Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 238 ... 370 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Caballero
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05:59
AlexV schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:52:
De motor zou niet weer moeten gaan draaien. Doe je het wel in de juiste volgorde?
  1. Auto neerzetten waar je m wilt hebben
  2. Rem ingetrapt houden
  3. Start-stop-knop indrukken
  4. Auto gaat nu automatisch op de P en de motor gaat van “Ready” naar uit
  5. Nu kan je nog de handrem aantrekken als je wilt (maar waarom zou je dat doen in de P-stand)
Ga ik proberen. Dank je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:12
Ik dacht juist de voet van de rem en dan de auto uitzetten met de knop.

Hoe dan ook, het moet wel kunnen. Hoe het precies werkt is even uitproberen.

In o.a. de G2x zit de knop voor het start/stop systeem boven de aan/uit knop, dus aangeleerd dat ik beide indruk bij het starten.

En ja, is te coderen maar dat wil ik niet ivm premium select

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:53

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Gewoon uit programmeren met bimmercode ;). Die paar keer dat het wel nuttig is zet ik hem handmatig wel aan.

Ik laat hem gewoon de instellingen onthouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03:56

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Tortelli schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:39:
Gewoon uit programmeren met bimmercode ;). Die paar keer dat het wel nuttig is zet ik hem handmatig wel aan.

Ik laat hem gewoon de instellingen onthouden.
Inderdaad, hier ook het onthouden van start stop er in geprogammeerd, alleen bij langere ritten zet ik het aan.

Tevens heb ik volgens mij een instelling in mijn X1 dat als ik stop en de auto in start/stop is er op en doe de deur open dat ie uitblijft. Kan zijn dat dit onder automatisch lock/unlock instelling valt want die heb ik wel aan. Twijfel een beetje omdat ik dus 9/10 keer dus zonder auto start/stop rij…

Betreft overigens een: 2018 X1
B-Real schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:10:

Hoe dan ook, het moet wel kunnen. Hoe het precies werkt is even uitproberen.

In o.a. de G2x zit de knop voor het start/stop systeem boven de aan/uit knop, dus aangeleerd dat ik beide indruk bij het starten.

En ja, is te coderen maar dat wil ik niet ivm premium select
Edit: bovenstaande is het inderdaad volgens mij, voet niet op de rem en in P en dan de knop indrukken. Dan gaat ie uit.

———
Binnenkort, zoals het een echte tweaker betaamt ga ik mijn X1 onder handen nemen.
Heb van zelfde model sloopauto goedkoop alle onderdelen voor PDC vooraan en Comfort Acces kunnen vinden. Nu een keer een weekend de auto uit elkaar halen en wat kabeltjes trekken etc. (wellicht dat het ook 2 weekenden wordt).

Eerder dit jaar op dezelfde manier flippers en trekhaak geïnstalleerd en de functies in de auto geprogrammeerd. Leerzame excersitie die naar meer smaakte dus op zoek gegaan naar onderdelen en sinds deze week heb ik alle onderdelen in huis.

Met een beetje geluk straks dus een bijna full-option auto (enige wat dan ontbreekt zijn elektrische stoelen, maar daar blijven de sloopbedrijven hoge prijzen voor vragen, dus daar ga ik niet aan beginnen)

[ Voor 16% gewijzigd door Mr Pingu op 16-09-2023 13:19 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:04
B-Real schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:10:
Mits je m dan wel handmatig op de P zet, anders rol je weer weg omdat de motor start ;)

Maar makkelijkste is gewoon wat ik hierboven schets. De auto zet zichzelf op P als je nadat je tot stilstand komt en de voetrem ingedrukt houdt op de startstopknop drukt. Dan hoef je niet handmatig de bal in P te zetten.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:42

Eagle Creek

Breathing security

El Caballero schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:47:
De start & stop knop zijn dezelfde knop. Als ik deze indruk wanneer ik stop met rijden, gaat de motor weer draaien, want die was automatisch al stopgezet. De auto zou in principe kunnen weten dat ik niet verder wil rijden, omdat ik 'm in de P-stand zet en de handrem activeer.
Klinkt als een aparte volgorde die je jezelf hebt aangeleerd. Waarom zou je hem op P zetten terwijl je het contact niet eerst uitschakelt? Dat zou je met een auto met sleutel ook niet gedaan hebben. Het feit dat de motor niet fysiek draait, betekent niet dat het contact voor de motor niet uit staat (ready vs off).

Park moet je zien als een modus van je versnellingsbak en parkeerem. Dus in plaats van dat je kiest voor neutraal (dan kan de auto rollen), kies je voor park waarbij je ontkoppelt en de parkeerrem erop zet. Je motor kan dan in contactstand nog steeds draaien, dat dit met start-stop niet het geval is doet niets aan aan die logica.

Wat je normaal hoort te doen is:
Auto parkeren
Contact uit

Als je niet eerst het contact uitzet maar wel kiest voor park, is het dus logisch dat de auto aangeeft dat de motor nog is ingeschakeld.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De start & stop knop zijn dezelfde knop. Als ik deze indruk wanneer ik stop met rijden, gaat de motor weer draaien, want die was automatisch al stopgezet. De auto zou in principe kunnen weten dat ik niet verder wil rijden, omdat ik 'm in de P-stand zet en de handrem activeer.
Heb je er een waar de bak niet automatisch naar de P gaat als je de start/stop drukt?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Heb me hier ook jaren lang aan geïrriteerd, het is pas sinds de elektrische modellen dat dit eindelijk “normaal” werkt.

De auto schakelt uit, soms en als je dan de motor weer uit duwt, bij het gaan naar die stop-knop komt het besef en voor je het weet ben je al te laat hahaha. Maar, soms schakelt ie niet uit. En dan ben je eindelijk eraan gewend en dan stap je uit, gaat die klagen dat dat verrekte ding nog aan staat.

Ik snap je frustratie echt heel goed, weet niet precies hoe en wat ik mezelf “fout” aangeleerd heb dat ik steeds in die situatie belande, maar mezelf aanleren die start-stop uit te rammen was toen de beste keuze.

Had dit jaar geleden nog bij die M850i, dus het is niet iets dat recent verholpen is. (Hier was “sport mode” de oplossing -> dan bleef motor altijd draaien).

Weet helaas niet of dat nu nog steeds kan.

[ Voor 6% gewijzigd door graceful op 16-09-2023 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

graceful schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:29:
[...]

Heb me hier ook jaren lang aan geïrriteerd, het is pas sinds de elektrische modellen dat dit eindelijk “normaal” werkt.

De auto schakelt uit, soms en als je dan de motor weer uit duwt, bij het gaan naar die stop-knop komt het besef en voor je het weet ben je al te laat hahaha. Maar, soms schakelt ie niet uit. En dan ben je eindelijk eraan gewend en dan stap je uit, gaat die klagen dat dat verrekte ding nog aan staat.

Ik snap je frustratie echt heel goed, weet niet precies hoe en wat ik mezelf “fout” aangeleerd heb dat ik steeds in die situatie belande, maar mezelf aanleren die start-stop uit te rammen was toen de beste keuze.

Had dit jaar geleden nog bij die M850i, dus het is niet iets dat recent verholpen is. (Hier was “sport mode” de oplossing -> dan bleef motor altijd draaien).

Weet helaas niet of dat nu nog steeds kan.
Ik snap het probleem niet zo?

Je parkeert de auto en zet m uit. Klaar. Wat mis ik?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:43

MLLL

Palm Treo 650

Als je de auto op slot zet gaat ie toch gelijk van contact af?
Zo werkt het in ieder geval bij mijn F30

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
MLLL schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:39:
Als je de auto op slot zet gaat ie toch gelijk van contact af?
Zo werkt het in ieder geval bij mijn F30
Nee hoor, hij toetert naar je. Heb ook ‘n F30 gehad.
Tenzij de motor al uit staat, door start-stop, dan gaat ‘ie gewoon dicht. Maar als je, bijvoorbeeld achteruit je drive way op moet, dan blijft ‘ie soms aan. Soms niet. Yolo. Nooit uitgevonden waarom. F30, G30, G70, allemaal zelfde “probleem”.

Je leert jezelf soort uitstap routine aan, als je dan soms de auto start ipv uitzet, is dat irritant.

Geen last meer van nu, vond gewoon toevallig dat iemand met zelfde irritatie voorbij zag komen. No big deal verder.

[ Voor 17% gewijzigd door graceful op 16-09-2023 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 18:07
Ik zal ook wel iets missen, maar als je de rem niet intrapt zal ie toch nooit opnieuw starten. Dus parkeren, P-inschakelen, handrem, voet van de rem, knop indrukken, en dan zit je er toch nooit naast? Ik mis blijkbaar iets.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:04
Kijk anders even in de handleiding van de auto voor iedereen die problemen ervaart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3lOT9RUe54Ky-L4kMVb7Djzp9U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3CF2kPyKKizirXxAWxwjGGY6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-Tm5HRIotQ3kxDPGj-eZkMSL-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6U7EMfUWSET0Z2YRgjOAeImn.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag naar Zuid Duitsland gereden met de 550i. Heerlijke reiswagen is het toch :Y

En, gezien alles in DE dicht is op zondag, ook maar eventjes pizza gehaald in een dorp verderop. Kon ik natuurlijk niet koud laten worden >:) en zonder hond en vriendin in de auto kon het gas er goed op en worden de bergweggetjes erg leuk :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Domme (?) vraag: ik krijg het niet voor elkaar de software in mijn X3 te upgraden. Software is gedownload en ben verbonden, maar er gebeurd verder niks. Iemand enig idee wat ik fout doe?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F3yhpcx/IMG-3163.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:42

Eagle Creek

Breathing security

Niets. Bekende klacht. Afwachten (kan soms lang duren). Als het écht niet overgaat even contact opnemen met BMW-support.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Eagle Creek schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:20:
Niets. Bekende klacht. Afwachten (kan soms lang duren). Als het écht niet overgaat even contact opnemen met BMW-support.
Dank. Kreeg eerder vandaag een melding over “upgrade soon expires” o.i.d. dus ik denk ik probeer het nogmaals. Vooralsnog tevergeefs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 15:36
MaZo schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:17:
Domme (?) vraag: ik krijg het niet voor elkaar de software in mijn X3 te upgraden. Software is gedownload en ben verbonden, maar er gebeurd verder niks. Iemand enig idee wat ik fout doe?

[Afbeelding]
Had ik laatst ook met mijn G30. Handleiding doorgelezen, en ja ik was iets vergeten. De handrem, die moet ingeschakeld zijn. Toen werkte het meteen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Wenzel schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:21:
[...]

Had ik laatst ook met mijn G30. Handleiding doorgelezen, en ja ik was iets vergeten. De handrem, die moet ingeschakeld zijn. Toen werkte het meteen.
LOL Je moet er maar opkomen! 8)7 Hulde voor je doorzettingsvermogen!
Leve de vooruitgang O-) Gelukkig is de mijne nog niet zo slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
[...]

