Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 374 ... 383 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:13
Naafkap schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:18:
Een elektrisch aangedreven waterpomp en oliepomp zorgt ervoor dat nadraaien niet meer nodig is.
De oliepomp is voor zover ik kan nagaan bij de B48 mechanisch aangedreven (met een magneetklep om de druk te regelen). De primaire waterpomp ook, maar er zit idd wel een secundaire elektrische waterpomp op voor (o.a.) het nakoelen van de turbo.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

IQM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:45:
[...]

Dan verschillen de G21 en de G31 daar wezenlijk in. In mijn G31 is Battery Control een rijmodus, net als Sport, Hybride, Electric en Adaptive.
Voor verschillende modellen zijn daar inderdaad verschillende oplossingen van verschenen, er zijn ook modellen waar je alleen een 'battery hold' hebt die hem alleen op het huidige nivo houdt ipv een 'battery control' etc

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Puf
ephymerous schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:34:
[...]

[...]

Sport+ zie ik er ook tussenstaan. Betekent dit dan ook al de sport transmissie?
Niet per se, dit is hoe ik het begrepen heb:

Sport+ rijmodus is een softwarematige toevoeging die standaard hoort bij het M-Sport pakket. Gaat dan met name om gasrespons, bandbreedte van toerental waarin de motor opereert, en het minder snel ingrijpen van stability and traction control waardoor piepende banden en een uitbrekende achterkant opeens mogelijk zijn. Er brandt dan ook een waarschuwingslampje op je dashboard als je in Sport+ rijdt.

De sporttransmissie was altijd optioneel, ook bij een M-Sportpakket. Dan kreeg je dus het "sexy" pookje en de flippers en softwarematige aanpassingen waardoor de schakelmomenten sneller verlopen. De bak zelf is verder hetzelfde.

Beiden zijn te coderen.

• Puf
IQM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:00:
[...]

[...]

Ik herken het gevoel van vroeger. Toen liet ik de motor altijd even stationair op de oprit lopen na een rit met hoge snelheid. Maar het lijkt mij dat BMW daar in een land van Autobahnen wel over nagedacht heeft. Zeker icm. met een soms nogal straf ingestelde zuinigheidsdrang zoals in de hybride modellen.
BMW heeft er vast over nagedacht, maar ze hebben ook al vaker laten zien dat ze lage kosten en milieubelasting op papier belangrijker vinden dan wat het beste is voor de auto op lange termijn.
Denk bijvoorbeeld aan 30k intervals voor de olie, of "lifelong" olie in de transmissie.
Start/stop houdt de uitstoot en brandstofverbruik op papier lager, of het op de lange termijn ook het beste voor je motor is, dat weet ik niet zo zeker.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:36

IQM

Puf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:54:
Niet per se, dit is hoe ik het begrepen heb:

Sport+ rijmodus is een softwarematige toevoeging die standaard hoort bij het M-Sport pakket. Gaat dan met name om gasrespons, bandbreedte van toerental waarin de motor opereert, en het minder snel ingrijpen van stability and traction control waardoor piepende banden en een uitbrekende achterkant opeens mogelijk zijn. Er brandt dan ook een waarschuwingslampje op je dashboard als je in Sport+ rijdt.

De sporttransmissie was altijd optioneel, ook bij een M-Sportpakket. Dan kreeg je dus het "sexy" pookje en de flippers en softwarematige aanpassingen waardoor de schakelmomenten sneller verlopen. De bak zelf is verder hetzelfde.

Beiden zijn te coderen.
[...]
BMW heeft er vast over nagedacht, maar ze hebben ook al vaker laten zien dat ze lage kosten en milieubelasting op papier belangrijker vinden dan wat het beste is voor de auto op lange termijn.
Denk bijvoorbeeld aan 30k intervals voor de olie, of "lifelong" olie in de transmissie.
Start/stop houdt de uitstoot en brandstofverbruik op papier lager, of het op de lange termijn ook het beste voor je motor is, dat weet ik niet zo zeker
Sport+ was vroeger (F series) ook dat het stuurgevoel zwaarder werd en -indien aanwezig- de adaptieve dempers straffer werden. Bij de G series heb ik dit (nog) niet gemerkt. Bij de F20 van mijn vrouw hoor je in Sport ook de wastegate zeer nadrukkelijk terwijl die in andere standen niet hoorbaar is.

BMW denkt maar op 1 manier tegenwoordig: "Hoe kunnen we de auto zo goedkoop maken dat het net goed genoeg is dat we geen imagoschade of proces aan de broek krijgen." Het 'overgedimensioneerde' van onderdelen of kwaliteit van vroeger is er tegenwoordig echt wel af.
Eigenlijk is het antwoord simpel. We hebben een budget gekozen voor een auto en daarbinnen was het schipperen tussen variabelen als leeftijd, motorisering en kilometers. We hebben nu iets gekocht waar we een goed gevoel bij hebben :)

En de reden van chippen is niet omdat ik m te traag vind. Vooral omdat ik het erg leuk zou vinden. Maar niet ten koste van betrouwbaarheid ;)
Als je de auto niet te traag vindt dan moet je hem lekker zo laten. Chippen kan wel maar brengt gewoon risico's met zich mee. De internals (zuigers) van een 530i zijn van een andere legering en daardoor beter bestand tegen hogere hitte dan de zuiger van een 520i. Leuk artikel om te lezen hierover.
Als je optie 2TB Sport Automatic Transmission in de optielijst van de auto hebt staan dan heb je de sport transmissie. Te herkennen aan de flippers achter het stuur. Het is mogelijk om de software aan te passen. Inbouwen van de schakelflippers is meer werk.

Kijk anders eens welke opties je auto heeft met een VIN decoder.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:11
IQM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Als je optie 2TB Sport Automatic Transmission in de optielijst van de auto hebt staan dan heb je de sport transmissie. Te herkennen aan de flippers achter het stuur. Het is mogelijk om de software aan te passen. Inbouwen van de schakelflippers is meer werk.

Kijk anders eens welke opties je auto heeft met een VIN decoder.
Ik heb sport en sport + zonder de flippers en heb dan ook de optie 2TB niet (F31).

[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 10-10-2025 14:52 ]

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18:23
Puf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:00:
[...]

Start/stop houdt de uitstoot en brandstofverbruik op papier lager, of het op de lange termijn ook het beste voor je motor is, dat weet ik niet zo zeker.
Heb altijd gedacht dat BMW de "start/stop uit" knop bewust direct naast de startknop heeft gezet zodat je hem in één beweging direct uit kunt zetten. Subtiele hint van de ingenieurs.

Toelatingseisen zijn nu eenmaal gebaseerd op CO2 uitstoot. Lange onderhoudsintervallen verlagen het leasetarief. Reparatiekosten over het nuttige leven van een auto (zeker na de garantie) wordt in beide niet meegewogen.

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-12 15:59
[...]

Eigenlijk is het antwoord simpel. We hebben een budget gekozen voor een auto en daarbinnen was het schipperen tussen variabelen als leeftijd, motorisering en kilometers. We hebben nu iets gekocht waar we een goed gevoel bij hebben :)

En de reden van chippen is niet omdat ik m te traag vind. Vooral omdat ik het erg leuk zou vinden. Maar niet ten koste van betrouwbaarheid ;)

[...]

Kijk even naar Dekker Tuning, zitten in noord holland, Arthur is een tuner die de motor tuned met respect voor de onderdelen, liever paar PK minder maar wel betrouwbaarder in the longrun. Hij snapt ook wat hij doet en kan de ECU code lezen ipv iemand die gewoon een gekochte map op je auto zet.

Zijn Dyno is ook gewoon netjes afgesteld en geeft je geen overdreven getallen. Als je dat wil moet je naar een Tuning Service Huizen oid gaan :-P.

[ Voor 5% gewijzigd door Greetoz op 10-10-2025 15:00 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:20
Xqlus1ve schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Als je vol blijft stampen trek je toch de batterij (ook de reserve) onderuit? Mijn ervaring was dat de batterij maar beperkt levert tot een bepaalde snelheid en daarna viel het vermogen voor me gevoel een stuk terug (G31 330e 2025).
Ja dat bedoel ik ook. Op de autobahn als ik continu aan het stampen ben zal hij inderdaad helemaal leeg gaan en dus alleen op de benzinemotor gaan. Echter, als je dan weer 160 op de cruise gaat rijden heb je na een paar minuten wel weer eBoost zo ver ik weet. Hier in Nederland heb ik daarom altijd wel eBoost terwijl het aantal kilometers elektrisch met —- wordt aangegeven. Ik zie ook dat ik dan nog stukjes elektrisch wegtrek bij het stoplicht (waarna hij wel snel overgaat op de motor). Maar die boost geeft hij nog als ik hard wegtrek of bijvoorbeeld op de snelweg even de kickdown gebruik. Dat zal vast niet een minuut lang doorgaan, maar dan rijd ik al ver illegale snelheden. Op sportmodus laadt hij volgens mij nog sneller de batterij bij zodat je toch meer kan stampen.

Dit gedrag is ook hetzelfde als bij de concurrent, want bij mijn CLA250e werkte het ook zo.

Maar wellicht dat het bij een 530e anders werkt? Mijn G20 330e is overigens de LCI2, dus het laatste model met het grotere accupakket van uit mijn hoofd zo’n 20kwh, dus wellicht dat dat ook weer anders werkt.

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-12 14:39
[...]
Als je de auto niet te traag vindt dan moet je hem lekker zo laten. Chippen kan wel maar brengt gewoon risico's met zich mee. De internals (zuigers) van een 530i zijn van een andere legering en daardoor beter bestand tegen hogere hitte dan de zuiger van een 520i. Leuk artikel om te lezen hierover.
Wat jij zelf ook zegt is natuurlijk waar, de componenten van diverse motoriseringen wijken vaak af terwijl je dat op basis van gangbare specificaties, zoals slagvolume, niet direct zou verwachten. Het artikel waar je naar linkt legt ook leuk uit waar verschillen in kunnen zitten maar slaat wel de plank mis m.b.t. artikelnummers.

