Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 266 ... 374 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Xqlus1ve schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:35:
Lees 'te zwakke', mijn zwager vervangt hem volgens mij elke 40K (ongechipt).
En die is inmiddels nog niet gemodificeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 11:37

Eagle Creek

Breathing security

Nou, speciaal omdat jij anders niet kan slapen even de thread opnieuw ingedoken voor je. Deze discussie werd recentelijk al eens gevoerd.

Zie mijn uitgebreide reactie mét argument, en de bijval van mede-tweakers, tegenargument en alle overige overwegingen :).

Eagle Creek in "Het grote BMW-topic #14"

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:36

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Gebruik hier ook gewoon altijd BMW navi systeem. Anders mis je de HUD aanwijzingen ook en ben er gewoon aan gewend. Gebruik TomTom en Google in combinatie met Carplay wel in een andere auto omdat daar nogal oude kaarten in zitten maar ben niet de grootste fan.

Hoe zit het eigenlijk in de nieuwste BMW's, supporten die nog altijd carplay? BMW ging toch niet naar het "Carplay 2" systeem (waarbij o.a. HUD ook geintegreerd moet worden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Gisteren de keuze gemaakt om de X3 G01 in te ruilen op een iX met net 4000km op de teller. Paar maanden geleden zo'n ding meekregen als leenauto tijdens een beurt en eigelijk verkocht sindsdien; wat rijdt dat fantastisch! Nu 3 weken wachten :)

Nb; mocht iemand opzoek zijn naar een zwarte 20" winterset (styling 695, nieuwe achterbanden) voor een X3, iX3 of X4 en/of rubber matten, stuur maar een DM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:15

Mr Pingu

Professioneel Prutser

BeQuietAndDrive schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:09:
[...]

Ik reed laatst een iX1 die het had, op een donkere onverlichte dijkweg, en het werkt eigenlijk wel goed. Maar kijk even naar je use case. Wij wonen richting het oosten van NL met -denk ik- meer onverlichte/slechter verlichte N-wegen en dijken dan in de randstad. En zelfs ik heb de assistent nu niet actief op onze BMW. Die paar keer dat ik groot licht écht mis, zet ik het zelf wel even aan. Ik vind de standaard LED lampen al een prima bak licht geven, eerlijk gezegd.
Dit, in Nederland zou je het niet snel missen maar als je regelmatig in andere landen rijdt zou ik overwegen.

Hier in Noorwegen vind ik het onmisbaar, maargoed hier is het halfjaar donker en veel wegen zijn niet verlicht.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:57
Ik woon ook meer in de oostkant van ons Nederlandje en ik gebruik de grootlichtsassistent bijna altijd in het donker.
Ik zou het mooi vinden als het standaard aan zou staan, nu moet ik elke keer dat knopje indrukken op de linker stengel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:42
Ik heb die optie pas 1x gebruikt en dat was per ongeluk. Wilde naar iemand groot licht geven die zelf met groot licht aan het rijden was, maar toen bleef die van mij aan staan. Je hebt wat meer licht, maar kan mij niet indenken dat het fijn is voor ieder ander op de weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Als het goed is schakelt de grootlichtassistent uit als de camera op de voorruit een andere auto met licht aan detecteert in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Bmw 320 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 06:52:
Ik heb precies het zelfde met mijn bmw 320e
Alles klapt eruit bij tolpoorten: apple carplay maar ook elektronische tags ( alle merken inmiddels aangeschaft)
Dus weer in file staan op te betalen
Auto 2 jaar oud; eerste zomer alles prima maar vanaf sept 2022 ellende
Waar reageer je op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
RAAF12 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:16:
Als het goed is schakelt de grootlichtassistent uit als de camera op de voorruit een andere auto met licht aan detecteert in het donker.
Dat wil niet zeggen dat het voor de overige weggebruikers vlekkeloos werkt. Hier is er laatst een topic over geopend en ook op diverse nieuwsmedia heb ik er items over voorbij zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:37

TommieW

Numa numa.

BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:14:
Heeft iemand hier ervaring met een BMW 1-serie F40 M-Sport op 18 inch? Hij staat nu op 17" met 225-45 banden (Bridgestone). Ik denk eraan een 18" set (origineel BMW) voor de zomerwielen te nemen, daarop zitten dan meestal 225-40 banden. Ietsje platter dus. En dan de 17" velgen te gaan gebruiken voor winterbanden.

Hoeveel comfort ga ik inleveren? Ik snap dat dat lastig is om te duiden, maar ik probeer het toch te vragen :)
Ik heb een F40 120i M-pakket. 's Winters staat 'ie op 17" run-flat, zomer is 18" niet run-flat. Ik rij (natuurlijk) al een paar maanden met winterbanden, dus het is wat lastig om het goed te vergelijken. Ik denk dat ik de winterbanden als (marginaal) oncomfortabeler ervaar, aangezien ze run-flat zijn. Zelf vind ik het heel prima rijden, zowel de zomer- als winterset.

Tegen de tijd dat de zomerbanden er weer onder zitten en als je een beetje in de buurt van Utrecht woont, kan je een keer een stukje meerijden.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 21:20
Iemand ervaring met het volgende? Vrijdag deze auto opgehaald en het gedrag in Hybride (het is een 320e) is anders dan mijn vorige 320e.. Normaal als ik bijv. naar de supermarkt rij doe ik dit elektrisch (in de hybride stand) - ik gebruik niet al te veel power (dan schakelt de benzinemotor niet in) en kom niet boven de 110km/h in die rit. Mijn vorige 320e was muisstil en hoorde niks anders dan elektronisch geluid van het optrekken.

Mijn nieuwe 320e doet wel wat geks (zie video). Als ik de auto aan zet (automatisch in hybrid) is ie stil - als ik rij is ie ook stil echter als ik stil sta (idle) dan hoor ik iets van een motor draaien en dit slaat ook af (op seconde 9 in het filmpje hoor je dit afslaan).

Wat kan dit zijn? Het is niet de motor want het verbruik is na zo een rit 0,0 L op de 100km. Het is ook niet de climate control of iets (zoals je ziet in het filmpje staat deze off)

Morgen ook ff checken bij de dealer of zij weten wat het is.. enige wat ik merk is dat de "duur" van dit geluid korter wordt naarmate ik langer in de auto rij. Dus na 20 min bijv. hoor ik het bij een stoplicht nog maar een paar seconde terwijl als ik de wijk uit rij in de ochtend is het echt 20sec lang aan het brommen..

zie hier:

[Video: https://drive.google.com/file/d/1LiTNODgdk5VIHOxKrjujW23UpoQpDDYt/view?usp=sharing]

EDIT: accu is vol en fun fact - in full electric mode is dit geluid ook aanwezig. Daar forceer je de auto eigenlijk dat deze de motor niet gebruikt wat mij doet vermoeden dat ik niet de motor hoor maar een ander mechanisch iets?

[ Voor 8% gewijzigd door ls789 op 11-02-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:35
RAAF12 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:16:
Idd, ik had het op de M140i met adaptieve LEDs, en dat werkte echt heel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ls789 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:18:
Iemand ervaring met het volgende? Vrijdag deze auto opgehaald en het gedrag in Hybride (het is een 320e) is anders dan mijn vorige 320e.. Normaal als ik bijv. naar de supermarkt rij doe ik dit elektrisch (in de hybride stand) - ik gebruik niet al te veel power (dan schakelt de benzinemotor niet in) en kom niet boven de 110km/h in die rit. Mijn vorige 320e was muisstil en hoorde niks anders dan elektronisch geluid van het optrekken.

