Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 373 374 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:44
Naafkap schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:18:
Een elektrisch aangedreven waterpomp en oliepomp zorgt ervoor dat nadraaien niet meer nodig is.
De oliepomp is voor zover ik kan nagaan bij de B48 mechanisch aangedreven (met een magneetklep om de druk te regelen). De primaire waterpomp ook, maar er zit idd wel een secundaire elektrische waterpomp op voor (o.a.) het nakoelen van de turbo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

IQM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:45:
[...]

Dan verschillen de G21 en de G31 daar wezenlijk in. In mijn G31 is Battery Control een rijmodus, net als Sport, Hybride, Electric en Adaptive.
Voor verschillende modellen zijn daar inderdaad verschillende oplossingen van verschenen, er zijn ook modellen waar je alleen een 'battery hold' hebt die hem alleen op het huidige nivo houdt ipv een 'battery control' etc

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
ephymerous schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:34:
[...]

[...]

Sport+ zie ik er ook tussenstaan. Betekent dit dan ook al de sport transmissie?
Niet per se, dit is hoe ik het begrepen heb:

Sport+ rijmodus is een softwarematige toevoeging die standaard hoort bij het M-Sport pakket. Gaat dan met name om gasrespons, bandbreedte van toerental waarin de motor opereert, en het minder snel ingrijpen van stability and traction control waardoor piepende banden en een uitbrekende achterkant opeens mogelijk zijn. Er brandt dan ook een waarschuwingslampje op je dashboard als je in Sport+ rijdt.

De sporttransmissie was altijd optioneel, ook bij een M-Sportpakket. Dan kreeg je dus het "sexy" pookje en de flippers en softwarematige aanpassingen waardoor de schakelmomenten sneller verlopen. De bak zelf is verder hetzelfde.

Beiden zijn te coderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
IQM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:00:
[...]

[...]

Ik herken het gevoel van vroeger. Toen liet ik de motor altijd even stationair op de oprit lopen na een rit met hoge snelheid. Maar het lijkt mij dat BMW daar in een land van Autobahnen wel over nagedacht heeft. Zeker icm. met een soms nogal straf ingestelde zuinigheidsdrang zoals in de hybride modellen.
BMW heeft er vast over nagedacht, maar ze hebben ook al vaker laten zien dat ze lage kosten en milieubelasting op papier belangrijker vinden dan wat het beste is voor de auto op lange termijn.
Denk bijvoorbeeld aan 30k intervals voor de olie, of "lifelong" olie in de transmissie.
Start/stop houdt de uitstoot en brandstofverbruik op papier lager, of het op de lange termijn ook het beste voor je motor is, dat weet ik niet zo zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:13

IQM

Puf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:54:
Niet per se, dit is hoe ik het begrepen heb:

Sport+ rijmodus is een softwarematige toevoeging die standaard hoort bij het M-Sport pakket. Gaat dan met name om gasrespons, bandbreedte van toerental waarin de motor opereert, en het minder snel ingrijpen van stability and traction control waardoor piepende banden en een uitbrekende achterkant opeens mogelijk zijn. Er brandt dan ook een waarschuwingslampje op je dashboard als je in Sport+ rijdt.

De sporttransmissie was altijd optioneel, ook bij een M-Sportpakket. Dan kreeg je dus het "sexy" pookje en de flippers en softwarematige aanpassingen waardoor de schakelmomenten sneller verlopen. De bak zelf is verder hetzelfde.

Beiden zijn te coderen.
[...]
BMW heeft er vast over nagedacht, maar ze hebben ook al vaker laten zien dat ze lage kosten en milieubelasting op papier belangrijker vinden dan wat het beste is voor de auto op lange termijn.
Denk bijvoorbeeld aan 30k intervals voor de olie, of "lifelong" olie in de transmissie.
Start/stop houdt de uitstoot en brandstofverbruik op papier lager, of het op de lange termijn ook het beste voor je motor is, dat weet ik niet zo zeker
Sport+ was vroeger (F series) ook dat het stuurgevoel zwaarder werd en -indien aanwezig- de adaptieve dempers straffer werden. Bij de G series heb ik dit (nog) niet gemerkt. Bij de F20 van mijn vrouw hoor je in Sport ook de wastegate zeer nadrukkelijk terwijl die in andere standen niet hoorbaar is.

