Tsja dat kan door onderhoudscontracten, leasecontracten en (verlengde) garanties. Daarna hopen ze dat mensen bij de dealer blijven hangen, of een nieuwe auto kopen/leasen natuurlijk.
Tsja, dat is ook de hele reden dat ik gestopt ben met mijn BMW 5 G31. Veel dingen gingen stuk en repareren was allemaal peperduur. Een werkplaatstarief van 175 euro... Onderhoud wil ik best voor betalen maar was ook schofterig duur (900 euro voor olie en bougies inderdaad). Na een aantal jaar was ik het zat en heb ik hem de deur uit gedaan. Ik wens ze heel veel succes in de automotive strijd de komende jaren.
Ja, dat is een normale prijs. Olie en ander normaal onderhoud is even erg aan de prijs. Dit is de reden dat ik de remmen aan mijn auto (die nog garantie heeft) zelf heb gedaan. Natuurlijk moet je dan wel goed weten wat je doet.bakkie1985 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:55:
Onlangs gaf mijn auto (318 LCI touring uit '23) aan dat deze een beurt moest hebben en dat de remvloeistof moest worden ververst. Tijdens deze beurt werd ik naar de balie geroepen en bleken mijn remblokken aan de achterzijde nog maar 800 km mee te kunnen. Ik vond dit best bijzonder want in de auto werd hierover niets aangegeven.
De auto kon niet direct gemaakt worden dus een vervolgafspraak gemaakt en laten uitvoeren. Hierna kreeg ik uiteraard een factuur en schrok best wel van het bedrag. Het gaat dus alleen om het vervangen van de blokken achter. Is dit een normale prijs?
[Afbeelding]
Als je je auto start, krijg je in het dashboard te zien wanneer het tijd is voor onderhoud. Het is mij opgevallen dat de remmen hier vaak niet in meegenomen worden. Het lijkt er op dat die getripte sensor pas gecheckt wordt nadat het wordt weergegeven. Als je later in iDrive kijkt naar benodigd onderhoud, zal die er waarschijnlijk wel tussen staan.
Wat ik wel erg gek vind, is dat ze hier pas achter kwamen toen je al zat. Als je je sleutel inlevert, lezen ze 'm uit en daar zou uit moeten komen dat de remmen aan onderhoud toe zijn. Dat hadden ze toen al moeten/kunnen aangeven.
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro
Garantie op remblokken bestaat niet denk ikHeldereM schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:44:
[...]
Wat voor garantie heb je afgesloten op je remblokken?
Natuurlijk is dit een absurde prijs, maar dat weet je vooraf als je zaken door de dealer laat doen. Je zou trouwens een offerte kunnen laten maken vooraf, dat voorkomt teleurstellingen.
Slijtagedelen kan je ook wel afkopen in bepaalde overeenkomst maar dat is een prijzige.
Ben wel benieuwd wat de auto gerede heeft? Op mijn oude G21 330i waar mijn vrouw nu meer rijdt zitten de orginele blokken nog op (met een dikke 90k op de klok).
Die brug en gereedschap huur is gratis? En je eigen uren kosten ook niets?Tjona100 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:11:
Dan kan je nog beter ergens een brug huren en er zelf onder gaan knutselen.. is nog leerzaam ook
Zo kan je namelijk alles wel kapot redeneren; "Waarom een huis kopen als je hem zelf goedkoper kan bouwen. Of waarom die loodgieter bellen als je zelf ook wel even die leiding kan solderen".
190 voor blokjes is wel echt aan de prijs. Arbeid rekenen ze denk ik 1 uur, dat is afgerond naar boven op zich nog wel OK maar dat red je als je het zelf doet zonder brug op de oprit ook nog. Proffesional met brug en automatisch gereedschap is korter bezig en haalt het makkelijk binnen het uur.
Wat gebruikt BMW tegenwoordig voor blokjes? Nog steeds mix van Pagid/Hella en Textar en Brembo?
Gemiddelde premium aftermarket (van oa bovenstaande merken) blokjes gaan voor maximaal de helft.
Laatst schijven en blokjes voor voor gekocht (Zimmermann schijven en Textar blokjes) voor 190 gekocht. Dealer rekent 660 voor schijven en blokjes incl arbeid.
Dus ja er is een deel te sparen maar betekent wel dat je zelf wat moeite moet doen en de eerste keer kost het waarschijnlijk ook nog wat research tijd.
Wat gebruikt BMW tegenwoordig voor blokjes? Nog steeds mix van Pagid/Hella en Textar en Brembo?
Gemiddelde premium aftermarket (van oa bovenstaande merken) blokjes gaan voor maximaal de helft.
Laatst schijven en blokjes voor voor gekocht (Zimmermann schijven en Textar blokjes) voor 190 gekocht. Dealer rekent 660 voor schijven en blokjes incl arbeid.
Dus ja er is een deel te sparen maar betekent wel dat je zelf wat moeite moet doen en de eerste keer kost het waarschijnlijk ook nog wat research tijd.
[ Voor 13% gewijzigd door Mr Pingu op 18-02-2026 13:45 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ik reken mezelf geen uren aan als ik bij wijze van mijn eigen producten onderhoud... Maar ieder zijn ding._Arthur schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:41:
[...]
Die brug en gereedschap huur is gratis? En je eigen uren kosten ook niets?
Zo kan je namelijk alles wel kapot redeneren; "Waarom een huis kopen als je hem zelf goedkoper kan bouwen. Of waarom die loodgieter bellen als je zelf ook wel even die leiding kan solderen".
900 eu voor een oliewissel filtertje en een setje bougies vind ik vrij over de top, maar daar kan je van mening van verschillen, dat mag.
Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss
Inderdaad, overigens ben ik handig genoeg om het zelf te doen. Alleen tegenwoordig is de afweging besparing vs tijdTjona100 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:11:
[...]
Triest dat de 'dealers' zulke prijzen durven te vragen voor laten we zeggen (basic maintenance)
Dan kan je nog beter ergens een brug huren en er zelf onder gaan knutselen.. is nog leerzaam ook
XXXVI
Herkenbaar. Daarom heb ik mijn E36 daily driver verkocht en heb ik een F30 premium selection gekocht en er een service inclusive contract op gegooid. Mijn vrije tijd is me tegenwoordig zo veel waard dat ik niet om het weekend onder die auto wil liggen. Al genoeg verplichtingen, ook in het weekend.ephymerous schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:41:
[...]
Inderdaad, overigens ben ik handig genoeg om het zelf te doen. Alleen tegenwoordig is de afweging besparing vs tijd
De uurtjes die over blijven besteed ik liever aan hedonistische zaken.
[ Voor 5% gewijzigd door Puf op 18-02-2026 17:50 ]
daar heb je geen Puf meer voor dus.Puf schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:49:
[...]
Herkenbaar. Daarom heb ik mijn E36 daily driver verkocht en heb ik een F30 premium selection gekocht en er een service inclusive contract op gegooid. Mijn vrije tijd is me tegenwoordig zo veel waard dat ik niet om het weekend onder die auto wil liggen. Al genoeg verplichtingen, ook in het weekend.
De uurtjes die over blijven besteed ik liever aan hedonistische zaken.
