Tsja dat kan door onderhoudscontracten, leasecontracten en (verlengde) garanties. Daarna hopen ze dat mensen bij de dealer blijven hangen, of een nieuwe auto kopen/leasen natuurlijk.
Tsja, dat is ook de hele reden dat ik gestopt ben met mijn BMW 5 G31. Veel dingen gingen stuk en repareren was allemaal peperduur. Een werkplaatstarief van 175 euro... Onderhoud wil ik best voor betalen maar was ook schofterig duur (900 euro voor olie en bougies inderdaad). Na een aantal jaar was ik het zat en heb ik hem de deur uit gedaan. Ik wens ze heel veel succes in de automotive strijd de komende jaren.
Ja, dat is een normale prijs. Olie en ander normaal onderhoud is even erg aan de prijs. Dit is de reden dat ik de remmen aan mijn auto (die nog garantie heeft) zelf heb gedaan. Natuurlijk moet je dan wel goed weten wat je doet.bakkie1985 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:55:
Onlangs gaf mijn auto (318 LCI touring uit '23) aan dat deze een beurt moest hebben en dat de remvloeistof moest worden ververst. Tijdens deze beurt werd ik naar de balie geroepen en bleken mijn remblokken aan de achterzijde nog maar 800 km mee te kunnen. Ik vond dit best bijzonder want in de auto werd hierover niets aangegeven.
De auto kon niet direct gemaakt worden dus een vervolgafspraak gemaakt en laten uitvoeren. Hierna kreeg ik uiteraard een factuur en schrok best wel van het bedrag. Het gaat dus alleen om het vervangen van de blokken achter. Is dit een normale prijs?
[Afbeelding]
Als je je auto start, krijg je in het dashboard te zien wanneer het tijd is voor onderhoud. Het is mij opgevallen dat de remmen hier vaak niet in meegenomen worden. Het lijkt er op dat die getripte sensor pas gecheckt wordt nadat het wordt weergegeven. Als je later in iDrive kijkt naar benodigd onderhoud, zal die er waarschijnlijk wel tussen staan.
Wat ik wel erg gek vind, is dat ze hier pas achter kwamen toen je al zat. Als je je sleutel inlevert, lezen ze 'm uit en daar zou uit moeten komen dat de remmen aan onderhoud toe zijn. Dat hadden ze toen al moeten/kunnen aangeven.
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro
Garantie op remblokken bestaat niet denk ikHeldereM schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:44:
[...]
Wat voor garantie heb je afgesloten op je remblokken?
Natuurlijk is dit een absurde prijs, maar dat weet je vooraf als je zaken door de dealer laat doen. Je zou trouwens een offerte kunnen laten maken vooraf, dat voorkomt teleurstellingen.
Slijtagedelen kan je ook wel afkopen in bepaalde overeenkomst maar dat is een prijzige.
Ben wel benieuwd wat de auto gerede heeft? Op mijn oude G21 330i waar mijn vrouw nu meer rijdt zitten de orginele blokken nog op (met een dikke 90k op de klok).
Die brug en gereedschap huur is gratis? En je eigen uren kosten ook niets?Tjona100 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:11:
Dan kan je nog beter ergens een brug huren en er zelf onder gaan knutselen.. is nog leerzaam ook
Zo kan je namelijk alles wel kapot redeneren; "Waarom een huis kopen als je hem zelf goedkoper kan bouwen. Of waarom die loodgieter bellen als je zelf ook wel even die leiding kan solderen".
190 voor blokjes is wel echt aan de prijs. Arbeid rekenen ze denk ik 1 uur, dat is afgerond naar boven op zich nog wel OK maar dat red je als je het zelf doet zonder brug op de oprit ook nog. Proffesional met brug en automatisch gereedschap is korter bezig en haalt het makkelijk binnen het uur.
Wat gebruikt BMW tegenwoordig voor blokjes? Nog steeds mix van Pagid/Hella en Textar en Brembo?
Gemiddelde premium aftermarket (van oa bovenstaande merken) blokjes gaan voor maximaal de helft.
Laatst schijven en blokjes voor voor gekocht (Zimmermann schijven en Textar blokjes) voor 190 gekocht. Dealer rekent 660 voor schijven en blokjes incl arbeid.
Dus ja er is een deel te sparen maar betekent wel dat je zelf wat moeite moet doen en de eerste keer kost het waarschijnlijk ook nog wat research tijd.
Wat gebruikt BMW tegenwoordig voor blokjes? Nog steeds mix van Pagid/Hella en Textar en Brembo?
Gemiddelde premium aftermarket (van oa bovenstaande merken) blokjes gaan voor maximaal de helft.
Laatst schijven en blokjes voor voor gekocht (Zimmermann schijven en Textar blokjes) voor 190 gekocht. Dealer rekent 660 voor schijven en blokjes incl arbeid.
Dus ja er is een deel te sparen maar betekent wel dat je zelf wat moeite moet doen en de eerste keer kost het waarschijnlijk ook nog wat research tijd.
[ Voor 13% gewijzigd door Mr Pingu op 18-02-2026 13:45 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)