Mijn nieuwe 320e doet wel wat geks (zie video). Als ik de auto aan zet (automatisch in hybrid) is ie stil - als ik rij is ie ook stil echter als ik stil sta (idle) dan hoor ik iets van een motor draaien en dit slaat ook af (op seconde 9 in het filmpje hoor je dit afslaan).

Wat kan dit zijn? Het is niet de motor want het verbruik is na zo een rit 0,0 L op de 100km. Het is ook niet de climate control of iets (zoals je ziet in het filmpje staat deze off)

Morgen ook ff checken bij de dealer of zij weten wat het is.. enige wat ik merk is dat de "duur" van dit geluid korter wordt naarmate ik langer in de auto rij. Dus na 20 min bijv. hoor ik het bij een stoplicht nog maar een paar seconde terwijl als ik de wijk uit rij in de ochtend is het echt 20sec lang aan het brommen..

zie hier:

[Video]

EDIT: accu is vol en fun fact - in full electric mode is dit geluid ook aanwezig. Daar forceer je de auto eigenlijk dat deze de motor niet gebruikt wat mij doet vermoeden dat ik niet de motor hoor maar een ander mechanisch iets?
Ik kan het echt heel slecht horen in je filmpje, ik hoor idd een lage brom maar kan hem niet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:07
TheBrut3 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Dat wil niet zeggen dat het voor de overige weggebruikers vlekkeloos werkt. Hier is er laatst een topic over geopend en ook op diverse nieuwsmedia heb ik er items over voorbij zien komen.
Inderdaad, ook van achterliggers met bouwlampen als verlichting die soms ook knipperen (aan uit schakelen van dit systeem) leidt mij alleen maar af. En dit allemaal in de Randstad waar je actief op zoek moet naar een donkere weg. Vind het maar asociaal eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ls789
zunrob schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:30:
[...]

Ik kan het echt heel slecht horen in je filmpje, ik hoor idd een lage brom maar kan hem niet plaatsen.
Is idd lastig te horen. Komt in ieder geval uit de motor ruimte - maar het is best goed geïsoleerd allemaal. Lijkt net alsof er een bass aan staat - best merkbaar als je enkel elektrisch rijdt tijdens de rit :) dan is het van stil naar dit.

Morgen ga ik vragen of er iemand even mee kan rijden / benieuwd of zij het weten. Dan update ik het ff hier

[ Voor 10% gewijzigd door ls789 op 12-02-2024 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

TheBrut3 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Als het echt andere bestuurders verblind is dat een ernstige zaak. Ik kan me niet voorstellen dat BMW zo slordig is geweest. Misschien is het met een software update is te verhelpen. Als een mens snel kan switchen als er een auto aankomt moet zo'n camera dat ook kunnen. Maar er zijn ook mensen die last hebben van xenon en laser dimlicht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-10 17:03
RAAF12 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 01:10:
[...]

Als het echt andere bestuurders verblind is dat een ernstige zaak. Ik kan me niet voorstellen dat BMW zo slordig is geweest. Misschien is het met een software update is te verhelpen. Als een mens snel kan switchen als er een auto aankomt moet zo'n camera dat ook kunnen. Maar er zijn ook mensen die last hebben van xenon en laser dimlicht 8)7
Als je met xenon en laser dimlicht de autos bedoelt die in tegenstelling tot veel andere auto's die je passeren wel tijdelijk vlekken in je gezicht geven, dan ja. Maar ik bedoel dus grootlichters, omhoogschijners, scheefschijners en megawattmistlamprijders.

Ik heb gemerkt dat het me best vaak overkwam dat ik tijdelijk verblind werd door tegenliggers in een roadtrip laatst. En overmatig vaak door premium segment autos (bms, merc, audi). Niet zelden door grootlichtrijders.

Hoe je weet of je er zelf een bent? Als je met enige regelmaat toegeseind wordt door tegenliggers is dat misschien een indicatie. Of het is natuurlijk gewoon een hint om de optie knipperlichten te retrofitten. MAar daar zijn we BMW-rijders voor, niet? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-10 23:01
Ik heb ook het idee dat de leds of laserlichten tegenwoordig al dusdanig fel zijn dat er eerder geknipperd wordt, ook als ik geen groot licht aan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Pannencouque schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:23:
Ik heb ook het idee dat de leds of laserlichten tegenwoordig al dusdanig fel zijn dat er eerder geknipperd wordt, ook als ik geen groot licht aan heb.
Mijn huidige BMW 5 heeft nu laserlicht en op zich is het inderdaad best goed maar mijn vorige BMW 5 had de LED. Ik vond de LED fijner rijden omdat de lichtunit meedraaide in de bochten. Bij laserlicht gaat een extra lampje aan in de bochten. Dat deed mijn Golf 6 ook al. Zoals bij LED vind ik het meedraaien met de lampen geeft meer licht in de bochten.
Het laserlicht geeft inderdaad veel meer licht want als ik kom aanrijden bij heuvels dan zie je hoeveel licht het geeft, sterker nog, ik verlicht soms zoveel dat het licht zie je best ver nog reflecteren, zeker als nog een auto ervoor staat en het is donker, dan zie je wat mijn auto nog extra verlicht. Dat is best fel inderdaad.
Toch vind ik laserlicht te fel en LED deed het beter. Zeker bij borden zoals in Duitsland is het soms te wit en daardoor te fel.

Nu dat weer over lichten hebben, ligt het nou aan mij maar sinds een aantal jaar vind ik het verschrikkelijk rijden met regen en donker. Belijning is voor geen meter meer te zien, geen reflectie (doordat er geen reflectie meer is, zie je ook de oude belijning nog soms) meer waardoor dit niet meer te zien is en de huidige lampen verlichten ook slecht.
De lantaarnpalen vroeger waren de oranje lichten best sterk en kon je hoop meer zien in de avond en sinds dat het LED is heb ik het idee dat het veel slechter te zien is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

itsalex schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:47:
[...]

Mijn huidige BMW 5 heeft nu laserlicht en op zich is het inderdaad best goed maar mijn vorige BMW 5 had de LED. Ik vond de LED fijner rijden omdat de lichtunit meedraaide in de bochten. Bij laserlicht gaat een extra lampje aan in de bochten. Dat deed mijn Golf 6 ook al. Zoals bij LED vind ik het meedraaien met de lampen geeft meer licht in de bochten.
Bij mij in de 3 draait er iig iets mee in de bocht bij laser licht lijkt het, als ik stil sta in een parkeer garage iig.
Je ziet dan gewoon het hele lichtbeeld meedraaien met het insturen.

Nooit exact bekeken wat in de koplamp unit gebeurt though.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
[...]

Het laserlicht geeft inderdaad veel meer licht want als ik kom aanrijden bij heuvels dan zie je hoeveel licht het geeft, sterker nog, ik verlicht soms zoveel dat het licht zie je best ver nog reflecteren, zeker als nog een auto ervoor staat en het is donker, dan zie je wat mijn auto nog extra verlicht. Dat is best fel inderdaad.
Toch vind ik laserlicht te fel en LED deed het beter. Zeker bij borden zoals in Duitsland is het soms te wit en daardoor te fel.
Helemaal met je eens; adaptive LED heeft ook mijn voorkeur. Op de X5 heb ik laser, maar dat is 99% (in mijn geval is die tijd in de randstad) minder qua verlichting dan adaptive LED (vergelijk met een X3). Om die reden nu ook op de iX weer adaptive LED gekozen i.p.v. laser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Pepppie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:31:
[...]

