Dat zou kunnen want normaliter wordt een scherm egaal verlicht. Maar even langs een garage rijden kan ook want het is moeilijk voor ons om op afstand een diagnose te stellen. Veranderd het patroon door licht op de glasplaat te drukken?lostboy_0234 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:09:
[...]
Het is een BMW G30 2018. Het is geen licht dat komt via het raam. De foto heb ik gemaakt met extra lamp op de achtergrond, zo kon ik beter het verschil laten zien.
Zal het een beetje backlight bleeding zijn?
Een 'ernstige fout' zou ik vinden als het hele cluster onleesbaar is, een lichte gradient in een hoek die bij normaal gebruik al jaren niet eens opgevallen was, blijkbaar, zou ik niet zo snel zo noemenRAAF12 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:00:
dan is het een ernstige fout.
Maar hier geld wel, 'what has been seen...'
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 04-09-2024 13:18 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Om nog meer verwarring te spreiden over Android Auto; werd terug gebeld door de ConnectedDrive support en daar vertellen ze me dat pas auto's vanaf 2022 het kunnen
Ik denk dat niemand het precies weet maar ik heb me er bij neergelegd dat mijn auto het in ieder geval niet ondersteunt.
Thx! Nee gebeurd niks als ik erop druk.RAAF12 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:58:
[...]
Dat zou kunnen want normaliter wordt een scherm egaal verlicht. Maar even langs een garage rijden kan ook want het is moeilijk voor ons om op afstand een diagnose te stellen. Veranderd het patroon door licht op de glasplaat te drukken?
Dit is met lampie erop (ocd alert). Of is het de antireflectielaag die veel licht opvangt.RAAF12 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:22:
Oke duidelijk!
:strip_exif()/f/image/N2urePaiipm87EqK8nUS9T13.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DW0KFhkuIxLdyQzca1cIGkXT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RXojqMB7nGddIu12gOyZyMky.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is als er geen lamp opstaat:
:strip_exif()/f/image/Gd1DZdpSs07NMlMi0WcCw9OS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door lostboy_0234 op 04-09-2024 16:44 ]
Dat is dus BS. Ik heb een auto uit 2020 en met de online update had ik er Android Auto bij gekregen. Erger nog ," ok dan moet dan maar na aankoop van de auto er een iPhone bijkopen". Bleek ik dus AA te hebben na de update vanaf de BMW server. Ik zou het er niet bij laten zitten. Ga naar iemand toe die er verstand van heeft is mijn nederige advies.NickThissen schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:46:
Om nog meer verwarring te spreiden over Android Auto; werd terug gebeld door de ConnectedDrive support en daar vertellen ze me dat pas auto's vanaf 2022 het kunnenIk denk dat niemand het precies weet maar ik heb me er bij neergelegd dat mijn auto het in ieder geval niet ondersteunt.
320i 2020
06U3 Live Cockpit Pro
06AK Connected Drive Services incl. BMW online
0609 Pro Navigatie
06C3 BMW Connected Package Pro
Via de VIN kan je uitlezen wat er in uw auto aan opties zitten.
is er iemand met een f10/f11 4 cil diesel (N47D20C ) die een filmpje kan maken van z'n blok hoe hij stationair loopt? Garage zegt dat het normaal is qua trillingen maar heb nog nooit zoveel trillingen gezien stationair bij een auto.
Eeuwige dank!
Eeuwige dank!
[ Voor 5% gewijzigd door KoudeAardbei op 04-09-2024 14:52 ]
Snap je frustratie, ben 3 maanden bezig geweest. 4 geniussen uitscholden 6 dealers gebeld. Naar Duitsland gereden voor update onder garantie en toen had ik pas bewijs dat ze er geen kont van af wisten.NickThissen schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:46:
Om nog meer verwarring te spreiden over Android Auto; werd terug gebeld door de ConnectedDrive support en daar vertellen ze me dat pas auto's vanaf 2022 het kunnenIk denk dat niemand het precies weet maar ik heb me er bij neergelegd dat mijn auto het in ieder geval niet ondersteunt.
Heb jij nu AA dan?NLKornolio schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:17:
[...]
Snap je frustratie, ben 3 maanden bezig geweest. 4 geniussen uitscholden 6 dealers gebeld. Naar Duitsland gereden voor update onder garantie en toen had ik pas bewijs dat ze er geen kont van af wisten.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Valt me op dat mijn G21 de laatste tijd geregeld van DAB+ naar FM schakelt. Veel meer dan hij eerder deed voor mijn gevoel. Iemand die dit probleem ook herkent met een G20/G21?
Ga je veel plezier van hebben!
Fraai! Mijn ouders hebben er ook een als M40i! (in sky scraper gray op cognac). Deze kleur blauw (Portimau) is echt veel mooier dan het introductie blauw welke imo wat te knallerig is.Martin.Air schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:32:
Zo, nu kan ik eigenlijk onze nieuwe aanwinst eens delen (wel al 2000km verder, maar nog redelijk nieuw)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ga je veel plezier van hebben!
[ Voor 76% gewijzigd door Tortelli op 04-09-2024 20:20 ]
toevallig vanmorgen ineens in een tunnel geen radio maar ruis, nooit eerder gehad. Bleek op FM te staan.Tortelli schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:25:
Valt me op dat mijn G21 de laatste tijd geregeld van DAB+ naar FM schakelt. Veel meer dan hij eerder deed voor mijn gevoel. Iemand die dit probleem ook herkent met een G20/G21
vorige week wel een update ontvangen.
Mijn auto zit ergens vast in de 2022 update (issue wat veel mensen hebben met de eerdere G20/G21 volgens mij). Rare is dat DAB+ altijd zonder issues werkte.
Of zijn ze gewoon met DAB+ signaal aan het klooien? Het volume tussen FM en DAB+ verschilt wel behoorlijk.
Of zijn ze gewoon met DAB+ signaal aan het klooien? Het volume tussen FM en DAB+ verschilt wel behoorlijk.
Lijkt toch een beetje door het licht te komen. Je laatste foto ziet imo prima uit.lostboy_0234 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:31:
[...]
Dit is met lampie erop (ocd alert). Of is het de antireflectielaag die veel licht opvangt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is als er geen lamp opstaat:
[Afbeelding]
Iemand die me kan adviseren m.b.t. Inpa? Ik wil mijn Z4 E85 uit 2003 graag eens uitlezen. Een kabel is op Amazon wel te vinden, maar waar is de software te downloaden of aan te schaffen? Is het makkelijk re doorgronden?
Ik heb het vage vermoeden dat een nokkenassensor aan het overlijden is, maar is toch wel handig om de boel eens uit te lezen alvorens lukraak maar nieuwe onderdelen aan te schaffen.
Misschien hier iemand omgeving Zwolle hier die me eens zou willen helpen.
Ik heb het vage vermoeden dat een nokkenassensor aan het overlijden is, maar is toch wel handig om de boel eens uit te lezen alvorens lukraak maar nieuwe onderdelen aan te schaffen.
Misschien hier iemand omgeving Zwolle hier die me eens zou willen helpen.
Nokkenassensor? Wat zijn de symptomen?
Kabel ect. kan je overal kopen hier bijv. https://nl.aliexpress.com..._suggest.4.66ce44f5XfM009Civic09 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:04:
Iemand die me kan adviseren m.b.t. Inpa? Ik wil mijn Z4 E85 uit 2003 graag eens uitlezen.
Yes alleen update nodig gehad. Liep wel wat achter aangezien geen esu.
Heb als ik eco pro rij het gevoel dat ik veel minder eco rij. In eco pro heb ik volgens mij alleen onder bepaalde snelheid regeneratie dit terwijl dit in comfort echt een stuk voelbaarder werkt. Had verwacht dat dit juist in eco pro zo zou zijn. Gaan de verschillende standen echt alleen om de acceleratie vertraging van mijn voet en eco pro de toeren grens? Vindt erg vreemd dat de regeneratie niet in ecopro lijkt te werken.
[ Voor 49% gewijzigd door NLKornolio op 04-09-2024 23:48 ]
Het idee van Eco Pro is dat je meer uitrolt, hoe meer je uitrolt hoe minder energie verloren gaat.NLKornolio schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:43:
[...]
Heb als ik eco pro rij het gevoel dat ik veel minder eco rij. In eco pro heb ik volgens mij alleen onder bepaalde snelheid regeneratie dit terwijl dit in comfort echt een stuk voelbaarder werkt. Had verwacht dat dit juist in eco pro zo zou zijn. Gaan de verschillende standen echt alleen om de acceleratie vertraging van mijn voet en eco pro de toeren grens? Vindt erg vreemd dat de regeneratie niet in ecopro lijkt te werken.
Bij regeneratie gaat namelijk ook energie verloren, als het goed is zou je als je heel licht remt eerst moeten gaan genereren, en daarna pas gaan remmen. Hierdoor kun je in Eco Pro kiezen wanneer je extra af wil remmen en wanneer niet.
Korte vraag naar jullie ervaring - BMW Severs vraagt 35 euro voor verlenging alarmklasse 3 certificaat van F36 uit 2018. Klinkt schappelijk, is dat ook zo?
