Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 213 ... 383 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:55
Ik heb kentekenplaathouders van Würth op de auto. Hebben een heel mooi smal randje en zijn van goede kwaliteit. Kan ik aanbevelen.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:27
FabiandJ schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:35:
[...]

De TPMS sensoren blijven zitten, je ventielen zal die vernieuwen ;)
Moeten die batterijen niet vervangen worden? Of kan dat niet.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10 00:03

Toff

FP ProMod
Het Fantoom schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:46:
[...]

Moeten die batterijen niet vervangen worden? Of kan dat niet.
Nee, dat kan niet. Gaan, afhankelijk waar je kijkt, tussen de 5 en 10 jaar mee.
Zelf heb ik ooit problemen gehad met imitaties, dus voor mij alleen de originele sensoren.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

RicoK schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:49:
@Greetoz Ik haal deze altijd gewoon bij de Gamma voor een enkele euro.
Dank voor de tip! rij meteen 1 gehaald, wou graag reclame-vrij rijden maar 10,- online en dan incl verzendkosten is het me niet waard. Nu klaar voor 3,59

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:28
Toff schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:07:
[...]

Zelf heb ik ooit problemen gehad met imitaties, dus voor mij alleen de originele sensoren.
Hmm, die van mij zijn van 2017. Nu vervangen of gewoon zo laten?

• Toff

Toff

FP ProMod
zunrob schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:47:
[...]
Hmm, die van mij zijn van 2017. Nu vervangen of gewoon zo laten?
Ik heb ze ooit na 8 jaar preventief laten vervangen toen ik aan nieuwe banden toe was (scheelt demontage/montage band en balanceren), maar dat bleken imitaties te zijn die niet werkten cq niet goed ingelezen konden worden. De oude zijn teruggeplaatst en doen het nog steeds.
Geen peil op te trekken, dus afwachten tot ze ermee stoppen, is mijn idee nu.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Die van mij zijn ook van 2017, niet eens over nagedacht eigenlijk en eens met hierboven :)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XnpuBk0HADM99lHw_MY3N-aw1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSPKzyc6KzNRGY5MGBbzfcak.jpg?f=fotoalbum_large

De Z3 is vandaag voor een gepland bezoek naar de garage geweest. Motorsteunen, transmissiesteunen, hardyschijf en cardanlager zijn vernieuwd onder het mom van preventief onderhoud. Tenminste dat was het idee... blijk ik al een tijd met een kapotte motorsteun rond te rijden die praktisch afgescheurd was :X
Moet zeggen dat het nu wel lekker strak rijdt, je voelt geen enkele beweging meer in de aandrijflijn bij een lastwissel.

🖥️ | 🚗

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

zunrob schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:55:
[...]

Zojuist 4 banden besteld voor de M140i, en afspraak gemaakt voor montage. Hartstikke bedankt voor de tip!
Front: 225/40 R18 92 Y XL, Goodyear number 581485, EAN 4038526074461
Rear: 245/35 R18 92 Y XL, Goodyear number 581529, EAN 4038526074836
Voor mijn e93 met 18” rft Potenza (breedset) ben ik op de voor-as ook net over gegaan naar GY ass6. Wel voor XL gekozen om qua stugheid niet teveel uit de pas te lopen met de nog goede rft potenza’s op de achteras.

Niet vergeten uit te lijnen met je mooie nieuwe rubber he!

• Farceus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-12 11:57
Farceus schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:26:
[...]

Update
[Afbeelding][Afbeelding]

Net deze foto’s ontvangen, morgen ontvang ik een prijs met wat het mag gaan kosten en dan hopen dat het nog enigszins te redden is.
Na het hele verhaal van de motor revisie hoopte ik weer wat kilometers te kunnen maken. Helaas was het vanavond weer raak. Temperatuur lampje begon rood te branden en totaal geen motor vermogen meer. Gelukkig reed de berging voorbij en hebben die me thuis af kunnen zetten.

Het BMW rijden valt me tot nu toe nog aardig tegen…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pD3Y9CfhV90erkCs70mghx2wptI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjrpGd2JJ19jKqGWUuUSikx3.jpg?f=fotoalbum_large

• zunrob
JPS schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:27:
[...]

Voor mijn e93 met 18” rft Potenza (breedset) ben ik op de voor-as ook net over gegaan naar GY ass6. Wel voor XL gekozen om qua stugheid niet teveel uit de pas te lopen met de nog goede rft potenza’s op de achteras.

Niet vergeten uit te lijnen met je mooie nieuwe rubber he!
Allicht is het een stomme vraag, maar waarom wil ik opnieuw uitlijnen? Ik lijn ook niet opnieuw uit als ik de zomerwielen verruil voor winterwielen, of andersom. Voor zover ik zie is de slijtage op alle banden ook helemaal normaal, en slijten ze erg gelijkmatig. Zowel zomer als winterset. Ook merk ik niks raars als ik rijd met de auto, geen trekken etc.

Edit: We hadden hier pas de discussie over het mixen van banden voor/achter, merk jij er iets van?

[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 22-04-2023 08:50 ]

• Het Fantoom
Toff schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:07:
[...]

Die van mij zijn 8 jaar oud, kan de batterijstatus ook niet uitgelezen worden?

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:31
Farceus schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:53:
Héél herkenbaar… 3 jaar terug mijn E90 320i pre lci met 330k op de teller weggedaan, nadat ik die ruim 3 jaar daarvoor met net 200k op de klok had aangekocht. Natuurlijk hoge kilometerstanden, maar wat een ellende, zoveel onderhoud, zo veel pech gevallen, zo veel reparaties. Zo veel onkosten mee gehad, ik had er een mooie auto van kunnen kopen. Liefde maakte blind….. Ik was (even) genezen.

En toch….. weer overstag gegaan, iets met kruipend bloed, en nu sinds een maand of twee een F30 uit 2013 met inmiddels 90k op de teller.

• RicoK
Accident schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:31:
Dank voor de tip! rij meteen 1 gehaald, wou graag reclame-vrij rijden maar 10,- online en dan incl verzendkosten is het me niet waard. Nu klaar voor 3,59
Graag gedaan. Ik houd ook niet van die reclame uitingen op een kentekenplaathouder. Het (ver)stoort.

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:10
Hebben jullie ook een kentekenplaathouder aan de voorkant?
Een maatje van me met een G31 heeft een losse plaat op de bumper geschroefd, maar ik heb een kunststof plaat waar weer een kentekenplaathouder op zit.
Overigens heb ik zowel voor als achter geen rand onder de plaathouder zitten, dus alleen een plastic rand om genoemde kentekenplaten heen eigenlijk.

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Farceus schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:53:
Na het hele verhaal van de motor revisie hoopte ik weer wat kilometers te kunnen maken. Helaas was het vanavond weer raak. Temperatuur lampje begon rood te branden en totaal geen motor vermogen meer. Gelukkig reed de berging voorbij en hebben die me thuis af kunnen zetten.