Helemaal met je eens; adaptive LED heeft ook mijn voorkeur. Op de X5 heb ik laser, maar dat is 99% (in mijn geval is die tijd in de randstad) minder qua verlichting dan adaptive LED (vergelijk met een X3). Om die reden nu ook op de iX weer adaptive LED gekozen i.p.v. laser.
Heb je een foto van de iX? Ben heel erg benieuwd! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:01
YakuzA schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:13:
[...]

Bij mij in de 3 draait er iig iets mee in de bocht bij laser licht lijkt het, als ik stil sta in een parkeer garage iig.
Je ziet dan gewoon het hele lichtbeeld meedraaien met het insturen.

Nooit exact bekeken wat in de koplamp unit gebeurt though.
Als je laserlight hebt draait er niets mee, je hebt wel cornering lights die aan gaan als je een bocht maakt, maar je dimlicht is statisch.

Ik vind zelf de laser lights de grootste teleurstelling van mijn G31 LCI. Ze gaan vrijwel nooit aan (ik heb het tot nu toe 1 keer gezien toen ik op een donker polderweggetje reed), en het dimlicht is juist van mindere kwaliteit vergeleken met de reguliere adaptive LED lights.

En dan is het ook nog hopen dat ze niet stuk gaan, want dan mag je flink de portemonnee trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 17:39
Spollie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Als je laserlight hebt draait er niets mee, je hebt wel cornering lights die aan gaan als je een bocht maakt, maar je dimlicht is statisch.

Ik vind zelf de laser lights de grootste teleurstelling van mijn G31 LCI. Ze gaan vrijwel nooit aan (ik heb het tot nu toe 1 keer gezien toen ik op een donker polderweggetje reed), en het dimlicht is juist van mindere kwaliteit vergeleken met de reguliere adaptive LED lights.

En dan is het ook nog hopen dat ze niet stuk gaan, want dan mag je flink de portemonnee trekken.
Sorry, ik moet je tegenspreken. Ik zie het laserlicht duidelijk met het stuur meedraaien op mijn 330e. Daarnaast heb ik nooit het idee gehad dat mensen last hadden van mijn lichten, zelfs niet als de assistent automatisch groot licht had aangezet. Geen knipperende tegenliggers ooit gezien (met deze auto...).

[ Voor 12% gewijzigd door realphoenikx op 12-02-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
realphoenikx schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:58:
[...]

Sorry, ik moet je tegenspreken. Ik zie het laserlicht duidelijk met het stuur meedraaien op mijn 330e. Daarnaast heb ik nooit het idee gehad dat mensen last hadden van mijn lichten, zelfs niet als de assistent automatisch groot licht had aangezet. Geen knipperende tegenliggers ooit gezien (met deze auto...).
Ja ok, de laserlights draaien wel mee, dat klopt. Ik had het over het dimlicht (wat 99% van de tijd actief is), dat is statisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 17:39
Spollie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Ja ok, de laserlights draaien wel mee, dat klopt. Ik had het over het dimlicht (wat 99% van de tijd actief is), dat is statisch.
Niet op mijn auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
Dat is dan een verschil tussen de G20 en de G30 LCI. De implementatie op de G30 LCI laat te wensen over.

Zie ook: https://g30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1825371

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Spollie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Dat is dan een verschil tussen de G20 en de G30 LCI. De implementatie op de G30 LCI laat te wensen over.

Zie ook: https://g30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1825371
Klinkt als iets nieuws voor de G30 LCI idd.

De laserlight zoals op (veel/alle?) andere modellen zit is 'gewoon' laser light als dimlicht dat meedraait.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ls789
zunrob schreef op maandag 12 februari 2024 @ 00:30:
[...]

er heeft iemand van de werkplaats meegereden - geluid hoort er niet te zijn. Ze denken dat het iets met het active sound te maken heeft - dat willen ze opnieuw gaan inregelen.. ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:20
Nou hier helaas minder lekker nieuws. Omdat we tijdelijk maar 1 auto hebben moest m'n vriendin in de F80 naar werk. Onze wijk is vrij krap en ze moest even een parkeervak in voor een vrachtwagen. Bij het rechtzetten vanuit stilstand helaas een laag betonnen paaltje geschampt.. Onkdanks dat ze altijd super voorzichtig is in de M3... Lijkt enkel het paneel rondom de wielkast te zijn en klein stukje dorpel. Ging allemaal heel langzaam dus denk eigenlijk alleen vooral lakschade. Ekris in Veenendaal waar de auto vandaan komt gaat mij zsm bellen voor herstel afspraak maar wat zou zoiets kosten? (ik heb een beetje 2-3000 in mn hoofd nu)

Het lijkt enorm ingedeukt maar die welving vanuit de wielkast zit er sowieso al op de F80 omdat die breder zijn. Dus dat valt gelukkig mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73OBD28McYtAd3UxgOPaK7ncbIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uKGASIA6emljMVnnuKonIwJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Greetoz op 12-02-2024 13:04 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Pepppie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:31:
[...]

Ik snap hem niet helemaal adaptive LED gaat toch ook alleen maar aan als het echt donker is net zoals met laser ?

Op mijn X5 met laser LED draaien de lampen gewoon mee in de bochten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Greetoz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:01:
Nou hier helaas minder lekker nieuws. Omdat we tijdelijk maar 1 auto hebben moest m'n vriendin in de F80 naar werk. Onze wijk is vrij krap en ze moest even een parkeervak in voor een vrachtwagen. Bij het rechtzetten vanuit stilstand helaas een laag betonnen paaltje geschampt.. Onkdanks dat ze altijd super voorzichtig is in de M3... Lijkt enkel het paneel rondom de wielkast te zijn en klein stukje dorpel. Ging allemaal heel langzaam dus denk eigenlijk alleen vooral lakschade. Ekris in Veenendaal waar de auto vandaan komt gaat mij zsm bellen voor herstel afspraak maar wat zou zoiets kosten? (ik heb een beetje 2-3000 in mn hoofd nu)

Het lijkt enorm ingedeukt maar die welving vanuit de wielkast zit er sowieso al op de F80 omdat die breder zijn. Dus dat valt gelukkig mee.

[Afbeelding]
Een hele zijkant van een X5 kost bij een schadenet garage +/-1800
Je vriendin meteen op marktplaats gezet, gratis afhalen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
Slux schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Een hele zijkant van een X5 kost bij een schadenet garage +/-1800
Je vriendin meteen op marktplaats gezet, gratis afhalen ?
Haha tja, zulke dingen kunnen gebeuren helaas, ze is altijd erg voorzichtig maar ongelukje zit in een klein hoekje.