En hebben jullie alarmklasse 4-5 ervaringen? Is niet nodig voor verzekering maar doe beetje marktonderzoek hier
dank!
En hebben jullie alarmklasse 4-5 ervaringen? Is niet nodig voor verzekering maar doe beetje marktonderzoek hier
Is volgens mij vrij schappelijk, maar waarom zou je? Het certificaat voegt weinig toe, tenzij het een eis is van de verzekering. En als dat het BMW eigen alarm is, dan is het sowieso al een nutteloos alarm.Rookert25 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:47:
Korte vraag naar jullie ervaring - BMW Severs vraagt 35 euro voor verlenging alarmklasse 3 certificaat van F36 uit 2018. Klinkt schappelijk, is dat ook zo?
Zelf geen ervaring mee, maar dan weer de vraag; Waarom zou je? Zo vaak worden de auto's niet gejat en dat is het enige waarbij een dergelijk systeem aan toegevoegde waarde heeft t.o.v. een aftermarket klasse 3 systeem. Het grootste gevaar is het leeghalen wanneer je de navi pro hebt en een M sport stuur.Rookert25 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:47:
En hebben jullie alarmklasse 4-5 ervaringen? Is niet nodig voor verzekering maar doe beetje marktonderzoek hierdank!
[ Voor 36% gewijzigd door TheBrut3 op 05-09-2024 09:28 ]
Ik betaalde begin dit jaar bij Dusseldorp 3 eenheden totaal €29,-Rookert25 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:47:
En hebben jullie alarmklasse 4-5 ervaringen? Is niet nodig voor verzekering maar doe beetje marktonderzoek hierdank!
Maar er zijn ook wel bedrijven die het voor de helft doen, maar je ziet elders ook wel prijzen van €50,- of meer dan €100,- voorbij komen.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Elke regen de je doet is verlies van vermogen/energie.NLKornolio schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:43:
[...]
Daarom doet eco pro zoveel mogelijk uitrollen en schakelt ie nog geen regen in als je het gas los laat, maar begint pas met regen zodra je de rem aanraakt.
Verder doet die ook dingen met je ventilatie/airco/verwarming en met je throttlemap en hoe snel ie weer optrekt met ACC etc.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 05-09-2024 09:40 ]
PSN
Uitrollen kan je overigens configureren(lees uit en aan zetten) in iDriveYakuzA schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:38:
[...]
Elke regen de je doet is verlies van vermogen/energie.
Daarom doet eco pro zoveel mogelijk uitrollen en schakelt ie nog geen regen in als je het gas los laat, maar begint pas met regen zodra je de rem aanraakt.
Verder doet die ook dingen met je ventilatie/airco/verwarming en met je throttlemap en hoe snel ie weer optrekt met ACC etc.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Afhankelijk van verzekeraar of nieuwwaarde van de auto is inderdaad 4/5 verplicht. Zo had ik voor mijn eigen geruststelling klasse 4 laten inbouwen in mijn Evo en rij ik nu rond met klasse 5 in mijn Porsche. Klasse 5 is voor mij overigens enkel verplicht omdat ik hierdoor gebruik kan maken van "3 jaar aankoopbedrag terug" bij volledige vermissing; als ik die module niet afsluit bij de verzekeraar, dan is klasse 3 voldoende.Rookert25 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:47:
Ik heb er eigenlijk geen bezwaar tegen om met dit soort systemen te rijden; helaas zijn de kosten wel navenant (initieel en soms per jaar) hoog dat het veel mensen afschrikt om een hogere alarm-klasse aan te schaffen.
[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 05-09-2024 09:55 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Maar dan veranderd de tekst in 'individual'Mr Pingu schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:46:
[...]
Uitrollen kan je overigens configureren(lees uit en aan zetten) in iDrive
dus dan rij je niet meer in Eco Pro toch?
PSN
hmmm, raar.no113 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:46:
[...]
Juist, het is in te stellen in de settings (G21 met Driving Assistant Professional).
[Afbeelding]
Gisteren gezocht, maar in een G20 met DAP zie ik die 2 onderste opties iig niet.
(hele kopje afstandsregeling zie ik niet in dit menu)
Misschien vind mijn auto rechts inhalen te leuk?
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 05-09-2024 10:11 ]
PSN
Niet in iDrive6, blijft eco pro bij mij.YakuzA schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:05:
[...]
Maar dan veranderd de tekst in 'individual'
dus dan rij je niet meer in Eco Pro toch?
Heeft dat niet te maken met 1 of 2x op het Eco Pro knopje drukken in de middenconsole?Mr Pingu schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:18:
[...]
Niet in iDrive6, blijft eco pro bij mij.
Ik heb maar 3 standen. Eco pro, comfort en sport.MAX3400 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:26:
[...]
Heeft dat niet te maken met 1 of 2x op het Eco Pro knopje drukken in de middenconsole?
Eco pro heeft een eigen menuutje in de instellingen waar ik kan instellen of eco pro tips in instrumentcluster getoond moeten worden, of maximum snelheid begrenst moet worden en of de auto moet uitrollen.
Snap ik. Mijn 7-serie heeft/had ook 3 standen elk gelabeld met een knop op de middenconsole. Echter, als ik de auto startte in bijvoorbeeld Comfort, kon ik daarna nogmaals de Comfort-knop indrukken en schakelde iDrive over naar de "andere" Comfort-modus.Mr Pingu schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:47:
[...]
Ik heb maar 3 standen. Eco pro, comfort en sport.
Eco pro heeft een eigen menuutje in de instellingen waar ik kan instellen of eco pro tips in instrumentcluster getoond moeten worden, of maximum snelheid begrenst moet worden en of de auto moet uitrollen.
Het klopt dat je maar drie standen/knoppen hebt. Maar heb je al eens geprobeerd twee keer of drie keer snel achter elkaar op een knop te stukken?Mr Pingu schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:47:
[...]
Ik heb maar 3 standen. Eco pro, comfort en sport.
Dan cycle ik tussen bv hybrid en hybrid eco pro, electric en eletric individual en sport en sport individual en xtra boost.
Maw: drie knoppen, 7 standen.
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
idrive 6 is dan misschien iets anders dan idrive 7.Mr Pingu schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:18:
[...]
Niet in iDrive6, blijft eco pro bij mij.
In idrive 7 maakt hij vziw bij een veranderingen het 'individual' profiel ernaast wat die dan gebruikt hiervoor.
PSN
Dank, heb inderdaad beide inbraakgevoelige spullen in de auto dus alarm blijft relevant.TheBrut3 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:25:
[...]
Is volgens mij vrij schappelijk, maar waarom zou je? Het certificaat voegt weinig toe, tenzij het een eis is van de verzekering. En als dat het BMW eigen alarm is, dan is het sowieso al een nutteloos alarm.
[...]
Zelf geen ervaring mee, maar dan weer de vraag; Waarom zou je? Zo vaak worden de auto's niet gejat en dat is het enige waarbij een dergelijk systeem aan toegevoegde waarde heeft t.o.v. een aftermarket klasse 3 systeem. Het grootste gevaar is het leeghalen wanneer je de navi pro hebt en een M sport stuur.
Terechte vraag over of het certificaat, had ik niet eens bij stil gestaan. Ga even kijken bij Inshared wat zij ervan vinden. Kan me voorstellen dat het in theorie een administratieve reden kan zijn voor verzekeraar om moeilijk te doen en dan is paar tientjes voor een certificaat wel de moeite waard zodat zij alle vinkjes hebben. Maar goed, dat ga ik even bekijken.
Aankoopbedrag is inderdaad rustgevend vanaf bepaalde wagens, maar dat is bij deze F36 van 6 jaar oud niet het geval.MAX3400 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:53:
[...]
Afhankelijk van verzekeraar of nieuwwaarde van de auto is inderdaad 4/5 verplicht. Zo had ik voor mijn eigen geruststelling klasse 4 laten inbouwen in mijn Evo en rij ik nu rond met klasse 5 in mijn Porsche. Klasse 5 is voor mij overigens enkel verplicht omdat ik hierdoor gebruik kan maken van "3 jaar aankoopbedrag terug" bij volledige vermissing; als ik die module niet afsluit bij de verzekeraar, dan is klasse 3 voldoende.
Ik heb er eigenlijk geen bezwaar tegen om met dit soort systemen te rijden; helaas zijn de kosten wel navenant (initieel en soms per jaar) hoog dat het veel mensen afschrikt om een hogere alarm-klasse aan te schaffen.
Blijven nog een tijd mee rondrijden, wat BMW (en ook Mercedes en Audie, laatste A5/A6

Heel veel auto's kan je "gewoon" het aankoopbedrag terugkrijgen bij veel verzekeraars ook zonder klasse-5 maar wel met gecertificeerd klasse-3 en/of na een bepaalde leeftijd van de auto. Ja, je zal de premie-verhoging voor de module (of all-risk) voor lief moeten nemen maar het is inderdaad een keuze die je maakt of je deze dekking graag wil hebben.Rookert25 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:39:
[...]