RicoK schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:45:
Héél herkenbaar… 3 jaar terug mijn E90 320i pre lci met 330k op de teller weggedaan, nadat ik die ruim 3 jaar daarvoor met net 200k op de klok had aangekocht. Natuurlijk hoge kilometerstanden, maar wat een ellende, zoveel onderhoud, zo veel pech gevallen, zo veel reparaties. Zo veel onkosten mee gehad, ik had er een mooie auto van kunnen kopen. Liefde maakte blind….. Ik was (even) genezen.
Bepaalde 4-cilinders moet je ook links laten liggen... het begon al met de N42, toen de N43 en de N46. Ook veel kosten aan gehad, maar nadat we het obligate lijstje hadden afgewerkt met de standaard terugkomende issues (klepseals, excentrische as valvetronic, doorgeroeste carterpan, et cetera) is het een genot om ermee te rijden. Tuurlijk, het zoeft niet zo lekker als mijn 6-cilinder, maar toch.
We dachten toen dat 2 6-cilinders een te grote aanslag op onze portemonnee zou zijn... niet wetende dat er verandering van werk zou plaatsvinden en de 4-cilinder niets zuiniger is dan een 6-cilinder. Dan de bovengemiddelde onderhoudskosten er nog eens bij... ik had gewoon beter onderzoek moeten doen 5 jaar geleden, maar ook toen werkte mijn glazen bol niet en was ik nog een n00b betreffende BMW.
DaFreakhead schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:35:
Een maatje van me met een G31 heeft een losse plaat op de bumper geschroefd, maar ik heb een kunststof plaat waar weer een kentekenplaathouder op zit.
Overigens heb ik zowel voor als achter geen rand onder de plaathouder zitten, dus alleen een plastic rand om genoemde kentekenplaten heen eigenlijk.
Yep. Zowel op de E46 Compact met M pakket als mijn E90 met standaard bumpers, randloos.

• RicoK
DaFreakhead schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:35:
Ja. Reclameloos, uiteraard.

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:00

lord_fh

PS5

Same, en idd reclameloos voor

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

zunrob schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:34:
[...]

Allicht is het een stomme vraag, maar waarom wil ik opnieuw uitlijnen? Ik lijn ook niet opnieuw uit als ik de zomerwielen verruil voor winterwielen, of andersom. Voor zover ik zie is de slijtage op alle banden ook helemaal normaal, en slijten ze erg gelijkmatig. Zowel zomer als winterset. Ook merk ik niks raars als ik rijd met de auto, geen trekken etc.

Edit: We hadden hier pas de discussie over het mixen van banden voor/achter, merk jij er iets van?
Zo na een paar jaar verloopt de uitlijning in meerdere of mindere mate. Met vers rubber laat ik het altijd doen om geen ongelijkmatige slijtage te krijgen. Heb adresje in Amsterdam die dat voor 35€ prima doen. Echt zonde als je duur rubber hebt dat na 10k km al schreef is afgesleten.

Ik merk bij normaal rijden sowieso niet dat ik achter nog rft’s heb. Ik ken de discussies over mixen en daarom heb ik dus voor xl gekozen zodat het ook wat stugger is dan normaal.
De voorwielen dempen en sturen nu echt veel beter. Ook door de uitlijning want bij deze auto was het wel echt nodig en leek of de auto soms in een spoor werd getrokken.

• zunrob
JPS schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:46:
[...]

Zo na een paar jaar verloopt de uitlijning in meerdere of mindere mate. Met vers rubber laat ik het altijd doen om geen ongelijkmatige slijtage te krijgen. Heb adresje in Amsterdam die dat voor 35€ prima doen. Echt zonde als je duur rubber hebt dat na 10k km al schreef is afgesleten.

Ik merk bij normaal rijden sowieso niet dat ik achter nog rft’s heb. Ik ken de discussies over mixen en daarom heb ik dus voor xl gekozen zodat het ook wat stugger is dan normaal.
De voorwielen dempen en sturen nu echt veel beter. Ook door de uitlijning want bij deze auto was het wel echt nodig en leek of de auto soms in een spoor werd getrokken.
Ik ben ook erg benieuwd naar de nieuwe banden. Nu een aantal jaren met RFT gereden, en op zich niet ontevreden. Alleen op slechte wegen merk je dat ze wel echt hard/minder comfortabel zijn, en ik had meer verwacht van de hoeveelheid grip.

• CreativeS
  • Niet online
zunrob schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:24:
...en ik had meer verwacht van de hoeveelheid grip.
Maar wel of niet RFT zegt niets over de hoeveelheid grip...

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:16
Bij het wisselen van winter- naar zomerbanden kwam ik erachter dat er een flinke hap uit de binnenzijde van een van de banden is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw6V2nSQN2Ocyig5oo0fSbs1KOE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbTJyQ9VoKdKQurNpH0JKDmN.jpg?f=fotoalbum_medium

Het lijkt mij gezien de diepte van het defect verstandig de band te wisselen. Nu is de profieldiepte van de andere band op dezelfde as nog minimaal 6.5mm en op enkele plaatsen 6.8mm. Het betreft een X1 xdrive waarbij natuurlijk wel de kanttekening moet worden gemaakt dat dit geen permanente versie van het xdrive systeem is maar in principe 100% naar de voorste as, tenzij gripverlies.

Wat is jullie advies om nu te doen? 1 band wisselen of toch voor 2 nieuwe banden gaan? Wisselen met de voorbanden lijkt geen goede optie aangezien die nog maar 5.5mm profiel hebben.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Altijd 2 dezelfde banden op de as. Het karkas zal ook beschadigd zijn. Lijkt wel of er met een brandmerk in is gedrukt. Heel vreemd. Is ook afkeur voor de APK.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

RAAF12 schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:23:
Altijd 2 dezelfde banden op de as. Het karkas zal ook beschadigd zijn. Lijkt wel of er met een brandmerk in is gedrukt. Heel vreemd. Is ook afkeur voor de APK.
Ik denk langs iets gereden, zie ook het putje in de velg.

Karkas lijkt niet zichtbaar?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:16
Ik denk in België enkele maanden geleden een belachelijk diepe kuil bij wegwerkzaamheden geraakt. Zag hem aankomen maar niet meer te ontwijken, heb daarna eigenlijk alleen de buitenkant van de velgen en banden gecontroleerd.

Gelukkig is de hap wel uit de band op de plaats van de velgrandbeschermer, daar lijkt de band mij het dikste. Anders was het mogelijk meteen een klapband geweest.

Karkas niet zichtbaar, echt alleen rubber en geen vezels. Wel een soort snee nog in het midden van de hap, dat zint me niks dus vervang ik de band liever.

