Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 223 ... 360 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 09:35
CreativeS schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:15:
[...]

Als alles afhangt van het feit of het wel of niet de moeite of het geld waard is...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

***members only***
Respect hoor! We hebben 1 auto en ik vind een dergelijke ingreep voor een bekerhouder die ik sporadisch gebruik te ingrijpend. Desalniettemin bizar dat BMW dit ooit zo ontworpen heeft én dat bekerhouders een optie waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
loeberce schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:51:
Respect hoor! We hebben 1 auto en ik vind een dergelijke ingreep voor een bekerhouder die ik sporadisch gebruik te ingrijpend. Desalniettemin bizar dat BMW dit ooit zo ontworpen heeft én dat bekerhouders een optie waren.
En het lullige... die optie (bekerhouders en in de E9X een opbergvak links van het stuur) kostte totaal maar iets van €150,-. Het beruchte opbergpakket. Wij gebruiken de bekerhouders veel. Het dashboard zelf is wel tweedehands, maar ik heb de rest (bekerhouders, afdekstrip, et cetera) allemaal nieuw gekocht.

Bij de E46 was het plaatsen van bekerhouders een héél stuk makkelijker _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:41

TommieW

Numa numa.

lord_fh schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:00:
[...]

Is een normale volautomaat zover ik weet met koppelomvormer. Zeker geen robotbak, het is geen aygo :)

Bij koude motor wat lomp is niet gek. Maar een spoeling na een ton kan geen kwaad
Als ik even terugscrol in de post history van @Bommes zie ik dat hij een 218i Grand Tourer uit 2017 heeft; een F45. De automagische zesbak van een F45 is een Aisin TF-60SN. Ik kan even niet goed vinden wat voor een versnellingsbak dat is, maar het lijkt inderdaad een versnellingsbak te zijn met een planetair tandwielstelsel. Hier is een filmpje van de binnenkant.

offtopic:
Ik was onderweg om dit uit interesse op te zoeken, maar heb 't maar opgegeven. Toch wou ik even delen wat ik wel had gevonden.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 12:28

TommyGun

Stik er maar in!

noes schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 22:07:
[...]

Met spoelen onder druk moet je ook voorzichtig zijn. Voor ik weet doet ZF gewoon olie erdoorheen pompen (op lage druk) totdat alles ververst is.

Daarover gesproken: mijn ZF 6 bak schakelt af en toe wat bonkerig, voor ik weet kan je de solenoids vervangen om dit te verbeteren. Iemand hier ervaring mee? Is al bij ZF geweest voor verse olie.
Inderdaad, ik kreeg zelfs het advies om niet te spoelen als er geen problemen zijn. Juist door spoelen kun je problemen veroorzaken omdat er vuiligheid loskomt (wat mogelijkerwijs de boel bij elkaar hield)...

Mijn ZF 6 is 1x gespoeld (230k op de teller inmiddels) volgens het onderhoudsboekje. Maar dat was niet door ZF gedaan dus wat er precies is uitgevoerd blijft giswerk. Wellicht gewoon een oliewissel.

Ik meen desondanks ook te merken dat het iets begint te bonken, twijfel of ik gewoon de olie laat wisselen of ZF er naar laat kijken... Olie van de tussenbak is wel recent nog gedaan.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:56

lord_fh

PS5

TommyGun schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 00:48:
[...]

Inderdaad, ik kreeg zelfs het advies om niet te spoelen als er geen problemen zijn. Juist door spoelen kun je problemen veroorzaken omdat er vuiligheid loskomt (wat mogelijkerwijs de boel bij elkaar hield)...

Mijn ZF 6 is 1x gespoeld (230k op de teller inmiddels) volgens het onderhoudsboekje. Maar dat was niet door ZF gedaan dus wat er precies is uitgevoerd blijft giswerk. Wellicht gewoon een oliewissel.

Ik meen desondanks ook te merken dat het iets begint te bonken, twijfel of ik gewoon de olie laat wisselen of ZF er naar laat kijken... Olie van de tussenbak is wel recent nog gedaan.
het is ook geen spoelen 9 vd 10x bij een bak, maar het zorgen dat alle olie eruit is en echt ververst, omdat er veel in de koppelomvormer blijft hangen normaal, zoals iemand zei, inderdaad op lage druk de olie er doorheen halen waarbij een paar liter extra wordt gebruikt zodat alles 99% vers is.

En bonken, ik had niet echt last van bonken nog (199.000 gelopen) maar heb wel meteen de grote beurt laten doen (let op , een X3 e83 heeft een GM bak, maar principe is hetzelfde als bij een ZF) en daarbij zijn o.a. ook de bussen van de mechatronic en kabeldoorvoer vervangen (en filter) , de "grote" beurt van de bak zeg maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwmEnlnLNJ1OaIZDbe4hucp5NJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdmdUgxt4togeohOsrcpNdcw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door lord_fh op 23-06-2023 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-06 07:58
Nou het lijkt erop dat de 330e aan de beurt is voor een flinke rekening. Sinds enkele maanden merk ik minder vermogen als ik elektrisch rij en ik zie aan mijn laadpaal dat er minder stroom ingaat (nog maar 3-4 kWh ipv 5-5,5). Sinds een week nu ook een permanente storing "Aandrijving. Weldra controleren."

Dealer heeft 'm al uitgelezen en er stonden legio foutcodes in met problemen met de HV-accu. Eerste offerte zo rond de €2.500,-, maar werkelijke bedrag komt pas als de accu uitgebouwd is en de individuele cellen doorgetest en vervangen zijn.

Ohja, en de elektrische verwarming bokt ook, dus die mag ook vervangen worden voor €1.200 :')

En dat terwijl de kilometerstand nog best meevalt, 189.000 nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:41
AlexV schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:28:
Nou het lijkt erop dat de 330e aan de beurt is voor een flinke rekening. Sinds enkele maanden merk ik minder vermogen als ik elektrisch rij en ik zie aan mijn laadpaal dat er minder stroom ingaat (nog maar 3-4 kWh ipv 5-5,5). Sinds een week nu ook een permanente storing "Aandrijving. Weldra controleren."

Dealer heeft 'm al uitgelezen en er stonden legio foutcodes in met problemen met de HV-accu. Eerste offerte zo rond de €2.500,-, maar werkelijke bedrag komt pas als de accu uitgebouwd is en de individuele cellen doorgetest en vervangen zijn.

Ohja, en de elektrische verwarming bokt ook, dus die mag ook vervangen worden voor €1.200 :')

En dat terwijl de kilometerstand nog best meevalt, 189.000 nu...
Vervelend voor je. Ik krijg een beetje de indruk dat de brandstofkosten die je met zo'n 330e bespaart je dubbel en dwars terugbetaalt aan extra onderhoudskosten.