Aankoopbedrag is inderdaad rustgevend vanaf bepaalde wagens, maar dat is bij deze F36 van 6 jaar oud niet het geval.
Ik heb als persoonlijke mening dat de Jaguar E type erg mooi is om te zien met de lange neus maar met die schakelbak zou ik niet graag willen rijden. Wat een genot het is om in een modernere auto te rijden qua wegligging, stil interieur en goede automaat. Meestal is het een kwestie van tijd om te wennen aan het uiterlijk veranderende wagenpark. De EU en de afbouw van fossiel aangedreven voertuigen is daar debet aan.
Wennen aan dit gaat denk ik niet lukkenRAAF12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:02:
Ik heb als persoonlijke mening dat de Jaguar E type erg mooi is om te zien met de lange neus maar met die schakelbak zou ik niet graag willen rijden. Wat een genot het is om in een modernere auto te rijden qua wegligging, stil interieur en goede automaat. Meestal is het een kwestie van tijd om te wennen aan het uiterlijk veranderende wagenpark. De EU en de afbouw van fossiel aangedreven voertuigen is daar debet aan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Wyix0Lj9EgfAkK9Woo5E9b2.jpg?f=user_large)
Moet wel zeggen dat de BMW X6 een trendsetter is geworden nu zelfs de nieuwe Peugeot 3008 een dergelijke coupe SUV is.
Bij een nieuwwaarde van boven de €70.000,- moet je bij veel (dan wel niet alle) verzekeraars een klasse 4 of 5 certificaat hebben. Wel is wat er gedekt is verschillend, bij de een enkel de nieuwwaarderegeling niet, bij de ander helemaal niks zonder certificaat.MAX3400 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:02:
[...]
Heel veel auto's kan je "gewoon" het aankoopbedrag terugkrijgen bij veel verzekeraars ook zonder klasse-5 maar wel met gecertificeerd klasse-3 en/of na een bepaalde leeftijd van de auto. Ja, je zal de premie-verhoging voor de module (of all-risk) voor lief moeten nemen maar het is inderdaad een keuze die je maakt of je deze dekking graag wil hebben.
De Coupe SUV is op dit moment erg in, omdat dit ook ten goede komt aan het verbruik. En vooral bij EV merk je dit snel.Rookert25 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:11:
[...]
Moet wel zeggen dat de BMW X6 een trendsetter is geworden nu zelfs de nieuwe Peugeot 3008 een dergelijke coupe SUV is.
Ik zal eerlijk toegeven; uiterlijk van auto's vind ik zeker iets belangrijks maar ik heb liever iets betrouwbaars, veilig en nuttig dan alleen maar eye-candy. Ja, dat geldt zowel voor mijn auto's als voor andere dingen in het leven. Vorm & functie hoeven elkaar niet altijd te volgen; let maar op als zometeen de milieu-doelstellingen gehaald zijn en accu-packs efficienter worden, dat dan de "fluiditeit" van de carrosserie als eerste eraan gaat geloven.RAAF12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:02:
De EU en de afbouw van fossiel aangedreven voertuigen is daar debet aan.
Nou ja, niet helemaal dus; de 7-serie was gedekt met klasse-3; de Porsche moet klasse-5. Allebei wagens van boven de anderhalve ton en uit 2017. Maar ja, zoals altijd: N=1 dus dit zijn mijn ervaringen.Martin.Air schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:12:
[...]
Bij een nieuwwaarde van boven de €70.000,- moet je bij veel (dan wel niet alle) verzekeraars een klasse 4 of 5 certificaat hebben. Wel is wat er gedekt is verschillend, bij de een enkel de nieuwwaarderegeling niet, bij de ander helemaal niks zonder certificaat.
Nee inderdaad, binnen de eerste 5 levensjaren van de auto. Daarna worden de verschillen per verzekering groter.MAX3400 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:15:
[...]
Nou ja, niet helemaal dus; de 7-serie was gedekt met klasse-3; de Porsche moet klasse-5. Allebei wagens van boven de anderhalve ton en uit 2017. Maar ja, zoals altijd: N=1 dus dit zijn mijn ervaringen.
Ik vind het persoonlijk altijd zó jammer als een full electric uitgerust wordt met een diffuser die de indruk geeft dat er plaats gereserveerd is voor één of twee dikke knalpijpen. Alsof dat verplicht is om een auto er sportief uit te laten zien.Rookert25 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:11:
Wennen aan dit gaat denk ik niet lukken
[Afbeelding]
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Volkswagen maakte het nog bonter met die neppe uitlaten die een 'design feature' waren bij een benzineauto...DexterDee schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:30:
[...]
Ik vind het persoonlijk altijd zó jammer als een full electric uitgerust wordt met een diffuser die de indruk geeft dat er plaats gereserveerd is voor één of twee dikke knalpijpen. Alsof dat verplicht is om een auto er sportief uit te laten zien.

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wd3n8re1EvN59YIIUzJmtNyq.jpg?f=user_large)
Ja, want geen geluid betekent geen snelle auto natuurlijk.DexterDee schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:30:
[...]
Ik vind het persoonlijk altijd zó jammer als een full electric uitgerust wordt met een diffuser die de indruk geeft dat er plaats gereserveerd is voor één of twee dikke knalpijpen. Alsof dat verplicht is om een auto er sportief uit te laten zien.
(over het algemeen wordt natuurlijk gewoon de 'default' diffuser template in CAD gepakt en die iets aangepast voor een elektrisch model)
PSN
Maar dit kun je toch überhaupt geen uitlaat meer noemen? Dit is gewoon design gelijkend aan waar op een dikke motorisering een uitlaat zou zitten.Rookert25 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:35:
[...]
Volkswagen maakte het nog bonter met die neppe uitlaten die een 'design feature' waren bij een benzineauto...![]()
[Afbeelding]
Ik vind dit niet eens meer een poging om te doen alsof.
Er zijn natuurlijk de modellen waarin het inzet stukje van de bumper anders gekleurd is, waardoor dit meer lijkt op een uitlaat.Eagle Creek schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:29:
[...]
Maar dit kun je toch überhaupt geen uitlaat meer noemen? Dit is gewoon design gelijkend aan waar op een dikke motorisering een uitlaat zou zitten.
Ik vind dit niet eens meer een poging om te doen alsof.
Uiteindelijk is dit allemaal gewoon een kostenbesparing, 1 mal voor de achterbumper voor alle modellen. Waarvan een aantal ook werkelijk een uitlaat hebben en de rest krijgt een inzet stukje, danwelniet in dezelfde kleur.
Ik heb het vanwege eis verzekering maar het is vooral een kostbare zaak, het kost ca. 1500 om het in te bouwen maar ook een actief alarm centrale dienst die €250 per jaar kost. In 5 jaar tijd ooit 1 keer gebeld toen de auto op de veerpont naar texel stond. Maar de andere 10x dat hij op de boot stond geen belletje gehad. Ook het pasje voor lock/unlock daadwerkelijk nog nooit gebruikt. De app met live tracking is wel geinig als je wilt weten of je wederhelft al bijna thuis isRookert25 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:47:
Ik zou er niet aan beginnen in ieder geval als het niet nodig is, gewoon diefstal verzekering hebben en ik zou lekker slapen
>> Signature?
In de gewone BMW app zie ik dat ook alChiLLeR schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:06:
[...]
De app met live tracking is wel geinig als je wilt weten of je wederhelft al bijna thuis is
Zodra contact aan staat stuurt ie al gewoon de locatie door.
PSN
Ja ook de BMW meldkamer ziet precies waar je rijd, de man die ik aan de lijn had sprak Engels en hij had net geen NL sprekende in de centrale. Eu verplichting om met GPS de auto te kunnen traceren ivm ongelukken ik meen dat het in 2016 is ingegaan. Moet toch nog eens op zoek gaan waar dat kastje zit in de 320i!
[ Voor 11% gewijzigd door RAAF12 op 05-09-2024 18:38 ]
De TCB (Telematic Communication Box) zit (als ik het goed heb) in de achterbak onder de vloer.RAAF12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:36:
Ja ook de BMW meldkamer ziet precies waar je rijd, de man die ik aan de lijn had sprak Engels en hij had net geen NL sprekende in de centrale. Eu verplichting om met GPS de auto te kunnen traceren ivm ongelukken ik meen dat het in 2016 is ingegaan. Moet toch nog eens op zoek gaan waar dat kastje zit in de 320i!
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
* Theimon zet zijn aluhoedje op.RAAF12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:36:
Eu verplichting om met GPS de auto te kunnen traceren ivm ongelukken ik meen dat het in 2016 is ingegaan.
Je wordt al aan alle kanten gevolgd met ANPR-camera's, maar dit slaat werkelijk alles.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Aanslaan duurt soms iets langer en vind hem de ene keer ook veel pittiger dan de andere keer. Ook weleens dat ie na een nieuwe start ineens veel beter aan het gas hangt.roland kroes schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:49:
Nokkenassensor? Wat zijn de symptomen?
