Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 341 ... 372 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 11:37

Eagle Creek

Breathing security

Mr Pingu schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:47:
[...]

X1 geloof ik, maar misschien kan het een x2 zijn ook.
Velgen zijn in ieder geval X1 F48 en X2 F38 velgen, rest is moeilijk nog wat van te maken.

Kreeg al een appje, jij had toch motor problemen? Nieuw motorblok je staat klaar in Düsseldorf :X
Is dus een X5. Was op een foto op de Duitse sites te zien (rtl). Maakt het alleen nog maar extra ongelooflijk. Er zit letterlijk geen wiel en band meer aan de wagen.

Benieuwd met wat voor snelheid dat is gegaan.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:18

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Eagle Creek schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Is dus een X5. Was op een foto op de Duitse sites te zien (rtl). Maakt het alleen nog maar extra ongelooflijk. Er zit letterlijk geen wiel en band meer aan de wagen.

Benieuwd met wat voor snelheid dat is gegaan.
Ja echt bizar, maar dat rechte stuk dat vooraan die flauw bocht afgaat in Düsseldorf is het echt geen probleem om 150-160 te halen met een beetje auto. X5 is de categorie beetje auto wel ver te boven ;)

Stel dat bestuurder onwel is geworden en vol gas gaat kan het makkelijk die snelheid halen voordat een object deze auto to stilstand brengt.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Spollie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Het motorblok wat buiten de auto ligt is een 6-cilinder, dan lijkt me een X1 of X2 onwaarschijnlijk :P
Ik zag die foto’s van het blok niet meer bij het artikel staan. Maar twijfelde al want de motor lag ook niet dwars.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

- nvm

[ Voor 117% gewijzigd door Eagle Creek op 26-01-2025 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:49
_Arthur schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Om een X5 zo tot schroot te rijden moet je echt wel heel erg je best doen.
Los van dit specifieke ongeval en de oorzaal erachter, valt het me op dat ik relatief vaak zware ongevallen zie met een X5, waarbij de inzittenden ernstig gewond raken. Ik vraag me af of dit misschien te maken heeft met het idee dat je in een X5, dat bijna als een tank aanvoelt, een vals gevoel van veiligheid krijgt, waardoor je sneller geneigd bent onnodige risico's te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW DRIVER
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-01 20:36

BMW DRIVER

Have Fun :-)

En hoog op een troon zitten geeft sommigen ook een verheven gevoel, maar dat is psychologie van de kouwe grond. SUV's vind ik wangedrochten wat voor merk ook.

https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
BMW DRIVER schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Loop je wel kans dat de auto niet door de APK keuring komt met een andere uitlaat dempers.
Ik moet de eerste APK-keurmeester nog tegenkomen die een auto afkeurt op andere dempers (dat is namelijk geen afkeur). De E91 die ik had met andere (luide) dempers kwamen er altijd glansrijk doorheen bij een onafhankelijk APK-station. De M6 van mijn pa met praktisch open uitlaten op een V10 ook zonder problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
FiXeR.nl schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:43:
Ik moet de eerste APK-keurmeester nog tegenkomen die een auto afkeurt op andere dempers (dat is namelijk geen afkeur). De E91 die ik had met andere (luide) dempers kwamen er altijd glansrijk doorheen bij een onafhankelijk APK-station. De M6 van mijn pa met praktisch open uitlaten op een V10 ook zonder problemen.
Enige nuance... de regels omtrent geluid zijn gewijzigd per 1 januari 2025 ;)
Typegoedkeuring is per model verschillend.

Blijkt maar weer dat bepaalde figuren niet schromen om verkeerde informatie te blijven verstrekken.

Maar goed, weer een nieuw account voor Raaf12.

[ Voor 16% gewijzigd door CreativeS op 27-01-2025 00:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Hopelijk tegenwoordig dan niet meer *O*

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW DRIVER

BMW DRIVER

[...]

Een dBa meter zal niet tot de standaarduitrusting horen van de APK keurder, maar als het echt de spuigaten uitloopt dan is het toch wel afkeur als het volgens de regels is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW DRIVER

BMW DRIVER

fsfikke schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:53:
[...]

Hopelijk tegenwoordig dan niet meer *O*
Malafide keurders heb je ook. Proberen ze auto's zo stil mogelijk te maken, zijn er lui die vinden dat het harder moet. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
CreativeS schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:50:
[...]

Enige nuance... de regels omtrent geluid zijn gewijzigd per 1 januari 2025 ;)
Typegoedkeuring is per model verschillend.

Maar goed, weer een nieuw account voor Raaf12.
Er is op het gebied van geluid niks veranderd in de APK-regels voor personenauto's, enkel voor trekkers. Dus we zijn nog niet af van Golfjes met open uitlaten en pops en bangs, of het geluid van een V10 door een eisenmann-uitlaat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:56
Gisteren flinke rookwolk gezien na 10 min stationair draaien. Daarna met flink optrekken bij een stoplicht weer. Icm met een misfire

Ik verdenk nu heel sterk de klepseals, vooral omdat de misfire gepaard gaan met ineens een hoger olieverbruik…

Bobine schacht was droog, kan het nog de binnenkant van het kleppendekselpakking zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:23
jos707 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Los van dit specifieke ongeval en de oorzaal erachter, valt het me op dat ik relatief vaak zware ongevallen zie met een X5, waarbij de inzittenden ernstig gewond raken. Ik vraag me af of dit misschien te maken heeft met het idee dat je in een X5, dat bijna als een tank aanvoelt, een vals gevoel van veiligheid krijgt, waardoor je sneller geneigd bent onnodige risico's te nemen.
Heb je hier ook concrete voorbeelden van / onderbouwing voor?

Als X5 bezitter ben ik hier wel in geïnteresseerd :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
sjaak81 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:39:
Gisteren flinke rookwolk gezien na 10 min stationair draaien. Daarna met flink optrekken bij een stoplicht weer. Icm met een misfire

Ik verdenk nu heel sterk de klepseals, vooral omdat de misfire gepaard gaan met ineens een hoger olieverbruik…

Bobine schacht was droog, kan het nog de binnenkant van het kleppendekselpakking zijn?
Welk blok, de N62?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:00
[...]

Er zijn wel degelijk APK-regels voor geluid:

https://apk-handboek.rdw....os/motor/geluid-en-milieu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YvsosDs5wis5IYYYVLwe5K3E7s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/46L7Zx3TiNUpLNhKeOZw4wLd.png?f=user_large

Dat hier in de praktijk niet zo streng op wordt gecontroleerd is natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW DRIVER

BMW DRIVER

FiXeR.nl schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Er is op het gebied van geluid niks veranderd in de APK-regels voor personenauto's, enkel voor trekkers. Dus we zijn nog niet af van Golfjes met open uitlaten en pops en bangs, of het geluid van een V10 door een eisenmann-uitlaat. :P
We zitten op hetzelfde spoor :-) En die zure opmerking van een user hier negeren :) De standaard uitlaat op de huidige G20 houd het prima. Terwijl ik bij vroegere modellen auto's toch wel bij de km stand 150.000km moest gaan vervangen. Zijn de huidige uitlaten van betere kwaliteit staal gemaakt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
reageer dan niet

[ Voor 104% gewijzigd door We Are Borg op 27-01-2025 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-10 22:18
offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 27-01-2025 20:15 ]

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW DRIVER

BMW DRIVER

offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 27-01-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW DRIVER

BMW DRIVER

Spollie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:47:
[...]

