgen de tijd geven, maar net gecheckt in de app en de status, km stand etc is allemaal bijgewerkt.
Ah mooiMiss_80 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:59:
[...]
Van de wk kwam ik er achter dat het issue niet alleen op de app was maar ook in de webportal. Heb daarom net contact opgenomen met de klantenservice van BMW. Ontzettend goed geholpen en het issue is meteen verholpen![]()
- Ik moest in de webportal mijn veiligheidsvraag bepalen en voorzien van het antwoord. Dit had ik nooit gedaan volgens mij en die hebben een aantal van de connected services nodig.
- In de auto -> apps laten updaten
- In de auto -> reset laten uitvoeren door de volumeknop 30 sec in te drukken (totdat het scherm zwart wordt).
Ik moest het tot morgen de tijd geven, maar net gecheckt in de app en de status, km stand etc is allemaal bijgewerkt.
UP voor de klantenservice
Wel een beetje jammer dat je daar dan geen foutmelding op krijgt.
@sig69 Boekje zegt 5W30, dealers spreken zich erg tegen. Ik hoor 0W30, 5W30 en 5W40. Inmiddels gekozen voor MOTUL 8100 X-CLEAN 5W40. Motor loopt daadwerkelijk een stuk stiller in vergelijking met de Castrol 5W30 die erin zat.
@GforceNL Klopt! De pre-LCI achterlichten zijn in principe niet verkeerd, behalve die o-zo lelijke oranje halogeen knipperlichten. Dat past totaal niet bij het bouwjaar. In de eerste instantie simpelweg oranje LED's geplaatst, maar je blijft die "eierdooier" in je achterlicht houden. Daarna maar de LCI achterlichten geplaatst. Die zijn volledig LED uitgevoerd.
@Speakerfreak95 Thanks! Daar was ik me ook van bewust. Dat had te maken met "Volsynthetisch vs. 100% synthetisch" toch? In NL zijn ze niet verplicht dan daadwerkelijk 100% synthetische olie te verkopen. In Duitsland is dat wel het geval, en zelfs verplicht.
[ Voor 16% gewijzigd door Sqorpius op 14-11-2019 13:41 ]
heel gaaf om te doen! een jaar geleden mijn e36 ingeruild op een e92 maar mis de auto nog steeds. als ik de handigheid en ruimte had gehad, had ik hm gehouden!deepbass909 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:24:
Het project is definitief van start gegaan:
[Afbeelding]
Sinds gisteravond is de cabrio voor 3 jaar geschorst, verzekering is stop gezet en ben ik begonnen met de eerste demontage van het dashboard.
Nu alleen nog de onderste platen en trim rond het raam eruit omdat ik mijn dashcam eruit wou hebben. Komende tijd zal alles langzaam maar zeker uit het interieur gaan verdwijnen en zodra het weer warmer wordt, gaan ook de deurpanelen eraf. Die laat ik nu nog zitten, want mijn ervaring is dat met de huidige temperatuur het risico op gebroken plastic te groot is. Alles wat er nu los gehaald wordt, zit geschroefd of metalen clips vast.
De komende jaren zal de cabrio niet meer op eigen kracht op de weg komen.
Maar de eerst volgende klus wordt nu ruimte in huis maken om alle delen veilig op te kunnen slaan, want in de auto lijkt het niet zoveel ruimte te kosten, maar buiten de auto lijken de onderdelen ineens minimaal 2 keer zo groot
Dan moet er al haast een (beginnend) defect in gezeten hebben. Het kan prima dat door onderhoud juist iets kapot gaat zonder dat er iets fout is gedaan.Speakerfreak95 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:25:
[...]
Zelf goede ervaring met de olie van Kroon, en Castrol.
Let wel op; Op Autodoc wordt een andere Castrol verkocht dan we hier in de automaterialen zaak hebben.
Verder wat betreft ZF in Delfgauw, die hebben ooit een boterzachte 5HP24 (E39 540i) van een kennis compleet verpest, hoe? Geen idee, maar na de spoeling was hij defect, wel netjes met korting een revisiebak gekregen.
Voor jouw auto is de kans aanzienlijk kleiner want het betreft een veel modernere automaatbaak.
Als er één bedrijf is dat weet wat ze doen bij een flush, is het ZF in Delfgauw wel.
Ik ga hem de komende jaren ook echt wel missen wat betreft het rijden. Mijn huidige daily rijdt prima en in veel opzichten ontspannender, maar het kan totaal niet tippen het rijplezier dat een E36 brengt.sjaak81 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:21:
[...]
heel gaaf om te doen! een jaar geleden mijn e36 ingeruild op een e92 maar mis de auto nog steeds. als ik de handigheid en ruimte had gehad, had ik hm gehouden!
Zodra mijn blog in de lucht is (ik ben op het moment bezig hem op te zetten), komt hier nog wel een linkje er naar toe.
Als de bak intern al bij elkaar wordt gehouden door slugde dan kan hij inderdaad snel kapot lopen na het spoelen. Vaak zie je bij automaten die lang niet gespoeld/ververst (150k km+) dat ze adviseren om hem niet te spoelen en alleen te verversen.deepbass909 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:36:
[...]
Dan moet er al haast een (beginnend) defect in gezeten hebben. Het kan prima dat door onderhoud juist iets kapot gaat zonder dat er iets fout is gedaan.
Als er één bedrijf is dat weet wat ze doen bij een flush, is het ZF in Delfgauw wel.
En als je de bak laat verversen dan is het wel aan te raden om dit bij ZF te doen (ten slotte de fabrikant). Ik hoor eigenlijk altijd positieve geluiden over ZF op verschillende fora.
Kort samengevat (nou ja, kort...), want veel is afhankelijk van wat ik tegen ga komen, ga ik dit doen:RR46 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:18:
@deepbass909 Flink project! Wil je misschien ook toelichten wat je exact allemaal van plan bent (of heb ik hier overheen gelezen elders in het topic...)
Fase 1 (demontage en voorbereiding restauratie):
- Volledig strippen van het interieur
- Uitbouwen motor, transmissie en aandrijflijn
- Demonteren alle trim, rubbers, bumpers
- Chassis (inclusief bumpers) naar een restaurateur brengen voor roestherstel (krikpunten, wielkastranden achter, kofferbakrand) en spuiten
- Bekleding en schuim van de zitting van de bestuurdersstoel vervangen (is versleten)
- Sensormat airbag bijrijdersstoel vervangen
- Zitting bank herstellen/vervangen
- Deurpanelen herstellen
- Tapijt diep reinigen
- Motor reviseren (nieuwe ketting, klepseals, indien nodig keerringen, pakkingen, drijfstanglagers, zuigerveren en kleppen vervangen)
- Vanos-revisie
- Koppeling, inclusief vliegwiel vervangen
- Keerringen uitgaande assen diff vervangen
- Aandrijfassen reviseren (nieuwe hoezen)
- Revisie stuurhuis
- Nieuwe harde remleidingen
- Isolatie motorruimte vernieuwen
- Bedrading stuurwielbediening integreren in de bestaande kabelboom
- Volledige revisie achterwielophanging (nieuwe rubbers, subframe en draagarmen poedercoaten)
- Nieuwe softtop
- Nieuwe voorruit
- Nieuwe deur- en raamrubbers
Een volledige revisie is het technisch gezien niet, maar het zal niet veel schelen.