BMW denkt maar op 1 manier tegenwoordig: "Hoe kunnen we de auto zo goedkoop maken dat het net goed genoeg is dat we geen imagoschade of proces aan de broek krijgen." Het 'overgedimensioneerde' van onderdelen of kwaliteit van vroeger is er tegenwoordig echt wel af.
Eigenlijk is het antwoord simpel. We hebben een budget gekozen voor een auto en daarbinnen was het schipperen tussen variabelen als leeftijd, motorisering en kilometers. We hebben nu iets gekocht waar we een goed gevoel bij hebben :)

En de reden van chippen is niet omdat ik m te traag vind. Vooral omdat ik het erg leuk zou vinden. Maar niet ten koste van betrouwbaarheid ;)
Als je de auto niet te traag vindt dan moet je hem lekker zo laten. Chippen kan wel maar brengt gewoon risico's met zich mee. De internals (zuigers) van een 530i zijn van een andere legering en daardoor beter bestand tegen hogere hitte dan de zuiger van een 520i. Leuk artikel om te lezen hierover.
Als je optie 2TB Sport Automatic Transmission in de optielijst van de auto hebt staan dan heb je de sport transmissie. Te herkennen aan de flippers achter het stuur. Het is mogelijk om de software aan te passen. Inbouwen van de schakelflippers is meer werk.

Kijk anders eens welke opties je auto heeft met een VIN decoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:26
IQM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Als je optie 2TB Sport Automatic Transmission in de optielijst van de auto hebt staan dan heb je de sport transmissie. Te herkennen aan de flippers achter het stuur. Het is mogelijk om de software aan te passen. Inbouwen van de schakelflippers is meer werk.

Kijk anders eens welke opties je auto heeft met een VIN decoder.
Ik heb sport en sport + zonder de flippers en heb dan ook de optie 2TB niet (F31).

[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 10-10-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:05
Puf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:00:
[...]

Start/stop houdt de uitstoot en brandstofverbruik op papier lager, of het op de lange termijn ook het beste voor je motor is, dat weet ik niet zo zeker.
Heb altijd gedacht dat BMW de "start/stop uit" knop bewust direct naast de startknop heeft gezet zodat je hem in één beweging direct uit kunt zetten. Subtiele hint van de ingenieurs.

Toelatingseisen zijn nu eenmaal gebaseerd op CO2 uitstoot. Lange onderhoudsintervallen verlagen het leasetarief. Reparatiekosten over het nuttige leven van een auto (zeker na de garantie) wordt in beide niet meegewogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:51
[...]

Eigenlijk is het antwoord simpel. We hebben een budget gekozen voor een auto en daarbinnen was het schipperen tussen variabelen als leeftijd, motorisering en kilometers. We hebben nu iets gekocht waar we een goed gevoel bij hebben :)

En de reden van chippen is niet omdat ik m te traag vind. Vooral omdat ik het erg leuk zou vinden. Maar niet ten koste van betrouwbaarheid ;)

[...]

Kijk even naar Dekker Tuning, zitten in noord holland, Arthur is een tuner die de motor tuned met respect voor de onderdelen, liever paar PK minder maar wel betrouwbaarder in the longrun. Hij snapt ook wat hij doet en kan de ECU code lezen ipv iemand die gewoon een gekochte map op je auto zet.

Zijn Dyno is ook gewoon netjes afgesteld en geeft je geen overdreven getallen. Als je dat wil moet je naar een Tuning Service Huizen oid gaan :-P.

[ Voor 5% gewijzigd door Greetoz op 10-10-2025 15:00 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:07
Xqlus1ve schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Als je vol blijft stampen trek je toch de batterij (ook de reserve) onderuit? Mijn ervaring was dat de batterij maar beperkt levert tot een bepaalde snelheid en daarna viel het vermogen voor me gevoel een stuk terug (G31 330e 2025).
Ja dat bedoel ik ook. Op de autobahn als ik continu aan het stampen ben zal hij inderdaad helemaal leeg gaan en dus alleen op de benzinemotor gaan. Echter, als je dan weer 160 op de cruise gaat rijden heb je na een paar minuten wel weer eBoost zo ver ik weet. Hier in Nederland heb ik daarom altijd wel eBoost terwijl het aantal kilometers elektrisch met —- wordt aangegeven. Ik zie ook dat ik dan nog stukjes elektrisch wegtrek bij het stoplicht (waarna hij wel snel overgaat op de motor). Maar die boost geeft hij nog als ik hard wegtrek of bijvoorbeeld op de snelweg even de kickdown gebruik. Dat zal vast niet een minuut lang doorgaan, maar dan rijd ik al ver illegale snelheden. Op sportmodus laadt hij volgens mij nog sneller de batterij bij zodat je toch meer kan stampen.

Dit gedrag is ook hetzelfde als bij de concurrent, want bij mijn CLA250e werkte het ook zo.

Maar wellicht dat het bij een 530e anders werkt? Mijn G20 330e is overigens de LCI2, dus het laatste model met het grotere accupakket van uit mijn hoofd zo’n 20kwh, dus wellicht dat dat ook weer anders werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:54
[...]
Als je de auto niet te traag vindt dan moet je hem lekker zo laten. Chippen kan wel maar brengt gewoon risico's met zich mee. De internals (zuigers) van een 530i zijn van een andere legering en daardoor beter bestand tegen hogere hitte dan de zuiger van een 520i. Leuk artikel om te lezen hierover.
Wat jij zelf ook zegt is natuurlijk waar, de componenten van diverse motoriseringen wijken vaak af terwijl je dat op basis van gangbare specificaties, zoals slagvolume, niet direct zou verwachten. Het artikel waar je naar linkt legt ook leuk uit waar verschillen in kunnen zitten maar slaat wel de plank mis m.b.t. artikelnummers.

Het artikel beweert dat sommige componenten voor de serieproductie dezelfde mechanische eigenschappen (afmetingen) hebben terwijl de kwaliteit ervan (door afwerking of materiaalgebruik) verschilt naar gelang deze in een motor met lager of hoger specifiek vermogen wordt gebruikt. Waar bij serieproductie vanwege de kosten dan daadwerkelijk een eenvoudiger component wordt gebruikt voor motoren met lagere vermogens zou dit voor de aftermarket niet het geval zijn. Via de aftermarket zou alleen het component met de topspecificatie beschikbaar zijn omdat die geschikt is voor alle vermogens terwijl de hogere onderdeelkosten te insignificant zijn t.o.v. de extra kosten om alle specifcaties aan te bieden. Op basis van onderdeelnummers die binnen aftersales gebruikt worden zou je dan ook niet kunnen afleiden welke kwaliteit component er in jouw motor zit.

Dat laatste kan ik mij toch echt niet voorstellen, ook BMW-intern moet het onderscheid in kwaliteit telkens bekend zijn voor het juiste eindresultaat en ik kan me niet voorstellen dat ze uitsluitend intern een extra code aan het artikelnummer hangen om dit op te kunnen volgen. Voor zover mij bekend heeft het BMW-nummer wel een index alleen is die uitsluitend om nieuwe versies van het onderdeel op te volgen en niet om kwaliteitsverschillen aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
[...]

Sport+ was vroeger (F series) ook dat het stuurgevoel zwaarder werd en -indien aanwezig- de adaptieve dempers straffer werden. Bij de G series heb ik dit (nog) niet gemerkt. Bij de F20 van mijn vrouw hoor je in Sport ook de wastegate zeer nadrukkelijk terwijl die in andere standen niet hoorbaar is.

BMW denkt maar op 1 manier tegenwoordig: "Hoe kunnen we de auto zo goedkoop maken dat het net goed genoeg is dat we geen imagoschade of proces aan de broek krijgen." Het 'overgedimensioneerde' van onderdelen of kwaliteit van vroeger is er tegenwoordig echt wel af.

[...]

[...]
Oh ja, klopt! De elektronische stuurbekrachtiging "helpt" minder in Sportmodus bij mijn F30. Het stuur draait overigens i.m.o.belachelijk licht in de comfortmodus, dus zwaarder is voor mij beter. Is ook net wat je gewend bent. Mijn E36 was voor mij perfect, maar hoorde van andere mensen (vrouwen :) ) dat ze hem zwaar vonden sturen. Mijn E30 had helemáál geen stuurbekrachtiging, dus dat was lekker werken. Sportstand (en zeker sport+) doet ook zeker wat met de turbo boost idd en volgens mij gooit hij ook de klep in de uitlaat open, want hij maakt ook meer geluid.

[ Voor 3% gewijzigd door Puf op 10-10-2025 17:59 ]

Pagina: 1 ... 373 374 Laatste