Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Vind zelf de Spotify app van Connecteddrive beter werken dan CarPlay via een touchscreen dat net even te ver weg zit. Het scheelt ook dat ik niet rechtshandig ben...
Flitsmeister op CarPlay voegt ook niks toe, navigatie via CarPlay heeft ook als gevolg dat ik geen aanwijzingen in mn HUD krijg.
Je kunt trouwens nu CarPlay ook eenmalig aanschaffen in plaats van jaarlijks betalen zag ik.
<Zinloze tekst hier>
dan doe je net als mij en sla je de e46 over en ga je naar een e93 als dailydeepbass909 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:08:
@234FaTaLiTy
Als de kilometerstand lager was geweest en geen roest, had ik ook nog wel interesse gehad
Ik zoek namelijk nog een nieuwe daily die mijn cabrio moet gaan vervangen als daily. Komend najaar gaat mijn cabrio zo goed als zeker voor meerdere jaren van de weg en zal daarna ook niet meer ingezet gaan worden als daily.
meteen maar even aanmelden hier, nadat mijn e36 afgelopen zomer toch echt overleden was verklaard heb ik begin dit jaar maar de stap gezet naar de e93, wel een early model, de late bouwjaren zijn nog vrij prijzig
plaatjes dan maar;
oude e36 325;

nieuwe e93 335; (sorry, moet nog even knappe foto's maken)

ook direct nieuwe navigatie met android ingebouwd, kan ik iedereen aanraden die nog op de oude idrive CCC en CIC zit, werkt echt heerlijk.
straks na de wintersport ook direct even alle kleine dingetjes wegwerken en in een goeie laag wax zetten.
ben wel erg blij dat ik er weer bij mag horen

Misschien omdat ik er nog niet in gereden heb, I don't know.
Ik ga eerst eens even wat E36/E46'jes bekijken! Wordt dat niks kan ik altijd nog een E90/93 proefrijden.
(Zo'n 335 moet wel lekker zijn though, alleen ben ik helaas pas 21 en zal de verzekering dat niet zo leuk vinden
Ik heb in een E93 gereden en vond dat niet de meest geweldige ervaring. Net een stap te ver in hardheid van het onderstel en dergelijke. Ik ben dan toch teveel een purist en sluit me aan bij de algemene opvatting dat de E46 met M54-blok de beste 3-serie ooit was qua rijervaring.
Ik ben wel even benieuwd wat er met je cabrio was waarom je hem overleden heb moeten verklaren?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Welke android navigatie heb je precies ingebouwd?Denniz0229 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:38:
[...]
dan doe je net als mij en sla je de e46 over en ga je naar een e93 als daily![]()
meteen maar even aanmelden hier, nadat mijn e36 afgelopen zomer toch echt overleden was verklaard heb ik begin dit jaar maar de stap gezet naar de e93, wel een early model, de late bouwjaren zijn nog vrij prijzig![]()
plaatjes dan maar;
oude e36 325;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ook direct nieuwe navigatie met android ingebouwd, kan ik iedereen aanraden die nog op de oude idrive CCC en CIC zit, werkt echt heerlijk.
straks na de wintersport ook direct even alle kleine dingetjes wegwerken en in een goeie laag wax zetten.
Heee dat lees ik maar mooi is even! F21 bezitter hier, ik zit ook al een tijd te denken om zo'n android unit aan te schaffen. Waar heb jij hem gekocht? En heb je ergens instructies hoe je zo'n unit installeert?Denniz0229 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:38:
[...]
dan doe je net als mij en sla je de e46 over en ga je naar een e93 als daily![]()
meteen maar even aanmelden hier, nadat mijn e36 afgelopen zomer toch echt overleden was verklaard heb ik begin dit jaar maar de stap gezet naar de e93, wel een early model, de late bouwjaren zijn nog vrij prijzig![]()
plaatjes dan maar;
oude e36 325;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: Wat hierboven zegt dus...

dat is op die leeftijd wel een dure grap ja, ik heb de e36 gekocht toen ik 20 was en toen ook niet op eigen naam verzekerd. inmiddels 28 en gelukkig met de bedrijfsauto 8 schade vrije jaren waardoor het nu te doen is. ik betaal 110pm all risk, kan iets goedkoper, maar loopt via me vaste verzekeringsman en dat vind ik die 15pm wel waard.234FaTaLiTy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:42:
@Denniz0229 Dat is een idee! Echter ben ik echt verliefd op de E36/E46/E39 en zo'n E90/E93 spreekt me op de een of andere manier minder aan ook al vind ik ze echt mooi.
Misschien omdat ik er nog niet in gereden heb, I don't know.
Ik ga eerst eens even wat E36/E46'jes bekijken! Wordt dat niks kan ik altijd nog een E90/93 proefrijden.
(Zo'n 335 moet wel lekker zijn though, alleen ben ik helaas pas 21 en zal de verzekering dat niet zo leuk vinden)
ik had juist het totaal tegenovergestelde, het viel mij 100% mee hoe comfortabel de e93 rijdt.deepbass909 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:45:
@Denniz0229
Ik heb in een E93 gereden en vond dat niet de meest geweldige ervaring. Net een stap te ver in hardheid van het onderstel en dergelijke. Ik ben dan toch teveel een purist en sluit me aan bij de algemene opvatting dat de E46 met M54-blok de beste 3-serie ooit was qua rijervaring.
Ik ben wel even benieuwd wat er met je cabrio was waarom je hem overleden heb moeten verklaren?
persoonlijk vind ik de e46 niet echt mooi, het rijd wel heerlijk als je gewoon een goeie 6 cilinder hebt.
als ik moest kiezen zou ik zo het rijgedrag van de e36 weer kiezen, alleen zoals je zelf een paar posts geleden al zei wordt het krijgen van onderdelen lastig en dat is voor een daily wel belangrijk.
het was niet dat het niet meer te maken viel, maar de kosten werden dusdanig hoog dat een e36 van markplaats halen goedkoper zou zijn. de doodverklaring is uiteindelijk gekomen door dat die bijna 2 jaar heeft stil gestaan en de roest echt alles te pakken heeft gehad. helaas heb ik zelf geen tijd voor een opknapper, dus hij is nu naar iemand gegaan die hem als donor gebruikt.
@kevintjeb @JustAJ
https://www.ewaying.com/c...car-multimedia-navigation
deze heb ik ingebouwd. maar er zijn tal van bedrijfjes die dit soort dingen verkopen.
ik heb voor deze gekozen vanwege de soc en de ingebouwde sim-slot, extra sim kaart er in en altijd spotify en maps online
Dat is wel zonde, maar het is helaas ook feit dan na 20 jaar een E36 heel makkelijk prooi begint te worden voor roest... Dat zie ik aan mijn cabrio nu ook en ik hoop echt nog op tijd te zijn met wat minimaal laswerk (nieuwe wielkastranden, kofferbakrand, één krikpunt en dorpel).
Qua uiterlijk, dat is natuurlijk puur smaak. Persoonlijk vind ik de E36 eigenlijk ook niet eens echt mooi, maar zelfs een niet verlaagde cabrio rijdt al zo verdomd lekker.
Het is trouwens niet dat ik een E9x oncomfortabel vind, het is alleen net te luxe/geïsoleerd.
Technische onderdelen (alles voor onderstel, aandrijflijn, motor) zijn trouwens absoluut geen probleem, dat is en blijft volop leverbaar via zowel dealer als aftermarket. Probleem is meer dat bij de cabrio bijv. bepaalde afdekkapjes of vloermatten in beige niet meer nieuw leverbaar zijn. Niet direct een punt als het een daily of circuitbak is, maar wel een uitdaging als je hem helemaal compleet en origineel wilt houden, zoals ik dat wil. De E36 is 2 jaar terug van mainstream naar legacy omgezet door BMW, en daarmee hebben ze ook de verplichting los gelaten om alle onderdelen onbeperkt leverbaar te houden.
Dat wil trouwens niet zeggen dat iets nooit meer leverbaar wordt. Als de backorder groot genoeg wordt of je wilt het echt hebben, dan wordt het alsnog in productie genomen. Alleen als het speciaal voor jou is, is de prijs er ook naar (backorder zou normale prijs moeten zijn).
Om dat nou eens in perspectief te plaatsen: ik heb ook wat Renaults gehad en daar is exact 10 jaar na het laatste productiejaar geen schroefje van de autos meer te krijgen bij de dealer (m.u.v. onderdelen die ook op recentere modellen worden gebruikt). Je wordt gewoon uitgelachen door de receptionist.deepbass909 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:19:
@Denniz0229
De E36 is 2 jaar terug van mainstream naar legacy omgezet door BMW, en daarmee hebben ze ook de verplichting los gelaten om alle onderdelen onbeperkt leverbaar te houden.
Met mijn stokoude bmw's had ik nooit een probleem. Vrijwel alles was 10-20 jaar na dato nog gewoon te verkrijgen.
Was voor mij ook een belangrijke reden om weer voor bmw te kiezen, uitstekende onderdelenvoorziening op lange termijn (heeft mercedes trouwens ook).
If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.
Ik heb eventueel een hele mooie E39 in de aanbieding, ik wil namelijk weer naar E36 gaandeepbass909 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:19:
@Denniz0229
Dat is wel zonde, maar het is helaas ook feit dan na 20 jaar een E36 heel makkelijk prooi begint te worden voor roest... Dat zie ik aan mijn cabrio nu ook en ik hoop echt nog op tijd te zijn met wat minimaal laswerk (nieuwe wielkastranden, kofferbakrand, één krikpunt en dorpel).
Qua uiterlijk, dat is natuurlijk puur smaak. Persoonlijk vind ik de E36 eigenlijk ook niet eens echt mooi, maar zelfs een niet verlaagde cabrio rijdt al zo verdomd lekker.
Het is trouwens niet dat ik een E9x oncomfortabel vind, het is alleen net te luxe/geïsoleerd.
Technische onderdelen (alles voor onderstel, aandrijflijn, motor) zijn trouwens absoluut geen probleem, dat is en blijft volop leverbaar via zowel dealer als aftermarket. Probleem is meer dat bij de cabrio bijv. bepaalde afdekkapjes of vloermatten in beige niet meer nieuw leverbaar zijn. Niet direct een punt als het een daily of circuitbak is, maar wel een uitdaging als je hem helemaal compleet en origineel wilt houden, zoals ik dat wil. De E36 is 2 jaar terug van mainstream naar legacy omgezet door BMW, en daarmee hebben ze ook de verplichting los gelaten om alle onderdelen onbeperkt leverbaar te houden.
Dat wil trouwens niet zeggen dat iets nooit meer leverbaar wordt. Als de backorder groot genoeg wordt of je wilt het echt hebben, dan wordt het alsnog in productie genomen. Alleen als het speciaal voor jou is, is de prijs er ook naar (backorder zou normale prijs moeten zijn).
Niet vanwege de kosten, maar vind het design wat leuker en kan een kakelverse kopen via via