Oorspronkelijk was het plan om de motor sowieso helemaal uit elkaar te halen, maar daar ben ik over gaan twijfelen na de rollenbanktest, die bijzonder positief uitpakte (184pk gemeten, opgaaf is 170pk)
Sowieso zal ik per onderdeel kijken of het vervangen moet worden of niet. Zo zijn de remklauwen, schijven en remslangen 1,5 jaar geleden nog volledig vernieuwd. Dat zal dus niet vervangen worden. Maar de koppeling is, voor zover ik na heb kunnen gaan, nog steeds de originele, nu 420.000km oude koppeling. Ik weet dat het vliegwiel sowieso versleten is (hij bokt met een slippende koppeling).
Mijn streven is dat na het project de auto's in een staat is vergelijkbaar met een auto die < 100.000km heeft gereden. Niet perfect (want dan zou ik er niet meer mee durven rijden), maar goed genoeg om minimaal weer 20 jaar vooruit te kunnen.
Gaafdeepbass909 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:39:
[...]
Kort samengevat (nou ja, kort...), want veel is afhankelijk van wat ik tegen ga komen, ga ik dit doen:
Fase 1 (demontage en voorbereiding restauratie):Fase 2 (chassis staat bij de restaurateur):
- Volledig strippen van het interieur
- Uitbouwen motor, transmissie en aandrijflijn
- Demonteren alle trim, rubbers, bumpers
- Chassis (inclusief bumpers) naar een restaurateur brengen voor roestherstel (krikpunten, wielkastranden achter, kofferbakrand) en spuiten
Fase 3 (opbouw chassis, restauratie onderstel):
- Bekleding en schuim van de zitting van de bestuurdersstoel vervangen (is versleten)
- Sensormat airbag bijrijdersstoel vervangen
- Zitting bank herstellen/vervangen
- Deurpanelen herstellen
- Tapijt diep reinigen
- Motor reviseren (nieuwe ketting, klepseals, indien nodig keerringen, pakkingen, drijfstanglagers, zuigerveren en kleppen vervangen)
- Vanos-revisie
- Koppeling, inclusief vliegwiel vervangen
- Keerringen uitgaande assen diff vervangen
- Aandrijfassen reviseren (nieuwe hoezen)
- Revisie stuurhuis
Per fase reken ik een jaar. Fase 2 zal vooral werken aan onderdelen zijn die in fase 1 gemonteerd zijn en niet nodig waren voor een rollend chassis (vandaar dat bijv. het onderstel in fase 3 valt). Uiteindelijk hoop ik dit in 3 jaar tijd af te kunnen ronden, maar zeker fase 3 kan meer tijd gaan kosten.
- Nieuwe harde remleidingen
- Isolatie motorruimte vernieuwen
- Bedrading stuurwielbediening integreren in de bestaande kabelboom
- Volledige revisie achterwielophanging (nieuwe rubbers, subframe en draagarmen poedercoaten)
- Nieuwe softtop
- Nieuwe voorruit
- Nieuwe deur- en raamrubbers
Een volledige revisie is het technisch gezien niet, maar het zal niet veel schelen.
Oorspronkelijk was het plan om de motor sowieso helemaal uit elkaar te halen, maar daar ben ik over gaan twijfelen na de rollenbanktest, die bijzonder positief uitpakte (184pk gemeten, opgaaf is 170pk)
Sowieso zal ik per onderdeel kijken of het vervangen moet worden of niet. Zo zijn de remklauwen, schijven en remslangen 1,5 jaar geleden nog volledig vernieuwd. Dat zal dus niet vervangen worden. Maar de koppeling is, voor zover ik na heb kunnen gaan, nog steeds de originele, nu 420.000km oude koppeling. Ik weet dat het vliegwiel sowieso versleten is (hij bokt met een slippende koppeling).
Mijn streven is dat na het project de auto's in een staat is vergelijkbaar met een auto die < 100.000km heeft gereden. Niet perfect (want dan zou ik er niet meer mee durven rijden), maar goed genoeg om minimaal weer 20 jaar vooruit te kunnen.
Mocht je nog een onderdeeltje zoeken voor de E36, wij hebben op de zaak, voor een leuke prijs vele onderdelen op voorraad, met omruilgarantie meestal ooknog
Wat betreft de automaat, durf ik niet te zeggen, de kennis in kwestie spreek ik niet heel vaak meer.
Ikzelf heb mijn bak geheel gedemonteerd en gereinigd een tijdje terug, daarbij de solenoids vervangen, seals en de elektraplaat vervangen. (ding wat je brein met de connector verbindt)
Echter gaat er op mijn 5 weer een handbak, nu we een andere 523i getuned hebben met een handbak, weet ik wat de potentie is van de motor
Wat je vliegwiel betreft, deze kan je laten reviseren bij Vekoma, topkwaliteit
Dualmassa vliegwielen kan je in principe niet laten reviseren of het wordt in ieder geval sterk afgeraden. Een nieuw vliegwiel is ook op zich niet zo heel duur (€380 voor een Luk) en wel typisch zo'n onderdeel dat ik graag in topconditie heb.
Qua onderdelen zal veel gewoon via de dealer of reguliere kanalen komen, het meeste is nog gewoon goed in de handel verkrijgbaar en als ik iets vervang doe ik dat bij voorkeur met nieuwe delen.
Grootste uitdaging gaat overigens de bekleding van de bestuurdersstoel en achterbank worden, die lijken niet meer nieuw leverbaar te zijn, maar moeten wel vervangen worden (bestuurdersstoel sowieso). Daarnaast is het schuim voor de zitting niet meer nieuw leverbaar... Dus dat wordt daarvoor op zoeken naar een stoffeerder...
Cools al eens geraadpleegd? Doen veel restauratie en met name ook het verbeteren van stoelen.deepbass909 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:14:
Grootste uitdaging gaat overigens de bekleding van de bestuurdersstoel en achterbank worden, die lijken niet meer nieuw leverbaar te zijn, maar moeten wel vervangen worden (bestuurdersstoel sowieso). Daarnaast is het schuim voor de zitting niet meer nieuw leverbaar... Dus dat wordt daarvoor op zoeken naar een stoffeerder...
Zoals je zelf ook al zegt, vrijwel alles is nog gewoon beschikbaar OEM (kent natuurlijk soms zijn prijs, maar goed). Gok dat je al wat lijsten met SNR’s gemaakt hebt?🙈 Welk blok heb je erin liggen eigenlijk? M..?
Schroom niet om af en toe wat updates te plaatsen hier ;-)
Nog niet, om eerlijk te zijn ging er tot vandaag nog vanuit dat de bekleding nog leverbaar was, maar blijkbaar is dat sinds een tijdje niet meer zo.
Het is ook nog niet iets wat de hoogste prioriteit heeft, de bekleding kan immers nog gedaan worden als de rest al helemaal klaar is.
@RR46
SNR's? Bedoel je serienummers? Het streven is in ieder geval om alles met een serienummer bij de auto te houden, dus bijv. het stuurhuis lekt op het moment hydrauliekvloeistof, die wordt gereviseerd (is gelukkig een kant en klare set voor).
