Dat is bij de meeste auto's toch helemaal geen optie als weergave?Spollie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:08:
[...]
Kijk eens naar de eenheidIk ben opgevoed dat een auto '1 op 12' loopt, dus zo stel ik dat in mijn auto's nog steeds in. Liters per 100km zegt mij echt totaal niks
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/En0XEsJric5TEM9kryZL3HWY.jpg?f=user_large)
Liters, kilowatts, het is allemaal hetzelfde hier
Je tankt altijd voor 40 euro dus het maakt je niets uit?MadMarky schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:09:
[...]
Liters, kilowatts, het is allemaal hetzelfde hier
XXXVI
Verwijderd
Met de 320e heb je meer rij plezier. Heb de 520i een paar maanden gehad en die is langzaam. Je komt soms in het normale verkeer te kort. Op lange ritten op de snelweg is het natuurlijk wel een stuk comfortabeler dan de 3 serie.Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:02:
Ik overweeg mijn 320e touring na aflopen van de lease over te kopen, best goede prijs overeengekomen, maar de enige twijfel is de ruimte op de achterbank voor twee opgroeiende tieners. Andere optie is dan een G31 520i touring uit de premium selection. Maar als ik dan rond dezelfde prijs uit wil komen is die dan wel 2 jaar ouder met meer kilometers... keuzes
En dan nog ouder en meer km. Kan ook meer aan kapot, etc. etc.
Is het trouwens een face lift of pre? De facelift is eigenlijk al niet 100% meegegaan qua updates in het interieur. De pre is zeker een stap terug in de tijd. Als je daarom heeft, iets om eens goed te bekijken. Daarme zeg ik niet dat het oude interieur lelijk is.
Heb als opgroeiende tiener mogen bivakkeren in een kleinere sedan met sportive daklijn. Leef nog. Nooit last van gehad. En als richting volgroeid gaan, gaan ze toch vaak niet meer.
Tenzij je nu al reuzen hebt zou ik daar niet te veel mee zitten.
Van die twee vind ik zelf de 5 serie wel het mooiste.
Grz D.
Verwijderd
Je bedoelt dat het nog niet aanvoelt als AliExpress en de cruciale functies nog met fysieke knoppen te bedienen zijn ipv touchscreens?DomiGijzen schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:16:
[...]
Is het trouwens een face lift of pre? De facelift is eigenlijk al niet 100% meegegaan qua updates in het interieur. De pre is zeker een stap terug in de tijd. Als je daarom heeft, iets om eens goed te bekijken. Daarme zeg ik niet dat het oude interieur lelijk is.
[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 18-02-2026 19:47 ]
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 18-02-2026 19:47 ]
[ Voor 109% gewijzigd door We Are Borg op 18-02-2026 19:47 ]
Dat mag niet in Nederland toch, op basis vd verkeersborden?DeBaroN schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:20:
Hoe is ACC bij een G21 LCI icm verkeersbord herkenning? Knalt die in de automatisch op de rem?
Dacht ik...
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Als ik jou was zou ik die 320e overnemen en dan over een paar jaar kijken of je meer ruimte nodig hebt.Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:22:
Het zou dan om een G31 LCI uit 2020 gaan. Mijn 320e touring is een pre- LCI uit 2022. Hele fijne auto, nu 60k op de teller waarvan 20k elektrisch gereden en door mezelf samengesteld dus met de opties die ik wil.
Evt. zou een X3 30e misschien ook een optie zijn? Al is de achterbank wel minder praktisch dan een G31. Wij hebben 3 pubers en dat gaat in een G31 wel maar in een G01 nèt niet. Maar qua rijden en comfort ben ik wel heel erg verknocht aan de 5 serie. Heb er in 15 jaar al 2 'versleten.'
Ja en maar klagen dat het zo krap is achterin een 5 serie.CreativeS schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:11:
Hoe doen al die mensen dat toch... in hun Suzuki Swift of Ford Fiesta. Hele gezinnen met volwassen kinderen. Volwassen mensen dagjes uit. Ouderen. Nee, de opgroeiende kinderen moeten ruimte hebben
Wij gingen vroeger met 5 personen en een hond op vakantie in een Renault 5 en later in een Renault 19. Gelukkig nooit verder dan 5 uur rijden maar heb er ook niets aan over gehouden. Wel hele mooie herinneringen...
Dat is ook het hele punt. Je houdt er niets aan over behalve misschien een dag of twee ongemak. Puur first world problems maar feit is dat we het allemaal zó goed hebben met z'n allen dat we graag ook die problemen oplossen.IQM schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:47:
Ja en maar klagen dat het zo krap is achterin een 5 serie.![]()
Wij gingen vroeger met 5 personen en een hond op vakantie in een Renault 5 en later in een Renault 19. Gelukkig nooit verder dan 5 uur rijden maar heb er ook niets aan over gehouden. Wel hele mooie herinneringen...
En dan ging er ook nog een hond mee... koffers, weet ik veel wat... time's do changeIQM schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:47:
Ja en maar klagen dat het zo krap is achterin een 5 serie.![]()
Ik ben meer verbaasd dat een 520i blijkbaar niet meer mee zou kunnen komen met het dagelijkse verkeer. Dan vraag ik me helemaal af hoe mensen dat doen in een A of B segment auto op de weg. Zo’n ding heeft tot minimaal 170pk ofzo? Als dat al niet meer genoeg is…CreativeS schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:11:
[...]