[ Voor 98% gewijzigd door Speakerfreak95 op 07-03-2019 21:45 ]
Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter
Was het maar zo'n feestje, nee helaas, die heb ik niet, en als ik die zou hebben, dan zou ik hem bewaren.
Jaren terug wel eentje gehad voor handel met een vriend van mij samen, toen deden we nog auto's opknappen en doorverkopen.
Vandaag de dag moet je een M5 bewaren, die worden echt grof geld waard.
Ik heb een 520i M-Sport te koop, wel een pre-facelift dus alleen onderstel en stuur.
Met BMW is de onderdelenvoorziening onbeperkt, doe je het niet via de dealer, dan heb je talloze leveranciers van onderdelen, zoals Offenga, Bimmerproducts, BimmerParts, Schmiedmann, etc etc.elmerblues schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:11:
[...]
Om dat nou eens in perspectief te plaatsen: ik heb ook wat Renaults gehad en daar is exact 10 jaar na het laatste productiejaar geen schroefje van de autos meer te krijgen bij de dealer (m.u.v. onderdelen die ook op recentere modellen worden gebruikt). Je wordt gewoon uitgelachen door de receptionist.
Met mijn stokoude bmw's had ik nooit een probleem. Vrijwel alles was 10-20 jaar na dato nog gewoon te verkrijgen.
Was voor mij ook een belangrijke reden om weer voor bmw te kiezen, uitstekende onderdelenvoorziening op lange termijn (heeft mercedes trouwens ook).
En moet het goedkoper, dan heb je nog van die sleuteljongens in de Facebookgroepen die ook wel leuke dingen kunnen doen voor relatief weinig geld.
Heb daar destijds met mijn blinmachin E36 graag gebruik van gemaakt, en ik moet toegeven, ik mis die E36 als de pest.
Nu een vriend van mij hem heeft, en hem helemaal afragt, krijg ik er steeds meer spijt van dat ik hem verkocht had.
Was nog een keurige originele roestvrije en onverprutste Boston groene E36 met individual interieur.
Enige niet-originele was het onderstel, was een Bilstein B12 kit incl draagarmen en rubbers van een M3.
Ding reed als een kart!
Ik moet sowieso nog even tot augustus/september wachten, dan weet ik of ik in aanmerking ga komen voor een lease-auto of niet. Daar is het ook de start van de restauratie op bepaald, ik ga nu nog geen andere daily aanschaffen als die over een half jaar overbodig wordt.Speakerfreak95 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:49:
[...]
Was het maar zo'n feestje, nee helaas, die heb ik niet, en als ik die zou hebben, dan zou ik hem bewaren.
Jaren terug wel eentje gehad voor handel met een vriend van mij samen, toen deden we nog auto's opknappen en doorverkopen.
Ik heb een 520i M-Sport te koop, wel een pre-facelift dus alleen onderstel en stuur.
M5's, en zeker de E39 M5 begint nu heel hard in waarde te stijgen. Die wordt in algemene zin toch wel beschouwd als de moeder der supersedans, net als de E36 M3 dat is voor de sportcoupé's. Ja de E30 en E34 zijn er ook al in M-uitvoering, maar die waren te hardcore nog en miste de combinatie van luxe, comfort en hoge prestaties.
Helemaal onbeperkt is het niet. Ik zit in een facebookgroepje dat zich juist bezig houdt met zeldzame, moeilijk verkrijgbare onderdelen, en daar komen steeds meer ogenschijnlijk standaard dingetjes voorbij. Zo zijn de hardtop aansluitpunten niet meer nieuw verkrijgbaar en is de tweedehandsprijs in korte tijd omhoog gevlogen van zo'n €100 - €150 nieuw, naar €300 tweedehandsSpeakerfreak95 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:52:
[...]
Met BMW is de onderdelenvoorziening onbeperkt, doe je het niet via de dealer, dan heb je talloze leveranciers van onderdelen, zoals Offenga, Bimmerproducts, BimmerParts, Schmiedmann, etc etc.
En moet het goedkoper, dan heb je nog van die sleuteljongens in de Facebookgroepen die ook wel leuke dingen kunnen doen voor relatief weinig geld.

