Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 173 ... 383 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12 17:44
Dennisdn schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:31:
Aan de andere kant: ik betaal een hoop opties op een leaseauto die de volgende berijder gratis krijgt. Dan is voor 3 jaar betalen nog niet eens zo gek. Maar… 300+ voor stoelverwarming voor 3 jaar? Dat kost de hele stoelverwarming bij andere merken nog niet eens.
Een auto vol opties kost meer dan een kaal hok. Ook tweedehands. En ja, ook opties schrijven af.

Maar het businessmodel met constant dingen opnieuw verkopen is wel zorgelijk ja. Weer een reden om niet alles connected te willen hebben.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Pannencouque schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:14:
Maar het businessmodel met constant dingen opnieuw verkopen is wel zorgelijk ja. Weer een reden om niet alles connected te willen hebben.
Ik maak me meer zorgen over het precendent dat dit schept. Is het bijvoorbeeld over 10 jaar normaal om een "nachtabonnement" te nemen, omdat je auto af-fabriek alleen maar aan gaat tussen 06:00 en 22:00? Klinkt lachwekkend natuurlijk, maar zo ondenkbaar is het niet.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Pannencouque schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:14:
[...]
Een auto vol opties kost meer dan een kaal hok. Ook tweedehands. En ja, ook opties schrijven af.

Tesla is ermee begonnen en Audi en BMW hebben het overgenomen, ik vind het een zorgelijke ontwikkeling. Bij Audi moet je zelfs meer betalen voor betere verlichting. Wie gaat die kosten betalen als je een botsing krijgt en de koplampen stuk gaan? Ik zou er als consument niet voor willen betalen ik gebruik de dure functies niet.

Een punt wat ik niet snap is dat autofabrikanten niet masaal in een product als parkmobile gestapt zijn. Dat zou echt geniaal zijn als je dat kan integreren in de auto hoef je nooit meer aan de app te denken, iedereen die met de auto rijdt kan overal parkeren en zodra de auto weer beweging detecteerd meldt hij zich automatisch weer af. De simkaart zit er tegenwoordig gewoon in.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:21
Brilsmurfffje schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Tesla is ermee begonnen en Audi en BMW hebben het overgenomen, ik vind het een zorgelijke ontwikkeling. Bij Audi moet je zelfs meer betalen voor betere verlichting. Wie gaat die kosten betalen als je een botsing krijgt en de koplampen stuk gaan? Ik zou er als consument niet voor willen betalen ik gebruik de dure functies niet.

Een punt wat ik niet snap is dat autofabrikanten niet masaal in een product als parkmobile gestapt zijn. Dat zou echt geniaal zijn als je dat kan integreren in de auto hoef je nooit meer aan de app te denken, iedereen die met de auto rijdt kan overal parkeren en zodra de auto weer beweging detecteerd meldt hij zich automatisch weer af. De simkaart zit er tegenwoordig gewoon in.
Je bedoelt autofabrikanten behalve BMW? ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Pannencouque
DexterDee schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:31:
[...]

Ik maak me meer zorgen over het precendent dat dit schept. Is het bijvoorbeeld over 10 jaar normaal om een "nachtabonnement" te nemen, omdat je auto af-fabriek alleen maar aan gaat tussen 06:00 en 22:00? Klinkt lachwekkend natuurlijk, maar zo ondenkbaar is het niet.
Eens. Dat wordt nog een zeer zorgelijk verhaal.

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:15
De 320i met caravan is nog wel een stukje onzuiniger. Mag blij zijn met 1 liter op 9 km. Scheelt dat dit weekend de wind vanuit noordoost komt. Scheelt enorm in het verbruik.

Verwijderd

Bram® schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Nee, ik had diefstal niet verzekerd. Overigens nu nog steeds goedkoper uit dan het diefstalrisico wel verzekeren.
Diefstal zit toch inbegrepen bij beperkt casco, scheelt volgensmij niet zoveel ?

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb even getwijfeld of ik het hier ook zou delen, maar ik ga het toch doen. Ik heb een vlog gemaakt over mijn auto, na tientallen gefaalde pogingen is er toch een best leuk filmpje uitgekomen. Al zitten er nog genoeg schoonheidsfoutjes in. oOo

Voor wie geen zin heeft in 17,5 minuten gelul over een oude BMW station, vanaf 15 minuten wat beelden van de auto. :P

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
DexterDee schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Slightly off-topic maar dat is eigenlijk toch je reinste centenpakkerij? Stoelverwarming? Kost je 19 euro per maand. Oh, wil je ook stuurverwarming? Tuurlijk, da's een extra 11 euro in de maand. Mijnheer blieft grootlicht assistent? Nog eens 9 euro per maand alsjeblieft.

Natuurlijk is dit niet BMW eigen, Tesla heeft deze werkwijze groot gemaakt. En de luxe merken nemen het gewoon over. De Mercedes EQS is bijvoorbeeld standaard uitgevoerd met achterwielbesturing, maar die wordt pas geactiveerd bij een abonnement. En het mooiste is dat deze features aan een natuurlijk persoon hangen, niet aan een auto. Verkoop je je BMW? Dan mag de volgende eigenaar ook gewoon opnieuw aftikken. Je abonnement doorverkopen is tegen de voorwaarden.

Zorgelijke ontwikkeling dit :/
Ik verwacht dat als je voor ‘eenmalige aanschaf’ kiest het niet aan je account gekoppeld zit maar dit ook gewoon een lifetime optie is? Al dan niet wel wenselijk om even uit te zoeken…

Note to self; BMW account aanmaken op prive email ipv zakelijk, mocht ik de auto overnemen na aflopen leaseperiode en/of ik van werkgever wisselen en de auto meenemen :P

• RAAF12
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Rivanov schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:56:
Oh, dat is bijzonder. Toen ik enkele maanden geleden de Grootlichtassistent aanschafte voor mijn auto, had ik enkel de mogelijkheid tot éénmalige aanschaf. Wanneer ik nu naar de Store ga en deze optie kies kan ik ook kiezen voor maandelijks.
Klopt, zie mijn plaatje van 26 juli toen was de shop nog niet aangepast. Per 1 aug heeft BMW eenmalige aanschaffing uitgebreid met oa. maandelijkse beprijzing.
https://www.bmw.nl/nl/shop/ls/cp/connected-drive

Ik heb een pakket wat bij de auto zat van de vorige eigenaar. Hoeveel dat kost om te verlengen kan ik nergens vinden. https://www.bmw.nl/nl/sho...ected_Professional_6C3_nl

[ Voor 13% gewijzigd door RAAF12 op 04-08-2022 01:37 ]

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
[...]

Parkmobile zit al geïntegreerd in iDrive 7 en 8. Auto ziet dat je stilstaat in een zone waar er betaald parkeren is en vraagt simpelweg of je een parkeeractie wilt starten. Welgeteld 1 druk op de knop. Bij het weggaan idem dito.

Persoonlijk vind ik dit het ideale niveau van integratie; je wordt geattendeerd, maar hebt wel de controle over ‘ja’ en ‘nee’.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RAAF12 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 01:22:
[...]

Ik heb een pakket wat bij de auto zat van de vorige eigenaar. Hoeveel dat kost om te verlengen kan ik nergens vinden. https://www.bmw.nl/nl/sho...ected_Professional_6C3_nl
Hier staat ie voor 89 Euro/jaar in de verlenging vermeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Bram®
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-12 13:52
Verwijderd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:06:
[...]

Diefstal zit toch inbegrepen bij beperkt casco, scheelt volgensmij niet zoveel ?
De premie is bijna het dubbele als ik diefstal verzeker, € 100/maand extra

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-12 16:47

Tortelli

mixing gas and haulin ass

RAAF12 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 01:22:
[...]

Klopt, zie mijn plaatje van 26 juli toen was de shop nog niet aangepast. Per 1 aug heeft BMW eenmalige aanschaffing uitgebreid met oa. maandelijkse beprijzing.
https://www.bmw.nl/nl/shop/ls/cp/connected-drive

Vroeg me dit ook al af. Mijn PACK CONNECTED PROFESSIONAL loopt in december af (auto word 3 in oktober).

PS: ik had ondertussen wel kaart updates verwacht? Die komen toch 4x per jaar uit?

