Silversin schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:25:
[...]
Thanks! Is er geen manier dan om meteen dan gecombineerd te rijden? Ik ben van plan om mijn M340i er voor in te ruilen ( I know, I know..). We hebben een Model Y er naast, maar dit wordt de eerste PHEV.
[...]
Eigenlijk meer naar de punten die niet meteen opvallen bij een proefrit. iDrive quirks, PHEV ervaringen, Adaptive Cruise ervaringen.
Mijn 3 serie heeft al een aantal keer ghost braking gehad op klaarlichte dag. Of ooit op vakantie dat alle systemen uitvielen vanwege het warme weer en de auto een aantal uur moest afkoelen.
Had hiervoor een iX3, daarvoor kort een 520i en daarvoor een 320d. Voor mij is deze auto de perfecte combi van dit alles. Comfort, genoeg koppel, groter en een heerlijke rijders auto. Het plezier van de drie serie gecombineerd met comfort wat je mag verwachten van 5 serie en ondanks hybride toch dezelfde kofferbak/beenruimte als een normale 5 serie. Hij voelt kleiner dan de iX3 en rijdt ook makkelijker. Wellicht door de meesturende achteras, die zou ik je wel aanraden als je vaak krap moet parkeren.
Ten opzicht van de M340i ga je wel power missen! Dat is het enige dat ik graag nog meer zou willen bij een volgende auto. Maar was nu qua tijdslijnen niet mogelijk. De 550e kwam te laat. Je krijgt er wel veel meer comfort en stilte voor terug! En ruimte.
Over het interieur en de audio is al veel geschreven. Zelf vind ik het rustige/zakelijk van het interieur juist fijn. Een biesje links of rechts in passende kleur was mooi geweest. De audio (BW in mijn geval) is beter dan HK in de iX3 maar je moet wel wat met instellingen spelen.
Wat mij op termijn opvalt is dat je de elektromotor soms hoort. Heel zachtjes op de achtergond als de radio uit of stil staat. Je hoort dan ook de remmen iets meer dan ik gewend ben. Denk dat ze hardere blokken gebruiken in deze serie.
In electric mode rij ik ongeveer 70+ km. Heb de auto pas sinds oktober dus nog niet veel warme dagen meegemaakt. Voor mij ideaal. Als je verder moet, wordt de accu gespreid gebruikt in hybride mode.
In electric moet je boost/kick-down mode gebruiken om de benzine motor aan te spreken. In Hybride gaat dat vanzelf. Dan is de benzine motor ook pro-actief aan als dat op je route nodig is of als de accu niet genoeg range biedt voor je route.
Heb met bijna 10k km inclusief 2x Oostenrijk met stevig doorrijden nog niet gehad dat de electro motor uitviel door een lege accu. Er is altijd wat reserve.
Zelf heb ik soms dat assisted drive niet werkt omdat een van de sensoren geen zicht heeft. Ik zie hier geen andere berichten over op fora, dus vermoed een storing in mijn exemplaar. Moet ik nog voor terug.
Bij een gebruikte moet je vragen voor de juiste software update. Dat fixt wat kleine bugjes waaronder plopjes in het geluid en de e-sim. Vooral handig als je vaker weg bent en kinderen met een iPad hebt.
Verder in 4 maanden niks gevonden of ervaren wat ik vooraf niet bekend was.
Grz D.