Hier al twee en een half jaar een 340i stage 2 met ~450pk uit 2016. Bij aankoop (Premium Selectie) kreeg ik er nieuwe remblokken rondom en een onderhoudscontract voor vijf jaar bij. Afgezien van de nieuwe banden en de extra oliewissels die ik zelf tussendoor doe heb ik er nog geen kosten aan gehad. Gekocht met 60k, staat nu op 120k. Heerlijk die (relatieve) eenvoud van een vroege B58 zonder hybride meuk.

Geen flauw idee wat ik ooit als opvolger moet gaan kopen als particuliere rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:09
Ben blij dat je geen M140i hebt, dan is er helemaal geen opvolger :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoskalot
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-06 10:35
TheBrut3 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:38:
Ben blij dat je geen M140i hebt, dan is er helemaal geen opvolger :+
Volgens mij heb ik foto's voorbij zien komen van een 1 serie met vier uitlaten. Misschien geen 6-in-lijn; daar heb ik niets over gelezen. Alhoewel dat een bijzondere combinatie zou zijn, toch? De huidige M135i vind ik maar een schim van het vorige model. Niet alleen qua motor, maar ook qua uiterlijk.

Ik heb privé een M140i uit 2018. In januari wordt mijn nieuwe (zakelijke) auto geleverd. Momenteel twijfel ik nog heel erg of ik de M140i wil laten schorsen, op kenteken/verzekerd wil laten of dat ik hem weg moet doen. Het is namelijk nog best veel geld in geval van verkopen. Helemaal voor die paar keer dat ik er nog in zal rijden, hoe vermakelijk dat iedere keer ook is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheBrut3
Zoskalot schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:07:
Volgens mij heb ik foto's voorbij zien komen van een 1 serie met vier uitlaten. Misschien geen 6-in-lijn; daar heb ik niets over gelezen. Alhoewel dat een bijzondere combinatie zou zijn, toch? De huidige M135i vind ik maar een schim van het vorige model. Niet alleen qua motor, maar ook qua uiterlijk.
Al zetten ze er 6 of 8 uitlaten onder. Het blijft een FWD Mini platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoskalot
  • Laatst online: 27-06 10:35
TheBrut3 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:10:
[...]

Ah ja, ik was alweer vergeten dat de huidige generatie geen RWD meer heeft. Ook zonde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:29
Spollie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:08:
[...]

Vervelend voor je. Ik krijg een beetje de indruk dat de brandstofkosten die je met zo'n 330e bespaart je dubbel en dwars terugbetaalt aan extra onderhoudskosten.

Hier al twee en een half jaar een 340i stage 2 met ~450pk uit 2016. Bij aankoop (Premium Selectie) kreeg ik er nieuwe remblokken rondom en een onderhoudscontract voor vijf jaar bij. Afgezien van de nieuwe banden en de extra oliewissels die ik zelf tussendoor doe heb ik er nog geen kosten aan gehad. Gekocht met 60k, staat nu op 120k. Heerlijk die (relatieve) eenvoud van een vroege B58 zonder hybride meuk.

Geen flauw idee wat ik ooit als opvolger moet gaan kopen als particuliere rijder.
Haha het is goed dat je (relatieve) eenvoud schrijft want eenvoudig is natuurlijk al lang niet meer. Tsja de gouden regel blijft: hoe meer erop zit, hoe meer er kapot kan gaan. Dat geldt voor de techniek maar ook met opties. Dit is natuurlijk een mooi n=1 voorbeeld.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
lord_fh schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:57:
het is ook geen spoelen 9 vd 10x bij een bak, maar het zorgen dat alle olie eruit is en echt ververst, omdat er veel in de koppelomvormer blijft hangen normaal, zoals iemand zei, inderdaad op lage druk de olie er doorheen halen waarbij een paar liter extra wordt gebruikt zodat alles 99% vers is.
Kost in totaal iets van 14 liter olie. Hier zit de nieuwe vulling (ZF olie) al bij geteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTVCcR8YdXp57DqO69JlVf44VrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7JzdygqujYUtH0hNNCXMttB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik schrok wel van de kleur na 208.146km. ZF 6HP19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:39
Ik zit me ook te oriënteren op een automaat beurtje voor m'n f30. Weet iemand een goed adres in het oosten? Regio Zwolle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-06 07:58
Spollie schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:08:
[...]

Dubbel en dwars valt nog mee nu, dit zijn de eerste échte kosten aan de auto. Tot op heden enkel regulier onderhoud en banden gehad. Maar het is wel zo bij een hybride dat een storing in de aandrijflijn inderdaad meteen kassa is.

Ik kan wel mooi het verbruik vergelijken nu. Normaal zo rond de 1 op 24. Nu zonder hybride aandrijflijn zo rond de 1:15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-06 22:06

Bommes

Capo del formaggio

TheBrut3 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:10:
[...]

Lees ik een afkeur tussen de woorden door :D

Ik rijd een Grand tourer, wat eigenlijk gewoon een premium Opel Safira is.
Van binnen zie ik de zelfde stoelen, dashboard, stuur en wat al niet meer als in een 3 serie.
De afwerking, luxe en degelijkheid is niks anders dan in een 2, 3 of 5 serie in de zelfde trim.

Okay het ding is voorwiel aangedreven, het is een 3 cilinder (die ook in de 2 en 3 serie wordt gebruikt?)
Het is een gezinsbak, maar dat is een X1,2,3 of 5 okk eigenlijk wel toch?

Is het de aandrijving op de voorwielen die zo een afkeur geeft bij de oldskool BMW fans?
Ik voel me niet minder hoor door afkeur of minachting of wat dan ook.
Ik rijd ook motor, heb er 2, waarvan 1tje een motorscooter. Ben dus wel gewend aan wat scheve blikken. Voel me er niks minder blij door alles ik op mijn Vespa door de Alpen cruise O+
Maar ik vraag het me wel af?
Is het gewoon een beetje stangen, of is er echt een afkeur/negatieve blik naar de modellen op Mini platform/3 cilinders/voorwielaandrijvers.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Bommes schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:58:
[...]

Ik rijd een Grand tourer, wat eigenlijk gewoon een premium Opel Safira is.
Van binnen zie ik de zelfde stoelen, dashboard, stuur en wat al niet meer als in een 3 serie.
De afwerking, luxe en degelijkheid is niks anders dan in een 2, 3 of 5 serie in de zelfde trim.

Okay het ding is voorwiel aangedreven, het is een 3 cilinder (die ook in de 2 en 3 serie wordt gebruikt?)
Het is een gezinsbak, maar dat is een X1,2,3 of 5 okk eigenlijk wel toch?