[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 04-08-2022 09:14 ]

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:59

Eagle Creek

Breathing security

DexterDee schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Slightly off-topic maar dat is eigenlijk toch je reinste centenpakkerij? Stoelverwarming? Kost je 19 euro per maand. Oh, wil je ook stuurverwarming? Tuurlijk, da's een extra 11 euro in de maand. Mijnheer blieft grootlicht assistent? Nog eens 9 euro per maand alsjeblieft.

Natuurlijk is dit niet BMW eigen, Tesla heeft deze werkwijze groot gemaakt. En de luxe merken nemen het gewoon over. De Mercedes EQS is bijvoorbeeld standaard uitgevoerd met achterwielbesturing, maar die wordt pas geactiveerd bij een abonnement. En het mooiste is dat deze features aan een natuurlijk persoon hangen, niet aan een auto. Verkoop je je BMW? Dan mag de volgende eigenaar ook gewoon opnieuw aftikken. Je abonnement doorverkopen is tegen de voorwaarden.

Zorgelijke ontwikkeling dit :/
Ik zit er dubbel in. Ik heb mijn grootlichtassistent in de aanbieding aangeschaft, maar wel permanent. Ik weet niet zeker of dit voor een volgende eigenaar ook weer het geval is (VIN vs BMW-ID) máar op zich had ik geen moeite met deze mogelijkheid. Het was niet duurder of goedkoper dan bij bouw van de auto. Wel vind ik dat je -altijd- de mogelijkheid moet hebben tot afkopen én dat dit niet duurder mag zijn dan aanschaf.

Daarnaast heb ik een jaarabonnement genomen op de drive recorder. Ik vond dit voorheen niet nodig, maar heb om redenen een 'echte' dashcam voorlopig uitgesteld (kosten één daarvan). Ik vind de drive recorder voor een jaar een betaalbaar en nuttig alternatief.

Het idee van stoelverwarming voor een maand, of 2-3, vind ik eigenlijk zo gek nog niet. Je doet er goed aan na te denken over wat dit op de lange termijn betekent voor je eigen portemonnee. Als het betekent dat je aanschafprijs aanzienlijk lager is voor een x-aantal opties, is het best het overwegen waard om dit later periodiek toe te voegen.

We hebben moeite met het idee van "maar het zit erin dus het moet werken", en ergens deel ik die redenatie ook wel. Aan de andere kant weten we ook dat de schoorsteen overal moet roken. Als IT-er denk ik dan een consultant die bepaalde kennis ergens niet deelt of competenties niet toepast, terwijl het wel in z'n bol zit, is ook vaak gerelateerd aan een bepaald tarief. Voor meer geld, gedraag "ik" mij anders en krijg je andere waar. Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde (snap ik ook), maar toch.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Rivanov
De volgende stap wordt dat ze overal een V8 ingooien en je vervolgens per cilinder een abonnement kunt afnemen. :+

Tesla heeft dit ook min of meer een periode gedaan, toen vanwege productietekorten bepaalde accu's niet beschikbaar waren. Daardoor stopten ze 100KW accu's in 60KW modellen en knepen ze deze softwarematig

[ Voor 50% gewijzigd door Rivanov op 04-08-2022 09:53 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Tesla is ermee begonnen en Audi en BMW hebben het overgenomen, ik vind het een zorgelijke ontwikkeling. Bij Audi moet je zelfs meer betalen voor betere verlichting. Wie gaat die kosten betalen als je een botsing krijgt en de koplampen stuk gaan?
Bij BMW ook "gewoon" , Basic LED, Adaptive LED en Laser zijn drie aparte opties. Die ook nog eens visueel verschillen, waarbij de duurste uitvoering het meest luxe oogt, waarbij je (net als bij velgjes) ook nog eens in een oogopslag de goedkoopste kale bakken kan onderscheiden van degene met aankleding O-) ...)

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Zit zeker in mijn BMW . Als ik parkeer wordt netjes de zone voorgesteld en als ik wegrijd stopt de parkeeractie vrijwel direct.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Tortelli schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

Bijna 17000 km elektrisch gereden van de 40.000 totaal?
Waarop komt je gemiddelde verbruik dan uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yG3RQx76PVbcVi8G_x2CzHp-kfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmrEwUNZlnEPoxyv4EBlfU04.jpg?f=fotoalbum_large

Bij dezen, zie boven voor gemiddeld ICE en onder voor elektrisch.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Eagle Creek schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:49:
Bij BMW ook "gewoon" hoor, Basic LED, Adaptive LED en Laser zijn drie aparte opties. Die ook nog eens visueel verschillen, waarbij de duurste uitvoering het meest luxe oogt, waarbij je (net als bij velgjes) ook nog eens in een oogopslag de goedkoopste kale bakken kan onderscheiden van degene met aankleding O-) ...)
Maar dat zijn hardwarematig ook echt andere zaken, dus daar kunnen ze geen abonnement op zetten.

Met die abonnementen is het gewoon een kwestie van tijd tot je ze aan ken zetten via Bimmercode of iets als BM3/MHD ofzo.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

TheBrut3 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Maar dat zijn hardwarematig ook echt andere zaken, dus daar kunnen ze geen abonnement op zetten.

Met die abonnementen is het gewoon een kwestie van tijd tot je ze aan ken zetten via Bimmercode of iets als BM3/MHD ofzo.
Ah, dát werd bedoeld. Ja, dat klopt. Hoewel ook dat eenvoudig aan te passen is als ze zouden willen. Zeker als er een generieke LED-array wordt ingebouwd, kan je per abonnement kiezen hoe het eruit moet komen zien.

Net een beetje als Tesla met de claxons..
Als ze er een beetje sterke crypto op zetten kan dat nog wel even duren. Niet dat het onmogelijk is (:+ alles is te kraken) maar ze kunnen het knap moeilijk maken als ze willen.

[ Voor 20% gewijzigd door Eagle Creek op 04-08-2022 09:56 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Eagle Creek schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Bij BMW ook "gewoon" hoor, Basic LED, Adaptive LED en Laser zijn drie aparte opties. Die ook nog eens visueel verschillen, waarbij de duurste uitvoering het meest luxe oogt, waarbij je (net als bij velgjes) ook nog eens in een oogopslag de goedkoopste kale bakken kan onderscheiden van degene met aankleding O-) ...)
Daarvan ben ik op de hoogte maar wat nu als BMW altijd Adaptive led monteert maar dan software matig het adaptive stuk uitschakelt. Dit kan je dan via de app aankopen en dan werkt het adaptive stuk weer wel. Betaal je er niet voor maar rij je een koplamp stuk, betaal je dan voor de adaptive led vervanging of voor de basic led vervanging en legt BMW zelf de rest bij?

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Brilsmurfffje schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Daarvan ben ik op de hoogte maar wat nu als BMW altijd Adaptive led monteert maar dan software matig het adaptive stuk uitschakelt. Dit kan je dan via de app aankopen en dan werkt het adaptive stuk weer wel. Betaal je er niet voor maar rij je een koplamp stuk, betaal je dan voor de adaptive led vervanging of voor de basic led vervanging en legt BMW zelf de rest bij?
In de basis zal een unit inderdaad gewoon vele malen duurder worden gok ik. Net zoals een gemiddelde LED-lamp in huis duurder is (en zeker was) dan een ouderwets peertje. Nog los van de extra e-waste...

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Dat is het precies, een "aangeklede" optie die je moet activeren kost BMW (inclusief marge) bijvoorbeeld 500 euro. BMW rekent af fabriek 250 euro op de basisprijs en vraagt vervolgens bij activatie nog eens 500 euro van de gebruiker. eindresultaat is dat de gebruiker 50% duurder uit is voor z'n geactiveerde optie dan wanneer deze af-fabriek aangezet zou zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-12 11:54
Weet iemand of het mogelijk is om in een G20 (m340i) achteraf een wegklapbare trekhaak te laten monteren? Bij Belien in Neerpelt gaven ze aan dat het enkel mogelijk is een afneembare trekhaak te nemen. Echter een ander autobedrijf zag dat het gewoon mogelijk was om achteraf een wegklapbare trekhaak te bestellen. Iemand die me hier op weg kan helpen?

