“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
dus 1 turboootje met dubbelle schoepenrad???
F30 is eerst verkocht als 328i (N26 motor, 245pk/350Nm), later is deze motor vervangen door de B48 motor en werd het een 330i (252pk/350Nm).MrFl0ppY schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:19:
[...]
Ah klopt natuurlijk de F30 had geen 330i, alleen de 328i wat inderdaad een 4 cilinder is. Ik twijfelde en had nog op carbase gekeken maar het verkeerde model geselecteerd. De 335 is wel een 6 cilinder en dat verbruik is nog een stuk hoger (>10L/100km).
De B48 motor uit de G20/G21 is een doorontwikkelde versie hiervan, met vooral meer koppel (258pk/400Nm). Wat de echte verschillen verder zijn (naast een partikelen filter) weet ik niet.
Wel een leuk artikel over de motor uit de eerste F30's (N20/N26) uit AMT: https://d3heg8p4kr6m9p.cl...ent-001_1380196375529.pdf
https://topgear.nl/autoni...kt-een-twin-scroll-turbo/
[ Voor 58% gewijzigd door Tortelli op 30-07-2019 16:06 ]
Nope, 1 turbo met twee verschillende uitlaatgastrajecten (cylinder 1 en 4 naast 2 en 3) die elke op een andere locatie aan je schoepenrad "blazen".
Pff te moeilijkAndRo555 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:04:
[...]
Nope, 1 turbo met twee verschillende uitlaatgastrajecten (cylinder 1 en 4 naast 2 en 3) die elke op een andere locatie aan je schoepenrad "blazen".
Dat leek ons wel leuk om eens een stukje te rijden. Zo gezegd zo gedaan en na wat mooie bergpassen en leuke oude middeleeuwse Italiaanse dorpjes kwam er een afslag richting een wijnveld. Echter het asfalt veranderde snel in onverhard zand en het onverharde zand veranderde snel in steil, rotsachtig, grind en met kuilen gevuld terrein
Maar wat ik bijzonder vind is dat de BMW Route zo een stuk offroad voorstelde, het was geen specifieke xDrive route. Als je met je 3 serie of 5 serie op dit stuk van de route was gekomen had je echt wel een probleem. Dat kon je zeker niet rijden want extra bodemvrijheid had je echt wel nodig! Of zou het een fout zijn geweest? Ook als je dacht het is een klein stukje dan zat je fout want het was zeker 20 minuten offroad
>> Signature?
Waar zat dat stuk ergens als ik vragen mag?ChiLLeR schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:43:
Ook als je dacht het is een klein stukje dan zat je fout want het was zeker 20 minuten offroad
Thanks voor de tip.pjot1 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:39:
[...]
Misschien wordt de accu minder. Mijn E46 320d start een stuk sneller met een nieuwe accu.
Zojuist gemeten:
Geen contact: 12.57 V
Tijdens crank: >10 V (kon niet precies zien maar dook niet onder 10)
Idle, koud: 13.8 V
Lijken mij prima waarden?
Lijken mij ook prima waarden. Misschien testen met een andere accu?FitTiv schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:34:
[...]
Thanks voor de tip.
Zojuist gemeten:
Geen contact: 12.57 V
Tijdens crank: >10 V (kon niet precies zien maar dook niet onder 10)
Idle, koud: 13.8 V
Lijken mij prima waarden?
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Wat er precies is gebeurd weet ik nog niet. Dit gebeurde vanochtend toen ik weg reed uit een parkeervak in de buurt. Binnen twee meter merkte ik dat er iets niet goed was. In deze foto kan je goed zien hoe ver ik ben gekomen:Snake schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:09:
WTF is gebeurd? Drempel te hard?

Op deze foto van gisteren is te zien dat er toen ook nog maar twee bouten op zaten

Dat was mij tijdens het schoonmaken echter niet opgevallen; was veel te druk bezig met vergelijken tussen vies en schoon

De ANWB monteur heeft van de andere drie wielen een moer geleend en is samen met mij naar de BMW dealer in Amersfoort gereden waar ze de boel gerepareerd hebben. Morgen ga ik bij de garage langs waar ik hem afgelopen vrijdag gekocht heb want dit mag natuurlijk niet gebeuren. De ANWB monteur zei dat de achterwielen ook niet helemaal goed vast zaten. Dus ben blij dat het hierbij is gebleven
[ Voor 20% gewijzigd door MoietyMe op 30-07-2019 20:30 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Dramatisch. Dat ze dat niet gezien hebben bij de verkoopMoietyMe schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:17:
[...]
Wat er precies is gebeurd weet ik nog niet. Dit gebeurde vanochtend toen ik weg reed uit een parkeervak in de buurt. Binnen twee meter merkte ik dat er iets niet goed was. In deze foto kan je goed zien hoe ver ik ben gekomen:
[Afbeelding: Wiel eraf 2]
Op deze foto van gisteren is te zien dat er toen ook nog maar twee bouten op zaten![]()
[Afbeelding: Schoon wiel vl]
Dat was mij tijdens het schoonmaken echter niet opgevallen; was veel te druk bezig met vergelijken tussen vies en schoon
De ANWB monteur heeft van de andere drie wielen een moer geleend en is samen met mij naar de BMW dealer in Amersfoort gereden waar ze de boel gerepareerd hebben. Morgen ga ik bij de garage langs waar ik hem afgelopen vrijdag gekocht heb want dit mag natuurlijk niet gebeuren. De ANWB monteur zei dat de achterwielen ook niet helemaal goed vast zaten. Dus ben blij dat het hierbij is gebleven