Is het de aandrijving op de voorwielen die zo een afkeur geeft bij de oldskool BMW fans?
Ik rijd ook motor, heb er 2, waarvan 1tje een motorscooter. Ben dus wel gewend aan wat scheve blikken. Voel me er niks minder blij door alles ik op mijn Vespa door de Alpen cruise O+
Maar ik vraag het me wel af?
Is het gewoon een beetje stangen, of is er echt een afkeur/negatieve blik naar de modellen op Mini platform/3 cilinders/voorwielaandrijvers.
Het is denk ik meer dat de puurheid van het "echte " bmw eraf is door te switchen naar FWD en 4 en 3 cilinder motoren. Voor mij is bmw ook RWD (of AWD maar wel rear focused) en 6 cilinder.

Maar neemt niet weg , mijn broertje heeft ook een GT (2018) automaat, zoals jij, en het is zeker een VEEL betere auto qua gevoel en rijden, dan een andere 7 persoons auto (zafira, touran etc.) Dus heeft niet met minachting oid te maken, uit eindelijk ontkomen we er allemaal niet aan, het is alleen jammer dat door alle milieu gedoe en besparingen, dingen als downsizing en aandrijving veranderen nodig zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Deagle schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:59:
Ik zit me ook te oriënteren op een automaat beurtje voor m'n f30. Weet iemand een goed adres in het oosten? Regio Zwolle?
Autotechniek Luttenberg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik ben nu 46 @lord_fh ik ben opgegroeid op xe achterbank van mijn Pa zijn Mercedes 200/300D.
Natuurlijk zonder gordel, met de ramen dicht en een peuk in mijn vaders mond :P

Er kwamen ook nog voorbij: Citroen CX Pallas, VW T1 Westaflia, Citroen HY, Opel Record 2,3D station, enz enz. (geen BMW's :P )

Ik vind ook iets van de Mini, zeker omdat ik samen met een maatje zijn 70'er jaren originele mini cooper heb op geknapt.
Als er zo een moderne A serie Mercedes voorbij komt denk ik ook altijd; hee een Renault Clio met een ster op de grill.
Ik rijd een Moto Guzzi V85TT een van de laatste, zo niet allerlaatste Euro 4 (en nu 5) lucht gekoelde 2 cilinder motoren. Dat dit niet meer kan, vind ik ook wat van.

Maar verandering in die zin tegen houden is niet echt mogelijk.
Het is jammer, maar daarmee mijn inziens niet minder of minderwaardig.

Begrijp me niet verkeerd, als ik mag kiezen rolde ik ook in dit:
BMW 5-Serie E12 2.5 525 1980 Grijs Handgeschakeld
€ 8.500,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Fantastisch... O+ O+

[ Voor 14% gewijzigd door Bommes op 23-06-2023 21:22 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
Afkeur richting BMW, niet richting de kopers die om hun reden de nieuwe modellen wel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

TheBrut3 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:27:
[...]

Afkeur richting BMW, niet richting de kopers die om hun reden de nieuwe modellen wel kopen.
Amen :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:41
[...]

Wij hebben thuis een M140i en een F45 218i. Mijn schoonouders hebben nu een nieuwe 223i met alle opties (behalve massage passagiersstoel en camera aan binnenkant). Vanzelfsprekend rijdt de M140i erg lekker. Maar over onze F45 ben ik ook heel erg te spreken, de auto rijdt voor een FWD gewoon heel erg goed, ziet mooi uit en is van binnen zoals je van een BMW in deze serie zou verwachten. Natuurlijk is het van binnen niet niveau 5, maar het is onmiskenbaar BMW.
Heb nu ook al een paar keer in de nieuwe 223i gereden, en je merkt dat die weer een klasse nieuwer is. Rijdt erg strak, heel goed, en (toevallig) op dit exemplaar zitten toffe functies die je ook op een 3 of 5 kunt krijgen. Dus ja, het is een FWD, en ja dat merk je als je het vergelijkt met een RWD, maar voor een FWD rijdt het gewoon erg goed. En van binnen heb je gewoon een echte BMW. Als je de ruimte nodig hebt dan is zo een 2 AT een goede keuze. Een GT nog beter natuurlijk, maar daar lijkt helaas geen opvolger van te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Bommes schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:17:
[...]
Ik rijd een Moto Guzzi V85TT een van de laatste, zo niet allerlaatste Euro 4 (en nu 5) lucht gekoelde 2 cilinder motoren. Dat dit niet meer kan, vind ik ook wat van.
[...]
Tikje offtopic hier en ik weet niet of je het specifiek over Moto Guzzi hebt, maar bijv Royal Enfield gebruikt ook nog steeds luchtgekoelde 650cc tweecilinders.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
*O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Het rijdt gewoon anders... echt geen afkeur of minachting, maar het echte BMW gevoel heeft het niet. En dat is echt niet verkeerd hoor en de meesten zullen er helemaal niets van merken (van RWD naar FWD). En kom op... iets over minachting? We hebben zelf één van de apartste BMW'tjes die er 20 jaar geleden te koop was (E46 Compact). Doet ons ook geen ene moer wat een ander ervan vindt. Wij weten hoe lekker dat kleine kartje rijdt. Verrek, ik dacht dat mijn auto snel over de op- en afritten kon zonder gepiep... dat Compactje met Bilstein B12 Sportline kan dat nog veel sneller dan de mijne. Iedereen kan hard op het rechte stuk, maar de bochten maken het verschil :) En die 6-in-lijn? Tsja, we dachten dat 2 6-cilinders wat teveel zou gaan kosten... hadden we nou maar gewacht en verder gekeken, maar goed... ook met 2 liter 4-cilinder komt de Compact nog goed van z'n plek hoor. De meeste 325ti's zijn daarnaast handbak en dat was sowieso geen optie. Een volle Compact met 4-cilinder automaat (ex-BMW AG) of een 'simpele' 325ti handbak met wat minder opties (zelfs geen M-bumpers). Een keuze die we toen hebben gemaakt. Het leent zich natuurlijk wel héél erg voor een swap naar M54B30 hè ;) Is wel een droom, een 330ti.

Net tijdens boodschappen doen valt er ineens een clipje van het rechter ventilatierooster in mijn E90 325i. De middelste had al een lamme lamel, dus ik kreeg toestemming van de baas in huis ( ;) ) om het middelste en rechter ventilatierooster te bestellen samen met een nieuwe rechter (lange) sierlijst, uiteraard in origineel Titan 90. Is dat ook weer vers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 09:07
Sabbathh schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:26:
Het is gewoon genieten, zo'n wolf in schaapskleren. Van buiten een rustige auto, maar als je op het gas trapt... :-)

Wat dat betreft ben ik een paar maanden geleden van een 520d F11 met 163 pk naar een 530i G31 gegaan met 252pk... je weet niet wat je meemaakt! Ik kan het iedereen aanraden.

Daarover toch een vraag: ik ben benieuwd wat chiptunen (phase 1 +30pk / 100Nm) doet voor het caravan trekken van je auto. Wordt het - uitgaande van een normale rijstijl - er zuiniger op? Zijn er hier mensen met ervaring hierin?
Zuiniger, amper. Want je gaat het vermogen toch gebruiken. Dus daar moet je het niet voor doen. 100Nm extra voor de caravan is vast lekker.