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Bram® schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:00:
Even voor de duidelijkheid… €100,- per maand voor diefstalmodule bovenop de premie die je nu al betaalt?
Man, daar heb ik 2 BMW’s all risk voor verzekerd bij BMW Top Cover (Allianz, niet Allianz Direct)

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:01
ed14n schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:54:
Weet iemand of het mogelijk is om in een G20 (m340i) achteraf een wegklapbare trekhaak te laten monteren? Bij Belien in Neerpelt gaven ze aan dat het enkel mogelijk is een afneembare trekhaak te nemen. Echter een ander autobedrijf zag dat het gewoon mogelijk was om achteraf een wegklapbare trekhaak te bestellen. Iemand die me hier op weg kan helpen?
Heb dat ooit gevraagd voor m'n G32. Geintje zou minimaal €5.000 moeten gaan kosten. Allemaal gedoe met programmeren en de parkeersensoren.

Maar niet gedaan dus, huur nu gewoon fietsen als ze we ergens naar toe gaan. Is veel goedkoper :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:37
M’n ouders rijden een F48 X1 sDrive20i uit 2016 met de bekende B48 motor. Dinsdag kregen ze onderstaande foutmelding op de boordcomputer, vermogen zakte weg en auto maakte bij accelereren een fluitend geluid. Vermoeden dat het wel eens om de turbo zou kunnen gaan en ja hoor, een eerste diagnose door de plaatselijke Bosch garage (hier in het dorp): turbo kapot, vervangen gaat ca. €2000 kosten.

M’n ouders rijden ca. 12-15k km per jaar, auto twee jaar geleden gekocht met 28.000 km op de teller, nu zo’n 50.000km gereden.

Is dit gewoon een kwestie van domme pech dat de turbo het begeeft bij zo’n relatief lage kilometerstand? En zou het nog zin hebben er een (turbo)specialist na te laten kijken (regio Twente)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxC0_5KjhHUjC0mGddoB9gAoqWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YC4gGdHxodVmkIweK1x5Fl3P.jpg?f=fotoalbum_large

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Mijn dealer zei dat het mogelijk is (heb ook offerte gehad) ..

• Rivanov
TheDeuce schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:16:
M’n ouders rijden een F48 X1 sDrive20i uit 2016 met de bekende B48 motor. Dinsdag kregen ze onderstaande foutmelding op de boordcomputer, vermogen zakte weg en auto maakte bij accelereren een fluitend geluid. Vermoeden dat het wel eens om de turbo zou kunnen gaan en ja hoor, een eerste diagnose door de plaatselijke Bosch garage (hier in het dorp): turbo kapot, vervangen gaat ca. €2000 kosten.

M’n ouders rijden ca. 12-15k km per jaar, auto twee jaar geleden gekocht met 28.000 km op de teller, nu zo’n 50.000km gereden.

Is dit gewoon een kwestie van domme pech dat de turbo het begeeft bij zo’n relatief lage kilometerstand? En zou het nog zin hebben er een (turbo)specialist na te laten kijken (regio Twente)

[Afbeelding]
Denk dat je een abonnement moet afsluiten om de volle aandrijfkracht beschikbaar te hebben. >:)

;)

• Pepppie
  • Niet online
TheDeuce schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:16:

Is hij dealer-onderhouden? Zo ja, dan zeker even naar een dealer gaan en kijken of coulance mogelijk is. Turbo's horen niet kapot te gaan bij een dergelijke kilometerstand en dat weet BMW ook.

• Pepppie
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Heb dat ooit gevraagd voor m'n G32. Geintje zou minimaal €5.000 moeten gaan kosten. Allemaal gedoe met programmeren en de parkeersensoren.

Maar niet gedaan dus, huur nu gewoon fietsen als ze we ergens naar toe gaan. Is veel goedkoper :).
Ik weet dat sommige modellen een andere BDC nodig hebben als er een trekhaak onder gaat. Wellicht dat dat ook bij jouw auto aan de hand is en dat het daarom zo'n enorm hoog bedrag is. Heb je een gespecificeerde offerte gekregen? Dan zou dit erop moeten staan.

• TheDeuce
@Pepppie onderhouden door een BMW specialist, beunhaas die bij de BMW dealer werkt en in eigen tijd bijklust, dus helaas geen coulance mogelijkheden. Dank voor het meedenken in ieder geval, m’n vader heeft inmiddels opdracht gegeven de turbo te vervangen.

• Pannencouque
Ik vind het tamelijk vroeg. Turbo's horen toch zeker een tonnetje of twee mee te gaan, normaal gesproken. En liefst nog veel langer.

• Pepppie
  • Niet online
TheDeuce schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:34:
@Pepppie onderhouden door een BMW specialist, beunhaas die bij de BMW dealer werkt en in eigen tijd bijklust, dus helaas geen coulance mogelijkheden. Dank voor het meedenken in ieder geval, m’n vader heeft inmiddels opdracht gegeven de turbo te vervangen.
Wat @Pannencouque zegt; is echt heel snel dat dit kapot is. Weet je bij welke dealer de betreffende monteur werkt? Anders die dealer even benaderen en eens vragen wat er kan. Ongeacht het onderhoud zou een turbo niet kapot mogen gaan na zo'n korte periode.

Weet je wellicht of de auto gechipt is door de vorige eigenaar?

• alexbl69
  • Laatst online: 23:01
Pepppie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Ik weet dat sommige modellen een andere BDC nodig hebben als er een trekhaak onder gaat. Wellicht dat dat ook bij jouw auto aan de hand is en dat het daarom zo'n enorm hoog bedrag is. Heb je een gespecificeerde offerte gekregen? Dan zou dit erop moeten staan.
Nee, dat niet. Maar ze hadden het vlak daarvoor bij een G30 gedaan en daar wisten ze dus precies de kosten van.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• TheDeuce
Ja, de dealer gebeld. Eerste vraag was: is de BMW hier onderhouden? Nee? Dan kunnen we weinig voor u betekenen. Auto is niet gechipt door de eerste eigenaar. Dealer had de turbo ook kunnen vervangen, maar dan was de rekening nog wat hoger uitgevallen vrees ik.

Inderdaad erg vroeg, en ondanks dat de BMW niet bij de dealer is onderhouden, auto heeft gewoon altijd netjes onderhoud gehad wanneer dat nodig was, daar is niet op bezuinigd. Dus vind het eigenlijk wel bijzonder dat je dan totaal geen garantie/coulance meer hebt als de turbo het na 50.000km begeeft.

• Pepppie
  • Niet online
TheDeuce schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:44:
Ja, de dealer gebeld. Eerste vraag was: is de BMW hier onderhouden? Nee? Dan kunnen we weinig voor u betekenen. Auto is niet gechipt door de eerste eigenaar. Dealer had de turbo ook kunnen vervangen, maar dan was de rekening nog wat hoger uitgevallen vrees ik.

Inderdaad erg vroeg, en ondanks dat de BMW niet bij de dealer is onderhouden, auto heeft gewoon altijd netjes onderhoud gehad wanneer dat nodig was, daar is niet op bezuinigd. Dus vind het eigenlijk wel bijzonder dat je dan totaal geen garantie/coulance meer hebt als de turbo het na 50.000km begeeft.
Wellicht eens met BMW Nederland bellen en dit voorleggen. Wellicht wat stelliger neerzetten, want feitelijk heeft een kapotte turbo net zoveel met onderhoud te maken als een kapotte interieurverlichting. Juridisch denk ik wel goed neer te zetten.

• RAAF12

RAAF12

*.*

MAX3400 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:43:
[...]

Hier staat ie voor 89 Euro/jaar in de verlenging vermeld.
Waar zie jij dat staan? Ik kan het nergens vinden ik heb die pagina wel drie keer doorgespit.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:31
Pepppie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:56:
[...]

Wellicht eens met BMW Nederland bellen en dit voorleggen. Wellicht wat stelliger neerzetten, want feitelijk heeft een kapotte turbo net zoveel met onderhoud te maken als een kapotte interieurverlichting. Juridisch denk ik wel goed neer te zetten.
Ook mijn gedachte. Het onderhoud bij zo'n relatief jonge auto, maar vooral zo weinig km's stelt niet heel veel voor. Dat gaat niet verder dan hooguit wat oliebeurtjes, vloeistoffen, filtertjes en wellicht een setje remblokken. Banden zullen waarschijnlijk ook nog het eerste setje zijn.

Kortom, niets aan onderhoud wat ook maar in het voordeel of nadeel van de turbo werkt lijkt mij. Afgezien van misschien motorolie, waardoor de motor kuren heeft en de turbo sloopt. Maar als aan te tonen is dat deze beurtjes met de juiste olie zijn gedaan lijkt mij dat ook geen issue.