Bilstein B12 in combinatie met M3 draagarmen zijn geen straf en vind ik persoonlijk eigenlijk OEM+. Draagarmen (op de aluminium uitvoeringen na) werden ook gebruik voor het M-onderstel en de Bilstein B12 is simpelweg de betere versie van wat BMW zelf monteerde. Ik rij zelf ook met Bilsteins (standaard B4's).Heb daar destijds met mijn blinmachin E36 graag gebruik van gemaakt, en ik moet toegeven, ik mis die E36 als de pest.
Nu een vriend van mij hem heeft, en hem helemaal afragt, krijg ik er steeds meer spijt van dat ik hem verkocht had.
Was nog een keurige originele roestvrije en onverprutste Boston groene E36 met individual interieur.
Enige niet-originele was het onderstel, was een Bilstein B12 kit incl draagarmen en rubbers van een M3.
Ding reed als een kart!
Als drempels geen problemen zouden zijn geweest, had ik zo goed als zeker ook wel B10 of B12 onder de cabrio gelegd. Het ziet er net wat mooier uit en rijdt beter. Maar voor een daily is het mij ook heel veel waard dat ik iedere dag zonder noemenswaardige problemen mijn woonwijk in en uit kan bijv.
Hier uitnodiging gehad vanuit Broekhuis, uiteindelijk niet gegaan i.v.m. mooiere plannen.Tortelli schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:11:
Nog mensen bij de nieuwe G20 onthulling geweest?. Heb een uitnodiging van Ekris (Arnhem) gehad, maar ben op vakantie......
Wat ik begreep op de FB groep van "BMW Liefhebbers" zijn er op die avond nog best wat 8-serie cabrio's verkocht
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik was vrijdag toevallig bij Ekris Utrecht wat onderdelen ophalen en daar stonden al meerdere G20's in de showroom. Buiten stond nog een mooi exemplaar in Dravitgrau Metallic, echt een vette kleur is dat!Tortelli schreef op maandag 11 maart 2019 @ 01:04:
Ekris had officiële intro 9 maart, maar zit zelf in midden Amerika sinds begin maart dus verder niets gezien. Wel mijn verkoper gevraagd een proefrit te regelen ergens eind maart.
Welke price range?Speakerfreak95 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:49:
[...]
Yes! 8 maart even bij Ekris Utrecht wezen kijken en zaterdag bij mn eigen dealer in Hilversum. Even proefgereden met een 320d sport line, voelde erg goed! Nog meer zin om de mijne a.s. woensdag op te gaan halenTortelli schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:11:
Nog mensen bij de nieuwe G20 onthulling geweest?. Heb een uitnodiging van Ekris (Arnhem) gehad, maar ben op vakantie......
Kunnen we in PB even overleggen 🙂
Is niet het spek en bonen marktplaats hok, is een zeer secuur onderhouden auto, 141dkm oud.
Met best wat opties ooknog, en handbakje 😊
Foto's in overvloed van de auto beschikbaar 😊
Half jaartje oud, 6500 km op de teller en deze zat goed in de opties.
Genoeg vermogen en in totaal 875 km gereden met een gemiddeld verbruik van 1:12. Dat viel me niet tegen.
De benzinetank is met 46 liter wat aan de kleine kant, maar dat mocht de pret niet drukken.
Ik heb me prima vermaakt
A yawn is a silent scream for coffee.
''De geluiden in de auto zijn een producteigenschap , waar niets aan te doen is. Er is met een vergelijkbare nieuwe auto gereden die dezelfde geluiden maakt, maar erger dan bij jou. BMW heeft beslist dat zij de auto niet beter kunnen krijgen dan deze uit de fabriek is gekomen.
Verklaring voor het ontstaan van het geluid zijn externe invloeden zoals weersinvloeden, verontreinigingen, evt. wasstraatbeurt, evt. polijstbeurten waar zich vuil nestelt op de afdichtrubbers. Geluiden kunnen afnemen of tijdelijk weg zijn wanneer de rubbers worden gereinigd, maar kunnen als gevolg van eerder genoemde omstandigheden naar verloop van tijd ook weer terugkomen''
Ik vind bovenstaande reactie en beneden alle peil eerlijk gezegd. Daarnaast, als het ook al in nieuwe auto's voorkomt...hoe kan het dan door externe factoren komen die worden genoemd hierboven? Verder heeft het bij mij niet met de rubbers te maken maar verdenk ik het laswerk in de stijlen zelf.
Het ergste vind ik de arrogantie in de reactie. Dus als BMW een ondeugdelijk product levert, heb ik dat maar te accepteren? Terwijl ik daar wel dik voor moet betalen?......mijn klacht is behoudens de dealer door helemaal niemand anders bekeken, dus hoe kan die importeur dat nu zomaar beoordelen. Ik ben er klaar mee en ga verdere stappen ondernemen.
[ Voor 9% gewijzigd door Beam87 op 11-03-2019 20:28 ]
Het blijft een vreemd verschijnsel, te meer daar het in vorige edities niet voor lijkt te komen (gelukkig voor mij).Beam87 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:26:
Ik ben er klaar mee en ga verdere stappen ondernemen.
Je vraagt je toch af, wat er veranderd is. Zou de carrosserie minder stijf zijn, of zijn de rubbers gewoon wat plakkeriger? Ben heel benieuwd, of je verdere stappen nog iets op gaan leveren en ik wens je heel veel succes!
Thanks! Ik ga graag de confrontatie aan. Het is vooral de arrogantie: BMW heeft besloten dat.....Toff schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:45:
[...]
Het blijft een vreemd verschijnsel, te meer daar het in vorige edities niet voor lijkt te komen (gelukkig voor mij).
Je vraagt je toch af, wat er veranderd is. Zou de carrosserie minder stijf zijn, of zijn de rubbers gewoon wat plakkeriger? Ben heel benieuwd, of je verdere stappen nog iets op gaan leveren en ik wens je heel veel succes!
De redenatie van BMW klopt daarnaast ook niet. Mijn issue gaat niet om de rubbers, want die kraken niet meer. Het gaat om het getik, dat meer metaalachtig is. Ik heb er op een ander forum ook al wel over gelezen, met name bij 140i-rijders. Ik ben in deze gehele casus niet gekend. Niet gebeld, niet naar andere dealer geweest, niet naar BMW-expert die oordeel zou kunnen vellen, nada, noppes.
Nu zeggen ze eerst dat een nieuwe auto zelfs nog meer geluiden maakte dan de mijne, terwijl ze even later zeggen dat het komt door externe factoren.......hoe kan die nieuwe auto, die nog helemaal niet te maken heeft gehad met externe factoren, dan nog erger kraken??
Wat je zegt over wat er wellicht veranderd is, ik heb te weinig verstand om daar echt iets zinnigs over te zeggen. Wel heb ik altijd het idee dat de materialen gewoon goedkoper worden (om die winstmarge maar zo hoog mogelijk te houden, zie ook een voorwielaangdreven 1 Serie.....alles voor de winstmarge). Zet een E34, E38 of E39 of E46 naast een hedendaagse 3 of 5. Die oudjes zitten toch wat steviger in elkaar is mijn gevoel, rekening houdend met de leeftijd natuurlijk.
Nu snap ik wel waarom BMW tot voor kort altijd de hoogste winstmarge per auto had

Ik heb in ieder geval een boze mail naar BMW NL gestuurd en schakel mijn werkgever ook maar in. Sta gewoon in mijn recht, want BMW heeft een ondeugdelijk product geleverd.
[ Voor 19% gewijzigd door Beam87 op 11-03-2019 21:07 ]
De geschillencommisie voertuigen moet je eigenlijk zien te vermijden daar een negatieve uitspraak een zeer lastige uitgangspositie is bij de rechter. De DEKRA idem dito, laat liever de revhter iemand toewijzen als “deskundige”.
Excuus voor het volkladderen van die forum, maar dit zijn wel de dingen waar ik wat aan heb!vhal schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:15:
@Beam87 doe jezelf een plezier en stuur een ingebrekestelling met een redelijke termijn (max 2 weken) om het op te lossen. Komt daar niks uit, stuur je de deurwaarder langs met een dagvaarding via een rechtspersoon (advocaat, rbs). Been there done that met mijn vorige auto waar ook een “produkteigenschap” in zat. Lomp dealergedrag moet je met grove munitie beschieten, in mijn geval 7 mdn lang...
De geschillencommisie voertuigen moet je eigenlijk zien te vermijden daar een negatieve uitspraak een zeer lastige uitgangspositie is bij de rechter. De DEKRA idem dito, laat liever de revhter iemand toewijzen als “deskundige”.
Was sowieso al wel van plan om de juridische weg te bewandelen. De DEKRA noemde Athlon al, maar dat vond ik zoiets belachelijks....dat ik nota bene het risico loop op EUR 500 schade vanwege een gebrek dat enkel komt doordat er in de productie bij BMW dus ergens iets niet goed zit. Je weet nooit wat voor belangen dat soort partijen hebben, ook al heten ze onpartijdig te zijn.
Morgen gaat BMW mij ongetwijfeld bellen, want heb zelf ook nog een klacht op persoonlijke titel ingediend. Zal mijn belevenissen hier wel plaatsen
Meestal is de stap na de ingebrekestelling iets wat een rechtspersoon doet. Je zou kunnen kijken naar een mogelijke rechtsbijstandverzekering (al zijn dat wel de ‘dossierschuivers’) of toch via een advocaat. Ik rij zelf geen BMW maar met mijn toenmalige Renault die nog in de garantieperiode zat wilde de dealer na 4 dagen ‘kijken in de garage’ van niks weten (trilling was een produkteigenschap aldus Renault NL). Nou zie ik wel dat je Athlon noemt wat het wellicht misschien wat lastiger maakt. Stuur mij anders even een PB, dan kan ik je wellicht het e.e.a. aanbieden/doorverwijzen voor juridische ondersteuning/adviesgesprek met diegene die mij hielp in het traject.Beam87 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:32:
[...]
Excuus voor het volkladderen van die forum, maar dit zijn wel de dingen waar ik wat aan heb!
Was sowieso al wel van plan om de juridische weg te bewandelen. De DEKRA noemde Athlon al, maar dat vond ik zoiets belachelijks....dat ik nota bene het risico loop op EUR 500 schade vanwege een gebrek dat enkel komt doordat er in de productie bij BMW dus ergens iets niet goed zit. Je weet nooit wat voor belangen dat soort partijen hebben, ook al heten ze onpartijdig te zijn.
Morgen gaat BMW mij ongetwijfeld bellen, want heb zelf ook nog een klacht op persoonlijke titel ingediend. Zal mijn belevenissen hier wel plaatsen
Jij weet ook zeker dat het niet het geluid van rubber is toch, maar echt scherpe, metalen, eenmalige tikken?MaZo schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:15:
Zoals gezegd, ik heb exact hetzelfde (M140i xDrive uit juni 2018) en vooral bij koud weer. Ik ben alleen te lui om er door de dealer naar te laten kijken, eigenlijk met name omdat ik toch al weet dat dit op niks uitdraait.
Als je over extreem hobbelige weg rijdt is het bij mij wel vaak repeterend, maar dan wel minder scherp en minder hard dan de eenmalige tikken als ik bijvoorbeeld over putdeksel of metalen strip in de weg rijd.
Ik zou als ik jou was toch ook wel de moeite nemen om dit op te pakken, jij hebt waarschijnlijk meer dan EUR 60k voor die wagen neergeteld en je staat gewoon in je recht als consument. Gezien de 140i denk ik dat je hem privé rijdt, maar voor mijn 118i heb ik mijn werkgever ingeschakeld om er een zaak van te maken. Ik zal ze krijgen.
Stomme tip wellicht, maar wellicht werkt het voor jou.Beam87 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:31:
[...]
Jij weet ook zeker dat het niet het geluid van rubber is toch, maar echt scherpe, metalen, eenmalige tikken?
Als je over extreem hobbelige weg rijdt is het bij mij wel vaak repeterend, maar dan wel minder scherp en minder hard dan de eenmalige tikken als ik bijvoorbeeld over putdeksel of metalen strip in de weg rijd.
Ik zou als ik jou was toch ook wel de moeite nemen om dit op te pakken, jij hebt waarschijnlijk meer dan EUR 60k voor die wagen neergeteld en je staat gewoon in je recht als consument. Gezien de 140i denk ik dat je hem privé rijdt, maar voor mijn 118i heb ik mijn werkgever ingeschakeld om er een zaak van te maken. Ik zal ze krijgen.
Heb zelf een jaartje in een F56 gereden met alle ellende van dien, was totaal niet tevreden ermee.
Ik had ook een rammeltje, ergens in het midden van de auto, en uiteindelijk waren het de gordelrollen waar de gordel omheen wikkelt.
Hier zat speling op, en passagierszijde rammelde, maar met vaste gordel was het weg.
Probeer eens een maatje van je mee te nemen, en ga rijden waar je de tik hoort, zo zijn we bij mij bij de gordelrol uitgekomen.
Laat hem ook duwen op de plekken, als het stopt heb je het gevonden namelijk.
Verwijderd
Ik zou graag jullie advies willen. Ik ben van plan om F20 (116/118) te kopen, rond 2013-2014.
Ik heb afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt, en de eerste indruk was goed.
Ik vraag me alleen het volgende af: het zou een 'high executive' moeten zijn, maar ik mis volgens mij een aantal dingen die in dat pakket zitten. Geen verwarmde voorstoelen, geen CC. Kan dit kloppen?
De auto is geimporteerd uit Duitsland, en de dealer vertelde me dat zij geen invloed hebben op de beschrijving van de uitvoering, dit doet de RDW. Is dat correct?
Verder heeft deze de standaard nav, die eigenlijk geen navigatie heeft, maar goed. Nu maakt dat me niet zoveel uit, maar ik wil wel muziek streamen vanaf mijn telefoon. Is dat mogelijk? Ik ben vergeten het te testen tijdens de proefrit, stom