Waar ik me ook wat zorgen over maakt is dat als ik het gas flink intrap in de derde versnelling bij lage toeren dat ik wat tikkende, knisperende geluiden uit het vooronder hoor. Kan natuurlijk zijn dat er iets resoneert/rammelt, maar zou ook pingelen kunnen zijn.
Ik kan hem ook bij ProCar laten uitlezen, maar lijkt me ook fijn om het zelf te kunnen.
Problemen met starten had ik ook en onregelmatig stationair draaien tijdens de APK emissiemeting moet bij 1500rpm (?) gemeten worden maar ik had grote moeite om hem daarop te houden met gasgeven. Na het vernieuwen van de sensor was het euvel opgelost. Zou er wel een originele BMW sensor inzetten. O ja die car was een E36 323i met een 6 cilinder motor. Maar ik begrijp dat je eerst wil meten met INPA. Is ook erg leuk om te zien. Vooral het meten aan de oxygen sensors van de cat. Dan zie je 6 groene balken die omhoog en omlaag pendelen en gegevens of het mengsel arm genoeg is. Op problemcar kreeg ik gelijk een Pro vermelding mja ik ben een amateur. Een Pro verdient geld met zijn werk. Ga weer flink los, hmm, morgen beter.
Opgelost. Het bleken de rubbers van de achterportieren te zijn. Alles ingesmeerd met Gummi Pflege (vooral de "harige" rubber rand) en het gekraak/geratel is weg.Puf schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:10:
Tijdens de vakantie heb ik met mijn F30 LCI ca 1600 km over de Deutsche Autobahn gereden met snelheden van 180+ waar het kon. Nu is het wegdek niet overal even goed, dus af en toe even gas terug moeten nemen omdat mijn auto wel een pittige shakedown kreeg (M-onderstel met 19 inch runflats geeft best veel door).
Op de terugweg viel me een rammeltje of kraakje op aan de passagierszijde achterin. Het lijkt een beetje ter hoogte van het deurpaneel te zitten, maar de akoestiek is natuurlijk niet optimaal voor plaatsbepaling. Het sterkste is het bij torsie van het chassis, bijvoorbeeld als ik een woonerf opdraai over een stoep. Ik ging er van uit dat het de beruchte door lock pin rattle was, dus heb als eerste de binnenkant van de "kraagjes" van de slotpinnetjes met zacht klittenband bekleed, maar dat lost het niet op. Iemand ideeën waar ik nog meer naar zou kunnen kijken of wat ik zou kunnen doen? Het lijkt me sterk dat het in het deurpaneel zelf zit. Misschien toch iets met krakende rubbers?
1x issues gehad met nokkenas sensor, maar dan blokkeerde ie gewoon de startpoging en dan moet je sleutel helemaal terug draaien om weer een nieuwe startpoging te doen.Civic09 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:45:
[...]
Aanslaan duurt soms iets langer en vind hem de ene keer ook veel pittiger dan de andere keer. Ook weleens dat ie na een nieuwe start ineens veel beter aan het gas hangt.
Als aanslaan langer duurt kan het ook een andere sensor/startmotor etc zijn.
PSN
Heb je eenvoudige audio in de auto dan is via Bimmercode B&W geluid te activeren dat heeft oa. een equalizer. Van mij hoeft geluid in een auto niet van achteren te komen. Gewoon normaal stereo of je voor een podium staat of in een zaal zit. Die illusie is goed genoeg. iDrive7
:strip_exif()/f/image/bJCZ1KQvBC6960eeNuBYBrIi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door RAAF12 op 06-09-2024 19:09 ]
Nou, dat heb ik ook heel soms.YakuzA schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:32:
[...]
1x issues gehad met nokkenas sensor, maar dan blokkeerde ie gewoon de startpoging en dan moet je sleutel helemaal terug draaien om weer een nieuwe startpoging te doen.
Als aanslaan langer duurt kan het ook een andere sensor/startmotor etc zijn.
Zou idd de solenoïde op de startmotor kunnen zijn. Bendix schiet in er mijn hoofd enfin makkelijke voudjes :-)
Krukas sensors en nokkenas sensors is andere koek. Meten met een scope kan ook daar heb je geen INPA voor nodig.
Krukas sensors en nokkenas sensors is andere koek. Meten met een scope kan ook daar heb je geen INPA voor nodig.
@Civic09 Ik heb met een E46 320i in het verleden wel eens een storingscode op een krukassensor gekregen met de app Auto Doctor. E46 en E85 techniek is praktisch hetzelfde. Probeer eens meerdere appjes zou ik zeggen. Maar niks is zo mooi als INPA natuurlijk.
@DetailingBySmotske
Korte update over de pre-lci G21 330d xdrive: alweer 5000 km verder sinds aankoop in mei. 1 juli dus de DiTuPa chip/app gekocht. Stage 1 is nu 305pk met boost naar 315 voor 15 seconden. 687nm koppel met 710 in de boost. Het is in NL echt ver over wat je ooit nodig zal hebben. Ook de speedlimiter is eraf maar sofar te weinig vrije ruimte gehad. Ik tikte net 251 aan en moest weer van het gas.
Van de week de xdelete van de maker van xhp gekocht.
Xdelete is er nu ook voor G modellen tm 6-2021. Wat het doet is de software dusdanig aanpassen dat je de max transfer naar voren kan limiten (en gaat dus allemaal naar achteren). BMW xdrive doet origineel ook al als je aan het cruisen bent dus technisch doe je niets fout. De bediening en de app is erg intuitief. Je kan van helemaal limiten en dus alles naar achteren (RWD mode), naar sport mode (20%) of snow mode (50%) maar ook kan je custom, in stappen van 10% zelf eea aanpassen. En dan is er nog stock mode, dus 100% origineel.
Nu heeft mijn G21 een M sport sperdifferentieel en blijkt dat zelfs met TC uit en de nu 225 breed achterbanden, zelfs op zand het nog prima te beheersen is. Ik zie wel links en rechts videos op utube dat mensen zonder sper en goede banden flink kunnen roken. Zelf kwam ik uit op een setting van 30 als ideaal voor droog weer. Ik ga in oktober nog trackday doen en dan kijken of helemaal RWD toch beter is.
Wat je ook merkt is dat het sturen veel lichter wordt. Waarom nog een xdrive kopen, zou je denken. Het blijft toch extra gewicht en materieel. Nouja, zoals gezegd zeker in nat weer en pure tractie is xdrive gewoon onverslaanbaar. Maar dat je nu dus flink kan tweaken vind ik persoonlijk erg prettig. Het blijft toch 1 van de fijnste merken dat je dat allemaal kan doen, en dus nu ook voor de G-modellen. Xdelete is er voor de G vanaf 199 euro. Voor de F serie is het 129.
Teller nu op 119k Elke keer die 6-in-lijn brom gaat nooit vervelen. Top!
Van de week de xdelete van de maker van xhp gekocht.
Xdelete is er nu ook voor G modellen tm 6-2021. Wat het doet is de software dusdanig aanpassen dat je de max transfer naar voren kan limiten (en gaat dus allemaal naar achteren). BMW xdrive doet origineel ook al als je aan het cruisen bent dus technisch doe je niets fout. De bediening en de app is erg intuitief. Je kan van helemaal limiten en dus alles naar achteren (RWD mode), naar sport mode (20%) of snow mode (50%) maar ook kan je custom, in stappen van 10% zelf eea aanpassen. En dan is er nog stock mode, dus 100% origineel.
Nu heeft mijn G21 een M sport sperdifferentieel en blijkt dat zelfs met TC uit en de nu 225 breed achterbanden, zelfs op zand het nog prima te beheersen is. Ik zie wel links en rechts videos op utube dat mensen zonder sper en goede banden flink kunnen roken. Zelf kwam ik uit op een setting van 30 als ideaal voor droog weer. Ik ga in oktober nog trackday doen en dan kijken of helemaal RWD toch beter is.
Wat je ook merkt is dat het sturen veel lichter wordt. Waarom nog een xdrive kopen, zou je denken. Het blijft toch extra gewicht en materieel. Nouja, zoals gezegd zeker in nat weer en pure tractie is xdrive gewoon onverslaanbaar. Maar dat je nu dus flink kan tweaken vind ik persoonlijk erg prettig. Het blijft toch 1 van de fijnste merken dat je dat allemaal kan doen, en dus nu ook voor de G-modellen. Xdelete is er voor de G vanaf 199 euro. Voor de F serie is het 129.
Teller nu op 119k Elke keer die 6-in-lijn brom gaat nooit vervelen. Top!