Het artikel beweert dat sommige componenten voor de serieproductie dezelfde mechanische eigenschappen (afmetingen) hebben terwijl de kwaliteit ervan (door afwerking of materiaalgebruik) verschilt naar gelang deze in een motor met lager of hoger specifiek vermogen wordt gebruikt. Waar bij serieproductie vanwege de kosten dan daadwerkelijk een eenvoudiger component wordt gebruikt voor motoren met lagere vermogens zou dit voor de aftermarket niet het geval zijn. Via de aftermarket zou alleen het component met de topspecificatie beschikbaar zijn omdat die geschikt is voor alle vermogens terwijl de hogere onderdeelkosten te insignificant zijn t.o.v. de extra kosten om alle specifcaties aan te bieden. Op basis van onderdeelnummers die binnen aftersales gebruikt worden zou je dan ook niet kunnen afleiden welke kwaliteit component er in jouw motor zit.

Dat laatste kan ik mij toch echt niet voorstellen, ook BMW-intern moet het onderscheid in kwaliteit telkens bekend zijn voor het juiste eindresultaat en ik kan me niet voorstellen dat ze uitsluitend intern een extra code aan het artikelnummer hangen om dit op te kunnen volgen. Voor zover mij bekend heeft het BMW-nummer wel een index alleen is die uitsluitend om nieuwe versies van het onderdeel op te volgen en niet om kwaliteitsverschillen aan te geven.

• Puf
[...]

Sport+ was vroeger (F series) ook dat het stuurgevoel zwaarder werd en -indien aanwezig- de adaptieve dempers straffer werden. Bij de G series heb ik dit (nog) niet gemerkt. Bij de F20 van mijn vrouw hoor je in Sport ook de wastegate zeer nadrukkelijk terwijl die in andere standen niet hoorbaar is.

BMW denkt maar op 1 manier tegenwoordig: "Hoe kunnen we de auto zo goedkoop maken dat het net goed genoeg is dat we geen imagoschade of proces aan de broek krijgen." Het 'overgedimensioneerde' van onderdelen of kwaliteit van vroeger is er tegenwoordig echt wel af.

[...]

[...]
Oh ja, klopt! De elektronische stuurbekrachtiging "helpt" minder in Sportmodus bij mijn F30. Het stuur draait overigens i.m.o.belachelijk licht in de comfortmodus, dus zwaarder is voor mij beter. Is ook net wat je gewend bent. Mijn E36 was voor mij perfect, maar hoorde van andere mensen (vrouwen :) ) dat ze hem zwaar vonden sturen. Mijn E30 had helemáál geen stuurbekrachtiging, dus dat was lekker werken. Sportstand (en zeker sport+) doet ook zeker wat met de turbo boost idd en volgens mij gooit hij ook de klep in de uitlaat open, want hij maakt ook meer geluid.

[ Voor 3% gewijzigd door Puf op 10-10-2025 17:59 ]

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:53
Mijn G31 donderdag in ontvangst genomen en die was toe aan een kaart update, zat versie 2019 in. Via de app de kaart update gekocht en auto gaf vanmiddag aan dat ie beschikbaar was en of ik wilde herstarten. Ja graag. Hierna had ik versie 2020… Vanavond moest ik nog even ergens heen en kreeg weer de melding, nu heb ik 2021 :+ Gaat ie nu alle updates af tot de meest recente ofzo?

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-12 15:59
Streskip schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:13:
Mijn G31 donderdag in ontvangst genomen en die was toe aan een kaart update, zat versie 2019 in. Via de app de kaart update gekocht en auto gaf vanmiddag aan dat ie beschikbaar was en of ik wilde herstarten. Ja graag. Hierna had ik versie 2020… Vanavond moest ik nog even ergens heen en kreeg weer de melding, nu heb ik 2021 :+ Gaat ie nu alle updates af tot de meest recente ofzo?
Je kan ook de nieuwste kaart downloaden via de bmw downloader en via usb installeren

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-12 09:30
ewrz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:42:
Ik heb nergens "my trips" staan. Idrive 6 auto, misschien te oud?

[Afbeelding]
Wow, wat een bereik met een 530d. Netjes hoor. Het ziet eruit alsof je aardig rustig rijdt. Ik haalde met mijn F11 met moeite 1.000km (theoretisch), het lampje ging meestal ergens na 850km branden.

• Pannencouque
Kartmans1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:17:
Ik snap nog steeds niet waarom jullie zeggen dat wanneer de accu leeg is je alleen nog maar de benzinemotor hebt. De accu houdt altijd een klein beetje over voor de eBoost (hij laadt meteen weer bij na gebruik, zie je ook op de boordcomputer). Dan voel je op de sprintjes en bijvoorbeeld invoegen toch nog steeds het volle vermogen? Als je elke dag op de autobahn rijdt begrijp ik het aangezien je dan al het vermogen langdurig gebruikt, maar in Nederland rijd je mijns inziens zeer beperkt volgas. In de G20 330e in ieder geval nog niet gehad dat het vermogen opeens weg was. Is dit dan anders in een G30 530e?
Kartmans1 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:15:
[...]

Ja dat bedoel ik ook. Op de autobahn als ik continu aan het stampen ben zal hij inderdaad helemaal leeg gaan en dus alleen op de benzinemotor gaan. Echter, als je dan weer 160 op de cruise gaat rijden heb je na een paar minuten wel weer eBoost zo ver ik weet. Hier in Nederland heb ik daarom altijd wel eBoost terwijl het aantal kilometers elektrisch met —- wordt aangegeven. Ik zie ook dat ik dan nog stukjes elektrisch wegtrek bij het stoplicht (waarna hij wel snel overgaat op de motor). Maar die boost geeft hij nog als ik hard wegtrek of bijvoorbeeld op de snelweg even de kickdown gebruik. Dat zal vast niet een minuut lang doorgaan, maar dan rijd ik al ver illegale snelheden. Op sportmodus laadt hij volgens mij nog sneller de batterij bij zodat je toch meer kan stampen.

Dit gedrag is ook hetzelfde als bij de concurrent, want bij mijn CLA250e werkte het ook zo.

Maar wellicht dat het bij een 530e anders werkt? Mijn G20 330e is overigens de LCI2, dus het laatste model met het grotere accupakket van uit mijn hoofd zo’n 20kwh, dus wellicht dat dat ook weer anders werkt.
Zo werkt het bij de 530e ook. Maar als je twee keer achter elkaar vlot wil optrekken (bijv als je net hebt moeten remmen op de autobahn), is je boost gewoon op. Dan heb je het gewicht bij je, wil ie bijladen op de ICE dus loopt ie 1:5 ofzo, en heb je ondertussen alsnog te weinig vermogen om de heuvel op te rijden. Ik vond het aardig irritant. Dat deed mijn 530i beter.

• Streskip
Greetoz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:16:
[...]

Je kan ook de nieuwste kaart downloaden via de bmw downloader en via usb installeren
Yes! Thanks :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGpnBN0Dm-Jl5b7rCd6zZA9CsL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rvmMUhtPUwBTTgSpAMVTc3r.jpg?f=fotoalbum_large

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:38

Eagle Creek

Breathing security

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKi9jgWwCjDfNRsWndUas58KfPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbbQfn31huGOrA7YdFFBRd5e.jpg?f=fotoalbum_large

fahren am schwarzwald :*)

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:49
Iemand ervaring met de High Beam Assistant op de G2x? Als ik op het knopje druk krijg ik het verzoek om eerst even 189 euro af te tikken. Is het de moeite waard als je vaak in het donker over slecht verlichte wegen rijd?
Ik heb alleen de Engelstalige handleiding tot mijn beschikking momenteel en die heeft het ook nog over de anti-dazzle assistant. Dan wordt het grootlicht blijkbaar niet uitgeschakeld maar weggedraaid zodat tegenliggers niet verblind worden. Ik vermoed dus dat dit alleen werkt als je de adaptive LED koplampen hebt.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:02
remmuz schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:09:
Iemand ervaring met de High Beam Assistant op de G2x? Als ik op het knopje druk krijg ik het verzoek om eerst even 189 euro af te tikken. Is het de moeite waard als je vaak in het donker over slecht verlichte wegen rijd?
Ik heb alleen de Engelstalige handleiding tot mijn beschikking momenteel en die heeft het ook nog over de anti-dazzle assistant. Dan wordt het grootlicht blijkbaar niet uitgeschakeld maar weggedraaid zodat tegenliggers niet verblind worden. Ik vermoed dus dat dit alleen werkt als je de adaptive LED koplampen hebt.
Ja ik heb het op mijn G21 en het werkt prima voor zover ik het heb getest op een aantal provinciale wegen. Alleen staat het nogal veilig afgesteld(terecht) waardoor hij snel het groot licht weer 'uit' zet. Daarnaast heb ik in principe mijn verlichting altijd aan staan maar voor high beam assistant moet hij eerst op automatisch gezet worden.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:35

Mr Pingu

Professioneel Prutser

remmuz schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:09:
Je hebt 2 HBA varianten.

1) een aan/uit variant als je gewone LED koplampen hebt
2) een versie die gedeeltelijk uitschakelt en wegdraait, hiervoor zijn zoals je al opmerkte wel adaptieve LED koplampen voor nodig.

Als je veel in het donker rijd dan zijn beide varianten erg fijn. Ik woon in scandinavië en ik kan zeggen dat het op BMW(en Volvo) erg goed werkt. De huidige Toyota RAV4 is veel nerveuzer en flits af en toe.
la_fusion schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Ja ik heb het op mijn G21 en het werkt prima voor zover ik het heb getest op een aantal provinciale wegen. Alleen staat het nogal veilig afgesteld(terecht) waardoor hij snel het groot licht weer 'uit' zet. Daarnaast heb ik in principe mijn verlichting altijd aan staan maar voor high beam assistant moet hij eerst op automatisch gezet worden.
In de BDC kan je de volgende optie coden:

FLA_aktivierung
0 = NVT
1 = Alleen in A-modus (Standaard vanuit fabriek)
2 = In A en 2 modus

Ik heb deze nu naar optie 2 gecode.
Als je dan HBA gebruikt in modus 2 dan heb je de non-adaptieve variant die aan/uit gaat. :)

Zelf heb ik nog een extra grootlicht en sindskort een smartrele geinstalleerd zodat deze nu ook met adaptive goed werkt :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:04

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

la_fusion schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Ik heb het altijd aanstaan en vind het wel fijn op donkere provinciale wegen (G26). Laatst reed ik overigens in de heimat midden in de nacht en daar kreeg ik wel eens lichtsignalen van tegemoetkomende vrachtwagens op de autobahn. Blijkbaar worden tegemoetkomende auto's niet altijd goed opgepikt als de vangrail/middenberm wel de lampen blokkeren maar niet de cabine die hoger is

Sys Specs

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Danfoss schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:25:
Ik heb het altijd aanstaan en vind het wel fijn op donkere provinciale wegen (G26). Laatst reed ik overigens in de heimat midden in de nacht en daar kreeg ik wel eens lichtsignalen van tegemoetkomende vrachtwagens op de autobahn. Blijkbaar worden tegemoetkomende auto's niet altijd goed opgepikt als de vangrail/middenberm wel de lampen blokkeren maar niet de cabine die hoger is
Het hoeft niet vervelend te zijn maar als ze net té fel zijn (en dat zijn ze tegenwoordig nogal eens, ook zonder grootlicht) kan het altijd helpen zelf even kort te seinen, dan gaat de verlichting van de tegenligger direct op de lagere stand. Of als ze achter je rijden... in Duitsland op de donkere provinciale wegen. Gaat dat grootlicht ook zo snel aan. Nu dimmen de binnen- en buitenspiegels wel compleet, maar fijn is anders. Even kort het mistlicht aan en de verlichting staat direct lager. Don't hate, just play.