Ekris net gesproken en ze denken 2000-2500 euro aangezien ze aangeven dat op basis van de fotos het zijscherm en de dorpellijst waarschijnlijk vervangen moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 14:01

[Afbeelding]
Ik heb hier recent hetzelfde gehad met mijn 328i. Vrouw had ook een paaltje over het hoofd gezien met schade aan de zijkant. Heb het toen via de verzekering geregeld want ik had nog 18 schade vrije jaren (nu helaas nog maar 10). Heb even voor je op de factuur gekeken en het heeft 1673 Eur gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Dan Stark schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Ik heb hier recent hetzelfde gehad met mijn 328i. Vrouw had ook een paaltje over het hoofd gezien met schade aan de zijkant. Heb het toen via de verzekering geregeld want ik had nog 18 schade vrije jaren (nu helaas nog maar 10). Heb even voor je op de factuur gekeken en het heeft 1673 Eur gekost.
Bedankt voor het checken, ja ik heb een hele tijd geen auto gehad omdat we in amsterdam woonde en mn vriendin een lease auto had. Dus heb helaas maar 7 schade vrije jaren. Dan val ik zo ver terug dat 2-3000 euro beter uit eigen zak betaald kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:50

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Dan Stark schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Ik vraag mij dan af, wat betaal je aan premie de komen jaar meer? Is het soms gewoon niet beter de schade uit eigen zak te betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
Greetoz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Bedankt voor het checken, ja ik heb een hele tijd geen auto gehad omdat we in amsterdam woonde en mn vriendin een lease auto had. Dus heb helaas maar 7 schade vrije jaren. Dan val ik zo ver terug dat 2-3000 euro beter uit eigen zak betaald kan worden.
Bij mij hebben ze de zijlijst en dorpellijst ook vervangen maar een 328i zal wel iets goedkoper zijn.

Inderdaad, ik heb nu wel tegen haar gezegd dat ze de komende 5 jaar iig geen schade mag rijden :+. Het had nu bijna geen effect op mijn premie (alleen eigen risico). Alleen bij een nieuwe auto verwacht ik wel dat de premie iets hoger zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dan Stark
Xqlus1ve schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Ik vraag mij dan af, wat betaal je aan premie de komen jaar meer? Is het soms gewoon niet beter de schade uit eigen zak te betalen?
Premie ging met 2.50/maand omhoog. Om voor mij niet bekende reden ging de premie per dit jaar weer 5 Euro omlaag. Ik betaal nu maar 45 Euro voor all risk verzekering.

Ik zit zelf bij Inshared en dit is de bonus/malus ladder. Boven de 10 schade vrije jaren scheelt het allemaal niet zoveel meer:

https://www.inshared.nl/assets/shared/bonus-malus-tabel.png

[ Voor 21% gewijzigd door Dan Stark op 12-02-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Xqlus1ve schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Ja ik zal dan 5 jaren terugvallen, dus dan zit ik op 2. De premie is nu 125 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Dan Stark schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:53:
[...]

Bij mij hebben ze de zijlijst en dorpellijst ook vervangen maar een 328i zal wel iets goedkoper zijn.

Inderdaad, ik heb nu wel tegen haar gezegd dat ze de komende 5 jaar iig geen schade mag rijden :+. Het had nu bijna geen effect op mijn premie (alleen eigen risico). Alleen bij een nieuwe auto verwacht ik wel dat de premie iets hoger zal zijn.
Was die prijs trouwens ook bij een Dealer? En zo ja welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
Greetoz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:04:
[...]

Was die prijs trouwens ook bij een Dealer? En zo ja welke?
Mijn verzekeraar werkt met vaste schadeherstelbedrijven. Voor mij is dat ABS Autoherstel. Nadeel was wel dat ik dik 2 maand moest wachten voordat ik terecht kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Slux schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Ik snap hem niet helemaal adaptive LED gaat toch ook alleen maar aan als het echt donker is net zoals met laser ?

Op mijn X5 met laser LED draaien de lampen gewoon mee in de bochten.
Met laser heb je zeker meer licht als het écht donker is, maar als je 99% in de randstad bent, gaat het sowieso (bijna) nooit aan en heb je betere verlichting met de (adaptive) LED.

[ Voor 3% gewijzigd door Pepppie op 12-02-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16

_Arthur

blub

Iemand al de nieuwe i5 Touring bekeken? Dacht dat ik naar een Mazda of andere 13-in-een-dozijn Aziaat keek van 10 jaar geleden... En dat terwijl er op dit moment Aziaten op de markt zijn die er een stuk beter uitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
_Arthur schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:22:
Iemand al de nieuwe i5 Touring bekeken? Dacht dat ik naar een Mazda of andere 13-in-een-dozijn Aziaat keek van 10 jaar geleden... En dat terwijl er op dit moment Aziaten op de markt zijn die er een stuk beter uitzien
Sowieso ziet de voorkant van de nieuwe 5-serie er uit als een stock-photo van het budgetmodel van een Spaans verhuurbedrijf uit 2008.

Heb erin gezeten en dat is wel indrukwekkend qua tech en de stoel zit goed, maar ja, zou nooit mijn hoofd draaien als ik hem heb geparkeerd.

Een tansanit-blauwe LCI F36 daarentegen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_sla
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:39
realphoenikx schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:58:
[...]

Ik ben in het bezit van een G20 met laserlicht en dat ben ik helemaal met je eens, onze afrit van de snelweg is namelijk een lange donkere doordraaier, en daar merk je heel goed dat als ik de bocht in ga en aan het stuur draai dat de verlichting ook mee stuurt met de bocht.

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:53
Greetoz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Haha tja, zulke dingen kunnen gebeuren helaas, ze is altijd erg voorzichtig maar ongelukje zit in een klein hoekje.

Ekris net gesproken en ze denken 2000-2500 euro aangezien ze aangeven dat op basis van de fotos het zijscherm en de dorpellijst waarschijnlijk vervangen moeten worden.
En wat zegt een schadehersteller? Ik ben geen expert, maar misschien hoeft het zaakje niet gelijk vervangen te worden en kunnen ze dit nog gewoon herstellen.

Heb je trouwens geen no-claim beschermer? Zit er vaak bij in waardoor je bij een incidentele schade niet gelijk omlaag dondert in je schadevrije jaren. Bij een volgende schade val je dan wel dubbel zo hard, maar heb je vaak de optie om een schade alsnog uit eigen zak te betalen.
Dan Stark schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:55:
[...]

Premie ging met 2.50/maand omhoog. Om voor mij niet bekende reden ging de premie per dit jaar weer 5 Euro omlaag. Ik betaal nu maar 45 Euro voor all risk verzekering.

Ik zit zelf bij Inshared en dit is de bonus/malus ladder. Boven de 10 schade vrije jaren scheelt het allemaal niet zoveel meer:

https://www.inshared.nl/assets/shared/bonus-malus-tabel.png
Had ik de afgelopen jaren ook. Doordat ik lang geleaset heb, paar keer gewisseld ben van werk/leasemij ben ik wat schadevrije jaren "kwijt geraakt".

Ik begon een paar jaar terug dus met slechts iets van 6 schadevrije jaren. Jaarlijks ging mijn premie, ondanks de premiestijging, wel omlaag omdat de korting met schadevrije jaren groter was dan de premiestijging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:53
Matrix LED heb ik op mijn BMW's nog niet gehad, wel van andere merken. Is een mooi schouwspel, geeft eigenlijk groot licht daar waar hij niet kan verblinden. Dus bijv. de zijkanten naast je voorligger, het schijnt als het ware om de auto voor je heen.

LED met automatisch grootlicht vind ik in de praktijk eigenlijk net zo goed. Wat LED matrix gebruikt ook helemaal niet zo vaak zijn volledige grootlicht.

Je hebt bij de G2x volgens mij drie soorten verlichting:
- standaard LED, volgens mij niet geleverd op NL auto's
- Adaptief LED (altijd met auto grootlicht?)
- Laser light

Ik heb adaptief met auto grootlicht. Mijn koplampen draaien zichtbaar mee in bochten, als je wat sneller rijdt zie je dat echt niet maar bij langzamer rijden bijv. in een parkeergarage dan zie je het echt wel op de muur.