Hoe doen al die mensen dat toch... in hun Suzuki Swift of Ford Fiesta. Hele gezinnen met volwassen kinderen. Volwassen mensen dagjes uit. Ouderen. Nee, de opgroeiende kinderen moeten ruimte hebben
FTFY.ErnstvV schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:16:
[...]
Ik ben meer verbaasd dat een 520i blijkbaar niet meer mee zou kunnen komen met het dagelijkse verkeer. Dan vraag ik me helemaal af hoe mensen dat doen in een A of B segment auto op de weg. Zo’n ding heeft tot minimaal 170 184pk ofzo? Als dat al niet meer genoeg is…
En dat met 44 of 60pk. Gelukkig hadden we vakantie en geen haast.CreativeS schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:00:
En dan ging er ook nog een hond mee... koffers, weet ik veel wat... time's do change
Het gemiddelde motorvermogen is gewoon ver drie- of viervoudigd, gewicht is bijna verdubbeld. De B segmenter van nu is ruimer dan de C segmenter van weleer.
Een 520i heeft 184pk/290Nm en doet 0-100 in iets van 8s. Dat is op zich voldoende vermogen om mee te komen. Maar het is geen lichte auto en als je hem dan ook nog eens volgooit...ErnstvV schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:16:
Ik ben meer verbaasd dat een 520i blijkbaar niet meer mee zou kunnen komen met het dagelijkse verkeer. Dan vraag ik me helemaal af hoe mensen dat doen in een A of B segment auto op de weg. Zo’n ding heeft tot minimaal 170pk ofzo? Als dat al niet meer genoeg is…
Veel BMW rijders verstaan onder sportief rijden dat ze een vermogensreserve onder de rechtervoet hebben. Als je van een 'gewoon' merk naar BMW overstapt zal en 20i prima zijn maar als je eerder BMW gereden hebt zul je al gauw geneigd om voor een 30 model -of hoger- te kiezen.
En heel eerlijk na een 535i met 306pk voelt een 530e met 292pk toch wel als een 'stapje terug.'
correct, wordt bij het passeren van de grens geactiveerd.Eagle Creek schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:44:
[...]
Dat mag niet in Nederland toch, op basis vd verkeersborden?
Dacht ik...
bij mij reset de gehele idrive, carplay verliest dus verbinding en moet opnieuw verbinden.
- knip -
Raymond P schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:42:
@IQM Het is toch pas sportief rijden als je een make-up afdruk op het raam aan de bijrijderskant hebt?
Of wanneer de hond een helm op moet als 'ie mee mag...
Je vergeet natuurlijk wel de snelle elektrische gebakjes hè... die zijn veel te snel voor een 520i/eErnstvV schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:16:
Ik ben meer verbaasd dat een 520i blijkbaar niet meer mee zou kunnen komen met het dagelijkse verkeer. Dan vraag ik me helemaal af hoe mensen dat doen in een A of B segment auto op de weg. Zo’n ding heeft tot minimaal 170pk ofzo? Als dat al niet meer genoeg is…
Da's meer trekkracht dan mijn oude 325i... maar ja, het gaat erom wat er achter het stuur zit hèIQM schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:35:
Een 520i heeft 184pk/290Nm en doet 0-100 in iets van 8s. Dat is op zich voldoende vermogen om mee te komen. Maar het is geen lichte auto en als je hem dan ook nog eens volgooit...
Ik weet zeker dat het dus bij vele gewoon tussen de oortjes zit... en ja, op een recht stuk kan iedereen doortrekken hè.IQM schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:35:Veel BMW rijders verstaan onder sportief rijden dat ze een vermogensreserve onder de rechtervoet hebben. Als je van een 'gewoon' merk naar BMW overstapt zal en 20i prima zijn maar als je eerder BMW gereden hebt zul je al gauw geneigd om voor een 30 model -of hoger- te kiezen.
En heel eerlijk na een 535i met 306pk voelt een 530e met 292pk toch wel als een 'stapje terug.'
[ Voor 9% gewijzigd door CreativeS op 15-02-2026 16:00 ]
Ik weet niet wat mensen onder sportief rijden verstaan. Hard optrekken misschienIQM schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:35:
Veel BMW rijders verstaan onder sportief rijden dat ze een vermogensreserve onder de rechtervoet hebben. Als je van een 'gewoon' merk naar BMW overstapt zal en 20i prima zijn maar als je eerder BMW gereden hebt zul je al gauw geneigd om voor een 30 model -of hoger- te kiezen.
De vermogensreserve is wel erg lekker ja, al vind ik daar helemaal niets sportiefs aan. Dat de versnelling van 130 naar 170 ook gewoon lekker smooth gaat, net als bij van stapvoets tot vMax bij invoegen. Maar ook dat er nog wat gebeurt als we met z'n 4'en in de auto zitten zitten met bepakking en alles. Dat is voor mij de grootste plus en reden om deze 328 te rijden.
Nu denk ik trouwens dat van je 306 naar 292pk niet de pk's het stapje terug laten voelen maar de manier waarop de auto reageert (en vooral hoe snel die reactie is).
Exact expert nodig?
Ik bedoelde eigenlijk dat de auto snelheid verminderd bij een bord met een lagere toegestane snelheidEagle Creek schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:44:
[...]
Dat mag niet in Nederland toch, op basis vd verkeersborden?