Haha, ok ga ik morgen direct proberen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dev0o
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online

Dev0o

ACC, AC, RF2, FS2020(VR).

Net een offerte opgevraagd voor een i4. Ik ben benieuwd naar de ervaringen mbt de hifi upgrade (niet de Harmon kardon). Is het verschil tov default groot genoeg om er wat extra geld voor uit te geven? Nog andere snel te vergeten/over het hoofd te zien musthaves voor deze auto? Iig high-exec en safetypack aangevinkt …

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Mijn update staat nu al een maandje of 4 klaar in de auto. (Inclusief altijd handrem parkeren)
Gelukkig morgen voor de service langs, dan kunnen ze en ongetwijfeld erdoorheen drukken.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 09:11
Dev0o schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:33:
Net een offerte opgevraagd voor een i4. Ik ben benieuwd naar de ervaringen mbt de hifi upgrade (niet de Harmon kardon). Is het verschil tov default groot genoeg om er wat extra geld voor uit te geven? Nog andere snel te vergeten/over het hoofd te zien musthaves voor deze auto? Iig high-exec en safetypack aangevinkt …
Heb geen ervaring specifiek met de i4, maar bij BMW is hifi een aanzienlijke verbetering t.o.v. base sound system.
Hier wat meer info (er van uitgaande dat de audio setup in de i4 identiek is aan die in de G20):

https://www.bimmer-tech.n...-g20-sound-system-upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:21:
[...]

Mijn update staat nu al een maandje of 4 klaar in de auto. (Inclusief altijd handrem parkeren)
Gelukkig morgen voor de service langs, dan kunnen ze en ongetwijfeld erdoorheen drukken.
Ik heb het net nogmaals geprobeerd, maar de handrem er op maakt helaas geen verschil. Laat het de dealer wel doen als de winterset volgende maand gemonteerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Dev0o schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:33:
Check hier is:
Het grote BMW i4 topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:08
MaZo schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:18:
[...]
Ik heb het net nogmaals geprobeerd, maar de handrem er op maakt helaas geen verschil. Laat het de dealer wel doen als de winterset volgende maand gemonteerd wordt.
Probleem komt zodanig veel voor dat het mij verbaast dat BMW hier nog steeds geen oplossing voor heeft.

Mijn upgrade staat inmiddels ook twee maanden klaar op mijn telefoon, inmiddels een paar duizend kilometer achter de rug maar nog steeds weigert hij om de update te starten. Handrem sprint automatisch op bij het parkeren, dus daar zal het niet aanliggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

De update verloopt ook als die niet wordt geinstalleerd. De kar moet ook waterpas staan, accu goed gevuld en idd handrem erop. Updaten via de dealer kost wel geld (als ze er al aan beginnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RAAF12 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:13:
De update verloopt ook als die niet wordt geinstalleerd. De kar moet ook waterpas staan, accu goed gevuld en idd handrem erop. Updaten via de dealer kost wel geld (als ze er al aan beginnen)
Tis iig beetje hopeloos :p

De enige update die eens gelukt was, is die de auto zelf gedownload had.
De 2 volgende keren via de MyBmw app werkte het gewoon niet…
Hij staat nu al 4 maanden op dat ie zelf een keer zal gaan aangeven als ie het tijd vind om het laatste stapje te doen.

Zal het morgen horen, mag hopen dat deze onzin oplossen en de update doordrukken gewoon onder de service inclusive valt.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 19-09-2023 23:05 ]

PSN

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-09 22:12
Minder appjes, camera's en updates, meer plaatjes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jha8t_MgwBo_F21mp-l2AUnHOMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAvfiQ7FOsMj5HnthFw8TVS1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDIHTkejSs0G4qCsPdv6edc0TY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTRUfkFrzwSN53CVLHNv70ko.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds kort trotse bezitter van een Z4 3.0i ! Een projectje, op de fotos ziet 'ie er beter dan als je er met de neus op staat. Maar dat gaan we allemaal stapje voor stapje fixxen. Grotendeels de lol er van.

Hier is 'ie net gewassen, lak gedecontamineerd, gekleid, en in een glaze en wax gezet.

Ondertussen wat ik in een paar weken heb gedaan:
- Dakje diep gereinigd en voorzien van een coating
- Kapotte 3de remlicht vervangen voor een rode
- Diep reiniging interieur en leder voeden
- Trim/plastics buitenom voorzien van voeding en coating zodat die weer mooi diep zwart zijn
- uitlaatje gepoetst
- olietemp sensor vervangen die foutief was (OBD2 dongle en appie)
- K&N inleg luchtfilter
- "Sound Generator"geplaatst. (stukje pijp tussen inlaatspruitstuk en schutbord voor meer inductie geluid in de cabine)
- 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 5 gemonteerd.
- OEM nieren ipv matzwart gespoten

To Do aankomende winter:
- Polijsten. Teststop al gedaan. Mooi in 3 stappen. Dan denk ik een mooie wax, geen coating.
- Bilstein B6 en remmerij schoonmaken en voorzien van bescherming. Zit mooi spul onder, moet mooi blijven.
- Lambda sensoren vervangen. In 1 zit een storing, maar heb er nog geen hinder van.
- Wielkuipen achter zit asfalt in. Keer over nat asfalt gereden dennk ik. Wellicht zijn ze nog te redden.
- Koplampen schuren, polijsten, voorzien van bescherming.

Genoeg te doen dus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N69-t0AiDFeLiNqUDsPtruKod88=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mm5Q5V80afIt2h8KDq5Ug379.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQ_aWjm58QeB-BJInebWF9OIXV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tjh4FAne1Omek56qNVCGJiq.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96h1HM8cWtMzjI3YI8nFdCO3xsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKvsd38u2WVXko8qF27OQoc7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6K9gS00x38IZcF_sM2wsuQNEEfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVFKBbHcNpWxGNodCYOIJwaA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpEGqz2nsY3v7DjddK7y26qiOdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVxKwmJNiHgaCJIGopljjbxU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZpm8Vqe7BcIbDih2_uZzEvPxgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRp5aFHR4d8krmZwgewxKrgd.jpg?f=fotoalbum_large

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:00:
[...]

Hij staat nu al 4 maanden op dat ie zelf een keer zal gaan aangeven als ie het tijd vind om het laatste stapje te doen.

Zal het morgen horen, mag hopen dat deze onzin oplossen en de update doordrukken gewoon onder de service inclusive valt.
Software update doen ze gratis erbij als hij echt vast zit in de auto 👍

Indien die niet vast zit is het idd de software update voor doekoe 🤑

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Smotske schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:56:
Je zou bijna denken dat er een afsplitsing van dit topic gewenst is... over de randzaken :)
Heerlijk, die de-johnnyficatie :)

Mooie Z4! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

YakuzA schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:00:
[...]

Vraag is hoe blij je moet zijn met de updates die er nu nog doorkomen. Als een auto gloednieuw is ja, maar (in hte geval van mijn G21) gaf de service adviseur zelf als tip hem gewoon te laten hangen op de update die ik heb.

Je loop het risico dat ze allerlei europese kul er doorheen gaan drukken via updates waar je helemaal niet op zit te wachten. Denk aan het geluidsignaal als je te hard rij etc.

Zie ook mijn post van een paar weken geleden: Tortelli in "Het grote BMW-topic #14"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 14:16
BMW broeders! Ik wist niet dat er zoveel op tweakers zaten. Ik heb nu een F31 LCI 320d met echt alle, alle opties die je maar kan verzinnen plus een set Bilstein B8 dempers. Veel te hikken tegen tunen maar veel verschillende verhalen en die 20-30pk meer met marginale koppelverhoging...ik bedoel 400nm koppel is M3 gebied en al heel erg fijn. Een 320d in NL is eigenlijk het beste van alle werelden want zo op 150kmh en toch 1:18 gemiddeld.

Toch kom ik tegen de 2 ton aan km en wil ik gaan orienteren op vervanging. Ik heb een e90 M3 overwogen maar met de benzineprijzen die hier naar € 2.50 per liter gaan en 22k per jaar vind ik dat toch niet slim idee, los van alle onderhoud (lagerschalen etc.)

Elektriek vind ik BMW (nog) geen alternatief voor de kennis en (oplaad)service van Tesla. Alleen een Model 3 is het gewoon niet. Ik wacht nog een jaar of wat, wellicht tot de Neue Klasse oid.

Benzine ga ik dus helemaal niet aan. Eigenlijk kijk ik weer naar een diesel, maar dan voor die laatste keer een 6 cylinder, 330d, een G21 of G20 (want betere balans in sedan?). Die zijn sinds eind 2020 mild hybride en dus meer gewicht en denk ik dat ik voor een 330d van die eerste lichting ga, dus introductie G21 tm eind 2020. NU zijn die nog aardig aan de prijs, ook in Duitsland. Ik wil nog jaartje wachten en dan eentje rond de 30k met onder de ton kms oppikken. Wat vinden jullie daarvan? Vrienden zeggen dat ik qua afschrijving beter mijn geld in de fik kan steken (of stemmen en hopen op een meer pro auto nieuw kabinet. A man can dream, right). Ook als ik mijn huidige F31 320 wil verkopen is dat gewoon 10k minder dan een F31 320i, althans ik NL gaan ze gelijk voor de export. Ben ik gekke henkie om nog 30k in een diesel te steken?

Dan wat vragen over de G21 zelf.

Die sperdiff optie zie ik niet vaak. Is die after market te monteren?

Hoe zijn de standaard remmen vs de sportremmen? Ik heb nu die blauwe versie op de F31 en vind die af en toe al beetje ondermaats, zeker voor het gewicht en dan rij ik echt niet zo snel.

Die adaptieve dempers, is dat een aan te raden optie? Ik heb nu M sport onderstel en vind het eigenlijk te hard en heb hoop moeten zoeken voordat ik met non-run flat banden een goede balans tussen comfort en sport heb gevonden. Ik denk dus dat ik een non m sport onderstel als uitgangspunt neem, en kan dan altijd nog achteraf een schrofset of Bilstein dempers eronder zetten.

is die standaard NAV 'plus'genoeg of heb je de ''pro'' nodig, in deze tijden van apple carplay ed? Ik heb nu de pro in de F31 maar vind de meerwaarde niet echt.

Wat vinden jullie van de parkeermodus met 360 camera?

Weet iemand hoe zwaar (extra) dat panoramadak aan onderdelen is? BMW dealer weet het niet maar als ik iets geleerd heb is dat hang je je auto vol met opties, dan zie je dat terug in minstens 100kg aan gewicht extra. En ik wil juist onder de 1600kg blijven.

De G21 zou beter moeten sturen dan de F31. Nu heb ik ook die variabele stuuruitslag optie op mijn F31. Is dat ook de moeite waard op de G21?