Dus je vrijetijd heeft geen waarde?Tjona100 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:49:
Ik reken mezelf geen uren aan
Ik maak in mijn hoofd dan gewoon een simpele rekensom: wat verdien ik zelf in die 4 uur dat ik er mee bezig ben versus 1 uur dat iemand er mee bezig is die het zijn werk is (ja ik reken een factur 4:1 want ik ben geen automonteur en doe er zogezegd 10x zo lang over). Doorgaans is dat laatste dan goedkoper (in mijn geval)
(Daarnaast hoef ik het niet eens zelf te doen want ik heb een service inclusief plus contract
[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 18-02-2026 20:57 ]
Ik heb een x5 45e uit 2022 aangeschaft. Heerlijke auto.
Alleen kun je deze veilig tot 100 procent opladen? Of is deze al standaard beschermd omdat maar 20,9 kwh van de 24 bruikbaar is.
Thx
Alleen kun je deze veilig tot 100 procent opladen? Of is deze al standaard beschermd omdat maar 20,9 kwh van de 24 bruikbaar is.
Thx
Als iemand die ruim 22 jaar in de automaterialen heeft gewerkt (bij 1 van de grootste partijen) en zo'n beetje alle ins en outs wel kent van automaterialen (de mythe van het origineel) tot aan garagepraktijken en uurtarieven doe ik al het (niet al te gecompliceerde) onderhoud lekker zelf.
Remblokken vervangen, oliewissel, bougies, kleine beurt, etc. etc., lekker zelf doen.
Dan helpt het natuurlijk ook wel dat ik een eigen brug heb
Aan de andere kant kan ik ook de mensen begrijpen die dit door het/een garagebedrijf laten doen om uiteenlopende redenen (geld, contract, gemak, etc.)
Remblokken vervangen, oliewissel, bougies, kleine beurt, etc. etc., lekker zelf doen.
Dan helpt het natuurlijk ook wel dat ik een eigen brug heb
Aan de andere kant kan ik ook de mensen begrijpen die dit door het/een garagebedrijf laten doen om uiteenlopende redenen (geld, contract, gemak, etc.)
Eric, Signing off !!
Mijn 530e laad ik altijd gewoon op totdat hij vol is. Meestal kom ik als hij leeg is tussen de 7 en 10% resterend uit. Er zit blijkbaar wel een beveiliging op.Johann0r schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:45:
Thx
Heb je enig idee wat de State Of Health (SOH) van de hoog voltage accu is? Het kan natuurlijk ook zijn dat door slijtage maar 20,9 van de 24kWh bruikbaar is. En wanneer heb je dit opgemerkt? Want ik merkte dat vanaf half november de range met grote stappen terugliep door de lage temperatuur. Voor de accu kan ik niet wachten tot het weer 10+ graden is.
Als ik mijn iX2 thuis aan de Zappi laadpaal hang, dan wordt de laadsessie niet beeindigt als ik de auto open (comfort access of via de sleutel maakt geen verschil). Daardoor wordt dus ook de laadkabel niet ontgrendelt.
Ik moet nu eerst handmatig de laadkabel ontgrendelen, wat ik echt super-irritant vindt.
Ik kan echter geen setting vinden (Google ook niet) die dit probleem oplost, zie ik iets over het hoofd?
Ik moet nu eerst handmatig de laadkabel ontgrendelen, wat ik echt super-irritant vindt.
Ik kan echter geen setting vinden (Google ook niet) die dit probleem oplost, zie ik iets over het hoofd?
Er zit altijd een buffer in, ook bij volledige EV's. Doordat de accu kleiner is en je daardoor meer laadcylci hebt slijt de batterij van een PHEV nou eenmaal sneller. Een accu slijt het snelst tussen de 100-80% en tussen de 20-0%. Laat met name dat laatste nou vooral zijn waar je met je PHEV zit. Niet optimaal, maar had de auto maar geen PHEV moeten wordenJohann0r schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:45:
Thx
Zou 'm lekker volladen, daar heb je tenslotte een PHEV voor. Mijn vorige PHEV (weliswaar een Volvo) had na 12 jaar en 220k km's nog ongeveer 3/4e van zijn originele bereik (eigen waarneming, geen accutest oid gedaan).
Yes de auto heeft 81000 gereden waarvan 24000 elektrisch. SOH van de accu was 96%. Ik zocht ook een auto met nog een goede accuIQM schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:51:
[...]
Mijn 530e laad ik altijd gewoon op totdat hij vol is. Meestal kom ik als hij leeg is tussen de 7 en 10% resterend uit. Er zit blijkbaar wel een beveiliging op.
Heb je enig idee wat de State Of Health (SOH) van de hoog voltage accu is? Het kan natuurlijk ook zijn dat door slijtage maar 20,9 van de 24kWh bruikbaar is. En wanneer heb je dit opgemerkt? Want ik merkte dat vanaf half november de range met grote stappen terugliep door de lage temperatuur. Voor de accu kan ik niet wachten tot het weer 10+ graden is.
Nee in de specs staat dat er maar 20,9 kwh bruikbaar is van de 24 kwh. Standaard ingebouwde buffer denk ik. Zo is er in de VS nog minder bruikbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Johann0r op 19-02-2026 13:12 ]
Kan je exact zien hoeveel een hybride totaal elektrisch heeft gereden?Johann0r schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:10:
[...]
Yes de auto heeft 81000 gereden waarvan 24000 elektrisch. SOH van de accu was 96%. Ik zocht ook een auto met nog een goede accu
Nee in de specs staat dat er maar 20,9 kwh bruikbaar is van de 24 kwh. Standaard ingebouwde buffer denk ik. Zo is er in de VS nog minder bruikbaar.
Ja bij dit type wel. Als het niet gewist is.DeBaroN schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:38:
[...]
Kan je exact zien hoeveel een hybride totaal elektrisch heeft gereden?
Edit: Heb mijne uit Duitsland geïmporteerd en bij erg veel aangeboden auto's hadden ze een foto van het totale aantal km's en totale aantal elektrische km's gemaakt.
[ Voor 25% gewijzigd door Johann0r op 19-02-2026 19:47 ]
Je kunt in iDrive instellen welke informatie je wil zien (uit mijn hoofd); voor de huidige rit, sinds tanken, sinds laden, af fabriek.DeBaroN schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:38:
[...]
Je ziet dan voor die keuze het aantal Km, verbruik, enz.
Intussen contact gehad met de dealer en dit schijnt een foutje te zijn in de 25-07 update van de software. Er komt in Maart een nieuwe versie die dit op zou lossen.Sleepie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:56:
De navigatie van mijn BMW iX2 (aug 2024, BMW OS9) spreekt alle straatnamen en wegnummers uit met een heel raar, soort Scandinavisch accent.
De hypothetische Daan van Meerstraat wordt "Dan fan mehrstraht", de A58 wordt de å58
(alle 'lange' klanken worden 'kort' gemaakt)
Taal instelling staat gewoon op Nederlands.
Is er nog iets wat ik kan checken, is dit normaal of wordt het een tripje langs de dealer?
Dan noemen ze het coulance oid. 20 jaar geleden een dergelijke situatie meegemaakt. Mijn 320d Touring had bij aflevering door BMW Smudde nieuwe remschijven gekregen. Die waren binnen iets van een 8 maanden weer krom en dat was toch wel ongebruikelijk snel voor een handbak. De werkplaatschef zei toen dat hij ze tot een bepaalde km stand gewoon mocht vervangen. Maar in mijn geval -45.000km- was het toch nèt iets teveel.Greetoz schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:48:
[...]
Op slijtage onderdelen heb je geen garantie
[...]
Ik zeg altijd: ik koop rust, ik koop gemak en ik koop tijd._Arthur schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:43:
[...]
