Is het echt zo erg ja? Vorige eigenaar heeft het daar laten doen.. misschien toch maar eens laten evaluerenCreativeS schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:01:
Tunex... daar heb je het al. Ga naar een goede. BR Performance, Beek Autoracing, Tuning Service Huizen, ATM Chiptuning, et cetera.
Helaas de Duitse autobouwers (MB, VW, Porsche, BMW) gingen met kaartenmaker Here is zee en dat blijkt niet de beste te zijn. Tomtom met Teleatlas doet het een stuk beter is afgelegen gebieden. Maar voor velen zal BMW wel voldoen (is ook een kwestie van wat je gewend bent)Bommes schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:18:
[...]
Nou ja, ik verwacht toch wel dat het beter of minstens net zo goed werkt als veel goedkopere software of systemen.
'Real' time is wel de filewaarschuwing en omleiding. Maar geen kaartmateriaal. Dat wordt voor Europa 4 keer per jaar ververst (rond de 30GB) en nog een een paar keer in het jaar met kleine OTA updates voor de Benelux.80 euro per jaar voor 2 kaart updates?? Voor dat geld verwacht ik gewoon realtime updates.
En wat meer mogelijkheden, (gpx) routes kunnen laden bijvoorbeeld.
Ik heb geen idee hoeveel de navigatie map update kost, dat zat bij mij in de prijs van de auto in een pakket Connected professional en is 14 dagen voor de 3 jaar garantie verloopt te vernieuwen.
Even een vraag:
Zijn er hier mensen met een 6traps ZF automaat , leeftijd van de E9x / E83 etc. zeg maar (dus dat zal 2006 - 2015 zijn gok ik ? ) die deze hebben laten spoelen / laten voorzien van XHP software ? , of daar in ieder geval wat over kunnen zeggen ?
Ik twijfel om dat bij mijn E83 (2008) te doen. hij staat op 194k km dus bij 2 ton moet hij in principe de "grote automaat beurt" hebben die ZF zelf aangeeft (olie, filters en wellicht pakkingen). dit is een aardig prijzige (+- 600) .
Ik geloof best dat hij beter/soepeler rijdt daarna. maar ik twijfel om ook de XHP te doen... het is mogelijk voor dit type bak zover ik weet, maar ik zou graag ervaringen horen van mensen die dit ook bij een 6traps ZF hebben gedaan, of mensen kennen die dat hebben laten doen.
Zijn er hier mensen met een 6traps ZF automaat , leeftijd van de E9x / E83 etc. zeg maar (dus dat zal 2006 - 2015 zijn gok ik ? ) die deze hebben laten spoelen / laten voorzien van XHP software ? , of daar in ieder geval wat over kunnen zeggen ?
Ik twijfel om dat bij mijn E83 (2008) te doen. hij staat op 194k km dus bij 2 ton moet hij in principe de "grote automaat beurt" hebben die ZF zelf aangeeft (olie, filters en wellicht pakkingen). dit is een aardig prijzige (+- 600) .
Ik geloof best dat hij beter/soepeler rijdt daarna. maar ik twijfel om ook de XHP te doen... het is mogelijk voor dit type bak zover ik weet, maar ik zou graag ervaringen horen van mensen die dit ook bij een 6traps ZF hebben gedaan, of mensen kennen die dat hebben laten doen.
[ Voor 9% gewijzigd door lord_fh op 30-08-2022 08:09 ]
Dat mensen foto's van die voorkant durven maken... Mijn lens zou breken.
Signatures zijn voor boomers.
Brooklyn Grau, eerste gedacht altijd best zeker? =P
@MetalG Let dan wel op de optie elektrisch inklapbare spiegels. Met standaard spiegels gaat dit niet werken.Leipo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:16:
[...]
Ja. Bij mijn f31 was het de spiegelselectie schakelaar => ene kant op is spiegels omlaag, andere kant bleven de spiegels normaal
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Ik heb een F80 M3 en tijdens mijn zomervakantie kreeg ik erg veel last van piepen en kraken rond de B-Stijl, ik wist al van dit probleem af.Adrianb schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:11:
Ik heb sinds juli een nieuwe 320e Touring, G21-model.
Heb er nu ongeveer 3.000km mee gedaan (vakantie naar Frankrijk), en ik hoor geluidjes.
Aan de linkerkant ter hoogte van de b-spijl (denk ik), zowat trillingen en kraakjes als je >90 rijdt, en soms over slechte wegen.
En rechtsvoor kraakt en vibreert het deurpaneel erg als er muziek met wat stevige bas opstaat.
Hebben mensen dit al voor gehad? Of is dit iets bekend met het model of dit bouwjaar?
Ben beetje in ongeloof dat een wagen van >50k kraakjes vertoont na een maand 😬
Om het op te lossen heb ik tape tussen de deur en de carrosserie te plakt en het is weg
BMW zelf plakt dit er tussen: https://www.hubauer-shop.de/de/9407798-gleitklebe.html
Zelf heb ik dit er tussen geplakt, is alleen wel wat dikker dan dat BMW gebruikt: https://www.ebay.nl/itm/353931769720
Hieronder een filmpje hoe te fixen:
Thanks, het is echt een fijne auto. Ik heb wel groot onderhoud gepland staan, want het zijn onderhoudsintensieve blokken die N54's. Maar vooralsnog eigenlijk 0,0 problemen mee gehad. En als zakelijk auto is het qua kosten allemaal goed te doen, lekker zonder BTW en voor belasting.SgtElPotato schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:17:
[...]
Lekker late reactie, maar erg tof!
Zit zelf ook na te denken om een 335i touring zakelijk te gaan rijden (bijna youngtimer voordeel). Blijft toch een gemis.
Waarom doe je het niet lekker zelf? Met een THOR ODB stekker kun je het eenvoudig zelf, het stelt niks voor, en kun je blijven tweaken tot het echt helemaal is afgestemd op wat je zelf fijn vind. Ik heb het ook zelf gedaan.DeBaroN schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:40:
[...]
Dit is de eerste waar ik heen zou willen, alleen is hij voor mij een eindje rijden. Misschien weet iemand hier die XHp flashed in de buurt van Deventer - Enschede ?
Ik rij de 6ZF met xHP Stage 2, zelf gedaan (zie hierboven). Stelt niks voor om te doen en het is wel een wereld van verschil. Vooral in Sportstand is de auto zo super snappy met schakelen. Bijna DSG achtig.lord_fh schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:04:
Even een vraag:
Ik heb enkel gekraak bij m'n panoramadak. Geopend of gesloten, maakt niet uit.FabiandJ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:27:
[...]
Ik heb een F80 M3 en tijdens mijn zomervakantie kreeg ik erg veel last van piepen en kraken rond de B-Stijl, ik wist al van dit probleem af.
Om het op te lossen heb ik tape tussen de deur en de carrosserie te plakt en het is weg
BMW zelf plakt dit er tussen: https://www.hubauer-shop.de/de/9407798-gleitklebe.html
Zelf heb ik dit er tussen geplakt, is alleen wel wat dikker dan dat BMW gebruikt: https://www.ebay.nl/itm/353931769720
[YouTube: Fixing squeaks, rattles and pops in a BMW - a cheap, fast and effective DIY]
Benieuwd of dit trucje ook daar gaat werken.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Over piepen en kraken gesproken, soms ratelt mijn deurvergrendelingsknopje. Je weet wel, dit ding:

Er zit net teveel speling tussen de holte en het pinnetje, waardoor je soms een irritante ratel krijgt op bepaalde snelheden of type wegdek. Heeft iemand de gouden tip om dit makkelijk te verhelpen?
Er zit net teveel speling tussen de holte en het pinnetje, waardoor je soms een irritante ratel krijgt op bepaalde snelheden of type wegdek. Heeft iemand de gouden tip om dit makkelijk te verhelpen?
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Ik ben het kijken om onze E61 LCI 525d in te ruilen voor iets wat benzine rijdt. Met de huidige dieselprijzen en die afstanden die ik privé rijd is doorrijden met deze fijne diesel steeds duurder geworden.
