RAAF12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 00:22:
En jij kent er de weg wel, anders was je het niet opgevallen dat de kaart niet deugde! Grote manco is inderdaad de slecht bijgewerkte Here kaarten. Dat speelt al vele, vele jaren en updates hebben ook weinig zin want het blijven verouderde kaarten. Gelukkig zijn er alternatieven via bijv. Carplay of Android Auto om wél met goed navigatiespul op weg te gaan!
Dat ligt aan BMW, niet Here. BMW is dan wel mede-eigenaar van Here, ze gebruiken die kaarten niet 1-op-1. Ze voeren updates slechts selectief door en dan nog inconsistent ook. Dat zie je het eenvoudigste aan de maximumsnelheid, omdat dat slechts metadata updates zijn en ze die vaak lijken te negeren. De tunnel onder de stad hier (en een flink stuk A2 aan zowel noord- als zuidzijde) is al vanaf dag 1 (eind 2016) 100 km/h. Dat gaf de auto ook altijd aan maar blijkbaar is dat enkel door de camera, want gisteren mocht ik daar volgens BMW 130 - het bord met 100 dat de camera voorheen opgepikt moet hebben staat sinds vorig weekend wat verder weg aan de rechterkant van de toerit/afslag die ik meestal neem. Dit is allemaal met "2022" kaarten.
De aangepaste Kennedybrug en -singel (loopt over de tunnel heen) waren in elk geval in de "2018" kaarten wel correct qua route (tijdens de bouw van de tunnel meerdere malen aangepast), maar qua snelheid gaven ze nog steeds 70 aan (camera helpt daar niet; is bebouwde kom dus er staan geen borden want 50 is standaard). Dat terwijl de snelheid al in 2012 (!) verlaagd is naar 50. In de "2020" kaarten zat dat wel eindelijk correct.
Beide dingen heeft de Here app zelf gewoon correct en zit dus weldegelijk in hun kaartmateriaal.
Hoe hard mag u hier rijden?
spoiler:50, want bebouwde kom. Tenzij je in een BMW rijdt, dan mag je 80 volgens de auto...verklaart stiekem wel een hoop cliché's over ons BMW rijders
Ze hebben dat in 2015 zo'n 700 meter naar voren gehaald, het eerste stuk wás altijd 80 en de bebouwde kom begon pas later. 7 jaar na dato heeft BMW er echter dus nog steeds schijt aan, terwijl de nieuwbouw en zijwegen er wél in staan. Bizar gewoon.
Dit is waarom ik BMW's navigatie meer gebruik zoals een papieren kaart en er niet blindelings op vertrouw. En waarom ik bij lange trips in onbekend gebied toch vaak nog Google Maps ernaast heb draaien. De extra pijlen in het instrumentencluster vind ik prettig, dat is sneller dan naar een ander scherm kijken, maar ik kan ze niet 100% vertrouwen.
Nu is het in mijn geval vast ook omdat het een "oude" NBT unit betreft (NEXT, niet ROUTE). Onze domme tijdgebonden maximumsnelheden zal m'n auto ook nooit correct af handelen omdat de camera altijd de "100" borden aan zal houden (de tijd eronder kan de software niets mee) en daarmee de navigatie overschrijft. En voor die software zal er nooit een update komen, want "oud". Allemaal best, dat is helaas hoe de automotive industrie werkt. Maar meer dan de lifetime FSC (kuchkuch

) zal ik er dus ook niet aan uit geven