Dus je vrijetijd heeft geen waarde?
Ik maak in mijn hoofd dan gewoon een simpele rekensom: wat verdien ik zelf in die 4 uur dat ik er mee bezig ben versus 1 uur dat iemand er mee bezig is die het zijn werk is (ja ik reken een factur 4:1 want ik ben geen automonteur en doe er zogezegd 10x zo lang over). Doorgaans is dat laatste dan goedkoper (in mijn geval)
(Daarnaast hoef ik het niet eens zelf te doen want ik heb een service inclusief plus contract)
In mijn omgeving heb ik van die mensen die alles zelf "kunnen" en dus ook "moeten": en stuccen, en schilderen, en remblokken vervangen, en tuinieren, en de belastingaangifte en noem maar op.
Allemaal hartstikke knap en prima maar je er zijn ook mensen die dit als beroep hebben en hun tijd in geld omzetten.
Ik betaal niet graag de hoofdprijs als dat niet nodig is maar ik hoef ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij. Werk mag geld kosten en het levert mij weer, samenvattend, gemak op.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Dat laatste. Je hebt overcapaciteit zodat je niet op 100% en niet op 0% komt.Johann0r schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:45:
Thx
Ja, in iDrive wordt bijgehouden hoeveel km totaal en hoeveel daarvan in e-drive.DeBaroN schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:38:
[...]
Ja want het is ook echt een verspilling van je vrije tijd als je je eigen producten onderhoudt of in investeert
Of iets met 2 linkerhanden dat kan ook natuurlijk.
Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss
Ja eens, maar sommige mensen vinden het ook leuk om het te doen, en als het daarbij ook nog eens geld bespaard why not? Ik ga ervanuit dat je thuis ook een kok hebt staan om jouw visie compleet te makenEagle Creek schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:20:
[...]
Ik zeg altijd: ik koop rust, ik koop gemak en ik koop tijd.
In mijn omgeving heb ik van die mensen die alles zelf "kunnen" en dus ook "moeten": en stuccen, en schilderen, en remblokken vervangen, en tuinieren, en de belastingaangifte en noem maar op.
Allemaal hartstikke knap en prima maar je er zijn ook mensen die dit als beroep hebben en hun tijd in geld omzetten.
Ik betaal niet graag de hoofdprijs als dat niet nodig is maar ik hoef ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij. Werk mag geld kosten en het levert mij weer, samenvattend, gemak op.
Dat is niet te resetten? Ik kan dus altijd inzien bij een 2e hands hybride hoeveel die op de batterij heeft gereden. Ik vraag het omdat ik evt naar een 330e zit te kijken.Eagle Creek schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:26:
[...]
Ja, in iDrive wordt bijgehouden hoeveel km totaal en hoeveel daarvan in e-drive.
De waarde "vanaf fabriek" kun je naar mijn weten niet resetten.DeBaroN schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:27:
[...]
Dat is niet te resetten? Ik kan dus altijd inzien bij een 2e hands hybride hoeveel die op de batterij heeft gereden. Ik vraag het omdat ik evt naar een 330e zit te kijken.
DeBaroN schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:27:
[...]
Dat is niet te resetten? Ik kan dus altijd inzien bij een 2e hands hybride hoeveel die op de batterij heeft gereden. Ik vraag het omdat ik evt naar een 330e zit te kijken.
:strip_exif()/f/image/Hhe6AqVRpr8Mr5wsiZ5K6Nki.jpg?f=fotoalbum_large)
In het blauw totaal aantal KM gereden eDrive en rechts in het grijs totale aantal KM op de teller. Kan niet via iDirive gereset worden. Wellicht wel door andere software zoals ESYS, ISTA oid.
Kan je als het goed is laten uitlezen. Heb laatst dealer mijn import laten uitlezen. Kosten 50,-. Zat op 85% na 85k km. Geen idee of ik de slechte lader ben geweest of de vorige eigenaar.DeBaroN schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:27:
[...]
Volgens mij heb ik nog 8 jaar 160k garantie op de batterij. Laat hem voortijds nog wel is meten en dan hopen dat die net over de marge is zodat ik een nieuwe batterij kan claimen. Kan ook dat in de tussentijd er al 545e op de stoep staat.
Het is max. zes jaar of 100.000 km voor PHEV modellen. En dan moet de SoH onder de 70% zitten. Dat zal niet snel gebeuren denk ik.NLKornolio schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:05:
[...]
Kan je als het goed is laten uitlezen. Heb laatst dealer mijn import laten uitlezen. Kosten 50,-. Zat op 85% na 85k km. Geen idee of ik de slechte lader ben geweest of de vorige eigenaar.
Volgens mij heb ik nog 8 jaar 160k garantie op de batterij. Laat hem voortijds nog wel is meten en dan hopen dat die net over de marge is zodat ik een nieuwe batterij kan claimen. Kan ook dat in de tussentijd er al 545e op de stoep staat.
[ Voor 8% gewijzigd door remmuz op 21-02-2026 07:28 ]
Mijn dealer gaf aan dat ze dat niet zomaar doen want het is een ingewikkeld proces waarbij ze helemaal moeten laden en ontladen. Dus is kostbaar en doen ze alleen bij problemen?NLKornolio schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:05:
[...]
Kan je als het goed is laten uitlezen. Heb laatst dealer mijn import laten uitlezen. Kosten 50,-. Zat op 85% na 85k km. Geen idee of ik de slechte lader ben geweest of de vorige eigenaar.
Overigens zit ik inmiddels bijna op 150K dus qua garantie is sowieso geen sprake meer. Neem aan dat ze totale kms bedoelen en geen electrische.
[ Voor 13% gewijzigd door Eagle Creek op 21-02-2026 08:12 ]
DeBaroN schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:27:
[...]
Als dat je intentie is, de SOH van de HV batterij dan kun je altijd vragen om een Aviloo test. Dit is op dit moment defacto de standaard bij EV's.Eagle Creek schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:11:
[...]
Mijn dealer gaf aan dat ze dat niet zomaar doen want het is een ingewikkeld proces waarbij ze helemaal moeten laden en ontladen. Dus is kostbaar en doen ze alleen bij problemen?
Overigens zit ik inmiddels bijna op 150K dus qua garantie is sowieso geen sprake meer. Neem aan dat ze totale kms bedoelen en geen electrische.
[ Voor 19% gewijzigd door timbak02 op 21-02-2026 09:25 ]
Ligt eraan of je een gen 4 of gen 5 accu in je PHEV hebt. Gen 5 is 8/120.00remmuz schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 07:25:
[...]
Het is max. zes jaar of 100.000 km voor PHEV modellen. En dan moet de SoH onder de 70% zitten. Dat zal niet snel gebeuren denk ik.
Bron: https://www.bmw.nl/conten...2025.pdf.coredownload.pdf
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Uit bj2020 zal dan inderdaad nog gen4 zijn, heb er nog een garantiepapier van maar zal dan wel de 160k verkeerd onthouden hebben. Had inderdaad niet het idee dat dit de goede batterij test was met ontladen/laden maar dat het uit een andere test kwam.
Zit al tijden naar 545 e te kijken maar de 540i is tegenwoordig goedkoper doet mij weer twijfelen. Had eigenlijk verwacht dat de volle benzine versies populairder waren en dus voor meer te koop zouden staan. Wegenbelasting is ook al 60eu per kwartaal goedkoper.
Is dat berliner grey amber nou die kleur waar audi eerst mee kwam? Dat matgrijs met glimmende laag erover idee? Zie een 545 ergens ver in duitsland staan. Die audi kleur valt voor mij alleen af.