• ewrz
Pannencouque schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:16:
[...]
Wow, wat een bereik met een 530d. Netjes hoor. Het ziet eruit alsof je aardig rustig rijdt. Ik haalde met mijn F11 met moeite 1.000km (theoretisch), het lampje ging meestal ergens na 850km branden.
Heb eerder ook een F11 530XD gehad en die zat bij mijn rijstijl net onder de 7L/100km, de G31 op 5.7L. De G31 is zonder x-drive, dat scheelt al zo'n 10% in het verbruik. Mede daardoor ook 180 kilo lichter dan de F11, dat scheelt ook weer wat in vebruik en hij komt daardoor twee treden lager uit in de MRB. Plus de nieuwere generatie motor natuurlijk. Scheelt best een hoop alles bij elkaar.

Gisterenavond 45km snelweg/landweg gereden en kwam op 4.9L/100km uit. Ongewild geholpen door de snelheidsbeperking van 90 km/u op een groot gedeelte van de A2 tussen Maastricht en de A73 die ook 's nachts geldt. Niet dat ik dan precies 90 rijdt maar 100 of 140 maakt nogal wat uit.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:33

Bommes

Capo del formaggio

Wachten in het Teutoburger Wald :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_SZlsPimU1Mg8DFi4tZP1AkMDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SliBd8gqqqkWlAOFRztDXErl.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Pannencouque
ewrz schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Heb eerder ook een F11 530XD gehad en die zat bij mijn rijstijl net onder de 7L/100km, de G31 op 5.7L. De G31 is zonder x-drive, dat scheelt al zo'n 10% in het verbruik. Mede daardoor ook 180 kilo lichter dan de F11, dat scheelt ook weer wat in vebruik en hij komt daardoor twee treden lager uit in de MRB. Plus de nieuwere generatie motor natuurlijk. Scheelt best een hoop alles bij elkaar.

Gisterenavond 45km snelweg/landweg gereden en kwam op 4.9L/100km uit. Ongewild geholpen door de snelheidsbeperking van 90 km/u op een groot gedeelte van de A2 tussen Maastricht en de A73 die ook 's nachts geldt. Niet dat ik dan precies 90 rijdt maar 100 of 140 maakt nogal wat uit.
Ah, da's netjes. Ik zat op 7,7 gemiddeld. Dat was wel gechipt, met een enthousiaste rijstijl en zonder xDrive. Dan zal ik nu de 1.000 ook niet vaak halen stel dat ik overstap.

Lage snelheid scheelt zeker. Hoewel ik blijf denken dat ik m'n EGR en roetfilter toendertijd had moeten verwijderen. Ik heb 'm ook al eens op iets van 12L/100km gehad na een paar uur rijden, maar dat was wel met een andere snelheid :D

• ewrz
Pannencouque schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:22:
[...]
Ah, da's netjes. Ik zat op 7,7 gemiddeld. Dat was wel gechipt, met een enthousiaste rijstijl en zonder xDrive. Dan zal ik nu de 1.000 ook niet vaak halen stel dat ik overstap.

Lage snelheid scheelt zeker. Hoewel ik blijf denken dat ik m'n EGR en roetfilter toendertijd had moeten verwijderen. Ik heb 'm ook al eens op iets van 12L/100km gehad na een paar uur rijden, maar dat was wel met een andere snelheid :D
Rijstijl en omstandigheden scheelt veel. Ik heb nul stadsverkeer (woon in buitengebied en mijn werk ligt 200m van de afrit van snelweg) dus vrijwel optimaal voor verbruik. Scheelde nog wel iets dat ik ten tijde van de F11 overdag nog 120/130 kon rijden, het is tegenwoordig zo druk op de A2 in Limburg dat je dat wel kan vergeten.

• Streskip
Even langs m’n vader gereden om de nieuwe bolide te showen. Ik heb zijn F30 geleend deze zomervakantie, met 2 kids achterin. Ik had zelf een F20 dus dat paste sowieso niet haha. Maar werd toen ook wel snel duidelijk dat we echt een station nodig hebben. Is dus een G31 geworden :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oV7uPlyExgeQU29NLbIml9t6hLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0l6blLzDUowybCSLDFlwPek.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fR-GkN5zv-LzomRJxIdJHpXt8aM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9gY42an65tSAGRQ7S16e3bc.jpg?f=fotoalbum_large

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:00
Zo vader, zo zoon, dat blijkt ook hier weer 😉

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Pannencouque schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:22:
[...]

EGR (en swirlflaps) is een onding;
Cirka 115k km en voornamelijk "diesel" kilometers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUgKwdaY2niLrk26Hrxt815aI6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVcQ5pXYJJmfiidlzLn4SbWV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhEzgyaeLt-ZsyLA5FbsoIkpFH4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5Dv3rzNEOHl83THGxH3qeR4.jpg?f=fotoalbum_tile
Het is dat ik geen gemodificeerde motor mag hebben voor m’n motorverzekering maar zodra ie de 200k km aantikt(verloopt de verzekering) dan gaan de swirlflaps en EGR eruit.

[ Voor 15% gewijzigd door Mr Pingu op 11-10-2025 18:19 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Streskip schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:58:
Even langs m’n vader gereden om de nieuwe bolide te showen. Ik heb zijn F30 geleend deze zomervakantie, met 2 kids achterin. Ik had zelf een F20 dus dat paste sowieso niet haha. Maar werd toen ook wel snel duidelijk dat we echt een station nodig hebben. Is dus een G31 geworden :D
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die strepen op de weg, van wie zijn die? :+ O-)

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-12 14:53
Speedgeek schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:20:
@Eagle Creek & @Marc Rademaker :

BMWtrekhaakspecialist vraagt er €1250 voor.
BMW-trekhaken.nl vraagt er, enkel voor de trekhaak €495 voor, maar inclusief montage en coderen komen zij op €1449 uit.

Contact gehad met de eerstgenoemde en komt over als een vriendelijk persoon. Zijn Facebook pagina staat vol met moderne BMW's die voor een trekhaak komen en de reviews zijn positief. Dus heb er een goed gevoel bij. Hij gaf aan dat hij geen ervaringen heeft gehad met klanten die een trekhaak hebben laten monteren en later gezeur kregen met BMW Premium Selection. Hij meldt de trekhaak en optie keurig netjes aan in de BMW.

Nu nog even een dag plannen om naar de andere kant van het land te rijden :P Ik verwacht zelf de trekhaak ook niet vaak nodig te hebben, maar goed, ik kan makkelijk lullen als ik het gratis aangeboden krijg haha.
Wanneer ik er geweest ben en weet hoe het resultaat is zal ik hier een korte review achter laten. Wel zo nuttig voor de mensen na mij.
Om mijzelf even ordinair te quoten maar wellicht handig voor de mensen na mij die een trekhaak overwegen.

Vorige week de trekhaak laten monteren. Nu hoor ik je al denken; "waarom dan geen auto mét trekhaak gekocht?"
Ik had simpelweg geen idee dat de hobby zo uit de klauwen zou lopen bij aankoop van de auto. Plus ik kreeg de trekhaak cadeau, klein detail :)

Hoe dan ook, vorige week zaterdag ochtend naar Enschede gereden. Daar ontvangen door Jan van BMW Trekhaakspecialist. https://bmwtrekhaakspecialist.nl/
Hij heeft in pakweg 90 minuten alles netjes gemonteerd, gecodeerd en de trekhaak aangemeld bij BMW. Hitteschild was nieuw, trekhaak zelf was gebruikt maar origineel. Ook de bedieningsknop van de trekhaak zit netjes op zijn originele plek dus het betreft een volledig originele montage. Verder was Jan een aardige vent en was zijn koffie lekker. Alles werkt naar behoren en wanneer ik hem niet nodig heb klapt hij elektrisch weg en verstopt hij zich netjes. Zo blijft het uiterlijk van de auto behouden. Weer een tevreden klant dus.
Kosten: €1299
Mochten mensen een trekhaak montage overwegen, dan bij deze een goede ervaring met BMW Trekhaakspecialist.

Direct maar een drager gekocht en vandaag eens geprobeerd. Volgende week bij The Engineer's Garage op bezoek voor service aan de ZF versnellingsbak en dan op naar Italië met de BMW en de fiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFKx8d2k_hwaPJO9JoIyx3kzHcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtRtdnXqu2RtKAvqKalrLMxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_7x_XtIvHIOXk0-Rj8-l3t5624=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NulLYntEr5Q8jO4UtnJyvCZl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Speedgeek op 11-10-2025 19:14 ]

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:50
Yep, bij Jan kun je meer dan prima terecht voor een trekhaak. Afgelopen voorjaar ook geweest met de G21.

Ik denk, dat hij het inmiddels geblinddoekt net zo vlot kan :P

• CreativeS
  • Niet online
Speedgeek schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:44:
...en de trekhaak aangemeld bij BMW.
Stel je voor... je gaat eens je VIN door een decoder heenhalen... die trekhaak vindt je dan niet terug hoor.
Die komt in een aparte kolom te staan, die zien alleen dealers. Mijn trekhaak is door de BMW dealer in Berchtesgaden geretrofit en zodoende kon ik bij aanschaf ook niet direct zien dat er een trekhaak onderzat :)

Just in case!

Opgelost. What was I thinking... :9B

[ Voor 19% gewijzigd door CreativeS op 12-10-2025 19:19 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

CreativeS schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:48:
[...]