Je komt dan echter op het punt "gelijk hebben en gelijk krijgen". Kan wel eens meer geld en zeker tijd en moeite kosten dan de boel maar gewoon repareren.

• MAX3400

MAX3400

RAAF12 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

Waar zie jij dat staan? Ik kan het nergens vinden ik heb die pagina wel drie keer doorgespit.
Eerst inloggen met je account, dan zoeken ze dus pakketten die bij jouw auto horen/kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibnEq3yZS2hOyPErwJ-4Wu6Qdnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWFnuwJBXxMp1AzYiKBK9m0x.jpg?f=fotoalbum_large

• TheBrut3
Als de interieurverlichting niet werkt op een auto uit 2016, dan denk ik ook dat je geen garantie/coulance krijgt en dat lampje zelf moet betalen. Als je de auto bij een dealer in onderhoud hebt, dan kan je wel wat goodwill verwachten vanuit de dealer. Als je de auto elders in onderhoud hebt, dan snap ik dat de dealer ook geen coulance wil/gaat/kan geven. Daar moeten ze ook hun bedrijf draaiende houden, dat kan niet door coulance te geven aan 'klanten' waar ze niet eerst geld uit hebben kunnen trekken.

Tevens is een turbo toch wel iets meer afhankelijk van onderhoud (verse olie) en ook afhankelijk van gebruik (of misbruik als je sommige mensen ziet rijden).
Wellicht eens met BMW Nederland bellen en dit voorleggen.
Dit zou ik ook doen, de dealer is niet BMW Nederland.

• GforceNL
  • Laatst online: 17-12 11:07

GforceNL

Out of memory....

Dat kan zeker! Ik heb dit laten doen, destijds bij Dubbelsteyn numansdorp (die was de goedkoopste).

originele, wegklapbare trekhaak.

<Zinloze tekst hier>

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-12 14:26
Ik heb hier een (originele BMW) elec wegklapbare laten monteren onder mijn F31 m sport.
Volgens mij kunnen hun alle types wel:
https://www.bmw-trekhaken...elektrische-trekhaak-g20/

Verwijderd

Bram® schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:00:
[...]

Wow, snap nu dan ook je keuze

• RAAF12

RAAF12

*.*

Pannencouque schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:16:
Ik vind het tamelijk vroeg. Turbo's horen toch zeker een tonnetje of twee mee te gaan, normaal gesproken. En liefst nog veel langer.
De auto is zes jaar oud maar bijv. veel korte stukjes boodschappen rijden en altijd koude olie is ook funest voor een auto incluis de turbo. Net zoiets als met rubberen banden die verouderen ook zonder te rijden. Ik vind het ook wel een kort leven. Maar hoe de auto gebruikt is is niet bekend.

• byob11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
Deze week de ix1 besteld en kijk er erg naar uit hem te ontvangen!

Echter kwam ik erachter na bestelling (heel dom) dat aan zwarte hemel niet standaard is maar een optie is. Lease maatschappij kon het niet meer aanpassen aangezien de lease al besteld was en door de goedkeuring via werkgever was gelopen.

Heel dom van mij dat ik dit niet zag maar baal echt enorm, alles aan de auto is (voor mij) perfect maar dan zit ik met een witte hemel. Een zwarte hemel geeft mij voor toch een andere uitstraling.

Heeft iemand een idee hoeveel het kost om de hemel achteraf zwart in te bouwen? Ik heb het dan over om de originele onderdelen in t zwart aan te schaffen (of laten aanschaffen door de dealer), denk aan hemel zelf, stijlen, zonnekleppen, handgrepen etc en deze bij de dealer te laten inbouwen. Aangezien ik zo erg baal ben ik wel bereid wat ervoor neer te leggen.

• MAX3400

MAX3400

byob11 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:31:
...
Aangezien ik zo erg baal ben ik wel bereid wat ervoor neer te leggen.
Check het ook even met de leasemij; in bijna alle contracten staat dat je de auto moet inleveren overeenkomstig de uitgeleverde uitvoering (einde looptijd of eerder verlaten dienstverband); zou zuur zijn als je dan weer/extra kosten moet maken om de witte spullenboel in te laten bouwen.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Echter kwam ik erachter na bestelling (heel dom) dat aan zwarte hemel niet standaard is maar een optie is. Lease maatschappij kon het niet meer aanpassen aangezien de lease al besteld was en door de goedkeuring via werkgever was gelopen.

Heel dom van mij dat ik dit niet zag maar baal echt enorm, alles aan de auto is (voor mij) perfect maar dan zit ik met een witte hemel. Een zwarte hemel geeft mij voor toch een andere uitstraling.

Heeft iemand een idee hoeveel het kost om de hemel achteraf zwart in te bouwen? Ik heb het dan over om de originele onderdelen in t zwart aan te schaffen (of laten aanschaffen door de dealer), denk aan hemel zelf, stijlen, zonnekleppen, handgrepen etc en deze bij de dealer te laten inbouwen. Aangezien ik zo erg baal ben ik wel bereid wat ervoor neer te leggen.
Het is meer dan een hemel he. Ook de a, b, c, stijl is zwart. Ik zou de dealer nog even vragen of het nog aangepast kan worden en dan daarmee naar de fleetmanager. Moet echt nog wel aangepast kunnen worden.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• byob11
MAX3400 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Check het ook even met de leasemij; in bijna alle contracten staat dat je de auto moet inleveren overeenkomstig de uitgeleverde uitvoering (einde looptijd of eerder verlaten dienstverband); zou zuur zijn als je dan weer/extra kosten moet maken om de witte spullenboel in te laten bouwen.
Dat is waar inderdaad! Zal dat even nog nachecken. Aan de andere kant, aangezien ik zo erg baal ben ik zelf bereid om dat te doen haha. Maar ja eerst even de auto ontvangen. Misschien valt een witte hemel toch mee en laat ik het zo.

• byob11
Tylen schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Het is meer dan een hemel he. Ook de a, b, c, stijl is zwart. Ik zou de dealer nog even vragen of het nog aangepast kan worden en dan daarmee naar de fleetmanager. Moet echt nog wel aangepast kunnen worden.
Het kan bij de dealer makkelijk aangepast worden. Alleen de leasemaatschappij wilt niet meewerken aangezien mijn lease aanvraag is goedgekeurd. Aangezien het een hele procedure is (lease aanvraag, goedkeuring bij werkgever etc) zou het aanpassen van iets moeten betekenen dat de lease geannuleerd moet worden en opnieuw een bestelling gedaan moet worden. Alleen t andere punt is dat, de lease prijzen zijn weer iets verhoogd (in onze specifieke fleetagent van werkgever), dus als hem nu zou aanvinken valt het sowieso buiten t budget aangezien ik al tegen het randje zat 8)7

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

byob11 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Dat is waar inderdaad! Zal dat even nog nachecken. Aan de andere kant, aangezien ik zo erg baal ben ik zelf bereid om dat te doen haha. Maar ja eerst even de auto ontvangen. Misschien valt een witte hemel toch mee en laat ik het zo.
Hemeltje wisselen is vaak veel werk, maar niet perse moeilijk. Zou dat dus evt niet bij de dealer laten doen maar bij iemand die het vaker doet en een lager uurtarief heeft. Check eens bij www.bmwtweaks.nl - hij heeft het vaak gedaan, een nieuw model is vast ook geen probleem.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• byob11
noes schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

Hemeltje wisselen is vaak veel werk, maar niet perse moeilijk. Zou dat dus evt niet bij de dealer laten doen maar bij iemand die het vaker doet en een lager uurtarief heeft. Check eens bij www.bmwtweaks.nl - hij heeft het vaak gedaan, een nieuw model is vast ook geen probleem.
Oe, thanks voor de tip!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-12 15:52

Zolang je auto nog geen plekje heeft op de productielijn, kan jij de order echt nog wel wat aanpassen hoor. Echter moet je offerte weer door de hele molen. (Goedkeuring leasemij, werkgever, enz)

Klinkt meer dat ze je gewoon niet willen helpen.

• byob11
CarJunkyXL schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:26:
[...]