Dank voor de moeite!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rene44 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:40:
Hoe zijn de standaard remmen vs de sportremmen? Ik heb nu die blauwe versie op de F31 en vind die af en toe al beetje ondermaats, zeker voor het gewicht en dan rij ik echt niet zo snel.
Bij beide remmen zijn (binnen de ‘normaal’ gebruik grenzen) de banden je limiet qua Max remkracht.

De sportremmen werken wel beter als je veel hard en kort achter elkaar moet remmen.

En voor de mooi mag je het altijd doen natuurlijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 20-09-2023 10:07 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:43
@Rene44 P.dak laat ik liever weg, omdat de dakconstructie dan iets minder stijf is. Daarnaast is een P.dak niet als verduisterend glas verkrijgbaar, waardoor een ander(dievengilde) makkelijker naar binnen kan gluren wat je daar heb liggen

Qua 360 (op een niet-BMW): vooral erg handig om in de stad net om het hoekje te kunnen kijken of er iets aankomt (die camera zit ongeveer 1 meter verder dan de bestuurdersstoel)
Helaas heb ik nog geen optie pakket gezien die zowel voor als achter een camera heeft (maar de 2 camera's in de spiegels weglaat)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Er zijn zat goede en zelfs betere remblok-alternatieven beschikbaar. In combinatie met originele schijven... die dan zelfs beter remmen dan de 'sportversie'.
  • EBC Red Stuff
  • EBC Yellow Stuff
  • Hawk HPS 5.0
  • Ferodo DS Performance
  • Endless MX72(-Plus)
  • Et cetera...

• Rene44
YakuzA schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:06:
[...]

Bij beide remmen zijn (binnen de ‘normaal’ gebruik grenzen) de banden je limiet qua Max remkracht.

De sportremmen werken wel beter als je veel hard en kort achter elkaar moet remmen.

En voor de mooi mag je het altijd doen natuurlijk :)
Ah, dat van de banden had ik zelf ook kunnen bedenken. Maar idd, het mag ook voor de mooi, alleen M sport remmen zit vaak bij een pakket, minimaal 18 inch en dat gaat weer extra op de prijs. Ik wil zo goedkoop mogelijk vanwege de enorme afschrijving van de diesel.
CreativeS schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:27:
[...]

Er zijn zat goede en zelfs betere remblok-alternatieven beschikbaar. In combinatie met originele schijven... die dan zelfs beter remmen dan de 'sportversie'.
  • EBC Red Stuff
  • EBC Yellow Stuff
  • Hawk HPS 5.0
  • Ferodo DS Performance
  • Endless MX72(-Plus)
  • Et cetera...
Dank! Daar had ik nog niet aan gedacht, en top te weten dat je dus ook OEM flink kunt upgraden. Dan kan ik gewoon voor een 17"wiel uitvoering zoeken.
D_Jeff schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:07:
@Rene44 P.dak laat ik liever weg, omdat de dakconstructie dan iets minder stijf is. Daarnaast is een P.dak niet als verduisterend glas verkrijgbaar, waardoor een ander(dievengilde) makkelijker naar binnen kan gluren wat je daar heb liggen

Qua 360 (op een niet-BMW): vooral erg handig om in de stad net om het hoekje te kunnen kijken of er iets aankomt (die camera zit ongeveer 1 meter verder dan de bestuurdersstoel)
Helaas heb ik nog geen optie pakket gezien die zowel voor als achter een camera heeft (maar de 2 camera's in de spiegels weglaat)
Schuift er niet net als in mijn F31 een scherm voor dat panoglas? Ik reed 2 weken geleden een paar uur in 33 graden en dan wil je helemaal geen zon op je knar. Voor wat extra licht is het soms leuker maar ik kan prima leven met wat minder en ik wil mijn volgende auto zo min mogelijk gewicht en maximaal stuurgenot vanuit het dreier-gefuhl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Rene44 Mijn huidige vergelijkingsmateriaal is een Mazda 3 (2019, Hatchback, SkyActiv-X). Ja, je hebt een deel dat het kan afsluiten.

Daarnaast is het, ook bij Mazda, een 1000 - 1100 euro kostende optie (afhankelijk van het model) en maakt het de auto een paar kg zwaarder. Voor een Dreier zal dat weinig anders zijn.

Als ik mocht kiezen: Dat geld geef ik liever uit aan een combinatie van een HUD met een dode hoek detectiesysteem ipv een P.dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:44
Diep reiniging interieur en leder voeden
Welk spul gebruik je voor je leer?
Ik heb Dakota (LCLX) op de 3 en wilde dit spul ervoor gebruiken: https://www.carclean.com/...aner-conditioner-kit.html

Maar, na lezen van fora werd aangeven dat dit een beschermlaag of iets aantast... Ik kan natuurlijk dit spul kopen van BMW zelf, maar dan betaal je meer en heb je alleen lotion? https://www.dusseldorp-we...r-met-uv-bescherming.html

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

BMW broeders! Ik wist niet dat er zoveel op tweakers zaten. Ik heb nu een F31 LCI 320d met echt alle, alle opties die je maar kan verzinnen plus een set Bilstein B8 dempers. Veel te hikken tegen tunen maar veel verschillende verhalen en die 20-30pk meer met marginale koppelverhoging...ik bedoel 400nm koppel is M3 gebied en al heel erg fijn. Een 320d in NL is eigenlijk het beste van alle werelden want zo op 150kmh en toch 1:18 gemiddeld.

Toch kom ik tegen de 2 ton aan km en wil ik gaan orienteren op vervanging. Ik heb een e90 M3 overwogen maar met de benzineprijzen die hier naar € 2.50 per liter gaan en 22k per jaar vind ik dat toch niet slim idee, los van alle onderhoud (lagerschalen etc.)

Elektriek vind ik BMW (nog) geen alternatief voor de kennis en (oplaad)service van Tesla. Alleen een Model 3 is het gewoon niet. Ik wacht nog een jaar of wat, wellicht tot de Neue Klasse oid.

Benzine ga ik dus helemaal niet aan. Eigenlijk kijk ik weer naar een diesel, maar dan voor die laatste keer een 6 cylinder, 330d, een G21 of G20 (want betere balans in sedan?). Die zijn sinds eind 2020 mild hybride en dus meer gewicht en denk ik dat ik voor een 330d van die eerste lichting ga, dus introductie G21 tm eind 2020. NU zijn die nog aardig aan de prijs, ook in Duitsland. Ik wil nog jaartje wachten en dan eentje rond de 30k met onder de ton kms oppikken. Wat vinden jullie daarvan? Vrienden zeggen dat ik qua afschrijving beter mijn geld in de fik kan steken (of stemmen en hopen op een meer pro auto nieuw kabinet. A man can dream, right). Ook als ik mijn huidige F31 320 wil verkopen is dat gewoon 10k minder dan een F31 320i, althans ik NL gaan ze gelijk voor de export. Ben ik gekke henkie om nog 30k in een diesel te steken?
400Nm is zeker geen M3 koppel meer sinds die een turbomotor hebben 😉. Je bent Nederlander denk ik? Vraag me dan sterk af of diesel rijden met 22k per jaar de moeite is? Diesel is als brandstof wel weer flink gezakt natuurlijk. Geen expert op dit gebied moet ik er eerlijk bijzeggen.
Een G20/G21 330i levert ook 400Nm (en 258pk) waarmee hij echt wel serieus vlot is en veel koppel levert. Natuurlijk geen vergelijk tov een 330d. Van een pro auto kabinet in NL kunnen wij alleen maar dromen helaas.

Die adaptieve dempers, is dat een aan te raden optie? Ik heb nu M sport onderstel en vind het eigenlijk te hard en heb hoop moeten zoeken voordat ik met non-run flat banden een goede balans tussen comfort en sport heb gevonden. Ik denk dus dat ik een non m sport onderstel als uitgangspunt neem, en kan dan altijd nog achteraf een schrofset of Bilstein dempers eronder zetten.

is die standaard NAV 'plus'genoeg of heb je de ''pro'' nodig, in deze tijden van apple carplay ed? Ik heb nu de pro in de F31 maar vind de meerwaarde niet echt.

Weet iemand hoe zwaar (extra) dat panoramadak aan onderdelen is? BMW dealer weet het niet maar als ik iets geleerd heb is dat hang je je auto vol met opties, dan zie je dat terug in minstens 100kg aan gewicht extra. En ik wil juist onder de 1600kg blijven.

De G21 zou beter moeten sturen dan de F31. Nu heb ik ook die variabele stuuruitslag optie op mijn F31. Is dat ook de moeite waard op de G21?

Dank voor de moeite!
Sper differentieel (optie 2T4) is alleen leverbaar geweest op de G20/G21 330i en 330d (hij staat bij beide beschikbaar in de prijslijst uit november 2019). De optie niet meer te bestellen op de huidige LCI G20/G21’s. Zal ongetwijfeld achteraf ingebouwd kunnen worden maar reken op forse kosten (>€2k). Was als optie relatief goedkoop: ~€1400.
Ik heb de optie zelf (op een G21 330i) maar deze optie zie je nauwelijks.

Geen ervaring met de standaard remmen. De sportremmen zijn prima maar zouden best iets agressiever mogen zijn in mijn ogen.
Adaptieve dempers heb ik zelf niet, maar zou ik achteraf gezien wel nemen denk ik. De behoefte bij een G20/G21 is wel minder groot dan bij een F30 met sportonderstel en 19”RFT’s is mijn ervaring. Het rijcomfort met een M pakket en 19” RFT’s is aanzienlijk beter in de G21.

Geen ervaring met de kleine navi opties. De HUD is wel een erg fijne optie en was in NL toen onderdeel van een optie pakket.
360 graden camera zou ik altijd willen hebben. Vooral bij smalle parkeergarages erg fijn om rare stoepranden etc te kunnen zien. Recente vakantie in Italië bevestigde dit recent weer. Je moet wel wennen aan het beeld.

Als je <1600kg wilt blijven (werkelijk rijklaar gewicht) moet je een 318i kopen denk ik 😉. Volgens mij weegt een 330i in werkelijkheid al rond de 1650kg (aldus RDW), laat staan een 330d.

Zelf geen fan van panorama daken. Lekkage problemen, mogelijk fluiten op hoge snelheden en het extra gewicht voegen voor mij niets toen. Ik pak de cabrio wel als ik open wil rijden.
Variable stuuruitslag is onderdeel van het M pakket in de tijd dat ik hem samenstelde.
Rene44 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:33:
Schuift er niet net als in mijn F31 een scherm voor dat panoglas? Ik reed 2 weken geleden een paar uur in 33 graden en dan wil je helemaal geen zon op je knar. Voor wat extra licht is het soms leuker maar ik kan prima leven met wat minder en ik wil mijn volgende auto zo min mogelijk gewicht en maximaal stuurgenot vanuit het dreier-gefuhl.
De G20 / G21 rijd erg goed en is echt een forse verbetering vanuit de F30 (320i met chip) die ik hiervoor had. Leuke auto ook om in de bergen te rijden echt, maar verwacht geen serieuze stuur feedback zoals je dit in een E46 (en E90 volgens mij) nog had. De elektronische stuurbekrachtiging is echt verbeterd maar kan wat dit betreft niet op tegen de oudere hydraulische auto’s.

