Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 369 ... 372 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 16:09

Eagle Creek

Breathing security

remmuz schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:51:
[...]

Battery Control vermijd ik als de pest. Het is gewoon geld weggooien als je benzine gaat gebruiken om de accu op te laden. Als ik het aanzet schiet het verbruik omhoog van 1 op 20 naar 1 op 5.
En logisch ook. Je zit immers actief stroom op te wekken als een generator.
Als je echt ergens elektrisch zou móeten rijden is het de moeite waard maar anders..

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:09
MaZo schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:00:
[...]
Ik rij zelf ook een X3, maar de M40i. Ik ruil (vooralsnog) niet graag met je. ;)
Dan heb je waarschijnlijk nog niet gereden in een i5 M60 _/-\o_

Ik wou er eerst ook niet aan en had een Audi A6 Diesel, het grote voordeel is natuurlijk wel dat je ruim 1000km met een tank kunt rijden.

Maar met mijn i5 kan ik ook 400KM op 1 tank rijden, wat voor mij "normaal" gesproken altijd voldoende is.
Afgelopen jaar 3 x gebruik moeten maken van een snellader omdat ik te weinig bereik had, maar op die dagen was ik ook met mijn diesel gestopt om bakje koffie te drinken / hapje te eten.
Laden met 200KWH gaat zo vreselijk snel dat je na 15~20 minuten weer verder kunt.

Vooral het gigantische vermogen zorgt ervoor dat ik nog steeds elke dag met een glimlach in de auto stap.
In mijn ogen heeft BMW een elektrische auto ontwikkelt waar nog wel de klassieke emotie en rijgedrag van BMW in zit, maar dat is natuurlijk uiterst subjectief >:)

Maar ik kan me voorstellen dat als je regelmatig (meerdere keren per maand) +500km op een dag moet rijden, dat dan je voorkeur naar Diesel of Hybride gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 01-09-2025 14:36 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:12
Eagle Creek schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:31:
[...]

Klinkt als een hoop gedoe. In mijn ervaring kan de auto dat in 95% van de gevallen prima zelf regelen.
Same here, enige reden dat ik in de 320e vaak voor Sport kies is (of handmatig de Electric Individual inschakel) is dat je alleen dán kunt kiezen om de zwaardere besturing aan te houden. Dat vind ik toch wel zo'n suf iets, wil ik bv de elektrische actieradius overhouden om dat op bestemming te gebruiken, moet ik de hele rit met een lichtere besturing rijden.. Wie dat bij BMW bedacht heeft |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stalensnuitje schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:48:
[...]

Same here, enige reden dat ik in de 320e vaak voor Sport kies is (of handmatig de Electric Individual inschakel) is dat je alleen dán kunt kiezen om de zwaardere besturing aan te houden. Dat vind ik toch wel zo'n suf iets, wil ik bv de elektrische actieradius overhouden om dat op bestemming te gebruiken, moet ik de hele rit met een lichtere besturing rijden.. Wie dat bij BMW bedacht heeft |:(
Wat is "zwaardere besturing"?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

YakuzA schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:25:
[...]

Wat is "zwaardere besturing"?
Sportbesturing of comfort.
Je kunt het niet los kiezen in alle modi..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:21
Wat ik wel zou willen, is dat je in kunt stellen dat je retour gaat. Je kent het wel, woon-werk en dan weer naar huis. Maar op werk ga ik niet laden. Maar zou wel fijn zijn als de boordcomputer de kWh-en gewoon even uitsmeert over de heen en terugweg, ipv alles erdoorheen jagen op de A2 naar Amsterdam…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Marc Rademaker schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:58:
Wat ik wel zou willen, is dat je in kunt stellen dat je retour gaat. Je kent het wel, woon-werk en dan weer naar huis. Maar op werk ga ik niet laden. Maar zou wel fijn zijn als de boordcomputer de kWh-en gewoon even uitsmeert over de heen en terugweg, ipv alles erdoorheen jagen op de A2 naar Amsterdam…
kan toch gewoon door naar je werk te navigeren als tussenstop onderweg naar huis.

Dat werkt hetzelfde als ik de andere auto's/merken die ik ken :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 18:57
Grolsch schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:35:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk nog niet gereden in een i5 M60 _/-\o_

Ik wou er eerst ook niet aan en had een Audi A6 Diesel, het grote voordeel is natuurlijk wel dat je ruim 1000km met een tank kunt rijden.

Maar met mijn i5 kan ik ook 400KM op 1 tank rijden, wat voor mij "normaal" gesproken altijd voldoende is.
Afgelopen jaar 3 x gebruik moeten maken van een snellader omdat ik te weinig bereik had, maar op die dagen was ik ook met mijn diesel gestopt om bakje koffie te drinken / hapje te eten.
Laden met 200KWH gaat zo vreselijk snel dat je na 15~20 minuten weer verder kunt.

Vooral het gigantische vermogen zorgt ervoor dat ik nog steeds elke dag met een glimlach in de auto stap.
In mijn ogen heeft BMW een elektrische auto ontwikkelt waar nog wel de klassieke emotie en rijgedrag van BMW in zit, maar dat is natuurlijk uiterst subjectief >:)

Maar ik kan me voorstellen dat als je regelmatig (meerdere keren per maand) +500km op een dag moet rijden, dat dan je voorkeur naar Diesel of Hybride gaat.
Ik ken iemand met een Porsche Taycan Turbo S (760pk). Heb er vaak in gereden, ding is echt ziekelijk snel (2.6 van 0 tot 100 bijv) en omdat het een porsche is gaat hij ook nog eens goed door de bocht.. Maar geef mij maar mijn F80 M3, die is welliswaar langzamer maar zoveel meer beleving en plezier :-). Dit puur als reactie op jouw i5 M60 verhaal.

Ik ben verder niet tegen electrisch, sterker nog onze 2e auto is electrisch en ik denk dat het voor de "normale" auto's ook echt wel the way to go is. :)

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:07

IQM

Eagle Creek schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:31:
En logisch ook. Je zit immers actief stroom op te wekken als een generator.
Als je echt ergens elektrisch zou móeten rijden is het de moeite waard maar anders..
Battery control is zeker zinvol als je niet de mogelijkheid hebt om de accu te laden en te weinig stroom in de accu hebt om de e-boost te kunnen gebruiken. En geloof me, op de Duitse autobahn maakt die e-boost wel het verschil tussen een traag versnellende BMW en een normaal versnellende BMW. (wat dat betreft mis ik de 535i echt wel in het buitenland)

En als je in Tsjechië voor een liter benzine 31,6 CZK betaalt en meer dan 10 CZK voor 1 kWh stroom dan is het goedkoper om te regenereren dan te laden. Je kunt ook in andere rijstanden regenereren maar in Battery Control gaat het het snelst omdat hij dan niet in de tussentijd stroom verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:53

Detmer

Professioneel prutser

melensuup schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:07:
[...]

Aanvullend op wat greetoz aangeeft. Een verschil van 1db is net hoorbaar (3db is al een groot verschil). Je geeft aan dat het een beduidend verschil is, denk dan ook dat het eerder de aard van het geluid is i.p.v. volume.

Aan de andere kant, vaak valt als bestuurder het kleinste afwijkende geluid op en lijkt het oorverdovend.

Alles goed uitgelijnd?
IQM schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:37:
[...]

Ik ben destijds bij mijn F11 535i van Goodyears ook (noodgedwongen) naar Pirelli gegaan. Ik had alleen geen breedset op de F11 en had het idee dat 245 achter ipv. 275 ook iets stiller is. Maar ik merkte wel dat de Pirelli's heel stille banden zijn. Vooral toen ik 2 maanden geleden overstapte naar een G31 met 20" breedset. Wat een lawaai geven Hankooks. Misschien ga ik daar toch wel iets aan doen.
Greetoz schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:49:
[...]

Kan ook zijn dat het aantal dB's niet eens zoveel verschilt maar dat het een ander soort geluid is wat meer opvalt of waar je simpelweg gevoeliger voor bent.
Ze hebben er zojuist even naar gekeken, opnieuw gebalanceerd en uitgelijnd. 2 opmerkingen die ik daarbij kreeg:
- Banden hebben last van cuppen. Zowel voor (die al ouder zijn) als achter (die 2 maand oud zijn)
- Velg rechts achter zit een kleine slag in (maar niet gevaarlijk)

Afijn, niet waar je op hoopt natuurlijk :-( . Maar het zou nu beter moeten zijn dan het was.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:16
Detmer schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:52:
[...]

[...]

[...]

Ze hebben er zojuist even naar gekeken, opnieuw gebalanceerd en uitgelijnd. 2 opmerkingen die ik daarbij kreeg:
- Banden hebben last van cuppen. Zowel voor (die al ouder zijn) als achter (die 2 maand oud zijn)
- Velg rechts achter zit een kleine slag in (maar niet gevaarlijk)

Afijn, niet waar je op hoopt natuurlijk :-( . Maar het zou nu beter moeten zijn dan het was.
Je zou kunnen proberen om je bandenspanning ook wat te verhogen tegen het cuppen, al zorgt dat niet voor minder geluid is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

YakuzA schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:10:
[...]

kan toch gewoon door naar je werk te navigeren als tussenstop onderweg naar huis.

Dat werkt hetzelfde als ik de andere auto's/merken die ik ken :)
Ja hoor. Alleen gaat de auto er dan alsnog vanuit dat je op je tussenbestemming kan laden. En ben je dus bij het bereiken van je eerste bestemming door je accusap heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

IQM schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:40:
[...]

Battery control is zeker zinvol als je niet de mogelijkheid hebt om de accu te laden en te weinig stroom in de accu hebt om de e-boost te kunnen gebruiken. En geloof me, op de Duitse autobahn maakt die e-boost wel het verschil tussen een traag versnellende BMW en een normaal versnellende BMW. (wat dat betreft mis ik de 535i echt wel in het buitenland)

En als je in Tsjechië voor een liter benzine 31,6 CZK betaalt en meer dan 10 CZK voor 1 kWh stroom dan is het goedkoper om te regenereren dan te laden. Je kunt ook in andere rijstanden regenereren maar in Battery Control gaat het het snelst omdat hij dan niet in de tussentijd stroom verbruikt.
Dat is waar. Maar als jij in sport rijdt (waar je de e-boost het meeste zult gebruiken, vaker dan in hydrid verwacht ik) zal de auto al agressiever bijladen om de e-boost te kunnen leveren.

Edit
CoPilot:
⚡ Laadgedrag van de batterij: Hybrid vs. Sport mode
Volgens gebruikerservaringen en technische uitleg:

In Hybrid mode werkt de auto efficiënt: hij schakelt tussen elektromotor en verbrandingsmotor afhankelijk van snelheid, rijstijl en route. De batterij wordt vooral opgeladen via regeneratief remmen en soms via de verbrandingsmotor bij lage acculading.
anusedcar https://anusedcar.com/bmw...rge-itself-while-driving/

In Sport mode is de focus op prestaties. De verbrandingsmotor draait vaker en krachtiger, en er wordt actiever energie gegenereerd om de batterij op te laden. Dit gebeurt deels om de XtraBoost beschikbaar te houden. Je kunt dus stellen dat in Sport mode de auto meer geneigd is om de batterij op te laden, zodat er vaker eBoost/XtraBoost beschikbaar is.
anusedcar https://anusedcar.com/bmw...rge-itself-while-driving/

[ Voor 32% gewijzigd door Eagle Creek op 01-09-2025 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

Eagle Creek schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:14:
Dat is waar. Maar als jij in sport rijdt (waar je de e-boost het meeste zult gebruiken, vaker dan in hydrid verwacht ik) zal de auto al agressiever bijladen om de e-boost te kunnen leveren.
Eigenlijk rij ik het meest in Hybrid/Eco pro of in Adaptief. Daarin kan ik bij Individual ook de demperkarakteristiek instellen. En voor de duidelijkheid: e-boost is niet hetzelfde als de xtraboost stand onder Sport. De auto geeft namelijk ook e-boost in andere standen als je even flink gas geeft.

Maar Ik ben er nog niet helemaal 100% achter wat hij in welke rijstand wel of juist niet doet.
In Sport lijkt hij niet echt te regenereren. -of je ziet het niet in je dashboard- De Xtraboost in Sport heb ik nog nooit gebruikt
Qua regenereren is Battery Control de meest aggessieve. Die gebruikte ik ook wel toen ik een 530e met lege batterij ging proefrijden. (een goede verkoper zorgt dat er wat stroom in zit maar goed. :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 16:11
Marc Rademaker schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:58:
Die mis ik ook idd... of dat je kunt aangeven dat je x% lading over wilt hebben op de plaats van bestemming.

Doe nu op de snelweg altijd Battery Hold aan en forceer daarmee het gebruik van de ICE.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Eagle Creek schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:13:
[...]

Ja hoor. Alleen gaat de auto er dan alsnog vanuit dat je op je tussenbestemming kan laden. En ben je dus bij het bereiken van je eerste bestemming door je accusap heen.
Ah :)
Ik had verwacht dat ie dan rekening had gehouden met de binnendoor km’s van terug.
Blijkbaar niet :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:27
Hoop gedoe zo’n PHEV, ben ik zelf na 8 maanden 320e ook wel achter. En naast het constant nadenken over welke rijmodi voor welke rit ook nog zorgen dat de accu zoveel mogelijk tussen de 20 en 80% zit t.b.v. de levensduur. Dus tijdens het laden ook checken wanneer de stekker er weer uit moet. Doe mij maar weer gewoon een benzineversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

IQM schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:37:
[...]

Qua regenereren is Battery Control de meest aggessieve. Die gebruikte ik ook wel toen ik een 530e met lege batterij ging proefrijden. (een goede verkoper zorgt dat er wat stroom in zit maar goed. :X )
Regeneren (de naam zegt het al) is energie terugwinnen, zoals bij het bergafwaards constant wat meeremmen, waarbij energie die anders verloren zou gaan teruggewonnen wordt.

Battery control is geen vorm van regeneren maar van genereren. De ice wordt gebruikt om stroom op te wekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Civic09 schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:53:
Hoop gedoe zo’n PHEV, ben ik zelf na 8 maanden 320e ook wel achter. En naast het constant nadenken over welke rijmodi voor welke rit ook nog zorgen dat de accu zoveel mogelijk tussen de 20 en 80% zit t.b.v. de levensduur. Dus tijdens het laden ook checken wanneer de stekker er weer uit moet. Doe mij maar weer gewoon een benzineversie.
Gedoe? Nee hoor...

'Constant nadenken' > waarom zou je dit doen? De auto kan prima zelf bepalen wanneer welke modus geschikt is. Je helpt de auto hierbij door de navigatie te gebruiken. Ik denk zelden ergens over na. Alleen bij erg lange ritten begin ik op hybrid i.p.v. electric.

'Tussen de 20 en 80%" > nee hoor, ook dat heeft BMW al voor je opgelost. De bruikbare capaciteit van de accu is lager dan de daadwerkelijke capaciteit. Met andere woorden: als jij op 0% staat in je display, is de accu geen 0%. En als jij op 100% staat, is de accu geen 100%.

De BMW 330e (bijvoorbeeld) heeft een bruto batterijcapaciteit van 10,3 kWh. De bruikbare capaciteit ligt echter lager, en wordt geschat op ongeveer 7,6 tot 8,8 kWh, ter bescherming van de batterij.

Voorbeeld: als de bruto capaciteit 10,3 kWh is, en de bruikbare capaciteit 8,8 kWh, dan is 0% op het display eigenlijk nog 1,5 kWh over, en 100% is nog 1,5 kWh onder het maximum.

M.a.w; maak je hier dus zelf geen zorgen over, dat hebben de vriendelijke engineers van BMW al voor je gedaan. freude am fahren :>

[ Voor 19% gewijzigd door Eagle Creek op 01-09-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

YakuzA schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:17:
[...]

Ah :)
Ik had verwacht dat ie dan rekening had gehouden met de binnendoor km’s van terug.
Blijkbaar niet :)
Is soms inderdaad irritant. Aan de andere kant: als hij andersom zou redeneren, zou je bv met 50% op bestemming 1 aankomen en dan kun je slechts 50% bijladen. Gevolg: meer benzine gebruikt dan nodig.

Dus ja.. blijft lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:25

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

achterop23 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:22:
Het verbruik van de hybride X3 (versie uit 2022) dus een G01 motor.

Daar heb ik een aantal vragen over.
Vol elektrisch rijd je ~45km.
Vol benzine rijdt je op snelweg 1 op 14? ~8l/100km?

Maar je kan ook rijden in die gezamenlijke modus.
Hoe werkt dat nu precies?
Stel ik rijd 200km. Welk verbruik (100km/uur) kan ik verwachten? Is dat 50km elektrisch en 150km vol bezine? Of werkt dit anders.
1. Tot 80-110 km rijd je electrisch mits je voet de toerenteller niet boven de blauwe streep drukt (4k volgens uit mijn hoofd.
2. Je krijgt de electrische pk's bij gebruikt ecoboost. 2x intrappen tot de vloer of inhouden.
3. Gas loslaten is regeneren hierdoor krijg je minimaal weer wat batterij terug.
4. De wijze les in NL. Hoe meer je op je gas trapt, de meer je weer regenereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:16
NLKornolio schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:59:
[...]

1. Tot 80-110 km rijd je electrisch mits je voet de toerenteller niet boven de blauwe streep drukt (4k volgens uit mijn hoofd.
2. Je krijgt de electrische pk's bij gebruikt ecoboost. 2x intrappen tot de vloer of inhouden.
3. Gas loslaten is regeneren hierdoor krijg je minimaal weer wat batterij terug.
4. De wijze les in NL. Hoe meer je op je gas trapt, de meer je weer regenereert.
1. heb je het nou over de afstand of de snelheid? Achterop23 heeft het over de afstand.
En een 330e schakelt bij 110 Km/u over van elektrisch naar benzine in de Hybrid stand. In Electric rij je
max. 140Km/u.
2. Je bedoelt denk ik XtraBoost? Dat de elektro motor de benzine motor meehelpt om een tijdelijke extra
vermogens boost te krijgen.
3. Dat klopt inderdaad. Het is natuurlijk maar heel kortstondig. B.v. afremmen voor een stoplicht. Dus je
genereert niet veel terug. Maar in Frankrijk van de berg af ging ik al snel van 1% naar 8% lading.
4. Die snap ik niet. Hoe meer je gas geeft hoe meer je regenereert? Je bedoelt als je Battery Control aan hebt
staan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:16
Civic09 schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:53:
Het is juist geen gedoe. Gewoon in Hybrid zetten en rijden. Je hoeft zelf nergens over na te denken. Dat doet de auto allemaal voor je.
Na 185000 Km waarvan 85000 elektrisch heb ik in de zomer nog meer dan 50Km elektrisch bereik en ik laad hem na elke rit weer op tot 100%. Dus ook daar hoef je niet over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 13:26
IQM schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:40:
[...]

Herkenbaar. Je hebt daar de e-boost echt wel nodig, anders is 't maar matig. Met een volgepakte auto heb ik vorig jaar aardig zitten vloeken toen na twee keer optrekken de e-boost leeg was en ik nog maar 180pk op iets van 2.500kg overhield. Dat was het moment dat ik me heb voorgenomen dat de opvolger weer een zescilinder wordt, met of zonder elektro.

Ik blijf dat wel een lastige puzzel vinden hoor. De goede modellen zijn nog duur en schrijven veel af. En tegen de tijd dat ze minder afschrijven, begin ik te vrezen voor de levensduur van de accu's. Wat dat betreft is een benzine gewoon beter/handiger, maar gezien ik relatief korte afstanden naar m'n werk rij is dat ook weer zonde want elektrisch is daarvoor juist prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoskalot
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:07
Gisteren heb ik versie 07/2025.38 geïnstalleerd. Sindsdien werkt de optie "thuis uitsluiten" (comfort access) niet meer. Dat is de optie in het comfort access menu dat ervoor zorgt dat je auto niet ontgrendeld op je thuisadres (mits ingesteld), indien je in de buurt komt met je sleutel (of telefoon als sleutel).

Voor mij persoonlijk een hele fijne optie. Ten eerste doordat ik het geluid heb ingesteld als de auto ontgrendeld wordt, of op slot gaat. Met o.a. honden uitlaten is dat simpelweg lichtelijk irritant, telkens als je in de buurt van de auto komt. Maar ik gebruik het voornamelijk zodat mijn auto niet telkens ontgrendeld wordt, of op slot gaat als ik in de buurt kom tijdens het laden, want dan wil de auto namelijk nog wel eens stoppen met laden en moet ik de kabel fysiek loskoppelen en terug aansluiten.

Heeft iemand anders hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:53
Pannencouque schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:16:
[...]

Herkenbaar. Je hebt daar de e-boost echt wel nodig, anders is 't maar matig. Met een volgepakte auto heb ik vorig jaar aardig zitten vloeken toen na twee keer optrekken de e-boost leeg was en ik nog maar 180pk op iets van 2.500kg overhield. Dat was het moment dat ik me heb voorgenomen dat de opvolger weer een zescilinder wordt, met of zonder elektro.

Ik blijf dat wel een lastige puzzel vinden hoor. De goede modellen zijn nog duur en schrijven veel af. En tegen de tijd dat ze minder afschrijven, begin ik te vrezen voor de levensduur van de accu's. Wat dat betreft is een benzine gewoon beter/handiger, maar gezien ik relatief korte afstanden naar m'n werk rij is dat ook weer zonde want elektrisch is daarvoor juist prima.
Ik zou mij niet teveel zorgen maken over de accu. In de praktijk hoor je weinig over accuproblemen en BMW geeft 8 jaar met een max van 160.000km garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:11

Argarath

MasterBlaster

Zoskalot schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:45:
Gisteren heb ik versie 07/2025.38 geïnstalleerd. Sindsdien werkt de optie "thuis uitsluiten" (comfort access) niet meer. Dat is de optie in het comfort access menu dat ervoor zorgt dat je auto niet ontgrendeld op je thuisadres (mits ingesteld), indien je in de buurt komt met je sleutel (of telefoon als sleutel).

Voor mij persoonlijk een hele fijne optie. Ten eerste doordat ik het geluid heb ingesteld als de auto ontgrendeld wordt, of op slot gaat. Met o.a. honden uitlaten is dat simpelweg lichtelijk irritant, telkens als je in de buurt van de auto komt. Maar ik gebruik het voornamelijk zodat mijn auto niet telkens ontgrendeld wordt, of op slot gaat als ik in de buurt kom tijdens het laden, want dan wil de auto namelijk nog wel eens stoppen met laden en moet ik de kabel fysiek loskoppelen en terug aansluiten.

Ik lees daar op bimmerpost ook het e.e.a. over. Lijkt idd met de nieuwe update meegekomen te zijn.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoskalot
Argarath schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:36:
[...]

Ik lees daar op bimmerpost ook het e.e.a. over. Lijkt idd met de nieuwe update meegekomen te zijn.
Dat is jammer, maar gelukkig ben ik dus niet de enige. Dat zal wel weer even duren voordat dat opgelost wordt, vrees ik. Thanks in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:57

Had ik ook de eerste keer thuis op de oprit. Maar daarna is het weer gaan werken.

Ander punt dat bij iedere update terugkomt is dat de 'parkeerrem aantrekken bij uitzetten' uitgaat. Vrij vervelend gevoel als je auto opeens een stukje rolt bij het uitstappen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Snap ik oprecht niet goed. Ga je dan met een sleurheut de berg op? Ik kan me in Frankrijk en Spanje geen moment herinneren dat ik echt tekort kwam. En op die afstanden is de batterij zeker vaker dan eens leeg geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoskalot
DomiGijzen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:40:
[...]

Had ik ook de eerste keer thuis op de oprit. Maar daarna is het weer gaan werken.

Ander punt dat bij iedere update terugkomt is dat de 'parkeerrem aantrekken bij uitzetten' uitgaat. Vrij vervelend gevoel als je auto opeens een stukje rolt bij het uitstappen.
Vanmorgen ben ik weggeweest en sinds terugkomst nog altijd hetzelfde probleem, maar ik zal het vanmiddag nog eens testen en aan-/uitzetten.

Volgens mij heb ik dat probleem met de parkeerrem dan weer niet, zal ik ook eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
DomiGijzen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:40:
[...]
Klopt, dat is ook telkens weer een leuke verrassing :).

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik ben verspreid over de afgelopen maanden lekker bezig geweest met de volgende retrofits:
5DL Surround View
3AG Reversing camera
5AG Lane Change Warning

Hieronder een uitleg wat ik gedaan heb om dit voor elkaar te krijgen inclusief gemaakte foto's al heb ik helaas niet alles op de foto gezet. Als je lekker bezig bent wil je dat nog wel eens vergeten :)

We beginnen met alle onderdelen die nodig zijn voor 5DL en 3AG, voor 5AG heb ik helaas niet zo'n foto:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250223_121855.jpg

Ik begon met de achteruitrijcamera, waar ik één foto van heb.
Maar kort gezegd, achterklep open doen, bescherming eraf, de houder waar de kentekenverlichting inzit eruit halen en een nieuwe met camera terug plaatsen. De HSD kabel welke uit 2 delen bestaat van achter helemaal naar voren leggen, netjes langs de andere bekabeling, via de rechterkant van de auto.
Op deze foto komt de kabel vanuit de camera achter bij de bank, om daar op de kabel aangesloten te worden die naar de TRSVC module gaat.
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250221_170054.jpg

Vervolgens ben ik begonnen met het trekken van de kabels door de auto heen, dus een kniebeschermer op de grond en beginnen.
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250223_163003.jpg

De kabel voor de aansturing tussen FEM en TRSVC module en de kabel voor de achteruitrijcamera en rechterspiegel moeten achter het dashboard langs naar de linkerkant in het dashboard. De kabels voor de camera's voor in de bumper heb ik pas later gedaan.
De kabels aan de passagierskant:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250223_163009.jpg

En hier zijn ze bij de bestuurderskant:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250223_162953.jpg

Tijd om de kabel te bevestigen bij de deuren.
Eerst halen we de connector los die we hier zien zitten, kwestie van aan de bovenkant een pin omhoog trekken en ze zitten los:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG-20250309-WA0038.jpg

Dan kan je vanuit de buitenkant van de auto de connector middels het indrukken van twee clipjes de auto induwen.
Nu gaan we rechtsonder het dashboard de benodigde panelen loshalen, zodat we bij de FEM komen en halen we los, welke met één trox bout vast zit. Dan kan je met je hand bij de connector komen die je net in de auto gedrukt hebt, pakt de kabel die hierop bevestigd moet worden zoals hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250310_170651.jpg
Vervolgens klik je de connector weer terug op zijn plek in waar die zat en zet je de FEM weer vast.

Nu we hier toch zijn bevestigen we ook meteen de twee kabels (Groen & Geel/Groen) van de TRSVC aan de FEM op de juiste connector en pinnen:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250326_173536.jpg

We doen bovenstaande nog een keer maar dan hebben we niks meer met de FEM te maken, maar verwijderen we de hendel voor de motorkap. En de KAFAS2 module + houder om overal bij de komen en bouwen de daarna alles weer dicht.

Dan plaatsen we de houder en de TRSVC module links onder het dashboard en de eerste drie kabels + aansturing naar de FEM sluiten we aan.
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250223_164800.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250223_165306.jpg

Ook monteren we meteen het nieuwe knoppenpaneel voor de Lane Change Warning:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250412_153240.jpg

En de knoppenpaneel in het middenconsole veranderd voor de versie met camera.
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250902_145958.jpg

Nu werd het tijd voor de kabel in de deur naar de spiegels.
We hebben nog steeds de connector los tussen de deur en de auto:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250309_142020.jpg

Hier halen we de rubberen omhulsel los vervolgens drukken we de nieuwe kabel hierin zodat die vervolgens in de deur komt. De hoekse aansluiting drukken we vervolgens in de connector zelf en doen de bescherming er weer omheen:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250309_145559.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250309_150332.jpg

Hier zien we de kabel vanuit de connector welke naar de spiegel gaat, weer netjes is vast gemaakt zodat die niet gaat rammelen en ook weer aangesloten op de connector in de deur:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250309_151459.jpg

De andere kant van de kabel sluiten we aan bij de connector die in de spiegel klikt:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250310_173257.jpg

En vervolgens weer netjes dicht maken:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250310_175049.jpg

Tijd voor de spiegels, aangezien ik ook de "Lane Change Warning" retrofit komen we hier op het onderdeel die beide retrofits nodig hebben, dus deze gecombineerd. Voor de "Lane Change Warning" en "Surround View" hebben we wat nieuwe dingen nodig, namelijk een nieuwe ring en de waarschuwingsled, hier heb ik ze alvast gemonteerd voor één kant:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG-20250308-WA0012.jpg

Als eerst ging de kap eraf, om daarna het spiegelglas te verwijderen, vervolgens de ring om als laatste de onderkant los te wurmen en houden we dit over:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250310_155716.jpg

Vervolgens heb ik de spiegel losgemaakt van de deur door drie schroeven los te halen en connector los te koppelen.
En komen we bij het volgende hoofdstuk namelijk de spiegelmodule.

Dit is de verkeerde deze mist de aansluiting voor naar de waarschuwingsled dus moet veranderd worden.
Na lang zoeken via de sloop deze gevonden helaas is het niet 1 op 1 te vervangen, dus zat er niks anders op door 2 draden door te knippen en de nieuwe module weer aansluiten door de twee nieuwe draden aan elkaar te solderen.
De oude nog aangesloten en nieuwe module ligt klaar:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250412_140026.jpg

De nieuwe module aangesloten krimpkousen erom heen en tape eromheen, ook meteen de kabel voor de camera neergelegd.
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250412_143736.jpg

Andere kant van de spiegel, klikken we de kabel voor de camera in de houder:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250412_143750.jpg

Monteren we de nieuwe onderkant met camera welke is aangesloten op de nieuwe kabel, daarna monteren de nieuwe ring terug en sluiten we de led aan op de nieuwe aansluiting vanuit de module.
Spiegelglas sluiten we weer aan daarna de kap om vervolgens de hele spiegel weer aan de deur te bevestigen.
Als we in de auto zitten en naar de spiegel kijken zien we nu waarschuwingsled:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250902_150005.jpg

Om de Lane Change Warning af te maken, heb ik hulp gekregen van een vriend.
We vlogen hierdoor heen dus hierdoor jammer genoeg van een paar stappen geen foto's.
De achterbumper gaat er volledig vanaf om vervolgens twee nieuwe houders te plaatsen aan elke kant één links en rechts:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250508_140028.jpg

In deze houders gaan de modules deze worden aangesloten op een nieuwe kabelboom om vervolgens achter dit stuk plastic in de auto te komen, vanuit daar gaan de kabels richting de FEM:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250508_141148.jpg

Een tijdje later moest de auto voor APK dus bij Poelgeest gevraagd of ze voor mij in de bumper aan elke kant een gaatje konden maken voor de side view camera, wat ze voor mij netjes hebben gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250710_164409.jpg

Bij thuis komst aan de bestuurderskant onder het dashboard achter de houder van de TRSVC module een gaatje geboord.
Vervolgens begon het priegelen, je kan de kabel alleen vanuit de motorkant er doorheen krijgen omdat aan de andere kant de connector te groot is. Verder er is weinig ruimte dus na flink wat priegelen was het eindelijk gelukt:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250712_131207.jpg

Daarna het voorwiel loshalen, de wielkastkappen los. Om de kabel vanuit de firewall langs de andere kabels laten lopen die naar voren gaan netjes weggewerkt en vast gemaakt en aangesloten op de camera en deze bevestigd in de houder:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250902_150217.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250712_134131.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250712_134120.jpg

De wielkastkappen terug bevestigen het voorwiel er weer op en vervolgens hetzelfde aan de andere kant gedaan.
Aan de binnenkant van de auto de kabels vanuit de camera's bevestigd in de TRSVC module.

Alles coden in eSys en in ISTA+ een slinger geven en daar waar nodig kalibreren.
En de retrofits zijn klaar!

Als ik de auto in R zet zien we dit:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250420_133735.jpg

En druk op de camera zien we dit:
Afbeeldingslocatie: https://fabje.eu/IMG_20250807_140752.jpg

Foto van de Lane Change Warning heb ik niet, ik hou geen telefoon in mijn handen tijdens het rijden ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:54
Knap hoor. Ik heb de mijne gewassen vandaag. Vond ik al werk zat 🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

remmuz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:59:
[...]
2. Je bedoelt denk ik XtraBoost? Dat de elektro motor de benzine motor meehelpt om een tijdelijke extra
vermogens boost te krijgen.
Nee, hij bedoelt e-boost. Dat is een kortstondige elektro hulp als je veel vermogen vraagt. Die krijg je ook in de Hybrid mode. De Xtraboost is een rijmodus onder Sport. Dan staat de maximale elektro hulp direct aan.
[...]

Het is dat ik perse een Touring wil en geen ton wil uitgeven aan een auto. Daarmee viel de G30 545e af en de G61 550e (ver) buiten bereik bleef. Maar dit speelt eigenlijk alleen in de vakantie. Als daily driver ben ik heel erg tevreden over de 530e. Veel korte ritjes elektrisch, standaard woon-werkverkeer redt ik net niet. Na max. 47,5km is de accu helemaal leeg in de zomer..
Pexow schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:31:
Ik zou mij niet teveel zorgen maken over de accu. In de praktijk hoor je weinig over accuproblemen en BMW geeft 8 jaar met een max van 160.000km garantie.
Euhm... Dat is alleen voor BMW i voertuigen van na 1-8-20219. PHEV hebben max 6 jaar of 100.000km.
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 18:57
FabiandJ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:30:
Ik ben verspreid over de afgelopen maanden lekker bezig geweest met de volgende retrofits:
5DL Surround View
3AG Reversing camera
5AG Lane Change Warning

*knip*
nu nog even deze coding toevoegen om de surroundview net wat mooier te maken

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2086975

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Greetoz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:42:
[...]

nu nog even deze coding toevoegen om de surroundview net wat mooier te maken

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2086975
Die zit er al op, maar een oude foto gebruikt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:32
Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig of er hier mensen ervaring hebben met het verzekeren van de auto op basis van een taxatie rapport. Hebben jullie suggesties? Bij de meeste grote verzekeraars heb je niet die mogelijkheid en voor de rest ken ik geen andere partij waarbij ik mijn BMW E39 M5 tegen taxatiewaarde kan verzekeren. Dus wellicht dat iemand hier een suggestie heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhU49dVGCcM3kfmLUnAbecSx0Ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GM01J3tjxvxk0mAROOVcPRED.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:05
Een BMW met B58 motor kriebelt hier al een tijdje. In meerdere vormen. Z4, 240, 340, 440, maar ook zeker als 540. En grote e segmenter is toch wel erg fijn. Ik heb mijn oog nu laten vallen op een 540i die al meer dan een jaar te koop staat. Wat ik opzich al wel bijzonder vindt, volgens mij is de doorlooptijd over het algemeen stuk korter. Maar het lijkt me ook niet perse goed voor een auto om zo lang stil te staan. Dus een grote beurt lijkt me sowieso een vereiste. Maar verder nog dingen om rekening mee te houden? Nieuw setje banden misschien?

Ik vind hem sowieso aan de prijs vergeleken met auto’s die bij BMW zelf staan, dus daar moet nog wel wat gebeuren.

https://hazet.nl/occasion...-bmw-5-serie-540i-m-sport

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:25

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

VidaR-9 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 00:01:
Een BMW met B58 motor kriebelt hier al een tijdje. In meerdere vormen. Z4, 240, 340, 440, maar ook zeker als 540. En grote e segmenter is toch wel erg fijn. Ik heb mijn oog nu laten vallen op een 540i die al meer dan een jaar te koop staat. Wat ik opzich al wel bijzonder vindt, volgens mij is de doorlooptijd over het algemeen stuk korter. Maar het lijkt me ook niet perse goed voor een auto om zo lang stil te staan. Dus een grote beurt lijkt me sowieso een vereiste. Maar verder nog dingen om rekening mee te houden? Nieuw setje banden misschien?

Ik vind hem sowieso aan de prijs vergeleken met auto’s die bij BMW zelf staan, dus daar moet nog wel wat gebeuren.

Vraag en aanbod waarschijnlijk? Een 545 krijg je makkelijk voor 10k minder inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:46
BlackthunderAwf schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:41:
Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig of er hier mensen ervaring hebben met het verzekeren van de auto op basis van een taxatie rapport. Hebben jullie suggesties? Bij de meeste grote verzekeraars heb je niet die mogelijkheid en voor de rest ken ik geen andere partij waarbij ik mijn BMW E39 M5 tegen taxatiewaarde kan verzekeren. Dus wellicht dat iemand hier een suggestie heeft?

[Afbeelding]
Centraal Beheer vond dit een aantal jaar geleden geen probleem met mijn Corvette C5. Dus wellicht dat je hun eens kunt bellen. Dat was in mijn geval goedkoper dan via een oldtimer verzekering. Maar die doen dat over het algemeen sowieso.

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:37
Ik heb besloten om het zoeken naar een 5 serie uit te besteden. Te weinig tijd de komende tijd om zelf te gaan zoeken. Via een vriend bij een bedrijf uitgekomen en een gesprek gehad. De zoekopdracht is doorgenomen en ze gaan opzoek voor mij in NL en DE. Goede indruk gekregen en een fijn gevoel aan overgehouden.

Ze hebben nog even, wil pas eind november de overstap maken. De komende weken mijn huidige auto schoonmaken en particulier zien te verkopen (Skoda Superb).

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
BigEagle schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:00:
Ik heb besloten om het zoeken naar een 5 serie uit te besteden. Te weinig tijd de komende tijd om zelf te gaan zoeken. Via een vriend bij een bedrijf uitgekomen en een gesprek gehad. De zoekopdracht is doorgenomen en ze gaan opzoek voor mij in NL en DE. Goede indruk gekregen en een fijn gevoel aan overgehouden.

Ze hebben nog even, wil pas eind november de overstap maken. De komende weken mijn huidige auto schoonmaken en particulier zien te verkopen (Skoda Superb).
De zoektocht vind ik juist een van de leukste aspect van een andere auto.

Maar heb je hele specifieke wensen dan? Want er is toch aanbod genoeg en met de verschillende autosites en filters heb je toch zo een shortlist lijkt me.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:56
VidaR-9 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:02:
[...]

Maar heb je hele specifieke wensen dan? Want er is toch aanbod genoeg en met de verschillende autosites en filters heb je toch zo een shortlist lijkt me.
Helemaal mee eens. En wat is er zo moeilijk aan om in bijvoorbeeld Autoscout24 een aantal zoekopdrachten aan te maken incl melding?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DeBaroN schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:32:
[...]
Helemaal mee eens. En wat is er zo moeilijk aan om in bijvoorbeeld Autoscout24 een aantal zoekopdrachten aan te maken incl melding?!
Tsja, sommige mensen hebben daar geen zin in/tijd voor en maakt het de iets extra kosten niet uit.
Prima te begrijpen toch? :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
VidaR-9 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:02:
[...]

Het zoeken is ook een leuk aspect, maar tijd is een probleem aan mijn kant. Beetje druk de komende tijd... :X

Wensen vallen mee, o.a.: 520i of 530i Touring, comfort stoelen, elektrische trekhaak, geen panorama dak, rond de 80.000km gelopen, laserled, bouwjaar 2020 of 2021 (wel de LCI). B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:10
BigEagle schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:14:
[...]

Het zoeken is ook een leuk aspect, maar tijd is een probleem aan mijn kant. Beetje druk de komende tijd... :X

Wensen vallen mee, o.a.: 520i of 530i Touring, comfort stoelen, elektrische trekhaak, geen panorama dak, rond de 80.000km gelopen, laserled, bouwjaar 2020 of 2021 (wel de LCI). B)
Kijk ook goed naar audio. Wij hebben de basis audio en daar word ik niet echt vrolijk van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Laatst online: 16:24
loeberce schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:58:
[...]

Kijk ook goed naar audio. Wij hebben de basis audio en daar word ik niet echt vrolijk van.
Goede tip, ik heb ook een BMW met basis audio, maar denk dat de belangrijkste upgrade in de volgende auto zal zijn (afhankelijk van welke het wordt) om de harman kardon audio te nemen of op z'n minst de Hifi upgrade.

• BigEagle
loeberce schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:58:
[...]

Bedankt voor de tip! Je doelt op een Harman Kardon upgrade? Of zijn er meerdere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Laatst online: 16:24
Bedoel inderdaad op de Harman Kardon upgrade, maar dat is natuurlijk wel als je muziek belangrijk vind. Ik vind het altijd fijn om even lekker muziekje op te zetten tijdens het rijden. Daar vind ik de base audio, dan ook echt base in...

Je kan ook nog een middel nemen en de Hifi als je het niet heel erg belangrijk vind maar net wat meer wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:11

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Op een 5serie heb je nog een niveau; B&W audio. Als je audio echt belangrijk vind dan pak je deze. Als je HK met B&W vergelijkt zit daar ook nog wel echt een gat tussen.

HiFi naar HK is marginaal. Iets meer vermogen bij HK maar qua helderheid min of meer gelijk.
HiFi is overigens makkelijker met aftermarket versterker tov HK.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:10
BigEagle schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:11:
[...]

Bedankt voor de tip! Je doelt op een Harman Kardon upgrade? Of zijn er meerdere opties?
Er zijn vier opties, oplopend in vermogen en aantal speakers:
Basis (100 W, 6 speakers)
HiFi (205 W, 12 speakers)
Harman Kardon (600 W, 14 speakers)
Bowers & Wilkins (1400 W, 10 kanalen, 16 speakers, surround sound)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

loeberce schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:02:
[...]

Er zijn vier opties, oplopend in vermogen en aantal speakers:
Basis (100 W, 6 kanalen, 6 speakers)
HiFi (205 W, 7 kanalen, 12 speakers)
Harman Kardon (600 W, 9 kanalen, 14 speakers)
Bowers & Wilkins (1400 W, 16 kanalen, 16 speakers, surround sound)
Kleine correctie betreft kanalen ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:11

Argarath

MasterBlaster

Ik blijf dat toch bijzonder vinden. Ik heb laatst in een IX proefgereden met B&W audio. Dit was in 2022 een meerprijs van 6K... Ik heb thuis een audio setup die daar qua kosten ver overheen gaat, maar in een auto vind ik het echt dat geld niet waard. Ja, er zit verschil in geluidskwaliteit, maar een auto is qua "ruimte" (materiaal, indeling) gewoon never nooit een ideale luisterruimte. En die ruimte is essentieel voor een goede luisterervaring. Dus om daar dan 6k tegenaan te gooien...

Thuis, op de bank of in een speciale zetel, in een goede ruimte en verder geen afleiding... Dan is het een ander verhaal wat mij betreft.

Maar goed, ieder zijn meug!

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:35
Vraagje over mijn BMW 3 touring F31 van 2017. De parkeersensor blijft melden: "Parkeerhulp - Geen parkeerhulp."
Via ODB2 Bimmerlink de fout uitgelezen als errorcode: 8032B8 - Ultrasonic sensor rear center left, line: interruption.
De sensor is al vervangen. Bij de garage en zelf. Maar de fout is heel even weg en komt dan weer terug.
Iemand een idee wat hier nog meer mis kan zijn? Kan ik ergens bij een conector binnen? Die misschien niet goed is? Iemand suggesties? Is dit een bekend probleem?

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:34

Theimon

Snapte!?

Kan ook de module zijn die loopt te bokken. Of de kabel van die specifieke sensor.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IQM

IQM

VidaR-9 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 00:01:

Hij is zo duur omdat hij zo weinig km's gelopen heeft. En het is geen xDrive, die zijn zeldzamer.
Te lang stilstaan is voor geen enkele auto goed maar voor een hybride erger dan eentje zonder HV accu.
Maar het feit dat hij zo lang te koop staat heeft denk ik ook te maken dat hij voor een 540i niet echt bijzondere of opvallende opties heeft. De meeste 540-ers zijn dikker aangekleed..
BigEagle schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:14:

Als je een LCI wilt dan kun je beter vanaf 2021 kijken, in 2020 zijn het vaak nog de pre-lci modellen. En je vergeet het belangrijkste te noemen: het budget. Met deze gewenste km stand ga je namelijk hard in de richting van de € 40.000,-

Let wel op dat er echt comfort stoelen in zitten. Bij heel veel staat het er bij maar dan zit er geen verstelling van het bovenste deel van de rugleuning op. Dat is kenmerkend voor de comfort stoelen. (Tip: selecteer in zoekmachines indien mogelijk de optie lendensteun. Dan vallen heel veel Sportstoelen af.)
Mr Pingu schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:39:
[...]
HiFi naar HK is marginaal. Iets meer vermogen bij HK maar qua helderheid min of meer gelijk.
HiFi is overigens makkelijker met aftermarket versterker tov HK.
Grootste verschil tussen HiFi en HK is instelmogelijkheden. HiFi heeft standaard geen equalizer en HK wel. volgens mij. Maar dat valt denk ik er ook wel in te coderen. Dat was bij mijn F11 ook gedaan bij HiFi. Die had alle instellingen van de B&O optie.

[ Voor 10% gewijzigd door IQM op 04-09-2025 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

IQM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:46:
[...]

Grootste verschil tussen HiFi en HK is instelmogelijkheden. HiFi heeft standaard geen equalizer en HK wel. volgens mij. Maar dat valt denk ik er ook wel in te coderen. Dat was bij mijn F11 ook gedaan bij HiFi. Die had alle instellingen van de B&O optie.
Ja en nee. Eerst het nee gedeelte, je kan dat coderen in de HU maar de oa equalizer werkt niet bij de HiFi versterker want deze heeft de hardware niet aan boord. Daarnaast wordt het signaal over MOST (Bij HK en B&O) gesplit waarbij er een ruwe audiostream is en een stream met instellingen. De Hifi versterker zit niet via MOST aangesluiten, dus het coden van deze instellingen hebben maar beperkt nut en daarom raad ik niet aan want ze werken niet 100% maar ziet er uiteraard leuk uit in het menu en sommige dingen werken wel (Alles wat in de HU zelf direct op het signaal gebeurd ;) )

Nu de ja; Eens, verschil is minimaal zeker op de F-series. HK heeft 40w speakers in plaats van 25w. Maar de tweeters gebruiken nog dezelfde deelfilter. Maar ook hier kunnen deze iets meer hebben 15w voor Hifi vs 25w voor HK.
Dit is overigens het grote voordeel van het B&W / B&O systeem, hierbij hebben de tweeters een eigen kanaal en daarmee een veel beter highpass filter. Niet de middelmatige 6db/octaaf 4.7uF condensator die er bij Hifi en HK in zit. Veelal gebruiken drop-in aftermarket speakers hier een 12db/octaaf filter waarbij je dus al veel nettere hoge tonen krijgt.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door Mr Pingu op 04-09-2025 18:24 . Reden: Dubbelpost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-09 13:36
Android auto
Een jaar geleden heb ik hier ook gepost met de vraag of mijn BMW 320 uit 2019 Android Auto kon ondersteunen. Lang antwoord kort was toen: helaas is hij net te jong (1 maand) en heeft hij het niet. Na contact met paar dealers + BMW service die allemaal hetzelfde bevestigen. Ik zou eventueel via aanbieders online een coding sessie kunnen doen om het voor 500-600 euro erop te krijgen maar dat vond ik te veel geld en dus nooit gedaan.

1 jaar later: vorig weekend start ik de auto na ~4 dagen parkeren (vakantie). En ineens vraagt hij of ik Android auto wil verbinden! En het heeft inmiddels bijna een week perfect gewerkt. Ik snap niet hoe dit ineens kan, maar zonder dat ik zelf iets heb gedaan is het dus ineens geactiveerd. Er is voor zover ik kan zien ook geen software update geweest, de iDrive versie is nog hetzelfde als vorig jaar (07/2024.35).

Nu ben ik toevallig vandaag bij de garage geweest voor een probleem aan de handrem. Hiervoor moet het hele bedieningpaneel vervangen worden (onder garantie gelukkig) met bijbehorende software update. Nu werd ik al meteen bang: zal ik Android Auto na de update weer kwijt zijn? De dealer wist het niet met zekerheid te zeggen en gaf aan dat er een goeie kans is dat het inderdaad na de update weer weg is... En met geen mogelijkheid om het er weer op te krijgen. Via de beschikbare opties in de ConnectedDrive app (onder 'Upgrades for your vehicle' kon hij me ook bevestigen dat ik op die manier ook geen android auto kon krijgen. Hij snapte ook helemaal niet hoe ik het ineens uit het niks kreeg en zei dat dit normaal niet zo werkt. Hij heeft toegezegd morgen te gaan kijken wat er gebeurt en of het weer terug kan maar kon het niet garanderen.

Weet iemand hoe het nu echt zit?
  • Hoe kan het dat ik ineens Android Auto krijg zonder een iDrive update? Zijn er andere updates los van de iDrive versie en kan ik dat ergens terugvinden?
  • Is het zeker dat ik AA weer kwijt raak door een software reset/update bij de garage?
  • Zo ja; wat kan ik nog doen om het weer terug te krijgen? De dealer en BMW houden beiden vol dat het niet kan, maar ik heb er toch echt een week mee gereden... Hoe dan?

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Eagle Creek schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:43:
[...]

Snap ik oprecht niet goed. Ga je dan met een sleurheut de berg op? Ik kan me in Frankrijk en Spanje geen moment herinneren dat ik echt tekort kwam. En op die afstanden is de batterij zeker vaker dan eens leeg geweest.
Nope, met drie grote kerels en een hele lel wintersportbagage. Ik hou van stevig doorrijden op zulke ritten en dan wil ik gewoon voldoende vermogen hebben. Die 184pk voldoen dan simpelweg niet meer als de eboost effe leeg is. En dat was ie na twee keer remmen en vlot weer op snelheid willen zijn.

Ik heb met een 530i touring ook al eens volgepakt met vijf man gereden - dat was een stuk beter te doen. Maar ook daar had ik liever nog iets meer over gehad. En als ik dan nog eens naar een zescilinder ga is de kans groot dat die auto lang blijft. Dan heb ik liever een bijna bulletproof B58 dan een B48 die toch wel wat kwaaltjes heeft en qua reserve minder gauw naar 400k loopt.

• Pannencouque
IQM schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:23:
Het is dat ik perse een Touring wil en geen ton wil uitgeven aan een auto. Daarmee viel de G30 545e af en de G61 550e (ver) buiten bereik bleef. Maar dit speelt eigenlijk alleen in de vakantie. Als daily driver ben ik heel erg tevreden over de 530e. Veel korte ritjes elektrisch, standaard woon-werkverkeer redt ik net niet. Na max. 47,5km is de accu helemaal leeg in de zomer..
Idem. Ik vind een G61 ook echt nog te duur en te veel andere onhebbelijkheden hebben - al moet ik er nog eens mee rijden.

Als daily voldoet een 530e voor nu wel redelijk. Ik vind het puur elektrisch vermogen eigenlijk te weinig, maar dat ligt vooral aan mij denk ik. Ik heb in het verleden vele jaren met 250-300+pk rondgereden en dat went.

• IQM

IQM

Mr Pingu schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:11:
[...]

Ja en nee. Eerst het nee gedeelte, je kan dat coderen in de HU maar de oa equalizer werkt niet bij de HiFi versterker want deze heeft de hardware niet aan boord. Daarnaast wordt het signaal over MOST (Bij HK en B&O) gesplit waarbij er een ruwe audiostream is en een stream met instellingen. De Hifi versterker zit niet via MOST aangesluiten, dus het coden van deze instellingen hebben maar beperkt nut en daarom raad ik niet aan want ze werken niet 100% maar ziet er uiteraard leuk uit in het menu en sommige dingen werken wel (Alles wat in de HU zelf direct op het signaal gebeurd ;) )

Nu de ja; Eens, verschil is minimaal zeker op de F-series. HK heeft 40w speakers in plaats van 25w. Maar de tweeters gebruiken nog dezelfde deelfilter. Maar ook hier kunnen deze iets meer hebben 15w voor Hifi vs 25w voor HK.
Dit is overigens het grote voordeel van het B&W / B&O systeem, hierbij hebben de tweeters een eigen kanaal en daarmee een veel beter highpass filter. Niet de middelmatige 6db/octaaf 4.7uF condensator die er bij Hifi en HK in zit. Veelal gebruiken drop-in aftermarket speakers hier een 12db/octaaf filter waarbij je dus al veel nettere hoge tonen krijgt.
Die nee snap ik niet zo goed. Mijn F11 van 12-2010 had HiFi audio maar alle instellingen van de B&O werkten gewoon. Geen idee wat de vorige eigenaar ermee gedaan had.
Pannencouque schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:32:
[...]
Idem. Ik vind een G61 ook echt nog te duur en te veel andere onhebbelijkheden hebben - al moet ik er nog eens mee rijden.

Als daily voldoet een 530e voor nu wel redelijk. Ik vind het puur elektrisch vermogen eigenlijk te weinig, maar dat ligt vooral aan mij denk ik. Ik heb in het verleden vele jaren met 250-300+pk rondgereden en dat went.
Wat heb jij gereden voor de 530e? Ik heb hiervoor 9 jaar een F11 535i gereden waar bijna alle mogelijke opties op zaten. Die N55 was een heerlijke motor. Altijd voldoende trekkracht en boven en een geweldig mooi, diep geluid. Ook met een caravan van 1900kg aan de haak nog steeds voldoende vermogen. En daarvoor 6 jaar een E61 525i. Dus nu na 15 jaar weer terug naar een 4 cilinder. Ben ook wel wat (wilde) haren kwijt geraakt denk ik...

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:10

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

[...]
Nope, met drie grote kerels en een hele lel wintersportbagage. Ik hou van stevig doorrijden op zulke ritten en dan wil ik gewoon voldoende vermogen hebben. Die 184pk voldoen dan simpelweg niet meer als de eboost effe leeg is. En dat was ie na twee keer remmen en vlot weer op snelheid willen zijn.

Ik heb met een 530i touring ook al eens volgepakt met vijf man gereden - dat was een stuk beter te doen. Maar ook daar had ik liever nog iets meer over gehad. En als ik dan nog eens naar een zescilinder ga is de kans groot dat die auto lang blijft. Dan heb ik liever een bijna bulletproof B58 dan een B48 die toch wel wat kwaaltjes heeft en qua reserve minder gauw naar 400k loopt.
Oprechte vraag, welke kwaaltjes heeft een B48 die een B58 niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:46
Xqlus1ve schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:01:
[...]

In de F2x en F3x-serie een knappende koelslang tussen cilinderkop en expansievat. Verder valt het wel mee volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Puf op 05-09-2025 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

IQM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:51:
[...]

Die nee snap ik niet zo goed. Mijn F11 van 12-2010 had HiFi audio maar alle instellingen van de B&O werkten gewoon. Geen idee wat de vorige eigenaar ermee gedaan had.
Bijzonder.
Fader, balans en die schuifjes gebeuren in de HU. Equalizer gebeurt in de versterker en werkt alleen met een MOST versterker zover ik weet, met andere woorden vanaf HK en niet HiFi. Weet je zeker dat de equalizer werkte? Nu moet ik wel bekennen dat ik het nooit op een vroege F1x getest heb.

Daarnaast werd in 2010 HiFi nog geleverd met een CanBus verbinding naar de HiFiversterker. Na 2010 heeft BMW dat gedropt maar is vrij makkelijk zelf aan de canbus te hangen. Dit heb ik ook gedaan met mijn F48.

De (voertuig specifieke) DSP profielen voor de B&O versterker liggen namelijk in de SWFL van de B&O versterker en zijn enkel met flashen aan te passen. Ik sluit niet uit dat er een of Ander profiel in een Hifi of HK versterker zit, maar dat durf ik niet stellig te roepen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Xqlus1ve schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:01:
[...]

Wellicht ook ketting rek? Dat was bij de N4x motoren ook meer voorkomend dan de 6 cilinders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Mr Pingu schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:22:
[...]

Wellicht ook ketting rek? Dat was bij de N4x motoren ook meer voorkomend dan de 6 cilinders
Toevallig dat je die noemt.

Zag gisteren een YT filmpje waarin die motor ook genoemd werd...

Zit hier een kern van waarheid in of is dit 'wappie-territory'? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Mr Pingu schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:19:
[...]
Weet je zeker dat de equalizer werkte?
[...]
Ja, 100%. En niet alleen de equalizer, ook de andere instellingen van B&O zoals surround sound. Behalve de daadwerkelijke B&O spullen zoals luidsprekers en verlichting, die zaten er niet in.

Toen ik de auto kocht was er heel veel aan getweakt. De vorige (Duitse) eigenaar was zeker ook een liefhebber. Er zat een 550i uitlaat en diffuser op, Optie S4U1 ceramic controls (alleen op de LCI geleverd volgens mij) was ingebouwd. Helaas achterin niet goed gecodeerd. En allerlei kleine dingetjes zoals bandentemperatuur, open èn sluiten van de achterklep, enz. En ik heb het idee dat de wagen voor mij ook getuned is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Laatst online: 01-10 20:51

80000

mrox

Mr Pingu schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:19:
[...]

Bijzonder.
Fader, balans en die schuifjes gebeuren in de HU. Equalizer gebeurt in de versterker en werkt alleen met een MOST versterker zover ik weet, met andere woorden vanaf HK en niet HiFi. Weet je zeker dat de equalizer werkte? Nu moet ik wel bekennen dat ik het nooit op een vroege F1x getest heb.

Daarnaast werd in 2010 HiFi nog geleverd met een CanBus verbinding naar de HiFiversterker. Na 2010 heeft BMW dat gedropt maar is vrij makkelijk zelf aan de canbus te hangen. Dit heb ik ook gedaan met mijn F48.

De (voertuig specifieke) DSP profielen voor de B&O versterker liggen namelijk in de SWFL van de B&O versterker en zijn enkel met flashen aan te passen. Ik sluit niet uit dat er een of Ander profiel in een Hifi of HK versterker zit, maar dat durf ik niet stellig te roepen .
Toen ik bezig was met met mijn F10 met Hifi uit 2012 heb ik geen aparte versterker gezien.
Ik heb wel even de B&W profiel aangezet/gecodeerd. Je ziet inderdaad de equalizer in idrive maar het signaal wat eruit kwam was zeker niet neutraal (equalizer op standaard).

Dus misschien dat als je met je eigen versterker en speakers hebt geupgrade dit kan compenseren en de B&W kan simuleren, dat deze setting bruikbaar blijft. :?

Ik heb het na 5 minuten spelen alweer uitgezet, want ik wilde een zo clean mogelijke signaal en de mijn DSP versterker het laten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Naar aanleiding van de kromme velg ben ik gaan zoeken naar andere. Nu heb ik een bijna nieuw setje gevonden van de velgen die ik al heb, maar ik loop vast op 'past dit wel of niet?'. Dus even de vraag aan jullie:

Steekmaat 5x120
Grote: 19"
Breedte 8,5j/9j
Offset et33/et44
Volgens verkoper origineel BMW F10

Alleen als ik zoek online kom ik ET waarde 30 tegen... En dan begin ik alweer te twijfelen omdat ik er niet genoeg verstand van heb.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ET30 is vaak een ET gebruikt voor replica’s. Weet je het Style-nummer? Dan kan je alle informatie van de volgende site halen (die wel wordt bijgehouden): https://www.auto-treff.co...cle-list/2-felgenkatalog/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

CreativeS schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:57:
ET30 is vaak een ET gebruikt voor replica’s. Weet je het Style-nummer? Dan kan je alle informatie van de volgende site halen (die wel wordt bijgehouden): https://www.auto-treff.co...cle-list/2-felgenkatalog/
Style 332, die heb ik er nu ook onder liggen.

Die kom ik tegen in dit formaat inderdaad :)

[ Voor 5% gewijzigd door Detmer op 05-09-2025 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
https://www.auto-treff.co...?article/339-styling-332/

En dan zie je dat de opgegeven maten keurig kloppen. Nergens wordt ET30 als originele maat vermeldt bij deze set.

Mooie velg overigens. Lekker subtiel.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 05-09-2025 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
Omgekeerd kan je ook kijken of er uberhaubt af fabriek een setje 19"/8.5-9j met ET30 geleverd is op een F10. Ik gok van niet. :)

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Klein berichtje… vanwege een - steeds milder wordende - OCD heb ik altijd doeken en schoonmaakmiddelen in de auto liggen… aankomst vakantieadres gelijk minimaal de velgen schoonmaken. Nu met het volledig inremmen natuurlijk veel meer stof, maar na 1200km laat ik ze lekker vies O-) Man wat remt dat lekker. Zelfs een ‘auto remt veel beter en beter doseerbaar’ van mijn vriendin!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIaM8wMW5b-KhP6Ba2MJwWnP0d0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pw6ukj1XKbZnxzrL9Bc7cx9b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:05:
Omgekeerd kan je ook kijken of er uberhaubt af fabriek een setje 19"/8.5-9j met ET30 geleverd is op een F10. Ik gok van niet. :)
Ik wilde niet direct zo stellig reageren… want dan komen er altijd weer tegenargumenten :+ en soms heb je daar even geen zin in. Dat gezegd hebbende… wij gaan even lekker naar de lokale agraria voor wijn en olijfolie. Ciao, a presto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Puf schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 00:08:
[...]

In de F2x en F3x-serie een knappende koelslang tussen cilinderkop en expansievat. Verder valt het wel mee volgens mij.
Komt me bekend voor...ik stond recent aan de kant van de weg met mijn G31 530i (n.b. paar jaar oud en nog geen ton op de teller) waarbij de koelslang geknapt was bij de cilinderkop (of althans, aan de zijde van de motor). En een paar jaar geleden was ik met skivakantie gestrand met mijn F11 520d met een koelprobleem.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:04
[...]

Haha, dat zit 'm dan vast op het stevig doorrijden. Ik ga wel met de sleurhut. Op de A7 lachend alles voorbij gereden (vrachtwagens en Nederlanders met 1800kg caravan met 1.2blok) met caravan van ongeveer 1300KG. Probleem is dat je dan niet veel harder dan 110 rijd. Maar dat was verder geen probleem. De 2 liter 182pk versie.

Wellicht nog wel een keertje laten chippen naar een "330i"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

Detmer schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:54:
Naar aanleiding van de kromme velg ben ik gaan zoeken naar andere. Nu heb ik een bijna nieuw setje gevonden van de velgen die ik al heb, maar ik loop vast op 'past dit wel of niet?'. Dus even de vraag aan jullie:

Steekmaat 5x120
Grote: 19"
Breedte 8,5j/9j
Offset et33/et44
Volgens verkoper origineel BMW F10

Alleen als ik zoek online kom ik ET waarde 30 tegen... En dan begin ik alweer te twijfelen omdat ik er niet genoeg verstand van heb.
Past 100% op een F10/F11.
Raymond P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:05:
Komt op mij ook meer over als een 6 serie velg maar de maten zijn hetzelfde.
CreativeS schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:08:
Klein berichtje… vanwege een - steeds milder wordende - OCD heb ik altijd doeken en schoonmaakmiddelen in de auto liggen… aankomst vakantieadres gelijk minimaal de velgen schoonmaken. Nu met het volledig inremmen natuurlijk veel meer stof, maar na 1200km laat ik ze lekker vies O-) Man wat remt dat lekker. Zelfs een ‘auto remt veel beter en beter doseerbaar’ van mijn vriendin!
Daarom heb ik nu ATE ceramic blokken. OCD is wel veel minder geworden sinds we kinderen hebben maar toch. Heb een hekel aan remstof op mijn velgen.
CreativeS schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:10:
Ik wilde niet direct zo stellig reageren… want dan komen er altijd weer tegenargumenten :+ en soms heb je daar even geen zin in. Dat gezegd hebbende… wij gaan even lekker naar de lokale agraria voor wijn en olijfolie. Ciao, a presto!
Dit dus. Iedereen maakt wel eens een foutje. Dit forum is om iemand te helpen, niet om af te branden.
Al jeuken mijn handen soms heel erg als iets pertinent niet klopt. Maar ik hou mij in. ;)

Fijne vakantie. Vorig jaar ook een krat met boodschappen mee teruggenomen uit Italië. Azijn, olijfolie, pasta het smaakt toch beter dan wat je hier koppt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
IQM schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:08:
Daarom heb ik nu ATE ceramic blokken. OCD is wel veel minder geworden sinds we kinderen hebben maar toch. Heb een hekel aan remstof op mijn velgen.
Normaal gesproken heb ik ook zeer weinig remstof omdat het een hard blok is, maar nu met inremmen gewoon iets meer. Normaal gesproken na 1000km alleen een licht grijze waas die je zo afneemt met QuickDetailer.
Dit dus. Iedereen maakt wel eens een foutje. Dit forum is om iemand te helpen, niet om af te branden.
Al jeuken mijn handen soms heel erg als iets pertinent niet klopt. Maar ik hou mij in. ;)
Choise your battles inderdaad… let it go :*)
Fijne vakantie. Vorig jaar ook een krat met boodschappen mee teruggenomen uit Italië. Azijn, olijfolie, pasta het smaakt toch beter dan wat je hier koopt.
Paar fijne flessen lokale Pinot Nero en ja, diverse aceta’s en olio’s. Zag laatst toevallig een felgroene fles in de serie ‘Tucci in Italy’ op Disney. Die hebben wij altijd. Genoeg voor een jaartje.

En ja… blikjes Crodo Lemon Soda <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@IQM Huh? M'n opmerking was niet denigrerend bedoeld, als het zo ontvangen was: excuses.

Het is m.i. gewoon een simpele manier om te checken of een velg wel of niet bij je onderstel past. Niet iedereen is even handig met het verwerken van technische info, soms is een zetje de juiste richting in voldoende.

Het ging mij dan ook voornamelijk om de genoemde ET30 aanbod en niet wat @Detmer nu al eronder heeft liggen.
(Als er maar 1 velg nodig is dan is Ebay wellicht ook nog een optie, let wel op de Jot bij een breedset)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 17:35
Theimon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:48:
Kan ook de module zijn die loopt te bokken. Of de kabel van die specifieke sensor.
Welke module bedoel je dan? Waar zit die? En weet je ook waar die kabel precies naartoe loopt vanaf die sensor center links? Zodat ik ergens die kabel of connector kan bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Raymond P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:40:
@IQM Huh? M'n opmerking was niet denigrerend bedoeld, als het zo ontvangen was: excuses.

Het is m.i. gewoon een simpele manier om te checken of een velg wel of niet bij je onderstel past. Niet iedereen is even handig met het verwerken van technische info, soms is een zetje de juiste richting in voldoende.

Het ging mij dan ook voornamelijk om de genoemde ET30 aanbod en niet wat @Detmer nu al eronder heeft liggen.
(Als er maar 1 velg nodig is dan is Ebay wellicht ook nog een optie, let wel op de Jot bij een breedset)
Mijn opmerking over iemand helpen en niet afbranden was zeker niet richting jou @Raymond P. Ik bedoelde dat ik het met Creative$ eens ben over het krijgen van tegenargumenten op een -al dan niet stellige- mening. Je moet niet op alles willen reageren...

Ik ben geen expert op gebied van BMW's maar meer een ervaringsdeskundige. (met inmiddels meer dan 20 jaar BMW's op de oprit)

Maar om op het velgen deel terug te komen. Onder mijn F11 zat wonderlijk genoeg een style 351M met 4 gelijke velgmaten. 3 OEM BMW velgen en 1 replica. Het komt dus vaker voor, een kromme velg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ahzo. :)

En ja natuurlijk gebeurt het, ik heb zelf 2x een velg krom/kapot gereden in die paar honderdduizend km dat ik BMW rijd. Eenmaal door een behoorlijk gat in een niet afgesloten baan op de rijksweg bij werkzaamheden.
En eenmaal via een een steen op de weg die via het voorwiel kaatste op de troittoirband en ongelukkig opgevangen werd door m'n achtervelg.

Ik ben al lang blij dat men dat oplost (al dan niet met immitatie) in plaats van met gebreken door blijft rijden.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00
iX3 is gelanceerd, op de duitse site alvast te configureren:
https://configure.bmw.de/de_DE/configure/NA5/
Afbeeldingslocatie: https://bimmerpost.imgix.net/goodiesforyou/ix3/reveal/exterior/P90615616_highRes.jpg?w=1905&h=756&fit=clip&crop=edges

>> Signature?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:04
Goed, het uiterlijk gaat nog wel redelijk. Maar het interieur... Dat stuur :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaqsA5NJTDrpgJ3I5q6toKrGmjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hqlhqSz4wkcEg6we2BSiBD2x.png?f=fotoalbum_large

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
MrFl0ppY schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:33:

[Afbeelding]
Ja, aanraakgevoelige knoppen op het stuur. Echt iets waar iedereen om gevraagd heeft!

O wacht :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Op de Nederlandse ook.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Kreeg eerst een bericht van m'n USA salesman, daarna pas de NL mailbom. :)

Trouwens, iX3 met een 108 kWh batterij. Zet de i5 aardig in z'n hemd... Bij de facelift in 2027 zal deze batterij ook wel naar de i5 komen (als dat past).

Ook een 58L frunk.

[ Voor 14% gewijzigd door wimpie op 05-09-2025 15:15 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-09 13:36
NickThissen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:30:
Android auto
Een jaar geleden heb ik hier ook gepost met de vraag of mijn BMW 320 uit 2019 Android Auto kon ondersteunen. Lang antwoord kort was toen: helaas is hij net te jong (1 maand) en heeft hij het niet. Na contact met paar dealers + BMW service die allemaal hetzelfde bevestigen. Ik zou eventueel via aanbieders online een coding sessie kunnen doen om het voor 500-600 euro erop te krijgen maar dat vond ik te veel geld en dus nooit gedaan.

1 jaar later: vorig weekend start ik de auto na ~4 dagen parkeren (vakantie). En ineens vraagt hij of ik Android auto wil verbinden! En het heeft inmiddels bijna een week perfect gewerkt. Ik snap niet hoe dit ineens kan, maar zonder dat ik zelf iets heb gedaan is het dus ineens geactiveerd. Er is voor zover ik kan zien ook geen software update geweest, de iDrive versie is nog hetzelfde als vorig jaar (07/2024.35).

Nu ben ik toevallig vandaag bij de garage geweest voor een probleem aan de handrem. Hiervoor moet het hele bedieningpaneel vervangen worden (onder garantie gelukkig) met bijbehorende software update. Nu werd ik al meteen bang: zal ik Android Auto na de update weer kwijt zijn? De dealer wist het niet met zekerheid te zeggen en gaf aan dat er een goeie kans is dat het inderdaad na de update weer weg is... En met geen mogelijkheid om het er weer op te krijgen. Via de beschikbare opties in de ConnectedDrive app (onder 'Upgrades for your vehicle' kon hij me ook bevestigen dat ik op die manier ook geen android auto kon krijgen. Hij snapte ook helemaal niet hoe ik het ineens uit het niks kreeg en zei dat dit normaal niet zo werkt. Hij heeft toegezegd morgen te gaan kijken wat er gebeurt en of het weer terug kan maar kon het niet garanderen.

Weet iemand hoe het nu echt zit?
  • Hoe kan het dat ik ineens Android Auto krijg zonder een iDrive update? Zijn er andere updates los van de iDrive versie en kan ik dat ergens terugvinden?
  • Is het zeker dat ik AA weer kwijt raak door een software reset/update bij de garage?
  • Zo ja; wat kan ik nog doen om het weer terug te krijgen? De dealer en BMW houden beiden vol dat het niet kan, maar ik heb er toch echt een week mee gereden... Hoe dan?
AA bleef gelukkig werken na de update. Niemand snapt hoe het kan maar ok :+

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Raymond P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:40:

Ik had al even gekeken, maar dat is bijna net zo duur als 4 stuks nu :+ . En daarbij is het ook lelijk als je 3 lelijke en 1 mooie velg hebt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Jammer dat je hier geen vrije kleurkeuze op hebt. Vond dat wel een hele goede zet van BMW, zorgt de komende tijd hopelijk voor wat meer kleur in ons wagenpark.
offtopic:
En ze verdienen er waarschijnlijk een aardig centje aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@CreativeS welke remblokken heb je nu?
@IQM Gebrek aan remstof is prettig en ATE Ceramic is prima voor op een daily, maar als je ze écht nodig hebt gebeurt er wel merkbaar minder dan bij OEM blokken. De bite is er gewoon niet zo.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:56
NickThissen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:15:
[...]

AA bleef gelukkig werken na de update. Niemand snapt hoe het kan maar ok :+
Ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe het kan dat jij wel AA hebt? Alle F30/F31 lci hebben dezelfde idrive toch?

Dus experts hier binnen het forum, laat je horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:34:
[...]

Jammer dat je hier geen vrije kleurkeuze op hebt. Vond dat wel een hele goede zet van BMW, zorgt de komende tijd hopelijk voor wat meer kleur in ons wagenpark.
offtopic:
En ze verdienen er waarschijnlijk een aardig centje aan
Ik ga deze sowieso laten passeren, ik vind het uiterlijk niet mooi.
Nu nog de GLC afwachten zondag, anders wordt het een A6.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

MadMarky schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:49:
@CreativeS welke remblokken heb je nu?
@IQM Gebrek aan remstof is prettig en ATE Ceramic is prima voor op een daily, maar als je ze écht nodig hebt gebeurt er wel merkbaar minder dan bij OEM blokken. De bite is er gewoon niet zo.
Ik heb 9 jaar met keramische remblokken en Zimmermann sportremmen op een F11 535i gereden. Ook met volle bepakking, in steile afdalingen of met 2000kg erachter. Nooit ook maar iets gemerkt dat de remmen minder goed werkten. En op de hybride die ik nu heb gebruik ik de remblokken in de praktijk echt minimaal.

Misschien dat jij graag op een circuit of de Nordschleife rijdt met je BMW maar dat doe ik toch niet met mijn daily driver..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 17:05

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Op vakantie momenteel (noord italie) en verbaas me hoe goed zo'n hybride het doet in bergachtige gebieden. Zit rond de >80km range nu elektrisch als hij vol zit. Regenereren als je berg af rijdt werkt best goed blijkbaar!
[...]

550e is de oplossing, serieus nog nooit prestatieverschil gemerkt tussen lege en volle accu. Het zal er zijn maar de auto is vlot zat. Kan me wel voorstellen dat met caravan bijvoorbeeld dit echt duidelijk merkbaar is met een *20e of *30e. Audi levert veel sterkere benzine motoren in zijn hybrids (ook de 4 pitters).

Zit de hele discussie te lezen over accu capaciteit etc. Mijn techniek is heel simpel: ik rij full electric in mijn eigen buurt (zeg ritten < 50-60km) en gebruik de brandstofmotor daarvoor eigenlijk nooit.
Bij langere ritten op de heenweg accu leeg, laden als het beschikbaar is en anders maar leeg terug.
Forceer de motor soms wel bewust aan, omdat ik me erger aan het continue aan en uitschakelen. Al gebeurd dat op de autobaan niet zoveel.

Kende deze hele functie niet, ga ik eens proberen. Comfort access uitgezet omdat ik gek werd van het open en dicht gaan in combinatie met een baby (kinderstoeltje erin, baby erin etc etc).
BlackthunderAwf schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:41:

[Afbeelding]
911 verzekerd bij sportwagenpolis, eens per 3 jaar laten taxeren (kost je ~€150) maar daarmee wel weer 3 jaar taxatiewaarde garantie. Voor dit soort auto's wel interessant.
MrFl0ppY schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:33:

[Afbeelding]
Geen gezicht, en van die touch sensitive buttons wordt niemand gelukkig. Genoeg haat in de wereld om zo'n merk anders te doen beslissen tijdens het ontwikkel traject zou je denken?
Als EV wel prima specs, daarmee is wel te leven denk ik.

[ Voor 48% gewijzigd door Tortelli op 05-09-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoskalot
Tortelli schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:35:
[...]

Kende deze hele functie niet, ga ik eens proberen. Comfort access uitgezet omdat ik gek werd van het open en dicht gaan in combinatie met een baby (kinderstoeltje erin, baby erin etc etc).
Bestaat naar mijn weten ook nog niet zo heel lang. Ik gebruik het pas enkele maanden, heb toen ergens in de release notes gelezen dat het erin zat. Ook met een baby is het inderdaad verschrikkelijk irritant ja.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat de auto nog steeds op slot gaat als je wegloopt op je thuisadres. Het is enkel voor het opengaan. Dat probleem met de baby, kinderstoeltje en bijvoorbeeld de vrouw die op dat moment geen sleutel bij zich heeft waardoor de auto dichtgaat als ik wegloop heb je dus helaas nog steeds ondanks die functie.

[ Voor 30% gewijzigd door Zoskalot op 05-09-2025 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:33
Past inderdaad in het rijtje van moderne BMW's, zum kotzen. :r
Pagina: 1 ... 369 ... 372 Laatste