Het is een M52B25-blok, maar dan wel de Amerikaanse uitvoering, dus een gietijzeren blok in plaats van aluminium, vanwege het Nikasil-probleem dat in de jaren 90 speelde. Dat is ook één van de redenen dat ik zoveel tijd en moeite erin ga steken, voor Europa is het een technisch afwijkende auto.
Updates zullen ook zeker volgen, ik ben nu vooral nog even met de logistiek bezig, dus bijv. zorgen dat alles veilig en beschermd opgeslagen kan worden, ik genoeg sealbags heb voor de verschillende schroeven (klinkt als een kleinigheid, maar is het zeker niet) en ik apparatuur heb voor filmen en foto's.
Ik rij momenteel frequent in de F31 330d van mijn ouders, die wel het M Sport-stuurwiel hebben, en ik begin wel steeds meer te denken aan een retrofit van het M Sport-stuurwiel. Daarnaast zitten in veel karretjes, zoals bijvoorbeeld de Adam van de vrouw ook een stuurwiel dat beduidend zachter aanvoelt.
Ik vind de nieuwprijzen van het M-stuur echter nogal stevig en op internet staan veelal afgeragde/glimmende exemplaren.....die hoef ik niet.
Weet één van jullie wellicht een adres waar je tegen een mooi prijsje een M-Sport stuurwiel (nieuw of gebruikt, maar niet glimmend) kan halen?
[ Voor 12% gewijzigd door Beam87 op 16-11-2019 13:23 ]
Ze worden massaal gejat dus op Marktplaats weet je waar je waarschijnlijk aan meewerkt. Bij Leebmann24 krijg je meestal wel een goede korting, misschien is dat een optie. Of op eBay kan je uit China een aantal als nieuwe (waarschijnlijk namaak) krijgen. Of je koopt een afgeragte en laat er nieuw leer op leggenBeam87 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:22:
Ik heb in mijn F20 LCI uit 2017 een normaal stuurwiel zitten (BMW noemt het zelf het 'sportstuurwiel' volgens mij). Dit is dat relatief harde stuurwiel. Toen ik mijn auto moest bestellen was er een productie-issue met het M Sport-stuurwiel, waardoor dat stuur niet gemonteerd kon worden (hiervoor ben ik financieel gecompenseerd).
Ik rij momenteel frequent in de F31 330d van mijn ouders, die wel het M Sport-stuurwiel hebben, en ik begin wel steeds meer te denken aan een retrofit van het M Sport-stuurwiel. Daarnaast zitten in veel karretjes, zoals bijvoorbeeld de Adam van de vrouw ook een stuurwiel dat beduidend zachter aanvoelt.
Ik vind de nieuwprijzen van het M-stuur echter nogal stevig en op internet staan veelal afgeragde/glimmende exemplaren.....die hoef ik niet.
Weet één van jullie wellicht een adres waar je tegen een mooi prijsje een M-Sport stuurwiel (nieuw of gebruikt, maar niet glimmend) kan halen?
[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 16-11-2019 13:48 ]
Exact dit. Ik had dit M stuur in de F21 118i en in mijn F20 M140i (2017). Die 140i stond altijd binnen, maar de 118 destijds niet. 3x keer ingebroken vanwege het stuur. Ik woon dan wel centrum Amsterdam.fsfikke schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:42:
[...]
Ze worden massaal gejat dus op Marktplaats weet je waar je waarschijnlijk aan meewerkt. Bij Leebmann24 krijg je meestal wel een goede korting, misschien is dat een optie. Of op eBay kan je uit China een aantal als nieuwe (waarschijnlijk namaak) krijgen. Of je koopt een afgeragte en laat er nieuw leer op leggen
Zelf ga ik naast het hebben van mijn F90 M5 Comp, een 2e BMW kopen die ik zakelijk zal rijden. Een 2013-2016 F31 320i o.i.d. Aangezien deze altijd buiten zal staan, geen M stuur.
Is dit plug and play? Overweeg een 2e BMW aan te schaffen en de LCI kwam in 04-2015. Maar ik heb liever een 2013-2014 model en bespaar 5-6k. Voor mij puur een zakelijke dagelijkse auto (F90 M5 staat in de garage).Sqorpius schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:37:
@GforceNL Klopt! De pre-LCI achterlichten zijn in principe niet verkeerd, behalve die o-zo lelijke oranje halogeen knipperlichten. Dat past totaal niet bij het bouwjaar. In de eerste instantie simpelweg oranje LED's geplaatst, maar je blijft die "eierdooier" in je achterlicht houden. Daarna maar de LCI achterlichten geplaatst. Die zijn volledig LED uitgevoerd.
Maar, de LCI achterlichten zijn zoveel mooier en maken de auto zoveel frisser. Dus ben heel benieuwd of het makkelijk te doen is.
Dank je! Ik ga daar eens een kijkje nemen.fsfikke schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:42:
[...]
Ze worden massaal gejat dus op Marktplaats weet je waar je waarschijnlijk aan meewerkt. Bij Leebmann24 krijg je meestal wel een goede korting, misschien is dat een optie. Of op eBay kan je uit China een aantal als nieuwe (waarschijnlijk namaak) krijgen. Of je koopt een afgeragte en laat er nieuw leer op leggen
Dat ze happig zijn op die airbags/sturen is mijn inderdaad bekend. Ik woon gelukkig nog wel in landelijk gebied en voor werk parkeer ik vrijwel altijd in een parkeergarage. Risico blijft echter altijd inderdaad.Idutchman schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:25:
[...]
Exact dit. Ik had dit M stuur in de F21 118i en in mijn F20 M140i (2017). Die 140i stond altijd binnen, maar de 118 destijds niet. 3x keer ingebroken vanwege het stuur. Ik woon dan wel centrum Amsterdam.
Zelf ga ik naast het hebben van mijn F90 M5 Comp, een 2e BMW kopen die ik zakelijk zal rijden. Een 2013-2016 F31 320i o.i.d. Aangezien deze altijd buiten zal staan, geen M stuur.
De LCI kwam voor de F32/F36 (4-serie) pas in 2017. Voor de 3-serie (F30/F31) kwam deze wel in 2015. Hoe dan ook, de lampen zijn niet plug&play. Er moeten twee kabels getrokken worden vanuit de kofferklep naar de REM module. Daarnaast moet de REM nog passend gecodeerd worden om de koud/warm-bewaking uit te schakelen voor LED lampen in de LCI lichten. De lampen an sich passen wel "plug&play".Idutchman schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:27:
[...]
Is dit plug and play? Overweeg een 2e BMW aan te schaffen en de LCI kwam in 04-2015. Maar ik heb liever een 2013-2014 model en bespaar 5-6k. Voor mij puur een zakelijke dagelijkse auto (F90 M5 staat in de garage).
Maar, de LCI achterlichten zijn zoveel mooier en maken de auto zoveel frisser. Dus ben heel benieuwd of het makkelijk te doen is.
<Zinloze tekst hier>
De achterlichten? Nee iets goedkoper. Ik heb 790,- EUR bij BMW betaald voor de achterlichten, en 110,- EUR voor de complete kabelboom achter. (Bizar karwei om die bij een Gran Coupé) te vervangen trouwens. Coupé en Cabrio een stuk eenvoudiger vanwege de andere kofferklepconstructie.