Dacht ik...
Meer is lekker maar minder dan dat moet het niet worden...
Toen ik mijn f30 had laten chippen van 184pk naar 260pk was die precies goed.
De 256 pk in mijn huidige f11 530d is afdoende.
En imho is 180pk zonder al te veel gewicht al voldoende om lekker sportief te (kunnen) genieten van het rijden.
Als ik mag kiezen tussen de sleutels van een E30 318i en een F11 535d, en het doel plezier hebben is, dan kies ik voor de kleine motor.
Op de lange afstanden heb ik dan weer liever lagere RPMs, hoeveel vermogen er dan over is als ik vmax+betaalbaar rij zal mij een worst wezen.
- knip -
Gewicht speelt natuurlijk ook een grote rol. Is de auto 1200 of 2200kg. En wat is 'precies goed', als je een F30 met B58 gewend bent dan voelt die gechipte 260pk ineens traag aan.MLLL schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:09:
250pk is de 'sweet spot'
Ik praat niet over traag maar rijdbaarheid.Het Fantoom schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:31:
[...]
Gewicht speelt natuurlijk ook een grote rol. Is de auto 1200 of 2200kg. En wat is 'precies goed', als je een F30 met B58 gewend bent dan voelt die gechipte 260pk ineens traag aan.
Als je wilde versnellen in de een ongechipte f30 320i schakelde de automaat een paar verzetten terug, in de gechipte bleef die veel langer in dezelfde versnelling staan.
Ik heb 6 jaar een 525i Touring met dezelfde N52 motor gehad. Loopt prima met een mooie huil als je hem doortrekt. Maar blinkt helaas niet uit in trekkracht. De elektromotor van de 30e genereert al meer Nm trekkracht dan de N52.CreativeS schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:59:
[...]
Da's meer trekkracht dan mijn oude 325i... maar ja, het gaat erom wat er achter het stuur zit hè
[...]
Ik weet zeker dat het dus bij vele gewoon tussen de oortjes zit... en ja, op een recht stuk kan iedereen doortrekken hè.
Een 30e is feitelijk een 20i met elektro ondersteuning. De maximum prestaties zijn beschikbaar als je in Sport modus rijdt en dan voor Boost kiest. Dan ondersteunt de elektromotor constant en voel je niet zoveel verschil. (ik merk die 0,2s langzamer naar de 100 niet) De 530e is 200kg zwaarder en laat zich gewoon minder fijn in een bocht smijten.Crazy D schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:00:
Nu denk ik trouwens dat van je 306 naar 292pk niet de pk's het stapje terug laten voelen maar de manier waarop de auto reageert (en vooral hoe snel die reactie is).
In de praktijk rij ik meestal of elektrisch of op de brandstofmotor. Op vakantie merkte ik het verschil heel erg goed. Laden is dan lastiger en vaak rij je dan lange stukken op benzine. En als je de N55 op toeren houdt dan is het echt een heerlijke motor die constant eraan sleurt. Daar kan naar mijn idee geen B48 met elektro power tegenop. Aan de andere kant, de B48 is -onder dezelfde omstandigheden- gewoon zuiniger dan de N55. Ook als je niet kunt laden. 46 liter is niet veel maar een N55 doet op 70 liter dan ook maar een 600km.
Wat bedoel je met 'rijdbaarheid' dan, dat je meer trekkracht hebt? En dus sneller op gang komt in dezelfde versnelling? En is dus afhankelijk van het vermogen/koppel, maar ook van het gewicht.MLLL schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:11:
[...]
Ik praat niet over traag maar rijdbaarheid.
Als je wilde versnellen in de een ongechipte f30 320i schakelde de automaat een paar verzetten terug, in de gechipte bleef die veel langer in dezelfde versnelling staan.
Verwijderd
Bij de G31 preLCI doet de ACC dat niet. Maar je kan met 1 druk op de knop de snelheidslimiet overnemen. Dit werkt ook als de nieuwe limiet hoger ligt. En ook fijn, in iDrive kan je instellen welke snelheid hij instelt: exact de limiet, of een paar km erboven. Zo staat 100 bij mij standaard dus op 104.DeBaroN schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:02:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk dat de auto snelheid verminderd bij een bord met een lagere toegestane snelheid
Ik heb dezelfde ervaring met de G30 LCI: borden worden (best goed) herkend, inclusief matrix borden (hoewel duidelijk niet 100%), en als ie het herkend, of weet dat het eraan komt kun je de nieuwe snelheid "accepteren". Doe je niets, dan houd hij gewoon vast. In het menu is in te stellen hoeveel "te hard" (of "te zacht"?) de cruise control ingesteld moet worden, met een instelling voor <80km/h en >=80km/h (heb ik op +4 en +6 staan). Ook weet de auto als er een bocht of rotonde nadert en gaat hij inhouden. Dit is (gelukkig) makkelijk ook bij te sturen met het gaspedaal zonder dat de cruise control helemaal uit gaat (zoals bij remmen) want ik vind hem soms toch wel wat conservatief.loeberce schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:42:
[...]
Bij de G31 preLCI doet de ACC dat niet. Maar je kan met 1 druk op de knop de snelheidslimiet overnemen. Dit werkt ook als de nieuwe limiet hoger ligt. En ook fijn, in iDrive kan je instellen welke snelheid hij instelt: exact de limiet, of een paar km erboven. Zo staat 100 bij mij standaard dus op 104.
ik ook..DeBaroN schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:02:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk dat de auto snelheid verminderd bij een bord met een lagere toegestane snelheid
105 werkt prima hoor. En is beter voor de innerlijke autistloeberce schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:42:
[...]
Bij de G31 preLCI doet de ACC dat niet. Maar je kan met 1 druk op de knop de snelheidslimiet overnemen. Dit werkt ook als de nieuwe limiet hoger ligt. En ook fijn, in iDrive kan je instellen welke snelheid hij instelt: exact de limiet, of een paar km erboven. Zo staat 100 bij mij standaard dus op 104.
Welke grens? Ik ken dit gedrag alleen van toolpoortjes die je wifi wegdrukken.sjorsjuhmaniac schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:37:
[...]
correct, wordt bij het passeren van de grens geactiveerd.
bij mij reset de gehele idrive, carplay verliest dus verbinding en moet opnieuw verbinden.
Oei, dan is mijn 330i LCI2 niet voldoende met 245pkMLLL schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:09:
250pk is de 'sweet spot'
Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive
Met 104 rij ik precies 100 op GPS.Eagle Creek schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:52:
105 werkt prima hoor. En is beter voor de innerlijke autist :P
Is ook wat waard voor de autist
Nee sowieso veel te weinig. Is ook nog eens xDrive zie ik, dus door de extra verliezen in de aandrijving heb je al minimaal 260pk nodig.ikbenben schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:11:
Oei, dan is mijn 330i LCI2 niet voldoende met 245pk
Landsgrenzen. Automatisch snelheidslimiet aanpassingen zijn wettelijk toegestaan in onze omringende landen.Eagle Creek schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:53:
[...]
Welke grens? Ik ken dit gedrag alleen van toolpoortjes die je wifi wegdrukken.
De autist kan ook "true speed" coderen;CreativeS schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:13:
[...]
Met 104 rij ik precies 100 op GPS.
Is ook wat waard voor de autist
https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1696407
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Meh, couldn't care less. Rijd toch gewoon goedTheBrut3 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:14:
[...]
Nee sowieso veel te weinig. Is ook nog eens xDrive zie ik, dus door de extra verliezen in de aandrijving heb je al minimaal 260pk nodig.
Chiptuning is nog niet beschikbaar voor de LCI2 en heb nog 4 jaar garantie, dus dan ga ik er nog niet aan prutsen.
Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive
ik heb het nog nooit meegemaakt dat mijn iDrive volledig opnieuw opstart bij het passeren van de landgrens. Uitsluitend bij de tolpoorten in Spanje / Frankrijk.sjorsjuhmaniac schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:16:
[...]
Landsgrenzen. Automatisch snelheidslimiet aanpassingen zijn wettelijk toegestaan in onze omringende landen.
Ik heb het iedere dag 2x … het is geen volledige reboot maar een soort reset, duurt maar kort. Verbinden van carplay duurt iets van 30sec. Heel soms moet ik hem handmatig opnieuw verbinden.Eagle Creek schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:44:
[...]
ik heb het nog nooit meegemaakt dat mijn iDrive volledig opnieuw opstart bij het passeren van de landgrens. Uitsluitend bij de tolpoorten in Spanje / Frankrijk.
bij de APRR poortjes heb ik het ook ja.
Bij ons mag je wel met een actie aanpassen naar de gelezen (of verwachte) snelheid. Enkel drukje op "RES" om de snelheid aan te passen, en bij de verwachte snelheden remt hij mooi subtiel af om bij het bord de gewenste snelheid te rijden.sjorsjuhmaniac schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:16:
[...]
Landsgrenzen. Automatisch snelheidslimiet aanpassingen zijn wettelijk toegestaan in onze omringende landen.
Met al die wisselingen van 50 naar 70 en weer terug zeker geen ongewenste luxe.
Dat is een verstoring van je draadloze signaal, helaas zitten veel van dat soort poorten tegenwoordig op de 2,4Ghz. Wat nogal kan storen met je Wifi en Bluetooth verbindingen.sjorsjuhmaniac schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:52:
[...]
Ik heb het iedere dag 2x … het is geen volledige reboot maar een soort reset, duurt maar kort. Verbinden van carplay duurt iets van 30sec. Heel soms moet ik hem handmatig opnieuw verbinden.
bij de APRR poortjes heb ik het ook ja.
Je kan het ook krijgen in parkeergarages waar ze aan "bezet" detectie doen, erg fijn die groene lampen die aangeven waar plek is. Minder fijn dat mijn muziek continue onderbreekt...
Klinkt allemaal superleuk, maar een B48B20A (320i) heeft een hogere compressieverhouding en andere (zwakkere) internals dan een B48B20B (330i).MLLL schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:11:
[...]
Ik praat niet over traag maar rijdbaarheid.
De onderdelen van de *20i zijn niet berekend op het hogere vermogen en koppel dat je vrijmaakt bij tuning. Door dan ook nog in een hogere versnelling te versnellen belast je de zuigers e.d. nóg meer. Daarnaast kan de motor door de hogere boost icm de hogere compressieverhouding gaan pingelen. Dat gevaar is nóg groter bij lage RPMs en hoge belasting. Dat is exact wat er gebeurt als jij versnelt en niet terugschakelt. Zoek eens op LSPI (Low Speed Pre-Ignition). Dit leidt vaak tot onherstelbare schade aan de zuiger, waarna de motor gereviseerd moet worden.
Vergelijk het met een fietser met hele zwakke knieën die anabolen en doping neemt. Die kan veel meer kracht zetten, maar de knieën blijven even zwak. Als diezelfde fietser dan ook nog in een hele hoge versnelling probeert te acceleren komt er nóg meer kracht op de knieën te staan en slijten ze nog sneller, en als hij ook nog vol op de pedalen gaat stampen voordat die over het hoogste punt zijn, kan hij zijn knieën permanent slopen.
Voorbeeld van een zuiger van een getunede B48B20A die door LSPI is beschadigd:
[ Voor 21% gewijzigd door Puf op 16-02-2026 17:15 ]
Wat een verhaal zeg. Nog weer een bevestiging dat iDrive 8.5 gewoon ruk is.alexbl69 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:05:
Vanochtend iets vrij absurds meegemaakt.
Werd aangehouden door de politie omdat ze dachten dat ik tijdens het rijden met m'n telefoon bezig was. Dat was niet het geval; ik was bezig met de stoelklimatisering op m'n iDrive 8.5 systeem. Om die knopjes fatsoenlijk te raken moet ik daarvoor echter m'n hand boven op het scherm laten rusten, wat weer vereist dat ik enigszins naar voren moet buigen om m'n hand op dat scherm te kunnen leggen.
Na uitleg mijnerzijds kreeg ik geen prent, hoewel ik er bijna om smeekte om er 1 te krijgen. Had dit heel graag voor willen laten komen zodat een rechter zich hier eens over zou kunnen buigen (in plaats van alleen ik).
Kan me volledig in de observatie van de betreffende agenten vinden dat dit gevaarlijk is, want dat is het ook. Ze hadden ook wel begrip voor mijn standpunt, maar voorspelden dat een rechter hier nooit in mee zou gaan omdat deze systemen gewoon zijn toegestaan. Ook wel logisch. Maar wel vrij frustrerend dat gedrag dat ikzelf en dus ook de politie als gevaarlijk ervaren niet door de rechter getoetst kan worden.
Maar dat is omdat hybride pk's anders zijn dan 'normale' pk's. Je hebt ze alleen als je én het blok goed warm hebt, én voldoende acculading, én Xtraboost aan. En dan trekt de auto ook nog standaard eerste de accu leeg, dus na 100km snelweg is je reserve al weg en rij je gewoon met 184 of 252pk, die eigenlijk vaak nét te traag bijtrekt.IQM schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:35:
8.5 had toch nog steeds de draaiknop zodat je alles zonder touchscreen kon doen?Pannencouque schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:06:
[...]
Wat een verhaal zeg. Nog weer een bevestiging dat iDrive 8.5 gewoon ruk is.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Los daarvan, vond ik die iDrive knop van 8.5 helemaal ruk qua gevoel. Wellicht dat het went, maar in een proefrit van een uur zat ik in elk geval vooral te prutsen met dat ding.
Aanbod is binnen. 4 banden €747 ex BTW.Speedgeek schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:46:
[...]
Een maand geleden bij de dealer mijn voorbanden (Conti Sportontact Run Flats) vervangen voor PS5's. Totale kosten waren €455 ex btw. Dus die €800 vind ik zo gek niet.
Geen idee van welke band jij komt maar ik rij de afgelopen maand steeds vaker op de sport stand om een beetje lol te hebben. Voorzijde is een stuk scherper op insturen.
Dat kan, maar dat heb ik alleen met de digitale snelheid gedaan, maar dat is zo'n vreemd scherm met v=***. Dat gebruik ik verder niet. Stoort mij eerder.Mr Pingu schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:20:
De autist kan ook "true speed" coderen;
https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1696407
Om dan vervolgens thuis te komen met een verrassingTheBrut3 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:01:
Ik snap dat je dingen bij een dealer of minimaal specialist wil laten doen, maar banden...?
Dat is toch gewoon uitzoeken en kan je bij elke bandentoko laten doen? Scheelt een bak geld.
:strip_exif()/f/image/iKMDCnug2ruNvUDRWc2OCc2J.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben blij dat mijn specialist de band keurig verdraaid op de velg als er onbalans i, waardoor ik echt heel weinig gewicht extra heb.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat alleen de turbo verschilt tussen de B48 20 en 30?Puf schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:00:
[...]
Klinkt allemaal superleuk, maar een B48B20A (320i) heeft een hogere compressieverhouding en andere (zwakkere) internals dan een B48B20B (330i).
De onderdelen van de *20i zijn niet berekend op het hogere vermogen en koppel dat je vrijmaakt bij tuning. Door dan ook nog in een hogere versnelling te versnellen belast je de zuigers e.d. nóg meer. Daarnaast kan de motor door de hogere boost icm de hogere compressieverhouding gaan pingelen. Dat gevaar is nóg groter bij lage RPMs en hoge belasting. Dat is exact wat er gebeurt als jij versnelt en niet terugschakelt. Zoek eens op LSPI (Low Speed Pre-Ignition). Dit leidt vaak tot onherstelbare schade aan de zuiger, waarna de motor gereviseerd moet worden.
Vergelijk het met een fietser met hele zwakke knieën die anabolen en doping neemt. Die kan veel meer kracht zetten, maar de knieën blijven even zwak. Als diezelfde fietser dan ook nog in een hele hoge versnelling probeert te acceleren komt er nóg meer kracht op de knieën te staan en slijten ze nog sneller, en als hij ook nog vol op de pedalen gaat stampen voordat die over het hoogste punt zijn, kan hij zijn knieën permanent slopen.
[Afbeelding]
XXXVI
Nee hoor. Dat is enkel om de mogelijk tune te vergoelijken. Er is wel degelijk verschil af-fabriek. Onderdelen achteraf zijn wel voor alle blokken hetzelfde uit kostenbesparing in de aftersales.ephymerous schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:43:
[...]
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat alleen de turbo verschilt tussen de B48 20 en 30?
Tijd voor een Road Force bij die toko.CreativeS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:33:
Om dan vervolgens thuis te komen met een verrassing
[Afbeelding]
Ik ben blij dat mijn specialist de band keurig verdraaid op de velg als er onbalans i, waardoor ik echt heel weinig gewicht extra heb.
De mijne had de befaamde n20Puf schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:00:
[...]
Klinkt allemaal superleuk, maar een B48B20A (320i) heeft een hogere compressieverhouding en andere (zwakkere) internals dan een B48B20B (330i).
[Afbeelding]
In dat geval hoef je je geen zorgen te maken. Voordat je zuigers door de tune uit elkaar kunnen vallen is de distributieketting al verpulverd.
Zuigerveren, zuiger en zuigerstang zijn anders ook en natuurlijk al genoemde een kleinere turboephymerous schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:43:
[...]
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat alleen de turbo verschilt tussen de B48 20 en 30?
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Maar kan dus ook met de analoge meterCreativeS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:23:
[...]
Dat kan, maar dat heb ik alleen met de digitale snelheid gedaan, maar dat is zo'n vreemd scherm met v=***. Dat gebruik ik verder niet. Stoort mij eerder.
Hier wat vervelends met onze 2012 Clubman (N47 2.0 diesel). Die weigert te starten... De accu en de startmotor zijn vervangen maar in 9/10 gevallen weigert de motor te starten. De auto geeft 0 errors in ISTA, kan tevens uitlezen dat het koppelingspedaal netjes wordt geregistreerd bij het intrappen. De massa kabel aan de rechterkant van de motor ziet er niet verroest/versleten uit. Maar ergens weigert de auto nog steeds om structureel de startmotor aan te roepen (geen crank te horen).
Verder werkt alle elektronica in de auto (interieur, buitenverlichting etc.). Gisteren na meermaals proberen startte de auto eindelijk maar na een paar 100m gereden te hebben hetzelfde verhaal... Iemand enig idee hoe we dit verder kunnen diagnosticeren?
klinkt als mogelijk de krukassensorSpeculaasje schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:35:
Hieronder even een quote van mij uit het Mini topic, gezien het onderwater ook gewoon een BMW is. Zijn er hier nog mensen met creatieve ideeen waar we naar kunnen kijken?
[...]
/edit:
(330d station van familielid had een jaartje of 10 geleden ook ditzelfde aan symptomen)
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 17-02-2026 09:45 ]
PSN
ephymerous schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:43:
[...]
Verschil tussen de 18i, 20i en 30i :CreativeS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:45:
[...]
Nee hoor. Dat is enkel om de mogelijk tune te vergoelijken. Er is wel degelijk verschil af-fabriek. Onderdelen achteraf zijn wel voor alle blokken hetzelfde uit kostenbesparing in de aftersales.
https://www.oneshift.com/...i/?utm_source=chatgpt.com
Redelijk wat dus.
Als je er zelf niet uit komt dan lijkt mij dit een mooie voor https://www.diagnosedan.com/nl/Speculaasje schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:35:
Hieronder even een quote van mij uit het Mini topic, gezien het onderwater ook gewoon een BMW is. Zijn er hier nog mensen met creatieve ideeen waar we naar kunnen kijken?
[...]
Dezelfde turbo, maar de turbo heeft een groter turbinehuis en compressorwiel... Dan is het niet dezelfde turbo
Naast eerder genoemd adres heb ik ook nog een tip voor je: https://bmwaare.com/homeSpeculaasje schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:35:
Nick weet echt alles van BMW en Mini.
Als je een starthulp gebruikt op de accu polen, dan hetzelfde probleem?Speculaasje schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Als je starthulpt gebruikt en dan het ground punt van de motor of start motor gebruikt?
Dit om toch de plus en min kabel te checken.
Welke band en maat is dat?Eagle Creek schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:14:
[...]
Aanbod is binnen. 4 banden €747 ex BTW.
Zal niet helpen, gezien het klinkt als de krukassensor die aangeeft dat de startmotor niet mag draaien omdat de positie van de krukas incorrect is/error geeft.Mr Pingu schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:17:
[...]
Als je een starthulp gebruikt op de accu polen, dan hetzelfde probleem?
Als je starthulpt gebruikt en dan het ground punt van de motor of start motor gebruikt?
Dit om toch de plus en min kabel te checken.
Was wel kan helpen is om de motorkap open te doen en op de achterkant van de motor te tikken zodat je ergens bij de krukassensor een love-tap geeft
(ervaring heeft geleerd dat dat helpt
PSN
Continental SportContact 7 225/45-18 95Y
Waarom laat je dat bij de Stealer doen? Deze kosten bij de bandenconcurrent 533 euro (setje van 4) en ze rekenen 20 euro per band montage bij een montagepartner (1200 stuks - vrij te kiezen). Ben je voor 650 euro in de btw klaar.... easy money.Eagle Creek schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:43:
[...]
Continental SportContact 7 225/45-18 95Y
En dan lekker je dikke velgen laten verneuken.ColeJ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:27:
Waarom laat je dat bij de Stealer doen? Deze kosten bij de bandenconcurrent 533 euro (setje van 4) en ze rekenen 20 euro per band montage bij een montagepartner (1200 stuks - vrij te kiezen). Ben je voor 650 euro in de btw klaar.... easy money.
Iedereen zijn eigen keuze om zaken toch bij een dealer te laten uitvoeren toch?
Nou nou, zo'n bandenzaak vervangt vaker banden dan je stealer hoor, dat is namelijk hun core business. Heb er nog nooit problemen mee gehad en ook nog nooit gehoord. Maar goed, iedereen moet het zelf weten_Arthur schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:48:
[...]
En dan lekker je dikke velgen laten verneuken.
[ Voor 3% gewijzigd door ColeJ op 17-02-2026 13:33 ]
€644. Met *-markering. Maar inderdaad ik vind het verschil met de dealer nogal behoorlijk.ColeJ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:27:
[...]
Waarom laat je dat bij de Stealer doen? Deze kosten bij de bandenconcurrent 533 euro (setje van 4) en ze rekenen 20 euro per band montage bij een montagepartner (1200 stuks - vrij te kiezen). Ben je voor 650 euro in de btw klaar.... easy money.
[ Voor 92% gewijzigd door _Arthur op 17-02-2026 14:41 ]
In theorie wel, in de praktijk werkt dat niet logisch.YakuzA schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:43:
[...]
8.5 had toch nog steeds de draaiknop zodat je alles zonder touchscreen kon doen?
Doe zoveel mogelijk met de iDrive knop icm de knoppen eromheen, maar sommige zaken zijn sneller (of zelfs alleen mogelijk) met het scherm. Met name de (stoel-) klimatisering.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Of met de Voice Assistentalexbl69 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:59:
[...]
In theorie wel, in de praktijk werkt dat niet logisch.
Doe zoveel mogelijk met de iDrive knop icm de knoppen eromheen, maar sommige zaken zijn sneller (of zelfs alleen mogelijk) met het scherm. Met name de (stoel-) klimatisering.
Betekend natuurlijk niet dat je een 18i of 20i niet kan tunen, netzoals je een 30i ook kan tunen zo lang de tuner er maar rekening mee houd dat het geen 30i is ;-).ikbenben schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:03:
[...]
[...]
Verschil tussen de 18i, 20i en 30i :
https://www.oneshift.com/...i/?utm_source=chatgpt.com
Redelijk wat dus.
Uiteraard.Greetoz schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:36:
[...]
Betekend natuurlijk niet dat je een 18i of 20i niet kan tunen, netzoals je een 30i ook kan tunen zo lang de tuner er maar rekening mee houd dat het geen 30i is ;-).
De hypothetische Daan van Meerstraat wordt "Dan fan mehrstraht", de A58 wordt de å58
(alle 'lange' klanken worden 'kort' gemaakt)
Taal instelling staat gewoon op Nederlands.
Is er nog iets wat ik kan checken, is dit normaal of wordt het een tripje langs de dealer?
Inderdaad. Liever een lokale banden specialist dan de dealerColeJ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:32:
[...]
Nou nou, zo'n bandenzaak vervangt vaker banden dan je stealer hoor, dat is namelijk hun core business. Heb er nog nooit problemen mee gehad en ook nog nooit gehoord. Maar goed, iedereen moet het zelf weten.
Pffff… M$, stealer… lijkt soms net een kinderparadijs. Helaas is die ‘core business’ vaak lopende band werk (pun intended)… geen steekje extra service. Ja… met de slagmoersleutel lekker op 200Nm of ergerColeJ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:32:
Nou nou, zo'n bandenzaak vervangt vaker banden dan je stealer hoor, dat is namelijk hun core business. Heb er nog nooit problemen mee gehad en ook nog nooit gehoord. Maar goed, iedereen moet het zelf weten.
We maken allemaal een eigen keuze toch? Ik heb teveel vervelende ervaringen om naar Euromaster, Profile, of wat dan ook te gaan.
Er zijn genoeg bandenboeren die prima met je spullen omgaan. Het is wel zaak om een goede te vinden, en niet voor een dubbeltje vooraan te willen zitten._Arthur schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:48:
[...]
Nu was 't vast iets zinloos, maar ik ben toch even nieuwsgierig...iemand die weet wat het is? En het ook heeft gehad? Iets met Valentijn ofzo?
Valentijn inderdaad, je kunt het terugvinden onder Alle Apps.Pannencouque schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:03:
Ik kreeg laatst trouwens in iDrive een 'cadeautje' van BMW. Maar daarvoor moest ik stilstaan, blijkbaar iets van een filmpje ofzo. Daar had ik toen geen tijd voor, en nu is 't weg. Ook bij de berichten is niets te vinden.
Nu was 't vast iets zinloos, maar ik ben toch even nieuwsgierig...iemand die weet wat het is? En het ook heeft gehad? Iets met Valentijn ofzo?