Hoor graag wat jullie denken.
Dank voor de tip, maar ook dat heb ik al uitgesloten. De gordels zijn zelfs al vervangen en er is gereden zonder gordel...zonder resultaat helaas. Daarnaast zit het ook in de C-stijlen en daar zitten geen gordelmechanismen.Speakerfreak95 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:39:
[...]
Stomme tip wellicht, maar wellicht werkt het voor jou.
Heb zelf een jaartje in een F56 gereden met alle ellende van dien, was totaal niet tevreden ermee.
Ik had ook een rammeltje, ergens in het midden van de auto, en uiteindelijk waren het de gordelrollen waar de gordel omheen wikkelt.
Hier zat speling op, en passagierszijde rammelde, maar met vaste gordel was het weg.
Probeer eens een maatje van je mee te nemen, en ga rijden waar je de tik hoort, zo zijn we bij mij bij de gordelrol uitgekomen.
Laat hem ook duwen op de plekken, als het stopt heb je het gevonden namelijk.
@7Cplus: verwarmde voorstoelen zou standaard moeten zijn in een F20 uit 2013 met high-executive pakket. CC hoort volgens mij overal standaard te zijn, zeker van executive in ieder geval. Dus dat is wel een beetje gek, al is het wellicht een Duitse uitvoering waar de inhoud van pakketten anders is (?). Ik weet dat BMW's in UK bijvoorbeeld standaard heel anders zijn dan die in Nederland, dus misschien hier ook wel.
Hoeveel scheelt dat eigenlijk, een 1 Serie uit 2013 importeren t.o.v. het kopen van een vergelijkbare auto in Nederland?
Nee, het is zeker geen rubber. Het zijn tikken van metaal o.i.d. Eerst dacht ik dat het de kinderstoel was, maar helaas.Beam87 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:31:
[...]
Jij weet ook zeker dat het niet het geluid van rubber is toch, maar echt scherpe, metalen, eenmalige tikken?
Ligt eraan volgens mij, of je een bluetooth module hebt.Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:31:
Beste forum leden,
Ik zou graag jullie advies willen. Ik ben van plan om F20 (116/118) te kopen, rond 2013-2014.
Ik vraag me alleen het volgende af: het zou een 'high executive' moeten zijn, maar ik mis volgens mij een aantal dingen die in dat pakket zitten. Geen verwarmde voorstoelen, geen CC. Kan dit kloppen?
De auto is geimporteerd uit Duitsland, en de dealer vertelde me dat zij geen invloed hebben op de beschrijving van de uitvoering, dit doet de RDW. Is dat correct?
Verder heeft deze de standaard nav, die eigenlijk geen navigatie heeft, maar goed. Nu maakt dat me niet zoveel uit, maar ik wil wel muziek streamen vanaf mijn telefoon. Is dat mogelijk? Ik ben vergeten het te testen tijdens de proefrit, stom...
Ik weet dat dat bij mijn F56 mini wel het geval was!
je kan met de laatste 7 cijfers van het chassisnummer alle opties die er op geleverd zijn zo opzoeken op internet.Beam87 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:44:
[...]
Dank voor de tip, maar ook dat heb ik al uitgesloten. De gordels zijn zelfs al vervangen en er is gereden zonder gordel...zonder resultaat helaas. Daarnaast zit het ook in de C-stijlen en daar zitten geen gordelmechanismen.
@7Cplus: verwarmde voorstoelen zou standaard moeten zijn in een F20 uit 2013 met high-executive pakket. CC hoort volgens mij overal standaard te zijn, zeker van executive in ieder geval. Dus dat is wel een beetje gek, al is het wellicht een Duitse uitvoering waar de inhoud van pakketten anders is (?). Ik weet dat BMW's in UK bijvoorbeeld standaard heel anders zijn dan die in Nederland, dus misschien hier ook wel.
Hoeveel scheelt dat eigenlijk, een 1 Serie uit 2013 importeren t.o.v. het kopen van een vergelijkbare auto in Nederland?
Bij import gaat het wel vaker mis met de benamingen namelijk.
VW...Audi...Mercedes...bijna iedereen heeft al een nieuwe loop gehad met zijn uiterlijk.
Bijv Polo, A1 en A klasse.
Vanaf 2018
Voor een voorwielaangedreven auto zonder een echt bijzonder interieur (in vergelijking met de MB en de Audi) heeft de 1er niet echt een meerwaarde meer. Ik zie het ook al wel bij een hoop collega's, de A-klasse is veruit het populairste. Niemand had afgelopen jaar de 1er. Vergeet niet dat 80% van de 1er in de lease zit en die kijken met name naar de badge en of het er een beetje fancy uit ziet (schermpjes enzo).
[ Voor 13% gewijzigd door Beam87 op 12-03-2019 14:32 ]
Op die foto's zag het er best lelijk uit. En ik vind de huidige 1 serie al niet eens mooiBeam87 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:30:
Ik denk dat het Q3/Q4 wordt dat de nieuwe 1er komt...maar word van die foto's allesbehalve warm. Hij zal best verkocht gaan worden, maar hij gaat het serieus zwaar krijgen tegen de Mercedes A-klasse en de nieuwe A3.....ook omdat ik verwacht dat de prijzen van de nieuwe 1 niet mals zullen zijn (EUR 35k-EUR 36k basisprijs).
Voor een voorwielaangedreven auto zonder een echt bijzonder interieur (in vergelijking met de MB en de Audi) heeft de 1er niet echt een meerwaarde meer. Ik zie het ook al wel bij een hoop collega's, de A-klasse is veruit het populairste. Niemand had afgelopen jaar de 1er. Vergeet niet dat 80% van de 1er in de lease zit en die kijken met name naar de badge en of het er een beetje fancy uit ziet (schermpjes enzo).
Hopelijk word het wat...
En het word zeker ook nog eens duurder

De pakketten 'Executive' en 'High Executive' zijn typisch Nederlands. Die kennen ze niet in Duitsland. Waarschijnlijk heeft de eerste eigenaar de opties los besteld en vond hij CC en verwarmde voorstoelen geen meerwaarde.Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:31:
Beste forum leden,
Verder heeft deze de standaard nav, die eigenlijk geen navigatie heeft, maar goed. Nu maakt dat me niet zoveel uit, maar ik wil wel muziek streamen vanaf mijn telefoon. Is dat mogelijk? Ik ben vergeten het te testen tijdens de proefrit, stom...
Als ik jou was zou ik gewoon nog even bellen om de VIN te vragen. Daarmee kun je via een website met een VIN decoder precies zien met welke opties de auto geleverd is. Het is overigens wel mogelijk om sommige BMW originele opties achteraf in te bouwen maar dat kost wel wat. Het goedkoper en makkelijker om nog even verder te zoeken naar een auto die wel de door jou gewenste opties heeft.
Misschien een hitteschild bij de uitlaat? Dat komt vaker voor...MaZo schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:57:
[...]
Nee, het is zeker geen rubber. Het zijn tikken van metaal o.i.d. Eerst dacht ik dat het de kinderstoel was, maar helaas.
Ik denk dat de nieuwe 1 vrijwel niet meer verkocht gaat worden wegens het gebrek aan achterwielaandrijving.ThaddeusX schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:22:
Wanneer komt BMW met zijn nieuwe 1 serie? Een nieuw redesign zijn de geruchten en vage foto's op het internet.
Was het enige argument om toch voor een 1 te kiezen, als dat wegvalt zijn er genoeg alternatieven.
Stond een tijdje terug op autoblog o.i.d. dat de meeste mensen met een 1-serie niet eens weten dat deze achterwiel aangedreven is, dus ik denk dat dit wel mee zal vallen. Daarnaast zal de nieuwe 1-serie dankzij FWD een stuk ruimer zijn van binnen, waardoor deze voor mensen met kinderen juist weer aantrekkelijk kan worden.Het Fantoom schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:07:
[...]
Ik denk dat de nieuwe 1 vrijwel niet meer verkocht gaat worden wegens het gebrek aan achterwielaandrijving.
Was het enige argument om toch voor een 1 te kiezen, als dat wegvalt zijn er genoeg alternatieven.
[ Voor 13% gewijzigd door Spollie op 12-03-2019 17:19 ]
Het Fantoom schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:07:
[...]
Ik denk dat de nieuwe 1 vrijwel niet meer verkocht gaat worden wegens het gebrek aan achterwielaandrijving.
Als het de berijder van de 1er niet gaat om het rijden, gaat het puur om de status en hoe het er uit ziet en ik denk dat ze dan eerder naar de andere Duitsers zullen gaan. Posh is king herobpol schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:18:
[...]
Stond een tijdje terug op autoblog o.i.d. dat de meeste mensen met een 1-serie niet eens weten dat deze achterwiel aangedreven is, dus ik denk dat dit wel mee zal vallen. Daarnaast zal de nieuwe 1-serie dankzij FWD een stuk ruimer zijn van binnen, waardoor deze voor mensen met kinderen juist weer aantrekkelijk kan worden.