Ja INPA heeft echt de voorkeur om te bemachtigen. Vandaag de stationaire regelklep eens gedemonteerd. Niet omdat ie slecht loopt maar omdat ik toch benieuwd was hoe ie er uit zag. Bleek helemaal aangekoekt te zijn van binnen en zat vast. Na een bus remmenreiniger rammelt ie weer zoals het hoort als je hem beweegt. Ik zou alleen denken dat ik het in rijden zou moeten merken. Morgen boel maar weer eens inbouwen.Smotske schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:22:
@Civic09 Ik heb met een E46 320i in het verleden wel eens een storingscode op een krukassensor gekregen met de app Auto Doctor. E46 en E85 techniek is praktisch hetzelfde. Probeer eens meerdere appjes zou ik zeggen. Maar niks is zo mooi als INPA natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/5e1Lgq8VlboHkIfEXNfwtudR.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoon 15m in auto tijdens het poetsen. Lukt mij niet meer om mijn telefoon te verbinden met de auto. Hoe krijgt die het voor elkaar.
Nieuw apparaat verbinden werkt niet meer, Apparaat verwijderen, aa start niet meer op. Profiel verwijderd en weer toevoegen helpt ook niet. Iemand anders ideeen?
Wat is autogegevens terugzetten. Er staat terugzetten naar fabrieksinstellingen. Wil alleen mijn software updates niet kwijt.
Lol werkt weer. Navigatie uitdrukken, na opstarten gelijk naar apps en dan via options update apps klikken. Had beide al gedaan maar niet in deze volgorde. Halve dag bezig geweest.
Nieuw apparaat verbinden werkt niet meer, Apparaat verwijderen, aa start niet meer op. Profiel verwijderd en weer toevoegen helpt ook niet. Iemand anders ideeen?
Wat is autogegevens terugzetten. Er staat terugzetten naar fabrieksinstellingen. Wil alleen mijn software updates niet kwijt.
Lol werkt weer. Navigatie uitdrukken, na opstarten gelijk naar apps en dan via options update apps klikken. Had beide al gedaan maar niet in deze volgorde. Halve dag bezig geweest.
[ Voor 76% gewijzigd door NLKornolio op 08-09-2024 11:06 ]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Plaatjes bij het verhaal
:strip_exif()/f/image/YNagsaqmbas2KetsPspWWOiP.jpg?f=fotoalbum_large)
Als de lobbes niet langs de muur geparkeerd kon worden... lekker zijn eigen ruimte
:strip_exif()/f/image/cH14J0Aky0Bm8Bnlb0F6RQUQ.jpg?f=fotoalbum_large)
En richting Italië moesten de velgen toch wel weer blinken natuurlijk

Even de Quick Detailer eroverheen, MF erbij en klaar. Zo handig die coating.
Hoor je luitjes uit de Rewe komen: Mutti, was macht dem Mann dort? Er hat dreckige Felgen
:strip_exif()/f/image/RRMJq28ONa9vUjpSnajJzdsZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen BMW, maar dit zorgt er toch voor dat je helemaal kunt ontspannen?
[ Voor 7% gewijzigd door CreativeS op 08-09-2024 21:11 ]
Eerst (laten) uitlezen is handig om een defect en eventuele foutcodes in het storingsgeheugen te bekijken. Of de sensors en DME tijdelijk opstoken met een föhn en kijken of de motor nog wil starten is ook een optie.
Bij warmte issues in elektronica reparaties bij TV's ect. wordt de föhn en koudespray ook veel toegepast.
https://www.toolmax.nl/pr...-spuitbus-4000354046.html
Bij warmte issues in elektronica reparaties bij TV's ect. wordt de föhn en koudespray ook veel toegepast.
https://www.toolmax.nl/pr...-spuitbus-4000354046.html
Heb je zeker gemist… de auto heeft meerdere malen aan de BMW-uitleesapparatuur gehangen en er wordt niets gevonden. Als er iets werd gevonden hoefde ik hier niets te vragen
[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 08-09-2024 21:12 ]
Zelf even een enet kabel scoren en bimmerlink dan uitlezen op het moment dat je niet kan startenCreativeS schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:47:
Heb je zeker gemist… de auto heeft aan de BMW-uitleesapparatuur gestaan en er wordt niets gevonden. Als er iets werd gevonden hoefde ik hier niets te vragen
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Laat maar, hier schiet ik ook niets mee op. Dit hadden we allemaal zelf al bedacht. Ik had gehoopt op iets meer kennis, dat iemand dit misschien al eens meegemaakt had.
Bedankt in ieder geval.
Anyway @Greetoz, het tolkastje werkte fantastisch. Zelfs Italianen bleven in de rij staan... wij konden heerlijk doorrijden
Bedankt in ieder geval.
Anyway @Greetoz, het tolkastje werkte fantastisch. Zelfs Italianen bleven in de rij staan... wij konden heerlijk doorrijden
[ Voor 19% gewijzigd door CreativeS op 08-09-2024 21:09 ]
Ik heb carly, maar daar wordt je vaak ook niet wijzer van.
Goed om te horen, ja volgens mij hebben die Italianen allemaal zwart geld liggen wat ze kwijt moeten want die staan indd allemaal in de rij 😂CreativeS schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:54:
Als je startmotor wel draait is het waarschijnlijk ontsteking of brandstof. Jouw kennende hier op het forum heb je je auto in top staat en daarmee je accu ook? Kan zijn dat de startstroom net niet goed is maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Je zou eens kunnen testen met startkabels als het euvel zich weer eens voordoet.CreativeS schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:37:
***members only***
Plaatjes bij het verhaal
[Afbeelding]
Als de lobbes niet langs de muur geparkeerd kon worden... lekker zijn eigen ruimte
[Afbeelding]
En richting Italië moesten de velgen toch wel weer blinken natuurlijk![]()
Even de Quick Detailer eroverheen, MF erbij en klaar. Zo handig die coating.
Hoor je luitjes uit de Rewe komen: Mutti, was macht dem Mann dort? Er hat dreckige Felgen
[Afbeelding]
Geen BMW, maar dit zorgt er toch voor dat je helemaal kunt ontspannen?
Misschien een brakke startonderbreker? Andere sleutel proberen.
Dit zijn puur hersenspinsels en anders zou je, zoals gezegd, in ontsteking of brandstof moeten zoeken. Krijgt je brandstofpomp stroom? Enz.
Maar eigenlijk denk ik dat je zelf ook al zo ver was.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Vroeger had je zo iets als vapour lock. Dan had je met flink warm weer en na het uitzetten van de motor een stijging van temperatuur in het brandstof systeem waardoor er gas onstond. Door deze gas kwam er geen vloeibare benzine in de motor totdat het afgekoeld was en de gas weer vloiestof werd.CreativeS schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:54:
Laat maar, hier schiet ik ook niets mee op. Dit hadden we allemaal zelf al bedacht. Ik had gehoopt op iets meer kennis, dat iemand dit misschien al eens meegemaakt had.
Bedankt in ieder geval.
Weet niet of het in moderne wagens nog kan gebeuren.
Signature
Ik probeer alles zo goed als mogelijk bij te houden, maar ik heb eerlijk gezegd geen zin om lukraak dingen te vervangen. De accu is 08.2020 vervangen, mede i.v.m. o.a. dit probleem. UIteraard vervangen door een originele accu en keurig aangemeld. Is onlangs ook 100% getest.pjot1 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:42:
Als je startmotor wel draait is het waarschijnlijk ontsteking of brandstof. Jouw kennende hier op het forum heb je je auto in top staat en daarmee je accu ook? Kan zijn dat de startstroom net niet goed is maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Je zou eens kunnen testen met startkabels als het euvel zich weer eens voordoet.
Yep. Andere sleutel, zelfde euvel. Zodoende ben ik hier maar gaan vragen naar eventuele hersenspinsels cq ervaringenpjot1 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:42:
De monteur die genereus op vrijdagmiddag tegen 3'en nog even kwam kijken... "sehr gut unterhalten"... altijd leuk om te horen... begon na het aanhoren van de symptomen en het gedrag bij het starten over de brandstofaanvoer.pjot1 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:42:
Dit zijn puur hersenspinsels en anders zou je, zoals gezegd, in ontsteking of brandstof moeten zoeken. Krijgt je brandstofpomp stroom? Enz.
- Brandstoftoevoer.
- Thermostaat.
Kan ik nog testen met busje koudemiddel. - Krukas(positie)sensor.
- Massakabel (gewoven en meerdere).
- Voeding achter zekeringskast.
Sommige dingen wel... bedankt voor de toevoegingen.pjot1 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:42:
Bij klassieke auto's is dat bekend ja... vlotterbak van de carburateur, hitte van de cilinders... damp. Of dat tegenwoordig nog kan? Ik kan het altijd meenemen natuurlijk. Dank.BMW_M3 schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:11:
Vroeger had je zo iets als vapour lock. Dan had je met flink warm weer en na het uitzetten van de motor een stijging van temperatuur in het brandstof systeem waardoor er gas onstond. Door deze gas kwam er geen vloeibare benzine in de motor totdat het afgekoeld was en de gas weer vloiestof werd.
Weet niet of het in moderne wagens nog kan gebeuren.
[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 08-09-2024 22:47 ]
Tja het is wel echt behelpen zonder foutcodes en echt naar dat er niks gelogd wordt. Het enige aanknopingspunt is nu "hoge" temperatuur. Wat ik zou proberen is wat kijken of je nog livewaardes van verschillende sensor kan monitoren om te kijken of ergens een verband te trekken is.CreativeS schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:54:
Bedankt in ieder geval.
Persoonlijk zou ik het zoeken in de hoek van ontsteking bij starten. Met andere woorden de startonderbreking. De startonderbreker sluit de ontsteking en brandstoftoevoer af.
Als de startmotor gewoon de boel rondt krijgt is het geen accu probleemz Dat is het gedeelde wat meeste stroom vraagt, niet het brandstofpompje en het vonkjeCreativeS schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:45:
[...]
Ik probeer alles zo goed als mogelijk bij te houden, maar ik heb eerlijk gezegd geen zin om lukraak dingen te vervangen. De accu is 08.2020 vervangen, mede i.v.m. o.a. dit probleem. UIteraard vervangen door een originele accu en keurig aangemeld. Is onlangs ook 100% getest.
Yep. Andere sleutel, zelfde euvel. Zodoende ben ik hier maar gaan vragen naar eventuele hersenspinsels cq ervaringen
De monteur die genereus op vrijdagmiddag tegen 3'en nog even kwam kijken... "sehr gut unterhalten"... altijd leuk om te horen... begon na het aanhoren van de symptomen en het gedrag bij het starten over de brandstofaanvoer.[...]
- Brandstoftoevoer.
- Thermostaat.
Kan ik nog testen met busje koudemiddel.- Krukas(positie)sensor.
Sommige dingen wel... bedankt voor de toevoegingen.
[...]
Bij klassieke auto's is dat bekend ja... vlotterbak van de carburateur, hitte van de cilinders... damp. Of dat tegenwoordig nog kan? Ik kan het altijd meenemen natuurlijk. Dank.
Massakabels en BMW komt vaker voor maar heb even moeite dat te koppelen aan de temperatuur op de manier dat jij het beschrijft. Voordat ik dit bericht las, zat ik daar ook aan te denken maar ik zie niet direct de relatie. In dat geval had het logisch geweest als je ook op andere random momenten kerstboom verlichting op je dashboard aangaat.
Ik zit zelf met de gedachte nog steeds op startonderbreker die bij bepaalde temperatuur slecht contact maakt/ eigen leven leidt.
Andere sleutel heeft daarmee ook geen zin als het aan de kant van de auto zit, maar het was het proberen waard om dat uit te sluiten.
Vooral dat laatste is in dit geval interessant en zo moet er eigenlijk voor iedere stap in de ontsteking gecheckt worden wat spanning krijgt en wat niet. Als alles gewoon netjes spanning krijgt dan is het waarschijnlijk een andere sensors die verkeerd meet en daarom slecht ontbranding krijgt. Anderzijds had ik dan wel misfire en/off andere ontbrandingsgerelateerde errors verwacht. En verder loopt de motor als een zonnetje. Dus daarmee weer terug naar de startonderbreking. Afgaande op wat er hier gezegd is, is dat mijn hypothese totdat deze ontkracht.pjot1 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:42:
[...]
Als je startmotor wel draait is het waarschijnlijk ontsteking of brandstof. Jouw kennende hier op het forum heb je je auto in top staat en daarmee je accu ook? Kan zijn dat de startstroom net niet goed is maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Je zou eens kunnen testen met startkabels als het euvel zich weer eens voordoet.
Enige wat niet logisch is voor deze hypothese is de de kerstboverlichting in het dashboard, dit duidt weer meer op een breder electrisch probleem a la massakabel
Dit lijkt me een perfecte case voor DiagnoseDan
Signatures zijn voor boomers.
Gegeven de waarschuwingen in tellerbak over oa transmissie en temp: electronicaprobleem. Busje perslucht (koudemiddel) en een fohn/heatgun en testen?CreativeS schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:45:
[...]
De monteur die genereus op vrijdagmiddag tegen 3'en nog even kwam kijken... "sehr gut unterhalten"... altijd leuk om te horen... begon na het aanhoren van de symptomen en het gedrag bij het starten over de brandstofaanvoer.[...]
- Brandstoftoevoer.
- Thermostaat.
Hoop dat je het vind.

Motor gaat wel rond maar slaat niet aan.
Totaal geen sjoege? of af en toe wel een halve poging tot aanslaan?
Opbrengst van de brandstofpomp ok? druk bedoel ik dan vooral.
Ik ken de opbouw van deze motor niet maar brandstof rail ligt denk ik boven op de injectors?
Die op hun beurt bijna boven op de motor zitten.
Vaporloc zou ik dus toch zo maar niet uitsluiten.
Bus koude spray in de auto en de volgende keer dat het zich voordoet gericht zaken koelen en dan proberen te starten.
Mijn 218i wilde toen ik het ding net had ook niet starten, tank te ver leeg gereden.
Hele santekraam aan kerstverlichting op het dashboard tijdens het starten.
Ook geen opgeslagen fout meldingen. Wel een lege tank.
Niet dat jouw tank leeg is, maar alle foutmeldingen zonder opgeslagen storingen gebeurd dus wel vaker.
Ik ken de opbouw van deze motor niet maar brandstof rail ligt denk ik boven op de injectors?
Bus koude spray in de auto en de volgende keer dat het zich voordoet gericht zaken koelen en dan proberen te starten.
Mijn 218i wilde toen ik het ding net had ook niet starten, tank te ver leeg gereden.
Niet dat jouw tank leeg is, maar alle foutmeldingen zonder opgeslagen storingen gebeurd dus wel vaker.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik heb het (al was dat een VW) ook gehad, lag toen aan de krukassensor. Die was blijkbaar gaar wat met warme/hete motor zorgde voor niet aanslaan.CreativeS schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:45:
[...]
Ik probeer alles zo goed als mogelijk bij te houden, maar ik heb eerlijk gezegd geen zin om lukraak dingen te vervangen. De accu is 08.2020 vervangen, mede i.v.m. o.a. dit probleem. UIteraard vervangen door een originele accu en keurig aangemeld. Is onlangs ook 100% getest.
[...]
Yep. Andere sleutel, zelfde euvel. Zodoende ben ik hier maar gaan vragen naar eventuele hersenspinsels cq ervaringen
[...]
- Brandstoftoevoer.
- Thermostaat.
Sommige dingen wel... bedankt voor de toevoegingen.
[...]
Bij klassieke auto's is dat bekend ja... vlotterbak van de carburateur, hitte van de cilinders... damp. Of dat tegenwoordig nog kan? Ik kan het altijd meenemen natuurlijk. Dank.
Vapor lock kan zeker, de Peugeot 308 (2022) van mijn vriendin heeft daar ook wel eens last van.
Een DME die oud wordt en last heeft van warmte zoals Raaf12 aangaf kan zeker ook van invloed zijn. Zou een volgende keer zeker proberen om met koude spray die eerst te koelen en dan weer proberen. Mijn vermoeden gaat toch wel die kant op.
Of idd een gare sensor die last heeft van de warmte.
Een DME die oud wordt en last heeft van warmte zoals Raaf12 aangaf kan zeker ook van invloed zijn. Zou een volgende keer zeker proberen om met koude spray die eerst te koelen en dan weer proberen. Mijn vermoeden gaat toch wel die kant op.
De nokkenas sensor issues die ik ooit in een 330d uit bouwjaar 200x had, was inderdaad ook hitte afhankelijk.Mech-Warrior schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:36:
Vapor lock kan zeker, de Peugeot 308 (2022) van mijn vriendin heeft daar ook wel eens last van.
Als de motor warm was wilde ie altijd moeilijk starten, als die koud was wilde die meestal wel starten.
Ook dat soort onderdelen kunnen inderdaad beïnvloed worden door warmte.
PSN
Bij mijn oude Saab 9-5 was de nokkenas sensor een kwaaltje. Ding zat heel ongelukkig naast de turbo en als hij dan slechter begon te worden dan startte hij ook niet meer als alles warm was. En dat was dan uiteraard vooral bij warm weer. Kan me ook niet herinneren dat die als code werd opgeslagen.
Enige wat het hele verhaal van @CreativeS natuurlijk apart maakt is dat het probleem weg is zodra de motor/electronica afkoelt. Dus ik zou het dan eerder in een sensor zoeken.
Wetende dat het gaat regenen was het tijd na enkele keren uitgesteld te hebben om de auto goed te wassen. Blijft een gave kleur Tanzanite Blauw als die goed schoon is...
:strip_exif()/f/image/blKb98DZ7w5sCF2YNROZWnhy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NslJxZT8N6ucjSJs5fpmVBfl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik werd diezelfde dag begin van de middag gebeld door de dealer in Kleve dat ik de auto kon ophalen, ze hadden het probleem gevonden en gefikst. Stekkertje van de trilmotor was niet aangesloten.... Dit valt dus niet onder garantie want er is niks kapot.... BMW Kleve heeft voorgesteld de rekening neer te leggen bij de dealer waar ik de auto heb gekocht, dat leek mij een goed idee. Gelukkig hebben ze de rekening betaalt inclusief mijn leenauto, maar wat een prutsers zeg. Ik vraag me nu alleen af, was het terecht dat zij de trilmotor hebben vervangen en hebben ze bij vervanging vergeten het stekkertje aan te sluiten of hebben ze lukraak dat ding vervangen... Maar goed het werkt weer
Overigens super goed geholpen bij BMW Kleve.