Stel je voor... je gaat eens je VIN door een decoder heenhalen... die trekhaak vindt je dan niet terug hoor.
Die komt in een aparte kolom te staan, die zien alleen dealers. Mijn trekhaak is door de BMW dealer in Berchtesgaden geretrofit en zodoende kon ik bij aanschaf ook niet direct zien dat er een trekhaak onderzat :)

[Afbeelding]

Just in case!
Op oude(re) auto’s niet, maar alle auto’s met ConnectedDrive komt alles netjes op de decoder te staan. Bij oudere auto’s moet deze aan een online (officiële) ISTA hangen.

Mijn uitdraai van AIR is wat ouder, toen de geheime link van AIR nog werkte :P
Ondertussen nog wat retrofits toegevoegd :P

8TL is overigens Active Front and Rear daytime running Lights als iemand het wilde weten. Ik vind het een fijn idee dat de achterlichten ook altijd aanstaan. Bijvoorbeeld op een grouwe grijze herfstdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPqmv2GY-4xCqWehuXTrXRr-euU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ry29RWHb8pYGDbSePR3APU1D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLSMeXU0SBB508rgO1qSF_x0zcQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nsqIksFfuTW1mcDTLXIBGKyy.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door Mr Pingu op 12-10-2025 19:12 ]

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Mr Pingu schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:06:
8TL is overigens Active Front and Rear daytime running Lights als iemand het wilde weten. Ik vind het een fijn idee dat de achterlichten ook altijd aanstaan. Bijvoorbeeld op een grouwe grijze herfstdag.
[Afbeelding][Afbeelding]
Wist niet dat dat ook als optie bestond. Heb het erin gecodeerd bij mij F31.

• TommieW
  • Laatst online: 19:31

TommieW

Numa numa.

Xqlus1ve schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 03:29:
[...]

Wist niet dat dat ook als optie bestond. Heb het erin gecodeerd bij mij F31.
Ik vermoed dat 8TL niet heel veel meer doet dan dezelfde flag aanzetten. :) Alleen met het verschil dat het natuurlijk updates enzo overleeft.

Mijn vertrouwen in de dealer is weer een stukje verder gedaald. Vrijdag even nieuwe remblokken en interieurfilters gemonteerd. Één van de twee filterelementen was door de dealer verkeerd om geplaatst, waardoor de airflow niet klopte met wat de fabrikant bedoeld had. Het is maar een klein ding, maar als ze zelfs dat niet goed kunnen doen maak ik me zorgen over de kwaliteit van de rest van de werkzaamheden.
Voor de bedragen die ze rekenen zou ik wel mogen verwachten dat ze het goed doen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:03
TommieW schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:25:
[...]

Ik vermoed dat 8TL niet heel veel meer doet dan dezelfde flag aanzetten. :) Alleen met het verschil dat het natuurlijk updates enzo overleeft.

Mijn vertrouwen in de dealer is weer een stukje verder gedaald. Vrijdag even nieuwe remblokken en interieurfilters gemonteerd. Één van de twee filterelementen was door de dealer verkeerd om geplaatst, waardoor de airflow niet klopte met wat de fabrikant bedoeld had. Het is maar een klein ding, maar als ze zelfs dat niet goed kunnen doen maak ik me zorgen over de kwaliteit van de rest van de werkzaamheden.
Voor de bedragen die ze rekenen zou ik wel mogen verwachten dat ze het goed doen.
Natuurlijk mag je verwachten dat ze het goed doen. Tegelijkertijd maakt iedereen fouten. De vraag is vooral hoe degene het oplost. Ik neem aan dat de dealer het heeft opgelost?

XXXVI

• Puf
[...]

.

Hoe merk je zoiets? Ik ga ervan uit dat je niet je dashboard hebt opengemaakt na de servicebeurt, want dan had je net zo goed de filters zelf kunnen vervangen. 😄

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

[...]

Ja dat klopt, dat is in principe het verschil tussen een FDL en een VO-code.
Een VO-code is (niets anders dan) een set van (gecalculeerde) FDL waarden

8TL correspondeert direct met
REM/BDC
MAPPING_TAGFAHRL_1_H_L_OUTPUT -> sl_l (14)
MAPPING_TAGFAHRL_1_H_R_OUTPUT -> sl_r (15)
MAPPING_TAGFAHRL_2_H_L_OUTPUT -> sl_2_l (16)
MAPPING_TAGFAHRL_2_H_R_OUTPUT -> sl_2_r (17)

Enige «voordeel» met 8TL is dat ook de AAGmodule meekomt en de priorities ook goed komen te staan. Bij sommige modellen verandert dit namelijk ook (gedeelde functie met gewoon achterlicht / parkeerlicht)
BDC / REM

MAPPING_TAGFAHRL_1_H_L_PRIORITY -> priority_02 (02)
MAPPING_TAGFAHRL_1_H_R_PRIORITY -> priority_02 (02)

En de AAG module zodat ook de aanhanger altijd DRL heeft ;)
AAG
Daytime running light -> Daytime_running_light_active (01)

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:57
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtig model zo'n G31 O+

Ik heb een kleine mod aan de G21 aangebracht. De mijne kwam uit voorraad en was af-fabriek voorzien van optie 07M9 (Uitbreiding M hoogglans Shadow Line exterieurdelen). Nou hoefde dat full-black van mij niet per se en was ik al blij dat er niet ook nog zwarte velgen onder zaten. Maar toen ik voor een zacht prijsje een alu-kleurige grill op kon pikken wilde ik dat toch even proberen. En eerlijk, ik vind dat ie het wel kan hebben.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JevelLoIVWO-RjugjVOra86Kmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFJJWM4KgVA6Is0FFqxTN4sV.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAbqjYzfPU3-GUwmYa4dYTS_3Eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/925VL9M6B67ldHnIc0PEnVjv.jpg?f=fotoalbum_large

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:30
Afgelopen weekend een alvast aan het oefenen geweest met zoeken naar een BMW gebrauchtwagen op bmw.de. O-)

Valt mij op dat bijna geen auto zonder schade te vinden is. In hoeverre zou dit een probleem zijn?

Ik had bijvoorbeeld een dealer gemaild over een BMW 530 die aan alle eisen voldoet. Maar had schade, stond op de BMW site vermeld als 'Schade door ongeval aan de rechterkant van het voertuig'.
Hij wist niet precies wat er was uitgevoerd maar stuurde een TUV rapport mee waarin stond dat de lakdikte op het rechter spatbord voor dikker was.

Een 520 vond ik met de melding 'Voorspatbord links Smart Repair bij ontvangst, achterbumper Smart Repair'.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stalensnuitje schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Prachtig model zo'n G31 O+

Ik heb een kleine mod aan de G21 aangebracht. De mijne kwam uit voorraad en was af-fabriek voorzien van optie 07M9 (Uitbreiding M hoogglans Shadow Line exterieurdelen). Nou hoefde dat full-black van mij niet per se en was ik al blij dat er niet ook nog zwarte velgen onder zaten. Maar toen ik voor een zacht prijsje een alu-kleurige grill op kon pikken wilde ik dat toch even proberen. En eerlijk, ik vind dat ie het wel kan hebben.

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]
Persoonlijk vind ik de zwarte altijd mooier, maar zoveel mensen zoveel smaken :D
Genoeg mensen die liefhebbers zijn van de chrome variant.

PSN

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-12 14:19

TommyGun

Stik er maar in!

BigEagle schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:54:
Afgelopen weekend een alvast aan het oefenen geweest met zoeken naar een BMW gebrauchtwagen op bmw.de. O-)

Valt mij op dat bijna geen auto zonder schade te vinden is. In hoeverre zou dit een probleem zijn?

Ik had bijvoorbeeld een dealer gemaild over een BMW 530 die aan alle eisen voldoet. Maar had schade, stond op de BMW site vermeld als 'Schade door ongeval aan de rechterkant van het voertuig'.
Hij wist niet precies wat er was uitgevoerd maar stuurde een TUV rapport mee waarin stond dat de lakdikte op het rechter spatbord voor dikker was.

Een 520 vond ik met de melding 'Voorspatbord links Smart Repair bij ontvangst, achterbumper Smart Repair'.
Maakt het uit als het netjes hersteld is?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-12 15:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zou ik ook zeggen, maar met schade wordt er geliegd en bedriegd waar je bij staat. Een kleine bumperschade (die je opmerkt door lakdikte) kan zomaar eens de halve voorkant in punt geweest zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• BigEagle
TommyGun schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Maakt het uit als het netjes hersteld is?
Dat niet, maar de ene schade is de andere niet. Ik was benieuwd naar eventuele ervaringen...

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:57
YakuzA schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:59:
[...]

Persoonlijk vind ik de zwarte altijd mooier, maar zoveel mensen zoveel smaken :D
Genoeg mensen die liefhebbers zijn van de chrome variant.
Voor mij was het iig een belangrijk verschil dat de pre-LCI grille idd hoogglans chrome is. Bij de LCI is dat meer mat/satijn aluminium kleurtje. En ik denk dat de meeste mensen zwart prefereren, want ik kom online vaker de vraag tegen van mensen die hun grille zwart willen hebben dan andersom ;)

• Dennis_sla
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-12 12:20
Aangezien we volgende week naar Polen gegaan, maar even de all-season banden eronder gedaan. Nieuwe velgen staan erg goed, nu alleen even oppassen voor stoeprandjes 😂Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4q-E3cgHmtDVGjJPJOglBqWqgZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfCAxv11rP6m8QZenk6sfNp1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwR3YiMuU4P7GpnMGdSTw2r4wPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXHoiBHLwh0BC0ssx2ZfBAvk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17cxPBDSwpdgyoMhR4L4-wqqoXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfICAEAikG48welx94ACaXoy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis_sla op 13-10-2025 15:08 ]

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:16:
Zou ik ook zeggen, maar met schade wordt er geliegd en bedriegd waar je bij staat. Een kleine bumperschade (die je opmerkt door lakdikte) kan zomaar eens de halve voorkant in punt geweest zijn.
Ik heb een tijdje terug in Duitsland mijn Opel Insignia ingeruild op een Volvo V90. Er is een paar jaar geleden een auto met ongeveer 40 km/u vol achter op de Opel gereden, ruim €8000 schade, ze hebben er een heel plaatdeel in gelast. Bij inruil netjes aangegeven want dat werd ook gevraagd. Een paar weken later dook de auto bij een grote handelaar op als Unfall Frei… Als ik nog een beetje vertrouwen had in handelaren is dat nu wel weer een stuk minder.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:41
ErnstvV schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:29:
[...]

Ik heb een tijdje terug in Duitsland mijn Opel Insignia ingeruild op een Volvo V90. Er is een paar jaar geleden een auto met ongeveer 40 km/u vol achter op de Opel gereden, ruim €8000 schade, ze hebben er een heel plaatdeel in gelast. Bij inruil netjes aangegeven want dat werd ook gevraagd. Een paar weken later dook de auto bij een grote handelaar op als Unfall Frei… Als ik nog een beetje vertrouwen had in handelaren is dat nu wel weer een stuk minder.
Wist eigenlijk niet dat je auto’s uit Nederland ook kon inruilen bij Duitse dealers. Of althans nooit iemand gehoord die dat deed.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• CreativeS
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:46:
Nou hoefde dat full-black van mij niet per se en was ik al blij dat er niet ook nog zwarte velgen onder zaten. Maar toen ik voor een zacht prijsje een alu-kleurige grill op kon pikken wilde ik dat toch even proberen. En eerlijk, ik vind dat ie het wel kan hebben.
100 punten. Er zijn al genoeg zwarte velgen op de weg... en dito nieren :)

• ewrz

Smartrepair is vaak alleen oppervlakkige schade (winkelwagentjes, paaltje niet gezien etc). Grotere schade kun je vaak zien aan de bouten/moeren waar de motorkap mee vast zit. De motorkap wordt in de fabriek eerst gemonteerd en daarna wordt de auto gespoten, dus als de motorkap er later van af is geweest zie je dat de verf daar beschadigd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dem_pj7JzCX9Enh0K8486fvHyec=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CidT2COB66IMavniPw3C2NYu.png?f=user_large

En kijk naar de koplampen, daar kun je altijd wel een productiedatum op vinden via de datumstempels die tijdens de productie er in gezet worden. Zijn de koplampen nieuwer dan de auto, dan is dat dus een teken dat ze vervangen zijn.

Pijltje wijst naar het cijfer van maand/jaar van productie, dit is bijv juni 2019

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llXH5lo3DTMZomoeOrCYA98T_bw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OCzMxVg3zT0PbPhWGaAEBnFy.png?f=user_large

• ErnstvV
  • Niet online
Morpheusk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:20:
[...]

Wist eigenlijk niet dat je auto’s uit Nederland ook kon inruilen bij Duitse dealers. Of althans nooit iemand gehoord die dat deed.
Dat heb ik ook niet gedaan, niet iedereen op dit forum woont in Nederland ;)

• ErnstvV
  • Niet online
ewrz schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:19:
[...]

Smartrepair is vaak alleen oppervlakkige schade (winkelwagentjes, paaltje niet gezien etc). Grotere schade kun je vaak zien aan de bouten/moeren waar de motorkap mee vast zit. De motorkap wordt in de fabriek eerst gemonteerd en daarna wordt de auto gespoten, dus als de motorkap er later van af is geweest zie je dat de verf daar beschadigd is.

[Afbeelding]

En kijk naar de koplampen, daar kun je altijd wel een productiedatum op vinden via de datumstempels die tijdens de productie er in gezet worden. Zijn de koplampen nieuwer dan de auto, dan is dat dus een teken dat ze vervangen zijn.

Pijltje wijst naar het cijfer van maand/jaar van productie, dit is bijv juni 2019

[Afbeelding]
Ik had altijd begrepen dat als er plaatwerk vervangen is, de auto als Unfall auto moet worden aangemerkt. Bijwerken van krassen en uitdeuken is geen reden de auto tot Unfall auto aan te merken. Dat staat ook meestal wel vermeld, dan staat er dat er lakreparaties geweest zijn.

• ewrz
ErnstvV schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:30:
[...]

Ik had altijd begrepen dat als er plaatwerk vervangen is, de auto als Unfall auto moet worden aangemerkt. Bijwerken van krassen en uitdeuken is geen reden de auto tot Unfall auto aan te merken. Dat staat ook meestal wel vermeld, dan staat er dat er lakreparaties geweest zijn.
Zal je misschien niet verbazen dat de Duitsers daar een vrij complex systeem van definities voor hebben opgesteld.

https://www.bussgeldkatal...mein_auto_ein_unfallwagen

TL;DR

De wet in Duitsland is vrij streng (geworden) en je moet alles aangeven wat niet volgens "hoedanigheid van vergelijkbare producten" is. Dat is een vrij rekbaar begrip dus vaak wordt zelfs een lakbeschadiging aangegeven. Maar een lakreparatie maakt het nog geen Unfallwagen, dat is weer een andere klasse.

• TommieW
  • Laatst online: 19:31

TommieW

Numa numa.

Puf schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:39:
[...]

Hoe merk je zoiets? Ik ga ervan uit dat je niet je dashboard hebt opengemaakt na de servicebeurt, want dan had je net zo goed de filters zelf kunnen vervangen. 😄
ephymerous schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:28:
[...]

Natuurlijk mag je verwachten dat ze het goed doen. Tegelijkertijd maakt iedereen fouten. De vraag is vooral hoe degene het oplost. Ik neem aan dat de dealer het heeft opgelost?
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Blokken en filter heb ik vrijdag zelf gedaan (want zolang de garantie niet in geding komt doe ik het zelf wel).
Iedereen maakt fouten, dat snap ik. Maar het probleem is dat er eigenlijk bijna altijd iets mis gaat. (Acoustisch cover niet op z'n plek, rekening die niet klopt, onderhoud niet geregistreerd in de computer, olievuldop die niet goed zit, cardanas die niet goed vast is gezet, etc.) Het zijn vaak kleine dingen, maar ondertussen ga ik met het gevoel "wat gaat er nu weer mis" naar onderhoud. Bij heel wat verschillende dealers ondertussen overigens.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• ErnstvV
  • Niet online
ewrz schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:30:
[...]

Zal je misschien niet verbazen dat de Duitsers daar een vrij complex systeem van definities voor hebben opgesteld.

https://www.bussgeldkatal...mein_auto_ein_unfallwagen

TL;DR

De wet in Duitsland is vrij streng (geworden) en je moet alles aangeven wat niet volgens "hoedanigheid van vergelijkbare producten" is. Dat is een vrij rekbaar begrip dus vaak wordt zelfs een lakbeschadiging aangegeven. Maar een lakreparatie maakt het nog geen Unfallwagen, dat is weer een andere klasse.
Aan de ene kant zijn ze inderdaad erg kieskeurig over schade auto’s, aan de andere kant hebben ze niet een registratiesysteem om dit soort gegevens in te kunnen zien. Zelfs met kilometers is het maar de vraag of het klopt omdat dit niet simpel na te kijken is zoals in Nederland wel het geval is.

• CreativeS
  • Niet online
ErnstvV schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:09:
Aan de ene kant zijn ze inderdaad erg kieskeurig over schade auto’s, aan de andere kant hebben ze niet een registratiesysteem om dit soort gegevens in te kunnen zien. Zelfs met kilometers is het maar de vraag of het klopt omdat dit niet simpel na te kijken is zoals in Nederland wel het geval is.
Toch wel gek in een land waar elk ander schroefje dan gemeld op de Fahrzeugschein al aangemeld moet worden bij de TüV...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ErnstvV schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

Ze hebben wel een vergelijkbaar registratie systeem voor KM standen dacht ik, maar ze hebben vast meer privacy hordes dan NL voor het opvragen?

PSN

• ewrz
KM stand terugdraaien is nog steeds schering en inslag in Duitsland en veel andere EU landen (is ook niet verboden in de meeste EU landen).

Origineel NL heeft bij mij daarom wel meerwaarde maar het is ook niet waterdicht. Als een auto tussen twee registratiemomenten in wordt teruggedraaid (of een KM-blocker is gebruikt), zie je dat ook niet terug in de NAP. Plus dat er genoeg bedrijven zijn die onderhoudsbeurten alleen op papier uitvoeren. Het gebeurt echt, ook bij merkdealers.

Ik zou gewoon de auto gaan bekijken, over het algemeen zie je aan de staat wel of het geloofwaardig is. Slijtage aan interieur, is alles droog aan de onderkant, staat van de velgen en de voorruit etc. Of laat een aankoopkeuring doen.

Beter een nette met 150.000 dan een afgetrapte met 90.000. Bij BMW heb je in ieder geval geen distributieriem die afhankelijk van de km-stand vervangen had moet worden.

• Pannencouque
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker kleurtje! :) Proficiat en veel rijplezier gewenst! Ook wat leuke opties erop?

[ Voor 3% gewijzigd door Pannencouque op 14-10-2025 14:03 ]

• Pannencouque

Wat vind je zelf een probleem?

Mijn auto was ook een schadeauto. Er bleek een flinke kras op de b-stijl te hebben gezeten en nog ergens op een bumper een kras. Tsja. Maar de dealer was er transparant over en alles stond genoemd bij de overdrachtsdocumenten.

• Pannencouque
ewrz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:16:
KM stand terugdraaien is nog steeds schering en inslag in Duitsland en veel andere EU landen (is ook niet verboden in de meeste EU landen).

Origineel NL heeft bij mij daarom wel meerwaarde maar het is ook niet waterdicht. Als een auto tussen twee registratiemomenten in wordt teruggedraaid (of een KM-blocker is gebruikt), zie je dat ook niet terug in de NAP. Plus dat er genoeg bedrijven zijn die onderhoudsbeurten alleen op papier uitvoeren. Het gebeurt echt, ook bij merkdealers.

Ik zou gewoon de auto gaan bekijken, over het algemeen zie je aan de staat wel of het geloofwaardig is. Slijtage aan interieur, is alles droog aan de onderkant, staat van de velgen en de voorruit etc. Of laat een aankoopkeuring doen.

Beter een nette met 150.000 dan een afgetrapte met 90.000. Bij BMW heb je in ieder geval geen distributieriem die afhankelijk van de km-stand vervangen had moet worden.
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens.
En eea hangt voor mij ook samen met de prijsklasse. Mijn laatste twee aankopen vond ik serieus prijzig, dan doe ik eerder zaken met een gerenommeerde partij zoals een dealer. De kans dat de boel daar klopt is een stuk groter dan bij een autoschuiver. Voor mij had de laatste ook nog fabrieksgarantie én Premium Selection. Dan zit je wel behoorlijk goed lijkt me.