Ik denk sowieso dat BMW het in de volle breedte wel moeilijker gaat krijgen, ook omdat ze in het door belastingen gecreeerde EV-klimaat niet echt een auto hebben die mee kan op dit moment. De nieuwe 3er zal dan misschien nog wel voor wat meer verkopen zorgen, maar over het algemeen vind ik de BMW's die de afgelopen twee jaar gelanceerd zijn gewoon niet mooi (hamster, rare vormen en vouwen, lelijke details in de bumper, lelijke achterbumpers (8er), tegen de klok indraaiende toerentellers, geen Android, etc.). Dat gaat een keer tegen BMW werken. Zeker ook omdat de prijzen er niet om liegen.
Daarnaast worden overige merken steeds beter, tegen een vaak competitievere prijs (Volvo bijvoorbeeld), terwijl BMW zoekende is naar mijn mening. Ze richten zich met name op de Chinese en Russische markt en lijken teveel voor het geld te gaan i.p.v. het bouwen van mooie auto's....zoals ze vroeger deden.
Jammer wel

Tot nu word ik ook nog niet warm van wat we gezien hebben van de nieuwe 1er, maar ik snap tegelijkertijd ook niet wat men mooi vind aan de A-klasse. De "oude" vond ik al spuuglelijk van binnen, maar met de digitale cockpit is het helemaal kitsch. En daar betaal je dan extra voor bij vergelijkbare prestaties, want qua prestaties bieden ze toch echt minder voor je geld.Beam87 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:30:
Ik denk dat het Q3/Q4 wordt dat de nieuwe 1er komt...maar word van die foto's allesbehalve warm. Hij zal best verkocht gaan worden, maar hij gaat het serieus zwaar krijgen tegen de Mercedes A-klasse en de nieuwe A3.....ook omdat ik verwacht dat de prijzen van de nieuwe 1 niet mals zullen zijn (EUR 35k-EUR 36k basisprijs).
Het laatste nieuws uit januari/februari sprak nog van een introductie op de autosalon van Genève, maar daar is helemaal niks naar buiten gekomen. Helaas.ThaddeusX schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:22:
Wanneer komt BMW met zijn nieuwe 1 serie? Een nieuw redesign zijn de geruchten en vage foto's op het internet.
Het leasecontract van mijn huidige 1 serie loopt binnenkort af en ik had gehoopt op een aankondiging daar. Ik rijd al jaren 1 series en zou (ondanks de wissel van achter naar voorwielaandrijving) ook zeker geïnteresseerd zijn in een nieuwe. BMW heeft met diverse andere modellen al prima laten zien dat een voorwielaangedreven auto ook goed kan rijden. Dat is écht niet het enige argument
Wat is nou het verschil tussen voorwielaandrijving & achterwielaandrijving? Ik heb online gelezen maar snap er niks van. Voor mij boeit het niet of de auto sneller gaat of niet. Ik ben meer van de uiterlijk.Korakal schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:48:
[...]
Het laatste nieuws uit januari/februari sprak nog van een introductie op de autosalon van Genève, maar daar is helemaal niks naar buiten gekomen. Helaas.
Het leasecontract van mijn huidige 1 serie loopt binnenkort af en ik had gehoopt op een aankondiging daar. Ik rijd al jaren 1 series en zou (ondanks de wissel van achter naar voorwielaandrijving) ook zeker geïnteresseerd zijn in een nieuwe. BMW heeft met diverse andere modellen al prima laten zien dat een voorwielaangedreven auto ook goed kan rijden. Dat is écht niet het enige argumentik vind zaken als goede stoelen en fijne bediening minstens net zo belangrijk, en laat dat tot nu toe nou heel goed op orde zijn. Ik verwacht dat ook van de nog te volgen nieuwe 1 serie...
Alleen een beetje meer grip op de weg tijdens bochtend? Want ik zie iedereen er wel over praten.
Dynamischer weggedrag.ThaddeusX schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:20:
[...]
Wat is nou het verschil tussen voorwielaandrijving & achterwielaandrijving? Ik heb online gelezen maar snap er niks van. Voor mij boeit het niet of de auto sneller gaat of niet. Ik ben meer van de uiterlijk.
Alleen een beetje meer grip op de weg tijdens bochtend? Want ik zie iedereen er wel over praten.
Ik moet altijd hieraan denken:ThaddeusX schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:20:
[...]
Wat is nou het verschil tussen voorwielaandrijving & achterwielaandrijving? Ik heb online gelezen maar snap er niks van. Voor mij boeit het niet of de auto sneller gaat of niet. Ik ben meer van de uiterlijk.