(Of woon je in een hele criminele buurt?)
Al is de laatste een gewone, en geen slotbout, dus das wel raar.
Ja dat kan wel eens gebeuren, in de laatste 10 jaar ben ik er 1x 1 kwijt geraakt.
Maar een heel wiel leeg...
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 30-07-2019 20:40 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Poging tot diefstal.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat is een hele goede vraag. Mijn pa zei dat hij ook wel eens zoiets heeft gehad door te strak aangedraaide moeren. Dan heeft dat echter bij de garage waar ik hem gekocht heb moeten zijn gebeurd. En ik zou verwachten dat ze dan zouden afbreken ipv eruit vallen
Ja dat snap ik ook niet hoor. Want bij het rechter voorwiel is de wiellager kapot (viel mij pas op toen ik bijna thuis was). En dat is ook niet opgevallen bij de grote beurt (die ze zeggen te hebben uitgevoerd).YakuzA schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:37:
[...]
Dramatisch. Dat ze dat niet gezien hebben bij de verkoop![]()
(Of woon je in een hele criminele buurt?)
Verder woon ik binnen de stadsmuur van Amersfoort. Zou niet meteen zeggen dat dat de meest criminele buurt ooit is, maar het zou zeker kunnen. Ik heb vanochtend ook aangifte gedaan van vandalisme in geval dat het daar op uit zou komen.
Volgende week gaat ie naar de dealer voor een terugroep actie en een navigatie update. Dan laat ik er meteen een setje slotmoeren op zetten.
[ Voor 11% gewijzigd door MoietyMe op 30-07-2019 21:29 ]
Ik zou daar niet eens een dag mee wachten! Want dit is gewoon een poging tot diefstal van je wielen.MoietyMe schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:40:
Volgende week... Dan laat ik er meteen een setje slotmoeren op zetten.
Hier ook bij een BMW (Einser) gepoogd een jaar of wat geleden (ook geen slotbouten).
De vraag zit er voor mij ook in hoe lang het mee gaat. Die viercilinder benzines met turbo worden gechipt bij het leven, gaat dat nog probleemloos tot drie ton mee? Terwijl ik van een diesel wel verwacht dat ie gewoon 4-5 ton moet kunnen halen. Dan heb je misschien niet zozeer de winst in het brandstofverbruik, maar meer in levensduur en mindere afschrijving (of later een nieuwe moeten kopen).Tortelli schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:47:
De diesel is heel erg duur geworden, dat geld voor alle diesels maar de 6 cilinder 330 helemaal. Denk niet dat je die in Nederland veel gaat zien....
Weinig reden (naast het feit dat het een 6 cilinder is) om niet voor de 330i tegaan volgens mij. Denk dat het verbruik van een 330d ook relatief tegenvalt?.
Vorige week paar dagen aardige stukken gereden met mijn F30 320iA (met chiptuning) en reed gewoon 1:17,5 gemiddeld... zou je met een 330d zuiniger rijden?. Gewoon overal toegestane snelheid +5km.
Dank je! Naast dat de wielen er vanaf vallen ben ik er erg blij mee
De bout is toch het lange ding met schroefdraad? Bij de E91 is dat in ieder geval wat je gebruikt om je velgen te monterenOverigens zijn het geen moeren maar bouten, waarmee je wielen (meestal dan) vastzitten. Maakt voor jou en vele anderen niks uit natuurlijk, maar bij een garage kan je beter de juiste term gebruiken...
Hmm, ik heb ze vanmiddag al besteld bij de dealer hier maar die had ze niet op voorraad. Dus die ging ze ook bestellen. Dus het geld is in die zin al uitgegeven helaas. Kan wel vragen of ze mij willen bellen als ze binnen zijn._Arthur schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:48:
[...]
Ik zou daar niet eens een dag mee wachten! Want dit is gewoon een poging tot diefstal van je wielen.
Hier ook bij een BMW (Einser) gepoogd een jaar of wat geleden (ook geen slotbouten).
Het basis blok van de F30 320iA zoals ik heb is identiek aan die van de 328i. Er zitten technisch wat klein verschillen tussen:Pannencouque schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:50:
[...]
De vraag zit er voor mij ook in hoe lang het mee gaat. Die viercilinder benzines met turbo worden gechipt bij het leven, gaat dat nog probleemloos tot drie ton mee? Terwijl ik van een diesel wel verwacht dat ie gewoon 4-5 ton moet kunnen halen. Dan heb je misschien niet zozeer de winst in het brandstofverbruik, maar meer in levensduur en mindere afschrijving (of later een nieuwe moeten kopen).
320i heeft andere zuigers en daardoor een hogere compressie verhouding (1:11 vs 1:10 vd 328i)
Turbo vd 328i is groter (lees meer tuning potentie
Intercooler van de 328i is groter
Radiator van de 328i is groter (denk ik.... nooit uitgezocht)
Downpipe vd 328i is groter
Drijfwerk (krukas/drijfstang etc) zijn identiek (zelfde part nr)
Ik gebruik zelf een JB4 kit (tuning box), box eruit en niemand die ooit ziet dat hij gechipt is (niet helemaal waar, bmw blijkt te kunnen zien dat de turbodruk veel te hoog is geweest...). Turbodruk gaat van 0,5 > 1.0-1.1 bar
Enige nadeel wat ik merk is dat de auto vrij gevoelig is voor de brandstof die je gebruik, op 95 krijg je geen max vermogen en loopt hij als een stock 320i. Met 98 doet hij het beter, octaan 102 is altijd full power (mits motor warm is natuurlijk).
Woon dicht bij de grens, dus Aral octaan 102 is eenvoudig en goedkoop verkrijgbaar
Grootste risico welke je loop zit in de koeling denk ik, zelf met het zeer warme weer vorige week had ik er geen issues mee, maar de belasting normaal is natuurlijk vrij beperkt (hoe lang rij je werkelijk onder vollast?). Denk niet dat je met >30c en een dikke caravan je volgas een alpenpas op moet gaan... das vragen om mogelijke temperatuur issues denk ik.
Uiteindelijk gebruik je een deel van de overcapaciteit die ingebouwd is.
De winst bij de 320i is natuurlijk vrij bizar, je win bijna 80pk en 80Nm. Prestaties worden er zeer goed van, 0-100 in ±5,6 seconden.
[ Voor 17% gewijzigd door Tortelli op 30-07-2019 23:38 ]
Dit is voor zakelijk gebruik met vele lokale verplaatsingen.
Momenteel heb ik een Renault, welke perfect werkt met Android Auto en Waze zolang je de USB inplugt (die irritante verborgen radarcontroles onder al die bruggen kosten me een fortuin zonder Waze, don't judge).
Wat is nu de beste optie voor BMW welke enkel Carplay ondersteunt? Mijn smartphone is een Oneplus 6T en dat gaat absoluut geen iPhone worden.
Is het een mogelijkheid om vlot Waze, en hopelijk ook Spotfiy, te gebruiken met een secundaire SIM/iPhone die altijd in de auto blijft liggen? Is er iemand al in geslaagd om een vlot werkend 'systeem' hier voor op te zetten?
Het is dus vooral Waze, Spotify en bellen dat ik permanent werkend wil hebben in de wagen. En dat met een Android smartphone buiten de wagen...
Heel simpel; BMW ondersteunt alleen CarPlay. Dus met Android doe je niet veel anders dan opladen en via Bluetooth verbinden. Vergeet Waze etc.Pap3rclip schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 00:17:
Even een situatieschets; ik ben van plan de knoop door te hakken om een BMW 318d van nog geen jaar oud te kopen bij een Premium Select garage. Connected Drive pakket + Business navigatie inclusief.
Momenteel heb ik een Renault, welke perfect werkt met Android Auto en Waze zolang je de USB inplugt (die irritante verborgen radarcontroles onder al die bruggen kosten me een fortuin zonder Waze, don't judge).
Wat is nu de beste optie voor BMW welke enkel Carplay ondersteunt? Mijn smartphone is een Oneplus 6T en dat gaat absoluut geen iPhone worden.
Is het een mogelijkheid om vlot Waze, en hopelijk ook Spotfiy, te gebruiken met een secundaire SIM/iPhone die altijd in de auto blijft liggen? Is er iemand al in geslaagd om een vlot werkend 'systeem' hier voor op te zetten?
Het is dus vooral Waze, Spotify en bellen dat ik permanent werkend wil hebben in de wagen. En dat met een Android smartphone buiten de wagen...
Hoezo dat? Ik heb jarenlang Waze + Spotify gebruikt via Bluetooth (zonder CarPlay). Ik zou zeggen test het gewoon even tijdens een proefrit.Pepppie schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:04:
[...]
Heel simpel; BMW ondersteunt alleen CarPlay. Dus met Android doe je niet veel anders dan opladen en via Bluetooth verbinden. Vergeet Waze etc.
[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 31-07-2019 08:10 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik heb hetzelfde geprobeerd en opgegeven (1 serie van 2018 met professional nav en alle mogelijke multimedia/connectivity upgrades) . Had het zo ingesteld dat mijn Android automatisch een hotspot opzette zodra ik met BT verbonden was met de BMW, dat werkte. Echter de iPhone moet telkens ontgrendeld worden als je die ingeplugd laat in de auto, anders werkt hij niet. Ook verloor hij dan meerdere keren per week de "App" verbinding met de auto en was weer overgeschakeld naar de Android telefoon.Na bijna een jaar gekloot heb ik het opgegeven. Met Android (Note 9) werkt gewoon niks in de auto, buiten BT streamen af en toe. Spotify kun je vergeten, diegene die hier anders beweren geloof ik niks van. Bij de garage zeiden ze ook gewoon "vergeet het maar of koop een iPhone".Pap3rclip schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 00:17:
Even een situatieschets; ik ben van plan de knoop door te hakken om een BMW 318d van nog geen jaar oud te kopen bij een Premium Select garage. Connected Drive pakket + Business navigatie inclusief.
Ook de BMW Connected app op Android is crap en werkt op iPhone veel beter.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik ben me ervan bewust dat het dezelfde blokken zijn, dus dat in het blok echt wel wat te halen is. Waar het me om gaat is dat er meer vermogen uit gehaald wordt. Vermogen = warmte. Thermische belasting neemt dus toe, ondertussen blijft het een viercilinder, dus geen groot blok om de hitte en kracht over te verdelen. Die motoren krijgen flink op hun sodemieter, en dat ga je mijns inziens terugzien in de levensduur.Tortelli schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:33:
[...]
Het basis blok van de F30 320iA zoals ik heb is identiek aan die van de 328i. Er zitten technisch wat klein verschillen tussen:
320i heeft andere zuigers en daardoor een hogere compressie verhouding (1:11 vs 1:10 vd 328i)
Turbo vd 328i is groter (lees meer tuning potentie)
Intercooler van de 328i is groter
Radiator van de 328i is groter (denk ik.... nooit uitgezocht)
Downpipe vd 328i is groter
Drijfwerk (krukas/drijfstang etc) zijn identiek (zelfde part nr)
Ik gebruik zelf een JB4 kit (tuning box), box eruit en niemand die ooit ziet dat hij gechipt is (niet helemaal waar, bmw blijkt te kunnen zien dat de turbodruk veel te hoog is geweest...). Turbodruk gaat van 0,5 > 1.0-1.1 bar.
Enige nadeel wat ik merk is dat de auto vrij gevoelig is voor de brandstof die je gebruik, op 95 krijg je geen max vermogen en loopt hij als een stock 320i. Met 98 doet hij het beter, octaan 102 is altijd full power (mits motor warm is natuurlijk).
Woon dicht bij de grens, dus Aral octaan 102 is eenvoudig en goedkoop verkrijgbaar.
Grootste risico welke je loop zit in de koeling denk ik, zelf met het zeer warme weer vorige week had ik er geen issues mee, maar de belasting normaal is natuurlijk vrij beperkt (hoe lang rij je werkelijk onder vollast?). Denk niet dat je met >30c en een dikke caravan je volgas een alpenpas op moet gaan... das vragen om mogelijke temperatuur issues denk ik.
Uiteindelijk gebruik je een deel van de overcapaciteit die ingebouwd is.
De winst bij de 320i is natuurlijk vrij bizar, je win bijna 80pk en 80Nm. Prestaties worden er zeer goed van, 0-100 in ±5,6 seconden.
Een 330d die na chippen 300pk levert maar het verdeelt over zes cilinders, krijgt minder thermische belasting voor z'n kiezen en zal waarschijnlijk een langere levensduur hebben.
Overigens is het de vraag of drijfstangen e.d. allemaal hetzelfde zijn, of dat enkel de vervangingsonderdelen hetzelfde zijn. Heb ooit eens een post gelezen van iemand die claimde bij BMW te werken en de internals van de motoren zei te kennen. Die gaf aan dat van een E90 (dacht ik), de motor van de 325 en 330 hetzelfde lijkt, maar in de basis echt wel verschillen kent. Om de voorraad reserveonderdelen rendabel te houden, hebben ze alle vervangingsdelen hetzelfde gemaakt (de zwaardere), waardoor het lijkt alsof de motoren identiek zijn.
Het is voor fabrikanten veel te duur om al die onderdelen specifiek voor een motor te ontwikkelen, bij de oudere 1 series zie je dit ook; de 114i, 116i en 118i zijn onderhuids ook zo goed als gelijk volgens mij (en te chippen naar > 200pk, wat een verdubbeling is voor de 114i
Met betrekking tot koeling heb je best een punt, en zal de 320i onder zware belasting best tegen een grens aan kunnen lopen (wat ik al zei; caravan erachter, warm en berg op.....).
Aan de andere kant is 260pk uit een 2.0 4 cilinder echt niet bijzonder, ook op thermisch vlak niet. Honda haalt in de S2000 240pk bij 9000 rpm, dat is vrij exotisch of Mercedes die uit de nieuwe A45AMG S 421pk / 500Nm haalt uit een 2.0 turbo motor.
~260pk uit een 2.0 is alles behalve bijzonder en daar zou ik me dan ook geen zorgen over maken, daarnaast zijn de momenten onder vollast met een dergelijk vermogen gewoon relatief beperkt in het Nederlandse verkeer. Naast distributieketting issues (mijne is vervangen bij 93.000, heeft ook niets met eventuele tuning te maken) zijn de motoren betrouwbaar voor zover ik weet.
Mbt de onderdelen: ik snap je logica, maar ik weet het zo net nog niet. Als ze bijv op basis van oude motoren nog onderdelen hebben liggen die iets minder sterk zijn, maar goedkoper, levert dat op grote schaal nog wel een besparing op.
@Tortelli met caravan de berg op word hij idd te heet. Daarom is het ook dat BMW verplicht de radiator (of was het alleen de koelvin) vervangt als er een trekhaak word gemonteerd.
Dat is toch wel triest om te horen, en dat voor een merk als BMW. Je zou op zijn minst verwachten dat je gewoon Spotify op zou kunnen zettenPhusebox schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:27:
[...]
Ik heb hetzelfde geprobeerd en opgegeven (1 serie van 2018 met professional nav en alle mogelijke multimedia/connectivity upgrades) . Had het zo ingesteld dat mijn Android automatisch een hotspot opzette zodra ik met BT verbonden was met de BMW, dat werkte. Echter de iPhone moet telkens ontgrendeld worden als je die ingeplugd laat in de auto, anders werkt hij niet. Ook verloor hij dan meerdere keren per week de "App" verbinding met de auto en was weer overgeschakeld naar de Android telefoon.Na bijna een jaar gekloot heb ik het opgegeven. Met Android (Note 9) werkt gewoon niks in de auto, buiten BT streamen af en toe. Spotify kun je vergeten, diegene die hier anders beweren geloof ik niks van. Bij de garage zeiden ze ook gewoon "vergeet het maar of koop een iPhone".
Ook de BMW Connected app op Android is crap en werkt op iPhone veel beter.

Alleszins bedankt voor je feedback!
Ik heb helemaal geen trekhaak op mijn huidige autoTylen schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:23:
@Pannencouque ik heb een 328i (Geen F30 maar F31) en rijd zo'n 40K per jaar. Ik zit nu rond de 155K op de teller. Mijn heeft rond de 260Pk (Standaard 245 maar met m-perf uitlaatsysteem). Gaat allemaal goed.
@Tortelli met caravan de berg op word hij idd te heet. Daarom is het ook dat BMW verplicht de radiator (of was het alleen de koelvin) vervangt als er een trekhaak word gemonteerd.
Hoe is het geluid trouwens met de M perf uitlaat in combinatie met de 4 cilinder?. Kwam laatst een flink gepimpte (recente) Cooper S tegen die best lekker klonk eigenlijk
Pannencouque schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:59:
[...]
Ik ben me ervan bewust dat het dezelfde blokken zijn, dus dat in het blok echt wel wat te halen is. Waar het me om gaat is dat er meer vermogen uit gehaald wordt. Vermogen = warmte. Thermische belasting neemt dus toe, ondertussen blijft het een viercilinder, dus geen groot blok om de hitte en kracht over te verdelen. Die motoren krijgen flink op hun sodemieter, en dat ga je mijns inziens terugzien in de levensduur.
Een 330d die na chippen 300pk levert maar het verdeelt over zes cilinders, krijgt minder thermische belasting voor z'n kiezen en zal waarschijnlijk een langere levensduur hebben.
Overigens is het de vraag of drijfstangen e.d. allemaal hetzelfde zijn, of dat enkel de vervangingsonderdelen hetzelfde zijn. Heb ooit eens een post gelezen van iemand die claimde bij BMW te werken en de internals van de motoren zei te kennen. Die gaf aan dat van een E90 (dacht ik), de motor van de 325 en 330 hetzelfde lijkt, maar in de basis echt wel verschillen kent. Om de voorraad reserveonderdelen rendabel te houden, hebben ze alle vervangingsdelen hetzelfde gemaakt (de zwaardere), waardoor het lijkt alsof de motoren identiek zijn.
Eeuwig terugkerend thema denk ik....al heel veel over geschreven en geklaagd, waaronder door mijzelf.Pap3rclip schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:28:
[...]
Dat is toch wel triest om te horen, en dat voor een merk als BMW. Je zou op zijn minst verwachten dat je gewoon Spotify op zou kunnen zetten![]()
Alleszins bedankt voor je feedback!
Ben zelf ook nog geen steek verder m.b.t. het niet via Bluetooth kunnen afspelen van Spotify....en ze wijzen naar elkaar (BMW-Spotify), dus dat is ook gelijk einde discussie....
Geluid, maar geen beeld op het iDrive-scherm zoals bijvoorbeeld CarPlay.fsfikke schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:09:
[...]
Hoezo dat? Ik heb jarenlang Waze + Spotify gebruikt via Bluetooth (zonder CarPlay). Ik zou zeggen test het gewoon even tijdens een proefrit.
Nee gewoon een houdertje in de luchtroosters. Ik vind dat het enigste gemis van CarPlay, vroeger had ik altijd de iDrive navigatie aan en Waze ernaast als second opinion. Bij CarPlay kan je alleen 1 navigatie actief hebben tegelijk.Pepppie schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:34:
[...]
Geluid, maar geen beeld op het iDrive-scherm zoals bijvoorbeeld CarPlay.
Het hangt af van welk blok het is en in welke uitvoering. In sommige gevallen hebben de downtuned versies van een blok ook net even iets andere onderdelen, in die gevallen zou ik inderdaad ook enigszins voorzichtig zijn. In veel gevallen doet BMW het echter puur met software. De versnellingsbak is echter ook van belang, niet elke bak is hetzelfde.Pannencouque schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:12:
Voor nu wel, maar hoe houdt het zich op de lange termijn? Daar hebben we nu nog onvoldoende zicht op. Er zijn niet veel ervaringen van mensen die 40k per jaar met zo'n blok rijden dus nu al richting twee ton gaan. Het feit dat er nu allemaal gefokte AMG'tjes rondrijden met vierpitters met veel vermogen, betekent nog niet dat het lang heel blijft. Ja, het kan nu allemaal, maar het kan ook zomaar allemaal stuk lopen bij 150-200k omdat de blokken uitgeleefd zijn. Ik moet het nog zien.
Mbt de onderdelen: ik snap je logica, maar ik weet het zo net nog niet. Als ze bijv op basis van oude motoren nog onderdelen hebben liggen die iets minder sterk zijn, maar goedkoper, levert dat op grote schaal nog wel een besparing op.
Op BMW forums kun je vaak wel wat meer vinden over de specifieke blokken en hun uitvoeringen. Als ik het me goed herinner was de N13 in de oude F2x 114 bijvoorbeeld anders dan die in de 118 van die tijd (pre-2015). De B48 is nog te jong om er veel over te zeggen.
In het geval van bijvoorbeeld een N55 is een simpele chiptune echter geen enkel probleem. De versie die je in een F2x krijgt kan probleemloos naar 370/550, die is puur met software geknepen.
Dat gaat ook nooit gebeuren met Android. BMW heeft geheel andere plannen dan alle andere autofabrikanten op dit gebied. Het is niet voor niks dat CarPlay tegenwoordig een abonnement is...Pepppie schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:34:
Geluid, maar geen beeld op het iDrive-scherm zoals bijvoorbeeld CarPlay.
Het is hoe het is, als je dit wil zit je bij BMW helaas gewoon verkeerd met Android
Af fabriek heb je de juiste koeling erop.Tortelli schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:30:
[...]
Ik heb helemaal geen trekhaak op mijn huidige auto, op de nieuwe zit die af fabriek. Rij overigens normaal ook alleen met een karretje rond met 1 of 2 motoren erop (gecombineerd gewicht maybe 350kg).
Hoe is het geluid trouwens met de M perf uitlaat in combinatie met de 4 cilinder?. Kwam laatst een flink gepimpte (recente) Cooper S tegen die best lekker klonk eigenlijk.
Ik rijd ook alleen met een karretje met 1 of 2 motoren erop
Geluid:
- Koude start vind ik persoonlijk wat lawaaierig. Dat had van mij wat zachter gemogen. Maar de S5 van de buurman doet het ook dus de buurt is het gewend
- Met normaal rijden is het netjes van binnen en butien, niet luid maar je kan met je gas het wel leuk laten klinken;
- In sport of sport+ met flink doortrekken komen er erg mooie roffels uit tijdens het doorschakelen (vergelijkbaar met de dsg farts van VAG).
Goede vraag, ik zal het eens proberen terug te zoeken waar het precies is geweest.
>> Signature?
Vziw zitten er vaak wel andere zuigers/versnellingsbak etc in de lagere versies.Werelds schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:48:
[...]
Het hangt af van welk blok het is en in welke uitvoering. In sommige gevallen hebben de downtuned versies van een blok ook net even iets andere onderdelen, in die gevallen zou ik inderdaad ook enigszins voorzichtig zijn. In veel gevallen doet BMW het echter puur met software. De versnellingsbak is echter ook van belang, niet elke bak is hetzelfde.
Op BMW forums kun je vaak wel wat meer vinden over de specifieke blokken en hun uitvoeringen. Als ik het me goed herinner was de N13 in de oude F2x 114 bijvoorbeeld anders dan die in de 118 van die tijd (pre-2015). De B48 is nog te jong om er veel over te zeggen.
In het geval van bijvoorbeeld een N55 is een simpele chiptune echter geen enkel probleem. De versie die je in een F2x krijgt kan probleemloos naar 370/550, die is puur met software geknepen.
Als je dan meer koppel door je bak heen gaat sturen na een tune kan dat wel iets sneller kapot gaan.
PSN
Jawel, dat zeg ik toch ook? Het is alleen niet per definitie dat het wel of niet zo is, daarvoor moet je altijd even wat dieper zoeken op forumsYakuzA schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:22:
[...]
Vziw zitten er vaak wel andere zuigers/versnellingsbak etc in de lagere versies.
Als je dan meer koppel door je bak heen gaat sturen na een tune kan dat wel iets sneller kapot gaan.
Het ging me vooral om:Werelds schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:34:
[...]
Jawel, dat zeg ik toch ook? Het is alleen niet per definitie dat het wel of niet zo is, daarvoor moet je altijd even wat dieper zoeken op forums
Ik dacht dat het juist andersom was en dat in veel gevallen zo dat de rest van de auto erop is aangepast (koeling/zuigers/bak)In veel gevallen doet BMW het echter puur met software.
PSN
Ik reed laatst achter zo'n Cooper JCW, werd helemaal gek van het gepop tijdens het schakelen. Klonk alsof er vuurwerk afging oid. En dat terwijl je gewoon vrij langzaam rijdt. Best leuk als het hard gaat.. maar niet bij rustig verkeer, dan krijg je zo'n Civic met riooluitstortdemper (is dat één woord?) idee.Tortelli schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:30:
[...]
Ik heb helemaal geen trekhaak op mijn huidige auto, op de nieuwe zit die af fabriek. Rij overigens normaal ook alleen met een karretje rond met 1 of 2 motoren erop (gecombineerd gewicht maybe 350kg).
Hoe is het geluid trouwens met de M perf uitlaat in combinatie met de 4 cilinder?. Kwam laatst een flink gepimpte (recente) Cooper S tegen die best lekker klonk eigenlijk.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Heb hier een Clubman Cooper S en als daar de motor van warm is en hij in sport mode staat dan maakt hij wel leuke roffels. Niet zo hard als de JCW uitlaat, als je daar de kleppen van open zet is het idd net vuurwerknoes schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:59:
[...]
Ik reed laatst achter zo'n Cooper JCW, werd helemaal gek van het gepop tijdens het schakelen. Klonk alsof er vuurwerk afging oid. En dat terwijl je gewoon vrij langzaam rijdt. Best leuk als het hard gaat.. maar niet bij rustig verkeer, dan krijg je zo'n Civic met riooluitstortdemper (is dat één woord?) idee.
>> Signature?
Tja... Working as designed hè.noes schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:59:
[...]
Ik reed laatst achter zo'n Cooper JCW, werd helemaal gek van het gepop tijdens het schakelen. Klonk alsof er vuurwerk afging oid. En dat terwijl je gewoon vrij langzaam rijdt. Best leuk als het hard gaat.. maar niet bij rustig verkeer, dan krijg je zo'n Civic met riooluitstortdemper (is dat één woord?) idee.
De MINI John Cooper Works modellen maken indruk met hun sportieve uiterlijk en diepe uitlaatgrom. Deze modellen komen voort uit pure autosportpassie. Ze zijn supersterk en watervlug; binnen 6 seconden gaan ze van 0 naar 100 km/uur. Luister naar het geluid van brute kracht. Achter het stuur van een John Cooper Works voel je je als een coureur op het circuit.
Moet idd wel een JCW demper zijn geweest, ik reed met de R8 van pa... had nog geen 1,5 kilometer gereden dus de motor was nog koud (drysump dus je rij wel 15 minuten voordat de olie op temperatuur is). Gast wou racen, ik nietnoes schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:59:
[...]
Reed in de tegenovergestelde richting, draaide en zat me 2 km lang uit te dagen terwijl ik met een slakkengangetje reed

[ Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 31-07-2019 18:37 ]
Ach dat is een R8 misschien ookTortelli schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:33:
[...]
Moet idd wel een JCW demper zijn geweest, ik reed met de R8 van pa... had nog geen 1,5 kilometer gereden dus de motor was nog koud (drysump dus je rij wel 15 minuten voordat de olie op temperatuur is). Gast wou racen, ik niet.
Reed in de tegenovergestelde richting, draaide en zat me 2 km lang uit te dagen terwijl ik met een slakkengangetje reed. Klonk best cool, maar wat te hard / overdreven voor daily doeleinden.
>> Signature?
Het is waar je van houdt, ieder zn smaak. Mijn 550i (E61) doet er ook minder dan 6 seconden over (0-100km/u), maar brult alleen als t nodig is

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Zo ver kan ie dus komen en dat had ik ook wel verwacht. Laat je het even weten of je ook 300k, 400k en 500k haalt?Tylen schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:23:
@Pannencouque ik heb een 328i (Geen F30 maar F31) en rijd zo'n 40K per jaar. Ik zit nu rond de 155K op de teller. Mijn heeft rond de 260Pk (Standaard 245 maar met m-perf uitlaatsysteem). Gaat allemaal goed.
Ik weet dat dat bij de F10 wel zo is. De 525d R6 heeft een lichtere bak eronder dan de 530d. 525d kan motorisch gechipt worden tot dezelfde waarden als een 530d, maar de bak krijgt dan veel te zware klappen te verduren en loopt regelmatig in de soep.YakuzA schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:47:
Ik dacht dat het juist andersom was en dat in veel gevallen zo dat de rest van de auto erop is aangepast (koeling/zuigers/bak)
YouTube: Kurz gezeigt: Gelungener "Assisted Driving View" im 3er BMW mit Driv...
[ Voor 25% gewijzigd door Eagle Creek op 31-07-2019 22:32 ]
Dat is dan ook geen daily
Oh ja dat is wel beter, dan zie je tenminste of het systeem ook de andere auto's ziet. Zo doet Tesla het ook volgens mij.
Ik vind trouwens wel dat de live cockpit echt enorm druk is, met zo veel metertjes en icoontjes.
>> Signature?
Zou me op dit vlak niet al teveel zorgen maken over de BMW motoren, dat zijn relatief grote blokken waar een vrij laag litervermogen uitgehaald wordt. De 1.0 3 cilinders (Ford o.a.) of b.v. de motor uit de Mercedes A 45 AMG S (421pk!) zie ik als een stuk risicovollerPannencouque schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:16:
[...]
Zo ver kan ie dus komen en dat had ik ook wel verwacht. Laat je het even weten of je ook 300k, 400k en 500k haalt?Zou mooi zijn natuurlijk, dan wordt het voor mij ook een optie in de toekomst. Vooralsnog blijf ik lekker dieselen.
2.0 turbo benzine motoren bestaan ook al jaren, Subaru haalt dit vermogen er al uit sinds de mid jaren 90, en die dingen zijn oerbetrouwbaar volgens mij.
Beetje warm rijden, zorgen dat er afdoende koeling is en zoiets moet wel heel blijven. Mak me veel meer zorgen over de <2.0 motoren. Zo'n 1.0 in een Mondeo kun je compleet afwurgen met b.v. een caravan erachter, een 328/330i belast je relatief gezien vrij beperkt in zo'n situatie omdat hij ruim het dubbele vermogen heeft.
Dieselen is natuurlijk nog altijd fraai, maar nieuw is het totaal niet interessant meer.
Ik verbaas me ook altijd met al die Eco boost motortjes en dan een caravan erachter. Het zal vast prima gaan als je 80km/h op een rechte weg kachelt maar er moet idd niet even iets tegen zitten met een berg pas oid.Tortelli schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:06:
[...]
Zou me op dit vlak niet al teveel zorgen maken over de BMW motoren, dat zijn relatief grote blokken waar een vrij laag litervermogen uitgehaald wordt. De 1.0 3 cilinders (Ford o.a.) of b.v. de motor uit de Mercedes A 45 AMG S (421pk!) zie ik als een stuk risicovoller.
2.0 turbo benzine motoren bestaan ook al jaren, Subaru haalt dit vermogen er al uit sinds de mid jaren 90, en die dingen zijn oerbetrouwbaar volgens mij.
Beetje warm rijden, zorgen dat er afdoende koeling is en zoiets moet wel heel blijven. Mak me veel meer zorgen over de <2.0 motoren. Zo'n 1.0 in een Mondeo kun je compleet afwurgen met b.v. een caravan erachter, een 328/330i belast je relatief gezien vrij beperkt in zo'n situatie omdat hij ruim het dubbele vermogen heeft.
Dieselen is natuurlijk nog altijd fraai, maar nieuw is het totaal niet interessant meer.
>> Signature?
Oerbetrouwbaar, maar met een onderhoudsinterval van 5kTortelli schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:06:
[...]
Zou me op dit vlak niet al teveel zorgen maken over de BMW motoren, dat zijn relatief grote blokken waar een vrij laag litervermogen uitgehaald wordt. De 1.0 3 cilinders (Ford o.a.) of b.v. de motor uit de Mercedes A 45 AMG S (421pk!) zie ik als een stuk risicovoller.
Die Eco boost motoren drinken dan enorm veel, aangezien de extra benzine wordt gebruikt om te koelen.ChiLLeR schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:12:
[...]
Ik verbaas me ook altijd met al die Eco boost motortjes en dan een caravan erachter. Het zal vast prima gaan als je 80km/h op een rechte weg kachelt maar er moet idd niet even iets tegen zitten met een berg pas oid.
nou iddChiLLeR schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:03:
[...]
Ik vind trouwens wel dat de live cockpit echt enorm druk is, met zo veel metertjes en icoontjes.
Ik kwam op ebay een live cockpit tegen voor G11, eventueel te retrofitten, maar ik ben denk ik blijer met wat ik nu heb
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Je zou eens zo’n downsize-turbomotor moeten rijden. Het is heerlijk. Altijd veel koppel en echt wel zuinig. Vooral op langere snelwegritten door het lage toerental. 130 km/h en 1 op 18 a 1:20 is gewoon haalbaar. En het argument ‘het zal allemaal wel niet zo lang meegaan’... volgens mij hebben deze blokken hun betrouwbaarheid wel bewezen inmiddels.ChiLLeR schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:12:
[...]
Ik verbaas me ook altijd met al die Eco boost motortjes en dan een caravan erachter. Het zal vast prima gaan als je 80km/h op een rechte weg kachelt maar er moet idd niet even iets tegen zitten met een berg pas oid.
Oh, en even 190 km/h rijden op de autobahn? Geen enkel probleem.
[ Voor 4% gewijzigd door Naafkap op 01-08-2019 20:24 ]
Zo op de video ben ik het met je eens, tijdens m'n proefrit vond ik het niet storend.ChiLLeR schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:03:
[...]
[ Voor 96% gewijzigd door Lightning89 op 02-08-2019 00:01 . Reden: Verkeerde topic ]
Veel koppel????Steven.w schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:23:
[...]
Je zou eens zo’n downsize-turbomotor moeten rijden. Het is heerlijk. Altijd veel koppel en echt wel zuinig. Vooral op langere snelwegritten door het lage toerental. 130 km/h en 1 op 18 a 1:20 is gewoon haalbaar. En het argument ‘het zal allemaal wel niet zo lang meegaan’... volgens mij hebben deze blokken hun betrouwbaarheid wel bewezen inmiddels.
In vergelijking met zijn voorganger wel. 200nm@4000rpm uit een 2 liter motor voelt trager dan 200nm@2000rpm uit een 1 liter motor. Dankzij de turbo en opkomende automaten valt de korte powerband van zo'n 1.0 ook niet meer op.
Over welk blok gaat dit nu? Die 1.0 ecoboost 125pk 200Nm in een Ford Focus doet er 11,5s om op 100 te zitten dat is gewoon traag, zeker anno 2019. En 192km/u is ook meteen de top, nou vind ik de top snelheid niet zo boeiend, 190 is snel zat in Nederland, maar waarschijnlijk is de acceleratie ook compleet weg boven de 100 en moet je wel geduld hebben en de ruimte op die 190 aan te tikken. Ooit met een Clio 3 cilinder gereden dat was echt een ellende op de snelweg, gas vol intrappen gaf amper respons.Steven.w schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:23:
[...]
Je zou eens zo’n downsize-turbomotor moeten rijden. Het is heerlijk. Altijd veel koppel en echt wel zuinig. Vooral op langere snelwegritten door het lage toerental. 130 km/h en 1 op 18 a 1:20 is gewoon haalbaar. En het argument ‘het zal allemaal wel niet zo lang meegaan’... volgens mij hebben deze blokken hun betrouwbaarheid wel bewezen inmiddels.
[ Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 02-08-2019 16:51 ]
Heb nu een Clio als leenauto en dat is overal een en al ellendeHet Fantoom schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:50:
[...]
Ooit met een Clio 3 cilinder gereden dat was echt een ellende op de snelweg, gas vol intrappen gaf amper respons.
Je hebt zelf nooit zo’n blok gereden merk ik? Ik heb ervaring met het 1.2 PSA-blok. 130 pk en 230 Nm koppel vanaf 1.750 toeren. Die zit in 9 sec op de 100. Sneller dan de meeste auto’s in Nederland. En nee, de 190 km/h heb je weldegelijk snel bereikt. Sneller dan een atmosferische motor met eenzelfde vermogen. En het fijne is, het blok draait dan nog geen 4500 toeren dus dat komt het comfort ook nog eens ten goede.Het Fantoom schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:50:
[...]
maar waarschijnlijk is de acceleratie ook compleet weg boven de 100 en moet je wel geduld hebben en de ruimte op die 190 aan te tikken.
Dan is dat een turboloos blok geweest? Het turboblok is voldoende snel.Ooit met een Clio 3 cilinder gereden dat was echt een ellende op de snelweg, gas vol intrappen gaf amper respons.
[ Voor 6% gewijzigd door Naafkap op 02-08-2019 18:10 ]
Ik weet niet welke auto je dan hebt, maar heb even voor deze motor in een 308 gezocht.Steven.w schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:09:
[...]
Je hebt zelf nooit zo’n blok gereden merk ik? Ik heb ervaring met het 1.2 PSA-blok. 130 pk en 230 Nm koppel vanaf 1.750 toeren. Die zit in 9 sec op de 100. Sneller dan de meeste auto’s in Nederland. En nee, de 190 km/h heb je weldegelijk snel bereikt. Sneller dan een atmosferische motor met eenzelfde vermogen. En het fijne is, het blok draait dan nog geen 4500 toeren dus dat komt het comfort ook nog eens ten goede.
[...]
YouTube: PEUGEOT 308 SW 1.2 PURETECH 130 EAT6 - FULL THROTTLE + C.E.S. + ACCE...
Dan is dat een turboloos blok geweest? Het turboblok is voldoende snel.
Duurt 54 secondes om op 190 te komen, is ronduit traag. Sneller dan de meeste auto's zal best, maar de meeste (boodschappen)auto's die hier rondrijden zijn ook heel langzaam. Het ging erom dat hierboven genoemd werd dat je met zo'n 3 cilinder echt veel koppel hebt en best snel is, maar dat is het gewoon niet.
En 130pk = 130pk, met of zonder turbo, dat de vermogensopbouw anders is en je dus voor beiden in een ander toerengebied moet blijven rijden voor max koppel of vermogen is een ander verhaal.
En ja die Clio was met turbo, worden er überhaupt 3-cilinders zonder turbo gemaakt vandaag de dag?
[ Voor 7% gewijzigd door Het Fantoom op 02-08-2019 18:29 ]
Je kan wel heel flink gaan doen hier, prima. Mijn punt is dat er beweerd werd dat je met een kleine turbomotor niet mee kunt in het verkeer, dat snel stuk gaan en dat je er geen caravan mee zou kunnen trekken. Dat is grote onzin. Dat jouw oude BMW met een groot atmosferisch blok sneller is, geweldig, maar je hoeft niet zo flink te doen.Het Fantoom schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:23:
[...]
Ik weet niet welke auto je dan hebt, maar heb even voor deze motor in een 308 gezocht.
Duurt 54 secondes om op 190 te komen, is ronduit traag. Sneller dan de meeste auto's zal best, maar de meeste (boodschappen)auto's die hier rondrijden zijn ook heel langzaam. Het ging erom dat hierboven genoemd werd dat je met zo'n 3 cilinder echt veel koppel hebt en best snel is, maar dat is het gewoon niet.
En 130pk = 130pk, met of zonder turbo, dat de vermogensopbouw anders is en je dus voor beiden in een ander toerengebied moet blijven rijden voor max koppel of vermogen is een ander verhaal.
En ja die Clio was met turbo, worden er überhaupt 3-cilinders zonder turbo gemaakt vandaag de dag?
Verwijderd
Auto is nog steeds bij BMW, via de dealer een aantal vragen van BMW Nederland doorgekregen en beantwoord. Ben net vandaag van vakantie terug en heb ze eens gevraagd om een update aangezien de auto die ik voor de vakantie kon lenen terug moet naar de eigenaar volgende week.Snake schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 01:02:
@Verwijderd Update op de auto?
Als ik wat nieuws hoort laat ik het hier weten (heb er zelf een hekel aan als mensen een probleem posten en vervolgens na hulp en suggesties nooit meer iets van ze laten horen hoe het is afggelopen)
Wat voor blokken heb je gereden? Ik denk dat hier vooral andere referentiekaders door elkaar spelenSteven.w schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:01:
[...]
Je kan wel heel flink gaan doen hier, prima. Mijn punt is dat er beweerd werd dat je met een kleine turbomotor niet mee kunt in het verkeer, dat snel stuk gaan en dat je er geen caravan mee zou kunnen trekken. Dat is grote onzin. Dat jouw oude BMW met een groot atmosferisch blok sneller is, geweldig, maar je hoeft niet zo flink te doen.
Ik zal er vanaf nu wel vaker in dit topic gaan kijken.
In ieder geval al veel info gevonden hier. Toch makkelijk zo een tweakers forum, ook voor niet gerelateerde ict onderdelen.
In dat filmpje zie je duidelijk dat het gewoon dik een minuut duurt voordat dat blok op 190 km/h zit.Steven.w schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:01:
[...]
Je kan wel heel flink gaan doen hier, prima. Mijn punt is dat er beweerd werd dat je met een kleine turbomotor niet mee kunt in het verkeer, dat snel stuk gaan en dat je er geen caravan mee zou kunnen trekken. Dat is grote onzin. Dat jouw oude BMW met een groot atmosferisch blok sneller is, geweldig, maar je hoeft niet zo flink te doen.
En dat is gewoon traag.
Zelfs met een Aixam kan je nog wel mee in het verkeer, maar dat maakt 'm nog niet minder traag.

Mijn eisenpakket was niet enorm groot maar de harde eisen waren wel als volgt: het LCI model E60, automaat, climate control, grote navi, PDC, 523i of 525i (6 cilinder dus). Nice to have zou zijn xenon, zonnescherm achter, voorkeur voor licht interieur. Geen heel extreem eisenpakket dus gezien alle mogelijke opties die er bestaan. Rest vind ik niet zo derend en kan alleen maar kapot. Het moest wel LCI zijn vanwege hopelijk minder issues, en verder vind ik de achterlichten en de gear shifter veel mooier.
Nu is het dus bovenstaande auto geworden en man man man wat rijdt dat geweldig. Die automaat daar kan geen DSG tegenop (want die heb ik ook gehad). De motor is enorm soepel en de wegligging is als een vliegend tapijt, je zoeft zo relaxt over de weg. Nu is dit ook wel een significante upgrade vanaf een Kia Picanto maar toch. De E60 is eigenlijk precies wat ik zoek qua model, huidige prijs en rijgedrag.
Ik hou er wel van om eraan te rommelen dus heb al een OBD kabel in bestelling staan, ik wil graag de ringen in de koplamp als DRL gebruiken (en de lichtsterkte verhogen indien mogelijk), een geluidsmelding bij op slot en foutcodes kunnen uitlezen. Verder heeft de vorige eigenaar er al een BT module in gedaan die de CD changer emuleert, zodat je AD2P kan gebruiken in de iDrive op CD changer, alleen ik moet de CD changer nog activeren (BT bellen werkt al wel met mn iPhone X via de iDrive).
Nu heb ik alleen 1 probleem wat me niet was opgevallen tijdens de testrit, en dat is dat de speaker in de deur linksvoor het niet doet. De woofer onder de stoel doet het wel en klinkt zoals het hoort. Het systeem heeft maar 4 kanalen (want geen logic7), waarbij de woofer onder de stoel ook op het linksvoor kanaal zit. M.a.w. het linksvoor kanaal doet het wel alleen de tweeter in de deur doet het niet.
Wat denken jullie? Zal dat alleen de tweeter in de deur zijn of toch de amp in de head unit/CCC?
NOSIG
Valt mee hoor, je kunt eventueel een hoop zaken uit zetten in het display. Op de achtergrond heb je nu ook de navi subtiel. Niet zo “aanwezig” als in de recente Audi’s met live cockpit, dat vind ik echt niks.paQ schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:13:
[...]
nou idd
Ik kwam op ebay een live cockpit tegen voor G11, eventueel te retrofitten, maar ik ben denk ik blijer met wat ik nu heb(de "gewone" digitale versie met de ringen)
Afgelopen woensdag mijn nieuwe 745e G11 opgehaald. Moet nog een beetje wennen omdat ik uit een 750Li (G12, maar pre LCI) kom. Qua performance zijn ze gelijkwaardig maar die 6cil roffel komt nu wel heel erg “obvious” uit de speakers.
Actieradius op de accu is +/- 40km, prima voor de daily ritten. Maar als je tekort komt kan je nog altijd tanken voor onbeperkt doorstampen. Ik zou een PHEV toch echt ver kiezen boven full EV...
Waar gaat het om, de speaker achter het rondje in de deur of de tweeter in het driehoekje bij de spiegel? Bij standaard audio heb je bij de spiegel wel een roostertje, maar zit daar niets achter. Je zou nog even kunnen checken aan de andere kant of het daar hetzelfde is._Christiaan_ schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:32:
Beste allen, na een tiental jaren VW te hebben gereden en laatste jaar in een Kia Picanto (), mag ik mij eindelijk melden in dit topic met onderstaande voiture. Ik was op zoek naar een comfy sedan voor de hobby en als daily en het is de volgende E60 523i geworden uit 2008:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn eisenpakket was niet enorm groot maar de harde eisen waren wel als volgt: het LCI model E60, automaat, climate control, grote navi, PDC, 523i of 525i (6 cilinder dus). Nice to have zou zijn xenon, zonnescherm achter, voorkeur voor licht interieur. Geen heel extreem eisenpakket dus gezien alle mogelijke opties die er bestaan. Rest vind ik niet zo derend en kan alleen maar kapot. Het moest wel LCI zijn vanwege hopelijk minder issues, en verder vind ik de achterlichten en de gear shifter veel mooier.
Nu is het dus bovenstaande auto geworden en man man man wat rijdt dat geweldig. Die automaat daar kan geen DSG tegenop (want die heb ik ook gehad). De motor is enorm soepel en de wegligging is als een vliegend tapijt, je zoeft zo relaxt over de weg. Nu is dit ook wel een significante upgrade vanaf een Kia Picanto maar toch. De E60 is eigenlijk precies wat ik zoek qua model, huidige prijs en rijgedrag.
Ik hou er wel van om eraan te rommelen dus heb al een OBD kabel in bestelling staan, ik wil graag de ringen in de koplamp als DRL gebruiken (en de lichtsterkte verhogen indien mogelijk), een geluidsmelding bij op slot en foutcodes kunnen uitlezen. Verder heeft de vorige eigenaar er al een BT module in gedaan die de CD changer emuleert, zodat je AD2P kan gebruiken in de iDrive op CD changer, alleen ik moet de CD changer nog activeren (BT bellen werkt al wel met mn iPhone X via de iDrive).
Nu heb ik alleen 1 probleem wat me niet was opgevallen tijdens de testrit, en dat is dat de speaker in de deur linksvoor het niet doet. De woofer onder de stoel doet het wel en klinkt zoals het hoort. Het systeem heeft maar 4 kanalen (want geen logic7), waarbij de woofer onder de stoel ook op het linksvoor kanaal zit. M.a.w. het linksvoor kanaal doet het wel alleen de tweeter in de deur doet het niet.
Wat denken jullie? Zal dat alleen de tweeter in de deur zijn of toch de amp in de head unit/CCC?
Via je VIN (google even op bmw VIN decoder) kun je checken welke opties je auto heeft, er zijn geloof ik 4 audio mogelijkheden, waarvan er 3 een losse versterker er tweeters hebben.
Leuke auto trouwens, gefeliciteerd.
Thanksdonaldo schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:54:
[...]
Waar gaat het om, de speaker achter het rondje in de deur of de tweeter in het driehoekje bij de spiegel? Bij standaard audio heb je bij de spiegel wel een roostertje, maar zit daar niets achter. Je zou nog even kunnen checken aan de andere kant of het daar hetzelfde is.
Via je VIN (google even op bmw VIN decoder) kun je checken welke opties je auto heeft, er zijn geloof ik 4 audio mogelijkheden, waarvan er 3 een losse versterker er tweeters hebben.
Leuke auto trouwens, gefeliciteerd.
Ik heb het roostertje er al afgehaald alleen je kan de speaker er niet uit halen door het gat in het deurpaneel. Dus moet het deurpaneel eraf en dan testen of het draadje naar de speaker wel signaal krijgt.
NOSIG
Waarom een 7? Heb er vanmiddag ingezeten maar veel van de luxe en ruimte zit achterin.eMiz0r schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:48:
[...].
Afgelopen woensdag mijn nieuwe 745e G11 opgehaald. Moet nog een beetje wennen omdat ik uit een 750Li (G12, maar pre LCI) kom. Qua performance zijn ze gelijkwaardig maar die 6cil roffel komt nu wel heel erg “obvious” uit de speakers.
Ja eens, afhankelijk van de samenstelling. De 750Li had ik achterin redelijk volgepropt met opties en is dan echt een fantastische auto. Maar, heb er 3,5 mee gereden en kwam tot de conclusie dat ik slechts een paar keer achterin heb gezeten en het dus eigenlijk doodzonde is.Eagle Creek schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 03:28:
[...]
Waarom een 7? Heb er vanmiddag ingezeten maar veel van de luxe en ruimte zit achterin.
Nu een 745e (niet verlengd) en achterin gewoon een achterbank. De voornaamste reden voor de Li was comfort. BMW is nu eindelijk begonnen met luchtvering (10+ jaar later dan zn directe concurrenten) en dat is qua sedans alleen beschikbaar op de G11/12. Een verlengde wielbasis brengt dan nog weer iets extra comfort.
Maar daarom dus een 7: luchtvering vanwege het comfort. Ik rij meer dan 95% snelweg kilometers en dat is een stuiterbak als bijv. een M4 of M5 competition niks aan. In alle andere gevallen trouwens wel
De F01/02 en 5serie touring (F11?) hadden alleen achter luchtvering en dat rijdt wel heel anders.
Even snel een fototje gemaakt gisteren:

[ Voor 9% gewijzigd door eMiz0r op 03-08-2019 06:42 ]
Pics?Willianv schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:17:
Nu ik een bmw 530d touring (f11) heb gekocht ook maar even dit topic doorgelopen.
Ik zal er vanaf nu wel vaker in dit topic gaan kijken.
In ieder geval al veel info gevonden hier. Toch makkelijk zo een tweakers forum, ook voor niet gerelateerde ict onderdelen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
lekker he die luchtvering rondomeMiz0r schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 06:27:
[...]
Ja eens, afhankelijk van de samenstelling. De 750Li had ik achterin redelijk volgepropt met opties en is dan echt een fantastische auto. Maar, heb er 3,5 mee gereden en kwam tot de conclusie dat ik slechts een paar keer achterin heb gezeten en het dus eigenlijk doodzonde is.
Nu een 745e (niet verlengd) en achterin gewoon een achterbank. De voornaamste reden voor de Li was comfort. BMW is nu eindelijk begonnen met luchtvering (10+ jaar later dan zn directe concurrenten) en dat is qua sedans alleen beschikbaar op de G11/12. Een verlengde wielbasis brengt dan nog weer iets extra comfort.
Maar daarom dus een 7: luchtvering vanwege het comfort. Ik rij meer dan 95% snelweg kilometers en dat is een stuiterbak als bijv. een M4 of M5 competition niks aan. In alle andere gevallen trouwens wel
De F01/02 en 5serie touring (F11?) hadden alleen achter luchtvering en dat rijdt wel heel anders.
[Afbeelding]

De F01 had het alleen achter, en voorzijde elektronisch. Dit is wel echt way better.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
KwijleMiz0r schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 06:27:
[...]
Ja eens, afhankelijk van de samenstelling. De 750Li had ik achterin redelijk volgepropt met opties en is dan echt een fantastische auto. Maar, heb er 3,5 mee gereden en kwam tot de conclusie dat ik slechts een paar keer achterin heb gezeten en het dus eigenlijk doodzonde is.
[Afbeelding]
Dat van die luchtvering had ik eigenlijk nog nergens gelezen. Als je het zo vertelt klinkt het logisch maar maakt me nieuwsgierig hoe 't voelt. Hoeveel km per jaar rijd je?
Mag ik vragen hoe oud je bent?
Dit was een demo van BMW Amsterdam en de auto is van 26-10-2018.
Gekocht dus 7,5 maand oud met 8000KM gelopen.
De kleur is Rhodonitsilber, een BMW Individual kleur. Het is een soort zilver dat champagne achtig wordt in de zon, heel mooi. De M140i vond ik al een powerhouse (3.0L zes in lijn met 340PK/500NM), maar de M5 is echt bizar. Deze heeft 625PK en een 4,4L V8 met 750NM.
De auto lijkt wel schitzofreen. Letterlijk 2 totaal verschillende gezichten. Ik heb nog nooit in een auto gereden waarbij het verschil tussen de verschillende rijmodi zo extreem is.
Alles in efficiency en comfort en sportuitlaat uit, dan is de auto eigenlijk heel tam en beschaafd. Ja, je hoort die V8 roffel op de achtergrond, maar ook die is (zeker met ramen dicht) op de achtergrond. Maar in Sport Plus is echt een monster. De auto ploft ook keihard (GUN SHOTS) soms bij terugschakelen of gas los laten. Dit is alleen sporadisch en onvoorspelbaar. Lijkt wel hondsdol.
De proefrit:

Hier een zeer korte video van de 'collection' en van het 'doek eraf'. Wordt gespiegeld weergegeven, maar goed. Gaat om het idee:
De M5C past in ieder geval net in m'n eigen parkeervak thuis. Grote wagen!

De M5 is al een paar keer 'gespot', dus wat foto's hiervan gevonden:

Zijn natuurlijke habitat.Idutchman schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:32:
Wat een monster! En ik zou geen Nederlander zijn als ik het niet zou vragen... KostdatIdutchman schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:32:
Ook maar weer even een update in het vertrouwde BMW topic. Naar bijna 2 jaar in bezit te zijn geweest van de M140i (LCI, 2017, FOTO ) heb ik deze begin Juni ingeruild op een M5 Competition.
De kleur is Rhodonitsilber, een BMW Individual kleur. Het is een soort zilver dat champagne achtig wordt in de zon, heel mooi. De M140i vond ik al een powerhouse (3.0L zes in lijn met 340PK/500NM), maar de M5 is echt bizar. Deze heeft 625PK en een 4,4L V8 met 750NM.
De auto lijkt wel schitzofreen. Letterlijk 2 totaal verschillende gezichten. Ik heb nog nooit in een auto gereden waarbij het verschil tussen de verschillende rijmodi zo extreem is.
Alles in efficiency en comfort en sportuitlaat uit, dan is de auto eigenlijk heel tam en beschaafd. Ja, je hoort die V8 roffel op de achtergrond, maar ook die is (zeker met ramen dicht) op de achtergrond. Maar in Sport Plus is echt een monster. De auto ploft ook keihard (GUN SHOTS) soms bij terugschakelen of gas los laten. Dit is alleen sporadisch en onvoorspelbaar. Lijkt wel hondsdol.
De proefrit:
[Afbeelding]
Hier een zeer korte video van de 'collection' en van het 'doek eraf'. Wordt gespiegeld weergegeven, maar goed. Gaat om het idee:
[Vimeo: Naamloos]
De M5C past in ieder geval net in m'n eigen parkeervak thuis. Grote wagen!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Veel mooie en veilige KM'ers gewenst
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik heb dat bij een 5 al. Ik zit er heerlijk in hoor, maar de lel van ruimte waar je dagelijks mee onderweg bent is eigenlijk overbodig, buiten vakanties e.d. Achterin gescheiden clima, stoelverwarming etc, en er wordt praktisch nooit gebruik van gemaakt. Dus dat zal bij een 7 niet anders zijn.eMiz0r schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 06:27:
[...]
Dat van die luchtvering wist ik niet. Ik heb het wel, maar enkel achter. Misschien maar eens mee rijden om ooit het verschil te voelen.
Van M5
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/47249623

Naar 545

En ben nu bezig voor een 3.0(d)
545 gaat er dus uit. Mocht iemand interesse en geld hebben dan kan die zich melden. EUR8.500. HUD, Comfortstoelen met massage en ventilatie, memory en verwarmd, ACC, grote navi met dikke hifi, etc. 212.000 km. De dure grapjes koelwaterbuis en klepstoters zijn al gedaan.
[ Voor 6% gewijzigd door bombadil op 03-08-2019 17:52 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Zeeer vet! Heb er gisteren in gezeten bij BMW Den Haag. Ben inderdaad wel benieuwd naar de prijs drop maar gezien de indicatieve nieuwwaarde zat er genoeg over zijn gebleven..Idutchman schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:32:
Ook maar weer even een update in het vertrouwde BMW topic. Naar bijna 2 jaar in bezit te zijn geweest van de M140i (LCI, 2017, FOTO ) heb ik deze begin Juni ingeruild op een M5 Competition.
De proefrit:
[Afbeelding]
[Vimeo: Naamloos]
De M5C past in ieder geval net in m'n eigen parkeervak thuis. Grote wagen!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welk model ga je de 3.0 van halen? Prima motoren, alleskunners en in combinatie met de juiste bak ook nog een alleszins acceptabel verbruik.bombadil schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 17:46:
Grappig, ik maak juist de overstap naar steeds kleinere, rustiger Motoren.
Van M5
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/47249623
[Afbeelding]
Naar 545
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ben nu bezig voor een 3.0(d)
545 gaat er dus uit. Mocht iemand interesse en geld hebben dan kan die zich melden. EUR8.500. HUD, Comfortstoelen met massage en ventilatie, memory en verwarmd, ACC, grote navi met dikke hifi, etc. 212.000 km. De dure grapjes koelwaterbuis en klepstoters zijn al gedaan.
Op je ventilatiestoelen ben ik jaloers. Echt enorm zonde hoe weinig die optie verkocht wordt in Nederland en omringende landen. Ik kwam het amper tegen tijdens m'n zoektocht, daardoor maar als wens laten vallen toen ik m'n huidige auto kocht.
Thanks! En jazeker: over 3 weken 35Eagle Creek schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:55:
[...]
Kwijl. Er zullen vast andere meningen zijn maar ik vind het een heel gave wagen. Be proud!
Dat van die luchtvering had ik eigenlijk nog nergens gelezen. Als je het zo vertelt klinkt het logisch maar maakt me nieuwsgierig hoe 't voelt. Hoeveel km per jaar rijd je?
Mag ik vragen hoe oud je bent?
Rij ongeveer 40dkm per jaar. Luchtvering rondom vond ik echt een enorme upgrade tov de F02 (die heb ik ook gehad). De G modellen van de 7 zijn sportiever in sportmode en comfortabeler in de comfortstand. De carbon carrosserie helpt daar ook bij trouwens, de auto is echt een stuk lichter en wendbaarder geworden.
Qua bijzondere opties zitten en verder massage- en ventilatiestoelen in, Bowers & Wilkens sound, Individual composition (Zwart Merino leer met witte sticksels) en zoals ze het tegenwoordig noemen het “copilot” pack.
Wat me ook erg opviel is dat het active cruise control gedeelte ook sterk is verbeterd wat je nergens in de artikels van journalisten terugleest. Het systeem was al beter geworden van de F02 naar de G12 pre LCI, maar in dit nieuwe model “hapt” de auto niet meer als er iemand voor je invoegt. De auto rolt rustig naar zn voorligger toe en maakt daarna de afstand weer groter.
Trouwens eens @ het ontbreken van stoelventilatie, echt zonde! Het is voor veel mensen net als met airco thuis: “voor die paar warme dagen per jaar”. Dat argument gaat met de recente zomers echt niet meer op
@Idutchman wat een mega gave M5!! Gefeliciteerd! En een hele mooie kleur ook
Edit: en ohja wat ik ook echt kan aanraden is het gelaagde/extra warmtewerende glas als optie. Uit de begeleidende tekst kan je het niet echt duidelijk opmaken, maar je krijgt hiermee dubbel glas rondom. Daarmee elimineer je het windgeruis in de cockpit echt tot een minimum.
[ Voor 11% gewijzigd door eMiz0r op 04-08-2019 12:15 ]
Gisteren even gaan kijken of private lease van een 118i een optie zou zijn, maar dat wordt hem niet voor onder de 600 tot 650 ,- per maand. Voor 48 maanden en 10k. Ik heb nu een PL Mini cooper en dat zou bijna een verdubbeling zijn. Toch maar even kijken voor een tweedehands want ben bang dat ik dat te prijzig vind voor het aantal km's dat ik rijd.
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Kecin schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:41:
[...]
Wat een monster! En ik zou geen Nederlander zijn als ik het niet zou vragen... Kostdat![]()
Veel mooie en veilige KM'ers gewenst
Dank mannen! Het is een bizar apparaat. En wat kost dat? Wil ik best vertellen hoor.Eagle Creek schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:07:
[...]
Zeeer vet! Heb er gisteren in gezeten bij BMW Den Haag. Ben inderdaad wel benieuwd naar de prijs drop maar gezien de indicatieve nieuwwaarde zat er genoeg over zijn gebleven..
Nieuwprijs 194k en gekocht (8mnd oud, 8dKM) voor 140k (-54k dus).
Inruil voor mijn M140i was 47k (1,75 jaar oud, 27dkm). Dus absoluut nog een kostbare overstap, maar mijn inziens meer dan waard. Geen seconde spijt!
Dank!eMiz0r schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:03:
[...]
@Idutchman wat een mega gave M5!! Gefeliciteerd! En een hele mooie kleur ookDie champagnegloed heb ik ook als hij in de zon staat. Ik heb op de 745e donington grau metallic, maar dat is volgens mij een nieuwe kleur?
[ Voor 26% gewijzigd door ChiLLeR op 05-08-2019 11:14 ]
>> Signature?
Daarom vind ik het ook zo jammer dat het niet leverbaar is op de nieuwe 3-serie, het is echt heerlijk op warme dagen (25+ graden, wat je tegenwoordig al snel hebt in NL).eMiz0r schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:03:
[...]
Trouwens eens @ het ontbreken van stoelventilatie, echt zonde! Het is voor veel mensen net als met airco thuis: “voor die paar warme dagen per jaar”. Dat argument gaat met de recente zomers echt niet meer op
Het enige nadeel vind ik altijd dat wanneer je de stoelventilatie aan zet op het moment dat het heet is, je de eerste 5 minuten alleen maar de warmte uit de stoel tegen ja geblazen krijgt, daarna is het pas prettiger.Knul schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:06:
[...]
Daarom vind ik het ook zo jammer dat het niet leverbaar is op de nieuwe 3-serie, het is echt heerlijk op warme dagen (25+ graden, wat je tegenwoordig al snel hebt in NL).
Verbaasd me ook een beetje, als ik voor mijn 1.75 jaar oude M240i met 20k km dat zou krijgen zou ik er winst op makenChiLLeR schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:50:
@Idutchman Mooie wagen man! Vind de inruil op je M140i nog wel best netjes!
[ Voor 38% gewijzigd door fsfikke op 05-08-2019 11:25 ]
Klopt, dat doen ze wel hoor. Voor mijn E91 330d uit 2011 kreeg ik vorig jaar ook nog 27,5k maar daar zit dan dus ook de korting in verrekend. Die auto was naar mijn idee niet meer waard dan 16/18k.fsfikke schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:20:
[...]
Het enige nadeel vind ik altijd dat wanneer je de stoelventilatie aan zet op het moment dat het heet is, je de eerste 5 minuten alleen maar de warmte uit de stoel tegen ja geblazen krijgt, daarna is het pas prettiger.
[...]
Verbaasd me ook een beetje, als ik voor mijn 1.75 jaar oude M240i met 20k km dat zou krijgen zou ik er winst op makenDe korting op de M5 vind ik dan weer wat tegenvallen, dus misschien hebben ze gewoon een beetje gespeeld met de getallen. (Dealers worden vanuit BMW gepushed hun auto's gebruikte auto's niet te goedkoop te verkopen. Op deze manier kunnen ze de M5 voor een mooie prijs in de boeken zetten, zonder dat BMW Nederland gaat klagen
)
>> Signature?