[ Voor 16% gewijzigd door jordy2811 op 23-04-2023 16:47 ]

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• zunrob
CreativeS schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:37:
[...]

Maar wel of niet RFT zegt niets over de hoeveelheid grip...
Is dat zo? Dat weet ik oprecht niet. Ergens leek het mij logisch dat een RFT band over het algemeen iets steviger rubber heeft, en niet alleen stevigere zijwanden.
De huidige RFT band staat er iig om bekend extreem lang mee te gaan (las op een Duits forum dat iemand er al 100K km mee heeft gereden...). Dat geeft imo aan dat band wat harder rubber heeft, en dus minder grip.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

jordy2811 schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:46:
Ik denk in België enkele maanden geleden een belachelijk diepe kuil bij wegwerkzaamheden geraakt. Zag hem aankomen maar niet meer te ontwijken, heb daarna eigenlijk alleen de buitenkant van de velgen en banden gecontroleerd.

Gelukkig is de hap wel uit de band op de plaats van de velgrandbeschermer, daar lijkt de band mij het dikste. Anders was het mogelijk meteen een klapband geweest.

Karkas niet zichtbaar, echt alleen rubber en geen vezels. Wel een soort snee nog in het midden van de hap, dat zint me niks dus vervang ik de band liever.
Als het een hap uit de wang is, is het wel serieuzer dan een hap uit het loopvlak iig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Na 5 jaar en 160dkm in een 525i e60 sedan (verkocht met 300dkm), 20dkm in een X5 E53 (te oud maar geweldige auto) met erbij een 15dkm spelen in een aangepaste 130i (e87) word het nu tijd voor een 5 serie touring.

Is er iemand hier die met een F11 rijdt? Ik wil pre-lci ivm de 6 cylinder. 523 maar liever 528 of 530. 2011-2012 dus waarschijnlijk. Geen X uitvoering. Benzine.

Dingen die zijn opgevallen qua onderhoud of opties die je hebt maar niet gebruikt of mist?

Stiekem kijk ik nog met 1 oog naar een E70 maar is eigenlijk wat onzinnig.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12 17:44
Hier jaren een F11 gehad. Nu een G31.
Wat mis ik uit de F11? 02VH Integral Active Steering. Briljant. Verder uiteraard voor de comfortstoelen gaan, de instelbare dempers/rijschakelaar zodat je geen uitgeklede basisversie hebt. Prettig als je 's avonds regelmatig rijdt is het pakket met dimbare buitenspiegels. Verlichtingspakketje bij de handgrepen is ook handig.

Wat had ik wel maar heb ik nooit gebruikt ivm bemoeierig en irritant: alle veiligheidsopties als lane assist, blind spot, ACC etc. Nice to have: softclose deuren.

En als je 'm kunt vinden: koop er eentje met stuurverwarming en evt standkachel. Heerlijk. Ik mis 't nu.

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:28

Argarath

MasterBlaster

Capo schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:08:
Na 5 jaar en 160dkm in een 525i e60 sedan (verkocht met 300dkm), 20dkm in een X5 E53 (te oud maar geweldige auto) met erbij een 15dkm spelen in een aangepaste 130i (e87) word het nu tijd voor een 5 serie touring.

Is er iemand hier die met een F11 rijdt? Ik wil pre-lci ivm de 6 cylinder. 523 maar liever 528 of 530. 2011-2012 dus waarschijnlijk. Geen X uitvoering. Benzine.

Dingen die zijn opgevallen qua onderhoud of opties die je hebt maar niet gebruikt of mist?

Stiekem kijk ik nog met 1 oog naar een E70 maar is eigenlijk wat onzinnig.
Yep, f11 528i lci wel (4 cylinder dus). Best veel kosten aan gehad; ketting was al vervangen, maar inmiddels in 3 jaar (65k km’s verder) nokkenasversteller, turbo, luchtbalgen, beide koplampen, schokdempers. Dat naast het reguliere onderhoud (remmen, banden, grote en kleine beurten, etc.)

Auto staat nu op 206k en heb afgelopen tijd overwogen om hem eruit te doen, maar koop er maar iets gelijkwaardigs voor terug. Verbruik viel me tov 530i sedan e60 hiervoor wel tegen, verbruikt zeker niet minder.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:35
zunrob schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:36:
[...]

Is dat zo? Dat weet ik oprecht niet. Ergens leek het mij logisch dat een RFT band over het algemeen iets steviger rubber heeft, en niet alleen stevigere zijwanden.
De huidige RFT band staat er iig om bekend extreem lang mee te gaan (las op een Duits forum dat iemand er al 100K km mee heeft gereden...). Dat geeft imo aan dat band wat harder rubber heeft, en dus minder grip.
Laatst hier een video over gezien,

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:08

Eagle Creek

Breathing security

Dikke thumbs-up, goede video! Bedankt voor het delen.

Die sealant tires zullen ook wel in trek zijn bij het dievengilde :P

[ Voor 9% gewijzigd door Eagle Creek op 24-04-2023 10:45 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14
Eagle Creek schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:44:
[...]

Je ziet in de video dat de spijker wel heel vast moet zitten, wil hij niet door de band meegenomen worden. Ik kan me voorstellen dat je wanneer met zo'n sealant tire over een spijkermat rijdt, die spijkermat daarna op je band/as in je wielkast zit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

BMW in de bocht; even een navulling voor je Ambient Air SA 4NM optie inkopen? Tegen de 40 Euro per stuk.

Dus, mocht iemand een idee hebben waar ik "Blue Suite No. 1" en "Blue Suite No. 2" als navulling voor iets voordeliger tarief ga vinden, ik hou me heel erg aanbevolen.

/edit: Bimmerproducts doet het voor 66 Euro thuisbezorgd....

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 24-04-2023 15:09 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:35
Eagle Creek schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:44:
[...]

d:)b

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-12 21:41
Ik kreeg zowaar dit bericht gepushed via de MyBMW app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpKBtVqEdLCid-rhMuLxhwjRWhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IsNQwXB7c9bgqnB72oQ7fywh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik bezit zelf een 116i F20 LCI van 2016 met het m-sportstuur.

Zijn er meerdere BMW (1 serie) rijders die zo'n melding hebben ontvangen mbt de airbags? En/of al bij de dealer ervoor zijn geweest?

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:23
Tjona100 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:35:

[Afbeelding]

Zijn er meerdere BMW (1 serie) rijders die zo'n melding hebben ontvangen mbt de airbags? En/of al bij de dealer ervoor zijn geweest?
Ik heb een F30 340i uit 2016 en kreeg vanmorgen ook deze melding (zelfde stuur). Maar ik heb al ooit een nieuw stuur + airbag geplaatst dus ik ga er waarschijnlijk niets mee doen. Hooguit bij de eerstvolgende beurt meld ik het even.

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-12 20:36
Het Fantoom schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:50:
[...]