Het feit dat ze er zelf niet meer in geloven heb ik verder geen mening over
Oh, ze geloven er zeer zeker nog wel in, dat weet ik zeker.BoardCrusher schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:07:
[...]
Het feit dat ze er zelf niet meer in geloven heb ik verder geen mening over
Ze willen denk ik gewoon wat meer lease-rijders aanspreken. (Meer ruimte achterin, omdat die tunnel weg kan)
Met FWD trekt de auto je de bocht in, met RWD duwt hij. Als je rechtervoet iets te zwaar is en de aangedreven wielen hun grip verliezen, ga je met de gemiddelde FWD auto gewoon rechtdoor (onderstuur). Met RWD draait de achterkant dan juist om je heen en spin je (overstuur). Voor de liefhebber is dat laatste leuk omdat je dat met wat oefening gewoon onder controle kan houden.ThaddeusX schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:20:
Als je gas geeft, verplaatst het gewicht van de auto zich naar achteren (merk je zelf ook, met gas geven "leunt" de auto naar achteren). Bij FWD betekent dat dus dat het gewicht zich weg verplaatst van de as waar jij juist grip wilt hebben met optrekken/versnellen. Als er met FWD iets mis gaat moet je het gas los laten (of remmen) om überhaupt iets te kunnen. De achterwielen die draaien alleen mee, die doen verder niets*.
Met RWD krijg je met gas geven het gewicht dus juist op de as waar je grip wilt hebben met optrekken/versnellen. Dat zijn de wielen die aangedreven worden. En nu hoor ik je al denken "maar ik stuur toch met de voorwielen ?!" - klopt. Maar als je even bedenkt hoe je een bocht neemt, snap je meteen waarom RWD anders aan voelt. Je rijdt op de bocht af en remt af (maakt niet uit of dat op de motor of echt met de remmen is) waardoor het gewicht zich naar voren verplaatst. Naar de wielen die je nodig hebt voor die bocht. Je stuurt in en halverwege de bocht geef je weer gas en verplaatst het gewicht zich terug naar achteren. Met RWD heb je het gewicht dan dus op de aangedreven wielen zitten, precies wat je wilt. Met FWD verlies je dan juist gewicht op de aangedreven wielen en kun je minder hard de bocht uit komen.
En geef je te vroeg of te veel gas, ga je met FWD dus rechtdoor totdat je gas loslaat en/of remt. Je hebt immers geen grip om iets te corrigeren met hoeveel gas je geeft. Met RWD zal de achterkant uitbreken en kun je je fout corrigeren door meer/minder gas te geven en tegen te sturen - de achterwielen duwen immers, dus je kunt met de voorwielen dat geduw sturen. Remmen kan ook, dan zet je het gewicht terug op de sturende wielen, wat in sommige situaties ook gewenst kan zijn.
En bovenop dit alles zijn de meeste RWD auto's (vooral ook de 1er en 2er) beter in balans; de 2er heeft een perfecte 50/50 balans qua gewicht (50% voor, 50% achter), waardoor je als bestuurder volledige controle hebt
Maakt dat het iets duidelijker?
In de praktijk doet het er voor de meeste mensen niet toe, voor jou waarschijnlijk ook niet. Het is vooral voor diegenen die echt van autorijden houden en ook graag een beetje sportief rijden. Je zult het echter wel merken op gladde ondergrond.
* tegenwoordig ook niet meer helemaal juist, met al die meesturende achterassen
De kinderen passen zich maar aan.robpol schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:18:
[...]
Stond een tijdje terug op autoblog o.i.d. dat de meeste mensen met een 1-serie niet eens weten dat deze achterwiel aangedreven is, dus ik denk dat dit wel mee zal vallen. Daarnaast zal de nieuwe 1-serie dankzij FWD een stuk ruimer zijn van binnen, waardoor deze voor mensen met kinderen juist weer aantrekkelijk kan worden.
@Beam87 Wat een herkenbaar verhaal. Bij mij speelt er ook al 2 maanden iets waarbij BMW Nederland redelijk ziende blind is. Ik zal wat meer openheid geven als de boel achter de rug is, maar poeh, de kans dat de volgende weer een BMW wordt is een stuk gereduceerd, zeker nu de 1 FWD krijgt en de 3... naja, laat maar.
[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 13-03-2019 11:27 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Mooie uitleg, dank hiervoor! Ik stuur dit door naar mijn vriendin die zich afgelopen weekend verbaasde over het feit dat haar nieuwe Audi veel meer slipt (wielspin heeft) dan onze huidige BMW (325i E90) en haar vorige lease-BMW (320i F30). Mijn uitleg was minder duidelijk.Werelds schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:50:
[...]
Met FWD trekt de auto je de bocht in, met RWD duwt hij. Als je rechtervoet iets te zwaar is en de aangedreven wielen hun grip verliezen, ga je met de gemiddelde FWD auto gewoon rechtdoor (onderstuur). Met RWD draait de achterkant dan juist om je heen en spin je (overstuur). Voor de liefhebber is dat laatste leuk omdat je dat met wat oefening gewoon onder controle kan houden.
Als je gas geeft, verplaatst het gewicht van de auto zich naar achteren (merk je zelf ook, met gas geven "leunt" de auto naar achteren). Bij FWD betekent dat dus dat het gewicht zich weg verplaatst van de as waar jij juist grip wilt hebben met optrekken/versnellen. Als er met FWD iets mis gaat moet je het gas los laten (of remmen) om überhaupt iets te kunnen. De achterwielen die draaien alleen mee, die doen verder niets*.
Met RWD krijg je met gas geven het gewicht dus juist op de as waar je grip wilt hebben met optrekken/versnellen. Dat zijn de wielen die aangedreven worden. En nu hoor ik je al denken "maar ik stuur toch met de voorwielen ?!" - klopt. Maar als je even bedenkt hoe je een bocht neemt, snap je meteen waarom RWD anders aan voelt. Je rijdt op de bocht af en remt af (maakt niet uit of dat op de motor of echt met de remmen is) waardoor het gewicht zich naar voren verplaatst. Naar de wielen die je nodig hebt voor die bocht. Je stuurt in en halverwege de bocht geef je weer gas en verplaatst het gewicht zich terug naar achteren. Met RWD heb je het gewicht dan dus op de aangedreven wielen zitten, precies wat je wilt. Met FWD verlies je dan juist gewicht op de aangedreven wielen en kun je minder hard de bocht uit komen.
En geef je te vroeg of te veel gas, ga je met FWD dus rechtdoor totdat je gas loslaat en/of remt. Je hebt immers geen grip om iets te corrigeren met hoeveel gas je geeft. Met RWD zal de achterkant uitbreken en kun je je fout corrigeren door meer/minder gas te geven en tegen te sturen - de achterwielen duwen immers, dus je kunt met de voorwielen dat geduw sturen. Remmen kan ook, dan zet je het gewicht terug op de sturende wielen, wat in sommige situaties ook gewenst kan zijn.
En bovenop dit alles zijn de meeste RWD auto's (vooral ook de 1er en 2er) beter in balans; de 2er heeft een perfecte 50/50 balans qua gewicht (50% voor, 50% achter), waardoor je als bestuurder volledige controle hebt
Maakt dat het iets duidelijker?
In de praktijk doet het er voor de meeste mensen niet toe, voor jou waarschijnlijk ook niet. Het is vooral voor diegenen die echt van autorijden houden en ook graag een beetje sportief rijden. Je zult het echter wel merken op gladde ondergrond.
* tegenwoordig ook niet meer helemaal juist, met al die meesturende achterassen
Overigens had ik zelf ook niet verwacht dat je zó snel wielspin zou hebben met zo'n Audi. Kan dat te maken hebben met dat-ie een relatief hoog koppel heeft (320 nm bij 190 pk)? Mooie auto en rapper dan ik had verwacht, maar voor het rijplezier stap ik liever in de 8 jaar oude BMW.
Goede stoelen kun je wel bij andere krijgen. Je moet sowieso bij BMW ook altijd bijbetalen om sportstoelen te krijgen. De standaardstoelen zijn echt compleet ruk. De bediening via iDrive is nog wel een meerwaarde, maar dan wel in combinatie met Android, opladen van telefoon, genoeg USB-aansluitingen, goede interfaces tussen telefoon en iDrive, etc.....daar kunnen ze zeker nog wel wat stappen in maken en liggen concurrenten wel voor, dus dat argument gaat slechts deels op.Korakal schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 08:48:
[...]
Het laatste nieuws uit januari/februari sprak nog van een introductie op de autosalon van Genève, maar daar is helemaal niks naar buiten gekomen. Helaas.
Het leasecontract van mijn huidige 1 serie loopt binnenkort af en ik had gehoopt op een aankondiging daar. Ik rijd al jaren 1 series en zou (ondanks de wissel van achter naar voorwielaandrijving) ook zeker geïnteresseerd zijn in een nieuwe. BMW heeft met diverse andere modellen al prima laten zien dat een voorwielaangedreven auto ook goed kan rijden. Dat is écht niet het enige argumentik vind zaken als goede stoelen en fijne bediening minstens net zo belangrijk, en laat dat tot nu toe nou heel goed op orde zijn. Ik verwacht dat ook van de nog te volgen nieuwe 1 serie...
Dat verschil merk je echt wel duidelijk hoor, zelfs een 118i duwt je de bocht door i.p.v. je er doorheen te trekken. Onlangs met een 2 Serie gereden....belabberd, gewoon niet die rust in je stuurwiel en het weggedrag van een RWD. Wat je zegt over dat ze er niet in geloven is volgens mij niet relevant, het enige dat telt is marge en die is hoger bij een FWD. Verder kijken ze niet.ThaddeusX schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:20:
[...]
Ik vind het echt schandalig hoe ze een soort van emotieloze automatic reply sturen met wat algemene externe factoren als oorzaak....zo, daar zijn we mooi van af lijken ze wel te denken. Bij mij heeft het serieus impact of mijn volgende auto wel een BMW moet zijn, om zelfde reden die jij noemt.Señor Sjon schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:27:
[...]
De kinderen passen zich maar aan.Hier wurmen ze zich ook achterin een 1 serie.
@Beam87 Wat een herkenbaar verhaal. Bij mij speelt er ook al 2 maanden iets waarbij BMW Nederland redelijk ziende blind is. Ik zal wat meer openheid geven als de boel achter de rug is, maar poeh, de kans dat de volgende weer een BMW wordt is een stuk gereduceerd, zeker nu de 1 FWD krijgt en de 3... naja, laat maar.
Graag gedaanrobhof schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:21:
[...]
Mooie uitleg, dank hiervoor! Ik stuur dit door naar mijn vriendin die zich afgelopen weekend verbaasde over het feit dat haar nieuwe Audi veel meer slipt (wielspin heeft) dan onze huidige BMW (325i E90) en haar vorige lease-BMW (320i F30). Mijn uitleg was minder duidelijk.![]()
Overigens had ik zelf ook niet verwacht dat je zó snel wielspin zou hebben met zo'n Audi. Kan dat te maken hebben met dat-ie een relatief hoog koppel heeft (320 nm bij 190 pk)? Mooie auto en rapper dan ik had verwacht, maar voor het rijplezier stap ik liever in de 8 jaar oude BMW.
Het is nog steeds behoorlijk simplistisch, maar dit is hoe ik het altijd aan familie uit probeer te leggen.
Het zal bij de Audi inderdaad aan dat koppel liggen - klinkt als een diesel? 190 pk uit 320 Nm koppel klinkt niet als benzine, dat is wat, piek op 4200-4300 RPM ergens (even snel wat gerekend*)? Als het dan een lichter model is dan kan hij z'n wielen gewoon niet vlak aan de grond houden als je dat er vol op gooit.
Dat gezegd hebbende, zo veel is er niet nodig voor wat wielspin als het ook maar een beetje vochtig is of je bijvoorbeeld matige banden hebt.
* ook zoiets dat ik al vaak uit heb moeten leggen. Vermogen (PK) is een functie van koppel (Nm) en toeren (RPM). Zo velen die denken dat ze op 2000 RPM ook het maximale aan PK's hebben
De som die ik snel even maakte is:
- 190 PK = ~142 KW (1 PK is iets van 0,73 KW, dus 0,75 is makkelijk genoeg te rekenen)
- De formule voor vermogen is KW = NM * RPM / 9,5meteenhoopdecimalen
- Dat is om te draaien naar RPM = KW / NM * 9,5
- Voor het gemak 10 ipv 9,5 -> RPM = 142 / 320 * 10 = 4,4
- Omdat ik iets te hoog zit met 0,75 en 10 komt dat net iets lager uit, dus ergens tussen 4200/4300
I know, beiden. Overigens geldt voor een aantal andere merken dat sportstoelen niet per sé gelijk staan aan 'goede stoelen'.Beam87 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:34:
[...]
Goede stoelen kun je wel bij andere krijgen. Je moet sowieso bij BMW ook altijd bijbetalen om sportstoelen te krijgen. De standaardstoelen zijn echt compleet ruk.
Mijn reactie was vooral op deze:
De bediening via iDrive is nog wel een meerwaarde, maar dan wel in combinatie met Android, opladen van telefoon, genoeg USB-aansluitingen, goede interfaces tussen telefoon en iDrive, etc.....daar kunnen ze zeker nog wel wat stappen in maken en liggen concurrenten wel voor, dus dat argument gaat slechts deels op.[...]Ik gebruik al jaren alleen iPhonesHet Fantoom schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:07:
[...]
Beam87 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:34:
Goede stoelen kun je wel bij andere krijgen. Je moet sowieso bij BMW ook altijd bijbetalen om sportstoelen te krijgen. De standaardstoelen zijn echt compleet ruk. De bediening via iDrive is nog wel een meerwaarde, maar dan wel in combinatie met Android, opladen van telefoon, genoeg USB-aansluitingen, goede interfaces tussen telefoon en iDrive, etc.....daar kunnen ze zeker nog wel wat stappen in maken en liggen concurrenten wel voor, dus dat argument gaat slechts deels op.
Beetje vloeken in de kerk, maar als ik heel eerlijk ben is het uitgerekend VW die op dat gebied het meeste bied. Ik rijd momenteel* in een basis modelletje Polo en hoewel het ding overduidelijk ver onder een Golf gepositioneerd is, zijn de stoelen eigenlijk verrassend goed. De rug heeft meer dan voldoende ondersteuning links en rechts en ook de zit zelf heeft een beetje ondersteuning. M'n pa had in z'n Highline Touran ook dezelfde stoelen als ik in m'n Sportline Golf. De BMW's waar ik een jaar geleden een paar testritten mee heb gemaakt (118, 125, 220 coupé) hadden geen van allen sportstoelen, dus afhankelijk van de bekleding glij je dan echt van links naar rechts omdat ze nagenoeg geheel vlak zijn. Dat viel vies tegen.Korakal schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:56:
I know, beiden. Overigens geldt voor een aantal andere merken dat sportstoelen niet per sé gelijk staan aan 'goede stoelen'.
* heb het verhaal hier niet gepost, maar inmiddels alweer een maand geleden is er getracht m'n 135 te jatten. Lang verhaal kort is er veel bekabeling doorgeknipt onder de motorkap en staat hij nu bij de Maassche voor herstel. Verder geen schade in het interieur of iets dergelijks, maar het maakt het een lastig klusje. Gelukkig stond hij er wel nog.
Het waren dus de draagarmrubbers. Zaten nog originele onder. Onder garantie vervangen en hij is weer als nieuw.deepbass909 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:12:
Rubbers kunnen om zoveel verschillende redenen kapot gaan. Alleen al de plek waar de auto geparkeerd staat is van invloed.
Overigens zit onder een E39 535i niet heel bijzondere remmen. Het zijn vrij standaard Até klauwen met een enkele zuiger die ook onder de 520i al zit, maar ook de 7-serie (E38), X3 en X5 van dezelfde leeftijd (en alleen in maatvoering afwijken van wat bijv. onder mijn cabrio zit).
Waarschijnlijk zijn de rubber geleidebussen gewoon vergaan. Eigenlijk hoor je die ook te vervangen als je nieuwe remschijven monteert, maar wordt zelden gedaan. En dat terwijl die dingen amper wat kosten.
Aan de andere kant staat daar normaal ook niet heel veel kracht op. Bij de Até remklauwen worden de blokken vooral door de remklauwbeugel (die vast aan naaf zit) op hun plek gehouden en is de klauw eigenlijk alleen voor het uitoefenen van de knijpkracht.
VW gebruikt over het algemeen een ander basisontwerp van remklauwen.
Dat kan natuurlijk ook nog, wel suf dat de monteur dan aan komt zetten met je remklauwen...418O2 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:47:
[...]
Het waren dus de draagarmrubbers. Zaten nog originele onder. Onder garantie vervangen en hij is weer als nieuw.
Ik had het verkeerd begrependeepbass909 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:50:
[...]
Dat kan natuurlijk ook nog, wel suf dat de monteur dan aan komt zetten met je remklauwen...
Toch een benzine, maar met inderdaad de piek op 4200 rpm!Werelds schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:55:
[...]
Graag gedaan
Het is nog steeds behoorlijk simplistisch, maar dit is hoe ik het altijd aan familie uit probeer te leggen.
Het zal bij de Audi inderdaad aan dat koppel liggen - klinkt als een diesel? 190 pk uit 320 Nm koppel klinkt niet als benzine, dat is wat, piek op 4200-4300 RPM ergens (even snel wat gerekend*)? Als het dan een lichter model is dan kan hij z'n wielen gewoon niet vlak aan de grond houden als je dat er vol op gooit.
Dat gezegd hebbende, zo veel is er niet nodig voor wat wielspin als het ook maar een beetje vochtig is of je bijvoorbeeld matige banden hebt.
* ook zoiets dat ik al vaak uit heb moeten leggen. Vermogen (PK) is een functie van koppel (Nm) en toeren (RPM). Zo velen die denken dat ze op 2000 RPM ook het maximale aan PK's hebben
De som die ik snel even maakte is:
- 190 PK = ~142 KW (1 PK is iets van 0,73 KW, dus 0,75 is makkelijk genoeg te rekenen)
- De formule voor vermogen is KW = NM * RPM / 9,5meteenhoopdecimalen
- Dat is om te draaien naar RPM = KW / NM * 9,5
- Voor het gemak 10 ipv 9,5 -> RPM = 142 / 320 * 10 = 4,4
- Omdat ik iets te hoog zit met 0,75 en 10 komt dat net iets lager uit, dus ergens tussen 4200/4300
https://www.autoweek.nl/a...tback-20-tfsi-mhev-190pk/
Signatures zijn voor boomers.
Ik rij momenteel (omdat ik vanavond weer een E46 ga kijkenrobhof schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:21:
[...]
Mooie uitleg, dank hiervoor! Ik stuur dit door naar mijn vriendin die zich afgelopen weekend verbaasde over het feit dat haar nieuwe Audi veel meer slipt (wielspin heeft) dan onze huidige BMW (325i E90) en haar vorige lease-BMW (320i F30). Mijn uitleg was minder duidelijk.![]()
Als ik met dat ding 's ochtends de parkeerplaats af rij (banden nog koud?) glijden de voorwielen ook hartstikke snel weg. (Dunlop 225-40-r18) Het is overigens wel een 3.0 V6, maar er is amper gas voor nodig.
daar had ik overigens met mijn vorige auto (Golf 5 met zelfde bandenmaat, alleen merk hang ching chong (geen idee lol) geen last van)
[ Voor 3% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 13-03-2019 14:30 ]
Precies dit. Persoonlijk gruwel ik van de (blijkbaar) standaard gedachte van veel mensen: "Oh jee, er is een kind op komst dus er moet een station/MPV/SUV komen!!!"Señor Sjon schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:27:
[...]
De kinderen passen zich maar aan.Hier wurmen ze zich ook achterin een 1 serie.
...
Hier 2 kinderen (8 en 4) en dat gaat prima in een 1-serie, ook op vakantie naar zuid Frankrijk (repost plaatje):