Bij een derdehandsje kijk ik vooral naar de staat van dat moment en zorg ik voor een scherpe prijs. Je kunt de historie meestal toch niet meer achterhalen.

• Streskip
Pannencouque schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:03:
[...]
Lekker kleurtje! :) Proficiat en veel rijplezier gewenst! Ook wat leuke opties erop?
Dank je! Pano dakje en adaptieve LED koplampen waren een must have, de rest was nice to have. Verder heeft ie het exclusieve leder op de comfort stoelen, grootlicht assistent, ambiance verlichting, HUD, HiFi. Ook nog een elektrische trekhaak maar die houden we natuurlijk geheim voor de familie. Nog wat dingen maar deze zijn wel heel fijn! Toch stiekem wel een droom die uitkomt om nu zo'n auto te (kunnen) rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzGUvxOSvjHjdk_XBOxBevKdIsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/33e1dTZDOXF9xICZ4MzzQWQE.webp?f=fotoalbum_large

• CreativeS
  • Niet online
Streskip schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:41:
Ook nog een elektrische trekhaak
Altijd handig op drukke parkeerplaatsen... :Y

• BigEagle
Pannencouque schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Wat vind je zelf een probleem?

Mijn auto was ook een schadeauto. Er bleek een flinke kras op de b-stijl te hebben gezeten en nog ergens op een bumper een kras. Tsja. Maar de dealer was er transparant over en alles stond genoemd bij de overdrachtsdocumenten.
Beetje blikschade of kras is geen probleem voor mij. De dealer wist verder niets over de exacte schade.

Wat wel apart is: op de BMW site staat deze auto als 'met schade'. Op de dealersite daar niets over te vinden. Dealer staat wel goed bekend kwa reviews.

[ Voor 13% gewijzigd door BigEagle op 14-10-2025 15:22 ]

• ErnstvV
  • Niet online
BigEagle schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

Beetje blikschade of kras is geen probleem voor mij. De dealer wist verder niets over de exacte schade.

Wat wel apart is: op de BMW site staat deze auto als 'met schade'. Op de dealersite daar niets over te vinden. Dealer staat wel goed bekend kwa reviews.
Met schade is best een ruim begrip, bij onze Mini Cabrio stond vermeld dat er mogelijk onderdelen opnieuw gelakt waren. Kan dus zijn dat de dealer vindt dat de auto Unfall frei is aangezien er geen plaatwerk vervangen is geweest maar dus wel plaatselijk opnieuw gespoten is.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:38

Eagle Creek

Breathing security

ewrz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:16:
Maar als dat zo schreeuwend eenvoudig is, waarom gebeurt het dan niet óveral?
(en hoezo mag het in het buitenland wel?)

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• ewrz
Eagle Creek schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:33:
[...]

Maar als dat zo schreeuwend eenvoudig is, waarom gebeurt het dan niet óveral?
(en hoezo mag het in het buitenland wel?)
Kort antwoord: politiek

Lang antwoord (van de politiek zelf):

https://www.europarl.euro...nt/TA-8-2018-0235_NL.html

• ErnstvV
  • Niet online
Uiteindelijk is er best wel een technische oplossing te bedenken waarmee het terugdraaien van kilometerstanden onmogelijk gemaakt kan worden maar het lijkt de laatste 20 jaar wel alsof fabrikanten hier enorm lui in geworden zijn. Zelfde als met het stelen van auto’s met keyless go, ook daar is best wat voor te maken maar daar zijn/waren fabrikanten ook erg laks mee. Of het kinderlijk eenvoudig toevoegen van nieuwe sleutels via de ODB poort dat in minder dan een minuut mogelijk is. Auto’s stelen was nog nooit zo makkelijk.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:09
ErnstvV schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:16:
Uiteindelijk is er best wel een technische oplossing te bedenken waarmee het terugdraaien van kilometerstanden onmogelijk gemaakt kan worden maar het lijkt de laatste 20 jaar wel alsof fabrikanten hier enorm lui in geworden zijn. Zelfde als met het stelen van auto’s met keyless go, ook daar is best wat voor te maken maar daar zijn/waren fabrikanten ook erg laks mee. Of het kinderlijk eenvoudig toevoegen van nieuwe sleutels via de ODB poort dat in minder dan een minuut mogelijk is. Auto’s stelen was nog nooit zo makkelijk.
Inderdaad, ze kunnen het wel beveiligen als het moet. Kijk maar naar de ECU's vanaf 2020, daar is nog steeds een Femto unlock nodig voordat je kan tunen. Terwijl in de ECU's daarvoor een appje op elke telefoon het kan.

• ErnstvV
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:19:
[...]

Inderdaad, ze kunnen het wel beveiligen als het moet. Kijk maar naar de ECU's vanaf 2020, daar is nog steeds een Femto unlock nodig voordat je kan tunen. Terwijl in de ECU's daarvoor een appje op elke telefoon het kan.
Ik dacht dat dat ook alleen maar gedaan is omdat het afgedwongen wordt. En ook dat is weer zo’n houtje-touwtje oplossing.
Mijn V90 heeft een soort firewall er tussen zitten zodat je bepaalde data alleen kan lezen maar niet schrijven. Tenzij je een pin code hebt, voor de auto uniek. Maar er zit dan weer geen time-out op, dus met een simpele brute force aanval kan je in een dag de code achterhalen. De meest simpele telefoon is nog beter beveiligd.

• ewrz
De tellers in auto's zijn zeker wel beveiligd maar (net als besturingssystemen of software DRM) wordt het vroeg of laat gekraakt.
Zo is bijvoorbeeld de nvidia hardware van Tesla gekraakt door een modificatie aan de voeding van de chip te solderen die op precies het juiste moment de stroom voor een fractie van een seconde onderbrak waardoor de chip bepaalde instructies oversloeg en de hackers root/kernel toegang kregen.

Zero day op je auto, het kan gewoon.

https://www.unite.ai/nvid...ility-on-tesla-autopilot/

• Pannencouque
Alle beveiliging wordt een keer gebroken, als het maar lucratief genoeg is. Die Femto-unlock zorgt er ook voor dat iemand grandioos binnenloopt. En zoals het voorbeeld van Tesla hierboven: als er maar genoeg mensen in duiken en gaan nerden, gebeurt er vanzelf iets. Dat is ergens mooi, maar dat betekent ook dat fabrikanten bezig moet blijven.
[...]

Dank je! Pano dakje en adaptieve LED koplampen waren een must have, de rest was nice to have. Verder heeft ie het exclusieve leder op de comfort stoelen, grootlicht assistent, ambiance verlichting, HUD, HiFi. Ook nog een elektrische trekhaak maar die houden we natuurlijk geheim voor de familie. Nog wat dingen maar deze zijn wel heel fijn! Toch stiekem wel een droom die uitkomt om nu zo'n auto te (kunnen) rijden.

[Afbeelding]
Dat dakje, comfortstoelen met nappa en een trekhaak zijn al erg mooie opties toch? :)
Ik rij 't liefst een nagenoeg full option-auto zoals ik nu heb, maar ik merk dat ik ook wel weer kritisch probeer te zijn voor m'n opvolger. Er zijn veel nice-to-haves, maar je kunt bezig blijven en alles heeft een prijs. Uiteindelijk zijn er meer dingen in het leven belangrijk.

• IQM

IQM

Panodak - check
Adaptive LED - check (High Executive)
Nappa leder - check
Comfortstoelen - check (High Executive)
Grootlicht assistent - check (High Executive)
Ambiance verlichting - check (standaard M-Sport)
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel - check
Head Up Display - check
Steptronic sport transmissie - check

Dat zijn wel een paar prettige opties ja. Wellicht heb je ook de Driving Assistant Professional? (oa. adaptieve cruise control en lane control assist) Als je met je VIN op een online VIN decoder kijkt dan zie je in één oogopslag alle opties.
Pannencouque schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:10:
[...]
Dat dakje, comfortstoelen met nappa en een trekhaak zijn al erg mooie opties toch? :)
Ik rij 't liefst een nagenoeg full option-auto zoals ik nu heb, maar ik merk dat ik ook wel weer kritisch probeer te zijn voor m'n opvolger. Er zijn veel nice-to-haves, maar je kunt bezig blijven en alles heeft een prijs. Uiteindelijk zijn er meer dingen in het leven belangrijk.
Het valt gewoon op dat 'Full Options' op de F10/F11 zescilinders nog redelijk gangbaar was. Bij de G30/31 is dat toch een stuk minder. De 540i heeft standaard al meer maar de echt exotische opties zie je ook daar bijna nooit. En voor de echt leuk aangeklede vierpitters moet je ook flink zoeken. (en in de buidel tasten) Een nagenoeg 'full options' 530e ben ik nog niet tegengekomen. Maar wat je zegt, niet alles is even belangrijk op een auto.
Sowieso veranderen opties in de loop der jaren ook. Zo is nightvision in mijn optiek gewoon een flop geweest, net als de display key, wat een onhandig groot ding. Of het ambient air pakket... letterlijk pfff.

• DaFreakhead
  • Laatst online: 23:00
IQM schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

Panodak - check
Adaptive LED - check (High Executive)
Nappa leder - check
Comfortstoelen - check (High Executive)
Grootlicht assistent - check (High Executive)
Ambiance verlichting - check (standaard M-Sport)
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel - check
Head Up Display - check
Steptronic sport transmissie - check

Dat zijn wel een paar prettige opties ja. Wellicht heb je ook de Driving Assistant Professional? (oa. adaptieve cruise control en lane control assist) Als je met je VIN op een online VIN decoder kijkt dan zie je in één oogopslag alle opties.

[...]

Het valt gewoon op dat 'Full Options' op de F10/F11 zescilinders nog redelijk gangbaar was. Bij de G30/31 is dat toch een stuk minder. De 540i heeft standaard al meer maar de echt exotische opties zie je ook daar bijna nooit. En voor de echt leuk aangeklede vierpitters moet je ook flink zoeken. (en in de buidel tasten) Een nagenoeg 'full options' 530e ben ik nog niet tegengekomen. Maar wat je zegt, niet alles is even belangrijk op een auto.
Sowieso veranderen opties in de loop der jaren ook. Zo is nightvision in mijn optiek gewoon een flop geweest, net als de display key, wat een onhandig groot ding. Of het ambient air pakket... letterlijk pfff.
Ik ben het betreffende night vision niet met je eens. Als je op een donkere weg rijdt en er loopt een mens of dier in het donker dan wordt dit aangelicht met de koplampen dmv flitsen op dat punt. Echt wel een prettige toevoeging vind ik. Ik moert hem helaas wel missen in de mijne :)

• IQM

IQM

DaFreakhead schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:05:
[...]

