Ik heb dan wel geen ZF bak maar een AISIN, hoe dan ook. Liever een keer te vaak te olie verwisselen dan dit;
Reed weg bij de garage voor een onderzoek van versnellingsbaken ging van z’n 1 naar z’n 2 met horten en stoten en van z’n 2 naar z’n vrij. Nadat de auto bijna was uitgerold ging ie gelukkig in z’n 1 en heb ik de auto weer terug bij de garage kunnen parkeren….
Achtergrond;
Al een jaar last van trillen bij lage toeren, maar er waren 0 foutcodes dus een beetje lastig probleem. Begonnen met de EGR want die moest toch vervangen worden, toen de inliet-Manifold zelf schoongemaakt maar niets hielp. Ik heb altijd het gevoel gehad dat het de momentomvormer of de versnellingsbak was maar de garage meende dat het de verstuivers waren voor +- 4200 euro nieuwe gehad maar loste niets op.
Daarna nog verschillende keren bij BMW geweest en de uiteindelijke diagnose was dat de versnellingsbak op z’n einde van z’n latijn is maar vooralsnog geen foutcodes behalve vage symptomen als soms wat minder vloeiend schakelen tussen 2 en 3 (maar niet altijd) en trillen bij lage toeren en 25-50% gas bij accelereren en heuveltje op.
De verzekering wilde een second opinion(heb een drivetrain verzekering tot 200k km) dus hij was die dag daar voor diagnose maar ze vonden niks. Totdat ik dus zelf wegreed en de hele versnellingsbak gedag zei. Uiteindelijk dus geluk bij ongeluk dat het daar en die dag gebeurde. Ik wacht nu nog steeds op goedkeuring van de verzekering maar nu is er geen twijfel mogelijk met Drivetraik error in IDrive waar de fout ligt. Dus dat is nu meer een formaliteit en verwacht dat ik de komende weken een nieuwe bak in m’n X1 krijg

Ondertussen rijd ik rond in een Toyota RAV4 en moet eerlijk zeggen dat Toyota hybride vloeiender is dan BMW hybride(zeker vloeken in de kerk hier

) maar ik voel het aanslaan van de motor nooit.