Uitgaande van de specs, ja
Meer DSP-kanalen (14 vs 9) dus in principe meer mogelijkheden met de setup. De kanalen op de Audison zijn gelijkmatiger verdeeld en meer power en iets efficienter.
Audison = 8x90w@4ohm waarbij de 8DSP = 6x65W + 2x90W@4ohm.
Nadeel is de vervorming is iets hoger (0.03% vs 0.05%), dit is echter theoretisch en ga je waarschijnlijk niet horen (verschil moet groter dan 0.1% zijn om hoorbaar te zijn.)
Ook moet je je afvragen of je 90W op midranges nodig hebt, voordat je daar profijt van gaat hebben moet je speakers vervangen. De keuze voor 100mm midranges + tweeters componentset die deze power aankunnen is ook vrij beperkt.
Kortom gebaseerd op de specs zou ik enkel de ene of de andere overwegen op basis van prijs.
(voor toepassing bij een BMW; automerken met grotere midranges van 130mm of 165mm zelfs, is het makkelijker een 90W component set te vinden (bijv Focal ES130K) )
NLKornolio schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:45:
Net even gebeld. Moet even maandje wachten met opnieuw tunen omdat de speaker nog ingedraaid moeten worden. Ze raden het verder af omdat je met een klein foutje de speakers kan slopen. Ze geven aan dat het naar hun ervaring ingesteld staat. Moet zeggen dat tweeter inderdaad al minder schel is.
@
80000 de dsp is inderdaad op accu aangesloten. Vandaar dat ik het heb laten doen anders had ik het zelf nog wel willen proberen. Match up heeft trouwens standaard profielen per auto. Hoeft je niet veel voor te doen dan juiste profiel te kiezen. Ben wel benieuwd of dit ook per speaker merk verschilt.
@
Mr Pingu geluid van pdc en gong is inderdaad naar minste geluid overgezet. Zou knippergeluid nog te coderen zijn?
Te hoge output naar de midrange speakers en dan volume naar 100 kan inderdaad de speakers slopen. Dit begrens je in je profiel dus vandaar dat foutieve instellingen inderdaad kan leiden tot dit.
@
DennusB , vandaar ook de vraag wat je aan 90W op de midrange kanalen hebt
Profielen zijn afhankelijk van speakers ja. Iedere speaker heeft een eigen gevoelighed over het frequentiebereik. De ene speaker kan bijvoorbeeld een klein piekje ergens in het hoge tonen bereik rond 6Khz hebben, maar een andere speaker kan een piekje op 7Khz hebben. Frequentierespons grafiek is hier van belang om in acht te nemen. Helaas geven niet alle speaker fabrikanten deze vrij.
Als uitgangspunt probeer je de dipjes en piekjes eruit te vissen zodat alle frequenties netjes vertegenwoordigt zijn. Dit is echter ook voor mij theorie en voor een ander praktijk

maw, dit stukje laat ik doen

Ook gevoeligheid (db per watt) is per speaker anders, dus de ene speaker moet meer 'gain' hebben dan de andere. Bijvoorbeeld veel aftermarket subwoofers die onder de stoelen gaan hebben een lagere gevoeligheid (BMW origineel is gedesignd met focus meeste dB per watt omdat BMW van die geknepen versterkers gebruikt) dit wil je kunnen compenseren door meer watts naar de subwoofers te sturen zodat de bass niet 'wegvalt'. Vandaar ook mijn advies om te starten met de versterker en niet de speakers, want als je dit niet kan beinvloeden haal je eigenlijk nooit uit de speakers wat er inzit.
Dus ja, de eigenschappen van de speakers wel degelijk invloed hebben over hoe het profiel getuned moet worden.
Hoe dan ook zou je ook zonder volledige getuned profiel al stuk helderder geluid moeten hebben, probleem is nu ook dat je dus die piekjes en dipjes gaat horen en dus wellicht als 'schel' ervaart. Zeker in het hoge tonen bereik (rond stemfrequenties) is het menselijk oor vrij gevoelig (voor de geintresseerden:
https://www.dpamicrophone...ut-speech-intelligibility)
Betreft codering:
Er is een parameter in de KOMBI ECU die heet BLINKER_VOLUME_CONTI, ik weet echter niet of dat ook voor G-series geldt en/of auto's met RAM-module ik heb namelijk geen first-hand ervaring met G-series.
[
Voor 3% gewijzigd door
Mr Pingu op 27-08-2024 10:51
]