Zolang je auto nog geen plekje heeft op de productielijn, kan jij de order echt nog wel wat aanpassen hoor. Echter moet je offerte weer door de hele molen. (Goedkeuring leasemij, werkgever, enz)

Klinkt meer dat ze je gewoon niet willen helpen.
Klopt daar komt het op neer. Leasemaatschappij doet moeilijk. Dealer was heel chill. Maar ja, zolang de lease niet meewerkt kunnen ze niks doen.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

En dan lachen ze om BMW :')..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2zX5SW-NMKOdx6GuL4wHjbJKpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmbFfpuBGNtCVDRQFwAkIM8D.jpg?f=fotoalbum_large

https://autodiscoveries.c...x600-ultra-luxury-review/?

[ Voor 6% gewijzigd door Eagle Creek op 05-08-2022 12:06 ]

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Maar dit is wel een photoshop ;)
De echte is iets subtieler (maar nog steeds groot). De video laat ook een andere grill zien ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 05-08-2022 12:36 ]

The best is yet to come

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:59
byob11 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:35:
[...]
Klopt daar komt het op neer. Leasemaatschappij doet moeilijk.
Ik denk dat het eerder je werkgever is die moeilijk doet. Zonder gunfactor zou dat op ons kantoor ook niet lukken. Mijn keus stuur ik in, dan gaat de wagenparkbeheerder bij 2 leasemaatschappijen offertes opvragen, degene die het wint gaat langs 4 managementlagen voor een handtekening, dan moet ik weer tekenen en dán gaat ie naar de dealer. Dat duurt bij ons zo lang dat het mij al is gebeurd dat ik opnieuw kon beginnen omdat toevallig net het modeljaar was gewijzigd. Bij een wijziging van 1 euro moet dat hele proces opnieuw.

• byob11
Dennisdn schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Ik denk dat het eerder je werkgever is die moeilijk doet. Zonder gunfactor zou dat op ons kantoor ook niet lukken. Mijn keus stuur ik in, dan gaat de wagenparkbeheerder bij 2 leasemaatschappijen offertes opvragen, degene die het wint gaat langs 4 managementlagen voor een handtekening, dan moet ik weer tekenen en dán gaat ie naar de dealer. Dat duurt bij ons zo lang dat het mij al is gebeurd dat ik opnieuw kon beginnen omdat toevallig net het modeljaar was gewijzigd. Bij een wijziging van 1 euro moet dat hele proces opnieuw.
Ja precies, dat heb ik dus ook. Elke wijziging moet t hele proces weer opnieuw en dat is (blijkbaar) administratief ook een hele klus. Vandaar dat ze niks kunnen wijzigen na goedkeuring van de werkgever.

• CreativeS
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKq9XBLhlyua9Nc1eXs2oyE_37w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XLkXJsHvtP5kO0bheE3aU1x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Up6fXxM5lJL6LK1F0iwdhBZMXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W66zKNaZXJjzrgVE2NzjCh1A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1LzPXPCHxdumck-OO71m59yehw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYGI0y1CSf6TnVVM0sJ6P8QD.jpg?f=fotoalbum_large

Moeilijk is het niet… wel tijdrovend. A-, B- , C-stijl verwijderen, zonnekleppen… stoelen eruit, al zal het bij een ix1 wat makkelijker gaan dan bij een sedan. Achterklep is hopelijk groot genoeg zodat de hemel via achteren naar binnen kan. Leuke hobby, hierna is er een compleet ander dashboard ingekomen omdat ik mijn zinnen had gezet op originele bekerhouders :P

[ Voor 36% gewijzigd door CreativeS op 05-08-2022 18:21 ]

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:31
Om BMW mag je ook best lachen hoor, gaat helemaal de verkeerde kant op laatste jaren. Qua design dan.

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-12 14:39

Argarath

MasterBlaster

Zo, de f11 528i 2013 even een weekje in Toscane gehad… heerlijke reisauto blijft het toch… in iets meer dan 13 uur heen, helaas 16 uur terug. Ook dan is het, met de sportstoelen nog prima te doen.

Onderstel heeft wel flink op z’n sodemieter gekregen op de Italiaanse wegen… met name binnendoor is schitterend rijden, maar soms wel met geknepen billen (19” runflats). En zuinig is de grande dame niet als je 130 km/u rijdt. Maar goed, ze heeft het weer prima gedaan, en het blijft genieten van zo’n fijne wagen!

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• RAAF12

RAAF12

*.*

MAX3400 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Eerst inloggen met je account, dan zoeken ze dus pakketten die bij jouw auto horen/kunnen.

[Afbeelding]
Zoals eerder vermeld er staat er geen prijs bij alleen een einddatum. De auto is begin 2020 op kenteken gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fpkjtjZyCW0O8jmd6x_Ll7oTU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hslq2YoqZslFFSdo5iTfEhgl.png?f=fotoalbum_large

• RAAF12

RAAF12

*.*

Tortelli schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:13:
[...]

Vroeg me dit ook al af. Mijn PACK CONNECTED PROFESSIONAL loopt in december af (auto word 3 in oktober).

PS: ik had ondertussen wel kaart updates verwacht? Die komen toch 4x per jaar uit?
Ja ik zit ook nog op 2022-2 net even gechecked maar er is geen nieuwere beschikbaar via de BMW Download Manager. Derde kwartaal is nog maar net begonnen....

Tomtom Go voor de iPhone komt zowat elke week met nieuwe updates, oeps ik rij iets te hard ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYqHoIazTQ2jd0kk0Sv1CvSXSak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyNB6rraEj1iQAZ3kydGba9s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door RAAF12 op 05-08-2022 18:58 ]

• Pannencouque
Argarath schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:23:
Zo, de f11 528i 2013 even een weekje in Toscane gehad… heerlijke reisauto blijft het toch… in iets meer dan 13 uur heen, helaas 16 uur terug. Ook dan is het, met de sportstoelen nog prima te doen.

Onderstel heeft wel flink op z’n sodemieter gekregen op de Italiaanse wegen… met name binnendoor is schitterend rijden, maar soms wel met geknepen billen (19” runflats). En zuinig is de grande dame niet als je 130 km/u rijdt. Maar goed, ze heeft het weer prima gedaan, en het blijft genieten van zo’n fijne wagen!
Zo'n F11 is ook gewoon een prima reiswagen. Al ben ik helemaal fan van de comfortstoelen, die zijn nog wat beter instelbaar.
Overigens verbaas ik me wel over de zuinigheid, 130 is toch geen heel gekke snelheid en dan zou ie met een warm blok dus best nette waardes moeten kunnen scoren.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Na zo'n 3000km gereden te hebben in de afgelopen twee weken is de Z3 nu eindelijk weer een beetje toonbaar. Helaas veel regen gehad in Oostenrijk en daar ligt duidelijk geen ZOAB zoals hier :X

Voor de verandering de camera maar eens meegenomen bij het boodschappen doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pq3It7fkKFxOx0buZ0D32zOc20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooxsspnKBAPDjvhY7JuHBMCw.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0v5N-C2ntKRuYN4DG4YA9DqleI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmSwTyLVp3QalfESbLZ2d304.jpg?f=fotoalbum_large

🖥️ | 🚗

• CreativeS
  • Niet online
MadMarky schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:09:
Na zo'n 3000km gereden te hebben in de afgelopen twee weken is de Z3 nu eindelijk weer een beetje toonbaar. Helaas veel regen gehad in Oostenrijk en daar ligt duidelijk geen ZOAB zoals hier :X

Voor de verandering de camera maar eens meegenomen bij het boodschappen doen:

[Afbeelding][Afbeelding]
Mag er al porno na 21.00u?

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

Pannencouque schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:43:
[...]
Zo'n F11 is ook gewoon een prima reiswagen. Al ben ik helemaal fan van de comfortstoelen, die zijn nog wat beter instelbaar.
Overigens verbaas ik me wel over de zuinigheid, 130 is toch geen heel gekke snelheid en dan zou ie met een warm blok dus best nette waardes moeten kunnen scoren.
1 op 12 redt ie ook wel, maar dat redde ik met mijn e60 530i ook. Ik had verwacht dat deze zuiniger zou zijn. Daar had ik overigens ook comfortstoelen in, die zijn inderdaad helemaal fantastisch.

• CreativeS
  • Niet online
Argarath schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:33:
1 op 12 redt ie ook wel, maar dat redde ik met mijn e60 530i ook. Ik had verwacht dat deze zuiniger zou zijn. Daar had ik overigens ook comfortstoelen in, die zijn inderdaad helemaal fantastisch.
Het is en blijft een 4-cilinder... (N20) en die moet toch even een 5 Serie voortbewegen.