Verder wel grappig wat referentiekader doet. Ik ben juist niet enorm onder de indruk van m'n 530i. Hij doet niets verkeerd hoor, maar heel snel voelt ie niet. Ik kom van een gechipte 530d met 300pk en heb echt even moeten wennen. Sterker nog, een 540i blijft lonken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
Pannencouque schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 16:31:
[...]
Zuiniger, amper. Want je gaat het vermogen toch gebruiken. Dus daar moet je het niet voor doen. 100Nm extra voor de caravan is vast lekker.

Verder wel grappig wat referentiekader doet. Ik ben juist niet enorm onder de indruk van m'n 530i. Hij doet niets verkeerd hoor, maar heel snel voelt ie niet. Ik kom van een gechipte 530d met 300pk en heb echt even moeten wennen. Sterker nog, een 540i blijft lonken :P
Dan kan ik je vertellen dat zo’n dikke diesel het echt verpest voor je.. Na veel km’s gemaakt te hebben in mijn 335d vond ik het vermogen in een F80 eigenlijk eeh.. best tegenvallen :$ Tuurlijk, hard gaat het wel maar de schop in de rug door het koppel mis je. DCT vond ik wel meesterlijk _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

De 540i is nice, maar ook zeker niet overpowered voor z’n gewicht. Misschien was ik ook wel wat verpest door de 540d die ik daarvoor had :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-06 14:38

Tortelli

mixing gas and haulin ass

540i gewoon chippen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:25
Deagle schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:59:
Procar in Zwolle of Laarman in Den Ham zijn ook prima opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
JdBn schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:50:
Dan kan ik je vertellen dat zo’n dikke diesel het echt verpest voor je.. Na veel km’s gemaakt te hebben in mijn 335d vond ik het vermogen in een F80 eigenlijk eeh.. best tegenvallen :$ Tuurlijk, hard gaat het wel maar de schop in de rug door het koppel mis je. DCT vond ik wel meesterlijk _/-\o_
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door CreativeS op 24-06-2023 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
De nieuwe M2 coupé is uit: YouTube: THE M2 (2023) - Walk-around.

Natuurlijk is de vanafprijs in de configurator al snel een lachertje, maar dan heb je wel wat leuks, voor erbij. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Die is er toch al een tijd? Filmpje is ook van 8 maanden geleden. Stond vorige week nog bij de ingang van Driving Experience Zandvoort. Daar is toch nu al niet een LCI van?

[ Voor 78% gewijzigd door CreativeS op 24-06-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
CreativeS schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:06:
Die is er toch al een tijd? Filmpje is ook van 8 maanden geleden. Stond vorige week nog bij de ingang van Driving Experience Zandvoort. Daar is toch nu al niet een LCI van?
Zou kunnen hoor, ik praat de mail maar na, die ik vandaag kreeg
Het filmpje staat inderdaad al 8 maanden op YT. 8)7 .

[ Voor 7% gewijzigd door Toff op 24-06-2023 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Toff schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:15:
Zou kunnen hoor, ik praat de mail maar na, die ik vandaag kreeg
Het filmpje staat inderdaad al 8 maanden op YT. 8)7 .
Ik kreeg dezelfde mail... en dacht dat ik nog wakker moest worden.
Iets klopt er niet. Maakt ook niet uit... marketingafdeling kan het ook warm hebben :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

Zo vandaag was het moment van de 1e grote beurt na aankoop 8)

Viel allemaal niet tegen, volgende kwamen we tegen ten opzichte van wat we gedacht hadden:

- spanner vd multiriem was blijkbaar 2 jaar geleden al gedaan, dus alleen de multiriem hoeven doen, vrijloop poelie vd dynamo zat wel zo vast als een huis, dus die wel vervangen.
- Zagen daarnaast dat het expansievat van het koelsysteem nog de 1e was affabriek, en sinds m'n m54 in de e46 ben ik huiverig voor die dingen qua scheuren :o , hij had nog een nieuwe op de plank liggen dus die ook maar vervangen. Meteen de juiste koelvloeistof erin ipv rood...
- motor zag er schoon uit van binnen, filters van de vanos waren ook maar een beetje vies (zie fotos)
- Beiden DISA kleppen hadden geen speling, kleine maar wel vervangen want inlaat lag er nu toch af. Grote DISA gelaten voor wat het is die gewoon volgend jaar weer bekijken.

Verder alles gedaan zoals ik het al had besproken met de specialist. Hieronder de lijst:

- motorolie incl. Filter
- remvloeistof
- vanos solonoids vervangen beiden
- vanos filters vervangen beiden
- expansievat koelsysteem vervangen incl. Dop
- verse koelvloeistof
- kleine DISA klep vervangen onder de inlaat
- carterventilatieslang vervangen onder inlaat
- vrijloop poelie dynamo vervangen
- multiriem vervangen
- ruitparafaan vervangen (onder de voorruit, waren 2 clipjes afgebroken, microfilter werd nat)
- microfilter vervangen
- achterlicht pakkingen vervangen
- boordcomputer gecodeerd naar verbruik km/l ipv l/100km

Alles uiteraard OEM bmw qua onderdelen.

Met wat klein grut erbij en alvast apk afgerekend (volgende week keuren) een kleine 2k € , maar de motor is weer helemaal bij en veel preventief vervangen. (Bougies, automaat beurt, tussenbak en dif olie afgelopen november al gedaan)

Op de planning staat tzt een keer de banden alle 4 en dan meteen de voorste draagarmen vv en uitlijnen.

Hieronder een paar foto's :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVecMtIt_cSSTVdza0wPLfuQ-YY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSuh2oXRmfplwX8n8CMGjJAX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s19QY8O1n5GkUmxgOh7g-MF--zE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AC6AQxgNuWMvDFw2oaLaHLi6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlx6Xky4bLAXY8cXz01UptQX_pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJuhmX24yEfkEkMtga1WFXu5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_g9wYkYiiifSATnhdUEoEfv4sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBKXabarU080G3nOlbcdLA1d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jmamgbcg2ATvqxkTErzxNmKML08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQFoVpKrVQ1PaQOfFJ2Sp2Sf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRCFNWh6-ZnLfm96Kk9TPNli8YQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LsabhweZvIQbE1BFQc8XnKL.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast even meegereden in de specialist zijn bmw e91 touring Lci 335D, die nu op 970nm en 480 pk draait..... wat bizar hoe sterk zo'n diesel is. Nu nog op stock turbo's, maar gaat naar andere turbo's en gaat dan over de 1000nm en 520pk heen... , dan nog een 8hp automaat erachter ipv de 6hp.... en de fluit door de uitlaat + dikke zwarte wolken, geweldig haha B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
JdBn schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 17:50:
[...]