Vraag is of BMW ook werkelijk feedback wil geven in dit soort auto’s, ze schrikken er een groot deel van de klanten mee af denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Tortelli op 20-09-2023 15:28 ]

• CreativeS
  • Niet online
Tortelli schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:23:
Leuke auto ook om in de bergen te rijden echt, maar verwacht geen serieuze stuur feedback zoals je dit in een E46 (en E90 volgens mij) nog had. De elektronische stuurbekrachtiging is echt verbeterd maar kan wat dit betreft niet op tegen de oudere hydraulische auto’s.
Dat eindigde zo'n beetje bij de introductie van de E90/E91 LCI. De E90 origineel had nog hydraulische stuurbekrachting. Erg blij mee. Al vind ik persoonlijk de stuurbekrachtiging die op onze E46 Compact zit weer een héél stuk lichter dan van onze E90 325i.

• Rene44
[...]

400Nm is zeker geen M3 koppel meer sinds die een turbomotor hebben 😉. Je bent Nederlander denk ik? Vraag me dan sterk af of diesel rijden met 22k per jaar de moeite is? Diesel is als brandstof wel weer flink gezakt natuurlijk. Geen expert op dit gebied moet ik er eerlijk bijzeggen.
Een G20/G21 330i levert ook 400Nm (en 258pk) waarmee hij echt wel serieus vlot is en veel koppel levert. Natuurlijk geen vergelijk tov een 330d. Van een pro auto kabinet in NL kunnen wij alleen maar dromen helaas.

[...]

Sper differentieel (optie 2T4) is alleen leverbaar geweest op de G20/G21 330i en 330d (hij staat bij beide beschikbaar in de prijslijst uit november 2019). De optie niet meer te bestellen op de huidige LCI G20/G21’s. Zal ongetwijfeld achteraf ingebouwd kunnen worden maar reken op forse kosten (>€2k). Was als optie relatief goedkoop: ~€1400.

Geen ervaring met de standaard remmen. De sportremmen zijn prima maar zouden best iets agressiever mogen zijn in mijn ogen.
Adaptieve dempers heb ik zelf niet, maar zou ik achteraf gezien wel nemen denk ik. De behoefte bij een G20/G21 is wel minder groot dan bij een F30 met sportonderstel en 19”RFT’s is mijn ervaring. Het rijcomfort met een M pakket en 19” RFT’s is aanzienlijk beter in de G21.

Geen ervaring met de kleine navi opties. De HUD is wel een erg fijne optie en was in NL toen onderdeel van een optie pakket.
360 graden camera zou ik altijd willen hebben. Vooral bij smalle parkeergarages erg fijn om rare stoepranden etc te kunnen zien. Recente vakantie in Italië bevestigde dit recent weer. Je moet wel wennen aan het beeld.

Als je <1600kg wilt blijven (werkelijk rijklaar gewicht) moet je een 318i kopen denk ik 😉. Volgens mij weegt een 330i in werkelijkheid al rond de 1650kg (aldus RDW), laat staan een 330d.

Zelf geen fan van panorama daken. Lekkage problemen, mogelijk fluiten op hoge snelheden en het extra gewicht voegen voor mij niets toen. Ik pak de cabrio wel als ik open wil rijden.
Variable stuuruitslag is onderdeel van het M pakket in de tijd dat ik hem samenstelde.

[...]

De G20 / G21 rijd erg goed en is echt een forse verbetering vanuit de F30 (320i met chip) die ik hiervoor had. Leuke auto ook om in de bergen te rijden echt, maar verwacht geen serieuze stuur feedback zoals je dit in een E46 (en E90 volgens mij) nog had. De elektronische stuurbekrachtiging is echt verbeterd maar kan wat dit betreft niet op tegen de oudere hydraulische auto’s.

Vraag is of BMW ook werkelijk feedback wil geven in dit soort auto’s, ze schrikken er een groot deel van de klanten mee af denk ik.
Dank voor de terugkoppeling! De e90 M3 V8 heeft 400nm koppel, maar ergens boven de 4000 toeren. Tussen de 80kmh en 120 kmh ga je dus met een 190pk 320d niet heel veel minder versnellen. De 330d sedan (pre-mild hybride) komt leeg op 1565 kg. Mijn huidige F31 inc opties zit daar zeker 50 kg boven. Het is voor mij een compromis tussen sportwagen/daily wat de 3 zo leuk maakt. Met een 1800kg plus EV zou ik zeker een licht gebakje ernaast willen. Die 330i ga ik niet doen. Benzineprijs is zo volatiel, hoger dan diesel en met GL/PvdA op het pluche ben je als benzinerijder aan de beurt denk ik. Een 330i loopt toch al gauw 1:12, 1:13 en als je doorrijdt nog slechter. Mijn diesel en ook een 330d zijn veel efficienter - ongeveer 1:9 bij 200 kmh cruise op de autobahn is gewoon heel tof. 1500km vakantie, flink doorgetrapt op de autobahn en maar 2 keer getankt! Dan betaal ik die paar tientjes extra MRB voorlopig wel.

Maar ik merk dat ik het voor mezelf aan het rechtlullen ben (want in die berekening zit niet de afschrijving), en mijn vrienden zeggen: niet doen. Ik vroeg me af wat jullie vinden. Hier it natuurlijk wel een hoop liefde voor de BMW 6-in-lijn. En dat mag ook wat kosten. Anders kan ik net zo goed een nieuwe 320d nemen. Nog sterker, kan ik beter de huidige oprijden (volgens garage tot minstens tot 3 ton probleemloos als ik olie maar op tijd blijf vervangen).

[ Voor 5% gewijzigd door Rene44 op 20-09-2023 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Dank voor de moeite!
Het verschil in Live Cockpit Plus en Professional is meen ik de grootte van het scherm ernaast. Ik heb het eens opgezocht en de uitvoering kan bij diverse modellen verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Ik ben van een F36 420i GC naar een G21 330i gegaan.

Ik vind mijn G21 met 20" en adaptief onderstel comfortabeler dan de F36 op 19" en normaal M-Sport onderstel. G21 is ook M-Sport overigens.

Heb ook een panoramadak. Leuk dat het er op zit, was en is geen must. Het glas is getint, maar je kunt hem verder verduisteren met een scherm. Afgelopen vakantie in Italië toch wel gedaan. Bij normaal Hollands zomerweer niet per se noodzakelijk.
Het extra gewicht? Geen idee, een zware loeder is het sowieso. De 258pk en 400Nm helpen daar voldoende bij :)

Optie 2T4 (sper) heb ik ook. Bij normaal rijden merk je geen verschil, bij wat sportiever sturen merk je zeker verschil. Of het een must is? Ik zou een exemplaar zonder sper met mijn gebruik niet laten staan.

Navi Pro vind ik wel een must op een BMW, volgens mij is een G2x niet eens zonder te krijgen in NL?

360 graden camera had ik op de vorige wel, op deze niet. Is voor mij geen must, een camera achter overigens wel!

Wat ik ook een must vind is Harman Kardon, al heb ik nog nooit geluisterd naar een exemplaar zonder :P
Wel vind ik de HK in de G21 iets anders dan in de F36. Niet zozeer slechter, wel anders. Lastig uitleggen.

Bij beide auto's had ik ook een HUD. Op de F36 was dat een nice to have, op de G21 zo mooi en uitgebreid dat het een must is op een volgende auto wat mij betreft.

Oh en met 22.000k per jaar is een 330d een klap duurder vermoed ik. Mijn 330i is een stuk zuiniger dan de 420i die ik hiervoor had. Als je netjes 100 á 120 op de snelweg rijdt is 1:16+ een makkie. Gemiddeld 1:14 op een tank ook.
Onderweg naar vakantie de hele tijd 160-200 stampen gaat ook nog met een acceptabele 1:10 á 1:11.

• Rene44
B-Real schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:55:
Ik ben van een F36 420i GC naar een G21 330i gegaan.

Ik vind mijn G21 met 20" en adaptief onderstel comfortabeler dan de F36 op 19" en normaal M-Sport onderstel. G21 is ook M-Sport overigens.

Heb ook een panoramadak. Leuk dat het er op zit, was en is geen must. Het glas is getint, maar je kunt hem verder verduisteren met een scherm. Afgelopen vakantie in Italië toch wel gedaan. Bij normaal Hollands zomerweer niet per se noodzakelijk.
Het extra gewicht? Geen idee, een zware loeder is het sowieso. De 258pk en 400Nm helpen daar voldoende bij :)

Optie 2T4 (sper) heb ik ook. Bij normaal rijden merk je geen verschil, bij wat sportiever sturen merk je zeker verschil. Of het een must is? Ik zou een exemplaar zonder sper met mijn gebruik niet laten staan.

Navi Pro vind ik wel een must op een BMW, volgens mij is een G2x niet eens zonder te krijgen in NL?

360 graden camera had ik op de vorige wel, op deze niet. Is voor mij geen must, een camera achter overigens wel!

Wat ik ook een must vind is Harman Kardon, al heb ik nog nooit geluisterd naar een exemplaar zonder :P
Wel vind ik de HK in de G21 iets anders dan in de F36. Niet zozeer slechter, wel anders. Lastig uitleggen.

Bij beide auto's had ik ook een HUD. Op de F36 was dat een nice to have, op de G21 zo mooi en uitgebreid dat het een must is op een volgende auto wat mij betreft.

Oh en met 22.000k per jaar is een 330d een klap duurder vermoed ik. Mijn 330i is een stuk zuiniger dan de 420i die ik hiervoor had. Als je netjes 100 á 120 op de snelweg rijdt is 1:16+ een makkie. Gemiddeld 1:14 op een tank ook.
Onderweg naar vakantie de hele tijd 160-200 stampen gaat ook nog met een acceptabele 1:10 á 1:11.
Nette verbruikcijfers!