PS Zowel origineel als LCI hebben in 2013 een N20B20 als motor.

[ Voor 7% gewijzigd door CreativeS op 05-08-2022 22:43 ]

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

CreativeS schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:42:
[...]

Het is en blijft een 4-cilinder... (N20) en die moet toch even een 5 Serie voortbewegen.

PS Zowel origineel als LCI hebben in 2013 een N20B20 als motor.
Klopt. En dat het een n20 is weet ik alles van 😐; alle bekende ellende van die motoren al gehad 😉

Maar als het rijdt, dan rijdt het heerlijk!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

RAAF12 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Zoals eerder vermeld er staat er geen prijs bij alleen een einddatum. De auto is begin 2020 op kenteken gezet.

[Afbeelding]
Je kunt hem nog niet verlengen, zoals erbij staat.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:35

_Arthur

blub

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivvpM7dPNkH1ynzaM-bwPxavwSg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jOWespGUZyPh99wVelJQ5dZt.jpg?f=user_large

Vond m wel toepasselijk bij de huidige discussie :+

• MAX3400

MAX3400

CreativeS schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:42:
[...]

Dan nog; een auto die beweegt en op een relatief vlakke weg, zal de motor amper hoeven te werken. Mijn A6 met de 3.0TFSI kon ik bijvoorbeeld leuk uitlezen met Torque en bij 140km/h in Duitsland op de cruise, werd er minder dan 60pk "gebruikt" om de beweging vol te houden; toch netjes voor bijna 1500kg.

Van de week de 750i in Eco Pro gezet, cruise op 110km/h en dan loopt ie gemiddeld, volgens de EfficientDynamics-teller, tegen de 1 op 14. Het enige wat ik dan nog niet heb meegekregen is het verbruik naar de snelweg toe en de opwarmtijd; allicht een keertje de boordcomputer "resetten" zodra er met een warme auto de invoegstrook afgerond is.

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-12 09:00
Ik rij nu twee maanden met de 320e Touring en vind het een enorm fijne auto. Zoals gepland rij ik door de week overwegend elektrisch, verbruik over de eerste 1000 km was 2.8 liter benzine/ 100 km, pas dik een maand na aflevering hoeven tanken. Ik had verwacht na een 320i wat in te moeten leveren op prestaties maar dat valt me zeer mee. De 320e voelt met door-accelereren net zo snel en doet alles met veel meer rust, de motor hoor je een stuk minder. De laserlights geven een pak licht en het is duidelijk dat de lampen meesturen met de rijrichting, als het erg donker is zie je dat goed.

Ik heb geen laadpaal gekozen maar een extra stopcontact op een aparte groep laten aanleggen voor het opladen van de auto, op advies met aardlekschakelaar van het B type.

Het verbruik op benzine op de snelweg bij zo'n 100km/h is rond de 5.2liter/ 100km. Dat valt me heel erg mee voor een auto van dit formaat en gewicht. Rij overwegend in hybride modus. Wat me trouwens opvalt is dat de auto in sportmodus de batterij lijkt bij te laden, klopt dat?

Nadeel: de navigatie voor de wegen rond Eindhoven klopt niet helemaal. Ik weet dat daar veel veranderd is de laatste jaren maar toch jammer van een nieuwe auto. En het laden gaat traag, ik laad daardoor enkel 's nachts, tussendoor laden is eigenlijk geen optie.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

twodigits schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:41:
Het verbruik op benzine op de snelweg bij zo'n 100km/h is rond de 5.2liter/ 100km. Dat valt me heel erg mee voor een auto van dit formaat en gewicht. Rij overwegend in hybride modus. Wat me trouwens opvalt is dat de auto in sportmodus de batterij lijkt bij te laden, klopt dat?
Elke keer als je ineens 1 op 10 rijd, is ie in de achtergrond de batterij aan het bijladen.
Over het algemeen gebeurt dat alleen als je de navi hebt ingesteld en er bijgeladen wordt voor het stuk stad aan het einde. (Onafhankelijk van je modus)

(Of als je met de minimum battery level setting hebt zitten spelen)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Wat me trouwens opvalt is dat de auto in sportmodus de batterij lijkt bij te laden, klopt dat?

Nadeel: de navigatie voor de wegen rond Eindhoven klopt niet helemaal. Ik weet dat daar veel veranderd is de laatste jaren maar toch jammer van een nieuwe auto. En het laden gaat traag, ik laad daardoor enkel 's nachts, tussendoor laden is eigenlijk geen optie.
Correct in sport kan hij dan dus vaker de beide motoren samen later werken. In hybrid laadt hij ook bij als dit voor het door de navigatie ingestelde doelhebied gunstig is.

Je kan trouwens ook via idrive zien wat de rijmodus is, waar de energie vandaan komt en waar die naartoe gaat en waarom dat is. Je ziet dan precies wat en waarom er gebeurt.

[ Voor 12% gewijzigd door Eagle Creek op 06-08-2022 15:36 ]

• RAAF12

RAAF12

*.*

Eagle Creek schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 01:08:
[...]

Je kunt hem nog niet verlengen, zoals erbij staat.
Tegen de dan geldende prijs, toch raar dat het bedrag niet genoemd wordt. Bij andere geboekte diensten staat het er wel bij. De flitspaal voor 1 maand heb ik zelf geboekt uit nieuwsgierigheid maar de rest van de aankopen is gedaan door de vorige eigenaar, misschien heeft het daar mee te maken. Kaartupdate rechts 'vanaf' €0.00 is omdat het deel uitmaakt van het Pack Connected Professional.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsh2pWbNPhvPMdlIJ8QGfetnXww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dMO42QAfFAyPTKGG0XrA7az9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door RAAF12 op 07-08-2022 17:25 ]

• CreativeS
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:46:
Dan nog; een auto die beweegt en op een relatief vlakke weg, zal de motor amper hoeven te werken. Mijn A6 met de 3.0TFSI kon ik bijvoorbeeld leuk uitlezen met Torque en bij 140km/h in Duitsland op de cruise, werd er minder dan 60pk "gebruikt" om de beweging vol te houden; toch netjes voor bijna 1500kg.
Ja, dan nog... diezelfde 4-cilinder moet wel optrekken. Ook al is de weg vlak. Soms verbruikt onze E46 Compact 318ti N42B20 meer dan onze E90 325i N52B25. Snelweg is een ander verhaal, dan verbruikt de 6-in-lijn minimaal 1 liter meer per 100 km dan de 4-in-lijn. Respectievelijk 7.5 liter per 100km tegen 8.5 liter per 100km. En wij hebben nog geen direct ingespoten modellen ;) De atmosferische 6-in-lijn is de laatste lekker klinkende 6-cilinder.

• RAAF12

RAAF12

*.*

MAX3400 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

Bij 230km/u op de Autobahn heb ik beide spiegels wel eens ingeklapt als test dan ging het verbruik ook fiks naar beneden. De luchtweerstand begint al aardig mee te tellen van ca 60km/u. Er zijn gestroomlijnde race spiegels....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ey_NgwW4DL3P8G90sCeUrfzOHWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FjFWXx3tTcsH5gSnkHvBO056.jpg?f=user_large

• CreativeS
  • Niet online
Die spiegels heb je toch nog héél véél in Friesland? oOo

• Adrianb
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-12 14:00
YakuzA schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Elke keer als je ineens 1 op 10 rijd, is ie in de achtergrond de batterij aan het bijladen.
Over het algemeen gebeurt dat alleen als je de navi hebt ingesteld en er bijgeladen wordt voor het stuk stad aan het einde. (Onafhankelijk van je modus)

(Of als je met de minimum battery level setting hebt zitten spelen)
Doet ie dit ook in de hybrid eco mode?

Verwijderd

Vraagje, bestaat er een website waar je OEM filters\ruitenwissers kan bestellen?

• CreativeS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:57:
Vraagje, bestaat er een website waar je OEM filters\ruitenwissers kan bestellen?
Ja natuurlijk... ik bestel alles origineel!

https://bmwshop.ekris.nl/nl/bestellen-op-onderdeelnummer

en als je eerst wil zoeken...

https://bmwshop.ekris.nl/nl/onderdelen

En als je echt heel de auto wil ontleden...

https://www.realoem.com/bmw/nl/select

PS:
  • OE = Original Equipment (origineel BMW)
  • OEM = Original Equipment Manufacturer (maakt een onderdeel van BMW origineel, maar niet dat artikel wat jij bestelt en dat maakt de prijs goedkoper omdat het niet aan de eisen van BMW hoeft te voldoen)
  • Aftermarket = lijkt mij wel duidelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door CreativeS op 06-08-2022 21:13 ]

• RAAF12

RAAF12

*.*

Verschil is makkelijk te zien bij de Varta accu's die BMW gebruikt als startaccu. Staat er BMW op dan is het OE staat er Varta op dan is het OEM. Leuk weetje, op een BMW accu staat de datum ingeslagen op de minpool. 1422 betekent week 14 2022

• byob11
CreativeS schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Moeilijk is het niet… wel tijdrovend. A-, B- , C-stijl verwijderen, zonnekleppen… stoelen eruit, al zal het bij een ix1 wat makkelijker gaan dan bij een sedan. Achterklep is hopelijk groot genoeg zodat de hemel via achteren naar binnen kan. Leuke hobby, hierna is er een compleet ander dashboard ingekomen omdat ik mijn zinnen had gezet op originele bekerhouders :P
Wow, supertof. Dus het kan wel degelijk. En de resultaat mag er wezen Duurde het lang? Moesten er veel onderdelen besteld worden?

• RAAF12

RAAF12

*.*

En jij kent er de weg wel, anders was je het niet opgevallen dat de kaart niet deugde! Grote manco is inderdaad de slecht bijgewerkte Here kaarten. Dat speelt al vele, vele jaren en updates hebben ook weinig zin want het blijven verouderde kaarten. Gelukkig zijn er alternatieven via bijv. Carplay of Android Auto om wél met goed navigatiespul op weg te gaan!

• twodigits
RAAF12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 00:22:
[...]

En jij kent er de weg wel, anders was je het niet opgevallen dat de kaart niet deugde! Grote manco is inderdaad de slecht bijgewerkte Here kaarten. Dat speelt al vele, vele jaren en updates hebben ook weinig zin want het blijven verouderde kaarten. Gelukkig zijn er alternatieven via bijv. Carplay of Android Auto om wél met goed navigatiespul op weg te gaan!
Ik kwam erachter door op de navigatie te vertrouwen en tot tweemaal toe de verkeerde kant op gestuurd te worden.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik rij nu twee maanden met de 320e Touring en vind het een enorm fijne auto. Zoals gepland rij ik door de week overwegend elektrisch, verbruik over de eerste 1000 km was 2.8 liter benzine/ 100 km, pas dik een maand na aflevering hoeven tanken. Ik had verwacht na een 320i wat in te moeten leveren op prestaties maar dat valt me zeer mee. De 320e voelt met door-accelereren net zo snel en doet alles met veel meer rust, de motor hoor je een stuk minder. De laserlights geven een pak licht en het is duidelijk dat de lampen meesturen met de rijrichting, als het erg donker is zie je dat goed.

Ik heb geen laadpaal gekozen maar een extra stopcontact op een aparte groep laten aanleggen voor het opladen van de auto, op advies met aardlekschakelaar van het B type.

Je hebt geen laadpaal maar een wcd waar je mee oplaad. En vervolgens zeg je: ”laden gaat traag”. Waarom heb je geen laadpaal? Wie heeft dat advies gegeven voor een wcd? En dan eigenlijk de belangrijkste vraag: “Is het een lease auto?” If so, dan kan je nu de stroomkosten niet declareren.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• twodigits
Tylen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Je hebt geen laadpaal maar een wcd waar je mee oplaad. En vervolgens zeg je: ”laden gaat traag”. Waarom heb je geen laadpaal? Wie heeft dat advies gegeven voor een wcd? En dan eigenlijk de belangrijkste vraag: “Is het een lease auto?” If so, dan kan je nu de stroomkosten niet declareren.
Ook aan een laadpaal laadt ie niet snel dus dat vond ik de investering niet waard.

En ja het is een leaseauto, de geladen stroom meet ik en kan ik gewoon opvoeren.

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-12 10:42
RAAF12 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 00:22:
Dat ligt aan BMW, niet Here. BMW is dan wel mede-eigenaar van Here, ze gebruiken die kaarten niet 1-op-1. Ze voeren updates slechts selectief door en dan nog inconsistent ook. Dat zie je het eenvoudigste aan de maximumsnelheid, omdat dat slechts metadata updates zijn en ze die vaak lijken te negeren. De tunnel onder de stad hier (en een flink stuk A2 aan zowel noord- als zuidzijde) is al vanaf dag 1 (eind 2016) 100 km/h. Dat gaf de auto ook altijd aan maar blijkbaar is dat enkel door de camera, want gisteren mocht ik daar volgens BMW 130 - het bord met 100 dat de camera voorheen opgepikt moet hebben staat sinds vorig weekend wat verder weg aan de rechterkant van de toerit/afslag die ik meestal neem. Dit is allemaal met "2022" kaarten.

De aangepaste Kennedybrug en -singel (loopt over de tunnel heen) waren in elk geval in de "2018" kaarten wel correct qua route (tijdens de bouw van de tunnel meerdere malen aangepast), maar qua snelheid gaven ze nog steeds 70 aan (camera helpt daar niet; is bebouwde kom dus er staan geen borden want 50 is standaard). Dat terwijl de snelheid al in 2012 (!) verlaagd is naar 50. In de "2020" kaarten zat dat wel eindelijk correct.

Beide dingen heeft de Here app zelf gewoon correct en zit dus weldegelijk in hun kaartmateriaal.

Afbeeldingslocatie: https://p198.p4.n0.cdn.getcloudapp.com/items/p9uOq862/a8919110-7eff-413d-9ce6-a0ad41813f46.png?v=57ea6690885a97d9e4d10be07dfb4ee6

Hoe hard mag u hier rijden?

spoiler:
50, want bebouwde kom. Tenzij je in een BMW rijdt, dan mag je 80 volgens de auto...verklaart stiekem wel een hoop cliché's over ons BMW rijders :+

Ze hebben dat in 2015 zo'n 700 meter naar voren gehaald, het eerste stuk wás altijd 80 en de bebouwde kom begon pas later. 7 jaar na dato heeft BMW er echter dus nog steeds schijt aan, terwijl de nieuwbouw en zijwegen er wél in staan. Bizar gewoon.

Dit is waarom ik BMW's navigatie meer gebruik zoals een papieren kaart en er niet blindelings op vertrouw. En waarom ik bij lange trips in onbekend gebied toch vaak nog Google Maps ernaast heb draaien. De extra pijlen in het instrumentencluster vind ik prettig, dat is sneller dan naar een ander scherm kijken, maar ik kan ze niet 100% vertrouwen.

Nu is het in mijn geval vast ook omdat het een "oude" NBT unit betreft (NEXT, niet ROUTE). Onze domme tijdgebonden maximumsnelheden zal m'n auto ook nooit correct af handelen omdat de camera altijd de "100" borden aan zal houden (de tijd eronder kan de software niets mee) en daarmee de navigatie overschrijft. En voor die software zal er nooit een update komen, want "oud". Allemaal best, dat is helaas hoe de automotive industrie werkt. Maar meer dan de lifetime FSC (kuchkuch :>) zal ik er dus ook niet aan uit geven ;)

• MAX3400

MAX3400

Dat navigatie-gedoe, BMW of niet; uiteindelijk zijn er altijd 2 verplichte zaken die de snelheid van de auto bepalen: bestuurder & actuele verkeerssituatie.

Ja, mijn rijbewijs is al decennia oud maar heb nog geen bewijs dat tegenwoordig het CBR eerst Waze/Gmaps/etc vertrouwt, daarna het update-beleid en daarna pas de bestuurder. :+

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-12 10:42
Dat is het punt niet :p

Qua maximumsnelheden moet je sowieso op geen enkel systeem (inclusief camera's in de auto's) vertrouwen naar mijn mening, het punt is dat de navigatie in z'n geheel niet echt betrouwbaar is. Dat is knap vervelend als je in onbekend gebied bent. En dan is zelfs dat voor velen nog niet eens een probleem (voor mij niet tenminste, zoals gezegd gebruik ik het min of meer als papieren kaart), maar iemand die al wat nerveus in het verkeer is moet dat er niet nog eens bovenop krijgen - dat is juist waar zo'n systeem een zorg weg zou moeten nemen van zo'n persoon. Dat is waar dit wat mij betreft een probleem wordt.