Zit al tijden naar 545 e te kijken maar de 540i is tegenwoordig goedkoper doet mij weer twijfelen. Had eigenlijk verwacht dat de volle benzine versies populairder waren en dus voor meer te koop zouden staan. Wegenbelasting is ook al 60eu per kwartaal goedkoper.
Is dat berliner grey amber nou die kleur waar audi eerst mee kwam? Dat matgrijs met glimmende laag erover idee? Zie een 545 ergens ver in duitsland staan. Die audi kleur valt voor mij alleen af.
[ Voor 9% gewijzigd door NLKornolio op 21-02-2026 10:36 ]
Vanmorgen ook even gekeken en ik denk dat de HV accu nog in een prima staat is. Het scheelt denk ik wel dat mijn auto uit Duitsland komt en relatief veel lange stukken op brandstof gereden heeft.timbak02 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:23:
In het blauw totaal aantal KM gereden eDrive en rechts in het grijs totale aantal KM op de teller. Kan niet via iDirive gereset worden. Wellicht wel door andere software zoals ESYS, ISTA oid.
(Eigenlijk zouden autoverkopers een foto hiervan op hun website moeten zetten als informatie voor potentiële kopers.)
:strip_exif()/f/image/UCgfW1ddL7XL7nqci6Rv3CUj.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen ik een half jaar geleden mijn 530e xDrive Touring kocht was een 530e van 2021 ongeveer even duur als een 540i van 2017-2018. Met de door mij gewenste opties en import vanuit Duitsland.NLKornolio schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:35:
[...]
Zo ontzettend jammer dat de 545e niet als Touring geleverd is. De combinatie van de B58 met een elektromotor is voor mij ideaal. Maar zolang de kinderen nog meegaan is een sedan gewoon geen optie voor mij.
Ik ben aan het oriënteren op een i4 om onze e208 te vervangen, Ik twijfel een beetje tussen de edrive35 en edrive40, voor de 35 valt het 2025 model met ongeveer 20dkm in het budget, de 40 zal dan meer uit 2023 komen met 40-50dkm.
We komen nu met de e20 (400km wltp range) zo goed als altijd uit behalve een rit naar de schoonouders, dat halen we in de winter net niet. De 35 heeft wel iets meer range dus dan zou dat moeten lukken. Wat is jullie idee? Heeft iemand beide al gereden, ik heb iig een proefrit in een 2025 edrive35 geboekt.
We komen nu met de e20 (400km wltp range) zo goed als altijd uit behalve een rit naar de schoonouders, dat halen we in de winter net niet. De 35 heeft wel iets meer range dus dan zou dat moeten lukken. Wat is jullie idee? Heeft iemand beide al gereden, ik heb iig een proefrit in een 2025 edrive35 geboekt.
Bernina Grey is idd het vuilnisbak grijs.NLKornolio schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:35:
Als je van details houdt, op de LCI hebben ze een hoop wegbezuinigd in het interieur en die laserachterlichten vind ik persoonlijk niet mooi omdat het net lijkt of er altijd 2 mistlampen aanstaan.
Verder zijn er nog wel meer verschillen zoals ontbreken van Laserkoplampen maar gok dat voor jou niet zo belangrijk is.
Persoonlijk staat bij mij i4 pre-LCI hoger op de lijst dan een i4 LCI, dus mijn keuze zou naar i4 2023 gaan.
Helaas heb ik alleen mensen met m50 in mijn kring dus met de rest van je vraag kan ik je niet helpen
Verder zijn er nog wel meer verschillen zoals ontbreken van Laserkoplampen maar gok dat voor jou niet zo belangrijk is.
Persoonlijk staat bij mij i4 pre-LCI hoger op de lijst dan een i4 LCI, dus mijn keuze zou naar i4 2023 gaan.
Helaas heb ik alleen mensen met m50 in mijn kring dus met de rest van je vraag kan ik je niet helpen
Je eDrive kilometers zijn relatief nog vrij laag, Ik heb inmiddels meer eDrive kilometers dan ICE kilometers. Ik vrees dat er op een gegeven moment zeker wel merkbare degradatie gaat optreden optreden. Een Plugin heeft gewoon minder bandbreedte voor wat betreft 100-0% cycli Wat dus een van de voornaamste rede is van degradatie. Met EV kun je makkelijker tussen de 80-20% blijven. 100-0% cycli doe ik soms wel eens 3 keer per dag. Maar goed mocht er merkbare degradatie optreden heb ik nog best wel een verse ICEIQM schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:37:
[...]
Vanmorgen ook even gekeken en ik denk dat de HV accu nog in een prima staat is. Het scheelt denk ik wel dat mijn auto uit Duitsland komt en relatief veel lange stukken op brandstof gereden heeft.
(Eigenlijk zouden autoverkopers een foto hiervan op hun website moeten zetten als informatie voor potentiële kopers.)
[Afbeelding]
Beter dan een standaard zwarte kleur. En dit staat prima met accententen in een zwarte kleur.Bas_dj schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:24:
Bernina Grey is idd het vuilnisbak grijs.
Meer G3x'en met Bermina Grey hier, prima kleurtje wat mij betreft.
https://g30.bimmerpost.co...read.php?t=1781188&page=7
[ Voor 21% gewijzigd door _Arthur op 21-02-2026 21:02 ]
Toevallig gisteren een i4 e35 proefgereden. (was niet gepland) Viel mij reuze mee, rijd heerlijk rustig en soepel, en voelt van binnen toch weer heel vertrouwd aan.Greetoz schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:12:
Ik ben aan het oriënteren op een i4 om onze e208 te vervangen, Ik twijfel een beetje tussen de edrive35 en edrive40, voor de 35 valt het 2025 model met ongeveer 20dkm in het budget, de 40 zal dan meer uit 2023 komen met 40-50dkm.
Het "gas"pedaal even wat dieper indrukken, geeft meteen een ruk, niet nog even wachten zoals in mijn X2 M35i. Draait mooi de bocht in en door en neemt drempels prima, zonder dat je het gevoel hebt dat je in een vrij zware wagen zit. Mwah......zou zomaar kunnen
Ook nog gereden in een Merc CLA 180 en de (ja echt) Honda Civic. Nou, de CLA viel wel erg tegen, en de Honda reed echt helemaal niet verkeerd. Net interieur, goede materialen.
Met dank aan de vorige eigenaartimbak02 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:26:
[...]
Je eDrive kilometers zijn relatief nog vrij laag, Ik heb inmiddels meer eDrive kilometers dan ICE kilometers. Ik vrees dat er op een gegeven moment zeker wel merkbare degradatie gaat optreden optreden. Een Plugin heeft gewoon minder bandbreedte voor wat betreft 100-0% cycli Wat dus een van de voornaamste rede is van degradatie. Met EV kun je makkelijker tussen de 80-20% blijven. 100-0% cycli doe ik soms wel eens 3 keer per dag. Maar goed mocht er merkbare degradatie optreden heb ik nog best wel een verse ICE
Zelf rij ik 70-80% eDrive behalve op vakanties. Dan is het 99% ICE.
Tsja, het is of een versere accu of een versere ICE...
Idem hier. Daarom staat er ook een voor de deur in de kleur. Als de zon er op schijnt komt de kracht van de kleur naar boven._Arthur schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:57:
[...]
Beter dan een standaard zwarte kleur. En dit staat prima met accententen in een zwarte kleur.