Automatisch grootlicht werkt gewoon fijn, maar als je altijd op drukken plekken rijdt heeft het weinig toegevoegde waarde. Ik woon echter in een bosrijk gebied en dan is het in het donker wel prettig om veel licht te hebben met eventueel overstekende beesten.

Laser light ken ik niet uit ervaring. Dat schijnt nog verder, maar wat er precies anders is tov adaptief LED weet ik niet. Volgens mij is BMW op een gegeven moment ook gestopt met het leveren hiervan en was het daarvoor lange tijd niet leverbaar ivm chiptekorten.

Al met al heb ik met mijn koplampen niet het idee dat ik heel veel licht te kort kom eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
B-Real schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:23:
[...]

En wat zegt een schadehersteller? Ik ben geen expert, maar misschien hoeft het zaakje niet gelijk vervangen te worden en kunnen ze dit nog gewoon herstellen.

Heb je trouwens geen no-claim beschermer? Zit er vaak bij in waardoor je bij een incidentele schade niet gelijk omlaag dondert in je schadevrije jaren. Bij een volgende schade val je dan wel dubbel zo hard, maar heb je vaak de optie om een schade alsnog uit eigen zak te betalen.
Het is allemaal net gebeurd, aangezien de auto bij Ekris in Veenendaal vandaan komt en ze daar in-house schadeherstel doen was dat mijn eerste optie, ook gezien de BMW verzekering en premium garantie.

De werkplaatsman zei dat het herstellen van het paneel waarschijnlijk veel meer uren met zich mee brengt en dat daarom gewoon een nieuw scherm erop zetten economischer zou zijn. Maar het was echt natte vinger werk en zonder te kunnen zien of er onder de panelen nog schade was aan delen wilde hij eigenlijk niet zoveel zeggen. Ik heb op 11 maart een afspraak en dan komt een definitieve offerte.

Edit; De dorpellijst kost bijv 280 euro nieuw in de grondlak, gezien de uurprijzen tegenwordig kan dat natuurlijk al snel uit ipv een oude die eerst hersteld moet worden voordat je hem kan spuiten,

[ Voor 7% gewijzigd door Greetoz op 12-02-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Pepppie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:14:
[...]

Met laser heb je zeker meer licht als het écht donker is, maar als je 99% in de randstad bent, gaat het sowieso (bijna) nooit aan en heb je betere verlichting met de (adaptive) LED.
Maar adaptive is toch hetzelfde als de laser light ? dat is ook adaptive en gaat alleen maar aan als het kan dus bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Slux schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:59:
[...]

Maar adaptive is toch hetzelfde als de laser light ? dat is ook adaptive en gaat alleen maar aan als het kan dus bijna nooit.
Ze kunnen een hoop zeggen, maar mijn ervaring uit de praktijk (zie hierboven welke auto’s), is dat bij normaal dimlicht de laser-lampen (dus laser uit) minder licht geven dan de (adaptive) LED’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
B-Real schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:29:
..

Je hebt bij de G2x volgens mij drie soorten verlichting:
- standaard LED, volgens mij niet geleverd op NL auto's
- Adaptief LED (altijd met auto grootlicht?)
- Laser light
Even hier op in haken, standaard LED is zeker wel geleverd op NL auto's (pre LCI), zoals (helaas) die van mij. Maar licht genoeg. De auto's met standaard LED hebben van die blokjes qua dagrijlicht.

Ik heb al eens gekeken om dit te vervangen door adaptief LED, met de lijnen als dagrijlicht, maar dat was nog best prijzig, ruim 1000 euro per stuk tweedehands.

Duidelijke foto's van de verschillen op https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1569980

Betreft meedraaien in de bocht, dat doen die van mij dus duidelijk niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Quantor op 12-02-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Pepppie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:06:
[...]

Ze kunnen een hoop zeggen, maar mijn ervaring uit de praktijk (zie hierboven welke auto’s), is dat bij normaal dimlicht de laser-lampen (dus laser uit) minder licht geven dan de (adaptive) LED’s.
Dat klopt niet want met dimlicht zit er geen verschil tussen laser of non laser, het is alleen met grootlight dat de laser LED aan gaan en dat is ook adaptive en de gewone adaptive LED werkt ook alleen met grootlicht voor zover ik weet.

Op mijn audi heb ik matrix ander naampje voor adaptive dat werkt precies het zelfde alleen met grootlight, met stadsverkeer zie je geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Slux schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:13:
[...]

Dat klopt niet want met dimlicht zit er geen verschil tussen laser of non laser, het is alleen met grootlight dat de laser LED aan gaan en dat is ook adaptive en de gewone adaptive LED werkt ook alleen met grootlicht voor zover ik weet.

Op mijn audi heb ik matrix ander naampje voor adaptive dat werkt precies het zelfde alleen met grootlight, met stadsverkeer zie je geen verschil
Het is juist de cornering light die minder sterk is. Hiervoor had ik een Volvo met Xenon en daar draaide zowel dimlicht als grootlicht met de bochten mee. Voor mij voelt die cornering light juist een beetje goedkope afslag.

Edit: voor afbeelding zie de link in de post van @Quantor
Quantor schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:10:
[...]

Even hier op in haken, standaard LED is zeker wel geleverd op NL auto's (pre LCI), zoals (helaas) die van mij. Maar licht genoeg. De auto's met standaard LED hebben van de blokjes qua dagrijlicht.

Ik heb al eens gekeken om dit te vervangen door adaptief LED, met de lijnen als dagrijlicht, maar dat was nog best prijzig, ruim 1000 euro per stuk tweedehands.

Duidelijke foto's van de verschillen op https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1569980

Betreft meedraaien in de bocht, dat doen die van mij dus duidelijk niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Mr Pingu op 12-02-2024 16:31 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hireme
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-08 07:49
Na nog amper 2,5 maand eigenaar van een BMW 318i Touring (F31) te zijn ben ik aan de beurt. Vlak voor mijn huis hebben ze het digitale dashboard, de navigatie en de iDrive controller ontvreemd. De auto was voorzien van alarmklasse 3 maar deze is niet afgegaan. De schade is vastgesteld op bijna €13.000. Ik ben verder goed verzekerd maar wrang is het wel. Ik beschik niet over een garage of oprit waardoor ik niet zoveel extra maatregelen kan nemen.
Wat mij is opgevallen is dat het vrijwel altijd om de "F" serie lijkt te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5sSz1A5QHgOaLdPufTutVdLXWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjkNayjc3fH72Y4rBlHO80Zg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door hireme op 12-02-2024 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

hireme schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:25:
Na nog amper 2,5 maand eigenaar van een BMW 318i Touring (F31) te zijn ben ik aan de beurt. Vlak voor mijn huis hebben ze het digitale dashboard, de navigatie en de iDrive controller ontvreemd. De auto was voorzien van alarmklasse 3 maar deze is niet afgegaan. De schade is vastgesteld op bijna €13.000. Ik ben verder goed verzekerd maar wrang is het wel. Ik beschik niet over een garage of oprit waardoor ik niet zoveel extra maatregelen kan nemen.