Oh je bedoelt RFT en non-RFT mixen. Daar lees ik ook verschillende verhalen, van 'niet mee te rijden' tot aan 'niks van te merken'. Zelf moet ik binnenkort mijn achterbanden ook maar eens gaan vervangen en wil liefst ook voor non-RFT gaan. Daarna bekijk ik dan wel of voor ook echt vervangen moet worden, eerst maar eens mee rijden of het echt zo'n drama is.
Ik zou dit niet adviseren. Ik heb noodgedwongen recent twee weken met RFT voor en non RFT achter gereden maar je voelde de hele achterkant achter de wagen aan zwabberen als het ware. Bij lage snelheid nog wel te doen, maar op de snelweg bij koerswisselingen was het ronduit gevaarlijk. Op een afrit met circa 80km/u op droog wegdek zelfs een ESP ingreep gehad....

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:20
Tjona100 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:35:

[Afbeelding]

Nope, nog niets ontvangen. Ook F20 LCI met dat stuur.

• TheBrut3
Zal wel deze terugroepactie zijn. Jammer dat er niet bij staat welke modellen of welke airbags het precies betreft.
Referentiecode producent: 0032420300 A231311209
Meldende producent/distributeur: BMW Nederland B.V.
Referentiecode RDW: MGP230155
Publicatiedatum RDW: 20-04-2023

Merk/Type: BMW DIVERSE BMW

Categorie defect: Motorrijtuigen - carrosserie (beschermingsmiddelen inzittenden)
Omschrijving defect: De gasgenerator van de bestuurdersairbag kan bij activering door een aanrijding mogelijk ongecontroleerd tot ontploffing komen als gevolg van veroudering.

Materiële gevolgen: Na activering door een aanrijding kunnen er metalen delen in het interieur terechtkomen en letsel veroorzaken aan de inzittenden.

Mogelijk gevaar: Verhoogde kans op letsel bij een ongeval

Beschrijving van het herstel: De voertuigeigenaar wordt verzocht contact op te nemen met de merkdealer. De airbag zal worden vervangen.

Wijze waarop u wordt geïnformeerd
- Opbellen of persoonlijk benaderen
- Een brief

• Het Fantoom
Er1k989 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:46:
[...]

Ik zou dit niet adviseren. Ik heb noodgedwongen recent twee weken met RFT voor en non RFT achter gereden maar je voelde de hele achterkant achter de wagen aan zwabberen als het ware. Bij lage snelheid nog wel te doen, maar op de snelweg bij koerswisselingen was het ronduit gevaarlijk. Op een afrit met circa 80km/u op droog wegdek zelfs een ESP ingreep gehad....
Dat klinkt niet best inderdaad, om welke velgmaat ging het?
En dat het zwabbert wil dus eigenlijk zeggen dat RFT veel koersvaster moet zijn dan een normale band?

[ Voor 28% gewijzigd door Het Fantoom op 24-04-2023 19:24 ]

• zunrob
Super interessant. Er is dus eigenlijk geen enkele reden meer waarom je niet voor een RFT zou kiezen. Had ik het filmpje maar iets eerder gezien. ;)

• zunrob
TheBrut3 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:55:
[...]

Nope, nog niets ontvangen. Ook F20 LCI met dat stuur.
Hier ook geen melding. Auto is wel van 2017. Zie je het ook bij de RDW terug? Edit: @TheBrut3 heeft hem al gevonden. Ik had ook gehoopt dat daar meer informatie in zou staan over welke BMW's het betreft.

[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 24-04-2023 20:43 ]

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Argarath schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:26:
[...]

Yep, f11 528i lci wel (4 cylinder dus). Best veel kosten aan gehad; ketting was al vervangen, maar inmiddels in 3 jaar (65k km’s verder) nokkenasversteller, turbo, luchtbalgen, beide koplampen, schokdempers. Dat naast het reguliere onderhoud (remmen, banden, grote en kleine beurten, etc.)

Auto staat nu op 206k en heb afgelopen tijd overwogen om hem eruit te doen, maar koop er maar iets gelijkwaardigs voor terug. Verbruik viel me tov 530i sedan e60 hiervoor wel tegen, verbruikt zeker niet minder.
Wil ook echt een 6 cylinder. Bobines en injectoren zijn ook niet goedkoop maarja…

Bmw , audi, allemaal wel duur in onderhoud. Geluk dat ik veel zelf kan doen, anders begon ik er ook niet aan. 16-17k betalen en blij mogen zijn als je er 1 vind met 160dkm op de teller.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:51
zunrob schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:34:
[...]

Super interessant. Er is dus eigenlijk geen enkele reden meer waarom je niet voor een RFT zou kiezen. Had ik het filmpje maar iets eerder gezien. ;)
Mijn vriendin rijdt bijzonder vaak een schroef in de band.

Zonder de video bekeken te hebben: kan je RFT nu ook repareren dan?
Afaik is een RFT compleet kaduuk als je erop door rijdt en is repareren sterk af te raden, voor mij een valide reden om niet voor RTF te kiezen.

- knip -

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 22:36

royhoi

-

RAAF12 schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:23:
Knap dat je zo kan zien dat het afkeur is 🙄

Dit is een vrij typische schade niks vreemds aan. Als het karkas niet zichtbaar is en er geen bult op zit is die Apk goedkeur en veilig om op door te rijden.

K

• zunrob
Raymond P schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:00:
[...]

Mijn vriendin rijdt bijzonder vaak een schroef in de band.

Zonder de video bekeken te hebben: kan je RFT nu ook repareren dan?
Afaik is een RFT compleet kaduuk als je erop door rijdt en is repareren sterk af te raden, voor mij een valide reden om niet voor RTF te kiezen.
In het filmpje werd aangegeven dat reparatie van een RFT niet mogelijk is idd.

• Raymond P
@zunrob En een vers bandje waar net enkele weken file mee gereden is en de toekomst niets anders voor in het oog heeft, zou jij die dan dumpen na een spijkertje of toch een plugje laten plaatsen?

Puur hypothetisch natuurlijk. Want natuurlijk is het fijn dat je de volgende afslag gegarandeerd kan halen op een RFT. Die dingen word je niet mee doodgegooid in NL. ;)

- knip -

• CreativeS
  • Niet online
Capo schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:56:
Wil ook echt een 6 cylinder. Bobines en injectoren zijn ook niet goedkoop maarja…
Bobines vallen toch ook wel weer mee? Voor minder dan de prijs voor één injector heb je sowieso je bobines wel :)

• zunrob
Raymond P schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:22:
@zunrob En een vers bandje waar net enkele weken file mee gereden is en de toekomst niets anders voor in het oog heeft, zou jij die dan dumpen na een spijkertje of toch een plugje laten plaatsen?

Puur hypothetisch natuurlijk. Want natuurlijk is het fijn dat je de volgende afslag gegarandeerd kan halen op een RFT. Die dingen word je niet mee doodgegooid in NL. ;)
Terecht punt. In het filmpje werd wel benoemd dat ze niet gerepareerd kunnen worden, maar ik had er verder nog niet goed genoeg over nagedacht. Inderdaad, het zou jammer zijn als je hem dan niet kunt repareren.

• DaFreakhead
MAX3400 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:04:
BMW in de bocht; even een navulling voor je Ambient Air SA 4NM optie inkopen? Tegen de 40 Euro per stuk.

Dus, mocht iemand een idee hebben waar ik "Blue Suite No. 1" en "Blue Suite No. 2" als navulling voor iets voordeliger tarief ga vinden, ik hou me heel erg aanbevolen.

Ik heb 4 soorten no2 bij de dealer gekocht vorig jaar, ik geloof iets van 120 euro totaal. Als je de productnummers op amazon zoekt kun je wel wat cheapers vinden, maar ik vond dat zo'n gedoe.
Tip: als je alleen variant 2 gebruikt en die op intensiteit 1 van 3 laat werken, dan heb je meer waar voor je geld. De nrs 2 zijn namelijk een sterkere variant van de nrs 1.

• Raymond P
@zunrob Ik hoop dat je het niet mee hoeft te maken. ;)
Nu rijdt m'n vriendin vooral door de Rotterdamse havens, dus weet je waar je terecht kunt als je wel interesse hebt. :+

Als ik een roadtrip doe en vooral nachts veel kilometers maak gaat er ouderwets een velgje mee, ook als de winterset (=RFT) eronder ligt.
Het idee van RFT is leuk, maar in de praktijk imho soms gewoon redelijk nutteloos.

- knip -

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-12 20:36
Het Fantoom schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:22:
[...]

Dat klinkt niet best inderdaad, om welke velgmaat ging het?
En dat het zwabbert wil dus eigenlijk zeggen dat RFT veel koersvaster moet zijn dan een normale band?
18 inch (245/45 rondom).

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat betreft de runflat discussie:
Nieuwe auto's hebben natuurlijk allemaal ingebouwde bandenspanningscontrole, maar gebruik nooit runflat banden onder een oudere auto zonder TPMS! Die stijvere wangen zijn leuk en je kunt daarmee met een lekke band nog een korte afstand, met gepaste snelheid doorrijden. Maar als je door die stijve wangen niet doorhebt dat je een lekke band hebt kan het ronduit gevaarlijk worden. Doorrijden tot je band ineens aan stukken vliegt op de snelweg is niet echt ideaal.

🖥️ | 🚗

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MadMarky schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:37:
Nieuwe auto's hebben natuurlijk allemaal ingebouwde bandenspanningscontrole, maar gebruik nooit runflat banden onder een oudere auto zonder TPMS! Die stijvere wangen zijn leuk en je kunt daarmee met een lekke band nog een korte afstand, met gepaste snelheid doorrijden. Maar als je door die stijve wangen niet doorhebt dat je een lekke band hebt kan het ronduit gevaarlijk worden. Doorrijden tot je band ineens aan stukken vliegt op de snelweg is niet echt ideaal.
Als je ABS hebt kan het wel, uit ervaring O-)

Dan meet die met de ABS sensor als je een lekke band hebt opgelopen.
Die weet het ook binnen zeer korte tijd dat je 1 hoek lek hebt.

Zo ging het ook gewoon met RFT’s in de tijd dat TPMS er nog niet was vziw?

PSN

• alexbl69
  • Laatst online: 23:24
MadMarky schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:37:
Heb wel eens een lekke band gehad met runflats, maar dat merkte ik echt wel :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@YakuzA ABS sensoren kunnen gebruikt worden voor het meten van wielomtrek, maar niet iedere auto doet dat. Bijv mijn Z3 heeft het niet maar een Z3M, die zonder reservewiel werd geleverd, wel. Al is het niet het meest betrouwbare systeem.

@alexbl69 hangt waarschijnlijk ook van bandenmaat en wagengewicht af. Ik had al eens een bijna lege non-RFT 255/35R18 achterband en merkte het pas na een paar kilometer rijden, gelukkig wel nog binnen de stad.

🖥️ | 🚗

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MadMarky schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:44:
@YakuzA ABS sensoren kunnen gebruikt worden voor het meten van wielomtrek, maar niet iedere auto doet dat. Bijv mijn Z3 heeft het niet maar een Z3M, die zonder reservewiel werd geleverd, wel. Al is het niet het meest betrouwbare systeem.

@alexbl69 hangt waarschijnlijk ook van bandenmaat en wagengewicht af. Ik had al eens een bijna lege non-RFT 255/35R18 achterband en merkte het pas na een paar kilometer rijden, gelukkig wel nog binnen de stad.
:)
Thanks voor de verduidelijking.

Op mijn vorige vorige auto (z3 1997) heb ik het idd niet gedaan. Op mijn vorige (3serie 2012) wel omdat die idd de bandenspanning via abs sensoren deed.
Huidige heeft TPMS dus daar is het sowieso geen issue :)

PSN

• Pannencouque
Er1k989 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:46:
[...]

Eens.
Ik heb dat op m'n E91 gehad en heb na drie km rijden met de combi non-RFT achter en RFT voor, meteen nieuwe banden besteld om het gelijk te trekken. Niet te doen. Wel een week met erg laag verbruik daardoor :P

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pannencouque schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:33:
[...]
Wel een week met erg laag verbruik daardoor :P
Heb afgelopen weken wel geleerd dat "laag verbruik" relatief is aan heeeel veeeel factoren maar niet mijn RFT-bandjes. Sowieso staan BMW-rijders er toch niet om bekend om zuinig te rijden; dat jakkeren op de linkerbaan mag toch iets kosten?

Afgelopen week zit ik gemiddeld op 1 liter op 12.7 kilometer en dat is een combi van semi-spits, N-wegen, stad & paar keer 50km snelweg oppikken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Raymond P
@MAX3400 Als je auto ruk rijdt door een combi RFT en sportiever rubber en je op de rechterbaan tussen de Tesla's met lege accu's moet rijden dan heeft dat, uit ervaring, effect op je gebruik.

Sowieso als ie niet lekker rijdt vertaalt dat hier naar groener rijgedrag.
Ik heb vandaag weer verse stabilisatorstangen en schokdempers achter en merk direct dat het weer uitnodigt om op 20 te rijden...

[ Voor 35% gewijzigd door Raymond P op 25-04-2023 15:50 ]

- knip -

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:05
Sowieso staan BMW-rijders er toch niet om bekend om zuinig te rijden; dat jakkeren op de linkerbaan mag toch iets kosten?
Mwah, gisteren op mijn woon/werk rit van 25km toch een nette 1:16,4 gehaald met mijn G21 330i. Zonder veel moeite, dus wellicht verbreek ik het record nog wel.
Compenseert weer voor de 400km aan Autobahn kilometers van afgelopen zondag. Al viel het verbruik mij daar ook nog mee.
Verbruik was volgens mij 1:11, grotendeels 180 gereden met één uitschieter naar 250+ :)

Al met al heb ik wel het idee dat deze zuiniger is dan mijn F36 420i Gran Coupe

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:08

Eagle Creek

Breathing security

B-Real schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:52:
[...]