Ja, incl coderen en plaatsen heb ik het over. Het kan 100 euro meer of minder zijn. Maar 1000 euro is een goede richtlijn.Sqorpius schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:50:
[...]
De achterlichten? Nee iets goedkoper. Ik heb 790,- EUR bij BMW betaald voor de achterlichten, en 110,- EUR voor de complete kabelboom achter. (Bizar karwei om die bij een Gran Coupé) te vervangen trouwens. Coupé en Cabrio een stuk eenvoudiger vanwege de andere kofferklepconstructie.
Specifieke eisen:
Type E39 station
Automaat
Leer
Benzine
Budget max 3500,- (kom ik later op terug, want hier zit natuurlijk een gevaar)
Dit zijn echt eisen. Alleen; welk type kent specifieke voor- en/of nadelen?
Kunnen jullie adviseren voor welk blok ik het beste kan gaan? 520i, 525i, 530i? 540i laat ik gaan met het budget dat ik het (bang dat ik een rampenbak koop).
Ik realiseer me dat mijn budget een risico met zich meebrengt. Ik kom in een range auto's terecht met hoge km-standen, dus onderhoud is alles!
[ Voor 12% gewijzigd door Trafico op 19-11-2019 15:23 ]
Ik kan mijn 535i alleen aanraden als je zakelijk rijdt. Verbruik is wel fors. Ik denk dat je met een 525i of 528i wel goed zit. Facelift krijg je niet voor dat geld denk ik.
Soms wel handig de auto ff te starten en een poosje te laten lopen voordat je wegrij (sneeuw etc).... maar dat toeteren is niet handig als je sochtends zeer vroeg ben.
(er woont overigens niemand naast mij verder, dus niemand zal er direct last van hebben... allen het getoeter horen de buren ongetwijfeld
Gewoon de auto niet op slot doenTortelli schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:13:
Als je een recente BMW / Mini opslot doe met een lopende motor toetert hij 2x. Iemand enig idee of je dit eruit kunt programmeren?
Soms wel handig de auto ff te starten en een poosje te laten lopen voordat je wegrij (sneeuw etc).... maar dat toeteren is niet handig als je sochtends zeer vroeg ben.
(er woont overigens niemand naast mij verder, dus niemand zal er direct last van hebben... allen het getoeter horen de buren ongetwijfeld).
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
De auto aanzetten om op te warmen slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ga gewoon rijden, koop een standkachel, garage, of gewoon een 6 cilinder zodat ie snel warm isTortelli schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:13:
Als je een recente BMW / Mini opslot doe met een lopende motor toetert hij 2x. Iemand enig idee of je dit eruit kunt programmeren?
(er woont overigens niemand naast mij verder, dus niemand zal er direct last van hebben... allen het getoeter horen de buren ongetwijfeld).
Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter
Zo snel wordt een 6 cilinder anders niet warm hoor, je moet eerst even rond de 15 liter aan vloeistoffen opwarmen..fsfikke schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:16:
[...]
of gewoon een 6 cilinder zodat ie snel warm is
Zoals hierboven ook genoemd, dit is inderdaad te programmeren. Met bimmercode is het eenvoudig, anders met e-sys.. Wellicht wil je dealer dit wel voor je doen. Bij vrienden van mij passen ze ook wel eens wat zaken aan op verzoek.Tortelli schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:13:
Ik heb zelf een week of twee terug een OBD adapter en Bimmercode aangeschaft. Was na een uurtje wel uitgespeeld... Maar het is leuk om alle opties langs te lopen.. In verhouding kost dit ook weinig. Bij een paar vrienden ook wat zaken aangepast.
Ik heb bijvoorbeeld achterlichten ingeschakeld bij DRL, achterklep sluiten met afstandsbediening zonder ingedrukt te houden, snelheid digitaal in instrumentencluster, startstop standaard uit bij start en nog wel een paar zaken... Kan het aanraden.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Aantal opties bij de G20/G21 leken toen nog wat beperkt....zal eens kijken morgen!.
Auto starten, sneeuw weghalen, even naar binnen om wat spul te pakken en weg. Bij die laatste stap doe ik de auto echter wel op slot..... Zoiets gebeurd ook niet vaak maar het is wel handig dat het kanfsfikke schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:16:
[...]
De auto aanzetten om op te warmen slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ga gewoon rijden, koop een standkachel, garage, of gewoon een 6 cilinder zodat ie snel warm is
Standkachel is veel te duur voor die paar keer dat je hem gebruik, probleem zal met een jaartje ook opgelost zijn als ik mijn nieuwe huis + carport heb
[ Voor 59% gewijzigd door Tortelli op 19-11-2019 23:04 ]
In jouw geval zal ik kijken naar een 523 / 528i, de Pre-Facelift modellen.Trafico schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:22:
In januari ga ik kijken naar een andere auto. Tijdje zitten dubben tussen een aantal merken, maar ik ga terug naar mijn oude liefde; BMW.
Specifieke eisen:
Type E39 station
Automaat
Leer
Benzine
Budget max 3500,- (kom ik later op terug, want hier zit natuurlijk een gevaar)
Dit zijn echt eisen. Alleen; welk type kent specifieke voor- en/of nadelen?
Kunnen jullie adviseren voor welk blok ik het beste kan gaan? 520i, 525i, 530i? 540i laat ik gaan met het budget dat ik het (bang dat ik een rampenbak koop).
Ik realiseer me dat mijn budget een risico met zich meebrengt. Ik kom in een range auto's terecht met hoge km-standen, dus onderhoud is alles!
Gemakshalve is een handbak wel een aanrader, de oudere automaten zijn best betrouwbaar maar tergend traag, weinig beleving in.
Verder is het voordeel dat er regelmatig E39's uit elkaar gaan, dus als je er eentje op de kop tikt met een stoffen interieur, kan je naderhand makkelijk een ledersetje inbouwen.
Verder zijn e39's niet goedkoop om te rijden, ze verbruiken graag een slok benzine, en tevens is het onderstel erg gevoelig voor versleten rubbers.
Verder willen de kofferdeksels graag roesten bij de touring.
Kijk of alle functies goed werken, laat hem even uitlezen en met een M52B25/28 zit je altijd goed, zijn oersterke blokken (500.000KM is niet ongewoon voor deze motoren)
In mijn G20 is het wel een menu-instelling (maar hij stond bij mij standaard uit). Mocht je het niet kunnen vinden, dan kan ik eens gaan zoeken.Tortelli schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 23:01:
Ik had verwacht dat het gewoon in het menu kon (maar kon dit niet vinden). Heb een OBD BT module en bimmercode. Tot nu toe alleen gebruikt om start/stop uit te zetten.
Aantal opties bij de G20/G21 leken toen nog wat beperkt....zal eens kijken morgen!.
Eens, veel te duur. Maar ik heb mezelf beloofd het te bestellen zodra het op de 3 leverbaar was, en dat is vanaf de G20. Te duur, maar het was wel genieten vanochtend.Standkachel is veel te duur voor die paar keer dat je hem gebruik, probleem zal met een jaartje ook opgelost zijn als ik mijn nieuwe huis + carport heb.