Ik heb met pijn in het hart afscheid genomen. Maar er zaten serieuze kosten aan, plus m'n dagelijkse gebruik was echt slecht voor een diesel. Ik had dagen dat de koelvloeistof niet eens op temperatuur was toen ik op 't werk kwam, laat staan de motor. Dus dan kan een dikke diesel echt meer. Ook de G31 heb ik dus bewust benzine gekocht.
fsfikke schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:10:
[...]

De 540i is nice, maar ook zeker niet overpowered voor z’n gewicht. Misschien was ik ook wel wat verpest door de 540d die ik daarvoor had :p
Zo'n 540i is als 't goed is prima te chippen naar ongeveer 400pk. Dan kom je echt niets tekort.
Punt is vooral dat ik 'm in m'n dagelijkse verkeer eigenlijk niet kan gebruiken. Woon/werk zit 95% van de tijd volop in de spits. Dan zou een 520i ook al voldoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
Civic09 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:29:
[...]

Procar in Zwolle of Laarman in Den Ham zijn ook prima opties
Heb je hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Wat betreft Procar lees ik alleen maar goede verhalen. Die andere ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
Procar zie ik idd ook regelmatig. Ik heb ze een berichtje gestuurd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-06 11:55
De afgelopen 3 weken op vakantie geweest in Frankrijk en Spanje. En echt niet als een bejaarde gereden. Niet slecht voor een G30 540i, 7,7ltr op 100km gemiddeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zb90MVd_j7oLwAx37AbMzPnPsb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uv4ZXI4xe4TtTnhZ1BNr9Emx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Dat is inderdaad erg zuinig zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Daar wordt ik jaloers van.
Okay onze 218i is dan wel zuiniger maar met gemiddeld 8,6 liter/100km niet eens zo heel veel zuiniger.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Laatst online: 24-06 11:25

ComputerHoed

Electronica <3

Yay, de 3 liter E46 doet het weer :)

Nieuwe draagarmen en gasklephuis en hij rijdt (en shined) weer als een zonnetje!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLBE3ZIHGX3b5nrdlLCBTLdKoFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Spr3eJ2RBwUbU1RGAjX204Yx.jpg

Vraagje voor de experts: ik heb geen zonnedak maar wel een BlueBus met microphone support. Weet iemand waar de mic verstopt zit (als ie erin zit)?

[ Voor 15% gewijzigd door ComputerHoed op 25-06-2023 20:44 ]

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
Bommes schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:57:
Daar wordt ik jaloers van.
Okay onze 218i is dan wel zuiniger maar met gemiddeld 8,6 liter/100km niet eens zo heel veel zuiniger.
8,6 is minder zuinig dan 7,7. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Mech-Warrior schreef op zondag 25 juni 2023 @ 17:49:
De afgelopen 3 weken op vakantie geweest in Frankrijk en Spanje. En echt niet als een bejaarde gereden. Niet slecht voor een G30 540i, 7,7ltr op 100km gemiddeld:
[Afbeelding]
Toen wij naar Italië gingen was de M140i ook erg zuinig. Volgens mij op het stuk in Duitsland (gemiddelde lag volgens mij boven de 100 kmh, veel 150 kmh gereden) op 7,2 liter per 100 km! Op de snelweg kan zo een 3 liter echt zuinig zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
Deagle schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:48:
[...]

Heb je hier ervaring mee?
Met beide goede ervaring. Sfeer bij Laarman spreekt me net wat meer aan. Heel gemoedelijk.
Heb daar onlangs beurt laten doen en koelslang laten vervangen.

https://www.autolaarman.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

TheBrut3 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:57:
[...]

8,6 is minder zuinig dan 7,7. ;)
Ooh ja wacht :o
* Bommes feels stupid

Ik ben nog van de generatie dat we het hadden over 1 op 11 of.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Mooie cijfers voor zo'n 7. Het kán dus wel.
Al zou ik het met mijn rijstijl niet halen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MP--
  • Laatst online: 05-12-2024
Dan moet je het grootste deel snelweg sukkelen met 110 ofzo denk ik?

Je kunt het mooie cijfers noemen, maar ik noem het vooral cijfers die aangeven dat je niet door hebt kunnen rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:43:
G30 is geen 7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
--MP-- schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:46:

Je kunt het mooie cijfers noemen, maar ik noem het vooral cijfers die aangeven dat je niet door hebt kunnen rijden..
In Zwitserland sukkel ik anders graag door hoor :)
Had toen ook de hoogste reikwijdte voor de 63 liter.
Dagteller stond na het tanken nog niet op 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AdeHWgmn6gH2bMNOAeQe8hRZ94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92mnTNUm9RqWCuMWH5kOrVNW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdBn
Ik heb een keer met een woon-werk retourtje iets van 4,5l/100km op de boordcomputer gekregen. Dat was wel echt rijden alsof er een ei onder m’n gaspedaal zat. Maar met een 3-liter diesel, niet slecht :P

Maar dat hou ik dus echt 1 rit vol heh, meestal zit het rond de 6-6,5l/100km. Nog steeds wel zuinig gezien m’n rijstijl _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Laatst online: 08:18
JdBn schreef op maandag 26 juni 2023 @ 02:50:
Ik heb een keer met een woon-werk retourtje iets van 4,5l/100km op de boordcomputer gekregen. Dat was wel echt rijden alsof er een ei onder m’n gaspedaal zat. Maar met een 3-liter diesel, niet slecht :P

Maar dat hou ik dus echt 1 rit vol heh, meestal zit het rond de 6-6,5l/100km. Nog steeds wel zuinig gezien m’n rijstijl _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piIvp_kR1Tz-rcdR4Y8GVGl-bgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijBuDaQtYPuQsbG2kQm7ndvi.jpg?f=fotoalbum_large
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdBn
Met een M550d? 8)7

Met zo'n nieuwere helpt er een electromotor ook een beetje mee met vertrekken toch? Denk dat dat wel behoorlijk scheelt op het verbruik om die 2 ton in beweging te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-06 12:25
Nog iemand met een F20 diesel die (weer) een terugroepactie heeft?

Dit keer nummer 0011150700 wat volgens de dealer te maken heeft met een EGR koeler (?) die vervangen moet worden maar waarvan het onderdeel niet leverbaar is. Niet heel geruststellend met deze temperaturen en een vakantie naar Italië in het vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
Yes hier ook gehad voor m'n F30 320D. Ze checken eerst of er lekkage is, zo ja, dan komt er een tijdelijke op totdat de nieuwe leverbaar zou zijn. Dat is wat ze me afgelopen week zeiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:13
andy88 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:17:

Dit keer nummer 0011150700 wat volgens de dealer te maken heeft met een EGR koeler (?) die vervangen moet worden maar waarvan het onderdeel niet leverbaar is. Niet heel geruststellend met deze temperaturen en een vakantie naar Italië in het vooruitzicht.
Yes heb ik ook voor G01 30d. Ergens juli naar de dealer voor onderhoud, zal vragen of ze hier ook iets mee doen.

>> Signature?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mech-Warrior

Mwah, gemiddelde snelheid is bijna 100km/u over 4.500km ;-)
En ook nog wat door de bergen gereden
Bij de tolpoortjes ook even WOT omdat het kan 😈
Effe de turbo goed doorblazen

Deze vakantie gingen we via La Rochelle naar Bordeaux, Bilbao, Zaragoza, Valencia, Millau, Versailles en weer naar NL.
Snelwegen en binnenwegen (vooral toeren naar wijnhuizen 😋). Uiteindelijk thuisgekomen met 60 flessen wijn 🍷 naast de bagage.

[ Voor 29% gewijzigd door Mech-Warrior op 26-06-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbathh
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-06 20:25
[...]

Heerlijk dit, ik snap je helemaal! Die 540i had ik ook nog even op t oog, maar met mijn (particuliere) budget was het óf een dikke 530i óf een relatief kale 540i. En dit luxepaard wil opties ;)

Ik ga nog eens wat rondneuzen mbt tunen. Misschien kan ik aan het mezelf wel willen verkopen als een investering omwille van zuinigheid...maar uiteindelijk gaat het om de kick van de extra power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mech-Warrior
Bommes schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:30:
[...]

Ooh ja wacht :o
* Bommes feels stupid

Ik ben nog van de generatie dat we het hadden over 1 op 11 of.
Ik ben een paar jaar ouder dan jij 😝 hoor.
Reken ook nog steeds terug 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Niet slecht voor een bijna 10 jaar oude elektrische auto, gaat om een i3 94ah rex
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9iwkOR1_PK9HuHwKaKEz7UV54w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HUFXglyT4jQRET0uTsVIhj6X.jpg?f=user_large

Krijg bij een volle lading 250km range te zien 8-)

Rij dit redelijk gemakkelijk met 100kmh op de gps, bizar hoe efficiënt dit kleine karretje is als ik het vergelijk met moderne ev's vooral omdat hij de stroomlijn en zijwindgevoeligheid van huifkar heeft :+

[ Voor 8% gewijzigd door Brilsmurfffje op 26-06-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdBn
Ik blijf de i3 wel echt een geinig ding vinden, alleen het interieur spreekt me niet heel erg aan. Zou wel mooi geweest zijn als er een sportiever model geweest zou zijn waarbij het interieur ook een beetje een makeover gehad zou hebben met M-stuurtje/sportstoelen/brembo remmen. De i3s is geloof ik alleen aan de buitenkant ietsje dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-06 18:27

Eagle Creek

Breathing security

Pannencouque schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:43:
5 volgens mij, geen 7.
een G30 540i

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Het is maar wat je sukkelen noemt. Dat is bijna 1 op 13, waarbij hij zelf al aangeeft niet als opa Jans te hebben gereden.

Met mijn 330e heb ik afgelopen voorjaar naar Frankrijk/Spanje gemiddeld rond de 1 op 14 gezeten, waarbij ik onderweg ook echt wel de 160+ aantikte op flinke stukken. Bleef ik braver rond de 140, was 1 op 16+ geen zeldzaamheid.

Met name in de bergen, en met afremmen, laadt de 330e flink wat kilometers bij. Dat is natuurlijk geen geheel eerlijke vergelijking maar had met sukkelig rijden weinig te maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hoi BMW M5 Touring 😎
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABmEw4mpx0UcfG64NZNADRKYbek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIJ8N3GrLgil3mqGTf5aZ6z8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9xpxqnrsfDZSqj5PPh2gSnW90U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QooiWN3FT8yhyQ4s3Sf6YdX9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:13
Heel mooi droom materiaal, helaas qua prijs onbereikbaar voor de meeste. Zeker 1e jaar schrijf je af waar je normaal een dikke 3 voor kan kopen.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Laatst online: 24-06 16:43
andy88 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:17:

heb dezelfde maar dan de F30 320D, je mag hem gratis laten inspecteren als ik het bericht zo lees. Misschien dat het je iets meer geruststelt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ChiLLeR schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:05:
Heel mooi droom materiaal, helaas qua prijs onbereikbaar voor de meeste. Zeker 1e jaar schrijf je af waar je normaal een dikke 3 voor kan kopen.
Eens, daarom de M3 en de M135i die ik hiervoor had ook gekocht toen ze 4 jaar oud waren. Maar wel een exemplaar met weinig kilometers erop, beide zaten rond de 44k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

JdBn schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:42:
Ik blijf de i3 wel echt een geinig ding vinden, alleen het interieur spreekt me niet heel erg aan. Zou wel mooi geweest zijn als er een sportiever model geweest zou zijn waarbij het interieur ook een beetje een makeover gehad zou hebben met M-stuurtje/sportstoelen/brembo remmen. De i3s is geloof ik alleen aan de buitenkant ietsje dikker.
Vind een i3 met houten interieur wel modern en gezellig ogen, het is dan ook echt hout.

De i3s is wat verbreed en verlaagt. Je kan verrassend hard de bocht om maar je blijft wel een beetje hoog zitten. Hij is meer in zn element in de stad, vlot weg bij het stoplicht, hard over drempels heen en straatje keren zonder te steken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFreakhead
ChiLLeR schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:05:
Zo dadelijk als de kilometerheffing in gaat, dan zal de BPM toch wel wegvallen! ....¿toch?...
Scheelt een slok op de borrel!
Kan ik die diesel van me hierop inruilen :) Om wat aan het milieu te doen natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2dFYIc2eUzbq3_Ep86nVCEs-nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vLnh2JIZeBdhJZwmWb8odSL.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de TT gisteren hadden ze een mooi BMW M paviljoen, met oa M2, M3 touring en M 1000 RR. Ervoor stond deze M3 CS in subtiele trim en kleur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
DaFreakhead schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:33:
Zo dadelijk als de kilometerheffing in gaat, dan zal de BPM toch wel wegvallen! ....¿toch?...
Scheelt een slok op de borrel!
Kan ik die diesel van me hierop inruilen :) Om wat aan het milieu te doen natuurlijk...
Grapjas. Enkel het kopje motorrijtuigenbelasting vervalt. En als ze voor jaarlijkse rapportage kiezen… betaal je ook voor ritten in het buitenland. Terwijl je als gast al in Duitsland betaalt voor het gebruik van de wegen. Er zit een gedeelte van de Duitse wegenbelasting in de literprijs en betaal je de Nederlandse staat voor gebruik van de buitenlandse wegen. Helemaal krankjorum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
SgtPoen schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:25:
[...]
heb dezelfde maar dan de F30 320D, je mag hem gratis laten inspecteren als ik het bericht zo lees. Misschien dat het je iets meer geruststelt .
Mijn F31 320D toonde gisteren een envelopje in beeld. Toen ik het bericht opende stond daar alleen in dat er een belangrijk bericht was? Beetje krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdBn
CreativeS schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:32:
[...]

Grapjas. Enkel het kopje motorrijtuigenbelasting vervalt. En als ze voor jaarlijkse rapportage kiezen… betaal je ook voor ritten in het buitenland. Terwijl je als gast al in Duitsland betaalt voor het gebruik van de wegen. Er zit een gedeelte van de Duitse wegenbelasting in de literprijs en betaal je de Nederlandse staat voor gebruik van de buitenlandse wegen. Helemaal krankjorum.
Slaat inderdaad helemaal nergens op. En dan willen ze dat we minder het vliegtuig pakken voor de korte afstanden! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

[...]

Er is nu al sprake van dat de houderschapsbelasting niet (volledig) gaat vervallen. I.o.w: het bezit blijf je ook dan nog belasting voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
donaldo schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:41:
[Afbeelding]

Bij de TT gisteren hadden ze een mooi BMW M paviljoen, met oa M2, M3 touring en M 1000 RR. Ervoor stond deze M3 CS in subtiele trim en kleur.
Groener kan je niet rijden toch? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakhead
[...]

Je miste de ironie volgens mij
Dikke auto rijden wordt iets voor de elite...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdBn
DaFreakhead schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:45:
[...]

Je miste de ironie volgens mij
Auto rijden wordt iets voor de elite...
Even gecorrigeerd voor je ;)

Overigens weet ik niet of ze er al aan gedacht hebben dat een km-teller niet eens verplicht is in een auto. Tenminste, het is geen APK punt. Geen km-teller (wellicht uit coderen…) is geen wegenbelasting betalen? _O-

Echt zo’n dom plan weer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

JdBn schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 02:49:
[...]

Even gecorrigeerd voor je ;)

Overigens weet ik niet of ze er al aan gedacht hebben dat een km-teller niet eens verplicht is in een auto. Tenminste, het is geen APK punt. Geen km-teller (wellicht uit coderen…) is geen wegenbelasting betalen? _O-

Echt zo’n dom plan weer…
Dan wordt het wel héél aantrekkelijk de km-teller frequent/jaarlijks terug te draaien. Of inderdaad loskoppelen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
[...]

Weet je wie pas erg zijn?! Die figuren die in Duitsland tanken. Een beetje de Duitse schatkist vol pleuren en profiteren van de mooie Nederlandse wegen! :( . Ga dan ook op die inferieure betonplaten rijden als je zo nodig voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten!

:+

Tsja de complexiteit van het systeem zal het succes wel de nek omdraaien gok ik zo. Al is er geen systeem waterdicht en tegelijkertijd betaalbaar. Nu dat ze de mogelijkheid voor het sturen op spitstarieven eruit hebben gegooid levert het hele plan mijn inziens weinig meer op. Dan is belasting op brandstof een prima methode om de vervuiler te laten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
DaFreakhead schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:45:
Dikke auto rijden wordt iets voor de elite...
FTFY :X :o

Edit; Nvm, ik zie dat @JdBn al hetzelfde had getypt. Ik had gelijk op de quote knop geramd zonder te kijken naar verdere reacties.

[ Voor 27% gewijzigd door TheBrut3 op 27-06-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
[...]

De NOS meldde gisteren gek genoeg dat het wel degelijk de bedoeling is dat én BPM én MRB gaan verdwijnen in het nieuwe systeem: link.

Ik voorzie eigenlijk alleen maar parkeerissues in steden omdat het zo veel te goedkoop wordt om gewoon maar auto's te hebben en weinig te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 20:52
Tralapo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:40:
[...]

De NOS meldde gisteren gek genoeg dat het wel degelijk de bedoeling is dat én BPM én MRB gaan verdwijnen in het nieuwe systeem: link.

Ik voorzie eigenlijk alleen maar parkeerissues in steden omdat het zo veel te goedkoop wordt om gewoon maar auto's te hebben en weinig te gebruiken.
Las ik ook idd. Lijkt me niet dat je dat BPM gat in de begroting dicht met 7ct per km naast het feit dat het interessanter wordt om mooie auto’s te kopen waarbij de uitstoot wellicht niet het beste is (iets met een M, ik droom even door).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Tralapo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:40:
[...]

Zal echt heel erg meevallen. De aanschafwaarde blijft fors en de (gemiddelde) prijzen stijgen tevens nog eens hard, zeker gezien de lastige elektrificatie bij het A en B segment. "Goedkope" auto's bestaan dus bijna niet meer. Een "simpele" VW Up! begint op €19.890,- 8)7 .

Houderschap is nu al erg goedkoop in sommige gevallen, bijv. voor oude kleine benzine auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Laatst online: 24-06 16:43
Tralapo schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:45:
[...]

Mijn F31 320D toonde gisteren een envelopje in beeld. Toen ik het bericht opende stond daar alleen in dat er een belangrijk bericht was? Beetje krom.
Ik kreeg hem in de MyBMW app gezien ik nog steeds zonder idrive rij nadat deze 2 maanden terug is gestolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdBn
MrFl0ppY schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Zal echt heel erg meevallen. De aanschafwaarde blijft fors en de (gemiddelde) prijzen stijgen tevens nog eens hard, zeker gezien de lastige elektrificatie bij het A en B segment. "Goedkope" auto's bestaan dus bijna niet meer. Een "simpele" VW Up! begint op €19.890,- 8)7 .

Houderschap is nu al erg goedkoop in sommige gevallen, bijv. voor oude kleine benzine auto's.
A-segment gaat gewoon vervallen ivm steeds meer verplichte veiligheidssystemen die niet meer terug te verdienen zijn, B-segment wordt het volgende slachtoffer. Formaat Golf is straks het kleinste dat je kunt kopen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 10:57
Zijn er hier mensen met een 330E? Wat gebruikt zo'n auto gemiddeld als de accu leeg is? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Bioflap schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:50:
Zijn er hier mensen met een 330E? Wat gebruikt zo'n auto gemiddeld als de accu leeg is? :D
Misschien handig om aan te geven welke 330e, zowel van de F als G serie is er een 330e. Al hebben beide ene B48 als benzinemotor, dus veel verschil zal er niet zijn.

Overigens als je een zoekopdracht in het topic doet op 330e krijg je wel een aantal recente hits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
Hier was een week terug nog iemand met een kapot hybride systeem en die heeft het verbruik vermeld, even terug zoeken dus.

Overigens is het verbruik tussen de B48 in de F en G serie aanzienlijk. Met mijn F36 420i GC kwam ik niet verder dan 1:14, met mijn G21 330i is 1:16 een makkie.