Mwah, gisteren op mijn woon/werk rit van 25km toch een nette 1:16,4 gehaald met mijn G21 330i. Zonder veel moeite, dus wellicht verbreek ik het record nog wel.
Compenseert weer voor de 400km aan Autobahn kilometers van afgelopen zondag.
Dan vraag ik me af of de 330e zoveel extra doet met regeneratie maar onder de 1:21 krijg ik hem zelden. (Op puur benzine dan). In Frankrijk 170 deed hem naar 1:14 zakken, maar dat is dan incluis bergen.

[ Voor 7% gewijzigd door Eagle Creek op 25-04-2023 16:50 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-12 15:12
Deze week eindelijk de X5 besteld. Heb hier eerder over bericht dat ik ermee bezig was, maar we waren zo druk dat we er nog niet aan toegekomen waren. Levertijd volgens dealer kon wel eens einde Q2 2024 worden. We zullen dus even geduld moeten hebben.

Kwa kleur was ik de vorige keer nog zoekende, tussen Nardo grey, Brooklyn grey en en Frozen pure grey, maar het is de laatste geworden. Brooklyn vond ik te (baby) blauw en Nardo werd me toch wel wat te gortig voor iets van € 6900,-, temeer daar deze kleur bij veel meer merken te verkrijgen is en daarom inmiddels minder bijzonder. Krijtwit van Porsche vind ik ook erg mooi, maar vind die kleur wel echt een Porsche kleur en daardoor minder bij BMW.

In oktober dit jaar gaat onze huidige BMW uit de lease, dus we zullen best een tijd in vervangend vervoer gaan rijden ben ik bang.

[ Voor 37% gewijzigd door rows op 25-04-2023 18:53 ]

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-12 15:12
[...]

Compenseert weer voor de 400km aan Autobahn kilometers van afgelopen zondag. Al viel het verbruik mij daar ook nog mee.
Verbruik was volgens mij 1:11, grotendeels 180 gereden met één uitschieter naar 250+ :)

Fantastische auto die G21 330i. Vind de sedan nog net even lekkerder rijden, maar is wel veel minder praktisch.

• lord_fh

lord_fh

PS5

Vandaag even een klein stukje autobahn gereden tijdens de vakantie , merk je wel dat zo'n auto daar wel voor gemaakt is itt bijv een aygo of een golfje: als je cruised tussen 160-180 merk je niks qua rijgedrag. Leuke was ook , bij 180 de kickdown trappen dan gaat hij leuk 2 versnellingen terug. Helaas niet voluit kunnen gaan ivm vrouw en 2 kinderen dus het is bij ff 200 aantikken gebleven :p

• TheBrut3
lord_fh schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:26:
1200rpm ?! Dat is file rijden.
Overigens, ik leerde altijd: na een km of 20 -normaal verkeer- rijden, kun je hem wat meer op z'n falie geven want dan is de olie op temp. Klopt aardig over het algemeen.
Ik dacht vanmorgen aan deze post en heb het vanochtend eens bijgehouden, was een vrije koele nacht. Na een kilometer of 5 en zo'n 6 minuten begon de olietemp te klimmen vanaf de 70 graden. Niet veel later, een kilometer of 2 verder, stond die rond de 95. Daarna het display weer op snelheid gezet.

• CreativeS
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:25:
Ik dacht vanmorgen aan deze post en heb het vanochtend eens bijgehouden, was een vrije koele nacht. Na een kilometer of 5 en zo'n 6 minuten begon de olietemp te klimmen vanaf de 70 graden. Niet veel later, een kilometer of 2 verder, stond die rond de 95. Daarna het display weer op snelheid gezet.
Da’s wel heel vlot. Hier pas na 16 kilometer rond de 90 graden. Na 5 kilometer klimt ie hier net voorbij de 50 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 25-04-2023 22:15 ]

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

In de stad warm rijden, met stoplichten en max. 50km/u duurt het mij 20 minuten voordat de meter op 108 graden staat. Hoeveel km's gereden maakt mij niet uit. Kijk op het klokkie en rijd 20 minuten, dan is de olie opgewarmd. Lijkt mij voor een normale bak met 4-6 liter olie een goede vuistregel.

[ Voor 3% gewijzigd door RAAF12 op 25-04-2023 23:58 ]

• zunrob
De Goodyear Asymmetric 6 banden zitten eronder. Geplaatst door Bosman te Roermond. Marcel heeft niet alleen oog voor detail, maar werkt ook nauwkeurig, aanrader dus!
De auto rijdt niet veel anders. Ik bemerk iets meer comfort, en dan vooral bij de iets pittigere randjes/hobbels. Geen trillingen in het stuur, wel wat gehobbel in de stoel bij 107 en vooral 137km/h. 3 van de 4 banden zaten onder de 30N op de road force machine, de 4e zat op 85N. Ik weet niet of er een limiet is?

Edit: net over klinkers gereden, en daar merk je een groot verschil, veel comfortabeler!

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 26-04-2023 17:02 ]

• zunrob
Overigens waren alle velgen volgens de Hunter mooi rond, maar zat er in de voorste velgen zelf wel een onbalans. Deze onbalans was met de banden eromheen ongeveer gelijk. Namelijk ongeveer 75 gram. Op zich niet erg imo, behalve dat er nu wel een flinke strip gewichtjes is geplakt. Denk dat dit ook ongeveer het gewicht van de TPMS sensoren is.
Deze gewichtjes zijn overigens niet standaard zilver of zwart, maar antraciet zoals de velg. Dus ze vallen gelukkig niet zo op. Ik wist niet dat deze er ook waren in deze kleur, blij verrast.

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 27-04-2023 07:57 ]

• Toff

Toff

FP ProMod
@zunrob Die sensoren heb je in vele kleuren, zelfs in oranje, maar gelukkig zitten ze aan de binnenkant. ;)

• zunrob
Toff schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:28:
@zunrob Die sensoren heb je in vele kleuren, zelfs in oranje, maar gelukkig zitten ze aan de binnenkant. ;)
Ik bedoelde niet de sensoren maar de zichtbare gewichtjes in de velg. :) Heb de vorige post even aangepast.

Mijn punt was dat de velg, zonder band erop, al een onbalans van 75 gram had. Met de band eromheen nog steeds 75 gram. Ik denk dat deze onbalans dus komt door de TPMS sensor.

[ Voor 22% gewijzigd door zunrob op 27-04-2023 07:59 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:02
[...]

Doe je erg goed. Mijn F31 330i deed 1 op 10-11 gemiddeld over de 115K km dat ik hem gehad heb. Met een tankpas, dat wel. Want eerlijk is eerlijk, anders had ik waarschijnlijk wel iets zuiniger gereden.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

Mijn 520 haalde gecombineerd rond 1 op 13/15 maar mijn huidige 320i haal ik met moeite 1 op 11/12. Op snelweg dan wordt het wel wat zuiniger terwijl ik met de 520i 800-1000 km op een tank kon halen maar mijn huidige 320i mag ik blij zijn met 600-750 km. Deze 320i heeft een sportautomaat en zuinigheid is geen onderdeel daarvan want schakelen gaat pas bij 3000-4000 toeren. Onderstel is top want ik trek de auto makkelijk uit de bocht maar comfort blijft echt een probleem. Ik rij in de stad waar vaak veel hobbels zijn en begin er soms misselijk van te worden. Ik ga nu al schuin eroverheen en mensen kijken mij raar aan maar dat is de enige manier om nog met iets comfort eroverheen te gaan. Ik rij tegenwoordig maar om over grote wegen om hobbels zoveel mogelijk te vermijden, ook geen insteek maar dat is qua comfort heel wenselijk. M pakket is soms geen goede keuze.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:24

Theimon

Snapte!?

Met woon/werk verkeer doet mijn 525i 1 op 6. Maar gecombineerd is op 12 goed te doen.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• DaFreakhead
Ik moet zeggen dat ik soms ook twijfel over het m onderstel op de g31 icm 20 inch. Vibraties en oneffenheden van het wegdek worden behoorlijk doorgegeven, helemaal in vergelijking met de 7 van mijn vader welke zelfs op 21 inch staat.
Mijn auto is daarentegen stukken lichtvoetiger dan dat slagschip.
Keuzes, keuzes

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:01

_Arthur

blub

DaFreakhead schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:17:
Ik moet zeggen dat ik soms ook twijfel over het m onderstel op de g31 icm 20 inch. Vibraties en oneffenheden van het wegdek worden behoorlijk doorgegeven, helemaal in vergelijking met de 7 van mijn vader welke zelfs op 21 inch staat.
Mijn auto is daarentegen stukken lichtvoetiger dan dat slagschip.
Keuzes, keuzes
Wel of geen adaptief onderstel op de G31? Ik heb dat op mijn G21 en maakt echt wel een verschil tussen 'meer comfort' en 'lekker strak/hard'.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:05
Ik heb ook een adaptief onderstel onder mijn G21 en ik rijd op 20”. Toch is de auto comfortabeler dan mijn F36 4GC met standaard M-Sport onderstel en 19”.

Mijn 4GC was echt een hele goede en fijne auto, maar de G2x is op echt alle onderdelen net wat beter en fijner. Ze hebben bij BMW echt een stap gemaakt met de nieuwe generatie.

• CreativeS
  • Niet online
Theimon schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:16:
Met woon/werk verkeer doet mijn 525i 1 op 6. Maar gecombineerd is op 12 goed te doen.
Gemiddeld over 74.027 km zit ik op 1 op 8,8 km met mijn 325i (N52B25 / SuperPlus98).
En dat vind ik totaal niet erg... als ik zuinig had willen rijden kocht ik wel zo'n tweecilinder huppelkutje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYtxirhUWjrKf9HPJQXRN4G_v98=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZEj8wDnzl6zGkBkkQ68YnjLa.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door CreativeS op 27-04-2023 13:55 ]

• DaFreakhead
_Arthur schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:54:
[...]

Wel of geen adaptief onderstel op de G31? Ik heb dat op mijn G21 en maakt echt wel een verschil tussen 'meer comfort' en 'lekker strak/hard'.
S2VW M Sports Suspension Professional
20 inch 668M velgen
Goodyear Eagle F1 Assymetric 3 runflats met ster, 275 achter en 245 voor

Voornamelijk het stuurgedrag doet veel in adaptive of sport. In de comfortstand heb ik het idee dat de auto stukken meer overhelt (en dweilt) als ik een klaverblad vlug neem.
De adaptieve dempers doen m.i. wat weinig.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
Mijn f31 doet 1:19,2 gemiddeld

Wel diesel :p

CISSP! Drop your encryption keys!

• Pannencouque
lord_fh schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:59:
Vandaag even een klein stukje autobahn gereden tijdens de vakantie , merk je wel dat zo'n auto daar wel voor gemaakt is itt bijv een aygo of een golfje: als je cruised tussen 160-180 merk je niks qua rijgedrag.
Klopt. Tijdje terug wilde een maatje van me met zijn Golf op wintersport. No way, we pakken de 5. Toen kreeg ik de opmerking dat het ding bij 200 rustiger reed dan zijn Golf bij 130. En dat ie heel goed snapte dat ik niet met de Golf wilde :D

• Pannencouque
MAX3400 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:38:
[...]

Heb afgelopen weken wel geleerd dat "laag verbruik" relatief is aan heeeel veeeel factoren maar niet mijn RFT-bandjes. Sowieso staan BMW-rijders er toch niet om bekend om zuinig te rijden; dat jakkeren op de linkerbaan mag toch iets kosten?
Zoals ook door een ander opgemerkt: als de auto niet lekker ligt, rij je veel voorzichtiger. Het was echt een weekje sukkelen.

• CreativeS
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:04:

Nu zal die 6 euro niet uitmaken... maar Hubauer doet het nog net iets goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUy1dGbLzbfe_SQIBs5nT9gIfD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUoLvM9CCT2FRVY1A20WbtFF.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf ben ik nu bezig met remschijven. 348x30 en 330x22 voor 335i remmenconversie.
Ik dacht lekker slim te zijn door deze bij de Duitse dealer (net over de grens) te bestellen -> €675,-.
Bij Ekris -> €584,- (gratis verzending).
Bij Leebmann24 -> €520,99 (inclusief €69,99 verzending).
Bij Hubauer -> €478,81 (inclusief €32,21 verzending).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3jbfh64_I52INiXjt9FK47j-7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r7lBBWjFXAcxnoPEGpcY3Dng.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door CreativeS op 27-04-2023 16:01 ]

Verwijderd

Toch wel bizar hoeveel belasting wij in NL moeten betalen :+

• CreativeS
  • Niet online
Die 2% verschil rechtvaardigt het prijsverschil niet...

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:24

Theimon

Snapte!?

CreativeS schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:15:
[...]

Gemiddeld over 74.027 km zit ik op 1 op 8,8 km met mijn 325i (N52B25 / SuperPlus98).
En dat vind ik totaal niet erg... als ik zuinig had willen rijden kocht ik wel zo'n tweecilinder huppelkutje :)

[Afbeelding]
Dat is ook exact mijn gedachte. Tuurlijk kan het veel zuiniger, maar ik vind het ook leuk om deze auto te hebben. Dus tja, dan drinkt ie maar iets meer, het is wat het is :)

Edit: we hebben dezelfde motor zie ik nu, alleen de mijne draait op Euro 95.

[ Voor 5% gewijzigd door Theimon op 28-04-2023 05:13 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

CreativeS schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:15:
[...]

[Afbeelding]
Daarmee vergeleken vind ik mijn 550i met N62B48 best zuinig nog. Zit meestal tussen de 1 op 7 en 8, afhankelijk van het type verkeer wat ik gehad heb.

Kosten zijn het probleem niet, ik rijd niet zoveel, maar de beperkte actieradius van één tank is wel wat minder. Na 400km gaat het tank lampje wel aan.

• lord_fh

lord_fh

PS5

T zit em vooral in de binnendoor stukken en het optrekken, als ik een tank weg rij waarbij ik enkel van hilversum naar Groningen rij en terug en daarna een keer hilversum - Friesland en terug, dan is dat met 1 op 10.5 te doen oid en red ik denk ik iets meer dan 600km op tank. Dat is dan dus stad uit , snelweg op, 110 op cruise en stad weer in .

Als ik meer binnendoor ritjes heb en zeker in de stad, dondert het hele verbruik in elkaar naar idd 1 op 8 ofzo. Maarja, t geluid, gevoel en de manier van lopen van zo'n 6 in lijn, dan maar zuipen. Ik rij over het jaar gezien denk ik max 7k km ermee dus dan is het nog te doen.

Oja , wel op 98 idd.

• TommyGun
  • Laatst online: 15-12 16:50

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:56:
Toch wel bizar hoeveel belasting wij in NL moeten betalen :+
Voordeel van een auto op de zaak, dan kun je dit allemaal opvoeren :9

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

noes schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:44:
[...]

Daarmee vergeleken vind ik mijn 550i met N62B48 best zuinig nog. Zit meestal tussen de 1 op 7 en 8, afhankelijk van het type verkeer wat ik gehad heb.

Kosten zijn het probleem niet, ik rijd niet zoveel, maar de beperkte actieradius van één tank is wel wat minder. Na 400km gaat het tank lampje wel aan.
Ik zit momenteel op 1 op 8,2 gemiddeld met de 530xi :+

Al vind ik 'm op de snelweg best zuinig, zeker sinds de NOx sensor vervangen is en 'ie in de juiste modes loopt.

[ Voor 10% gewijzigd door TommyGun op 28-04-2023 11:26 ]

• DaFreakhead
TommyGun schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:46:
[...]

Al vind ik 'm op de snelweg best zuinig, zeker sinds de NOx sensor vervangen is en 'ie in de juiste modes loopt.
gemiddeld 8,2 l op 100 km = 1 op 12 met de M550d. Als ik wat doorrij komt'ie op 1 op 9 of 1 op 10 uit. Netjes met 400 pk en 760Nm leek mij :)

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-12 17:34
pfff met de 535GT haal ik 15l/100km.... dit valt een beetje tegen als je van een 330d F31 afkomt...

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

TommyGun schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:46:
[...]

Dan ben ik helemaal blij dat ik die heb laten staan (had ik ook proefgereden toen) en de 550i heb gekocht. Die xdrive grip is wel geweldig, maar de V8 heeft een stuk meer kracht en dat kan zo'n zware auto goed gebruiken (hoewel de 530xi zeker geen langzame auto is).

En dan te bedenken dat de E60 ook als 520i geleverd is met de 4 cylinder. Gelukkig is die een stuk lichter met zo'n 1450kg, maar het zal niet overhouden.

• zunrob
Nog een update over de Asymmetric 6 onder de M140i. Ben blij dat ik ook de voorbanden vervangen heb door de Asymmetric 6. Met de vorige runflat banden merkte ik als het nat was dat ie (voor mijn gevoel te) snel over de voorwielen weg gleed in een bocht. Zojuist in de regen gereden en de banden lijken veel beter te "pakken". Ook zijn ze een stuk stiller dan de vorige runflat banden. Aanrader dus wat mij betreft.

• zunrob
noes schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:02:
[...]

Dan ben ik helemaal blij dat ik die heb laten staan (had ik ook proefgereden toen) en de 550i heb gekocht. Die xdrive grip is wel geweldig, maar de V8 heeft een stuk meer kracht en dat kan zo'n zware auto goed gebruiken (hoewel de 530xi zeker geen langzame auto is).

En dan te bedenken dat de E60 ook als 520i geleverd is met de 4 cylinder. Gelukkig is die een stuk lichter met zo'n 1450kg, maar het zal niet overhouden.
Volgens mij heb ik wel eens een F11 met een 518i badge erop zien staan. Leek me een van de laatste modellen. Ik weet niet of dat de 3 cilinder is met 136 pk, maar dat lijkt me voor een 5 toch niet zo een fijne motor...

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

noes schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:02:
[...]

Ja, ik wou oorspronkelijk de X5 (E70), met dezelfde motor dus. Ik meen dat je toen ook al zei van; niet doen, zwaar, traag, whatnot. En ik denk dat je wel gelijk hebt haha want - inderdaad - op de E61 is het vrij rap maar voor een X5 denk ik dat het tegen had gevallen.

Natuurlijk, een 535 of meer was nog 'beter' geweest (hoewel, geen Diesel dus dan houdt het qua 6 cilinders op bij 530 meen ik) maar ik ben erg tevreden met deze (minder wilde ik sowieso niet). xDrive is zeker wel lekker rijden, en een Delete kan altijd nog.

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 28-04-2023 14:35 ]

• TheBrut3
Hier staat het verbruik nu op 9.2l/100km. Meestal met E5, tijdens de extreem dure periode soms ook E10.
Het verbruik is mij best meegevallen.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

TommyGun schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:33:
[...]

Ja, ik wou oorspronkelijk de X5 (E70), met dezelfde motor dus. Ik meen dat je toen ook al zei van; niet doen, zwaar, traag, whatnot. En ik denk dat je wel gelijk hebt haha want - inderdaad - op de E61 is het vrij rap maar voor een X5 denk ik dat het tegen had gevallen.

Natuurlijk, een 535 of meer was nog 'beter' geweest (hoewel, geen Diesel dus dan houdt het qua 6 cilinders op bij 530 meen ik) maar ik ben erg tevreden met deze (minder wilde ik sowieso niet). xDrive is zeker wel lekker rijden, en een Delete kan altijd nog.
De E60/61 535(x)i bestaat wel, maar is alleen in de VS geleverd. Helaas, want dat had zeker een heel goede optie geweest. Met relatief kleine mods en tuning is de N54B30 al snel even sterk als een N62B48.

Ja de E70 is nog een stukje zwaarder dan de E60, daar hoort eigenlijk de V8 of een dikke diesel in :Y

Pagina: 1 ... 213 ... 383 Laatste