Het liefst ga ik over naar een F11 omdat ik dan bijna zeker weet dat de drie kinderen goed zitten op de achterbank (12, 13 en 16 jaar oud). Maar ga ik nu investeren in een grote auto, waarbij de kans dat we er met 5 personen in zitten voor langere afstanden steeds kleiner wordt?
Oftewel, wat zijn jullie ervaringen met een F31 met meer dan 2 personen op de achterbank. Is dat in de breedte een beetje te doen?
Het liefst ga ik over naar een F11 omdat ik dan bijna zeker weet dat de drie kinderen goed zitten op de achterbank (12, 13 en 16 jaar oud). Maar ga ik nu investeren in een grote auto, waarbij de kans dat we er met 5 personen in zitten voor langere afstanden steeds kleiner wordt?
Oftewel, wat zijn jullie ervaringen met een F31 met meer dan 2 personen op de achterbank. Is dat in de breedte een beetje te doen?
Stukje zwarte electra tape er omheen?DexterDee schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:38:
Over piepen en kraken gesproken, soms ratelt mijn deurvergrendelingsknopje. Je weet wel, dit ding:
[Afbeelding]
Ik heb een F31 en 3 mensen op de achterbank, zeker oudere kinderen, is niet aan te raden. Voornamelijk vanwege de tunnel ivm achterwielaandrijving. Je kunt daar gewoon je benen niet goed kwijt.loeberce schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:38:
Maar als de begrenzer op 250km/h staat en je haalt nu 250km/h, hoe weet je dan of de begrenzer er af is?jordy2811 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:24:
Alle 4 keren dat ik bij BR-performance in Raamsdonkveer ben geweest werd de v-max inderdaad verwijderd. De X1 schopt het dan ook na wat aandringen tot 250 op de teller!
xHP zijn standaard maps welke ze er in zetten, maakt eigenlijk niet uit wie het doet. Je kan het ook zelf aanschaffen en voor anderen doen. Maar als je het eenmalig laat doen is dat over het algemeen goedkoper dan zelf aanschaffen. Afhankelijk van de bak is het €220 (6 bak), €300 (8 bak), €400 (8 bak G-series + Supra en 7 bak DCT).DeBaroN schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:14:
Ja, zover was ik ook. Maar aangezien dit een discussieforum is, hoopte ik iemand te vinden die mij iets in de buurt kan adviseren omdat diegene evt een goeie ervaring had.....
Edit: Exclusief OBD2 dongel.
Daar heb je helemaal gelijk in, al doelde ik meer op het feit dat de topsnelheid nu een stuk hoger is! Bij de M2C weet ik overigens wel zeker dat de begrenzer eraf is, 300km/h is gehaald.TheBrut3 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:33:
[...]
Maar als de begrenzer op 250km/h staat en je haalt nu 250km/h, hoe weet je dan of de begrenzer er af is?
[...]
Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter
Eenmalig is idd goedkoper, maar dan heb je dus niet de mogelijkheid om een update te toen als er een nieuwe softwareversie voor jou bak uit komt. En je kunt niet tweaken.TheBrut3 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:33:
[...]
Maar als de begrenzer op 250km/h staat en je haalt nu 250km/h, hoe weet je dan of de begrenzer er af is?
[...]
xHP zijn standaard maps welke ze er in zetten, maakt eigenlijk niet uit wie het doet. Je kan het ook zelf aanschaffen en voor anderen doen. Maar als je het eenmalig laat doen is dat over het algemeen goedkoper dan zelf aanschaffen. Afhankelijk van de bak is het €220 (6 bak), €300 (8 bak), €400 (8 bak G-series + Supra en 7 bak DCT).
Edit: Exclusief OBD2 dongel.
Ik heb het op de E91 335d gehad en ik vond het echt een enorm verschil. Nu op de F31 heb ik het nog niet, maar de 8HP is standaard al een stuk beter.
Van 2016 - 2020 een F20 LCI gehad. Zelfde probleem, zelfde fix. BMW heeft het met tape verholpen inderdaad. Zag er niet. Je ziet toch tape zitten bij het in-uit stappen.FabiandJ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:27:
[...]
Ik heb een F80 M3 en tijdens mijn zomervakantie kreeg ik erg veel last van piepen en kraken rond de B-Stijl, ik wist al van dit probleem af.
[YouTube: Fixing squeaks, rattles and pops in a BMW - a cheap, fast and effective DIY]
Om mijn F31 zelf XHp te flashen heb ik dus nodig:
xHP Flash Combo (Flash License + Map Pack)
https://shop.rbttuning.co...ck?variant=42370328527072
299.99
+DCAN USB OBD2 Interface voor BMW:
https://www.bol.com/nl/nl...0sDgZsEAQYAyABEgJCgvD_BwE
49.95
of
Bmw F - G serie obd2 enet ethernet obd
https://www.bol.com/nl/nl...0uqAWtEAQYAyABEgLfDfD_BwE
26.95
(kabels kunnen goedkoper, maar ff makkelijk via Bol)
Maak het nog uit welke kabel?
Om het te laten doen, zit je op 250-300,- En dan moet ik er ook heen en terug rijden.
299.99
49.95
of
26.95
Om het te laten doen, zit je op 250-300,- En dan moet ik er ook heen en terug rijden.
[ Voor 14% gewijzigd door DeBaroN op 30-08-2022 13:04 ]
Klopt, je kan ook deze ODB2 Adapter kiezen: https://bimmer-connect.com/products/bg-mhdfgDeBaroN schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:59:
299.99
49.95
of
26.95
Deze is over het algemeen flink wat sneller dan welke kabel optie dan ook en vergeet onderstaande niet
Use Discount-Code "XHP10" at www.bimmer-connect.com to buy xHP Caps, Wifi Adapters and more!
Verder wil ik in mijn M3 ook xHP doen, maar ik wacht nog even tot black friday, kijkend naar vorig jaar gaat er dan 15% vanaf
Heb ditzelfde gedaan met de MHD licentie, ik kan elk moment van de dag een andere map kiezen, zonder dat ik heen en weer hoef te rijden naar iemand anders.
[ Voor 15% gewijzigd door FabiandJ op 30-08-2022 13:17 ]
Yep, ik heb een 6HP19Z in mijn E90 325i. Ik heb zelf paddles geretrofit, maar irriteerde mij enorm aan vertraging die erin zat. Eén keer flipperen en het duurde letterlijk een seconde voordat de bak reageerde. Ik heb bij Rap (juli 2019) de automaat laten spoelen. Nieuwe ZF olie, nieuwe carterpan, nieuwe doorvoerthule en wat rubbers vervangen. Op dat moment stond er 208146km op de klok. Het was overigens geen overbodige luxe om de bak eens te spoelen. ZF olie is rood.lord_fh schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:04:
Even een vraag:
:strip_exif()/f/image/eUjCwulJc4lYnG5YKFgqG5A1.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierna heb ik ook de olie in het diff laten vervangen en vervolgens xHP stage 3 erop. In D gewoon comfortabel. Maar... aangezien de 6HP 'adaptief lerend' is, wil de bak wel eens sportief blijven als je in D wat sportiever hebt gereden, vaker doortrekken in de toeren, et cetera. De volgende rit is alles weer vloeiend. In S is alles een stuk sportiever, en je voelt elk schakelmoment. Schakelt later en de kickdown is uitgeschakeld. Er zijn ook logischere schakelmomenten. In M is het een feest en voel je ook in de rug. Er wordt niet automatisch omhooggeschakeld als je de toerenbegrenzer in gaat. Bij terugschakelen gaan de toeren automatisch omhoog naar schakelpunt lagere versnelling (revmatching) met de daarbij behorende roffeltjes. Geen pops and bangs aub!!! En het schakelen met de flippers is direct. Al met al ben ik enorm blij dat ik xHP stage 3 erop heb zitten, de automaat herken je echt niet meer terug. Momenteel staat de teller rond de 242500km en het blijft een feest. Nu zou je denken dat je er een Alpina-flash op zou kunnen doen, maar ik zou sowieso xHP stage 1 of 2 hierboven verkiezen. Veel logischer en vlotter.
YouTube: xHP Flashtool - Alpina flash vs. xHP Flash
Vergeet ook niet dat de 6HP19Z te weinig geheugen heeft om de Alpina-flash te installeren en ben je 'veroordeeld' tot xHP.
PS Stage 3 is niet per se beter dan stage 1 of 2. Dat ligt echt aan je persoonlijke voorkeuren, velen noemen hun rijden al 'sportief' als je naar diverse sites en reviews kijkt... maar voor een keertje hard optrekken is stage 2 meer dan voldoende. Ga je (ook) wel eens naar het circuit... dan is stage 3 zeker wel fijn.
[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 30-08-2022 13:54 ]
Duidelijk!! Stage 3 dus het beste om meteen gewoon te doen, minder kan altijd nog denk ik dan,CreativeS schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:37:
[...]
Yep, ik heb een 6HP19Z in mijn E90 325i. Ik heb zelf paddles geretrofit, maar irriteerde mij enorm aan vertraging die erin zat. Eén keer flipperen en het duurde letterlijk een seconde voordat de bak reageerde. Ik heb bij Rap (juli 2019) de automaat laten spoelen. Nieuwe ZF olie, nieuwe carterpan, nieuwe doorvoerthule en wat rubbers vervangen. Op dat moment stond er 208146km op de klok. Het was overigens geen overbodige luxe om de bak eens te spoelen. ZF olie is rood.
[Afbeelding]
Hierna heb ik ook de olie in het diff laten vervangen en vervolgens xHP stage 3 erop. In D gewoon comfortabel. Maar... aangezien de 6HP 'adaptief lerend' is, wil de bak wel eens sportief blijven als je in D wat sportiever hebt gereden, vaker doortrekken in de toeren, et cetera. De volgende rit is alles weer vloeiend. In S is alles een stuk sportiever, en je voelt elk schakelmoment. Schakelt later en de kickdown is uitgeschakeld. Er zijn ook logischere schakelmomenten. In M is het een feest en voel je ook in de rug. Er wordt niet automatisch omhooggeschakeld als je de toerenbegrenzer in gaat. Bij terugschakelen gaan de toeren automatisch omhoog naar schakelpunt lagere versnelling (revmatching) met de daarbij behorende roffeltjes. Geen pops and bangs aub!!! En het schakelen met de flippers is direct. Al met al ben ik enorm blij dat ik xHP stage 3 erop heb zitten, de automaat herken je echt niet meer terug. Momenteel staat de teller rond de 242500km en het blijft een feest. Nu zou je denken dat je er een Alpina-flash op zou kunnen doen, maar ik zou sowieso xHP stage 1 of 2 hierboven verkiezen. Veel logischer en vlotter.
YouTube: xHP Flashtool - Alpina flash vs. xHP Flash
Vergeet ook niet dat de 6HP19Z te weinig geheugen heeft om de Alpina-flash te installeren en ben je 'veroordeeld' tot xHP.
hoe kom ik erachter wat voor ZF6 ik heb ? (19, 26, 28 etc.) (het is een 2007 geproduceerde 2008 model N52B30)
In principe wel ja. En dan een telefoon/tablet/laptop vanuit waar je de flash doet natuurlijk.DeBaroN schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:59:
Daar heb ik geen ervaring mee, sowieso nog niet met het flashen. Maar er zullen hier vast mensen zitten die dat wel hebben.DeBaroN schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:59:
Ik ben heel (on)geduldig nog 1.5 jaar aan het wachten tot mijn garantie voorbij is. Dan komt er ook xHP en waarschijnlijk MHD op. En een uitlaat met sportkat en zonder die OPF/GPF onzin.
Even met je VIN (laatste 7 tekens) op RealOEM.com kijken... die info staat bij...lord_fh schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:42:
Duidelijk!! Stage 3 dus het beste om meteen gewoon te doen, minder kan altijd nog denk ik dan,
hoe kom ik erachter wat voor ZF6 ik heb ? (19, 26, 28 etc.)
![]() | ![]() | ![]() |
hmm ik krijg dan : GA6L45R , dat is dan dus een GM bak :")
Je kunt hier even kijken, dan weet je het zeker.lord_fh schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:56:
https://www.xhpflashtool.com/#support
[ Voor 4% gewijzigd door CreativeS op 30-08-2022 14:09 ]
Als ik dat zo lees @CreativeS is Stage 3 ook wel goed te doen in het dagelijkse verkeer? Ik rij nu met Stage 2, de D vind ik lekker lui, daar hou ik wel van. In S schakel ik altijd over op Manueel en schakel ik zelf. Dan vind ik hem al behoorlijk er op klappen.
Ik wil alleen niet dat in D de auto ook sportiever er op wordt, dus vandaar dat ik Stage 3 nog niet heb geprobeerd.
edit: ik gebruik de THOR adapter voor mijn E91, die kan ook meteen MHD aan en vrijwel alle apps. Met kortingscode XHP10 ook rond de 50 euro volgens mij.
https://bimmer-connect.com/products/bg-thrwi
Ik wil alleen niet dat in D de auto ook sportiever er op wordt, dus vandaar dat ik Stage 3 nog niet heb geprobeerd.
edit: ik gebruik de THOR adapter voor mijn E91, die kan ook meteen MHD aan en vrijwel alle apps. Met kortingscode XHP10 ook rond de 50 euro volgens mij.
https://bimmer-connect.com/products/bg-thrwi
[ Voor 20% gewijzigd door FiXeR.nl op 30-08-2022 14:22 ]
Dan geeft ie voor de x3 e83 alleen de 3.0 diesels, dan denk ik dat het helaas pech isCreativeS schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:08:
[...]
Je kunt hier even kijken, dan weet je het zeker.
https://www.xhpflashtool.com/#support
Jaa, heb ik helaas ook, passagiersdeur. Heb je al een oplossing gevonden?DexterDee schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:38:
Computers are useless. They can only give you answers.
In D wordt de auto niet sportiever... maar de schakelmomenten zijn wel logischer. Stage 3 is keurig te doen in het dagelijkse verkeer.FiXeR.nl schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:20:
Als ik dat zo lees @CreativeS is Stage 3 ook wel goed te doen in het dagelijkse verkeer? Ik rij nu met Stage 2, de D vind ik lekker lui, daar hou ik wel van. In S schakel ik altijd over op Manueel en schakel ik zelf. Dan vind ik hem al behoorlijk er op klappen.
Alleen is manueel schakelen soms niet handig in de woonwijk, hier schakel ik - bij aankomst thuis - van de 2 naar de 1... buurman stond hier overigens - buiten beeld - beetje uit te dagen
YouTube: Voortuin
Ik zag nog een 35i, maar dan houdt het op.lord_fh schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:21:
Dan geeft ie voor de x3 e83 alleen de 3.0 diesels, dan denk ik dat het helaas pech is
Klopt maar die is in de E83 nooit geleverd, pas in de F seriesCreativeS schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:34:
[...]
Ik zag nog een 35i, maar dan houdt het op.
Is het een 328i dan?lord_fh schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:56:
Overigens is een voeding om de acculading op peil te houden ook aan te raden. Die moet iets van 20A kunnen leveren (nog liever 40A) maar met een goede accu zou het ook zonder moeten kunnen. Wel de reden dat ik er nog niet aan begonnen ben trouwens, want als de accu niet goed genoeg blijkt te zijn kun je je TCM bricken.. Daar heeft xHP ook wel weer een modus voor geloof ik, maar beter voorkomen dan genezen
Nee een E83 X3 3.0SI (een LCI X3 dus, met 3 liter N52 benzine motor en 6 traps Automaat en vierwiel aandrijving)JdBn schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:41:
[...]
Is het een 328i dan?