Als je sneeuw gaat ruimen van je auto dan ben je toch bij je auto?Tortelli schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:13:
Of ben je er echt zo eentje die zijn auto start, dan nog een bakkie koffie gaat doen en wacht tot dat de interne warmte de sneeuw smelt?

Sorry hoor, maar op alle niveau's is dat asociaal.
Signatures zijn voor boomers.
Ach, er zijn ook figuren die 2x krabben, de auto instappen, wegrijden en een kind van hun fiets rijden omdat ze slecht zicht hebben.Maasluip schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:06:
[...]
Als je sneeuw gaat ruimen van je auto dan ben je toch bij je auto?
Of ben je er echt zo eentje die zijn auto start, dan nog een bakkie koffie gaat doen en wacht tot dat de interne warmte de sneeuw smelt?
Ik heb dan liever de categorie BoardCrusher
Met een strooien man kom je er niet.Pepppie schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:18:
[...]
Ach, er zijn ook figuren die 2x krabben, de auto instappen, wegrijden en een kind van hun fiets rijden omdat ze slecht zicht hebben.
Signatures zijn voor boomers.
Vanmorgen was het nog niet nodig, alleen ruitensproeien was voldoende.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ja, kan met Bimmercode, heb ik ook gedaan.Tortelli schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:13:
<Zinloze tekst hier>
Huh? Ik heb een g20 maar die optie nergens gezien. wel piepen bij op slot doen maar dat is geen toeteren.BoardCrusher schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:00:
[...]
In mijn G20 is het wel een menu-instelling (maar hij stond bij mij standaard uit). Mocht je het niet kunnen vinden, dan kan ik eens gaan zoeken.
[...]
Eens, veel te duur. Maar ik heb mezelf beloofd het te bestellen zodra het op de 3 leverbaar was, en dat is vanaf de G20. Te duur, maar het was wel genieten vanochtend.
Overigens gaat mijn auto uit wanneer ik de deur open doe. Dus met lopende motor heb ik hem nog niet eens gezien buiten de auto.
Starten met de deur openEagle Creek schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:08:
[...]
Huh? Ik heb een g20 maar die optie nergens gezien. wel piepen bij op slot doen maar dat is geen toeteren.
Overigens gaat mijn auto uit wanneer ik de deur open doe. Dus met lopende motor heb ik hem nog niet eens gezien buiten de auto.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Zal ik eens proberen! Heb sowieso een 330e dus kan zijn dat eea wat ander werkt want als ik start is de auto in hybrid mode "ready" en niet stationair.
(Kan wel starten in sport, dan gaat ie volgens mij wel lopen om op temperatuur te komen)
Bijkomend voordeel van de e is ook standaard standkachel...
[ Voor 20% gewijzigd door Eagle Creek op 20-11-2019 09:15 ]
My bad, verkeerd gelezen - "met lopende motor" heb ik even over het hoofd gezien. Sorry.Eagle Creek schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:08:
[...]
Huh? Ik heb een g20 maar die optie nergens gezien. wel piepen bij op slot doen maar dat is geen toeteren.
Kilometerstand NAP op 158.500 ongeveer, origineel NL auto, automaat, van de 1e eigenaar geweest en dealer onderhouden (geverifieerd). Heb er zo'n 4000km mee kunnen rijden tot het volgende:
Storing 1: Bij het optrekken slaat de auto af en kostte het me een paar keer de motor aan de praat te krijgen. Loopt heel ruw en onregelmatig. Moeizaam en rustig mee naar de garage kunnen werken. Schakelen ging schokkerig en stotend. Storing op de krukassensor, nokkenassensor en nog een sensor. Uiteindelijk niets vervangen, maar zijn diverse connectoren schoongemaakt en ingespoten met contactspray door de garage.
Storing 2 (2 weken later, nog geen 500km gereden): Op de snelweg in cruisecontrol gaat de toerentellen op en neer tussen de 500 en 3000 toeren (motorblok niet afgaande op het geluid) met vervolgens verlies van vermogen. Langs de kant gezet en auto wilde ook niet meer starten. Afgesleept naar de garage en daar hebben ze de nokkenassensor uitlaat en 2 impulsgevers vervangen.
Storing 3 (op 4,8km van de garage vandaan na ophalen van reparatie): Wederom dezelfde storing als hierboven. Motor liep echter nog wel, maar in overleg met de wegenwachtservice toch af laten slepen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Yessir. In de FEM_BODY of BDC_BODY (FEM_BODY bij F3* of BDC_BODY bij G20) de waarde CLM_HORN_AT_SECURE op NICHT_AKTIVTortelli schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:13:
[ Voor 3% gewijzigd door Sqorpius op 20-11-2019 12:45 ]
Instelling vanochtend niet kunnen vinden in de menu's.BoardCrusher schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:00:
[...]
In mijn G20 is het wel een menu-instelling (maar hij stond bij mij standaard uit). Mocht je het niet kunnen vinden, dan kan ik eens gaan zoeken.
[...]
Eens, veel te duur. Maar ik heb mezelf beloofd het te bestellen zodra het op de 3 leverbaar was, en dat is vanaf de G20. Te duur, maar het was wel genieten vanochtend.
Zoals ik al aangaf start ik de auto als ik sneeuw (of ijs) verwijder, leg de spullen even binnen neer en rij weg. Aantal keren dat de auto echt op slot "moet" is zeer beperkt, maar feit dat het kan (zonder te toeteren...) is wel handig.Maasluip schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:06:
[...]
Als je sneeuw gaat ruimen van je auto dan ben je toch bij je auto?
Pre van de motor even laten lopen is dat de auto niet direct beslaat / bevriest, heeft vooral met veiligheid te maken. Het werkelijk weg laten smelten door alleen een lopende motor is aso en ook gewoon erg inefficiënt.
[ Voor 46% gewijzigd door Tortelli op 20-11-2019 12:50 ]
We hebben het hier ook over 2 verschillende dingen.Eagle Creek schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:08:
[...]
1.) Akoestische bevestiging bij vergendelen/ontgrendelen is iets wat standaard in/bij de G20 aangezet kan worden in je iDrive menu. De piep die afgegeven wordt komt van het alarmsysteem (linksachter in de wielkast). Dit is iets wat optioneel op de F30-modellen gecodeerd kan worden. Komt oorspronkelijk uit de USA, waar dit al jaren standaard aan staat.
2.) Waarschuwingstoon (claxon) bij het vergrendelen van je BMW op het moment dat de motor draait. Dit is puur een waarschuwing om aan te geven dat de motor niet is uitgeschakeld. Is typisch in Nederlandse uitgeleverde BMW's, doen ze niet in elk land.
[ Voor 3% gewijzigd door Sqorpius op 20-11-2019 13:06 ]
Zelf heb ik een E46 320d touring heb de raarste problemen gehad door een kapotte dynamo, dealer en BMW-specialist konden deze niet vinden. Afslaande motor, alle lampjes gingen branden op het dashboard, alleen rechter raam werkte niet, te weinig vermogen enz. enz. enz. Doordat ik zelf met een multimeter ging meten kwam ik er achter dat de dynamo stuk was. Het rare was dat deze wel weer werkte als de motor warm was. Heb je geen multimeter, dan kan je dit nog proberen, http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=14288.0 is niet zo accuraat als een multimeter maar je hebt een indicatie.Detmer schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:31:
Ik heb een sinds een half jaartje een BMW 316i uit 2002 waar problemen mee zijn. Wellicht hebben jullie nog tips / ideeën waar we het in moeten zoeken. Elke keer bij de garage / weggesleept worden begint inmiddels aardig vervelend te worden en brengt een aardige kostenpost met zich mee.
Kilometerstand NAP op 158.500 ongeveer, origineel NL auto, automaat, van de 1e eigenaar geweest en dealer onderhouden (geverifieerd). Heb er zo'n 4000km mee kunnen rijden tot het volgende:
Storing 1: Bij het optrekken slaat de auto af en kostte het me een paar keer de motor aan de praat te krijgen. Loopt heel ruw en onregelmatig. Moeizaam en rustig mee naar de garage kunnen werken. Schakelen ging schokkerig en stotend. Storing op de krukassensor, nokkenassensor en nog een sensor. Uiteindelijk niets vervangen, maar zijn diverse connectoren schoongemaakt en ingespoten met contactspray door de garage.
Storing 2 (2 weken later, nog geen 500km gereden): Op de snelweg in cruisecontrol gaat de toerentellen op en neer tussen de 500 en 3000 toeren (motorblok niet afgaande op het geluid) met vervolgens verlies van vermogen. Langs de kant gezet en auto wilde ook niet meer starten. Afgesleept naar de garage en daar hebben ze de nokkenassensor uitlaat en 2 impulsgevers vervangen.
Storing 3 (op 4,8km van de garage vandaan na ophalen van reparatie): Wederom dezelfde storing als hierboven. Motor liep echter nog wel, maar in overleg met de wegenwachtservice toch af laten slepen.
[Afbeelding: Auto storing]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik wil een set winterwielen kopen, maar ik vraag me af wat het meest praktisch is. Voor zover ik in de voorwaarden kan lezen, is er geen bepaling waardoor het monteren van een eigen set winterwielen niet zou mogen. Nu is mijn vraag eigenlijk, moet ik dit laten monteren door de BMW dealer? Of doen die dit uberhaupt niet?
Goede vraag - ik overweeg hetzelfde. Een complete set winterwielen en deze zelf wisselen.dennisk. schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:31:
Klein vraagje over eigen winterbanden en lease. Hoe pakken jullie dit aan?
Houd er wel rekening mee dat er in de nieuwere types sensoren zitten voor de bandenspanning.
dennisk. schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:31:
Klein vraagje over eigen winterbanden en lease. Hoe pakken jullie dit aan?
Ik wil een set winterwielen kopen, maar ik vraag me af wat het meest praktisch is. Voor zover ik in de voorwaarden kan lezen, is er geen bepaling waardoor het monteren van een eigen set winterwielen niet zou mogen. Nu is mijn vraag eigenlijk, moet ik dit laten monteren door de BMW dealer? Of doen die dit uberhaupt niet?
Zit dit niet gewoon in je lease overeenkomst? Als dit in de overeenkomst zit is bij negen van de tien gevallen het geval dat de zomerband van de velg gehaald wordt, winterband er op, balanceren en plaatsen. Het seizoen erop dezelfde liedje, maar dan omgekeerd. Soms als je grote velgen heb, zeg 19 inch of meer, dan heb je echt een aparte winterset met kleinere velgen en smallere banden.Neggs schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:07:
[...]
Goede vraag - ik overweeg hetzelfde. Een complete set winterwielen en deze zelf wisselen.
Houd er wel rekening mee dat er in de nieuwere types sensoren zitten voor de bandenspanning.
Heb je geen winterbanden in je lease regeling? Neem dit er dan erbij. Dit kan gewoon in lopende contracten aangepast worden. Dan gaat waarschijnlijk het leasebedrag omhoog en mag je bij de dealer\euromaster\andere bandenboer je banden wisselen.
Ik zou zelf niet zomaar iets wisselen zonder goedkeuring van de leasemaatschappij en\of wagenparkbeheerder. Voor je het weet wordt je aansprakelijk gesteld als er wat gebeurt.
[ Voor 11% gewijzigd door CarJunkyXL op 20-11-2019 14:39 ]
Als het een xDrive is, zorg er dan t.a.t. voor dat de velg/band-combinatie klopt en volgens BMW-specificaties is. Ga je met afwijkende bandenmaten rijden, heb je een vergrote kans op het kapot rijden van de "VTG" (Verteilergetriebe) oftewel, verdeelautomaat die verantwoordelijk is voor de aandrijving naar de vooras. Helaas een relatief bekend kwaal.Delph schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:31:
Vandaag het geld overgemaakt naar de dealer voor een X3 xD 2.0 uit 2015, zodra de winterbanden, grote beurt en navi update gedaan zijn mag ik hem (hopelijk snel) ophalen. Ik heb aardig wat automerken gereden maar dit is mijn eerste BMW dus ik heb de owner manual al gelezen. Verder ben ik erg benieuwd waar ik rekening mee moet gaan houden en of het interessant is om aanpassingen te doen dmv chippen of coderen van de software.
Chiptuning is een kwestie van behoefte. De dieselmotor (N47D20 of B47D20) is relatief stabiel en met chiptuning kom je dan op ongeveer 220pk/450nm (meende ik) koppel uit. De vraag is echter, heb je nog fabrieks- of aanvullende garantie. Het heeft er namelijk altijd invloed op, MITS BMW er achter komt. Zelfs met de meest recente remaps (en CVN-patch) om het "onzichtbaar" te maken voor de dealer, is het altijd nog te achterhalen via FASTA-data van de auto. Bij ernstige (motorische) garantiegevallen komt de dealer (of specialisten uit Rijswijk) er dus 9/10 alsnog achter en vervalt per direct alle garantie op aandrijflijn/remmerij etc. Er komt letterlijk een uitroepteken achter je chassisnummer te staan in het AIR systeem van BMW.
Qua coderen is er in de F25 X3 relatief veel mogelijk, afhankelijk van de aanwezige opties in de auto. Meest populair is toch meestal wel dit:
• Launch control
• Weergave digitale snelheid in tellers
• Weergave bandentemperatuur in navigatie
• Piep bij openen/sluiten voertuig
• Alarmtype USA
• Grootlicht assistent automatisch actief bij dimlicht
• Spiegels direct inklappen bij afsluiten voertuig
• DVD tijdens het rijden vrijschakelen
• DIVX/XVID codec ondersteuning
• Afspelen videobestanden via USB-stick
• Kofferklep met 1 druk op knop sluiten
• Kofferklep met knop beenruimte sluiten
• Achterlichten aan bij dagrijverlichting
• Mistlampen aan bij welkomslicht
• Sportweergave in M kleuren
• M-performance opstartscherm navigatie
• Gordelmelding uitschakelen
• Start/stop geheugen stand
• Welkomslicht naar 60 seconden verlengen
• Raamonderbreking uitcoderen
[ Voor 3% gewijzigd door Sqorpius op 20-11-2019 14:42 ]
Hierover gesproken, de koelvloeistoftemperatuurmeter van mijn E36 320i stond gisteravond (buitentemperatuur rond de 2 graden) pas na 35 km in het midden. Is dit normaal voor een zescilinder?sig69 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:40:
[...]