Ik ben het betreffende night vision niet met je eens. Als je op een donkere weg rijdt en er loopt een mens of dier in het donker dan wordt dit aangelicht met de koplampen dmv flitsen op dat punt. Echt wel een prettige toevoeging vind ik. Ik moert hem helaas wel missen in de mijne :)
Mijn F11 had nightvision maar dat was alleen een infrarood weergave van de weg voor je. Tegen de tijd dat er een mens of dier op het scherm zichtbaar werd had ik die al lang gespot met de Xenons. Ik heb nooit gezien dat de koplampen gingen flitsen op dat punt. Blijkbaar heb jij een andere nightvision optie dan ik had.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

IQM schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:08:
[...]

Mijn F11 had nightvision maar dat was alleen een infrarood weergave van de weg voor je. Tegen de tijd dat er een mens of dier op het scherm zichtbaar werd had ik die al lang gespot met de Xenons. Ik heb nooit gezien dat de koplampen gingen flitsen op dat punt. Blijkbaar heb jij een andere nightvision optie dan ik had.
De bovenstaande beschrijving klinkt als een Led matrix koplamp feature iig. :)

PSN

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-12 17:27

Argarath

MasterBlaster

[b]IQM in "Het grote BMW-topic #14"IQM schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:58

Of het ambient air pakket... letterlijk pfff.
Dat was idd een nogal prijzige optie die ik had in mijn X3. Vooral omdat ik er niet tegen kon als die vullingen leeg waren, en dus weer originele nieuwe bestelde. Ik heb de optie niet in de IX, maar ik moet zeggen dat de X3 wel altijd als nieuw rook door die Ambient Air. En vond het toch een chiquere oplossing dan zo’n blokje aan je luchtaanvoer.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• IQM

IQM

Argarath schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:17:
[...]
Dat was idd een nogal prijzige optie die ik had in mijn X3. Vooral omdat ik er niet tegen kon als die vullingen leeg waren, en dus weer originele nieuwe bestelde. Ik heb de optie niet in de IX, maar ik moet zeggen dat de X3 wel altijd als nieuw rook door die Ambient Air. En vond het toch een chiquere oplossing dan zo’n blokje aan je luchtaanvoer.
Zo'n hanger aan de spiegel of blokje op de uitstroom opening vind ik nogal pauperig. Niets ten nadele van de Action maar daar associeer ik het toch altijd mee.
Ik zag op ome ali een heleboel navulpatronen en ook reset tools. Maar ik weet niet of dat in de buurt van de originele ook al zijn de patronen al heel lang verlopen, je ruikt ze nog steeds. En een drupje water erop helpt ook. ;) Het liefst zou ik ze allemaal even ruiken om de verschillen te ervaren. Maar daar vind ik ze toch net even te duur voor. Op zich is het gebruik van geur om een sfeer te creëren wel booming tegenwoordig. Een neef van ons heeft er zijn werk van gemaakt en is er een bedrijf in begonnen.

• DaFreakhead
  • Laatst online: 23:00
IQM schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:25:
[...]

Zo'n hanger aan de spiegel of blokje op de uitstroom opening vind ik nogal pauperig. Niets ten nadele van de Action maar daar associeer ik het toch altijd mee.
Ik zag op ome ali een heleboel navulpatronen en ook reset tools. Maar ik weet niet of dat in de buurt van de originele ook al zijn de patronen al heel lang verlopen, je ruikt ze nog steeds. En een drupje water erop helpt ook. ;) Het liefst zou ik ze allemaal even ruiken om de verschillen te ervaren. Maar daar vind ik ze toch net even te duur voor. Op zich is het gebruik van geur om een sfeer te creëren wel booming tegenwoordig. Een neef van ons heeft er zijn werk van gemaakt en is er een bedrijf in begonnen.
Mocht je voor de keuze staan, dan moet je de nr2 variant van de geuren kiezen. Dat is de sterkere van de twee. Ik heb van alle geuren wel een blokje liggen maar bij mij zijn ze allemaal 'op'. Zon reset ding is nog wel iets voor mij want bij het starten ruik ik altijd één vleugje aan geur. Zodra de auto weet dat het patroon leeg is dan stopt hij met het pompen van lucht door die dingetjes. Maar er zit nog wel plenty schwung in die dingetjes en €30,- per stuk ik wel kostbaar idd.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

IQM schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:08:
[...]

Je had 2 opties van Night Vision;
6UK - BMW Night vison with person recognition
5A3 - BMW Night Vision with Dynamic Light Spot

Ik weet ook niet of die ooit op de 5-serie F1x is uitgebracht, mogelijk enkel de LCI variant.
Sowieso op de X5 F15 en 7-serie van die tijd.

Ik moet zeggen hier in scandinavie werkt het best goed: YouTube: Night Vision with Dynamic Light Spot and animal detection BMW Group
Ik heb het zelf niet maar wel een keer live gezien met een eland :)

[ Voor 15% gewijzigd door Mr Pingu op 15-10-2025 11:48 ]

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-12 10:09
Sinds enkele dagen week stage 1 tuning van mijn F36 420i en XHP, pfoe dat rijdt toch weer heel anders. Heel erg leuk, zowel qua snelheid als respons bij inhalen. Nieuwe Michelin PS5 banden erop en runflats eruit, fijne keuze!

• CreativeS
  • Niet online
Moet je nagaan wat xHP met een oude 6HP doet om 'm helemaal bij de tijd te krijgen :)

• Puf
Rookert25 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:12:
Sinds enkele dagen week stage 1 tuning van mijn F36 420i en XHP, pfoe dat rijdt toch weer heel anders. Heel erg leuk, zowel qua snelheid als respons bij inhalen. Nieuwe Michelin PS5 banden erop en runflats eruit, fijne keuze!
Ik hoor gemixte reviews over runflats inruilen voor "gewone" banden op een F3x. De één is er lyrisch over (misschien door de afname van noise/vibration/harshness?), de ander geeft aan dat handling eronder lijdt, omdat het hele onderstel op runflats is gemaakt en dat de gewone banden minder scherp sturen doordat de sidewalls meer meegeven in de bochten. Dat zou dan te compenseren zijn met stijvere rubbers, zoals bijv. Powerflex.
Nu vind ik persoonlijk een F3x al niet superscherp sturen als ik het vergelijk met mijn vorige auto, een E36.
Wat voor onderstel heb jij (M-Sport, standaard, XDrive, adaptief?) en hoe heb jij dit ervaren?

[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 15-10-2025 14:48 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:46:
[...]

Ik hoor gemixte reviews over runflats inruilen voor "gewone" banden op een F3x. De één is er lyrisch over (misschien door de afname van noise/vibration/harshness?), de ander geeft aan dat handling eronder lijdt, omdat het hele onderstel op runflats is gemaakt en dat de gewone banden minder scherp sturen doordat de sidewalls meer meegeven in de bochten. Dat zou dan te compenseren zijn met stijvere rubbers, zoals bijv. Powerflex.
Nu vind ik persoonlijk een F3x al niet superscherp sturen als ik het vergelijk met mijn vorige auto, een E36.
Wat voor onderstel heb jij (M-Sport, standaard, XDrive, adaptief?) en hoe heb jij dit ervaren?
Upgraden naar grotere velgen, minder sidewall ;)

Zelf merkte ik het ook goed van RFT naar non-RFT, een stuk zachter maar ook wel meer grip. Had meer vertrouwen op de landweggetjes met de non-RFT uiteindelijk.
(beide Conti Premium Contact 6)
Volgens mij is het grotendeels gevoel van meer doorhangen maar niet zozeer echt onderstuur, maar durft ik niet met zekerheid te zeggen.
Het verschil zomer winterbanden mbt vindt ik veel merkbaarder dan RFT en non-RFT op dezelfde velg. Ja de RFT is kneiterhard maar qua bochten kon ik beide lekker sportief pakken en misschien nog wel meer met de non-RFT. Maar met m’n winterbanden heb ik regelmatig wat zweet momentjes gehad, wat sturen die dingen onder bij droge en +8 graden.
Maargoed ik ben gewoon bestuurder en geen coureur en nooit echt op de limiet geweest (behalve dus bij winterbandjes onbedoeld :P)

[ Voor 10% gewijzigd door Mr Pingu op 15-10-2025 15:10 ]

• Puf
Mr Pingu schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:04:
[...]

Upgraden naar grotere velgen, minder sidewall ;)
Als je bijv. van 17" komt is dat een mooie manier om te compenseren. Mijn F30 is op 19" velgen geleverd waar nu de zomerbanden op zitten. Groter hoeft van mij echt niet. Staat "ordinair" en ik heb geen zin in kromme velgen bij het minste of geringste hobbeltje of kuiltje. Winterset is 18 inch en daarop hou ik sowieso runflats. Hoef ik niet te koukleumen en kan ik iig naar een beschutte plek rijden om een prop erin te raggen.

• Puf
Mr Pingu schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:04:
[...]
Zelf merkte ik het ook goed van RFT naar non-RFT, een stuk zachter maar ook wel meer grip. Had meer vertrouwen op de landweggetjes met de non-RFT uiteindelijk.
(beide Conti Premium Contact 6)
Volgens mij is het grotendeels gevoel van meer doorhangen maar niet zozeer echt onderstuur, maar durft ik niet met zekerheid te zeggen.
Het verschil zomer winterbanden mbt vindt ik veel merkbaarder dan RFT en non-RFT op dezelfde velg. Ja de RFT is kneiterhard maar qua bochten kon ik beide lekker sportief pakken en misschien nog wel meer met de non-RFT. Maar met m’n winterbanden heb ik regelmatig wat zweet momentjes gehad, wat sturen die dingen onder bij droge en +8 graden.
Maargoed ik ben gewoon bestuurder en geen coureur en nooit echt op de limiet geweest (behalve dus bij winterbandjes onbedoeld :P)
Dat gevoel van die winterbanden herken ik zeker. Die smalle lamellen/noppen flexen gewoon veel meer bij laterale krachten dan de grote profielvakken van sportieve zomerbanden, en daarnaast is de compound ook nog eens zachter en het profiel over het algemeen dieper, waardoor de auto op winterbanden al snel heel zwabberig aanvoelt. Als mijn Conti Wintercontacts op zijn komen er dan ook All Seasons met 🏔️❄️symbool en winter-bias op de winterset, bijv Michelin Crossclimates.