Beide over langere snelweg ritten met max 120, ook gecombineerd is de G21 een stuk zuiniger. Kan mij zomaar voorstellen dat dat voor een 330e van beide generaties ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
B-Real schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:18:
Hier was een week terug nog iemand met een kapot hybride systeem en die heeft het verbruik vermeld, even terug zoeken dus.

Overigens is het verbruik tussen de B48 in de F en G serie aanzienlijk. Met mijn F36 420i GC kwam ik niet verder dan 1:14, met mijn G21 330i is 1:16 een makkie.

Beide over langere snelweg ritten met max 120, ook gecombineerd is de G21 een stuk zuiniger. Kan mij zomaar voorstellen dat dat voor een 330e van beide generaties ook het geval is.
Heeft de G21 dat 48V mild hybride systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17
Ik. Een G20 330e 2020 met een B48B20A. Net zo veel als de F30 N20B20 die ik hiervoor had. Op de snelweg tikt hij de 1 op 20 aan en in de stad 1 op 8. Gecombineerd 1 op 13 ofzo.

Ik heb een openbare laadpaal voor mijn deur dus de accu is wel regelmatig vol hier. Dan is het een leuke wagen en merk je als petrolhead dat elektrisch rijden toch stiekem relax is.

Zelfs met een lege accu zal de auto op je brandstofmotor een beetje laden om een minimale spanning te behouden voor als je een woonwijk inrijdt of als je in de file staat.

Op hybride mode binnen de bebouwde kom rijden met een lege accu is best vervelend omdat hij gaat pendelen om elektrisch te rijden om vervolgens na 10 seconden weer op brandstof t zitten. Het start stop systeem is dan wel storend omdat hij al uit gaat als je gaat remmen. Geef je daarna gas dan springt de motor meteen aan.

Ik zet hem dan ook op SPORT individual met motor op SPORT en transmissie op COMFORT en stuur op COMFORT. Dat is net als de comfort stand van een 320i maar dan blijft je motor aan. Start stop staat dan ook uit. Dan zal hij alleen regenereren als je gas los laat of wilt remmen. Heel langzaam zie je accu laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Zoek even terug, ik zeur hier vaak genoeg over in 't topic :9 .
Maar voor mij gemiddeld 1 op 22/23+.

Ligt wel aan waar je rijdt, en welke afstanden je rijdt. (en je gas én remgedrag. Je kunt met vooruit kijken heel veel winnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
com2,1ghz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:18:
Ik. Een G20 330e 2020 met een B48B20A. Net zo veel als de F30 N20B20 die ik hiervoor had. Op de snelweg tikt hij de 1 op 20 aan en in de stad 1 op 8. Gecombineerd 1 op 13 ofzo.
Eagle Creek schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:07:
Zoek even terug, ik zeur hier vaak genoeg over in 't topic :9 .
Maar voor mij gemiddeld 1 op 22/23+.
Dat is wel een héél erg groot verschil. Heb jij alleen snelweg @Eagle Creek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-06 10:03
Is er inmiddels nog iemand met een G20 330e die de parkeermogelijkheid in Idrive geactiveerd heeft gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:19
@andy88 @Deagle @ChiLLeR
Terugroepactie breek mij de bek niet open :(
Hier met mijn F31 LCI 320D het volgende traject:
03-03: Popup in scherm, terugroepactie ivm EGR Koeler. Uiteindelijk software update gedaan
05-03: Check engine lampje aan, laten uitlezen. EGR defect. BMW garage besluit onder coulance EGR te vervangen. Wat gek was want die EGR was precies een jaar ervoor op mijn eigen kosten vervangen
29-03: EGR vervangen, na uitbouwen bleek deze niet defect te zijn
13-04: Check engine lampje weer aan, uitgelezen en deze keer oorzaak onbekend. BMW geeft het op. Eigen BMW specialist leest hem uit en zegt defecte lambda sonde.
23-05: Lambda sonde vervangen. Hooray! Check engine uit
27-05: Popup in scherm, terugroepactie ivm EGR koeler (1011150700)
29-05: Check Engine lampje weer aan
14-06: BMW dealer leest auto uit en zegt EGR defect. Ze snappen niet waarom terugroep actie open staat aangezien hetzelfde onderdeel in maart door hun geinstalleerd is.

Nu zit ik in de situatie dat ze geen zin hebben om de terugroepactie uit te voeren aangezien er al verse EGR in zit. Enige wat ik ze willen doen is op mijn kosten 1-2 dagen gaan zoeken.

Dus sinds die software update heb ik met tussenpozen van 1-2 dagen eigenlijk al continue een check engine lampje en alweer paar honderd euro verder. Maar verder was dat gewoon toeval.....

;(

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 27-06-2023 19:48 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

realphoenikx schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:45:
Is er inmiddels nog iemand met een G20 330e die de parkeermogelijkheid in Idrive geactiveerd heeft gekregen?
Nee :-( . Kreeg inmiddels wel de melding via iDrive dat ParkMobile ermee stopt, maar Betalen voor parkeren is nog niet verschenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

TheBrut3 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:35:
[...]

[...]

Dat is wel een héél erg groot verschil. Heb jij alleen snelweg @Eagle Creek?
Wel hoofdzakelijk. En ik rij zuinig, en overdag sowieso 100.
Zoals een post of 30 eerder gezegd had ik in Frankrijk / Spanje verbruik van ~ 1 op 14 en dat was met heuvels en snelheden tot 170 kmh. Dus 1 op 16 in Nederland lach ik om (lees : haal ik nóoit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Deze was van vandaag.
Terug van het werk met lege accu toen ik weg reed.
107 op de cc op de snelweg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMDI3G9pqy8l3vaAxhXX6TWgCbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/angx4qYOgVvDg92sKVLaoeQK.jpg?f=fotoalbum_large
En deze is dezelfde rit met lege accu met 127/137 op de cc (na 19u) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhS11HbJdOUSG2kSSGIc2jj89fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLnpE1fl2XSOD9yXooeXvmVf.jpg?f=fotoalbum_large
Heenweg met volle accu is wel stukje beter in de zomer: (heenweg ook altijd wat file nu ivm wegwerk…)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaGDalErNKx3DUtBKatbmdJLwQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yz0QG9WmCtQkDFn6ySU3vZ42.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door YakuzA op 27-06-2023 21:18 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
B-Real schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:18:

Mijn F31 doet met dezelfde motor meestal rond de 1:15. Rij ik langere ritten dan is 1:16 ook prima haalbaar. In de winter met meer korte stukjes eerder 1:13. Heel tevreden mee eigenlijk.
Tot nu toe sowieso een fijne motor. In de G-serie zit volgens mij dunnere olie (0W-30) voor extra zuinigheid. Daardoor lussen ze ook weleens een slok olie. Bij mijn F31 blijft het oliepeil steevast op max. staan. Zelfs onder zware belasting met de caravan aan de haak. Alle auto’s hiervoor verbruikten onder die omstandigheden wel wat.
Pagina: 1 ... 223 ... 360 Laatste