Er zijn wel degelijk APK-regels voor geluid:

https://apk-handboek.rdw....os/motor/geluid-en-milieu

[Afbeelding]

Dat hier in de praktijk niet zo streng op wordt gecontroleerd is natuurlijk een ander verhaal.
Als het goedgekeurd wordt terwijl de APK regels worden overtreden kan dat consequenties hebben voor de keurmeester. Maar goed, dat geldt voor elke auto en is geen specifiek BMW issue. Hoewel BMW wel het meest gepimpte merk auto is. Een enkele Sierra en Subaro spoiler nagelaten. Bij Porsche is het alleen maar mooi om te zien. Maar ik dwaal af.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW DRIVER

BMW DRIVER

sjaak81 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:39:

Waar woon je? Ik kan wel even tijd maken om te kijken (noorden des lands) Een misfire kan ook een andere oorzaak hebben; de bobine wordt op nummer 4 uitgeschakeld om de catalysator te beschermen. Heb je INPA of ISTA dan wordt het al een stuk duidelijker, die lezen op dealerniveau uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
BMW DRIVER schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Waar woon je? Ik kan wel even tijd maken om te kijken (noorden des lands) Een misfire kan ook een andere oorzaak hebben; de bobine wordt op nummer 4 uitgeschakeld om de catalysator te beschermen. Heb je INPA of ISTA dan wordt het al een stuk duidelijker, die lezen op dealerniveau uit.
Ik stuurt je wel even een PB anders

Een paar weken terug had ik een fout op de kat, O2 sensor. Ik heb INPA maar gebruik dat verder niet heel bijzonder, alleen wat codes uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
alexbl69 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:01:
[...]

Heb je hier ook concrete voorbeelden van / onderbouwing voor?

Als X5 bezitter ben ik hier wel in geïnteresseerd :).
Dit zag ik onlangs ergens voorbijkomen: https://www.hln.be/veurne...p-e40-in-veurne~af7f323b/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 27-01-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Tragisch ongeval, maar er staat niets in over of dit aan het type auto heeft gelegen.

Heb zelf absoluut niet het gevoel dat ik in m'n X5 veiliger (of onveiliger) zit dan in een kleinere/lagere auto. Maar heeft misschien met m'n leeftijd (55) te maken. Heb al genoeg ellende op de weg gezien om te weten dat je in geen enkel voertuig onaantastbaar bent.

Vermoed ook (maar dat is dus een vermoeden) dat de meeste X5 eigenaren ouder zijn dan de gemiddelde automobilist, en over meer rij-ervaring beschikken. Het is, vergeleken met m'n vorige F10 528i en een G32 640i, een auto die veel minder uitnodigt om hard te rijden. M'n huidige wagen heeft veel meer vermogen dan alles wat ik tot nu toe reed, maar op de een of andere manier reed ik met die vorigen onbewust sneller :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
alexbl69 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:14:
[...]

Tragisch ongeval, maar er staat niets in over of dit aan het type auto heeft gelegen.

Heb zelf absoluut niet het gevoel dat ik in m'n X5 veiliger (of onveiliger) zit dan in een kleinere/lagere auto. Maar heeft misschien met m'n leeftijd (55) te maken. Heb al genoeg ellende op de weg gezien om te weten dat je in geen enkel voertuig onaantastbaar bent.

Vermoed ook (maar dat is dus een vermoeden) dat de meeste X5 eigenaren ouder zijn dan de gemiddelde automobilist, en over meer rij-ervaring beschikken. Het is, vergeleken met m'n vorige F10 528i en een G32 640i, een auto die veel minder uitnodigt om hard te rijden. M'n huidige wagen heeft veel meer vermogen dan alles wat ik tot nu toe reed, maar op de een of andere manier reed ik met die vorigen onbewust sneller :).
Zoals ik eerder aangaf, is het een persoonlijk gevoel. Onbewust valt het me gewoon sneller op wanneer er een ongeval voorbij komt waarbij een X5 betrokken is. Te meer doordat ik regelmatig meerijd met een familielid die zo'n bakbeest heeft. Het geheel voelt altijd tank-stevig en degelijk aan, en ergens krijg ik steeds het idee dat ik in een vrachtwagen zit, waarschijnlijk omdat ik zelf dagelijks in een lage auto rijd.

Overigens is die persoon wat ouder en rijdt hij altijd netjes. Maar elke keer als ik foto's zie van een ongeval waarbij zo'n wagen totaal aan frut is gereden, vraag ik me weer af wat ze hebben uitgewreten om dat voor elkaar te krijgen.
Ik wil niet zeggen dat een X5 onveiliger is of dat er meer ongevallen mee gebeuren. Statistisch gezien vermoed ik juist dat een X5 tot de veiligere auto's behoort en waarschijnlijk veel minder vaak betrokken is bij ongevallen dan gemiddeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-10 13:59
jos707 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:07:
[...]

Zoals ik eerder aangaf, is het een persoonlijk gevoel. Onbewust valt het me gewoon sneller op wanneer er een ongeval voorbij komt waarbij een X5 betrokken is. Te meer doordat ik regelmatig meerijd met een familielid die zo'n bakbeest heeft. Het geheel voelt altijd tank-stevig en degelijk aan, en ergens krijg ik steeds het idee dat ik in een vrachtwagen zit, waarschijnlijk omdat ik zelf dagelijks in een lage auto rijd.

Overigens is die persoon wat ouder en rijdt hij altijd netjes. Maar elke keer als ik foto's zie van een ongeval waarbij zo'n wagen totaal aan frut is gereden, vraag ik me weer af wat ze hebben uitgewreten om dat voor elkaar te krijgen.
Ik wil niet zeggen dat een X5 onveiliger is of dat er meer ongevallen mee gebeuren. Statistisch gezien vermoed ik juist dat een X5 tot de veiligere auto's behoort en waarschijnlijk veel minder vaak betrokken is bij ongevallen dan gemiddeld.
ik snap wel wat je bedoelt hoor, wij hebben de x5 nog niet zo lang en mijn vrouw had laatst na haar eerste ritje alleen het probleem al een beetje omschreven, die zei dat ze ineens 170 reed zonder dat ze het eigenlijk zelf doorhad O-)
ook geven hoge auto's veel minder het gevoel van snelheid mee, met een 5 serie heb ik sneller het idee hard te gaan als met de x5, puur doordat je hoger zit. beide auto's zijn zo goed geïsoleerd dat geluid ook niet meer het probleem is.

voor de x5 ook meteen de eerste zichtbare upgrade, nieuwe velgen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXZwtrCOo0oe8KbFPD3qrvN8BSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPRUPAkzZ34kNI0vH4vjzTOg.jpg?f=fotoalbum_large

een klein beetje pauper, maar vind het zelf wel bij de auto passen :*)
ondertussen ook XHP en MHD geïnstalleerd op de auto, wat een wereld van verschil is dat.
misschien na de wintersport nog een downpipe monteren O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Denniz0229 op 28-01-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Denniz0229 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:55:
[...]
ook geven hoge auto's veel minder het gevoel van snelheid mee, met een 5 serie heb ik sneller het idee hard te gaan als met de x5, puur doordat je hoger zit. beide auto's zijn zo goed geïsoleerd dat geluid ook niet meer het probleem is.
Grappig, mijn ervaring is dus precies andersom. :)

Met m'n 640i moest ik echt oppassen en hem op de cruise control zetten om niet vanzelf steeds sneller te gaan. Met de X5 heb ik dat probleem niet. Wagen heeft meer dan voldoende vermogen, maar op de een of andere manier 'voel' je de massa (2.5T) en de exponentiele luchtweerstand bij hogere snelheid toch beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
alexbl69 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Met m'n 640i moest ik echt oppassen en hem op de cruise control zetten om niet vanzelf steeds sneller te gaan. Met de X5 heb ik dat probleem niet. Wagen heeft meer dan voldoende vermogen, maar op de een of andere manier 'voel' je de massa (2.5T) en de exponentiele luchtweerstand bij hogere snelheid toch beter.
Same here, veel minder drang om hard te rijden. Het gaat wel makkelijk, dat is wel zo. Maar je hebt minder gevoel tussen snelheid, motor geluid etc. waardoor je minder geneigd bent om sportief te rijden, de auto is ook meer op comfort gericht. Vorige week even de MINI clubman s van de vrouw mee, en dan wil je meteen toeren jagen etc :D

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-10 13:59
alexbl69 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:57:
[...]

ChiLLeR schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Same here, veel minder drang om hard te rijden. Het gaat wel makkelijk, dat is wel zo. Maar je hebt minder gevoel tussen snelheid, motor geluid etc. waardoor je minder geneigd bent om sportief te rijden, de auto is ook meer op comfort gericht. Vorige week even de MINI clubman s van de vrouw mee, en dan wil je meteen toeren jagen etc :D
ik denk dat jullie gewoon oud worden :P
de drang bij mij om hard te rijden is er altijd, ongeacht in wat voor auto ik stap.

@alexbl69 de massa is een van de redenen dat ik bewust geen hybride heb genomen, die van mij is leeg net boven de 2 ton.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 486SX
  • Laatst online: 28-01 13:09
Ik kan verklappen dat die drang er ook bij mij is, om hard te rijden ondanks ver gevorderde leeftijd mag ik graag even planken in Duitsland om te zien of er geen paardjes zijn verloren. Het is wel jammer dat de tank dat snel leeg raakt en de kosten van de escapade hoog zijn. Daarom beperk ik het meestal tot korte tijdspanne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Denniz0229 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:59:
[...]

[...]

ik denk dat jullie gewoon oud worden :P
Zal ongetwijfeld meespelen :).

Rijstijl wordt waarschijnlijk ook wel beïnvloed door het feit dat het een hybride is. Probeer buiten de snelweg zoveel mogelijk elektrisch te rijden, en dan heeft de wagen 'maar' een kleine 200pk. Kun je meer dan snel genoeg mee optrekken (mede geholpen door het hoge koppel), maar met 2.5T leeggewicht trek je de klinkers niet uit de straat.

Op de snelweg op constante snelheid forceer ik (als het EV bereik onvoldoende is) het gebruik van de brandstofmotor. Heb het potentieel van EV+ICE (op de Autobahn uiteraard :) ) wel eens verkend, maar het verbruik is me dan veel te hoog, en de wagen te zwaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PSYch0landeR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 09:57

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Ondanks het gewicht voelt de X5 zich gewoon een baas op de autobahn, afgelopen week heen en weer oostenrijk was toch weer genieten over de autobahn :)

Heenweg 938km en 109,8liter bezine verstookt en in 8u in Ischgl staan vind ik geen slechte score met zoon tank...

Wat ook wel erg knap is hoeveel die kan regeneren, vertrokken thuis met een volle accu en erna niet meer geladen tot ik terug was.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIG0NSYpuXRvBI79dnUXMh2LT1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BTAnj92Ybr7klJXx4FVPNAY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door PSYch0landeR op 28-01-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-10 09:41
PSYch0landeR schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:46:
Ondanks het gewicht voelt de X5 zich gewoon een baas op de autobahn, afgelopen week heen en weer oostenrijk was toch weer genieten over de autobahn :)

Heenweg 938km en 109,8liter bezine verstookt en in 8u in Ischgl staan vind ik geen slechte score met zoon tank...

Wat ook wel erg knap is hoeveel die kan regeneren, vertrokken thuis met een volle accu en erna niet meer geladen tot ik terug was.[Afbeelding]
Dat is inderdaad heel netjes. Maar wat voor snelheden heb je gereden dan?

Mijn 530e deed naar de wintersport ook gewoon 11l/100km. Maar dat is wel met de cruise regelmatig op 175. En dat is dan vooral omdat ie vanaf 180 een versnelling terugschakelt en 15l/100km gaat doen. Dat is me wat overdreven voor een geringe winst.

Ik vrees als ik ooit een G05 zou hebben, mijn verbruik om te janken wordt op zulke ritten. En ik vertik het om dan rustiger te rijden, zulke ritten zijn er juist voor bedoeld om goed door te rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door Pannencouque op 28-01-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSYch0landeR

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Zeg maar over 30/40kmpu boven de snelheid die mag op cruise en op onbeperkt zo hard als dat er ruimte voor me was dus gemiddeld tussen de 150/230 in gezeten.

Dus heb wel echt door gereden waar het kon en daarom vind ik het verbruik echt netjes.

En nog even een run gedaan tegen een nieuwe 540i maar die red het niet tegen de hybride powah 😎

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wat ook wel erg knap is hoeveel die kan regeneren, vertrokken thuis met een volle accu en erna niet meer geladen tot ik terug was
De vraag is wel hoeveel regereren is en hoeveel gewoon met 1 op 4 de benzine motor blazen om de accu op te laden O-)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 09:56
En gisteren mn M3 terug gekregen

In het PPF gezet:

Voorkant
Deuren+handgrepen
Rockpanels
Kofferbak

En daarnaast nog in de ceramic coating.
Ziet er echt heerlijk uit om die druppels er af te zien glijden.

Zit nu op +-700km dus nog steeds niet voluit kunnen gaan, maar al wat een machine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjS8OCgL2xajUYBJloiss74S49E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oajh1TKJ7Emv6lPQC5pypyjA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiiK4ldOhVuWPxlB40v4u1rBvno=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5BqzniUaCYNfSTGZ9Xuu9gi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3xngARfVYFsYoQfYIcikvw4b9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8DJMzDcFCU2uXRMUbvr22Jo.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 16:46
Ik zie dat ik er ten onrechte vanuit gegaan ben dat ik bij de m sport i4 ook een m onderstel bij zou krijgen....

Dacht dat die optie alleen adaptief was en dat gebruikte ik nu toch niet
Maar die is ook 10mm lager... fuck haha
Dan heb ik ook de swaybar in de motorruimte niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:54
syntesia schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:51:
En gisteren mn M3 terug gekregen

In het PPF gezet:

Voorkant
Deuren+handgrepen
Rockpanels
Kofferbak

En daarnaast nog in de ceramic coating.
Ziet er echt heerlijk uit om die druppels er af te zien glijden.

Zit nu op +-700km dus nog steeds niet voluit kunnen gaan, maar al wat een machine.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Prachtige bolide.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
PSYch0landeR schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:34:
Zeg maar over 30/40kmpu boven de snelheid die mag op cruise en op onbeperkt zo hard als dat er ruimte voor me was dus gemiddeld tussen de 150/230 in gezeten.

Dus heb wel echt door gereden waar het kon en daarom vind ik het verbruik echt netjes.

En nog even een run gedaan tegen een nieuwe 540i maar die red het niet tegen de hybride powah 😎
Ah, top, dat maakt me dan weer blij. Ik rij meestal ook overal +40 en verder flink het gas erop, doorrammen met die km's.
Dan is dit verbruik prima te overzien. De X5 50e is terug op de lijst :D Wel jammer dat ze tweedehands echt nog knetterduur zijn én dat je op Bimmerpost veel leest over CEL-problemen die te maken zouden hebben met de koeling, wat ze echt niet onder controle lijken te krijgen. Dat maakt me wel huiverig.

[ Voor 14% gewijzigd door Pannencouque op 29-01-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 07:30
O jee, klinkt veelbelovend met die 50e aandrijflijn...
Mijn pa krijgt zijn nieuwe 750e volgende maand afgeleverd, hopelijk is die wat doorontwikkeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:30
PSYch0landeR schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:34:

Was je in Amerika? In de EU is de nieuwe 5er niet als 540i geleverd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSYch0landeR

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Auke 325ci schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:11:
[...]

Was je in Amerika? In de EU is de nieuwe 5er niet als 540i geleverd ;-)
Was een duitse 540i met een Munchen kenteken maar er stond 100% 540i op.

Zie inderdaad dat die niet in configurator staat van de duitse site.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:42
Hier ook weer even wezen sleutelen, Eventuri Carbon intake en charge pipes 😍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gjw1TDTqqq5hjszUzdkdYpGcdXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6jDTcB3qOztfeoc42cTy4iz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPZp6IzC4NhWCULwVIFlpX5UJ5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLl9Qr61wjFwIIS8R8xqqkDi.jpg?f=fotoalbum_large

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:16

_Arthur

blub

Iemand al opgevallen dat het dashboard in de huidige G2x serie aangepast ist?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEUVjEju2rDKCYs7ocQI716JHwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JMtoV07N8CtntKhgLJzQitd6.png?f=fotoalbum_large

Shark-gleuf in het midden en links en recht "joystickpookjes" voor het vertellen van de lamellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
Greetoz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:35:
Hier ook weer even wezen sleutelen, Eventuri Carbon intake en charge pipes 😍

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit, heeft het ook nog performance effect of is het puur voor het oog?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:50
_Arthur schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:17:
Iemand al opgevallen dat het dashboard in de huidige G2x serie aangepast ist?

[Afbeelding]

Shark-gleuf in het midden en links en recht "joystickpookjes" voor het vertellen van de lamellen.
Yes, Dit is sinds de LCI2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
ChiLLeR schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:36:
[...]

Ziet er mooi uit, heeft het ook nog performance effect of is het puur voor het oog?
Eventuri zelf claimt 15-20 pk.

Maar vooral looks en turbo geluid 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Greetoz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Eventuri zelf claimt 15-20 pk.

Maar vooral looks en turbo geluid 🤪
Krijg je die stal vol met paarden er ook uit zonder tune?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 22:28
Verkeerde topic: zie BMW i3

[ Voor 99% gewijzigd door Piet_Ioniq op 30-01-2025 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:37
Verschrikkelijk hoe BMW het interieur van de G2X LCI verknald heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
Mr Pingu schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:20:
[...]

Krijg je die stal vol met paarden er ook uit zonder tune?
Evolve heeft een m3 getest met stock intake op een dyno en daarna enkel de Eventuri geïnstalleerd en kwam met zelfde resultaat. Verder niks veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:33

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Greetoz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:27:
[...]

Evolve heeft een m3 getest met stock intake op een dyno en daarna enkel de Eventuri geïnstalleerd en kwam met zelfde resultaat. Verder niks veranderd
Dat komt toch om dat alles ruim bemeten is van BMW zelf?, het is geen atmosferisch motor die ineens makkelijker kan ademen omdat de oude intake te krap gedesigned was. Mogelijk dat er wel meer ruimte in tuning zit met zo'n upgrade maar daar ken ik dit onderdeel niet goed genoeg voor.

Je kan ook een dikkere uitlaat systeem eronder gooien, ja de auto kan makkelijker uit ademen maar het zal je geen vermogen opleveren tenzij je ook gaat tunen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
Xqlus1ve schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:25:
[...]

Dat komt toch om dat alles ruim bemeten is van BMW zelf?, het is geen atmosferisch motor die ineens makkelijker kan ademen omdat de oude intake te krap gedesigned was. Mogelijk dat er wel meer ruimte in tuning zit met zo'n upgrade maar daar ken ik dit onderdeel niet goed genoeg voor.

Je kan ook een dikkere uitlaat systeem eronder gooien, ja de auto kan makkelijker uit ademen maar het zal je geen vermogen opleveren tenzij je ook gaat tunen :)
Ik weet niet wat ruim bemeten hiermee te maken heeft?

Maargoed ik claim zelf niks, Eventuri zegt dit zelf en kies motorsports heeft de test zelf ook gedaan. En zoals gezegd, ik verwachtte zelf niks kwa directe power increase. Looks en Turbo geluid zijn wel cool ;-).

YouTube: Did This EVENTURI INTAKE Add Horse Power To My BMW F80 M3???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Greetoz schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:44:
[...]

Ik weet niet wat ruim bemeten hiermee te maken heeft?

Maargoed ik claim zelf niks, Eventuri zegt dit zelf en kies motorsports heeft de test zelf ook gedaan. En zoals gezegd, ik verwachtte zelf niks kwa directe power increase. Looks en Turbo geluid zijn wel cool ;-).

YouTube: Did This EVENTURI INTAKE Add Horse Power To My BMW F80 M3???
Misschien snappen we elkaar niet helemaal. Een geblazen motor zonder restricties (oftewel alle onderdelen zijn door BMW gewoon ontworpen zonder bottleneck) produceert vermogen zoals de map op de ECU. Een ruimere intake of grotere uitlaatsysteem gaat de map van de ECU niet magisch aanpassen. Oftewel in andere woorden logisch dat er geen vermogenswinst is met deze upgraade.

Zou de inlaat te krap bemeten zijn en de ECU ingrijpen op te weinig lucht toevoer en door de upgrade ineens wel de hoeveelheid krijgt die gewenst is dan zou er mogelijk een vermogenswinst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Xqlus1ve schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:04:
[...]

Misschien snappen we elkaar niet helemaal. Een geblazen motor zonder restricties (oftewel alle onderdelen zijn door BMW gewoon ontworpen zonder bottleneck) produceert vermogen zoals de map op de ECU. Een ruimere intake of grotere uitlaatsysteem gaat de map van de ECU niet magisch aanpassen. Oftewel in andere woorden logisch dat er geen vermogenswinst is met deze upgraade.

Zou de inlaat te krap bemeten zijn en de ECU ingrijpen op te weinig lucht toevoer en door de upgrade ineens wel de hoeveelheid krijgt die gewenst is dan zou er mogelijk een vermogenswinst zijn.
Tja, en toch zegt elke test (ook onafhankelijk) dat er wel vermogenswinst is met deze intake. Ook als je zoekt naar "cold air intake" schrijven mensen dat het een vermogens increase kan geven. Grootste voordeel is meer koude lucht rechtstreeks naar de intake, plus de filters laten meer lucht door dan de stock. Heb je hiervoor dit volledig Carbon systeem nodig? Nee tuurlijk niet, maar het ziet er toch wel cool uit ;-). En ik kon het nieuw krijgen voor veel minder dan de retail prijs ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:00
https://www.autoweek.nl/a...r-en-grotere-actieradius/

Tesla-praktijken bij BMW. Ook lekker voor je restwaarde als je al zo'n ding had gekocht. Blijkbaar raken ze de i5 aan de straatstenen niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Spollie schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:23:

Tesla-praktijken bij BMW. Ook lekker voor je restwaarde als je al zo'n ding had gekocht. Blijkbaar raken ze de i5 aan de straatstenen niet kwijt.
Ze zijn sowieso lekker aan het updaten
https://www.autoweek.nl/a...toren-voor-2-serie-en-x3/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:56

Worden de auto's duurder is het niet goed, worden ze goedkoper is het weer niet goed. Niemand koopt zo'n ding voor de catalogusprijs dus in de praktijk is het enkel wat minder korting. Bovendien, een 5 serie koop je niet als je rationeel denkt over de afschrijving :+ .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

DaFreakhead schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:05:
O jee, klinkt veelbelovend met die 50e aandrijflijn...
Mijn pa krijgt zijn nieuwe 750e volgende maand afgeleverd, hopelijk is die wat doorontwikkeld
Lijkt erop dat de later MY2025 auto's dit probleem niet meer hebben. Heb zelf een 550e, nu sinds een week of 4 in bezit.

Heerlijke aandrijflijn overigens 8)
MrFl0ppY schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Worden de auto's duurder is het niet goed, worden ze goedkoper is het weer niet goed. Niemand koopt zo'n ding voor de catalogusprijs dus in de praktijk is het enkel wat minder korting. Bovendien, een 5 serie koop je niet als je rationeel denkt over de afschrijving :+ .
Voornaamste voordeel is dat de catalogusprijs (lees bijtelling) wat naar beneden gaat. Ze zijn vrij royaal met kortingen op de 5 serie (ook 550's) is mijn ervaring.
Denk dat BMW ook wel serieus concurrentie gaat krijgen van de elektrische A6 die qua platform toch wel echt in het voordeel is (800v laden etc).

Wat ook wel erg knap is hoeveel die kan regeneren, vertrokken thuis met een volle accu en erna niet meer geladen tot ik terug was.[Afbeelding]
Ben benieuwd wat ik ga halen richting wintersport! Ga wel met een dakkoffer rijden (niet ideaal maar wel praktisch). Haal in NL rond de 7.2-7.5 op 100 als ik me een beetje aan de snelheden hou met lege accu wat me helemaal niet tegenvalt! Motorblok is ook nog amper ingereden.

[ Voor 75% gewijzigd door Tortelli op 31-01-2025 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tortelli schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:32:
[...]
Voornaamste voordeel is dat de catalogusprijs (lees bijtelling) wat naar beneden gaat. Ze zijn vrij royaal met kortingen op de 5 serie (ook 550's) is mijn ervaring.
Denk dat BMW ook wel serieus concurrentie gaat krijgen van de elektrische A6 die qua platform toch wel echt in het voordeel is (800v laden etc).
Hoe groter de auto, hoe groter de marge, dus dat zal inderdaad wel kloppen dat ze met die series wat royaler kunnen zijn met de korting. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:15

Ik snap die titel niet echt. Er staat dat de i5 er nu vanaf 73K is. Ik heb laatst wat zitten configureren, maar volgens mij was die prijs al rond dat punt. Zeker geen 78K in ieder geval.

Ze moeten ook wel, want de A6 e-tron kwam een stuk gunstiger uit in lease en catalogusprijs.

Edit: in de configurator start het al vanaf 68.xxx. Autoweek zit er voor de verandering weer eens naast :+

[ Voor 7% gewijzigd door VidaR-9 op 31-01-2025 16:29 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 12:34
Heeft iemand hier al wat ervaringen met de nieuwe 530e? Morgen een proefrit, maar soms moet je zo een auto toch net iets langer in bezit hebben om hem beter te leren kennen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
Silversin schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:41:
Heeft iemand hier al wat ervaringen met de nieuwe 530e? Morgen een proefrit, maar soms moet je zo een auto toch net iets langer in bezit hebben om hem beter te leren kennen :p
Ik rij hem nu 3 maanden, eerste hybride auto voor mij. Ik rij al heel mijn leven BMW, die is nu mijn 14e maar het blijft wennen. Auto rijdt wanneer opgeladen eigenlijk altijd electrisch. Spontaan even een sprintje doen is onwennig omdat je weet dat de ICE nog niet volledig op temperatuur is. Verder prima aandrijflijn welke er echt op gericht is om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Het is omdat volledig BEV rijden voor mij nog te vroeg is kwa ontwikkelingen en afschrijving anders was ik voor een volledig electrische gegaan. Succes met de proefrit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:20
Wat wil je weten? Ik ben in ieder geval dik tevreden.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Auke 325ci schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 06:10:
[...]

Ik rij hem nu 3 maanden, eerste hybride auto voor mij. Ik rij al heel mijn leven BMW, die is nu mijn 14e maar het blijft wennen. Auto rijdt wanneer opgeladen eigenlijk altijd electrisch. Spontaan even een sprintje doen is onwennig omdat je weet dat de ICE nog niet volledig op temperatuur is. Verder prima aandrijflijn welke er echt op gericht is om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Het is omdat volledig BEV rijden voor mij nog te vroeg is kwa ontwikkelingen en afschrijving anders was ik voor een volledig electrische gegaan. Succes met de proefrit!
Dat blijft een nadeel van hybride. Ik heb de oude 530e, met dus amper puur elektrisch vermogen. Wilde gisteren even ergens voorbij sprinten, maar de accu was bijna leeg terwijl de ICE nog niet aan was. Dat sprintje kon ik dus op m'n buik schrijven want ik wil ook het blok weer niet slopen... Bloedirritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
Auke 325ci schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 06:10:
[...]

Thanks! Is er geen manier dan om meteen dan gecombineerd te rijden? Ik ben van plan om mijn M340i er voor in te ruilen ( I know, I know..). We hebben een Model Y er naast, maar dit wordt de eerste PHEV.
DomiGijzen schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 06:11:
[...]

Wat wil je weten? Ik ben in ieder geval dik tevreden.
Eigenlijk meer naar de punten die niet meteen opvallen bij een proefrit. iDrive quirks, PHEV ervaringen, Adaptive Cruise ervaringen.

Mijn 3 serie heeft al een aantal keer ghost braking gehad op klaarlichte dag. Of ooit op vakantie dat alle systemen uitvielen vanwege het warme weer en de auto een aantal uur moest afkoelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pannencouque schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 07:42:
[...]
Dat blijft een nadeel van hybride. Ik heb de oude 530e, met dus amper puur elektrisch vermogen. Wilde gisteren even ergens voorbij sprinten, maar de accu was bijna leeg terwijl de ICE nog niet aan was. Dat sprintje kon ik dus op m'n buik schrijven want ik wil ook het blok weer niet slopen... Bloedirritant.
We zijn allemaal een beetje gekke petrolheads, maar we moeten ook niet overdrijven ;) Zo’n motor valt echt niet uit elkaar als die een keertje iets moet doen (met elektrische ondersteuning) zonder op optimale temperatuur te zijn. Wat denk je dat alle ICE’s te verduren krijgen elke keer dat ze bewogen worden met de huidige temperaturen?

Permanent met de verbrandingsmotor aan gaan rijden zal heeeel veel meer motorslijtage opleveren dan wanneer deze 90% van de tijd uit staat.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 01-02-2025 08:52 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
@Silversin Alleen in sport modus rijden zorgt ervoor dat beide motoren naast elkaar werken. Daar permanent in rijden vraagt wel elke start dat je naar sport modus moet overschakelen. Hij schakelt dan minder snel op (logisch want sport stand) maar voor dagelijks gebruik is dat weer irritant. Je kan de bak ook in S zetten maar dan heb je idem probleem. Een modus zodat de electro motor permanent de benzine motor ondersteund met normale schakel momenten is er dus helaas niet..

De rest van de wagen en de door jouw genoemde punten zijn prima in orde. Tenzij je harman kardon gewend bent, die is in de G60 zwaar ge-downgrade en vergelijkbaar met de top hifi van vorige modellen, helaas...

P.s. Welke 530e en waar ga je naar kijken?

[ Voor 3% gewijzigd door Auke 325ci op 01-02-2025 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversin
Auke 325ci schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:49:
Tenzij je harman kardon gewend bent, die is in de G60 zwaar ge-downgrade en vergelijkbaar met de top hifi van vorige modellen, helaas...

P.s. Welke 530e en waar ga je naar kijken?
Ok, dat wordt even ervaren, want HK in de G20 was echt goed.

Een blauwe 530e met M-sport plus, innovation pack en comfort pack bij Ekris Utrecht. Viel me al op dat de ambient lighting totaal verschillend is over de linie dankzij leveringsproblemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Silversin schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Ok, dat wordt even ervaren, want HK in de G20 was echt goed.

Een blauwe 530e met M-sport plus, innovation pack en comfort pack bij Ekris Utrecht. Viel me al op dat de ambient lighting totaal verschillend is over de linie dankzij leveringsproblemen.
Is een tijdje terug gediscussieerd maar moraal van het verhaal is dat
HK is nu wat vroeger HiFi was
B&W surround is wat vroeger HK was
B&W diamond surround is wat vroeger B&W en B&O was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:42
Vorige week een klein dun krasje ontdekt op het rechter portier :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGsiAqAicxtXGR2z8nBwoiP3b3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtfOA1p7A2W2a6izkNPJz16u.jpg?f=fotoalbum_large
Nu heb ik een lakstift setje van bmw, maar staat niks van bij wat de minimale temperatuur het moet zijn buiten.

Google geeft als antwoord 18graden, maar zo lang wil ik dit zo niet laten...
In de zon doen evt?

[ Voor 57% gewijzigd door DeBaroN op 01-02-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
fsfikke schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:46:
[...]

We zijn allemaal een beetje gekke petrolheads, maar we moeten ook niet overdrijven ;) Zo’n motor valt echt niet uit elkaar als die een keertje iets moet doen (met elektrische ondersteuning) zonder op optimale temperatuur te zijn. Wat denk je dat alle ICE’s te verduren krijgen elke keer dat ze bewogen worden met de huidige temperaturen?

Permanent met de verbrandingsmotor aan gaan rijden zal heeeel veel meer motorslijtage opleveren dan wanneer deze 90% van de tijd uit staat.
Heb er eigenlijk nog maar weinig over kunnen vinden (as in: niets) hoe dat nu eigenlijk in z'n werk gaat. Wordt de ICE in enige mate verwarmd tijdens het elektrisch rijden met een hybride?

Heb zelf de X5 50e, en rij meer dan 90% van alle ritten enkel elektrisch. Van het totale kilometrage (heb de wagen 4 maanden) heb ik 60% elektrisch gereden.

Kijkend naar het absoluut aantal ritten zit daar niet veel autobaan bij, bij het aantal kilometers echter wel. Als ik alles aan de auto over zou laten zou ik puur elektrisch naar de snelweg rijden, waarna op de snelweg de (koude?) ICE direct relatief flink aan de bak moet om 100+ te rijden. Er zitten ook flink wat Autobahn kilometers bij waar dit uiteraard nog sterker geldt.

Zorg er nu altijd voor dat ik voordat ik de snelweg opdraai de ICE al enigszins heb warmgedraaid door Battery Hold eerder in te drukken. Maar is dit wel nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-10 10:04

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Hier bijna een jaar een 530e en hiervoor 530d.
Je gaat anders rijden in hybride, veel eerder gas los om te regeneren/uitrollen, meer afstand houden en je moet je voorbereiden om een keer een een stukje te "racen" of te sprinten. Sprinten is ook in fases, gas gedoseerd tot volle toeren en daarna nog een extra doses om de ecoboost te gebruiken. Als mijn budget het had toegelaten was het 100% de 545e geworden.

@alexbl69 schakel maar om naar sport modus dan zie je de temperatuur staan in je hud. Je moet meestal nog 5m in sport rijden om goed op temperatuur te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door NLKornolio op 01-02-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

alexbl69 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:56:
[...]

Heb er eigenlijk nog maar weinig over kunnen vinden (as in: niets) hoe dat nu eigenlijk in z'n werk gaat. Wordt de ICE in enige mate verwarmd tijdens het elektrisch rijden met een hybride?

Heb zelf de X5 50e, en rij meer dan 90% van alle ritten enkel elektrisch. Van het totale kilometrage (heb de wagen 4 maanden) heb ik 60% elektrisch gereden.

Kijkend naar het absoluut aantal ritten zit daar niet veel autobaan bij, bij het aantal kilometers echter wel. Als ik alles aan de auto over zou laten zou ik puur elektrisch naar de snelweg rijden, waarna op de snelweg de (koude?) ICE direct relatief flink aan de bak moet om 100+ te rijden. Er zitten ook flink wat Autobahn kilometers bij waar dit uiteraard nog sterker geldt.

Zorg er nu altijd voor dat ik voordat ik de snelweg opdraai de ICE al enigszins heb warmgedraaid door Battery Hold eerder in te drukken. Maar is dit wel nodig?
Kan AAIdrive daar enige info over geven? Ik kan diverse waardes uitlezen in Idrive die afkomstig is uit de app, wel op Idrive 6 btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 09:14
Ideevoor2 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:18:
Zo bijna de 150k aangetikt. Er wordt beweerd dat de B48 motor bij 200k wel einde levensduur is, we zullen zien!
Mijn f31 lci met b48 heeft nu 187500km en ik heb al een nieuwe turbo (3300,-) bij 150k, een nieuw koelstofslangetje (450,-) bij 165k en hij staat nu (dus 187k) bij de garage voor een nieuwe waterpomp en een gescheurde oliefilter behuizing (2350,-). In mijn optiek zijn het dus kwalitatief uitermate teleurstellende auto's... Het vervelende is dat ik niet weet welke europese auto's dat niet zijn. En ik kan mij geen aziatische auto (die nog wel kwaliteit leveren) voorstellen die zo veel rijplezier als een bmw oplevert. Een Mazda misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:07
Munchkin schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Mijn f31 lci met b48 heeft nu 187500km en ik heb al een nieuwe turbo (3300,-) bij 150k, een nieuw koelstofslangetje (450,-) bij 165k en hij staat nu (dus 187k) bij de garage voor een nieuwe waterpomp en een gescheurde oliefilter behuizing (2350,-). In mijn optiek zijn het dus kwalitatief uitermate teleurstellende auto's... Het vervelende is dat ik niet weet welke europese auto's dat niet zijn. En ik kan mij geen aziatische auto (die nog wel kwaliteit leveren) voorstellen die zo veel rijplezier als een bmw oplevert. Een Mazda misschien?
Dit is precies waarom ik een Lexus overweeg in plaats van een opvolger voor de E91. Hoewel mijn vader met een 525D uit 2013 vrijwel probleemloos 400k aantikt. Dilemma's.. 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:20
Silversin schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:25:
[...]

Thanks! Is er geen manier dan om meteen dan gecombineerd te rijden? Ik ben van plan om mijn M340i er voor in te ruilen ( I know, I know..). We hebben een Model Y er naast, maar dit wordt de eerste PHEV.

[...]
Eigenlijk meer naar de punten die niet meteen opvallen bij een proefrit. iDrive quirks, PHEV ervaringen, Adaptive Cruise ervaringen.

Mijn 3 serie heeft al een aantal keer ghost braking gehad op klaarlichte dag. Of ooit op vakantie dat alle systemen uitvielen vanwege het warme weer en de auto een aantal uur moest afkoelen.
Had hiervoor een iX3, daarvoor kort een 520i en daarvoor een 320d. Voor mij is deze auto de perfecte combi van dit alles. Comfort, genoeg koppel, groter en een heerlijke rijders auto. Het plezier van de drie serie gecombineerd met comfort wat je mag verwachten van 5 serie en ondanks hybride toch dezelfde kofferbak/beenruimte als een normale 5 serie. Hij voelt kleiner dan de iX3 en rijdt ook makkelijker. Wellicht door de meesturende achteras, die zou ik je wel aanraden als je vaak krap moet parkeren.

Ten opzicht van de M340i ga je wel power missen! Dat is het enige dat ik graag nog meer zou willen bij een volgende auto. Maar was nu qua tijdslijnen niet mogelijk. De 550e kwam te laat. Je krijgt er wel veel meer comfort en stilte voor terug! En ruimte.

Over het interieur en de audio is al veel geschreven. Zelf vind ik het rustige/zakelijk van het interieur juist fijn. Een biesje links of rechts in passende kleur was mooi geweest. De audio (BW in mijn geval) is beter dan HK in de iX3 maar je moet wel wat met instellingen spelen.
Wat mij op termijn opvalt is dat je de elektromotor soms hoort. Heel zachtjes op de achtergond als de radio uit of stil staat. Je hoort dan ook de remmen iets meer dan ik gewend ben. Denk dat ze hardere blokken gebruiken in deze serie.

In electric mode rij ik ongeveer 70+ km. Heb de auto pas sinds oktober dus nog niet veel warme dagen meegemaakt. Voor mij ideaal. Als je verder moet, wordt de accu gespreid gebruikt in hybride mode.
In electric moet je boost/kick-down mode gebruiken om de benzine motor aan te spreken. In Hybride gaat dat vanzelf. Dan is de benzine motor ook pro-actief aan als dat op je route nodig is of als de accu niet genoeg range biedt voor je route.
Heb met bijna 10k km inclusief 2x Oostenrijk met stevig doorrijden nog niet gehad dat de electro motor uitviel door een lege accu. Er is altijd wat reserve.

Zelf heb ik soms dat assisted drive niet werkt omdat een van de sensoren geen zicht heeft. Ik zie hier geen andere berichten over op fora, dus vermoed een storing in mijn exemplaar. Moet ik nog voor terug.

Bij een gebruikte moet je vragen voor de juiste software update. Dat fixt wat kleine bugjes waaronder plopjes in het geluid en de e-sim. Vooral handig als je vaker weg bent en kinderen met een iPad hebt.

Verder in 4 maanden niks gevonden of ervaren wat ik vooraf niet bekend was.

Grz D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silversin
Conclusie, het wordt een X3 M40i of X3M :')

Vind de nieuwe M50i nog iets te duur, wellicht een leuke upgrade over een paar jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:37
Vervelend krasje. Mooiste is om hem de kras te vullen en dan vlak schuren met wetsanding. Maar dan moet je wel wat ervaring hebben.

Als je met de föhn van je vrouw het plaatwerk een beetje opwarmt, zorgt dat de lakstift ook op kamertemperatuur is en na het inlakken even laten drogen met de föhn erbij, dan moet het goed komen . Wat ik handig vind is om de kras met afplaktape secuur af te plakken. Dan kun je de kras heel strak opvullen met het kwastje. Sowieso even rustig de tijd voor nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Civic09 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:27:
Vervelend krasje. Mooiste is om hem de kras te vullen en dan vlak schuren met wetsanding. Maar dan moet je wel wat ervaring hebben.

Als je met de föhn van je vrouw het plaatwerk een beetje opwarmt, zorgt dat de lakstift ook op kamertemperatuur is en na het inlakken even laten drogen met de föhn erbij, dan moet het goed komen . Wat ik handig vind is om de kras met afplaktape secuur af te plakken. Dan kun je de kras heel strak opvullen met het kwastje. Sowieso even rustig de tijd voor nemen.
Sowieso gebruik ik nooit het kwastje veel te grof.
Zelf nooit een kras gedaan maar steenslag doe ik altijd met zo’n kalligrafie pen, veel meer controle dan het kwastje. Kwastje is veel te dik een legt vaak veels te veel lak neer waardoor je een kleine verhoging krijgt in de lak.

Deze gebruik ik:
https://www.kingartco.com...crylics-water-based-media

[ Voor 5% gewijzigd door Mr Pingu op 02-02-2025 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Auke 325ci schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:49:
@Silversin Alleen in sport modus rijden zorgt ervoor dat beide motoren naast elkaar werken. Daar permanent in rijden vraagt wel elke start dat je naar sport modus moet overschakelen. Hij schakelt dan minder snel op (logisch want sport stand) maar voor dagelijks gebruik is dat weer irritant. Je kan de bak ook in S zetten maar dan heb je idem probleem. Een modus zodat de electro motor permanent de benzine motor ondersteund met normale schakel momenten is er dus helaas niet..
Voor de 330e sowieso geldt dat ook in hyrbid de electromotor de ICE ondersteunt om laatstgenoemde te helpen. Dus als je op benzine rijdt en flink gas geeft, duwt de electro bij.

Overigens als je volledig elektrisch rijdt, moet je echt wel even flink trappen wil je tekort komen en de ICE laten starten maar in dat geval ondersteunt de ICE wat elektro tekort komt en komt niet de volledige belasting op de (evt koude) ICE te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Silversin schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:12:
[...]

Conclusie, het wordt een X3 M40i of X3M :')

Vind de nieuwe M50i nog iets te duur, wellicht een leuke upgrade over een paar jaar.
Is prijs ie enige overweging om van Sedan naar X te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Munchkin schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Een Honda! Tijdje terug in de showroom geweest en was onder de indruk van t kwaliteitsniveau gevoel van de wagens die daar stonden. T is geen BMW kwa aankleding en opties. Maar het rijden is heerlijk no nonsense met goede wegligging. Stuk beter dan Toyota

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
-

[ Voor 100% gewijzigd door Silversin op 02-02-2025 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silversin
@Eagle Creek Nee eerder rijderspositie en overzicht. Daarnaast ben ik nog te verliefd op de B58, moeilijk om afscheid te nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Silversin op 02-02-2025 12:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sa5yF3WnuJr9dSZAB7U_dsvHGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcJRNZQAwc8rCmk5qS2VcFeW.jpg?f=fotoalbum_large
Foto zondag! <3

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:05
Mooie oto. Wel gezakt voor de fotografie cursus 😁👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
roland kroes schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:00:
Mooie oto. Wel gezakt voor de fotografie cursus 😁👍
Gelukkig is dat ook niet m’n beroep :+

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
Door omstandigheden rij ik een weekje in een i4 M50 xDrive Gran Coupé.
Een mooie casus om te proberen te wennen aan een EV. Compleet uitgeruste auto met een boel koppel en PK's.
Tot nogtoe ben ik echter nog niet overtuigd van deze auto. Supersnel, zeker, maar het comfort is niet om over naar huis te schrijven in vergelijking met de G31 die ik normaliter rijd.
Stuiterig rijden en een stuk minder feeling met de weg via het stuur, ondanks de M-adaptive optie.
De elektrisch bedienbare sportstoelen vind ik ook substantieel minder dan de comfortstoelen van mijn eigen auto. Het infotainmentsysteem ben ik nog aan het ontdekken.

Voetnoot, niet onbelangrijk; met mijn standaardtempo kom ik zeker niet aan de opgegeven WLTP afstand van 469-513 km. Ik denk eerder 300km. De G31 doet tussen de tankbeurten meestal 2-2½ keer zoveel.
Wellicht dat ik na nog een paar dagen rijden wat milder word in mijn gevoel, als dit zo is meld ik me weer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
DaFreakhead schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:25:
Door omstandigheden rij ik een weekje in een i4 M50 xDrive Gran Coupé.
Een mooie casus om te proberen te wennen aan een EV. Compleet uitgeruste auto met een boel koppel en PK's.
Tot nogtoe ben ik echter nog niet overtuigd van deze auto. Supersnel, zeker, maar het comfort is niet om over naar huis te schrijven in vergelijking met de G31 die ik normaliter rijd.
Stuiterig rijden en een stuk minder feeling met de weg via het stuur, ondanks de M-adaptive optie.
De elektrisch bedienbare sportstoelen vind ik ook substantieel minder dan de comfortstoelen van mijn eigen auto. Het infotainmentsysteem ben ik nog aan het ontdekken.

Voetnoot, niet onbelangrijk; met mijn standaardtempo kom ik zeker niet aan de opgegeven WLTP afstand van 469-513 km. Ik denk eerder 300km. De G31 doet tussen de tankbeurten meestal 2-2½ keer zoveel.
Wellicht dat ik na nog een paar dagen rijden wat milder word in mijn gevoel, als dit zo is meld ik me weer :)
In de winter kom je nooit in de buurt van de WLTP. Meestal kun je met doorrijden uitgaan van /2 bij alles onder de 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Range van EV's bij de temperaturen van nu (rond of wat onder 0) is vrij belabberd inderdaad. Was ook mijn ervaring na een krap weekje met een elektrische Countryman JCW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
Net 42 km gedaan (voornamelijk snelweg), dit kostte 17% accu. Dat extrapoleert naar 247 kilometer bereik. Ik had hem ook geklimatiseerd aan de paal. Ik hou u op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Tortelli schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:54:
Range van EV's bij de temperaturen van nu (rond of wat onder 0) is vrij belabberd inderdaad. Was ook mijn ervaring na een krap weekje met een elektrische Countryman JCW.
Vandaag 30km gehaald (plugin). De eerste 25% was binnen 5km al op. In de zomer red ik daar wel ~12-14 km mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Preconditioning gebruiken helpt wel serieus, maar ik kwam vandaag volgens de auto niet verder dan 62km met 100% volle accu (550e).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoe veel kWh kost preconditioning en wat bespaar je er uiteindelijk mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Tortelli schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:20:
Preconditioning gebruiken helpt wel serieus, maar ik kwam vandaag volgens de auto niet verder dan 62km met 100% volle accu (550e).
Van het interieur of de accu? De laatste heb ik niet.

Pagina: 1 ... 341 ... 372 Laatste