[ Voor 8% gewijzigd door Puf op 16-10-2025 01:07 ]

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Hier iemand met een F31, 19” RFT, M-Sport onderstel, helemaal naar wens (Goodyear Eagle F1). :9

Als ik comfort wou had ik wel eem 5-serie gekozen! Maar ieder zijn ding. Al moet ik wel zeggen dat mijn 1U Octavia RS met Dunlop Sportmaxx RS2? Oid, veel meer grip leverde voor mijn gevoel, enkel de weglegging was ruk haha, en na 17K kon ik de voorbanden vervangen |:(

Voor de rest nog geen ervaring zonder RFT met deze auto, al zou ik niet anders kiezen denk ik.

• PixelRanger03
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-12 12:44
Vanochtend is de airbag van mijn E92 ook vervangen onder de terugroepactie, thx nogmaals @CreativeS!. Had nog niet eens m'n tweede kop koffie op, of het was al gepiept. Fluitje van een cent dus, voor de geoefende persoon. Nu is het interieur weer zo goed als strak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zT-eQ_OpxaGb8U69R_HBF2b8Fkg=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/JsLc4dCQg7MMD4rfVXoyS81k.gif?f=fotoalbum_large

Geen volledige lofzang over de dealer trouwens; kwamen vragen of ze het lampje van de 'normale' achterlichten van de unit rechtsachter mochten vervangen (wist dat die stuk is), maar dat is LED? 8)7 En toen ik wegreed (ook te zien in de foto voor de scherpe kijker) bleken er achter 3 lampjes te zijn doorgebrand. Geen idee hoe en heb er te plekke niet naar gekeken, stom van mezelf. Inmiddels maar zelf vervangen, maar niet helemaal netjes als je het mij vraagt.

• ephymerous
Rookert25 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:12:
Heb je die bm3 stage 1 erop? :)

XXXVI

• CreativeS
  • Niet online
PixelRanger03 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:21:
Vanochtend is de airbag van mijn E92 ook vervangen onder de terugroepactie, thx nogmaals @CreativeS!
Heel graag gedaan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcVJGRGsoYYKxgjJsh8TXPJfmqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0QnGgdoBj4fKwdnHPkvkC6h.jpg?f=fotoalbum_large

Nu valt het oude leder van BMW wel heel erg op... ik krijg het nog wel redelijk mat, maar er zitten teveel beschadigingen op. Ben ook een keer met een winterjas onzorgvuldig ingestapt... hup... de rits langs het leder :(

PS Keurig met BMW geurhouder (oude versie) d:)b

• Puf
PixelRanger03 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:21:

Geen volledige lofzang over de dealer trouwens; kwamen vragen of ze het lampje van de DRL van de unit rechtsachter mochten vervangen (wist dat die stuk is), maar dat is LED? 8)7 En toen ik wegreed (ook te zien in de foto voor de scherpe kijker) bleken er achter 3 lampjes te zijn doorgebrand.
Ik kan het niet helemaal volgen... Als je achterlichten aangaan met je DRL dan is dat toch gewoon je "normale" achterlicht? Of heeft de E92 aparte dedicated DRL LEDs in de achterlichten? Overigens wel vreemd dat ze aangeven iets te gaan fixen en dat er dan opeens meer lampjes kapot zijn? Wat voor lampjes zijn dat dan en zijn de lampjes die ze initieel wilden fixen dan wel gefixt? Gaat het om de pre-LCI of de LCI achterlichten?

• PixelRanger03
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-12 12:44
Puf schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:16:
[...]

Ik kan het niet helemaal volgen... Als je achterlichten aangaan met je DRL dan is dat toch gewoon je "normale" achterlicht? Of heeft de E92 aparte dedicated DRL LEDs in de achterlichten? Overigens wel vreemd dat ze aangeven iets te gaan fixen en dat er dan opeens meer lampjes kapot zijn? Wat voor lampjes zijn dat dan en zijn de lampjes die ze initieel wilden fixen dan wel gefixt? Gaat het om de pre-LCI of de LCI achterlichten?
Aangepast, klopt wat je zegt. Ze wilden het achterlicht fixen, maar aangezien dat LEDs zijn op een E92 (ook pre-LCI zoals mijn auto), moet de unit daarvoor vervangen worden. Heb ze dus gezegd om het maar te laten aangezien dat toch een verloren zaak zou zijn geworden. Bij thuiskomst zag ik dat 2x het remlicht kapot was, plus de achteruitrijverlichting

• IQM

IQM

PixelRanger03 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:21:
[...]
Aangepast, klopt wat je zegt. Ze wilden het achterlicht fixen, maar aangezien dat LEDs zijn op een E92 (ook pre-LCI zoals mijn auto), moet de unit daarvoor vervangen worden. Heb ze dus gezegd om het maar te laten aangezien dat toch een verloren zaak zou zijn geworden. Bij thuiskomst zag ik dat 2x het remlicht kapot was, plus de achteruitrijverlichting
Bij de F20 van mijn vrouw heb ik nog een poging gedaan om de LED's zelf te vervangen. Maar na vervanging van de LED's bleek het in de module in de lamp te zitten. En daarvoor zou ik de hele lampunit open moeten breken. Dus toch maar een vervangende unit op MP gescoord. Maar het solderen op zich was wel erg leuk en leerzaam.

• Puf
IQM schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:14:
[...]

Bij de F20 van mijn vrouw heb ik nog een poging gedaan om de LED's zelf te vervangen. Maar na vervanging van de LED's bleek het in de module in de lamp te zitten. En daarvoor zou ik de hele lampunit open moeten breken. Dus toch maar een vervangende unit op MP gescoord. Maar het solderen op zich was wel erg leuk en leerzaam.
Dit is wel interessant. Ik lees dat veel mensen hun LED achterlichten op de F3x coderen om altijd te branden samen met de DRL.
Jullie verhalen sterken mijn vermoeden dat die dingen niet het eeuwige leven hebben, en dat het een duur grapje is als ze ermee kappen.
Ik laat die van mij dus lekker uit. Als de regensensor slecht weer detecteert gaan ze toch wel aan, ook bij daglicht.

DRL in de koplampen gaat natuurlijk ook niet eeuwig mee, maar daar zitten wel een soort heatsinks op de modules en wordt de rijwind erlangs geleid door een "kier" tussen plaatwerk en lichtunit. Bij de achterlichten zit het potdicht.

• ephymerous
Puf schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

Dit is wel interessant. Ik lees dat veel mensen hun LED achterlichten op de F3x coderen om altijd te branden samen met de DRL.
Jullie verhalen sterken mijn vermoeden dat die dingen niet het eeuwige leven hebben, en dat het een duur grapje is als ze ermee kappen.
Ik laat die van mij dus lekker uit. Als de regensensor slecht weer detecteert gaan ze toch wel aan, ook bij daglicht.

DRL in de koplampen gaat natuurlijk ook niet eeuwig mee, maar daar zitten wel een soort heatsinks op de modules en wordt de rijwind erlangs geleid door een "kier" tussen plaatwerk en lichtunit. Bij de achterlichten zit het potdicht.
Voor mij is dat het verschil niet. Omwille van de zichtbaarheid heb ik nu altijd het dimlicht (en dus de achterlichten) aan ;)

XXXVI

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Als je bijv. van 17" komt is dat een mooie manier om te compenseren. Mijn F30 is op 19" velgen geleverd waar nu de zomerbanden op zitten. Groter hoeft van mij echt niet. Staat "ordinair" en ik heb geen zin in kromme velgen bij het minste of geringste hobbeltje of kuiltje. Winterset is 18 inch en daarop hou ik sowieso runflats. Hoef ik niet te koukleumen en kan ik iig naar een beschutte plek rijden om een prop erin te raggen.
Ja met 19 inch heb je inderdaad al een mooie maat, ook tussen comfort en gevoel :) ik heb ook 19, had eerst 18.
Puf schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Dat gevoel van die winterbanden herken ik zeker. Die smalle lamellen/noppen flexen gewoon veel meer bij laterale krachten dan de grote profielvakken van sportieve zomerbanden, en daarnaast is de compound ook nog eens zachter en het profiel over het algemeen dieper, waardoor de auto op winterbanden al snel heel zwabberig aanvoelt. Als mijn Conti Wintercontacts op zijn komen er dan ook All Seasons met 3MP en winter-bias op de winterset, bijv Michelin Crossclimates.
Ik heb vikingcontacts, die zijn nog zachter, kan je nagaan ;) Soms heb ik niet eens door dat ik al uur van de veerpont af ben :P
Puf schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

Het probleem met falende achterlichten is vooral vocht en corrosie op het printplaatje niet zozeer doorgebrande LEDs, behalve bij de F25 waar het printplaatje faalt op de soldeerpunten maar deze is dan weer wel makkelijk bereikbaar.

Neemt niet weg dat alsnog een takke werk is om de deze printplaatjes uit de lamp te krijgen en te repareren en de lamp weer netjes te sealen.

Voordeel van de DRL vooraan is dat de module los vekrijgbaar is ook ;)

Edit: was is dat met vocht, lampen en BMW :P

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:33
De achterlichten van mijn f31 heb ik ook altijd aan. Ik heb liever dat ik goed zichtbaar ben dan dat iemand me over het hoofd ziet. Ook bij mistig weer zie je heel vaak dat mensen alleen drl voor aan hebben en niet achter.

Sinds deze week heb ik ook de Bridgestone rft banden vervangen voor Michelin pilot sport 5 en het is goed merkbaar. Het stuurgevoel is veel beter, comfort bij oneffenheden ook en het is wat stiller. Ik rij op 18” met m sport onderstel en het bevalt prima zo.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

IQM schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:14:
[...]

Yep, het zit veelal in de voeding op de printplaat. De printplaat is constant current driver en de componenten van corroderen en/of falen. (vaak het weerstandje)

Je kan bijvoorbeeld een direct current driver van om en nabij 500mA pakken ;)

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Deagle schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:00:
De achterlichten van mijn f31 heb ik ook altijd aan. Ik heb liever dat ik goed zichtbaar ben dan dat iemand me over het hoofd ziet. Ook bij mistig weer zie je heel vaak dat mensen alleen drl voor aan hebben en niet achter.
Ja precies en bij schemering.

Pagina: 1 ... 374 ... 383 Laatste