Ik heb nu een zitverhoger en kinderstoel in de auto, dat werkt prima.
Blijft mooi zo'n 140i....jammer dat het gaat verdwijnen.duderuud schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:27:
[...]
Precies dit. Persoonlijk gruwel ik van de (blijkbaar) standaard gedachte van veel mensen: "Oh jee, er is een kind op komst dus er moet een station/MPV/SUV komen!!!"
Hier 2 kinderen (8 en 4) en dat gaat prima in een 1-serie, ook op vakantie naar zuid Frankrijk (repost plaatje):
[Afbeelding]
Wat ik mij trouwens afvroeg, jouw kenteken is qua reeks van later datum dan de mijne, maar toch zie ik het pre-LCI II in het interieur, terwijl ik een LCI II heb. Hoe kan dat?
Auto is van eind 2016, geïmporteerd begin 2018.
Officiële specs van die versie zijn dan ook 190 pk bij 4200-6000 toeren en 320 Nm bij 1450-4200 toeren.Werelds schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:16:
Kijk, dat klinkt al een stuk logischer. Bij mijn weten is het nog steeds allemaal een variant van EA113, die weer op de 2.0 FSI is gebaseerd. Die trok gewoon door tot 6000. Dat blok met turbo (GTI van die tijd) trok ook nog gewoon tot boven de 5000. Dus om dan helemaal terug te vallen naar 4200 is wel extreem.
Signatures zijn voor boomers.
Hou mij het ten goede, maar ik dacht ergens ooit gelezen te hebben dat de slotvangers in de deurstijlen hier debet aan zijn. Misschien eens teepje er om doen om te kijken of het dit is.Beam87 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:31:
[...]
If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.
Dank voor de tip, maar ook dat heb ik al eens gedaan..zonder resultaat. Heb ook met de deuren open gereden over een hobbelweg.....tikken houdt dan nog steeds aanelmerblues schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:19:
[...]
Hou mij het ten goede, maar ik dacht ergens ooit gelezen te hebben dat de slotvangers in de deurstijlen hier debet aan zijn. Misschien eens teepje er om doen om te kijken of het dit is.
Hoe dan? Mijn oudste wordt volgende maand 4, maar kan in de Maxi-Cosi zijn voeten niet strekken hoor. Heb de passagierstoel dus maar helemaal (schuin) naar voren gegooid voor de keren dat mijn vrouw niet meerijdt.Señor Sjon schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:35:
Zo'n dakkoffer is categorie Hell No.We zijn juist van de SUV (Qashqai) naar de 1-serie gegaan. Nu de jongste bijna 4 is, is dat een stuk makkelijker. Met babystoeltjes is een 1-serie geen sinecure. Die dingen nemen zoveel ruimte in.
Verwijderd
Ben best een leek qua auto's etc. maar in mijn BMW 1-serie E87 zit als standaard halogeen autoverlichting.
Ik zit al tijdje na te denken om de voor koplampen te laten vervangen voor Xenon, maar heb geen flauw benul of dit überhaupt mogelijk is. Heb wel verschillende auto monteurs gesproken maar die hadden mij niet zoveel te vertellen daarover. Heb liever niet origineel dan wel als dit veel verschilt in kosten.
Iemand wat info? Heb wel eens vernomen dat het mogelijk is maar dat de auto continue aangeeft dat de verlichting defect is omdat niet origineel in zat.
Mvg.
Had jij hiervoor geen F30 328i?duderuud schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:27:
[...]
Precies dit. Persoonlijk gruwel ik van de (blijkbaar) standaard gedachte van veel mensen: "Oh jee, er is een kind op komst dus er moet een station/MPV/SUV komen!!!"
[Afbeelding]
Je kan het goedkoop doen, of goed doen.Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:16:
Hi,
Ben best een leek qua auto's etc. maar in mijn BMW 1-serie E87 zit als standaard halogeen autoverlichting.
Ik zit al tijdje na te denken om de voor koplampen te laten vervangen voor Xenon, maar heb geen flauw benul of dit überhaupt mogelijk is. Heb wel verschillende auto monteurs gesproken maar die hadden mij niet zoveel te vertellen daarover. Heb liever niet origineel dan wel als dit veel verschilt in kosten.
Iemand wat info? Heb wel eens vernomen dat het mogelijk is maar dat de auto continue aangeeft dat de verlichting defect is omdat niet origineel in zat.
Mvg.
Goed is alles vervangen door oem, inclusief de hoogteregeling enzo. Best wel dure grap.
Goedkoop is gewoon lampblok vervangen voor starre xenon versie.
Of nog goedkoper ....neem eens kijkje in het LED topic LED Verlichting auto+motor
zou ik zelf niet doen, dan liever origineel halogeen
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Even naar JD-engineering, dan heb je ook wielspin bij 80KM/h.robhof schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:00:
[...]
Toch een benzine, maar met inderdaad de piek op 4200 rpm!
https://www.autoweek.nl/a...tback-20-tfsi-mhev-190pk/
Niet aan beginnen, als je gewone xenon-pitten in je halogeen units stops dan:Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:16:
Hi,
Mvg.
- Verblind je tegenliggers
- Zijn je licht-units na 1 jaar helemaal verrot binnenin (straling van de pitjes is te hoog voor de reflectoren)
- APK afkeur, omdat ze niet voldoen.
Dan kan je natuurlijk een set depo koplampen kopen, en daar LED's in stoppen, geeft al een beter resultaat.
Als je budget het helemaal toelaat, haal van de sloop een koplampset incl de bedrading en LCM module.
Onder garantie? Vertel eens meer!418O2 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:47:
[...]
Het waren dus de draagarmrubbers. Zaten nog originele onder. Onder garantie vervangen en hij is weer als nieuw.
Ik al lopen zoeken net