Zo snel wordt een 6 cilinder anders niet warm hoor, je moet eerst even rond de 15 liter aan vloeistoffen opwarmen..
Deze sensoren worden bijgeleverd en zijn als het goed is ook op een juiste manier ingesteld, zodat ze door de auto zullen worden herkend. Een reset van het TPMS systeem zou voldoende moeten zijn, voor zover ik heb gelezenNeggs schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:07:
[...]
Goede vraag - ik overweeg hetzelfde. Een complete set winterwielen en deze zelf wisselen.
Winterbanden meenemen in de lease zou in totaal ongeveer 2900 gaan kosten, dat vond ik wat zonde. Nu heb ik een prima setje gezien met goede banden (Bridgestone Blizzak LM 005 M+S), waar ik inclusief sensoren zo'n 1300 voor kwijt ben.m.lammers schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:07:
[...]
[...]
Zit dit niet gewoon in je lease overeenkomst? Als dit in de overeenkomst zit is bij negen van de tien gevallen het geval dat de zomerband van de velg gehaald wordt, winterband er op, balanceren en plaatsen. Het seizoen erop dezelfde volgorde, maar dan omgekeerd. Soms als je grote velgen heb. Zeg 19 of meer, dan heb je echt een aparte winterset met kleinere velgen en smallere banden.
Heb je geen winterbanden in je lease regeling? Neem dit er dan erbij. Dit kan gewoon in lopende contracten aangepast worden. Dan gaat waarschijnlijk het leasebedrag omhoog en mag je bij de dealer\euromaster\andere bandenboer je banden wisselen.
Ik zou zelf niet zomaar iets wisselen zonder goedkeuring van de leasemaatschappij en\of wagenparkbeheerder. Voor je het weet wordt je aansprakelijk gesteld als er wat gebeurt.
De dealer verkoopt sowieso los de eigen winterwielsets, zonder dat dit een probleem zou zijn voor de lease. Echter 2100 betalen voor een degelijk setje vind ik dan ook weer wat aan de hoge kant.
Nu het over winterbanden gaat.....ik mag over twee weken weer voor winterbanden. Eens kijken of ze nu voor het eerst in 4x het voor elkaar krijgen om gewoon één type/merk band rondom te leggen i.p.v. voor een ander merk dan achter......m.lammers schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:07:
[...]
[...]
Zit dit niet gewoon in je lease overeenkomst? Als dit in de overeenkomst zit is bij negen van de tien gevallen het geval dat de zomerband van de velg gehaald wordt, winterband er op, balanceren en plaatsen. Het seizoen erop dezelfde liedje, maar dan omgekeerd. Soms als je grote velgen heb, zeg 19 inch of meer, dan heb je echt een aparte winterset met kleinere velgen en smallere banden.
Ben misschien een zeurpiet, maar die banden zien er compleet verschillend uit qua profiel en zijkant...grrrr
Dit is een goede, ik zal dit bij de dealer moeten navragen aangezien ik extra 2 jaar garantie boven de 1 jaar dealer garantie heb laten afsluiten. Ik heb wel gelezen dat hij na de chiptuning net iets prettiger rijdt.Sqorpius schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:40:
[...]
Chiptuning is een kwestie van behoefte. De dieselmotor (N47D20 of B47D20) is relatief stabiel en met chiptuning kom je dan op ongeveer 220pk/450nm (meende ik) koppel uit. De vraag is echter, heb je nog fabrieks- of aanvullende garantie.
Ik begrijp dat wel... Rubber is van levensbelang. Kan er ook niet zo goed tegen als dat niet netjes voor elkaar is. "Vroeger" had ik een lease-208 en verplichte bandenwissel bij de bekende Euromaster/Kwikfit, altijd maar afwachten wat je kreeg. Op een gebakje als de 208 is dat nog tot daaraan toe, maar als ik een auto zie met een cataloguswaarde van 50 mille met die kwaal, huil ik van binnen.Beam87 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:49:
[...]
Ben misschien een zeurpiet, maar die banden zien er compleet verschillend uit qua profiel en zijkant...grrrr
Gelukkig nu geen leasemaatschappij in het spel, toevallig gisteren vier nieuwe Michelin Alpin 6 om dezelfde velgen laten leggen (225/50 R17 98V). In ieder geval goed voorbereid voor de wintersport...
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
iPhone 12 Pro 128GB MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)
Hier kan ik uit kiezen:Sqorpius schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:44:
[...]
Yessir. In de FEM_BODY of BDC_BODY (FEM_BODY bij F3* of BDC_BODY bij G20) de waarde CLM_HORN_AT_SECURE op NICHT_AKTIV

Zijn het een van deze optie?

dennisk. schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:49:
[...]
Deze sensoren worden bijgeleverd en zijn als het goed is ook op een juiste manier ingesteld, zodat ze door de auto zullen worden herkend. Een reset van het TPMS systeem zou voldoende moeten zijn, voor zover ik heb gelezen.
[...]
Winterbanden meenemen in de lease zou in totaal ongeveer 2900 gaan kosten, dat vond ik wat zonde. Nu heb ik een prima setje gezien met goede banden (Bridgestone Blizzak LM 005 M+S), waar ik inclusief sensoren zo'n 1300 voor kwijt ben.

Heb ik 2 weken geleden zelf gekocht (796M) maar rij een auto die ik zelf (zakelijk) gekocht heb. Aangezien mijn intentie is er zo'n 5 jaar mee te doen prefereer ik originele velgen (die kwalitatief qua lakwerk etc fraaier blijven).
Had verwacht dat deze 225 rondom zouden zijn, echter 225 / 255. Heb ze er overigens nog niet op liggen aangezien het toch totaal niet vriest en mijn style 791 velgen gewoon mooier zijn
[ Voor 47% gewijzigd door Tortelli op 20-11-2019 18:55 ]
Als je in de buurt van Ede woont kan je ook wel een keer langskomen. Ik heb een adapter en Bimmercode...Shaidar schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:54:
Welke adapter geniet de voorkeur voor een F40?
https://bimmercode.app/adapters/
Als sinds ik de M140i heb zoek ik een sper maar die krengen zijn nieuw zo duur (€2500)...
Vorige week eindelijk een goede deal gemaakt voor een M sperdifferentieel, gekocht van een lid van het Babybmw forum.
Over laten komen uit Schotland en ligt nu in de schuur.
Volgende week laat ik 'm monteren, net op tijd voor de gladheid/sneeuw
* duderuud heeft er zin in
Nu nog een keer een Bilstein B12 kit op de kop tikken en ik heb de ultieme BMW (voor mij lig)
[ Voor 35% gewijzigd door duderuud op 20-11-2019 20:59 ]
Een maat van me heeft die ook voor zijn M340i, leuk setje! 255 achter is wel heel gaafTortelli schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:47:
[...]
[Afbeelding]
Heb ik 2 weken geleden zelf gekocht (796M) maar rij een auto die ik zelf (zakelijk) gekocht heb. Aangezien mijn intentie is er zo'n 5 jaar mee te doen prefereer ik originele velgen (die kwalitatief qua lakwerk etc fraaier blijven).