Dat adaptieve demper systeem, hoe werkt dat: Standje comfort en gaat ie daarbinnen steeds actief aanpassen aan wegdek, of is het gewoon een zachte preset vs standje preset Sport oid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Rene44 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:48:
Anders kan ik net zo goed een nieuwe 320d nemen. Nog sterker, kan ik beter de huidige oprijden (volgens garage tot minstens tot 3 ton probleemloos als ik olie maar op tijd blijf vervangen).
F31 320d rijder meldt zich... Ik heb nu richting 350k op de teller staan en ik denk er voorlopig niet aan om 'm in te ruilen. Ik realiseer me dat met een dergelijk hoge KM stand de auto een restwaarde van een blik soep heeft, maar de auto rijdt vrijwel probleemloos en nog steeds erg comfortabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwtGw7EPTbWsmyfef3lCwLq5PnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwxIE7SXa6PZCg44Dqti9w5k.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb om het leven wat aangenamer te maken wel een aantal dingen aangepakt, cosmetisch en functioneel. Belangrijkste is de upgrade naar iDrive 6 met 11" touchscreen + Carplay en een volledig digitaal cluster. Met 45k / jaar verwacht ik de 4 ton nog wel aan te tikken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 16:02
Hoe werkt dat differentieel? Ik lees op internet dat het een elektronische is en ik kan geen onderdeelnummer vinden. Bij mijn M140i weet ik dat het een mechanisch sper is en kan je ook het fysieke onderdeel vinden (33108659989).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Rene44 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:10:
[...]

Nette verbruikcijfers!

Dat adaptieve demper systeem, hoe werkt dat: Standje comfort en gaat ie daarbinnen steeds actief aanpassen aan wegdek, of is het gewoon een zachte preset vs standje preset Sport oid?
Verbruik hangt natuurlijk heel erg samen met de zwaarte van je voet. Ik rijd in de huidige auto niet anders dan in de vorige en ook dezelfde routes, de G21 is echt een stukje zuiniger.

En tsja, hoe werken de adaptieve dempers. Je hebt vier rijmodussen, welke ook nog deels aan te passen zijn:
- Eco pro
- Comfort
- Sport
- Adaptive

In Eco reageert de auto wat lomer op het gas, rolt meer uit en remt later af op de motor, schakelt eerder op etc
Onderstel staat gewoon op comfort.
Comfort is de normale stand en perfect voor dagelijks gebruik, onderstel staat (uiteraard) gewoon in comfort.

In Sport wordt het onderstel een flink stuk steviger. De motor reageert agressiever op het gas en wordt wat nerveuzer. De bak schakelt later op, doet dat sneller en schakelt met tussengas terug. Tevens gaat er een klep in de uitlaat open voor wat meer geluid. HUD en tellers kun je desgewenst aanpassen.

Adaptive voelt eigenlijk gewoon als comfort. Op korte ritten merk ik geen verschil.
Van/naar vakantie heb ik echter ook grotendeels in Adaptive gereden en bijna onmerkbaar past de auto zich toch aan aan je rijstijl heb ik het idee. Lastig uit te leggen, maar toen ik langere tijd op Duits tempo op de Autobahn reed vond ik dat de auto het perfect deed qua op/terug schakelen, aantal toeren, reageren op het gas etc. Net even wat sportiever dan in Comfort, maar zeker niet zo als in Sport.
Qua onderstel is het volgens mij altijd gewoon in Comfort.

Elke stand kun je zelf ook nog finetunen. Dus bijv. in Sport wel het harde onderstel, maar bak en motor gewoon in comfort.

Al met al echt wel anders als in de F3x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Rene44 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:48:
[...]

Dank voor de terugkoppeling! De e90 M3 V8 heeft 400nm koppel, maar ergens boven de 4000 toeren. Tussen de 80kmh en 120 kmh ga je dus met een 190pk 320d niet heel veel minder versnellen. De 330d sedan (pre-mild hybride) komt leeg op 1565 kg. Mijn huidige F31 inc opties zit daar zeker 50 kg boven. Het is voor mij een compromis tussen sportwagen/daily wat de 3 zo leuk maakt. Met een 1800kg plus EV zou ik zeker een licht gebakje ernaast willen. Die 330i ga ik niet doen. Benzineprijs is zo volatiel, hoger dan diesel en met GL/PvdA op het pluche ben je als benzinerijder aan de beurt denk ik. Een 330i loopt toch al gauw 1:12, 1:13 en als je doorrijdt nog slechter. Mijn diesel en ook een 330d zijn veel efficienter - ongeveer 1:9 bij 200 kmh cruise op de autobahn is gewoon heel tof. 1500km vakantie, flink doorgetrapt op de autobahn en maar 2 keer getankt! Dan betaal ik die paar tientjes extra MRB voorlopig wel.
Zolang je beide in de hoogste versnelling rij heb je gelijk (al heeft een E90 M3 een vrij korte bakverhouding denk ik) natuurlijk, draait die M3 een wat hoger toerental beginnen de PK’s te spelen en rijd hij je echt helemaal zoek.

Heel ander idee: wil je een echte sportauto: waarom koop je er niet gewoon een (betaalbare) sportauto / cabrio naast? Bedoel een 3 serie stuurt prima maar valt echt in het niet bij iets als een Z4 qua fun factor.
Dit is ook mijn principe: leuke daily drive en een sportauto ernaast (911). Ik zou prima een M340i kunnen rijden maar heb liever een 330i en iets leuks ernaast….
B-Real schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:55:
Exact wat ik wou reageren! Terug rit vanuit vakantie (veel file, dus echt gasgeven konden we helaas niet…) is gewoon 6,5 op 100 (~1:15) gereden incl Gotthard etc. Heb je de ruimte gaat de adaptieve cruise controle naar 160 (harder gaat ie niet adaptief) en kom je rond de 8 op 100 uit.

Binnen Nederland kun je eenvoudig > 1:16 rijden. Mijn record staat op 5,6 op 100 geloof ik zonder echt moeite te doen.
TheBrut3 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:30:
[...]

Hoe werkt dat differentieel? Ik lees op internet dat het een elektronische is en ik kan geen onderdeelnummer vinden. Bij mijn M140i weet ik dat het een mechanisch sper is en kan je ook het fysieke onderdeel vinden (33108659989).
Wat ik altijd begrepen heb is dat het feitelijk een elektronisch gestuurd differentieel is zoals dit ook in de M3 zit. Dus geen mechanisch sturend differentieel (torsen bijvoorbeeld) waar jij op doel. Maar meer informatie heb ik ook nooit kunnen vinden.

Ik zou een auto zonder LSD er overigens ook niet voor laten staan zoals @B-Real ook al aangeeft.
Het is een leuke optie en ja het is merkbaar (mijn broer heeft dezelfde auto zonder deze optie) maar met 258pk geen must. Bij een M140i is dit een ander verhaal.

[ Voor 34% gewijzigd door Tortelli op 20-09-2023 17:13 ]

• Rene44
Tortelli schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:01:
[...]

Zolang je beide in de hoogste versnelling rij heb je gelijk (al heeft een E90 M3 een vrij korte bakverhouding denk ik) natuurlijk, draait die M3 een wat hoger toerental beginnen de PK’s te spelen en rijd hij je echt helemaal zoek.

Heel ander idee: wil je een echte sportauto: waarom koop je er niet gewoon een (betaalbare) sportauto / cabrio naast? Bedoel een 3 serie stuurt prima maar valt echt in het niet bij iets als een Z4 qua fun factor.
Dit is ook mijn principe: leuke daily drive en een sportauto ernaast (911). Ik zou prima een M340i kunnen rijden maar heb liever een 330i en iets leuks ernaast….

[...]

Exact wat ik wou reageren! Terug rit vanuit vakantie (veel file, dus echt gasgeven konden we helaas niet…) is gewoon 6,5 op 100 (~1:15) gereden incl Gotthard etc. Heb je de ruimte gaat de adaptieve cruise controle naar 160 (harder gaat ie niet adaptief) en kom je rond de 8 op 100 uit.

Binnen Nederland kun je eenvoudig > 1:16 rijden. Mijn record staat op 5,6 op 100 geloof ik zonder echt moeite te doen.
Ik heb ook jaren een 911 (993) gereden, naast een Mazda 626 voor de winter. Dat was in West-Friesland 20 jaar geleden en ik vond het toen al in NL te druk op de weg worden. Nu woon ik 20 minuten van de Duitse grens maar toch vind ik een 3, na oa een E-klasse en Audi A8, meer iets er tussenin, op het gewicht na, zeker als daily. Helemaal nu met m sport onderstel, Bilstein dempers, breedset en Michelin PS5 rijdt het als een strijkijzer zo strak. E90 V8 moet je echt op toeren houden (zeker de handbak schijnt niet zulke goede verhoudingen te hebben) en dan ben je wel sneller maar onder de 4k toeren is die 320d wel in de buurt. En ook met die 911 ging ik eigenlijk niet echt meer toeren om het rijden. Als ik die behoefte wel had, zou ik zeker meer voor een sportauto gaan. Met die aantekening: ik wil wel ooit nog eens een 997.2 turbo hebben. Maar dat zal met huidige en toekomstige prijzen wel een droom blijven, zeker als ik in NL blijf wonen. Mocht ik ooit verkassen naar DL of een meer tropisch oord, wie weet. Het is goed om dromen te hebben en ze niet (te snel) te realiseren. Voor nu: de F31 en wellicht een g20 over een jaar. Ik zie net dat een beoogd exemplaar binnen 6 weken met 2k is gedaald in prijs. Top!

[ Voor 5% gewijzigd door Rene44 op 20-09-2023 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Het kan zo maar afgelopen zijn dus als je dromen hebt kan je ze maar beter realiseren indien mogelijk. Misschien ben je jong en dan wordt vaak gedacht dat je dan bijkans onsterfelijk bent :-) /offtopic

• Tortelli

Tortelli

Rene44 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:14:
[...]

Ik heb ook jaren een 911 (993) gereden, naast een Mazda 626 voor de winter. Dat was in West-Friesland 20 jaar geleden en ik vond het toen al in NL te druk op de weg worden. Nu woon ik 20 minuten van de Duitse grens maar toch vind ik een 3, na oa een E-klasse en Audi A8, meer iets er tussenin, op het gewicht na, zeker als daily. Helemaal nu met m sport onderstel, Bilstein dempers, breedset en Michelin PS5 rijdt het als een strijkijzer zo strak. E90 V8 moet je echt op toeren houden (zeker de handbak schijnt niet zulke goede verhoudingen te hebben) en dan ben je wel sneller maar onder de 4k toeren is die 320d wel in de buurt. En ook met die 911 ging ik eigenlijk niet echt meer toeren om het rijden. Als ik die behoefte wel had, zou ik zeker meer voor een sportauto gaan. Met die aantekening: ik wil wel ooit nog eens een 997.2 turbo hebben. Maar dat zal met huidige en toekomstige prijzen wel een droom blijven, zeker als ik in NL blijf wonen. Mocht ik ooit verkassen naar DL of een meer tropisch oord, wie weet. Het is goed om dromen te hebben en ze niet (te snel) te realiseren. Voor nu: de F31 en wellicht een g20 over een jaar. Ik zie net dat een beoogd exemplaar binnen 6 weken met 2k is gedaald in prijs. Top!
991.2 C4S (met chip) hier 8). 993 had je moeten houden, die zijn flink gestegen in waarde!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:24
Dan ook nog maar foto’s. Afgelopen dagen auto gewassen, gekleid, 2 staps gepolijst en afgemaakt met 2 lagen Gyeon CanCoat.