Meer G3x'en met Bermina Grey hier, prima kleurtje wat mij betreft.
https://g30.bimmerpost.co...read.php?t=1781188&page=7
Maar: you love ‘m or you hate ‘m.
Ja ben niet zo bang voor de performance... de e208 heeft 150 pk en doet 0-100 in 8.3, de i4 edrive35 doet het al in 6... Voor de echte fun gebruik ik de M3 wel.roland kroes schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:02:
[...]
Toevallig gisteren een i4 e35 proefgereden. (was niet gepland) Viel mij reuze mee, rijd heerlijk rustig en soepel, en voelt van binnen toch weer heel vertrouwd aan.
Het "gas"pedaal even wat dieper indrukken, geeft meteen een ruk, niet nog even wachten zoals in mijn X2 M35i. Draait mooi de bocht in en door en neemt drempels prima, zonder dat je het gevoel hebt dat je in een vrij zware wagen zit. Mwah......zou zomaar kunnen![]()
Ook nog gereden in een Merc CLA 180 en de (ja echt) Honda Civic. Nou, de CLA viel wel erg tegen, en de Honda reed echt helemaal niet verkeerd. Net interieur, goede materialen.
Enige waar ik beetje mee zit is de range, dus de voorkeur gaat uit naar de 40 om die reden. Maar de LCI heeft ook wel voordelen, nieuwer, nieuwere iDrive 8.5 en moet zeggen dat ik de nieuwe lampen eigenlijk wel mooi vind.
Ja ik kreeg al naar mn hoofd dat ik gewoon de M60 moest kopen ;p. Ik moet zeggen dat ik de LCI wel mooi vind. volgens mij waren die laser koplampen niet standaard toch? Dus dan moet ik sowieso een model vinden met die optie, en aangezien ik toch meer onderin die vijver aan het vissen ben kwa budget denk ik niet dat die echt erop gaan zitten.Mr Pingu schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:25:
Als je van details houdt, op de LCI hebben ze een hoop wegbezuinigd in het interieur en die laserachterlichten vind ik persoonlijk niet mooi omdat het net lijkt of er altijd 2 mistlampen aanstaan.
[ Voor 30% gewijzigd door Greetoz op 21-02-2026 23:02 ]
Helaas kom ik door de afdeling waar ik nu werk niet in aanmerking voor een leasewagen... maar even vloeken in de kerk... ik had mijn zinnen anders op een rode Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce gezet. Gewoon lekker apart. Nu scheelt het dat veel BMW-liefhebbers veelal ook een zwak voor Alfa en Porsche hebben, maar ondanks dat ik zeer sceptisch was over EV, sla ik zo'n 'Franse' Veloce niet afroland kroes schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:02:
Toevallig gisteren een i4 e35 proefgereden. (was niet gepland) Viel mij reuze mee, rijd heerlijk rustig en soepel, en voelt van binnen toch weer heel vertrouwd aan.
Het "gas"pedaal even wat dieper indrukken, geeft meteen een ruk, niet nog even wachten zoals in mijn X2 M35i. Draait mooi de bocht in en door en neemt drempels prima, zonder dat je het gevoel hebt dat je in een vrij zware wagen zit. Mwah......zou zomaar kunnen
/f/image/JfunXI6VftCLRVJEUY8B8jj0.webp?f=fotoalbum_large)
PS mijn onbelaste reiskosten zijn zo hoog, dat een zakelijke leasewagen wel aantrekkelijk begint te worden... maar goed... er is altijd ruimte voor onderhandelingen.
[ Voor 13% gewijzigd door CreativeS op 22-02-2026 14:44 ]
Zowel ik als m’n vriendin willen geen SUV achtig model, maar hij is indd niet slecht die alfa!CreativeS schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:19:
[...]
Helaas kom ik door de afdeling waar ik nu werk niet in aanmerking voor een leasewagen... maar even vloeken in de kerk... ik had mijn zinnen anders op een rode Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce gezet. Gewoon lekker apart. Nu scheelt het dat veel BMW-liefhebbers veelal ook een zwak voor Alfa en Porsche hebben, maar ondanks dat ik zeer sceptisch was over EV, sla ik zo'n 'Franse' Veloce niet af
PS mijn onbelaste reiskosten zijn zo hoog, dat een zakelijke leasewagen wel aantrekkelijk begint te worden... maar goed... er altijd ruimte voor onderhandelingen.
Voor in Nederland is een EV prima. Op vakantie, zeker met caravan of vouwwagen, is mijn ervaring na 6 jaar dat het ontzettend tegenvalt. Drukke laadplekken, lage laadsnelheden en je moet een lage kruissnelheid aanhouden om niet iedere 1,5u stil te staan. Nu met de F34 naar Oostenrijk, wat een verademing zegroland kroes schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:02:
[...]
Het "gas"pedaal even wat dieper indrukken, geeft meteen een ruk, niet nog even wachten zoals in mijn X2 M35i. Draait mooi de bocht in en door en neemt drempels prima, zonder dat je het gevoel hebt dat je in een vrij zware wagen zit. Mwah......zou zomaar kunnen![]()
XXXVI
Morgen de X5 halen. Whoop. Duurde even, had nog 2 weken frankrijk (werk en prive) staan. Dus die nog met de A6 gedaan. Scheelt toch weer 3K kilometers gelijk erop 🤣
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Wellicht volledig offtopic, maar met oprechte belangstelling.
Ik probeer nu sinds een week of 2 mijn 5 serie te verkopen op Autoscout.
Ik krijg echter alleen maar vage berichten over exporteren, naar adressen in Duitsland, of België, klinkt niet echt vertrouwd.
Tot slot lijkt de auto heel erg op de achtergrond te staan, als ik hem opzoek kan ik hem niet eens vinden.
Het gaat om een 535i, wat niet een E60 model in Europa is, dus als je zoekt op de E60 criteria vind je hem niet, alleen diesels.
Betreft een Amerikaans model.
Goed, ik heb de advertentie net wel aangepast naar ‘530i’ in de hoop dat er wat meer ‘belangstellenden’ hem vinden.
Los daarvan, mensen wellicht nog tips mbt online verkoop?
Ik krijg echter alleen maar vage berichten over exporteren, naar adressen in Duitsland, of België, klinkt niet echt vertrouwd.
Tot slot lijkt de auto heel erg op de achtergrond te staan, als ik hem opzoek kan ik hem niet eens vinden.
Het gaat om een 535i, wat niet een E60 model in Europa is, dus als je zoekt op de E60 criteria vind je hem niet, alleen diesels.
Goed, ik heb de advertentie net wel aangepast naar ‘530i’ in de hoop dat er wat meer ‘belangstellenden’ hem vinden.
Wat die dealers toch doen om de optielijst langer te maken. Sommige opties staan er 3 x in, alleen net anders omschreven 😂
Radio, audio, audiosysteem, audio installatie.
DAB, DAB tuner, DAB ontvanger.
Ja, zo krijg ik ook een lange optielijst 😁
Radio, audio, audiosysteem, audio installatie.
DAB, DAB tuner, DAB ontvanger.
Ja, zo krijg ik ook een lange optielijst 😁
Mooie, nette wagen en een prima advertentie. De eerlijkheid spat er vanaf. Misschien kun je er nog bij zetten dat het een N54 motor betreft? Heeft de auto een teller in mijlen of in kilometers? Dat zou ik er wel even bij zetten. Zoals gezegd echt een heel nette wagen met geen gekke km stand. Al denk ik veel mensen een auto van 18 jaar te oud vinden.Speakerfreak95 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 01:14:
Wellicht volledig offtopic, maar met oprechte belangstelling.