Had verwacht dat deze 225 rondom zouden zijn, echter 225 / 255. Heb ze er overigens nog niet op liggen aangezien het toch totaal niet vriest en mijn style 791 velgen gewoon mooier zijn.
Zelf heb ik deze op het oog:

[ Voor 8% gewijzigd door dennisk. op 20-11-2019 21:13 ]
Ik heb het M sper op mij (G21) 330i en moet zeggen dat ik positief verrast ben over de hoeveelheid extra grip je die ermee krijg. Waar mijn F30 (gechipte 320iA) geregeld slipte (zeker op wat nattere wegen) heeft mijn nieuwe auto echt bizar veel grip. Nu nog 100 pk extra alleenduderuud schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:56:
[...]
Als je in de buurt van Ede woont kan je ook wel een keer langskomen. Ik heb een adapter en Bimmercode...
Als sinds ik de M140i heb zoek ik een sper maar die krengen zijn nieuw zo duur (€2500)...
Vorige week eindelijk een goede deal gemaakt voor een M sperdifferentieel, gekocht van een lid van het Babybmw forum.
Over laten komen uit Schotland en ligt nu in de schuur.
Volgende week laat ik 'm monteren, net op tijd voor de gladheid/sneeuw
* duderuud heeft er zin in
Nu nog een keer een Bilstein B12 kit op de kop tikken en ik heb de ultieme BMW (voor mij lig)
(optie is nieuwe op een G20/G21 relatief goedkoop als je de achteraf montage ziet....)
Nee, je ziet staan dat de Body Domain Controller (BDC) unavailable is. Dat het nadeel van die zogenoemde "codeer" apps zoals Carly etc. Je hebt nooit de actuele datastand die je wel met E-SYS kan garanderen. Ik codeer uitsluitend met E-SYS, genoeg drama voorbij zien komen met die applicaties op je telefoon.Tortelli schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:47:
[...]
Hier kan ik uit kiezen:
[Afbeelding]
Zijn het een van deze optie?
[Afbeelding]
Nee joh. Als dat in je lease regeling of contract staat komt dat wel goed. Ik heb zelfde maat met mijn leaser (ALD).Hugodv schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:09:
Ik ben momenteel bezig om afspraak te maken voor winterbanden wissel van mijn g20 via leaseplan. 255/40/R19 achter, 225/35/R19 voor. Hoop van harte dat het gewoon een bandenwissel wordt en geen set wintervelgen..
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ik denk dat het met starten betreft de sensoren zijn, zien wij op de zaak regelmatig (specialist BMW's)Detmer schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:31:
Ik heb een sinds een half jaartje een BMW 316i uit 2002 waar problemen mee zijn. Wellicht hebben jullie nog tips / ideeën waar we het in moeten zoeken. Elke keer bij de garage / weggesleept worden begint inmiddels aardig vervelend te worden en brengt een aardige kostenpost met zich mee.
[Afbeelding: Auto storing]
Verder kunnen slechte namaaksensoren gedoe geven gecombineerd met de Siemens MS43.
Doe anders even een belletje morgen naar Wickedcars in Hilversum, hier weten wij wel raad mee
Winterbanden-met-velgen is niet alleen beter voor je banden, maar uiteindelijk (privé) ook goedkoper wisselen. Niks mis met "wintervelgen" wat mij betreft (en zelfs voor mij wat gunstiger, vanwege de standaard breedset zomerwielen).Hugodv schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:09:
Ik ben momenteel bezig om afspraak te maken voor winterbanden wissel van mijn g20 via leaseplan. 255/40/R19 achter, 225/35/R19 voor. Hoop van harte dat het gewoon een bandenwissel wordt en geen set wintervelgen..
Da's 2h24m rijden 😀duderuud schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:56:
[...]
Als je in de buurt van Ede woont kan je ook wel een keer langskomen. Ik heb een adapter en Bimmercode...
iPhone 12 Pro 128GB MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)
Gisteren de auto terug gekregen met een vers gespoten voorbumper. Gelijk de spiegelkapem en M-Skirts mee laten spuiten aangezien deze erg lelijk waren. Ben er weer blij mee
[ Voor 3% gewijzigd door joshje op 21-06-2021 13:39 ]
Als Maastricht en omgeving beter te doen is kan ik ook helpen, heb ook een adapter en BimmercodeShaidar schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:22:
Da's 2h24m rijden 😀
Van het weekend zal ik sowieso even de grens over rijden om te tanken, stukje verder rijden vind ik ook geen straf
35KM is best lang als je het mij vraagt hoor... zelfs als het alleen maar snelweg zou zijn (max. koeling) zou dit erg lang zijn.Knul schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:45:
[...]
Hierover gesproken, de koelvloeistoftemperatuurmeter van mijn E36 320i stond gisteravond (buitentemperatuur rond de 2 graden) pas na 35 km in het midden. Is dit normaal voor een zescilinder?
Dit is inderdaad erg lang. Mijn KVS temp op het dashboard staat al in het midden naar 5 +-Km rijden.Knul schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:45:
[...]
Hierover gesproken, de koelvloeistoftemperatuurmeter van mijn E36 320i stond gisteravond (buitentemperatuur rond de 2 graden) pas na 35 km in het midden. Is dit normaal voor een zescilinder?
Nu weet ik wel dat die van de E46 je een beetje nept (staat al in het midden vanaf 70 graden).
@Eagle Creek dank u!
Ik orienteer mij op een 420d en ben, na bovenstaand gelezen hebbende, toch wel benieuwd wat het probleem uiteindelijk was. Verder hoor ik af en toe berichten over de distributie ketting van sommige type BMW motoren, is dat iets waar ik bij de 420d op moet letten cq. naar vragen bij aankoop?JdM schreef op maandag 17 juni 2019 @ 09:55:
[...]
Swirlflaps waren van de eerste generatie heel slecht, de huidige motoren (jouw 420d heeft een "huidige" motor) ken ik niet voor wat betreft de betrouwbaarheid van de swirlflaps, maar als er een of een paar afbreken en ze gaan de motor in, dan heb je wel kans op zuiger/cilinder/klep/turbo schade ja.
Kapotte inlaatcollector levert valse lucht na de LMM en dat levert zeker vermogensverlies en zwarte rook op.
Je melding van een te hoog oliepeil is nog niet te verklaren aan de hand van de eerste diagnose die je geeft.
Hoop voor je dat het allemaal mee valt.
i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD
Verder over je distributie: Ik denk dat je een N47 motor hebt in je 420d en daar is een verbeterde variant van gekomen, die jij mogelijk hebt. De eerste generatie is op distributiekettinggebied ronduit slecht en risicovol.
Als jij in je 420d alweer een compleet nieuw type motor hebt liggen (dus geen N47) dan moet ik je het antwoord op risico's schuldig blijven, ik ben helemaal uit de Diesel kennis sinds ik zelf weer benzine rijd
[ Voor 74% gewijzigd door JdM op 21-11-2019 14:02 ]
Ketting bij N47 motoren is een ander verhaal, specifiek de eerste generaties. Risico moet je gewoonweg niet willen lopen...
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?