In mijn oude BMW had ik een iphone automation voor flitsmeister en dat werkte perfect maar met mijn nieuwe BMW en carplay en het feit dat flitsmeister in carplay alleen voor pro bechikbaar is had ik dit nog niet gedaan. En ja hoor in een paar weken tijd 2 bekeuringen binnen...... Eentje in Duitsland waarbij ik reed met DAP aan en speedlimit automatisch overnemen, maar ik denk dat de auto een bordje over het hoofd heeft gezien... 36 km/h te hard
Meh!!! En een trajectcontrole in de buurt van Maastricht op weg naar mijn vakantiebestemming.... Gelukkig viel die mee. Lesje geleerd en meteen aan de slag gegaan iphone automation. Ik heb flitsmeister verwijderd uit mijn carplay apps en word nu automatisch opgestart op mijn iphone.
:strip_exif()/f/image/blKb98DZ7w5sCF2YNROZWnhy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NslJxZT8N6ucjSJs5fpmVBfl.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit heeft een vervolg gehad eind augustus. Ik wilde niet meer zo ver rijden naar de dealer waar ik de auto heb gekocht en heb een afspraak gemaakt bij de dealer in Kleve. Ze gaven aan de auto 2 dagen nodig te hebben om een goede diagnose te kunnen doen. Helaas moest ik wel betalen voor een leenauto...timbak02 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:02:
Ik heb eerder al opgemerkt dat de Lane Departure Warning niet leidt tot vibraties in het stuur. Stuurinterventie werkt prima, maar vind dit niet echt fijn daarom enkel een vibratie vind ik prima. Vibratiesterkte staat op Sterk. Bij een vriend van mij met een 1 serie ook getest en daar voel je zowel de trilling als de stuuringreep. Als je de ingreep uitzet dan is de trilling heel goed waarneembaar.
De BMW dealer heeft de trilmotor vervangen en raadt eens, nog steeds geen trilling in het stuur..... Heb de zekeringen gecheckt van het stuur en driving assistance Geen foutmeldingen, lijnen worden correct gedetecteerd, te zien aan het groene symbool in het instrumenten cluster en de stuuringreep die correct werkt
Ik werd diezelfde dag begin van de middag gebeld door de dealer in Kleve dat ik de auto kon ophalen, ze hadden het probleem gevonden en gefikst. Stekkertje van de trilmotor was niet aangesloten.... Dit valt dus niet onder garantie want er is niks kapot.... BMW Kleve heeft voorgesteld de rekening neer te leggen bij de dealer waar ik de auto heb gekocht, dat leek mij een goed idee. Gelukkig hebben ze de rekening betaalt inclusief mijn leenauto, maar wat een prutsers zeg. Ik vraag me nu alleen af, was het terecht dat zij de trilmotor hebben vervangen en hebben ze bij vervanging vergeten het stekkertje aan te sluiten of hebben ze lukraak dat ding vervangen... Maar goed het werkt weer
In mijn oude BMW had ik een iphone automation voor flitsmeister en dat werkte perfect maar met mijn nieuwe BMW en carplay en het feit dat flitsmeister in carplay alleen voor pro bechikbaar is had ik dit nog niet gedaan. En ja hoor in een paar weken tijd 2 bekeuringen binnen...... Eentje in Duitsland waarbij ik reed met DAP aan en speedlimit automatisch overnemen, maar ik denk dat de auto een bordje over het hoofd heeft gezien... 36 km/h te hard
[ Voor 12% gewijzigd door timbak02 op 09-09-2024 11:41 ]
Goedkoper was geweest om gewoon voor Pro te betalen :-). Ik begrijp dat de manier waarop wellicht niet fijn voelt maar ik snap best dat ze sommige functies achter de pro hebben gezet. Tegenwoordig moet alles maar gratis blijven en wordt er wel verwacht dat alles perfect werkt.. Maargoed ik zal wel een impopulaire mening hebben hier en het is een beetje offoptic,..timbak02 schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:59:
In mijn oude BMW had ik een iphone automation voor flitsmeister en dat werkte perfect maar met mijn nieuwe BMW en carplay en het feit dat flitsmeister in carplay alleen voor pro bechikbaar is had ik dit nog niet gedaan. En ja hoor in een paar weken tijd 2 bekeuringen binnen...... Eentje in Duitsland waarbij ik reed met DAP aan en speedlimit automatisch overnemen, maar ik denk dat de auto een bordje over het hoofd heeft gezien... 36 km/h te hardMeh!!! En een trajectcontrole in de buurt van Maastricht op weg naar mijn vakantiebestemming.... Gelukkig viel die mee. Lesje geleerd en meteen aan de slag gegaan iphone automation. Ik heb flitsmeister verwijderd uit mijn carplay apps en word nu automatisch opgestart op mijn iphone.
Zeer slordig wat betreft de stilmotor trouwens, toch gok ik wel dat ze de oude motor aangesloten zouden hebben als ze hem open maken en ze zien dat het stekkertje los zit...
Ik was vergeten dat die functie in Duitsland wel geactiveerd mag zijntimbak02 schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:59:
Eentje in Duitsland waarbij ik reed met DAP aan en speedlimit automatisch overnemen, maar ik denk dat de auto een bordje over het hoofd heeft gezien...
PSN
Bij mij werkt dit helaas bijzonder onbetrouwbaar. Vaker niet dan wel start hij helemaal niet op. Pas als ik de app zelf open in de auto hoor innde biep biep en verspringt de kaart naar de huidige locatie.timbak02 schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:59:
In mijn oude BMW had ik een iphone automation voor flitsmeister en dat werkte perfect maar met mijn nieuwe BMW en carplay en het feit dat flitsmeister in carplay alleen voor pro bechikbaar is had ik dit nog niet gedaan. En ja hoor in een paar weken tijd 2 bekeuringen binnen...... Eentje in Duitsland waarbij ik reed met DAP aan en speedlimit automatisch overnemen, maar ik denk dat de auto een bordje over het hoofd heeft gezien... 36 km/h te hardMeh!!! En een trajectcontrole in de buurt van Maastricht op weg naar mijn vakantiebestemming.... Gelukkig viel die mee. Lesje geleerd en meteen aan de slag gegaan iphone automation. Ik heb flitsmeister verwijderd uit mijn carplay apps en word nu automatisch opgestart op mijn iphone.
En ik heb zelfs pro.
Ja een ECU of sensor die in de warmte gekke dingen begint te doen.Greetoz schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:48:
Enige wat het hele verhaal van @CreativeS natuurlijk apart maakt is dat het probleem weg is zodra de motor/electronica afkoelt. Dus ik zou het dan eerder in een sensor zoeken.
Genoeg suggesties hier gedaan die het allemaal kunnen zijn, nu kwestie van systematisch hypotheses wegwerken.
Jep achteraf, lessen geleerd! Ook om niet volledig op de speedlimit info te vertrouwen.Goedkoper was geweest om gewoon voor Pro te betalen :-). Ik begrijp dat de manier waarop wellicht niet fijn voelt maar ik snap best dat ze sommige functies achter de pro hebben gezet. Tegenwoordig moet alles maar gratis blijven en wordt er wel verwacht dat alles perfect werkt.. Maargoed ik zal wel een impopulaire mening hebben hier en het is een beetje offoptic,..
In Kleve hebben ze idd de nieuwe motor gewoon weer aangesloten.Zeer slordig wat betreft de stilmotor trouwens, toch gok ik wel dat ze de oude motor aangesloten zouden hebben als ze hem open maken en ze zien dat het stekkertje los zit...
Precies, die zet ik samen met stoplicht herkenning aan als ik de grens over ga.Ik was vergeten dat die functie in Duitsland wel geactiveerd mag zijn
Ik gebruik bluetooth als trigger. Carplay handshaking start met een bluetooth verbinding. Mijn automation met flitsmeister gaat meestal goed.Bij mij werkt dit helaas bijzonder onbetrouwbaar. Vaker niet dan wel start hij helemaal niet op. Pas als ik de app zelf open in de auto hoor innde biep biep en verspringt de kaart naar de huidige locatie.
En ik heb zelfs pro.
Automatisch remmen voor rood bedoel je?timbak02 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:41:
[...]
Precies, die zet ik samen met stoplicht herkenning aan als ik de grens over ga.
Stoplichtherkenning werkt altijd wel, alleen automagisch remmen niet
PSN
Zowel optrekken als remmen icm DAB. Remmen werkt iig niet feilloos, een keer noodingreep gehad voor een andere richting die rood had, maar mijn richting had gewoon groenYakuzA schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:18:
[...]
Automatisch remmen voor rood bedoel je?
Stoplichtherkenning werkt altijd wel, alleen automagisch remmen niet
Heren, of 'mensen' zoals ze op de redactie willen... ik dank u alleen voor uw input!

Thanks!
maar geen vervolg. Je hoort alles enkel ronddraaien. Wachten (afkoelperiode) en de wagen start weer alsof er niets aan de hand is. De buitentemperatuur is dan ook een heel stuk koeler. Net ook met de boodschappen en tanken... het blok loopt zo heerlijk rustig. Geen vermogensverlies. Alles in orde en start keurig bij tankstation , Rewe en AH.
Ik zorg sowieso altijd dat ik uiterlijk bij een kwart weer de tank volgooi. De hele vakantie ook keurig mijn auto - zoals altijd - vol kunnen gooien met 98 en in Italië voornamelijk bij Eni Blu Super+ 100 ottani getankt, omdat daar 98 wat moeilijker verkrijgbaar is.
Nogmaals dank!
In ieder geval BimmerLink even aangeschaft. Kan naast BimmerCode nooit kwaad. Thanks.Greetoz schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:50:
Zelf even een enet kabel scoren en bimmerlink dan uitlezen op het moment dat je niet kan starten
Ik kan 'm altijd eens mailen of hij enig fiducie heeftMaasluip schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:25:
Dit lijkt me een perfecte case voor DiagnoseDan
Busje perslucht toegevoegd aan de basisuitrusting (o.a. olie, koelvloeistof, BMW mobility set)wheez50 schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:26:
Gegeven de waarschuwingen in tellerbak over oa transmissie en temp: electronicaprobleem. Busje perslucht (koudemiddel) en een fohn/heatgun en testen?
Hoop dat je het vind.
Thanks!
Startmotor draait rond -> kerstboomBommes schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:27:
Motor gaat wel rond maar slaat niet aan.
Ik zorg sowieso altijd dat ik uiterlijk bij een kwart weer de tank volgooi. De hele vakantie ook keurig mijn auto - zoals altijd - vol kunnen gooien met 98 en in Italië voornamelijk bij Eni Blu Super+ 100 ottani getankt, omdat daar 98 wat moeilijker verkrijgbaar is.
Ik laat ze de bekende sensoren inderdaad even controleren en misschien is het sowieso geen slecht plan om de krukassensor en de nokkenassensor te vervangen. Bij de Compact ook al gedaan (andere klachten) en die auto is zeer merkbaar beter gaan rijden.lord_fh schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:18:
Ik heb het (al was dat een VW) ook gehad, lag toen aan de krukassensor. Die was blijkbaar gaar wat met warme/hete motor zorgde voor niet aanslaan.
Ik wist niet dat het ook nog kon bij recente auto's. Op het lijstje. Thanks.Mech-Warrior schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:36:
Sensoren (krus en nok) checken (en wellicht preventief vervangen) staat hoog op het lijstje. Ze kosten per slot van rekening de wereld niet en zijn toch wel een belangrijk onderdeel.YakuzA schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:34:
De nokkenas sensor issues die ik ooit in een 330d uit bouwjaar 200x had, was inderdaad ook hitte afhankelijk.
Als de motor warm was wilde ie altijd moeilijk starten, als die koud was wilde die meestal wel starten.
Ook dat soort onderdelen kunnen inderdaad beïnvloed worden door warmte.
BimmerLink aangeschaft. Maar aangezien de buitentemperaturen nu weer wat zakken, zullen we het op andere manieren moeten reproduceren.Mr Pingu schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:52:
Tja het is wel echt behelpen zonder foutcodes en echt naar dat er niks gelogd wordt. Het enige aanknopingspunt is nu "hoge" temperatuur. Wat ik zou proberen is wat kijken of je nog livewaardes van verschillende sensor kan monitoren om te kijken of ergens een verband te trekken is.
Maar dat zou een foutcode (al dan niet permanent) moeten geven.Mr Pingu schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:52:
Persoonlijk zou ik het zoeken in de hoek van ontsteking bij starten. Met andere woorden de startonderbreking. De startonderbreker sluit de ontsteking en brandstoftoevoer af.
Komt overeen met andere verhalen. De pijlen worden eerst op de sensoren gericht. Thanks!Xantoz schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:41:
Bij mijn oude Saab 9-5 was de nokkenas sensor een kwaaltje. Ding zat heel ongelukkig naast de turbo en als hij dan slechter begon te worden dan startte hij ook niet meer als alles warm was. En dat was dan uiteraard vooral bij warm weer. Kan me ook niet herinneren dat die als code werd opgeslagen.
Velen komen op dezelfde 'meer logische' oorzaken uit. Sowieso maar even de nadruk leggen op de kruskas- en nokkenassensor. Dit ga ik voorleggen en dan gaan we op jachtGreetoz schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:48:
Nogmaals dank!
[ Voor 15% gewijzigd door CreativeS op 09-09-2024 16:57 ]
Ja ik bedoel dat de originele dealer/monteur wel eerst de motor weer aangesloten zou hebben als ze zien dat hij er niet goed in zat. Maar lijkt me dat zoiets nog wel onder de garantie viel toch? Of was de auto al ouder.timbak02 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:39:
[...]
Jep achteraf, lessen geleerd! Ook om niet volledig op de speedlimit info te vertrouwen.
[...]
In Kleve hebben ze idd de nieuwe motor gewoon weer aangesloten.
In theorie moet iedere oranje dasbhoard melding een gelogde foutcode geven. Al dan niet; "Stored but not present". Maargoed; "In theory are theory and practise the same, in practise not"CreativeS schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:28:
Maar dat zou een foutcode (al dan niet permanent) moeten geven.
In eerste instantie heb ik het probleem aangekaart bij de dealer waar ik de auto heb gekocht. Diagnose terplekke was dat de trilmotor vervangen moest worden. Onderdeel moest besteld worden, 2 dagen later weer terugkomen. Daar hebben ze de motor vervangen, heb gezien dat ze dat gedaan hebben. Dit is het moment waarschijnlijk dat ze het stekkertje er niet ingedaan hebben. Op de terugweg, inmiddels al een stukje onderweg en haast om weer huiswaarts te keren merkte ik dat Lane Departure Warning nog steeds niet werkte. Dit viel allemaal onder de 2 jaar BMW premium garantieJa ik bedoel dat de originele dealer/monteur wel eerst de motor weer aangesloten zou hebben als ze zien dat hij er niet goed in zat. Maar lijkt me dat zoiets nog wel onder de garantie viel toch? Of was de auto al ouder.
Later heb ik dit doorgepakt bij de BMW Kleve die tot de conclusie kwam dat het stekkertje gewoon niet was aangesloten. Dit viel niet onder garantie, er was immers niks kapot.
Garantie op reparatie is ook garantie. Dit had onderdeel moeten zijn van de de procedure van de reparatie onder garantietimbak02 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:48:
[...]
In eerste instantie heb ik het probleem aangekaart bij de dealer waar ik de auto heb gekocht. Diagnose terplekke was dat de trilmotor vervangen moest worden. Onderdeel moest besteld worden, 2 dagen later weer terugkomen. Daar hebben ze de motor vervangen, heb gezien dat ze dat gedaan hebben. Dit is het moment waarschijnlijk dat ze het stekkertje er niet ingedaan hebben. Op de terugweg, inmiddels al een stukje onderweg en haast om weer huiswaarts te keren merkte ik dat Lane Departure Assist nog steeds niet werkte. Dit viel allemaal onder de 2 jaar BMW premium garantie
Later heb ik dit doorgepakt bij de BMW Kleve die tot de conclusie kwam dat het stekkertje gewoon niet was aangesloten. Dit viel niet onder garantie, er was immers niks kapot.
[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 09-09-2024 16:50 ]
Ik weet niet hoe de dealers dit onderling hebben opgelost, maar een stekkertje niet aansluiten is nalatigheid/slordigheid.
Dat bedoel ik. Als consument heb je zowel garantie op het arbeid als het onderdeel. Hoe ze het onderling verrekenen mogen ze inderdaad zelf uitzoeken.timbak02 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:52:
[...]
Ik weet niet hoe de dealers dit onderling hebben opgelost, maar een stekkertje niet aansluiten is nalatigheid/slordigheid.
Passieve sensors met spoel of Hall (magnetisch) kunnen idd defect raken vooral als ze opgewarmd zijn bij bovenliggende nokkeas motoren zit de nokkenas sensor ongunstig qua warmte.Greetoz schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:48:
Als uitlezen niets oplevert (bij moderne auto's kan je vaak uitlezen wannneer het event plaatsvond dmv een datum stamp) dan blijft over om volgens eliminatie oorzaken uit te sluiten.
En dan komt het gouden koppel Freeze spray en FÖHN op de proppen, ik ben bejaard maar 40 jaar geleden waren dat ook al de tools om fouten die zich manifesteerde als temperatuurgevoelig op te lossen.
Vooral bij elco's zie je dat fenomeen, apparaat start niet bij zeg 18 graden maar wel na opwarmen bij 22 graden. Maar goed ik zal jullie een cursus elektronica repareren besparen. Ik hoop dat de reparatie lukt. Veel garagebedrijven gaan gauw op de bonnefooi onderdelen verwisselen, dan kan je beter zelf wat zoeken