Maar hoe zit dat met die TPMS melding? Heeft de LCI ook al RDCi sensoren in de velgen? Mijn E61 van 2006 deed het met de ABS sensoren. Mijn F11 van 12-2010 had de toen optionele RDCi sensoren in de velgen.
Ik heb nog nooit iets via autoscout verkocht, al mijn autos zijn uiteindelijk via marktplaats verkocht.
Dat gevoel heb ik ook wel.
Ik heb de mijne eens op AS gezet, maar net als destijds op de Z4, alleen maar twijfelachtige reacties.
Gratis advertentie, dus dat zal wel de oorzaak zijn.
Misschien toch maar eens MP proberen
Ik heb de mijne eens op AS gezet, maar net als destijds op de Z4, alleen maar twijfelachtige reacties.
Dankjewel! Ik heb mijn best gedaan de advertentie zo duidelijk mogelijk neer te zetten, ik zal dat stukje N54 additioneel even er bij vermelden.IQM schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:16:
[...]
Mooie, nette wagen en een prima advertentie. De eerlijkheid spat er vanaf. Misschien kun je er nog bij zetten dat het een N54 motor betreft? Heeft de auto een teller in mijlen of in kilometers? Dat zou ik er wel even bij zetten. Zoals gezegd echt een heel nette wagen met geen gekke km stand. Al denk ik veel mensen een auto van 18 jaar te oud vinden.
Maar hoe zit dat met die TPMS melding? Heeft de LCI ook al RDCi sensoren in de velgen? Mijn E61 van 2006 deed het met de ABS sensoren. Mijn F11 van 12-2010 had de toen optionele RDCi sensoren in de velgen.
De TPMS melding komt inderdaad omdat deze E60 actieve banden sensoren heeft, dat was optioneel op de 35i en hoger, waarom? Geen idee.
Heb ook een 523i gehad uit 2010, laatste model en daar zat het niet op, oud collega met zijn 50i uit 2008 heeft het ook niet haha.
De tellerklok is netjes origineel, met enkel nog analoog de mijlen zichtbaar, de auto is wel volledig om gecodeerd naar Europa, inclusief verbruik en snelheid in kilometers, en de navi met een europa DVD.
Ook zit er een rapport van BMW bij met de uitdraai van de kilometers die netjes oplopen zonder vreemde gaatjes.
Het jammere is dat dit een van de echt kloppende 535i's is op de europese markt, zonder schade verleden, of vreemde import.
Inderdaad primair discutabele reacties, ben er voor de grap op eentje ingegaan maar zodra ik kritische vragen begon te stellen helaas radiostilte.roland kroes schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:03:
Ik had mijn oude auto ook op Autoscout en Marktplaats staan. In 4 weken maar 1 reactie gehad. Uiteindelijk verkocht via ANWB verkoopservice voor een goede prijs.
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Ja op marktplaats krijg je ook een hoop onzin hoor. Maar ik denk ook dat je prijs gewoon wat aan de hoge kant is, het blijft een amerikaanse import, heel veel import uit de USA zijn schadebakken, dat heb je gewoon tegen.roland kroes schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:03:
Dat gevoel heb ik ook een beetje.Greetoz schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:23:
[...]
Ja op marktplaats krijg je ook een hoop onzin hoor. Maar ik denk ook dat je prijs gewoon wat aan de hoge kant is, het blijft een amerikaanse import, heel veel import uit de USA zijn schadebakken, dat heb je gewoon tegen.
Ik zit helaas iets hoger omdat ik aantoonbaar een auto heb zonder werk, onderstel en motororisch volledig op punt gezet, instappen en rijden tot de APK (komt die zo door) en dan pas ergens januari 2027 een klein beurtje nodig.
Evenals ik de enige ben met het 'surround' audio pakket en de verwarmde comfort stoelen.
Ik ga denk ik de knoop doorhakken en hem ook even op Marktplaats posten einde week, in het weekend is de kans groter dat men hem ziet
Pohhh wat staat dat lekker op de oprit. 
Vind het dashboard wel wat donker. Vanavond even testen bij maatje, die heeft een 530e en moet even kijken of daar dat "draaiwieltje" (bij de verlichtingsknopjes) wel wat doet. Anders even terug voor een defect. Kan de helderheid alleen maar voor "nacht" instellen. En dat draaiwieltje doet niet veel.
Vind het dashboard wel wat donker. Vanavond even testen bij maatje, die heeft een 530e en moet even kijken of daar dat "draaiwieltje" (bij de verlichtingsknopjes) wel wat doet. Anders even terug voor een defect. Kan de helderheid alleen maar voor "nacht" instellen. En dat draaiwieltje doet niet veel.
Als je effect wilt hebben zal je wel een spiegel of twee mee moeten nemen. 
Normaliter bedienen die wieltjes de stand van je koplampen om te compenseren voor het laadgewicht bij afwezigheid van automatisch stellende units.
Normaliter bedienen die wieltjes de stand van je koplampen om te compenseren voor het laadgewicht bij afwezigheid van automatisch stellende units.
- knip -
Kijk het even aan zou ik zeggen. Heb bij mijn 530e ook al gemerkt dat er vaak naast een (handmatige) instelling ook een automatische is op basis van een sensor.Tylen schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:36:
Ik dacht dat mijn HUD na de voorruitvervanging niet scherp was. Maar in de schemering is het minder helder dan in de ochtendzon. En dat terwijl ik de handmatige instelling niet aangeraakt had.
Wieltjes? Heb jij voor elke koplamp een apart wieltje?Raymond P schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:46:
Als je twee wieltjes hebt, is één wieltje voor koplamp leveling en andere voor instrumentarium helderheid. Als je er maar eentje hebt is die voor het instrumentarium (koplampen zijn dan self-leveling). Dat is bij mijn F30, en ook bij mijn E36 was dat al zo. Hoe het bij mijn E30 was kan ik me niet meer goed herinneren.
Overigens heb ik beide wieltjes, maar mijn LED koplampen scannen wel naar boven en beneden als ik de auto start in het donker. Het gaat om een F30 LCI. Moet even gaan opzoeken of hij nu wel of niet de hoogte automatisch aanpast.
Serieus? Zo dat is lang geleden dat ik zo'n wieltje had. Dat is toch niet met led verlichting? Die zijn zelf afstellend. Toch maar even het boekje erbij pakken zometeen.Raymond P schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:46:
Ja vanavond even rondjes rijdenIQM schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:57:
[...]
Kijk het even aan zou ik zeggen. Heb bij mijn 530e ook al gemerkt dat er vaak naast een (handmatige) instelling ook een automatische is op basis van een sensor.
Ik dacht dat mijn HUD na de voorruitvervanging niet scherp was. Maar in de schemering is het minder helder dan in de ochtendzon. En dat terwijl ik de handmatige instelling niet aangeraakt had.
Ja precies. Maar die die Instrumentarium helderheid het ook overdag?Puf schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Wieltjes? Heb jij voor elke koplamp een apart wieltje?![]()
Als je twee wieltjes hebt, is één wieltje voor koplamp leveling en andere voor instrumentarium helderheid. Als je er maar eentje hebt is die voor het instrumentarium (koplampen zijn dan self-leveling). Dat is bij mijn F30, en ook bij mijn E36 was dat al zo. Hoe het bij mijn E30 was kan ik me niet meer goed herinneren.
Overigens heb ik beide wieltjes, maar mijn LED koplampen scannen wel naar boven en beneden als ik de auto start in het donker. Het gaat om een F30 LCI. Moet even gaan opzoeken of hij nu wel of niet de hoogte automatisch aanpast.
@Puf
M'n ancient E90 heeft 1 wieltje en daarmee bedien ik de hoogte van de halogeen lampen. Interieur/dashboard zit in het menu/digitaal, wat overigens ruk is.
M'n E46 met halogeen had twee wieltjes, xenon met leveling had er 1 voor dashboard, net zoals de E60.
Gezien ik niet kan zien wat voor koplampen erin hangen en ervan uit ga dat de nieuwe non-xenon/laser headlights niet auto-levelling zijn mijn suggestie een spiegeltje mee te nemen ipv aannemen dat 'ie kapot is.
Maareh, dat is dus geen ding meer? Alles is auto-levelling tegenwoordig?
M'n ancient E90 heeft 1 wieltje en daarmee bedien ik de hoogte van de halogeen lampen. Interieur/dashboard zit in het menu/digitaal, wat overigens ruk is.
M'n E46 met halogeen had twee wieltjes, xenon met leveling had er 1 voor dashboard, net zoals de E60.
Gezien ik niet kan zien wat voor koplampen erin hangen en ervan uit ga dat de nieuwe non-xenon/laser headlights niet auto-levelling zijn mijn suggestie een spiegeltje mee te nemen ipv aannemen dat 'ie kapot is.
- knip -
Ja auto leveling is denk ik standaard vanaf de eerste xenon releasesRaymond P schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:57:
@Puf
Ik heb dit ding proefgereden .. ik wil je aanraden om dat ook eens te doen. Het Peugeot gehalte is erg hoog in deze auto. En ik vond hem echt NIET prettig rijden. Onderstuur op de voorwielen (welke aangedreven zijn) niet te zuinig.CreativeS schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 23:19:
[...]
Helaas kom ik door de afdeling waar ik nu werk niet in aanmerking voor een leasewagen... maar even vloeken in de kerk... ik had mijn zinnen anders op een rode Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce gezet. Gewoon lekker apart. Nu scheelt het dat veel BMW-liefhebbers veelal ook een zwak voor Alfa en Porsche hebben, maar ondanks dat ik zeer sceptisch was over EV, sla ik zo'n 'Franse' Veloce niet af
[Afbeelding]
PS mijn onbelaste reiskosten zijn zo hoog, dat een zakelijke leasewagen wel aantrekkelijk begint te worden... maar goed... er is altijd ruimte voor onderhandelingen.
*sowieso
Ja en nee. Als de zon fel schijnt dan knalt hij hem ook op de donkerste stand op maximum brightness bij mij. Het effect van het wieltje is dan nihil. Bij bewolkt weer zie je wel degelijk verschil.Tylen schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:57:
[...]
[...]
Ja precies. Maar die die Instrumentarium helderheid het ook overdag?
Om in te haken op de lampen kwestie,
Xenon - automatische hoogte afstelling vanaf de eerste levering.
LED - automatische hoogte regeling met draaiwiel voor aanpassing, primair F modellen en instap G reeks.
Full adaptive led / xenon - automatische hoogteregeling en adaptieve meesturende dimlichten.
Halogeen / basis LED - draaiwiel met enkele sensor op as.
Additioneel heb je een draaiwieltje voor de helderheid van het instrumentarium, maar met de G LCI reeks zit dit meestal weggewerkt in de instellingen, en is er geen fysiek draaiwiel aanwezig.
Verschilt per model.
Xenon - automatische hoogte afstelling vanaf de eerste levering.
LED - automatische hoogte regeling met draaiwiel voor aanpassing, primair F modellen en instap G reeks.
Full adaptive led / xenon - automatische hoogteregeling en adaptieve meesturende dimlichten.
Halogeen / basis LED - draaiwiel met enkele sensor op as.
Additioneel heb je een draaiwieltje voor de helderheid van het instrumentarium, maar met de G LCI reeks zit dit meestal weggewerkt in de instellingen, en is er geen fysiek draaiwiel aanwezig.
Verschilt per model.
[ Voor 22% gewijzigd door Speakerfreak95 op 23-02-2026 20:08 ]
@Speakerfreak95 Yes.
Maar het interieur/dashboard verlichting wieltje is nu dus weer standaard aanwezig?
Of is dat mogelijk weer enkel digitaal te regelen in bepaalde series?
Maar het interieur/dashboard verlichting wieltje is nu dus weer standaard aanwezig?
- knip -
In mijn G26 heb ik inderdaad een interieur verlichting wieltje. Daarmee kan ik 's avonds de helderheid verhogen verlagen. MAAR op het display zelf kun je bij instellingen ook de helderheid instellen @Tylen kans is aanwezig dat deze bij jou in de settings al erg donker staat.Raymond P schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:13:
@Speakerfreak95 Yes.
*sowieso
Ben eruit. Het draaiwieltje is voor de helderheid alleen als licht aanstaan..... Overdag werkt het dimmen via een lichtsensor. Even zoeken waar die sensor zit (ergens bij de binnenspiegel). Ik heb een paar codings gevonden dus vanavond in het donker even mee spelen. (ik heb overigens laserlight, dus gewoon auto leveling
)
Info hier: https://g05.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1806820&page=6
En hier: https://g05.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1699186
Info hier: https://g05.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1806820&page=6
En hier: https://g05.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1699186
[ Voor 29% gewijzigd door Tylen op 23-02-2026 16:31 ]
Nu je het zegt kan ik volgens mij ook de helderheid van de schermen (6WB digitaal instrumentenpaneel en centrale iDrive scherm) apart instellen in iDrive. Met het wieltje kun je dan alles in één keer nog helderder of donkerder zetten. Mijn ambient lighting was daar ook aan gekoppeld, maar dat heb ik los gecodeerd zodat die nu niet meer op het wieltje reageert en de digitale instelling in idrive gewoon vasthoudt..
Wat een heerlijke beuker! Geniet ervanTylen schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:36:
[Afbeelding]
Precies dit. De helderheid wordt automatisch geregeld adhv een sensor maar de marge kun je instellen met het wieltje.Puf schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:08:
[...]
Ja en nee. Als de zon fel schijnt dan knalt hij hem ook op de donkerste stand op maximum brightness bij mij. Het effect van het wieltje is dan nihil. Bij bewolkt weer zie je wel degelijk verschil.
Dit is de oplossing voor als je ook het probleem hebt:
Headunit - 3005 APIX_CID_UND_ZIN - DIM_CURVE_X2 – change values to 0x00, 0x00 (from 0x1F, 0xC0)
Instrument cluster - 3000 Anzeige_Konfiguration – DIM_TAG_NACHT_LICHT_EIN_ENABLE – change value to aktiv
Instrument cluster - 3005 FuBi_Parameter – DIM_DTN – change value to 0x7F (from 0x3F)
After programming the codes above, go to Car/Settings/Displays/Control display and change the “Brightness at night” to it’s lowest value. Then use the standard I.P. scroll wheel to set a comfortable light level in darkness.
These changes have made driving my BMW much more pleasant, without having to glue a tiny light to my dash.
Headunit - 3005 APIX_CID_UND_ZIN - DIM_CURVE_X2 – change values to 0x00, 0x00 (from 0x1F, 0xC0)
Instrument cluster - 3000 Anzeige_Konfiguration – DIM_TAG_NACHT_LICHT_EIN_ENABLE – change value to aktiv
Instrument cluster - 3005 FuBi_Parameter – DIM_DTN – change value to 0x7F (from 0x3F)
After programming the codes above, go to Car/Settings/Displays/Control display and change the “Brightness at night” to it’s lowest value. Then use the standard I.P. scroll wheel to set a comfortable light level in darkness.
These changes have made driving my BMW much more pleasant, without having to glue a tiny light to my dash.
Dat ligt dus aan het model (1/7 serie en / of X / I - E drive etc)Raymond P schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:13:
@Speakerfreak95 Yes.
In de EU, als de output meer dan 2000lumen is dan moet niveauregeling automatisch zijn. Kortom bijna alle xenon en LED lampen.Tylen schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:59:
[...]
Ja auto leveling is denk ik standaard vanaf de eerste xenon releases
Ik heb een wieltje. Betekent dat dat mijn F30 LCI met (non-adaptive) LED minder dan 2000 lumen straalt of is dat wieltje een premium extra? Mijn koplampen scannen wel verticaal als ik de auto start in het donker.Mr Pingu schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:23:
[...]
In de EU, als de output meer dan 2000lumen is dan moet niveauregeling automatisch zijn. Kortom bijna alle xenon en LED lampen.
Ja, optiecode 5A2 heeft vaak wieltje deze LEDs zijn minder krachtig.Puf schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:48:
[...]
Ik heb een wieltje. Betekent dat dat mijn F30 LCI met (non-adaptive) LED minder dan 2000 lumen straalt of is dat wieltje een premium extra? Mijn koplampen scannen wel verticaal als ik de auto start in het donker.
Verticale scannen is alleen om de uitersten te bepalen en/of om the checken of er niets mis is met de steppermotor.
Even mijzelf quoten.Tylen schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:42:
Dit is de oplossing voor als je ook het probleem hebt:
Gisteren overdag nog even met het led/flist lampje van mijn telefoon bij de sensor gehouden. De sensor zit helemaal links op het digitale dashboard (links van de 3/4 marker van de benzine meter). Als je dat doet gaat de helderheid omhoog. Precies zoals ik hem wil
Het wieltje bij de knoppen van de verlichting werkt alleen in het donker, die doet overdag dus helemaal niets. In het donker kan je de helderheid dus wel mooi regelen.
Heb in BimmerCode de codering hierboven (die ik quote) erin gezet en nu is de helderheid perfect overdag.
Helemaal grote blij nu.
Lekker dan. Rij ik mooi voor schut met m'n sub-2000 lumen nachtkaarsjes.Mr Pingu schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:40:
[...]
Ja, optiecode 5A2 heeft vaak wieltje deze LEDs zijn minder krachtig.
Verticale scannen is alleen om de uitersten te bepalen en/of om the checken of er niets mis is met de steppermotor.
Behelpen hoor, toch maar upgraden dan? https://occasions.bmw.nl/...aten/details/id/361866307Puf schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:51:
Lekker dan. Rij ik mooi voor schut met m'n sub-2000 lumen nachtkaarsjes.
XDrive_Arthur schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:46:
[...]
Behelpen hoor, toch maar upgraden dan? https://occasions.bmw.nl/...aten/details/id/361866307
Ze zijn in ieder geval wit en niet halogen geel 🙃Puf schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:51:
[...]
Op een SUV hoort AWD ja. In de Nordics zie ik ook de toegevoegde waarde wel.
Op een "sportieve" sedan in NL heb ik persoonlijk liever standard drive (RWD). Lichter, minder complex, lager onderstel, iets sportiever om te rijden en ik hoef niet alle vier de banden tegelijk te vervangen.
Ja, vooralsnog voldoet het prima, maar ik had hiervoor dan ook een E36 met H7 hallo-geen-lampen.Mr Pingu schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:18:
[...]
Ze zijn in ieder geval wit en niet halogen geel 🙃
Als ik uit een dikke Xenon blaster kwam was ik misschien iets minder positief over mijn LEDjes geweest.
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/zomerbandentest
Slechts drie banden overtuigen in ANWB‑test
Voor de nieuwe zomerbandentest van ANWB zijn 16 banden getest. Slechts drie banden halen het eindcijfer ‘goed’ en zijn daarmee zeer aan te raden. Verder zijn er in de praktijk grote verschillen in slijtvastheid en bij prestaties op natwegdek.
In deze nieuwe editie zijn 16 banden getest in de maat 225/50 R17, een veelgebruikte maat bij de grote middenklasse, zoals Audi A4 en Volvo V60. De testauto was ook een Audi A4.
Dit jaar behoren de volgende banden tot de top 3:
- Continental PremiumContact 7 – eindcijfer 8,1 Beste op droog en nat wegdek, uitstekende rijeigenschappen en een heel uitgebalanceerd totaalpakket.
- Pirelli Cinturato C3 – eindcijfer 7,8 Sterk op nat wegdek, goede allround prestaties.
- Goodyear EfficientGrip Performance 2 – eindcijfer 7,7 Iets minder sterk bij remmen op nat en droog, maar met uitmuntende slijtvastheid (levensduurverwachting 57.800 km).
Kan erger, ik heb een auto aangekocht met non-adaptief. Baal er nu een beetje van.Puf schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:51:
[...]
Vreemde selectie.Eagle Creek schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:27:
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/zomerbandentest
[...]
Wel premiumContact 7 meenemen, maar geen goodyear F1 Assymmetric en geen Falken FK520, zitten allemaal in dezelfde prijsklasse.
Vaak gaat dat gepaard met non-adaptief. Optiecode 5A2 is non-adaptiefSpeakerfreak95 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:57:
[...]
Kan erger, ik heb een auto aangekocht met non-adaptief. Baal er nu een beetje van.
Inderdaad bijzondere keuzesMr Pingu schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:59:
Vreemde selectie.
Wel premiumContact 7 meenemen, maar geen goodyear F1 Assymmetric en geen Falken FK520, zitten allemaal in dezelfde prijsklasse.
Groot gelijk, in NL had ik zeker ook geen Xdrive genomenPuf schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:36:
[...]
Op een "sportieve" sedan in NL heb ik persoonlijk liever standard drive (RWD). Lichter, minder complex, lager onderstel, iets sportiever om te rijden en ik hoef niet alle vier de banden tegelijk te vervangen.
Voor alles is een oplossing... nou ja, niet voor alles.... wel qua xDrivePuf schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:36:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door CreativeS op 24-02-2026 21:29 ]
Daarmee heb je wel de lasten maar niet de lusten. Je waggi is nog steeds zwaarder, staat hoger op z'n poten en als er na een tijd rijden met xdelete te veel slijtageverschil zit tussen voor en achter kun je XDrive ook niet zonder risico weer inschakelen als de weersomstandigheden daarom vragen. Nein!CreativeS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:18:
[...]
Voor alles is een oplossing... nou ja, niet voor alles.... wel qua xDrive. Niet qua koppigheid
Ik vermoed dat ze levensduur, brandstofverbruik en comfort zwaar hebben meegewogen. Dan komt een zeer sportieve band minder goed uit de test dan een allrounder. Niet iedereen rijdt een BMW en gaat prat op scheermesscherp sturen.
[ Voor 12% gewijzigd door Puf op 24-02-2026 21:38 ]
:strip_exif()/f/image/B6nZmThEMUFfcAzJaiobzVJC.jpg?f=fotoalbum_large)