• MAX3400

MAX3400

Werelds schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:00:
het punt is dat de navigatie in z'n geheel niet echt betrouwbaar is. Dat is knap vervelend als je in onbekend gebied bent.
...
maar iemand die al wat nerveus in het verkeer is moet dat er niet nog eens bovenop krijgen - dat is juist waar zo'n systeem een zorg weg zou moeten nemen van zo'n persoon. Dat is waar dit wat mij betreft een probleem wordt.
Ik zie nog steeds niet echt een issue. Als iemand nerveus is, moet die sowieso niet (continu) vertrouwen op een scherm of voorlezer maar gewoon focussen op wat er wel voor de neus in het echt gebeurt.

Bekend of onbekend gebied; en ik blijf daarover absoluut een standpunt innemen; zelf verantwoordelijk voor veilig en verantwoord van A naar B komen.

Dit zijn echt firstworldproblems; tot 20 jaar geleden zat je nog in de auto met een ouderwets stratenboek. En die kon je ook al niet vertrouwen door de "trage updates" tussen werkelijk bouwen/aanpassen, het vastleggen van die data en tijdig geprint krijgen.

Snap wel goed dat een betaalde dienst, zoals map-updates, dan zo goed en correct mogelijk moeten zijn. Kan zelf niet heel erg wakker liggen van enkele straten in mijn leven die er dan niet 100% goes in zitten.

• cgi99
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-01 09:38
Tylen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Als je naar de kosten kijkt dan vind ik het geen raar advies. Ik rij in een X5 45e en laad ook via een wcd (op een eigen 16A automaat). Dat gaat met 2,3 kWh en het duurt zo'n 10 uur om volledig op te laden. Met een laadpaal kan ik laden met 3,7 kWh en hiermee de laadtijd versnellen naar zo'n 6 a 7 uur. Het aantal keer dat ik kan profiteren van het sneller laden weegt in mijn geval nooit op tegen de aanschafkosten van een laadpaal. Nu zullen de getallen voor een 320e net iets anders liggen, maar zal ook voor veel mensen het sneller thuisladen niet opwegen tegen de extra kosten van een laadpaal.

Nu overweeg ik wel om mijn wcd te vervangen door een eenvoudige laadpaal maar dat is omdat ik de "nood"lader op de oprit eigenlijk geen porem vind.

• RAAF12

RAAF12

*.*

MAX3400 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Ik zie nog steeds niet echt een issue. Als iemand nerveus is, moet die sowieso niet (continu) vertrouwen op een scherm of voorlezer maar gewoon focussen op wat er wel voor de neus in het echt gebeurt.

Bekend of onbekend gebied; en ik blijf daarover absoluut een standpunt innemen; zelf verantwoordelijk voor veilig en verantwoord van A naar B komen.

Dit zijn echt firstworldproblems; tot 20 jaar geleden zat je nog in de auto met een ouderwets stratenboek. En die kon je ook al niet vertrouwen door de "trage updates" tussen werkelijk bouwen/aanpassen, het vastleggen van die data en tijdig geprint krijgen.

Snap wel goed dat een betaalde dienst, zoals map-updates, dan zo goed en correct mogelijk moeten zijn. Kan zelf niet heel erg wakker liggen van enkele straten in mijn leven die er dan niet 100% goes in zitten.
Dat zegt meer over je ritten dan over de kaart. Rij maar eens binnendoor naar Cadiz of zo dan wil je echt wel goede navigatie. Ik ben afgehaakt op die BMW shit toen ik diverse malen een eenrichtingsweg werd ingestuurd. Nav pijltje in de Live Cockpit staat wel leuk, maar betrouwbare navigatie heeft verre de voorkeur.
En daar komt bij dat ik het beeld op het grote display ook niet duidelijk vind met die groene belijning van de weg. Heb Waze, Maps en Kaarten gebruikt maar ik blijf toch bij Tomtom Go met zijn duidelijke display en kaarten. Maar goed iedereen zijn eigen voorkeur. Ik denk niet dat het ooit beter gaat met de BMW navigatie. Ze kunnen nu moeilijk ivm comptabiliteit overstappen op een ander systeem.

Helaas worden Here maps ook door Audio, Porsche en Mercedes gebruikt. Blijkbaar was dat ooit een deal bij de Duitse automobiel makers. Hier een USA klager
https://www.taycanforum.c...s-navigation-system.1641/

Maar goed, er is een way out: door Apple Carplay of Android Auto te gebruiken. En het belangrijkste is de goede rijeigenschappen van ons geliefde merk _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door RAAF12 op 07-08-2022 18:23 ]

• TheBrut3
CreativeS schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:32:
En wij hebben nog geen direct ingespoten modellen ;) De atmosferische 6-in-lijn is de laatste lekker klinkende 6-cilinder.
Toch is meer dan 50% extra vermogen ook wel lekker, dan maar 20% minder geluid. Milltek en Eventuri kunnen daar bij helpen. ECU kuurtje erbij en dan is het 100% extra vermogen :o

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Adrianb schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:34:
[...]

Doet ie dit ook in de hybrid eco mode?
Ja. Dat doe ie.
Maar dan doet 'ie als t uitkomt ook coasten (uitrollen) en dan laadt ie niet bij.

• Tortelli
  • Laatst online: 17-12 16:47

Tortelli

mixing gas and haulin ass

cgi99 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:03:
[...]

Als je naar de kosten kijkt dan vind ik het geen raar advies. Ik rij in een X5 45e en laad ook via een wcd (op een eigen 16A automaat). Dat gaat met 2,3 kWh en het duurt zo'n 10 uur om volledig op te laden. Met een laadpaal kan ik laden met 3,7 kWh en hiermee de laadtijd versnellen naar zo'n 6 a 7 uur. Het aantal keer dat ik kan profiteren van het sneller laden weegt in mijn geval nooit op tegen de aanschafkosten van een laadpaal. Nu zullen de getallen voor een 320e net iets anders liggen, maar zal ook voor veel mensen het sneller thuisladen niet opwegen tegen de extra kosten van een laadpaal.

Nu overweeg ik wel om mijn wcd te vervangen door een eenvoudige laadpaal maar dat is omdat ik de "nood"lader op de oprit eigenlijk geen porem vind.
Denk dat in de praktijk dit ook prima voldoet toch? Je kom savonds thuis rond 18:00 en rij de volgende dag rond 07:30 weg. Zo heb je ruim 11,5 13,5 uur om de accu vol te laden. Dit zou in de praktijk altijd voldoende moeten zijn lijkt mij?

Waarom kun je niet sneller laten op een 1 fase systeem trouwens? Ligt dit aan de oplaadunit?
Uiteindelijk kan een 1 fase 16A aansluiting gewoon 3,6kWh leveren.
TheDeuce schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:44:

Lijkt erop dat de eerste eigenaar niet bepaald zuinig is geweest (volgas met koude motor). Anders zou ik niet kunnen verklaren waarom een turbo zo snel kapot gaat :/

[ Voor 25% gewijzigd door Tortelli op 08-08-2022 16:02 ]

• cgi99
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-01 09:38
Tortelli schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Denk dat in de praktijk dit ook prima voldoet toch? Je kom savonds thuis rond 18:00 en rij de volgende dag rond 07:30 weg. Zo heb je ruim 11,5 13,5 uur om de accu vol te laden. Dit zou in de praktijk altijd voldoende moeten zijn lijkt mij?

Waarom kun je niet sneller laten op een 1 fase systeem trouwens? Ligt dit aan de oplaadunit?
Uiteindelijk kan een 1 fase 16A aansluiting gewoon 3,6kWh leveren.

[...]

Lijkt erop dat de eerste eigenaar niet bepaald zuinig is geweest (volgas met koude motor). Anders zou ik niet kunnen verklaren waarom een turbo zo snel kapot gaat :/
Dat is precies wat ik bedoel, ik reageerde op een eerdere opmerking over het advies om te laden via een wcd. Het laden via een wcd lijkt mij namelijk in veel gevallen erg plausibel. De beperking van 2,3kWh zit in de "lader" die ik bij de auto heb gekregen.

Verwijderd

Pff iemand m'n achterbumper beschadigd en geen briefje achtergelaten, kent iemand een goede spotrepair omgeving rottterdam :( ?
Pagina: 1 ... 173 ... 383 Laatste