Zit toch te twijfelen mijn E39 weg te doen voor een E36 of E46... Heel lastig dit.
Waarom?Speakerfreak95 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:27:
[...]
Ik al lopen zoeken net![]()
Zit toch te twijfelen mijn E39 weg te doen voor een E36 of E46... Heel lastig dit.
Ik ben op zoek naar een 2e hands set velgen, maar dat is nog lastig. Wil alpina of stemvorken (m-sport)
Waarom? Ik wissel gewoon eens in de zoveel tijd, en wil eigenlijk wel een automaat, heb nu een handbak.418O2 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:39:
[...]
Waarom?
Ik ben op zoek naar een 2e hands set velgen, maar dat is nog lastig. Wil alpina of stemvorken (m-sport)
Ga ook kortere stukjes rijden nu.
De M-Sport velgen zitten bij de mijne, de Style 42 18'' breedset, lastig om aan te komen, maar kwamen affabriek.
Onze beiden e39s zijn ook automaat, ik hoef niet anders meer. Snap het wel dusSpeakerfreak95 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:48:
[...]
Waarom? Ik wissel gewoon eens in de zoveel tijd, en wil eigenlijk wel een automaat, heb nu een handbak.
Ga ook kortere stukjes rijden nu.
Ze zijn er wel, maar ga er geen 500km voor rijden bij voorkeur. Maar er is zoveel meuk en imitatie te koop zonder duidelijke beschrijving.De M-Sport velgen zitten bij de mijne, de Style 42 18'' breedset, lastig om aan te komen, maar kwamen affabriek.
In mijn geval mocht ik ze komen ophalen bij de vorige eigenaar, mits hij een rondje met zijn oude auto mocht rijden, dus had enigszins geluk.418O2 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:53:
[...]
Onze beiden e39s zijn ook automaat, ik hoef niet anders meer. Snap het wel dus
[...]
Ze zijn er wel, maar ga er geen 500km voor rijden bij voorkeur. Maar er is zoveel meuk en imitatie te koop zonder duidelijke beschrijving.
Tevens zijn veel velgen verlast, krom of verkeerd gerestaureerd.
Ik kom ze zelden nog tegen, alleen voor de hoofdprijs, en qua smaak, dat verschilt per persoon, ik vind het de mooiste velgen ooit gemaakt voor de E39.
Moet overigens zeggen, ik weet nog niet of ik de 520i uberhaupt wel weg ga doen, het aanbod van tegenwoordig valt mij vies tegen, allemaal oude roestige bende voor een redelijke prijs, of vanaf 230k op de klok.
Binnenkort overigens wel eindelijk mijn interieurwissel doen, wil van dat zwarte leder af, komt nu beige leder in, prachtig
Weet iemand of een 1 maand proef automatisch verlengd wordt naar een jaar als je dat afneemt?
[ Voor 24% gewijzigd door Phusebox op 14-03-2019 08:47 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik heb niet veel kinderen in de auto gehad, maar ik kan de keer nog goed herinneren dat m'n neefje op de achterbank zat. Die zat continu tegen de stoel te schoppenSeñor Sjon schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:02:
We hebben MC Rodifix hier. Die zijn niet zo dik en ze kunnen zelf erin klimmen. Maar benen strekken? Probeer dat zelf eens in een auto.

5cm nog maar te gaan hier.Señor Sjon schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:47:
Dan moet het neefje afgericht worden. De kinderen hier weten heel goed dat leer = duur en dat je met de auto van papa en mama heel voorzichtig om moet gaan.Duwen met de voeten in mijn rug levert ook een boze papa op, want dat is snoei-irritant. Ook standaard stoelbeschermers op de rugleuning aan de achterkant en matjes onder de kinderstoelen. We komen er wel, over 20cm kan het eerste kinderstoeltje eruit.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
@PhuseboxPhusebox schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:37:
Kon niet vinden of het al gezegd was hier maar de Connected Store heeft nu 25% korting op veel diensten, bijvoorbeeld CarPlay. Wellicht interessant.
Weet iemand of een 1 maand proef automatisch verlengd wordt naar een jaar als je dat afneemt?
Wordt niet automatisch verlengd maar gewoon beeindigd. (bron : mijzelf, afgelopen maand)
[ Voor 133% gewijzigd door GforceNL op 14-03-2019 14:10 . Reden: verkeerde quote... ]
<Zinloze tekst hier>
Over de achterkant van de stoelen gesproken, dat harde plastic in de 1 serie daar, dat is puur kostenbesparing, of zit daar nog iets functioneels achter?deepbass909 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:37:
[...]
Ik heb niet veel kinderen in de auto gehad, maar ik kan de keer nog goed herinneren dat m'n neefje op de achterbank zat. Die zat continu tegen de stoel te schoppenEn dan is een rit Hengelo (o) - IJsselstein ineens wel heel erg lang. En het was niet omdat er weinig ruimte achter in was (een E36 Compact is stiekem nog best ruim namelijk).
Doet een beetje goedkoop, en oncomfortabel, aan als je achterin zit. Niet dat ik daar zelf ooit zit, dus heb er weinig last van. Vroeg het me gewoon af.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing