Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 315 ... 372 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Dat wist ik niet dat het standaard aan staat. Het werkt in ieder geval toen ik vergeten was de BT dongle eruit te trekken. Ik heb een krasje op het plastic zitten is dat stuk los te koop en is het makkelijk te vervangen? G20 uit 2020. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGBXrUzvCNnMh3nzHJrrxzXDmGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Odkm4051nI3bnYZPcIO6QUk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door RAAF12 op 29-09-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
RAAF12 schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:12:
Ik heb een krasje op het plastic zitten is dat stuk los te koop en is het makkelijk te vervangen? G20 uit 2020. [Afbeelding]
Vast wel... er is een reparatieset voor. Helaas wel origineel.

https://www.realoem.com/b...0-BMW-320i&diagId=61_6097

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09:22
Argarath schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:11:
[...]

Yep, en aan het eind van deel 2 in eigen persoon nog zelfs ;-)
Van kenteken met paint zwart maken… naar vol in beeld. 🫶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

CreativeS schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:38:
[...]

Vast wel... er is een reparatieset voor. Helaas wel origineel.

https://www.realoem.com/b...0-BMW-320i&diagId=61_6097
Tnx ik ga er achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 17:07
BMWix3 schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:41:
[...]

Groei in vertrouwen zou iets fijns moeten zijn. Je opmerking lijkt op zo'n auto waarin je je vertrouwen hebt verloren. Ik zie liever goed onderhouden BMW's dan jouw opmerking ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:00
wheez50 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:40:
[...]

Groei in vertrouwen zou iets fijns moeten zijn. Je opmerking lijkt op zo'n auto waarin je je vertrouwen hebt verloren. Ik zie liever goed onderhouden BMW's dan jouw opmerking ;)
Dude... what? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
wheez50 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:40:
Volgens mij heb jij wat gemist... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
130,99 in de btw bij Ekris.. Duur stukje plastic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
BMWix3 schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:41:
_/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-10 23:26
Nou initiële grove schade schatting voor het interieur. minimaal 22.000 euro...

Auto waarschijnlijk 2 maanden kwijt omdat ze niet direct tijd hebben.. :_(

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Pepppie schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:11:
[...]

130,99 in de btw bij Ekris.. Duur stukje plastic!
Er was iets om krassen te verwijderen op het scherm van domme telefoontjes , dat eerst eens proberen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13FU2dW3XFlhjb-LW-cBPoOg6oM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xMXnrnCfkCSXrClr9axL3998.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:51

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

RAAF12 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:53:
[...]

Er was iets om krassen te verwijderen op het scherm van domme telefoontjes , dat eerst eens proberen. [Afbeelding]
Polywatch ia een belend merk, wordt veel voor horloges gebruikt met een plastic glaasje.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• melensuup
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:16
Vandaag de geheugenknoppen van de stoelen vervangen door een exemplaar met de mogelijkheid om de bijrijdersstoel te verstellen, de gentlemen functie. Klusje van niets, maar toch een leuke toevoeging. Had het op mijn f11 ook en vond het een gemis in mijn huidige g30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wh18BgHMZ5XhdN0w18sX6GjgH4Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a5Nwa8wi7AGbtKYKQ5hdltis.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:59

Eagle Creek

Breathing security

melensuup schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:38:
Vandaag de geheugenknoppen van de stoelen vervangen door een exemplaar met de mogelijkheid om de bijrijdersstoel te verstellen, de gentlemen functie. Klusje van niets, maar toch een leuke toevoeging. Had het op mijn f11 ook en vond het een gemis in mijn huidige g30.

[Afbeelding]
Huh? Welke knop is dat dan?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melensuup
Het gehele onderdeel waarin de geheugenknoppen van de stoel zitten, is vervangen door een exemplaar (onderdeelnummer 61 31 6 826 758) met daarop een extra knop (een stoeltje met een 2 erbij).

[ Voor 5% gewijzigd door melensuup op 01-10-2024 14:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 18:13
Het linker knopje is een stoel met het getal 2 erbij. Druk hier op en je kunt de passagiersstoel verstellen vanaf de bestuurderskant. Dit kan normaal gesproken niet op een 5-serie, maar is eenvoudig te retrofitten met het knoppenpaneel van een 7-serie. Bijv. onderdeelnummer 61316997294.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:33

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb die knoppen er standaard opzitten g30 maar is alleen voor 2 verschillende posities voor de bestuurderskant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melensuup
NLKornolio schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:07:
Heb die knoppen er standaard opzitten g30 maar is alleen voor 2 verschillende posities voor de bestuurderskant
De geheugenknoppen zijn standaard inderdaad. Echter de mogelijk om de bijrijdersstoel te verstellen is niet standaard op de G30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:52
melensuup schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:38:

[Afbeelding]
Mooie mod. Lijkt me heel praktisch. Zit nu soms te hannesen als een van m’n zoontjes naast me zit.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melensuup
VidaR-9 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:55:
[...]

Mooie mod. Lijkt me heel praktisch. Zit nu soms te hannesen als een van m’n zoontjes naast me zit.
Precies dat, mensen stappen in en zitten eerst te prutsen met de stoelbediening. Of de stoel staat ver naar voren en hebben moeite met instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:05
CreativeS schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:52:
[...]

Verschrikkelijk @Greetoz!

Gelukkig heb je foto's van de retrofits, anders kriijg je die ook niet vergoed.

OBD poort verplaatsen naar een locatie waar je niet makkelijk bij komt (bijvoorbeeld onder de mat, achter handschoenvak, zijkant dashboard open maken en daar plaatsen, van buiten onbereikbaar) en verlengen naar een plek waar deze niet te bereiken is. Dit doen wij bij vele auto's.

Tevens vind ik het persoonlijk heerlijk om over retrofits en upgrades te praten... maar ik denk dat het die minkukels alleen maar in de kaart speelt. Misschien wat naïef, maar je hoeft alleen maar de fora te openen... en je weet wat erin zit. En als je iemand een tijdje volgt kom je genoeg herkenningspunten tegen om uit te zoeken waar de auto staat.

Gadverdamme, ik krijg ineens weer dat gevoel van twee weken geleden terug toen hier een sneuneus op de oprit liep en aan de auto voelde.
Als F36 bezitter... Helpt het om de OBD poort te beveiligen met een stukje hardware waardoor de routine/timing van deze criminelen in de soep loopt en ze het opgeven?

Zoiets is als dit op Amazon voor 32 euro.

Of hebben ze hier alweer sleutels voor en maakt het niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
Rookert25 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:18:
[...]

Als F36 bezitter... Helpt het om de OBD poort te beveiligen met een stukje hardware waardoor de routine/timing van deze criminelen in de soep loopt en ze het opgeven?

Zou mij niks verbazen als dit van die anti-diefstalbouten zijn die een binnen zeskant of torx met daarin een cilinder zijn. Recent voor een project deze bouten gebruikt maar als je langs de bouwmarkt gaat en een veelzijdig bitsetje haalt zitten de bitjes voor de 'anti-diefstalbouten' er gewoon in.
Ik zou eerder de OBD poort verplaatsen. Nu ik het schrijf, moet ik mij hier ook even goed in gaan verdiepen nu de F31 voor de deur staat.

Kleine toevoeging: ziet er ge-3D print uit dus dan zal het sowieso niet heel hufterproof zijn. Als ze het op je auto gemunt hebben zal dit een hele kleine drempel voor ze zijn. Helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedgeek op 01-10-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Rookert25 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:18:

Als ik het allemaal zo zie... schijnveiligheid. Plastic snij of knip je zo kapot en dan draai je de boutjes zo los.

Beste is nog steeds verlengen. Elk draadje solderen... desnoods een 12-aderige kabel (niet alle pinnen worden gebruikt) en die zo neerleggen dat men er gewoon niet bij kan vanuit het raam. Er zijn vele mooie plaatsen waar je zelf altijd nog makkelijk bij kunt, maar van buiten onbereikbaar zijn. Ja, ook niet bij de accu en dergelijke. Maar goed, open krijgen ze 'm altijd wel. Wegrijden op deze manier wordt heel moeilijk gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 01-10-2024 17:03 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 07:03
Gisteren mijn Audi na 1,5 jaar van niet kunnen wennen ingeruild en met veel plezier terug naar het ouderlijk huis: BMW. Over twee weken kan ik mijn X5 50e ophalen. Zin in veel km's met de zes-in-lijn en de accu voor de additionele PK en torque.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL1cPbblGo-sXOjtk7WFCSLKF4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25TaSGWdhswUCtVQByw0RsTK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGxvcIK6e_iyynaIIMDx1V7SIhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpn7CHcNBcG9eiDPJIwso089.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6DTff4RHsiqK3JLmdQfqOghML0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0iLGq6Tquacwsmszgy93dio.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
Dikkie dik is boos.

[ Voor 12% gewijzigd door Puf op 01-10-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

melensuup schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:01:
[...]

Precies dat, mensen stappen in en zitten eerst te prutsen met de stoelbediening. Of de stoel staat ver naar voren en hebben moeite met instappen.
Heb je daar ook extra kabels voor moeten trekken en kan het ook voor een G20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melensuup
Eagle Creek schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:40:
[...]

Extra kabels zijn niet nodig, het is de een kwestie van de stekker uit het oude onderdeel en inboet nieuwe steken. Met BimmerCode vervolgens de functie activeren. Maar ik weet niet of het voor een G20 kan. Betwijfel dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:56

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Eagle Creek schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:40:
[...]

Als je een grote seat module onder de bijrijderstoel hebt dan denk ik dat het kan. Even snel de draaddiagram gekeken en zowel op de G2x en G3x zijn met de canbus verzonden in het geval er een Seat module inzit.

Je kan dit checken of je 2 Seat modules in BimmerCode hebt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Pingu op 01-10-2024 18:50 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
CreativeS schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:01:
[...]

Als ik het allemaal zo zie... schijnveiligheid. Plastic snij of knip je zo kapot en dan draai je de boutjes zo los.

Beste is nog steeds verlengen. Elk draadje solderen... desnoods een 12-aderige kabel (niet alle pinnen worden gebruikt) en die zo neerleggen dat men er gewoon niet bij kan vanuit het raam. Er zijn vele mooie plaatsen waar je zelf altijd nog makkelijk bij kunt, maar van buiten onbereikbaar zijn. Ja, ook niet bij de accu en dergelijke. Maar goed, open krijgen ze 'm altijd wel. Wegrijden op deze manier wordt heel moeilijk gemaakt.
Kun je dan niet beter één van de draadjes verlengen en omleiden en daar een verborgen (sleutel-)schakelaartje tussen zetten waar men niet bij kan?

Natuurlijk niet vergeten om de schakelaar weer uit te zetten als je klaar bent met freestyle coden :)

[ Voor 10% gewijzigd door Puf op 01-10-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
kellhus schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:05:
Gisteren mijn Audi na 1,5 jaar van niet kunnen wennen ingeruild en met veel plezier terug naar het ouderlijk huis: BMW. Over twee weken kan ik mijn X5 50e ophalen. Zin in veel km's met de zes-in-lijn en de accu voor de additionele PK en torque.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Dat lichte interieur vind ik ook zo mooi (weet niet of ik t aan zou durven).

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Mr Pingu schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

Als je een grote seat module onder de bijrijderstoel hebt dan denk ik dat het kan. Even snel de draaddiagram gekeken en zowel op de G2x en G3x zijn met de canbus verzonden in het geval er een Seat module inzit.

Je kan dit checken of je 2 Seat modules in BimmerCode hebt :)
G20 kan dit niet want die heeft niet hetzelfde knoppenpaneel. Enige wat wel kan is geheugenknoppen voor bijrijdersstoel in de deur als je daar ook memory wil :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Speedgeek schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

Zou mij niks verbazen als dit van die anti-diefstalbouten zijn die een binnen zeskant of torx met daarin een cilinder zijn. Recent voor een project deze bouten gebruikt maar als je langs de bouwmarkt gaat en een veelzijdig bitsetje haalt zitten de bitjes voor de 'anti-diefstalbouten' er gewoon in.
Ik zou eerder de OBD poort verplaatsen. Nu ik het schrijf, moet ik mij hier ook even goed in gaan verdiepen nu de F31 voor de deur staat.

Kleine toevoeging: ziet er ge-3D print uit dus dan zal het sowieso niet heel hufterproof zijn. Als ze het op je auto gemunt hebben zal dit een hele kleine drempel voor ze zijn. Helaas.
Ja die bitjes zijn overal te krijgen. Gewone torx met gat.
Wil je een exotische schroef ga dan voor de 5-puntige torx:
https://www.amazon.co.uk/...mper-Driver/dp/B01IUCONNY

Of ovale schroeven van een Jura Koffiemachine:

https://shopjuraparts.com...oval-head-screws-4-pieces

Ik zou daarnaast gewoon zo’n relocator set gebruiken in plaats van zo’n plastic kapje.

Zoals @CreativeS al zegt, open krijgen ze hem toch wel, gaat er voornamelijk om dat ze hem A. Niet van het alarm krijgen en B. niet kunnen wegrijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 01-10-2024 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 07:03
VidaR-9 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:15:
[...]

Gefeliciteerd! Dat lichte interieur vind ik ook zo mooi (weet niet of ik t aan zou durven).
Ja, ik heb geen kleine kinderen achterin gelukkig, dus dat scheelt al wat. Maar het was ook een kwestie van de rest van de spec was precies wat ik zocht, en ik vind het visuele contrast van een zwarte buitenkant en dit interieur gaaf.

Hopelijk houden we het netjes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:04
Mr Pingu schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:20:
[...]

Ja die bitjes zijn overal te krijgen. Gewone torx met gat.
Wil je een exotische schroef ga dan voor de 5-puntige torx:
https://www.amazon.co.uk/...mper-Driver/dp/B01IUCONNY

Of ovale schroeven van een Jura Koffiemachine:

https://shopjuraparts.com...oval-head-screws-4-pieces

Ik zou daarnaast gewoon zo’n relocator set gebruiken in plaats van zo’n plastic kapje.

Zoals @CreativeS al zegt, open krijgen ze hem toch wel, gaat er voornamelijk om dat ze hem A. Niet van het alarm krijgen en B. niet kunnen wegrijden.
Toch vraag ik me af in hoeverre dat helpt. Ze zijn, zoals we helaas op de meeste foto's zien, op zoek naar interieurdelen. Die willen ze ongestoord, dus geen alarm, mee kunnen nemen. Zouden ze dan niet gewoon als ze merken dat de OBD-poort niet werkt/verplaatst is alsnog een gat in je deur maken om het alarm uit te schakelen en hem daarna leegtrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik wil overstappen op een Youngtimer en de F02 740Li valt daar nu onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGkP0G2efvDoCFhIqLMVcAEgcts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aXJAM8Hlg0M7QAZLtL3ZHEx.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat dat ding links in de kofferbak is? Lijkt nogal een deel op te slokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 18:13
PWM schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:00:
Ik wil overstappen op een Youngtimer en de F02 740Li valt daar nu onder.

[Afbeelding]

Iemand een idee wat dat ding links in de kofferbak is? Lijkt nogal een deel op te slokken.
Ik zou zeggen koelkast, maar dan zou ik eigenlijk verwachten dat hij tot de middenarmsteun doorloopt.

Zie bijv. de vierde post hier: https://www.7post.com/forums/showthread.php?t=1165197

[ Voor 6% gewijzigd door Spollie op 01-10-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
zunrob schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:55:
[...]

Toch vraag ik me af in hoeverre dat helpt. Ze zijn, zoals we helaas op de meeste foto's zien, op zoek naar interieurdelen. Die willen ze ongestoord, dus geen alarm, mee kunnen nemen. Zouden ze dan niet gewoon als ze merken dat de OBD-poort niet werkt/verplaatst is alsnog een gat in je deur maken om het alarm uit te schakelen en hem daarna leegtrekken?
Die kans is aanwezig, maar de kans is ook zeker aanwezig dat ze doorgaan naar de volgende BMW. Iemand die de moeite heeft genomen om zijn OBD uit te schakelen heeft misschien nog wel meer beveiliging en/of obstakels geïnstalleerd en is misschien ook wel extra alert.
Als je de OBD niet ontoegankelijk maakt dan roven ze hem sowieso leeg als ze eenmaal die OBD hebben bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:51

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Puf schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:10:
[...]

Die kans is aanwezig, maar de kans is ook zeker aanwezig dat ze doorgaan naar de volgende BMW. Iemand die de moeite heeft genomen om zijn OBD uit te schakelen heeft misschien nog wel meer beveiliging en/of obstakels geïnstalleerd en is misschien ook wel extra alert.
Als je de OBD niet ontoegankelijk maakt dan roven ze hem sowieso leeg als ze eenmaal die OBD hebben bereikt.
Maar hoe zat dat dan met een gat in de deur knippen? Daarmee kregen ze het alarm toch ook mee gedeactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melensuup
[...]

Aanvullend kunnen de torx schroeven gevuld kunnen worden met van die metalen sterretjes om het demonteren van onderdelen moeilijker te maken. Zoals die ook in een bmw security kit zitten (wel de sticker op de ruit plakken denk ik, anders slopen ze alsnog je interieur.

In algemene zin denk ik dat elke kleine hindernis die je aanbrengt de kans op diefstal verkleint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Spollie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:09:
[...]

Ik zou zeggen koelkast, maar dan zou ik eigenlijk verwachten dat hij tot de middenarmsteun doorloopt.

Zie bijv. de vierde post hier: https://www.7post.com/forums/showthread.php?t=1165197
Dit is hem

https://www.premiumclassi...ftclose-HiFi-Professional

Koelkast zou mooi zijn, maar is het niet volgens mij :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
Xqlus1ve schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:17:
[...]

Maar hoe zat dat dan met een gat in de deur knippen? Daarmee kregen ze het alarm toch ook mee gedeactiveerd?
Zo heb ik het ook begrepen, maar een dief die de OBD methode gebruikt hoeft niet per se ook de knipmethode te beheersen of de gereedschappen daarvoor bij zich te dragen. Bovendien kost het ook weer extra tijd waarin je aan de buitenkant van de auto bezig bent en je dus makkelijk betrapt kunt worden. Dit soort low-lifes blijven liever niet al te lang op de zelfde plek.
Geen enkele maatregel geeft volledige zekerheid, maar alle kleine beetjes helpen om de kans te verkleinen.

[ Voor 8% gewijzigd door Puf op 01-10-2024 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puf
melensuup schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:22:
[...]

Aanvullend kunnen de torx schroeven gevuld kunnen worden met van die metalen sterretjes om het demonteren van onderdelen moeilijker te maken. Zoals die ook in een bmw security kit zitten (wel de sticker op de ruit plakken denk ik, anders slopen ze alsnog je interieur.

In algemene zin denk ik dat elke kleine hindernis die je aanbrengt de kans op diefstal verkleint.
Zo zie ik het ook. De "sterretjes" zitten bij mij er al in en de stickers op de ruiten. Daarnaast heb ik ook onder de dashboard-trim meerdere stickers met waarschuwing geplakt in de hoop dat ze daardoor aftaaien voordat ze al te veel slopen. Ik heb een Stoplock pro in de kofferbak liggen die ik op het stuur zet als de auto op een stiller plekje wordt gezet. Het ontoegankelijk maken van mijn OBD is waarschijnlijk de volgende stap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melensuup
Puf schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:35:
[...]

… Ik heb een Stoplock pro in de kofferbak liggen die ik op het stuur zet als de auto op een stiller plekje wordt gezet. Het ontoegankelijk maken van mijn OBD is waarschijnlijk de volgende stap.
👍 heb dezelfde stoplock in de auto

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-10 23:26
@Rookert25 @Speedgeek @CreativeS @Puf

Motive supplies heeft gewoon verleng kabels al dan niet met dummy obd. Kapje kan ook, heel hufter proof hoeft het niet te zijn want erg veel bewegingsruimte hebben ze niet zonder dat het alarm af gaat.

Er liggen voor mijn auto in ieder geval meerdere dingen op de plank om dit de volgende keer te beperken. Ook zelf iets aan het ontwikkelen.

Blijft een kat en muis spel, de BMW security kit schijnt ook goed te werken.

@zunrob
Trouwens er gaat filmpje op internet dat ze via de deur het alarm uitschakelen. Maar dit is onzin. Via een gat in de deur schuiven ze je raam naar beneden en dan wordt het alarm alsnog via de OBD gedeactiveerd. Deze info komt van een bmw specialist die al veel inbraak auto’s heeft hersteld en nog nooit is er iets anders via het gat gedaan dan het raam te manipuleren

[ Voor 10% gewijzigd door Greetoz op 01-10-2024 22:51 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melensuup
PWM schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:00:

Is dat niet van het gescheiden airco systeem?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

[...]

Het eerste probleem is, ze kunnen nu bij de OBD poort zonder het alarm af te laten gaan.
Het tweede probleem is dat er dus van die OBD-dongeld zijn waarmee je zowel het alarm mee kunt uitschakelen en auto van slot halen en op contact kunnen zetten. .

Relocator is de eerste maatregel waardoor dit niet meer kan.

Dus, moeten ze gat maken. Gat kost weer meer moeite en ook tijd en lawaai. Hoe langer ze met iets bezig zijn hoe groter de pakkans, idem met geluid van een boor.

Voor headunit kan je dus van die schroeven kopen waardoor je ook weer moet boren. In plaats van dat ze snel de bende loschroeven en alle electronica leeghalen moeten ze nu weer de bende eruit boren, dus weer meer tijd en lawaai.

Kortom in plaats van 20 minuten zijn ze nu 60 minuten bezig en met een beetje geluk zien ze dat dus niet zitten.

Edit: Eigenlijk iets anders verwoord dan wat @Puf zei, maar ik was wat traag met typen :9

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 02-10-2024 07:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Greetoz schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:44:
@Rookert25 @Speedgeek @CreativeS @Puf
Motive supplies heeft gewoon verleng kabels al dan niet met dummy obd. Kapje kan ook, heel hufter proof hoeft het niet te zijn want erg veel bewegingsruimte hebben ze niet zonder dat het alarm af gaat.
Ja, Motive Supplies (Jarno) is ook gewoon reseller van dingen die op Amazon, Ali, et cetera te krijgen zijn. De Android-modules komen niet uit Engeland bijvoorbeeld. Eigen kleurtje erop en klaar. Nu schets ik het simplistisch, maar het is geen hogere wiskunde.

Wij (op het werk) gebruiken meestal OBD-verlengkabels en de OBD komt dan in een afsluitbare metalen kooi (samen met andere onderdelen die beveiligd moeten zijn) in een extra afsluitbare kofferbak. Voor mijzelf ben ik een stap verder gegaan en heb alles keurig verlengd. Er zit dus ook geen koppelstuk meer tussen. Je moet echt bij de fysieke stekker zelf zijn op een andere locatie in de auto. Onder het dashboard vind je niets meer wat met OBD te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:28:
[...]

Dit is hem

https://www.premiumclassi...ftclose-HiFi-Professional

Koelkast zou mooi zijn, maar is het niet volgens mij :p
air-conditioning in rear seat area, extended scope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
Greetoz schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:44:

@zunrob
Trouwens er gaat filmpje op internet dat ze via de deur het alarm uitschakelen. Maar dit is onzin. Via een gat in de deur schuiven ze je raam naar beneden en dan wordt het alarm alsnog via de OBD gedeactiveerd. Deze info komt van een bmw specialist die al veel inbraak auto’s heeft hersteld en nog nooit is er iets anders via het gat gedaan dan het raam te manipuleren
Thanks voor het delen. Ook ik was in de veronderstelling dat het alarm via het gat in de deur werd uitgeschakeld. Overigens nog steeds vreemd dat je alarm niet afging bij de ruitbreuk. Je zou verwachten dat er zowel bewegings- als luchtdruksensoren in de cabine zitten. Het feit dat hij meteen na de ruitbreuk wegrende en later terugkwam kan er op wijzen dat het alarm vaak ook wel af gaat.

Overigens heb ik ook wel eens op de interwebz gezien dat het dak was opengeknipt ter hoogte van de alarmsensoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:50

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Voor de oa 330e rijders. Doen jullie op langere ritten ook het versnellingspookje naar links zetten en in de Sport mode zetten om de accu sneller bij te laden ? Ik kreeg die tip laatst en heb het geprobeerd op een rit (heen en terug) van totaal 270 km. Volgens de BMW App heb ik die dag 132km (49%) e-Drive gereden en 138km (51%) benzine (niet e-Drive) gereden.

Bij vertrek van huis was de accu 100% vol en nadat die leeg was onderweg dus telkens de pook naar links en in de Sport stand gezet. Binnen no time zit er dan weer 7-8km in de accu waarna ik weer overging op elektrisch. Normaal rijd ik die rit dus nadat de accu leeg is in Hybride stand, maar dan pak je lang niet zoveel extra kilometers elektrisch erbij.

Ter vergelijking: het eerste deel van de vakantie rit naar Italie (Overijssel > Weil Am Rhein) heb ik totaal 105km elektrisch gereden in op een totaal van 697km door alleen de Hybride modus te gebruiken nadat de accu leeg was net over de grens in Duitsland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8WTNCu8IZHcC2MnAHTxCyhcd-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J49nzRfZYxaMdz3Do2PscGf8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door MRE-Inc op 02-10-2024 10:38 ]

XBL: MRE Inc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MRE-Inc schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:35:
Normaal rijd ik die rit dus nadat de accu leeg is in Hybride stand, maar dan pak je lang niet zoveel extra kilometers elektrisch erbij.
Maar in ruil voor die "gratis" elektrische kilometers verbruik je toch gewoon meer benzine? Dus je zet meer benzine om in stroom om daar mee te rijden. Meerdere conversies > inefficient. Waarom wil je dat?

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 02-10-2024 10:38 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-10 22:51
Ik heb geen ervaring met hybride, maar lijkt mij ook dat de auto in Sport dan geforceerd de accu bijlaadt terwijl hij dat in hybride zo optimaal mogelijk doet.
In Sport zal hij daar dus ook brandstof voor verstoken, in hybride zal opladenl dan grotendeels gaan via het afremmen/uitrollen. Dat doe je niet zoveel op een lange snelweg rit waarbij je grotendeels op de cruise control rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no113
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-10 15:03
Voor de oa 330e rijders. Doen jullie op langere ritten ook het versnellingspookje naar links zetten en in de Sport mode zetten om de accu sneller bij te laden ?

[Afbeelding]
Nee, dat doe ik normaal gesproken niet. Behalve bijvoorbeeld afgelopen zomer als ik na een lange rit in het vakantiedorp of de camping nog een stuk elektrisch wilde rijden. Fijn om op eigen initiatief zonder een laadkabel te gebruiken extra elektrische kilometers te kunnen rijden. Maar zoals gezegd, dit kost gewoon extra benzine en dus geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

fsfikke schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

Maar in ruil voor die "gratis" elektrische kilometers verbruik je toch gewoon meer benzine? Dus je zet meer benzine om in stroom om daar mee te rijden. Meerdere conversies > inefficient. Waarom wil je dat?
Ik heb geen idee aangezien ik niet weet hoe dat hele proces werkt. Logisch bekeken, zou je idd zeggen, dat sneller opladen en extra km's ergens vandaan moet komen, maar of het zo zit zoals jij schets, weet ik niet. Het enige verschil met de Sport mode ipv de Hybride mode is dat de motor in S7 blijft staan ipv in D8, maar als ik dan kijk naar het toerental verschil tussen S7 en D8, dan is dat niet veel.

Op 22 september zie ik in de BMW app dat ik op die 2 ritten van bij elkaar 270km 13,7 liter benzine heb verbruikt met 5.1l/100km. Dat is dus een 330e xDrive Touring met 3 personen (2 volwassenen en 1 kind van 8 ). Lijken me toch redelijke verbruiks waarden.

[ Voor 14% gewijzigd door MRE-Inc op 02-10-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
B-Real schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:40:
Ik heb geen ervaring met hybride, maar lijkt mij ook dat de auto in Sport dan geforceerd de accu bijlaadt terwijl hij dat in hybride zo optimaal mogelijk doet.
In Sport zal hij daar dus ook brandstof voor verstoken, in hybride zal opladenl dan grotendeels gaan via het afremmen/uitrollen. Dat doe je niet zoveel op een lange snelweg rit waarbij je grotendeels op de cruise control rijdt.
Dat klinkt niet logisch. Als in Sport de accu met motorvermogen wordt bijgeladen dan zou dat je PK's en koppel kosten, dat lijkt me niet goed samengaan met Sport.
Ik heb altijd gedacht dat hij in sport in een lagere versnelling zit en daardoor een hoger toerental. Als je het gaspedaal loslaat dan koppelt EfficientDynamics de dynamo en die draait dan ook meer toeren waardoor de accu sneller wordt opgeladen. Hij zal dus agressiever afremmen op de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
MRE-Inc schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

Ik heb geen idee aangezien ik niet weet hoe dat hele proces werkt. Logisch bekeken, zou je idd zeggen, dat sneller opladen en extra km's ergens vandaan moet komen, maar of het zo zit zoals jij schets, weet ik niet. Het enige verschil met de Sport mode ipv de Hybride mode is dat de motor in S7 blijft staan ipv in D8, maar als ik dan kijk naar het toerental verschil tussen S7 en D8, dan is dat niet veel.
Het opladen gebeurt voornamelijk als je remt en/of het gas loslaat. In de sportstand schakelt hij veel agressiever omlaag als je dat doet, zodat je weer snel kunt optrekken en dan is het gemiddelde verschil in toerental met de comfortmodus een stuk groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Puf schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:51:
[...]

Het opladen gebeurt voornamelijk als je remt en/of het gas loslaat. In de sportstand schakelt hij veel agressiever omlaag als je dat doet, zodat je weer snel kunt optrekken en dan is het gemiddelde verschil in toerental met afremmen in de comfortmodus een stuk groter.
Dat klink idd logisch. Het was een rit met voornamelijk snelweg km's. A1/A50/A32 en A7. Vooral die laatste 2 waren niet echt druk op die zondag en heb me gewoon aan de 100km gehouden. Overigens zonder CC, maar wel op de speedlimiter op 105km/u.

Heb het qua tijd niet bijgehouden hoe snel die extra km's in sport mode erbij kwamen, maar ik heb het gisteren op de rit van werk naar huis ook getest. Het laatste stuk snelweg en bebouwde kom waar ik idd veel van het gas moet en moet remmen, zitten de extra km's er vrij snel bij idd. Dat lijkt idd sneller te gaan dan op de autosnelweg waar het rustig is en nauwelijks van het gas af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hmmm, ik heb een heel licht zingend geluid rondt 80 km/h. Daaronder moeilijk te horen
Zelf verdenk ik wiellager rechts-voor, maar het is erg lastig te horen.
Voordat ik dat deel vervang, iemand nog een goede manier om dit bevestigen. Vanuit de auto hoor ik het geluid maar het is a) al lastig te plaatsen maar ik denk dat het rechts-voor is b) Sturen / bochten lijken geen effect op het geluid te hebben. c) Het is in ieder geval niet toerental gerelateerd

Hoe het beste het een en ander uit te sluiten? Ik kan natuurlijk ook doorrijden en wachten tot het geluid erger wordt. Laatste keer dat het wiellager achter was, was het vergelijkbaar geluid en vergelijkbare snelheid en naarmate de tijd verstreek werd het geluid steeds erger en hoorbaar bij lagere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-10 22:51
Puf schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

Dat klinkt niet logisch. Als in Sport de accu met motorvermogen wordt bijgeladen dan zou dat je PK's en koppel kosten, dat lijkt me niet goed samengaan met Sport.
Ik heb altijd gedacht dat hij in sport in een lagere versnelling zit en daardoor een hoger toerental. Als je het gaspedaal loslaat dan koppelt EfficientDynamics de dynamo en die draait dan ook meer toeren waardoor de accu sneller wordt opgeladen. Hij zal dus agressiever afremmen op de motor.
Ik denk dat de redenatie anders is.
Bij volgas wil de auto max vermogen leveren, dus zal hij de accu zeker niet bijladen maar juist de accu willen gebruiken. Dan moet er wel wat in die accu zitten.
Dus op momenten dat je in Sport niet vol vermogen vraagt zal de auto een deel van het resterende vermogen gebruiken om de accu zsm op te laden zodat het vermogen uit de accu beschikbaar is als je het volledige systeem vermogen aanspreekt.

Ga je met een hybride in Sport stand het circuit op bij wijze van, dan is het snel gedaan met de extra pk's uit de accu.

Heb dat zelf wel eens ervaren met een mild-hybride. Daar was het elektrische vermogen uiteraard vergeken met een echte hybride veel minder. Zorgde vooral voor wat vlotter/soepeler wegrijden en een beter verbruik. Bij volgas gaf het een fractie extra koppel. Bij een tijdje volgas planken op de snelweg was het systeem dan leeg en had je merkbaar een klein beetje minder vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:37
MRE-Inc schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:43:
[...]
Alleen als ik het stop/start functionaliteit wil omzeilen, zet ik de transmissie in sport mode (pookje naar links). Vind deze modus veel te schokkerig schakelen.
Op 22 september zie ik in de BMW app dat ik op die 2 ritten van bij elkaar 270km 13,7 liter benzine heb verbruikt met 5.1l/100km. Dat is dus een 330e xDrive Touring met 3 personen (2 volwassenen en 1 kind van 8 ). Lijken me toch redelijke verbruiks waarden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FKZjfsvA7WdDqCyNsdfXUBZyRA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AUCgphQciD0bDFxSVLuWa5H4.png?f=fotoalbum_large

Volle maand na de vakantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGhlu_6w0UnKajwgxbWYOjjWE0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qZxfd9EHv6r2aU1gnO4OSwi.jpg?f=fotoalbum_large

Een rit naar Düsseldorf, gestart met een volle lading. Wel veel "stau". Ook 2 volwassenen en 2 kinderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Voor de oa 330e rijders. Doen jullie op langere ritten ook het versnellingspookje naar links zetten en in de Sport mode zetten om de accu sneller bij te laden ? Ik kreeg die tip laatst en heb het geprobeerd op een rit (heen en terug) van totaal 270 km. Volgens de BMW App heb ik die dag 132km (49%) e-Drive gereden en 138km (51%) benzine (niet e-Drive) gereden.

Bij vertrek van huis was de accu 100% vol en nadat die leeg was onderweg dus telkens de pook naar links en in de Sport stand gezet. Binnen no time zit er dan weer 7-8km in de accu waarna ik weer overging op elektrisch. Normaal rijd ik die rit dus nadat de accu leeg is in Hybride stand, maar dan pak je lang niet zoveel extra kilometers elektrisch erbij.

Ter vergelijking: het eerste deel van de vakantie rit naar Italie (Overijssel > Weil Am Rhein) heb ik totaal 105km elektrisch gereden in op een totaal van 697km door alleen de Hybride modus te gebruiken nadat de accu leeg was net over de grens in Duitsland.

[Afbeelding]
Als je wil weten wat zuiniger was, dan moet je doorklikken op de rit om te zien welke dan minder benzine heeft verbruikt.
Maar dan zou je 2x dezelfde rit moeten doen :P

Meestal zal benzine verbranden om de accu bij te laden, en dan weer de accu te ontladen om elektrisch te rijden minder efficiënt zijn dan direct de dinosaurussen naar je aandrijfas te laten gaan.

/weer 'late to the party' we zijn al op de volgende pagina :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

timbak02 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

Alleen als ik het stop/start functionaliteit wil omzeilen, zet ik de transmissie in sport mode (pookje naar links). Vind deze modus veel te schokkerig schakelen.

[...]

[Afbeelding]

Volle maand na de vakantie.

[Afbeelding]

Een rit naar Düsseldorf, gestart met een volle lading. Wel veel "stau". Ook 2 volwassenen en 2 kinderen
Netjes hoor !! _/-\o_

Echter zie ik dat jij veel in Hybrid Eco Pro mode rijdt. Die mode gebruik ik dus helemaal niet. Ik heb dat een aantal keer gedaan op weg naar en van werk en dan gebruikt de auto dus ook benzine en schakelt de auto tussen elektrisch en benzine. Wanneer ik de auto gewoon in Electric mode zet, ik de gehele rit naar het werk elektrisch kan rijden. En dat is met navigatie aan. Dan schijnt de auto ook rekening te houden met het verkeer en route etc om optimaal verbruik te realiseren. Echter is mijn ervaring dat ik in Hybrid Eco Pro niet volledig elektrisch rijdt.

:') in vergelijking met jou. En ik maar denken dat ik goed bezig was (voor m'n portemonnee, niet voor het milieu)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SEtcWyceoSjHGPffdODqCpwXvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuQormsZLm2XtcxFtjRMsx6h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0VrzNLsiTJk6iXmJ5ffunEjae0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i1CxlfRmlxBb41BMvI1rW943.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door MRE-Inc op 02-10-2024 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbak02
Ook netjes d:)b

Hybrid eco pro gebruik ik alleen op lange ritten waarbij ik veel meer rijd dan de actieradius van de batterij. Normaal switch ik tussen elektrisch en sport Ik vind namelijk ook dat in Hybrid eco pro te snel switcht naar de ICE ook al heb ik de nav aan staan

[ Voor 9% gewijzigd door timbak02 op 02-10-2024 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

timbak02 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

Ook netjes d:)b

Hybrid eco pro gebruik ik alleen op lange ritten waarbij ik veel meer rijd dan de actieradius van de batterij. Normaal switch ik tussen elektrisch en sport Ik vind namelijk ook dat in Hybrid eco pro te snel switcht naar de ICE ook al heb ik de nav aan staan
Haha, ruim 700km heb ik minder gereden en 1.3liter meer verbruik vind ik niet netjes. Niet om er een sport van te maken, maar ik vind het wel geinig om uit te zoeken wat nou het meest voordeligst is voor mijn portemonnee.

Ik moet er overigens wel bijzeggen dat ik alle eco pro modi van bv de airco en dat soort zaken in de normale stand heb gezet ipv ultra mega uber zuinig. Wellicht dat het verschil 19inch vs 18inch banden ook nog wat uitmaakt als ik naar de afbeelding van jou auto kijk.

Ik zal de volgende lange rit wel eens Hybrid Eco Pro proberen en dan kijken wat dat doet. In principe is die rit altijd dezelfde route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MRE-Inc schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:48:
[...]
Netjes hoor !! _/-\o_

:') in vergelijking met jou. En ik maar denken dat ik goed bezig was (voor m'n portemonnee, niet voor het milieu)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
In een hybrid zegt het vooral dat je veel korte ritjes rijd :p
Verder blijft het overzichtje wel grappig, maar in het Engels leest het wel beter (de laatste letter valt net niet op de volgende regel :) ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHT6Q34XKeLWsZuSJfOGE_Nwo1E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u14hKT2HxHi27UQ2YStYDG0e.png?f=fotoalbum_large

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timbak02
MRE-Inc schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:17:
[...]

Haha, ruim 700km heb ik minder gereden en 1.3liter meer verbruik vind ik niet netjes. Niet om er een sport van te maken, maar ik vind het wel geinig om uit te zoeken wat nou het meest voordeligst is voor mijn portemonnee.

Ik moet er overigens wel bijzeggen dat ik alle eco pro modi van bv de airco en dat soort zaken in de normale stand heb gezet ipv ultra mega uber zuinig. Wellicht dat het verschil 19inch vs 18inch banden ook nog wat uitmaakt als ik naar de afbeelding van jou auto kijk.

Ik zal de volgende lange rit wel eens Hybrid Eco Pro proberen en dan kijken wat dat doet. In principe is die rit altijd dezelfde route.
Moet zeggen dat ik er wel een beetje een sport van heb gemaakt om zoveel mogelijk uit die batterij te persen. Hypermilen, voel me soms best een beetje schuldig als ik weer heel vroeg van het gas ga.
Ik denk idd die 19 inch en Xdrive niet bijdragen aan betere verbruik cijfers.
Soms, heel soms, mis ik mijn oude F31 diesel, lekker ongecompliceerd gas geven (alleen goed warm rijden) en nog steeds behoorlijk zuinig rijden. Wel meer NoX de lucht inlagen dat wel....

[ Voor 3% gewijzigd door timbak02 op 02-10-2024 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

YakuzA schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

Verder blijft het overzichtje wel grappig, maar in het Engels leest het wel veel beter (de laatste letter valt net niet op de volgende regel :) ):
[Afbeelding]
Oh, jij hebt zo'n mooie blauwe...

Ja ik rijd ook veel korte ritjes. Ik doe bijna alles elektrisch in en om de stad hier en van en naar werk al haal ik dat soms niet helemaal In het overzicht kun je ook precies mijn kantoordagen zien :) Het is dat ik ouders en schoonouders op enkele reis +/-130km heb wonen, anders had ik wellicht wel een half jaar met 1 tank kunnen doen.

Toen ik begin dit jaar wist dat ik een eigen auto moest kopen ivm verandering werk, heb ik ook veel van de reviews op Youtube bekeken van de 330e. Conclusie was dat je deze auto alleen moet kopen als je idd veel elektrisch wil rijden en de afstand waar je naar toe moet binnen de range van de accu valt, anders kon je beter wat anders zoeken. Volgens mij val ik wel redelijk goed in die categorie mensen die woon/werk elektrisch kan doen voor 99% en de rest rondom volledig elektrisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MRE-Inc schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:42:
[...]
Oh, jij hebt zo'n mooie blauwe...
Jup :) O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfK2JzlEuS0TeG8veiVyw1w88k8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/knjSfiLH3snV5WpPQE1vMUJV.png?f=fotoalbum_large
Ja ik rijd ook veel korte ritjes. Ik doe bijna alles elektrisch in en om de stad hier en van en naar werk al haal ik dat soms niet helemaal In het overzicht kun je ook precies mijn kantoordagen zien :) Het is dat ik ouders en schoonouders op enkele reis +/-130km heb wonen, anders had ik wellicht wel een half jaar met 1 tank kunnen doen.

Toen ik begin dit jaar wist dat ik een eigen auto moest kopen ivm verandering werk, heb ik ook veel van de reviews op Youtube bekeken van de 330e. Conclusie was dat je deze auto alleen moet kopen als je idd veel elektrisch wil rijden en de afstand waar je naar toe moet binnen de range van de accu valt, anders kon je beter wat anders zoeken. Volgens mij val ik wel redelijk goed in die categorie mensen die woon/werk elektrisch kan doen voor 99% en de rest rondom volledig elektrisch.
Huis > werk is bij mij bijna 70 km, dus voor de woon<>werk ritjes helaas toch altijd wat dinosaurussen verbruiken.
Merk wel dat er erg veel ritjes nog lokaal zijn, naar centrum/supermarkt/bouwmarkt/familie etc. dat drijft het electrisch percentage nog wel wat op gelukkig :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
YakuzA schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

Verder blijft het overzichtje wel grappig, maar in het Engels leest het wel beter (de laatste letter valt net niet op de volgende regel :) ):
[Afbeelding]
Haha nu moet ik IOS ook in het Engels zetten thxz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
YakuzA schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Huis > werk is bij mij bijna 70 km, dus voor de woon<>werk ritjes helaas toch altijd wat dinosaurussen verbruiken.
Merk wel dat er erg veel ritjes nog lokaal zijn, naar centrum/supermarkt/bouwmarkt/familie etc. dat drijft het electrisch percentage nog wel wat op gelukkig :P
Huis > werk 57 km, in de zomer soms 300 m te ver om volledig elektrisch te doen. Werk > huis red ik dan net weer wel. Zal denk ik ook wel het verkeer te maken hebben of zal het met het aantal meters asfalt te maken hebben? Laatste weken doordat de temp wat naar beneden gaat gebruik ik ook wat meer sappen van een dinosaurus :) op dit traject
Kan gelukkig op het werk wel laden tegen € 0,21 kW. Was wel een must voor mij om op te kunnen laden op het werk. Gelukkig is er altijd wel een plekje vrij bij de laadpalen
Voor de rest bijna alles binnen actieradius van de batterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

timbak02 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:14:
[...]

Huis > werk 57 km, in de zomer soms 300 m te ver om volledig elektrisch te doen. Werk > huis red ik dan net weer wel. Zal denk ik ook wel het verkeer te maken hebben of zal het met het aantal meters asfalt te maken hebben? Laatste weken doordat de temp wat naar beneden gaat gebruik ik ook wat meer sappen van een dinosaurus :) op dit traject
Kan gelukkig op het werk wel laden tegen € 0,21 kW. Was wel een must voor mij om op te kunnen laden op het werk. Gelukkig is er altijd wel een plekje vrij bij de laadpalen
Voor de rest bijna alles binnen actieradius van de batterij
Mijn batterij is na 5 jaar gebruik wat minder gaan presteren, dus haal in de zomer nog een 48 a 50 km op een volle accu. (en de winter merkt ik dat meer, daar doet ie af en toe nog maar iets van 30 km)
Op het werk ook gewoon opladen iig, dus uiteindelijk is het nog wel prima.

/edit:
Hmm bijzonder, net een aanbieding in de mail/app om 2 jaar extra (+/-40k km daarbij in) bij de service inclusive te doen voor een schamele 169eu 8)
Schril contrast met de 850eu voor 3 jaar extra met 40k kilometers die ze vorige maand wilden aanboden :+

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 02-10-2024 13:55 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbak02
YakuzA schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:31:
[...]

Mijn batterij is na 5 jaar gebruik wat minder gaan presteren, dus haal in de zomer nog een 48 a 50 km op een volle accu. (en de winter merkt ik dat meer, daar doet ie af en toe nog maar iets van 30 km)
Product eigenschap van een batterij helaas, ik ben wel benieuwd hoe de batterij van een 330E presteert op dit vlak. Iemand met een 330E maar eens aanmelden voor: https://www.youtube.com/r...oweek+Accudegradatietest+
De vorige eigenaresse heeft best goed gestekkerd, ongeveer de helft van alle kilometers. Die van mij is nu 3,5 jaar oud, maar ik denk dat ik ook wat kW/h kwijt ben. Als ik kijk naar totale batterij verbruik kijk op een rit dan is dat zelden meer dan 9,6 kW/h terwijl die effectief 10.4 kW/h zou moeten hebben.
Ik ga 2 keer per week naar kantoor, wat betekend dat die dan 2 keer die dag een cycli doet van 100% -> bijna leeg. Ik probeer de batterij zo kort mogelijk op 100% te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbak02
[...]
/edit:
Hmm bijzonder, net een aanbieding in de mail om 2 jaar extra (+/-40k km daarbij in) bij de service inclusive te doen voor een schamele 169eu 8)
Schril contrast met de 850eu voor 3 jaar extra met 40k kilometers die ze vorige maand wilden aanboden :+
Daar moet ik ook eens over na gaan denken. Ekris adviseerde dit te doen vlak voor aangegeven onderhoud. In jou geval een welkome wijziging neem ik aan :)

[ Voor 5% gewijzigd door timbak02 op 02-10-2024 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

timbak02 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:49:
[...]

Product eigenschap van een batterij helaas, ik ben wel benieuwd hoe de batterij van een 330E presteert op dit vlak. Iemand met een 330E maar eens aanmelden voor: https://www.youtube.com/r...oweek+Accudegradatietest+
De vorige eigenaresse heeft best goed gestekkerd, ongeveer de helft van alle kilometers. Die van mij is nu 3,5 jaar oud, maar ik denk dat ik ook wat kW/h kwijt ben. Als ik kijk naar totale batterij verbruik kijk op een rit dan is dat zelden meer dan 9,6 kW/h terwijl die effectief 10.4 kW/h zou moeten hebben.
Ik ga 2 keer per week naar kantoor, wat betekend dat die dan 2 keer die dag een cycli doet van 100% -> bijna leeg. Ik probeer de batterij zo kort mogelijk op 100% te hebben.
Hier laad hij nog 9,4 tot 10,2 kWh op de paal op het werk.
Waar die 9,8-10,2 buurt meer in de zomer is en de 9,4-9,6 buurt range meer in de winter.

Collega met een 3 jaar nieuwere G21 330e zit nog vaak op de 10,8 kWh laden. dus als die nieuw is, haalt ie wel boven die 10,4 die je noemt :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbak02
YakuzA schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:54:
[...]

Hier laad hij nog 9,4 tot 10,2 kWh op de paal op het werk.
Waar die 9,8-10,2 buurt meer in de zomer is en de 9,4-9,6 buurt range meer in de winter.

Collega met een 3 jaar nieuwere G21 330e zit nog vaak op de 10,8 kWh laden. dus als die nieuw is, haalt ie wel boven die 10,4 die je noemt :)
Ik bedoel meer deze waarde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nST0LIGhDsTaycKmIHzYpjFP1PM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNGbXJvTgLKxfoI5aQIp6KlC.jpg?f=fotoalbum_large

Weet ook niet hoe accuraat die waarde is.

Laden volgens Eneco laadpaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw_Caf9oTjV4l-HzCIjsjyaQPUo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/txENyYiHX52PCDw5ONe77dJq.jpg?f=user_large

Het eea ook beïnvloed door klimatiseren. Dit is natuurlijk ook de bruto waarde tov de batterij capaciteit ivm AC > DC conversie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
[...]

/edit:
Hmm bijzonder, net een aanbieding in de mail/app om 2 jaar extra (+/-40k km daarbij in) bij de service inclusive te doen voor een schamele 169eu 8)
Dikke deal voor die 169 euro. Welke service(s) moet je volgens schema nog laten uitvoeren binnen die 2 jaar/40k? Remvloeistof en olie? Zal vast geen grote beurt bij zitten voor die prijs.
Overigens ook voor olie en remvloeistof nog een prima deal! Tegenwoordig ben je alleen voor 6 liter Castrol LL 0W30 olie en een Mann filter online al bijna 90 euro kwijt, en dan moet je nog een uurtje een brug huren en het zelf doen, terwijl je bij de dealer lekker met Wifi, koffie en een koek zit te wachten en een beetje kunt rondkijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Puf op 02-10-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Puf schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:05:
[...]
Dikke deal voor die 169 euro. Welke service(s) moet je volgens schema nog laten uitvoeren binnen die 2 jaar/40k? Remvloeistof en olie? Zal vast geen grote beurt bij zitten voor die prijs.
Overigens ook voor olie en remvloeistof nog een prima deal! Tegenwoordig ben je alleen voor olie en een filter online al bijna 90 euro kwijt.
Remvloeistof, olie, 'vehicle inspection', 4 cappuccino en koekjes etc :P

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

timbak02 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

[Afbeelding]

Laden volgens Eneco laadpaal:

[Afbeelding]

Het eea ook beïnvloed door klimatiseren. Dit is natuurlijk ook de bruto waarde tov de batterij capaciteit ivm AC > DC conversie
Ah, die.
Die is wel minder na 5 jaar gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVH1jbrtD3qbaL51fcP2Jq7B9t4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mknx2RzKXiGNJtOjMVKJ9bpI.jpg?f=fotoalbum_large
En daarna opladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nA8Zq518lKK7B5kxIggcgtF9FnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbgAcxxnH9APkCwZfVyQKs4k.jpg?f=fotoalbum_large

Was idd vergeten om aan de laadverliezen te denken.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 02-10-2024 14:21 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puf
YakuzA schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:09:
[...]

Remvloeistof, olie, 'vehicle inspection', 4 cappuccino en koekjes etc :P
Haha ja in die "vehicle inspection" zit 'm natuurlijk het venijn. 9 van de 10 keer zullen ze je daar meerwerk adviseren.
Zo'n aanbieding is een mooie manier om klanten te binden en te voorkomen dat die naar een specialist gaat. Je bent natuurlijk niet verplicht om het meerwerk (remblokken, schijven, draagarmrubbers, motorsteunen etc.) daar te laten doen, dus hoe dan ook een goede deal!!

[ Voor 5% gewijzigd door Puf op 02-10-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
YakuzA schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Ah, die.
Die is wel minder na 5 jaar gebruik:
[Afbeelding]
En daarna opladen:
[Afbeelding]

Was idd vergeten om aan de laadverliezen te denken.
De vraag hoe accuraat zijn die waarden. Misschien dit maar een keer doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmYamS0YWsUSwotenjXQjznTryw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFsdem3e6Z7cR6pzGkxc4Kpc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 17:07
Mr Pingu schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:01:
Hmmm, ik heb een heel licht zingend geluid rondt 80 km/h. Daaronder moeilijk te horen
Zelf verdenk ik wiellager rechts-voor, maar het is erg lastig te horen.
Voordat ik dat deel vervang, iemand nog een goede manier om dit bevestigen. Vanuit de auto hoor ik het geluid maar het is a) al lastig te plaatsen maar ik denk dat het rechts-voor is b) Sturen / bochten lijken geen effect op het geluid te hebben. c) Het is in ieder geval niet toerental gerelateerd

Hoe het beste het een en ander uit te sluiten? Ik kan natuurlijk ook doorrijden en wachten tot het geluid erger wordt. Laatste keer dat het wiellager achter was, was het vergelijkbaar geluid en vergelijkbare snelheid en naarmate de tijd verstreek werd het geluid steeds erger en hoorbaar bij lagere snelheden.
Opkrikken en met de hand ronddraaien. Kan ook het wiel of de band zijn. Of een remzuiger die niet helemaal meewerkt. Maar meestal kan je het horen (edit: of het het lager is) en voelen als je het wiel vrij kan laten ronddraaien. Tenzij het erg licht is. Maar in een goede BMW zou dat niet te horen mogen zijn ;)

[ Voor 1% gewijzigd door wheez50 op 02-10-2024 15:12 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Voor de oa 330e rijders. Doen jullie op langere ritten ook het versnellingspookje naar links zetten en in de Sport mode zetten om de accu sneller bij te laden ?
Nee in principe niet. Waarom zou je dit doen? Je pakt er uiteindelijk niet meer zuinige kilometers door - of is je doel elektrisch rijden in de stad?
Ik kreeg die tip laatst en heb het geprobeerd op een rit (heen en terug) van totaal 270 km. Volgens de BMW App heb ik die dag 132km (49%) e-Drive gereden en 138km (51%) benzine (niet e-Drive) gereden.
"Tip" waaarvoor? Wat is de "tip"?
Dat je meer elektrische KM's rijdt is logisch. Je gebruikt immers je brandstofmotor om elektriciteit op te wekken (net zoals je dat met battery control zou doen).
Wat is het nut van elektrische kilometers "erbij pakken", behalve voor de statistieken? Je rijdt er niet zuiniger door (integendeel).

-----

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tB7zHi_Rx5EG4j_sAr6cyLhc9wc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YGRlI7pHAxbL2PyynfzYzuSr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Eagle Creek op 02-10-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

[Afbeelding]

[...]

Idem hier. In een goede zomerdag haal ik 60+, nu met regen, kou en wind haal ik op woon-werk tussen 40-50 (accu ~5 jaar oud).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

[...]

[Afbeelding]

[...]

Das een erg mooie foto _/-\o_ Alleen nog even die personen eruit filteren ;)

Woon werk is hier 49,5km en 50,5 terug omdat ik een iets andere route neem. Meestal haal ik het heen net niet op een paar honderd meter na. Terug vaak 1 of 2 km over op de accu. Voornamelijk snelweg met de speedlimiter op 105. Heenweg is ook bergafwaarts in de stad waar ik werk, dus kan dan nog wat uitrollen wat best wel scheelt.

Laden op het werk is nog gratis, maar zal tzt ook verandering in komen. Helaas maar een beperkt aantal palen beschikbaar waarvan sommige ook al tijden defect. Vroeg beginnen en je hebt een plek om direct te laden. Zodra ik de melding in de BMW app krijg dat de accu vol is, loop ik even naar buiten en prik ik de kabels om van diegene die niet konden laden maar wel de kabel over de laadpaal hebben gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

[Afbeelding]

Dit zegt bijzonder weinig over de daadwerkelijke staat van de accu. Dit geeft uitsluitend aan hoeveel stroom je verbruikt hebt tijdens de gehele rit. Dit wordt dus hoger als je veel hebt geremd en op een langere rit waarop je dus vaker hebt geremd en of hebt bijgeladen via de verbrandingsmotor.

stel dat je een rit zou maken van 500 km, dan wordt dit getal nog veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

timbak02 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

De vraag hoe accuraat zijn die waarden. Misschien dit maar een keer doen:
[Afbeelding]
En dan? Wat ga je met die informatie doen? Een nieuwe accu bestellen lijkt me economisch volledig onrendabel zelfs al zou je weten dat je nog maar 90% capaciteit hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

MRE-Inc schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:55:
[...]

L Zodra ik de melding in de BMW app krijg dat de accu vol is, loop ik even naar buiten en prik ik de kabels om van diegene die niet konden laden maar wel de kabel over de laadpaal hebben gelegd.
Lief! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
Eagle Creek schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:04:
[...]
Dit zegt bijzonder weinig over de daadwerkelijke staat van de accu. Dit geeft uitsluitend aan hoeveel stroom je verbruikt hebt tijdens de gehele rit. Dit wordt dus hoger als je veel hebt geremd en op een langere rit waarop je dus vaker hebt geremd en of hebt bijgeladen via de verbrandingsmotor.

stel dat je een rit zou maken van 500 km, dan wordt dit getal nog veel hoger.
Daar heb je een punt idd. Maar dan heb ik iig die waarde niet boven de 9,6kW/h gezien bij mij. Dan is mijn effectieve capaciteit < 9,6 kW/h .

/Edit:
Mijn ritten even bekeken, maar snap niet heel veel van die waarde. Als je kijkt naar mijn rit hieronder welke ik gestart ben op 100% batterijlading, 100% in Hybrid Eco Pro gereden. Je zal denken dat die genoeg tussentijds bijgeladen heeft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GFQEVIMtLPlqeY0nTB4ZyQYtt0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YBbhEHNOLOspDm8GHqHYJ7rH.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door timbak02 op 02-10-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbak02
Eagle Creek schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:06:
[...]

En dan? Wat ga je met die informatie doen? Een nieuwe accu bestellen lijkt me economisch volledig onrendabel zelfs al zou je weten dat je nog maar 90% capaciteit hebt.
Belangrijkste vraag voor mij: Wat is de stratus van de batterij?. Als er al flink wat degradatie is dan moet ik wellicht bewuster omgaan met mijn laadgedrag. Wat ik bijvoorbeeld al doe is dat ik zorgdraag dat de batterij zo kort mogelijk 100% opgeladen is.
Ik weet dat vervangen een kostbare operatie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Eagle Creek schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:36:
[...]

Nee in principe niet. Waarom zou je dit doen? Je pakt er uiteindelijk niet meer zuinige kilometers door - of is je doel elektrisch rijden in de stad?
Zoals ik al zei, ik weet de techniek niet achter het bijladen middels de ICE. Of het extra veel benzine kost tov gewoon in Hybrid laten staan, weet ik niet. Dat zou je moeten meten, maar daar heb ik de middelen niet voor en tevens zijn er te veel externe factoren (weer/temperatuur/drukte op de weg etc) die een goede meting of meerdere niet geheel eerlijk maken.

Nee, mijn doel is niet elektrisch rijden in de stad. Er zit idd zo'n knopje op waarmee je kan instellen dat je nog zoveel accu capaciteit wil hebben op een bepaald punt op je rit om dan specifiek dat laatste gedeelte in bv de stad, elektrisch te rijden. Dat knopje heb ik nog nooit gebruikt.
"Tip" waaarvoor? Wat is de "tip"?
Dat je meer elektrische KM's rijdt is logisch. Je gebruikt immers je brandstofmotor om elektriciteit op te wekken (net zoals je dat met battery control zou doen).
Ach geef het beestje een naampje. Of je het als tip wil zien of niet, mag ieder voor zich bepalen ;)

Ah, battery control is idd dat knopje wat ik bedoelde en nog nooit gebruikt heb.
[...]

Wat is het nut van elektrische kilometers "erbij pakken", behalve voor de statistieken? Je rijdt er niet zuiniger door (integendeel).
Zoals ik al zei, geen idee van de techniek erachter zoals waarschijnlijk 99% van de elektrische/hybride rijders. Dus als het idd meer brandstof kost, dan zou het idd voor de statistieken zijn. Of ik er zuiniger door rijd, weet ik niet. Heb zelf wel het gevoel dat ik langer met een tank brandstof doe. Er is vast wel een slim persoon die exact weet te vertellen hoeveel brandstof het kost om voor 7km elektriciteit op te wekken.

Enige voordeel wat ik dan nog zou kunnen bedenken is dat je minder km's maak met de ICE waardoor de levensduur gerekt wordt mits de ICE niet harder moet werken dan normaal als je extra bij laadt.

[ Voor 5% gewijzigd door MRE-Inc op 03-10-2024 07:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• no113
Leuk zeg om jullie ervaringen en range-uitdagingen met de 330e te lezen! Sinds ik de geïmporteerde 330e G21 in juni heb ontvangen ben ik steeds relaxter gaan rijden. Deze rit was daar het beste voorbeeld van!
De gebruikers van de linkerbaan op de snelweg observeer ik helemaal zen vanaf de rechterbaan.

Mijn auto en dus ook accu is van eind 2020. Woon-werk is zo'n 50 KM (retour). Deze week met plm 13⁰ buiten gaat dat nog net, met 0 tot 2 KM range over.

1348KM gereden in september. 6,3 L benzine verbruikt 💪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11c7cM8g4GfVte91xYdyHmSqG6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlVksEHk8nBiQOcZeqCf2Dwe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door no113 op 03-10-2024 07:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:06
Kan er geen apart topic worden gemaakt voor al die verbruiks screenshots?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• no113
Zo komen er in een algemeen BMW topic de ene keer allerlei berichten over obd poort beveiliging langs en de andere keer berichten over verbruik van een bepaald type auto. Kies wat je wel en niet leest en gebruik de scroll functie om screenshots te skippen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vind het wel interessant, want misschien is een plugin hybrid ook wel iets voor mij betreffende de volgende auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 12:24
En ook leuk om te zien/delen. Maar benzine gaat ook nog prima hoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFOpIDJFLnBezrM6pqgmNQ3uD38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8OVKJ7qb0Vaa0zGNpzLiFsfi.png?f=fotoalbum_large

Wel grappig dat omdat je meer km rijdt er ook het commentaar is dat je meer CO2 uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een vraag over de BMW X1 F48 xDrive25e (het facelift model dus). Ik heb deze auto niet in het bezit dus ik kan het zelf niet controleren maar is het mogelijk om een digitale snelheidsmeter te tonen op het scherm of de HUD? Als ik wat zoek op Google vind ik vanalles over het aanzetten via coding maar daar wil ik niet aan beginnen. Volgens een handleiding die ik vond over het facelift model zou het precies wel moeten kunnen maar 100% zeker ben ik niet en ik heb een hekel aan analoge snelheidsmeters :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

[Afbeelding]

Zoveel pers ik er niet in. Bij uitzondering een keer boven de 10, dan moet de accu zo rond de 2-3% zijn bij parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Martin.Air schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:48:
En ook leuk om te zien/delen. Maar benzine gaat ook nog prima hoor:
[Afbeelding]

Wel grappig dat omdat je meer km rijdt er ook het commentaar is dat je meer CO2 uitstoot.
Wel knap, meer CO2 uitstoot dan 99% van de andere Z4 rijders :+
Hoor je iig bij de illustere 1% :P

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 03-10-2024 10:31 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
BMW E90 325iA N52B25 (07.04.2005):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjP9z3m2R4RIsd_bL-kWVsIhXAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n86EZRkGgzhuVWjRl4X9LYWt.jpg?f=fotoalbum_large

BMW E46/5 318tiA N42B20 (05.09.2003):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlV3bx158Xl4PIEpqb9BMnsGCTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkZVX8Gdi2ckuv4PfMIqEhJR.jpg?f=fotoalbum_large

Kost wat… maar volkomen droog… *O*

Deze statistieken zijn overigens gebaseerd over de hele duur dat de auto's in ons bezit zijn. De 325iA is nu 7 jaar in bezit en de 318tiA is 6,5 jaar in bezit. Sinds de laatste onderhoudsbeurten zijn de brandstofgemiddelden wel naar beneden gegaan. Voornamelijk bij de 325iA is na het vervangen van de beide disa's en de PCV het verbruik best wel naar beneden gegaan. Daar waar ik met moeite 11,5l/100km haalde, zit ik nu makkelijk onder de 10l/100km zonder moeite te doen. De Compact draait nu ook zuiniger na het vervangen van de nokkenassensor.

[ Voor 24% gewijzigd door CreativeS op 03-10-2024 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjona100
  • Laatst online: 04-10 13:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOohIPabvNQw0l4LDyTpsDNyvUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bath8CUQ17TRx3TxqNkOVeU6.jpg?f=fotoalbum_large

Kan beter, kan ook slechter. Wel veel stadsverkeer overigens.

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Pagina: 1 ... 315 ... 372 Laatste