Overigens is een voeding om de acculading op peil te houden ook aan te raden. Die moet iets van 20A kunnen leveren (nog liever 40A) maar met een goede accu zou het ook zonder moeten kunnen. Wel de reden dat ik er nog niet aan begonnen ben trouwens, want als de accu niet goed genoeg blijkt te zijn kun je je TCM bricken.. Daar heeft xHP ook wel weer een modus voor geloof ik, maar beter voorkomen dan genezen
Het makkelijkste is om de pin er - voorzichtig maar toch met behoorlijk wat krachtBrainsz schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:31:
[...]
Jaa, heb ik helaas ook, passagiersdeur. Heb je al een oplossing gevonden?
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
GPX routes krijg je in de nieuwere systemen niet werkende (7e generatie). Oudere systemen wel.Bommes schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:18:
[...]
Nou ja, ik verwacht toch wel dat het beter of minstens net zo goed werkt als veel goedkopere software of systemen.
80 euro per jaar voor 2 kaart updates?? Voor dat geld verwacht ik gewoon realtime updates.
En wat meer mogelijkheden, (gpx) routes kunnen laden bijvoorbeeld.
Carplay via TomTom app werkt erg goed is mijn ervaring.
Dat MHD is wel interessant, alleen bieden ze het niet aan voor de B48 motor volgens mij?FabiandJ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:09:
[...]
Klopt, je kan ook deze ODB2 Adapter kiezen: https://bimmer-connect.com/products/bg-mhdfg
Deze is over het algemeen flink wat sneller dan welke kabel optie dan ook en vergeet onderstaande niet
Use Discount-Code "XHP10" at www.bimmer-connect.com to buy xHP Caps, Wifi Adapters and more!
Verder wil ik in mijn M3 ook xHP doen, maar ik wacht nog even tot black friday, kijkend naar vorig jaar gaat er dan 15% vanafOok ben ik een voorstander van zelf de licentie hebben, zodat jezelf altijd kan schakelen en niet afhankelijk bent van een andere partij.
Heb ditzelfde gedaan met de MHD licentie, ik kan elk moment van de dag een andere map kiezen, zonder dat ik heen en weer hoef te rijden naar iemand anders.
Inmiddels ben ik erachter dat er toch wel wat mensen hetzelfde probleem hebben.MrFl0ppY schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:47:
Het makkelijkste is om de pin er - voorzichtig maar toch met behoorlijk wat kracht- uit te trekken en er 1 wikkel vilt tape omheen te plakken. Zo heb ik het bij 1 deur gedaan die er veel last van had. De oplossing verhelpt het niet helemaal naar mijn idee maar maakt het wel een stuk beter. En het is binnen enkele minuten gedaan/ongedaan te maken.
Tip: zoekwoorden "f30 door pin rattle"
Wat ik qua oplossing het meeste zie is het kapje rondom het pinnetje eruit trekken met een trimtool en de binnenkant bekleden met een stukje zelfplakkend vilt. Dat zou het probleem moeten verhelpen. dat kapje gaat alleen niet echt van harte los als ik de Youtube filmpjes mag geloven.
Dat wordt een GM > ZF bak switchlord_fh schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:56:
Thanks to various circumstances, BMW had to fit a certain amount of vehicles in the period from roughly 2006 - 2010 with a 6-Speed GM Automatic Transmission, instead of the 6-Speed unit from ZF. Usually all BMW with 6-Speed Auto were fitted with either the ZF 6HP19/21, ZF 6HP26/28 or ZF 6HP32/34. However, BMW with N52 (and N43) engines were sometimes equipped with the GM unit. Most commonly the GM unit is found in the US-Versions of 325i and 330i (E9x) and the 125i/130i. (E8x)
https://www.xhpflashtool...._a_130i_from_gm_to_zf6hp/
Nee, helaas niet daarvoor moet je helaas naar een tuner bijvoorbeld BR-Performance, zelfde geld voor als je een B38 blok zou hebben.Tortelli schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:03:
[...]
Dat MHD is wel interessant, alleen bieden ze het niet aan voor de B48 motor volgens mij?
[ Voor 18% gewijzigd door FabiandJ op 30-08-2022 16:21 ]
-
[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 14:14 ]
Zucht...
De stap om wel of niet te chippen zou een stuk eenvoudiger worden als ik een tool zou hebben waarmee ik hem ook zelf kan verwijderen of terug zetten.FabiandJ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:18:
[...]
Nee, helaas niet daarvoor moet je helaas naar een tuner bijvoorbeld BR-Performance, zelfde geld voor als je een B38 blok zou hebben.
Had in mijn F30 een tuningbox maar resultaat wat je met een echte tuning haal is gewoon beter en mooier. Garantie verloopt in oktober in mijn geval dus ik heb geen haast. Misschien laat ik hem ook gewoon wel orgineel. Als daily is 258pk ook wel prima.
Google even naar MG Flasher, kun je ook zelf doen en tijdens het rijden aanpassen als je wiltTortelli schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:03:
[...]
Dat MHD is wel interessant, alleen bieden ze het niet aan voor de B48 motor volgens mij?
MG Flasher kan het inderdaad, jammer dat ze alleen de B38 niet ondersteunen.B-Real schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:05:
[...]
Google even naar MG Flasher, kun je ook zelf doen en tijdens het rijden aanpassen als je wilt
Ik quote mezelf even, want er zou nog een onderdeel nodig zijn voor de XHp flash. Een acculader!?DeBaroN schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:59:
299.99
49.95
of
26.95
Tijdens de 1e flash moet die aan de lader blijkbaar. Is dat echt nodig? Afhankelijk van de staat van je accu neem ik aan. En is een lader nodig, hoeveel ampère moet die lader minimaal zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 30-08-2022 20:20 ]
Zag vandaag niet 1, maar 2 rode E30 M3 cabrio's rijden vlak na elkaar 
Nou weet ik natuurlijk niet zeker of het echte M3's waren of E30 6 cilinders met een M3 kit er op, maar was leuk om te zien.
Had zelf ook nog wat speciaals toen ik net naar huis reed. Auto stond in Sport (bak in D) en opeens viel mij op dat de snelheid-, toeren- en benzineaanwijzers rood waren.
Een kilometer daarna ofzo werden de aanwijzers weer wit, zoals ik gewend ben. 
Iemand enige idee waar dit vandaan komt? Kan mij niet herinneren dat dit zo was. Het was halverwege de rit van zo'n 20km en bij het wegrijden had ik hem al in Sport gezet.
https://www.protuningfrea...i-520i-530i-x3-x4-20i-30i
Nou weet ik natuurlijk niet zeker of het echte M3's waren of E30 6 cilinders met een M3 kit er op, maar was leuk om te zien.
Had zelf ook nog wat speciaals toen ik net naar huis reed. Auto stond in Sport (bak in D) en opeens viel mij op dat de snelheid-, toeren- en benzineaanwijzers rood waren.
Iemand enige idee waar dit vandaan komt? Kan mij niet herinneren dat dit zo was. Het was halverwege de rit van zo'n 20km en bij het wegrijden had ik hem al in Sport gezet.
Bootmod3 (ook wel BM3) is er wel voor de B48.Tortelli schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:03:
https://www.protuningfrea...i-520i-530i-x3-x4-20i-30i
Over het algemeen zijn de pk's het issue niet; Nm & grip zijn minstens zo fijn om te hebben
Heeft iemand @Bommes nog gehoord de laatste dagen of ligt 'ie ergens met zijn baguette in de zon?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Oeh, mag ik hem maken...?MAX3400 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:46:
Heeft iemand @Bommes nog gehoord de laatste dagen of ligt 'ie ergens met zijn baguette in de zon?
Ik begreep dat hij ergens langs de snelweg stond, wachtende op een jerrycan benzine
Of begint het afgezaagd te worden?
Bij mijn F11 verandert de kleur van de cockpit (en klokken) aan de hand van de omgevingslicht (digitaal dashboard). Dat betreft idd wit en rood. Wellicht dat dat het was?TheBrut3 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:33:
Had zelf ook nog wat speciaals toen ik net naar huis reed. Auto stond in Sport (bak in D) en opeens viel mij op dat de snelheid-, toeren- en benzineaanwijzers rood waren.Een kilometer daarna ofzo werden de aanwijzers weer wit, zoals ik gewend ben.
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
Ik had vanavond een uurtje vrije tijd.... dacht kom bempie staat al weer een week te niksen op de oprit, ik trap hem even aan en neemt camera mee. Oude hobby en moet er weer helemaal inkomen, dus binnenkort maar weer oppad als ik iets meer tijd heb... desalniettemin, morgen op de pc wat editen en zal ze hier posten. Meteen ff lekker getoerd met m'n GM bak
Hier een telefoon foto van het camera scherm, ben benieuwd hoe het op de pc er uit gaat komen
Hier een telefoon foto van het camera scherm, ben benieuwd hoe het op de pc er uit gaat komen
[ Voor 6% gewijzigd door lord_fh op 30-08-2022 22:25 ]
Op aanraden van een vriend die nog bij BMW heeft gewerkt toch nog eens gehoord bij de officiële garage of een nieuwe versnellingsbak echt de enige optie is (omdat het nogal een stap is van 'we vinden geen probleem' naar 'nieuwe versnellingsbak'). Daarnet hebben ze mij gebeld dat BMW Belux wel een geste wou doen en (ik dacht) 40% te geven op een andere versnellingsbak, waardoor het zou uitkomen op ca. 4.000 euro.Patroclos schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:01:
[...]
Dit weekend eens naar de Ardennen gereden, tijdens de heenrit heeft hij zich niet misdragen, maar het is toch weer enkele keren gebeurt op de terugrit. Er werd dan wel wat meer van de motor gevraagd (op de terugrit hadden we een aanhangwagen mee), maar het lijkt me nog altijd niet normaal.
We horen eens bij die andere garage
Ik heb een mailtje gestuurd naar die Garage De Clercq voor een tweede opinie, want het lijkt mij nog altijd een vrij prijzige ingreep. Of onderschat ik hoeveel werk er in een versnellingsbak kruipt?
@MAX3400
Ik leef nog maar het was/is me ontzettend in de rug geschoten kon geen kant op.
Gisteren naar een lokale slager/huisarts geweest en met wat pijnstillers weer op pad gestuurd.
@TheBrut3
ja zeker mag je hem maken..
Maar kijk eens wat er in de disselbak van de caravan staat:

5 liter reserve peut..
De brandstof is hier in FR goed te doen ten opzichte van bij ons in NL.
Onder de 1,80 voor E10 95 en onder de 2,00 voor E5 98.
Die laatste gaat er dus ook steevast in.
De 218i is trouwens wel een genot om hier te rijden.
Automaat schakelt in de comfort stand wel erg .. comfortabel, snel omhoog in verzetten en eigenlijk te laat terug.
In de S stand gaat het al een stuk beter maar het zou net wat vlotter mogen soms.
Na de vakantie maar eens onderzoeken hoe en wat er te flashen/tunen is.
Maar vermogen is er zeker wel voldoende (voorlopig)
Oh en die banden.. voor is okay Michelin premacy 4, achter liggen die er ook op maar die zijn duidelijk over hun houdbaarheidsdatum heen.
De achterkant zet soms een stapje opzij op monumenten dat het wat hobbelig wordt en de bochten wat scherper/korter.
Gisteren naar een lokale slager/huisarts geweest en met wat pijnstillers weer op pad gestuurd.
@TheBrut3

5 liter reserve peut..
Automaat schakelt in de comfort stand wel erg .. comfortabel, snel omhoog in verzetten en eigenlijk te laat terug.
In de S stand gaat het al een stuk beter maar het zou net wat vlotter mogen soms.
Oh en die banden.. voor is okay Michelin premacy 4, achter liggen die er ook op maar die zijn duidelijk over hun houdbaarheidsdatum heen.
De achterkant zet soms een stapje opzij op monumenten dat het wat hobbelig wordt en de bochten wat scherper/korter.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Pfff.... Ik snap niet dat het verschil tussen E10 95 en E5 98 in Nederland zo achterlijk groot is, terwijl het in andere landen best mee lijkt te vallen.
Klinkt niet waarschijnlijk. Overdag is het wit en in de avond ook, maar ik zal er eens op letten.Argarath schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:13:
Bij mijn F11 verandert de kleur van de cockpit (en klokken) aan de hand van de omgevingslicht (digitaal dashboard). Dat betreft idd wit en rood. Wellicht dat dat het was?
Oh ik heb wel een vraagje:
Bak in de manuele stand, op het pookje staat daar een +/- en M/S
In het display zie ik soms dan ook een S staan met de versnelling er achter of een M met de versnelling er achter.
Wat en hoe is het verschil?
Ik ben vergeten of de auto in Sport of Comfort stond op die momenten.
Zie het soms namelijk ook ineens veranderen tussen S en M terwijl ik niet van sport naar comfort over schakel. Het lijkt dus willekeurig?
Maar dat is het vast niet, Duitsers hebben geen willekeur.
In het display zie ik soms dan ook een S staan met de versnelling er achter of een M met de versnelling er achter.
Zie het soms namelijk ook ineens veranderen tussen S en M terwijl ik niet van sport naar comfort over schakel. Het lijkt dus willekeurig?
[ Voor 6% gewijzigd door Bommes op 31-08-2022 09:41 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
De bak onder mijn A6 is ooit vervangen door een niet Audi-garage. Alles bij elkaar was het slechts 6 uur arbeidsloon. 95% van de rekening was materiaal.Patroclos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:25:
[...]
Ik heb een mailtje gestuurd naar die Garage De Clercq voor een tweede opinie, want het lijkt mij nog altijd een vrij prijzige ingreep. Of onderschat ik hoeveel werk er in een versnellingsbak kruipt?
S = sportBommes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:40:
Oh ik heb wel een vraagje:
M = manueel
Als ie dus in M staat heb jij m met flippertjes of pook overruled. Als je dat doet terwijl de pook in de S stand staat, blijft ie daarna in de M. Als je dat doet terwijl de pook in D staat, zal hij na een korte tijd weer zelf gaan schakelen.
In je vorige post had je het over tunen van de automaat, zoals eerder in het topic: xHP. Even dubbelchecken of dat beschikbaar is voor jouw automaat, maar gezien de brede support van xHP ga ik daar wel vanuit.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Zijn er eigenlijk relatief recente BMW's (lees E90 of nieuwer) die fatsoenlijk op LPG lopen? Zit al een tijdje naar een 320d (F31) te kijken, maar met de huidige dieselprijzen, mrb en het feit dat ik minder kilometers maak (maar nog wel teveel voor benzine) durf/wil ik geen diesel meer.
Met de direct ingespoten turboblokken zou het sowieso niet fantastisch gaan, maar met een oudere 330i (N52 uit m'n hoofd) lijkt het me een minder probleem. Iemand hier ervaring mee?
Met de direct ingespoten turboblokken zou het sowieso niet fantastisch gaan, maar met een oudere 330i (N52 uit m'n hoofd) lijkt het me een minder probleem. Iemand hier ervaring mee?
Is het een normaal bedrag dat ze voorstellen? Ik kan het precies niet inschatten, ik bedenk mij dat ik de voorbije 15 jaar nog nooit een mechanisch onderdeel heb moeten laten vervangen op een auto buiten de onderhoudscyclus (behalve de turbo van mijn Fiat, en dat is wellicht niet te vergelijken).MAX3400 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:42:
[...]
De bak onder mijn A6 is ooit vervangen door een niet Audi-garage. Alles bij elkaar was het slechts 6 uur arbeidsloon. 95% van de rekening was materiaal.
Ik vind 4000 voor een nieuwe (niet gereviseerd) een bedrag wat zeer de moeite waard is. Ik denk dat als (nadruk) je met BMW erover in gesprek gaat, dat je even goed moet aangeven dat zaken als montage, klein materiaal, inleren etc wel inbegrepen zijn.Patroclos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:14:
[...]
Is het een normaal bedrag dat ze voorstellen? Ik kan het precies niet inschatten, ik bedenk mij dat ik de voorbije 15 jaar nog nooit een mechanisch onderdeel heb moeten laten vervangen op een auto buiten de onderhoudscyclus (behalve de turbo van mijn Fiat, en dat is wellicht niet te vergelijken).
En gewoon logisch: er zit (weer) garantie op en je weet / hebt dan weer een poot om op te staan als de auto weer zou gaan hikken of terugschakelen. Dan mag BMW de diagnose elders gaan stellen en oplossen want blijkbaar is een reparatie van 4K te snel voorgesteld door ze.
Ik heb nog even doorgevraagd: het zou gaan om een gereviseerde transmissie, met twee jaar garantie.MAX3400 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:23:
[...]
Ik vind 4000 voor een nieuwe (niet gereviseerd) een bedrag wat zeer de moeite waard is. Ik denk dat als (nadruk) je met BMW erover in gesprek gaat, dat je even goed moet aangeven dat zaken als montage, klein materiaal, inleren etc wel inbegrepen zijn.
En gewoon logisch: er zit (weer) garantie op en je weet / hebt dan weer een poot om op te staan als de auto weer zou gaan hikken of terugschakelen. Dan mag BMW de diagnose elders gaan stellen en oplossen want blijkbaar is een reparatie van 4K te snel voorgesteld door ze.
Een gereviseerde handbak voor 4k? Dat vind ik nogal wat.. Ik heb ook wel een keer zo'n schatting gehad (dat was niet eens met coulance) van 4k, maar dat was wel een automaat (ZF6 van een 335d, gelukkig achteraf niet nodig geweest). Ik weet dat bijvoorbeeld bakken van Alfa uit de 159 vaak stuk gingen en naar mijn weten werden die dingen gereviseerd voor +/- 600. Nu zal die BMW bak vast duurder zijn, maar zoveel?Patroclos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:03:
[...]
Ik heb nog even doorgevraagd: het zou gaan om een gereviseerde transmissie, met twee jaar garantie.
Al geinformeerd bij een specialist? Weet niet waar je in de buurt zit, maar met deze kosten in gedachten loont het wellicht om even verder te informeren..
Mijn directe collega heeft 4jaar probleemloos met een E91 325i op LPG-G3 gereden. Bij het inbouwen krijg hij de reactie dat er niet vaak recente BMW's te zien waren in hun werkplaats. Blokcode weet ik zo niet. Pre-LCI iig. Zeldzaam is het wel een BMW op gasKnul schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:03:
Zijn er eigenlijk relatief recente BMW's (lees E90 of nieuwer) die fatsoenlijk op LPG lopen? Zit al een tijdje naar een 320d (F31) te kijken, maar met de huidige dieselprijzen, mrb en het feit dat ik minder kilometers maak (maar nog wel teveel voor benzine) durf/wil ik geen diesel meer.
@DetailingBySmotske
Ik woon in Gent, ik heb een mailtje gestuurd naar De Clercq in Erpe-Mere (tot hiertoe altijd naar merkgarages geweest dus ik weet niet goed wie de specialisten zijn in de buurt - MAX3400 had die aangegeven) en ga een dezer bellen als ik niet meteen reactie krijg op de mail. Als er nog aanbevelingen zijn, hoor ik die graagJdBn schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:49:
[...]
Een gereviseerde handbak voor 4k? Dat vind ik nogal wat.. Ik heb ook wel een keer zo'n schatting gehad (dat was niet eens met coulance) van 4k, maar dat was wel een automaat (ZF6 van een 335d, gelukkig achteraf niet nodig geweest). Ik weet dat bijvoorbeeld bakken van Alfa uit de 159 vaak stuk gingen en naar mijn weten werden die dingen gereviseerd voor +/- 600. Nu zal die BMW bak vast duurder zijn, maar zoveel?
Al geinformeerd bij een specialist? Weet niet waar je in de buurt zit, maar met deze kosten in gedachten loont het wellicht om even verder te informeren..
@Patroclos had je nou een automaat of handbak? Ben het even vergeten...
HandgeschakeldMAX3400 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:34:
@Patroclos had je nou een automaat of handbak? Ben het even vergeten...
De kans is enorm groot dat het een N52B25 was. Ergens in 2008 hebben de laatste originele E90’s en E91’s al wel sporadisch de N53B30 gekregen.Smotske schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:49:
Mijn directe collega heeft 4jaar probleemloos met een E91 325i op LPG-G3 gereden. Blokcode weet ik zo niet. Pre-LCI iig. Zeldzaam is het wel een BMW op gas
Ik zal vanavond wel eens rondkijken wat "normaal" is qua kosten etc. Mogelijk dat anderen hier ook nog wat prijzen / ideeen hebben.
Tenzij je in M beide flippers tegelijk aantrekt en even vasthoudt… dan zou deze vanuit M weer naar S gaan. Schijnbaar…noes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:50:
Als ie dus in M staat heb jij m met flippertjes of pook overruled. Als je dat doet terwijl de pook in de S stand staat, blijft ie daarna in de M.
Dat ga ik eens proberen!CreativeS schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:43:
[...]
Tenzij je in M beide flippers tegelijk aantrekt en even vasthoudt… dan zou deze vanuit M weer naar S gaan. Schijnbaar…
Het is trouwens nog erger dan ik dacht.TheBrut3 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:31:
Pfff.... Ik snap niet dat het verschil tussen E10 95 en E5 98 in Nederland zo achterlijk groot is, terwijl het in andere landen best mee lijkt te vallen.
1,66 voor E95
1,75 voor E98
Ik heb geen schakel flippers.noes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:50:
[...]
S = sport
M = manueel
Als ie dus in M staat heb jij m met flippertjes of pook overruled. Als je dat doet terwijl de pook in de S stand staat, blijft ie daarna in de M. Als je dat doet terwijl de pook in D staat, zal hij na een korte tijd weer zelf gaan schakelen.
In je vorige post had je het over tunen van de automaat, zoals eerder in het topic: xHP. Even dubbelchecken of dat beschikbaar is voor jouw automaat, maar gezien de brede support van xHP ga ik daar wel vanuit.
Ik rijd in D en die dan de pook naar links.
Dan kan ik vooruit duwen om terug een achteruit om op te schakelen.
Veel meer kan ik er niet mee.
En of de rijmodus dan op comfort of sport staat maakt geen verschil:
Soms staat er onder de teller: M2 of M4 afhankelijk van de versnelling.
En soms S2 of S3.
Wat of ik daar verschil in maak of merk?
Dat ben ik nog niet achter.
Wel merk ik dat de bak inderdaad indien in M hij toch zelf door schakeld naar een volgende versnelling.
Zo hoort het verschil ook te zijn, hier is het om één of andere reden echt een ziekelijk verschil geworden.Bommes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:30:
Het is trouwens nog erger dan ik dacht.
1,66 voor E95
1,75 voor E98
1,98 voor E95
2,25 voor E98 (zonder ethanol)
@TheBrut3 wat ik schreef waren de prijzen bij de Intermarche, supermarkt benzine dus.
Daar is de E98 gewoon E5 benzine en ga er maar vanuit dat er die 5% zeker in zit.
Daar is de E98 gewoon E5 benzine en ga er maar vanuit dat er die 5% zeker in zit.
Mwoah, maar dat verklaart het nog niet. Ook bij de Total hier scheelt het 20 cent en Total heeft er ook ethanol door zitten.Bommes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:36:
@TheBrut3 wat ik schreef waren de prijzen bij de Intermarche, supermarkt benzine dus.
Hoe doe jij dat met bergaf rijden in Frankrijk als die op de cruise control staat? Ik vind het zonde van de remblok slijtage en verspilling van energie als die dan gaat afremmen. Daarom schakel ik de bak in manual tijdens de afdaling en rem zo af op de motor.Bommes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:27:
@MAX3400![]()
@TheBrut3ja zeker mag je hem maken..
![]()
[Afbeelding]
5 liter reserve peut..![]()
KIjk eens naar het toerental dat wordt wat hoger als je de bak naar de sportstand schakelt.Bommes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:30:
En of de rijmodus dan op comfort of sport staat maakt geen verschil:
Soms staat er onder de teller: M2 of M4 afhankelijk van de versnelling.
En soms S2 of S3.
Wat of ik daar verschil in maak of merk?
Dat ben ik nog niet achter.
@RAAF12 de 1.5 driecilinder die er in onze 218i ligt remt bijster weinig af op de motor.
Ook met flink terug schakelen is het motor remmend vermogen minimaal.
Op een of andere manier bleef het ding vanochtend wel in de 2 hangen toen we aan het afdalen waren.
Ga toch eens beter opletten wat er wanneer gebeurd wanneer ik manueel schakel.
Ook met flink terug schakelen is het motor remmend vermogen minimaal.
Op een of andere manier bleef het ding vanochtend wel in de 2 hangen toen we aan het afdalen waren.
Ga toch eens beter opletten wat er wanneer gebeurd wanneer ik manueel schakel.
Heb links en rechts even gekeken. En natuurlijk zijn het dagprijzen, wel/niet op voorraad, etc. maar zowel in Nederland als in Duitsland kan ik gedemonteerde 6-bakken vinden (met garantie door de verkoper) vanaf ongeveer 1200 Euro en het lijkt erop dat die over het algemeen niet meer dan 60.000km gelopen hebben.Patroclos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:25:
[...]
...waardoor het zou uitkomen op ca. 4.000 euro.
Verder is niet elk bedrijf transparant met de prijzen voor een revisie (vaak geven niet de kosten voor demonteren / ophalen / etc) maar daar lijkt toch dat je rond de 600 tot 900 Euro kwijt bent voor een volledige revisie. En/of een goede deal krijgt op een werkende bak als je je oude bak inlevert.
Wat moet je hiermee? Helemaal niks. Zoals ik eerder zei; de computer van mijn A6 (automaat, dat wel) moest eruit. Ik denk dat van de factuur van 3400 Euro totaal er maximaal 500 Euro aan arbeid & klein materiaal in zat. En omdat het origineel Audi-onderdelen was, heb ik gewoon (bewust) de hoofdprijs betaald want ik had niet alleen de auto zeeeer snel nodig en ik had een jaar garantie op het apparaat.
Dat gezegd: vind ik 4000 Euro voor een gereviseerde handbak veel? Ja. Vind ik het ook veel met 2 jaar garantie van BMW? Eigenlijk wel. Vind ik het ook veel als het inclusief montage, olie, etc allemaal is? Ietsjes maar het klinkt wel als een redelijke deal in het geheel.
Het enige voordeel wat ik er wel in zie: als alles bij BMW gebeurt, ga ik ervanuit dat ze alles correct monteren, de correcte moeren, olie, etc. allemaal gebruiken. En het komt in het systeem te staan (dat de bak vervangen is) en dat geeft weer mogeljikheden in je onderhoudsinterval en/of inruil.
Als het je niet acuut dwarsligt: zoek & bel even rond in de omgeving naar revisie. In Nederland kennen we "de onderdelenlijn" en ongetwijfeld zal er ook in Belgie een levendige handel zijn in (goede) gebruikte onderdelen. Doe je voelsprieten eens uitsteken en kijken wat er nog meer op de markt is.
Die 4K kan je altijd nog kapot slaan bij BMW; als je voor 1500 Euro minder klaar kan zijn, zou dat mooier zijn
Dan snap je het inmiddels toch wel? Zodra jij de pook met de hand bedient, ga je naar M(anueeeeeeeeeeeeeeeel). Doe je niets dan blijft ie in D of S.Bommes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:30:
Dan kan ik vooruit duwen om terug een achteruit om op te schakelen.
[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 31-08-2022 18:20 ]
Waarschijnlijk reed je door een tunnelTheBrut3 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:33:
Zag vandaag niet 1, maar 2 rode E30 M3 cabrio's rijden vlak na elkaar
Had zelf ook nog wat speciaals toen ik net naar huis reed. Auto stond in Sport (bak in D) en opeens viel mij op dat de snelheid-, toeren- en benzineaanwijzers rood waren.Een kilometer daarna ofzo werden de aanwijzers weer wit, zoals ik gewend ben.
Sig
Dan staat die ene toch op 7000toeren continu?
Nope, ook niet. Die dingen hebben wij hier niettreative schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:42:
Waarschijnlijk reed je door een tunnel
Morgenavond rij ik dezelfde route, ik zal eens opletten of hetzelfde weer gebeurd.
Next, Route, Move, Motion, Evo, Bussiness, Live zijn allemaal verschillende namen voor BMW navigatie kaarten. Misschien staat er een nieuwe map hier. Linken naar sites waar je kaarten buiten de officiële kanalen om kan downloaden staat gelijk aan het delen van warez en niet toegestaan!kaanmijo schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:13:
Toch bijzonder dat jullie allemaal al op 2022-3 zitten, en ik nog lekker door mag van BMW op 2022-1 met mijn "premium" navigatiesysteem
[ Voor 17% gewijzigd door deepbass909 op 03-09-2022 02:39 ]
Ja dat kwartje is dus net gevallen.CreativeS schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:20:
[...]
Dan snap je het inmiddels toch wel? Zodra jij de pook met de hand bedient, ga je naar M(anueeeeeeeeeeeeeeeel). Doe je niets dan blijft ie in D of S.
Waarom die functie dan dus dubbel in de auto zit snap ik dan nog niet helemaal.
Schakelaar voor de pook om de Sportstand (of Eco) te selecteren.
Maar ook de pook naar links klikken vanuit de D dus.
Of veranderd met die laatste alleen de instelling van het gaspedaal en de bak?
Net nog een stuk uur hier door de heuvels gereden.
Even iemand voorbij, tik in Sport en gas er op en hop ik ben er voorbij.
Heerlijk rijden zo.
Deze auto verdient echter wel betere banden.
Maar overal we zijn er echt super blij mee.
Erg goede airco, fijne stoelen, automaat, ziet er tof uit, erg luxe, premium gevoel.
Verkoper heeft nog voicemail ingesproken hij had gehoord dat de aflevering niet zo gegaan was als ik had gehoopt.
Daar baalde hij van en hij wilde even doorspreken hoe of wat.
En hij wilde zijn excuses aanbieden.
Veel wel even na de vakantie maar vooralsnog erg netjes dat hij vooralsnog dit opvolgt.
Vandaag gaan testrijden met een model y. Heel veel ruimte, knappe acceleratie.
Maar ik vond het interieur maar niets en de grote tablet wat onhandig.
Dus keuze is gemaakt 330e touring yay
Maar ik vond het interieur maar niets en de grote tablet wat onhandig.
Dus keuze is gemaakt 330e touring yay
Pook in S is anders dan Sport stand. Ja, bij sportstand schakelt hij ook sneller, maar afhankelijk van de opties van de auto kan er meer veranderen, bijv stuurbekrachtiging (tenzij activesteering), onderstel (bij adaptief) enz. Dus S en Sport zijn niet altijd uitwisselbaar.Bommes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:39:
[...]
Ja dat kwartje is dus net gevallen.
Net nog een stuk uur hier door de heuvels gereden.
Even iemand voorbij, tik in Sport en gas er op en hop ik ben er voorbij.
Heerlijk rijden zo.
Deze auto verdient echter wel betere banden.
Maar overal we zijn er echt super blij mee.
Erg goede airco, fijne stoelen, automaat, ziet er tof uit, erg luxe, premium gevoel.
Verkoper heeft nog voicemail ingesproken hij had gehoord dat de aflevering niet zo gegaan was als ik had gehoopt.
Daar baalde hij van en hij wilde even doorspreken hoe of wat.
En hij wilde zijn excuses aanbieden.
Veel wel even na de vakantie maar vooralsnog erg netjes dat hij vooralsnog dit opvolgt.
Plus als je in Sport staat (dus pook in D) dan kan je zelf schakelen met de flippers (of pook voor/achterwaards), maar zal hij daarna weer terug in Drive staan. Als je de pook in M/S zet, zal hij na het zelf schakelen in manual blijven. Manueel is overigens niet helemaal waar, als je echt te weinig (of te veel) toeren maakt zal de automaat dat corrigeren.
[ Voor 4% gewijzigd door noes op 01-09-2022 09:17 ]
Het vult elkaar aan. Je kunt in comfort (of hybride rijden) en de bak in sport zetten (sportprogramma stepstronic transmissie m/s, met de pook naar links), of in sportstand maar de bak niet (dus met de rijbelevingsschakelaar) of beide.Bommes schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:39:
[...]
Ja dat kwartje is dus net gevallen.
Als je vanuit sportprogramma (s1/2/3/etc) m/s gaat duwen/trekken, dán kan je ook nog eens handmatig schakelen (m1/2/3etc).
Download eens de manual app van BMW (Driver's Guide), daarin staat het allemaal netjes uitgelegd
[ Voor 13% gewijzigd door Eagle Creek op 01-09-2022 09:53 ]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
En dat maakt xHP weer geweldig… die schakelt dat uit. Manueel is dan echt manueel. Wel goed opletten dusnoes schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:15:
Manueel is overigens niet helemaal waar, als je echt te weinig (of te veel) toeren maakt zal de automaat dat corrigeren.
Thanks! Ik heb bij meerdere garages geïnformeerd en zij geven inderdaad hetzelfde aan. Moet maar, want ik vrees inderdaad voor de modules die gaan oxideren en het kostenplaatje nog een stuk groter wordt. Vervangen van de koplamp gaat rond de 900 euro kosten, maar dan is het wel opgelost.Argarath schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:17:
[...]
Ja, hebben ze eigenlijk allemaal last van. Je hebt allerlei “oplossingen” op internet, maar uiteindelijk werkt alleen vervangen van de unit. Met een beetje mazzel kun je je module behouden, als die kapot gaat schrik je je helemaal kapot qua kosten. Ik heb mijn unit laten vervangen met oem unit in Breda. Jongen deed niets anders dan koplampen vervangen.
"There is only one success--to be able to spend your life in your own way."
Ik zou echt even informeren (als je dat nog niet gedaan hebt) bij https://www.well-done-xenon.nl/, scheelde mij fors wat geld. Gewoon garantie, OEM en snel geregeld.Jamoru schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:31:
[...]
Thanks! Ik heb bij meerdere garages geïnformeerd en zij geven inderdaad hetzelfde aan. Moet maar, want ik vrees inderdaad voor de modules die gaan oxideren en het kostenplaatje nog een stuk groter wordt. Vervangen van de koplamp gaat rond de 900 euro kosten, maar dan is het wel opgelost.
Succes!
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
Mijn 1 serie heeft precies hetzelfde issue als de jouwe. Ik heb er nooit wat aan laten doen. Van wat ik me heb laten vertellen is het manco bij de koplampen van BMW schijnt te zijn dat er onder de verlichtingsunit een soort "kuiltje" zit waar, als er eenmaal water inzit, het ook niet meer uit gaat. Gaatje onderin de unit boren zou de oplossing moeten bieden. Dat durfde ik zelf nooit aan. Rij nu zonder dat rondje kapje wat bovenop de unit zit, waardoor er altijd verse lucht bij kan komen wat het beslaan van de koplamp weer tegengaat.Jamoru schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:31:
[...]
Thanks! Ik heb bij meerdere garages geïnformeerd en zij geven inderdaad hetzelfde aan. Moet maar, want ik vrees inderdaad voor de modules die gaan oxideren en het kostenplaatje nog een stuk groter wordt. Vervangen van de koplamp gaat rond de 900 euro kosten, maar dan is het wel opgelost.
Niet de mooiste oplossing, maar wel de goedkoopste toen
Heb een issue met 1 van de sleutels van de F3x. De auto geeft aan dat de batterij op is en vervangen moet worden. Dit heb ik echter al recent gedaan en ook met een andere (uit de andere sleutel) geeft de auto deze melding. Het gekke is, is dat de auto niet te openen/sluiten is (nog logisch) maar wel te starten is zonder dat ik deze tegen het stuur moet aanhouden. Iemand een idee/tip? Of wordt het "gewoon" een nieuwe sleutel halen voor teveel geld?
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Bedankt voor het opzoekwerk! Begrijp ik het dan goed dat het ook een factor is wat onze plannen nog met het voertuig zijn? (Is inruilwaarde voor mij belangrijk of rijden we 'm volledig op.)MAX3400 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:16:
[...]
Het enige voordeel wat ik er wel in zie: als alles bij BMW gebeurt, ga ik ervanuit dat ze alles correct monteren, de correcte moeren, olie, etc. allemaal gebruiken. En het komt in het systeem te staan (dat de bak vervangen is) en dat geeft weer mogeljikheden in je onderhoudsinterval en/of inruil.
Doet die van mij anders stock ook niet, ligt misschien aan de 2TB?CreativeS schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:34:
[...]
En dat maakt xHP weer geweldig… die schakelt dat uit. Manueel is dan echt manueel. Wel goed opletten dusZeker tijdens een drift handig, dat er niet opgeschakeld wordt
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Heb je de toeren al eens goed de begrenzer in gereden? Dat het blok begint te horten? Standaard schakelt de automaat gewoon op, als deze in M staat. Dat is in de ogen van BMW een bescherming van de motor.fsfikke schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:35:
Doet die van mij anders stock ook niet, ligt misschien aan de 2TB?
Zo meteen mijn auto naar de BMW dealer brengen voor een nieuw voorruit. Ik ben benieuwd wat voor leenauto ik krijg.
[ Voor 14% gewijzigd door CreativeS op 01-09-2022 16:17 ]
Mini e-Clubman ofzoCreativeS schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:14:
[...]
ik ben benieuwd wat voor leenauto ik krijg.
M8 CompetitionCreativeS schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:14:
[...]
Ik ben benieuwd wat voor leenauto ik krijg.
[ Voor 16% gewijzigd door Het Fantoom op 01-09-2022 17:27 ]
MAX3400 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:49:
Mini e-Clubman ofzo
Haha, ik heb me wel even verlekkerd aan een groene M3 Competition
Ik heb een keurige G21 320e meegekregen. Rijdt nog best wel lekker. Liever een 330e voor de 'souplesse', maar ik had het slechter verwacht... zo'n hybride.
Ze waren ook zo lief om de ruitvervanging als een 'werkplaatsbezoek' te zien en BMW Verlengde Pechhulp voor €35,- te verlengen. En wie zegt nou dat BMW dealers geen service kennen
[ Voor 28% gewijzigd door CreativeS op 01-09-2022 17:42 ]
Vervingen ze die ruit op de parkeerplaats dan?CreativeS schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:34:
[...]
[...]
Haha, ik heb me wel even verlekkerd aan een groene M3 Competition
Ik heb een keurige G21 320e meegekregen. Rijdt nog best wel lekker. Liever een 330e voor de 'souplesse', maar ik had het slechter verwacht... zo'n hybride.
Ze waren ook zo lief om de ruitvervanging als een 'werkplaatsbezoek' te zien en BMW Verlengde Pechhulp voor €35,- te verlengen. En wie zegt nou dat BMW dealers geen service kennen
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
APK, oliebeurtje, remblokjes, et cetera... dat valt eigenlijk onder werkplaatsbezoekMorpheusk schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:55:
Vervingen ze die ruit op de parkeerplaats dan?
/f/image/egcqV0aTDMu5U0onNezZSB7w.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/oBqpZy7SxuubzW7M36ysQwHi.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/DlaADzPvXl8ei79pEA9RFFnc.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YjnngPLBWqOeVlyc1ProaAtA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vdAvIlxmCmmztDycX25A10Y5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0OSkTYvbWWNpJvVKLogXvm0a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3wmQT24xw4bVUO5aFsQkrhVi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rmcMOTl7lOATc1xwsi4Y6tuH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8WVLwdAgw0TVMQxIbgfVA0BJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jeLHrSwOAxcGXvh00rNTXtJo.jpg?f=fotoalbum_large)