Niet heel nuttig maar wel grappig. Die van Halloween vond ik het leukst.
Waar moet ik dan aan denken? Iets engs zoals dit?remmuz schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:17:
[...]
[...] Die van Halloween vond ik het leukst.
Deze is toch van Volkswagen?Puf schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:56:
Waar moet ik dan aan denken? Iets engs zoals dit?
[Afbeelding]
Volgens mij schuift de dealer in bepaalde periode deze opdrachtjes ook door naar de bandenboer next door.._Arthur schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:48:
[...]
De auto kon niet direct gemaakt worden dus een vervolgafspraak gemaakt en laten uitvoeren. Hierna kreeg ik uiteraard een factuur en schrok best wel van het bedrag. Het gaat dus alleen om het vervangen van de blokken achter. Is dit een normale prijs?
[ Voor 7% gewijzigd door Puf op 18-02-2026 11:14 ]
Als je een BMW nieuw koopt weet je ook dat alles wat duurder gaat zijn. Ik heb service inclusief abbo genomen om dat wat af te vangen. Maar dit is redelijk aan de prijs zo...TheBrut3 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:03:
Ja, dat is een normale prijs. Als je hier al van schrikt, dan wens ik je sterkte met de BMW bij de dealer.
Als je nog garantie hebt zou ik het sowieso bij de dealer laten doen. Je wilt geen discussie als er in de garantieperiode een probleem met de remmen is. Ook de eerste 5 jaar / 100.000 km kan er mogelijk nog coulance* verleend worden, mits de auto volledig dealeronderhouden is.bakkie1985 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:36:
[...]
Als je een BMW nieuw koopt weet je ook dat alles wat duurder gaat zijn. Ik heb service inclusief abbo genomen om dat wat af te vangen. Maar dit is redelijk aan de prijs zo...
* "Coulance" is de term die BMW gebruikt als ze op hun kosten een defect herstellen dat als non-conformiteit valt aan te merken. Eigenlijk zijn ze wettelijk verplicht dat te verhelpen, maar als ze dat toegeven zijn ze bang voor precedentwerking. Daarom doen ze maar alsof het "goodwill" betreft, zodat je verder je bek houdt.
[ Voor 38% gewijzigd door Puf op 18-02-2026 11:50 ]
Nou dat is inderdaad waarom ik bij de dealer kom. Er is extra garantie afgekocht en dan wil je dat uiteraard niet verspelen door derde partijen dit uit te laten voeren.Puf schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:38:
[...]
Als je nog garantie hebt zou ik het sowieso bij de dealer laten doen. Je wilt geen discussie als er in de garantieperiode een probleem met de remmen is.
Wat voor garantie heb je afgesloten op je remblokken?bakkie1985 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:46:
[...]
Nou dat is inderdaad waarom ik bij de dealer kom. Er is extra garantie afgekocht en dan wil je dat uiteraard niet verspelen door derde partijen dit uit te laten voeren.
Natuurlijk is dit een absurde prijs, maar dat weet je vooraf als je zaken door de dealer laat doen. Je zou trouwens een offerte kunnen laten maken vooraf, dat voorkomt teleurstellingen.
Op slijtage onderdelen heb je geen garantie maar als je onderhoud niet bij de dealer laat doen dan kan het zo zijn dat ze moeilijk gaan doen bij latere garantie claims omdat ze geen zicht hebben gehad op wat er met de auto buiten de dealer om is gebeurd.HeldereM schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:44:
[...]
Wat voor garantie heb je afgesloten op je remblokken?
Natuurlijk is dit een absurde prijs, maar dat weet je vooraf als je zaken door de dealer laat doen. Je zou trouwens een offerte kunnen laten maken vooraf, dat voorkomt teleurstellingen.
BMW remblokken zijn ook gewoon duur, zelfs als je ze zelf online koopt ;-)
Freude am Bremsen ;)Greetoz schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:48:
[...]
BMW remblokken zijn ook gewoon duur, zelfs als je ze zelf online koopt ;-)
Poe, ik heb in november een grote beurt bij de dealer laten doen. De vorige eigenaar had zo’n onderhoudscontract afgesloten. Perongeluk kreeg ik toch een factuur (die ik natuurlijk niet hoefde te betalen). Kort door de bocht betaal je daar voor het wisselen van de olie, het interieurfilter en de bougies bijna 900 euroHeldereM schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:44:
[...]
Wat voor garantie heb je afgesloten op je remblokken?
Misschien dat de kleine beurt nog in het contract past. Hangt af van hoeveel we rijden voor oktober dit jaar. Daarna mijden we de dealer
[ Voor 9% gewijzigd door ephymerous op 18-02-2026 13:09 ]
XXXVI
Triest dat de 'dealers' zulke prijzen durven te vragen voor laten we zeggen (basic maintenance)ephymerous schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:09:
[...]
Poe, ik heb in november een grote beurt bij de dealer laten doen. De vorige eigenaar had zo’n onderhoudscontract afgesloten. Perongeluk kreeg ik toch een factuur (die ik natuurlijk niet hoefde te betalen). Kort door de bocht betaal je daar voor het wisselen van de olie, het interieurfilter en de bougies bijna 900 euro
Dan kan je nog beter ergens een brug huren en er zelf onder gaan knutselen.. is nog leerzaam ook
[ Voor 3% gewijzigd door Tjona100 op 18-02-2026 13:15 ]
Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss