Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 390 ... 396 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:28
remmuz schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:24:
[...]

Die melding geeft juist aan dat het probleem in de ICE zit. (een B48 benzine) 😁
Dan ben je blij dat het een hybride is, kun je in ieder geval nog naar de dealer rijden.
Het zijn toch twee systemen die potentieel kapot kunnen gaan en onderhoud vergen. Ik ben benieuwd naar ervaringen of het onderaan de streep echt voordeliger is :)

XXXVI

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6L4UJibrwF5OXWg5_zLonEQN0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyhlLBLUFDiFs0HbNm6VIlrB.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb vandaag een nieuwe functie ontdekt in mijn voertuig.
Handig joh

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-03 22:49
Handig bij flitsers 😁

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:53

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ephymerous schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:25:
[...]

Het zijn toch twee systemen die potentieel kapot kunnen gaan en onderhoud vergen. Ik ben benieuwd naar ervaringen of het onderaan de streep echt voordeliger is :)
Volgens de verzekeraars niet, premie voor all risk + aandrijflijnverzekering op hybride is duurder dan vergelijkbare modellen met enkel verbrandingsmotor of geheel elektrisch hier in Noorwegen. Verzekeraars rekenen over het algemeen wel door, dus dat zegt wel wat in mijn ogen.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• DaFreakhead
Ik bedoelde de spelfout in het menu eigenlijk :)
Voorruit ipv vooruit

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-02 08:03
ephymerous schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:25:
[...]

Zo lang het niet stuk gaat wel. Hoewel je wel thuis moet kunnen laden en daar regelmatig van moet profiteren om de verhoogde mrb te compenseren.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Mr Pingu schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 00:26:
Verzekeraars rekenen over het algemeen wel door, dus dat zegt wel wat in mijn ogen.
Omdat als er schade is, het dan weleens duurder kan uitpakken ja. Daarom rekenen ze dat door.

Exact expert nodig?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:40
Crazy D schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:01:
[...]

Omdat als er schade is, het dan weleens duurder kan uitpakken ja. Daarom rekenen ze dat door.
Daarom is de verzekering van volledig elektrisch nog duurder. De kans dat de auto (economisch) total-loss raakt is een stuk groter. Als er een beetje rook uit komt na een aanrijding gaat de auto meteen in een waterbak en is het einde oefening.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-03 20:37
Zijn bij een g21 330e pre lci/lci1 de opties m sport remmen en een adaptief m onderstel aan te raden?

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-03 21:40
DeBaroN schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:48:
Zijn bij een g21 330e pre lci/lci1 de opties m sport remmen en een adaptief m onderstel aan te raden?
M-Sport remmen maken een auto wel echt af vind ik, o.a. omdat de schijven groter zijn. Zeker als je grote open velgen hebt, dan is je wiel "gevulder". De klauwen zijn natuurlijk ook veel mooier. Is niet voor niks dat zo veel mensen hun standaard klauwen overspuiten in een mooi kleurtje. Je kunt het remmen waarsch ook iets beter doseren, en ze zullen minder snel "faden" maar tenzij je het circuit op gaat zullen de meeste mensen daar niet zo veel van merken.

Het adaptief onderstel biedt zeker veel voordelen. Het nadeel is dat dempers vervangen veel duurder is. In de praktijk zie je dan dat sommige mensen het uitcoderen en toch voor gewone sportieve dempers gaan.

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:22
Persoonlijk denk ik dat de M-Sport remmen meer voor de looks zijn. Ik had op mijn F31 normale remmen en die deden het prima, nu op de G21 330E ook de optie M-sport remmen, maar ik kan niet zeggen dat die nou zo veel beter remmen....
Het adaptief M-Sport onderstel vind ik echt fantastisch, lekker comfortabel voor alledaags rijden, beetje deinerig soms. Maar als je even sportief wilt rijden dan kun je het onderstel in standje kart zetten en dan stuiter je lekker over de weg, in positieve zin dan.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:34

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

timbak02 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:05:
[...]

Persoonlijk denk ik dat de M-Sport remmen meer voor de looks zijn. Ik had op mijn F31 normale remmen en die deden het prima, nu op de G21 330E ook de optie M-sport remmen, maar ik kan niet zeggen dat die nou zo veel beter remmen....
Het adaptief M-Sport onderstel vind ik echt fantastisch, lekker comfortabel voor alledaags rijden, beetje deinerig soms. Maar als je even sportief wilt rijden dan kun je het onderstel in standje kart zetten en dan stuiter je lekker over de weg, in positieve zin dan.
De F3x komt volgens mij in 5 verschillende remset grotes;

Even heel snel & smerig ChatGPT gebruikt, want kan de link naar de website niet meer vinden.
Front Rotors (Standard)
312 × 24 mm — entry-level base brakes (single-piston)
330 × 24 mm — used on some later/premium non-M models without M Sport brake option (P337A-style upgrades)
340 × 30 mm — common standard non-M-Sport or dealer option (larger front brake kit)

Rear Rotors (Standard)
300 × 20 mm — basic rear rotor
330 × 20 mm — non-M option on certain trims (e.g., some 328i/330i variants)

M Sport / Optional Sport Brakes
Front Rotors
340 × 30 mm — this is the “M Sport” intermediate size used with 4-piston blue calipers in many markets.
370 × 30 mm — larger performance brakes (factory M Sport ZTR/S2NHA in some years and M Performance dealer kits)

Rear Rotors
345 × 24 mm — larger rear used with the M Sport brake package.

Summary (Non-M Sport)
Front: 312 mm / 330 mm / 340 mm
Rear: 300 mm / 330 mm
Ik heb helaas geen M sport setje, wel de grootste set non M Sport, ik zou daar absoluut niet een rondje Nordschleife mee durven te doen. Een keer flink in de ankers is prima, het is echter niks vergeleken bij mijn Brembo Big Brake kit die ik onder mijn skoda had gemonteerd.

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Xqlus1ve schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:49:
Ik heb helaas geen M sport setje, wel de grootste set non M Sport, ik zou daar absoluut niet een rondje Nordschleife mee durven te doen.
Ja, want al het grut op de Nordschleife doet de vele rondjes met enkel BBK :)

Andere blokken dan origineel doet al heel veel, daar begin je dan ook mee. Je kan wel veel remoppervlak hebben, maar als de blokken prut zijn... tsja. Rij maar eens in mijn auto (gaat niet gebeuren, maar figure of speech)... beetje remmen en je kunstgebit zit al in het stuur. Sterker nog... de goudgeel gekleurde Performance set voor de E8X/E9X serie werd niet geleverd op de 335i en M3, want ook al hebben de laatstgenoemde klauwen maar 1 grote pot... de Performance-set kan er niet aan tippen en daarom hebben zij een eigen spec.

[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 08-02-2026 11:41 ]

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

CreativeS schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:10:
[...]

Ja, want al het grut op de Nordschleife doet de vele rondjes met enkel BBK :)

Andere blokken dan origineel doet al heel veel, daar begin je dan ook mee. Je kan wel veel remoppervlak hebben, maar als de blokken prut zijn... tsja. Rij maar eens in mijn auto (gaat niet gebeuren, maar figure of speech)... beetje remmen en je kunstgebit zit al in het stuur. Sterker nog... de goudgeel gekleurde Performance set voor de E8X/E9X serie werd niet geleverd op de 335i en M3, want ook al hebben de laatstgenoemde klauwen maar 1 grote pot... de Performance-set kan er niet aan tippen en daarom hebben zij een eigen spec.
Dus je geeft zelf al aan dat standaard remmen je verbeteren door andere schijven en blokken te monteren, dat bevestigd mijn punt toch? Rij maar eens in mijn auto (gaat niet gebeuren, maar figure of speech)... Dan snap je dat een rondje Nordschleife geen pretje is met deze set.

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-03 12:48
Weet iemand in hoeverre de n52 distributieketting vervangen dient te worden?
Mijn auto heeft 260.000 gelopen en twijfel om het preventief te laten doen als het nodig is

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-03 20:04
Andere blokken doen meer dan vele verwachten. Maar grotere remmen staan mooier in een open velg inderdaad.
Maar groter is zeker niet altijd gelijk aan beter. Daarnaast is blokken wisselen eenvoudiger dan klauwen wisselen.

Grotere klauwen doen weinig als de frictie van de blokken vrijwel gelijk blijft. Met goede blokken in de standaard remmen heb je geen BBK nodig. Alleen lijkt iedereen tegenwoordig te denken dat de eerste stap groter en meervoudige zuiger etc. moet zijn…
Van deze sets weet ik het niet, maar misschien heb je met de BBK ook wel een stuk hogere frictie blokken gekregen? Dus is het de diameter of het blok waardoor het beter remt?

• CreativeS
  • Niet online
Xqlus1ve schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:44:
Dus je geeft zelf al aan dat standaard remmen je verbeteren door andere schijven en blokken te monteren, dat bevestigd mijn punt toch? Rij maar eens in mijn auto (gaat niet gebeuren, maar figure of speech)... Dan snap je dat een rondje Nordschleife geen pretje is met deze set.
Nee, ik heb het over remblokken vervangen/upgraden. Daar moet men mee beginnen. Wel lezen hè.
CreativeS schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:10:
Andere blokken dan origineel doet al heel veel, daar begin je dan ook mee. Je kan wel veel remoppervlak hebben, maar als de blokken prut zijn... tsja.
Ik heb het er niet bijbedacht, geloof ik. Geen woorden in mijn mond leggen :)

• CreativeS
  • Niet online
Eric Z schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:16:
Andere blokken doen meer dan vele verwachten. Maar grotere remmen staan mooier in een open velg inderdaad.
Maar groter is zeker niet altijd gelijk aan beter. Daarnaast is blokken wisselen eenvoudiger dan klauwen wisselen.

Grotere klauwen doen weinig als de frictie van de blokken vrijwel gelijk blijft. Met goede blokken in de standaard remmen heb je geen BBK nodig. Alleen lijkt iedereen tegenwoordig te denken dat de eerste stap groter en meervoudige zuiger etc. moet zijn…
Van deze sets weet ik het niet, maar misschien heb je met de BBK ook wel een stuk hogere frictie blokken gekregen? Dus is het de diameter of het blok waardoor het beter remt?
Echt heerlijk... iemand die het snapt. Maar goed... ik ga weer even verder met de werkzaamheden voor komende week.

[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 09-02-2026 06:42 ]

• CreativeS
  • Niet online
sjaak81 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:48:
Weet iemand in hoeverre de n52 distributieketting vervangen dient te worden?
Mijn auto heeft 260.000 gelopen en twijfel om het preventief te laten doen als het nodig is
Het gekke is... daar heeft de N52 absoluut geen last van.
Ook de klepsteelrubbers hoor je weinig over bij een N52, al ben ik wel van plan om die preventief te doen.
Maar goed, het lijstje preventief onderhoud is dit jaar al wat groter dan gemiddeld, dus de klepsteelafdichtrubbertjes schuif ik door naar volgend jaar.

Dit jaar doe ik:
Koelvloeistofpomp elektrisch11517586925
Slang thermostaat-koelvloeistofpomp11537521049
Thermostaat11537549476
Startmotor12417610343
Nokkenassensor (2x)13627525014
Impulsgever krukas/transmissie13627525015
Riemspanner mechanisch11288624196
Omkeerspoelie11287535860
Poly-v-riem 6PK 199011287628650
Laatste tabel is na 6 jaar weer aan de beurt. Af en toe hoor je de riem een beetje. Zeker nadat de aircocompressor vorig jaar is vervangen. Had op dat moment gelijk de riem en poelies mee laten nemen, maar de rekening van ruim €4000,- totaal vond ik al genoeg. Al lag het toch al open, dus had het beter wel meegenomen kunnen worden. Ware het niet dat het even een andere situatie was dan nu. Ik was al blij dat alle remmerij en de aircopomp vervangen konden worden zo voor de vakantie.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

CreativeS schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Nee, ik heb het over remblokken vervangen/upgraden. Daar moet men mee beginnen. Wel lezen hè.

[...]

Ik heb het er niet bijbedacht, geloof ik. Geen woorden in mijn mond leggen :)
Ik had het over dat ik de standaard set niet afdoende vindt (mening) en dat mijn BBK vele male beter was, dan kom je met een reply over vervangen, upgraden, standaard aanpassen naar niet fabrieks af.

maar blijkbaar verschillen de meningen in wat standaard en niet standaard meer is.

• CreativeS
  • Niet online
Xqlus1ve schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:35:
Ik had het over dat ik de standaard set niet afdoende vindt (mening) en dat mijn BBK vele male beter was, dan kom je met een reply over vervangen, upgraden, standaard aanpassen naar niet fabrieks af.

maar blijkbaar verschillen de meningen in wat standaard en niet standaard meer is.
Maar in mijn reactie heb ik het alleen maar over blokken.. of moeten we dan gelijk de hele rambam er direct maar bij verzinnen? Ik spreek gewoon in hokjes of beter gezegd: ik compartimentaliseer. Als ik 'geconcentreerd' allesomvattend begin te spreken verlies ik meer dan de helft van de luisteraars omdat het te moeilijk wordt hahaha en voor velen visualisatie (in welke vorm dan ook) niet het sterkste vak is. Je begint altijd met het vervangen van blokken, dan heb je al héééél veel verschil. Je hoeft niet altijd een BBK te hebben om beter te kunnen remmen... alles gaat om frictie. Dat de combinatie van een soort van BBK en goede blokken uiteindelijk de beste oplossing is, staat hier niet ter discussie. Ik ben ook begonnen met de standaard remmerij die van 316i tot en met 325i gemonteerd zat. Alleen al het vervangen van de remblokken door Ferodo DS Performance loste het probleem met fading en te weinig bite op. Dat was al voldoende voor serieus werk. Uiteindelijk kan het niet op tegen mijn setup nu (maar da's gewoon de overtreffende trap, niet noodzakelijk en vooral estetisch), maar nogmaals... de essentie was dat het vervangen van blokken al voldoende was en ik heb het nergens over schijven gehad. Ik wens u allen een fijne zondag! Tijd voor gezin.

[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 08-02-2026 13:48 ]

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-03 20:37
Dit was de vraag ;) Grappig dat we dan hier belanden :o

[ Voor 7% gewijzigd door DeBaroN op 08-02-2026 13:52 ]

• CreativeS
  • Niet online
DeBaroN schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:52:
Dat krijg je met toevoegingen hè :)

Maar in antwoord op jouw vraag: als estetisch belangrijk is lekker M sportremmen nemen. Gaat het om de bite en beter remmen met standaard remmerij... probeer eens andere blokken. Ferodo DS Performance, Hawk HPS 5.0, et cetera dat zijn wel de merken... ja, EBC en dergelijke heb je ook... maar die hype heb ik met straatgebruik nooit begrepen. Nu hoef ik ook niet alles te begrijpen, maar ik zou ze niet nemen :)

En toch weer die verleiding hè, weer afgeleid door allerlei dingen die weer tussendoor komen... nu ben ik echt weg.

• timbak02
DeBaroN schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:52:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://media0.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExdGlobHp2bHJqaHJxemJvZ2QzM3lqd3dma2QwZHllaGdyZnh5em4xYiZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZfYnlfaWQmY3Q9Zw/ULyYV5amK2eYM/giphy.gif

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:06
Is er ook een jurist in de zaal?

Ik vraag me namelijk af of het wel correct is dat BMW ons laat betalen voor een update van IDrive via de dealer. Immers hebben we de auto gekocht met het volgende toegevoegd:
"- nieuwe functies en verbeteringen altijd aan boord
- updates gemakkelijk draadloos of via de My BMW App downloaden
- installatie direct, via een timer of via de app starten?"

In de praktijk werkt dit echter vrij slecht waardoor velen van ons blijven steken op een update van maanden of zelfs jaren geleden. Om dan bij de dealer een rekening onder de neus geschoven te krijgen voor het handmatig updaten. Dat staat me enorm tegen.

• Puf
realphoenikx schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:20:

Ik vraag me namelijk af of het wel correct is dat BMW ons laat betalen voor een update van IDrive via de dealer. Immers hebben we de auto gekocht met het volgende toegevoegd:

In de praktijk werkt dit echter vrij slecht waardoor velen van ons blijven steken op een update van maanden of zelfs jaren geleden. Om dan bij de dealer een rekening onder de neus geschoven te krijgen voor het handmatig updaten. Dat staat me enorm tegen.
Ik ben geen jurist, maar je zou je kunnen beroepen op non-conformiteit. Het product heeft niet de eigenschappen die je ervan mag verwachten op basis van wat de verkoper heeft gecommuniceerd. Dat staat los van de garantietermijn.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-03 22:08

IQM

Ik ben ook geen jurist maar ik vraag mij precies hetzelfde af. Maar wat ik vanuit mijn opleiding wel geleerd heb is dat als BMW aangeeft dat de Remote Software Upgrade Actief is met onbeperkte looptijd en verder niet communiceert dat het slechts 3 jaar is en daarna betaald dan vraag ik mij echt af of die termijn stand houdt bij een rechter.

Aan de andere kant, met de ervaring van @lostboy_0234 heb ik besloten dat ik de laatste update niet eens meer wil hebben. Het systeem is nu dusdanig 'voorzichtig' geworden dat het niet meer helpt maar gewoon irritant is. Nou laat dan maar...

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-03 15:00

Eagle Creek

Breathing security

Maar volgens mij staat er nergens dat de versie die je OtA ontvangt dezelfde moet zijn als de versie die je bij de dealer krijgt.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• remmuz
Eagle Creek schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:17:
[...]
Maar volgens mij staat er nergens dat de versie die je OtA ontvangt dezelfde moet zijn als de versie die je bij de dealer krijgt.
Dat is toch niet van belang? Het gaat erom dat OtA niet (meer) werkt terwijl de suggestie wordt gewekt dat het wel zou moeten werken.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-03 11:44
Dit weekend had ik ineens de melding dat de bandencontrolesysteem was uitgevallen. Gaat niet meer weg dus daar moet ik iets mee. Ik denk dat de batterij van één van de TPMS sensoren leeg is (kan prima gezien de leeftijd) echter had ik dan verwacht dat ik op z'n minst de andere 3 nog kon meten. Op dit moment kan ik niks zien en bij een reset blijft de meting ook op 0% staan. Kan ik er "eenvoudig" achter komen of dit een andere oorzaak kan hebben?

Heeft een beetje haast want aankomende weekend staat de wintersport geplanned en zou ik er graag gebruik van maken :+.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:46
Zou me er niet zo druk om maken en gewoon ff langs de pomp rijden en de banden op spanning brengen. Kan je na je wintersport even rustig kijken wat er mis is :). Er zijn wel apparaatjes die los van de auto de sensoren kunnen uitlezen. Maar lijkt me een dure oplossing.

https://printcraft3d.nl

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-03 22:36
Vanmorgen kwam de nieuwe accu binnen en deze gelijk maar geplaatst. Daarna aanpassen in BimmerCode (van 80ah naar 90ah) en resetten met BimmerLink. Even een proefrondje gereden en gelijk maar tanken.

Natuurlijk... Bij de benzinepomp besluit de receiver van het alarm ermee te stoppen (batterij leeg). Ook zo'n lekker lullig moment dat het alarm daar dan een aantal keer gaat loeien voordat je hem handmatig krijgt uitgeschakeld.

Anyway, het alarm is dus ook weer getest en ik heb kunnen oefenen met het handmatig uitschakelen. En thuis natuurlijk maar gelijk de batterij vervangen, gelukkig had ik er nog 1.

• IQM

IQM

MrFl0ppY schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:18:
Dit weekend had ik ineens de melding dat de bandencontrolesysteem was uitgevallen. Gaat niet meer weg dus daar moet ik iets mee. Ik denk dat de batterij van één van de TPMS sensoren leeg is (kan prima gezien de leeftijd) echter had ik dan verwacht dat ik op z'n minst de andere 3 nog kon meten. Op dit moment kan ik niks zien en bij een reset blijft de meting ook op 0% staan. Kan ik er "eenvoudig" achter komen of dit een andere oorzaak kan hebben?

Heeft een beetje haast want aankomende weekend staat de wintersport geplanned en zou ik er graag gebruik van maken :+.
Het kan ook een defecte antenne zijn. Dan doet het systeem ook helemaal niets meer. Dat hebben we met onze F20 gehad . Was gelukkig nog binnen de 3 jaar garantietermijn. Batterijtjes van de TMPS sensoren kunnen leegraken maar zelfs bij een 15 jaar oude F11 heb ik dat niet meegemaakt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

IQM schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:33:
[...]

Het kan ook een defecte antenne zijn. Dan doet het systeem ook helemaal niets meer. Dat hebben we met onze F20 gehad . Was gelukkig nog binnen de 3 jaar garantietermijn. Batterijtjes van de TMPS sensoren kunnen leegraken maar zelfs bij een 15 jaar oude F11 heb ik dat niet meegemaakt.
15 jaar is wel heel lang, de max levensduur die normaal wordt aangeven ligt rond de 10 jaar :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• MrFl0ppY
De sensoren zijn minimaal 10 jaar oud dus het kan prima de batterij zijn. Echter vind ik het vreemd dat de andere 3 ook geen waarden meer tonen en de melding ineens kwam en niet meer weg ging. Vaak met batterijen is dat je eerst wat vage uitvallers krijgt en dan pas definitief.

Normaal ben je altijd blij als het de sensoren zijn maar ik zie nu dat de module al voor €30 tweedehands verkrijgbaar is en relatief makkelijk is te vervangen. Ik denk dat ik misschien wel het tienvoudige kwijt ben als ik de 4 sensoren moet vervangen.

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:16
CreativeS schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:33:
[...]

Maar in antwoord op jouw vraag: als estetisch belangrijk is lekker M sportremmen nemen. Gaat het om de bite en beter remmen met standaard remmerij... probeer eens andere blokken.
[...]
En vandaag m539 (sreten/youtube) over kleine(re) remmen: Als je goede blokken hebt is het prima...

YouTube: I Drove a Porsche 911 GT3 & Helped Tavarish Rebuild his BMW E46 M3 (timestamped)

• CreativeS
  • Niet online
wheez50 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:30:
En vandaag m539 (sreten/youtube) over kleine(re) remmen: Als je goede blokken hebt is het prima...

YouTube: I Drove a Porsche 911 GT3 & Helped Tavarish Rebuild his BMW E46 M3 (timestamped)
* CreativeS is ook niet gek... beetje apart af en toe... maar dat boeit mij geen *je weet wel* :+

• Greetoz
In navolging van @Deagle ook het g30 scherm gemonteerd. Het is even wennen maar de extra grote is fijn plus het touchscreen is beter bruikbaar omdat het scherm wat verder naar je toe gepositioneerd is.

Mocht iemand interesse hebben stuur maar een PM. Ik heb nog een extra G30 scherm liggen ;-).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58K80qR2HxNWXzqUZce3EwDjx1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58vlswZ8Mukk6diaGGJR786H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_kUkHz2KEg1O1B7tGEPmZ85prQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xqWS6uYkcJnMU8rzrHvACVA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaUcTU4f3ObibkVXNQ3EI7u6TLc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EmAcVJN2yhtDffjdhuxR6Rw.jpg?f=fotoalbum_tile

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:51
Greetoz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 06:35:
In navolging van @Deagle ook het g30 scherm gemonteerd. Het is even wennen maar de extra grote is fijn plus het touchscreen is beter bruikbaar omdat het scherm wat verder naar je toe gepositioneerd is.

Mocht iemand interesse hebben stuur maar een PM. Ik heb nog een extra G30 scherm liggen ;-).
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Goed bezig! Ik vind het echt één van de beste upgrades. 😎

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Greetoz schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 06:35:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Welk scherm had je hiervoor?

Het grote scherm zie ik, zit daar zo’n wezenlijk verschil in met die je nu hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door Xqlus1ve op 10-02-2026 08:31 ]

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:02
TheBrut3 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:01:
Vanmorgen kwam de nieuwe accu binnen en deze gelijk maar geplaatst. Daarna aanpassen in BimmerCode (van 80ah naar 90ah) en resetten met BimmerLink. Even een proefrondje gereden en gelijk maar tanken.

Natuurlijk... Bij de benzinepomp besluit de receiver van het alarm ermee te stoppen (batterij leeg). Ook zo'n lekker lullig moment dat het alarm daar dan een aantal keer gaat loeien voordat je hem handmatig krijgt uitgeschakeld.

Anyway, het alarm is dus ook weer getest en ik heb kunnen oefenen met het handmatig uitschakelen. En thuis natuurlijk maar gelijk de batterij vervangen, gelukkig had ik er nog 1.
Ik heb dit al een keer bij de wasstraat gehad toen ik bij de stofzuigers stond. Lekkere herrie was dat binnen, ook een keer bij een geopende brug. Perfecte timing.... |:(

• Deagle
Xqlus1ve schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:29:
[...]

Welk scherm had je hiervoor?

Het grote scherm zie ik, zit daar zo’n wezenlijk verschil in met die je nu hebt?
De resolutie is ook hoger dan het 8,8” scherm waardoor je o.a ook in Apple CarPlay gebruik kunt maken van smart display zoom. Het is allemaal wat overzichtelijker en meer bruikbaar naar mijn mening.

Ook zie je een stuk meer met de achteruitrijcamera.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Deagle schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:14:
[...]

De resolutie is ook hoger dan het 8,8” scherm waardoor je o.a ook in Apple CarPlay gebruik kunt maken van smart display zoom. Het is allemaal wat overzichtelijker en meer bruikbaar naar mijn mening.

Ook zie je een stuk meer met de achteruitrijcamera.
Heb geen apple, dus die usecase zou voor mij niet gelden. Ik stoor mij momenteel niet aan het 8,8" screen maar heb wel upgrades gezien die een wezenlijk verschil maken.

• MrFl0ppY
MrFl0ppY schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:18:

Even terugkomen op dit probleem. De Profile "om de hoek" had gelukkig snel tijd om mij te helpen. Had de auto al uitgelezen met Bimmerlink en daar kwam al uit dat het om het wiel linksachter ging. Dus het was wel degelijk een sensor die ervoor zorgde dat het complete systeem uitviel en de initialisatie niet verder kwam dan 0%.

Bij Profile konden ze dit bevestigen en zagen ze dat de andere sensoren ook vrij laag stonden qua batterijniveau. Dus alle 4 maar vervangen door generieke sensoren die ze kunnen programmeren voor diverse automerken. Kosten totaal €300,- want ik niet veel vond voor 4 sensoren + 4 banden demonteren/monteren/balanceren etc. Zeker gezien de BMW OEM al tegen de €100 per sensor kosten.

• DaFreakhead
MrFl0ppY schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:30:
[...]

Even terugkomen op dit probleem. De Profile "om de hoek" had gelukkig snel tijd om mij te helpen. Had de auto al uitgelezen met Bimmerlink en daar kwam al uit dat het om het wiel linksachter ging. Dus het was wel degelijk een sensor die ervoor zorgde dat het complete systeem uitviel en de initialisatie niet verder kwam dan 0%.

Bij Profile konden ze dit bevestigen en zagen ze dat de andere sensoren ook vrij laag stonden qua batterijniveau. Dus alle 4 maar vervangen door generieke sensoren die ze kunnen programmeren voor diverse automerken. Kosten totaal €300,- want ik niet veel vond voor 4 sensoren + 4 banden demonteren/monteren/balanceren etc. Zeker gezien de BMW OEM al tegen de €100 per sensor kosten.
Klopt! Ik heb dit ook op 1 hoek gehad, en de hele sessie kostte 130 ex ofzo bij de dealer. Tevens matig gebalanceerd.
Ps. net 3 weken een nieuwe voorruit, vanmorgen steenslag en een kleine barst... hoe kriejj t kloar

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

DaFreakhead schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:25:
[...]

Klopt! Ik heb dit ook op 1 hoek gehad, en de hele sessie kostte 130 ex ofzo bij de dealer. Tevens matig gebalanceerd.
Ps. net 3 weken een nieuwe voorruit, vanmorgen steenslag en een kleine barst... hoe kriejj t kloar
Welkom bij de club. In 2025 2 nieuwe ruiten gehad. :/

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Ik ben over een paar weken toe aan nieuwe banden. De dealer doet een aanbod voor ruim €800, dat leek me wat aan de enthousiaste kant (overigens Hankook Ventus S1 Evo 3).

Nu zijn er best wel leuke banden online te vinden en ook wel voor een goede prijs maar.. ik moet zeggen dat de gedachte van RunFlat mij wel bezighoudt.

Kijk je naar de tests zie je bv de Continental Sportcontact 7 of de Michelin Pilot Sport 5 dik uit de tests komen. Mooie bandjes, toch wel goede prijs. Maar ga je dan op Runflat zoeken droogt het snel op. De conti komt helemaal niet naar voren en bij Michelin lijk je dan vast te zitten aan de PS4.

Nu weet ik dat sommige Tweakers sowieso niet v/d RF zijn dus die keuze makkelijk maken maar het brengt mij toch in dubio. Heb nog nooit van m'n leven een lekke band gehad maar ook nog nooit op een Michellin Pilot Sport gereden of een Conti Sportcontact dus kan ook niet goed beoordelen hoeveel fantastischer dat nu zou moeten rijden.

Kortom: denk eens mee :)

• TheBrut3
Met? Je wil wel of je wil geen RFT :+ Dat moet je toch echt zelf beslissen.
SgtPoen schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:39:
Ik heb dit al een keer bij de wasstraat gehad toen ik bij de stofzuigers stond. Lekkere herrie was dat binnen, ook een keer bij een geopende brug. Perfecte timing.... |:(
Het was ook wel een beetje mijn eigen schuld. Had sinds 1 oktober al een agenda item staan dat de batterij vervangen moest worden.

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06:17
IQM schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:58:
[...]

Ik ben ook geen jurist maar ik vraag mij precies hetzelfde af. Maar wat ik vanuit mijn opleiding wel geleerd heb is dat als BMW aangeeft dat de Remote Software Upgrade Actief is met onbeperkte looptijd en verder niet communiceert dat het slechts 3 jaar is en daarna betaald dan vraag ik mij echt af of die termijn stand houdt bij een rechter.

Aan de andere kant, met de ervaring van @lostboy_0234 heb ik besloten dat ik de laatste update niet eens meer wil hebben. Het systeem is nu dusdanig 'voorzichtig' geworden dat het niet meer helpt maar gewoon irritant is. Nou laat dan maar...
Ze hadden best mogen aangeven dat sommige BMW software updates directe impact hebben op veiligheid en rijgedrag. In positieve en negatieve zin…

• timbak02
Eagle Creek schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:44:
Ik ben over een paar weken toe aan nieuwe banden. De dealer doet een aanbod voor ruim €800, dat leek me wat aan de enthousiaste kant (overigens Hankook Ventus S1 Evo 3).

Nu zijn er best wel leuke banden online te vinden en ook wel voor een goede prijs maar.. ik moet zeggen dat de gedachte van RunFlat mij wel bezighoudt.

Kijk je naar de tests zie je bv de Continental Sportcontact 7 of de Michelin Pilot Sport 5 dik uit de tests komen. Mooie bandjes, toch wel goede prijs. Maar ga je dan op Runflat zoeken droogt het snel op. De conti komt helemaal niet naar voren en bij Michelin lijk je dan vast te zitten aan de PS4.

Nu weet ik dat sommige Tweakers sowieso niet v/d RF zijn dus die keuze makkelijk maken maar het brengt mij toch in dubio. Heb nog nooit van m'n leven een lekke band gehad maar ook nog nooit op een Michellin Pilot Sport gereden of een Conti Sportcontact dus kan ook niet goed beoordelen hoeveel fantastischer dat nu zou moeten rijden.

De keuze RFT vs non RFT is een lastige en is er eentje die voornamelijk gevoelsmatig wordt gemaakt. Je zegt het zelf, heb nog nooit een lekker band gehad. Totdat je die krijgt en dan ben je heel blij met RFT.
Mijn huidige G21 330E is afgeleverd zonder RFT en daar ben ik absoluut heel blij mee. De gedachte dat ik pechhulp heb stelt me gerust mocht ik een lekke band hebben. Hiervoor een F31 met RFT en die hebben veel last van weg ruis Beetje afhankelijk van het type wegdek verschilt het, maar altijd aanwezig. Buiten het geluid zijn de banden ook stijver en dat merk je vooral als je op een weg rijdt met korte hobbels.

Ik heb op dit moment Michelin Pilot Sport 5 erop liggen en die bevallen heel goed. Veel grip, ook bij regen, geen bijkomende geluidsartifacten en heel confmrtabel. Ik kan deze band dan ook aanbevelen.

• IQM

IQM

Welke maat heb je? In 245/40R19 kost een Hankook Ventus S1 EVO 3 iets van 150,- excl. montage. Mijn lokale bandenboer zou incl. montage minder dan € 400,- rekenen schat ik zo in.

Persoonlijk heb ik eigenlijk altijd RFT gehad en dat heeft me 2x enorm geholpen. Lekrijden midden op de Brenner pas bijvoorbeeld of 's avonds laat in de regen langs de snelweg. Was erg blij dat ik toen langzaam door kon rijden. Maar onder mijn 20" velgen zitten gewone Hankook Ventus S1 EVO 3 banden. Om nog iets van comfort over te houden geen RFT.

Wat wel zo is, RFT banden lopen altijd een ontwikkeling generaties achter. Dus een Michelin Pilot Sport RFT is een 4 terwijl de gewone band een 5 is.

Het is heel persoonlijk of je voor RFT kiest of niet. Als het je een gerust gevoel geeft dan moet je het doen. Maakt het niet uit, neem dan de meest recente variant zonder RFT.

En wat @timbak02 zegt dat RFT banden meer last zouden hebben van weg ruis heb ik nooit gemerkt. Mijn vorige Pirelli RFT banden waren juist extreem stil. De huidige Hankook's ruisen veel meer, komt ws. ook door de 275-ers achter ;)

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik heb zowel op de Conti Premium Contact 6 SSR en Conti Premium Contact 7 op m’n auto gehad. Puur gebaseerd op rij eigenschappen en weggeluid was de laatste band veel fijner. RFT banden zijn kneiterhard en maakten meer geluid dan m’n winterbanden (VikingContact 6 of 7). Gezien mn winterbanden al non-RFT waren en ik pechhulp in heel Europa heb dus voor de premium contact 7 gegaan en niet voor de SSR variant. Daarnaast ook nog nooit lek gereden, dat speelde ook mee.
Volgende keer ga ik weer voor non-RFT.

Sportcontact vind ik overkill voor een X1 maar bekenden met i4 zijn heel tevreden met de nieuwe SportContacts, komend van pilot sport 4s.

• CreativeS
  • Niet online
IQM schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:56:
Wat wel zo is, RFT banden lopen altijd een ontwikkeling generaties achter. Dus een Michelin Pilot Sport RFT is een 4 terwijl de gewone band een 5 is.
En men neemt ze ook veel minder af tegenwoordig... dus waarom zou je daar steeds duurdere ontwikkeling tegenaan gooien? Ik heb RFT winterbanden gehad... never again en ik ben best wel wat hardheid gewend :)

• CreativeS
  • Niet online
Mr Pingu schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:29:
Sportcontact vind ik overkill voor een X1 maar bekenden met i4 zijn heel tevreden met de nieuwe SportContacts, komend van pilot sport 4s.
Wel grappig... Van Der Rijt was helemaal dol van Continental en 'adviseerde' dat ook vaak aan zijn klanten. Tegenwoordig zie je ze allemaal op 'mooie' Michelin's. Je hoort goede berichten over SportContact 7, maar ook dat ze snel slijten, kunnen zwabberen en dat je het verloop van het profiel qua ouderdom goed merkt. Bij Michelin PS4S blijft dat tot aan 'versleten' goed/hetzelfde als nieuw.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

CreativeS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:49:
[...]

Wel grappig... Van Der Rijt was helemaal dol van Continental en 'adviseerde' dat ook vaak aan zijn klanten. Tegenwoordig zie je ze allemaal op 'mooie' Michelin's. Je hoort goede berichten over SportContact 7, maar ook dat ze snel slijten, kunnen zwabberen en dat je het verloop van het profiel qua ouderdom goed merkt. Bij Michelin PS4S blijft dat tot aan 'versleten' goed/hetzelfde als nieuw.
Ja ze slijten wel degelijk sneller en de i4 eet sowieso binnenkantjes van achterbanden.

• DaFreakhead
Ik heb 245 en 275 om 20 inch liggen. 2 identieke velgsets voor zomer en winter. De winterbanden zijn non-rft hankooks en de zomerbanden rft goodyear eagles (met stermarkering voor de fetisjisten onder ons).
Ik vind dat er weinig verschil is in afrolgeluid, maar dat kan ook komen doordat de winterbanden meer en diepere groeven/sipes hebben.
In een snelle bocht voel ik de winterbanden wat meer vervormen dan de zomerbanden, maar ik heb bij beide nog nooit de grens bereikt.
Gewoon doen wat je prettig of goedkoper vindt zou ik zeggen!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:41

80000

mrox

..

Bij meerdere 3 serie BMW's (E9x en F3x) die ik heb gehad/nog heb werden ze geleverd met RF. Ik had begrepen dat BMW ook de onderstellen per model ontwerpen voor RF of non RF. Persoonlijk vind ik ze hard (i.c.m sportonderstel), maar na zoveel jaren ben ik het gewend.

Tevens heb ik ooit een klapband op de duitse wegen bij ong 180 Km/u, dankzij de RF band heb ik dat gewoon overleefd, dus ik heb heel, heel veel respect voor RunFlat banden _/-\o_ .

Dat gezegende te hebben, ik heb nu ook een F10 uit 2012 die ik ong. 2 jaar geleden heb gekocht, daar zaten gewoon de originele non RF banden (Michelin) met BMW ster nog op (dot 2011) zoals fabriekaf geleverd. Ik heb ze allemaal vervangen voor non rf Michelin Sports 4 en dat rijd heerlijk, zeker comfortabeler dan RF (ondanks dat een F10 qua onderstel uiteraard comfortabeler is dan een E9x of F3x).

Ik volg gewoon wat BMW voorschrijft of ontworpen heeft voor het model, geen tijd en geld om meerdere types uit te proberen wat het rijgedrag verslechterd of verbeterd. Het is al moeilijk genoeg binnen een type zoals RF, goede banden te vinden (ik heb ooit slechte Pirelli RF banden gehad), laat staan als je de keuze verbreed, precies waar je nu mee zit :) .

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online

Een maand geleden bij de dealer mijn voorbanden (Conti Sportontact Run Flats) vervangen voor PS5's. Totale kosten waren €455 ex btw. Dus die €800 vind ik zo gek niet.
Geen idee van welke band jij komt maar ik rij de afgelopen maand steeds vaker op de sport stand om een beetje lol te hebben. Voorzijde is een stuk scherper op insturen.

• TheBrut3
Ik snap dat je dingen bij een dealer of minimaal specialist wil laten doen, maar banden...?
Dat is toch gewoon uitzoeken en kan je bij elke bandentoko laten doen? Scheelt een bak geld.

• Deagle
Banden heb ik via de specialist gedaan. Zat vrijwel geen verschil in t.o.v. de bandenboer. Michelin pilot sport 5 met ster markering. Direct gecombineerd met onderhoud.

• Speedgeek
  • Nu online
TheBrut3 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:01:
Ik snap dat je dingen bij een dealer of minimaal specialist wil laten doen, maar banden...?
Dat is toch gewoon uitzoeken en kan je bij elke bandentoko laten doen? Scheelt een bak geld.
De auto was om een andere reden dan banden op bezoek bij de dealer. Banden kwamen als advies en online waren de banden op dat moment €4 per stuk goedkoper. Dus voor dat geld heb ik weinig zin om een ander adres te zoeken en daar weer heen te moeten. Ik besteed mijn vrije tijd graag aan andere dingen. Plus ik had een bloedhekel aan die Conti's dus dan was ik die ook maar kwijt.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:04
Speedgeek schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:46:
[...]

Een maand geleden bij de dealer mijn voorbanden (Conti Sportontact Run Flats) vervangen voor PS5's. Totale kosten waren €455 ex btw. Dus die €800 vind ik zo gek niet.
Geen idee van welke band jij komt maar ik rij de afgelopen maand steeds vaker op de sport stand om een beetje lol te hebben. Voorzijde is een stuk scherper op insturen.
Ligt er natuurlijk aan of die 800,- voor 2 of 4 banden is. Ik was 925,- inclusief BTW kwijt voor 4 x PS5's bij de bandenboer om de hoek. 255/40 achter en 225/45 voor op 18". Niet zo'n gek dure maat geloof ik :)

• Speedgeek
  • Nu online
HeldereM schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:55:
[...]

Ligt er natuurlijk aan of die 800,- voor 2 of 4 banden is. Ik was 925,- inclusief BTW kwijt voor 4 x PS5's bij de bandenboer om de hoek. 255/40 achter en 225/45 voor op 18". Niet zo'n gek dure maat geloof ik :)
Ik ga er wel vanuit dat het inderdaad om 4 banden gaat voor die prijs :P

• IQM

IQM

Mr Pingu schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:25:
... de i4 eet sowieso binnenkantjes van achterbanden.
Dat de binnenkant van de achterbanden harder slijt kan aan de uitlijning liggen. Lammer van der Meulen lijnt een BMW aan de achterkant ongeveer 0,6 graden naar buiten uit. Door de aandrijfkrachten komen ze dan precies recht te staan. En met die instelling van hem heb ik een destijds nieuwe set pirelli's in 8 jaar uiterst gelijkmatig afgesleten. Niet voor niets dat ik elke nieuwe auto in Dokkum laat uitlijnen.

• alexbl69
  • Laatst online: 11:55
BMW roept honderdduizenden auto's terug wegens brandgevaar, ook enkele duizenden in België

Betreft zo'n beetje alle series. Voornamelijk auto's gebouwd tussen juli 2020 en juli 2022.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• oostland33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-02 17:02
Zag het staan bij rdw.. net gebeld en ze hebben de onderdelen in backorder staan. gaat wel even duren dus voor reparatie.

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Ik ben op zoek naar OBD diagnose software voor mijn Mini Clubman (B48 BMW motor). Het moet minimaal de fuel trims (LTFT en STFT) kunnen uitlezen. Beschikbaar voor Windows. Iemand een aanbeveling?

[ Voor 14% gewijzigd door OosterF op 11-02-2026 17:17 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

IQM schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:59:
[...]

Dat de binnenkant van de achterbanden harder slijt kan aan de uitlijning liggen. Lammer van der Meulen lijnt een BMW aan de achterkant ongeveer 0,6 graden naar buiten uit. Door de aandrijfkrachten komen ze dan precies recht te staan. En met die instelling van hem heb ik een destijds nieuwe set pirelli's in 8 jaar uiterst gelijkmatig afgesleten. Niet voor niets dat ik elke nieuwe auto in Dokkum laat uitlijnen.
Is specifiek i4, die moet je eigenlijk nog verder naar buiten uitlijnen, die eet echt binnenkantjes.

• lostboy_0234
Als ik op de RDW kijk naar mijn G31 uit 2021 zie ik geen terugroepactie. Iemand wel met zijn 5 serie G31 een terugroep melding?

• Eric Z
G31 van 2020, ook nog geen melding gezien. Ook wel benieuwd of die nog wel gaat komen.

• alexbl69
Heeft iemand al in de nieuwe X3 gezeten?

Op Bimmerpost zijn ze er niet enthousiast over :X

X3 Loaner - Holy Smokes, keep your X5

• lostboy_0234
Eric Z schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:02:
G31 van 2020, ook nog geen melding gezien. Ook wel benieuwd of die nog wel gaat komen.
Same here. Maar het artikel zegt ook 5 serie G31, maar bij RDW staat de 5 er niet tussen. https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepregister.aspx

• Eric Z
Duitse forum over de G30 kwam een Duits linkje langs met heel veel opmerkingen over dat het niet werkt.
De AT site doet wel iets volgens hen, dus als het goed is val ik er niet onder.
https://www.bmw.at/de/foo.../technische-aktionen.html

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-03 21:04
alexbl69 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:03:
Heeft iemand al in de nieuwe X3 gezeten?

Op Bimmerpost zijn ze er niet enthousiast over :X

X3 Loaner - Holy Smokes, keep your X5
Zeker. Een jaar geleden ongeveer toen ik met het uitkiezen van nieuwe leaseauto bezig was. Maar gelijk van het lijstje geschrapt, interieur viel me zo zwaar tegen.

• alexbl69
Vanochtend iets vrij absurds meegemaakt.

Werd aangehouden door de politie omdat ze dachten dat ik tijdens het rijden met m'n telefoon bezig was. Dat was niet het geval; ik was bezig met de stoelklimatisering op m'n iDrive 8.5 systeem. Om die knopjes fatsoenlijk te raken moet ik daarvoor echter m'n hand boven op het scherm laten rusten, wat weer vereist dat ik enigszins naar voren moet buigen om m'n hand op dat scherm te kunnen leggen.

Na uitleg mijnerzijds kreeg ik geen prent, hoewel ik er bijna om smeekte om er 1 te krijgen. Had dit heel graag voor willen laten komen zodat een rechter zich hier eens over zou kunnen buigen (in plaats van alleen ik ;) ).

Kan me volledig in de observatie van de betreffende agenten vinden dat dit gevaarlijk is, want dat is het ook. Ze hadden ook wel begrip voor mijn standpunt, maar voorspelden dat een rechter hier nooit in mee zou gaan omdat deze systemen gewoon zijn toegestaan. Ook wel logisch. Maar wel vrij frustrerend dat gedrag dat ikzelf en dus ook de politie als gevaarlijk ervaren niet door de rechter getoetst kan worden.

• remmuz
lostboy_0234 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:17:
Als ik op de RDW kijk naar mijn G31 uit 2021 zie ik geen terugroepactie. Iemand wel met zijn 5 serie G31 een terugroep melding?
Volgens het AD gaat het "om auto’s waarvan het chassisnummer de volgende cijfers bevat: 0012650600, 0012660600, 0012670600 en 0012680600."

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:25
alexbl69 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:05:
ik was bezig met de stoelklimatisering op m'n iDrive 8.5 systeem. Om die knopjes fatsoenlijk te raken moet ik daarvoor echter m'n hand boven op het scherm laten rusten, wat weer vereist dat ik enigszins naar voren moet buigen om m'n hand op dat scherm te kunnen leggen.
Kan je toch ook met je stem aansturen met de Personal Assistent?
Ik moet wel niet zo ver voorover buigen, ik kan er zo perfect aan zelfs zonder mijn hand te moeten laten rusten.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:40
Eric Z schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:12:
Duitse forum over de G30 kwam een Duits linkje langs met heel veel opmerkingen over dat het niet werkt.
De AT site doet wel iets volgens hen, dus als het goed is val ik er niet onder.
https://www.bmw.at/de/foo.../technische-aktionen.html
Dit is de Nederlandse variant: https://www.bmw.com/en/footer/recall/recall-nl.html

Mijn M340i valt in ieder geval buiten de terugroepactie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyhXDX0_rxU9C8q3V1DmPHUtr08=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pPA2OCPzpknbdCpoTtOaomfY.png?f=user_large

• Spollie
remmuz schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:27:
[...]

Volgens het AD gaat het "om auto’s waarvan het chassisnummer de volgende cijfers bevat: 0012650600, 0012660600, 0012670600 en 0012680600."
Dat zijn de referentiecodes van BMW voor deze terugroepactie, heeft verder niks met chassisnummers te maken.

• Puf
ikbenben schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:23:
[...]

Ik moet wel niet zo ver voorover buigen, ik kan er zo perfect aan zelfs zonder mijn hand te moeten laten rusten.
Ik ben 2.00m en ik moet in mijn F30 wel voorover buigen om mijn touchscreen aan te raken. Mijn stoel staat ver naar achteren, maar ik heb ook geen Tyrannosaurus Rex armpjes. Gelukkig heb ik gewoon nog fysieke knoppen en een idrive knop, dus ik gebruik het touchscreen eigenlijk nooit. Voorkomt ook vingerafdrukken. Lijkt me superkut om de fysieke functies van de auto zoals stoelverwarming via het idrive systeem te moeten bedienen.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Spollie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:14:
[...]

Dit is de Nederlandse variant: https://www.bmw.com/en/footer/recall/recall-nl.html

Mijn M340i valt in ieder geval buiten de terugroepactie.
[Afbeelding]
Ongerelateerd, maar wat is je verbruik nou met zo'n 340i?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Spollie
DennusB schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:24:
[...]

Ongerelateerd, maar wat is je verbruik nou met zo'n 340i?
Hangt erg van je rijgedrag en afstanden af, maar dit was mijn verbruik van vorig jaar over 20k km:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66mYYfXkRpGX29gTs5UFzQJQwdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S02PfpY8GLiXUil1BjMaRe2b.jpg?f=fotoalbum_large

• alexbl69
ikbenben schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:23:
[...]

Stem heb ik een tijd geprobeerd, maar werkt (voor mij) totaal niet. Commando wordt niet herkend of de uitkomst is niet wat ik wil.

Met meer mensen in de auto is het sowieso onwerkbaar.

• alexbl69
Puf schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:18:
[...]

Ik ben 2.00m en ik moet in mijn F30 wel voorover buigen om mijn touchscreen aan te raken. Mijn stoel staat ver naar achteren, maar ik heb ook geen Tyrannosaurus Rex armpjes. Gelukkig heb ik gewoon nog fysieke knoppen en een idrive knop, dus ik gebruik het touchscreen eigenlijk nooit. Voorkomt ook vingerafdrukken. Lijkt me superkut om de fysieke functies van de auto zoals stoelverwarming via het idrive systeem te moeten bedienen.
Had op m'n vorige wagen iDrive 6 met touchscreen. Heb dat scherm werkelijk nooit aangeraakt. Ten tijde van Corona werden diverse modellen door tekorten geleverd zonder touchscreen. Dacht toen ook al dat niemand dat ding zou missen.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Is dat zo een scherm?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5pYjEdh32k1j03YaNEiNl8K_QM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJaRgnKmpxOB2wQUUm1uvlZ3.jpg?f=fotoalbum_large
Gebruik de touch functionaliteit ook echt nooit. Gaat goed met de draaiknop, voice command en die paar hardware knopjes.

Ps Ja rustig aan op de meest rechtse baan in DE, Nee ik was niet ziek, de caravan hing er achter. Zonder 100km certificaat/sticker vond ik het met 105 op de cruise wel goed. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Bommes op 13-02-2026 15:14 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• IQM

IQM

Spollie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:57:
[...]

Hangt erg van je rijgedrag en afstanden af, maar dit was mijn verbruik van vorig jaar over 20k km:

[Afbeelding]
-edit- verkeerd gekeken, dacht liter per 100km. @Detmer thanks!
Mijn 535i verbruikte gemiddeld 10 liter/100km over 90K km. (incl. vakanties met een caravan van 2 ton erachter)
Bommes schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:12:
Is dat zo een scherm?
[Afbeelding]
Gebruik de touch functionaliteit ook echt nooit. Gaat goed met de draaiknop, voice command en die paar hardware knopjes.

Ps Ja rustig aan op de meest rechtse baan in DE, Nee ik was niet ziek, de caravan hing er achter. Zonder 100km certificaat/sticker vond ik het met 105 op de cruise wel goed. :P
Welk model BMW heeft een Head Up Display die op een stuk kunstof projecteert in plaats van op de ruit zelf? Dat ken ik in die vorm alleen maar van Mini.

[ Voor 3% gewijzigd door IQM op 13-02-2026 16:33 ]

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

IQM schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:11:
[...]

12,6 liter/100km: oef.... sterkte met de accijnsverhoging en toekomstige Europese CO2 heffing.
Mijn 535i verbruikte gemiddeld 10 liter/100km over 90K km. (incl. vakanties met een caravan van 2 ton erachter)

[...]
Er staat 12,6km per liter :+

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Puf
alexbl69 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:07:
[...]

Stem heb ik een tijd geprobeerd, maar werkt (voor mij) totaal niet. Commando wordt niet herkend of de uitkomst is niet wat ik wil.

Bij mij werkt het heel erg goed, maar ik zit meestal alleen in de auto (F30, ID6). Als ik meerdere kakelende mensen in de auto heb, dan roep ik gewoon "iedereen even stil" voordat ik de knop indruk. Heb je wel een connected booster pack met online spraakverwerking en BMW Online? Commando "online zoeken" en dan je POI noemen werkt briljant!!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

IQM schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:11:
Welk model BMW heeft een Head Up Display die op een stuk kunstof projecteert in plaats van op de ruit zelf? Dat ken ik in die vorm alleen maar van Mini.
F46 Grand Tourer van 2018.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Greetoz
Touchscreen is met standaard iDrive inderdaad niet echt nodig, maar zodra je Carplay gebruikt is het wel zeker een stuk handiger. Ik heb er gewoon een matte anti vinger en anti reflectie sticker op zitten,

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Ik heb jarenlang met touchscreen en Apple Carplay gereden. De BWM is enkel via de iDrive. In een hele enkele keer is even snel iets aanraken op het scherm makkelijker, maar in 95+% van de gevallen vind ik de iDrive echt veel fijner werken. Had best weleens dat je iets wilt aanraken op het scherm en dat er dan net een hobbeltje is waardoor je misklikt en zo. Vind iDrive echt perfect werken.

Exact expert nodig?

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:25
alexbl69 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:07:
[...]

Hoe meer je het gebruikt, hoe beter het werkt normaal gezien. Ik dacht dat hij ook leert de commando's beter te herkennen na een tijdje.

Ik vind vooral het commando "olietemperatuur" handig, al moet ik zelf "temperatuur van de olie" zeggen omdat hij anders de buitentemperatuur zegt :P

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

• CreativeS
  • Niet online
Mr Pingu schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:25:
Ja ze slijten wel degelijk sneller en de i4 eet sowieso binnenkantjes van achterbanden.
<3

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-03 14:45
Spollie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:57:
[...]

[Afbeelding]
Flinke rechtervoet. Ik zit op 12.5 met mn m3

• CreativeS
  • Niet online
Bommes schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:12:
Je gaat je toch niet verantwoorden? Ik rij regelmatig zonder aanhanger gewoon lekker rechts en go with the flow. Die paar minuten dat het scheelt... het hoeft niet continu maximale toeren te zijn. Zijn veelal mensen met compensatiedrang... voor wat? Who cares :+

[ Voor 17% gewijzigd door CreativeS op 14-02-2026 18:09 ]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Speedgeek schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:46:
[...]

Hmm tja nou ja. VentusS1evo3 566,80 ex bij de dealer. Bij de QuickFit voor €190 op de site, bij bandenconcurrent €126,95.
Speedgeek schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:23:
[...]

De auto was om een andere reden dan banden op bezoek bij de dealer. Banden kwamen als advies en online waren de banden op dat moment €4 per stuk goedkoper. Dus voor dat geld heb ik weinig zin om een ander adres te zoeken en daar weer heen te moeten. Ik besteed mijn vrije tijd graag aan andere dingen. Plus ik had een bloedhekel aan die Conti's dus dan was ik die ook maar kwijt.
Grappig dat de dealer jou dan Michelin aanraadt en mij Hankook.

Anyhow. Afgaande op wat ik hier lees, bij ANWB lees, bij buitenlandse sites lees en op https://www.tyrereviews.com/Compare/Multi/Ventus-S1-evo-3-VS-SportContact-7-VS-Pilot-Sport-5.htm vergelijk (en nog meer sites) denk ik dat ik dit keer maar eens de Continental SportContact 7 ga wagen.

Het is sowieso geen slechte band en als het mij toch niet bevalt kan ik altijd weer wisselen. Het is immers ook behalve de cijfertjes een beetje smaak.

Idem voor runflat. Ik rijd al jaren op runflat en ben wel gewend aan de stijfheid maar ben ook wel benieuwd hoe het is om anders te ervaren. En mocht ik nou net deze periode een lekke band krijgen beïnvloedt dat ongetwijfeld mijn oordeel :P.

[ Voor 25% gewijzigd door Eagle Creek op 14-02-2026 17:30 ]

• Speedgeek
  • Nu online
@Eagle Creek Ik vroeg specifiek om de Michelins. In eerste instantie vroegen ze om ze te vervangen voor dezelfde Conti's.

[ Voor 42% gewijzigd door Speedgeek op 14-02-2026 16:56 ]

• Sleepie
  • Laatst online: 09-03 16:55
Ik heb vandaag mijn 2de hands (aug. 2024) BMW iX2 eDrive30 geleverd gekregen.
Fantasische auto, waar ik heel tevreden over ben.

Echter, ik krijg het maar niet voor elkaar om Android Auto werkend te krijgen.
Apps op de BMW zijn allemaal up-to-date, de telefoon is een Pixel 7 en is ook helemaal up-to-date en alle machtigingen voor Android Auto zijn ook gezet (en Android Auto deed het prima in mijn vorige BMW uit 2020).

Wat ik ook doe, ik krijg als ik de verbinding maak op de telefoon NIET de vraag of ik een Android Auto verbinding wil opzetten,die ik volgens alle how-tos op internet wel zou moeten krijgen.

Als ik dan naar Android Auto ga in de BMW en Verbinden klik en mijn Pixel7 kies dan krijg ik de melding "Deze telefoon is niet geschikt voor Android Auto" ... WTF ???

Ik heb alles al meerdere keren verwijderd (auto in telefoon, telefoon in auto), opnieuw opgestart, Android Auto data en cache geleegd, maar het probleem blijft

Heeft er iemand nog een goed idee wat ik zou kunnen doen, behalve een nieuwe telefoon kopen ?

[ Voor 14% gewijzigd door Sleepie op 14-02-2026 17:32 ]

• Sleepie
  • Laatst online: 09-03 16:55
Er was nog 1 ding wat ik nog niet geprobeerd had namelijk het infotainment systeem opnieuw opstarten. Dat heeft het probleem opgelost

• Spollie
syntesia schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:43:
[...]

Flinke rechtervoet. Ik zit op 12.5 met mn m3
Kijk eens naar de eenheid ;) Ik ben opgevoed dat een auto '1 op 12' loopt, dus zo stel ik dat in mijn auto's nog steeds in. Liters per 100km zegt mij echt totaal niks :+
Pagina: 1 ... 390 ... 396 Laatste