Maandag wordt hij weer opgehaald door de dealer om naar de accu te kijken. Ik krijg nu ook meldingen dat ik direct lang moet rijden omdat ik hem anders niet meer kan starten…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zwk8q-yEspBewfCa5-8nK9SnqsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZKTjZMyOLhKZeHb1voBaR1m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OrsV4QqYkPnfuzQfNYtOQsOKU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqQJXcS1bbrLIWhUt3w3Ajqk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-36lSO7WVo8zGEAYCYul6NFuRnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ztc2cfe9aPERvf4BLKWWDp8i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3E3QONbKZsIuMRK846hYmamUYJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0nSbIs6zBscICfr2XhXFpZN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9scGDXIasICgJGd45Q8pUVfRRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AMjNGzJUDFOjP6IacFv6dGI.jpg?f=fotoalbum_large

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• Rene44
Tortelli schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:24:
[...]

991.2 C4S (met chip) hier 8). 993 had je moeten houden, die zijn flink gestegen in waarde!
Tja ach, ik kocht in 2019 een huis dat nu bijna verdubbeld in waarde is. Zo heb je altijd wat. 911 tijd was geweldig. De dreier is misschien minder hardcore maar als geheel imo op dit moment beter passend. Die 400nm koppel duw verveelt nooit. Geen nieuwe achterbanden elke 5000 km, geen 1:6 normaal 1:4 op snelheid, geen Porsche onderhoudskosten...die 320d is vrijwel storingsvrij. Niet zo vaag als de Audi maar ook geen stuiterbak en vrij spartaans wat de 993 is. Ik ben echt blij met wat ik heb.

[ Voor 21% gewijzigd door Rene44 op 20-09-2023 18:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Tortelli schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:24:
[...]

Tja mijn 944 S2 had ik ook nooit moeten verkopen, die waren toen niet zo duur, maar nu helaas wel. Zou er graag weer eentje willen.

Maar rijden voor de leuk doe ik sowieso nauwelijks met de auto. Daar pak ik een andere BMW voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjfylslxRFiiMX642b0UhfHXjDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARP8dCxhmkCT2gGnNuOodAPc.jpg?f=fotoalbum_large.

Wat betreft de panorama daken. De reden dat ik liever een station heb dan een sedan is het grote panorama dak. En bij de E60/61 generatie Fünfer vind ik de touring ook mooier. De praktische kofferruimte is een mooie bonus, extra handig nu we een Dobermann hebben.

Ja, een panorama dak kan (zal) lekken en is zwaarder. Maar het (semi) open rijden en de betere looks zijn mij dat wel waard. Een touring zonder panorama dak ziet er toch een beetje karig uit (vind ik dan).

Bij de 944 had ik een Targa dak, beetje zelfde idee: groot paneel wat uit het dak gehaald kon worden. Niet de nadelen van een cabrio (stoffen dak, gewicht), maar qua gevoel komt het in de buurt.

Als opvolger van de 550i zou ik graag een Panamera willen, maar pas de latere generaties zijn met panorama dak geleverd.. en die zijn mij nog veel te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
noes schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:49:
[...]

Tja mijn 944 S2 had ik ook nooit moeten verkopen, die waren toen niet zo duur, maar nu helaas wel. Zou er graag weer eentje willen.

Maar rijden voor de leuk doe ik sowieso nauwelijks met de auto. Daar pak ik een andere BMW voor:

[Afbeelding].

Wat betreft de panorama daken. De reden dat ik liever een station heb dan een sedan is het grote panorama dak. En bij de E60/61 generatie Fünfer vind ik de touring ook mooier. De praktische kofferruimte is een mooie bonus, extra handig nu we een Dobermann hebben.

Ja, een panorama dak kan (zal) lekken en is zwaarder. Maar het (semi) open rijden en de betere looks zijn mij dat wel waard. Een touring zonder panorama dak ziet er toch een beetje karig uit (vind ik dan).

Bij de 944 had ik een Targa dak, beetje zelfde idee: groot paneel wat uit het dak gehaald kon worden. Niet de nadelen van een cabrio (stoffen dak, gewicht), maar qua gevoel komt het in de buurt.

Als opvolger van de 550i zou ik graag een Panamera willen, maar pas de latere generaties zijn met panorama dak geleverd.. en die zijn mij nog veel te duur.
Hier ook een hond, de reden voor aanschaf van mijn huidige touring versie. Maar mijn vrouw neemt de hond vaker mee en kan ook in een sedan. Ik heb overigens nul, nul problemen met schuifdak. Niet lek, gaat open en dicht. Alles werkt. Die f3xx serie lci is qua betrouwbaarheid een soort kuchkuch, w124.

• Xqlus1ve
  • Laatst online: 23:28

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Rene44 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:00:
[...]

Die f3xx serie lci is qua betrouwbaarheid een soort kuchkuch, w124.
Max 7 jaar oud vs minimaal 28 jaar oud. die vergelijking gaat nog lang niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Rene44 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:00:
[...]

Hier ook een hond, de reden voor aanschaf van mijn huidige touring versie. Maar mijn vrouw neemt de hond vaker mee en kan ook in een sedan. Ik heb overigens nul, nul problemen met schuifdak. Niet lek, gaat open en dicht. Alles werkt. Die f3xx serie lci is qua betrouwbaarheid een soort kuchkuch, w124.
Panorama dak moet je ook zien als slijtage onderdeel: Rubbers moeten eens in de zoveel jaar vervangen worden, afwatering eens per jaar doorspoelen, rubbers jaarlijks invetten.

En, bij de E60 series, de computers vanuit de kofferbak bodem naar een hoger liggend deel verplaatsen.

Houd je het netjes bij, dan zal een panorama dak niet lekken en niet meer geluid doorlaten. Blijft wel zwaarder natuurlijk.. Maar de accu die ik zojuist vervangen heb was ook zwaarder (en groter) dan origineel, van 90 naar 105ah. Rijdend merken we daar niets van, ding heeft geen koffiemolen motortje ;)

Een 5 serie blijft ten slotte een luxe auto, geen hardcore sportwagen. Ben nu ook voorzichtig aan het oriënteren op een beter onderstel, maar wil m zeker niet oncomfortabel maken: een 5 serie sportauto klopt gewoon niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 17:10

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sinds kort trotse bezitter van een Z4 3.0i ! Een projectje, op de fotos ziet 'ie er beter dan als je er met de neus op staat. Maar dat gaan we allemaal stapje voor stapje fixxen. Grotendeels de lol er van.

Hier is 'ie net gewassen, lak gedecontamineerd, gekleid, en in een glaze en wax gezet.

Ondertussen wat ik in een paar weken heb gedaan:
- Dakje diep gereinigd en voorzien van een coating
- Kapotte 3de remlicht vervangen voor een rode
- Diep reiniging interieur en leder voeden
- Trim/plastics buitenom voorzien van voeding en coating zodat die weer mooi diep zwart zijn
- uitlaatje gepoetst
- olietemp sensor vervangen die foutief was (OBD2 dongle en appie)
- K&N inleg luchtfilter
- "Sound Generator"geplaatst. (stukje pijp tussen inlaatspruitstuk en schutbord voor meer inductie geluid in de cabine)
- 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 5 gemonteerd.
- OEM nieren ipv matzwart gespoten

To Do aankomende winter:
- Polijsten. Teststop al gedaan. Mooi in 3 stappen. Dan denk ik een mooie wax, geen coating.
- Bilstein B6 en remmerij schoonmaken en voorzien van bescherming. Zit mooi spul onder, moet mooi blijven.
- Lambda sensoren vervangen. In 1 zit een storing, maar heb er nog geen hinder van.
- Wielkuipen achter zit asfalt in. Keer over nat asfalt gereden dennk ik. Wellicht zijn ze nog te redden.
- Koplampen schuren, polijsten, voorzien van bescherming.

Genoeg te doen dus!

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
prachtig, wat mij betreft mag het vaker gaan over dit soort echte BMW's. Met 6 cilinders, achterwielaandrijving en een handbak ipv het geneuzel over updates en poezelige rijhulpsytemen

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:52
noes schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:43:
[...]
Een 5 serie blijft ten slotte een luxe auto, geen hardcore sportwagen. Ben nu ook voorzichtig aan het oriënteren op een beter onderstel, maar wil m zeker niet oncomfortabel maken: een 5 serie sportauto klopt gewoon niet.
Wanneer is een auto een 'sportauto', een Ferrari F430 Scuderia gaat in ieder geval niet sneller over de Nürburgring dan een M5 CS als ik de Wiki laptime lijst mag geloven.

• Xqlus1ve
  • Laatst online: 23:28

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Het Fantoom schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:12:
[...]

Wanneer is een auto een 'sportauto', een Ferrari F430 Scuderia gaat in ieder geval niet sneller over de Nürburgring dan een M5 CS als ik de Wiki laptime lijst mag geloven.
En er zijn mensen die rijden weer sneller met een Mazda MPS of een Civic dan men met een M5 CS kunnen rijden.

En voor iedereen heeft een sportauto een andere betekenis.

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIafrl6YxscvuVnp_fEMZs-UTBo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/2UYsZm9tLkP2BMr4BM0uXexX.gif?f=user_large

Tussen al het prachtige M3 staal wil ik even aandacht vragen voor een probleempje met mijn oudje. Zoals je ziet werkt de kerstboom niet goed. Het is 13-polig op 13-polig. Ik heb vorige week met een aanhanger gereden met 7p adapter en die vertoonde dezelfde verschijnselen. Er is dus een probleem met de auto.

Wat zie je hier:
- Het linker knipperlicht van de drager brandt altijd
- Remlichten drager doen niks
- Het linker knipperlicht dimt wanneer een ander licht aan gaat

Aan de auto kun je zien dat het linker achterlicht minder fel brandt. Ook lijkt de auto de drager niet te detecteren. De auto geeft geen fout aan door snel te knipperen. Het is een E46 met OEM(dealer gemonteerde?) afneembare trekhaak.

Ik heb geen flauw idee waar ik moet kijken. Het zekeringenpaneel in het dashboardkastje lijkt geen zekeringen te hebben voor de trekhaakstekker. Iemand een idee hoe dit aan te pakken?

[ Voor 3% gewijzigd door -DarkShadow- op 21-09-2023 21:46 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• TheBrut3
Hele andere generatie natuurlijk. De 488 Pista is bijna 30 seconden sneller.
offtopic:
Wilde eigenlijk met de F8 vergelijken, maar die heeft geen officiële tijd volgens mij.

[ Voor 11% gewijzigd door TheBrut3 op 21-09-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
noes schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:43:
[...]

Je kan eens beginnen met andere dempers en dan nieuwe uitlijning. Bv bij https://www.steverinkbanden.nl/

Ik ben ook geen grote fan van schroefsets en verlagen of instelbare zooi ed. Dat is voor trackday fanaten. Maar dempers hebben grote impact en kosten relatief niet veel. Althans, het is te overzien.
Xqlus1ve schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:32:
[...]

En er zijn mensen die rijden weer sneller met een Mazda MPS of een Civic dan men met een M5 CS kunnen rijden.

Yep. PK is 1 maar voor mij is gewicht vooral een ding. Off camber hobbelige wegen kunnen gewicht behoorlijk heen en weer gooien. Vandaar dat veel mensen zon MX5 een lekker smijtkarretje vinden. Ook 1 van de reden waarom ik uiteindelijk de 911 weggedaan heb. Ik kon niet wennen aan dat blok gewicht achter de achteras. Sportwagen voor mij is minder dan 1500 kg. Daarom ook nooit een M2 denk ik :).
-DarkShadow- schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:50:
[Afbeelding]

Tussen al het prachtige M3 staal wil ik even aandacht vragen voor een probleempje met mijn oudje. Zoals je ziet werkt de kerstboom niet goed. Het is 13-polig op 13-polig. Ik heb vorige week met een aanhanger gereden met 7p adapter en die vertoonde dezelfde verschijnselen. Er is dus een probleem met de auto.

Wat zie je hier:

Aan de auto kun je zien dat het linker achterlicht minder fel brandt. Ook lijkt de auto de drager niet te detecteren. De auto geeft geen fout aan door snel te knipperen. Het is een E46 met OEM afneembare trekhaak.

Ik heb geen flauw idee waar ik moet kijken. Het zekeringenpaneel in het dashboardkastje lijkt geen zekeringen te hebben voor de trekhaakstekker. Iemand een idee hoe dit aan te pakken?
Is dat ook zonder de fietsdrager? Ergens heb je een kortsluiting. 1 voor 1 draadjes losmaken en testen cq doormeten. Ik ben verre van een monteur overigens maar elektra wil ik soms nog wel mee pielen. En E46 is ook heel, heel mooi.

• -DarkShadow-
  • Niet online
Rene44 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:46:
Is dat ook zonder de fietsdrager? Ergens heb je een kortsluiting. 1 voor 1 draadjes losmaken en testen cq doormeten. Ik ben verre van een monteur overigens maar elektra wil ik soms nog wel mee pielen. En E46 is ook heel, heel mooi.
Minder fel linker achterlicht is ook zonder fietsendrager inderdaad.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Rene44
-DarkShadow- schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:48:
[...]

Minder fel linker achterlicht is ook zonder fietsendrager inderdaad.
Waar woon je ongeveer? Hier in Gelderland zit BMW specialist RAP in Wekerom. Veel kennis en zeer schappelijke prijzen. Die kunnen je goed helpen.

• D_Jeff
Xqlus1ve schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:32:
[...]

De 2e generatie Mazda3 MPS is serieus soft afgesteld op zo'n 260 pk (E98), de meeste remaps maken daar zonder probleem ~300PK van. (ik ken weinig andere stock auto's die zo makkelijk zo'n sprong in vermogen kunnen maken).

Het extreme geval is bijna 525PK, maar die persoon was ook serieus veel geld kwijt -- ook terug te zien op het youtube kanaal van autoweek ("op de rollerbank")

• TheBrut3
D_Jeff schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:52:
De 2e generatie Mazda3 MPS is serieus soft afgesteld op zo'n 260 pk (E98), de meeste remaps maken daar zonder probleem ~300PK van. (ik ken weinig andere stock auto's die zo makkelijk zo'n sprong in vermogen kunnen maken).
40pk erbij na een remap is toch niet zo vreemd?

• -DarkShadow-
  • Niet online
Rene44 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:51:
[...]

Waar woon je ongeveer? Hier in Gelderland zit BMW specialist RAP in Wekerom. Veel kennis en zeer schappelijke prijzen. Die kunnen je goed helpen.
Ben zelf ook elektrotechneut (zie sig :P ), dus de halve auto ligt al uit elkaar.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Rene44
-DarkShadow- schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:03:
[...]

Ben zelf ook elektrotechneut (zie sig :P ), dus de halve auto ligt al uit elkaar.
Ik zag je sig en twijfelde ook beetje. :) Maar RAP weet waarschijnlijk sneller waar je het moet zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Laatst online: 05:43

MLLL

Palm Treo 650

[Afbeelding]

Wat zie je hier:

Aan de auto kun je zien dat het linker achterlicht minder fel brandt. Ook lijkt de auto de drager niet te detecteren. De auto geeft geen fout aan door snel te knipperen. Het is een E46 met OEM(dealer gemonteerde?) afneembare trekhaak.

Kan ook een massaprobleem zijn, dan gaat de verlichting ook een eigen leven leiden

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

Sportauto heeft wat mij betreft niets te maken met de (cijfermatige) prestaties, maar met het gevoel: directe stuurinput, hard afgeveerd, liefst handgeschakeld, maar bovenal staat snelheid boven comfort. Een Z3 1.9 (of Porsche 944, mijn eerste liefde) is daardoor veel meer sportauto dan een E61 550i, ondanks dat de 550i toch echt sneller is.

En als we van een 5 serie teveel een sportauto proberen te maken, verliezen we juist wat een 5 serie zo'n goede auto maakt: snel, responsief én comfortabel. Het is meer een GT met opbergruimte dan een sportauto. Een 550i tot "stuiterbak" ombouwen kán wel, maar waarom dan geen 135i of 335i rijden en aanpakken? (Ja ok, geen V8).

Een ding wat ik wel heel graag zou willen: handbak. Maar zie die maar te vinden voor een N62B48, en dan moet de hele wagen nog worden omgebouwd. Denk dat dat te kostbaar wordt (maar als iemand suggesties heeft, welkom!).

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

TheBrut3 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:55:
[...]

40pk erbij na een remap is toch niet zo vreemd?
Voor een N/A (non turbo) motor wel! Meer dan 10pk erbij is dan al veel, zonder andere in/uitlaat en nokkenassen.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[Afbeelding]

Wat zie je hier:

Denk beginnen met massa controleren, dat kan vaak gekke symptomen opleveren. En daarna bedrading doormeten, staat op de stekker wel dat wat we er verwachten? Geeft de auto zelf foutmeldingen, of zij die wellicht uitgeprogrammeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Ik zet mijn centen ook op een slechte massa. Al die klachten bij elkaar genomen hebben dat gemeenschappelijk. Massa fouten kan je overbruggen met draad of meten op de Ohm stand.

[ Voor 19% gewijzigd door RAAF12 op 21-09-2023 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
RAAF12 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:13:
Ik zet mijn centen ook op een slechte massa. Al die klachten bij elkaar genomen hebben dat gemeenschappelijk. Massa fouten kan je overbruggen met draad of meten op de Ohm stand.
Dit is inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht, vooral omdat de knipperlicht blijft branden. Dan komt de stroom ergens anders vandaan ipv de draad van de knipperlicht. Kan aan de auto kant zijn dat er kortsluiting, water of iets anders fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
noes schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:59:
Voor een N/A (non turbo) motor wel! Meer dan 10pk erbij is dan al veel, zonder andere in/uitlaat en nokkenassen.
Voor een NA motor zou dat inderdaad veel zijn geweest, maar je kan vast raden waarvoor de T staat in L3-VDT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:55

lord_fh

PS5

noes schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:59:
[...]

De 3mps is een turbo motor.... (met zover ik weet best een grote turbo) , dus die 40pk is niks speciaals oid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
noes schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:58:
[...]

Sportauto heeft wat mij betreft niets te maken met de (cijfermatige) prestaties, maar met het gevoel: directe stuurinput, hard afgeveerd, liefst handgeschakeld, maar bovenal staat snelheid boven comfort. Een Z3 1.9 (of Porsche 944, mijn eerste liefde) is daardoor veel meer sportauto dan een E61 550i, ondanks dat de 550i toch echt sneller is.
Ik ben woensdag weer eens een blokje om gegaan met mijn ex-circuithok A112 Abarth. Directe stuurinput? Check! Hard afgeveerd? Driedubbelcheck! Handgeschakeld? Dubbelcheck (shortshifter met laaaange pook en achterlijk korte slagen) snelheid boven comfort? Nou eeh... welk comfort? De snelheid is cijfermatig wel ver te zoeken met 70pk, maar het is echt een auto om je heerlijk mee te misdragen. Overal volgas en de eerste rotonde die ik ermee pakte ging ik al zowat overdwars rond. Yes, met een voorwielaandrijver, kwestie van hard genoeg de rotonde oprijden en gas loslaten :+ Maar dat is ook het enige waar ik het ding voor gebruik, want je kunt er niet met goed fatsoen ergens mee heen rijden. Te hard, te luid, je moet je erin/eruit vouwen langs de kooi, al snel te warm met de zon erop.. Nou ja, dan maar rondjes doen ermee :P

Heb overigens ooit eens achter een PBS cilinderkop gegrepen ervoor, jammer want anders had die er ondertussen wel op gezeten met een stel dubbele webers en een andere nokkenas. Dan is 100pk best realistisch en was het helemaal een hooligan geweest _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

TheBrut3 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:38:
[...]

Voor een NA motor zou dat inderdaad veel zijn geweest, maar je kan vast raden waarvoor de T staat in L3-VDT.
lord_fh schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:43:
[...]

De 3mps is een turbo motor.... (met zover ik weet best een grote turbo) , dus die 40pk is niks speciaals oid
Ah, excuus ik dacht dat die nog een NA hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 16:50
noes schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:49:
[...]

[Afbeelding].

eyyyy same here :D
Ik ga het liefst op de motor naar het werk. Gelukkig is het woon werk hier of snelweg max 20 min deur tot deur....OF binnendoor tussen de weilanden door en dan 35 min en op weg naar huis 45 min 8)

Ondertussen nog steeds op zoek naar een mooie 330i le stationes....Nooit gedacht dat het zo'n uitdaging zou zijn zeg. Zit er nu aan te denken om lekker door te blijven rijden met onze auto.
Van de week wezen kijken naar een G21 330i, zo'n mooie donker blauwe...stond toevallig hier 20 min verderop. Wij er naar toe...sorry meneer de auto is net weg ....ik die niet even van te voren belt ofzo |:(

Hij kijken naar onze auto en zei, zal ik even foto's maken van je auto :) door niet zo pusherig te zijn en vriendelijk, had ik wel. hier wil ik wel een auto kopen. Ook de eerste sinds vele foto's op MP en gaspedaal die ik mooie foto's zie maken d:)b

Zag van de week een staan auto 50k en fotos gemaakt met een iphone 1 8)7

Anywayz zijn mijn eisen onredelijk?
  • 330i
  • max 90k KMs
  • bj 2018/2019 F31
  • BJ G21 max 2021
Must have:
  • Leren bekleding
  • panoramadak
  • M exterieur en interieur
  • camera
  • LED koplampen ( niet met die horizontale lichtjes onder de lamp)
  • kleur lak - leuke vrolijke kleur, zoals blauw (portimau), donker blauwe, die nieuwe lichtblauwe is ook gaaf, alleen valt een LCI buiten wat ik wil uitgeven voor een auto.
  • Geen import
  • Onderhoudt history aantoonbaar
Nice 2 have:
  • elec. stoelen
  • trekhaak
  • HUD
Budget - 45k

^^ toch niks geks aan?

Zie deze staan.

https://autohv.nl/collect...ad-up-dab-achteruitrij-c/

Kleur vind ik opzich wel mooi

[ Voor 7% gewijzigd door Unknown Alien op 22-09-2023 10:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MKvo175vNS_oQUPsfd2vB9iuHA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0CtNRXfa0FWjW6pRldMYkPm.jpg?f=fotoalbum_medium

Bedankt voor alle input. Het probleem is gevonden. In beide achterlichtunits is een pin van de connector semi-gefrituurd.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kleur is zeker mooi, Tanzanit Blau 2, _/-\o_

Wat mij direct opvalt is dat de achterbumper/uitlaatsierstukken van de 340i af komen en niet standaard 330i zijn. Kan door een liefhebber vervangen zijn of na reparatie van schade.

Verder geen ACC maar voor de rest ok, zou m zo willen inruilen voor mijn sedan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Quantor schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:30:
[...]

Wat mij direct opvalt is dat de achterbumper/uitlaatsierstukken van de 340i af komen en niet standaard 330i zijn. Kan door een liefhebber vervangen zijn of na reparatie van schade.

Klopt dat vond de vorige eigenaar(particulier) mooier staan, die 340i bumber...ben het met hem eens :+

Ook de velgen zijn van een G2x LCI

Kan helaas nu niet gaan kijken, ga zo kite surfen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Mag ik vragen waarom geen import?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Unknown Alien schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:04:
Klopt dat vond de vorige eigenaar(particulier)
RDW geeft aan 3x zakelijke eigenaar in het verleden en 0 particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Quantor schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:30:
[...]

ACC is toch standaard op een G2x?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RAAF12

RAAF12

*.*

Nope, dan zit er een radarunit achter de grille. Met alleen een camera achter de binnenspiegel heb je de gewone Cruise Control. Optielijst kan je voor elke gebruikte auto op de bekende VIN decoder sites vinden. Of de BMW stealer bellen als je tijd teveel hebt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45
Unknown Alien schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:49:
[...]

Ondertussen nog steeds op zoek naar een mooie 330i le stationes....
De mijne (naja, nu niet meer dus) staat inmiddels op de site van Ekris. Tis alleen geen vrolijk kleurtje maar voor de rest voldoet hij aan al je eisen volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
JackBol schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:38:
[...]

Mag ik vragen waarom geen import?
Vanwege 1 slechte ervaring.
Aantal jaar geleden een zeer gave E90 *; gekocht. Met 50K KMs....Uit belgie. 1.5 week later turbo 2200 euro stuk...3 maanden later de electronica voor de injectie 600 euro.

^^Dat was geen grote blij meer.
TheBrut3 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:48:
[...]

RDW geeft aan 3x zakelijke eigenaar in het verleden en 0 particulier.
HHmm heb ik dit kenteken dan niet nagekeken...slordig van me..Dan gaat hem hem niet worden, want wilde morgen langs gaan.
3 eigenaren en 50K KMs is voor mij een red flag.
Daan schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:19:
[...]

De mijne (naja, nu niet meer dus) staat inmiddels op de site van Ekris. Tis alleen geen vrolijk kleurtje maar voor de rest voldoet hij aan al je eisen volgens mij :)
Heb nog getwijfeld. Ik zag je vorige post en die kleur vind ik echt wel mooi. opties zijn ook top en de auto idem.
Ik heb iets als ik dit bedrag uit ga geven, dan moet alles naar wens zijn.

Tenzij ik echt niks kan vinden, dan moet ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Unknown Alien schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:23:
[...]

Vanwege 1 slechte ervaring.
Aantal jaar geleden een zeer gave E90 *; gekocht. Met 50K KMs....Uit belgie. 1.5 week later turbo 2200 euro stuk...3 maanden later de electronica voor de injectie 600 euro.

^^Dat was geen grote blij meer.
Maar kwam dat door de Belgische registratie of heb je gewoon pech gehad?
HHmm heb ik dit kenteken dan niet nagekeken...slordig van me..Dan gaat hem hem niet worden, want wilde morgen langs gaan.
3 eigenaren en 50K KMs is voor mij een red flag.
Tja 3 zakelijke eigenaren kan een goede reden hebben, kan al binnen 1 bedrijf onder een andere divisie zijn gezet en dan heb je er bij de rdw weer een eigenaar bij. Als er een goed verhaal bij zit lijkt me dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45
Unknown Alien schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:23:
[...]

Heb nog getwijfeld. Ik zag je vorige post en die kleur vind ik echt wel mooi. opties zijn ook top en de auto idem.
Ik heb iets als ik dit bedrag uit ga geven, dan moet alles naar wens zijn.

Tenzij ik echt niks kan vinden, dan moet ik wel.
Groot gelijk hoor! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 21:02
Van 't weekend maar eens proefrijden in een 530e. Laatst ook gedaan, voelde me niet helemaal lekker en stapte misselijk uit. Niet helder of dat nu komt door het hardere afremmen van de hybride aandrijflijn, of doordat ik al niet lekker was...

Verder rijdt 't wel prima. Elektra is in het centrum echt wel fijn.
Binnenkort nog maar eens gaan kijken.

Nu wel een lastige keuze. Eentje van 2-3 jaar oud met al wat meer afschrijving achter de rug, of een heel recente van een jaar oud met een wat lagere tellerstand? Die laatste zit wel ramvol met opties. Maar eerlijk is eerlijk: ook opties die ik niet allemaal gebruik... En voor zo'n iets oudere met 50k op de klok gaan geeft wel wat meer mogelijkheden.

Ik zag ook nog een relatief basic uitvoering van een jaar oud waar de eerste 35k aan afschrijving al is gedaan, en nog geen 4.000km op de klok. Dat is ook wel lekker hoor.

[ Voor 17% gewijzigd door Pannencouque op 22-09-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Het grote Porsche-topic? Mazda? O nee, toch BMW.
noes schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:30:
Tja 3 zakelijke eigenaren kan een goede reden hebben, kan al binnen 1 bedrijf onder een andere divisie zijn gezet en dan heb je er bij de rdw weer een eigenaar bij. Als er een goed verhaal bij zit lijkt me dat geen probleem.
Maar heeft wel 3 keer te koop gestaan... en na verkoop ook op lease/zakelijk gezet. In dit geval moet ik @Unknown Alien gelijk geven.

En met 50.000 km is het ook geen ex-politie. Maar goed, die wil je sowieso niet :+

[ Voor 11% gewijzigd door CreativeS op 22-09-2023 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Rene44 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:51:
Rap is een grote blij :) We rijden er met beide auto's 75 kilometer heen en 75 kilometer terug voor. Altijd een genot om te rijden en gelukkig smaakt de cappuccino redelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 22-09-2023 20:05 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vandaag bij BR Performance stage 1 getuned.

Blok is theoretisch 292pk en 400nm. Bij de ongetunede meting kwam het blok al uit op 343 308pk en 450 438nm.

Vervolgens de stage 1 ingeladen. Eerste resultaten waren 480pk en 810nm.Dat was toch iets teveel op het randje, dus teruggedraaid naar 450 445pk en 750 758nm. Er werd me ook nog iets verteld over de nokken die nu 1,1 graden anders waren, maar dat begreep ik niet helemaal.

Ik merk het vooral onder in de toeren, maar eigenlijk voelt het helemaal nieuw aan. Echt wel blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg4J4-yW7z5NgHJ4Q67QuLAk4AY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4vz0Ilpj1QxLwfnu1MAZQ8x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9870cO5GKx8KArpipZShXXKo30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fifhLf13PBDh46Bi1nglPRcc.jpg?f=fotoalbum_large

edit kleine aanpassingen aan de nummers nu ik het rapport digitaal opgestuurd heb gekregen.

[ Voor 22% gewijzigd door JackBol op 25-09-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naif0n
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-08 20:38
Dat is een pitting verschil zeg! Wat voor bmw is het?

2023 R1250GS Adventure trophy | 2020 M340i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_sla
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:20
JackBol schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:57:

Blok is theoretisch 292pk en 400nm. Bij de ongetunede meting kwam het blok al uit op 343pk en 450nm.

Vervolgens de stage 1 ingeladen. Eerste resultaten waren 480pk en 810nm.Dat was toch iets teveel op het randje, dus teruggedraaid naar 450pk en 750nm. Er werd me ook nog iets verteld over de nokken die nu 1,1 graden anders waren, maar dat begreep ik niet helemaal.

Ik merk het vooral onder in de toeren, maar eigenlijk voelt het helemaal nieuw aan. Echt wel blij mee!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker resultaat zeg! Ik heb ze zelf ook benaderd voor het chippen van mijn auto, maar het blijkt dat auto’s vanaf juni 2020 een ECU hebben die alleen door een bedrijfje in Finland kan worden unlocked (Femto), maar dan ben je je auto meteen een week kwijt en er komt nog zo’n €1000 kosten bij bovenop de prijs van het chippen… Ik heb zelf een G20 318i, maar die zou dan van 156 pk naar 260pk gaan, eigenlijk gewoon het vermogen van een 330i.

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Naif0n schreef op zondag 24 september 2023 @ 00:27:
Dat is een pitting verschil zeg! Wat voor bmw is het?
2020 X3 (G01) xDrive30e. Dat is een 20i met een elektromotor erop geplakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 21:02
JackBol schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:57:

Blok is theoretisch 292pk en 400nm. Bij de ongetunede meting kwam het blok al uit op 343pk en 450nm.

Vervolgens de stage 1 ingeladen. Eerste resultaten waren 480pk en 810nm.Dat was toch iets teveel op het randje, dus teruggedraaid naar 450pk en 750nm. Er werd me ook nog iets verteld over de nokken die nu 1,1 graden anders waren, maar dat begreep ik niet helemaal.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is wel echt een flink verschil zeg. Al is de basis van 343pk ook al niet kinderachtig. Poeh. En toch denk ik dat ik het niet aan zou durven gezien de combi van elektro en mechanisch. Dat lijkt me toch al storingsgevoeliger en nu kun je helemaal niet meer bij BMW aankloppen...

Merk je iets in de elektrische range? Wordt die langer of juist korter?
Pagina: 1 ... 238 ... 370 Laatste