[Afbeelding]
Omdat deze nog heel populair zijn en de componentbeveiliging relatief makkelijk te omzeilen is in tegenstelling tot de headunits in nieuwere generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Bah klote zeg, succes met het herstel!
F is inderdaad makkelijk leeg te halen, G niet zo. Opmerkelijk dat het stuur er nog wel zit.
De auto was voorzien van alarmklasse 3 maar deze is niet afgegaan.
BMW klasse 3 zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hireme
TheBrut3 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:53:
Bah klote zeg, succes met het herstel!
F is inderdaad makkelijk leeg te halen, G niet zo. Opmerkelijk dat het stuur er nog wel zit.

[...]

BMW klasse 3 zeker?
Bedankt.
BMW klasse 3 inderdaad. Ik was ook verbaasd, het M-stuur was blijkbaar niet besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Dat is helaas hetzelfde als geen alarm hebben. Leuk voor de verzekering misschien op papier, maar in de praktijk helpt het helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Slux schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:13:
[...]

Stellig zeggen dat iets niet klopt, vervolgens afsluiten met ‘zover ik weet’ en aangeven dat je VAG rijdt..

De units zijn compleet anders. Zie ook de andere commentaren in dit topic. Daarnaast ook meerdere mensen hier met praktijkervaring.

Doe ermee wat je wilt 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-10 21:52
For the premium equipment, HELLA has also integrated a laser light source for the glare-free high beam function in the new BMW 5 Series.
For the premium variant with laser light, HELLA has integrated a dynamic laser into the headlamp in addition to the LED matrix module. This is also active with partially dimmed segments and then extends the area already illuminated by the low beam. In this way, it supports the typical illumination range of the low beam and still reduces glare for other road users. A characteristic blue design element in the headlamp is a trademark of the premium equipment with laser light source. In both the adaptive LED headlamp and the laser headlamp, the direction indicators are an integral part of the daytime running light icons.
https://www.hella.com/hel...cts-27-01-2021-19305.html

Lijkt dus wel enkel laser voor grootlicht te zijn. (Op de G3x)

[ Voor 12% gewijzigd door AndRo555 op 12-02-2024 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Greetoz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:39:
Het is allemaal net gebeurd, aangezien de auto bij Ekris in Veenendaal vandaan komt en ze daar in-house schadeherstel doen was dat mijn eerste optie, ook gezien de BMW verzekering en premium garantie.
Sterker nog, je bent verplicht om naar de dealer toe te gaan als je een 'BMW Top Cover'-verzekering bij Allianz hebt. Ik moest een nieuw voorruit hebben... direct naar de dealer.

Sterkte in ieder geval, ook met het troosten van je vriendin :)

[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 12-02-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online

[Afbeelding]
Pfff... sterkte. Hopelijk wordt de auto niet alsnog economisch total loss verklaard. Het gaat rap tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Pepppie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:36:
[...]

Stellig zeggen dat iets niet klopt, vervolgens afsluiten met ‘zover ik weet’ en aangeven dat je VAG rijdt..

De units zijn compleet anders. Zie ook de andere commentaren in dit topic. Daarnaast ook meerdere mensen hier met praktijkervaring.

Doe ermee wat je wilt 👍🏼
Euhm :? ik rij als daily een X5 uit 2022 en voor erbij een Audi.

Mijn praktijkervaring met de X5, de laser lights zijn adaptive en werken alleen met grootlight, voor zover ik weet is dat met alle autos en werkt adaptive niet met dimlicht, en mijn lampen sturen gewoon mee, en dat zijn geen corner lights.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
TheBrut3 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:04:
[...]

Dat is helaas hetzelfde als geen alarm hebben. Leuk voor de verzekering misschien op papier, maar in de praktijk helpt het helaas niet.
Bizar dat het alarm niet afgaat, je zou verwachten dat klasse 3 toch aan een aantal standaarden zou moeten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16

_Arthur

blub

Slux schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:52:
voor zover ik weet is dat met alle autos en werkt adaptive niet met dimlicht, en mijn lampen sturen gewoon mee,
G21 met LED's hier; hebben ook "bochten verlichting", zonder grootlicht te gebruiken.

Is de volgende optie:
S5A4 LED headlight with extended scopes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Slux schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:26:
Bizar dat het alarm niet afgaat, je zou verwachten dat klasse 3 toch aan een aantal standaarden zou moeten voldoen.
Ik heb ooit begrepen, van een alarm inbouwer dus die praat misschien voor eigen parochie, dat het BMW klasse 3 alarm ooit (15 jaar geleden ofzo) is goedgekeurd als klasse 3 voor de toenmalige eisen. Daarna is het niet meer met de tijd meegegaan en het wordt ook altijd hetzelfde ingebouwd. De dieven weten na al die jaren dus precies de blindspots en de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
CreativeS schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:48:
[...]

Sterker nog, je bent verplicht om naar de dealer toe te gaan als je een 'BMW Top Cover'-verzekering bij Allianz hebt. Ik moest een nieuw voorruit hebben... direct naar de dealer.

Dat is inderdaad waar mbt tot de verzekering. Ik dacht dat je dit enkel moest doen als je aanspraak wil maken op uitbetaling. Maar dat doe ik zeer waarschijnlijk niet. Anyway, over maandje weten we wat de schade is (ook financieel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

[Afbeelding]
Wrang... blijkbaar hebben ze display vergeten mee te nemen. Zat er een gat in de deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
RAAF12 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:49:
[...]

Wrang... blijkbaar hebben ze display vergeten mee te nemen. Zat er een gat in de deur?
Aan het glas te zien lijkt het erop dat ze gewoon het raam hebben ingetikt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

_Arthur schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:36:
[...]

G21 met LED's hier; hebben ook "bochten verlichting", zonder grootlicht te gebruiken.

Is de volgende optie:
S5A4 LED headlight with extended scopes
Ja dat is toch de lamp aan de binnenkant?
Je hebt ook nog s552a ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hireme
[...]

Raam ingeslagen… display hebben ze wel meegenomen, dacht eerst ook dat ie er nog lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Waarschijnlijk doel je op de knoppen voor de radio/airco. Die ligt op z'n kop op de stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
CreativeS schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:48:
[...]

Toch zit daar nog een nuance in. Of zijn de voorwaarden recent veranderd?

Je mag ook naar een andere schadehersteller, alleen kost je dat wel €500,- eigen risico. En dat kan soms wel uit de schadehersteller je het normale tarief rekent ipv een verzekeringstarief. ;)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-10 23:01
[...]

Nu dat weer over lichten hebben, ligt het nou aan mij maar sinds een aantal jaar vind ik het verschrikkelijk rijden met regen en donker. Belijning is voor geen meter meer te zien, geen reflectie (doordat er geen reflectie meer is, zie je ook de oude belijning nog soms) meer waardoor dit niet meer te zien is en de huidige lampen verlichten ook slecht.
De lantaarnpalen vroeger waren de oranje lichten best sterk en kon je hoop meer zien in de avond en sinds dat het LED is heb ik het idee dat het veel slechter te zien is.
Kan ik volgen. Adaptive led in de G31 vond ik te zenuwachtig in het pikkedonker op de Duitse snelweg. Veel aan het 'zoeken' en de borden werden extreem fel verlicht. Ik heb het idee dat de laserlichten daarin wat rustiger zijn en iets minder fel, terwijl ze wel nog steeds erg ver vooruit schijnen.
Op zulke ritten komen ze goed tot hun recht. De rest van de tijd, voor verkeer in NL, was adaptive led fijner. Draaide beter de bocht in, want dat doen de huidige lasers volgen mij niet. Ik merk het in elk geval niet waar ik het voorheen duidelijk kon zien.

Conclusie: met de wintersportritten is laser heerlijk, maar als ik een vervanger ga halen ga ik er niet op selecteren. Sterker nog, als ik twee identieke tegenkom zou ik voor de led gaan. Ik zou een opvolger met laser echter niet laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
[...]

Welke moet ik als F36 rijder hebben en wat kost dat doorgaans en wat is doorlooptijd? Wat een ellende als je het gebeurd…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inflatable
  • Laatst online: 08-10 03:03
YouTube: 2024 BMW Z4 M40i Six-Speed Manual - First Look
Zag net dat je nu ook in Nederland de Z4 M40i met handbak kan bestellen.. *O*
Ik enthousiast de configurator geopend.. Met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzliGiYXZoCJ3OpC3bIoIhLVS8I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qv8yN5mgMS5y4XQgNAhwvhYj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqPYe8O8kpLXh8LJDBxqS5RVkz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nv7SNpSL4Teky7UzoPO8yjmf.jpg?f=fotoalbum_tile

Hmmz.. Laat maar.. -O- €117k voor een BMW Z4, waarvan ruim €47k belasting.. wtf.. 8)7

Gelukkig schrijven ze door die kunstmatig hoge nieuwprijs, concurrentie uit buitenland en afbouw BPM op gebruikte auto's, wel als een malle af de 1e paar jaar en kan ik hopelijk over 2-3 jaar er een 2e hands kopen voor wat hij netto eigenlijk nieuw kost bij BMW.. Zal wel weer een import uit Duitsland ofzo worden, want er zullen niet zoveel Nederlanders te vinden zijn die bereid zijn €117k, waarvan ruim een bruto modaal jaarsalaris aan belasting, voor een Z4 te betalen (en af te schrijven in 2-3 jaar)..

Tot die tijd nog genieten van mijn Z4 35is (2014) met DCT en dik 400PK en 600Nm met dank aan Mosselman.. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Inflatable op 12-02-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Morpheusk schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:14:
Toch zit daar nog een nuance in. Of zijn de voorwaarden recent veranderd?

Je mag ook naar een andere schadehersteller, alleen kost je dat wel €500,- eigen risico. En dat kan soms wel uit de schadehersteller je het normale tarief rekent ipv een verzekeringstarief. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvzRnL_JsiyTRGo-s4qlKJafKo4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lVp7z3Q59h6QNEc8I9Rz4AnH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-lY5Rv8YZJ9Wl9aCTeZ4g14qj4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L55rpTgyZJTbpPM1uJQQjbf4.jpg?f=user_large

Maar je gaat toch niet vrijwillig €500,- betalen als je bij de dealer geen eigen risico hebt? Je zeker weet dat alles origineel is? Laat ik er wel bij zeggen dat een schadegeval geen verdienmodel voor mij is :X Dat mag ander volk doen.

[ Voor 27% gewijzigd door CreativeS op 12-02-2024 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Rookert25 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:44:
Welke moet ik als F36 rijder hebben en wat kost dat doorgaans en wat is doorlooptijd? Wat een ellende als je het gebeurd…
De grote merken zijn een beetje Vodafone en Defi. Ik was 2 jaar geleden €745 kwijt voor een Vodafone bij Fleetaccess incl. inbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Laatst online: 13:49
Hi allemaal!

Mijn BMW G30 heeft 100k op de teller en ik zou eigenlijk mijn ZF automaat willen laten onderhouden (geloof niet helemaal in BMW longlife).

En wat zal doen?
Plus kan dat nog bij ZF in Nederland?

[ Voor 11% gewijzigd door lostboy_0234 op 12-02-2024 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

TheBrut3 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:58:
[...]

Waarschijnlijk doel je op de knoppen voor de radio/airco. Die ligt op z'n kop op de stoel.
Ah verkeerd gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:38

[Afbeelding]
Flink balen! Maar is uiteindelijk maar blik.

Maar dik 2000eu bij de dealer 8)7 8)7
Rijd eens langs een goede detailer in de buurt. Als het alleen lakschade is kan die heel veel doen. Een goede detailer gaat dat schuren, krassen opvullen, schuren, en weer terug naar glans polijsten.

Gezien het een betonnenpaaltje was is het meeste wat je ziet vuil/beton. Als je een handwasser bent (geen krasstraat) en je hebt wat wasspullen zou ik dat eerst proberen. Eventueel met een paint cleaner, als Poor Boys World Professional Polish. (https://www.carclean.com/...ssional-polish-473ml.html)

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Smotske schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 00:00:
[...]

Rijd eens langs een goede detailer in de buurt. Als het alleen lakschade is kan die heel veel doen. Een goede detailer gaat dat schuren, krassen opvullen, schuren, en weer terug naar glans polijsten.

Gezien het een betonnenpaaltje was is het meeste wat je ziet vuil/beton. Als je een handwasser bent (geen krasstraat) en je hebt wat wasspullen zou ik dat eerst proberen. Eventueel met een paint cleaner, als Poor Boys World Professional Polish. (https://www.carclean.com/...ssional-polish-473ml.html)
Dat zijn gangbare prijzen tegenwoordig, een detailer gaat dat niet meer goed krijgen, zal sowieso gespoten moeten worden, dat betekend dat ze de hele zijkant moet spuiten om geen kleur verschil te krijgen.

Mezelf maar een cadeautje gedaan, maakt hem net even wat dikker zo, wacht alleen nog op de custom made M stickers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgVjI7sd_HOM1EDRZkdqq_my-hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mz9ifX4HMrZyzHbtCVn9Rq7y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Smotske schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 00:00:
[...]

Het zijn beide plastic delen, helaas zijn die wel ontzet en ik denk wellicht de clips erachter ook. Als het een boodschappen autotje was dan zou ik inderdaad niet de moeite nemen, deze wil ik gewoon weer als nieuw hebben. Als ik zelf de 2 panelen zelf zou inkopen in duitsland ben ik al 1000 euro kwijt, tel daar manuren en spuiterij kosten + dealer markup bij op en je zit zo aan 2000+ euro helaas.

Ik detail de auto inderdaad altijd zelf en heb deze auto ook zelf gepolijst en in de cancoat gezet, maakt het extra zuur omdat ik er zo zuinig op ben. Maar zoals je zei het is maar blik en wordt wel weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Slux schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:56:
[...]

Dat zijn gangbare prijzen tegenwoordig, een detailer gaat dat niet meer goed krijgen, zal sowieso gespoten moeten worden, dat betekend dat ze de hele zijkant moet spuiten om geen kleur verschil te krijgen.

Mezelf maar een cadeautje gedaan, maakt hem net even wat dikker zo, wacht alleen nog op de custom made M stickers.
Ja ben benieuwd of ze de hele zijkant gaan spuiten, ze kunnen tegenwoordig ook al heel wat met kleur matching toch? Hij gaat naar Ekris in Veenendaal, die hebben het schade herstel volledig in-house, en ze hebben mij gegarandeerd dat ik er niks meer van ga zien ;-).

Cool dat carbon! Wat voor stickers komen erop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Greetoz schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:16:
[...]

Ja ben benieuwd of ze de hele zijkant gaan spuiten, ze kunnen tegenwoordig ook al heel wat met kleur matching toch? Hij gaat naar Ekris in Veenendaal, die hebben het schade herstel volledig in-house, en ze hebben mij gegarandeerd dat ik er niks meer van ga zien ;-).

Cool dat carbon! Wat voor stickers komen erop?
Ik had een heel lullig deukje in de deur geen lak schade door de ppf, maar helaas is die er niet uit te stylen en om geen kleur verschil te krijgen moet de hele zijkant gespoten worden :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUGgN7g0bwYLJfTTHfiEXoaObZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqRQc5F4b1i4z9kwEDBVMgED.jpg?f=fotoalbum_large

Deze stickers zijn custom made, er zaten X5M stickers op maar dat is voor mij een no go want het is geen X5M
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAcHLWvGRpRSnDXddkuHSvmpdtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsW2yqdTSEwjOTLWpNFYrsNM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:11
Enkel spotrepair is echt aanzienlijk goedkoper. Bij schadeherstel is het bijna altijd nieuwe onderdelen of complete plaatdelen die worden geschuurd en opnieuw worden gespoten. BMW dealers besteden het bijna altijd uit. De verzekeraar gaat eigenlijk altijd voor de dure optie omdat je dan zeker geen kleurverschil hebt. Maar ik heb zelf goede ervaringen met spotrepair moet ik zeggen. Zeker als ik het zelf zou moeten betalen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:54

[Afbeelding]
Sterkte met de schade afhandeling, Mijn F31 was vorig voorjaar aan de beurt. Ik heb geen digitaal dashboard maar voor de rest ook Navi,controller gestolen. Schade was bij mij zo rond de 7.000,-. Hierna een extra Vodafone alarm laten inbouwen, maar twijfel of dat echt gaat helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:54
lostboy_0234 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:17:
Hi allemaal!

Mijn BMW G30 heeft 100k op de teller en ik zou eigenlijk mijn ZF automaat willen laten onderhouden (geloof niet helemaal in BMW longlife).

En wat zal doen?
Plus kan dat nog bij ZF in Nederland?
ZF Nederland doet dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lostboy_0234
  • Laatst online: 13:49
SgtPoen schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:53:
[...]

ZF Nederland doet dat niet meer.
Owje, haha wat is nu een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:10

lord_fh

PS5

Vanochtend na +- 1.5 maand de E83 weer eens aangeslingerd aangezien ik vanmiddag uit werk ergens heen moet (normaal fiets naar werk) , was heerlijk de N52 weer aan te horen slaan O+. en rijdt zo lekker smooth, zeker als je er even niet in gereden hebt en de auto van de vrouw voor ditjes en datjes pakt (Suzuki Swift 1.2), weet je weer even wat je hebt :9

Auto is wel wat groenig geworden de afgelopen tijd haha, van het voorjaar maar eens goed wassen :X . Gelukkig vanaf 1 maart een nieuwe huis MET garagebox, dus dan staat hij lekker binnen 8)

[ Voor 19% gewijzigd door lord_fh op 13-02-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
[...]

Het raam is ingetikt zo te zien. Ik zou verwachten dat het standaard alarm dan toch wel afgaat?

Wat ontzettend balen @hireme.

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 13-02-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:44:
Enkel spotrepair is echt aanzienlijk goedkoper. Bij schadeherstel is het bijna altijd nieuwe onderdelen of complete plaatdelen die worden geschuurd en opnieuw worden gespoten. BMW dealers besteden het bijna altijd uit. De verzekeraar gaat eigenlijk altijd voor de dure optie omdat je dan zeker geen kleurverschil hebt. Maar ik heb zelf goede ervaringen met spotrepair moet ik zeggen. Zeker als ik het zelf zou moeten betalen.
Spotrepair is voor mij helaas geen optie, de auto is metallic en ik ben heel erg gevoelig voor kleurverschil.
Gelukkig was het niet mijn schuld, complete zijkant en ppf, totale schade voor dat kleine deukje is 4k ex btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Slux schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:31:
[...]

Spotrepair is voor mij helaas geen optie, de auto is metallic en ik ben heel erg gevoelig voor kleurverschil.
Gelukkig was het niet mijn schuld, complete zijkant en ppf, totale schade voor dat kleine deukje is 4k ex btw.
Wat waren enkel de kosten excl ppf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Greetoz schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:17:
[...]

Wat waren enkel de kosten excl ppf?
+-1800 ex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hireme
zunrob schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Het raam is ingetikt zo te zien. Ik zou verwachten dat het standaard alarm dan toch wel afgaat?

Wat ontzettend balen @hireme.
Het raam linksvoor is idd ingetikt. Dat zou ik ook verwachten maar niemand heeft ook maar iets gehoord. De ochtend erna is het alarm duidelijk hoorbaar meerdere keren afgegaan.

Erg balen ja, lang naar deze auto uitgekeken / gezocht en na 2,5 maand al gezeik.

[ Voor 9% gewijzigd door hireme op 13-02-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:02
hireme schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:18:
[...]

Het raam linksvoor is idd ingetikt. Dat zou ik ook verwachten maar niemand heeft ook maar iets gehoord. De ochtend erna is het alarm duidelijk hoorbaar meerdere keren afgegaan.

Erg balen ja, lang naar deze auto uitgekeken / gezocht en na 2,5 maand al gezeik.
Ik kijk voorzichtig naar een benzine opvolger van onze E61. F11 is qua budget de logische kandidaat, maar de inbraakgevoeligheid staat me tegen. Een M550d van een collega is volledig leeggehaald op zijn oprit. Misschien toch nog maar even doorsparen voor een nieuwer model. X3 F25 zou ook kunnen maar die hebben waarschijnlijk hetzelfde risico?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inflatable
  • Laatst online: 08-10 03:03
[...]

Wat is er mis dan met het vanaf fabriek ingebouwde BMW klasse 3 alarm? Ik dacht altijd dat de normen hetzelfde waren bij alarmsystemen i.v.m. de certificering etc.. Maar veel weet ik er niet van dus ben wel benieuwd..

Ik heb ook fabrieks klasse 3 in mijn 2014 Z4 35is maar allang geen geldige certificering meer erbij omdat ik te krenterig ben daarvoor elk jaar te betalen.. De auto staat toch bijna altijd veilig binnen zowel thuis als op werk, en zoveel worden Z4's nou ook niet gestolen of opengebroken volgens mij.. Binnenkort 10 jaar oud en dan vervalt de alarmeis bij veel verzekeraars, kan ik gaan shoppen voor een goedkopere allrisk.. Centraal Beheer waar ik nog zit heeft dit jaar de premie flink verhoogt met 23% naar ruim €80 p/m nu.. Inflatie blablabla.. Dat moet volgens mij wel iets goedkoper kunnen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSYch0landeR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-10 07:55

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

T probleem van het OEM klasse 3 alarm is dat ze in elke auto hetzelfde werken en dezelfde kabels op dezelfde plekken hebben.

Kortom ze weten dat makkelijk te onderbreken en uit te schakelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:06
Inflatable schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:05:
[...]

Ik heb ook fabrieks klasse 3 in mijn 2014 Z4 35is maar allang geen geldige certificering meer erbij omdat ik te krenterig ben daarvoor elk jaar te betalen.. [...]
Een SCM keuringscertificaat is niet één, maar drie jaar geldig en kost iets van 40 euro. Dat zou je met regulier onderhoud kunnen combineren en kan dan de moeite waard zijn, míts je daarmee voldoende korting kunt krijgen op je verzekering.
Pagina: 1 ... 266 ... 374 Laatste